Het kopen van een gebruikte
auto hoeft geen extra-
gevaarlijke zaak te zijn
Vakantie-auto maakt overuren,
laat hem eerst even nakijken
Goed nieuws
voor
openluchtrijders
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
23
l)e aankoop van een gebruikte auto is voor veel mensen
nop allijrl een beetje een gevaarlijke onderneming.
Via vele wegen komt hen ter ore
dat anderen fors de mist zijn ingegaan
met tie aanschaf van een tweedehandsje
en dat is niet bevorderlijk voor het vertrouwen
Toch is het voor een gedeelte van het Nederlandse volk
de gebruikte auto die het mogelijk maakt
mee te delen in de massamotorisering.
Handelarenimporteurs en
hun overkoepelende organisaties
zijn zich daar terdege van bewust en ze proberen al jaren
de handel in gebruikte wagens
uil de voor velen
nog wal duistere sfeer te halen.
De ANWB-keuring is in dit opzicht zeker een manier
om de koper ten dienste te zijn
zo'n keuring moet iedere koper eigenlijk laten uitvoeren.
Een ander voorbeeld is de BOVAG.
de Bond van Automobiel-,
Garage en Aanvenvante bedrijven.
Hun garantiebewijs is een bekend papier,
althans iedereen die ooit iels
met gebruikte auto's te maken heeft gehad.
de krant naslaat
op de aanbiedingen van de
garages
of de Miskoop van de maand
bijhoudt weel van het beslaan af.
Garantie
Het BOVAG-garantiebewijs wordt
verstrekt door leden van deze organi
satie bij verkoop van zo'n gebruikte
auto. Alleen voor auto's die meer dan
3.000 gulden kosten wordt een garan
tiebewijs afgegeven. Er is maar één
soort garantie: drie maanden of tien
duizend kilometer. Wanneer een van
deze termijnen verstreken is houdt de
zich eerst, tot de verkoper wenden en
met hem bespreken wat in dit be
paalde geval de beste oplossing it
voor de problemen. HJiteraard geldt
dit. alleen binnen de garantieperiode.
De verkoper kan dan bepaalde richt-
lijnen geven om de problemen te ver- k Inch I
helpen, bijvoorbeeld in een garage in
de plaats waar het noodlot toesloeg.
garantie op, de koper kan dus niet
kiezen, rekening houdend met de
voor hem gunstigste termijn. De ga
rantie wordt verleend door de verko
per. dat wil zeggen dat bij eventuele
pech de koper niet ergens anders een
BOVAG-garage kan binnenlopen om
de zaak te laten repareren en dan au
tomatisch onder de garantie valt. Bij
pech ergens ver van huis en haard
moet de onfortuinlijke automobilist
Het is ook denkbaar, zo verzekerde
men ons van BOVAG-zijde. dat de
service zover gaat dat de verkopei
zelf een mannetje stuurt om de zaak
te verhelpen. In ieder geval wordt de
schade vergoed wanneer het om een
defect gaai dat onder de garantiebe
palingen valt. Er is echter een be
langrijke restrictie: de vergoeding
wordt uitgekeerd volgens de normen
van het verkoop-bedrijf. Wanneer
men bijvoorbeeld in het buitenland
tijdens de garantieperiode stil valt en
de reparatie wordt daar verricht, dan
vergoedt de verkoper het bedrag dat
de ingreep in zijn garage zou hebben
gekost Als de tarieven van de buiten
landse garage dus erg hoog zijn in
vergelijking met die thuis, moet het
verschil zelf bijgepast worden.
Het BOVAG-garantiebewijs wordt
door de Bond verstrekt aan de aan
gesloten bedrijven, die het kunnen
doorgeven aap kopers van gebruikte
wagens Het systeem controleert
zichzelf. Doordat er over een bepaald
garagebedrijf klachten binnenkomen
bij de BOVAG kan de bond bijhou
den hoe de kwaliteit van de onder
nemingen is. Als er teveel geklaagd
wordt, bijvoorbeeld dat de garantie
bepalingen niet stipt worden nage
leefd of te lang wordt gewacht met
afwikkelen van de zaak, kan de Bond
ingrijpen door geen garantiebewijzen
meer te verstrekken Het is dus een
controle achteraf. Ter geruststelling:
als de zaken helemaal scheef lopen en
de garage vertikt het de bepalingen
uit te voeren, betaalt de BOVAG zelf
de reparatie en verhaalt die dan op
het bedrijf. De koper kan dus in ge
vallen waann hij in zijn recht staat
nooit de dupe van onwil van de ver
koper worden. Ook ten onrechte al-
gegeven BOVAG-bewijzen moeten
worden nageleefd.
