Hoechst Holland sluit 1975 af
met verlies van 6,1 miljoen
Voor Oosterscheldedebat alle
informatie over dijkverhogingen
OMZET IN1973 F 977MILJOEN
Gemeentebestuur Sas bedenkt
nieuwe plaats woonwagenkamp
WOENSDAG 28 APRIL 1976
GROTE VAART
IN 1974 NOG
WINSTVAN
F 42 MILJOEN
AMSTERDAM - Hoechst Holland NV,
dochteronderneming van het Duitse
chemisch/farmaceutische Hoechst-
conccrn, heeft in 1975 een omzet be
haald van .f977 miljoen. Dat is 4,78
minder dan in 1974. toen de omzet
ƒ1024 miljoen bedroeg (1973: 723
miljoen).
De omzet van de produktiebedrijven
was circa ƒ709 miljoen terwijl op de
binnenlandse markt een omzet werd
bereikt van 332 miljoen. Van dit laat
ste bedrag werd 91 procent gedekt uit
import en 9 procent uit eigen produk-
tie. Qua volume was de omzet van de
produktiebedrijven lager dan in de
beide voorgaande jaren en lag de bin
nenlandse omzet ongeveer op het ni
veau van 1973.
Het jaar werd afgesloten met een ver
lies na belastingen van 6,1 miljoen.
In 1974 werd een winst na belastingen
behaald van 42,6 miljoen (1973: 35,4
miljoen).
De resultaten werden in sterke mate
beïnvloed door de teruggang van de
wereldhandel, waarvan de eerste teke
nen al in het vierde kwartaal van 1974
merkbaar werden. De vraag naar de
meeste produkten nam tegen het einde
van het eerste kwartaal van 1975 dui
delijk af en bleef tot laat in het jaar op
een laag niveau. Tegelijkertijd ont
stond een sterke druk op de verkoop
prijzen. De afnemende vraag leidde tot
een aanzienlijke onderbezetting en tij
delijk grote voorraadvorming in de
produktiebedrijven, terwijl de kosten
per eenheid produkt toenamen, onder
meer ten gevolge van de sterk gestegen
grondstoffenprijzen. De gemiddelde
bezetting van de produktiecapaciteit
was circa 65 procent. Een uitzondering
vormde de fabriek voor polystryreen-
schuimfoliën te Weert, die het gehele
jaar op maximale capaciteit produ
ceerde. De vermindering van de afeet
leidde tot de noodzaak, in enkele pro
duktiebedrijven voor één of meer pe
rioden werktijdverkorting aan te vra
gen
In de loop van oktober werden de eer
ste tekenen van enig herstel van de
vraag merkbaar. Deze tendens zette
zich aarzelend voort in de laatste
maanden van het jaar en het eerste
kwartaal van 1976.
De raad van bestuur verwacht, aan
nemende dat de door de overheid ge
nomen maatregelen een verdere ver
zwakking van de internationale con
currentiepositie zullen voorkomen, dat
dit jaar een omzetgroei van circa 10
procent en een bescheiden winst zal
worden bereikt.
Investeringen
De investeringsuitgaven van Hoechst
Holland NV bedroegen in 1975 ƒ74
miljoen (1974: 55 miljoen: 1975: ƒ24
miljoen). De belangrijkste investe
ringsprojecten waren de fabriek voor
de zuivering van ruw fosforzuur en de
eerste fase van de alkaansulfonaatfa
briek te Vlissingen.
Verder een uitbreiding van de polysty-
reenproduktie en een nieuwe kantoor
vleugel te Breda, alsmede een nieuwe
foliênkalander en een produktie-
eenheid voor kanteen-klaar panelen
van kunststofplaat te Weert In ver
band met de onzekere economische si
tuatie werd de uilvoering van enkele
nieuwe projecten uitgesteld of ver
traagd. Het uitstel betrof de bouw van
een chloor-alkali-elektrolyse en de fa
brieken van daarvan afgeleide produk
ten te Vlissingen en van een fabriek
voor spuitpoederlakken bij Wagema-
kers/Veluvine te Breda Vertraagd
werden de voltooiing van de reeds ge
noemde alkaansulfonaatfabriek (Vlis
singen) en de uitbreiding van de poly-
styreencapaciteit (Breda).
Sociale zaken
Het personeelsbestand werd - mede
door natuurlijk verloop - per saldo te
ruggebracht van 3168 tot 3103 mede
werkers. Slechts in Vlissingen vond in
verband met de daar in voorbereiding
zijnde projecten een beperkte uitbrei
ding van het aantal pesoneelseden
plaats (van 994 naar 1061).
