NSM besteedde laatste jaren 12 miljoen aan milieu-beheer NSM had in 1975 redelijk goed jaar Mogelijkheden vlasvezelzak niet opnieuw onderzocht Teleurstelling over subsidie provincie voor natuurgebieden „In Zeeland gaat in mei vlag uit als Oosterschelde conform de wet dichtgaaf9 Man overleden na val van trap in Oosterland 2 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT DONDERDAG 1 APRIL 1976 VOORAL VOOR DE BESTRIJDING VAN WATER EN LUCHTVERONTREINIGING JAARVERSLAG REPT NIET VAN PROBLEEM MET VAST AFVAL SLUISKIL I)c Nederlandse Stik stof Maatschappij (NSM) in Sluiskil heeft In de afgelopen Jaren meer dan 12 miljoen gulden geïnvesteerd in een beter milieubeheer. Vooral bestrijding van de waterverontreiniging (X mil joen) en de luchtvervuiling (ruim 3 miljoen) kostten het bedrijf handen vol geld. Deze cijfers blijken uit bet eerste Jaarverslag milieubeheer (11)75) van de NSM. Daarin wordt ook het milieubeheer in de afgelopen jaren onder de loep genomen omdat het liet eerste verslag is. Het beleid van de directie is er in de eerste plaats opgericht 'de regels en richtlijnen van de verschillende wetten, die betrek- Icing hebben op het milieu, zorgvuldig te respecteren'. Daarnaast neemt, volgens het jaarver slag, de NSM ook extra maatregelen, die milieuoveriast kunnen wegnemen en probeert, men de werkomstandighe den van de werknemers te verbeteren- In 1972 ontstond bij het Slulskilse bedrijf de behoefte om de organisatie van het milieu-beheer een duidelijke structuur te geven- Met dat doel werd In november van dat jaar de Koördi- natie Kommissie Milieu-Beheer i (KKMB) opgericht, warin de direc-| tie, alle produktie-sectoren, de afdelin gen milieu-beheer en veiligheidsdienst en het Brusselse hoofdkantoor zijni vertegenwoordigd. De KKMB be spreekt alle milieu-problemen centraal I en coördineert de acties die het be-1 drijf onderneemt tegen de milieu-hin der. Resultaten Uit het jaarverslag blijkt weike resul taten hel werk van die commissie in enkele jaren heeft opgeleverd: Waterverontreiniging. Investerin gen tot een bedrag van 8 miljoen gulden hebben volgens het jaarverslag tot de volgende verbeteringen geleid: I geen kanaahvaterverontreïniging meer, geen risico dat door interne storingen de directe omgeving milieu schade heeft, de afvoer van liet afval water vindt plaats via de afvalwater leiding knaalzone (AWL) en de geda ne investeringen hebben er toe geleicl dat in de loop der jaren het aantal inwoner-equivalenten in hel; afvalwa ter is teruggebracht van 250 000 begin 1073 naar ongeveer 40.000 begin 1076 (inwoner-equivalent, dit is de hoeveel heid afval die een mens produceert). Om het. water minder t.e vervuilen zijn volgens het jaarverslag ettelijke technische hoogstandjes verricht, MINDER UREUM GEPRODUCEERD, MEER AMMONIAK VERKOCHT VOOR DIT JAAR GEMATIGD OPTIMISTISCH SLUISKIL De NSM in Sluiskil heeft een redelijk goed 1075 ac h te i rug. Dit blijkt uit de definitieve pro- (luktieciji'ers over dat jaar. De ammoniakproduktie lag met 643.466 ton ongeveer op het niveau van *74 649.447 ton). De ureumpro- duktie daalde met ongeveer 126.000 ton tot 430.464 ton. De produktie van salpeterzuur bereik te met 568.207 ton bijna de record hoogte van 568.234 ton in.'74.ee. produktie van kalkammonsalpeter bleef met 218.665 ton ongeveer gelijk aan de cijfers van het jaar daarvoor (327.805 ton)- De NSM voerde de produktie van urean in "75 belangrijk op. Het eindre sultaat: 210.035 ton tegen 149.808 ton in 74. „De daling van de prijzen en van de vraag naar ureum in de tweede helft ven 1975 had tot gevolg dat de NSM minder ureum heeft geproduceerd en meer ammoniak heeft verkocht" OLAU KENT MAAKT EERSTE VAART LIJNDIENST SHEERNESS VLISSINGEN Vanmorgen don derdag tussen half negen en negen uur maakt liet nieuwe