TREINRAMP SCHIEDAM: 24 DODEN GEBORGEN pi ui r IKAr IT Rijk geeft vijf miljoen extra voor bouw van halfhoge brug bij Souburg Machinist na drie uur en beenamputatie uit wrakstukken bevrijd INHAALMANOEUVRE LIEP FOUT AF.. in/i| vandaag Egyptische klacht 219e jaargang no. 106 Woensdag 5 mei 1976 Laogaviatoaincal 34. Middelburg r Tel.: (01180) 25253 U! I 7 «oaËsa n 1 SCHIEDAM - De treinramp die zich dinsdagochtend in Schie dam heeft voltrokken, heel't aan 24 mensen het leven gekost. Vijf anderen liepen zware verwondingen op. Onder hen was de ma chinist van één van de tremen die bij het ongeluk betrokken wa ren. Bijna drie uur na de botsing kon hij uit de in elkaar ge drukte cabine van zijn goeddeels versplinterde trein worden ge zaagd. Artsen die deel uitmaakten van de reddingsploegen, moesten hem een been afzetten om hem te kunnen bevrijden. Het ongeluk gebeurde tussen de sta tions Schiedam en Schiedam- Nieuwland. Ter hoogte van het via duct over de Henri Polakstraat reden de D-trein Rhein-Expres die uit Hoek van Holland kwam, en een van de an dere kant naderende stoptrein fron taal op elkaar in. De D-trein was bezig aan het inhalen van een stoptrein die eerder ook uit Hoek van Holland in de richting Schiedam was vertrokken en die vóór het Schiedamse station door de D-trein voorbij moest worden gesto ken. De Rhein-Expres reed daartoe - in overeenstemming met de dienstrege ling - enige tijd over „verkeerd" spoor. Het is een inhaalmanoeuvre die elke dag op verscheidene andere plaatsen in Nederland wordt uitgevoerd, zij het dat men voor het inhalen bij voorkeur stations kiest. Een onderzoek, waarbij de spoorwe gongevallenraad zal worden inge schakeld, moet uitwijzen of er een menselijke fout is gemaakt of dat er met het seinenstelsel iets niet in orde is geweest Het betreffende baanvak is teleurstelling zodanig van seinen voorzien, dat beide sporen in twee richtingen te ge bruiken zijn. Alle slachtoffers vielen in de stoptrein die met een snelheid van naar schat ting 70 tot 80 kilometer per uur op de D-trein botste. De stilstaande trein die ingehaald moest worden, werd weg gedrukt. Van de zware locomotief van de D-trein werd slechts de machinis tencabine ingedrukt. De machinist had het ongeluk zien aankomen, had zijn remmen in werking gezet en was uit zijn nog maar langzaam rijdende trein gesprongen. Vermorzeld Het voorste deel van de „sprinter" werd vermorzeld. Passagiers in dat deel van de trein moeten tussen de vermalen banken en bagagerekken geen schijn van kans hebben gehad. Aan het begin van de avond waren de lichamen van 24 omgekomenen ge borgen. Men verwachtte toen geen slachtoffers meer in de massa's metaal te zullen aantreffen. NS-president mr. M. G. de Bruin die dinsdagmiddag op de plaats van de ramp arriveerde. Üet weten dat ernaar werd gestreefd het baanvak woensda gochtend weer voor het treinverkeer vrij te hebben. Later bleken de op- ruimwerkzaamheden zo snel te verlo pen, dat dinsdagavond om half tien al weer treinen het baanvak Schiedam- Vlaardingen konden berijden De om geving van de ongeluksplek werd streng afgeschermd door de Schie damse politie. Dat gebeurde vooma- Slot zie pagina 3 kolom 5) n tegenstanders op de spanje Opinie en achtergrond: Spaanse rege ring maakt geen haast met de demo cratisering. rusland moederdag energie Voorlopig nc voor alternate PAGINA 12 michels Sport: Rinus 1 terug naar Ba PAGINA 13 hogerop Sport. Zeeuw: hogerop'. PAGINA 15 hit Conny Vink maakte na jaren weer e< echte hit; radio- en programma's; strips. PAGINA 