De boodschap van
Gato Barbieri
DE LAATSTE PARTIJEN VAN ANDRIS ANDREIKO
te
J
te
FRAAIE OFFERPARTIJ
s
bh
VOLGBOD
ZATERDAG 10 APRIL 1976
zaterdagkrant
23
Van de Argentijnse kampioen tenor-
saxofoonspelen Gato Barbieri is bij
RCA de langspeelplaat 'Bolivia' ver
schenen. Barbieri telt nu al meer
dan tien jaar mee in de internatio
nale Jazz-wercld en terecht. Vooral
in de tweede helft van de zestiger ja
ren heeft hij goede platen gemaakt.
In die tijd is hij wel gekwalificeerd
als een free-jazzcr met Zuidameri-
kaanse invloeden. Dat is in de loop
der jaren echter wat veranderd.
Momenteel kan zijn spel het best be
titeld worden als Zuidamerikaanse
jazz met free-jazz invloeden.
Die free-jazz invloeden zijn nog het
sterkst merkbaar in de twee snelle
nummers van deze lp: 'Merceditas' en
'Ninos'. beide van zijn hand. De
Zuidamerikaanse invloeden brengen
met zich mee dat er naast drums ook
andere percussie-instrumenten wor
den gebruikt. Onder anderen Airto
Moreira speelt op deze opnamen mee.
James 'M'tume voegt aan de ritme
sectie nog Afrikaanse ritmen toe.
Met zijn muziek wil Barbieri belang
stelling vragen voor de derde wereld
en voor de Zuidamerikaanse in het
bijzond.r. Hij probeert met zijn mu
ziek een boodschap over te brengen
en zodoende een verandering te be
werkstelligen in het bewustzijn van
de mensen, „zodat ze gereed zullen
zijn om andere wegen in te slaan, po-
litieke wegen. Misschien," zegt hij zelf
Die boodschap brengt hij wél met
mooie muziek. De Argentijn staat
bekend als een agressieve blazer. Dat
is goed te horen in 'Merceditas' en
'Ninos'. In het eerste van die twee
nummers op kant één worden vele
ritmische wendingen toegepast. Bar
bieri laat horen zijn instrument vol
ledig te beheersen.
Kant één wordt besloten met een
medley van twee langzamere num
mers: 'Eclypse' en 'Michellina'.
Pianist Lonnie Liston Smith speelt
de overgang tussen de twee nummers
(bij plaatopnamen van Barbieri is hij
trouwens geen onbekende) en laat
daar zijn karakteristieke spel horen.
Kant twee opent met het titelnum
mer 'Bolivia'. Gitarist John Aber-
crombie heeft in dit nummer zijn
elektrische gitaar aan de kant gezet
en maakt gebruik van 'n akoestische.
Ook weer een minder snel nummer
met een veelal strak ritme, waarop
Barbieri weinig improviseert. Hij
speelt trouwens ook nog fluit in 'Bo
livia' en doet dat verdienstelijk. Het
tweede nummer is 'Ninos'. weer een
snelle. De free-invloeden komen hier
weer wat naar boven. Het laatste
nummer heet 'Vidala Triste', inder
daad een triest geval dat nummer.
Barbieri presteert het hier om - nogal
vals ook - een zeurderig liedje te zin
gen, En dan kan hij een begenadigd
tenorist en een talentvol fluitist zijn,
zingen kan hij beter laten. Het lijkt
wel of het rietje van zijn saxofoon
tussen tong en gehemelte zit geplakt.
Kortom, op 'Vidala Triste' na is 'Bo
livia' een goede plaat met uitschie
ters in de snelle n
•Bolivia', RCA - FD 10158. De musici
die meespelen (die bezetting wisselt):
Gato Barbieri (ts, fl. en voc.l, Lonnie
Liston Smith (p), John Abercrombie
(el. en ak, gitaar), J. F. Jenny Clark en
Stanley Clark (bl, Airto Moreira
(perc en drums). Pretty Purdie
(drums), James M'tume en Gene
Golden icongas) en Moulay Ali Hafid
(dumbeg).
