a Veteranen zien elkaar Bouwen om te verwoesten SLAG ARNHEM BARST WEER LOS PZC z FILM EEN BRUG TE VER MAANDA G IN PRODUKTIE 8 ZATERDAG 24 APRIL 1976 zaterdagkrant 19 Reportage uit Arnhem, Twello en Deventer door Dick Horst IN BRONKHORST VERRIJST EEN STUKJE OOSTERBEEK Timmeren, schuren, vijlen, beitelen, schilderen aan een levensgrote Air speed Horsa 1-transportglider, is een karwei waaraan tientallen de corbouwers de handen vol hebben. Dat gebeurt in een tweetal grote fa briekshallen in de koekstad. waar de arbeiders 's morgens al The Sun en The Daily Mirror van dezelfde dag kunnen lezen. En dat speelt zich af in hoge frequentie, want wat is een Brit zonder zijn ochtend blad De man die camouüagezeilen in el kaar zet, laat zijn Singer- naaimachine (hoe kan het anders?» voor wat-ie is en spelt de kolommen van het thuisfront. De tien in aan bouw zijnde Horsa-gliders en de Da kota (eveneens op ware grootte» moeten maar even wachten. Hij leunt tegen de natuurgetrouwe (tri plex) Duitse bunker, vouwt zijn „pa per" open en leest de laatste verwik kelingen rond Lord Snowdon, prin ses Margaret en Jackie Kennedy. Over enkele weken zal die Duitse bunker een plaats krijgen op de De venter IJsselbrug, die dan voor de Arnhemse Rijnbrug moet doorgaan. Het is de beruchte bunker, een mi- traüleurnest, compleet met zoek- lichtschijnwerper. waarmee de Duitsers tijdens de slag om Arnhem de Rijnoeververbinding onder schot hielden. Even buiten de grote fabriekshal is een man bezig met een machine, waarmee rookgordijnen kunnen worden gelegd. Het ding draait proef. Rookgolven waaieren de hal binnen, en de kranteman komt juist op tijd om de omstanders uit longverwoes- tende hoestbuien te halen. Verderop is een man bezig stalen rupsbanden van Duitse Tigertanks na te bootsen. Hij werkt met latex, en alle schakels van de rupsbanden worden van rubber gefabriceerd. Maar dat zal straks op het celluloid niet te zien zijn. Complete Sherman- tanks worden nagebouwd van board, triplex en fiberglas. Zo'n gevaarte wordt gemonteerd op hetchassis van een jeep en kan nog rijden ook. In gips worden fraaie geveltjes, ge beeldhouwde raamkozijnen, pilaren en deuren uitgevoerd. Stafkaarten In de grote kaartenkamer liggen originele stafkaarten; Engelse en Duitse. Ook daarop wordt straks de camera gericht. Alles wordt nauw keurig nagebouwd aan de hand van veel foto's uit het vroegere Arnhem. Tussen al die bedrijvigheid door scharrelt een bekende rond. Henry MacAnelly uit Westervoort, Airbome-man, oud-gliderplloot en parachutist tijdens de slag om Arn hem. totdat hU als sergeant' commandant van een mortier eenheid door een Duitse SS-tank werd doorzeefd, en zijn arm werd af geschoten. MacAnelly heeft speciaal voor zijn bezoek aan Deventer zijn rode para-baret opgezet Hij draagt de herkenningstekens van zijn vroegere legeronderdeel, en ontmoet zowaar oude kameraden. Oorlogsveteranen die dan weliswaar niet bij Amhem vochten, maar wel deel uitmaakten van Montgomery's Tweede Britse leger, dat vanuit het Zuiden naar de Rijnbrug in Amhem oprukte om de luchtlandingstroepen te hulp te schieten. „Maar we kwamen te laat", zegt de Britse decorbouwer. Alsof MacAnelly dat ooit zou vergeten Maar hij is niet haatdragend in deze dagen, nu „zijn" geschiedenis - zij het dan in Deventer - weer tot leven komt. Hij geeft de decorbouwer het adres van een KLM-relatie, waar bepaalde in formaties over het instrumentenpa neel van het dashboard van de Da kota verkregen kunnen worden. De man is er kennelijk blij mee, en legt alle hoogtemeters, snelheidsmeters, toerentellers bij de andere ingewik kelde toestanden op de montageta fel. iijk i