TREINRAMP SCHIEDAM:
24 DODEN GEBORGEN
pi
ui
r
IKAr
IT
Rijk geeft vijf miljoen extra voor
bouw van halfhoge brug bij Souburg
Machinist na drie uur en beenamputatie uit wrakstukken bevrijd
INHAALMANOEUVRE LIEP FOUT AF..
in/i|
vandaag
Egyptische
klacht
219e jaargang no. 106
Woensdag 5 mei 1976
Laogaviatoaincal 34. Middelburg r
Tel.: (01180) 25253
U!
I 7
«oaËsa n 1
SCHIEDAM - De treinramp die zich dinsdagochtend in Schie
dam heeft voltrokken, heel't aan 24 mensen het leven gekost. Vijf
anderen liepen zware verwondingen op. Onder hen was de ma
chinist van één van de tremen die bij het ongeluk betrokken wa
ren. Bijna drie uur na de botsing kon hij uit de in elkaar ge
drukte cabine van zijn goeddeels versplinterde trein worden ge
zaagd. Artsen die deel uitmaakten van de reddingsploegen,
moesten hem een been afzetten om hem te kunnen bevrijden.
Het ongeluk gebeurde tussen de sta
tions Schiedam en Schiedam-
Nieuwland. Ter hoogte van het via
duct over de Henri Polakstraat reden
de D-trein Rhein-Expres die uit Hoek
van Holland kwam, en een van de an
dere kant naderende stoptrein fron
taal op elkaar in.
De D-trein was bezig aan het inhalen
van een stoptrein die eerder ook uit
Hoek van Holland in de richting
Schiedam was vertrokken en die vóór
het Schiedamse station door de
D-trein voorbij moest worden gesto
ken. De Rhein-Expres reed daartoe - in
overeenstemming met de dienstrege
ling - enige tijd over „verkeerd" spoor.
Het is een inhaalmanoeuvre die elke
dag op verscheidene andere plaatsen
in Nederland wordt uitgevoerd, zij het
dat men voor het inhalen bij voorkeur
stations kiest.
Een onderzoek, waarbij de spoorwe
gongevallenraad zal worden inge
schakeld, moet uitwijzen of er een
menselijke fout is gemaakt of dat er
met het seinenstelsel iets niet in orde
is geweest Het betreffende baanvak is
teleurstelling
zodanig van seinen voorzien, dat
beide sporen in twee richtingen te ge
bruiken zijn.
Alle slachtoffers vielen in de stoptrein
die met een snelheid van naar schat
ting 70 tot 80 kilometer per uur op de
D-trein botste. De stilstaande trein die
ingehaald moest worden, werd weg
gedrukt. Van de zware locomotief van
de D-trein werd slechts de machinis
tencabine ingedrukt. De machinist had
het ongeluk zien aankomen, had zijn
remmen in werking gezet en was uit
zijn nog maar langzaam rijdende trein
gesprongen.
Vermorzeld
Het voorste deel van de „sprinter"
werd vermorzeld. Passagiers in dat
deel van de trein moeten tussen de
vermalen banken en bagagerekken
geen schijn van kans hebben gehad.
Aan het begin van de avond waren de
lichamen van 24 omgekomenen ge
borgen. Men verwachtte toen geen
slachtoffers meer in de massa's metaal
te zullen aantreffen.
NS-president mr. M. G. de Bruin die
dinsdagmiddag op de plaats van de
ramp arriveerde. Üet weten dat ernaar
werd gestreefd het baanvak woensda
gochtend weer voor het treinverkeer
vrij te hebben. Later bleken de op-
ruimwerkzaamheden zo snel te verlo
pen, dat dinsdagavond om half tien al
weer treinen het baanvak Schiedam-
Vlaardingen konden berijden De om
geving van de ongeluksplek werd
streng afgeschermd door de Schie
damse politie. Dat gebeurde vooma-
Slot zie pagina 3 kolom 5)
n tegenstanders op de
spanje
Opinie en achtergrond: Spaanse rege
ring maakt geen haast met de demo
cratisering.
rusland
moederdag
energie
Voorlopig nc
voor alternate
PAGINA 12
michels
Sport: Rinus 1
terug naar Ba
PAGINA 13
hogerop
Sport. Zeeuw:
hogerop'.
