MICHIEL DE RUYTER 'straks staat zijn standbeeld in de bloemen, dat is pas leuk' Schooljeugd geeft zijn visie op Vlissingse zeeheld Beeldvorming ZATEROAG 24 APRIL 1976 Een héél belangrijk man, een zeeheld, een beroemd admiraal. Een man om beivondering voor le hebben. Ik ben er wel een beetje trots op, dat hij in Vlissingen is geboren, 't Is fijn zo iemand te hebben 'ti je stad. Maar de Vissershaven en de boulevard vind ik ook leuk. Hij staat zo ver van je vandaan, vind ik. Op zo'n grote afstand. Ik zou hem zo graag willen kennen. Nu kan ik me moeilijk een duidelijk beeld van hem vormen. - Een goed man, een hulpvaardig man. Iemand die dacht aan zijn medemens. V/aren alle men sen maar als hij dan hadden we een betere wereld. - Hartstikke leuk wat er nu allemaal wordt gedaan. Straks hangen ze weer kransen rond zijn standbeeld. De mensen die voorbij komen, staan even stil en zeggen: „Kijk, z'n standbeeld staat in de bloemetjes". Leuk idee. - Vorig jaar dacht je er niet aan. Nu wel, want het is toch iets feestelijksDie kanonnen zijn ook leuk. Aardig voor al die Duitsers, die er langs komen. Maar zelf rijd je weer gewoon door. 't Is leuk, dat wel, maar toch niets bijzonders. De zesdeklassers van de St. Jozefschool bij het standbeeld van De Ruyter. Zes spontane reacties vele jeugdige inwoners van Vlis singen - 11 en 12 jaar oud - op en over Michiel Adriaanszoon de Ruy ter, wiens sterfdag, donderdag 29 april aanstaande driehonderd jaar gleden, dezer dagen onder meer in i\jn geboortestad Vlissingen wordt Macht. Leerlingen uit de zesde klas van drie lagere scholen in Vlissingen legden wij in klassever- bnnd een aantal vragen voor over DtRuyter en het gebeuren rond de herdenking van zijn driehonder dste sterfdag. Hoe zien zij De Ruyter Wat weten ze van en over hem Zijn ze zó chauvinistisch, dat ze zich er tegen over vriendjes en vriendinnetjes el ders in het land op voorstaan in Vlissingen te wonen, de stad waar Mlchieltje is geboren Wat vinden ze van de festiviteiten rond de her denking van zijn driehonderdste sterfdag En zouden ze daarin een rol(letje) willen vervullen Conclusies uit de klassegesprekken met de zesdeklas leerlingen van de openbare Theo Thijssenschool, de rooms-katholieke St. Jozefschool en de protestants-christelijke Prins WiUemschool: De jeugd van Vlissingen staat zonder meer positief tegenover de daden van De Ruyter. Hij wordt al gemeen gezien als een groot man, die veel voor Nederland heeft bete kend. Maar er is absoluut geen sprake van een blinde bewondering. De figuur van De Ruyter komt bij de Vlissingse schooljeugd anno 1976 zeker niet over als de legendarische zeeheld, als de grote zoon van ons volk als de bestevaer of bij tijd en wijle els de redder van het vaderland. Veeleer beschouwt de jeugd hem als ten man, die zijn werk - bevelvoer der Ier zee - uitermate bekwaam en huidig deed. Gewoon, redeneert de .eugd, omdat hij zijn hersens bij el- har hield, de dingen 'organiseerde' hït waar het begrip 'organisatieta- ■at' nog nauwelijks bekend was. tdat hij zijn tegenstanders steeds a stap kon voorblijven. Dat is Ogenomen, vindt diezelfde jeugd. Dzï kun je bewondering voor heb- ka. Natuurlijk, maar overdrijf het asjeblief niet Het zouden geen Vlissingers zijn ze niet de (bijna alle) bekende historische feiten over De Ruyter henden. De één wat meer. de ander Wt minder Van zijn beklimming Mn de Jacobstoren. van zijn werk ols knechtje op de touwslagerij van gebr. Lampsens. van zijn verlan gen om naar zee te gaan, van zijn «recessen later als admiraal, van