Het kopen van een gebruikte auto hoeft geen extra- gevaarlijke zaak te zijn Vakantie-auto maakt overuren, laat hem eerst even nakijken Goed nieuws voor openluchtrijders PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 23 l)e aankoop van een gebruikte auto is voor veel mensen nop allijrl een beetje een gevaarlijke onderneming. Via vele wegen komt hen ter ore dat anderen fors de mist zijn ingegaan met tie aanschaf van een tweedehandsje en dat is niet bevorderlijk voor het vertrouwen Toch is het voor een gedeelte van het Nederlandse volk de gebruikte auto die het mogelijk maakt mee te delen in de massamotorisering. Handelarenimporteurs en hun overkoepelende organisaties zijn zich daar terdege van bewust en ze proberen al jaren de handel in gebruikte wagens uil de voor velen nog wal duistere sfeer te halen. De ANWB-keuring is in dit opzicht zeker een manier om de koper ten dienste te zijn zo'n keuring moet iedere koper eigenlijk laten uitvoeren. Een ander voorbeeld is de BOVAG. de Bond van Automobiel-, Garage en Aanvenvante bedrijven. Hun garantiebewijs is een bekend papier, althans iedereen die ooit iels met gebruikte auto's te maken heeft gehad. de krant naslaat op de aanbiedingen van de garages of de Miskoop van de maand bijhoudt weel van het beslaan af. Garantie Het BOVAG-garantiebewijs wordt verstrekt door leden van deze organi satie bij verkoop van zo'n gebruikte auto. Alleen voor auto's die meer dan 3.000 gulden kosten wordt een garan tiebewijs afgegeven. Er is maar één soort garantie: drie maanden of tien duizend kilometer. Wanneer een van deze termijnen verstreken is houdt de zich eerst, tot de verkoper wenden en met hem bespreken wat in dit be paalde geval de beste oplossing it voor de problemen. HJiteraard geldt dit. alleen binnen de garantieperiode. De verkoper kan dan bepaalde richt- lijnen geven om de problemen te ver- k Inch I helpen, bijvoorbeeld in een garage in de plaats waar het noodlot toesloeg. garantie op, de koper kan dus niet kiezen, rekening houdend met de voor hem gunstigste termijn. De ga rantie wordt verleend door de verko per. dat wil zeggen dat bij eventuele pech de koper niet ergens anders een BOVAG-garage kan binnenlopen om de zaak te laten repareren en dan au tomatisch onder de garantie valt. Bij pech ergens ver van huis en haard moet de onfortuinlijke automobilist Het is ook denkbaar, zo verzekerde men ons van BOVAG-zijde. dat de service zover gaat dat de verkopei zelf een mannetje stuurt om de zaak te verhelpen. In ieder geval wordt de schade vergoed wanneer het om een defect gaai dat onder de garantiebe palingen valt. Er is echter een be langrijke restrictie: de vergoeding wordt uitgekeerd volgens de normen van het verkoop-bedrijf. Wanneer men bijvoorbeeld in het buitenland tijdens de garantieperiode stil valt en de reparatie wordt daar verricht, dan vergoedt de verkoper het bedrag dat de ingreep in zijn garage zou hebben gekost Als de tarieven van de buiten landse garage dus erg hoog zijn in vergelijking met die thuis, moet het verschil zelf bijgepast worden. Het BOVAG-garantiebewijs wordt door de Bond verstrekt aan de aan gesloten bedrijven, die het kunnen doorgeven aap kopers van gebruikte wagens Het systeem controleert zichzelf. Doordat er over een bepaald garagebedrijf klachten binnenkomen bij de BOVAG kan de bond bijhou den hoe de kwaliteit van de onder nemingen is. Als er teveel geklaagd wordt, bijvoorbeeld dat de garantie bepalingen niet stipt worden nage leefd of te lang wordt gewacht met afwikkelen van de zaak, kan de Bond ingrijpen door geen garantiebewijzen meer te verstrekken Het is dus een controle achteraf. Ter