Om de bijzonder onbevredigende re
sultaten van Wagemakers/Veluvine te
Breda te verbeteren moest worden be
sloten lot verdere rationalisering van
de bedrijfsvoering In verband hiermee
was het noodzakelijk het personeels
bestand van dit bedrijf terug te bren
gen van 283 tot 240 medewerkers
Milieubescherming
In de loop van het jaar kwam in Vlis
singen een installatie gereed voor het
verbranden van in het procesafvalwa
ter van de Treviragrondsloffenfabrie-
ken aanwezige verontreinigende stof
fen. Deze installatie vergde een inves
tering van ƒ4,2 miljoen, terwijl de
jaarlijkse exploitatiekosten in de orde
van grootte van 1 miljoen zullen lig
gen.
In het fosforbedrijf werd de emissie van
fluoriden verder teruggebracht door
uitbreiding en verbetering van de gas-
reinigingsinstallaties van de fosfor-
ovens. In de polyslyreenfabriek te
Breda werd door wijzigingen aan de
reactoren en het ingebruiknemen van
apparatuur voor hel condenseren van
styreendampen de emissie van styreen
verlaagd. Ook het geluidsniveau werd
verder verminderd, De vestiging Weert
voltooide een recirculatieproject voor
koelwater, waardoor voortaan minder
grondwater behoeft te worden ver
bruikt.
NU TERREIN BIJ SPORTPARK 'DE VAEKE'
POGING MAAKT
GOEDE KANS
VAN SLAGEN
SAS VAN GENT - Het Sasse gemeen-
tebestuur heeft opnieuw een plaats
bedacht voor het woonwagencentrum
in die gemeente. Nadat eerder Strood-
orpe (bij Sluiskil) en de boerderij Au-
denaert (bij Sas van Gent) afvielen,
heeft men nu het oog laten vallen op
een terrein in de buurt van het sport
park 'De Valckc' (bij hel gasstation).
Burgemeester drs. W. R. V. Dusarduyn
deelde de raad dinsdagavond mee het
te zien als een uiterste poging om in
Sas van Gent een nieuw kamp van de
grond te krijgen.
Die poging maakt een redelijke kans
van slagen: de eigenaar wil de grond
verkopen en ook de pachter wil af
stand doen van zijn rechten. In een
volgende raadsvergaderingzullen con
crete voorstellen op tafel komen, maar
de heer Dusarduyn vroeg dinsdag al
om een 'ruggesteuntje' van de raad in
deze moeilijke kwestie De raadsleden
verkozen echter een afwachtende hou
ding. R. Bokmans (gem. bel): „We we
ten nog veel te weinig om ons nu al een
oordeel te vormen". Ook de heer J.
Bockstael (conf.) wilde het alleen 'als
mededeling accepteren', terwijl PvdA-
er W. Garskamp zich afvroeg of erm
geen bezwaren heeft tegen de nieuwe
vestigingsplaats.
Reden voor zijn bezorgdheid was de si
tuering dicht bij het gasstation en bij
de spoorlijn. Volgens de heer Dusar
duyn bestaat er echter wel zekerheid
over de medewerking van het ministe
rie. Hij deed overigens een klemmend
beroep op de raad zich positief op te
stellen, temeer omdat het kamp er ei
genlijk per 1 mei al had moeten zijn.
Verdienstelijke Sassenaars maken
voortaan kans op een erepenning van
de gemeente. Alleen de fractie Ge
meentebelangen stemde tegen een
voorstel om een dergelijk eerbewijs toe
te voegen aan de gemeentelijke onder
scheidingen. Tot nu toe was het alleen
mogelijk om door hun positieve bij
drage aan de gemeenschap opvallende
ingezetenen te benoemen tot erebur
gers. De heer J. Rijnders (gem. bel)
vond dat meer dan genoeg: „Ze mogen
niet bij bosjes rondlopen. Ook in ander
verband wil men trouwens de lintjes
regen laten uitdruppelen. Het erebur
gerschap is voldoende en moet slechts
bij hoge uitzondering worden toege
kend". Burgemeester Dusarduyn her
innerde daarentegen aan de mensen
die 'in stilte jarenlang verdienstelijk
werk doen, maar niet in aanmerking
komen voor het ereburgerschap of een
koninklijke onderscheiding"
Hij beloofde de erepenningen niet te
zullen rondstrooien, waarbij wethouder
W. Colsen aantekende dat niet alleen
personen, maar ook groepen voor de
onderscheiding in aanmerking kunnen
komen. De heer J. Bockstael had
slechts waardering voor de democrati
sering van het onderscheidingsbeleid.
'Gemeentebelangen' bleef niettemin
tegen.
De raadsleden kregen dinsdag te horen
dat in de vergaderzaal van provinciale
staten in Middelburg inmiddels het
wapen van Sas van Gent is 'bijgehan
gen'. Bij zijn recent bezoek aan Sas
van Gent had het raadslid Bokmans
de commissaris van de koningin dr. C.
