hoort-ziet Lief en leed rond Westduin i Kees van Broekhoven herstelt paviljoentjalk in oude luister PZC/p SCHIP LIGT IN HAVEN THOLEN 9 Op vrij belangrijk moment in een woelig wereldje terechtgekomen9 De tjalk in de haven van Tholen. TJALK WEER 'ONDER ZEIL' THOLEN - Kees en Corrie van Broek hoven te Tholen zijn al zo'n vijf jaar bezig met het restaureren van hun uit 1898 daterende paviljoen tjalk "t Ver trouwen'. Het schip wisselde in zijn lange bestaan slechts twee keer van eigenaar. Toen de vorige eigenaar. Bram van de Boogaart uit Tholen. het schip zo'n 45 jaar geleden kocht, was tel nog een zeilschip. Van de Boogaart lieeft nog circa drie jaar met deze zei len gevaren, maar omdat het zeiltuig versleten was. moest hij besluiten tot vernieuwing of tot het aanschaffen van een motor. Het werd een gloei- kopmotor. die twee jaar geleden ver vangen werd door een dieselmotor. Kees van Broekhoven is nu echter be zig om de tjalk weer 'onder zeil' te brengen. Erg gunstig voor de restauratie van het schip is niet alleen het feit dat de vo rige schipper, Van de Boogaart, er nog veel over weet te vertellen, maar ook dat van de verschillende aangnjpi- ningspunten van verstaving. mast en boegspriet alle ogen nog op het schip zitten vastgeklonken. Op veel schepen werden deze zaken verwijderd, omdat ze gemakkelijk gingen roesten en veel onderhoud vergden. Ook het roer, de roerklik en het smeedwerk van de vlaggestok van "t Vertrouwen' bevin den zich nog in de oorspronkelijke staat Het bleek niet mogelihk om het schip helemaal in zijn oude staat terug te brengen „Wij besloten tot een com promis lussen het handhaven van het karakter van het schip en het schep pen van comfort", aldus Kees van Broekhoven „Als dat op een zo gun stig mogelijke wijze bereikt kan wor den. dan zijn wij tevreden en als in de toekomst mocht blijken dat er nog maar zo weinig van dit soort tjalken bestaan, dat het aantrekkelijk is om het werkelijk helemaal te restaureren, dan kan dat altijd nog. Wij doen er niets onherstelbaars aan". Kees en Corrie voelden er weinig voor om het aan boord zonder wc, waterleiding, elektriciteit en scheiding van woon- en slaapvertrek te moeten doen. Daarom kwamen er een watertank, geiser met electrisch pompje, een behoorlijk toi let. woon- en slaapvertrek en keuken Tweemaster Een andere concessie aan de oor spronkelijkheid is. dat het schip bij het onder zeil brengen niet van een maar van twee masten voorzien zal zijn. Dit M. J. Huissoon met zilver onderscheiden HEINKENSZAND - De heer M. J. Huissoon kantoorhouder van de PTT in Hcinkenszand is donderdag onder- scheidenmet de ere-medaille verbon den aan de orde van Oranje Nassau in zilver. Dat gebeurde in het kantoorge bouw van de PTT in Heinkenszand. De onderscheiding werd de heer Huis, soon opgespeld door de heer C. S. Vis. directeur van het postdistrict Middel burg. In zijn toespraak dankte de heer Vis de onderscheidene voor de werk zaamheden die hij verricht heeft gedu rende zijn 41 dienstjaren bij de PTT. Namens het gemeentebestuur werd de heer Huissoon vervolgens gelukge wenst door wethouder A. M. Jansen van Borsele. Directeur H. Stevels van de PTT in Goes bracht de felicitaties over namens het personeel van de Goese PTT. is niet alleen gedaan omdat de tuigage dan makkelijker hanteerbaar is. maar ook omdat dan bij veel wind één zeil gestreken kan worden. De nieuwe, zo juist gereedgekomen mast is vervaar digd van zogenaamd Oregon Pine, een houtsoort die vroeger ook wel gebruikt, werd. hoewel het niet zo ideaal is als het Amerikaanse grenehout, dat niet meer leverbaar of onbetaalbaar is. De mast is 14,5 meter lang. De totale op pervlakte van de zeilen zal 130 m2 be dragen. De nieuwe mast wordt door GESLAAGDEN BEDRIJFSSCHOOL VANHOECHST VLISSINGEN - Bij Hoechsl Holland NV te Vlissingen is woensdagmiddag aan 28 werknemers het diploma uitge reikt dat behoort bij het met goed ge volg afleggen van de cursus aan de bedrijfsschool van Hoechst. Bedrijfsdirecteur