Cliff Richard over zijn ster-zijn imili DE TWEEDE RONDE EEN PAARD MAAKT RARE SPRONGEN schaken/c. jansen PZC/zaterdagkrant francois michelin wil andere toonladder iiiiiiiiiniiiiiiiniiiiiiii W.K.-landenteams in Monte Carlo ZATERDAG 1 M El 1976 23 rT>; yK.'.V';.' .5A'»' 5|«KS- .....ivf-' (Van onze correspondent) HILVERSUM - Cliff Richard was onlangs één dag in ons land. Tijdens een persconferentie van enkele uren sprak hij over zijn „ster-zijn", zijn godsdienst en zijn liefdesleven. Hij bleek in staat aan een stuk aan het woord te blijven, wist in zo kort mogelijke tijd zoveel mogelijk te zeggen, gaf intelligente ant woorden, liet zich niet in een hoek drukken en omver praten en kon scherp uitvallen. Uit alles bleek dat, naast alle andere talenten die hij ongetwijfeld bezit, vooral één eigenschap het meest overheerst en dat is zijn boerse slimheid! „Ik ben vier keer in Holland ge weest", vertelt Richard. „En dan doe ik altijd The Eddy Go Round Show, omdat ik het een erg goed pro gramma vind. Vandaag heb ik al m'n zaken voor Holland afgewerkt, mor gen zit ik alweer in Parijs. Ik maak van tevoren een schema", vervolgt hij rap, „waar alles precies onder vermelding van de tijden op komt te staan. In mijn geval betekent bet dat zelfs mijn maaltijden gepland zijn". Richard ziet er goed uit. Hij is 36. maar een argeloze fan schat hem op 28. Zijn kleding valt slechts op door enorme hooggehakte schoenen en een lelijke bruin-grijze kleur. Ik ver moed dat het de zanger, die vrij klein van stuk is. langer moet doen lijken. Hij rookt niet. „Het enige", vertelt hij, „waarvoor ik op moet passen, is eten, Ek volg een dieet". De zakelijke kanten van het pop- bestaan regelt Cliff zelf. „In dit vak", vertelt de zanger, „zit een soort cy clus. Elke vijf jaar verschijnt er een nieuwe David Cassidy. Een andere Bay City Rollers-groep. De oude ster ren verdwijnen, er komt weer iets nieuws voor in de plaats. Als je langer dan vijfjaar meeloopt, dan ben je een goed artiest. In mijn geval", zegt hij nuchter, „ben ik anders te werk ge gaan. Ik heb in geen jaren een hit gemaakt. De laatste nummer een op de hitparade was „Congratulations", dat is acht jaar geleden,'. „Maar alle singles die ik tot nu toe heb gemaakt zijn in de top-30 terecht gekomen, we liswaar niet zo hoog genoteerd, maar ze bleven er wèl maanden in staan. Ook m'n naam kom je regelmatig tegen. Daar zorg ik gewoon voor. Op de televisie, in de krant, of in grote letters bij een concertzaal". Lesje „Daarbij komt dat ik mijn lesje ge leerd heb. Je moet nooit de songs la ten vallen waarmee je in het verleden succes hebt gehad. Dat is een fout die Elvis Presley heeft gemaakt. Zijn gróte successen van weleer zingt hij tegenwoordig nog steeds, maar in een totaal andere versie, met een hoop trompetten en schelle muziek. Dat klinkt verschrikkelijk en het is niet wat de mensen willen. Ik zou zoiets nooit doen. Mijn liedjes veranderen niet meer, de mensen vinden het op een bepaalde manier mooi, je zou gek zijn als je het dan anders ging bren gen". - Het Songfestival, hoe denkt hij daarover? Hij heeft er tweemaal aan meegedaan en nog nooit gewon nen. „Een fantastisch evenement", zegt hij. „Dat vindt die enorme lieve massa mooi. Ik heb meegedaan, om dat ik van de sfeer rond zo'n werl- strijd hou. Bovendien ben ik een pa triot. Ik hou er van voor Engeland te knokken. Dit jaar hebben ze het goed gegokt, het plaatje dat gewonnen heeft loopt uitstekend, er zijn al 5 miljoen exemplaren van verkocht! Dat was in mijn geval natuurlijk ook. ik heb dan wel verloren, maar met die liedjes heb ik gouden platen ge haald". - Wat versta je onder muziek?, on derbreekt een journalist