17 douwe CHIEDAM - Een brandweerman kijkt toe hoe een van zijn collega's onder de Schiedamse ramptrein naar slachtoffers zoekt. SCHIEDAM - Tot op de bodem zal worden uitgezocht waardoor dins dagochtend de inhaalmanoeuvre van de D-trein Rhein-Expres die elke ochtend bij Schiedam wordt uitgevoerd, uitliep op een catastro fe. Bij de spoorwegen is men er nog niet uit hoe het ongeluk heeft kun nen gebeuren. Volgens de dienstregeling rijdt op het zuidelijke baanvak de stoptrein 4125 die om 07.24 uur uit Hoek van Holland vertrekt en om 07.54 uur het station 3chiedam-Rotterdam- West moet binnenlopen. Daarachter rijdt in dezelfde richting en over hetzelfde spoor de D-trein Hoek van Holland-Muenchen. Deze moet vier minuten vóór de stoptrein het Schiedamse station passeren. Om de D-trein te laten passeren stopt de stoptrein voordat hij het station Schiedam bereikt. Een paar honderd meter erachter wordt de D-trein naar het noordelijke spoor geleid. Is de Rhein-Expres zijn „voorloper" voorbij, dan keert hij terug naar het zuidelijke spoor en rijdt dan op 07.50 uur het Schie damse station door. Vier minuten later volgt dan de stoptrein. Omdat tijdens deze inhaalmanoeu vre het noordelijke spoor korte tijd door de D-trein is bezet, wacht de stoptrein 4116, die op dat spoor in de richting Hoek van Holland moet rijden, op het Schiedamse station tot de Rhein-Expres op het zuid elijke spoor terug is en het Schie damse station binnenloopt, als het noordelijke baanvak weer vrij is. Een minuut daarna behoort de stoptrein - een „sprinter" - naar Hoek van Holland te vertrekken De sprinter heeft dinsdagochtend niet op de D-trein gewacht. Of het vertrek te wijten is aan een mense lijke dan wel aan een technische fout. wordt nu uitgezocht. Wel is er een regel dat de „sprinter" kan ver trekken wanneer de D-trein vertra ging heeft. Dan kan de inhaalma noeuvre achter de Sprinter worden uitgevoerd, wanneer deze de plaats waar het inhalen moet gebeuren al ruimschoots is gepasseerd. Op het bewuste baanvak wordt de beveiliging met lichtseinen gere geld. Een systeem van automati sche treinbeïnvloeding is er nog' niet ingevoerd. BESTAANDE BRUG BLIJFT VOORLOPIG IN GEBRUIK BOUW BEGINT WELLICHT AL DEZE ZOMER VLISSINGEN - Met de bouw van halfhoge brug over het kanaal doo. Walcheren bij Souburg kan op be trekkelijk korte termijn - wellicht nog vóór 1 augustus - worden begon nen. Het rijk heeft b. en w. van Vlis- singen laten weten dat voor deze bouw een extra bijdrage van vijf miljoen uit de werkgelegenheidspot is te ver wachten en dat voor de halfhoge brug de bestaande Souburgse brug voorlo pig niet behoeft te worden 'ingele verd' zoals aanvankelijk de voor waarde was. De bouwkosten van de burg worden geraamd op 19,5 mil joen, waarvan 4.350.000,- voor reke ning van de gemeente Vlissingen komt. Over de huidige Souburgse brug mer ken ze op: „Wij achten het bijzonder verheugend, dat de minister van ver keer en waterstaat thans heeft beslo ten het verlenen van een vergunning voor de bouw van een half-hoge burg en het verstrekken van een financiële bijdrage niet langer te binden aan de voorwaarde, dat de bestaande Sou burgse brug aan het verkeer zal wor den onttrokken." Het college deelt verder mee. dat de Souburgse brug voorshands ter be schikking zal blijven voor het (brom)fiets- en voetgangersverkeer. Deze wens werd in verschillende hoor zittingen geuit, terwijl ook de raad zich op 24 november 1972 in een motie uit sprak, dat de bestaande Souburgse hrue niet zal verdwijnen, voordat