Méér paasdrukte dan in de voorafgaande jaren Beveiliging Oosterscheldegebied door dijkverhoging is uitvoerbaar Kottervissrs beperken aanvoer schol-tong niet PZC/P Op 10 mei nationale visserijdemonstratie OORZAKEN: MOOI WEER EN EEN LATE PASEN CONCLUSIE RAPPORT VAN INGENIEURSBUREAU 't KOFFIEHUIS DINSDAG 20 APRIL 1976 provincie geven, dat men de nu vastgestelde quoteringsmaatregelen volstrekt niet aanvaardbaar vindt: „Er zal een quote ring in de tijd moeten komen, een be paald aantal dagen, dat mag worden gevist Maar ook dan geldt: zonder an dere. aanvullende steunmaatregelen komen we er niet" Men wil de bewindsman ook duidelijk maken, dat de rijksregeling zelfstandi gen voor de vissers ontoereikend is. Lockefeer: „Het ligt bij de vis kennelijk anders dan bij de natte aardappelen in vierenenzeventig. Er zijn nu vissers geweest, die door de toepassing van de quotering geen levensvatbaar bedrijf meer hebben. Dat is toch te zot". De investeringsbank biedt voor de visserij evenmin een oplossing, zo zei hij nog. Tijdens het gesprek zal de stichting ook 'met kracht' de noodzaak van de oliesubsidies voor de kottervisserij naar voren brengen. „We gaan er helemaal niet mee ak koord", aldus de heer Lockefeer. „dat andere landen wel oliesubsidies geven en dat onze minister het in Burssel heeft tegengehouden". Tijdens de ver gadering onderstreepte voorzitter M. Siereveld van de kottersector Zevibel het belang om de bezwaarschriften tegen de quotering in te vullen. FLINK AANTAL TOERISTEN UIT RANDSTAD 'OVERGENOMEN' VLISSINGEN - Zeeland heeft de grote stroom toeristen met Pasen goed ver werkt Het was dit jaar iets drukker dan voorgaande jaren. Dat kwam, zo legde directeur J. P. de Regt van de Zeeuwse WV, maandagavond uit, omdat Pasen dit jaar iets later viel dan vorige jaren, en ook door het fraaie weer. De heer De Rcgt sprak van een paasweekeinde dat bijzonder succesvol is geweest. Zeeland heeft, flink wat toeristen ge kregen die in de randstad geen plaats meer konden vinden. De logiescentrale van de Vlissingse WV heeft zaterdag de VW's in de grote steden in Noord- EN Zuid-Holland bericht dat in Zee land nog wel plaats was. Dat resul teerde in een flinke stroom toeristen - meest Duitsers - naar Zeeland.Zater- dagavond, zo is de algemene mening, waren de meeste accommodaties zo goed als voL Op de Zeeuwse wegen hebben zich in elk geval geen moeilijk heden voorgedaan. Er zijn op de grote wegen geen knelpunten meer en de wegen konden het verkeersaanbod goed aan. Zaterdag kreeg de meldkamer te Mid delburg vanuit de post te Dordrecht zelfs de vraag of in Zeeland alles vast zat, omdat er zo goed als geen verkeer meer over de Grevelingendam kwam. Dat bleek niet het geval, zo kon Mid delburg aan Dordrecht berichten: er was nauwelijks verkeersaanbod. Op tweede Paasdag werd de hoogste temperatuur van het weekeinde geme ten. Bij het KNMI te Vlissingen werd toen een hoogste temperatuur van 18,8 graden Celsius gemeen. De flinke bries maakte het echter dat het minder warm leek dan op eerste Paasdag toen er zo goed als geen wind stond. Op zondag werd een hoogste temperatuur van 16 graden gemeten. Bij de veerha vens te Vlissingen en Breskens en ook te Kruiningen en Perkpolder was het flink druk, maar alles is vlot verlopen. Walcheren Aan de Walcherse kust beleefde men over het algemeen een drukke Pasen. In de meeste plaatsen was alle be schikbare hotel- en pensionruimte volgeboekt of zo goed als bezet, terwijl ook al een flink aantal bungalows en appartementen verhuurd werden. Op de foto: het Zevïbel-bestuur, zat* a t Ci T f~\frt/"f7T?T?T?'n dagmiddag in Vlissingen, met staant* A. L. J. /A r,r r,rM de