a;n befaamde tocht naar Chatham. Mn zijn dood tijdens de slag bij de Etna in de Middellandse zee. Zich op de borst slaan en er zich op beroemen in de stad te wonen waar Michiel de Ruyter is geboren, is er bij de Vlissingse jeugd niet by. Drie zesdeklassen met dezelfde "aag geconfronteerd, geven in koor cn onomwonden te verstaan, dat ze daar niet over piekeren. Stel je voor ^g. daar is toch niets bijzonders aan. Het is een goede zaak vindt de Vlissingse jeugd, dat het feit wordt nerdacht, dat De Ruyter driehon derd jaar geleden overleed. Hij heeft tenslotte heel wat voor Nederland gedaan. De jeugd vindt het passend. dat men zich dergelijke mensen blijft herinneren door middel van herdenkingen. In dat verband val len in de verschillende klassen woorden als 'eerbied' en 'respect'. Kort en goed: de herdenking hoort erbij, meent de schoolgaande jeugd in Vlissingen. Diezelfde kinderen zouden in klasseverband best w'at extra aan dacht hebben willen besteden aan De Ruyter. Niet in de zin van nog meer over hem leren, iezen of vertei len, maar in de vorm van een 'pro ject'. De jeugd vindt het jammer, dat juist bij een dergelijke gelegen heid niet aan hen is gedacht. Gesprek Dat element komt met name in het kringgesprek met de zesde klas leerlingen van de Theo Thijssen school naar voren. Op een enkele uitzondering na heb ben de lagere scholen in Vlissingen geen extra aandacht aan het gebeu ren rond de De Ruyterherdenking geschonken. Weliswaar heeft het comité, dat de De Ruyterherden king in Vlissingen organiseert, me dio februari aan alle lagere scholen in Vlissingen gevraagd één van de klassen een werkstukje over De Ruyter te laten maken, maar daar hebben slechts twee scholen - Louise de Colignyschool en de Ko ningin Wilhelminaschool - gevolg aan gegeven. Schoolhoofd A. J. de Koene van de Theo Thijssenschool zegt daarover: „In het kader van oorlog en vrede komen bij ons de Engelse-oorlogen aan de orde. Dat is het moment, waarop we het ook over De Ruyter hebben (gehad)". Als de zesde klassers van de Theo Thijssenschool aanvoeren, dat ze het toch wel plezierig zouden heb ben gevonden als zij een De Ruy- terproject hadden kunnen opzetten, zet de heer De Koene uiteen. De leerlingen van de St. Jozefschool willen alsnog iets doen. Na enig be raad besluiten ze, dat de twee beste tekenaars een portret van De Ruy ter zullen maken, terwijl een aantal anderen op zich neemt een span doek te maken met een 'vlammende tekst'. Een dag later, als ze voor het standbeeld van De Ruyter, voor de fotograaf poseren zijn tekening en spandoek gereed. De tekst op het doek: 'Vrij op het Ruyterfeest op 29 april dat is wat de jeugd wil'. Tij dens het klassegesprek hadden ze al laten weten: „Best hoor zo'n her denking. Ja, dat vinden wij wel zin vol. Maar als het toch iets feestelijks is, laten ze ons dan een dagje vrij geven Het gesprek met de leerlingen van de Sint Jozefschool vindt aan beide zijden onvoorbereid plaats. Als ik dinsdagmiddag om vijf voor half twee schoolhoofd R. O. Spinnewijn telefonisch benader om een af spraak te maken, is het antwoord kort en bondig: „Kom maar om hall twee. 