Kontje-frontje, of het is niet allemaal koek en ei in de autorallycrosswereld PZC/zaterdagkrant 21 ZATERDAG 24 APRIL 1976 willen graag in Valkenswaard star ten, want dat is zo'n beetje het Mekka voor de autocrossers. Maar het aantal crossen is daar beperkt en wanneer er dan op andere plaatsen wordt gereden, willen die coureurs ook graag van de partij zijn. En daar voelt de NRV weinig voor De werke lijke reden is bij de rallycrossers niet bekend. Toch is de waarheid niet moeilijk te achterhalen. Immers, wanneer het publiek op andere plaat sen de vedetten aan het werk kan zien (vaai voor een" lagere entree prijs) verliest Valkenswaard z'n exclu siviteit. Weg Mekka en weg grootste inkomstenbron van de NRV. Maar in tussen krijgen de andere clubs (eerst gold het startverbod alleen voor cros sen in Noord-Brabant, maar inmid dels is het uitgebreid tot nagenoeg alle plaatsen waar gecrosst wordt) nauwelijks kans om een extra aan trekkelijk programma in elkaar te zetten. Een rare situatie, waaraan vier clubs iets gaan doen. Axel, Goes, Ossendrecht en Dongen hebben woensdag in Bergen op Zoom om de 'tafel gezeten om de onhoudbare si tuatie te bespreken. Mogelijk mondt dat overleg nog eens uit in de oprich ting van een nieuwe overkoepelende vereniging. Voorzitter Remeynse veelbetekenend: „Het wordt gevaar lijk met die jongens op Valkens waard". De naam van Eric de Vliegere wordt vaak genoemd in relatie tot Val kenswaard. Wat dat betreft is zijn status te vergelijken met die van wielrenner Toine van den Bunder en diens mogelijke overstappen naar de beroepsrenners. De Vliegere onder vindt in Zeeland nauwelijks enige tegenstand. Toch staat hij niet te popelen om in de Brabantse plaats van start te gaan: „Financieel is dat niet haalbaar. Je kunt er lekker be talen en de prijzen gaan naar de grote jongens." In Valkenswaard gaat het danig de professionele kant op; in plaatsen als Goes doet het allemaal nog wat ont- spannender aan. De druk van presta ties zit er daar nog niet zo achter. Het publiek zal genoegen moeten nemen met mensen, die uitsluitend voor de lol rijden, velen zonder ambitie. Maar het blijft voor die toeschouwers toch altijd een kleine sensatie om te zien hoe een auto na een fel duel op slechts enkele centimeters van het publiek tot stilstand komt, hoe van een van de auto's een wiel rechtdoor gaat, terwijl de coureur rechtsaf wil, hoe twee NSU-tjes minutenlang bumper aan bumper over de baan ra zen ('Frontje-kontje', noemt de spea ker zoiets)... Boekdelen Het geval Tonny van der Vliet spreekt boekdelen. De 27-jarige DAF-rijder uit Wolphaartsdijk kwam op tweede paasdag zonder crossauto naar het terrein in Goes. Met de han den in de zakken en een treurige blik in de ogen slenterde hij het terrein op. 's Morgens vroeg al, om maar niks te missen. Voorzitter Adrie Remeyn se: „Van der Vliet is bij ons begonnen en toen is hij uitgenodigd om op Val kenswaard te komen rijden." Een er kenning van het talent Van der Vliet en een pluim voor de vereniging. Maar diezelfde vereniging kan z'n bes te rijders die dag niet tonen aan de 4000 toeschouwers. Van der Vliet: „Ik heb vanaf het be gin hier in Goes meegereden. Nu heeft de NRV me een startverbod voor m'n eigen club opgelegd Start ik toch, dan raak ik m'n licentie kwijt en dan kan ik Valkenswaard verder wel vergeten. Nou ga ik de kleine letr tertjes nog maar eens lezen om te kijken of er geen mogelijkheid is om bijvoorbeeld onder een andere naam te starten." Eric de Vliegere (33), beste crosser van Zeeland in de zwaarste klasse, onderstreept de woorden van Jan van Sabben over de ondeskundigheid bij een groot aantal autocrossers. „Ik heb niks geen verstand van die au to's, ja een beetje. Als Jan van Iwaar den het over kleppen-timing heeft, denk ik bij m'n eigen: „Dat zal wel iets moeilijks zijn! Er wordt wel over gesproken hoor in de vereniging, maar een echte begeleiding op tech nisch gebied is er toch met." zegt de rijschoolhouder uit Koewacht, die lid is van de rallycrossclub in Axel. Hij laat zich tijdens de crossen begelei den door de 17-jarige Adrie Guiljam en Cor Meeussen. die fluistert dat hij 36 jaar is. De bougies? Ondeskundigheid ook bij Anita van Britsom. de 28-jarige struise caie- houdster uit Axel.