heer M. Siereveld. VLISSINGEN - Op maandag 10 mei zal de Nederlandse visserij in Den Haagt*] nationale demonstratie houden om te protesteren tegen de manier, waarop de quotering voor tong en schol is toegepast Een commissie is bezig met voorbereiding van deze dag. Zevibelvoorzitter A. L. S. Lockefeer deelde dat n terdagmorgen mee tijdens een vergadering van de kottersectie van de Zeen»» vereniging. „De bedoeling is", zo zei hij. „dat alle Nederlandse vissers, de bemanningen ent vrouwen een grote manifestatie houden. DT moet wat gebeuren, we moeten ra buiten treden. Het is van het grootste balang, dat we in dichte drommen ng Den Haag komen." Hjj liet weten, dat van het noorden uit in ieder geval een aantal vissersschep? naar Scheveningen zal varen en riep de leden van de kottersector van 'Zevibt op om dat ook zoveel mogelijk te doen. „Spiegelt u aan de landbouw", zo hield de heer Lockefeer zijn leden voor L voorzitter M Siereveld van de kottersector beklemtoonde, dat het van het gre ste belang is. dat de héle visserij achter deze manifestatie staat „We moeten du niet verschijnen met een paar man een een paardekop", zo zei hij. Uit de zaal werd daarop geroepen: „Laten we maar in de Waterweg gaan Ugge We hoeven nog geen blokkades te maken, laten we ze maar eens een snufje lui: ruiken." In Oostkapelle meldde de WV 'een buitengewoon drukke Pasen'. Daar was het met name vrijdagavond 'een heksenketel' en moesten vele toeristen doorverwezen worden naar elders. Ook in Domburg en Zoutelande was de be schikbare hotel- en pensionruimte on voldoende om alle toeristen op te van gen. Veel toeristen die aan de kust geen on derdak meer konden krijgen, werden verwezen naar Middelburg waar de ho tels ook snel vol zaten. Zo moest men in één hotel in Middelburg alleen al een 80 tot 90 mensen teleurstellen. Een goede graadmeter voor de Paas drukte op Walcheren geeft het bezoek aan miniatuur Walcheren. Daar kreeg men ongeveer een 4500 bezoekers bin nen de poorten. Vergeleken met vorig jaar is dat een dubbel zo groot aan tal. De Goese gemeentepolitie heeft de verkeersdrukte maandag redelijk snel kunnen verwerken. Rond een uur of vijf ontstond er wat filevorming op het kruispunt van de Deltaweg met rijks weg 258. Ook ondervond het door gaande verkeer door Goes op de Mid- delburgschestraat en de Van der Spie gelstraat enige vertraging. Ernstige problemen hebben zich echter niet voorgedaan. Hotelhouders in Goes hebben een goed Paasweekeinde ach ter de rug De tolgaarders bij de Zee- l3ndbrug hebben een paar drukke da gen achter de rug. Het hele paaswee keinde waren de vier tolhuisjes be mand. Zaterdag en zondag was het re delijk druk, maar van filevorming was er geen sprake. Dat was maandaga vond wel anders. „Het is stik druk. Er komt geen eind aan", verzuchtte een woordvoerder. De verkeersstroom kwam vooral uit de richting Zierikzee. Druk op Schou wen In vergelijking tot het vorig jaar is het ook op Schouwen- Duiveland duidelijk drukker geweest. Alle hotels zaten zondagavond vol. Veel hotelgasten werden naar particuliere verwezen. Nog tot laat in het weekeinde kwamen de gasten, sommige zondag nog. Ook de week voor pasen begon het al merk baar te worden dat veel scholen, voor namelijk de Duitse, al vakantie had den. Wat de kampeerterreinen betreft was het vooral moeilijk nog een plaatsje voor de caracan te vinden. Kampeerruimte voor tenten was er nog volop. Camping 'De Duinhoeve' in Haamstede bijvoorbeeld kreeg zo'n 1500 gasten bij een capaciteit van 5000. Maandagavond gingen veel mensen weer huiswaarts en ontstonden de ge bruikelijke files in de middag- en avonduren Opmerkelijk is dat het strand