PAGINA 15
hit
Conny Vink maakte na jaren weer e<
echte hit; radio- en
programma's; strips.
PAGINA 17
douwe
CHIEDAM - Een brandweerman kijkt toe hoe een van zijn collega's onder de Schiedamse ramptrein naar slachtoffers zoekt.
SCHIEDAM - Tot op de bodem zal
worden uitgezocht waardoor dins
dagochtend de inhaalmanoeuvre
van de D-trein Rhein-Expres die
elke ochtend bij Schiedam wordt
uitgevoerd, uitliep op een catastro
fe. Bij de spoorwegen is men er nog
niet uit hoe het ongeluk heeft kun
nen gebeuren.
Volgens de dienstregeling rijdt op
het zuidelijke baanvak de stoptrein
4125 die om 07.24 uur uit Hoek van
Holland vertrekt en om 07.54 uur
het station 3chiedam-Rotterdam-
West moet binnenlopen. Daarachter
rijdt in dezelfde richting en over
hetzelfde spoor de D-trein Hoek van
Holland-Muenchen. Deze moet vier
minuten vóór de stoptrein het
Schiedamse station passeren.
Om de D-trein te laten passeren
stopt de stoptrein voordat hij het
station Schiedam bereikt. Een paar
honderd meter erachter wordt de
D-trein naar het noordelijke spoor
geleid. Is de Rhein-Expres zijn
„voorloper" voorbij, dan keert hij
terug naar het zuidelijke spoor en
rijdt dan op 07.50 uur het Schie
damse station door. Vier minuten
later volgt dan de stoptrein.
Omdat tijdens deze inhaalmanoeu
vre het noordelijke spoor korte tijd
door de D-trein is bezet, wacht de
stoptrein 4116, die op dat spoor in
de richting Hoek van Holland moet
rijden, op het Schiedamse station
tot de Rhein-Expres op het zuid
elijke spoor terug is en het Schie
damse station binnenloopt, als het
noordelijke baanvak weer vrij is.
Een minuut daarna behoort de
stoptrein - een „sprinter" - naar
Hoek van Holland te vertrekken
De sprinter heeft dinsdagochtend
niet op de D-trein gewacht. Of het
vertrek te wijten is aan een mense
lijke dan wel aan een technische
fout. wordt nu uitgezocht. Wel is er
een regel dat de „sprinter" kan ver
trekken wanneer de D-trein vertra
ging heeft. Dan kan de inhaalma
noeuvre achter de Sprinter worden
uitgevoerd, wanneer deze de plaats
waar het inhalen moet gebeuren al
ruimschoots is gepasseerd.
Op het bewuste baanvak wordt de
beveiliging met lichtseinen gere
geld. Een systeem van automati
sche treinbeïnvloeding is er nog'
niet ingevoerd.
BESTAANDE BRUG BLIJFT VOORLOPIG IN GEBRUIK
BOUW BEGINT
WELLICHT AL
DEZE ZOMER
VLISSINGEN - Met de bouw van
halfhoge brug over het kanaal doo.
Walcheren bij Souburg kan op be
trekkelijk korte termijn - wellicht
nog vóór 1 augustus - worden begon
nen. Het rijk heeft b. en w. van Vlis-
singen laten weten dat voor deze bouw
een extra bijdrage van vijf miljoen uit
de werkgelegenheidspot is te ver
wachten en dat voor de halfhoge brug
de bestaande Souburgse brug voorlo
pig niet behoeft te worden 'ingele
verd' zoals aanvankelijk de voor
waarde was. De bouwkosten van de
burg worden geraamd op 19,5 mil
joen, waarvan 4.350.000,- voor reke
ning van de gemeente Vlissingen
komt.
Over de huidige Souburgse brug mer
ken ze op: „Wij achten het bijzonder
verheugend, dat de minister van ver
keer en waterstaat thans heeft beslo
ten het verlenen van een vergunning
voor de bouw van een half-hoge burg
en het verstrekken van een financiële
bijdrage niet langer te binden aan de
voorwaarde, dat de bestaande Sou
burgse brug aan het verkeer zal wor
den onttrokken."