de zanger. Richard, na enkele seconden rap denkwerk zegt: „Muziek is een van die dingen waarvan je niet kunt zeg gen, dat is nou mooi, dat is nou niet mooi. Muziek is muziek. Ik denk in getallen. Als er van mijn platen een miljoen worden verkocht, dan hoor je mij niet roepen, oh, fantastisch, wat een aantal. Ik ben geneigd om te gaan rekenen en me af te vragen, waarom is het in Groot-Brittannië. waar 53 miljoen mensen wonen, door de andere 52 miljoen niet gekocht. Wat mankeerde eraan?". Roomskatholiek Cliff Richard is sinds drie jaar een fa natieke roomskatholiek. Hij is zich bezig gaan houden met gospelmu ziek, met de bijbel en met het ver spreiden van Gods woord. Richard begint er onmiddellijk over. Hij struikelt bijna over zijn woorden en geeft haarscherpe definities van zijn religieuze gevoelens, doorspekt met spreuken uit de Schrift. Het staat als. een paal boven water: „Jezus leeft", vertelt hij. „Ik maakte me zorgen, enkele jaren geleden. Ik was altijd bezig met het probleem rond God. Ik sprak er met iedereen over. Vooral met de jongens van de band waarmee ik vroeger optrad: The Shadows. Toen ik twijfelde, ben ik gaan praten met joden, mohamme danen, boeddhisten en jehova's ge tuigen. Ik ben tot de slotsom geko men dat Christus bestaat en op aarde is geweest. Hij is de zoon van God! Wat ik voel", zegt hij. „is niet uniek. Kijk maar naar ieder ander die rijk en beroemd is geworden. Je zult zien dat het voor de meesten niet vol doende is". ..George Harrison, John Lennon, al dergelijke sterren zijn op zoek gegaan naar iets anders. Alleen verbaast het me dat ze het geluk niet kunnen vin den bij hun eigen voordeur. Waarom moet je je gaan verdiepen in de In diase godsdienst of de Afrikaanse ri ten? Jezus Christus is zó dichtbij! Paul McCartney heeft me eens ge zegd: „Ik zie God door mijn drugs". Dat vind ik onbegrijpelijk. Nee, ik heb ze nooit gebruikt". - Hoe werkt de zanger nu? Geeft hij tegenwoordig zijn concerten voor God de Heer, dus voor niets? „ik heb een favoriete liefdadigheids instelling", vertelt hij. „Dat is het Tear Fund. Daar gaat al mijn geld naartoe. Het geeft mij het gevoel dat er dan daadwerkelijk steun komt. Laatst bracht een toernee van acht dagen 25.000 pond op. Ik weet van deze instelling, dat het geld regel recht bij de hulpbehoevenden komt. zonder dat tussenpersonen ook een graantje meepikken". „Religie", legt hij uit, „is zo normaal. Alle mensen hebben religieuze gevoe lens en ervaringen. Het is net als ver liefd worden. Alleen is het verschil dat een film over de liefde de mensen aantrekt, maar een film over gods dienstige gevoelens afschrikt". - Verliefd worden, hoe denkt Cliff Ri chard daar dan over? Heeft hij nooit trouwplannen gehad? „Plannen?", valt hij scherp uit. „Hoe kun je een huwelijk plannen. Heb je nooit van verliefdheid gehoord. Dat gebeurt. Je kunt het niet regelen. Ik was 25", vervolgt hij, iets gemoedelij ker, „toen zei iedereen me: jij moet eens aan trouwen gaan denken Wanneer gebeurt dat nou? Nou, zei ik dan. maak je geen zorgen. Voor m'n 30e ben ik getrouwd. Toen ik echter 30 was. begon ik te roepen: wach maar. wacht maar. vóór m'n 35e is het zo ver. En nu", lacht hij. „ben ik ermee opgehouden. Ik ben ook ge stopt met het beschrijven van de ideale vrouw. Een keer heb ik tegen een journaliste van een damesblad gezegd, dat de ideale vrouw voor mij iemand is. die goed kerrie met rijst kan koken en een spijkerbroek draagt. De brieven die ik toen kreeg, waren verschrikkelijk. Vrouwen schreven me: hoe kun je in godsnaam van iemand houden die in een spij kerbroek rijst met kerrie staat te ko ken? Begrijp je. ze", zegt Cliff gelaten. „Ik ben ermee