Hoe wordt nu zo'n klachtenzaak af
gewikkeld. Wanneer er bij de BOVAG
een klacht over de garantie binnen
komt gaat de zaak draaien. Als de
brief van de klager kort en zakelijk is
gaat hij direct door naar de betref
fende garage. Zo niet. dan stelt de
BOVAG zelf zo'n brief op. Bij de
klachtenbrief stuurt de Bond een ge
stencilde brief naar het bedrijf.
Daarop moet de garagenouoer in
vullen hoe hij de zaak ziet en welke
oplossing hij de beste vindt. Volgens
de BOVAG-woordvoerder is in dit
stadium de zaak vaak al geregeld en
komt er binnen korte tijd een bnel
van de koper dat de zaak naar volle
dige voldoening van beide zijden on
derling is geregeld. De BOVAG-
brieven hebben hun werk dan al ge
daan. Maar het kan ook hard tegen
hard gaan. De garage kan traag, he
lemaal niet of onvoldoende reageren
op de eerste briefwisseling. In dal ge
val gaat de BOVAG tot actie over. Er
gaat een technicus van de Bond,
vaak meteeen al samen mei een col
lega van de ANWB. ter plaatse de
zaak bekijken. Daarbij zijn ook de
klant en de verkoper aanwezig zodat
iedereen die bij het 'conflict' betrok
ken is bij elkaar gebracht wordt. In
deze tweede fase wordt voor het
overgrote gedeelte van de gevallen
wel een oplossing gevonden. Als dat
niet gebeurt, is de laatste stap de
gang naar de ANWB-BOVAG-
geschillencommissie. die zich over de
zaak buigt. De uitspraak van deze
commissie is bindend voor alle par
tijen. Zo'n geval komt echter hoogst
zelden voor, een keer of vier per jaar.
Echtheid
l tot de aanschaf van
er-n gebruikte auto overgaat doet de
adspiranl-koper er goed aan zich ook
wal betreft de garantie niet met een
kluitje in het riet te laten sturen. Hij
moet geen genoegen nemen met vage
toezeggingen als: het bewijs komt
met de papieren of de afrekening
mee Altijd boter bij de vis; eerst dat
bewijs zien. Wanneer er twijfel be
staat over de echtheid van het als
BOVAG-garantiebewijs op tafel ge
brachte papier kan men de BOVAG
opbellen Die zal dan een model stu
ren. die de koper kan vergelijken met
het papier dat de verkoper uitdeelt
Als die kant van de zaak naar volle
tevredenheid is afgewikkeld gaan de
drie maanden garantie in. Probeei
met de aangekochte wagen in die tijd
een paar duizend kilometer op de
klok te krijgen, dan komen de defec-
tjes wel boven drijven en kunnen nog
aangepakt worden zonder kosten
Houdt bijvoorbeeld ook het oliever-
bruik bij. Het klachtenlijstje dat zc
wordt samengesteld, kan dan op tijd
bij de garage worden afgeleverd en de
zaak kan worden geregeld. Een be
langrijk punt is verder dat voor de af
levering de gebruikte wagen een
tienduizend kilometerbeurt moet
krijgen. Dat hoort bij de garantie.
De BOVAG-leden moeten werken
vanuit een 'inrichting' zoals dat in de
wet heek Dat houdt in dat straat- en
markthandelaren. ook al zijn ze nog
zo betrouwbaar en goed. nooit lid van
de BOVAG kunnen zijn. En dus geen
garantiebewijs kunnen afgeven van
deze Bond. Zo'n inrichting, een ga
rage bijvoorbeeld, vereist een wette
lijk papier: de vestigingsvergunning.