vlaggescliip van de Olau Line, de Olau Kent zijn eerste officiële vaart naar het Engelse Sheerness. Het schip vertrekt uit de Vlissingse binnenhaven en heeft, verwachtte directeur II. A. J. Lobbe van Olau Nederland BV, ongeveer 110 passagiers aan boord. Samen met de Olau West wordt, de Olau Kent dagboot. De Olau Dana blijft avondboot. Zoals bekend zal over enige tijd de Olau Dana, die tijdelijk in charter is genomen van de DFD3. door de Olau Line worden afgestoten. Als derde schip is inmid dels aangetrokken de Olau Finn. Dat schip is in charter genomen van de ex Finn Partner van Finn Line in Heisin- Zeeu wse ALMANAK Vakwerk In de Vlissingse burelen van dit bedrijJ woedt sinds enige tijd een hevige verbouwing de tol, die moet worden betaald voor de technische vooruitgang. Er blijft één ding handwerk: het moeizaam versjouwen van zwaar wegende bureau's door redacteu ren. die daartoe in het geheel niet zijn opgeleid. Er ontstaat telkens een oploopje op de bureelen als er weer zo'n moment nadert. Collega's drommen dan samen om toch vooral maar niets te- missen van het schouwspel van twee, drie ongelukkigen. die hun bureau's tevergeefs door een be lendende deuropening proberen te krijgen. Er wordt dan veel en luidruchtig aangemoedigd, maar wèl met een ondertoon van leed vermaak. De uitkomst is vrijwel altijd ge lijk. Na enige tijd vruchteloos stoten tegen deurposten zetten de sjou wers bezweet het desbetreffende bureau neer en roepen toch maar de hulp in van begaafde technici, die zich elders in hel. bedrijfs pand ophouden. Mannen met- een scherp oog. die zonder enige moeite en ophef zo'n ding naar de nieuwe stand plaats dragen. Hoe goed is het toch. dat er nog vaklieden zijn. Hulde. ing. schrijft, algemeen dir. Boudewijn in het personeelsblad. Hij vindt het moeilijk om iets te zeggen over de productiecijfers voor dit jaar.! omdat de verwachte opleving van de economie op zich laat wachten. „Door de veel hogere prijzen voor aardgas en energie, benevens een be langrijke s'-ijging in de algemene kos ten, is de kostprijs van onze produk- ten sterk gestegen. Bovenstaande bete kent niet dat de situatie slecht is, maar wel dienen wij zeer attent te blijven en de ontwikkelingen nauwlet tend in het oog te houden, waarbij grote aandacht aan kostenbesparing meer nodig omdat de techniek op dit punt nog niet allerwegen ver gevor derd is- De zogenaamde "buee-wassing" in de afdeling Nitraat wordt genoemd als sprekend voorbeeld. Vermindering van de luchtveront reiniging kostte de NSM ƒ3,105.000.-. maar die grote investering heeft vruchten afgeworpen, zo vindt, de NSM-directie- 'Onze regelmatige en systematische controles hebben reeds een duidelijke vermindering van de luchtverontreiniging aangetoond en wel lager dan de tot op heden toege stane waarden. Niettemin blijft de NSM streven naar verbetering' aldus het jaarverslag. Men wijst er in dit verband op dat bij de bouw van nieuwe fabrieken al vanaf het. begin ervoor wordt gezorgd dat de milieu aspecten ruime aandacht krijgen. De installaties worden uitgevoerd op een manier die een minimale uitworp van verontreinigde stoffen garandeert. Geluidshinder. De bestrijding daar van kostte het bedrijf maar 135.000 gulden. Niettemin vindt de directie dat er heel wat is verbeterd. 