opgehouden. Maar", roept hij er achteraan, „ik sta nog al tijd open voor goede suggesties. Ik ben nog in de markt". „Thuis", vertelt hij ten slotte, is voor mij een huis met vijf kamers, waar ik met enkele vrienden woon. Nee. het is geen commune of zoiets, we gaan al lemaal onze eigen gang. Mijn huis heeft twee heel speciale dingen. Dat is een zwembad en een heel grote kamer voor mij. waarin ik ongestoord naar muziek kan luisteren en waar ik kan nadenken over m'n leven, m'n werk en het leven hierna" wm ■WWW»MIMH»Mai«Iliailli«BMW^ Illllllll!!iülillüllIlllllll PARIJS - De wereld van de muziek zal een grote omwen teling doormaken als het voorstel voor een nieuwe toonladder wordt aanvaard. Het voorstel is voor de Franse Academie van Wetenschap pen in Parijs verdedigd door Francois Michelin, een mijn ingenieur uit Clermont-Fer rand. Voor Frangois Miche lin staat het als een paal bo ven water dat de muziek heel anders zal klinken als men zijn toonladder gaat gebrui ken. „Ik wil het orgel van de Notre Dame anders laten stemmen. Daama die nen overal in de wereld de concerto vleugels en strijkinstrumenten te volgen", aldus de 'uitvinder' bij de voorstelling van zijn 'grondtoon' aan de deskundigen van de Academie. „Johann Sebastian Bach. Beethoven en Haydn speelden juist. Dat was in het begin ook zo bij Chopin en Liszt. Er is echter een breuk bij Louis Phi lippe. Sindsdien spelen alle instru menten enigszins 'vals' omdat zij in die periode gestemd werden volgens een chromatische toonladder met twaalf gelijke intervallen. Die toonlad der nu stemt niet overeen met de toonladder die instinctmatig en intuï tief sinds 300 jaar door het orkest wordt gevolgd. Om die discrepantie weg te nemen heb ik gezocht naar de door het orkest werkelijk gevolgde toonladder en ik heb haar inderdaad gevonden", verklaarde Michelin. Hij zei dat het volgende postulaat tot zijn ontdekking had geleid: het men selijk oor is ingesteld op de zuivere kwint Het feit dat het strijkkwartet" en het orkest afgestemd zijn op de reine kwint en deze ook spelen, bracht Michelin ertoe een chromatische toonladder met twaalf intervallen te bedenken die elf zuivere kwinten en een met een komma verminderde kwint zou omvatten, hetgeen wel overeenkomt met de zeven octaven. Interval „Hierop voortstuderende". aldus Mi chelin, „kwam ik geleidelijk tot de conclusie dat de elf stijgende zuivere kwinten van d mól (des) tot f kruis (fis) overeenstemmen met de twaalf tonen van een getemperde chromati sche toonladder met twaalf ongelijke intervallen, te weten vijf grote en ze ven kleine intervallen. De toonladder met elf zuivere kwinten en een ver minderde kwint (fis-cis) brengt op haar beurt twaalf verschillende dia tonische groter-terst- toonladders voort. Daaronder zijn de volgende historische toonladders: de zes van Pythagoras, een van Zarlin. een van Aristoxenes, de twee toonladders van Mersenne (Marin Mersenne, 1588- 1648. Wijsgeer en tijdgenoot van Des cartes, auteur van l'Harmonie Uni- verselle) en tenslotte ook nog twee toonladders die niemands naam dra gen. Het is de toonladder die reeds driehonderd jaar instinctmatig door het orkest wordt gevolgd en die bij gevolg ook de nodige waarborgen biedt voor het bijzondere karakter van iedere toonaard." Bach - ik heb dat achterhaald - en ook Beethoven volgden die toonlad der waneer zij componeerden. Als men nu alle instrumenten volgens deze toonladder gaat stemmen zal de muziek een nieuwe geboorte tege moet gaan", aldus Francois Miche lin, die vooral door mathematisch onderzoek tot zijn ontdekking zegt te zijn gekomen. dammen/I. anderson De tweede ronde in de probleem- Dpioswedstrijd, waarbij een jaar