Maar het is nogal simpel om deze
wettelijke hindernis te omzeilen. De
vergunning is voor een aantal "neven
functies" met vereist. Bijvoorbeeld
voor auto's poetsen, stallen of door-
smeren. Een autoverkoper kan bij
zo'n bedrijfje tegen de koper zeggen,
gaat u even mee naar buiten, daar is
het licht beter. Als de verkoop buiten
tot stand komt is de hele zaak naai
BOVAG-papicr op tafel gebrachte
schertsbewljzcn is het zelfs eens
voorgekomen dal het garantiebewijs
is nagemaakt En dat zal een hoop
moeite gekost hebben, een bewijs dat
het in een zeer goede r<-uk staat
Ook kan een BOVAG-Üd zijn toege-
wezen garantiebewijzen doorgeven
aan een ander bedrijf. De nummers
van de bewijzen slaan echter bij de
bond genoteerd en men weet daar
precies wie welk'- papleren heelt in
kregen. Duikt in een conflictsituatie
zo'n bewijs op dan Is dus meteen be
kend van wie de papieren afkomstig
zijn. De BOVAG stelt dat zacht ge
zegd niet op prijs en zal dat de 'door
gever' duidelijk iaten merken!
Merk
ren
Naast de BOVAG-garantie geven
sommige merken eigen garanties, al
dan niet op een of andere wijze ge
koppeld aan een overkoepelende in
stantie. Men doet er goed aan te kij
ken of in geval van een conflict over
de garantie een onpartijdige autori
teit kan worden ingeschakeld om de
zaak te beslissen.
h rnet' voor serviceverlening. Het ligt
in de bedoeling hel aantal deelne
mende Citroen-bedrijven ln de toe
komst tr laten uitgroeien tot een
dlclu net Bij de stapelloop van Ku-
rocasslon waren al 51 Cltroerv-
agentschappen bij het net aangeslo
ten Euroca&sion geelt drie soorten
garanties zes maanden op onderde
len en arbeidsloon zonder kilometer
beperking en dezelfde garantie voor
drie maanden. De derde soort is drie
maanden garantie op onderdelen,
verleend door de verkoper Geschil
len kunnen voor een bindend advies
worden voorgelegd aan KNAC.
ANWB of BOVAG. waarbij Eurocas-
slon zich neerlegt bij die beslissing.
Als extra veiligheid zit bij iedere
Eurocassion-wagen het rapport van
de ANWB-keuring. Die keuring hoort
bij de garantie, zodat de koper me
teen weet waar de schoen eventueel
wringt. Aan de hand van de ANWB-
keuring bepaalt, de garage welke re-
parata moeten worden uitgevoerd
en in welke klasse de wagen valt De
Eurocassion verkoopt met alleen au
to's van eigen merk. de bepalingen
gelden evenzeer voor auto's van
vreemde' merken die bij een aange
sloten garage worden verkocht.
Nu de winter ieder ogenblik definitief afscheid kan nemen
zit heel reislustig Nederland alweer vol plannen
voor de komende vakantie.
Er tvorden reisroutes uitgestippeld,
etablissementen gereserveerd,
aankopen gedaan en spullen nagekeken.
En dat nakijken zou eigenlijk ook moeten gelden
voor het vervoermiddel,
in zeer vele gevallen de auto.
De brave vienvieler moet namelijk tijdens de vakantie
flink overuren maken.
Normaal vervoert hij pappa, mamma, kindertjes
en een boodschappentas over vlakke wegen
en vaak hoeft hij maar één persoon,
in casu de bestuurder, te dragen.
Maar in de vakantie krijgt hij hel hard te verduren.
Naarmate de welvaart voortschreed
werden de vakanties 'omvangrijker'
Kamperen bijvoorbeeld is niet meer
meteen linnen hutje op de hei pap ko
ken op een simpele primus en slapen in
alleen een slaapzak. Tegenwoordig
moet er zoveel mogelijk comfort van
thuis mee in de ruimte bungalowtent.
Maar al die luxe. (kooktoestellen.-
bedden. tafels, stoelen en zelfs tv's)
moet in die auto. op een imperiaal of
in een bagagewagen.
De auto verandert in een soort trekker,
waarachter caravans of boten worden
Overuren voor de auto in de vakantie: zwaarbeladen met trailer naar
verre landen.
gehangen. Raadzaam dus om hem
terdege door te laten lichten om te kij
ken of Bruin dat letterlijk nog kan
trekken.
Veilig Verkeer Nederland haakt daar
op dit moment op ln en houdt in sa
menwerking met de Centrale Politie
Verkeerscommissie een actie onder de
naam 'laat 'm nakijken'. Punten
waarop speciaal gewezen worden zijn
remmen, stuurinrichting, banden en
schokbrekers.