ir. H. P. van Heel sprak de geslaagden toe. Ir J, Scheffer, bedrijfsleider en lid van het oplei dingscuratorium reikte aan de 28 het diploma uit Alle geslaagden voor het diploma procesoperator A behaalden tevens het diploma brandwacht 2e klas. De geslaagden zijn: Vapro procesope rator A en brandwacht 2e klas: K Bouma. J. Braam. G. v, d. Gruiter. W. de Keunig. L. Kodde, G R. Milner, E. J. Rhemrev, I. Ruiz, K. Swijgman, G. Unawekla. J. Termaten. PBNA procesvakman A: T. Hogen- doorn, P. Jansen. R G. van Casand, G. Schreij. C. F. Kole. W. H M Krull. J. L. Vanhommerig. J Verdonck. P M Sandee. Bemetel meetcursus. H J M. Baars. A C. Dominicus. J. P van Dijk. H van Ginkel. J. Goedbloed, Ch Kasander. D P. J- M. Moerings, R Peters. Kees in model geschaafd en de huidige mast wordt achtermast, waarvoor nog een mastkoker moet komen. De stuur hut, die oorspronkelijk niet op het schip thuishoort, maar er al wel 43 jaar opstaat, blijft er voorlopig: „Ons kli maat is niet van dien aard, dat het al tijd aantrekkelijk is om buiten te staan", meent Kees. Een typisch kenmerk van "t Ver trouwen' is dat hel roefje <de eigen lijke schipperswoning) zich niet bo venop het schip bevindt, maar aan de achterkant onder het dek. Het schip werd in het verleden gebruikt voor het vervoer van aardappelen, stro. turf en ijzer. Voordat het schip hele maal is gerestaureerd, zal er nog me nig uurtje ingestoken moeten worden, want Kees en zijn echtgenote Corrie doen de meeste werkzaamheden zelf in hun vrije lijd. In de vrije weeken den en in de vakanties wordt er met het schip gevaren. Zo bezoeken ze re gelmatig Willemstad, Zierikzee en Middelburg. Middelburgsestraat wordt tijdelijk afgesloten VLISSINGEN Met ingang var. maandag 3 mei wordt de Middelburg sestraat in Oost-Souburg, tussen Lek straat en Grooi-Abeele. ongeveer twee weken afgesloten voor alle verkeer. Deze maatregel is noodzakelijk in ver band met werkzaamheden aan de rio lering. Hei verkeer wordt deze periode omgeleid via de nieuwe rondweg bij Groot-Abeele. Fietsers kunnen ook ge bruik maken van hel Koopmansvoet pad. Ook de voorrangssituatie op de Midöelburgsestraat wordt gewijzigd. Het verkeer, rijdend op dee weg heeft vanaf maandag geen voorrang meer op Lekstraat en rondweg. Deze verkeers maatregel is blijvend BURGEMEESTER SCHOUWENAAR, VOORZITTER VAN DE ALGEMENE SCHIPPERSVERENIGING EERSTETAAK: MEEREENHEID BROUWERSHAVEN - „Ik ben me er in korte tijd bewust van gewor den op een vrij belangrijk moment in een zeer woelig wreldje terecht te zijn gekomen, waar de golven hoog op kunnen lopen." Dat zegt burgemeester A. P. Schouwenaar van Brouwershaven, sinds 1 april voorzitter van de Algemene Schip persvereniging (ASV). Zijn benoe ming kwam op het moment waarop de controverse in de schïpperswe- reld steeds duidelijker werd. De heer Schouwenaar verwacht dan ook dat zijn eerste taak is te probe ren wat meer eenheid tussen de schippers onderling te bewerkstel ligen. Dat de heer Schoiuwnaar de Goese burgemeester mr. F. G. A. Huber opvolgde als voorzitter van de ASV is niet- zo vreemd. „Het bloed kruipt waar het niet gaan kan." zegt hij er bij op wijzend dat hij zich als schip perszoon. geboren op de Franse waeren, altijd met een meer dan gewone belangstelling heeft geïnte resseerd voor ae handeï en wandel van de Nederlandse schippes. Zo sprak hij eens met een van de schipper over de organisatie en die schipper onthield de belangstelling van de Brouwse burgemeester. Hel resuliaat was. dat hem werd ge vraagd de voorzittershamer van de ASV te willen opnemen en daar was hij erg gelukkig mee Ik heb meteen gezegd, dat ik be reid ben mijn schouders te zetten onder de belangen van een in Ne derland vergeten groep, die chter de laatste tijd door de protesten wat meer in de belangstelling is geko men." zegt hij. „Maar daarvoor tel den de schippers in de maatschap pelijke wereld niet zo mee. Een schipperskind hing er een beetje bij. Er is weinig aandacht geweest voor