Vraag van theoloog Gollwitzer: Wil de echte kerk opstaan? Handel en h De paasdatum en zijn achtergronden BEWOON DE WERELD! Houd Mij niet vast... E ZATERDAG 17 APRIL 1976 t asen en 'kerk' zijn ten nauwste net elkaar verbonden. In de kerk is het wel- ocschouwd doorlopend pasen. Immers: zonder je opstanding van Jezus die met het paasfeest expliciet wordt herdacht en gevierd zou er teen gemeente van Jezus geweest zijn. In de paasnacht, het allerheiligste uur in het mys tieke jaar van de kerk wordt dan ook het feit tevierd dat de verrezene midden onder de nensen leeft en dat hij daar de krachten van verzoening, eeuwig leven en het rijk Gods present stelt. Op geen ander ogenblik in het terkelijk jaar beseffen wij met méér duide- ijkheid dat Christus de onzichtbare werke- ïjkheid van de kerk een wonder is; het enige nilieu waarin de utopie van het rijk Gods tot 'erbijsterende werkelijkheid kan worden. Pa- <en is een teken van hoop, een teken van leven 'oor de gemeenschap der gelovigen. Er is alle tanleiding om aan de vooravond van pasen •ens wat langer bij het wezen van de kerk stil e staan. UTlj doen dat aan de hand van een dezer dagen 'erschenen boek van de Berlijnse predikant en iheoloog Helmut Gollwitzer. getiteld: 'Een te ren van leven - hoe de kerk zou künnen zijn....' Jlt deze titel kan men al afleiden dat het be- ïrip kerk in Gollwitzers ogen op zijn best een verwachting, een uitdaging of een mogelijkheid n de toekomst is. Alles wat zich tegenwoordig kerk' noemt behoeft ook niet werkelijk 'kerk' ;e zijn. Om dit te begrijpen dient er enig onder- ;cheid te worden aangebracht in de definities lie men van het fenomeen 'kerk' kan geven, joliwitzers boek heeft wat dit betreft iets weg ran het populaire TV-spelletje 'Wie van de irie'?, aan het slot waarvan steeds wordt ge vraagd of de échte wil opstaan. Wat is de échte <erk? en haar conflict met de wereld bestaat in hoofdzaak uit een betrekkelijk comfortabele en af en toe ietwat avontuurlijke status quo met de gevestigde machten buiten haar. Zij is er kend of wordt - in het slechtste geval - geduld. Voor niemand vormt zij een gevaar. Gollwitzer vergelijkt dit type met de kerk van Laodicea waarvan in Openbaringen 3 sprake is. Het ver wijt dat de engel in Openbaringen 3 aan deze kerk maakt is in hoofdzaak, dat zij haar adven- tshouding heeft verleerd. Zij is solide van structuur, rijk en in het oog van de wereld han teert zij een succesformule. Maar de heer zegt via de engel tot haar: „Jullie zijn niet koud en niet warm. Ik kots van je!" duurt is, aldus Gollwitzer. niet het lichaam van Christus. Het is niet de kerk van het evangelie. Buiten de geest Tollwitzers geeft de volgende drie typolo- ïieén. Ten eerst is daar de kerk als organisatie, ils een structuur, met haar eigen hiërarchie en •en zeker denksysteem dat tolerant of krachtig tl naar gelang de omstandigheden - door een gezelschap van ambtsdragers in stand wordt »ehouden. Vervolgens is daar de kerk als ge- neenschap van mensen die gericht staan op in ïoofdzaak één en dezelfde waarheden en ver wachtingen. Tenslotte is er de lcerk als een gc- yeurtenis, als een levend en wonderlijk proces, 'ndlen het hier werkelijk om het televisiespel- etje 'Wie van de drie?' zou gaan. dan zou het aan het eind daarvan de meneer nummer één dch van zijn zetel verheffen. Meneer nummer wee en meneer nummer drie zouden beschei- ien blijven zitten en als de spelleider zou zeg den: Neen. meneer één - u bent de echte kerk liet!, dan zouden meneer nummer twee en me ieer nummer drie de eersten zijn om te protes teren. Tegenbeeld ïoe dat mogelijk is wordt door Gollwitzer als /olgt uitgelegd. De officiële kerk; die van de irganisatie en de hechte structuur is voor ie- iereen gemakkelijk herkenbaar. Zij steunt op •en aantal materiele zekerheden die ook in de naatschappij gangbaar zijn. Deze kerk is de ifepiegeling, het evenbeeld van de maatschap- jij met zijn klassen en zijn