tien ■■■llllllllllllllllllllllllll1IllIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIUilIIIlllllllllllllllIIIIIllIIHillII!IIIfllllIllHIIII!Ill „Ik vind het hartstikke leuk werk Ik moet wel de hele dag beschik baar zijn om ze te rijden van hot naar her. Maar ik vind het erg leuk. Op die manier maak je de hele op bouw van zo'n film mee,, Dat zegt de taxichauffeur die volle dig is ingezet voor het personenver voer van de Britse decorbouwers van de film Een brug te Ver. Wij ontmoetten hem in Nederlands kleinste stadje, het tegen de boor den van de kronkelige IJssel aan geklemde BrOrikhOrsL Hij zit juist aan de Engelse tea, waar de decor bouwers 's middags - geheel volgens Engeise traditie - hun werk even voor onderbreken. In Bronkhorst wordt druk gebouwd. Hier verrijst de Nederlandse Her vormde Kerk uit Oosterbeek, zoals die er tijdens de slag om Amhem uitzag, in een weiland langs de ri vier. Het landschap doet sterk den ken aan de uitenoaarden bij Oos terbeek. Geen wonder dat regisseur Sir Richard Attenborough onmid dellijk de gelijkenis zag en Bronk horst als opname-lokatie uitkoos. Hier verrijst ook de woning van de Oosterbeekse mevrouw Kate ter Horst, die tijdens de luchtlandingen gewonde Britse Airbornes ver zorgde in haar tot noodhospitaal ingerichte woning in Oosterbeek- Laag Zij speelt een belangrijke rol in Cornelius Ryan's boek A bridge too Far Takke-takke-tak. Takke-takke-tak. De salvo's ratelen uit de vol-automatische Vickers-machinegeweren. Vlammenflitsenuit de vuurmonden en laten rookpluimen achter. De hel lijkt losge barsten. de oorlog weer begonnen. Maar die nagebootste „reali teit" is slechts schijn. De wapens worden proefgedraaid voordat zij tegen het einde van deze maand bij de IJsselbrug in Deventer mvolle actie zullen komen tijdens de opnamen voor de film „Een brug te ver". Uit de lopen schiet geen moordend lood, want de mitrailleurs ratelen zonder kogels. Er komt geen patroon aan te pas... Technici van de Produktie Maat schappij „Een brng te ver" hebben op vernuftige wijze, haast onzichtbaar, ten bougie op de loop van de Vickers femonteerd. Met een slangetje wordt in de loop een mengsel van zuurstof en «cethyleen gespoten, en via een accu krijgt de bougie stroom. Bij elke vonk volgen de explosie, het vuur en de rook. Precies op de juiste snelheid ra telt het wapen zijn vuurstoten uit! Dat gebeurt allemaal in en bij de voormalige DAVO- haardenfabriek op het Industrieterrein in Deventer. De fabriekshallen zijn omgetoverd in een complete filmindustrie, waar van 's morgens acht tot 's avonds zes uur hard wordt gepeesd door zo'n hon derdtwintig Britten, die hier werkwe ken van ruim zestig uur maken. De arbeid geschiedt onder hoog spanning, want er moet nog enorm veel gebeuren voordat volgende week artiesten en cameralieden voor de eer ste opnamen in actie zullen komen. English style Die hoogspanning verloopt over igens in alle rust, want de Ieren. Schot ten en Engelsen zijn niet van hun stuk te brengen. Het zijn routiniers in de filmindustrie, die weten wat werken, maar ook wat rusten is. Op tijd wordt er gepauzeerd: 's morgens om tien uur voor de bacon and eggs, van één tot twee uur voor de (warme) lunch en om vier uur zo'n twintig minuten voor een uitgebreide „tea", compleet met kren- tebrood, vruchtencake's, kaneelbe- schuitjes en allerlei andere zoetighe den. „That's English style", zegt de 58- jarige Alec Hearn uit Middlesex. „Maar we krijgen zoveel cake 't hangt me zachtjes aan de strot uit Hij vertelt: „Ik heb in een paar dagen tijds 250 paar overgordijnen moeten maken. Die zijn bestemd voor de hui zen bij de brug En als ze er straks