het beroepsgoederenvervoer en dat hebben de schippers ook wei voor een belangrijk deel aan zichzelf te wijten. Het is natuurlijk een ambu lante bevolkingsgroep, die moeilijk in tc passen is in een organisatie. De schippers waren wel georganiseerd in verschillende verenigingen, die hun belangen behartigden zoals verzekeringen en het inkasseren van de vracht Maar dat werk ligt meer in de richting van de dienst- verlenging.aldus de heer Achou- wenaar schipper daarvan de dupe wrd. De vrije schipper had ook practisch geen contact met de categorieën c-i- gen vervoer en de schippers van de relatievaart, die wel altijd aan een vracht konden komen De beorpes- schippers gingen protesteren. Ze vormden de blokkades met als voornaamste eis: een evenredige verdeling van de vracht. De heer Schouwenaar: „Uit de blokkade is uit de omstandigheden gedwongen de behoefte ontstaan aan een over koepelende federatie van de zeven schippersverenigingen, waarvan de ASV met 8 a 900 honderu leden een van de grootste is. Die federatie werd half december vorig jaar opge licht en nu zal bekeken worden of daar een professionele leiding in de vorm van een direkteur aan gege- venkan worden." De blokkade zorgde dus aan de ene kant voor eenheid in de schippers wereld. maar aan de andere kant richtte het actiecomittee een Onaf hankelijke Nedelandse Schippers vereniging iO.N.S) op. Tussen de fe deratie en de ONS ging het niet zo geweldig: de gesprekken vlotten niet zo en de straatsecretaris richtte dan ook een commissie Vierssen op. waarin beide groeperingen ook om de tafel zitten. De voornaamste doelstelling van de commissie is de belangen van de schippers te bekij ken en een wetswijziging voor te be reiden. waardoor de evenredige vrachtverdeling via een rijksbeurs mogelijk kan worden. ..Dat is een goede zaak. vindt de heer Schouwe naar. ..Zo'n wetswijziging is nodig ook al vindt die nogal wat tegen stroom. omdat men het niet eens kan worden over de dan vastges telde tarieven. De verladers bij voorbeeld maken nog al wat bezwa ren tegen het gebonden zijn aan een vaste prijs. In de commissie Viers sen komt die controverse regelma tig tot uiting en dat is allemaal met bevorderlijk voor de besluitvor ming." Eenheid. Ook het korte bezoek, dat de nieuwe ASV-voorzïtter aan een ONS vergadering heeft hem duide lijk gemaakt, dat er nog lang geen eensluidende mening in de schip- perswereld is. „Ook al hen ik nog aan het inwerken, ik ben toch van mening, dat het eerste doel zal moeten zijn tot een eenheid in de organisatie te komen. Dan zal de schipper daar binnen aanspreek baar zijn en bovendien een vuist kunnen maken. Alleen op die mnaier zaJ de vrije schipper zijn toekomst gewaarborgd zien." Inzinking Dat ging goed tot een paar jaar ge leden de economiscce inzinking kwam en bleek dat de vrije particu liere schipper daarvan i> dupe werd. De vrije schipper particuliere onder redactie van Jacques Cats ZATERDAG 1 MEI 1976 Ook al moet ze er een halve eeuw voor terug in de herinnering, toch weet oma Havers - vorige week 86 geworden - nog precies hoe het was in die beginjaren van 'Westduin', een uitspanning gelegen in de luwte van de Walcherse duinen, ongeveer op de grens van de gemeenten Vlissingen en Valkenisse. 'Westduin': het is een naam die bij mensen op gevorderde leejlijd beelden oproept aan schommels, glazen ranja en zuurballen. Op een wandeling, tijdens een fietstochtje over het nieuwe pad van de Walcherse rijwielvereniging of gedurende een kampeerwee- keinde bij het 'Wetermesjien', in het nabije ivaterwingebied was het op Westduinaangenaam verpozen. Toen ze met haar man in 1926 dat boerderijtje betrok onder de duinen had mevrouw Huvers het al meteen door: er kon best eens een aardige boterham te verdienen zijn aan de passanten. „Zakendoen vond ik al tijd al heerlijk", vertelt oma nu. Ik had altijd al in een winkel gestaan, in een herenmodezaak, en in een soort bazaar. Toen ik in die boerderij zat dacht ik: ik moet een ander