NSM besteedde laatste
jaren 12 miljoen
aan milieu-beheer
NSM had in 1975
redelijk goed jaar
Mogelijkheden vlasvezelzak
niet opnieuw onderzocht
Teleurstelling over subsidie
provincie voor natuurgebieden
„In Zeeland gaat in mei vlag uit als
Oosterschelde conform de wet dichtgaaf9
Man overleden na
val van trap
in Oosterland
2
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
DONDERDAG 1 APRIL 1976
VOORAL VOOR DE BESTRIJDING VAN WATER
EN LUCHTVERONTREINIGING
JAARVERSLAG REPT
NIET VAN PROBLEEM
MET VAST AFVAL
SLUISKIL I)c Nederlandse Stik
stof Maatschappij (NSM) in Sluiskil
heeft In de afgelopen Jaren meer dan
12 miljoen gulden geïnvesteerd in een
beter milieubeheer. Vooral bestrijding
van de waterverontreiniging (X mil
joen) en de luchtvervuiling (ruim 3
miljoen) kostten het bedrijf handen
vol geld. Deze cijfers blijken uit bet
eerste Jaarverslag milieubeheer (11)75)
van de NSM. Daarin wordt ook het
milieubeheer in de afgelopen jaren
onder de loep genomen omdat het liet
eerste verslag is. Het beleid van de
directie is er in de eerste plaats
opgericht 'de regels en richtlijnen van
de verschillende wetten, die betrek-
Icing hebben op het milieu, zorgvuldig
te respecteren'.
Daarnaast neemt, volgens het jaarver
slag, de NSM ook extra maatregelen,
die milieuoveriast kunnen wegnemen
en probeert, men de werkomstandighe
den van de werknemers te verbeteren-
In 1972 ontstond bij het Slulskilse
bedrijf de behoefte om de organisatie
van het milieu-beheer een duidelijke
structuur te geven- Met dat doel werd
In november van dat jaar de Koördi-
natie Kommissie Milieu-Beheer i
(KKMB) opgericht, warin de direc-|
tie, alle produktie-sectoren, de afdelin
gen milieu-beheer en veiligheidsdienst
en het Brusselse hoofdkantoor zijni
vertegenwoordigd. De KKMB be
spreekt alle milieu-problemen centraal I
en coördineert de acties die het be-1
drijf onderneemt tegen de milieu-hin
der.
Resultaten
Uit het jaarverslag blijkt weike resul
taten hel werk van die commissie in
enkele jaren heeft opgeleverd:
Waterverontreiniging. Investerin
gen tot een bedrag van 8 miljoen
gulden hebben volgens het jaarverslag
tot de volgende verbeteringen geleid: I
geen kanaahvaterverontreïniging
meer, geen risico dat door interne
storingen de directe omgeving milieu
schade heeft, de afvoer van liet afval
water vindt plaats via de afvalwater
leiding knaalzone (AWL) en de geda
ne investeringen hebben er toe geleicl
dat in de loop der jaren het aantal
inwoner-equivalenten in hel; afvalwa
ter is teruggebracht van 250 000 begin
1073 naar ongeveer 40.000 begin 1076
(inwoner-equivalent, dit is de hoeveel
heid afval die een mens produceert).
Om het. water minder t.e vervuilen
zijn volgens het jaarverslag ettelijke
technische hoogstandjes verricht,
MINDER UREUM GEPRODUCEERD,
MEER AMMONIAK VERKOCHT
VOOR DIT JAAR
GEMATIGD OPTIMISTISCH
SLUISKIL De NSM in Sluiskil
heeft een redelijk goed 1075 ac h te i
rug. Dit blijkt uit de definitieve pro-
(luktieciji'ers over dat jaar.
De ammoniakproduktie lag met
643.466 ton ongeveer op het niveau
van *74 649.447 ton). De ureumpro-
duktie daalde met ongeveer 126.000
ton tot 430.464 ton.