abonnement op Dameldorado op 't spel staat, is iets lastiger dan de voorgaande. Maar het is zeker niet zo, dat u voor al te hete vuren wordt geplaatst. Met enig doorzettings vermogen moet elke probleemlief hebber de oplossingen weten te vinden. Laat u zich dus niet al te gauw ontmoedigen. Bovendien wordt u door een enkele vingerwij zing een eindje op weg geholpen. De oplossingen weer in te zenden aan ons adres: Koninginneweg 30 te Goes. En hier volgt dan het fraaie vakwerk van een viertal auteurs. ZIE DIAGRAM I Na zes zetten wordt een merkwaar dige motiefstand bereikt, eindi gende in een 'oppositie' op de vel den 26 en 27, d.w.z. 1 witte tegen over 1 zwarte schijf. ZIE DIAGRAM II Wederom een oppositiemotief en wel op de velden 6 en 7 ZIE DIAGRAM III Na tien zetten wordt de motiefstand bereikt, eindigend in een opsluiting van schijf 45 door een dam op 50. ZIÉ DIAGRAM IV Met recht het klapstuk van de week, want het probleem eindigt met een 'zevenklapper', dat is een rondslag over zeven schijven! Uit eindelijk wordt dan een zwarte dam in bedwang gehouden door een witte dam en een witte schijf. DIAGRAM II DIAGRAM m DIAGRAM IV Het paard is een schaakstuk, dat het best tot zijn recht komt in het centrum van het bord, temidden van het strijdgewoel. Ondanks zijn rare sprongen, is het tamelijk machteloos als het snel van de ene zijde van het bord naar de andere zijde moet galloperen. Dat blik- semwerk gaat de loper beter af. Als een paard er niettemin in slaagt om op tijd een ver afgelegen oord te bereiken, moeten er bijzon dere omstandigheden in het ge ding zijn. Dal is zeker in de volgende studie het geval, Breider (Suomen Shakiliito 1936) ZIE DIAGRAM I Wit speelt en wint Allereerst een inventarisatie. Wit heeft twee paarden meer, en zou dus 'gemakkelijk moeten kunnen win den, ware het niet, dat de zwarte vrijpion op b3 als een zwaard van Damocles boven de witte stelling DIAGRAM I <0 i -ö /- *■!.- mm St I B l fmw - li 4» ,hing. Om die pion onschadelijk te maken moet wit werkelijk heksen toeren verrichten lijkt het. En dat is ook zo. Toch is de oplos sing niet zo heel moeilijk, als men in de gaten krijgt, dat wit op mat moet spelen Dat lijkt erg onwaarschijn lijk, omdat de zwarte koning nog over erg veel ruimte beschikt. 1.g5-g6ü Een mysterieus uitziende zet. waar van de bedoeling is veld g5 voor het paard op h7 vrij te maken. 1.fixg6 Noodzakelijk, anders loopt de witte pion ook door en beslist het mate riële overwicht. 2.Pg8-f6 ! Thans is de zwarte koning reeds omsingeld! 2b3-b2 Geen macht ter wereia Kan ine nu nog van promotie afhouden, denkt zwart. 3.Ph7-g5! Ai, donkere wolken pakken zich bo ven de zwarte monarch samen. Er dreigt Pf3 mat! 3e5-e4! Het enige. Maar het is slechts uitr stel van executie. 4.Pg5xe4!Ü b2-blD Zwart heeft een nieuwe dame, maar zal er weinig plezier aan beleven. 5.Pe4-d2ü Valt de dame aan en dreigt Pf3 mat. Zwart moet meteen de dame terug geven, waarna wit natuurlijk ge makkelijk wint. De tweede studie is heel wat moei lijker. Het thema is hetzelfde. Een paard moet dolle sprongen maken om op tijd een vrijpion tegen te DIAGRAM II houden. Ditmaal biedt een loper de helpende hand. Chéron (Journal de Genêve 1955) ZIE DIAGRAM II Deze studie is een meesterwerk. Wit moet rekening houden met een promotie zowel op bl als cl. l.Pg8-e7! Zwart beschikt nu over twee moge lijkheden. A. 1c3xb22.Pe7-g6t Hk4-g4 3,Pg6-e5t Met behulp van een paar schaakjes is het paard dichterbij gekomen. 3 .Kg4-f5 (Of 3 .Kh4 4 Ld3ü ed3: 5. Pf3+ Kg4. 6.Pd2 Kf4 7.g6 Ke3 8.Pc4? Kd4 9.Pb2ri en wint. Of 3 Kf4. 