privileges. In haar .ellen begaafdheden nog steeds als sporten waarlangs men opklimt naar hogere ambten, laar meer aanzien en meer geld. Zij heeft haar Jieologische zaken keurig op een rijtje staan "Voor de hier bedoelde kerk is Jezus iemand die terruggezonken is in een verleden waaraan men voortdurend met weemoed en vertedering terugdenkt. Jezus ligt achter haar, terwijl hij vóór haar moet liggen. In plaats van een afge dane zaak is Jezus het komende, zo beljjden wij. Maar geloven we het ook'' Gollwitzer ver wacht van dit soort kerk, tenzij zij zich werke lijk bekeert, waarmee hij bedoelt: een 180 gra den ommekeer, weinig heil. De echte kerk, zegt hij. moet het tegenbeeld van de maatschappij zijn. Een kenmerk van zo'n tegenbeeld-kerk is dat zij het juist begrepen communisme beleeft en predikt. De officiële kerk echter marcheert voort op het grondthema van de maatschappij, die bijvoorbeeld de fout heeft gemaakt om in haar verleden het privé-bezit tot basis van alle eigendomsverhoudingen te maken. „Op een kwade dag, lang geleden", schrijft Gollwitzer. „heeft iemand een omheining rond een stukje grond gebouwd en daar een bord bij gezet met de woorden: 'Privé-domein. Verboden voor on bevoegden'. Inplaats van de omheining te slo pen en het beschamende en on-terechte bordje te verbranden, hebben de omstanders destijds het voorbeeld van de eerste 'grondbezitter' ge volgd. Wat wij momenteel zien gebeuren is. dat de op deze wijze verkavelde en onteigende aarde te klein geworden is om alle bezit en pseudo-bezit te herbergen. Een kerk die dank baar en zelfvoldaan aan dit stramien meebor- Hij voert de stoutmoedige gedachte in. dat dit type kerk in de loop van zijn geschiedenis bui ten de Geest heeft geleefd De woorden van Christus, dat hij tot het einde der dagen met zijn kerk zou zijn, waren niet aan haar adres gericht. Aan wie dan wel? Dat brengt ons tot het tweede type kerk: de gemeenschap van in dividuen. Afzonderlijk en in hun collectiviteit vertonen zij de kenmerken die ook de aankleve van de oerkerk vormden. Het fenomenale is namelijk dat de heer zijn beginselprogramma - het evangelie - heeft willen toevertrouwen aan een veelal weifelende actiegroep, bestaande uit falende en mislukkende, soms zelfs verrader lijke mensen. Het enige dat het gezelschap leerlingen van Jezus van de rest onderscheidde was. dat zij de eersten zouden zijn om toe te geven dat zij over ontoereikende kwaliteiten beschikten. Zij leefden echter in de zekerheid dat ondanks hun falen, de Heer hen beminde. En alleen daardoor werd het mogelijk dat de heilshistorie zich ontwikkelde langs de weg van het verraad van Judas, de luiheid van de apostelen die Jezus naar de Olijfberg vergezel den, de ongelovigheid van Thomas en nog tal loze andere weinig verheffende zaken meer. De conclusie is. dat er 'kerk' kan zijn - ook als haar heiligheid ver te zoeken ia Maar op elk mo ment kan dit type kerk. om met de brief aan de kerk van Laodicea te spreken - door de heer van oogzalf worden voorzien, waardoor haar de schellen van de ogen vallen. scherpe conflictsituatie met haar buitenwereld leven. Voorwaarde voor de opbloei van dit type kerk is, dat kleine groepen in haar midden zich omwille van Jezus en in de richting van Jezus aaneensluiten. Dit levende proces van kleur bekennen ten aanzien van de heer. dit gericht staan op de komende Jezus van wie de gestor ven Jezus het prototype is. beschouwt Gollwit zer als 'kerk' in de ware en volle zin van het woord. De groepen die hij op het oog heeft zijn klem en zij hebben hel karakter van samen scholingen in tijden van sociale onrust. Deze groepen leven in de verwachting dal er elk moment op hun deur kan worden geklopt waarna een stem die men direct herkennen zal. zegt: ,Doe open - ik kom maaltijd met jullie houden'. Dit type kerk heeft een voortdurende adventshouding. Zij heeft als geen ander gezel schap een antenne voor het waarnemen van de tekenen die op de komst van het koninkrijk Gods wijzen. Zij wordt, door de officiële kerk als onaangepast beschouwd, en juist hierdoor zal zij het zout der aarde zijn. Typerend voor haar (proces van vernieuwing of bekering is intussen niet dat het de mensen op slag van oude in nieuwe mensen verandert. Kenmerkend is veeleer, dat deze 'kerk' iets wegheeft van een slagveld waarop het nieuwe met het oude slag levert en waarop aan beide zijden overwinnin gen en nederlagen plaatsvinden. 