het is niet dood, het lied dat recht uit het hart welt allemaal propaganda CHJÜD JAAP VAN DE MERWE'S GROOT GEÏLLUSTREERD KEUKENMEIDEN ZANGBOEK SNIKKEN EN SMARTLAPJES-ZING JE MOERSTAAL- LUISTERLEZERS-FEEST-OOR-OORFEEST ZATERDAG 27 MAART 1976 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 27 JAAP VAN DE MERWE Het moet raar lopen wil de nieuwe produutie van Jaap van de Merwe, „Het Groot Geïllustreerd Keuken meiden Zangboek", zojuist door Bruna op dc markt geworpen, niet de hit worden van de Boekenweek 1976. De rebelse cabaretier en pre sentator van „Het oproer kraait" heeft in dit machtige boek een keur- collectie samengebracht van amou reuze, ondeugende, sentimentele, stichtelijke en baldadige liederen, zoals die omstreeks de eeuwwisse ling bij de vatenwas werden gezon gen. Misschien nog wel ergens an ders ook. Daar zijn ze dan weer, onsterfelijke meesterwerken als Het hutje op de hei, Lindeman wat gaan jou de meis jes an, De rozenkrans, het Nonnen koor uit Casanova, de Spoorstaking, maar ook minder bekende stukken als Mannie maak me blousje los, Kiele kiele Scheveningen en De eer ste huwelijksnacht van Japik en Maaike. Alles zo veel mogelijk voor zien van de muziek en rijk geïllus treerd met de fraaie litografleën. waarmee de omslagen van de oor spronkelijke uitgaven waren versierd. verzamelaar Waar heeft Jaap van de Merwe dit kostelijke materiaal allemaal van daan? In dc eerste plaats uit zijn ei gen collectie van duizenden num mers, in jaren van naarstig speuren bijeengegaard met de fanatieke drift, die dc ware verzamelaar ken merkt. Van de Merwe, in zijn volgestouwde Amsterdamse zolderkamer. „Net als mijn vorige boek „Gij zijt kanalje" heb ik iets willen maken wat ik altijd graag zelf had willen kopen, maar wat gewoon niet bestond. In het bui tenland wel, in Duitsland. Engeland en Frankrijk bestaan enorm veel uit- gaven van dit soort dingen". „Mijn uitgangspunt is geweest: alles wat mijn moeder in de keuken zong, of wat zij niet zong omdat zij het toe vallig niet kende. Mijn grootvader van moederskant was oprichter van de „rooie" politiebond in Rotterdam en myn moeder trad vaak op voor ..Ondersteuning", de toneelclub die daaraan was verbonden". „Zij had een heel repertoire, liedjes van Kees Pruis, Adriaan Smit en noem maar op. Ook Hoogst Komi sche Voordrachten voor Eén Heer en E6n Dame, die deed ze samen met mijn oom Siep. Mijn vader, die ook bij de politie was, heeft mijn moeder bij die club leren kennen. Toen zij trouwden was het gauw gedaan met de kunst, want dat mijn moeder zich op het toneel liet omhelzen door vreemde kerels, dat vond mijn vader maar niks". schriften „Maar de schriften waarin zij al die teksten had opgeschreven, bleven bewaard en die kreeg ik later in han den. Dat is de basis geworden van een zeer persoonlijke nostalgie. Ik dacht, bestaan die dingen nog? Daar was een nummer bij, „Serenade met Bijzonder Succes". Ik ben gaan zoe ken en verdomd, ik heb dat ding ge vonden". Dat was het begin van een speur tocht, die Van de Merwe tot in de verste uithoeken van het vaderland heeft voortgezet. Hij keek eerst, als rechtgeaard Amsterdammer, op het Waterlooplein. Daar vond hij bun dels, bladmuziek, die vroegere lief hebbers hadden laten inbinden. „Daar hoef je nou niet meer om te komen. Het Waterlooplein was een paradijs, maar daar is niets van over". Vervolgens kwamen de feestwinkels aan de beurt. Al spoedig bleek dat hij daarmee een goudmijn had aange boord. Heerholtz in de Paleisstraat, in de Nieuwe Leliestraat zat er ook een. en dan een eens zo beroemde naam als Kladder, die zaken had in de Ferdinand Bol en op de Nieuwen- dijk. Bij honderden