4.Pd3: ed3: 5. Ld3: enz.) 4,Pe5-d3ü b2-blD 5.Lfl-h3 mat. Wie had dat in de beginstelling kunnen denken? B. 1 ,c3-c2 2.Pe7-f5" Het paard moet nu naar eën ander veld. 2Kh4-g4 3.Pf5-d4ü c2-clD 4,h2- h3^ Kg4-h4 5.Pd4-t5 mat. Vergeleken met wat paarden en lo pers in gewone schaakpartijen pres teren. is wat ze hier lieten zien van een andere orde. Ter oplossing: Lommer 1947 Wit speelt en wint. bridgen/t. schipperheyn Vandaag begint in Munte Carlo de strijd om de Bermuda Bowl, het officiële WK voor landen teams tussen de kampioenen van de vijf conti nenten - Hong Kong, Australië. Brazilië, Israël en Amerika - en de regerend wereldkampioen Italië. Deze prestigestrijd wordt direct gevolgd door een voor Nederland veel belangrijker eve nement, de Olympiade. Hieraan wordt deelgenomen door 46 landen waar onder Nederland, die een halve competitie spelen. Hetgeen betekent dat liefst 45 wedstrijden moe ten worden gespeeld in twee weken; dat wil dan zeggen vier op een dag, waarvan de laatste begint om half twaalf 's avonds. Een slijtageslag waarin alleen de allersterksten overeind zullen blijven. Het Italiaanse team met als kern de fameuze ster ren Belladonna-Forquet en Garozzo-Franco is veruit favoriet, temeer daar het Amerikaanse team door het daar toegepaste selectiesysteem bepaald niet het sterkste is dat Amerika op de been kan brengen. De Italianen zijn al sinds 15 jaar vrijwel onafge broken heerser op de internationale toeroooivel- den. Hun systemen zijn baanbrekend gebleken op het gebied der biedteciiniek en inmiddels door ve len overgenomen, maar in één opzicht zijn ze wer kelijk superieur: het uit- en tegenspel. Bekende kreet in de Amerikaanse pers - als weer eens van Italië verloren was - is bijv. 'Italian lead'. Een voorbeeld: Sch H 6 Ha A B 6 3 2 Ru 3 KI V B 7 5 2 Sch B 8 4 Sch V 9 Ha 9 WN0 Ha V 10 8 7 5 Ru A 10 763 z Ru B 9 5 4 2 KI A 9 8 6 KI 10 Sch A 10 7 5 3" 2 Ha H 4 Ru H V KI H 4 3 In beide kamers was het eindcontract 4 Sch. door zuid. Kaplan voor Amerika kwam uit met zijn singleton harten die Forquet nam met dc heer, gevolgd door 3x troef. Uiteindelijk gingen een troefslag verloren en twee azen. Pabis Ticci aan de andere tafel startte met KI. A en klaveren na Oost troefde, speelde ruiten terug en troefde nog een klaveren. Met nog een verliezer in troef goed voor twee down. Het meest dramatische spel uit de geschiedenis van de Olympiade is ongetwijfeld het volgende: Sch V Ha 10 7 3 2 Ru H B 2 KI V 10 9 8 6 Sch 3 Sch B 10 9 7 2 Ha A B 9 6 5 4 wo Ha H V Ru 10 8 7 6 z Ru 9 KI B 4 KI H 7 5 3 2 Sch A H 8 6 5 4 Ha 8 Ru A V 5 4 3 KI A Het laatste spel uit één der finales, tussen Italië en Engeland. Itaiié had de leiding met 11 imp's en er leek niet veel meer mis te kunnen gaan. want de Engelsen hadden in de gesloten kamer 5 Sch. geboden en waren daarin kwetsbaar twee down gegaan. Avarelli en Belladonna boden: zuid 1 KL 'sterk), west 1 Ha, noord pas, oost 2 Ha, zuid 3 Ru. (OW passen verder), noord 4 kl. zuid 4 Sch. noord 5 Ru, en zuid tenslotte nog 6 Ru. Het publiek hield de adem in. Eén simpel woordje zou beteke nen dat de titel naar Engeland zou gaan; Doublet Maar Reese en Schapiro hadden geen enkele re den dat woord uit te spreken. HaA en harten na werd getroefd en Avarelli zag de toekomst bepaald niet somber in. Dat werd anders toen de slechte troefverdeling bleek na Sch. V. Ra H en een ruiten naar het aas. Maar het ergste kwam nog: Sch. A werd door west getroefd en kon weliswaar worden overgetroefd, maar de leider kon toch niet vermijden dat hij drie down ging in een contract dat er met alleen de NZ- handen open toch bepaald niet zo slecht uit zag. M. van Rooij - Eindhoven W. Schoute - Wormer Dusseldorp-Bussum A. J. Beemer-Hilversur.i

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 23