MOBIAS
Nog een plaat van RCA in deze ru
briek, van pianist Cedar Walton
kwam 'Mobius' op de markt. Een
jazz-plaat met zeer duidelijke roek-
invloeden; een plaat 'voor een breed
publiek', zoals dat heet.
Walton speelt met een negenmans
bezetting Hijzelf behandelt toetsen
en synthesizers. De overige musici
zijn Gordon Edwards-bas. Steve
Gadd-drums, Ryo Kawasaki-gitaar.
Ray Mantilla en Omar Clay-
percussie. Wayne Andre-trombone,
Roy Burrowes-trompet en flugelhorn,
Charles David-alt en bantonsaxofoon.
Frank Foster-tenorsaxofoon. Voorts
zijn nog twee dames te horen Adrienne
Alberten Lani Groves) die de zang voor
hun rekening nemen.
De beste nummers van deze lp zijn
niet de composities van Cedar Wal
ton. waarvan er drie zijn opgenomen
De beste vertolkingen zijn 'Blue Tra-
ne' van John Coltrane en 'Off Minor'
van Thelenious Monk. Met 'de beste
nummers' wil niet gezegd dat 'Mo-
hius' een 'dijk van een plaat' is. Cedar
Walton (hij speelde onder meer bij de
Jazz Messengers van Art Blakeyi
heeft beter werk op de plaat gezet,
ondanks het meespelen op deze plaat
van Frank Foster en Ro.v Burrowes.
Foster speelde bij het orkest van Ba-
sie en Burrowes bij Ellington en dan
moetje muzikaal gezien toch wel wat
in je mars hebben. Beiden vervullen
heden ten dage een rol als sessie
muzikant bij RCA.
De overige nummers (composities
van Walton dus) zijn 'Soho' - maar
Londen's rossige buurt is er niet in te
ontdekken. The Maestro - nou, nou -
Wham
Voor de jazz-liefhebbcr is Clark
Terry geen onbekende. Hij begon
zijn loopbaan onder meer in de ko-
perseclie van het orkest van Count
Basic. Later stapte hij over naar het
orkest van Duke Ellington. Daar
werd het belangrijkste deel van zijn
muziekloopbaan uitgestippeld. Hij
zelf noemt de periode in de vijftiger
bij het orkest van The Duke, hel
doorlopen van de Ellington-
universiteit Bij BASF verscheen
kort geleden de langspeelplaat
'Wham'. Een live-opname van een
concert dat Terry gaf in The Jazz-
house in Hamburg.
Op die plaat laat de trompettist en
bugelspeler duidelijk merken zijn
Ellington-verleden nog niet vergeten
te zijn. Van de in totaal zeven num
mers zijn er twee. die als Ellington-
classics kunnen worden omschreven.
De plaat opent met 'Perdido'. het
nummer dat trombonist Juan Tizol
schreef voor Ellington toen hij deel
uitmaakte van diens orkest. Het
tweede bekende nummer is Take the
A-Train' van Billy Strahom.
De plaat opent zo als gemeld met
'Perdido" Na enige ogenblikken
wordt het duidelijk dat Terry de
grote man van het kwartet is. De
overigen vervullen duidelijk een bij
rol. Die overigen zijn: Scott Bradford
piano. Larry Gailes - bas en Hartwig
Bartz - drums Na soli van Terry krij
gen respectievelijk Bradford en Bartz-
wel soloruimte, maar het geheel is
toch het optreden van Clark Terry.
Het tweede nummer heet 'On the
trail'. De blazer leidt 'The trail' nog
even 'down bij the riverside', waarna
'Jazzhouse Blues' wordt gespeeld: het
w
SAMENSTELLING: PETER BELIE
derde nummer van kant één. Het ls
de enige compositie van Clark Terry
op deze plaat. Naast blaaswerk wordt
er ook nog gezongen.
En Terrv zingt een redelijke blues.