Boertien erop gewezen dat dat wapen
ontbrak in de verzameling. Uit een
brief aan de heer Dusarduyn bleek dat
de commissaris zich daarvan persoon-
lijk heeft vergewist en de fout onmid-
Fancy fair
i>i> Smerdiek
Door de voetbalvereniging 'Smerdiek'
te Sint-Maartensdij hield de jaarlijkse
fancy fair. Ook dit keer waren er weer
divserse attracties: rad van avontuur,
schiettent balschieten. grabbelton. Er
was maar een matige belangstelling.
dellijk heeft laten herstellen. Reactie
van de heer Bookmans: „Ik ben zeer
dankbaar. Bij de volgende raadsexcur-
sie moeten we maar naar Middelburg
gaan om het te bekijken".
Burgemeester van
Oostburg pleit
voor raad van state
voor behoud Cruson
Van onze Haagse redacteur)
DEN HAAG - Burgemeester A. Schip
per van Oostburg heeft dinsdag voor
de raad van state gepleit voor het be
houd van het metaaloppervlaktever-
edelingsbedri.if van de gebroeders
Cruson BV in Breskens. Hij deed dat
tijdens de behandeling van het beroep
dat dr. A. Adriaanse, inspecteur van
de volksgezondheid, belast met het
toezicht op de hygiëne van het milieu
in Zeeland had ingesteld tegen de
weigering van burgemeester en we-,
thouders van Oostburg om het bedrijf
te sluiten.
Dr. Adriaanse stelde, dat het bedrijf
beschikt over een verouderde hinder
wetvergunning. Het is in de afgelopen
jaren uitgebreid met een aantal afde
lingen, waarin onder meer brandbare
stoffen zijn opgeslagen en waarvoor
geen vergunning aanwezig is. De Oost-
burgse burgemeester voerde aan, dat
op dit moment overleg plaatsvindt
tussen de gemeente, volksgezondheid
en de arbeidsinspectie over deze hin-
derwetaanvraag, die het bedrijf inmid
dels heeft ingediend. De heer Schipper
stelde dat het bedrijf alle medewerking
verleent om aan nieuwe eisen te vol
doen en hij voerde aan, dat verhuizing
naar het industrieterrein te grote fi
nanciële consequenties zou hebben.
Ook maakte hij duidelijk dat het be
drijf van belang is voor Breskens.
(Slot van pagina 1
zijn van de initiatieven die door de ver
schillende betrokken instanties geno
men moeten worden. Wij geloven, dat
als die instanties eraan herinnerd wor
den dat ze initiatieven moeten nemen,
de werken in 1985 kunnen zijn uitge
voerd". De heer P. Nijhoff. directeur
van de Stichting Natuur en Milieu: „De
wet op de ruimtelijke ordening biedt
de mogelijkheid een beroepsprocedure
af te kappen".
In een deelstudie over de organisatie
van de verhoging van zeeweringen over
een lengte van circa 150 kilometer - bij
een compartimentering met een
Philips- en een Oesterdam - stelt het
ingenieursbureau, dat onmiddellijk
een programma moet worden opge
steld voor een aantal studies over de
hydrologische gedragingen van het ge
tijdebekken, over de samenstelling en
de mechanische eigenschappen van de
ondergrond, over de aanwezigheid van
bouwmaterialen en over storende ef
fecten van het bedijkingsplan op het
milieu. Die studies moeten volgens drs.
Heederik en Verhey voornamelijk van
rijkswege worden georganiseerd.
De dijkverhoging staat of valt met het
verzorgen van de integrale planning,
begeleiding en voortgangsbewaking
van de programma's, zo stelt het inge
nieursbureau. Het meent dat de
rijkswaterstaat en de provinciale wa
terstaat hun krachten en deskundig
heid in een zo vroeg mogelijk stadium
moeten bundelen om zo efficiënt mo
gelijk de waterschappen te begelei
den.
Daarbij moet het gebundelde water
staatsapparaat zich ook bezighouden
met het aanzwengelen en coördineren
van studies, het stimuleren van water
schappen en gemeenten bij de besluit
vorming, het instellen van bouwbu-
reau's en het aantrekken van externe
krachten, het stroomlijnen van admi
nistratieve procedures, het opstellen
van ontwerpnormen, het verzorgen van
Hedenmiddag
2 uur
prima rundvlees
Abattoir Seisweg
MIDDELBURG
M, Vader
standaardbestekken en het ter be
schikking staan voor overleg.