geruststelling: als de zaken helemaal scheef lopen en de garage vertikt het de bepalingen uit te voeren, betaalt de BOVAG zelf de reparatie en verhaalt die dan op het bedrijf. De koper kan dus in ge vallen waann hij in zijn recht staat nooit de dupe van onwil van de ver koper worden. Ook ten onrechte al- gegeven BOVAG-bewijzen moeten worden nageleefd. Hoe wordt nu zo'n klachtenzaak af gewikkeld. Wanneer er bij de BOVAG een klacht over de garantie binnen komt gaat de zaak draaien. Als de brief van de klager kort en zakelijk is gaat hij direct door naar de betref fende garage. Zo niet. dan stelt de BOVAG zelf zo'n brief op. Bij de klachtenbrief stuurt de Bond een ge stencilde brief naar het bedrijf. Daarop moet de garagenouoer in vullen hoe hij de zaak ziet en welke oplossing hij de beste vindt. Volgens de BOVAG-woordvoerder is in dit stadium de zaak vaak al geregeld en komt er binnen korte tijd een bnel van de koper dat de zaak naar volle dige voldoening van beide zijden on derling is geregeld. De BOVAG- brieven hebben hun werk dan al ge daan. Maar het kan ook hard tegen hard gaan. De garage kan traag, he lemaal niet of onvoldoende reageren op de eerste briefwisseling. In dal ge val gaat de BOVAG tot actie over. Er gaat een technicus van de Bond, vaak meteeen al samen mei een col lega van de ANWB. ter plaatse de zaak bekijken. Daarbij zijn ook de klant en de verkoper aanwezig zodat iedereen die bij het 'conflict' betrok ken is bij elkaar gebracht wordt. In deze tweede fase wordt voor het overgrote gedeelte van de gevallen wel een oplossing gevonden. Als dat niet gebeurt, is de laatste stap de gang naar de ANWB-BOVAG- geschillencommissie. die zich over de zaak buigt. De uitspraak van deze commissie is bindend voor alle par tijen. Zo'n geval komt echter hoogst zelden voor, een keer of vier per jaar. Echtheid l tot de aanschaf van er-n gebruikte auto overgaat doet de adspiranl-koper er goed aan zich ook wal betreft de garantie niet met een kluitje in het riet te laten sturen. Hij moet geen genoegen nemen met vage toezeggingen als: het bewijs komt met de papieren of de afrekening mee Altijd boter bij de vis; eerst dat bewijs zien. Wanneer er twijfel be staat over de echtheid van het als BOVAG-garantiebewijs op tafel ge brachte papier kan men de BOVAG opbellen Die zal dan een model stu ren. die de koper kan vergelijken met het papier dat de verkoper uitdeelt Als die kant van de zaak naar volle tevredenheid is afgewikkeld gaan de drie maanden garantie in. Probeei met de aangekochte wagen in die tijd een paar duizend kilometer op de klok te krijgen, dan komen de defec- tjes wel boven drijven en kunnen nog aangepakt worden zonder kosten Houdt bijvoorbeeld ook het oliever- bruik bij. Het klachtenlijstje dat zc wordt samengesteld, kan dan op tijd bij de garage worden afgeleverd en de zaak kan worden geregeld. Een be langrijk punt is verder dat voor de af levering de gebruikte wagen een tienduizend kilometerbeurt moet krijgen. Dat hoort bij de garantie. De BOVAG-leden moeten werken vanuit een 'inrichting' zoals dat in de wet heek Dat houdt in dat straat- en markthandelaren. ook al zijn ze nog zo betrouwbaar en goed. nooit lid van de BOVAG kunnen zijn. En dus geen garantiebewijs kunnen afgeven van deze Bond. Zo'n inrichting, een ga rage bijvoorbeeld, vereist een wette lijk papier: de vestigingsvergunning. Maar het is nogal simpel om deze wettelijke hindernis te omzeilen. De vergunning is voor een aantal "neven functies" met vereist. Bijvoorbeeld voor auto's poetsen, stallen of door- smeren. Een autoverkoper kan bij zo'n bedrijfje tegen de koper zeggen, gaat u even mee naar buiten, daar