'Kerk' in deze betekenis is een beweging van het oude naar het nieuwe. De toekomst De: kerk leefl bij de gratie van het leven makende woord dat de heer tot het individu in deze kerk richt. Zo'n enkeling, zegt Gollwitzer. kan door zijn bekering een stralend centrum worden dat zijn omgeving verlicht en ver warmt Zijn natuurlijk milieu is de gemeen schap van gelovigen.Wie beweert dat de kerk haar tijd heefl gehad, moet dan ook een duide lijk onderscheid maken tussen de organisatie, de structuur dus. en de gemeenschap van gelo vigen. Want deze laatste kan - aangestoken door de enkelingen met wie de Geest aan het werk is gegaan - een inspiratiebron worden voor de wereld waarin zij exisiteert. Ook al zal zij er niet gauw toe overgaan om in navolging van de oerkerk de eigendomsverhoudingen te wijzigen - toch blijft binnen haar de oproep weerklinken om uit het oude het nieuwe te vormen. Zij is nooit tevreden met de bestaande situatie. Zij is door de roep van Jezus opgewekt en staat hem ter beschikking, ook al voelt zij zich daarbij even onbehagelijk als Petrus toen ze met de vinger nawezen als volgeling van de ter dood veroordeelde Nazareëer. Gollwitzer verwacht dat de kerk van de toe komst er één van dit type zal zijn, waarbij hij slechts hopen kan dat de officiële kerk- de structuur- méér zal kunnen bieden dan het administratieve, ambtelijke en regelende ka der. Indien de structuur daarin niet slaagt dan is een kerkbreuk onvermijdelijk De crisis waarin de officiële kerk van vandaag de dag verkeert vormt wellicht het voorteken dat het op een goede dag tot een confrontatie zal ko men tussen de idealistische, door de advents- gedachte geraakte levende kerk en de tot star heid en reglementering neigende administra tieve kerk In het licht van het voorgaande wordt ook duidelijk, dat Gollwitzer niet over loopt van optimisme over het succes van de oecumenische beweging, zolang althans deze beweging zich hoofdzakelijk bezighoudt met de regeling van administratieve geschillen. De beweging is hoopgevend en wel degelijk een licht voor de wereld wanneer zij zich uit over zaken als eigendomsverhoudingen, herstel van geschonden mensenrechten en andere proble men in de wereld. De Levend proces Gollwitzer loopt niet bepaald over van ver wachtingen ten aanzien van de hierboven be doelde kerk. Maar, zegt hij, werp haar toch niet weg want er zit nog leven in. Zij heeft het in. zich om naar het woord van Paulus een broe derlijke gemeenschap te worden waarvan de leden werkelijk ledematen van Christus zijn. Een commune, waar in al de overtroefde, over bodige en onbruikbare mensen van de presta tiemaatschappij hun plaats kunnen krijgen en waar zij recht om te leven hebben. Indien deze. kerk zich ontplooit zal zij echter materieel ge sproken arm zijn en zij zal in een voortdurende, itiijiiiiniiiii VAN EN VOORDE DRAAITAFEL Van Georg Fnedrich Handel is be rend, dat-ie zichzelf nogal eens muzi- raal bestaL Hij was niet de enige jomponist, die eèn werkje meerdere malen en voor verschillende doelein den benutte - Bach en andere tijdge noten deden het ook wel en uit een atere periode is Rossini een bekend /oorbeeld-, maar Handel is een voorbeeld-bij-uitstek. Eén van die proeven van 'plagiaat' kan men aan heffen in een van de twee concerten a due cori', die zijn opgenomen op een EMI-plaat met de Academy of St. Martin in-the-Fields als uitvoerend ensemble. De oplettende luisteraar kan er na melijk muziek uit de Messias in aan treffen. Maar