Verder zouden de waterstaatsdiensten
over hun gezamenlijk planningbureau
taken krijgen als het uitvoeren van de
compartimenteringsdammen, de bouw
van schut- en spuisluizen. het verzor
gen van onderwatervoorzieningen, en
het doen verzorgen van een centraal
zand-, klei-, en steenbedrijf. „Als al
deze centrale taken goed worden geor
ganiseerd. is een kader aanwezig
waarbinnen de waterschappen hun
uitvoerende taak voortvarend zullen
kunnen verrichten", aldus het rapport.
Voorbereiding
Vopr de voorbereiding van de afzonder
lijke dijkverzwaringsplannen gaat het
ingenieursbureau uit van een gedecen
traliseerde opzet van bouwbureaus die
ten dienste van de waterschappen
staan. Die bouwbureaus zouden snel
moeten reageren op lokale wensen en
eisen, en ze zouden een goede verbin
ding moeten hebben met het centrale
planningbureau. Bij de technische
voorbereiding signaleert het bouwbu
reau drie fasen, die ook de momenten
in het overleg en de administratieve
procedures markeren:
- het plan in hoofdzaken, waarin de
door de opdrachtgever gewenste en
met de hogere instanties overeenge
komen technische eisen zijn beschre
ven. Bij de opstelling daarvan kan het
bouwbureau al worden betrokken;
- het gedetailleerde voorontwerp, dat
na vaststelling en goedkeuring kan
dienen als basis voor onteigening en
eventuele bestemmingsplanprocedure;
- het definitieve plan met bestek en
begroting, waarop de minister van
verkeer en waterstaat goedkeuring kan
geven en middelen beschikbaar kan
stellen.
„Door voortdurend met de betrokken
instanties en belangengroepen overleg
te onderhouden, kunnen deze fases van
voorbereiding vloeiend in elkaar over
gaan, hetgeen van beslissende invloed
is op het tempo van realisering", zo
schrijft het ingenieursbureau.
In de deelstudie over de organisatie
onderscheidt het ingenieursbureau
drie categorieën dijken: 60 kilometer
die in vier en een half jaar kan worden
gerealiseerd. 70 kilometer waarvoor
men vijf tot vijf en een half jaar nodig
heeft, en 20 kilometer waarvoor men
zes en een half tot zeven jaar nodig zou
hebben. In schema's wordt stap-voor-
stap aangegeven op welk moment men
in welke fase van voorbereiding en uit
voering komt.
Voor de eerste categorie hoeft niet ge
rekend te worden met onteigenings
procedures. Voor de tweede wel. Vol
gens het schema kan die onteigening
binnen drie jaar zijn afgerond. In de
derde categorie vallen zowel een be
stemmingsplanprocedure, die ruim
vier jaar kost, en een onteigeningspro
cedure, waarvoor bijna vijf jaar wordt
gerekend.
Met kroonberoep binnen de bestem
mingsplanprocedure is geen rekening
gehouden, maar als die zouden voor
komen. is ook dat binnen de schema's
op te vangen, zo stelt het ingenieurs
bureau
Studie SOS
Het Comité Samenwerking Ooster-
schelde heeft bij het rapport van
Dwars, Heederik en Verhey een afzon
derlijke studie geschreven, waarin de
technische en organisatorische gege
vens van het ingenieursbureau wor
den gebruikt. In de studie van SOS
wordt opgemerkt dat het Deltaplan
gebaseerd is op ontwerppeilen met
een overschrijdingskans van eenmaal
in de 4000 jaar. Mijn wijst erop dat
DHV dat reëler vindt dan uit te gaan
van de extra veiligheid achter twee
keringen.
De SOS-studie geeft verder onder meer
een vergelijking van de kosten, waarbij
verlies aan werkgelegenheid wordt
meegerekend. Men komt dan voor een
totaal afgesloten Oosterschelde op 5,3
miljard, voor een half-open dam op 4,6
miljard en voor een open Ooster
schelde met verhoogde dijken op 2,4
miljard, waarin niet is begrepen het
bedrag dat gemoeid zou zijn met het
opruimen van de werkeilanden die al
in de monding van de Oosterschelde
liggen.
SOS erkent dat ook bij dijkverhoging
verliezen van milieu-waarden optre
den. maar men acht die onvergelijke
lijk kleiner aan dé verliezen die afslui
ting met zich brengt. Over eventuele
tegenwerking bij dijkverhoging door
natuurbeschermingsorganisaties, zei
de voorzitter van SOS, drs. E. C. Bois-
sevain, bij de presentatie van het rap
port: „Wij zullen constructief meewer
ken als voor dijkverhoging gekozen
wordt".