han gen. zullen ze allemaal in vlammen opgaan, want de hele zaak wordt in elkaar geschoten. Het moet realistisch lijken Allemaal werk voor niets? Och. ik ben dat wel gewend 't Is mijn vak Ik weet niet beter" In zijn atelier toont hij hoe zijn col lega bezig is met het opstikken van enorm grote rode-kruistekens op oude legertenten. In het vertrek hangt aan de muur een complete bouwtekening van de woning van mevrouw Kate ter Horst uit Oosterbeek, die tijdens de slag om Amhem een belangrijke rol speelde, toen zij haar huis als nood hospitaal had ingericht voor gewonde Britse Airbornes Ook dat huis moet gestoffeerd worden, en zal deel uitma ken van de gigantische filmproduktie, een spektakelstuk dat de grootste en duurste film aller tijden moet worden. Freelance De verfilming van Cornelius Ryan's boek „A bridge too far" (Een brug te ver) mag dan een Amerikaanse onder neming zijn, voorlopig is het in Deven ter nog steeds een puur Britse aange legenheid De ploeg van 120 Britten bestaat uit allemaal free-lance- werkers, die niet anders doen dan van filmproduktie tot filmproduktie werk op zoeken. ..All over the world", vertelt Ai<- Heam. die kort geleden een aanbie ding kreeg voor een film die op Maltr: opgenomen zou worden. Maar .Een brug te ver" was voor hem interessan ter „Ook financieel", zegt hij. Al die free-lance decorbouwers, timmerlie den, metaalbewerkers, smeden, las sers. polyesterbewerkers, gipsgieters. schilders en noem maar op, zijn in De venter en wijde omgeving „ingekwar tierd" bij particulieren, in pensions, kleine hotelletjes en in eigen afge huurde appartementen. Er komt bij die decorbouwerij heel wat kijken. In twee grote hallen wordt op het ogenblik druk gewerkt aan de bouw van de gigantische gli ders (zweegvliegtuigen), zoals die tij dens de droppings bij Wolfheze en op de Ginkelse heide destijds werden in gezet. Het wordt allemaal gebouwd op ware grootte; nauwkeurig nage bootst. Het is zelfs de bedoeling dat één van die „nep-gliders" tijdens de opnamen met een lier tien meter in de hoogte wordt getrokken om vervol gens een landing uit te voeren. Dc mannen van de Produktie Maat schappij Een Brug Te Ver hebben in Twello, tussen Apeldoorn en Deven ter, hun intrek genomen in het lege fabriekspand van de firma Veldhoen, welk bedrijf is verhuisd naar Raalte. De grote ballen zijn ingericht als op slagplaats voor legeruniformen, bur gerkleding, schoenen, patroontassen, helmen, gasmaskers, sokken, ransels, veldflessen en allerlei andere attribu ten die bij oorlogvoeren te pas komen. Er zal wel een fikse brandverzeke- róg afgesloten zijn, want er hangt voor vele honderdduizenden guldens aan authentieke kleding op de onafzien bare rijen rekken. Kleding en uniform- tbukken uit de tijd van de slag om Arohem. Het doet wat vreemd aan als jtttn uniform van een SS'er of van de ft'dgendarmerie ziet, waarin een eti- frije is genaaid van een firma uit het ™gelse Leicester. Hier wordt gezorgd vooralle kleding die straks nodig is bij de opnamen van de film Een brug te Ver. En dat zijn er nogal wat, zo vertelt de „fourier". zelf «n oorlogsveteraan, die bij het Britse Joffer in Italië vocht Er hangen 700 Duitse, 400 Britse en enkele honder- _en.Amerikaanse uniformen. „Maar we komen nog een 300 Duitse unifor men te kort", vertelt hij. Gesorteerd Al die legerspullen, Duits, Ameri kaans en Brits, zijn afkomstig uit le- h!?Umps' en het EnSelse verhuur bedrijf uit Leicester zorgde voor de le ering, nadat alle pakken waren ge reinigd, hersteld en van etiketjes voor zien. En daar hangen ze dan, gesorteerd op maat en op legeronderdeel. Uni- jonnen van het Britse garderegiment Dchte