die luisteraar zal Han del moeten nageven, dat hij oor spronkelijk vokaal gedachte muziek uitstekend instrumentaal wist te verkopen' de Messias-fragmenten in het. eerste concert voor twee instru mentale koren zijn bijzonder kleur en toch ook vindingrijk bewerkt. De beide dubbelkorige concerten - de nummers één en drie - zijn in feite 'n soort suites vol dansante muziek. De bijzonderheid zit er in, dat Handel ze schreef voor een orkest met aan weerskanten van de ruimte een bla- zersgroep (twee hobo's, twee fagotten. tweehoornsinnummeréénenhobo'sen fagotten in drie) met het strijkersen semble in het midden. Hij paste beurt zang en echo-effecten bekwaam en spi ritueel toe en zo ontstonden werken, die minstens zoveel flair en kleur hebben als bijvoorbeeld de Fireworksmuziek. Wie erop vertrouwt, dat de werken bij The Academy in goede handen zijn. komt niet bedrogen uit: voortvarende én innemende vertolkingen, die de muziek alle push geven, die ze nodig heeft. Dat geldt ook voor de twee toegiften, een vroege en een late Handel-ouverture. namelijk 'Agrippi- na' en 'Ananna'. Een briljante opna meklank rondt deze uiterst plezierige schijf af. (EMI 5C 063-02701, stereo) DGG mikt met de uitgave van een nieuwe serie op de vervulling van een aantal 'hartewensen' van muzieklief hebbers. „die klassiek wel leuk vin den. als het maar niet te zwaar is." Een reeks met populaire klassieken dus - en wat zou daar op tegen zijn? In principe niets natuurlijk en alleen beroepsluisteraars en 'gevorderde' discofielen zullen aankijken tegen de manier, waarop DGG 't initiatief in vulde: Men koos namelijk voor de vervulling van hartewensen per com ponist en van die componist nam men dan óf enkele korte, maar volle dige werkjes op öf men selecteerde een populair deeltje uit een concert, een symfonie of een sonate. Met name tegen die verbrokkeling van al lerlei muziekjes willen gevorderden nog weieens aankijken - maar op hen mikt de serie waarschijnlijk niet. Drie platen met hartewens-concerten bereikten onze draaitafel: Beethoven. Mozart en Tsjaikowsky - men kon het raden. Er is een keur van uitvoer enden ter beschikking - van Von Ka- rajan en z'n Berliner Philharmoniker tot het Royal Philharmonic Orches tra met Goossens, van Wilhelm Kempf tot Christof Eschenbach, van David Oistrakh tot Karl Böhm. Een aantal werken krijgt ronduit een zeer fraaie vertolking en van de rest is de uilvoering nog altijd zodanig, dat ze aan een redelijke totaalindruk geen afbreuk doet. De opnamekwali teit wisselt - de opname-jaren va néren per plaat van 1962 tot 1975 - maar in technisch opzicht voldoen de platen uitstekend. De hartewenscon- certen vallen in het middenprijs klasse iBeethoven: eerste deel vijfde symfonie; vier contractdansen; Tch liebe dich'; tweede viooiromance; ouverture Egmonl: rondo voor viol en piano; derde deel eer ste pianoconcert; finale Fidelio; DGG 2545016) Tsjakowsky: Capprico Italien; drie dansen uit de Notenkraker; polonaise Eugen Onegin; eerste seene balletsuite Zwancnmeer; wals strijkers-serenadc. derde deel zesde symfonie. DGG 254519) Mozart: ouverture en aria Die Kntfuriiung aus dem Serail: turkse Eine kleine Nachtmusik; derdce deel vioolconcert nummer vijf; eerste deel symfonie 40, tweede deel pianoconcert 64467; finale blazersserenade; Ave verum, mars. 'Figaro' DGG 2545022. Jezus roept Maria Magdalena terug. Zij dacht Hem verloren te hebben. Zij is in haar verdriet verzonken en ver blind. Zij is zo van het gemis vervuld dat zij verschillen, vormen en ver houdingen niet meer opmerkt. Uit de chaos roept Jezus haar tot haar be stemming. Uit het niets tot echt be staan. Zij wordt genezen omdat zij niet aan zichzelf wordt overgelaten. Zij is gevonden en in een oerkreet welt haar antwoord op uit de diepten van haar menszijn. Het is de oerkreet in de moedertaal, de diepste taal. Je zus roept haar terug. Maar voor Ma ria betekent dat dat Jezus terug is in haar wereld. Nu