Werkgeversnota: „regering moet meer dan 1 procent bezuinigen IPZC KAMERLID WEIGERT EXTRA HONORARIUM Kamer wil verbetering rechten gevangenen Forse kritiek op nota samenlevingsopbouw Nieuwe9 Rembrandt in het Rijksmuseum Keniaanse president in openingsrede: UNCTAD MOET INTERNATIONALE ECONOMISCHE ORDE OPLEVEREN WERKLOOSHEID TOTT 110.000 TERUGDRINGEN 55 Voor werk op Antillen LONEN VAN BRITTEN AAN BANDEN DONDERDAG 6 MEI 1976 binnen-buitenland DEN HAAG - De regering zal meer moeten bezuinigen dan de één procent op de groei van de overheidsuitgaven, waarvoor zij nu plannen heeft. Dit zeggen de werkgeversorganisaties in een discussienota inzake het sociaal-economisch beleid tot 1980. Zij willen zodanige maatregelen dat er extra werkgelegenheid voor 150.000 k 160.000 mensen ontstaat, waardoor de werkloosheid tot 110.000 wordt teruggedrongen. De lonen moeten sterk worden gematigd en de investeringen sterk worden bevorderd. EXTRA WERKGELEGENHEID VOOR ROND 150.000 MENSEN In de nota „Perspectief '80", die de acht centrale werkgeversorganisaties woensdag hebben uitgebracht, mei het oog op het komende centraal sociaal-economisch overleg met rege ring en vakbeweging wordt gesteld dat het roer verder om moet worden gegooid, gezien de sombere vooruit lichten tot 1980, waarover het Cen traal Plan Bureau rapport heeft uit gebracht. De toeneming der overheid suitgaven met toch nog 1 procent per jaar geven het bedrijfsleven beslist te weinig ruimte om de toekomst met vertrouwen tegemoet te kunnen zien. De werkgevers willen dat de reële ar beidskostenstijging door matiging van de loonstijgingen gedurende vier jaar 1,5 2 procent per jaar achter blijft bij de stijging van de arbeidsproduktivl- teit. De investeringen zullen vier jaar lang drie miljard per jaar hoger moeten zijn dan de resultaten van de CPB- verkenning tot 1980 aangeeft, rekening houdend met de 1 procent groei der overheidsuitgaven per jaar. In de periode van 1977 tot en met 1980 zou er een jaarlijkse loonsomstijging van 7 procent moeten zijn. In die pe riode zou de prijsstijging ongeveer 5 procent moeten zijn. Het gaat hierbij om gemiddelden en omdat de periode al begint met aanzienlijk hogere stij gingspercentages zowel van loonsom als van prijzen zullen de uitkomsten in latere jaren lager moeten zijn dan deze gemiddelden. De stijging van het reëel vrij beschik baar inkomen van de zogenaamde mo dale werknemer (jaarinkomen onge veer f25.000) met 1 procent per jaar kan worden gehandhaafd. Dat houdt in dat de stijging van de jaarlijkse druk der collectieve uitgaven tot 0,6 a 0,7 -procent per jaar kan worden verlaagd. Daardoor zijn geen extra bezuinigin gen nodig. Dit betekent weer dat be lastingverlagingen mogelijk zijn, die kunnen worden betaald uit de verbete ring van het financieringstekort der overheid. Investeringen te laag In het overleg zal moeten blijken of voortgaande stijging van het inkomen voor de modale werknemer, zoals de werkgevers die willen, haalbaar is. Als het werknemersinkomen extra zou moeten stijgen, dan volgt daaruit onvermijdelijk dat dc collectieve uit gaven verder moeten worden beperkt. Het aandeel van de werknemers in de totale inkomens zou moeten dalen van 96 procent tot 86,5 a 87 procent, mede om het bedrijfsleven aan meer rende ment te helpen. Inzake de jaren na 1980. waarover nog weinig gegevens bekend zijn. stellen de werkgevers dat het beleid, waarmee de regering nu bezig is voor die periode nog minder toereikend zal zijn. Het is o.a. onvoldoende om verdere toene ming