Het vierde en laatste nummer van
kant één is vast een geste aan het
Duitse publiek geweest. Het is name
lijk een nummer met de oer-Duitse
naam 'In der Heimat gibts ein Wie-
derseh'n'. Een stukje muziek dat
eerder thuishoort in een Beiers bier
huis dan in een jazzclub. En hoe on
geloofwaardig het ook moge klin
ken: Clark Terry maakt er nog rede
lijk stuk muziek uit ook.
Kant twee opent met een Thelonious
Monk- 'evergreen', namelijk 'Straight
no Chaser'. Ook hier weer een met
veel elan spelende Clark Terry en ook
een aardige solo van pianist Scotl
Bradford, die niet de fout maakt om
een poging te wagen het pianospel
van Monk te imiteren. Iets waar vele
pianisten niet aan i kunnen ontko
men als ze 'Straight no Chaser' spe
len.
'Wham' is het titelstuk Het is een
compositie van Dizzy Gillespie, en
tevens de langste op de plaat - bijna
twaalf minuten Terry levert ook hier
weer vocale medewerking, zij het niet
alleen met woorden Ook Slam Ste
wart komt om de hoek kijken, als
Clark Terry de bassolo van Gailes
met neurién gaat begeleiden.
'Take the A-train' besluit de plaat.
Met 'Perdido' naar mijn mening het
beste van de plaat, die voor een lief
hebber van jazz. en van Clark Terry in
het bijzonder en voor liefhebbers van
goed trompetr. en flugelhomspel een
welkome uitbreiding van de platen
collectie zal zijn.
Wham': BASF MPS 20 22676-3
loptientoptientoptientoptientoptientoptientoptientoptientc
n de cijferkolommen treft u achtereenvolgens: de stand deze week.
Ie stand vorige week:
lil) Fernando
2 i 4) I love to love
3 i 5) December 1953
4 i 2) Saterday night
5 113) Save your kisses
6 8) Let your love flow
7 i 3) The alternative way
8 (23) Get up and boogie
9 (26) In Dulce jubilo
0 9) Love is the drug
Abba
Tina Charles
Four Seasons
Bay City Rolers
Brotherhood of men
Bellamy Brothers
Anita Meyer
Silver Convention
Mike Oldfield
Roxy Music
ptientoptientoptientoptientoptientoptientoptientoptientop
CLARK TERRY
lllllllllillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll
dammen/l.anderson
In januari van dit jaar werd in
Minsk het militair ploegenkam-
pioenschap van de USSR gespeeld.
Aan deze wedstrijden werd ook
deelgenomen door Andris Andreiko,
de enkele weken later op 33-jarige
leeftijd overleden oud-
wereldkampioen. Het zijn dus wel
ongeveer de laatste officiële partijen
door hem gespeeld. Als hommage
aan het grootmeesterschap van
Andreiko volgen hier in extenso
dne van zijn winstpartijen uit ge
noemd toernooi Bij dit bijzonder
sterke spel is commentaar vrijwel
overbodig. De systematische ma
nier. waarop de winststellingen
worden bereikt spreekt voor zich
zelf.
Andreiko - Boezinski 2-0
1 32-28 17-22; 2. 28x17 12x21; 3. 31-
26 7-12; 4. 26x17 12x21; 5. 36-31 1-7;
6. 37-32 7-12; 7. 41-37 19-23; 8. 46-41
21-26; 9. 35-30 14-19: 10. 30-25 12-17,
11. 25x14 9x20; 12. 31-27 4-9; 13. 41-
3S 10-14, 14. 33-28 8-12; 15. 39-33 20-
26x37; 21. 42x31 24-29; 22. 33x24
20x29; 23. 47-42 18-22: 24. 27x18
13x33: 25. 39x28 19-24: 26. 28x30 21-
26; 27. 34x23 26x19; 28 30-24 19x30,
29. 35x24 5-10: 30. 40-34 10-14: 31
34-29 17-22; 32. 38-33 8-13; 33. 42-37
16-21; 34. 24-19 14x34: 35 33-28
22x33; 36. 43-38 33x31; 37 36x7
Boezinski
•m
i§
u
ai m
m m
•j
m
m
a
Q
M
ai a
Stand na 21. 42. 42x31
Het hoogtepunt van de partij.