is het licht beter. Als de verkoop buiten tot stand komt is de hele zaak naai BOVAG-papicr op tafel gebrachte schertsbewljzcn is het zelfs eens voorgekomen dal het garantiebewijs is nagemaakt En dat zal een hoop moeite gekost hebben, een bewijs dat het in een zeer goede r<-uk staat Ook kan een BOVAG-Üd zijn toege- wezen garantiebewijzen doorgeven aan een ander bedrijf. De nummers van de bewijzen slaan echter bij de bond genoteerd en men weet daar precies wie welk'- papleren heelt in kregen. Duikt in een conflictsituatie zo'n bewijs op dan Is dus meteen be kend van wie de papieren afkomstig zijn. De BOVAG stelt dat zacht ge zegd niet op prijs en zal dat de 'door gever' duidelijk iaten merken! Merk ren Naast de BOVAG-garantie geven sommige merken eigen garanties, al dan niet op een of andere wijze ge koppeld aan een overkoepelende in stantie. Men doet er goed aan te kij ken of in geval van een conflict over de garantie een onpartijdige autori teit kan worden ingeschakeld om de zaak te beslissen. h rnet' voor serviceverlening. Het ligt in de bedoeling hel aantal deelne mende Citroen-bedrijven ln de toe komst tr laten uitgroeien tot een dlclu net Bij de stapelloop van Ku- rocasslon waren al 51 Cltroerv- agentschappen bij het net aangeslo ten Euroca&sion geelt drie soorten garanties zes maanden op onderde len en arbeidsloon zonder kilometer beperking en dezelfde garantie voor drie maanden. De derde soort is drie maanden garantie op onderdelen, verleend door de verkoper Geschil len kunnen voor een bindend advies worden voorgelegd aan KNAC. ANWB of BOVAG. waarbij Eurocas- slon zich neerlegt bij die beslissing. Als extra veiligheid zit bij iedere Eurocassion-wagen het rapport van de ANWB-keuring. Die keuring hoort bij de garantie, zodat de koper me teen weet waar de schoen eventueel wringt. Aan de hand van de ANWB- keuring bepaalt, de garage welke re- parata moeten worden uitgevoerd en in welke klasse de wagen valt De Eurocassion verkoopt met alleen au to's van eigen merk. de bepalingen gelden evenzeer voor auto's van vreemde' merken die bij een aange sloten garage worden verkocht. Nu de winter ieder ogenblik definitief afscheid kan nemen zit heel reislustig Nederland alweer vol plannen voor de komende vakantie. Er tvorden reisroutes uitgestippeld, etablissementen gereserveerd, aankopen gedaan en spullen nagekeken. En dat nakijken zou eigenlijk ook moeten gelden voor het vervoermiddel, in zeer vele gevallen de auto. De brave vienvieler moet namelijk tijdens de vakantie flink overuren maken. Normaal vervoert hij pappa, mamma, kindertjes en een boodschappentas over vlakke wegen en vaak hoeft hij maar één persoon, in casu de bestuurder, te dragen. Maar in de vakantie krijgt hij hel hard te verduren. Naarmate de welvaart voortschreed werden de vakanties 'omvangrijker' Kamperen bijvoorbeeld is niet meer meteen linnen hutje op de hei pap ko ken op een simpele primus en slapen in alleen een slaapzak. Tegenwoordig moet er zoveel mogelijk comfort van thuis mee in de ruimte bungalowtent. Maar al die luxe. (kooktoestellen.- bedden. tafels, stoelen en zelfs tv's) moet in die auto. op een imperiaal of in een bagagewagen. De auto verandert in een soort trekker, waarachter caravans of boten worden Overuren voor de auto in de vakantie: zwaarbeladen met trailer naar verre landen. gehangen. Raadzaam dus om hem terdege door te laten lichten om te kij ken of Bruin dat letterlijk nog kan trekken. Veilig Verkeer Nederland haakt daar op dit moment op ln en houdt in sa menwerking met de Centrale Politie Verkeerscommissie een actie onder de naam 'laat 'm nakijken'. Punten waarop speciaal gewezen worden