wil zij Hem omvat ten, vasthouden, koesteren. Dan blijkt dat Jezus niet alleen terug roept, maar ook terugduwt. Houd. Mij niet vast, stuit Mij niet in Mijn beweging. Jezus is op weg naar de Vader en niet op weg naar Maria. Op weg naar de Vader neemt Hij Maria mee. Hij gaat naar de Vader mét Zijn gemeente. Maria wordt teruggeduwd omdat zij Jezus in haar wereld wilde opsluiten. Hij zou de verrijking van haar leven geweest zijn, het verlengstuk van haar mogelijkheden, vulling van haar gemis. Hoe ver zou zij nu kun nen reiken, hoe vervuld nu kunnen leven? Het Evangelie heefl echter grotere dimensies dan de persoon lijke vervulling. Jezus ls naar de Va der op weg met. Zijn gemeente, de mensen die Hij broeders noemt. Hij komt in onze wereld, onze persoon lijke wereld, om weer te gaan. Hij komt in de wereld van Maria om haar te halen. Hij komt in haar we reld om haar in Zijn wereld te bren gen. Hij is evenals vóór Pasen niet zonder een gemeente, een schare. broeders, Maria moet leren dat Jezus er niet alleen voor haar is, maar voor de broeders. Zijn wereld omvat hel 'geheel. Maria ontvangt een opdracht Zij dient uit zichzelf te treden naar de broeders. In het vervullen van die opdracht zal zij zelf opstaan en zal zij de breedte van de opstanding zien. Wij zouden de betekenis van Pasen versmallen wanneer wij alleen de en- 'e werkeljjk vruchtbare oecumene bestaat echter volgens Gollwitzer uit de handreiking van de ene op Jezus gerichte groep naar de an- dere - royaal over de administratieve grenzen van de kerkgenootschappen heen. Naar het woord van Luther legt hij uit dat het ware pausdom bij de eenvoudige gelovigen zit, ook al zijn zij zich daarvan waarschijnlijk niet be- wust. Dat was er dan ook de reden van dat zij in ons gefingeerde spelletje 'Wie van de drie?' stokstijf op hun stoelen bleven zitten, toen hen gevraagd werd of de ware kerk van Jezus Christus op wilde staan... A. F. M. C. KOOPMAN jH Academy of St. Martin in the fields. lllllllllllllllllllllll keling op het oog zouden hebben. Juist wanneer Jezus de enkeling te gemoet treedt wordt de wereldwijde gemeente zichtbaar. Hij duwt ons te rug in de gemeente. Dat is de plaats waar Hij met ons wil verkeren. Als enkeling zijn wij niet in staat om de dimensies van het heil door te meten. Dat kunnen we alleen met de broe ders. Jezus duwt Maria terug opdat zij nog rijker zal worden.,, Johannes 20:17 Pasen 1976 L. de liefde, w isten we maar het jaar van onze jaartelling waann Jezus is gestorven en verrezen, dan zouden we op onze kalender misschien een vaste datum kunnen hebben waarop het Paasfeest wordt gevierd. De datum van zijn ge boorte is niet bekend. We vieren het Kerstfeest op 25 december omdat dit, na enige wisselingen, zo is aangeno men. En het jaar van 's Heren ge boorte is ook niet bekend, al begin nen we onze jaartelling dan ook met zijn geboorte. Ook dit is pas in de vierde eeuw aangenomen en daarbij is toen een fout gemaakt. In ieder ge val hebben we wat betreft de tijd van zijn sterven en opstanding enig meer houvast, Reeds zes dagen voor het Paasfeest was Jezus met zijn discipe len in Jerusalem om het joodse Pa scha te vieren. Hij vroeg aan zijn dis cipelen dit in gereedheid te brengen in een grote bovenzaal. Hij begeerde vung dit met hen te eten. Tijdens dit historische Pascha werd het Avond maal ingesteld. Het geslachte paas lam van het oude joodse Pascha is het zinnebeeld van Christus zelf ge worden. Ons Paaslam is voor ons ge slacht, schrijft de apostel Paulus. Het Pascha van de Joden nu begon op de avond van de 14e Nisan, de lente maand. Het behoefde niet op 'n vrij dag te beginnen. Op die dag begon wél de grote dag van het Pascha. Dit Pascha duurde zeven dagen, zoals het eigenlijk ook het geval was met het christelijk Paasfeest. Vandaar dat wij nog altijd spreken van 'Beloken Pasen', het sluiten van het Paasfeest op de zondag na het feest. D het Paasfeest zou worden gevierd op de eerste