z'n geld gaan gebruiken om zelf geld te maken". En aldus geschiedde. Tonnetjes die waren aangespoeld op het strand werden keurig wit geschil derd en als tafeltjes op het erf onder een luifeltje gezet en de stoelen van binnen deden dienst als zitje voor de klanten. Om alvast- wat aan klanten binding te doen werd er met krijt op de houten wand van de boerenschuur geschreven: 'waterleiding aanwezig' „Dat was heel wat in die tijd", hoor ik van oma Huvers. En ze vertelt over die beginjaren toen hele families uit Vlissingen op een zonnige door de weekse middag of tijdens het wee keinde een uitstapje maakten naar de theeschenkerij 'Westduin', waar pa en moe dan op het terrasje neer streken en de kinderen in de duinen speelden of een tijdje gingen zwieren op de schommels, die in de loop der tijden in totaal drie generaties moe ten hebben gedragen. Oma Huvers vertelt: „Pa en moe na men dan een glaasje ranja van tien cent en dat was goeie hoor. want het was Ranja van Minderhoud uit Mid delburg. de kinderen kregen dan een stukje chocolade van dne cent en met die uitgave was het hele gezin een middag zoet of er werd thee ge dronken Daar waren ze ook niet veel aan kwijt. Een potje thee met vier kopjes, een kannetje melk en een potje suiker kostte toen vijfenzeven tig cent". Ook de siroopwafels en de zuurballen gingen vlot van de hand. Zakelijk ais ze was stond oma Huvers al van ach ter het raam te berekenen hoeveel inkomsten zij dacht te kunnen ver wachten van dat clubje mensen dat ze in de verte zag naderen. Bij kil weer stookte ze dan de kachel wat extra op want dat scheelde ook wel in het verteer. Maar het pakte wel eens heel anders uit dan ze had geschat. Een keer stapte er een gezelschapje binnen dat volgens de schattingen van oma voor een leuke omzet zou kunnen zorgen Hoog waren dan ook de verwachtingen toen iemand van het gezelschap royaal riep. dat le een rondje wilde geven. Maar even later werd duidelijk, dat de man wenste te trakteren op een zuurbal. En die kostten destijds één cent per stuk.. Toch werd er nog een leuke cent ver diend aan het schuchter op gang ko mende toerisme. Het boerderijtje werd spoedig neer gehaald en ver vangen door een meer aangepaste accommodatie, die onder de naam van 'theeschenkerij' paviljoen. De Westduinen' grote bekendheid kreeg tot zelfs in België, maar omdat die naam zo'n mondvol was, werd die ti tel later, toen er meer een pension van werd gemaakt, ingekort tot pen sion Westduin Ook m die gelegen- 'heid voerde met name mevrouw Hu vers haar zakelijke bewind Ze ver huurde alles wat maar te verhuren was en zelf nam ze soms genoegen met een slaapplaats in de kelder tus sen de kratten bier op in een met gordijnen afgesloten hoekje op de zolder Na de oorlog waren het de zo nen Frans en Jack die het bedrijf gingen voortzetten. In 1950 werd de zaal: eens zo groot gemaakt tot de vorm die de uitspanning 'Westduin' nu nog draagt. En het zou er nu ter plekke heel anders hebben uitgeaen als er niet allerlei instanties grote stokken hadden gestoken voor de ambitieuze plannen van de hardwer kende gebroeders Huvers. Daarmee kom ik eigenlijk tot het uit gangspunt van mijn verhaal: de fami lie Huvers heeft deze maand twee ge beurtenissen te herdenken. Op de eerse plaats is er het feit dat de uit spanning een halve euw bestaat. Maar er is ook sprake van een triest jubileum. Het is nu ook alweer vijf tien jaar dat de familie door de offi ciële instanties aan het lijntje worden gehouden, waar het gaat om hun plannen tot uitbreiding van hun eta blissement. Tekeningen voor uitbrei ding waren al goedgekeurd door de gemeente daar in het begin van de zestiger jaren een brief kwam van ge deputeerde staten van Zeeland, waarin de plannen van de tafel wer den geveegd. ..Aangezien omtrent de verbetering van de zeewering in de omgeving van dit perceel nog veel onzekerheden heersen. Door uw perceel thans te bebouwen wordt hier. zo berichtte g.s., wellicht een belemmering ver oorzaakt