zijn remmen, stuurinrichting, banden en schokbrekers. Nu kan een automobilist merken als er iets mankeert aan één van de eerste drie onderdelen en dat bijtijds laten nakijken. Als je drie keer het stuur omdraait en de auto gaat nog steeds rechtdoor is het te laat Remmen zijn ook dagelijks in gebruik en defecten of slijtage zijn merkbaar en iedereen kan het profiel van de banden in de gaten houden. Het verborgen gevaar ligt in het laatste onderdeel: de schokdem pers. De schokdempers zorgen er samen met de veren voor dat de wielen op de weg blijven. Dat contact met de weg is niet alleen van belang voor.de aandrij ving: alle' wezenlijke functies van een auto spelen zich af op de vier vlakjes waar de banden de weg raken. Het contact van de wielen met het wegdek is van uitermate groot belang voor een goede wegligging, bestuurbaarheid en niet in de laatste plaats voor een zo kort mogelijke remweg. De vaak ver geten schokdempers zorgen er voor dat dat contact zoveel mogelijk wordt behouden Wanneer de dempers niet goed functioneren gaat de wagen 'springen' en wordt onhandelbaar. Zelfs met goede remmen zal zelfs één versleten schokdemper de remweg aanzienlijk verlengen en de wagen zal scheef wegtrekken. Bovendien gaan de banden sneller en ongelijkmatig slijten, wat op zich ook weer een ge vaarlijke ontwikkeling is. Ook kun nen niet goed werkende schokdem pers oorzaak zijn van snelle slijtage aan wiellagers en stuurinrichting en het belang van het functioneren van deze onderdelen hoeft geen verdere uitleg. Vijfduizend keer Een schokdemper is vrijwel voortdu rend aan het werk tijdens het rijden. Per kilometer gaan ze zo'n 500 keer op en neer. Afhankelijk van de rijstijl en het gebruik van de wagen kan daar nog eens een schepje bovenop komen. Snellere slijtage treedt bijvoorbeeld op bij snelle acceleratie en 'nood stops'. Wanneer er dus vaak op het laatste nippertje wordt geremd, krij gen de schokdempers het extra hard te verduren. Uiteraard doet rijden op slechte, hobbelige wegen en het ver voeren van zware ladingen de demper ook sneller slijten. Juist die twee laat ste soorten extra-werk zal de demper tijdens de vakantie vaak moeten ver werken. Het verslijten van schokdempers gaat geleidelijk en de automobilist zal er weinig van merken. Dat is juist extra gevaarlijk, ongemerkt gaat de veilig heid van de auto er op achteruit. Een onderzoek in Engeland heeft volgens een schokdemper-fabrikant uitgewe zen, dat een defecte demper de veilige maximumsnelheid van een auto al met eenderde vermindert en de rem weg ruim een kwart langer wordt. Het weggedrag van de wagen verandert tijdens de slijtaee-periode zo geleide lijk. dat de bestuurder ermee 'ver groeit'. Hij zal de zaak dus moeten ia- ten controleren, regelmatig liefst en in ieder geval iedere 20.000 kilometer. Wanneer een demper 'op' is. moeten aan beide kanten (voor of achten de schokdempers vervangen worden om de wagen weer optimaal te doen rij den. Een eigen controle, globaal wel iswaar, is de bumpertest. Daartoe drukt men de auto krachtig op een van de hoeken omlaag. Komt de auto om hoog en meteen tot rust dan is de zaak hoogstwaarschijnlijk daar wel in orde. Blijft hij echter doordeinen dan is een diepgaand onderzoek nodig. Door met de vinger aan de buitenkant langs de demper te strijken is een ruwe controle mogelijk. Blijkt er olie op de vinger te zitten dan is er sprake van lekkage. Tot slot nog een voorbeeldje van het levensbelang van goede schokdem pers. Men nam proeven in een bocht op een nat en glad wegdek. Eerst met een wagen met goede schokdempers. Die werd bij 43 kilometer per uur onbe stuurbaar. Een auto met ;n