'Er worden aanzienlijke inspanningen ge daan om het geluid zoveel mogelijk te beperken'. Vaste afvalstoffen. Onder hoofdstukje wordt met geen woord gerept over de problemen die zijn ontstaan nadat de NSM grote hoeveel heden afval stortte op enkele vuilnis belten in de kanaalzone. Directeur beboet met ƒ7500 voor bedrijfsongeval MIDDELBURG De kantonrechter tc Middelburg mr- A. Veenhoven, heeft woensdagmorgen schriftelijk vonnis gewezen in de zaak tegen de Vlissinger -S- L., hoofd van de Neder lands Amerikaanse Pijpleiding Mij BV te Horsele- en hem veroordeeld tot een geldboete van 7500 omdat hij hem aansprakelijk acht voor een bedrijf songeval in zijn onderneming op 17 april 1975- Daarbij raakte een zware ijzercon struct ie van 31.000 kilo los en stortte naar beneden. De lasser P. de N. kwam hierdoor om het leven De officier van justitie mr. A. P. Besier; heeft tijdens de behandeling van deze zaak op 17 maart, eveneens deze boe te geëist. De kantonrechter heeft eveneens schriftelijk vonnis gewezen tegen de directeur W. M uit Terneuzen. direc teur van de sleepdienst BV Muller te Terneuzen. die formeel verantwoorde lijk was gesteld voor het niet werken van een sleephaak van de sleepboot 'En Avant XV' tijdens het verslepen van een zeeboot in de Buitenhaven van Hansweert op 8 mei 1975 wat tot gevolg had dat de sleepboot kapseisde en een opvarende matroos verdronk. De officier had tegen M- een boete gevorderd van 250. De kantonrechter achtte de schuld van de directeur in deze niet bewezen en heeft hem vrij gesproken. MINISTER VORRINK: „ONVOLDOENDE REDENEN" „BIJ PROEVEN WERD NIET GEMANIPULEERD" (Van onze Haagse redacteur! DEN HAAG Mini.st.-r Vorrink van volksgezondheid en milieuhygiëne ziet niet voldoende redenen om een nieuw onderzoek te laten verrichten naar de toepassingsmogelijkheden van <le vlasvezelvuilniszak die door de lieer J. Roeloffzen uit Sas van Gent is ontwikkeld. De minister antwoordt dat op vragen van het Tweede-Kamer lid mevrouw Grocnsmit-Van der Kal len van de KVP De minister ontkent dat er bij de proeven die in Nijmegen met de vlasvezelzak zijn gedaan, zoul zijn gemanipuleerd. Zij wijst er overi gens op dat onder meer liet Econo misch Technologisch Instituut in Zcc-, land onderzoek verricht naar andere] toepassingen van het vlasvezeldoek dan voor de fabricage van vuilniszak- Volgens mededelingen van de heer Roeloffzen is bij de proeven in Nijme gen bij de voorbewerking van liet materiaal in het fabricageproces een stof toegevoegd die. naar achteraf zou zjn gebleken, de waterafstotende ei genschappen van de vlasvezelzak te niet heeft gedaan. Minister Vorrink stelt in haar antwoord dat naast de praktijkproef een laboratoriumonder zoek en een economisoh-technisch on derzoek is uitgevoerd en dat ook de Stichting Verwijdering Afvalstoffen (SVA) een aantal aspecten heeft bekc-i ken. Uit die onderzoeken bleek dat een aantal nadelen kleeft, aan het gebruik! van de vlasvezelzak. Die blijken voor-| al bij een economische en technische i vergelijking van dc polyetheen- en de vlasvezelzak. Enkele belangrijke con clusies ontleend aan het rapport van de SVA zijn, dat bij afvalverwerking in milieuhygiënisch opzicht geen noe menswaardig verschil bestaat tussen de plastic en de vlasvezelzak als het om storten of verbranden gaat. en dat het gebruik van de vlasvezelzak niet het hetzelfde comfort biedt als da". van de plastic zak. Met name de poreusheid geeft aanleiding tot veel klachten. He. risico van scheuren is groot als de zakken nat worden- Bij compostering van afval heeft de vlas vezelzak wei belangrijke voorde len. Bij laboratoriumonderzoek dat door TNO werd uitgevoerd, bleek dat de vlasvezelzak binnen een week bij 30 graden celsius door contact met pseu- do-keukenafval ernstig wordt aange tast. Verder neemt het gewicht van de vlasvezelzak bij tweeëneenhalf uur re gen mei 40 procent toe, en de zak! lekt zodat de regen oplosbare en poedervormige afval mee naar builen' kan voeren. In droge toestand wordt de vlasvezelzak minder makkelijk doorgestoken dan de kunststofzak, de selleurweers'.and Is groter dan van polyet heenfolie. TNO stelde verder vast. dat een pak vlawakken twee maal zo zwaar is en vier maal zoveel ruimte inneemt als een pak met even veel plastic Kikken, en wat betreft de kostprijs zou de