Hoechst Holland sluit 1975 af met verlies van 6,1 miljoen Voor Oosterscheldedebat alle informatie over dijkverhogingen OMZET IN1973 F 977MILJOEN Gemeentebestuur Sas bedenkt nieuwe plaats woonwagenkamp WOENSDAG 28 APRIL 1976 GROTE VAART IN 1974 NOG WINSTVAN F 42 MILJOEN AMSTERDAM - Hoechst Holland NV, dochteronderneming van het Duitse chemisch/farmaceutische Hoechst- conccrn, heeft in 1975 een omzet be haald van .f977 miljoen. Dat is 4,78 minder dan in 1974. toen de omzet ƒ1024 miljoen bedroeg (1973: 723 miljoen). De omzet van de produktiebedrijven was circa ƒ709 miljoen terwijl op de binnenlandse markt een omzet werd bereikt van 332 miljoen. Van dit laat ste bedrag werd 91 procent gedekt uit import en 9 procent uit eigen produk- tie. Qua volume was de omzet van de produktiebedrijven lager dan in de beide voorgaande jaren en lag de bin nenlandse omzet ongeveer op het ni veau van 1973. Het jaar werd afgesloten met een ver lies na belastingen van 6,1 miljoen. In 1974 werd een winst na belastingen behaald van 42,6 miljoen (1973: 35,4 miljoen). De resultaten werden in sterke mate beïnvloed door de teruggang van de wereldhandel, waarvan de eerste teke nen al in het vierde kwartaal van 1974 merkbaar werden. De vraag naar de meeste produkten nam tegen het einde van het eerste kwartaal van 1975 dui delijk af en bleef tot laat in het jaar op een laag niveau. Tegelijkertijd ont stond een sterke druk op de verkoop prijzen. De afnemende vraag leidde tot een aanzienlijke onderbezetting en tij delijk grote voorraadvorming in de produktiebedrijven, terwijl de kosten per eenheid produkt toenamen, onder meer ten gevolge van de sterk gestegen grondstoffenprijzen. De gemiddelde bezetting van de produktiecapaciteit was circa 65 procent. Een uitzondering vormde de fabriek voor polystryreen- schuimfoliën te Weert, die het gehele jaar op maximale capaciteit produ ceerde. De vermindering van de afeet leidde tot de noodzaak, in enkele pro duktiebedrijven voor één of meer pe rioden werktijdverkorting aan te vra gen In de loop van oktober werden de eer ste tekenen van enig herstel van de vraag merkbaar. Deze tendens zette zich aarzelend voort in de laatste maanden van het jaar en het eerste kwartaal van 1976. De raad van bestuur verwacht, aan nemende dat de door de overheid ge nomen maatregelen een verdere ver zwakking van de internationale con currentiepositie zullen voorkomen, dat dit jaar een omzetgroei van circa 10 procent en een bescheiden winst zal worden bereikt. Investeringen De investeringsuitgaven van Hoechst Holland NV bedroegen in 1975 ƒ74 miljoen (1974: 55 miljoen: 1975: ƒ24 miljoen). De belangrijkste investe ringsprojecten waren de fabriek voor de zuivering van ruw fosforzuur en de eerste fase van de alkaansulfonaatfa briek te Vlissingen. Verder een uitbreiding van de polysty- reenproduktie en een nieuwe kantoor vleugel te Breda, alsmede een nieuwe foliênkalander en een produktie- eenheid voor kanteen-klaar panelen van kunststofplaat te Weert In ver band met de onzekere economische si tuatie werd de uilvoering van enkele nieuwe projecten uitgesteld of ver traagd. Het uitstel betrof de bouw van een chloor-alkali-elektrolyse en de fa brieken van daarvan afgeleide produk ten te Vlissingen en van een fabriek voor spuitpoederlakken bij Wagema- kers/Veluvine te Breda Vertraagd werden de voltooiing van de reeds ge noemde alkaansulfonaatfabriek (Vlis singen) en de uitbreiding van de poly- styreencapaciteit (Breda). Sociale zaken Het personeelsbestand werd - mede door natuurlijk