Méér paasdrukte dan in
de voorafgaande jaren
Beveiliging Oosterscheldegebied
door dijkverhoging is uitvoerbaar
Kottervissrs beperken
aanvoer schol-tong niet
PZC/P
Op 10 mei nationale
visserijdemonstratie
OORZAKEN: MOOI WEER EN EEN LATE PASEN
CONCLUSIE RAPPORT VAN INGENIEURSBUREAU
't KOFFIEHUIS
DINSDAG 20 APRIL 1976
provincie
geven, dat men de nu vastgestelde
quoteringsmaatregelen volstrekt niet
aanvaardbaar vindt: „Er zal een quote
ring in de tijd moeten komen, een be
paald aantal dagen, dat mag worden
gevist Maar ook dan geldt: zonder an
dere. aanvullende steunmaatregelen
komen we er niet"
Men wil de bewindsman ook duidelijk
maken, dat de rijksregeling zelfstandi
gen voor de vissers ontoereikend is.
Lockefeer: „Het ligt bij de vis kennelijk
anders dan bij de natte aardappelen in
vierenenzeventig. Er zijn nu vissers
geweest, die door de toepassing van de
quotering geen levensvatbaar bedrijf
meer hebben. Dat is toch te zot". De
investeringsbank biedt voor de visserij
evenmin een oplossing, zo zei hij nog.
Tijdens het gesprek zal de stichting
ook 'met kracht' de noodzaak van de
oliesubsidies voor de kottervisserij
naar voren brengen.
„We gaan er helemaal niet mee ak
koord", aldus de heer Lockefeer. „dat
andere landen wel oliesubsidies geven
en dat onze minister het in Burssel
heeft tegengehouden". Tijdens de ver
gadering onderstreepte voorzitter M.
Siereveld van de kottersector Zevibel
het belang om de bezwaarschriften
tegen de quotering in te vullen.
FLINK AANTAL
TOERISTEN UIT
RANDSTAD
'OVERGENOMEN'
VLISSINGEN - Zeeland heeft de grote
stroom toeristen met Pasen goed ver
werkt Het was dit jaar iets drukker
dan voorgaande jaren. Dat kwam, zo
legde directeur J. P. de Regt van de
Zeeuwse WV, maandagavond uit,
omdat Pasen dit jaar iets later viel
dan vorige jaren, en ook door het
fraaie weer. De heer De Rcgt sprak
van een paasweekeinde dat bijzonder
succesvol is geweest.
Zeeland heeft, flink wat toeristen ge
kregen die in de randstad geen plaats
meer konden vinden. De logiescentrale
van de Vlissingse WV heeft zaterdag
de VW's in de grote steden in Noord-
EN Zuid-Holland bericht dat in Zee
land nog wel plaats was. Dat resul
teerde in een flinke stroom toeristen -
meest Duitsers - naar Zeeland.Zater-
dagavond, zo is de algemene mening,
waren de meeste accommodaties zo
goed als voL Op de Zeeuwse wegen
hebben zich in elk geval geen moeilijk
heden voorgedaan. Er zijn op de grote
wegen geen knelpunten meer en de
wegen konden het verkeersaanbod
goed aan.
Zaterdag kreeg de meldkamer te Mid
delburg vanuit de post te Dordrecht
zelfs de vraag of in Zeeland alles vast
zat, omdat er zo goed als geen verkeer
meer over de Grevelingendam kwam.
Dat bleek niet het geval, zo kon Mid
delburg aan Dordrecht berichten: er
was nauwelijks verkeersaanbod.
Op tweede Paasdag werd de hoogste
temperatuur van het weekeinde geme
ten. Bij het KNMI te Vlissingen werd
toen een hoogste temperatuur van 18,8
graden Celsius gemeen. De flinke bries
maakte het echter dat het minder
warm leek dan op eerste Paasdag toen
er zo goed als geen wind stond. Op
zondag werd een hoogste temperatuur
van 16 graden gemeten. Bij de veerha
vens te Vlissingen en Breskens en ook
te Kruiningen en Perkpolder was het
flink druk, maar alles is vlot verlopen.
Walcheren
Aan de Walcherse kust beleefde men
over het algemeen een drukke Pasen.
In de meeste plaatsen was alle be
schikbare hotel- en pensionruimte
volgeboekt of zo goed als bezet, terwijl
ook al een flink aantal bungalows en
appartementen verhuurd werden.