bij de Punt in Westenschouwen, waar het altijd flink druk is. dit jaar sinds de Deltawerken daar begonnen zijn geen belangstelling meer kreeg. De recreatiesector in Zeeuwsch- Vlaanderen heeft een 'zeer redelijk' tot 'fantastisch' paasweekeinde achter AUTO GESTOLEN IN ZIERIKZEE ZIERIKZEE - In de nacht van zondag op maandag is van de parkeerplaats Baden Powell te Zierikzee een Belgi sche personenauto ontvreemd. De wagen werd zondagmorgen be schadigd teruggevonden bij Sirjans- land. Van de daders ontbreekt ieder spoor. De politie heeft de zaak in on derzoek. de rus. Aan de kust was de stemming wisselend. Een aantal hotel- en cam pinghouders maakte melding van een goede start van het seizoen, anderen lieten weten nog best wat plaats te hebben. De toeloop vanuit Duitsland is in ieder geval op gang gekomen en in erkende koopcentra als Sluis en Hulst over heersten de Belgen, een vertrouwd beeld overigens, dat niet alleen met Pasen valt waar te nemen. Eén van de trekpleisters in de streek bleek het re creatiecentrum 'De Braakman'. Daar sprak men van een 'fantastisch' wee keinde en een kampeerterrein dat voor 90 procent bezet was. Op Noord-Beveland viel het wel mee met de paasdrukte. Bij het kantoor van de WV Noord-Beveland te Kort- geile was zelfs weinig vraag naar slaapgelegenheid. Op de campings heerste overigens wel een gezellige drukte. Maar het bezoek van passan ten bleef beneden de verwachting. Op de terrassen te Hulst was het zondag goed toeven. Vooral uit Bel gië waren veel mensen naar Zeeuwsch-Vlaanderen gekomen. DRIE AUTO'S BESCHADIGD BIJ ONGEVAL HULST HULST - In de nacht van zaterdag op zondag zijn bij een eenzijdig ongeval in de Stationsstraat te Hulst drie per sonenwagens zwaar beschadigd. De autobestuurder E. van G. uit Sint- Jansteen verloor de macht over het stuur toen hij de bocht naar de Van Maelstedeweg nam. Hij botste tegen twee langs de kant van de weg gepar keerd staande wagens. Persoonlijke' ongelukken deden zich niet voor. POLITIE HOUDT BINNENDRINGER WONING AAN ^1 VLISSINGEN - De politie heeft zater dag de Vlissinger A. A. J. B. in zijn woonplaats aangehouden omdat hij een woning was binnengedrongen. Een tweede bij de zaak betrokken Vlissinger, H. J. J.. meldde zich in de loop van zaterdag zelf bij de politie. Tegen kwart over vijf bemerkte De V. bij thuiskomst in zijn woning te Vlis singen dat onbevoegden daar waren binnengedrongen. Het bleken twee mannen te zijn. Zij sloegen op de vlucht toen De V. zijn woning binnen ging. Uit het signalement kon de poli tie toen opmaken dat B. er bij betrok ken was.* Uit de woning werd niets ont vreemd. Norm Over helder taalgebruik gesproken. Wat te denken van de voltreffer van de persdienst van de NOS: „In de kern van de zaak gaat het erom dat het registratieve systeem moet wor den omgebouwd tot een systeem waarbij produktienormen worden ontwikkeld, die in samenhang met de planning van de zendgemachtig den leiden tot bezettingsnormen". Waaruit maar weer blijkt, dat het normbesef in ons omroepbestel nog niet verloren is gegaan. LAGE DREMPEL IN MONDING DEN HAAG - De beveiliging van hel Oosterscheldegebied door verhoging van de dijken is technisch uitvoerbaar en dat project kan, als alle betrokken overheidsinstanties meewerken, in 1985 zijn voltooid. Tot die conclusies komt het Amersfoortse ingenieursbu reau Dwars, Heederik en Verheij BV in 'n rapport dat 't heeft gemaakt in opdracht van de stichting Natuur en Milieu. Het ingenieursbureau stelt dat procedurele moeilijkheden overwon nen kunnen worden door een strakke organisatie aan te houden. De studie van Dwars, Heederik en Verheij wordt door de stichting Natuur en