De produktie van salpeterzuur bereik
te met 568.207 ton bijna de record
hoogte van 568.234 ton in.'74.ee.
produktie van kalkammonsalpeter
bleef met 218.665 ton ongeveer gelijk
aan de cijfers van het jaar daarvoor
(327.805 ton)-
De NSM voerde de produktie van
urean in "75 belangrijk op. Het eindre
sultaat: 210.035 ton tegen 149.808 ton
in 74.
„De daling van de prijzen en van de
vraag naar ureum in de tweede helft
ven 1975 had tot gevolg dat de NSM
minder ureum heeft geproduceerd en
meer ammoniak heeft verkocht"
OLAU KENT MAAKT
EERSTE VAART
LIJNDIENST SHEERNESS
VLISSINGEN Vanmorgen don
derdag tussen half negen en negen
uur maakt liet nieuwe vlaggescliip van
de Olau Line, de Olau Kent zijn
eerste officiële vaart naar het Engelse
Sheerness. Het schip vertrekt uit de
Vlissingse binnenhaven en heeft,
verwachtte directeur II. A. J. Lobbe
van Olau Nederland BV, ongeveer 110
passagiers aan boord.
Samen met de Olau West wordt, de
Olau Kent dagboot. De Olau Dana
blijft avondboot. Zoals bekend zal
over enige tijd de Olau Dana, die
tijdelijk in charter is genomen van de
DFD3. door de Olau Line worden
afgestoten. Als derde schip is inmid
dels aangetrokken de Olau Finn. Dat
schip is in charter genomen van de ex
Finn Partner van Finn Line in Heisin-
Zeeu
wse
ALMANAK
Vakwerk
In de Vlissingse burelen van dit
bedrijJ woedt sinds enige tijd een
hevige verbouwing de tol, die
moet worden betaald voor de
technische vooruitgang.
Er blijft één ding handwerk: het
moeizaam versjouwen van zwaar
wegende bureau's door redacteu
ren. die daartoe in het geheel
niet zijn opgeleid.
Er ontstaat telkens een oploopje
op de bureelen als er weer zo'n
moment nadert.
Collega's drommen dan samen
om toch vooral maar niets te-
missen van het schouwspel van
twee, drie ongelukkigen. die hun
bureau's tevergeefs door een be
lendende deuropening proberen
te krijgen. Er wordt dan veel en
luidruchtig aangemoedigd, maar
wèl met een ondertoon van leed
vermaak.
De uitkomst is vrijwel altijd ge
lijk.
Na enige tijd vruchteloos stoten
tegen deurposten zetten de sjou
wers bezweet het desbetreffende
bureau neer en roepen toch maar
de hulp in van begaafde technici,
die zich elders in hel. bedrijfs
pand ophouden.
Mannen met- een scherp oog. die
zonder enige moeite en ophef
zo'n ding naar de nieuwe stand
plaats dragen.
Hoe goed is het toch. dat er nog
vaklieden zijn.
Hulde.
ing.
schrijft, algemeen dir.
Boudewijn in het personeelsblad. Hij
vindt het moeilijk om iets te zeggen
over de productiecijfers voor dit jaar.!
omdat de verwachte opleving van de
economie op zich laat wachten.
„Door de veel hogere prijzen voor
aardgas en energie, benevens een be
langrijke s'-ijging in de algemene kos
ten, is de kostprijs van onze produk-
ten sterk gestegen. Bovenstaande bete
kent niet dat de situatie slecht is,
maar wel dienen wij zeer attent te
blijven en de ontwikkelingen nauwlet
tend in het oog te houden, waarbij
grote aandacht aan kostenbesparing
meer nodig omdat de techniek op dit
punt nog niet allerwegen ver gevor
derd is- De zogenaamde "buee-wassing"
in de afdeling Nitraat wordt genoemd
als sprekend voorbeeld.
