MONTEDISON „Ontwikkelingswerk in het eigen land" AforsttSï Lockheed-o ver eenkomst eenzijdig document |z.inJTALIEI O A TWEEDE KAMER OVER RIJLES WOENSDAG 7 APRIL 1976 U'at is Montedison precies voor een bedrijf? Welke achtergronden mar keren het sociale beleid dal het concern in Italië voert? In het zuiden van bet land - in Brindisi - heeft Montedison in een volstrekt leeg gebied een aantal jarei. terug een petrochemisch complex uit de grond gestamt, dal tot de moder nste in Europa kan worden gere kend. Bij hun pogingen om een beeld te krijgen van de beweegredenen ach ter en bij de vestiglngspolitiek van het concern bezochten PZC- redacteuren Kees Cijsouw en Kees van der Maas ook het bedrijf in Brindisi en hadden er gesprekken over de situering ten opzichte van de stad. het aantrekken van perso neel. de sociale en medische bege leiding en de bedrijfsopleiding. In bepaalde opzichten kan de Brindisi-vestiging worden vergele ken met de plannen voor een even tueel complex in het Sloegebied. Vandaag de laatste aflevering in de serie reportages: hoe verliep de start in de leegte? Sociale elementen (4) (Van onze redacteuren Kees van der Maas en Kees Cijsouw) BRINDISI - De provincie Brindisi in het zuidoosten van Italië - bij de hak van de laars - is voor alles een agrarisch gebied. Druiven en artisjokken vormen er belangrijke produkten, de landbouw gebeurt er veelal nog in handwerk, op het veld zijn de paarden slechts in enkele gevallen verdron gen door de trekker. Langs de kust van de Adriatische zee glimmen hier en daar groepen witte huisjes, vakantiewoningen, die duiden op de nog betrekkelijk bescheiden recreatieve functie van het gebied. Industriële activiteiten concentreren zich in de omgeving van de (hoofd)stad Brindisi, honderdduizend inwoners, op een provincietotaal van ongeveer driehonderdduizend. bneken elders in Italië - nodig voor de produktie Uit het gebied zelf kwamen veelal ongeschoolde krachten. Opleiding Een gebied, dat niet de welvarendheid in beeld brengt» die men in het noorden van Italië wel kan aantreffen. Montedison zette ten zuidwesten van Brindisi in het begin van de jaren zes tig een petro chemisch complex neer. Niet, omdat het bedrijf zelf zo naar het zuiden trok. vooral omdat de Ita liaanse overheid het in die richting stuurde met onder meer aanzienlijke premies en de zekerheid van goedkope grond: de vestiging gold in feite een soort 'ontwikkelingswerk in eigen land.' De omgeving van Brindisi bood Mon tedison mogelijkheden om lering te trekken uit de lessen van een aantal vestigings-fouten in het verleden. Met name kon men er een situering vermij den als bij Porto Marghera (Mestre, Venetië), waar het industriegebied en stad elkaar bijna raken. Het petro chemisch complex werd aan de zuid kant van de stad opgebouwd, daarmee werd voorkomen, dat de verontrei niging bij de meestal heersende noord oostelijke zeewind in de richting van de stad werd gedreven. Tussen stad en Montedison ligt een afstand van drie. vier kilometer. En de goedkope grond prijs - zwampvelden en landbouwter- rein voor de verbouw van artisjokken - maakte een royale lay-out van het in dustrieterrein mogelijk: Montedison heeft er de beschikking over een ter rein van bijna vijfhonderd hectare. „Dat zou vandaag de dag. bij de hui dige grondprijzen waar ook in West' Europa niet meer mogelijk zijn." zo zegt men van die situering. Infrastructuur Er kwam van de kant van de rege ring steun voor infrastructuur, het be drijf beschikt aan de waterkant èn over een groot bassin voor bijna vijf miljoen kubieke meter koelwater èn over aan legsteigers voor olieschepen. Tankers van meer dan 50.000 ton kunnen tot vrij dicht onder de kust terecht, op een met boeien omgeven ligplaats, waar vandaan een onderwater-pijpleiding BRINDISI - Overzicht van de royale 'lay-out', die Montedison zich kon per mitteren in hei uiterste zuiden van Sta voor het olietransport naar de fabriek loopt Op het bedrijfsterrein- staat een eigen energiecentrale, die 260 Mega watt levert en mede gekoppeld is aan het nabijgelegen openbaar nutsbedrijf, ter aanvulling van de eigen produktie en - als dat nodig is - soms levering aan derden. Het complex in Brindisi bevat een raf finaderij - de verwerking van 1.5 mil joen ton ruwe olie en 1 miljoen ton nafta per jaar - en een petrochemische fabriek, waar onder meer 340.000 ton ethyleen, 200.000 ton propyleen en 500.000 ton polyvinylchloride wordt geproduceerd. Voor de streek bete kende het industriële complex een diep ingrijpende verandering van het agrarisch bepaalde levenspatroon. Er was vanuit de landbouw slechts een beperkte groep mensen, die recht streeks overstapte naar de fabriek, ze ven procent. Voor een aanzienlijk deel ruim twintig procent - betrok Monte dison werknemers uit de bouwnijver heid. die eerder in de landbouw werk zaam waren geweest. Met name in de eerste jaren was er een grote groep mensen van buiten de streek - van fa- Montedison zette op het industrieter rein in Brindisi een opleidingsinstituut neer. waar de werknemers cursussen volgen, die hen met de produktiepro- cessen in het bedrijf vertrouwd moeten maken. Daarbij gaat men uit van be- drijfscursussen. In die cursussen wordt met name ook - met visuele voorbeel den - aandacht besteed aan de veilig heidsaspecten. waarbij van de veilig heid thuis naar de veiligheid in de fa briek wordt toegewerkt. Daarnaast zit er in de opleiding een stuk algemene vorming: dat bleek bij de start van de fabriek - 1962 - noodzakelijk, omdat toen nog een aanzienlijk percentage van de bevolking analfabeet was. Be halve cursussen voor de processen in het complex ter plaatse, is in Brindisi ook de 'mechanische opleiding" van het hele Montedison-concem voor Itö- lië geconcentreerd. Dat houdt in, dat er permanent ongeveer tweehonderd werknemers op dit instituut in oplei ding zija Kon men in de eerste Jaren van de ves tiging aan mensen uit de regio vrijwel uitsluitend 'ongeschoold werk' aanbie den; nu komt ongeveer zeventig pro cent van de werknemers uit de omge ving. Boven het niveau van operator werken in Brindisi bijna alleen mensen van buiten. aangetrokken uit Montedison-vestigingen elders in Ita lië. Dat geeft het probleem van een vrij snel verloop in de top van het bedrijf: employe's uit het noorden bijvoorbeeld willen meestal na enkele jaren Brindisi terug naar hun oorspronkelijke stand plaats. Dergelijke problemen verwacht minder bij een vestiging in West- Europa. met het oog op het hogere gemiddelde opleidingsniveau. Geluidshinder In sociaal en medisch opzicht - los van het milieu-aspect - levert de ge luidshinder bij sommige werknemers problemen op. Montedison hanteert in de fabriek op korte afstand van de ap paratuur een geluidsnorra van 85 De cibel (lawaai van een autobus), terwijl voor het terrein een niveau van 45 De cibel moet worden aangehouden; bij een eventuele vestiging in het Sloe (Van onze parlementaire redactiel Den HAAG - De tweede Kamer zal zich in de loop van deze week. woensdag of don derdag, bezighouden met twee al lang liggende zaken, name lijk het wetsontwerp inzake het wegslepen van autowrakken en verkeerd geparkeerde motor voertuigen. en de voorwaarden waaronder rijonderricht mag worden gegeven. Wat het tweede onderwerp betreft, gaat het om een aspect van de reeds van kracht zijnde wet rijonderricht hebben de deskundigen in de rappor tage aan het provinciaal bestuur van Zeeland een nachtelijk geluidsniveau van 35 Decibel (het geluidsniveau in een ziekenhuis) in Nieuwdorp aange houden. De bedrijfsartsen - men heeft er in Brindisi drie