zondag na de eerste vol!» maan in de lente en dat is nadien n gebleven tot op de dag van vandaar De beslissing in Nicea is mede daarom zo genomen, opdat hel joodse en christelijke Paasfeest nie: meer samen zouden vallen en zo ziter in onze paasdatum in feite een stuk anti-semitisme. Toch gebeurt het zo nu en dan dat deze feesten wèl sa menvallen. Maar in ieder geval is er, door de wisselende datum van he: maanjaar, een zekere verbinding blij ven bestaan tussen het feest van tf> joden en dat van de christenen. Het besef van deze saamhorigheid is ook nodig. Zonder de achtergrond var het joodse Paasfeest, kunnen wij het onze niet recht verstaan. Het gas: hier tenslotte om niet minder dan ot de betekenis van het Oude Testa ment voor de christenheid. Een mys tieke band blijft haar met Israèl ver binden. Na het 'evangelie' van he; Duitse Nationaal-Socialisme heböe: we de betekenis van deze band wee: beter en dieper leren verstaan. Nu at het lijden, sterven en de op standing van Jezus Christus valt in de lentetijd, staat dus wel vast, maar de datum staat allerminst vast. Wat is namelijk het geval? De joden, zoals trouwens alle volken in het Midden- Oosten, kenden het maanjaar. Een maand ging van Nieuwe maan tot de volgende Nieuwe maan. Wij kennen het zonnejaar en daarin vallen de joodse maanden niet samen met de onze. En dan is er nog iets dat ver warring brengt. Met twaalf joodse maanden blijven er dagen van ons zonnejaar over. Daarom voegde men er zo nu en dan een extra maand tus sen. opdat winter en zomer op hun plaats bleven naar de stand van de zon. Doch dit had tot gevolg dat alle feesten, naar ons gevoelen, een ver anderlijke datum kregen. Het joodse nieuwjaar wordt zo gevierd in sep tember of oktober. Al mag het begin van het Pascha dan vast staan op de 14e Nisan, naar onze kalender is de datum wisselend in maart of april en de ruimte tussen het eerste en laatste begin van het Pascha is nog groter dan bij ons. Nu zal het joodse Paasfeest oor spronkelijk in verband hebben ge staan met de oogst en met de kudde. Het Israël dat uit het Oude Testa ment tot ons komt, was geheel agra risch ingesteld. Het Pascha was het feest van de eerstelingen van de oogst en van de kudde. Van de gerst werden de ongezuurde broden ge bakken en van de eerstelingen der kudde werd een lam geslacht, waar van een offermaaltijd werd gehouden. We zingen daarvan nog altijd psalm 118, welk lied een deel is van de lof zang, die door Jezus met zijn discipe len in de paaszaal is gezongen. Dit Pascha is door de Israëlieten ge maakt tot een herdenking van de uit tocht uit Egypte. Het'centrale feit uit hun Volksbestaan is eveneens gewor den het centrale gedenken in hun godsdienstig leven. Hierdoor kregen elementen van het oorspronkelijke feest een nieuwe betekenis en zo wer den de ongezuurde broden (matsot) verklaard uit de haast waarmee het volk van Israël in de nacht uit Egypte is weggetrokken. Van de 14e tot de 21e Nisan at men daarvan En ook het lam dat geslacht werd. kon -men in verband brengen met de uittocht uit Egypte. In verschillende plaatsen van het Oude Testament kunnen we hierover lezen. De bittere kruiden herinnerden aan de Egyptische sla vernij. Bij dit alles werden vier bekers rode wijn gedronken. Het hoofdmo ment bij de viering van het joodse Pascha was er. wanneer de jongste uit het gezelschap na het drinken van de tweede beker vroeg naar de bete kenis van het feest, waarop dan de oudste de geschiedenis van de uit tocht vertelde. EE= Zoals de oudste gemeente te Jeru salem met de discipelen bleef opgaan naar de tempel, zo is zij ook met de joden het Pascha blijven vieren. Maar het accent kwam toch enigsrins an ders te liggen. De dag van de opstan ding werd voor haar de grote dag van het feest. Voor zover we weten heb ben de christenen tot aan het einde van de tweede eeuw hun Paasfeest gevierd gelijk met dat van de joden. Maar in Rome en Alexandrië begon men toen de paasdatum