van de structurele werkloosheid te voorkomen. Van belang is dat het investeringspeil te laag zal zijn om de weer toenemende jaarlijkse aanwas van de beroepsbevolking op te vangen. Bovendien moet worden gerekend met forse vervangingsinvesteringen. Het scheppen van extra werkgelegen heid voor 155.000 werknemers leidt tot een verlaging van de werkloosheid met 100.000 (in 1980), omdat enerzijds enig extra aanbod optreedt, terwijl ander zijds een geringere afvloeiing naar de wao-aww mag worden verwacht. Een werkloosheidspeil van 100.000 vinden de werknemers nog niet aanvaardbaar Maar om in vier jaar zoveel extra ar beidsplaatsen te scheppen is ook al een grote inspanning nodig. In eerste instantie moet worden ge streefd naar behoud van de bestaande werkgelegenheid. Dit zou betekenen dat het tempo waarin machines en ar beidsplaatsen worden afgestoten moet worden vertraagd. Voor extra behoud van werkgelegenheid is het noodzake lijk dat de stijging van de reële ar beidskosten achterblijft bij de stijging van de arbeidsproduktiviteit. Verder moeten de .bedrijfsinvesteringen gedu rende een aantal jaren worden gesti muleerd, Belastingverlaging Deze maatregelen zouden leiden tot zowel een wat hogere economische groei als tot lagere werkloosheidsuit gaven. Het eerste leidt tot verbetering in de financiële positie van de over heid, het tweede tot zowel een gerin gere stijging van de sociale premied ruk als tot verbetering van hel finan cieringssaldo. Uit die betere geld elijke positie kan door belastingver laging het op peil houden van de in komens van werknemers en zelfstan digen meer dan volledig worden be taald. De werkgeversorganisaties doen ook suggesties voor een te ontwikkelen ar- beidsplaatsenbeleid. Voor wat de in vesteringsimpulsen betreft hebben zij voorkeur voor investeringsaftrek en vervroegde afschrijving De bestaande maatregelen op dit gebied zijn onvol doende en zouden moeten worden uit gebreid. Verder zouden stimulerings regelingen voor research, ontwikke lingsfinanciering en milieu kunnen worden verruimd. De werkgevers willen afstappen van het stelsel van automatische prijscom pensatie op de lonen, zoals dat tot dusver wordt gebezigd. Ieder verband tussen loon- en prijsontwikkeling wordt niet losgelaten in hun visie. Zij willen van jaar tot jaar regels voor de loonontwikkeling in overleg met werk nemers en regering vaststellen. Ge dacht wordt aan een soort „basisga rantie" voor een loonontwikkeling, waarbij een veiligheidsmarge is inge bouwd ten aanzien van de geraamde gemiddelde prijsstijging. Eventuele extra aandacht voor de laagste inkomenstrekkers zal buiten de primaire loonsfeer moeten worden gevonden. Voor verbetering van se cundaire arbeidsvoorwaarden moeten prioriteiten worden gesteld. Als belas tingmaatregelen. die het reëel be schikbaar inkomen per werknemer met ongeveer 0.5 procent zouden ver hogen, worden o.a voorgesteld: door voeren van de inflatiecorrectie voor 100 procent, verlaging van de eerste schijf met één punt en van de tarieven van alle schrijven met één punt en verho ging van de belastingvrije sommen met f365.