De boodschap van Gato Barbieri DE LAATSTE PARTIJEN VAN ANDRIS ANDREIKO te J te FRAAIE OFFERPARTIJ s bh VOLGBOD ZATERDAG 10 APRIL 1976 zaterdagkrant 23 Van de Argentijnse kampioen tenor- saxofoonspelen Gato Barbieri is bij RCA de langspeelplaat 'Bolivia' ver schenen. Barbieri telt nu al meer dan tien jaar mee in de internatio nale Jazz-wercld en terecht. Vooral in de tweede helft van de zestiger ja ren heeft hij goede platen gemaakt. In die tijd is hij wel gekwalificeerd als een free-jazzcr met Zuidameri- kaanse invloeden. Dat is in de loop der jaren echter wat veranderd. Momenteel kan zijn spel het best be titeld worden als Zuidamerikaanse jazz met free-jazz invloeden. Die free-jazz invloeden zijn nog het sterkst merkbaar in de twee snelle nummers van deze lp: 'Merceditas' en 'Ninos'. beide van zijn hand. De Zuidamerikaanse invloeden brengen met zich mee dat er naast drums ook andere percussie-instrumenten wor den gebruikt. Onder anderen Airto Moreira speelt op deze opnamen mee. James 'M'tume voegt aan de ritme sectie nog Afrikaanse ritmen toe. Met zijn muziek wil Barbieri belang stelling vragen voor de derde wereld en voor de Zuidamerikaanse in het bijzond.r. Hij probeert met zijn mu ziek een boodschap over te brengen en zodoende een verandering te be werkstelligen in het bewustzijn van de mensen, „zodat ze gereed zullen zijn om andere wegen in te slaan, po- litieke wegen. Misschien," zegt hij zelf Die boodschap brengt hij wél met mooie muziek. De Argentijn staat bekend als een agressieve blazer. Dat is goed te horen in 'Merceditas' en 'Ninos'. In het eerste van die twee nummers op kant één worden vele ritmische wendingen toegepast. Bar bieri laat horen zijn instrument vol ledig te beheersen. Kant één wordt besloten met een medley van twee langzamere num mers: 'Eclypse' en 'Michellina'. Pianist Lonnie Liston Smith speelt de overgang tussen de twee nummers (bij plaatopnamen van Barbieri is hij trouwens geen onbekende) en laat daar zijn karakteristieke spel horen. Kant twee opent met het titelnum mer 'Bolivia'. Gitarist John Aber- crombie heeft in dit nummer zijn elektrische gitaar aan de kant gezet en maakt gebruik van 'n akoestische. Ook weer een minder snel nummer met een veelal strak ritme, waarop Barbieri weinig improviseert. Hij speelt trouwens ook nog fluit in 'Bo livia' en doet dat verdienstelijk. Het tweede nummer is 'Ninos'. weer een snelle. De free-invloeden komen hier weer wat naar boven. Het laatste nummer heet 'Vidala Triste', inder daad een triest geval dat nummer. Barbieri presteert het hier om - nogal vals ook - een zeurderig liedje te zin gen, En dan kan hij een begenadigd tenorist en een talentvol fluitist zijn, zingen kan hij beter laten. Het lijkt wel of het rietje van zijn saxofoon tussen tong en gehemelte zit geplakt. Kortom, op 'Vidala Triste' na is 'Bo livia' een goede plaat met uitschie ters in de snelle n •Bolivia', RCA - FD 10158. De musici die meespelen (die bezetting wisselt): Gato Barbieri (ts, fl. en voc.l, Lonnie Liston Smith (p), John Abercrombie (el. en ak, gitaar), J. F. Jenny Clark en Stanley Clark (bl, Airto Moreira (perc en drums). Pretty Purdie (drums), James M'tume en Gene Golden icongas) en Moulay Ali Hafid (dumbeg). MOBIAS Nog een plaat van RCA in deze ru briek, van pianist Cedar Walton kwam 'Mobius' op de markt. Een jazz-plaat met zeer duidelijke roek- invloeden; een plaat 