PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT SHELL BEKENT ZAAK STEEKPENNINGEN Alarmeringsoefening op Schelde-Rijn leerde: meer blusboten en materiaal nodig Kabinet wil metaalop zeer korte termijn aan werk helpen Van '69 tot '73 half miljoen pond Italiaanse politieke partijen 'betaald' vandaag MUNITIE DE L UCHT IN 'DE ZON' IN VLAMMEN CNV: stijging loonsom al boven raming VERVROEGDE OPDRACHTEN CONSTRUCTIEBEDRIJVEN Dode bij ongeluk op spooroverweg 219e jaargang no. 89 Woensdag 14 april 1976 DEN HAAG - De Koninklijke Shell heeft toegegeven, dat haar inmiddels verkochte Italiaanse dochter, Shell Italiana, in de pe riode van 1969 tot 1973 jaarlijks ongeveer een half miljoen pond sterling heeft gestort in de kassen van politieke partijen in Italië. Het Britse zondagblad Sunday Times had onthuld dat Shell miljoenen gul dens aan smeergeld had betaald aan politieke partijen en hoge regerings functionarissen. In dit verband is on der meer de naam van Andreotti ge noemd, die op het ogenblik minister is in het kabinet-Moro. Echter nog voordat deze betalingen in de openbaarheid kwamen, heeft de groepsdirectie van de Shell er een einde aan gemaakt. Via een interne accountantscontrole kwamen de betalingen ter kennis van de groepsdirectie, die toen onmiddel lijk heeft ingegrepen. Dit zeggen de twee moedermaatschappijen, de Ko ninklijke Olie en de Shell, in een dins dag uitgegeven verklaring. In een toelichting, die Shell dinsdag gaf ter gelegenheid van het donderdag verschijnende jaarverslag, zei de presidente directeur van de Shell, mr. Wagner, dat het in de bedoeling lag op de jaarvergadering van Shell uitleg te geven over de gebeurtenissen in Italië. Nu de zaak eerder in de openbaarheid is gekomen, voelt Shell zich geroepen zich te verdedigen. „Uitgangspunt is geweest, dat men het keukenhulp schoolstrijd sjah Opinie en achtergrond: De geheime dienst van de Sjah van Perziè verhoogd actief in Zwitserland: Italiaanse land bouwpolitiek; de kwestie Rhodesia- Thulslanden-Angola. PAGINA 7 gramschap Een dag van gramschap in Sas van Gent met als aanleiding: het streek plan. studie Als blijkt dat een doorlaatbare dam in de Oosterschelde niet uit te voeren is. kan er best nog wat gestudeerd wor den, vindt PvdA-Roels. Wamgheden rond de muntenvondst bij Twisk; NW in actie tegen vuil en af stompend werk. geduid Sport: „Voor PSV is geduld een schone zaak", vindt trainer Kees Rijvers. eruyff Johan Cruyff tekent een jaartje bij in PAGINA 15 rembrandt Deze week beginnen de opnamen voor ae speelfilm over Rembrandt: radio- en "■'-programma's; strips. PAGINA 17 siap terug Het AKZO-concem schroeft de inves- 'enngen terug. Financieel-economlsch ™euws, beursberichten. in Italië wenste. Men spreekt steeds van steekpenningen, maar dat is een te gemakkelijke uitlating. Heeft men wel eens gedacht aan grijppenningen? Waarmee Wagner bedoelde, dat het in itiatief tot betalen niet is uitgegaan van dé Shell, maar van de instanties die het geld ontvingen. De Shell heeft, aldus Wagiier, toen zij bemerkte dat dit soort zaken gebeur de, er onmiddellijk een eind aan ge maakt. Men weigerde trouwens in het verleden altijd al iets aan politieke partijen te geven. „De betalingen in Italië waren overigens volstrekt legaal; het oordeel is verder aan de Italiaanse onderzoekcommissie", aldus Wagner, die verder zei, dat het niet zozeer een probleem van Shell of andere onder nemingen is. maar een Italiaans pro bleem. samenhangend met de al jaren lange onbestuurbaarheid van het land. In de dinsdag uitgegeven verklaring zegt de Shelldirectie ook nog, dat de diverse betalingen van Sheltmaat- schappijen gezien moeten worden in het licht van de zelfstandigheid van de bijna 750 groepsmaatschappijen Shell Italiana is tegen eind 1973 aan een Italiaanse s taatsmaatschappij verkocht wegens de jarenlange grote en