-. Sociale besparingen Om de inkomensachterstanden van de zelfstandigen enigszins te compense ren moet de zelfstandigenaftrek voor de inkomstenbelasting extra worden verhoogd. Ook het structuurbeleid voor middenstand en land- en tuin bouw moet krachtig worden voortge zet. Voor de zelfstandigen is ook van belang dc herinvoering van de aftrek baarheid van de onderhoudskosten eigen woning, vooral omdat een gro tere omzet zal leiden tot verbetering van de inkomenspositie. In de sector sociale zekerheid zou een besparing van bijna zeven miljard tot stand dienen te komen, menen de werkgevers. De ombuigingen moeten vooral zijn gericht op afremming van de kostenontwikkeling in de gezond heidszorg en bij de arbeidsongeschik theidsverzekeringen. omdat de pre miestijgingen daar het grootst zijn als het beleid niet wordt gewijzigd. De kosten van de bijstand moeten minder sterk stijgen. Wellicht is bevriezing van de bijslag voor het tweede kind on vermijdelijk. Verder willen de werkgevers herziening van de wao en van de per 1 oktober in te voeren aaw (arbeidsongeschik theidswet) voor wat betreft de gronds lagen der ongeschiktheid. Ook een strenger beleid voor het begrip pas sende arbeid wordt gewenst, evenals verbetering van de controle om onei genlijk gebruik en misbruik af te rem men. De uitkeringen krachtens aow- aww. wao. aaw, akw en bijstandswet moeten waardevast worden gemaakt. De maximum-wao-uitkering moet tot 75 procent worden beperkt. De huidige koppeling van de bijstandsuitkeringen aan het netto besteedbaar loon moet worden losgelaten. Te laat DEN HAAG - Het Tweede- Kamerlid Van Zeil (KVP) zegt het niet juist te vinden dat een deel van het Nederlandse ontwikke lingsgeld gebruikt wordt om Ne derlandse deskundigen een extra douceurtje te verschaffen. Van Zeil is enkele weken op de An tillen geweest om de plaatselijke re gering te adviseren over modernise ring van het transportsysteem. Dit gebeurde in het kader van de tech nische bijstand, die Nederland als ontwikkelingshulp aan de Antillen verleent. Normaal krijgen de des kundigen, naast een vergoeding van alle reis- en verblijfkosten, bovenop hun salaris (dat gewoon wordt doorbetaald) een extra toelage, die in het geval van Van Zeil zo'n 1700 gulden bedroeg. Van Zeil, die eerder al bezwaar heeft gemaakt tegen deze regeling, deelde de ambtenaren van minister De Gaay Fortman vóór zijn reis mee dat hij op het honorarium geen prijs stelde. Volgens Van Zeil bracht dit de ambtenaren danig in verwarring, omdat de regeling nu eenmaal be staat en niet zomaar buiten toepas sing gelaten kan worden. Uiteindelijk heeft Van Zeil minister De Gaay Fortman persoonliik in de arm genomen om ontheffing van de ontwikkelingstoelage te kunnen krijgen. De bewindsman heeft Van Zeil nog geen uitsluitsel op zijn ver zoek gegeven, zodat het kamerlid nog in het ongewisse verkeert of hij 1700 gulden rijker wordt of niet Onafhankelijkheid Over zijn bezoek aan de Antillen merkte Van Zeil o.m. op: „Ik achl het niet uitgesloten dat vanuit de Antillen een beroep op Nederland wordt gedaan om in enigerlei vorm een band met Nederland te hand haven. „De onafhankelijkheid is duidelijk niet prioriteit nummer één op de Antillen. Men heeft veel meer zor gen over de sociaal-economische positie van de eilanden en over het onderling staatsverband. Men wacht met spanning het rapport van professor Jeukens af over de herstructurering van de Antillen. Het is bijzonder verheugend te zien dat men hard bezig is met een nieuw integraal ontwikkelingsplan voor de eilanden. Dat men tot een blijvende band met Nederland zal willen komen, acht ik na mijn ge sprekken niet uitgesloten", aldus de heer Van Zeil. Al de voorgestelde besparingen op een rijtje gezet geven een totaal van ruim 9 miljard. Maar men moet er rekening mee houden dat niet alle maatregelen per 1 januari 1977 kunnen ingaan. Ook na deze besparingen zal de sociale premiedruk in de vier