Zwart mag niet spelen 21-26 we
gens 34-29 23x45; 27-21 26x37; 21x25
37-41; 36-31 41-46; 31-27 en wint.
Zwart vervolgt met een vereen
voudiging brengende variant, maar
onderschat kort daarop de scherp
zinnigheid van zijn tegenstander.
Kim - A. Andreiko 0-2
1 32-28 16-21; 2. 31-26 18-22: 3. 37-32
11-16: 4. 41-37 7-11; 5. 46-41 1-7: 6.
28-23 19x28; 7. 32x23 13-18. 8. 35-30
18x29; 9. 34x23 20-25. 10. 40-34 14-19;
11. 23x14 10x19: 12. 45-40 9-14: 13.
33-29 8-13; 14. 50-45 12-18; 15. 39-33
7-12; 16. 43-39 19-23: 17. 48-43 14-19:
18. 40-35 3-8; 19. 37-31 22-28: 20.
33x22 17x28; 21. 26x17 11x22: 22.
38-33 16-21: 23. 42-38 21-27; 24. 41-37
6-11; 25. 38-32 27x38: 26. 43x32 19-24
27. 30x19 13x24; 28. 29x20 15x24; 29.
31-27 22x42: 30. 33x13 8x19: 31
47x38 5-10: 32. 39-33 10-14: 33. 33-28
11-17; 34. 36-31 23-29; 35. 34x29 17-
22; 36. 28x8 19x26; 37 8-3 24-30: 38.
3x20 25x14; 39. 35x24 26-31; 40. 44-39
24: 16 44-39 17-21; 17. 49-44 2-8; 18.
40-35 14-20: 19. 45-40 12-17: 20. 37-31
31-36; 41. 39-34 36-41; 42. 49-43 2-8
Stand na 33. 11-17
Voor de hand ligt hier 44-40, maar
dan kan volgen 24-29; 36-31 12-18;
31-27 18-22; 27x18 23x12; 34x23 17-
22; 28x8 19x37 en wint.
43. 16x9 23x45: 44. 9-4 45-50; 45. 29-
23 17-21; 46. 23-19 50-6: 47 4-27
21x32: 48. 37x28 6x20, 49 25x14.
25x14.
Swizinski
7 .<a
Q
j J
m
a
A. Andreiko - Swizinski 2-0.
1. 33-29 17-21: 2. 32-28 20-25: 3. 39-33
21-26, 4 37-32 26x37, 5. 41x32 16-21:
6. 44-39 21-26: 7. 47-42 26x37: 8.
41x32 11-17; 9. 50-44 17-21; 10. 31-26
12-17; 11. 41-37 17-22; 12. 26x17
22x11; 13. 46-41 7-12: 14. 36-31 11-17.
15. 48-42 6-11: 16. 31-27 11-16. 17. 29-
23 18x29. 18 33x24 19x30: 19. 35x24
17-21; 20. 38-33 21-26: 21. 42-38 14T9;
22 34-30 25x34; 23. 39x30 10-14. 24.
44-39 12-18; 25. 49-44 5-10: 26. 40-35
14-20; 27. 45-40 20x29; 28. 33x24 10-
14; 29 40-34 1-6; 30. 39-33 2-7: 31.
43-39 8-12; 32. 44-40 7-11: 33. 34-29
11-17: 34. 27-21 16x27: 35. 32x21 14-
20: 36. 30-25 19x30, 37. 25x14 9x20;
38. 35x24 4-9: 39. 28-23 9-14: 40 33-28
6-11; 41. 21-16 14-19; 42. 23x25 18-23;
m
m m m m..
mm m
m
O
WA */A 'Mi.