Op de foto: het Zevïbel-bestuur, zat*
a t Ci T f~\frt/"f7T?T?T?'n dagmiddag in Vlissingen, met staant*
A. L. J. /A r,r r,rM de heer M. Siereveld.
VLISSINGEN - Op maandag 10 mei zal de Nederlandse visserij in Den Haagt*]
nationale demonstratie houden om te protesteren tegen de manier, waarop
de quotering voor tong en schol is toegepast Een commissie is bezig met
voorbereiding van deze dag. Zevibelvoorzitter A. L. S. Lockefeer deelde dat n
terdagmorgen mee tijdens een vergadering van de kottersectie van de Zeen»»
vereniging.
„De bedoeling is", zo zei hij. „dat alle Nederlandse vissers, de bemanningen ent
vrouwen een grote manifestatie houden. DT moet wat gebeuren, we moeten ra
buiten treden. Het is van het grootste balang, dat we in dichte drommen ng
Den Haag komen."
Hjj liet weten, dat van het noorden uit in ieder geval een aantal vissersschep?
naar Scheveningen zal varen en riep de leden van de kottersector van 'Zevibt
op om dat ook zoveel mogelijk te doen.
„Spiegelt u aan de landbouw", zo hield de heer Lockefeer zijn leden voor L
voorzitter M Siereveld van de kottersector beklemtoonde, dat het van het gre
ste belang is. dat de héle visserij achter deze manifestatie staat „We moeten du
niet verschijnen met een paar man een een paardekop", zo zei hij.
Uit de zaal werd daarop geroepen: „Laten we maar in de Waterweg gaan Ugge
We hoeven nog geen blokkades te maken, laten we ze maar eens een snufje lui:
ruiken."
In Oostkapelle meldde de WV 'een
buitengewoon drukke Pasen'. Daar
was het met name vrijdagavond 'een
heksenketel' en moesten vele toeristen
doorverwezen worden naar elders. Ook
in Domburg en Zoutelande was de be
schikbare hotel- en pensionruimte on
voldoende om alle toeristen op te van
gen.
Veel toeristen die aan de kust geen on
derdak meer konden krijgen, werden
verwezen naar Middelburg waar de ho
tels ook snel vol zaten. Zo moest men
in één hotel in Middelburg alleen al
een 80 tot 90 mensen teleurstellen.
Een goede graadmeter voor de Paas
drukte op Walcheren geeft het bezoek
aan miniatuur Walcheren. Daar kreeg
men ongeveer een 4500 bezoekers bin
nen de poorten. Vergeleken met vorig
jaar is dat een dubbel zo groot aan
tal. De Goese gemeentepolitie heeft de
verkeersdrukte maandag redelijk snel
kunnen verwerken. Rond een uur of
vijf ontstond er wat filevorming op het
kruispunt van de Deltaweg met rijks
weg 258. Ook ondervond het door
gaande verkeer door Goes op de Mid-
delburgschestraat en de Van der Spie
gelstraat enige vertraging. Ernstige
problemen hebben zich echter niet
voorgedaan. Hotelhouders in Goes
hebben een goed Paasweekeinde ach
ter de rug De tolgaarders bij de Zee-
l3ndbrug hebben een paar drukke da
gen achter de rug. Het hele paaswee
keinde waren de vier tolhuisjes be
mand. Zaterdag en zondag was het re
delijk druk, maar van filevorming was
er geen sprake. Dat was maandaga
vond wel anders. „Het is stik druk. Er
komt geen eind aan", verzuchtte een
woordvoerder. De verkeersstroom
kwam vooral uit de richting Zierikzee.
Druk op Schou
wen
In vergelijking tot het vorig jaar is het
ook op Schouwen- Duiveland duidelijk
drukker geweest. Alle hotels zaten
zondagavond vol. Veel hotelgasten
werden naar particuliere verwezen. Nog
tot laat in het weekeinde kwamen de
gasten, sommige zondag nog. Ook de
week voor pasen begon het al merk
baar te worden dat veel scholen, voor
namelijk de Duitse, al vakantie had
den. Wat de kampeerterreinen betreft
was het vooral moeilijk nog een
plaatsje voor de caracan te vinden.
Kampeerruimte voor tenten was er
nog volop. Camping 'De Duinhoeve' in
Haamstede bijvoorbeeld kreeg zo'n
1500 gasten bij een capaciteit van 5000.