'voor een breed publiek', zoals dat heet. Walton speelt met een negenmans bezetting Hijzelf behandelt toetsen en synthesizers. De overige musici zijn Gordon Edwards-bas. Steve Gadd-drums, Ryo Kawasaki-gitaar. Ray Mantilla en Omar Clay- percussie. Wayne Andre-trombone, Roy Burrowes-trompet en flugelhorn, Charles David-alt en bantonsaxofoon. Frank Foster-tenorsaxofoon. Voorts zijn nog twee dames te horen Adrienne Alberten Lani Groves) die de zang voor hun rekening nemen. De beste nummers van deze lp zijn niet de composities van Cedar Wal ton. waarvan er drie zijn opgenomen De beste vertolkingen zijn 'Blue Tra- ne' van John Coltrane en 'Off Minor' van Thelenious Monk. Met 'de beste nummers' wil niet gezegd dat 'Mo- hius' een 'dijk van een plaat' is. Cedar Walton (hij speelde onder meer bij de Jazz Messengers van Art Blakeyi heeft beter werk op de plaat gezet, ondanks het meespelen op deze plaat van Frank Foster en Ro.v Burrowes. Foster speelde bij het orkest van Ba- sie en Burrowes bij Ellington en dan moetje muzikaal gezien toch wel wat in je mars hebben. Beiden vervullen heden ten dage een rol als sessie muzikant bij RCA. De overige nummers (composities van Walton dus) zijn 'Soho' - maar Londen's rossige buurt is er niet in te ontdekken. The Maestro - nou, nou - Wham Voor de jazz-liefhebbcr is Clark Terry geen onbekende. Hij begon zijn loopbaan onder meer in de ko- perseclie van het orkest van Count Basic. Later stapte hij over naar het orkest van Duke Ellington. Daar werd het belangrijkste deel van zijn muziekloopbaan uitgestippeld. Hij zelf noemt de periode in de vijftiger bij het orkest van The Duke, hel doorlopen van de Ellington- universiteit Bij BASF verscheen kort geleden de langspeelplaat 'Wham'. Een live-opname van een concert dat Terry gaf in The Jazz- house in Hamburg. Op die plaat laat de trompettist en bugelspeler duidelijk merken zijn Ellington-verleden nog niet vergeten te zijn. Van de in totaal zeven num mers zijn er twee. die als Ellington- classics kunnen worden omschreven. De plaat opent met 'Perdido'. het nummer dat trombonist Juan Tizol schreef voor Ellington toen hij deel uitmaakte van diens orkest. Het tweede bekende nummer is Take the A-Train' van Billy Strahom. De plaat opent zo als gemeld met 'Perdido" Na enige ogenblikken wordt het duidelijk dat Terry de grote man van het kwartet is. De overigen vervullen duidelijk een bij rol. Die overigen zijn: Scott Bradford piano. Larry Gailes - bas en Hartwig Bartz - drums Na soli van Terry krij gen respectievelijk Bradford en Bartz- wel soloruimte, maar het geheel is toch het optreden van Clark Terry. Het tweede nummer heet 'On the trail'. De blazer leidt 'The trail' nog even 'down bij the riverside', waarna 'Jazzhouse Blues' wordt gespeeld: het w SAMENSTELLING: PETER BELIE derde nummer van kant één. Het ls de enige compositie van Clark Terry op deze plaat. Naast blaaswerk wordt er ook nog gezongen. En Terrv zingt een redelijke blues. Het vierde en laatste nummer van kant één is vast een geste aan het Duitse publiek geweest. Het is name lijk een nummer met de oer-Duitse naam 'In der Heimat gibts ein Wie- derseh'n'. Een stukje muziek dat eerder thuishoort in een Beiers bier huis dan in een jazzclub. En hoe on geloofwaardig het ook moge klin ken: Clark Terry maakt er nog rede lijk stuk muziek uit ook. Kant twee opent met een Thelonious Monk- 'evergreen', namelijk 'Straight no Chaser'. Ook hier weer een met veel elan spelende Clark Terry en ook een aardige solo van pianist Scotl Bradford, die niet de fout maakt om een poging te wagen het pianospel van Monk te imiteren. Iets waar vele pianisten niet aan i kunnen ontko men als ze 'Straight no Chaser' spe len. 