In de studie van SOS staat daarover:
„Het is onvermijdelijk dat bij verho
ging van dijken tot Deltahoogte op een
aantal plaatsen verlies wordt geleden
aan de waarden van natuur en land
schap en aan cultuur-historische bete-,
kenis. De in SOS verenigde organisa
ties zijn zich dit wel bewust. Zij menen
echter dat bij de procedures een plaats
moet worden ingeruimd voor overleg
over het behoud van een aantal waar
den. Het gaat hierbij vooral om een
aantal inlagen, om schorren en om
cultuur-historische monumenten"
Slikken
„De slikken zijn in het algemeen niet
dicht bij de kust te vinden. Voor zover
dit wel het geval is. kan de schade wel
geaccepteerd worden, gezien het grote
areaal dat nog bestaat. Voor wat be
treft binnendijkse natuurgebieden zal
het veelal mogelijk zijn deze te spa
ren".
SOS maakt verder onder meer duide
lijk dat afsluiting van de Oosterschelde
1500 mensen werkloos zou maken. In
een vergelijking van de werkgelegen
heid die ontstaat door uitvoering van
de werken, stelt SOS dat dijkverho
ging circa 15.000 manjaren oplevert,
totale afsluiting 8500 manjaren en de
bouw van een stormstuwcaissondam
22.000 manjaren.
In het rapport van Dwars, Heederik
en Verhey wordt geen pasklare oplos
sing gegeven voor de moeilijkheden
die ontstaan bij Bruinisse, Colijn-
splaat, Yerseke, Sint Annaland, Sint
Philipsland en Wemeldinge. Bij
Bruinisse, Colijnsplaat en Yerseke zou
overwogen moeten worden een
nieuwe dijk buitenom te leggen. Bij
Zierikzee zou een nieuwe keersluis
moeten worden gebouwd aan de zee
zijde van de bestaande sluis.
ACILA 27 te Curacao, ACMAEA 26 220 nnw
Walvisbaai nr Durban, ACTEON 26 20 zw
Port. Kclang nr Perzische Golf. ALKMAAR
26 vn Vigo nr San Juan. AMSTELMEER 26
700 nw Seychellen nr Odessa, AMSTELMO-
LEN 26 490 w Fremantle nr Suez, AMSTEL
VEEN 26 vn Ras Tanura nr Zuld-Australlè
ANTILLA CAPE 27 80 zo Dutch Harbour nr
Japan. ARISTOTELES 26 te New Orleans.
ATLANTIC CROWN 27 te New York, ATYS
p 26 Straat Malacla nr Singapore. BAARN
26 1200 o Bermuda nr Antigua. BATU 26 220
nnw Chagos Eilanden nr Mahe, BOVEN
KERK 27 te Rotterdam. BREDA 26 820 ozo
Bermuda nr St. Maarten. BRITSUM 26 30 z
Isle of Wight nr Hamburg. CARTAGO 26 20
n Banda Atjeh nr Khorramshahr. CHE
VRON EINDHOVEN 26 200 nw Soerabaja nr
Borneo. CHEVRON FREEPORT 26 120 n
Las Palmas nr Ras Tanura, CHEVRON
KENTUCKY 26 550 o St. Helena nr Euro
poort, CHEVRON MADRID 26 te Pascagou-
la, CHEVRON NEDERLAND 27 te Pasca-
goula, CHEVRON ROME 26 400 wzw Wal
visbaai nr Ras Tanura, CHEVRON THE
HAGUE 26 vn Rotterdam nr Fredericta, CI-
NULIA 24 300 wnw Flores nr Rotterdam,
CORAL OBELIA p 26 Kielerkanaal nr Por-
voo. DAPHNE 26 320 zo New York nr Port
land, DELTADRECHT 26 vn Geelong nr
Durban, DIONE 26 600 zo Cape Leeuwing nr
Sydney. DOCKLIFT-I26 180 wzw Labuan nr
Tsu, DORDRECHT 26 vn Rotterdam nr St.