Vermindering van de luchtveront
reiniging kostte de NSM ƒ3,105.000.-.
maar die grote investering heeft
vruchten afgeworpen, zo vindt, de
NSM-directie- 'Onze regelmatige en
systematische controles hebben reeds
een duidelijke vermindering van de
luchtverontreiniging aangetoond en
wel lager dan de tot op heden toege
stane waarden. Niettemin blijft de
NSM streven naar verbetering' aldus
het jaarverslag. Men wijst er in dit
verband op dat bij de bouw van
nieuwe fabrieken al vanaf het. begin
ervoor wordt gezorgd dat de milieu
aspecten ruime aandacht krijgen. De
installaties worden uitgevoerd op een
manier die een minimale uitworp van
verontreinigde stoffen garandeert.
Geluidshinder. De bestrijding daar
van kostte het bedrijf maar 135.000
gulden. Niettemin vindt de directie
dat er heel wat is verbeterd. 'Er
worden aanzienlijke inspanningen ge
daan om het geluid zoveel mogelijk te
beperken'.
Vaste afvalstoffen. Onder
hoofdstukje wordt met geen woord
gerept over de problemen die zijn
ontstaan nadat de NSM grote hoeveel
heden afval stortte op enkele vuilnis
belten in de kanaalzone.
Directeur beboet
met ƒ7500 voor
bedrijfsongeval
MIDDELBURG De kantonrechter
tc Middelburg mr- A. Veenhoven,
heeft woensdagmorgen schriftelijk
vonnis gewezen in de zaak tegen de
Vlissinger -S- L., hoofd van de Neder
lands Amerikaanse Pijpleiding Mij BV
te Horsele- en hem veroordeeld tot een
geldboete van 7500 omdat hij hem
aansprakelijk acht voor een bedrijf
songeval in zijn onderneming op 17
april 1975-
Daarbij raakte een zware ijzercon
struct ie van 31.000 kilo los en stortte
naar beneden. De lasser P. de N.
kwam hierdoor om het leven De
officier van justitie mr. A. P. Besier;
heeft tijdens de behandeling van deze
zaak op 17 maart, eveneens deze boe
te geëist.
De kantonrechter heeft eveneens
schriftelijk vonnis gewezen tegen de
directeur W. M uit Terneuzen. direc
teur van de sleepdienst BV Muller te
Terneuzen. die formeel verantwoorde
lijk was gesteld voor het niet werken
van een sleephaak van de sleepboot
'En Avant XV' tijdens het verslepen
van een zeeboot in de Buitenhaven
van Hansweert op 8 mei 1975 wat tot
gevolg had dat de sleepboot kapseisde
en een opvarende matroos verdronk.
De officier had tegen M- een boete
gevorderd van 250. De kantonrechter
achtte de schuld van de directeur in
deze niet bewezen en heeft hem vrij
gesproken.
MINISTER VORRINK: „ONVOLDOENDE REDENEN"
„BIJ PROEVEN WERD
NIET GEMANIPULEERD"
(Van onze Haagse redacteur!
DEN HAAG Mini.st.-r Vorrink
van volksgezondheid en milieuhygiëne
ziet niet voldoende redenen om een
nieuw onderzoek te laten verrichten
naar de toepassingsmogelijkheden van
<le vlasvezelvuilniszak die door de
lieer J. Roeloffzen uit Sas van Gent is
ontwikkeld. De minister antwoordt
dat op vragen van het Tweede-Kamer
lid mevrouw Grocnsmit-Van der Kal
len van de KVP De minister ontkent
dat er bij de proeven die in Nijmegen
met de vlasvezelzak zijn gedaan, zoul
zijn gemanipuleerd. Zij wijst er overi
gens op dat onder meer liet Econo
misch Technologisch Instituut in Zcc-,
land onderzoek verricht naar andere]
toepassingen van het vlasvezeldoek
dan voor de fabricage van vuilniszak-
Volgens mededelingen van de heer
Roeloffzen is bij de proeven in Nijme
gen bij de voorbewerking van liet
materiaal in het fabricageproces een
stof toegevoegd die. naar achteraf zou
zjn gebleken, de waterafstotende ei
genschappen van de vlasvezelzak te
niet heeft gedaan. Minister Vorrink
stelt in haar antwoord dat naast de
praktijkproef een laboratoriumonder
zoek en een economisoh-technisch on
derzoek is uitgevoerd en dat ook de
Stichting Verwijdering Afvalstoffen
(SVA) een aantal aspecten heeft bekc-i
ken.