'Wham' is het titelstuk Het is een compositie van Dizzy Gillespie, en tevens de langste op de plaat - bijna twaalf minuten Terry levert ook hier weer vocale medewerking, zij het niet alleen met woorden Ook Slam Ste wart komt om de hoek kijken, als Clark Terry de bassolo van Gailes met neurién gaat begeleiden. 'Take the A-train' besluit de plaat. Met 'Perdido' naar mijn mening het beste van de plaat, die voor een lief hebber van jazz. en van Clark Terry in het bijzonder en voor liefhebbers van goed trompetr. en flugelhomspel een welkome uitbreiding van de platen collectie zal zijn. Wham': BASF MPS 20 22676-3 loptientoptientoptientoptientoptientoptientoptientoptientc n de cijferkolommen treft u achtereenvolgens: de stand deze week. Ie stand vorige week: lil) Fernando 2 i 4) I love to love 3 i 5) December 1953 4 i 2) Saterday night 5 113) Save your kisses 6 8) Let your love flow 7 i 3) The alternative way 8 (23) Get up and boogie 9 (26) In Dulce jubilo 0 9) Love is the drug Abba Tina Charles Four Seasons Bay City Rolers Brotherhood of men Bellamy Brothers Anita Meyer Silver Convention Mike Oldfield Roxy Music ptientoptientoptientoptientoptientoptientoptientoptientop CLARK TERRY lllllllllillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll dammen/l.anderson In januari van dit jaar werd in Minsk het militair ploegenkam- pioenschap van de USSR gespeeld. Aan deze wedstrijden werd ook deelgenomen door Andris Andreiko, de enkele weken later op 33-jarige leeftijd overleden oud- wereldkampioen. Het zijn dus wel ongeveer de laatste officiële partijen door hem gespeeld. Als hommage aan het grootmeesterschap van Andreiko volgen hier in extenso dne van zijn winstpartijen uit ge noemd toernooi Bij dit bijzonder sterke spel is commentaar vrijwel overbodig. De systematische ma nier. waarop de winststellingen worden bereikt spreekt voor zich zelf. Andreiko - Boezinski 2-0 1 32-28 17-22; 2. 28x17 12x21; 3. 31- 26 7-12; 4. 26x17 12x21; 5. 36-31 1-7; 6. 37-32 7-12; 7. 41-37 19-23; 8. 46-41 21-26; 9. 35-30 14-19: 10. 30-25 12-17, 11. 25x14 9x20; 12. 31-27 4-9; 13. 41- 3S 10-14, 14. 33-28 8-12; 15. 39-33 20- 26x37; 21. 42x31 24-29; 22. 33x24 20x29; 23. 47-42 18-22: 24. 27x18 13x33: 25. 39x28 19-24: 26. 28x30 21- 26; 27. 34x23 26x19; 28 30-24 19x30, 29. 35x24 5-10: 30. 40-34 10-14: 31 34-29 17-22; 32. 38-33 8-13; 33. 42-37 16-21; 34. 24-19 14x34: 35 33-28 22x33; 36. 43-38 33x31; 37 36x7 Boezinski •m i§ u ai m m m •j m m a Q M ai a Stand na 21. 42. 42x31 Het hoogtepunt van de partij. Zwart mag niet spelen 21-26 we gens 34-29 23x45; 27-21 26x37; 21x25 37-41; 36-31 41-46; 31-27 en wint. Zwart vervolgt met een vereen voudiging brengende variant, maar onderschat kort daarop de scherp zinnigheid van zijn tegenstander. Kim - A. Andreiko 0-2 1 32-28 16-21; 2. 31-26 18-22: 3. 37-32 11-16: 4. 41-37 7-11; 5. 46-41 1-7: 6. 28-23 19x28; 7. 32x23 13-18. 8. 35-30 18x29; 9. 34x23 20-25. 10. 40-34 14-19; 11. 23x14 10x19: 12. 45-40 9-14: 13. 33-29 8-13; 14. 50-45 12-18; 15. 39-33 7-12; 16. 43-39 19-23: 17. 48-43 14-19: 18. 40-35 3-8; 19. 37-31 22-28: 20. 