heeft Van de Merwe daar zijn liedjes weggehaald. laatste jaren heb ik er zes, zeven zien verdwijnen. Als ik nu wil zoeken kom ik terecht bij antiquariaten, maar die vragen waanzinnige prijzen. Niet om de liedjes zelf, maar om de plaat voorop Tien. vijftien gulden. Daar kan ik niet aan beginnen". Een andere bron vormen de pamfle tjes. die hij nu en dan krijgt toeges tuurd. Mensen gaan naar het bejaar dentehuis. de boel moet opgeruimd. „Onze kinderen gooien ze toch maar weg. misschien hebt u er nog wat aan" Nou. dat wordt altijd dankbaar in ontvangst genomen Hij laat zo'n stapeltje zien: papier dat tussen je vingers verkruimelt, maar de teksten hebben na al die jaren nog niets van hun echtheid verloren. crisistijd oude mensjes In een zijstraatje van de Passage in Den Haag was ook een feestwinkel. waar niets meer omging. Twee oude mensjes zaten daar op hun dood te wachten. „Wat ik daar gevonden hebGloed- nieuwe uitgaven uit 1890. Het pakpa pier van de uitgever zat er nog om heen. Ik vroeg: hoe is het mogelijk dat u dit allemaal nog hebt? Och. zeiden ze. vader kon niet inkopen" Een ander rijk adres was Mulder, op het Gedempte Zuiderdiep in Gronin gen. „Dat was erg leuk. Het liep tegen carnaval en er waren nogal wat klan ten in de zaak. Ik ging dus zelf maar wat snuffelen. „Kunt u het vinden?" vroeg het meisje achter de toonbank. Ik zei ..Ik zoek dingen die u niet meer kwijt raakt aan de mensen". De oude baas kwam er ook bij staan. Ik zei: „U hebt vast nog wel wat liggen in de kelder" Hij kwam met zulke stapels aan Die winkel heb ik ge plunderd" speenhoff Op een keer moest Van de Merwe in Winschoten zijn waar een toneelstuk van hem werd opgevoerd. „De vro lijke guerrilla". „Ik bezat een bundel „Liedjes uit de oude tijd", lang gele den verschenen bij de Winschoter uitgeverij Vesta. Ik dacht, ik ga toch eens kijken. En jawel. Ook een win kel, eigendom van een zeer oude man. Daar kon ik nog splinternieuwe bundels kopen van Speenhoff. zoals Brusse ze in 1920 had uitgegeven". „Die winkels sterven snel uit De Veel van die blaadjes werden in de crisisjaren rondgebracht door werk lozen of invaliden. Ze werden in de betere buurten in de bus gestopt en later kwam men dan „antwoord ha len". In het boek treft men zo'n blaadje aan. „Leve de buit", over de slacht partij die Mussolini's troepen aan richtten in het toenmalige Abessynië inu Ethiopië). Met de hand staat er bij geschreven April 1936. Erboven leest men: „Dit gedicht wordt u te koop aangeboden door een jong per soon die wegens spraakgebrek op deze wijze in zijn onderhoud tracht te voorzien. Prijs naar goeddunken". Van de Merwe's collectie bestaat nu uit 1500 a 2000 stuks, hij schat over de duim, want hij heeft ze nooit ge teld „Het Groot Geïllustreerd Keu kenmeiden Zangboek" bevat daar een zeer scherpe collectie uit. precies honderd stuks. Het boek is door de samensteller zelf in elkaar geplakt. troelstra „Ik heb een handjevol dingen geno men die iedereen kent, zoals Tarara- boemdijee en Aan de oever van de snelle vliet. Maar ook andere waar van men zegt: die ken ik. maar ik ben de tekst vergeten". Het pronkstuk van de bundel is een verhaal van Pie- ter Jelles Troelstra. „Het lied van 't Dierbaar Vaderhuis, eene oorspron kelijke vertelling uit het studenten en komediantenleven in Groningen" en verschenen in de Groningse Stu denten Almanak van 1884. Gelijktijdig met het Groot Zangboek is van Jaap van de Merwe een Zwart Beertje uitgekomen, „Verzet per koepiet". Revolutionaire liedjes, ten dele van recente datum, naast Ne derlandse teksten ook liedjes uit het buitenland, maar dan bewerkt. Voor wie er aan mocht twijfelen: het is nog niet dood. bet lied dat recht uit het hart welt. Het leeft! HANS VAN STRATEN. Do boekenweek staat dit jaar imin of meer) in het teken van lite ratuur en muziek, vrolijke en an dere klanken. De uitgave van Jaap van de Merwe's Groot geïllus treerd Keukenmeiden Zangboek (zie Hans van Straten, elders op deze pagina is een wat toevallige coicidentie. Dat geldt natuurlijk niet voor het boekenweekgeschenk dat wel wat weg heeft van een kleine bloemle zing uit Van der Merwe. Ook in dat. opvallend aardige, hoekje heerst de smartlap, het lied met een lach en een traan dat de tijden trot seert. 'Snikken en smartlapjcs' heet het en die uitingen zijn verzameld en van een inleiding voorzien door Hermine Heijermans. dochter van Herman. Aan deze uitgave zijn verder de namen verbonden van Lou Bandy. Renati. Willem Ciere. Bart Elfe rink. George Hofmann. Annie Foort. Luciën. Willy Derby. Speen hoff. Kees Pruis. Johnny Hoes. Fer ry. Louis Noiret en de Zangeres zonder Naam. Wie van liedekens wil horen notere: Na den Storm. Tabé Nonja Het hutje bij de zee De armsten. Het droeve Visschersbruidje, Moeders brief. Het Loon van den Arbeid, Kindervoeten. Moederweelde. Vrienden in den Nood, Moeders ei gen jongen,, Zeehondenbabies. Je Moeder vergeet je toch nooit. Kin- dersmart. De Bruid, Het fiere Schooiershart. Het Oudergraf, Verborgen smarten, Slavenkoor, De Wereld der Blinden. Het Sol daatje, Kerstlied, Kindje's laatste Wensch, De Vrachtwagenchauf feur, Zielesmart, Pappie loop toch niet zo snel. Mammie zal komen. Afscheid van 'n koloniaal. Dit boekenweekgeschenk is dus geheel gewijd aan een vaak om streden verschijningsvorm van de poëzie, die door de liefhebbers van de fraaie benaming 'levenslied' werd voorzien. Anderen, onder wie degenen die deze liederen met min of meer geamuseerde reserve plegen aan te horen, hebben het over de 'smartlap'. Wie er gelijk heeft, is moeilijker te zeggen dan men denkt. Vooral als men zich re kenschap geeft van de niet geringe veranderingen in de opvattingen en smaak van het publiek die ten aanzien van de liederen in kwestie bespeurbaar zijn. Juist aan dit as pect wijdt de samenstelster van het boekje. Hermine Heijermans, in haar inleiding de nodige relati verende beschouwingen. Hermine Heijermans heeft voor het 41ste Boekenweekgeschenk. 28 bekende en minder bekende liede ren uitgezocht, in leeftijd variërend tfan vele tientallen jaren oud tot en met de smartlap - zoals bijvoor beeld 'Zeehondenbabies' - die nog niet zo lang geleden het levenslicht aanschouwden De vormgeving van het boekje was in handen van Frans Evenhuis. Ge tracht werd alle uitgekozen liede ren zo volledig mogelijk op te ne men. Voor de meest omvangrijke smartlappen bleek dat niet geheel mogelijk, ook al omdat per pagina, behalve de zeer treffende illustra ties van Frans Evenhuis. de zang partijen werden opgenomen. 'Snikken en smartlapjes' is tijdens de komende Boekenweek gratis bij de boekhandel verkrijgbaar bij aankoop van 15,- aan boeken. Door een gemeenschappelijke en niet In de laatste plaats materiële inspanning van de gezamenlijke Nederlandse boekbinders kon het geschenk een gebonden uitvoering krijgen De oplage bedraagt 325 000 exemplaren moerstaal Behalve dit geschenk rn de uiterst muzikaleopcning van gisteravond in de Rotterdamse Doelen door het Residentie Orkest onder leiding van Olto Ketting wordt dc boe kenweek gekenmerkt door nog enkele muzikale incidenten Ik noem - bijvoorbeeld - de ver schijning van het opmerkelijke al bum 'Zing je Moerstaal', wat al te selectief aangeduid als 'boeken- weekuitgave voor de jongeren' De materie: een tekstboekje en een grammofoonplaat, als