vlawak in zijn huidi ge vorm niet met de plastic aak kunnen concurreren. De heer Roeloffzen maakt zidh nlert zo druk over de beslissing van de minister: „Als minister Vorrink niet met de milieuzak in zee wil. dan vind ik dat best. Dan blijven ze het vuil maar in een plasticzak stoppen. Ik ben er eigenlijk wel blij mee, want er zijn vele andere toepassingen van het vlasvezeldoek. die, financieel, veel In teressanter zijn", zei hij avond d Stortplaatsen Daartegen kwam, zoals bekend, met name de Zeeuwse milieu-inspectie in liet geweer en de NSM moet liet spul terugbrengen naar het eigen terrein. Het jaarverslag: 'De stortplaatsen op het fabrieksterrein worden niet meer gebruikt en zullen zelfs in verband met fabrieksuitbreiding moeten wor- den verwijderd. In 1972 werd een inventarisatie gemaakt van de te ver wijderen afvalstoffen. In vervolg hier-1 op zijn er duidelijke afspraken ge-1 maakt en maatregelen genomen voor wat betreft het verzamelen in contai ners. Evenzo voor de afvoer van huis vuil. metalen, industrieel afval en loinstmèstafval'. Er wordt verder aan herinnerd dat verbeteringen hij de afdeling Vcrladïng hel bedrijf onge veer vijf ton kostten. STATENCOMMISSIE CULTUUR EN ONDERWIJS: J. DE VOOGD (VVD): „ZONDE VAN GELD VOOR GEVFLSTEEN FORT PARAMARIBO" NSM-directeur ir. V. Bizzotto. Hij noemt enkele opmerkelijke milieu-in spanningen van het bedrijf en conclu deert dat wie het jaarverslag heeft gelezen 'goed heeft kunnen begrijpen hoe het beleid en de zorg van de NSM moe, worden besteed", a.dus de heer, S„!£i delijke taal'. Boudewijn. MIDDELBURG „Het is teleurstel lend dat er weinig provinciale subsi dies voor de aankoop van natuurge bieden zijn geweest"- Dat zei het sta tenlid A- C. van Overbeeke woensdag middag tijdens de vergadering van de statencommissie voor onderwijs cultuur- Commissie-voorzitter Overbeeke doelde op het bedrag ,f 645,50 dat in 1975 als bijdrage voor Het in NSM-Nieuws opgenomen jaar- dit doel door de provincie is gegevi verslag wordt op de voorpagina warm terwijl het fonds daartoe ruim in de belangstelling aanbevolen door60.000,bedraagt. Gedeputeerde A. van Geesbergen wees in zijn reactie op de opmerking van de heer Van Overbeeke dat er twee verenigingen zijn de Vereniging tot Natuurbehoud in Nederland en de stichting Het Zeeuwsch Landschap die zeker stukken natuurgebied zullen ..En wij willen dat subsidiëren", voeg-] de de gedeputeerde er aan toe. Hij zette uiteen dat de aankoop voor deze verenigingen vaak een moeilijke weg is omdat het meestal om objecten gaat-, die eigendom van particulieren zijn. De heer Van Geesbergen ver wachtte binnenkort wel een verzoek tot verhoging van de subsidie van Het Zeeuwsch Landschap omdat men daar de mankracht wil uitbreiden- Inbraak Souburgse Julianaschool: niets vermist VLISSINGEN In de nacht var dinsdag op woensdag hebben onbeken den een inbraak gepleegd in de Julia- naschool te Souburg. Er wordt niets vermist- Een inwoner van Souburg belde nachts om twee uur de Vlissingse politie omdat hij vermoedde dat er werd ingebroken in de Julianaschool- Toen de agenten ter plaatse arriveer den zagen ze een man wegrennen. Bij de achtervolging kon de man ln de brandgangen ontsnappen- De daders hebben een ruit van de keukendeur vernield. GEDEPUTEERDE A.J.KALAND IN BIJDRAGE VOOR SYMPOSIUM OOSTERSCHELDE IN TH-DELFT: STUDENTEN TH BUNDELDEN STANDPUNTEN OOSTERSCHELDE (Van onze Haagse redactie). DEN HAAG „In Zeeland zal, naar ik verwacht, van de officiële gebouwen en van het huis van menig veront rust burger de vlag in top gaan als het kabinet de moed heeft in mei uitvoe ring te geven aan haar be slissing, namelijk: indien één ontbindende voorwaar de in mei 1976 aanwezig is, zal de Oosterschelde con form de wet worden afge sloten". Dat schrijft de