Het college deelt verder mee. dat de
Souburgse brug voorshands ter be
schikking zal blijven voor het
(brom)fiets- en voetgangersverkeer.
Deze wens werd in verschillende hoor
zittingen geuit, terwijl ook de raad zich
op 24 november 1972 in een motie uit
sprak, dat de bestaande Souburgse
hrue niet zal verdwijnen, voordat een
alternatieve oplossing is gevonden
voor de verbinding tussen West- en
Oost-Souburg.
B. en w. wijzen er wel op, dat het ka
rakter van de beslissing van de minis
ter verder inhoudt, dat van rijkswege
de mogelijkheid van een toekomstige
opheffing van de brug, indien dit met
het oog op het belang van de scheep
vaart noodzakelijk wordt, wordt open
houden. Uiteraard zal daarbij dan
eveneens het belang van het wegver
keer in de overwegingen worden be
trokken. aldus het college, dat er ver
der de aandacht op vestigt, dat de mi
nister in een brief van 18 september
1974 als zijn oordeel uitsprak: „dat die
onttrekking geen goede zaak is als
geen vervangende oeververbinding
wordt geschapen voor voetgangers en
(brom)fietsers." B. en w. concluderen
daaruit: „Mocht derhalve in een ver
dere toekomst de ontwikkelingen van
het scheepvaartverkeer een nadere be
zinning op de functie van de be
staande Souburgse brug noodzakelijk
maken, dan is naar de mening van ons
college een afweging van alle bij deze
verbinding betrokken belangen volle
dig gewaarborgd."
Kosten
De bouw- en aanlegkosten van de hoge
burg. inclusief ontwerpkosten en btw.
worden geraamd op 19.000.000,-.
Daarbij komen dan nog de kosten
voor grondverwerving, die ƒ500.000
zal belopen. De benodigde gronden
zijn overigens, behoudens een perceel
van de NV PZEM, alle reeds eigendom
van de gemeente. B. en w. verwachten
niet dat het verwerven van het laatste
perceel problemen zal opleveren.
Na de realisering van de halfhoge brug
zal in verband met de afwikkeling van
de verkeersstroom ook de verlengde
Sloeweg (tussen Gerbrandystraat en
Weyevlietwegi aangelegd moeten zijn.
De kosten hiervan zijn geraamd op een
totaal bedrag van ƒ4.850.000.- (enkel-
baans». Het is nog niet definitief bekend
welke maatregelen er nodig zijn bij de
spoorwegovergang te Oost-Souburg
nu de Souburgse brug gehandhaafd
kan worden voor voetgangers en fiet
sers. B. en w. willen laten nagaan of
een vrij kostbare ondertunneling van
de spoorbaan noodzakelijk is of dat
kan worden volstaan met de door
rijkswaterstaat gesuggereerde vervan
ging van de bewaakte overweg door
een voetgangers-Ahob. De kosten van
ondertunneling kunnen globaal wor-
Slot zie pagina 5 kolom 1)
Windkussen of
windbuil?
yjt An de wereld van de diplo-
^-5 nlei mag en daaraan behoort
een leder zich te houden. Dat
valt niet altijd mee Zo is er na de
tweede wereldoorlog op Walcheren
eens flink tegen het protocol gezon
digd. alleen rnaar doordat een aantal
burgers wat voor het toen zwaar getrof
fen eiiar.d wilde doen De stichting
Nieuw-Walcheren organiseerde name
lijk een boomplantdag m 1947 en zond
vnendelijke uitnodigingen aan allerlei
buitenlandse regeringsleiders en am
bassadeurs, echter met voorbijgaan
van de gewichtige afdeling protocol
van het ministerie van buitenlandse
zaken. En het aardige voor de stichting
Nieuw-Walcheren was dat de genodig
den prompt op de invitatie ingingen -
onder anderen kwam premier Attlee
voor de boomplanterij over - zonder
dat officiële wegen waren bewandeld
Volgens de ambtenaren van buiten
landse zaken een onvergeeflijke fout.
zij hadden deze zaak behoren te rege
len. Hun ppvolgers - een kleine dertig
jaar later - denken er vermoedelijk nog
precies zo over. In een Jaarboek van
het ministerie is onlangs ingegaan op
de belangrijke taken van de afdeling
protocol: bij hoge bezoeken regelt zij
de hele gang van zaken, „de modalitei
ten van het bezoek'zoals dat heet
Wee degene die zich niet aan deze mo
daliteiten houdt. Dat hebben deze
week prinses Beatrix en prins Claus in
Israël ondervonden.