Uit die onderzoeken bleek dat een
aantal nadelen kleeft, aan het gebruik!
van de vlasvezelzak. Die blijken voor-|
al bij een economische en technische i
vergelijking van dc polyetheen- en de
vlasvezelzak. Enkele belangrijke con
clusies ontleend aan het rapport van
de SVA zijn, dat bij afvalverwerking
in milieuhygiënisch opzicht geen noe
menswaardig verschil bestaat tussen
de plastic en de vlasvezelzak als het
om storten of verbranden gaat. en dat
het gebruik van de vlasvezelzak niet
het hetzelfde comfort biedt als da".
van de plastic zak. Met name de
poreusheid geeft aanleiding tot veel
klachten. He. risico van scheuren is
groot als de zakken nat worden- Bij
compostering van afval heeft de vlas
vezelzak wei belangrijke voorde
len.
Bij laboratoriumonderzoek dat door
TNO werd uitgevoerd, bleek dat de
vlasvezelzak binnen een week bij 30
graden celsius door contact met pseu-
do-keukenafval ernstig wordt aange
tast. Verder neemt het gewicht van de
vlasvezelzak bij tweeëneenhalf uur re
gen mei 40 procent toe, en de zak!
lekt zodat de regen oplosbare en
poedervormige afval mee naar builen'
kan voeren. In droge toestand wordt
de vlasvezelzak minder makkelijk
doorgestoken dan de kunststofzak,
de selleurweers'.and Is groter dan van
polyet heenfolie. TNO stelde verder
vast. dat een pak vlawakken twee
maal zo zwaar is en vier maal zoveel
ruimte inneemt als een pak met even
veel plastic Kikken, en wat betreft de
kostprijs zou de vlawak in zijn huidi
ge vorm niet met de plastic aak
kunnen concurreren.
De heer Roeloffzen maakt zidh nlert
zo druk over de beslissing van de
minister: „Als minister Vorrink niet
met de milieuzak in zee wil. dan vind
ik dat best. Dan blijven ze het vuil
maar in een plasticzak stoppen. Ik
ben er eigenlijk wel blij mee, want er
zijn vele andere toepassingen van het
vlasvezeldoek. die, financieel, veel In
teressanter zijn", zei hij
avond d
Stortplaatsen
Daartegen kwam, zoals bekend, met
name de Zeeuwse milieu-inspectie in
liet geweer en de NSM moet liet spul
terugbrengen naar het eigen terrein.
Het jaarverslag: 'De stortplaatsen op
het fabrieksterrein worden niet meer
gebruikt en zullen zelfs in verband
met fabrieksuitbreiding moeten wor-
den verwijderd. In 1972 werd een
inventarisatie gemaakt van de te ver
wijderen afvalstoffen. In vervolg hier-1
op zijn er duidelijke afspraken ge-1
maakt en maatregelen genomen voor
wat betreft het verzamelen in contai
ners. Evenzo voor de afvoer van huis
vuil. metalen, industrieel afval en
loinstmèstafval'. Er wordt verder aan
herinnerd dat verbeteringen hij de
afdeling Vcrladïng hel bedrijf onge
veer vijf ton kostten.
STATENCOMMISSIE CULTUUR EN ONDERWIJS:
J. DE VOOGD (VVD):
„ZONDE VAN GELD
VOOR GEVFLSTEEN
FORT PARAMARIBO"
NSM-directeur ir. V. Bizzotto. Hij
noemt enkele opmerkelijke milieu-in
spanningen van het bedrijf en conclu
deert dat wie het jaarverslag heeft
gelezen 'goed heeft kunnen begrijpen
hoe het beleid en de zorg van de NSM
moe, worden besteed", a.dus de heer, S„!£i
delijke taal'.
Boudewijn.