jaar tot 1980 nog altijd 2 procent van het nationaal inkomen stijgen. Daarmee is aange toond dat de ombuigingen in feite te laat komen, maar bij uitvoering van de voorstellen zal de premiedrukstij ging na 1980 aanzienlijk minder dan 2 procent zijn. GESPREK OVER F-16-PROGRAM DEN HAAG (ANP) - De vaste tweede kamercommissie voor defensie gaat op maandag 24 mei en donderdag 3 juni overleg plegen over het pro gramma voor de F-16, het vliegtuig dat bij de luchtmacht de Starfighter gaat opvolgen. Op maandag 24 mei wordt gesproken met vertegenwoordigers van het be drijfsleven, op donderdag 3 juni wil de commissie spreken met de ministers Vredeling van defensie en Lubbers van economische zaken Het bedrijfsleven wordt vertegenwoor digd door Fokker, de Hollandse Sig naal, Oude Delft, Simmonds, Philips- machinefabriek, DAF, Industriebond NW en General Dynamics. MEER DAN IN REGERINGSVOORSTEL DEN HAAG (ANP) - De door de rege ring voorgestelde en door de tweede kamer in het algemeen met instem ming begroete verbetering van de rechtspositie van gedetineerden gaat menig kamerlid niet ver genoeg. Dit is woensdag gebleken tijdens hel iweede-kamerdebat over dit voorstel, dat beoogt de afschaffing van disci plinaire straffen als sluiting in boeien, verstrekking van alleen water en brood, en onthouding van bezoek, lec- luur en kantinebezoek, en de invoer ing van een beklagrecht over beslis singen van gevangenisdirecties. De' dames Comelissen (CDA) en Haas-Berger (PvdA) vroegen naar mo gelijkheden voor verdere uitbreiding van de rechtspositie, als bijvoorbeeld toekenning van actief kiesrecht Mevrouw Comelissen sprak een goed woord voor het recht op relatie, in het bijzonder voor het recht op voortzet ting van een sexuele relatie met de an dere huwelijkspartner. Zij vroeg minis ter Van Agt en staatsecretaris Zeeval- king van justitie op beperkte schaal een experiment toe te staan bij lang durig gestraften. Mevrouw Haas-Berger bepleitte niet alleen langere bezoektijden, maar wilde ook dat de echtgenoot of echtge note of partner regelmatig de gelege- heid krijgt te overnachten in de peni tentiaire inrichting. Van de disciplinaire straffen wordt al leen gehandhaafd die van plaatsing in een strafcel. Nieuwe straffen moeten worden: afzondering in een gewone cel, geldboete en berisping. Beklag over beslissingen van de gestichtsdirectie moeten terecht komen bij de be staande commissie van toezicht over de inrichting, die de zaak binnen drie weken dient te behandelen. De tweede kamer heeft weinig proble men met het regeringsvoorstel een be gin te maken met het terugdringen van korte vrijheidsstraffen, en daarvoor m de plaats het mogelijk te maken dat opgelegde geldstraffen (boeten) ge makkelijker betaald en geïnd kunnen worden. Voorgesteld is de rechter te laten bepa len, dat een boete in termijnen betaald kan worden, dat de boete niet alleen door loonbeslag maar ook via bank- of girosaldo verhaald kan worden en dat de duur van de vervangende hechtenis kan worden beperkt. De bewindslieden van justitie zullen vandaag antwoor den Parij's gaat het defensiebudget verdubbelen PARIJS (RTR) - Frankrijk zal zijn mi litaire uitgaven in de komende vijf jaar verdubbelen en een groter aan deel van zijn bewapeningsbudget be steden aan de conventionele strijd macht. Dit heeft de regering in Parijs woensdag bekendgemaakt. Maar gezegd werd dat de kemstrijd- macht de grootste prioriteit zou blijven behouden en dat deze een fundamen teel deel zou blijven van de algemene Franse