't Komt me eigenlijk wel goed uit, want ik heb straks een paar be zoekers". Het wordt een plezierig gesprek van drie kwartier met een groepje van twintig zesdeklassers, van wie een aantal zich ontpopt als echte De Ruyterkenners. Nadat al vele kwaliteiten van de Vlissingse admiraal zijn opgesomd, wijst een van de leerlingen erop, dat De Ruy ter alles zo goed lukte, omdat hij zijn zaken aan boord regelde" „Daarvóór deden ze dat niet", voegt hij eraan toe. Zijn opmerking wordt het vertrekpunt voor een aantal ka rakteristieken voor De Ruyter. die er op neer komen, dat de leerlingen uit de zesde klas van de St. Jozef school tot op zekere hoogte bewon dering hebben voor hun beroemde stadgenoot. Ze vinden 'het wel leuk', dat De Ruyter uit Vlissingen komt. maar een bijzondere beteke- Tekst: M. P. Dieleman Foto's: Charles Strijd waarom de lagere scholen in Vlis singen geen gehoor hebben gegeven aan de oproep van het comité: „Er is geen sprake geweest van voor overleg. Plotsklaps kregen we een briefje, waarin werd gevraagd of we maar een werkstuk wilden maken over De Ruyter, dat in één van de etalages van de winkels in de bin nenstad een plaatsje zou krijgen. De hoofden van de openbare scholen hebben besloten nu eens geen me dewerking te verlenen. Zoiets moet toch een klein beetje passen in je schema. Dit soort verzoeken krijgen we vaak". De klas blijkt de ziens wijze van het hoofd te kunnen de len. Niettemin blijft er iets van spijt hangen. „We zouden een boot van vroeger kunnen maken" „De Ja cobstoren uit klei vervaardigen". „Een toneelstukje over De Ruyter". zijn enkele suggesties, die worden nis heeft dat niet voor hen. Zij vin den het 'niet iets om over op te scheppen', dat De Ruyter een Vlis- singer van geboorte is. Je moet de zaken niet overdrijven stelt de klas unaniem vast. Een dagje vrij op 29 april aanstaande blijkt tenslotte nader aan het hart te liggen dan de hele De Ruyterherdenking Kringgesprek Ook in de zesde klassen van de St. Jozefschool en de Prins Willem- school leven dezelfde gedachten onder de leerlingen. Op de Theo Thijssenschool heeft schoolhoofd A. J. de Koene de za ken goed voorbereid. Onder leiding van het hoofd zet de uit dertig leer lingen bestaande zesde klas een kringgesprek op. waarin alle be langrijke historische feiten over De Ruyter ter sprake komen. De ant woorden komen vlot, hoewel het alweer enige tijd geleden is, dat de periode-De Ruyter werd behandeld. Terheide - bekend van de zeeslag bij Terheide - wordt omschreven als 'een klein plaatsje bij Den Haag'. Na deze 'inleiding' wordt meer in het algemeen over De Ruyter ge sproken en kunnen de leerlingen hun zienswyze op De Ruyter geven. Het levert een aantal opmerkingen op als 'Een'groot man. daar mogen we echt wel een beetje trots op zijn' „Omdat-ie het als gewone jongen zo ver schopte heb ik bewondering voor hem". „Ik heb wel bewonde ring voor hem, maar hij staat zo ver van je weg". „Tegenwoordig kun je niet meer doen, wat De Ruyter al lemaal deed. 't Was in die tijd veel ouderwetser". „We hebben veel van De Ruyter geleerd Nu voeren we geen oorlog meer". „Als De Ruyter kun je niet meer zijn". De leerlingen van de Theo Thijssen school zijn best bereid na te denken over figuren met wie zy De Ruyter zouden willen vergelijken. „Tromp", wordt al gauw terzijde geschoven. Niet omdat hij minder zou zijn dan De Ruyter. Nee. maar omdat hij 'hetzelfde was'. Enkelen noemen namen van Montgomery, Eisen hower en zelfs Rommel komt op de proppen. Voor de leerlingen van de Theo Thijssenschool staat het vast. dat er een herdenking moet zijn. ,,'t Is toch een belangrijk man geweest". Er zijn meer leerlingen, die vinden dat 'eerbied en respect' ook anderen toekomt: zij noemen Frans Naere- bout, Prins Bernhard (..hij ging naar Engeland om tegen de Duit sers te vechten") en Erasmus. Trots erop Vlissinger te zijn Nou nee. zegt de klas vrijwel unaniem. Is daar dan een reden voor Je moet het niet overdrijven