toenemende verliezen en wegens al gemene bezwaren tegen het onderne mingsklimaat in Italië. De directie van de Italiaanse Shell- maatschappij. Shell Italiana. is ge zwicht voor de druk van de Italiaanse christen-democratische partij. Dat zei mr. Wagner dinsdagavond voor de tv in een toelichting op de afgelegde ver klaring. Hij vond het overigens fout dat dit gebeurd is. Het is de.beleidslijn van de groepsdirectie van de Konin klijke Shell om nooit aan omkoperij te doen, zei mr. Wagner. Mr. Wagner deelde verder mede, dat de groepsdirectie van plan was om over de betalingen aan de politieke partijen in Italië mededelingen te doen op de komende vergadering van aandeelhouders, die in mei in Den Haag zal worden gehouden. FILIPPIJNSE KAPERS IN LIBIË BENGHAZI (UPI/RTR) - De drie mo hammedaanse kapers zijn dinsdag met een toestel van Philippine Air Li nes (PAL) in Benghazi (Libië) aange komen, maar mogen daar niet blijven. Na urenlange onderhandelingen, waarbij de kapers een persoonlijke op roep tot de Libische leider, kolonel Gaddafi, hadden gericht en waarin zij hem verzochten om 'humanitaire re denen' asiel te verlenen, kregen zij tenslotte via de radio te horen: 'defini tieve beslissing. Alleen tanken toeges taan. Geen verdere discussie' De gezagvoerder gaf te kennen dat hij naar Karatsji wil terugkeren, waar het toestel achttien uur had gestaan voor dat het dinsdagochtend vroeg om half vier naar Libië vertrok. - De 52-jarige D Tapper uit Tweede Exloermond is dinsdagmiddag om het leven gekomen hij een aanrijding in het Drentse Exloo Het slachtoffer bot ste met zijn bromfiets tegen een auto die volgens de politie met te hoge snelheid uit een bocht in de weg kwam. OLDEBROEK: Gistermiddag is in Oosterwolde igem. Oldebroek) op de Veluwe de korenmolen 'De Zon' tot de grond toe afgebrand. Volgens de eigenaar is de brand veroorzaakt door achter de molen staande die selmotoren. Ook de bijgebouwen zijn volledig in vlammen opgegaan. 'De Zon' is een monument van het type belt-molen uit het midden van de negentiende eeuw met een hou ten onderbouw. EMMEN - Na de publicatie van de dis cussienota over het arbeidsvoorwaar denbeleid voor de tweede helft van 1976 is gebleken dat de loonsomstijging in het eerste deel van dit jaar groter is geweest dan de acht procent waarvan het CNV in zijn berekeningen is uitge gaan. Dit zei J. Lanser, voorzitter van het CNV, dinsdagavond in een CNV- bijeenkomst in Emmen. Het verschil is voor een deel te wijten aan het feit dat het CNV nog geen reke ning had gehouden met de premie die fciij invoering van de Algemene Arbeid songeschiktheidswet op 1 oktober a.s. moet worden betaald. Dit levert een LAPUA - Zeker 43 mensen, voor het merendeel vrouwen, zijn dinsdag om het leven gekomen bij een ont ploffing in een munitiefabriek in de Westfinse stad Lapua. De Finse politie die dit bekend maakte, liet weten dat er minstens 70 mensen,gewond zijn geraakt, van wie 25 zwaar. Reddingsploegen zoeken nog naar slachtoffers in het puin van het fa- brieksgedeeüe dat volledig ver woest werd. Het Finse rode kruis heeft in Lapua een hulppost inge richt om de ziekenhuizen in de buurt te ontlasten. Bij het hulpwerk zijn militairen ingeschakeld en er is bloedpasma per helikopter naar de plaats van de ramp gezonden. De oorzaak van de ontploffing is nog niet bekend. De Finse regering die dinsdag in spoedzitting bijeen kwam, heeft een commissie van on derzoek ingesteld. De zware explosie deed zich dins dagmorgen vroeg om tien minuten voor zeven onze tijd voor in de afde ling van de fabriek, een staatsbed rijf, waar patronen worden ge maakt. Bij de fabriek werken 500 mensen. verschil op van 0,3 procent. Bovendien heeft het Centraal Plan Bureau de stij ging van de loonkosten een half procent hoger geraamd. De raming komt nu uit op 8.8 procent, waarbij de AA W-premie is