strategie. Ondernemingsraad NOS tegen besluit over topstructuur HILVERSUM - De ondernemingsraad van de NOS gaat niet akkoord met het besluit inzake de topstructuur van de NOS, genomen in de openbare be stuursvergadering van 23 april jL Een aantal leden vindt het onjuist, dat de raad van beheer van de NOS in de bestaande functie wordt gehandhaafd en dus invloed houdt op de bedrijfslei ding. De ondernemingsraad wil daarom allerlei acties gaan voeren. De studiecommissies, die een eerste com mentaar op het efficiency-advies van het. bureau Berenschot gaven, gaan weer aan het werk. evenals de contact commissie van de raad. Op 28 mei wil de ondernemingsraad dan een 'voorlo pig' standpunt betreffende het be stuursbesluit formuleren „HEILLOOS, ONJUIST EN PRAKTIJKVREEMD DEN HAAG - Heilloos, onjuist en praktijk-vreemd. Deze woorden komen voor in het commentaar van de Commissie Vormings- en Ontwikkelingswerk voor Volwassenen op de Nota „nadere beleidsbepaling inzake de samenlevingsop bouw" van staatssecretaris W. Meijer (CRM). De in november vorig jaar gepu bliceerde nota wordt deze maand in de vaste kamercommissie van CRM behan deld. AMSTERDAM - Het Rijksmuzeum heefl onlangs een vroege, uit 1626 date rende Rembrandt verworven. Het is op het paneel geschilderde gnrest.uk 'Musicerend Gezelschap (tot nu toe 'De Muziekles' genoemd). Hel stuk, dal 63.4x47.6 cm meet, kon in het begin van dit jaar met steun van de Vereni ging Rembrandt, het Prins Bemhard Fonds en de Stichting tot bevordering van de belangen van het Rijksmuseum worden aangekocht bij een buiten landse kunsthandelaar. De aankondiging van deze opmerkelijke aanwinst is lol heden uitgesteld om voorrang te verlenen aan het Aartbisschoppelijk Museum te Utrecht, dat onlangs de aanwinst van Rembranais nieuw ontdekte 'Doop van een Kamerling' bekend kon maken. Het schilderij dat is gesigneerd met het monogram RH 'Rembrandt Harmenszen gedateerd 1626 verkeert in een zeer goede staat. Het vertoont slechts enkele kleine beschadigingen op de naad van het uit twee planken samengestelde paneel Over de herkomst valt slechts te vermelden dat het uit Schots bezit stamt en in 1936 plotseling opdook op een Londense veiling. Het werd daar gekocht door de firma D. Katz, kunsthandelaren te Dieren: kort daarop werd het geexposeerd in Amsterdam. In 1951 werd hel stuk opnieuw geveild, nu bij Charpentier te Parijs, waar hel werd gekocht door een verzamelaar. In 1952 was het. schil derij in Nederland voor hel laatst te zien op de tentoonstelling 'Caravaggio en de Nederlanden' in het Centraal Museum te Utrecht. Sinds vandaag is het permanent tentoongesteld, opgenomen in de collectie van het Rijksmu seum. gevat in eeen passend gemaakte zeventiende eeuu.se lijst. De nota bevat volgens de commissie nogal wat tegenstrijdigheden en on duidelijkheden en is eigenlijk noch als discussiestuk noch als beleidsstuk erg bruikbaar. De plaats en betekenis van de samenlevingsopbouw en het op bouwwerk zijn door de nota niet ver helderd. Er wordt geen grondige ana lyse van het beleid en het werk gege ven en de waarde, de omvang en de werkwijze van het actuele opbouwwerk wordt zeer willekeurig beoordeeld. Voorts vindt de commissie dat de nota van de heer Meijer erg beperkt is opge zet. Er wordt niet in aangegeven hoe het beleid ten aanzien van de samenle vingsopbouw zich verhoudt tot andere delen van het overheidsbeleid. De nota spreekt zich uit voor prioriteiten, maar een zorgvuldige beschrijving en eva luatie van de samenlevingsopbouw en het