versleten demper links voor, werd bij 29 kilome ter per uur onhandelbaar, met een de fecte schokdemper links voor en rechts achter liep de zaak al bij 26 ki lometer uit de hand en de grens met vier versleten dempers was al bij 22 kilometer per uur bereikt Dus, ook als er geen grote reizen in het verschiet zijn, laat 'm nakijken. De nieuwe Renault 20 is nu te koop. Het is een vijfdeurs sedan met een omhoog scharnierende achterklep. De 20 is bedoeld om het nogal gapende gat tussen de 16 en de 30 op te vullen en kost in de TL-uitvoering 21.650 gulden. Deze versie is wat luxer dan de L en heeft onder meer als extra's een gelaagde voorruit, zonwerend glas, electromagnetische portiervergrendeling, electrisch bediende zijruiten, hoofdsteunen en oprolgordels. De L-uitvoering is pas in de herfst te koop en moet dan net 19.000 gulden kosten. Voorlopig kunnen dus alleen de Iuxe- minnenden bediend worden. In mei wordt in Frankrijk nog een nieuwe loot aan de Renault-stam geïntroduceerd: de 14, De Renault 16 zal ook daarna nog in produktie blijven. De bekende Alfasud L. is nu ook leverbaar met vijf versnellingsbak. Hierdoor zal volgens Alfa Romeo het benzi neverbruik nog verder teruglopen: de fabriek claimt dat de wagen bij constante snelheid van 100 kilometer per uur een liter benzine nodig heeft voor 14,5 km. De meerprijs voor de vijfbak-nitvoering bedraagt 475 gulden inclusief btw. De vijfbak-uitvoering zal herkenbaar zijn aan het opschrift '5 M' op de flank. (De M staat voor Marce, zoals ze in Italié versnel ling noemen). Echte cabriolets worden schaars. Open-lucbt- aanbidders hebben tegenwoordig niet veel keuze meer als ze met alle geweld met een neergeklapt dak willen rijden. Er zijn uiteraard nog schuifdakjes en de Lelijke Eend bijvoorbeeld kan ook een flink eind open. maar dat is het voor de ware lielhebber niet. Porsche is deze categorie automobilisten tegemoet gekomen met het Targa-idee. waarbij panelen worden weggehaald, een soort instant hardtop. In deze tijd kan van kreukelzones en veiligheidskooien voor de inzittenden is dat wellicht de enige manier om veel frisse lucht te laten happen. Maar ja. een Porsche Is voor de modale werknemers niet altijd bereikbaar, tenzij hij toevallig bij de snelweg- politie werkt Opel heeft nu ook zo'n soort auto. Op de tentoonstelling in Geneve werd de Kadett Aero gelan ceerd, de 'convertible" versie in deze steeds uitgebrei dere lijn. Het dak van de Aero is zonder veel moeite te verwijderen en dat is dan fase één. De achterruit is weg- klapbaar en daarmee is de Aero open. Een gedeelte van de carrosserie blijft 'overeind' en deze brede rolbeugel zorgt dan voor de nodige stijlheid van de carrosserie en de veiligheid van de inzittenden. De Aero blijft niette min een gezinswagen, op de achterbank kunnen ook nog passagiers mee. hoewel de ruimte beperkt zal zijn voor volwassenen. Het dakpaneel past in de kofferruimte in een speciaal vak en neemt daardoor niet veel ruimte in beslag. De Aero is gebaseerd op de Kadet*. 2-deurs Se dan en heeft de 1200 S-motor van 60 Din pk, goed voor een top van 142 en een acceleratie van 0 tot 100 km per uur Ln 17.5 seconden. Om het sportimage te versterken zitten in het dashboard een toerente lier. oliedrukmeter en een voltmeter. De wagen staat op sportwielen met brede banden en de bekleding is uitgevoerd in een vro lijk ruitje, inclusief de standaard meegeleverde hoofd steunen op de voorstoelen. De Aero wordt zo rond juni- juli op de Nederlandse markt verwacht en zal tussen 18.000 en 20.000 gulden moeten opbrengen. Luchthappen met Opel: de nieuwe Kadett Aero.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 67