Stand na 40. ...6-11
schaken/c. jansen
De volledige eindstand van het
toernooi in Skopje was als volgt: 1
Karpov 12.5, 2 Uhlmann 11, 3 Tim
man 10,5, 4 Kurajica, 9 5 Tarjan 9,
6 Vclimirovic 8,5, 7 Adorjan 8, 8
Ivkov 7,5, 9 Matanovic 7,5, 10 Wa-
eanjan 7, 11 Nicevski 6. 12 Sofre-
vski 6, 13 Reshevsky 5,5, 14 Ivan-
ovic 5,5, 15 Georgievski 3,5 en 16
Jemancev 3 punten.Een fraai resul
taat voor Timman. Waarschijnlijk
de beste prestatie die hij tot nog
toe heeft geleverd. Karpov en
Timman waren de enige spelers die
ongeslagen bleven. Voor Reshe-
vskhy beginnen de jaren nu toch
duidelijk te tellen. Zo slecht heeft
luj het nog nooit gedaan. Opval
lend was de matige verrichting van
Waganjan. Toch zal hij met plezier
aan toernooi terugdenken,
want hij speelde een schitterende
partij tegen Reshevkv.
Wit: Reshevsky Zwart: Waganjan.
Franse partij
Le2-e4 e7-e6 2.d2-d4 d"-d5 3.Pbl-d2
Pg8-f6.
Tegen Karpov speelde Waganjan
3.. C5. zoals de lezers van deze ru
briek zich zullen herinneren.
4.e4-e5 Pf6-d7 5.f2-f4 c7-c5
De thematische zet in het Frans.
6.c2-c3 Pb8-c6 7.Pd2-f3 Dd8-a5
8.Kel-f2.„.
Bekend is 8.Pe2 waarop zwart met
b7-b5-b4 reageert. Volgens Tsjistja-
kov, die deze partij in '64 heeft gea
nalyseerd, waar we dankbaar ge
bruik van hebben gemaakt, is 8.dc5.
beter.
Il.e5xf6 Le7xf6 12,Kf2-g3
De koning lijkt hier redelijk veilig te
staan.
12....c5xd4 13.c3xd4 0-0 14.Thl-el
Zie diagram.
1 4e6-e5ü
Een schitterende doorbraak, met
een verrassende pointe. Wit is in
alle varianten verloren.
15.f4xe5
Met de andere pion nemen komt op
hetzelfde neer.
1 5Pd7xe5!
I
i 1
1
I
I
i
-7)
li I
i 1
X X
X I
X
11 t
1
ül.:
i
H lisfl
DIAGRAM I
De witte muur in het centrum wordt
opgeblazen.
16.d4xe5
Nog minder goed was 16 Pe5: Le5:~
17.de5: Df2 mat! Zie diagram 2.
16Lf6-h4*!!!!
Een schitterende combinatie, die
zwart reeds ver van tevoren heeft
zien aankomen. Een dergelijk 'onge
luk' is Reshevsky in zijn lange en
17.Kg3xh4
Met het paard nemen is meteen mat
door Df2. Wat is nu de bedoeling
van zwart met deze offers? Let op!
17....Tf8xf3!!
Na twee opeenvolgende stukoffers
nu nog een kwaliteitsoffer, dat wit
echter niet aan kan nemen Zie:
18,gf3: Df2 en nu 19.Kg5 h6 plus
20. Kf4 g5 mat Of 19.Pg3 Dh2: plus
20.Kg5 Dh6 mat.
18.Tel-fl..„
Zwart moest hoe dan ook tevreden
zijn met maar één stuk meer. Van
tevredenheid zal er bij hem waar
schijnlijk wel al geen sprake meer
kunnen zijn. Ook 18.g3 Db4r 19.Lf4
De7t 20 Lg5 De6 was onvoldoende.
De witte koning is reddeloos verlo-
18....Db6-b4.' 19.Lcl-f4 Db4-e7t
20.Lf4-g5 De7-e6 21.Ld3-f5
Er is geen goede verdediging meer,
daarom probeert wit nog een val
letje. Op 21.h3 volgt Th3:^ 22.gh3:
!Dh3: mat.