in vaste dienst - krijgen met enige regelmaat werknemers met gehoorklachten op het spreekuur, werknemers uit de onmiddellijke om geving van lawaaimakende appara tuur. Zij worden óf tijdelijk óf perma nent in een andere functie tewerk ge steld. Ongeveer veertig employés wer ken nu op een speciaal opgerichte onderhouds-afdeling, die is gesitueerd in de onmiddellijke omgeving van de kantoren. Diezelfde afdeling dient ook voor de opvang van werknemers, die fysiek problemen hebben met het func tioneren in een ploegensysteem. met wisselende diensten. Er is - verzekert men bij Montedison - geen verschil tussen de beloning van het personeel in dezelfde functies in fabrieken in Zuid- of Noord-Italië. De cao-onderhandelingen tussen de be drijven en de vakbonden worden per bedrijfstak, in dit geval de chemie, landelijk gevoerd. Daarnaast zijn er wel aparte onderhandelingen voor se cundaire voorzieningen, zowel per re gio als per bedrijf. Bij Montedison noemt men de verhoudingen met de vakbonden 'voor de Italiaanse situatie normaal' Miskleun Als een 'sociale miskleun' karakteri seert men in het bedrijf in Brindisi de bouw van ongeveer vierhonderd be drijfswoningen vrij dicht bij het fa brieksterrein. Die woningbouw liep pa rallel met de bouw van het chemische complex en diende met name voor de huisvesting van de mensen, die bij de start van de produktie in dienst waren. Die eerste paar jaar bleek geen inte gratie tot stand te komen tussen de groep Montedison-personeelsleden en de bevolking van Brindisi. Ze vorm den een aparte gemeenschap, de scheiding werd door de situering van de woningen - bij het bedrijf, verwij derd van de stad - geaccentueerd. Een dergelijk experiment heeft men niet herhaald: nu woont het leeuwendeel van de bijna vijfduizend werknemers wel verspreid in de stad en de omge- ving. Koninginnedag Vb rsten Vandaag vraagt speciale aandaent voor onze jarige vorstin H.m. Koningin Juliana wordt deze maand 67 jaar. Voor Vorsten Vandaag alle aanleiding om het aprilnummer speciaal aan haar te wijden. In een uitgebreide foto reportage ziet u flitsen uit het leven van onze geliefde vorstin. De Koningin als kind, als moeder en als grootmoeder. Een document voor wie het wel en wee van ons Oranjehuis ter harte gaat. In dit nummer ook een interessant verslag over "hoe het hoort" aan het hof: alles over etikette in koninklijke stijl. Voorts o.m. een reportage over slot Schwerin, de plaats waar een eeuw geleden Prins Hendrik werd geboren; een wandeling met Koningin Margrethe van Denemarken langs paleizen en kunstschatten; en een gesprek met Gracia en Rainier over hun twintigjarig huwelijk. Korsten Vandaag volgt de kleine en grote gebeurtenissen van ons Oranjehuis en de monarchieën buiten onze grenzén op de voet. Elke maand reportages, inter views, historische overzichten en vaste rubrieken. Alles rijk geïllustreerd met meer dan Losse nummers f3,50. In elke tijdschriftenzaak. Elke maand informatie overalle vorstenhuizen. motorrijtuigen, namelijk de period waarin rij-instructeurs met onthefflc; nog rijonderricht mogen geven zonat; in het bezit te zijn van het zgn. lnstruc- teursbewijs. Op het ogenblik zijn zo'n 5500 instructeurs in het bezit van het wijs. en een kleine 1700 hebben vakproef aangevraagd. Dat zijn dank structeurs die ouder zijn dan 45 jaare al vele jaren rijonderricht hebb :r, geven, terwijl de kosten van hel z structeursbewijs (ca. f6000) een b= zwaar zijn. Zij mogen met een verec voudigd examen volstaan. Anders ligt het voor de rond 6000 k structeurs voor wie een tijdelijke or, heffing is aangevraagd omdat zij h:. examen niet tijdig zouden hebbe kunnen doen, en van wie Verkeer g Waterstaat aanneemt dat een belat; rijk deel, wellicht de helft, doodgewocc als instructeur niet bestaat. Voor h;: zouden de ontheffingen twee keer a; aangevraagd, zodat zij het exame voor zich uit kunnen schuiven tg daarmee de kosten). Minister Westerterp is aanvankelri gevraagd hiermee consideratie te he: ben en de uiterste datum tot wek men nog met een ontheffing les rre geven te verschuiven, maar teen z.: ambtenaren wat betere grond krege voor hun genoemde verondersteUlc; besloot de bewindsman de datum:- handhaven op 1 januari 1977. Wieot- dan nog niet in het bezit is van hetii structeursbewijs, heeft pech gehad k mag geen rijles meer geven. De twee* kamer zal hier weinig moeite rn? hebben. Autowrakken Een aantal bezwaren had de var, tweede-kamercommissie voor verte tegen de wijziging van de Wegenve keerswet teneinde het wegslepen rê voertuigen te vergemakkelijken. D gemeente Amsterdam vond grote stemming bij de commissie met ht bezwaar, dat alleen bezoldigde amb; naren van rijks- of gemeentepolitie o; dracht mochten geven tot wegslepe want, zo stelde Amsterdam, onze rui: honderd man tellende parkeerpolil:: die juist voor dit soort zaken, ter ot: lasting van de gewone politie, is aa< gesteld, zou dan niet bevoegd zijn. Ook wil Amsterdam in het wetsot werp opgenomen zien dat de bum meester het recht krijgt opdracht t vernietiging van een wrak te geven, b hoofdstad stelt dat in de huidige site- tie de nieuwe eigenaar (lees: slop: ondanks een overeenkomst met gemeente om de betrokken auto ter» len slopen, in de verleiding kan korr, de auto te laten repareren. Dat i: hem soms een groter voordeel kunr,-: opleveren dan de overeengekoni! maar niet afdwingbare sloop. De PvdA is verder van mening dat, t dien een auto wordt weggesleept, a! kosten verhaald moeten worden op vorige eigenaar. Deze kosten kunne worden berekend, en het is onjuiste gemeenschap hiermee op te zadelt: vindt de PvdA. De partij bepleit verb; intergemeentelijke overeenkomst*: en dus de mogelijkheid daartoe, zot-, een aantal kleine gemeenten gezamt lijk een sloper of sleepbedrijf kan txt tracteren, juist omdat zij er door te dikwijls kleine apparaat uit eigen tr weging niet snel toe zullen komen. De KVP is van oordeel dat de wet!*: lijke regeling toch ook te ver kan fc; grijpen in het particuliere bezit. IV partij is het ermee eens dat een voé:; tuig slechts mag worden weggesleef ais terzake van de overtreding - in gri val van verkeerd parkeren - ee proces-verbaal is opgemaakt, maar: vmdt het onjuist dat, blijkens het we: ontwerp, slechts de kosten van ore brenging en bewaring niet versdv: digd zullen zijn als het Openbaar V. nisterie afziet van vervolging of we neer vrijspraak volgt Ter voorkomb van lichtvaardig wegslepen, vindt a KVP. moet de eigenaar schadevergce ding kunnen krijgen, want het lijf geen twijfel dat hij in zo'n geval schei heeft geleden. (Door onZe correspondent mr. Henk Leffelaar) Washington - De door de Nederlandse regering ge sloten overeenkomst met de Verenigde Staten over de overhandiging van docu menten in verband met het Lockheed-schandaal blijkt na zorgvuldige lezing een eenzijdig document. Het le vert meer voordelen op voor Washington dan voor Den Haag. Deze eenzijdigheid komt voornamelijk voort uit het feit dat het Amerikaanse ministerie van justitie, waarmee de overeenkomst werd aangegaan, zich in een aanzienlijk sterkere positie bevindt dan de commissie- Donner, die geen strafrechte lijke bevoegdheden heeft. Het Amerikaanse ministerie van justitie heeft deze verschillen ten voordele van zichzelf uitgebuit. In de bepalingen van de overeen komst wordt herhaaldelijk mel ding gemaakt van de (beperkte) bevoegdheden van de commissie in het kader van het overhandigen en vooral van het gebruiken van do cumenten die op tafel kannen ko men, terwijl het Amerikaanse mi nisterie van justitie minder beper kingen zijn opgelegd. Het