Laurents, EEMHAVEN 26 150 zw Fernando
Noronha nr Rotterdam. ESSO BONAIRE 26
160 nnw Dakar nr Kaapstad. ESSO NE
DERLAND 26 110 nno Comores nr Milford-
haven. ESSO SABA 26 vn Milfordhaven nr
Fawley. EUMAEUS 26 vn Rejang River nr
Singapore. FARMSUM 26 UOOnw Kaapstad
nr Baltimore. FLEVOLAND 27 te Recife,
FREETOWN 27 te Freetown verw, HO-
LENDRECHT 26 350 wzw Kp Finisterre nr
Bilbao. KAPELLE 26 vn Keelung nr Cristo
bal. KELLETIA 28 te Geelong verw, KHA-
SIELLA 27 t.a rede Liverpool. LELYKERK
26 310 nno Galapagos nr Papeete. MAASB-
RACHT 26 125 o Lourenco Marques nr Sao
Sebastlo. MARNE LLOYD 27 te Abidjan
verw, MERCURIUS 26 vn Hamburg nr Am
sterdam, META 26 te Umm Said, MISSIS
SIPPI LLOYD 27 vn Aboe Dhabi nr Dubai,
MITRA 26 330 o Mogadiscio nr Perzische
Golf, MYTILUS 26 800 w Lobito nr Rotter
dam, NEDER WAAL 26 410 ono Colombo nr
Palembang, NEDLLOYD KEMBLA 26 750
ono Salvador nr Kaapstad, NEDLLOYD
NIGER 26 vn Dakar nr Abidjan. NEDL
LOYD NILE 26 vn Dakar nr Bordeaux,
NEPTUNUS 27 vn Hoek van Holland nr
Hamburg. ONOBA 26 375 w Freetown nr
Bonny, OSSENDRECHT 26 vn Montevideo
nr Santos, PATRO 26 t.a. Kharg Island.
PRINSENDAM 26 vn Singapore nr Hong
Kong, PRINSES MARGRIET 26 vn Am
sterdam nr Noordzee. PUTTEN 26 390 zo
Suez nr Novorosslsk. RIJNBORG 26 In Kie
lerkanaal nr Zaandam. SCHELPWIJK 26
380 wzw Bombay nr Shualba, SCHIE
LLOYD 26 t.a. te Dubai. SEROOSKERK 26
p Kp St, Vincent nr Mombasa, SIMONS-
KERK 26 500 wnw Walvisbaai nr Kaapstad.
STRAAT AOULHAS 26 vn Duinkerken nr
Vlissingen. STRAAT FLORIDA 27 vn Mu
scat nr Bahrein. STRAAT FRESCO 26 60
nw Borneo nr Mojl. STRAAT HONSHU 27 te
Eastlondon verw, STRAAT LAGOS 26 700 z
Colombo nr Mauritius, STRAAT LUZON 26
vn Kaapstad nr Durban. STRAAT NA-
GOYA 26 te Singapore verw, STRAAT NA
PIER 26 vn Kaapstad nr Port Elizabeth.
STRAAT TAURANGA 26 te Helsingborg,
TALAMANCA 26 vn Tripoll nr Ceuta.
THAMESHAVEN 27 vn Westerschelde nr
Hamburg. VIANA 26 250 zw Newfoundland
nr Sandwick. WALCHEREN 26 45 ozo Horta
nr Port Sudan, WOENSDRECHT 26 60 n
Lissabon nr Liverpool, WONOSOBO 26 vn
Tauranga nr Soerabaja, ZAANKERK 26 t.a
te Aqaba.
SLEEPBEDRIJF
JACOB VAN HEEMSKERCK 26 vn Rotter
dam nr Caen.
KLEINE VAART
AAT-V 26 vn Rotterdam nr Londen. AF-
IENA 26 dw Skemes nr Coleraine, ANNA
BROERE 26 vn Rotterdam nr Bilbao. AU
RORA 27 te Rotterdam, BREEVEERTIEN
26 rede Avilles. CANADA 26 vn Rotterdam
nr Londen, CARAVELLE 26 vn Rotterdam
nr Ipswich. CELTIC PRINCE 27 60 o Gibral
tar nr Ortona. CLARISSA 26 te Amsterdam.
DUTCH SAILOR 27 dw St, Abbs Head nr
Middlesborough. EDDA 27 40 zzw Sclllys nr
Mostyn. ELISABETH BROERE 27 te Rot
terdam, GABRIELLA 26 600 no Aden nr
Pto. Marghera, GEZIENA 27 40 o Borkumrif
nr Rotterdam. INANNA 26 vn Antigua nr
Livomo. JACO 26 vn Rotterdam nr Falkas-
berg, JACOBUS BROERE 26 vn Rotterdam
nr Gonfreville. KETELMEER 26 te Rotter
dam, LADY SOPHIE 26 100 nnw Alexand-
rie, LOUISE 26 vn Amsterdam nr Utrecht,
MARIE CHRISTINE 26 te Rotterdam, ME
DINA pass 26 Sunk nr Amsterdam, MER
CATOR 26 te Rotterdam, META pass 26
Perz. Golf nr Ummsaid. NAVIOARE pas* 26
Smalls nr Belfast. NEUTRON pass 26 mon
ding Humber nr Calais, RING pass 27 sunk
nr Antwerpen, RISA PAULA 27 270 zo Nas
sau nr Cristobal. SHIPMAIR-2 27 50 w Al
giers, DE GELE TULP 26 vn Genua nr Run
corn, VEGA 27 20 w Vlissingen nr Rotter
dam, ZAAN 26 vn Rotterdam nr Londen.