33x22 17x28; 21. 26x17 11x22: 22. 38-33 16-21: 23. 42-38 21-27; 24. 41-37 6-11; 25. 38-32 27x38: 26. 43x32 19-24 27. 30x19 13x24; 28. 29x20 15x24; 29. 31-27 22x42: 30. 33x13 8x19: 31 47x38 5-10: 32. 39-33 10-14: 33. 33-28 11-17; 34. 36-31 23-29; 35. 34x29 17- 22; 36. 28x8 19x26; 37 8-3 24-30: 38. 3x20 25x14; 39. 35x24 26-31; 40. 44-39 24: 16 44-39 17-21; 17. 49-44 2-8; 18. 40-35 14-20: 19. 45-40 12-17: 20. 37-31 31-36; 41. 39-34 36-41; 42. 49-43 2-8 Stand na 33. 11-17 Voor de hand ligt hier 44-40, maar dan kan volgen 24-29; 36-31 12-18; 31-27 18-22; 27x18 23x12; 34x23 17- 22; 28x8 19x37 en wint. 43. 16x9 23x45: 44. 9-4 45-50; 45. 29- 23 17-21; 46. 23-19 50-6: 47 4-27 21x32: 48. 37x28 6x20, 49 25x14. 25x14. Swizinski 7 .<a Q j J m a A. Andreiko - Swizinski 2-0. 1. 33-29 17-21: 2. 32-28 20-25: 3. 39-33 21-26, 4 37-32 26x37, 5. 41x32 16-21: 6. 44-39 21-26: 7. 47-42 26x37: 8. 41x32 11-17; 9. 50-44 17-21; 10. 31-26 12-17; 11. 41-37 17-22; 12. 26x17 22x11; 13. 46-41 7-12: 14. 36-31 11-17. 15. 48-42 6-11: 16. 31-27 11-16. 17. 29- 23 18x29. 18 33x24 19x30: 19. 35x24 17-21; 20. 38-33 21-26: 21. 42-38 14T9; 22 34-30 25x34; 23. 39x30 10-14. 24. 44-39 12-18; 25. 49-44 5-10: 26. 40-35 14-20; 27. 45-40 20x29; 28. 33x24 10- 14; 29 40-34 1-6; 30. 39-33 2-7: 31. 43-39 8-12; 32. 44-40 7-11: 33. 34-29 11-17: 34. 27-21 16x27: 35. 32x21 14- 20: 36. 30-25 19x30, 37. 25x14 9x20; 38. 35x24 4-9: 39. 28-23 9-14: 40 33-28 6-11; 41. 21-16 14-19; 42. 23x25 18-23; m m m m m.. mm m m O WA */A 'Mi. Stand na 40. ...6-11 schaken/c. jansen De volledige eindstand van het toernooi in Skopje was als volgt: 1 Karpov 12.5, 2 Uhlmann 11, 3 Tim man 10,5, 4 Kurajica, 9 5 Tarjan 9, 6 Vclimirovic 8,5, 7 Adorjan 8, 8 Ivkov 7,5, 9 Matanovic 7,5, 10 Wa- eanjan 7, 11 Nicevski 6. 12 Sofre- vski 6, 13 Reshevsky 5,5, 14 Ivan- ovic 5,5, 15 Georgievski 3,5 en 16 Jemancev 3 punten.Een fraai resul taat voor Timman. Waarschijnlijk de beste prestatie die hij tot nog toe heeft geleverd. Karpov en Timman waren de enige spelers die ongeslagen bleven. Voor Reshe- vskhy beginnen de jaren nu toch duidelijk te tellen. Zo slecht heeft luj het nog nooit gedaan. Opval lend was de matige verrichting van Waganjan. Toch zal hij met plezier aan toernooi terugdenken, want hij speelde een schitterende partij tegen Reshevkv. Wit: Reshevsky Zwart: Waganjan. Franse partij Le2-e4 e7-e6 2.d2-d4 d"-d5 3.Pbl-d2 Pg8-f6. Tegen Karpov speelde Waganjan 3.. C5. zoals de lezers van deze ru briek zich zullen herinneren. 4.e4-e5 Pf6-d7 5.f2-f4 c7-c5 De thematische zet in het Frans. 6.c2-c3 Pb8-c6 7.Pd2-f3 Dd8-a5 8.Kel-f2.„. Bekend is 8.Pe2 waarop zwart met b7-b5-b4 reageert. Volgens Tsjistja- kov, die deze partij in '64 heeft gea nalyseerd, waar we dankbaar ge bruik van hebben gemaakt, is 8.dc5. beter. Il.e5xf6 Le7xf6 12,Kf2-g3 De koning lijkt hier redelijk veilig te staan. 12....c5xd4 13.c3xd4 0-0 14.Thl-el Zie diagram. 1 4e6-e5ü Een schitterende doorbraak, met een verrassende pointe. Wit is in alle varianten verloren. 15.f4xe5 Met de andere pion nemen komt op hetzelfde neer. 1 5Pd7xe5! I i 1 1 I I i -7) li I i 1 X X X I X 11 t 1 ül.: i H lisfl DIAGRAM I De witte muur in het centrum wordt opgeblazen. 16.d4xe5 Nog minder goed was 16 Pe5: Le5:~ 17.de5: Df2 mat! Zie diagram 2. 