een alternatieve oplossing is gevonden voor de verbinding tussen West- en Oost-Souburg. B. en w. wijzen er wel op, dat het ka rakter van de beslissing van de minis ter verder inhoudt, dat van rijkswege de mogelijkheid van een toekomstige opheffing van de brug, indien dit met het oog op het belang van de scheep vaart noodzakelijk wordt, wordt open houden. Uiteraard zal daarbij dan eveneens het belang van het wegver keer in de overwegingen worden be trokken. aldus het college, dat er ver der de aandacht op vestigt, dat de mi nister in een brief van 18 september 1974 als zijn oordeel uitsprak: „dat die onttrekking geen goede zaak is als geen vervangende oeververbinding wordt geschapen voor voetgangers en (brom)fietsers." B. en w. concluderen daaruit: „Mocht derhalve in een ver dere toekomst de ontwikkelingen van het scheepvaartverkeer een nadere be zinning op de functie van de be staande Souburgse brug noodzakelijk maken, dan is naar de mening van ons college een afweging van alle bij deze verbinding betrokken belangen volle dig gewaarborgd." Kosten De bouw- en aanlegkosten van de hoge burg. inclusief ontwerpkosten en btw. worden geraamd op 19.000.000,-. Daarbij komen dan nog de kosten voor grondverwerving, die ƒ500.000 zal belopen. De benodigde gronden zijn overigens, behoudens een perceel van de NV PZEM, alle reeds eigendom van de gemeente. B. en w. verwachten niet dat het verwerven van het laatste perceel problemen zal opleveren. Na de realisering van de halfhoge brug zal in verband met de afwikkeling van de verkeersstroom ook de verlengde Sloeweg (tussen Gerbrandystraat en Weyevlietwegi aangelegd moeten zijn. De kosten hiervan zijn geraamd op een totaal bedrag van ƒ4.850.000.- (enkel- baans». Het is nog niet definitief bekend welke maatregelen er nodig zijn bij de spoorwegovergang te Oost-Souburg nu de Souburgse brug gehandhaafd kan worden voor voetgangers en fiet sers. B. en w. willen laten nagaan of een vrij kostbare ondertunneling van de spoorbaan noodzakelijk is of dat kan worden volstaan met de door rijkswaterstaat gesuggereerde vervan ging van de bewaakte overweg door een voetgangers-Ahob. De kosten van ondertunneling kunnen globaal wor- Slot zie pagina 5 kolom 1) Windkussen of windbuil? yjt An de wereld van de diplo- ^-5 nlei mag en daaraan behoort een leder zich te houden. Dat valt niet altijd mee Zo is er na de tweede wereldoorlog op Walcheren eens flink tegen het protocol gezon digd. alleen rnaar doordat een aantal burgers wat voor het toen zwaar getrof fen eiiar.d wilde doen De stichting Nieuw-Walcheren organiseerde name lijk een boomplantdag m 1947 en zond vnendelijke uitnodigingen aan allerlei buitenlandse regeringsleiders en am bassadeurs, echter met voorbijgaan van de gewichtige afdeling protocol van het ministerie van buitenlandse zaken. En het aardige voor de stichting Nieuw-Walcheren was dat de genodig den prompt op de invitatie ingingen - onder anderen kwam premier Attlee voor de boomplanterij over - zonder dat officiële wegen waren bewandeld Volgens de ambtenaren van buiten landse zaken een onvergeeflijke fout. zij hadden deze zaak behoren te rege len. Hun ppvolgers - een kleine dertig jaar later - denken er vermoedelijk nog precies zo over. In een Jaarboek van het ministerie is onlangs ingegaan op de belangrijke taken van de afdeling protocol: bij hoge bezoeken regelt zij de hele gang van zaken, „de modalitei ten van het bezoek'zoals dat heet Wee degene die zich niet aan deze mo daliteiten houdt. Dat hebben deze week prinses