verloop - per saldo te ruggebracht van 3168 tot 3103 mede werkers. Slechts in Vlissingen vond in verband met de daar in voorbereiding zijnde projecten een beperkte uitbrei ding van het aantal pesoneelseden plaats (van 994 naar 1061). Om de bijzonder onbevredigende re sultaten van Wagemakers/Veluvine te Breda te verbeteren moest worden be sloten lot verdere rationalisering van de bedrijfsvoering In verband hiermee was het noodzakelijk het personeels bestand van dit bedrijf terug te bren gen van 283 tot 240 medewerkers Milieubescherming In de loop van het jaar kwam in Vlis singen een installatie gereed voor het verbranden van in het procesafvalwa ter van de Treviragrondsloffenfabrie- ken aanwezige verontreinigende stof fen. Deze installatie vergde een inves tering van ƒ4,2 miljoen, terwijl de jaarlijkse exploitatiekosten in de orde van grootte van 1 miljoen zullen lig gen. In het fosforbedrijf werd de emissie van fluoriden verder teruggebracht door uitbreiding en verbetering van de gas- reinigingsinstallaties van de fosfor- ovens. In de polyslyreenfabriek te Breda werd door wijzigingen aan de reactoren en het ingebruiknemen van apparatuur voor hel condenseren van styreendampen de emissie van styreen verlaagd. Ook het geluidsniveau werd verder verminderd, De vestiging Weert voltooide een recirculatieproject voor koelwater, waardoor voortaan minder grondwater behoeft te worden ver bruikt. NU TERREIN BIJ SPORTPARK 'DE VAEKE' POGING MAAKT GOEDE KANS VAN SLAGEN SAS VAN GENT - Het Sasse gemeen- tebestuur heeft opnieuw een plaats bedacht voor het woonwagencentrum in die gemeente. Nadat eerder Strood- orpe (bij Sluiskil) en de boerderij Au- denaert (bij Sas van Gent) afvielen, heeft men nu het oog laten vallen op een terrein in de buurt van het sport park 'De Valckc' (bij hel gasstation). Burgemeester drs. W. R. V. Dusarduyn deelde de raad dinsdagavond mee het te zien als een uiterste poging om in Sas van Gent een nieuw kamp van de grond te krijgen. Die poging maakt een redelijke kans van slagen: de eigenaar wil de grond verkopen en ook de pachter wil af stand doen van zijn rechten. In een volgende raadsvergaderingzullen con crete voorstellen op tafel komen, maar de heer Dusarduyn vroeg dinsdag al om een 'ruggesteuntje' van de raad in deze moeilijke kwestie De raadsleden verkozen echter een afwachtende hou ding. R. Bokmans (gem. bel): „We we ten nog veel te weinig om ons nu al een oordeel te vormen". Ook de heer J. Bockstael (conf.) wilde het alleen 'als mededeling accepteren', terwijl PvdA- er W. Garskamp zich afvroeg of erm geen bezwaren heeft tegen de nieuwe vestigingsplaats. Reden voor zijn bezorgdheid was de si tuering dicht bij het gasstation en bij de spoorlijn. Volgens de heer Dusar duyn bestaat er echter wel zekerheid over de medewerking van het ministe rie. Hij deed overigens een klemmend beroep op de raad zich positief op te stellen, temeer omdat het kamp er ei genlijk per 1 mei al had moeten zijn. Verdienstelijke Sassenaars maken voortaan kans op een erepenning van de gemeente. Alleen de fractie Ge meentebelangen stemde tegen een voorstel om een dergelijk eerbewijs toe te voegen aan de gemeentelijke onder scheidingen. Tot nu toe was het alleen mogelijk om door hun positieve bij drage aan de gemeenschap opvallende ingezetenen te benoemen tot erebur gers. De heer J. Rijnders (gem. bel) vond dat meer dan genoeg: „Ze mogen niet bij bosjes rondlopen. Ook in ander verband wil men trouwens de lintjes regen laten uitdruppelen. Het erebur gerschap is voldoende en moet