BREEHORN 27 275 w Pt, Gentll nr Pt, Ge-
ntll, BREEZAND 27 20 nw Ouessant nr
Bayonne, CAREBEKA-7 27 200 z Can Ell, nr
Ryeka, CORNELIA BOSMA 27 vn Rotter
dam nr Runcorn. DOGGERSBANK 27 110
no Vlllano nr Londen, DUTCH GLORY pass
27 Bomholm nr Domsjo, DUTCH MASTER
27 80 zw Hanstholm nr Gothenburg. ELEC
TRON 27 25 o Falls nr St Malo, GEZIENA
pass 27 Borkumrif nr Londen. IGLO EXP
RESS 27 1100 dw Avelro nr Brest. JOSEP
HINE 27 10 n Texel nr Rotterdam. KORTE-
NAER 27 25 no Dublin nr Bayonne. LI
MOUSINE EXPRESS 27 150 w SClUles nr
Ierse Zee. NEELTJE BROERE 27 20 n Ter-
schelllngerbank nr Tees. NETTY 27 te Rot
terdam. RAKET 27 vn Rotterdam nr Zaan
dam. STELLA ORION pass 27 Sandettie nr
Oxeloesund. TWEBRO pass 27 Owers nr
Rotterdam. VANESSA pass 27 Tongue nr
Londen, VANGUARD pass 27 Theems nr
Londen, VEGA 27 te Rotterdam.
SCHEEPSBERICHTEN (grote vaart)
ACMAEA 1 te Durban verw. ACTEON 4
t.h.v Dubai verw, ALCOR 27 vn Karachi nr
Bombay, AMERSFOORT 26 vn Cadiz nr Li
vomo, AMSTELPARK 27 240 zw Colombo
nr Newcastle, ARCHIMEDES 27 te Curacao
verw, ARES 28 vn Paramaribo nr George-
town, BAARN 29 te Antigua verw, BREDA
29 te St. Maarten verw, BUSSUM 27 te Ni-
goya. CAPISTERIA 26 vn Sakaide nr 81»
gapore. CERES 26 te Guayaquil, CHEVROS
LEIDEN 27 te Bandar Mahshahr verw, CO
RAL RUBRUM 27 vn Rotterdam nr Bruns
buttel. DILOMA 1 te Singapore verw. DIO
GENES 6 te Rotterdam verw, DIONE 1 te
Sydney verw. DOSINA 27 200 zw Kp St
Vincent nr Mena, ESSO EUROPOORT 27
240 o Belra nr Bahrein. HERCULES 24 te
Lagualra. HOLLANDS BRUCHT 27 580 zzs
Cocos Eilanden nr Odessa, KARA 28 te Rot
terdam verw. KATELYSIA 28 te Bukom
verw. KERMIA 27 t.b.v. Holland van Hol
land, KOPIONELLA 27 vn Bukom nr Sevu
Levuka. NEDER LEK 27 vn Antwerpen nr
Rotterdam. NEDER RHONE 28 te Nagoya
verw, NISO 27 vn Teesport nr Lymebay,
PHILIPPIA 1 te Piney Point verw. SAL
LAND 27 te Dagenham. STRAAT KOREA
27 rede Bahrein, STREEFKERK p 27 Al
giers nr Damman. TRIDENT AMSTERDAM
26 vn Guanta nr Lagualra, ULYSSES 26 vn
Curacao nr Aniba, VIANA 29 te Sandwich
verw, VITREA 29 te Bukom verw, WAAR-
DRECHT 27 in Groot Bittermeer nr Aqaba.
HOOG EN LAAG WATER
Donderdag 29 april
Vlissingen 1.48 199 14.12
Temeuzen 2.19 214 14.48
Zierikzee 3.24 134 15.50
Hansweert 2.59 222 15.29
Wemeldinge 3.45 164 16.08
8.25 208 20.28 189
9.03 217 21.07 199
9.05 179 21.12 159
9.34 233 21.40 214
9.17 204 21.31 181
Bestuur en personeel van de Scholengemeen
schap voor Beroepsonderwijs 'De Wellinge' ge
ven met grote verslagenheid kennis van het
plotseling overlijden door een noodlottig ver
keersongeval van
RINSKE DUINE
op de leeftijd van 14 jaar.
Middelburg, 26 april 1976
Met grote verslagenheid namen wij kennis van
het plotselinge overlijden van onze sportvrien-
RINSKE DUINE
Oprecht wensen wij de familie veel sterkte toe
om dit zware verlies te kunnen dragen.