Maandagavond gingen veel mensen
weer huiswaarts en ontstonden de ge
bruikelijke files in de middag- en
avonduren Opmerkelijk is dat het
strand bij de Punt in Westenschouwen,
waar het altijd flink druk is. dit jaar
sinds de Deltawerken daar begonnen
zijn geen belangstelling meer kreeg.
De recreatiesector in Zeeuwsch-
Vlaanderen heeft een 'zeer redelijk'
tot 'fantastisch' paasweekeinde achter
AUTO GESTOLEN
IN ZIERIKZEE
ZIERIKZEE - In de nacht van zondag
op maandag is van de parkeerplaats
Baden Powell te Zierikzee een Belgi
sche personenauto ontvreemd.
De wagen werd zondagmorgen be
schadigd teruggevonden bij Sirjans-
land. Van de daders ontbreekt ieder
spoor. De politie heeft de zaak in on
derzoek.
de rus. Aan de kust was de stemming
wisselend. Een aantal hotel- en cam
pinghouders maakte melding van een
goede start van het seizoen, anderen
lieten weten nog best wat plaats te
hebben.
De toeloop vanuit Duitsland is in ieder
geval op gang gekomen en in erkende
koopcentra als Sluis en Hulst over
heersten de Belgen, een vertrouwd
beeld overigens, dat niet alleen met
Pasen valt waar te nemen. Eén van de
trekpleisters in de streek bleek het re
creatiecentrum 'De Braakman'. Daar
sprak men van een 'fantastisch' wee
keinde en een kampeerterrein dat voor
90 procent bezet was.
Op Noord-Beveland viel het wel mee
met de paasdrukte. Bij het kantoor
van de WV Noord-Beveland te Kort-
geile was zelfs weinig vraag naar
slaapgelegenheid. Op de campings
heerste overigens wel een gezellige
drukte. Maar het bezoek van passan
ten bleef beneden de verwachting.
Op de terrassen te Hulst was het
zondag goed toeven. Vooral uit Bel
gië waren veel mensen naar
Zeeuwsch-Vlaanderen gekomen.
DRIE AUTO'S
BESCHADIGD BIJ
ONGEVAL HULST
HULST - In de nacht van zaterdag op
zondag zijn bij een eenzijdig ongeval
in de Stationsstraat te Hulst drie per
sonenwagens zwaar beschadigd.
De autobestuurder E. van G. uit Sint-
Jansteen verloor de macht over het
stuur toen hij de bocht naar de Van
Maelstedeweg nam. Hij botste tegen
twee langs de kant van de weg gepar
keerd staande wagens. Persoonlijke'
ongelukken deden zich niet voor.
POLITIE HOUDT
BINNENDRINGER
WONING AAN
^1 VLISSINGEN - De politie heeft zater
dag de Vlissinger A. A. J. B. in zijn
woonplaats aangehouden omdat hij
een woning was binnengedrongen.
Een tweede bij de zaak betrokken
Vlissinger, H. J. J.. meldde zich in de
loop van zaterdag zelf bij de politie.
Tegen kwart over vijf bemerkte De V.
bij thuiskomst in zijn woning te Vlis
singen dat onbevoegden daar waren
binnengedrongen. Het bleken twee
mannen te zijn. Zij sloegen op de
vlucht toen De V. zijn woning binnen
ging. Uit het signalement kon de poli
tie toen opmaken dat B. er bij betrok
ken was.* Uit de woning werd niets ont
vreemd.
Norm
Over helder taalgebruik gesproken.
Wat te denken van de voltreffer van
de persdienst van de NOS: „In de
kern van de zaak gaat het erom dat
het registratieve systeem moet wor
den omgebouwd tot een systeem
waarbij produktienormen worden
ontwikkeld, die in samenhang met
de planning van de zendgemachtig
den leiden tot bezettingsnormen".
Waaruit maar weer blijkt, dat het
normbesef in ons omroepbestel nog
niet verloren is gegaan.
LAGE DREMPEL
IN MONDING
DEN HAAG - De beveiliging van hel
Oosterscheldegebied door verhoging
van de dijken is technisch uitvoerbaar
en dat project kan, als alle betrokken
overheidsinstanties meewerken, in
1985 zijn voltooid. Tot die conclusies
komt het Amersfoortse ingenieursbu
reau Dwars, Heederik en Verheij BV
in 'n rapport dat 't heeft gemaakt in
opdracht van de stichting Natuur en
Milieu. Het ingenieursbureau stelt dat
procedurele moeilijkheden overwon
nen kunnen worden door een strakke
organisatie aan te houden. De studie
van Dwars, Heederik en Verheij wordt
door de stichting Natuur en Milieu
gebruikt voor de samenstelling van
een rapport over de Oosterschelde-
problematiek, dat in de eerste week
van mei in de openbaarheid wordt ge
bracht.