*21...Tf3xf5.
Nu heeft zwart zijn geofferde mate
riaal terug. Hij mocht niet met zijn
dame op f5 slaan wegens Dd5: en
Df3: met winst voor wit. Dat zou een
afgrijselijke blunder geweest zijn en
grootmeesters maken die niet. O
nee??? In hetzelfde toernooi was
tussen Nicevski en Waganjan de
volgende stelling ontstaan: Wit:
Kh2 Dc3 pionnen b2 en 12 Zwart:
Kg4 Dd5 pionnen b3 f4 en g5. Zwart
(Waganjan) heeft een zeer gunstig
dame-eindspel. Hij speelde de blun
der van het jaar: l....Ddl????
Waarna wit zeer gevat met 2 Dh3
mat antwoordde. ..Ook een reden
voor Waganjan om het toernooi niet
te vergeten!
22.Pe2-f4 De6xe5.
Het is bekeken.
23.Ddl-g4 Tf5-n 24.Dg4-h5 Pc6-e7
25.g2-g4..„
Op 25.Df7: t Kf7:26.Pd3 volst Pf5 -f
25...Pe7-g6-Dh2 mat en 26.Kh..
Of 26.Pg6 3 Tf4:!
26....Lc8-d7 27.Tal-el De5-d6
28.Lg5-h6 Ta8-f8!
In deze hopeloze stelling over
schreed wit de tijd. Oplossing van
vorige week: Ter Plegt-Duvekot W:
Khl D2 Lel Ta8 Lc6 pionnen d5 e4
f3 h2. Z: Kh26 Dd3 Tb8 Lh8 Pf6
pionnen d6 e5 f4 h5. l....Tb2!ü Zeer
mooi!.
bridgen/
t. schipperheijn
Het is een goed principe om een volgbod ln een
kleur slechts te doen indien men de uitkomst in
die kleur kan verdragen. Dat dit principe juist is,
wordt weer eens aangetoond in het volgende spel,
dat voorkwam in een belangrijke wedstrijd tussen
sterke spelers:
Sch. A V 9 6
Ha. 6 5
Ru. B42
KI. H 10 8 2
Sch. 10 8 7 3 2
Ha. A 7 4 2
Ru. 8
KL A6 4
Sch. H 5
Ha. HB 10 9 3
Ru. 9 7 6
KI. V B 9
Sch. B4
Ha. V8
Ru. A H V 10 5 3
KL 7 5 3
Noord gever, niemand kwetsbaar. Zuid opende 1
Ru., gevolgd door 1 Sch. bij West en 2 SA bfj
Noord. Zuid besloot de bieding met 3 SA en het is
oost niet euvel te dulden dat hij startte met Sch.
H. Het is gemakkelijk te zien hoe rampzalig deze
start was. Noord kreeg niet alleen een gratis
schoppensnit. maar bovendien promoveerde Sch.
B tot de negende slag.
Meer waardering kunnen we hebben voor het
schoppen-volgbod van de Westspeler ln het voF
gende spel:
Sch. B 7 5
Ha. 10 9 2
Ru. H 6
KL A V B 9 7
Sch. A H V
Ha. B 5
Ru. B 10 9 8 3 2
KL
Sch. 10 9 6
Ha. V 6 3
Ru. V 5 4
KL 8 6 4 2
Sch. 8 4 3 2
Ha. A H 8 7 4
Ru. A 7
KL K 10
Noord gever. N-Z kwetsbaar. Zuid opende in
derde hand met 1 Ha en West volgde met 1 Sch
Noord bood 3 KI, waarna via 3 Ha bij Zuid een
eindcontract werd bereikt van 4 Ha. Dit contract
ging na een schoppenstart 1 down. Aan de andere
tafel belandden Noord en Zuid in het onverlies-
bare 3 SA-contract, nadat West na 1 Ha had ge
volgd met 2 Ru. Noord bood 2 SA en Zuid maakte
er drie van.
Oost startte met Ru 4. waarna Noord geen enkele
moeite had zijn contract te maken.