- die crosst om een uitlaatklep te hebben. „Ze moeten niet aan me vragen waar de bougies zitten, want ik zou ze niet kunnen vinden." Maar haar man werkt in een garage en sleutelt in zijn vrije uren nogal eens aan het 'kevertje' van zijn vrouw En dan voorzitter Adrie Remeynse (311 van de organiserende vereniging, de ARCZB. „Je koopt al een autootje voor zo n honderd gulden Iedereen kan meedoen, slagers, veehouders en dan doen er ook veel mensen mee. die iets te maken hebben met het gara gebedrijf." Zeif rijdt hij ook mee. „Ik hoop alleen niet dat m'n auto het be geeft. want ik heb er helemaal geen verstand van en de man die dat wel heeft, is er vandaag niet bij Bestuurslid Bachet (38) heeft ook plannen met een autootje. „Ik ben nog aan het sleutelen, maar de vol gende keer ben ik er ook bij." En dat ontlokt aan een ander bestuurslid de opmerking: „Ja, als Bachet meedoet, sturen wij drie ziekenwagens en twee brandweerauto's met hem mee..." Amateursport dus. Leve de hobby. Toch heeft ook dat amateurisme z'n charmes, al denken ze daar bij de landelijke Nederlandse Rallycross Vereniging (NRV) anders over. Wie NRV zegt, zegt Valkenswaard. En in Valkenswaard is het eigenlijk alle maal begonnen, die autocrosserij. De NRV is door de Koninklijke Neder landse Automobiel Club (KNAC) als het ware gebombardeerd tot de overkoepelende organisatie in de au tocrosswereld. In de praktijk blijkt het voor de NRV uiterst moeilijk de belangen van alle crossverenigingen te behartigen. Zo krijgen coureurs, die eenmaal de felbegeerde startli- eentie voor het professionele Val kenswaard op zak hebben, van die zelfde NRV geen toestemming op andere autocrossen te rijden. En daarmee dupeert de vereniging, die eigenlijk de belangen van alle clubs zou moeten verdedigen, de goedwil lende en enthousiaste amateurs, s Morgens om een uur of tien begint de keuring van de auto's, om één uur staat de Kattendijksedijk vol toe schouwers. Mensen, die het thuis in dat superlange paasweekeinde niet meer uithielden („Al die blèrende kinderen en de hond had diarrhee", zegt een getergde huisvader, die vanaf de bagagedrager van zijn fiets het auto-schouwspel gade slaat), hebben er graag drie gulden voor over om een hele middag steeds weer vier. vijf of zes auto's tegelijk over de stoffige baan te zien rijden. Vaak zonder enig hoogtepunt; heel af en toe een plotselinge opleving, wanneer er bij een van de wagens een wiel af loopt of wanneer auto's op twee wie len de bocht omgaan. Het lijkt erop dat het echte wedstrijdelement een beetje aan de toeschouwers voorbij gaat. „De sensatie hè." zegt een vrouw, die naam noch afkomst wil noemen, maar met haar man op de motor uit de Zak van Zuid-Beveland naar Goes is gekomen. In het ren nerskwartier heerst een heel andere sfeer. Tijdens de finales leggen de be geleidsters van de coureurs de 'Kas teelromannetjes' terzijde. De span ning stijgt, ook bij de 'pitspoezen'. Zaten ze een miadaglang verveeld op een droge boterham-met-kaas te kauwen, nu begeven ze zich massaal naar de boorden van het crossterrein om daar de verrichtingen van man lief. verloofde-lief of vriend-lief te aanschouwen. En dan plotseling is het klaar. De file, die ontstaat wan neer alle toeschouwers tegelijkertijd het crossterrein verlaten, is net niet lang genoeg om via de verkeerscen- trale in Driebergen te worden afge roepen, maar de agenten van de re- servepoliüe i allemaal twee strepen •op de arm) hebben er handenvol werk aan. Tussen de voortsukkelende auto's ontwaren we ambtenaar Westerop met zijn geluidmeter. „Ah, Dick van Rijn," houden we koppig vol en ze nuwachtig met de vingers op het stuur trommelend