gedeputeerde A. J. Kaland in een artikel dat is opgenomen in een map. die het gezelschap Praktische Studie van de Delftse Technische Hogeschool heeft samengesteld ter voorberei ding van het symposium dat vol gende week woensdag over de Oosterschelde op de TH wordt gehouden. Volgens de heer Kaland is het standpunt van de provincie Zee land kort te formuleren: „Water schappen, gemeenten en provincie Vo—"firreri integrale öiikvprao- VA.V BOEYEN ging tot op Deltahoogte, omdat de veiligheid daardoor nog min stens vijftien jaar wordt uitge steld. afgezien van overige schier onoplosbare problemen hiermee verband houdende: grondmecha- nische. planologische, milieu-hy giënische en landschappelij ke". In het artikel gaat de heer Kaland in op de voorgeschiedenis tot de discussie over de Ooster schelde. Hij stelt daarbij vast dat over de Deltawet in lagere orga nen officieel nooit een discussie is geweest, en dat dat ook niet hoefde, omdat de Oosterschelde een rijkswater is en de regering en het parlement wetgever zijn. „Toch doet het vreemd aan dat een wetgeving die zo diep in grijpt in een bepaald gebied, geen deel uitmaakte van een politieke discussie aan de basis", stelt de gedeputeerde in zijn terugblik vas:. Hij herinnert, eraan dat Pro vinciale Staten sinds 1971 enkele malen een discussie over de Oos terschelde hebben gevoerd, en hij stelt dat duidelijk is dat „welke nuances er ook in de loop der jaren zijn aangebracht, de Staten van Zeeland de veiligheid de hoogste prioriteit geven". 'Angstwekkend' Burgemeester J- E. van Boeijen van Tliolen sluit zich in een arti kel over het standpunt van de Oosterschelde-gemeenten aan bij de heer Kaland. Hij wijst erop dal voor bet laatst op 3 januari van dit jaar, tijdens de zware storm, weer waarneembaar was dat de veiligheidsmarge angst wekkend klein is. „In mei moet werkelijk een beslissing vallen die hout snijdt. Dat kan naar mijn mening slechts de beslissing zijn dat de Oosterschelde snel wordt afgeslo ten. Eerst daarna kunnen wij ons permitteren om zorgvuldig te overwegen hoe en tegen welke prijs wij het oorspronkelijk mi lieu in de Oosterschelde willen behouden. Ik ben ervan overtuigd dat een volstrekt open Ooster schelde. met de als dan benodig de dijkverhoging, -verzwaring be stand tegen stormvloed, geen ac ceptabel model zal blijken te zijn. De milieuschade die uit een zodanige dijkverhoging, -verzwa ring voor het Zeeuwse land, de dorpen en de steden zou voort vloeien. wordt ten enen male on derschat". aldus burgemeester Van Boeijen. 'Oneigenlijk' Lijnrecht daartegenover staat de mening van dr. J. C. Terlouw, fractieleider van D'66 in de Twee de Kanier. „In de hele discussie is de oneigenlijke tegenstelling veiligheid-milieu gehanteerd stelt hij in zijn bijdrage voor het symposium- Hij concludeert: „Om redenen van politieke haal baarheid was bet in 1974 nodig in te stemmen met het onderzoek naai- de mogelijkheden van een schuivendam. Om dezelfde reden kan het straks nodig zijn ak koord te gaan met een bedrag voor zo'n dam. dat de in 1974 gestelde limiet te boven gaat". ,-De beste, want veilige, milieu sparende kostenbesparende werge- legenheid sparende en verschaf fende, voor de visserij gunstige, voor kustafslag minst gevaarlij ke, vrij snelle en van meet af aan veiligheid verhogende oplossing, is echter hef. op Deltahoogte brengen van de dijken rond de Oosterschelde", aldus Ter louw Prof. dr. Ir. F. M. Maas, hoogle raar landschapskunde, geeft in een artikel ter voorbereiding van liet symposium aan, welke visue le gevolgen de verschillende op lossingen voor beveiliging van bet Oosterscheldegebied tot ge volg hebben. Hij stelt dat de stormstuwcaissondam enerzijds een visuele verarming zou beteke nen. omdat een barrière in de monding van de zeearm wordt gelegd, maar