slechts bij hoge uitzondering worden toege kend". Burgemeester Dusarduyn her innerde daarentegen aan de mensen die 'in stilte jarenlang verdienstelijk werk doen, maar niet in aanmerking komen voor het ereburgerschap of een koninklijke onderscheiding" Hij beloofde de erepenningen niet te zullen rondstrooien, waarbij wethouder W. Colsen aantekende dat niet alleen personen, maar ook groepen voor de onderscheiding in aanmerking kunnen komen. De heer J. Bockstael had slechts waardering voor de democrati sering van het onderscheidingsbeleid. 'Gemeentebelangen' bleef niettemin tegen. De raadsleden kregen dinsdag te horen dat in de vergaderzaal van provinciale staten in Middelburg inmiddels het wapen van Sas van Gent is 'bijgehan gen'. Bij zijn recent bezoek aan Sas van Gent had het raadslid Bokmans de commissaris van de koningin dr. C. Boertien erop gewezen dat dat wapen ontbrak in de verzameling. Uit een brief aan de heer Dusarduyn bleek dat de commissaris zich daarvan persoon- lijk heeft vergewist en de fout onmid- Fancy fair i>i> Smerdiek Door de voetbalvereniging 'Smerdiek' te Sint-Maartensdij hield de jaarlijkse fancy fair. Ook dit keer waren er weer divserse attracties: rad van avontuur, schiettent balschieten. grabbelton. Er was maar een matige belangstelling. dellijk heeft laten herstellen. Reactie van de heer Bookmans: „Ik ben zeer dankbaar. Bij de volgende raadsexcur- sie moeten we maar naar Middelburg gaan om het te bekijken". Burgemeester van Oostburg pleit voor raad van state voor behoud Cruson Van onze Haagse redacteur) DEN HAAG - Burgemeester A. Schip per van Oostburg heeft dinsdag voor de raad van state gepleit voor het be houd van het metaaloppervlaktever- edelingsbedri.if van de gebroeders Cruson BV in Breskens. Hij deed dat tijdens de behandeling van het beroep dat dr. A. Adriaanse, inspecteur van de volksgezondheid, belast met het toezicht op de hygiëne van het milieu in Zeeland had ingesteld tegen de weigering van burgemeester en we-, thouders van Oostburg om het bedrijf te sluiten. Dr. Adriaanse stelde, dat het bedrijf beschikt over een verouderde hinder wetvergunning. Het is in de afgelopen jaren uitgebreid met een aantal afde lingen, waarin onder meer brandbare stoffen zijn opgeslagen en waarvoor geen vergunning aanwezig is. De Oost- burgse burgemeester voerde aan, dat op dit moment overleg plaatsvindt tussen de gemeente, volksgezondheid en de arbeidsinspectie over deze hin- derwetaanvraag, die het bedrijf inmid dels heeft ingediend. De heer Schipper stelde dat het bedrijf alle medewerking verleent om aan nieuwe eisen te vol doen en hij voerde aan, dat verhuizing naar het industrieterrein te grote fi nanciële consequenties zou hebben. Ook maakte hij duidelijk dat het be drijf van belang is voor Breskens. (Slot van pagina 1 zijn van de initiatieven die door de ver schillende betrokken instanties geno men moeten worden. Wij geloven, dat als die instanties eraan herinnerd wor den dat ze initiatieven moeten nemen, de werken in 1985 kunnen zijn uitge voerd". De heer P. Nijhoff. directeur van de Stichting Natuur en Milieu: „De wet op de ruimtelijke ordening biedt de mogelijkheid een beroepsprocedure af te kappen". In een deelstudie over de organisatie van de verhoging van zeeweringen over een lengte van circa 150 kilometer - bij een compartimentering met een Philips- en een Oesterdam - stelt het ingenieursbureau, dat onmiddellijk een programma moet worden opge steld voor een aantal studies over de hydrologische gedragingen van het ge tijdebekken, over