wachten we gedul dig tot defile is opgelost. De bruine schoenen van de man trappen het pas geploegde stuk bouwland aan de-andere kant van de Kattendijksedijk plat. Plotseling staat hij stil, blikt in de verte, doet een stapje opzij, kijkt nog eens en zet dan de driepoot die hij al die tijd meezeulde neer. Op de driepoot een mooi groen kastje met een microfoon. „Bent u van de radio?", roepen toe hard, „Dick van Rijn soms"?De man reageert niet. Hij stelt zijn apparaat in en kijkt er zeer deskundig naar. Wij springen intussen over de droge sloot om hem te bereiken... Facade Even die fagade doorprikken. Auto- Kenner Jan van Sabben, die we op Samen met ambtenaar Westerop (opsporingsfunctionaris voor hin- derwetzaken) van de gemeente Goes kijken we naar de gedragingen van het wijzertje op de geluidmeter, want dat is het groene kastje. „Wroem, wroem...", klinkt het van achter de dijk. En bij iedere 'wroem' slaat de wijzer op de meter uit. Eén man met een metertje. De meetresultaten van ambtenaar Wes terop zouden uiteindelijk best eens het einde kunnen betekenen van de activiteiten van de Autorally cross club 'Zuid-Beveland', tenminste voor wat betreft het huidige crosster rein aan de Kattendijksediijk. Op die vruchtbare akker aan de dijk moeten de suikerbieten straks plaats maken voor koopwoningen. En om te weten te komen of de toekomstige bewoners hinder zullen ondervinden van de autocrossen aan de andere kant van de Kattendijksedijk. worden nu metingen verricht. Volgens de wet mag het geluidsvolume in een nieuw bouwwijk niet boven de veertig tot vijftig decibels uitstijgen. De vraag is nu alleen maar hoeveel decibels ge moeid zijn met zo'n autocross voor de deur en wat eigenlijk toelaatbaar is. Ambtenaar Westerop: „Voor mensen, die het niet met elkaar eens willen worden, is het heerlijk om daarover te discussiëren. Veertig decibels is aanvaardbaar." De wijzer maakt in tussen duidelijk dat die veertig deci belsconstant worden overschreden. De ambtenaar legt nog uit dat het geluid zich gedraagt als een straal water uit een tuinslang. "Meteen boog begrijptu wel? De dikke druppels vallensnel neer. maar dekleintjes- dehoge tonen- gaan veel verder. Ret ziet er allemaal prachtig uit, zo op het eerste gezicht Opzichtig ge schilderde auto's, aangedreven door een opgefokte motor. Coureurs in fraaie motorpakken, organisatoren met walkie-talkies in de hand en pet jes op het hoofd, langs vlaggen van vrolijk wapperende vlaggen van oliemaatschappijen en in het ren nerskwartier vrouwen, die verveeld een romannetje uit de 'Kasteelreeks' lezen. En de frites is net zo vet als overal... sleeptouw hébben genomen om ons deskundige bijstand te verlenen, heeft het al snel gezien. „Het ziet er allemaal prachtig uit. die kleuren en- zo, maar ik geloof dat de technische bekwaamheid van de coureurs niet zo erg hoog is. Dan zie je zo'n NSU-tje, 1000 cc, als die auto halverwege de drie rondjes is, hoor je een grote knal en dan komt dat kreng als laatste aan. Dat is geen crossen hè, dat is modderen. En dan zullen ze wel alle maal meedoen om het meedoen hoor, maar ik zou zeggen: je doet mee om te winnen. En niet om halverwege een knal te produceren en verder niks. Moet je kijken, een VW, overge spoten ze zetten er een mooie rol- beugel in, maar kijk eens naar de ga ten m het chassis. Daar zouden de keurmeesters eens wat meer op moe ten letten, dat zou de kwaliteit ten goede komen." Van Sabben is mon teur; zelf zou hij ook wel willen cros sen. „Dan neem ik de motor van een grote Amerikaan en die zet ik in een kleine handelbare auto en dan zul je nog eens wat zien," zegt hij. Exclusiviteit Duidelijk is wel dat de coureurs het er zelf ook moeilijk mee hebben. Ze Anita van Britsom:"....leuke uitlaatklep. Sensatie: auto aan de kant gedrukt. Sensatie: wiel eraf. Een reportage van Peter de Jonge. Wout Bareman en Fotograaf Charles Strijd

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 21