Nu kan een automobilist merken als er
iets mankeert aan één van de eerste
drie onderdelen en dat bijtijds laten
nakijken. Als je drie keer het stuur
omdraait en de auto gaat nog steeds
rechtdoor is het te laat Remmen zijn
ook dagelijks in gebruik en defecten of
slijtage zijn merkbaar en iedereen kan
het profiel van de banden in de gaten
houden. Het verborgen gevaar ligt in
het laatste onderdeel: de schokdem
pers.
De schokdempers zorgen er samen
met de veren voor dat de wielen op de
weg blijven. Dat contact met de weg is
niet alleen van belang voor.de aandrij
ving: alle' wezenlijke functies van een
auto spelen zich af op de vier vlakjes
waar de banden de weg raken. Het
contact van de wielen met het wegdek
is van uitermate groot belang voor een
goede wegligging, bestuurbaarheid en
niet in de laatste plaats voor een zo
kort mogelijke remweg. De vaak ver
geten schokdempers zorgen er voor
dat dat contact zoveel mogelijk wordt
behouden Wanneer de dempers niet
goed functioneren gaat de wagen
'springen' en wordt onhandelbaar.
Zelfs met goede remmen zal zelfs één
versleten schokdemper de remweg
aanzienlijk verlengen en de wagen zal
scheef wegtrekken. Bovendien gaan
de banden sneller en ongelijkmatig
slijten, wat op zich ook weer een ge
vaarlijke ontwikkeling is. Ook kun
nen niet goed werkende schokdem
pers oorzaak zijn van snelle slijtage
aan wiellagers en stuurinrichting en
het belang van het functioneren van
deze onderdelen hoeft geen verdere
uitleg.
Vijfduizend keer
Een schokdemper is vrijwel voortdu
rend aan het werk tijdens het rijden.
Per kilometer gaan ze zo'n 500 keer op
en neer. Afhankelijk van de rijstijl en
het gebruik van de wagen kan daar
nog eens een schepje bovenop komen.
Snellere slijtage treedt bijvoorbeeld
op bij snelle acceleratie en 'nood
stops'. Wanneer er dus vaak op het
laatste nippertje wordt geremd, krij
gen de schokdempers het extra hard te
verduren. Uiteraard doet rijden op
slechte, hobbelige wegen en het ver
voeren van zware ladingen de demper
ook sneller slijten. Juist die twee laat
ste soorten extra-werk zal de demper
tijdens de vakantie vaak moeten ver
werken.
Het verslijten van schokdempers gaat
geleidelijk en de automobilist zal er
weinig van merken. Dat is juist extra
gevaarlijk, ongemerkt gaat de veilig
heid van de auto er op achteruit. Een
onderzoek in Engeland heeft volgens
een schokdemper-fabrikant uitgewe
zen, dat een defecte demper de veilige
maximumsnelheid van een auto al
met eenderde vermindert en de rem
weg ruim een kwart langer wordt. Het
weggedrag van de wagen verandert
tijdens de slijtaee-periode zo geleide
lijk. dat de bestuurder ermee 'ver
groeit'. Hij zal de zaak dus moeten ia-
ten controleren, regelmatig liefst en in
ieder geval iedere 20.000 kilometer.
Wanneer een demper 'op' is. moeten
aan beide kanten (voor of achten de
schokdempers vervangen worden om
de wagen weer optimaal te doen rij
den. Een eigen controle, globaal wel
iswaar, is de bumpertest. Daartoe
drukt men de auto krachtig op een van
de hoeken omlaag. Komt de auto om
hoog en meteen tot rust dan is de zaak
hoogstwaarschijnlijk daar wel in orde.
Blijft hij echter doordeinen dan is een
diepgaand onderzoek nodig.
Door met de vinger aan de buitenkant
langs de demper te strijken is een ruwe
controle mogelijk. Blijkt er olie op de
vinger te zitten dan is er sprake van
lekkage.