de samenstelling en de mechanische eigenschappen van de ondergrond, over de aanwezigheid van bouwmaterialen en over storende ef fecten van het bedijkingsplan op het milieu. Die studies moeten volgens drs. Heederik en Verhey voornamelijk van rijkswege worden georganiseerd. De dijkverhoging staat of valt met het verzorgen van de integrale planning, begeleiding en voortgangsbewaking van de programma's, zo stelt het inge nieursbureau. Het meent dat de rijkswaterstaat en de provinciale wa terstaat hun krachten en deskundig heid in een zo vroeg mogelijk stadium moeten bundelen om zo efficiënt mo gelijk de waterschappen te begelei den. Daarbij moet het gebundelde water staatsapparaat zich ook bezighouden met het aanzwengelen en coördineren van studies, het stimuleren van water schappen en gemeenten bij de besluit vorming, het instellen van bouwbu- reau's en het aantrekken van externe krachten, het stroomlijnen van admi nistratieve procedures, het opstellen van ontwerpnormen, het verzorgen van Hedenmiddag 2 uur prima rundvlees Abattoir Seisweg MIDDELBURG M, Vader standaardbestekken en het ter be schikking staan voor overleg. Verder zouden de waterstaatsdiensten over hun gezamenlijk planningbureau taken krijgen als het uitvoeren van de compartimenteringsdammen, de bouw van schut- en spuisluizen. het verzor gen van onderwatervoorzieningen, en het doen verzorgen van een centraal zand-, klei-, en steenbedrijf. „Als al deze centrale taken goed worden geor ganiseerd. is een kader aanwezig waarbinnen de waterschappen hun uitvoerende taak voortvarend zullen kunnen verrichten", aldus het rapport. Voorbereiding Vopr de voorbereiding van de afzonder lijke dijkverzwaringsplannen gaat het ingenieursbureau uit van een gedecen traliseerde opzet van bouwbureaus die ten dienste van de waterschappen staan. Die bouwbureaus zouden snel moeten reageren op lokale wensen en eisen, en ze zouden een goede verbin ding moeten hebben met het centrale planningbureau. Bij de technische voorbereiding signaleert het bouwbu reau drie fasen, die ook de momenten in het overleg en de administratieve procedures markeren: - het plan in hoofdzaken, waarin de door de opdrachtgever gewenste en met de hogere instanties overeenge komen technische eisen zijn beschre ven. Bij de opstelling daarvan kan het bouwbureau al worden betrokken; - het gedetailleerde voorontwerp, dat na vaststelling en goedkeuring kan dienen als basis voor onteigening en eventuele bestemmingsplanprocedure; - het definitieve plan met bestek en begroting, waarop de minister van verkeer en waterstaat goedkeuring kan geven en middelen beschikbaar kan stellen. „Door voortdurend met de betrokken instanties en belangengroepen overleg te onderhouden, kunnen deze fases van voorbereiding vloeiend in elkaar over gaan, hetgeen van beslissende invloed is op het tempo van realisering", zo schrijft het ingenieursbureau. In de deelstudie over de organisatie onderscheidt het ingenieursbureau drie categorieën dijken: 60 kilometer die in vier en een half jaar kan worden gerealiseerd. 