Volgens het Amersfoortse inge
nieursbureau is het mogelijk per jaar
over een lengte van dertig kilometer
dijken te verhogen. Het bureau kiest
bij een open Oosterschelde voor de
compartimenteringsvorm, waarbij een
Oesterdam en een Philipsdam worden
aangelegd en waarbij het Kanaal door
Zuid-Beveland wordt verbreed. Bij die
manier van compartimenteren houdt
men langs de Oosterschelde 150 kilo
meter dijk over
Volgens het ingenieursbureau zouden
in de jaren 1978 en 1979 op beperkte
schaal werken kunnen worden uitge
voerd. In de periode tussen 1976 en
1980 zal echter het accent liggen op de
voorbereidingen. De belangrijkste de
len van het project zouden tussen 1980
en 1985 ter hand genomen moeten
worden. In het rapport stelt het bureau
dat in die laatste vijf jaar op een tien
tal plaatsen tegelijk kan worden ge
werkt. De aannemerscapaciteit is
daarvoor naar het oordeel van Dwars,
Heederik en Verheij voldoende. Om
het hoge tempo te kunnen aanhouden
zou een centraal steen- en grondbedrijf
moeten worden ingericht.
Hulp voor waterschappen
Voor de organisatie van de dijkver
hogingen moeten de waterschappen
volgens het ingenieursbureau hulp
krijgen van vier of vijf bouwbureaus
die direct ten dienste staan van de wa
terschappen en die helpen met de
voorbereiding van de plannen. Als die
gereed zijn zouden ze moeten worden
behandeld door een overkoepelend
planningsbureau, waarin de rijkswa
terstaat en de provinciale waterstaat
samenwerken Dat planningsbureau
zal ook zelf initiatieven moeten nemen
en onderzoek moeten verrichten.
In het rapport geeft het Amers
foortse ingenieursbureau schema's
waarin verschillende categorieën van
werken zijn opgenomen: kortlopende
van circa 4,5 jaar. middellange van 5
tot 5,5 jaar en lange van 6,5 tot 7 jaar.
De problemen van Yerseke worden
apart belicht en het bureau stelt dat
daar rekening gehouden moet worden
met een uitvoeringsduur van de dijk
verhoging van 8 tot 9 jaar. Het bureau
meent, dat een binnendijkse oplossing
kan worden gevonden, maar het stelt
dat sterk moet worden overwogen een
nieuwe buitendijk met een keersluis
aan te leggen. De problemen bij Co-
lijnsplaat. Bruinisse en zierikzee wor-,
den minder zwaar geacht. Bij Zierikzee
zal een nieuwe keersluis aan de zee'
zijde van de bestaande sluis moeten
worden gebouwd.
Met de bouw van de Philipsdam zal
in het najaar van 1976 kunnen worden
begonnen en met de bouw van de Oes
terdam in 1977.
Drempel.
Het gevaar van dijk- en oevervallen
zou naar het oordeel van Dwars, Hee
derik en Verheij kunnen worden terug
gedrongen door op een aantal plaatsen
vooroeverversterking aan te brengen
met behulp van hokkenlatten. Niette
min zal, zo stellen de samenstellers van
het rapport, voortdurend controle
moeten plaatsvinden om tijdig het ge
vaar van dijk- en oevervallen te onder
kennen.
Om extra beveiliging te verkrijgen zal
volgens het ingenieursbureau kunnen
worden gedacht aan de aanleg van een
lage drempel in de monding van de
Oosterschelde. Dat zou tot gevolg
hebben dat bij zware oostenwind
minder water uit de Oosterschelde
geperst wordt, waardoor het risico
van oever- en dijkvallen verder wordt
beperkt.
Voor de aanleg van zo'n drempel is
modelonderzoek nodig. Over de dijk
verhoging in het algemeen wordt in het
rapport opgemerkt, dat zelfs in de
slechtste situatie wat de ondergrond
betreft toch ter plaatse versterking van
de dijken mogelijk is.