inbegrepen. Deze stijging heeft tot gevolg dat bij verwezenlijking van de CNV-voorstellen voorde prijscompensatie op 1 juli a.s. de loonkostenstijging in heel 1976 0,8 pro cent hoger zou zijn dan in de nota was becijferd, aldus Lansër. Ditzelfde geldt echter voor de doelstelling van de rege ring, die de loonkostenstijging wil be perken tot negen procent, bij volledige vergoeding van de prijsstijging voor werknemers met twee kinderen en een (Van onze redactie economie) DEN HAAG - Het kabinet zal op korte termijn nagaan of er mogelijkheden zijn om de constructiebedrijven vervroegde opdrachten te bezorgen. Het gaat hier bij dan voornamelijk om opdrachten van rijkswaterstaat en de Nederlandse Spoorwegen. Dit deelde minister Boersma van sociale zaken dinsdagmiddag mee nadat hij een serie oriënterende besprekingen had gevoerd met zes grote constructiebedrijven, metaalwerkgëversvoorzitter A. Prins en vertegenwoordi gers van de drie industriebonden over het in grote moeilijkheden verkerende Nederhorst Staal Constructiebedrijven in Gorinchem en Rotterdam. De minister zei dat het hem duidelijk bezitten. In totaal zijn er nog ruim 400 was geworden dat de constructiebed- bedrijven die het moeilijk hebben", zei rijven een steeds slechter wordende de minister. Voor het instellen van een orderportefeuille hebben. „Ik heb nu beleidscommissie zoals in de scheeps- gesproken met zes grote bedrijven die bouw bleek de minister evenals de 80 procent van het personeelsbestand vakbonden niet zoveel te voelen. „Dat zou in ieder geval al te laat zijn om de staalpoot van het Nederhorst>concem te reddert", zei hij. Wel was de minister van mening dat de staal- en constructiebedrijven de acti viteiten moeten gaan bundelen om bij voorbeeld gezamenlijk exportorders binnen te krijgen. Er bestaat een plan om hiervoor een ingenieurs- en mana gementbureau op te zetten. Volgens de minister zullen hierin ook de vakbon den moeten participeren. „Het heeft mij verbaasd dat de bonden nu pas voor het eerst op het tapijt zijn ver schenen". zei hij. De minister speelt in het kader van de reddingsmogelijkhe den van de Nederhorst-bedrijven ook nog met de idee om anderen te raad plegen. Hij denkt daarbij onder meer aan gesprekken met de ondernemings raden van de Nederhorst- staalbedrij ven. Nederhorst In ieder geval moet in mei de beslis sing over Nederhorst vallen, zo zei de minister. Afgewacht moet worden wat de gesprekken tussen Hollandia-De Groot (het bedrijf waarin minister Lubbers van economische zaken aan- Slot zie pagina 2 kolom 3) ALARMERING, OPKOMST EN COMMANDO VOERING GETEST.. DRAAIBOEK MOET HELPEN BIJ CALAMITEITEN RILLAND - Op papier zag het er allemaal maar lelijk uit: de ramp dinsdagmiddag op de Oosterschelde, waarvoor en kele tientallen brandweerlie den, mensen van rijkspolitie te water en van rijkswaterstaat in actie moesten komen. Een aanvaring tussen twee-tankers, een explosie, vermisten en een hoeveelheid uit een van de tankers stromende stookolie waren de gegevéns voor het drama. Gelukkig ging het al lemaal slechts om een oefe ning. De gruwelijke tonelen op de Oosterschelde hadden zich alleen maar afgespeeld in de fantasie van de samenstellers van het draaiboek voor de oe fening. De oefening had tot doel na te gaan hoe de alarmering, de opkomst en de commandovoering van rampbestrij ders en hulpverleners en de coördina tie van het gezamenlijke optreden in de praktijk verlopen in hel gebied van de Schelde-Rïjnverbinding. Met de in gebruikstelling van de Schelde- Rijnverbinding is een rampenrisico ontstaan. In de gemeenteraad van Tholen is daar onlangs nog op gewe zen. De commissarissen van de koningin in Zeeland en Noord-Brabant hebben een commissie ingesteld, die tot taak heeft een rampenregeling voor de Schelde- Rijnverbinding te ontwerpen. In die commissie hebben zitting de