MIDDELBURG „Het is teleurstel
lend dat er weinig provinciale subsi
dies voor de aankoop van natuurge
bieden zijn geweest"- Dat zei het sta
tenlid A- C. van Overbeeke woensdag
middag tijdens de vergadering van de
statencommissie voor onderwijs
cultuur- Commissie-voorzitter
Overbeeke doelde op het bedrag
,f 645,50 dat in 1975 als bijdrage voor
Het in NSM-Nieuws opgenomen jaar- dit doel door de provincie is gegevi
verslag wordt op de voorpagina warm terwijl het fonds daartoe ruim
in de belangstelling aanbevolen door60.000,bedraagt.
Gedeputeerde A. van Geesbergen wees
in zijn reactie op de opmerking van
de heer Van Overbeeke dat er twee
verenigingen zijn de Vereniging tot
Natuurbehoud in Nederland en de
stichting Het Zeeuwsch Landschap
die zeker stukken natuurgebied zullen
..En wij willen dat subsidiëren", voeg-]
de de gedeputeerde er aan toe. Hij
zette uiteen dat de aankoop voor deze
verenigingen vaak een moeilijke weg
is omdat het meestal om objecten
gaat-, die eigendom van particulieren
zijn. De heer Van Geesbergen ver
wachtte binnenkort wel een verzoek
tot verhoging van de subsidie van Het
Zeeuwsch Landschap omdat men daar
de mankracht wil uitbreiden-
Inbraak Souburgse
Julianaschool: niets vermist
VLISSINGEN In de nacht var
dinsdag op woensdag hebben onbeken
den een inbraak gepleegd in de Julia-
naschool te Souburg. Er wordt niets
vermist-
Een inwoner van Souburg belde
nachts om twee uur de Vlissingse
politie omdat hij vermoedde dat er
werd ingebroken in de Julianaschool-
Toen de agenten ter plaatse arriveer
den zagen ze een man wegrennen. Bij
de achtervolging kon de man ln de
brandgangen ontsnappen- De daders
hebben een ruit van de keukendeur
vernield.
GEDEPUTEERDE A.J.KALAND IN BIJDRAGE VOOR
SYMPOSIUM OOSTERSCHELDE IN TH-DELFT:
STUDENTEN TH
BUNDELDEN
STANDPUNTEN
OOSTERSCHELDE
(Van onze Haagse redactie).
DEN HAAG „In Zeeland
zal, naar ik verwacht, van
de officiële gebouwen en van
het huis van menig veront
rust burger de vlag in top
gaan als het kabinet de
moed heeft in mei uitvoe
ring te geven aan haar be
slissing, namelijk: indien
één ontbindende voorwaar
de in mei 1976 aanwezig is,
zal de Oosterschelde con
form de wet worden afge
sloten".
Dat schrijft de gedeputeerde A.
J. Kaland in een artikel dat is
opgenomen in een map. die het
gezelschap Praktische Studie van
de Delftse Technische Hogeschool
heeft samengesteld ter voorberei
ding van het symposium dat vol
gende week woensdag over de
Oosterschelde op de TH wordt
gehouden.
Volgens de heer Kaland is het
standpunt van de provincie Zee
land kort te formuleren: „Water
schappen, gemeenten en provincie
Vo—"firreri integrale öiikvprao-
VA.V BOEYEN
ging tot op Deltahoogte, omdat
de veiligheid daardoor nog min
stens vijftien jaar wordt uitge
steld. afgezien van overige schier
onoplosbare problemen hiermee
verband houdende: grondmecha-
nische. planologische, milieu-hy
giënische en landschappelij
ke".
In het artikel gaat de heer
Kaland in op de voorgeschiedenis
tot de discussie over de Ooster
schelde. Hij stelt daarbij vast dat
over de Deltawet in lagere orga
nen officieel nooit een discussie
is geweest, en dat dat ook niet
hoefde, omdat de Oosterschelde
een rijkswater is en de regering
en het parlement wetgever
zijn.