Het ingenieursbureau berekent, dat
de kans op overstroming bij dijkverho
ging moet worden bepaald op eenmaal
in de 4000 jaar, een norm die voor de
hele Noordzeekust wordt gehanteerd.
Totale afsluiting van de Oosterschelde
laat een overstromingskans over van
eenmaal in de 10.000 jaar. Ter verdere
beperking van risico's zou naar het
oordeel van Dwars, Heederik en Ver
heij moeten worden bezien of op Tho-
len en op Noord- en Zuid-Beveland
van de bestaande binnendijken ge
bruik gemaakt kan worden voor het
maken van tweede keringen. Men acht
dat niet absoluut noodzakelijk, maar
het zal uitvoerbaar zijn.
Kosten.
De kosten voor integrale dijkverho
ging voor de Oosterschelde worden
geraamd op 2,2 miljard gulden. De
aanleg van de Philipsdam en de
Oesterdam, - beiden met een sluis - en
de verbreding van het Kanaal door
Zuid-Beveland zou in totaal ruim één
miljard gulden kosten en de verho
ging van de dijken ongeveer 1,2 mil
jard gulden.
Voor de samenstelling van het rap
port heeft het ingenieursbureau onder
meer gebruik gemaakt van gegevens
die de provinciale waterstaat eerder in
een rapport samenbracht en van gege
vens van de rijkswaterstaat. Minister
Westerterp van verkeer en waterstaat
liet op 16 maart in de Eerste Kamer
weten, dat de rijkswaterstaat „uiter
aard" inlichtingen gaf aan „een zo te
goeder naam en faam bekendstaand
bureau".
Visserijstichting
schreef brief
aan minister
DEN HAAG - Tijdens de vergadem;
van de platvissector van de Stichtiq
van de Nederlandse Visserij is jeto
ken dat er sprake is van een to®
ming van de weerstand binnen te
bedrijfskringen tegen de quotóv
van de tong- en scholvangsten.]'»
weerstand neemt met name teii
gevolg van het feit dat er voldrt
overheidsmaatregelen ontbreken is
de gevolgen van de quotering ej't
vangen. Niet alleen wordt het «12
mensen duidelijk dat de hen toep»
zen quota hen geen van allen een»
dabclc exploitatie mogelijk Eli:
maar ook wekt de toewijzing m>
dividuele quota spanningen tusseni:
vissers onderling op. Dit schrijft
stichting aan de minister van Ie:
bouw en visserij.
De inmiddels plaatsgevonden te
bende verbindend-verklaring van 6
internationaal aangegane quoteitp
verplichtingen heeft onze vissers mt
dan ooit doen beseffen dt de quoten,
een realiteit is, welke bij het uitbEja
van voldoende overheidssteun
visserijbedrijf de liquiditeit van <m»
dig veel bedrijven met zich mee
brengen. De hierdoor nog stern
groeiende onvrede wordt bovencis
aangewakkerd door de indruk, wei
bestaat dat in geen enkele sector ine
agrarische sfeer, welke in moeilijkje
den verkeerde, een zo drastische t
bouw heeft plaatsgevonden als nu
de visserij. Een goede illustratie dar
van vormt het L.E.L-interimrapp"
financiële positie van de landbouw:
1974-1975 in vergelijking met vo:c
gaande jaren," aldus de stichting, „Tl
vrezen daarom dat - zolang de regeitij
niet een adequaat steunbeleid voed
de vissers zich niet zullen houden ar
de vangstbeperkingen en dat act-
van groeperingen van vissers niette
nen worden voorkomen." Gaarne v
len wij deze problematiek op de vers
dering van 26 april met u besprete
aldus de brief van de stichting.
VRIJ ZWARE
SCHADE BIJ
BOTSING HULSI
HULST - Vrijdagavond zijn bij
botsing op de Zoetevaartweg k
Hulst twee personenwagens
zwaar beschadigd.
Het ongeluk gebeurde toen de b
stuurder A. van D. uit Sint-Janste
op deze weg stopte voor een sic;
streep. De achter hem rijdende pe*
nenautobestuurder D. L. uit Sc>
Niklaas (B) reageerde te laat en bolP
achterop de wagen van D. Beide
gens werden vrij ernstig beschadif-
Persoonlijke ongelukken deden
niet voor.
(ADVERTENTIE)
Markt - Middelburg
weekend 24 en 25 april
IND. RIJSTTAFELS
Vrijdag 14 mei
SCANDINAVISCH
Tafelres. 01180-12160 en 27543