anderzijds een ver rijking. omdat de constructie van zo'n dam interessant is. Dijkverhoging levert naar het inzicht van prof. Maas naar het binnenland toe sterk negatieve ef fecten op. Hij komt tot de slot som dat een levende Oosterschel de met getijden en zout water, behouden moet blijven. „Dus geen dichte dam. De keuze uit een stormstuwcaissondam en in tegrale dijkverhoging hangt af van meer gegevens dan alleen visuele waarden. Nadere afwe ging zal mijns inziens moeten plaatsvinden om het. beste te be houden voor een uniek stuk Ne derland", aldüs prof. Maas. Prof- dr. P. de Wolff, hoogle raar wiskundige economie aan de gemeentelijke universiteit van Amsterdam en lid van de com- missie-Klaasesz, maakt in een korte samenvatting van zijn le zing duidelijk dat het nog steeds onmogelijk is een van de belang rijkste aspecten van de Ooster schelde, namelijk de biologische waarde, op geld te waarderen. Hij gaat ook In op de methoden die door de commissie-Klaasesz zij gevolgd om de veiligheid van verschillende varianten te kwalifi ceren. De publicist W. van Dieren schrijft voor het symposium, dat de hele controverse over de open, half-open of dichte Oosterschelde absurd is en dat er sprake is van een neurose, met als patiënten „de Deltadienst, Rijkswaterstaat, confessionele politici en Zeeuwse autoritaire bestuurders". TERLOUW Bovendien heeft deze stichting het Land van Saeftinge in heheer gekre gen, hetgeen een omvangrijke zaak is. Bij meer mankracht heeft de stichting ook meer gelegenheid naar eventueel aan te kopen stukken natuurgebiedje speuren, aldus de gedeputeerde, commissie nam het. overzicht van de subsidies voor natuurbescherming 1975 verder als kennisgeving aan. Dat gebeurde ook met het overzicht van de subsidies restauratiekosten 1975, die in totaal 366.280 bedroegen. Met een bedrag van ƒ2684 voor de restauratie van de Nederlandse her vormde kerk te Sint Maartensdijk en met een voorstel 6244 r maal bij te dragen aan de restauratie van het stadhuis te Goes had de commissie geen moeite- In beide ge vallen gaat het hier om vijf procent van de meerdere subsidiabele kosten. De commissie ging ook akkoord met een eenmalige subsidie van ƒ4.700, ten behoeve van voorlichting, te geven over een te stichten samenwerkings school voor slechthorende en spraak- gebrekkige kinderen. Met het voorstel van gs. ƒ6.000,- besteden voor de gevelsteen met het Zeeuwse wapen in het fort Zeelandia te Paramaribo ging de commissie „1 koord. Maar er werden wel een paar kritische opmerkingen gemaakt - De heer J. de Voogd: „Zonde van het geld". De heer Van Overbeeke: „Mooie argumenten, maar ik zie toch stukje neo-kolonialisme'. Gedeputeerde Van Geesbergen: ,.De steen is al inge metseld. Het is nauwelijks mogelijk hem er nog uit te halen. Bij een bezoek van de voormalig commiss heeft men van Surinaamse zijde ver zocht na te gaan of de gevelsteei te subsidiëren is. Ik ben er van overtuigd dat men in Suriname deze Zeeuwse geste zal weten te waarderen". Studenten TH: „Alleen PvdA- fractie wijzigde standpunt" DEN HAAG Alleen de fractie van de PvdA in de Tweede Kamer heeft, sinds het debat dat in 1974 over de Oosterschelde 'werd gehouden, een duidelijk gewijzigd standpunt ingeno men. De andere fracties hebben in de gang van zaken sinds november 1974 een bevestiging gezien van hun toen ingenomen standpunt. Tot die conclu sie komen de organisatoren van het symposium dat volgende week op de Technische Hogeschool in Delft wordt gehouden over de Oosterscheldepro- blematlek. De organisatoren, leden van het ge zelschap „Pracfcische Studie" van de TH, hebben de kamerfracties een aan tal vragen gesteld om na te gaan in hoeverre er een verschuiving van standpunten heeft plaatsgevonden. Zij ooncluderen dat de PvdA in 1974 te gen integrale