Als het maken van een foto voor de krant ter sprake komt, kiest de klas voor de De Ruyterzaal in het museum „We nemen wel een paar kogels in de hand. dan lijkt het echt", schertst er één. De klas besluit vijf jongens en vijf meisjes af te vaardigen. Ze heb ben er begrip voor. dat dertig kinde ren op de foto toch wel wat te veel van het goede is. Om de tien plaat sen wordt geloot. De zesde klas van de Prins Willem- school in de Vlissingse binnenstad - negentien leerlingen sterk - wacht ons donderdagmorgen om negen uur braaf op. Het gesprek verloopt langs dezelfde kanalen als bij de vo rige scholen. Wie De Ruyter is ge weest, wat hij heeft gedaan. De door De Ruyter bevrijde Hongaarse do minees. eerder deze week op de televisie, leveren heel wat gespreks stof op. Evenals hun klassegenoten elders in de stad zeggen zij er niet prat op te gaan Vlissinger te zijn. omdat Michiel de Ruyter daar ge boren is. Een aantal leerlingen ziet De Ruyter als een strijder tegen on recht. een man. die op de bres stond voor dc zwakkeren. Zy beschouwen dat als een grote verdienste De herdenking wordt als 'zeer juist' ervaren. „De mensen denken weer eens terug aan de ty- den van vroeger. Veel mensen inte resseren zich voor wat vroeger is gebeurd Zulke mannen moetje niet vergeten", is het commentaar van een van de leerüngen. En een ander stelt: ..Er zijn er niet zoveel geweest als De Ruyter. Wij kunnen een voorbeeld aan hem ne men. Hij hielp degenen die zijn hulp nodig hadden. Hij dacht veel aan en deed veel voor zijn medemens. Als dat meer gebeurde zouden we nu een andere wereld hebben". Een vertegenwoordiging uit de zesde klas van de Theo Thijssenschool op bezoek in de De Ruyterkamer van het museum te Vlissingen. Met een verklede) De Ruyter op de voorgrond poseert de zesde klas van de Prins Willemschool voor de gevangentoren. Het organiserend comité honderdste sterfdag van Mlc) te Vlissinge jaar de hoofden van de lagere scholen in Vlissingen uit een bijdrage te leveren aan dc herdenking in de vorm van een werkstuk van hun school. Als onderwerp u kan niets anders verwachter, - De Ruyter opgegeven In dc bnef uerd eraan toege voegd. dat het in dc bedoeling lag dc werk stukken ten toon te sletten xn de etalages van winkeliers in de binnenstad van Vlis singen Resultaat dr schooljeugd van Vlis singen zou niet alleen betrokken worden bi) de De Ruyterherdenking. maar zij zou op deze wijze een daadwerkelijke bijdrage le veren Belangrijk nevenaspect het winke lend publiek - zeg maar merendeels Vlis singers - zou daardoor worden geatten deerd op de De Ruyterherdenking Binnen enkele weken waren de reacties op het voorstel van het comité binnen zegge en schrijve vier schoten reageerden positief. Twee vielen - wegens tijdgebrek - nog af. Bleven over twee scholen, die aan het ver zoek van het comité voldeden. Een bedroe vend klem aantal. De openbare scholen in Vlissingen lieten weten dat zij 'collectief niet zouden meedoen Voor de organisatoren een tegenvaller De afgelopen week peilde een onzer redac teuren de mening van de Vlissingse school jeugd over Michiel de Ruyter. Gevraagd oj de leerlingen - allen zesde klassers - iets ex tra aan de herdenking van de driehonder dste sterfdag van De Ruyter. bijvoorbeeld in de vorm van een werkstuk, hadden willen doen. was het antwoord vrijwel unaniem 'ja' Als het aan deze leerlingen had gelegen - de drie scholen mogen representatief wor den geacht voor het lager onderwijs in Vlis singen - zouden de scholen wél gevolg heb ben gegeven aan de uitnodiging van het