70 kilometer waarvoor men vijf tot vijf en een half jaar nodig heeft, en 20 kilometer waarvoor men zes en een half tot zeven jaar nodig zou hebben. In schema's wordt stap-voor- stap aangegeven op welk moment men in welke fase van voorbereiding en uit voering komt. Voor de eerste categorie hoeft niet ge rekend te worden met onteigenings procedures. Voor de tweede wel. Vol gens het schema kan die onteigening binnen drie jaar zijn afgerond. In de derde categorie vallen zowel een be stemmingsplanprocedure, die ruim vier jaar kost, en een onteigeningspro cedure, waarvoor bijna vijf jaar wordt gerekend. Met kroonberoep binnen de bestem mingsplanprocedure is geen rekening gehouden, maar als die zouden voor komen. is ook dat binnen de schema's op te vangen, zo stelt het ingenieurs bureau Studie SOS Het Comité Samenwerking Ooster- schelde heeft bij het rapport van Dwars, Heederik en Verhey een afzon derlijke studie geschreven, waarin de technische en organisatorische gege vens van het ingenieursbureau wor den gebruikt. In de studie van SOS wordt opgemerkt dat het Deltaplan gebaseerd is op ontwerppeilen met een overschrijdingskans van eenmaal in de 4000 jaar. Mijn wijst erop dat DHV dat reëler vindt dan uit te gaan van de extra veiligheid achter twee keringen. De SOS-studie geeft verder onder meer een vergelijking van de kosten, waarbij verlies aan werkgelegenheid wordt meegerekend. Men komt dan voor een totaal afgesloten Oosterschelde op 5,3 miljard, voor een half-open dam op 4,6 miljard en voor een open Ooster schelde met verhoogde dijken op 2,4 miljard, waarin niet is begrepen het bedrag dat gemoeid zou zijn met het opruimen van de werkeilanden die al in de monding van de Oosterschelde liggen. SOS erkent dat ook bij dijkverhoging verliezen van milieu-waarden optre den. maar men acht die onvergelijke lijk kleiner aan dé verliezen die afslui ting met zich brengt. Over eventuele tegenwerking bij dijkverhoging door natuurbeschermingsorganisaties, zei de voorzitter van SOS, drs. E. C. Bois- sevain, bij de presentatie van het rap port: „Wij zullen constructief meewer ken als voor dijkverhoging gekozen wordt". In de studie van SOS staat daarover: „Het is onvermijdelijk dat bij verho ging van dijken tot Deltahoogte op een aantal plaatsen verlies wordt geleden aan de waarden van natuur en land schap en aan cultuur-historische bete-, kenis. De in SOS verenigde organisa ties zijn zich dit wel bewust. Zij menen echter dat bij de procedures een plaats moet worden ingeruimd voor overleg over het behoud van een aantal waar den. Het gaat hierbij vooral om een aantal inlagen, om schorren en om cultuur-historische monumenten" Slikken „De slikken zijn in het algemeen niet dicht bij de kust te vinden. Voor zover dit wel het geval is. kan de schade wel geaccepteerd worden, gezien het grote areaal dat nog bestaat. Voor wat be treft binnendijkse natuurgebieden zal het veelal mogelijk zijn deze te spa ren". SOS maakt verder onder meer duide lijk dat afsluiting van de Oosterschelde 1500 mensen werkloos zou maken. In een vergelijking van de werkgelegen heid die ontstaat door uitvoering van de werken, stelt SOS dat dijkverho ging circa 15.000 manjaren oplevert, totale afsluiting 8500 manjaren en de bouw van een stormstuwcaissondam 22.000 manjaren. In het rapport van Dwars, Heederik en Verhey wordt geen pasklare oplos sing gegeven voor de moeilijkheden die ontstaan bij Bruinisse, Colijn- splaat, Yerseke, Sint Annaland, Sint Philipsland en Wemeldinge. Bij Bruinisse, Colijnsplaat en Yerseke zou overwogen moeten worden een nieuwe dijk buitenom te leggen. Bij Zierikzee zou een nieuwe keersluis moeten worden gebouwd aan de zee zijde van de bestaande sluis. ACILA 27 te Curacao, ACMAEA 26 220 nnw Walvisbaai nr Durban, ACTEON 26 20 zw Port. Kclang nr Perzische Golf. ALKMAAR 26 vn Vigo nr San Juan. AMSTELMEER 26 700 nw Seychellen nr Odessa, AMSTELMO- LEN 26 490 w Fremantle nr Suez, AMSTEL VEEN 26 vn Ras Tanura nr Zuld-Australlè ANTILLA CAPE 27 80 zo Dutch Harbour nr