opbouwwerk ontbreken. Hetzelfde geldt voor het club- en buurthuiswerk. De indruk wordt gewekt alsof deze welzijnssector als een apart werkter rein moet worden beschouwd. Dit noemt de commissie een „heilloze weg". Er moet juist gewerkt worden binnen de bredere aspecten van de maatschappij, zoals het onderwijs, het bedrijfsleven, de stadsvernieuwing en de milieuhygiëne. Vierhuizen lijst landschappen in GRONINGEN (ANP) - Vierhuizen in de noordwesthoek van de provincie Gro ningen gaat zijn landschap in een vijf tigtal schilderijlijsten plaatsen. Dat gebeurt op Hemelvaartdag. Het dorpje wil op deze manier de aandacht vesti gen op tal van prachtige uitzichten die het landschap in zijn directe omge ving te bieden heefl. De dorpelingen - in de kern van het dorpje wonen 163 mensen - organiseren op deze dag bo vendien nog verschillende andere ac tiviteiten om het publiek te trekken. Zo zal de molen op die dag draaien, wor den er orgelconcerten in de kerk gege ven iADVERTENTIE De debutant: Ober, heeft u een glaasje Berenbuig voor mij? De gevorderde: Piet, mag ik een Sonnemaatje ADVERTENTIE De handgemaakte sigaar uit Java. Gemaakt van de fijnste tabakken uit dc Vorstenlanden van Midden-Java Vervaardigd door slanke Javaanse vrouwenhanden. g> Corona 58 cent. Verpakkingen van 5,10 en 25 stuks. Senoritas 37 cent. Verpakkingen van 10 en 50 stuks. NAIROBI (RTR/UPI/ANP) - In de Keniaanse hoofdstad Nairobi is woensdag de vierde UNCTAD- conferentie begonnen. De conferen tie duurt tot 28 mei. In de woorden van de president van Kenia, Ke- nyatta, moet UNCTAD-4 een 'hand vest van Nairobi voor een nieuwe, waarlijke internationale, economi sche orde opleveren'. De Amerikaanse minister van bui tenlandse zaken Henry Kissinger had woensdag nog een reeks ge sprekken met vertegenwoordigers van de geïndustrialiseerde landen, nadat hij eerder de arme landen had beloofd dat de Verenigde Staten tot het uiterste van hun eigen wette lijke mogelijkheden' zullen gaan om hun economische mogelijkheden te verbeteren. Vandaag zal Kissinger de conferen tie toespreken Kissinger waar schuwde tegen blokvorming van rijke en arme landen. Op een bij eenkomst waarvoor hij vertegen woordigers van enkele van de arm ste ontwikkelingslanden had uit genodigd zei hij 'pogingen om eco nomische blokken te gebruiken als wapen zullen het hele stelsel vernie tigen en uiteindelijk voor ons allen schadelijke gevolgen hebben. De structuren voor internationale sa menwerking zullen aangepast moe ten worden om rekening te houden met de meuwe rol van de ontwikke lingslanden De ingewikkelde pro blemen kunnen volgens de Ameri kaanse minister niet door confron tatie worden opgelost. Hoofdtaken in de openingsrede van Kenyatta worden drie hoofdtaken uitgestip peld voor UNCTAD-4: een internationale overeenkomst voordeoverdrachtvandetechnologie aan ontwikkelingslanden: buitenlandse hulp om de onder linge handel tussen ontwikkelings landen aan te moedigen. een regeling voor de grondstof fen, waarmee de schommelingen op de internationale grondstof- fenmarkten beheerst kunnen worden. In Kenyatta's rede wordt voorts ge zegd dat ontwikkelingshulp, die de laatste tijd dreigt te slinken, nooit gezien moet worden als lefdadig- heid. of beschouwd als een beloning voor politieke steun. Ontwikke lingshulp moet juist dienen 'om de kloof te overbruggen die een schande is voor de sociale gerech tigheid, en de mensheid voortdu rend belaagt met de dreiging van onveiligheid'. Teleurstelling Nobelprijswinnaar prof. dr. J. Tin