Beatrix en prins Claus in Israël ondervonden. Eerlijkheidshalve moet er onmiddel lijk aan worden toegevoegd: de afde ling protocol voert uit wat het beleid noodzakelijk vindt. In dit geval had de Nederlandse regering het blijkbaar no dig gevonden bij voorbaat nadrukke lijk te onderstrepen dat het hier geen officieel bezoek van het prinselijk paar aan de staat Israël geldt, en dat het protocol daaraan I moest worden aan- I gepast. De trip I heeft een ander ka rakter dan - om een voorbeeld te noe men - enige jaren geleden de reis van prinses en prins aan Rusland, toen re denen van staat het nodig maakten deze tocht zo officieel mogelijk te doen verlopen. Dezelfde redenen verhinde ren ditmaal - naar men moet aanne men - dat er zich in Israël spectacu laire gebeurtenissen afspelen. De Ne derlandse ambassadeur in Israël had te dien aanzien kennelijk strikte in structies uit Den Haag ontvangen. Waarom? Vermoedelijk pas het de Ne derlandse regering op dit ogenblik niet de goede verhoudingen tussen Neder land en Israël te accentueren. Naar het zich laat aanzien wenst men de Arabi sche wereld niet al te zeer tegen zich in het harnas te jagen. Met als gevolg dat het protocol zijn werk doet. in dit geval zo consequent fat het een spel werd met kleingeestige kanten, zoals in het Israëlisch par;ement bleek. P rinses Beatrix en prins Claus be zochten dit gebouw, niet omdat het de vergaderplaats is van de volksverte genwoordiging, maar omdat het een museum is: er hangen werken van Chagall. Die mochten wel worden be keken. niet de parlementariërs die er vergaderden. Aanvankelijk was daar overigens weinig kans toe. want het Is raëlische parlement was op reces, maar - grote schrik voor het protocol - uit gerekend deze week kwam het terug voor een spoedzitting. De argeloze pnnses Beatrix wilde even de publieke tribune binnenlopen, waarop de ge schrokken Nederlandse ambassadeur haastig prins Claus vroeg haar terug te roepen zij mocht de Israëlische demo cratie niet aan het werk zien. Bij bui tenlandse zaken zullen ze dat vermoe delijk normaal vinden: kijken naar kamerleden behoorde immers niet tot de modaliteiten van het bezoek, het paste niet bij het karakter. Op de bui tenstaander echter maakt een derge lijke toepassing van het protocol een zotte indruk, zot en overdreven. In het al eerder geciteerde jaarboek van bui tenlandse zaken wordt over het proto col gezegd: „Hoffelijkheid is als een windkussen, het mag waar zijn dat er' alleen maar wind in zit, maar het vangt heel wat schokken in het leven op." In dit geval lijkt het ons twijfelachtig of het kijken van prinses Beatrix op de publieke tribune van het Israëlische parlement een zodanige schok was dat het haastig moest worden opgevangen. Men moet niet overdrijven. Deze toe passing van het protocol (door eeeen Nederlandsé ambassadeur) leidde tot precies het tegenovergestelde van hof felijkheid. het werd namelijk een on aangename geste jegens de gastheren. Anders gezegd: het windkussen werd een windbuil NEW VORK (RTR) - Egypte heef dins dag in de Veiligheidsraad een klacht tegen Israël ingediend wegens 'wreed en onwettig optreden' in de bezette Arabische gebieden. Gesproken wordt van doodslag, kloppartijen, arresta- tiës en deportaties. Op verzoek van Egypte besloot de raad een vertegenwoordiger van de Pales tijnse bevrijdingsorganisatie de verga deringen te laten bijwonen. Amerika stemde hier tegen, terwijl Frankrijk. Engeland en Italië zich onthielden.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 1