Japan. ARISTOTELES 26 te New Orleans. ATLANTIC CROWN 27 te New York, ATYS p 26 Straat Malacla nr Singapore. BAARN 26 1200 o Bermuda nr Antigua. BATU 26 220 nnw Chagos Eilanden nr Mahe, BOVEN KERK 27 te Rotterdam. BREDA 26 820 ozo Bermuda nr St. Maarten. BRITSUM 26 30 z Isle of Wight nr Hamburg. CARTAGO 26 20 n Banda Atjeh nr Khorramshahr. CHE VRON EINDHOVEN 26 200 nw Soerabaja nr Borneo. CHEVRON FREEPORT 26 120 n Las Palmas nr Ras Tanura, CHEVRON KENTUCKY 26 550 o St. Helena nr Euro poort, CHEVRON MADRID 26 te Pascagou- la, CHEVRON NEDERLAND 27 te Pasca- goula, CHEVRON ROME 26 400 wzw Wal visbaai nr Ras Tanura, CHEVRON THE HAGUE 26 vn Rotterdam nr Fredericta, CI- NULIA 24 300 wnw Flores nr Rotterdam, CORAL OBELIA p 26 Kielerkanaal nr Por- voo. DAPHNE 26 320 zo New York nr Port land, DELTADRECHT 26 vn Geelong nr Durban, DIONE 26 600 zo Cape Leeuwing nr Sydney. DOCKLIFT-I26 180 wzw Labuan nr Tsu, DORDRECHT 26 vn Rotterdam nr St. Laurents, EEMHAVEN 26 150 zw Fernando Noronha nr Rotterdam. ESSO BONAIRE 26 160 nnw Dakar nr Kaapstad. ESSO NE DERLAND 26 110 nno Comores nr Milford- haven. ESSO SABA 26 vn Milfordhaven nr Fawley. EUMAEUS 26 vn Rejang River nr Singapore. FARMSUM 26 UOOnw Kaapstad nr Baltimore. FLEVOLAND 27 te Recife, FREETOWN 27 te Freetown verw, HO- LENDRECHT 26 350 wzw Kp Finisterre nr Bilbao. KAPELLE 26 vn Keelung nr Cristo bal. KELLETIA 28 te Geelong verw, KHA- SIELLA 27 t.a rede Liverpool. LELYKERK 26 310 nno Galapagos nr Papeete. MAASB- RACHT 26 125 o Lourenco Marques nr Sao Sebastlo. MARNE LLOYD 27 te Abidjan verw, MERCURIUS 26 vn Hamburg nr Am sterdam, META 26 te Umm Said, MISSIS SIPPI LLOYD 27 vn Aboe Dhabi nr Dubai, MITRA 26 330 o Mogadiscio nr Perzische Golf, MYTILUS 26 800 w Lobito nr Rotter dam, NEDER WAAL 26 410 ono Colombo nr Palembang, NEDLLOYD KEMBLA 26 750 ono Salvador nr Kaapstad, NEDLLOYD NIGER 26 vn Dakar nr Abidjan. NEDL LOYD NILE 26 vn Dakar nr Bordeaux, NEPTUNUS 27 vn Hoek van Holland nr Hamburg. ONOBA 26 375 w Freetown nr Bonny, OSSENDRECHT 26 vn Montevideo nr Santos, PATRO 26 t.a. Kharg Island. PRINSENDAM 26 vn Singapore nr Hong Kong, PRINSES MARGRIET 26 vn Am sterdam nr Noordzee. PUTTEN 26 390 zo Suez nr Novorosslsk. RIJNBORG 26 In Kie lerkanaal nr Zaandam. SCHELPWIJK 26 380 wzw Bombay nr Shualba, SCHIE LLOYD 26 t.a. te Dubai. SEROOSKERK 26 p Kp St, Vincent nr Mombasa, SIMONS- KERK 26 500 wnw Walvisbaai nr Kaapstad. STRAAT AOULHAS 26 vn Duinkerken nr Vlissingen. STRAAT FLORIDA 27 vn Mu scat nr Bahrein. STRAAT FRESCO 26 60 nw Borneo nr Mojl. STRAAT HONSHU 27 te Eastlondon verw, STRAAT LAGOS 26 700 z Colombo nr Mauritius, STRAAT LUZON 26 vn Kaapstad nr Durban. STRAAT NA- GOYA 26 te Singapore verw, STRAAT NA PIER 26 vn Kaapstad nr Port Elizabeth. STRAAT TAURANGA 26 te Helsingborg, TALAMANCA 26 vn Tripoll nr Ceuta. THAMESHAVEN 27 vn Westerschelde nr Hamburg. VIANA 26 250 zw Newfoundland nr Sandwick. WALCHEREN 26 45 ozo Horta nr Port Sudan, WOENSDRECHT 26 60 n Lissabon nr Liverpool, WONOSOBO 26 vn Tauranga nr Soerabaja, ZAANKERK 26 t.a te Aqaba. SLEEPBEDRIJF JACOB VAN HEEMSKERCK 26 vn Rotter dam nr Caen. KLEINE VAART AAT-V 26 vn Rotterdam nr Londen. AF- IENA 26 dw Skemes nr Coleraine, ANNA BROERE 26 vn Rotterdam nr Bilbao. AU RORA 27 te Rotterdam, BREEVEERTIEN 26 rede Avilles. CANADA 26 vn Rotterdam nr Londen, CARAVELLE 26 vn Rotterdam nr Ipswich. CELTIC PRINCE 27 60 o Gibral tar nr Ortona. CLARISSA 26 te Amsterdam. DUTCH SAILOR 27 dw St, Abbs Head nr Middlesborough. EDDA 27 40 zzw Sclllys nr Mostyn. ELISABETH BROERE 27 te Rot terdam, GABRIELLA 