belangrijkste verschil ls, dat documenten die Washington aan de commissie-Donner zou verstrekken niet gebruikt kunnen worden voor een strafrechtelijke vervolging. Omgekeerd is dat wel mogelijk. Het ondertekende document laat zelfs de twijfel en de vraag bestaan of - wanneer de commissie-Donner in derdaad de beschikking zou krijgen over documenten die naar Neder landse maatstaven aanleiding zou den moeten zijn voor op zijn minst een gerechtelijk vooronderzoek - de commissie de pliclit heeft deze do cumenten door te geven aan de be voegde Nederlandse instanties. Aangezien het document alleen ge tekend is tussen het Amerikaanse ministerie van justitie en de commissie-Donner (door middel van de Nederlandse ambassadeur in Washington) moet ook de vraag ge steld worden in hoeverre de Neder landse regering zich verplicht zal voelen bijvoorbeeld het parlement in te lichten over de aanwezigheid van documenten die niet in het uit eindelijke Donner-rapport zijn op genomen, maar wel zijn opgevraagd en gekregen. De overeenkomst sluit uitdrukke lijk de mogelijkheid uit dat deze do cumenten aan anderen ter hand worden gesteld wanneer zij geen grond bevatten voor een strafrech telijk onderzoek, een bevoegdheid die het parlement niet heeft. De 7a tussen Italië en de Verenigde Staten getekende overeenkomst staat duidelijk op een ander juri disch niveau. In dit geval werd het document getekend door twee ge lijkwaardige partners: het Ameri kaanse en Italiaanse ministerie van justitie. Aanleiding hiertoe was, dat de Italiaanse regering al van meet af aan een justitieel onderzoek in stelde en in staat was zelf bewijsma teriaal te verzamelen, waar de Ame rikaanse regering niet aan te pas kwam. Daarom is in het met de Italianen ondertekende akkoord dan ook een clausule opgenomen (die in de Ne derlandse overeenkomst niet voor komt) betreffende de ondervraging van eventuele getuigen. In de Ita liaanse overeenkomst wordt vast gesteld, dat zowel de Verenigde Sta ten als Italië het recht hebben om getuigen in beide landen te horen. Die clausule staat niet in de Neder landse overeenkomst. En waar in het Nederlandse docu ment alleen een verbod wordt opge legd ten aanzien van het verlenen van immuniteit van strafvervolging aan personen die onder de Ameri kaanse wet vervolgbaar zijn, wordt wat Italië betreft gestipuleerd dat beide landen het recht hebben om een dergelijk verbod te hanteren. Dit is opnieuw een aanwijzing, dat de commissie-Donner, hoewel ge respecteerd in Amerikaanse krin gen. zich niet met dezelfde papieren in Washington kon laten vertegen woordigen. Door een vertegenwoordiger van de Nederlandse ambassade, die een es sentiële rol heeft gespeeld in de on derhandelingen. werd er bovendien de nadruk op gelegd, dat de op dracht van de commissie-Donner zich alleen beperkt tot de rol die prins Bemhard in de Lockheed- affaire zou hebben gespeeld, en niet tot de anderen die indirect zijn ge noemd. Ook deze onderscheiding is terug te vinden in de door Italië en Neder land ondertekende documenten. Waar in de Italiaanse overeenkomst bij herhaling wordt gesproken van „onwettige handelingen", en zelfs Lockheed bij name wordt genoemd, ontbreken deze specifieke gegevens en verwijzingen in het Nederlandse document. Bovendien staat er in de overeen komst met de Italianen, dat zij het recht hebben om materiaal te ge bruiken dat zij zelf hebben opge diept, terwijl de clausule ontbreekt in de afspraak met Den Haag. Al met al moet de conclusie worden getrokken, niet dat Den Haag zich om de tuin heeft laten leiden, maar wel dat de onderhandelingen tus sen Washington en Nederland zich op het te nauwe vlak hebben afge speeld van de achteraf te beperkte bevoegdheden van de commissie- Donner.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 4