16Lf6-h4*!!!! Een schitterende combinatie, die zwart reeds ver van tevoren heeft zien aankomen. Een dergelijk 'onge luk' is Reshevsky in zijn lange en 17.Kg3xh4 Met het paard nemen is meteen mat door Df2. Wat is nu de bedoeling van zwart met deze offers? Let op! 17....Tf8xf3!! Na twee opeenvolgende stukoffers nu nog een kwaliteitsoffer, dat wit echter niet aan kan nemen Zie: 18,gf3: Df2 en nu 19.Kg5 h6 plus 20. Kf4 g5 mat Of 19.Pg3 Dh2: plus 20.Kg5 Dh6 mat. 18.Tel-fl..„ Zwart moest hoe dan ook tevreden zijn met maar één stuk meer. Van tevredenheid zal er bij hem waar schijnlijk wel al geen sprake meer kunnen zijn. Ook 18.g3 Db4r 19.Lf4 De7t 20 Lg5 De6 was onvoldoende. De witte koning is reddeloos verlo- 18....Db6-b4.' 19.Lcl-f4 Db4-e7t 20.Lf4-g5 De7-e6 21.Ld3-f5 Er is geen goede verdediging meer, daarom probeert wit nog een val letje. Op 21.h3 volgt Th3:^ 22.gh3: !Dh3: mat. *21...Tf3xf5. Nu heeft zwart zijn geofferde mate riaal terug. Hij mocht niet met zijn dame op f5 slaan wegens Dd5: en Df3: met winst voor wit. Dat zou een afgrijselijke blunder geweest zijn en grootmeesters maken die niet. O nee??? In hetzelfde toernooi was tussen Nicevski en Waganjan de volgende stelling ontstaan: Wit: Kh2 Dc3 pionnen b2 en 12 Zwart: Kg4 Dd5 pionnen b3 f4 en g5. Zwart (Waganjan) heeft een zeer gunstig dame-eindspel. Hij speelde de blun der van het jaar: l....Ddl???? Waarna wit zeer gevat met 2 Dh3 mat antwoordde. ..Ook een reden voor Waganjan om het toernooi niet te vergeten! 22.Pe2-f4 De6xe5. Het is bekeken. 23.Ddl-g4 Tf5-n 24.Dg4-h5 Pc6-e7 25.g2-g4..„ Op 25.Df7: t Kf7:26.Pd3 volst Pf5 -f 25...Pe7-g6-Dh2 mat en 26.Kh.. Of 26.Pg6 3 Tf4:! 26....Lc8-d7 27.Tal-el De5-d6 28.Lg5-h6 Ta8-f8! In deze hopeloze stelling over schreed wit de tijd. Oplossing van vorige week: Ter Plegt-Duvekot W: Khl D2 Lel Ta8 Lc6 pionnen d5 e4 f3 h2. Z: Kh26 Dd3 Tb8 Lh8 Pf6 pionnen d6 e5 f4 h5. l....Tb2!ü Zeer mooi!. bridgen/ t. schipperheijn Het is een goed principe om een volgbod ln een kleur slechts te doen indien men de uitkomst in die kleur kan verdragen. Dat dit principe juist is, wordt weer eens aangetoond in het volgende spel, dat voorkwam in een belangrijke wedstrijd tussen sterke spelers: Sch. A V 9 6 Ha. 6 5 Ru. B42 KI. H 10 8 2 Sch. 10 8 7 3 2 Ha. A 7 4 2 Ru. 8 KL A6 4 Sch. H 5 Ha. HB 10 9 3 Ru. 9 7 6 KI. V B 9 Sch. B4 Ha. V8 Ru. A H V 10 5 3 KL 7 5 3 Noord gever, niemand kwetsbaar. Zuid opende 1 Ru., gevolgd door 1 Sch. bij West en 2 SA bfj Noord. Zuid besloot de bieding met 3 SA en het is oost niet euvel te dulden dat hij startte met Sch. H. Het is gemakkelijk te zien hoe rampzalig deze start was. Noord kreeg niet alleen een gratis schoppensnit. maar bovendien promoveerde Sch. B tot de negende slag. Meer waardering kunnen we hebben voor het schoppen-volgbod van de Westspeler ln het voF gende spel: Sch. B 7 5 Ha. 10 9 2 Ru. H 6 KL A V B 9 7 Sch. A H V Ha. B 5 Ru. B 10 9 8 3 2 KL Sch. 10 9 6 Ha. V 6 3 Ru. V 5 4 KL 8 6 4 2 Sch. 8 4 3 2 Ha. A H 8 7 4 Ru. A 7 KL K 10 Noord gever. N-Z kwetsbaar. Zuid opende in derde hand met 1 Ha en West volgde met 1 Sch Noord bood 3 KI, waarna via 3 Ha bij Zuid een eindcontract werd bereikt van 4 Ha. Dit contract ging na een schoppenstart 1 down. Aan de andere tafel belandden Noord en Zuid in het onverlies- bare 3 SA-contract, nadat West na 1 Ha had ge volgd met 2 Ru. Noord bood 2 SA en Zuid maakte er drie van. Oost startte met Ru 4. waarna Noord geen enkele moeite had zijn contract te maken.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 23