26 600 no Aden nr Pto. Marghera, GEZIENA 27 40 o Borkumrif nr Rotterdam. INANNA 26 vn Antigua nr Livomo. JACO 26 vn Rotterdam nr Falkas- berg, JACOBUS BROERE 26 vn Rotterdam nr Gonfreville. KETELMEER 26 te Rotter dam, LADY SOPHIE 26 100 nnw Alexand- rie, LOUISE 26 vn Amsterdam nr Utrecht, MARIE CHRISTINE 26 te Rotterdam, ME DINA pass 26 Sunk nr Amsterdam, MER CATOR 26 te Rotterdam, META pass 26 Perz. Golf nr Ummsaid. NAVIOARE pas* 26 Smalls nr Belfast. NEUTRON pass 26 mon ding Humber nr Calais, RING pass 27 sunk nr Antwerpen, RISA PAULA 27 270 zo Nas sau nr Cristobal. SHIPMAIR-2 27 50 w Al giers, DE GELE TULP 26 vn Genua nr Run corn, VEGA 27 20 w Vlissingen nr Rotter dam, ZAAN 26 vn Rotterdam nr Londen. BREEHORN 27 275 w Pt, Gentll nr Pt, Ge- ntll, BREEZAND 27 20 nw Ouessant nr Bayonne, CAREBEKA-7 27 200 z Can Ell, nr Ryeka, CORNELIA BOSMA 27 vn Rotter dam nr Runcorn. DOGGERSBANK 27 110 no Vlllano nr Londen, DUTCH GLORY pass 27 Bomholm nr Domsjo, DUTCH MASTER 27 80 zw Hanstholm nr Gothenburg. ELEC TRON 27 25 o Falls nr St Malo, GEZIENA pass 27 Borkumrif nr Londen. IGLO EXP RESS 27 1100 dw Avelro nr Brest. JOSEP HINE 27 10 n Texel nr Rotterdam. KORTE- NAER 27 25 no Dublin nr Bayonne. LI MOUSINE EXPRESS 27 150 w SClUles nr Ierse Zee. NEELTJE BROERE 27 20 n Ter- schelllngerbank nr Tees. NETTY 27 te Rot terdam. RAKET 27 vn Rotterdam nr Zaan dam. STELLA ORION pass 27 Sandettie nr Oxeloesund. TWEBRO pass 27 Owers nr Rotterdam. VANESSA pass 27 Tongue nr Londen, VANGUARD pass 27 Theems nr Londen, VEGA 27 te Rotterdam. SCHEEPSBERICHTEN (grote vaart) ACMAEA 1 te Durban verw. ACTEON 4 t.h.v Dubai verw, ALCOR 27 vn Karachi nr Bombay, AMERSFOORT 26 vn Cadiz nr Li vomo, AMSTELPARK 27 240 zw Colombo nr Newcastle, ARCHIMEDES 27 te Curacao verw, ARES 28 vn Paramaribo nr George- town, BAARN 29 te Antigua verw, BREDA 29 te St. Maarten verw, BUSSUM 27 te Ni- goya. CAPISTERIA 26 vn Sakaide nr 81» gapore. CERES 26 te Guayaquil, CHEVROS LEIDEN 27 te Bandar Mahshahr verw, CO RAL RUBRUM 27 vn Rotterdam nr Bruns buttel. DILOMA 1 te Singapore verw. DIO GENES 6 te Rotterdam verw, DIONE 1 te Sydney verw. DOSINA 27 200 zw Kp St Vincent nr Mena, ESSO EUROPOORT 27 240 o Belra nr Bahrein. HERCULES 24 te Lagualra. HOLLANDS BRUCHT 27 580 zzs Cocos Eilanden nr Odessa, KARA 28 te Rot terdam verw. KATELYSIA 28 te Bukom verw. KERMIA 27 t.b.v. Holland van Hol land, KOPIONELLA 27 vn Bukom nr Sevu Levuka. NEDER LEK 27 vn Antwerpen nr Rotterdam. NEDER RHONE 28 te Nagoya verw, NISO 27 vn Teesport nr Lymebay, PHILIPPIA 1 te Piney Point verw. SAL LAND 27 te Dagenham. STRAAT KOREA 27 rede Bahrein, STREEFKERK p 27 Al giers nr Damman. TRIDENT AMSTERDAM 26 vn Guanta nr Lagualra, ULYSSES 26 vn Curacao nr Aniba, VIANA 29 te Sandwich verw, VITREA 29 te Bukom verw, WAAR- DRECHT 27 in Groot Bittermeer nr Aqaba. HOOG EN LAAG WATER Donderdag 29 april Vlissingen 1.48 199 14.12 Temeuzen 2.19 214 14.48 Zierikzee 3.24 134 15.50 Hansweert 2.59 222 15.29 Wemeldinge 3.45 164 16.08 8.25 208 20.28 189 9.03 217 21.07 199 9.05 179 21.12 159 9.34 233 21.40 214 9.17 204 21.31 181 Bestuur en personeel van de Scholengemeen schap voor Beroepsonderwijs 'De Wellinge' ge ven met grote verslagenheid kennis van het plotseling overlijden door een noodlottig ver keersongeval van RINSKE DUINE op de leeftijd van 14 jaar. Middelburg, 26 april 1976 Met grote verslagenheid namen wij kennis van het plotselinge overlijden van onze sportvrien- RINSKE DUINE Oprecht wensen wij de familie veel sterkte toe om dit zware verlies te kunnen dragen. Leden