De Ruyterherdenkingscomité. Een wat merkwaardige communicaties toornis ligt ten grondslag aan deze voor het organiserend herdenkingscomité negatief uitgevallen beslissing. Het is in het verleden nog al eens voorgekomen, dat mensen bui ten het onderwijs - hoe goed ook bedoeld - wat al te gemakkelijk beschikten over de tijd van de onderwijsmensen. Kinderen, al dan niet uitgerust met vlaggetjes, zijn te vaak gebruikt (en soms misbruiktom luis ter bij te zetten aan officiële gelegenheden. Vertederende kindersnoetjes langs de rou te, waarlangs een hooggeplaatst persoon komt, doen het altijd wel. In de loop der jaren is daar een kentering in gekomen, maar nog steeds blijkt het een 'oud zeef te zijn bij het onderwijzend per soneel. Er wordt bij wijze van spreken tegen heel wat onderwijs iharen ingestreken als er weer zo'n verzoek binnenkomt. Dat is nu gebeurd met het verzoek van het organise rend comité herdenking De Ruyter. Er is geen vooroverleg geweest. Dat wordt van de zijde van het comité toegegeven. Het was kort dag. stelt men daar. Normaal gespro ken is dat overleg er. maar nu ontbrak er de tijd voor. Half februari ging de brief de deur uit. De hoofden van scholen - bij het openbaar onderwijs werd een collectief standpunt ingenomen - weigerden in over grote meerderheid hun medewerking. Ach teraf toch een wat te haastig genomen be slissing Men zal moeten toegeven dat het ook voor de scholen kort dag was. Niet ie dere school kan van de ene op de andere dag een project inpassen. Ook daar gaat een stuk organisatie aan vooraf Men mag de schoolhoofden zeker niet verwijten, dat zij uit irritatie over een elders genomen be sluit. dat hen aangaat, zich negatief opstel len. Dat zou een wat al te simplistische voorstelling van zaken zijn Niet weg te cij feren valt evenwel, dat de Vlissingse school jeugd juist voor dit project zo warm loopt. Tegen die achtergrond kan worden gespro ken van een gemiste kans. Voor iemand die tot een oudere generatie behoort is het opmerkelijk te constateren, dat de jeugd-van-nu een ander, werkelijker, beeld heeft van De Ruyter Het blijkt uit de reacties van de Vlissingse zesdeklassertjes in nevenstaande reportage. Wie van de ou deren herinnert zich niet de bijna grenze loze verering, die uit de geschiedenisboekjes van vóór 1940 sprak voor een man als De Ruyter Meestal wist de hoofd/onderwijzer in goed gekozen bewoording er een schepje bovenop te doen Een bijna mystieke sfeer werd rond zo n figuur opgebouwd., strijder voor het goed tegen alle kwaad, een man van hoogstaande principes, voor zijn on dergeschikten als een vader voor zijn kin deren. streng, maar rechtvaardig. Een les vaderlandse geschiedenis had vaak iets sa craals, een uitstapje naar een levend verle den Boeiend, dat wel. maar omwille van het goede 'vaderlandse verhaal' kwam het allemaal mooier over dan de rauwe werke lijkheid in de achter ons liggende eeuwen is geweest. Die benadering heeft het onderwijs - geluk kig - losgelaten De schooljeugd van nu staat veel nuchterder tegenover deze hel denverering uit het verleden. De mythe heeft aan kracht verloren. Fictie en werke lijkheid lopen niet meer door elkaar heen. De jeugd van nu heeft er geen enkele moeite mee Toch vindt zij het zonder meer pas send dat de sterfdag van De Ruyter wordt herdacht. Zij heeft hem de plaats waarop hij krachtens zijn verdiensten voor Neder land en krachtens zijn daden recht heeft. Niets meer en niets minder. Dat kan onmo gelijk een verlies zijn.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 17