gevolg van een gelegenheidssamenwerking van dichters, musici zangers en andere uitvoerenden Ze hebben elkaar, onder de vlag van de taal der moeders, gevonden Focus (Thijs van Leer) en Jules Deelder, Lucifer en de sonnetist Jan Kal, Maggie McNeal en Theun de Winter, Boudewijn de Groot en Gerrit Komrij, Kayak en Harry Mu- lisch. Fungus en de (arbeiders-) dichter Wim de Vries, Bots en Bert Schierbeek, Peter Koelewijn en Hans Dorresteijn, Robert Long en Simon Carmiggelt, Drandus P. en Nico Scheepmaker. Alexander Curly en Cees Buddingh'. Earth Fire en Judith Herzberg. Voorwaar enige treffende combinaties onder produktie van Ad Visser (lp) en Rein Bloem (tekstboek). Sinds vele jaren is het gebruike lijk dat de CPNB naast het boe kenweekgeschenk tijdens de boe kenweek een aktie voert om ook de jongeren bij het boek"te betrekken. Aanvankelijk richtten deze aktivi- teiten zich vooral op de leerlingen van het voortgezet en voorberei dend hoger onderwijs en op de do centen Nederlands van deze scho len. Meer en meer echter werd de noodzaak gevoeld het werkterrein van deze akties aanmerkelijk te ZANGERES ZONDER NAAM te behandelen Begin maart had de CPNB inmiddels circa 4.600 van deze verzoeken ontvangen l»r belangstelling voor 'Zing je moerstaal' zal ongetwijfeld mede worden bevorderd door een inte grale televisie-uitzending, dins dag aanstaande van 20.20 tot 21.30 uur. (Hel album kost 12.50). lezersmuziek Ook het 'contactorgaan van Neder landse orkesten weert zich In de boekenweek. Dit orgaan probeert contacten te leggen met het lezend publiek vla een Inlegkaartje in het. boekenweekgeschenk. Alle leden van het Contactorgaan bieden de ontvangers van het boe kenweekgeschenk een reductie aan op de toegangsprijs voor een concert of concertserie Daartoe moeten ze aan een van de 14 orkes ten of aan een van de beide opera gezelschappen. de Nederlandse Operastichting en Forum, de kaart opsturen. Dan krijgen ze een aan bieding die per orkest varieert Er zit dus letterlijk muziek ln het Boe kenweekgeschenk Het Contactorgaan van Neder landse Orkesten, waarbij alle grote beroepsorkesten zijn aangesloten, heeft zich de laatste jaren ontwik keld tot een actieve vereniging. Zo pleegt men overleg met de over heid. de organisaties der musici en andere instanties over de financie ring en de arbeidsvoorwaarden, over de muzikale en maatschappe lijke functie van het hedendaagse symfonie-orkest en de organisatie van het muziekleven, dus in het al gemeen over problemen die een I3CIEKIENWIEIEK principieel karakter hebben of van landelijke betekenis zijn. Hierop richt zich ook de voorlichting om de promotion van een groot aantal activiteiten. De Nederlandse orkesten zien het als een belangrijke taak om een ruimer publiek te bereiken. Daarom ook zijn de laatste jaren allerlei initiatieven genomen in de vorm van bijvoorbeeld promena deconcerten, koffie- en familiecon certen. Het ligt voor de hand dat men zijn aandacht eveneens richt op de groep boekenlezers, in het bijzonder op mensen met belang stelling voor kunst en cultuur Vandaar dat men met enige ver wachting inhaakt op de actie Boek en Muziek die een nieuw publiek tot concertbezoek kan stimuleren. literaluister Enige extra-aandacht ook voor de speciale boekenweekbijlage van de Muziekkrant OOR, veelgevraagd luister- en leeslustobject. Deze lite raluisterkrant is ook al een samen- werkingsproduct: OOR en Bulk boek van de Utrechtse uitgevers Patty en Theo Knippenberg die behalve de razendlopende serie Bulkboeken ook 'Het Gewicht' en de Literatuurkrant op de markt brengen. Als extra in deze OOR schrijvers over pop. Het zijn Ernst van Altena. Peter