„Toch doet het vreemd aan dat
een wetgeving die zo diep in
grijpt in een bepaald gebied, geen
deel uitmaakte van een politieke
discussie aan de basis", stelt de
gedeputeerde in zijn terugblik
vas:. Hij herinnert, eraan dat Pro
vinciale Staten sinds 1971 enkele
malen een discussie over de Oos
terschelde hebben gevoerd, en hij
stelt dat duidelijk is dat „welke
nuances er ook in de loop der
jaren zijn aangebracht, de Staten
van Zeeland de veiligheid de
hoogste prioriteit geven".
'Angstwekkend'
Burgemeester J- E. van Boeijen
van Tliolen sluit zich in een arti
kel over het standpunt van de
Oosterschelde-gemeenten aan bij
de heer Kaland. Hij wijst erop
dal voor bet laatst op 3 januari
van dit jaar, tijdens de zware
storm, weer waarneembaar was
dat de veiligheidsmarge angst
wekkend klein is.
„In mei moet werkelijk een
beslissing vallen die hout snijdt.
Dat kan naar mijn mening
slechts de beslissing zijn dat de
Oosterschelde snel wordt afgeslo
ten. Eerst daarna kunnen wij ons
permitteren om zorgvuldig te
overwegen hoe en tegen welke
prijs wij het oorspronkelijk mi
lieu in de Oosterschelde willen
behouden. Ik ben ervan overtuigd
dat een volstrekt open Ooster
schelde. met de als dan benodig
de dijkverhoging, -verzwaring be
stand tegen stormvloed, geen ac
ceptabel model zal blijken te
zijn. De milieuschade die uit een
zodanige dijkverhoging, -verzwa
ring voor het Zeeuwse land, de
dorpen en de steden zou voort
vloeien. wordt ten enen male on
derschat". aldus burgemeester
Van Boeijen.
'Oneigenlijk'
Lijnrecht daartegenover staat
de mening van dr. J. C. Terlouw,
fractieleider van D'66 in de Twee
de Kanier. „In de hele discussie
is de oneigenlijke tegenstelling
veiligheid-milieu gehanteerd
stelt hij in zijn bijdrage voor het
symposium- Hij concludeert:
„Om redenen van politieke haal
baarheid was bet in 1974 nodig in
te stemmen met het onderzoek
naai- de mogelijkheden van een
schuivendam. Om dezelfde reden
kan het straks nodig zijn ak
koord te gaan met een bedrag
voor zo'n dam. dat de in 1974
gestelde limiet te boven
gaat".
,-De beste, want veilige, milieu
sparende kostenbesparende werge-
legenheid sparende en verschaf
fende, voor de visserij gunstige,
voor kustafslag minst gevaarlij
ke, vrij snelle en van meet af aan
veiligheid verhogende oplossing,
is echter hef. op Deltahoogte
brengen van de dijken rond de
Oosterschelde", aldus Ter
louw
Prof. dr. Ir. F. M. Maas, hoogle
raar landschapskunde, geeft in
een artikel ter voorbereiding van
liet symposium aan, welke visue
le gevolgen de verschillende op
lossingen voor beveiliging van
bet Oosterscheldegebied tot ge
volg hebben. Hij stelt dat de
stormstuwcaissondam enerzijds
een visuele verarming zou beteke
nen. omdat een barrière in de
monding van de zeearm wordt
gelegd, maar anderzijds een ver
rijking. omdat de constructie van
zo'n dam interessant is.
Dijkverhoging levert naar het
inzicht van prof. Maas naar het
binnenland toe sterk negatieve ef
fecten op. Hij komt tot de slot
som dat een levende Oosterschel
de met getijden en zout water,
behouden moet blijven. „Dus
geen dichte dam. De keuze uit
een stormstuwcaissondam en in
tegrale dijkverhoging hangt af
van meer gegevens dan alleen
visuele waarden. Nadere afwe
ging zal mijns inziens moeten
plaatsvinden om het. beste te be
houden voor een uniek stuk Ne
derland", aldüs prof. Maas.
Prof- dr. P. de Wolff, hoogle
raar wiskundige economie aan de
gemeentelijke universiteit van
Amsterdam en lid van de com-
missie-Klaasesz, maakt in een
korte samenvatting van zijn le
zing duidelijk dat het nog steeds
onmogelijk is een van de belang
rijkste aspecten van de Ooster
schelde, namelijk de biologische
waarde, op geld te waarderen.