dijkverhoging was, maar dat de Tweede-Kamerfractie daarna bij herhaling bij de minister van ver keer en waterstaat heeft aangedron gen op een studie naar die vorm van beveiliging. In een opsomming van de standpun ten geven de Delftse studenten aan dat alle partijen 'behalve D'66, PSP, PPR, PvdA en CPN van mening zijn dat de in 1974 genomen beslissing moet worden nagekomen: dus afslui ting van de Oosterschelde. De CPN meent dat- een groter bedrag dan aanvankelijk werd vastgesteld, mag worden besteed voor eef half open dam. D'66, de PSP en de PPR blijven erbij dat integrale dijkverhoging de beste oplossing is. De PvdA wil een groter bedrag besteden aan de storm vloedkering. en heeft als tweede voor keur dijkverhoging, mits dat technisch mogelijk is en voor 1985 kan worden uitgevoerd. Alle partijen erkennen het unieke milieu in de Oosterschelde. De meeste fracties stellen dat bij de afweging van „veiligheid'' en „milieu" de veilig heid de doorsl-ag moet geven. Een ander deel van de Kamer, gevormd door de PPR, de PvdA en D'66, acht de gesuggereerde tegenstelling tussen veiligheid en milieu onjuist. DS*70, de SGP en ook de PPR hebben, zo toont het onderzoek aan, twijfels over de mogelijk toch groter dan verwachte negatieve invloed van een gedeeltelij ke afsluiting op het bestaande mi lieu. De meerderheid van de Kamer stelt dat voldoende informatie is en wordt gegeven over de studies rond de Oos terschelde. De PvdA, de PPR en de CPN willen op een aantal punten nadere inlichtingen. ROELOFFZEN Zware schade nabij bij aanrijding iij watertoren Oost-Souburg VLISSINGEN Bij een aanrijding tussen drie auto's op de rijksweg 58 ter hoogte van de watertoren te Oost- SOuburg is woensdagmorgen één auto onherstelbaar en een andere zwaar beschadigd. De bestuurder W. S. uit Terneuzen reed over de rijksweg richting viaduct Souburg. Toen de achteropkomende automobilist W. A. V. uit Oosbburg, S. wou passeren, week deze plots naar links urt, waardoor hij de auto van V. raakte. S. draaide het stuur naar rechts en ramde toen de auto van A. I. de M. uit Breskens. die S. op dat ogenblik rechts inhaalde. De politie heeft proces-verbaal OOSTERLAND In de Ursulakliniek te Den Haag is woensdagmiddag de heer M. Goudzwaard (65) uit Ooster land overleden aan de gevolgen van een val van de trap. De heer Goud zwaard, die slecht ziende was en met griep te bed lag, was woensdagmor gen in zijn woning te Oosterland, ver moedelijk door een misstap, van de trap gevallen. Hij kwam daarbij op zijn hoofd te recht en werd een schedelbasisfaac- tuur overgebracht naar het Rode Kruisziekenhuis te Zierikzee. Vandaar werd hij later vervoerd naar de Ursu lakliniek, waar hij in de loop van de middag overleed. WEINIG VERANDERING In liet algemeen veel bewolking met nu en dan regen. Matige tot krachtige, aan de kust eerst nog stormachtige wind uit zuidwest tot west. Tempera turen van 4 graden in het noorden tot circa 13 graden in het zuidoosten van het land. Vooruitzichten voor vrijdag en zater dag. Eerst regen, later ook opklaringen. In het algemeen weinig verandering in temperatuur. Weersvooruitzichten in cijfers gemid deld over Nederland. Voor vrijdag: aantal uren zon: 0 tot 5; min temp: omstreeks 7 graden; max. temp: omstreeks 12 graden; kans op een droge periode van min stens 12 uur: 50 procent; kans op een geheel droog etmaal: 20 proeent. Voor zaterdag: aantal uren zon: 0 tot 7; min. temp: omstreeks 5 graden: max. temp: omstreeks 11 graden; kans op een droge periode van min stens 12 uur: 80 procent; kans op een geheel droog etmaal: 50 procent. NB Voor de temperaturen geldt voor vrijdag een marge van 2 graden en voor zaterdag een marge van 3 gra den rond de opgegeven waarden. op 6.12 r op 07.08

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 2