Leden en bestuur van
'Kiaï', Souburg
Souburg, 27 april 1976
Heden ging van ons heen, mijn lieve vrouw,
moeder en grootmoeder
ADRIANA KRINA KLOMPE
op de leeftijd van 70 jaar
Goes: H. Romeijn
Deventer: H. J. Groters
P. L. Groters-Romeijn
Robert en Marlies
De crematie zal plaatsvinden op zaterdag 1 mei
aanstaande om 10.30 te Rotterdam Maeter-
linckweg 101.
Na de plechtigheid gelegenheid tot condoleren
in de ontvangstkamer van het crematorium.
Geen bezoek aan huis.
Plaats uw
familieberichten
in de PZC
Heden overleed na een
smartelijk üjden, onze
geliefde broeder, zwa
ger en oom
JAN DE WITTE
op de leeftijd van 73
jaar.
Uit aller naam:
Fam. De Witte
Koudekerke
27 april 1976
Heden werd uit ons midden weggenomen, na een
langdurig en smartelijk lijden, na een liefdevolle
verpleging in 'Der Boede'. onze geliefde man,
vader en opa
JAN DE WITTE
echtgenoot van A. Wisse,
in de ouderdom van 73 jaar.
Koudekerke. A. de Witte-Wjsse
Vlieland: W. de Witte
R. de Witte-Scholten
Domburg: J. van Zetten-de Witte
J. van Zetten
Oostburg: K. de Witte
M. de Witte-Koster
en kleinkinderen
De overledene is opgebaard in de rouwkamer
van het Verpleeghuis 'Der Boede' te Koudeker
ke; bezoekuur van 15.00 tot 16.00 uur.
De begrafenis zal plaatshebben op zaterdag 1
mei a.s. om 10 00 uur op de algemene begraaf
plaats te Koudekerke.
Gelegenheid de familie te condoleren na de be
grafenis in voornoemd gebouw.
Heden overleed zacht en kalm. na een kortston
dige ziekte, na voorzien te zijn van het H. Sacra
ment der Zieken, mijn lieve vrouw en onze zorg
zame moeder en oma
JOHANNA KRIJNTJES
echtgenote van
Johannes Carolus Govers,
op de leeftijd van 70 jaar.
Goes: J. C. Govers
Kinderen en
kleinkinderen
De overledene ligt opgebaard in de rouwkamer
van het ziekenhuis 'Bergzicht' te Goes.
De begrafenis zal plaatshebben op zaterdag 1
mei a.s. op de r-k begraafplaats Zuidvlietstraat
in Goes.
Na een liefdevolle verzorging in het bejaarden
tehuis "Vredelust' te Yerseke heeft de Heere tot
Zich genomen onze lieve, zorgzame moeder,
groot- en overgrootmoeder
MARIA VAN STEE
weduwe van M. C. Eckhardt,
in de ouderdom van 81 jaar.
Yerseke: A. J. Eckhardt
P. Eckhardt-van der Burght
M. Eckhardt
C. Eckhardt-Vlaming
Vlaardingen: J. de Visser-Eckhardt
J. de Visser
Yerseke: I. P. Sinke-Eckhardt
D. E. Sinke
Roosendaal: P. A. Heijnen-Eckhardt
G. Heijnen
Yerseke: M. P. Kole-Eckhardt
J. A. Kole
J. Ridderhof
Klein- en
achterkleinkinderen
De begrafenis zal plaatsvinden op donderdag 29
april op de algemene begraafplaats te Yerseke
om 14.00 uur vanuit het bejaardentehuis 'Vre
delust'. Damstraat 68, Yerseke.
Gelegenheid tot condoleren na afloop van de
begrafenis in bovengenoemd gebouw.
Met diepe droefheid geven wij kennis dat in
het verpleeghuis 'Ter Valcke' te Goes nog on
verwacht is overleden, onze geliefde moeder,
behuwd-, groot- en overgrootmoeder
DINA VAN GEMERT
weduwe van L. C. Overbeeke,
op de leeftijd van 86 jaar.
Kortgene: S. K. de Fouw-Overbeeke
L. de Fouw
Utrecht: C. M. Overbeeke
G. S. M. Overbeeke-Mulder
Kortgene: M. D. Wisse-de Fouw
L. Wisse
Marleen en Evertjan
Kortgene: L. J. de Fouw
J. W. de Fouw-
van de Boomgaard
Chantal
Kortgene, 27 april 1976
Correspondentieadres: Burgemeester van Cit-
terstraat 4, Kortgene.
De overledene is opgebaard in de rouwkamer
van 'Ter Valcke' in Goes. Bezoekuren van 15.30
tot 16.00 uur en van 18.30 tot 19.00 uur.
De teraardebestelling zal plaatshebben zater
dag 1 mei 1976 om 2 uur op de algemene begraaf
plaats te Kortgene vanuit het 'Trefpunt'.