bergen. oud-hoogleraar aan de Erasmusuniversiteit in Rotterdam, is teleurgesteld over de houding,die de EEG, voorzover nu bekend, gaan innemen op de UNCTAD-conferen- tie. Bij de EEG-landen bestaat weinig bereidheid in te gaan op de wens van de ontwikkelingslanden: een geïntegreerde aanpak van de markten voor die grondstoffen, die voor de ontwikkelingslanden van levensbelang zijn. Prof. Tinbergen verwerpt het argu ment van een aantal industriële landen, dat door zo'n geïntegreerde aanpak van het marktmechanisme voor de afzonderlijke grondstoffen zou worden aangetast. Bij alle in he t geding zijnde grondstof fen gaat het volgens hem om labiele markten, die wel geregeld moeten worden. Prof. Tinbergen gaf aan zijn teleur stelling uiting tijdens het sympo sium 'Voedsel voor allen', dat woensdag in Utrecht werd gehou den. Op zijn woorden sloot een opmerking van zijn mede-pre- adviseur en -inleidr prof. dr. ir. J. de Hoogh (landbouw-economische insituuti min of meer aan: een vrije markteconomie voor voedsel- grondstoffen lijkt niet in het be lang van de economisch zwakkere landen. Dit is naar voren gekomen bij de studie, die aan de vrije uni versiteit in Amsterdam is gemaakt. LONDEN (ANP) - De Britse regering en het vakbond TUC (Trades Union Congressi zijn woensdag overeenge komen dat de lonen gedurende een jaar, ingaande 1 augustus, met niet meer dan gemiddeld 4,5 procent wor den verhoogd. Dat heeft de minister van financien. Denis HeaJey, bekend gemaakt. Later deelde hij in het Lagerhuis mee dat de regering van plan is de belas tingverlaging. zoals die in de begroting is uiteengezet, wil uitvoeren. De rege ring is ervan overtuigd dat haar loon- afspraken met de vakbeweging vol doen aan de eisen van het beleid tot bestrijding van de inflatie. Belasting verlaging was afhankelijk gesteld van instemming met beperking van de loonsverhoging. De nieuwe verhoging, die anderhall procent groter is dan de het kabinet zich oorspronkelijk voor ogen had ge steld. loopt uiteen van 2,50 tot vier pond sterling per week met een maxi mum van vijf procent voor inkomens in de middenmoot. In zijn begrotingstoespraak van begin april had minister Healey verwezen naar de doelstellingen om de Britse in flatie in december 1977 te hebben ge halveerd. Er zal nu tussen regering, vakbonden en werkgevers worden on derhandeld over mogelijke verander ingen in de prijsbeheersingsbepalin- gen. DR. G. VELDKAMP: „Uitzendbureaus vervullen een nuttige functie' AMSTERDAM (ANP) - „Wij i duidelijk onderscheid maken tussen bonafide en malafide uitzendbureaus Bonafide uitzendbureaus zijn normale ondernemingen, die een maatschappe lijk nuttige functie vervullen." Dit heefl oud-minister dr. G. M. J. Veld- mamp woensdag gezegd op het jubi leumcongres in Amsterdam van de vijftien jaar bestaande algemene bond uitzendbureaus (abuj. Naar aanleiding van het voorstel in het recente partij-programma van de Par tij van de Arbeid om het werk van de uitzendbureaus over te hevelen naar de gewestelijke arbeidsbureaus zei hij. dat het uitzend wezen weliswaar moei lijk in te passen valt in het bestaande systeem maar dat dit een onvoldoende reden is om zonder nader onderzoek voor de simpele oplossing van afschaf fing te pleiten. De tweede kamer heeft woensdag instemming betuigd met het rege ringsvoorstel de grens te verhogen voor het instellen van een beroep tegen een vonnis van een kantonrechter. Deze verhoging is noodzakelijk in ver band met geldontwaarding.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 9