welke een goed plan tol verbetering van de zeewering in de weg zou staan". Deze brief dateerl van 1961. Sinds dat tijdstip hebben de Huversen zich moe gecorrespondeerd met tal van instel lingen: gemeente, waterschap, water staat, rijksplanologische dienst en cultuurtechnische dienst. De ene keer werd er bericht dat er nu wel snel een beslissing zou vallen, een andere keer werd gemeld dat het wel licht nog twee jaar zou kunnen duren, andere brieven bleven langer dan een jaar onbeantwoord, sommige werden zelfs in het geheel niet beantwoord. Vijftien jaar, en tegelijkertijd nog geen st^p verder is de familie Huvers nu. Ontmoedigd zijn ze, teleurges teld, verbitterd eigenlijk. Hun kinde ren. die een bestaan hadden kunnen vinden in een bloeiend recreatiebed- rijf zijn in de loop van de jaren elders gaan werken omdat er voor meer mensen geen emplooi was. En dat terwijl er grootscheepse plannen be- stekklaar lagen, de grond nagenoeg bouwrijp. In het bedrijf, waar de tienjarige her dershond Nestor voor een toeristi sche attractie zorgt door voor de gas ten te demonstreren dat ie echt kan voetballen, hebben Jack en Frans Huvers en hun echtgenoten bij een praatje aan de loog. of aan de stam tafel al dikwijls genoeg het verhaal van hun lijdensweg langs de officiële instanties moeten vertellen. Onlangs nog aan dr. Lou de Jong van het cen traal bureau voor oorlogsdocumenta tie. die op een zonnige middag op het Westduin-terras neerstreek en het verhaal in geuren en kleuren kreeg te horen Hij sprak er zijn verontwaar diging uil over de gang van zaken, kon echter verder ook niks doen Van alles is inmiddels al bedacht Over wogen is om de ombudsman in te schakelen. En de echtgenote van Jack Huvers heeft zelfs al met het plannetje rondgelopen om 'Met m'n hele hebben en houden' in een tentje ergens bij een officiële instantie aLs hel waterschap Walcheren voor de deur te gaan zitten. „Het is eigenlijk verschrikkelijk wat je doormaakt", zegt de 60-jarige Jack Huvers' „Je bent in de loop van de ja ren helemaal gedeprimeerd gc-raakt omdat je niet in staat wordt gesteld uit je bedrijf te halen wat er in zit. Stilstand zoals nu is gewoon achte ruitgang. Maar ze hebben het nu al zover laten komen, dat wij bijna gaan zeggen: barst maar met het hele zootje, ook al gaat het hier om je ei gen zaak. „Over schadevergoeding hoor je de officiële instanties niet", zegt broer Frans 61 jaar oud. En als ze de boe) nou maar onteigenden, rnaar daar hoor je ze ook niet over. Wij hebben destijds die kwestie tot aan de kroon proberen uit te vechten, maar het enige wat ze in de raad van state zei den was: och mensen waar maakt u Op de /oio: de gebroeder- Huver. links Jack en rechts. Frans .■net u hun midden oma Huvers. in hui handen corre spondenmatenaa een uitspanning die is gelegen btnner de zogenaamde rooie lijn. waarden de Huversen al vijftien jaar in d. bedrijf worden belemmerd. zich toch druk om. als uw oeonji straks onteigend wordt knjgt u er goed voor betaald' Het zijn woorden, die ai weer vele tu ren geleden zijn uitgesproken. Nog steeds verkeren de gebroeders Hu vers in onzekerheid over het lot van hun bedrijf. Het is een ondraaglijke onzekerheid, die knaagt aan hun ge stel. Misschien wordt het wel 1935 voordat we iets weten", zegt Jack Huvers somber. De toekomst van Westduin is zoals het er nu naar uitziet voorlopig nog in dichte nevelen gehuld. In dezelfde ondoordringbare nevelen, waarmee de mist uit zee de duinen en de na bijgelegen uitspanning in kwestie soms kan omsluieren. Gelukkig blijft er echter nog dal heldere op gewektere beeld van de tijd-van- toen. dat door oma Huvers gesi-het- ste beeld van hel ontspannen sfeertje in en rondom de theeschen kerij 'Westduin'. met z'n stroopwa fels. z'n ranja en z'n zuurbzallen.. rovincie Twee schippers van 't Vertrouwen': de huidige schippers Kees van Broekhoven en de oud-schipper Bram van den Boogaart irechtsi.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 11