zelfstandig te berekenen. Soms viel het feest vóór het begin van de lente, wat voor hen een bezwaar was. Er is in de chris tenheid toen een hele strijd gevoerd tussen het oosten en het westen. Op het concilie van Nicea (325) is de be slissing gevallen, door te bepalen dat I u is er de laatste twintig jaar tel kens weer sprake van een vasts paasdatum. Het Vaticaan pleit e voor en op de agenda van de Wereld raad van Kerken te Nairobi stond ai: punt ook op de agenda Een beslis sing; is er niet gevallen. Deze kwesfe zal opnieuw in studie worden gen» men. Ge hebt hierover kunnen leze Het Paasfeest is het eerste en het te langrijkste feest van de christenhe; geweest gedurende vele eeuwe zoals dat nu nog het geval is bij d» Oosters-Orthodoxe kerken. We kui- nen wel stellen dat dit ook bij onsv. het geval is geweest tot in de IS: eeuw toe. Onder de naam Parein verstond men al heel vroeg niet te dag, evenals bij Israël, maar een py riode waarin werd gevast en waait de doop werd bediend aan hen dien de kerk wensten te worden opga» men. Daarna volgde er een tijd vreugde. Het sterven en de oprr ding van Jezus werd nog niet ÜW kaar gehaald, zoals het in de prit> tantse kerken het geval is. Hk Avondmaal werd dan ook gevierd cr, het Paasfeest. Uit deze viering te het Paasfeest is voortgekomen <e kerkelijk jaar, eerst het Pinksterêta met de Hemelvaartsdag en de zonde van de Drieëenheid. Pas veel latera er in de oude christenheid het Kers feest bijgekomen als de jongste ve de christelijke feestdagen, met dasr- aan voorafgaande de adventstijd. Me. Let het Paasfeest heeft ook tei Pinksterfeest vanzelfsprekend re wisselende datum gekregen, zodal s ook hier een zekere samenhang bte met de joodse feestkalender. In Ne robi is men dan doende geweest oc voor deze beide feestdagen een var- datum te krijgen. Voor het Paasfrer was dan voorgesteld de tweede zit dag na de eerste zaterdag in april Daartegen zijn allereerst c; Oosters-Orthodoxe kerken in vera: gekomen. Met him juliaanse tijdre kening verschillen zij toch al van d» andere kerken. Doch zij niet alleen Ook de sectie die zich heeft bezigge houden met de eredienst en liturgi sche vragen heeft er niet van willen weten, omdat daardoor de relatie me: de joodse religie nog meer verbroke: zou worden dan dit nu reeds het ge val is. De vrees dat het christendon een religie zal worden die los komtlf staan van het jodendom en die gaa: ontkennen waar haar wortels liggen is werkelijk niet ongegrond. De "e assemblée van de Wereldraad van Kerken werd het vorige jaar p houden in Afrika, een werelddeel dz momenteel meer dan enig ander: "beweging is. Wie iets gelezen hei van hetgeen aldaar op geestelijk f- bied gaande is, zal weten dat aide de groei van het christendom gree is. Maar hij zal ook weten dat dit dik wijls samengaat met een opge zweept nationalisme, waardoor aller lei accenten die het christendon vanuit de westerse cultuur heer meegekregen, worden verlegd. Zaïre is daarvan een sprekend voorbeeld De nadruk wordt gelegd op het spec fiek Afrikaanse, dat tot uiting mee: komen ook in het kerkelijk denker (zwarte theologie) maar ook in de eredienst, waarin men allerlei ele menten uit het oude heidendom wee: opgenomen wil zien. We hebben m het Europa van onze eeuw gezien hoe dicht het heidendom ons onder de huid zit. zo we het eerder nog nie: wisten. We hebben ook gezien welkt gevolgen het kan hebben wanneer op nationalisme, bloed en bodem de nadruk wordt gelegd. Voor deze si- glijdingen heeft men in Nairobi oe jonge kerken uit de Derde Wereld wil len waarschuwen en één van die waarschuwingen zat verpakt in hel afwijzen van een vaste paasdatum. Met nadruk is er op aangedrongen om deze kwestie geheel opnieuw in studie te nemen, En dan zal men w- recht komen in vragen die betrekking hebben op de verhouding van 1"" Oude- en Nieuwe Testament en op verhouding van kerk en Israël.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 20