kabinet schefs van de commissarissen van de koningin, een Zeeuwse en een Bra bantse vertegenwoordiger van de aan grenzende gemeenten (voor Zeeland is dat burgemeester mr. C. Pijl Hogeweg van Reimerswaali. rijkswaterstaat, de bescherming bevolking en het brand weerwezen. Een rampenregeling is zo n complexe zaak. omdat er zoveel in stanties mee te maken hebben (twee provincies, verscheidene gemeenten, diverse brandweerkorpsen, rijkswater staat. de rijkspolitie te water en naar gelang de ernst van de ramp ambulan cediensten. het Rode Kruis en derge lijke). De alarmering van en de coördi natie tussen de verschillende instan ties vormen een knelpunt bij het be strijden van calamiteiten. Vandaar dat men eens wilde bekijken hoe een en ander in de praktijk verlooft. De 'ramp' dinsdagmiddag bestond uit een aanvaring tussen twee tankers, één geladen met benzine (het draaiboek liet het schip dan ook meteen in brand vliegen) en één geladen met stookolie. De plek des onheils was de Ooster schelde nog net op het gebied van de gemeente Reimerswaal. Vandaar dat burgemeester mr. C. Pijl Hogeweg de verantwoordelijke man was voor het bestrijden van de ramp. Via het Kreek- raksluizencomplex, de havendienst, het hulpcentrum voor Midden- en Noord-Zeeland in Goes en het gemeen tehuis werd hij gewaarschuwd. Op zijn beurt alarmeerde de heer Pijl Hogeweg de politie en de brandweer in Kruinin- gen en Rilland. De brandweer van Be rgen op Zoom werd om assistentie ge vraagd. omdat deze over zwaarder ma terieel beschikt. Binnen een kwartier waren de brandweerkorpsen van Ril land en Kruiningen bij het sluizen- complex gearriveerd even later ge volgd door een commandowagen, twee bluseenheden en een materiaalwagen van de Bergen op Zoomse brandweer. Na ruim drie kwartier arriveerde ook een grote poederwagen van de brand weer uit Breda Meteen na hun aan komst ging een aantal Reimerswaalse brandweerlieden met schuimblussers aan boord vad een inmiddels in ge reedheid gebracht vaartuig van rijks waterstaat dat zich naar de plaats van de ramp bega! Om het nog een beetje moeilijker te maken hadden de samenstellers van ISlot zie pagina 2 kilom 3) Het onvermogen om te luisteren §H et ziet er naar uit dat de gijzeling voor de reizigers uit de trein bij Bellen blijft voortduren Sinds hun be vrijding hebben zij tal van knusrhc- opmerkingen ge maakt aan het adres van de beleidsin- stantles, een kritiek die aj consequent staande hebben gehouden Geen enkel verweer van de bij deze zaak betrok ken autoriteiten is in staat gebleken hen van mening te veranderen. Deze week spraken rij met minister Van Agi, een gesprek dat ri) als 'teleurstel lend' hebben ervaren: de gijzelaars blijven er een andere mening op na houden dan de regering Zij wensen correcties te rien aangebracht ln het verslag dat het kabinet enkele maan den geleden aan de kamer toezond, „opdat bij een onverhoopt nieuwe gij zeling een beter beleid kan worden ge voerd" Minister Van Agt weigerde dat echter en handhaafde onverkort de vi sie van het kabinet. Daarover nu tonen de gijzelaars zich verbitterd: ri) zien geen kans begrip te krijgen voor hun standpunt bij het officiële Nederland en dat brengt hen in een hernieuwd isolement, een voortdurende gijzeling. V« fjmtlijn inkomen van 20.000 gulden. Ook deze twee doeleinden zijn niet meer verenig baar. LAGE ZWALUWE (ANP) - De 45-jarige E. van der List uit Breda is dinsdag niorgen bij een treinongeluk in Lage Zwaluwe om het leven gekomen. Hij reed met zijn auto de met automati sche knipperlichten beveiligde spoorwegovergang in de Spoorstraat op en kwam daarbij in botsing met de trein Rotterdam - Breda. oor de buitenstaander ls het moei lijk - om niet te zeggen: onmogelijk - zich een oordeel te vormen over het ge lijk of het ongelijk van beide partijen. Daartoe zou een minutieuze recon structie nodig