Hij gaat ook In op de methoden
die door de commissie-Klaasesz
zij gevolgd om de veiligheid van
verschillende varianten te kwalifi
ceren.
De publicist W. van Dieren
schrijft voor het symposium, dat
de hele controverse over de open,
half-open of dichte Oosterschelde
absurd is en dat er sprake is van
een neurose, met als patiënten
„de Deltadienst, Rijkswaterstaat,
confessionele politici en Zeeuwse
autoritaire bestuurders".
TERLOUW
Bovendien heeft deze stichting het
Land van Saeftinge in heheer gekre
gen, hetgeen een omvangrijke zaak is.
Bij meer mankracht heeft de stichting
ook meer gelegenheid naar eventueel
aan te kopen stukken natuurgebiedje
speuren, aldus de gedeputeerde,
commissie nam het. overzicht van de
subsidies voor natuurbescherming
1975 verder als kennisgeving aan. Dat
gebeurde ook met het overzicht van
de subsidies restauratiekosten 1975,
die in totaal 366.280 bedroegen.
Met een bedrag van ƒ2684 voor de
restauratie van de Nederlandse her
vormde kerk te Sint Maartensdijk en
met een voorstel 6244 r
maal bij te dragen aan de restauratie
van het stadhuis te Goes had de
commissie geen moeite- In beide ge
vallen gaat het hier om vijf procent
van de meerdere subsidiabele kosten.
De commissie ging ook akkoord met
een eenmalige subsidie van ƒ4.700,
ten behoeve van voorlichting, te geven
over een te stichten samenwerkings
school voor slechthorende en spraak-
gebrekkige kinderen.
Met het voorstel van gs. ƒ6.000,-
besteden voor de gevelsteen met het
Zeeuwse wapen in het fort Zeelandia
te Paramaribo ging de commissie „1
koord. Maar er werden wel een paar
kritische opmerkingen gemaakt -
De heer J. de Voogd: „Zonde van het
geld". De heer Van Overbeeke: „Mooie
argumenten, maar ik zie toch
stukje neo-kolonialisme'. Gedeputeerde
Van Geesbergen: ,.De steen is al inge
metseld. Het is nauwelijks mogelijk
hem er nog uit te halen. Bij een
bezoek van de voormalig commiss
heeft men van Surinaamse zijde ver
zocht na te gaan of de gevelsteei te
subsidiëren is. Ik ben er van overtuigd
dat men in Suriname deze Zeeuwse
geste zal weten te waarderen".
Studenten TH:
„Alleen PvdA-
fractie wijzigde
standpunt"
DEN HAAG Alleen de fractie van
de PvdA in de Tweede Kamer heeft,
sinds het debat dat in 1974 over de
Oosterschelde 'werd gehouden, een
duidelijk gewijzigd standpunt ingeno
men. De andere fracties hebben in de
gang van zaken sinds november 1974
een bevestiging gezien van hun toen
ingenomen standpunt. Tot die conclu
sie komen de organisatoren van het
symposium dat volgende week op de
Technische Hogeschool in Delft wordt
gehouden over de Oosterscheldepro-
blematlek.
De organisatoren, leden van het ge
zelschap „Pracfcische Studie" van de
TH, hebben de kamerfracties een aan
tal vragen gesteld om na te gaan in
hoeverre er een verschuiving van
standpunten heeft plaatsgevonden. Zij
ooncluderen dat de PvdA in 1974 te
gen integrale dijkverhoging was, maar
dat de Tweede-Kamerfractie daarna
bij herhaling bij de minister van ver
keer en waterstaat heeft aangedron
gen op een studie naar die vorm van
beveiliging.