Milieu gebruikt voor de samenstelling van een rapport over de Oosterschelde- problematiek, dat in de eerste week van mei in de openbaarheid wordt ge bracht. Volgens het Amersfoortse inge nieursbureau is het mogelijk per jaar over een lengte van dertig kilometer dijken te verhogen. Het bureau kiest bij een open Oosterschelde voor de compartimenteringsvorm, waarbij een Oesterdam en een Philipsdam worden aangelegd en waarbij het Kanaal door Zuid-Beveland wordt verbreed. Bij die manier van compartimenteren houdt men langs de Oosterschelde 150 kilo meter dijk over Volgens het ingenieursbureau zouden in de jaren 1978 en 1979 op beperkte schaal werken kunnen worden uitge voerd. In de periode tussen 1976 en 1980 zal echter het accent liggen op de voorbereidingen. De belangrijkste de len van het project zouden tussen 1980 en 1985 ter hand genomen moeten worden. In het rapport stelt het bureau dat in die laatste vijf jaar op een tien tal plaatsen tegelijk kan worden ge werkt. De aannemerscapaciteit is daarvoor naar het oordeel van Dwars, Heederik en Verheij voldoende. Om het hoge tempo te kunnen aanhouden zou een centraal steen- en grondbedrijf moeten worden ingericht. Hulp voor waterschappen Voor de organisatie van de dijkver hogingen moeten de waterschappen volgens het ingenieursbureau hulp krijgen van vier of vijf bouwbureaus die direct ten dienste staan van de wa terschappen en die helpen met de voorbereiding van de plannen. Als die gereed zijn zouden ze moeten worden behandeld door een overkoepelend planningsbureau, waarin de rijkswa terstaat en de provinciale waterstaat samenwerken Dat planningsbureau zal ook zelf initiatieven moeten nemen en onderzoek moeten verrichten. In het rapport geeft het Amers foortse ingenieursbureau schema's waarin verschillende categorieën van werken zijn opgenomen: kortlopende van circa 4,5 jaar. middellange van 5 tot 5,5 jaar en lange van 6,5 tot 7 jaar. De problemen van Yerseke worden apart belicht en het bureau stelt dat daar rekening gehouden moet worden met een uitvoeringsduur van de dijk verhoging van 8 tot 9 jaar. Het bureau meent, dat een binnendijkse oplossing kan worden gevonden, maar het stelt dat sterk moet worden overwogen een nieuwe buitendijk met een keersluis aan te leggen. De problemen bij Co- lijnsplaat. Bruinisse en zierikzee wor-, den minder zwaar geacht. Bij Zierikzee zal een nieuwe keersluis aan de zee' zijde van de bestaande sluis moeten worden gebouwd. Met de bouw van de Philipsdam zal in het najaar van 1976 kunnen worden begonnen en met de bouw van de Oes terdam in 1977. Drempel. Het gevaar van dijk- en oevervallen zou naar het oordeel van Dwars, Hee derik en Verheij kunnen worden terug gedrongen door op een aantal plaatsen vooroeverversterking aan te brengen met behulp van hokkenlatten. Niette min zal, zo stellen de samenstellers van het rapport, voortdurend controle moeten plaatsvinden om tijdig het ge vaar van dijk- en oevervallen te onder kennen. Om extra beveiliging te verkrijgen zal volgens het ingenieursbureau kunnen worden gedacht aan de aanleg van een lage drempel in de monding van de Oosterschelde. Dat zou tot gevolg hebben dat bij zware oostenwind minder water uit de Oosterschelde geperst wordt, waardoor het risico van oever- en dijkvallen verder wordt beperkt. Voor de aanleg van zo'n drempel is modelonderzoek nodig. Over de dijk verhoging in het algemeen wordt in het rapport opgemerkt, dat zelfs in de slechtste situatie wat de ondergrond betreft toch ter plaatse versterking van de dijken mogelijk is. Het ingenieursbureau berekent, dat de kans op overstroming bij dijkverho ging moet worden bepaald op eenmaal in