Eerlijkheidshalve moet er onmiddel
lijk aan worden toegevoegd: de afde
ling protocol voert uit wat het beleid
noodzakelijk vindt. In dit geval had de
Nederlandse regering het blijkbaar no
dig gevonden bij voorbaat nadrukke
lijk te onderstrepen dat het hier geen
officieel bezoek van het prinselijk paar
aan de staat Israël
geldt, en dat het
protocol daaraan I
moest worden aan- I
gepast. De trip I
heeft een ander ka
rakter dan - om een voorbeeld te noe
men - enige jaren geleden de reis van
prinses en prins aan Rusland, toen re
denen van staat het nodig maakten
deze tocht zo officieel mogelijk te doen
verlopen. Dezelfde redenen verhinde
ren ditmaal - naar men moet aanne
men - dat er zich in Israël spectacu
laire gebeurtenissen afspelen. De Ne
derlandse ambassadeur in Israël had
te dien aanzien kennelijk strikte in
structies uit Den Haag ontvangen.
Waarom? Vermoedelijk pas het de Ne
derlandse regering op dit ogenblik niet
de goede verhoudingen tussen Neder
land en Israël te accentueren. Naar het
zich laat aanzien wenst men de Arabi
sche wereld niet al te zeer tegen zich in
het harnas te jagen. Met als gevolg dat
het protocol zijn werk doet. in dit geval
zo consequent fat het een spel werd
met kleingeestige kanten, zoals in het
Israëlisch par;ement bleek.
P rinses Beatrix en prins Claus be
zochten dit gebouw, niet omdat het de
vergaderplaats is van de volksverte
genwoordiging, maar omdat het een
museum is: er hangen werken van
Chagall. Die mochten wel worden be
keken. niet de parlementariërs die er
vergaderden. Aanvankelijk was daar
overigens weinig kans toe. want het Is
raëlische parlement was op reces, maar
- grote schrik voor het protocol - uit
gerekend deze week kwam het terug
voor een spoedzitting. De argeloze
pnnses Beatrix wilde even de publieke
tribune binnenlopen, waarop de ge
schrokken Nederlandse ambassadeur
haastig prins Claus vroeg haar terug te
roepen zij mocht de Israëlische demo
cratie niet aan het werk zien. Bij bui
tenlandse zaken zullen ze dat vermoe
delijk normaal vinden: kijken naar
kamerleden behoorde immers niet tot
de modaliteiten van het bezoek, het
paste niet bij het karakter. Op de bui
tenstaander echter maakt een derge
lijke toepassing van het protocol een
zotte indruk, zot en overdreven. In het
al eerder geciteerde jaarboek van bui
tenlandse zaken wordt over het proto
col gezegd: „Hoffelijkheid is als een
windkussen, het mag waar zijn dat er'
alleen maar wind in zit, maar het vangt
heel wat schokken in het leven op." In
dit geval lijkt het ons twijfelachtig of
het kijken van prinses Beatrix op de
publieke tribune van het Israëlische
parlement een zodanige schok was dat
het haastig moest worden opgevangen.
Men moet niet overdrijven. Deze toe
passing van het protocol (door eeeen
Nederlandsé ambassadeur) leidde tot
precies het tegenovergestelde van hof
felijkheid. het werd namelijk een on
aangename geste jegens de gastheren.
Anders gezegd: het windkussen werd
een windbuil
NEW VORK (RTR) - Egypte heef dins
dag in de Veiligheidsraad een klacht
tegen Israël ingediend wegens 'wreed
en onwettig optreden' in de bezette
Arabische gebieden. Gesproken wordt
van doodslag, kloppartijen, arresta-
tiës en deportaties.
Op verzoek van Egypte besloot de raad
een vertegenwoordiger van de Pales
tijnse bevrijdingsorganisatie de verga
deringen te laten bijwonen. Amerika
stemde hier tegen, terwijl Frankrijk.
Engeland en Italië zich onthielden.