In een opsomming van de standpun
ten geven de Delftse studenten aan
dat alle partijen 'behalve D'66, PSP,
PPR, PvdA en CPN van mening
zijn dat de in 1974 genomen beslissing
moet worden nagekomen: dus afslui
ting van de Oosterschelde. De CPN
meent dat- een groter bedrag dan
aanvankelijk werd vastgesteld, mag
worden besteed voor eef half open
dam. D'66, de PSP en de PPR blijven
erbij dat integrale dijkverhoging de
beste oplossing is. De PvdA wil een
groter bedrag besteden aan de storm
vloedkering. en heeft als tweede voor
keur dijkverhoging, mits dat technisch
mogelijk is en voor 1985 kan worden
uitgevoerd.
Alle partijen erkennen het unieke
milieu in de Oosterschelde. De meeste
fracties stellen dat bij de afweging
van „veiligheid'' en „milieu" de veilig
heid de doorsl-ag moet geven. Een
ander deel van de Kamer, gevormd
door de PPR, de PvdA en D'66, acht
de gesuggereerde tegenstelling tussen
veiligheid en milieu onjuist. DS*70, de
SGP en ook de PPR hebben, zo toont
het onderzoek aan, twijfels over de
mogelijk toch groter dan verwachte
negatieve invloed van een gedeeltelij
ke afsluiting op het bestaande mi
lieu.
De meerderheid van de Kamer stelt
dat voldoende informatie is en wordt
gegeven over de studies rond de Oos
terschelde. De PvdA, de PPR en de
CPN willen op een aantal punten
nadere inlichtingen.
ROELOFFZEN
Zware schade
nabij
bij aanrijding
iij watertoren
Oost-Souburg
VLISSINGEN Bij een aanrijding
tussen drie auto's op de rijksweg 58
ter hoogte van de watertoren te Oost-
SOuburg is woensdagmorgen één auto
onherstelbaar en een andere zwaar
beschadigd.
De bestuurder W. S. uit Terneuzen
reed over de rijksweg richting viaduct
Souburg. Toen de achteropkomende
automobilist W. A. V. uit Oosbburg, S.
wou passeren, week deze plots naar
links urt, waardoor hij de auto van V.
raakte. S. draaide het stuur naar
rechts en ramde toen de auto van A.
I. de M. uit Breskens. die S. op dat
ogenblik rechts inhaalde. De politie
heeft proces-verbaal
OOSTERLAND In de Ursulakliniek
te Den Haag is woensdagmiddag de
heer M. Goudzwaard (65) uit Ooster
land overleden aan de gevolgen van
een val van de trap. De heer Goud
zwaard, die slecht ziende was en met
griep te bed lag, was woensdagmor
gen in zijn woning te Oosterland, ver
moedelijk door een misstap, van de
trap gevallen.
Hij kwam daarbij op zijn hoofd te
recht en werd een schedelbasisfaac-
tuur overgebracht naar het Rode
Kruisziekenhuis te Zierikzee. Vandaar
werd hij later vervoerd naar de Ursu
lakliniek, waar hij in de loop van de
middag overleed.
WEINIG VERANDERING
In liet algemeen veel bewolking met
nu en dan regen. Matige tot krachtige,
aan de kust eerst nog stormachtige
wind uit zuidwest tot west. Tempera
turen van 4 graden in het noorden tot
circa 13 graden in het zuidoosten van
het land.
Vooruitzichten voor vrijdag en zater
dag.
Eerst regen, later ook opklaringen.
In het algemeen weinig verandering
in temperatuur.
Weersvooruitzichten in cijfers gemid
deld over Nederland.
Voor vrijdag: aantal uren zon: 0 tot
5; min temp: omstreeks 7 graden;
max. temp: omstreeks 12 graden;
kans op een droge periode van min
stens 12 uur: 50 procent; kans op een
geheel droog etmaal: 20 proeent.
Voor zaterdag: aantal uren zon: 0 tot
7; min. temp: omstreeks 5 graden:
max. temp: omstreeks 11 graden;
kans op een droge periode van min
stens 12 uur: 80 procent; kans op een
geheel droog etmaal: 50 procent.
NB Voor de temperaturen geldt voor
vrijdag een marge van 2 graden en
voor zaterdag een marge van 3 gra
den rond de opgegeven waarden.
op 6.12
r op 07.08