de 4000 jaar, een norm die voor de hele Noordzeekust wordt gehanteerd. Totale afsluiting van de Oosterschelde laat een overstromingskans over van eenmaal in de 10.000 jaar. Ter verdere beperking van risico's zou naar het oordeel van Dwars, Heederik en Ver heij moeten worden bezien of op Tho- len en op Noord- en Zuid-Beveland van de bestaande binnendijken ge bruik gemaakt kan worden voor het maken van tweede keringen. Men acht dat niet absoluut noodzakelijk, maar het zal uitvoerbaar zijn. Kosten. De kosten voor integrale dijkverho ging voor de Oosterschelde worden geraamd op 2,2 miljard gulden. De aanleg van de Philipsdam en de Oesterdam, - beiden met een sluis - en de verbreding van het Kanaal door Zuid-Beveland zou in totaal ruim één miljard gulden kosten en de verho ging van de dijken ongeveer 1,2 mil jard gulden. Voor de samenstelling van het rap port heeft het ingenieursbureau onder meer gebruik gemaakt van gegevens die de provinciale waterstaat eerder in een rapport samenbracht en van gege vens van de rijkswaterstaat. Minister Westerterp van verkeer en waterstaat liet op 16 maart in de Eerste Kamer weten, dat de rijkswaterstaat „uiter aard" inlichtingen gaf aan „een zo te goeder naam en faam bekendstaand bureau". Visserijstichting schreef brief aan minister DEN HAAG - Tijdens de vergadem; van de platvissector van de Stichtiq van de Nederlandse Visserij is jeto ken dat er sprake is van een to® ming van de weerstand binnen te bedrijfskringen tegen de quotóv van de tong- en scholvangsten.]'» weerstand neemt met name teii gevolg van het feit dat er voldrt overheidsmaatregelen ontbreken is de gevolgen van de quotering ej't vangen. Niet alleen wordt het «12 mensen duidelijk dat de hen toep» zen quota hen geen van allen een» dabclc exploitatie mogelijk Eli: maar ook wekt de toewijzing m> dividuele quota spanningen tusseni: vissers onderling op. Dit schrijft stichting aan de minister van Ie: bouw en visserij. De inmiddels plaatsgevonden te bende verbindend-verklaring van 6 internationaal aangegane quoteitp verplichtingen heeft onze vissers mt dan ooit doen beseffen dt de quoten, een realiteit is, welke bij het uitbEja van voldoende overheidssteun visserijbedrijf de liquiditeit van <m» dig veel bedrijven met zich mee brengen. De hierdoor nog stern groeiende onvrede wordt bovencis aangewakkerd door de indruk, wei bestaat dat in geen enkele sector ine agrarische sfeer, welke in moeilijkje den verkeerde, een zo drastische t bouw heeft plaatsgevonden als nu de visserij. Een goede illustratie dar van vormt het L.E.L-interimrapp" financiële positie van de landbouw: 1974-1975 in vergelijking met vo:c gaande jaren," aldus de stichting, „Tl vrezen daarom dat - zolang de regeitij niet een adequaat steunbeleid voed de vissers zich niet zullen houden ar de vangstbeperkingen en dat act- van groeperingen van vissers niette nen worden voorkomen." Gaarne v len wij deze problematiek op de vers dering van 26 april met u besprete aldus de brief van de stichting. VRIJ ZWARE SCHADE BIJ BOTSING HULSI HULST - Vrijdagavond zijn bij botsing op de Zoetevaartweg k Hulst twee personenwagens zwaar beschadigd. Het ongeluk gebeurde toen de b stuurder A. van D. uit Sint-Janste op deze weg stopte voor een sic; streep. De achter hem rijdende pe* nenautobestuurder D. L. uit Sc> Niklaas (B) reageerde te laat en bolP achterop de wagen van D. Beide gens werden vrij ernstig beschadif- Persoonlijke ongelukken deden niet voor. (ADVERTENTIE) Markt - Middelburg weekend 24 en 25 april IND. RIJSTTAFELS Vrijdag 14 mei SCANDINAVISCH Tafelres. 01180-12160 en 27543

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 2