Tot slot nog een voorbeeldje van het
levensbelang van goede schokdem
pers. Men nam proeven in een bocht op
een nat en glad wegdek. Eerst met een
wagen met goede schokdempers. Die
werd bij 43 kilometer per uur onbe
stuurbaar. Een auto met ;n versleten
demper links voor, werd bij 29 kilome
ter per uur onhandelbaar, met een de
fecte schokdemper links voor en
rechts achter liep de zaak al bij 26 ki
lometer uit de hand en de grens met
vier versleten dempers was al bij 22
kilometer per uur bereikt
Dus, ook als er geen grote reizen in het
verschiet zijn, laat 'm nakijken.
De nieuwe Renault 20 is nu te koop. Het is een vijfdeurs sedan
met een omhoog scharnierende achterklep. De 20 is bedoeld
om het nogal gapende gat tussen de 16 en de 30 op te vullen en
kost in de TL-uitvoering 21.650 gulden. Deze versie is wat luxer
dan de L en heeft onder meer als extra's een gelaagde voorruit,
zonwerend glas, electromagnetische portiervergrendeling,
electrisch bediende zijruiten, hoofdsteunen en oprolgordels. De
L-uitvoering is pas in de herfst te koop en moet dan net
19.000 gulden kosten. Voorlopig kunnen dus alleen de Iuxe-
minnenden bediend worden. In mei wordt in Frankrijk nog een
nieuwe loot aan de Renault-stam geïntroduceerd: de 14, De
Renault 16 zal ook daarna nog in produktie blijven.
De bekende Alfasud L. is nu ook leverbaar met vijf
versnellingsbak. Hierdoor zal volgens Alfa Romeo het benzi
neverbruik nog verder teruglopen: de fabriek claimt dat de
wagen bij constante snelheid van 100 kilometer per uur een
liter benzine nodig heeft voor 14,5 km. De meerprijs voor de
vijfbak-nitvoering bedraagt 475 gulden inclusief btw. De
vijfbak-uitvoering zal herkenbaar zijn aan het opschrift '5 M'
op de flank. (De M staat voor Marce, zoals ze in Italié versnel
ling noemen).
Echte cabriolets worden schaars. Open-lucbt-
aanbidders hebben tegenwoordig niet veel keuze meer
als ze met alle geweld met een neergeklapt dak willen
rijden. Er zijn uiteraard nog schuifdakjes en de Lelijke
Eend bijvoorbeeld kan ook een flink eind open. maar
dat is het voor de ware lielhebber niet. Porsche is deze
categorie automobilisten tegemoet gekomen met het
Targa-idee. waarbij panelen worden weggehaald, een
soort instant hardtop. In deze tijd kan van kreukelzones
en veiligheidskooien voor de inzittenden is dat wellicht
de enige manier om veel frisse lucht te laten happen.
Maar ja. een Porsche Is voor de modale werknemers niet
altijd bereikbaar, tenzij hij toevallig bij de snelweg-
politie werkt Opel heeft nu ook zo'n soort auto. Op de
tentoonstelling in Geneve werd de Kadett Aero gelan
ceerd, de 'convertible" versie in deze steeds uitgebrei
dere lijn. Het dak van de Aero is zonder veel moeite te
verwijderen en dat is dan fase één. De achterruit is weg-
klapbaar en daarmee is de Aero open. Een gedeelte van
de carrosserie blijft 'overeind' en deze brede rolbeugel
zorgt dan voor de nodige stijlheid van de carrosserie en
de veiligheid van de inzittenden. De Aero blijft niette
min een gezinswagen, op de achterbank kunnen ook nog
passagiers mee. hoewel de ruimte beperkt zal zijn voor
volwassenen. Het dakpaneel past in de kofferruimte in
een speciaal vak en neemt daardoor niet veel ruimte in
beslag. De Aero is gebaseerd op de Kadet*. 2-deurs Se
dan en heeft de 1200 S-motor van 60 Din pk, goed voor
een top van 142 en een acceleratie van 0 tot 100 km per
uur Ln 17.5 seconden. Om het sportimage te versterken
zitten in het dashboard een toerente lier. oliedrukmeter
en een voltmeter. De wagen staat op sportwielen met
brede banden en de bekleding is uitgevoerd in een vro
lijk ruitje, inclusief de standaard meegeleverde hoofd
steunen op de voorstoelen. De Aero wordt zo rond juni-
juli op de Nederlandse markt verwacht en zal tussen
18.000 en 20.000 gulden moeten opbrengen.
Luchthappen met Opel: de nieuwe Kadett Aero.