van Lieshout. Jan Cremer. Remco Campert en Hans Plomp De rest van de tek stenmakers kan er nog beter mee door: Leonard Cohen. Bob Dylan Randy Newman. Lennart Nijgh. OOR vraagt, terecht, wat meer be langstelling voor tekstbeeld en tekstinhoud van popproaükües De stoplap verliest immers wat ter rein en de inhoudelijker zin doet aan landje veroveren. Deze Literaluisterkrant werd vorig najaar door de Knippenbergs als Bulkboek-bijlage verspreid onder 126.000 middelbare scholieren als lesmateriaal voor het literetuur- onderwijs. Het centrale thema in deze 24 pagina's tellende krant was Pop Literatuur Popteksten kunnen een zelfde literaire waarde hebben als gedichten, de popdich- ters hebben een groot publiek ge wezen op poëzie in een breder ka der en ook de rol van de grammo foonplaat als 'dichtbundel' met name wordt onderschat. Dat waren de uitgangspunten van de redactie die de Literaluisterkrant samen stelde. Deze Literaluisterkrant wordt als boekenweekbijlage van Muziek krant OOR nu ook buiten de scho len verspreid De krant wordt ge voegd bij het jubileumnummer van Muiziekkrant OOR Muziekkrant OOR bestaat namelijk vijf jaar en viert dit feit onder andere met deze boekenweekbijlage. Bovendien zal op 6 april het eerste OOR-boek ver schijnen ('De zaak Oor", vijf jaar popgeschiedenis in de 52 beste, in teressantste interviews uit vijf jaargangen), zodat ook daarin het thema 'Muziek en boek' weer te herkennen is. Overigens is er dit voorjaar bij Knippenberg alweer een nieuwe - eveneens als Bulkboek-bijlage on der 126.000 scholieren verspreide - ROBERT LONG verbreden. Steeds meer vormen van het voortgezet onderwijs wer den bij de aktiviteiten betrokken vooral ook in de sfeer van het be roepsonderwijs. Een en ander had vanzelfsprekend ook gevolgen voor de aard en en inhoud van de bijbe horende uitgaven. 'Zing je moerstaal' is ontstaan als logische consequentie van de hui dige opzet van de CPNB om deze aktie te richten op alle jongeren die geheel of partieel secundair onder wijs volgen. In verband hiermee werd naar een herkenbaar raak vlak met de poëzie gezocht. De combinatie hiervan met het Boe kenweekthema 'Muziek en Boek', leidde uiteindelijk tot het plan in het album 'Zing je moerstaal' het werk van twaalf dichters te laten uitvoeren door evenzoveel pop groepen of -zangers. De lijst van deze iaatsten werd samengesteld op basis van een enquête onder een aantal scholen verspreid over het land De CPNB hecht grote waarde aan een goede folluw-up van deze plaat met name in het onderwijs. In ver band hiermee ontvingen alle lera ren Nederlands inmiddels een aan kondiging van dit album met het verzoek om het- bij de CPNB gratis verkrijgbare tekstboek - klassikaal LEONARD COHEN Literatuurkrant verschenen, onder de titel 'Literatuur in Latljns- Amerika' snauw En tot slot. om ook maar met een smartlapje te eindigen, enkele re gelen uit Michel van der Plas' 'De Colporteur', lied voor de Collec tieve Propaganda van het Neder landse Boek, op muziek van J Hoes, uitgevoerd en uit te voeren door Adèle Bioemendaal Hier gaat-ie. Hij sjokt door de stad. uur na uur mei lassen vol literatuur Zo belt hij aan iedere deur 't Is zijn taak. als colporteur Vaak slaat men de deur voor hem dicht. toch doet hij zijn heilige plicht als man van de CPNB met zijn wel en met zijn wee. Zij vragen vriendelijk: koop een boek. toe mevrouw, maar menigmaal dan is hun loon snauw en grauw Een scheldwoord vliegt hun ach terna of een vloek. Dat zijn de colporteurs van t Ne derlandse Boek. Jazeker, er zit muziek in de boe- kenweek. (O.) MICHEL VAN DER PLAS

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 27