zijn met behulp van alle beschikbare gegevens en. pas dan zou kunnen worden vastgesteld of er uit een beleidsoogpunt werkelijk fouten zijn gemaakt. Voor de gijzelaars lijkt het ons in liet bijzonder teleurstellend dat een dergelijk onderzoek niet is en vermoedelijk ook niet meer zal worden ondernomen. In aangelegenheden als deze heeft een minister er immers geen behoefte aan om zijn ambtenaren af te vallen. Uit een oog punt van beleid zal hij integendeel steeds weer de een heid van de opera tionele groep zo nadrukkelijk mogelijk onderstrepen. Zou namelijk een bewindsman kriti sche opmerkingen maken over deze of gene beleidsfiguur of over bepaalde be- leidsdaden, dan zou er wellicht bij be trokkenen een vorm van 'beleidsangst' ontstaan, die van invloed kan zajn bij mogelijk volgende soortgelijke situa ties Beleidsvoerende instanties moe ten er van op aan kunnen dat hun be slissingen door een minister met zijn verantwoordelijkheid worden gedekt, tenzij ze zodanige fouten hebben ge maakt dat daarover geen enkel mis verstand kan ontstaan. Minister Van Agt heeft in dit geval deze verant woordelijkheid zonder meer en zonder aarzelen op zich genomen, waarbij overigens dient te worden aangete kend dat het bij hem niet alleen om een formele, maar ook om een daad werkelijke verantwoordelijkheid ging: hij gaf mede leiding aan de operaties. In die verhouding is het ondenkbaar dat deze bewindsman zijn eigen voor stelling van zaken zal ondergraven. Bij de kamerdiscussie over het gijze- lingsverslag van de regering is even min fundamenteel onderzoek verricht naar de gang van zaken bij de trein. Daarvoor was het onderwerp te ge compliceerd en bovendien waren er po litiek gezien andere en belangrijkere aspecten aan de orde dan de trein. Het ging immers ook om de bezetting van het consulaat in Amsterdam, om de re latie tussen Nederland en Indonesië en om de verhouding tussen Nederland en de Zuid-Molukkers. Men mag aanne men dat de gijzelaars al even teleur gesteld zijn geweest over die kamerbe handeling als ze nu waren over het ge sprek met minister Van Agt: hun iso lement is er door versterkt. Er is nog een element dat hun vermoedelijk een sterk geïsoleerd gevoel zal geven: in feite heeft de Nederlandse samenleving hen en hun eenzaam avontuur al lang vergeten Men kan dat her en der mer ken aan allerlei reacties bij nogal wat Nederlanders: „Waarom blijven die gij zelaars doorgaan met hun klachten? Die zaak is toch al lang afgedaan?" De treinpassagiers worden langzamer hand beschouwd als mensen die ten onrechte hun eigen ervaringen verab soluteren. Gevolg: men gaat schouder ophalend aan hun betogen voorbij, men begrijpt hen niet Ee, Jen kleine tien jaar geleden ver scheen in West-Duitsland een boek van het bekende psychiaters-echtpaar Alexander en Margarete Mitscherlich over de verhouding van de Duitsers in de Bondsrepubliek tot datgene wat er in naam van het Duitse volk tijdens de tweede wereldoorlog is bedreven. Een boek. dat tot titel kreeg: ..Het onver mogen om te rouwen". Het lijkt er haast op alsof een soortgelijk onver mogen zich ook in de Nederlandse sa menleving voordoet, namelijk het on vermogen om te luisteren. Nederland blijkt zo intensief bezig met allerlei za ken - met de werkloosheid, met steek penningen. met Michels. met PSV en wat al niet meer - dat er geen gelegen heid bestaat, niet in Den Haag. niet el ders. om zich bezig te houden met de werkelijke problematiek van een groep als die van de gijzelaars uit Beilen. Men laat dat over aan wat psychiaters en maatschappelijke werkers: zij moe ten maar voor de begeleiding" zorgen, dat is hun vak. Alle anderen hebben geen tijd of geen politieke wil om te luisteren: een welbewust gekozen on vermogen. Voor de treinpassagiers duurt derhalve de gijzeling voort

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 1