en bestuur van 'Kiaï', Souburg Souburg, 27 april 1976 Heden ging van ons heen, mijn lieve vrouw, moeder en grootmoeder ADRIANA KRINA KLOMPE op de leeftijd van 70 jaar Goes: H. Romeijn Deventer: H. J. Groters P. L. Groters-Romeijn Robert en Marlies De crematie zal plaatsvinden op zaterdag 1 mei aanstaande om 10.30 te Rotterdam Maeter- linckweg 101. Na de plechtigheid gelegenheid tot condoleren in de ontvangstkamer van het crematorium. Geen bezoek aan huis. Plaats uw familieberichten in de PZC Heden overleed na een smartelijk üjden, onze geliefde broeder, zwa ger en oom JAN DE WITTE op de leeftijd van 73 jaar. Uit aller naam: Fam. De Witte Koudekerke 27 april 1976 Heden werd uit ons midden weggenomen, na een langdurig en smartelijk lijden, na een liefdevolle verpleging in 'Der Boede'. onze geliefde man, vader en opa JAN DE WITTE echtgenoot van A. Wisse, in de ouderdom van 73 jaar. Koudekerke. A. de Witte-Wjsse Vlieland: W. de Witte R. de Witte-Scholten Domburg: J. van Zetten-de Witte J. van Zetten Oostburg: K. de Witte M. de Witte-Koster en kleinkinderen De overledene is opgebaard in de rouwkamer van het Verpleeghuis 'Der Boede' te Koudeker ke; bezoekuur van 15.00 tot 16.00 uur. De begrafenis zal plaatshebben op zaterdag 1 mei a.s. om 10 00 uur op de algemene begraaf plaats te Koudekerke. Gelegenheid de familie te condoleren na de be grafenis in voornoemd gebouw. Heden overleed zacht en kalm. na een kortston dige ziekte, na voorzien te zijn van het H. Sacra ment der Zieken, mijn lieve vrouw en onze zorg zame moeder en oma JOHANNA KRIJNTJES echtgenote van Johannes Carolus Govers, op de leeftijd van 70 jaar. Goes: J. C. Govers Kinderen en kleinkinderen De overledene ligt opgebaard in de rouwkamer van het ziekenhuis 'Bergzicht' te Goes. De begrafenis zal plaatshebben op zaterdag 1 mei a.s. op de r-k begraafplaats Zuidvlietstraat in Goes. Na een liefdevolle verzorging in het bejaarden tehuis "Vredelust' te Yerseke heeft de Heere tot Zich genomen onze lieve, zorgzame moeder, groot- en overgrootmoeder MARIA VAN STEE weduwe van M. C. Eckhardt, in de ouderdom van 81 jaar. Yerseke: A. J. Eckhardt P. Eckhardt-van der Burght M. Eckhardt C. Eckhardt-Vlaming Vlaardingen: J. de Visser-Eckhardt J. de Visser Yerseke: I. P. Sinke-Eckhardt D. E. Sinke Roosendaal: P. A. Heijnen-Eckhardt G. Heijnen Yerseke: M. P. Kole-Eckhardt J. A. Kole J. Ridderhof Klein- en achterkleinkinderen De begrafenis zal plaatsvinden op donderdag 29 april op de algemene begraafplaats te Yerseke om 14.00 uur vanuit het bejaardentehuis 'Vre delust'. Damstraat 68, Yerseke. Gelegenheid tot condoleren na afloop van de begrafenis in bovengenoemd gebouw. Met diepe droefheid geven wij kennis dat in het verpleeghuis 'Ter Valcke' te Goes nog on verwacht is overleden, onze geliefde moeder, behuwd-, groot- en overgrootmoeder DINA VAN GEMERT weduwe van L. C. Overbeeke, op de leeftijd van 86 jaar. Kortgene: S. K. de Fouw-Overbeeke L. de Fouw Utrecht: C. M. Overbeeke G. S. M. Overbeeke-Mulder Kortgene: M. D. Wisse-de Fouw L. Wisse Marleen en Evertjan Kortgene: L. J. de Fouw J. W. de Fouw- van de Boomgaard Chantal Kortgene, 27 april 1976 Correspondentieadres: Burgemeester van Cit- terstraat 4, Kortgene. De overledene is opgebaard in de rouwkamer van 'Ter Valcke' in Goes. Bezoekuren van 15.30 tot 16.00 uur en van 18.30 tot 19.00 uur. De teraardebestelling zal plaatshebben zater dag 1 mei 1976 om 2 uur op de algemene begraaf plaats te Kortgene vanuit het 'Trefpunt'.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 8