infanterie, kortom van alle troepen die vochten tussen Nijmegen en Amhem. Een kleine opsomming: wnformen van Irish Guard, Grenadier fuard. Royal ArtUlery, Dorset Regi ment, para's, Luftwaffe, Panzergrena- dier, Waffen SS. Panzer SS (zwarte uni formen), FaUschirmjaeger. Kriegsma- rine, Nederlandse SS, Feldgendarme- rie, en rijen vol kledingstukken zoals de Nederlandse burgers die in de oor logsjaren droegen Op aparte stellingen liggen de petr ten, helmen in vele variëteiten, baret ten, patroontassen, vuurwapens, enz. Op de zakken vol rode para-baretten ontbreken echter de emblemen. Die zuUen nog moeten worden aange maakt. omdat ze nergens meer te koop waren. Dat zelfde geldt voor de borst schilden van de Duitse Feldgendar- merie. Bouwen Het feit dat de IJsselbrug in Deven ter een treffende vergelijking vertoont met de Arnhemse Rijnbrug, zal Deven ter geen windeieren leggen. De .film fabriek" van „Een brug te ver" is er neergestreken met alles wat er aan en vast zit. Dat betekent tot en met sep tember verhoogde omzetten in Deven ter. waar nu de decors worden ge bouwd: complete huizen met inte rieurs, die tijdens de opname - zo rea listisch mogelijk - weer in puin worden geschoten. Die extra drukte brengt vertier en bedrijvigheid in de stad. De nering doenden zijn er blij mee. Dat alles ging Arnhems' neus voorbij, omdat er bij de Rijnbrug geen ruimte meer is om de situatie van vroeger op te bouwen, en bij de Deventer IJsselbrug was ruimte genoeg. Bovendien zou die toestand het verkeer in Arnhem belangrijke noord-zuid-verbinding over de rivier maandenlang lam leggen Hoofdkwar tier De 46-jarige Brit Ted Tastor staat in de Deventer „filmfabriek" achter zijn tekentafel, schuift met een stapel fo to's, die dienen als voorbeeld voor de natuurgetrouwe nabootsing van de Arnhemse Rijnoever en -brug, en veegt het zweet van zijn voorhoofd. „Een hele klus, en de tijd dringt", schijn hij te denken. Hij maakt deel uit van de decorbouwersploeg die in De venter en omgeving dagelijks overu ren maakt. Zoals bijvoorbeeld bij het landgoed Het Schol, even buiten de stad, waar het gelijknamige landhuis, dat op de nominatie stond om ge sloopt te worden, een andere bestem ming heeft gekregen. De decormannen herbouwen het landhuis, dat nu de gedaante krijgt van het Oosterbeekse hotel Harten- stein, dat in de septemberdagen van 1944 was ingericht als hoofdkwartier van generaal-majoor Urquhart, die de acties en de luchtlandingen leidde. Hier verrijst minitieus nagebouwd het hoofdkwartier; zowel het exterieur als het interieur. Personeel van de Nachtveiligheïds- dienst en scholieren bewaken de zaak, evenals de reeds opgebouwde decor- huizen langs de IJsselbrug. Straks, als de opnamen aan de gang zijn. mag de zaak de vernieling in gaan. maar geen minuut eerder Nieuwsgierigen, foto grafen. journalisten en baldadige jeugd worden op een afstand gehou den door mannen die rondlopen met een armband met het woord „securi ty". dat de nodige indruk moet maken. Deel van een grote maquette van de Arnhemse Rijnbrug en de toevoerwe gen. zoals de situatie nog was vóór de slag om Arnhem. De maquette staat opgesteld in een kantoor in de .filmfa briek" m Deventer. Op de brug Duitse voertuigen. Links en rechts op dee voorgrond de tijdens de veldslag plat geschoten gebouwen. Een deel van die gebouwen is als decor reeds nage bouwd. In de grote montagehallen van de voormalige DAVO-haardenfabriek in en Dakota's, zoals die bij de geab Deventer wordt op het ogenblik hard lieerde luchtlandingen in september gebouwd aan een aantal Horsagliders 1944 werden gebruikt.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 19