Uitgebreide walradarketen
Wester schelde 'onontbeerlijk"
'Open pijlerdam'
valt aanzienlijk
duurder uit
Goes gaat woonwagencentrum
aan Westhavendijk vergroten
Vlissingen vraagt leerkrachten naar
hun standpunt over het RPCZ
BELGISCHE MINISTER VAN VERKEER J. CHABERT:
leeuwse
ALMANAK
Twee schepen
aan de grond op
Oosterschelde
2
FROYINCIX1E ZEEUWSE COURANT
VRIJDAG 19 MAART 1575
„VAN HET GROOTSTE NUT
VOOR DE SCHEEPVAART"
(Van écn onzer verslaggevers)
ANTWERPEN De Belgische minis
ter van verkeer J. Chabert heeft een
uitbouw van de walradarketen over
de hele Westerschelde donderdagmid
dag 'onontbeerlijk' en Van het groot
ste nut voor de scheepvaart en voor
de havens aan dc Schelde' genoemd-
Hij deed dat in de centrale toren van
het radargebouw bij de Zandvlielsluis.
nadat de Nederlandse minister van
defensie ir. H. Vrcdeling de beperkte
walradarketen tussen Waarde en de
Zandvlielsluis en met name de beide
onbemande radarposten op Neder
lands grondgebied bij Waarde en
Saaftinge ter beschikking had
steld.
De Belgische minister liet weten, dat
hij vóór het eind van dit jaar in
België een beslissing verwacht over
de bouw van de uitgebreide walradar
keten. Daarbij gaat het om een cen
trale radarpost bij Vlissingen (moge
lijk op het Eiland bij het KNM3-
station) en posten bij Westkapelle,
Zeebrugge (bemand, ook ten dienste
van lokaal verkeer). Dishoek, Hoofd
plaat, Baarland of vlakbij of op de
brug ln de vaste Westerechel deverbin-
ding, Temeuzen (bemand, ook voor
lokaal verkeer) en Ossenisse. De nu in
dienst gestelde beperkte keten heeft
onbemande radarposten bij bij Waar
de en op een eilandje bij Saaftinge.
terwijl de centrale radarpost bij de
Zandvlietsluis is gesitueerd. De kosten
van de beperkte keten komen op
ongeveer 18 miljoen vergen. Met de
bouw is vier tot vijf jaar gemoeid.
Van minister Chabert kwam tijdens
de bijeenkomst de opmerking, dat de
gang van zaken rond de totstandko
ming van de beperkte walradarketen
een voorbeeld ervan is. „dat geschre
ven verdragen instrumenten van goe
de en vlotte samenwerking kunnen
zijn, waneer de geet maar ops de
letter primeert- Die vaststelling houd
de waarborg in, dat binnen afzienbare
tijd de onontbeerlijke uitbreiding van
deze walradarketen zal kunnen wor
den gerealiseerd, die de gehele Wes-
terschelde en haar mondingen zal be
strijken.
De Belgische bewindsman signaleerde,
dat de Schelde door dichters welis
waar wordt beschreven als een 'mach
tige. prachtige vloed', maar dat die
vloed voor al wie haar bevaart ook
erg grillig kan zijn". De beperkte
walradar voorziet naar zijn mening in
de dringende behoefte aan een appa
ratuur „om onmiddellijk de juiste po
sitie van elk schip waar ook op de
waarweg te kunnen vaststellen, zelfs
bij geringe zichtbaarheid, teneinde elk
schip te bunnen begeleiden. Met deze
beten zal over het moeilijkste gedeel
te van de stroom, van Zandvliet tot in
Hansweert assistentie kunnen worden
verleend aan de zeescheepvaart. Met
dit modern navigatiemiddel wordt het
voortaan veiliger en continuer varen
en zal nog betere sluisplanning moge-
li,jk worden", zo zei hij.
Zowel minister Chabert als minister
Vredeling betuigden in hun toespra-
ADVERTENTIE
Het juweel
van de week
Prachtige witgouden briljant-
ring, waarin een briljant van
0,38 karaat gezet is tussen 6
briljantjes van 0,05 karaat
Totaal dus 0,68 karaat.
Deze fonkelende Entourage-
ring van 2035. is alléén dit
weekend te koop voor:
1528,-
Minister Vredeling en de Belgische
minister van verkeerswezen J. Cha
bert bekijken een van de radarscher
men in de centrale post bij de Zand
vlietsluis.
ken him erkentelijkheid voor het aan
deel van de permanente commissie
van toezicht op de Scheldevaart bij
de totstandkoming van de radarketen.
De heer Vredeling attendeerde erop,
dat de gesprekken in die commissie
over walradar al vanaf 1949 dateren
en dat proeven in 1953 en 1954 tot de
conclusie leiden, dat radarassistentie
voor de beloodsing zou bijdragen tot
een hogere veiligheid van de scheep
vaart. Verbetering werd eerst gezocht
in het opzetten van een inlichtingen
en zichbberichtendienst, terwijl de
kwestie va,n de walradar in 1966 weer
ter sp~ake kwam-
Nut bewezen
De aannemer, die zich aan de rand
van het Middelburgse naar een zij-
ner verbouwingswerken spoedde,
parkeerde zijn auto geroutineerd
langs een trottoir. En daar zich
op 'het trottoir een gele streep be
vond, opende hij haastig de achter
klep van de wagen, om bij even
tueel passerende politiefunctiona
rissen de misvatting te doen post
vatten, dat de bestuurder slechts
even bezig was iets in of uit te la
den.
Toen de man een uur later toeval
lig uit het raam keek, ontwaarde
hij tot zijn schrik twee politie
agenten, die zich fluitend bij zijn
wagen ophielden.
Hij repte zich naar buiten met de
mimiek van iemand, die juist alles
vlug heeft uitgeladen en nep dan
ook handenwrijvend:
„Zo. Klaar. Gauw gebeurd?'.
„Ho, ho", sprak een van de agen
ten koeltjes. „We zijn nu vier keer
langsgereden en d'r is niks in of
uitgeladen. Dat wordt een bekeu
ring. meneer".
Onder het belangstellend toezien
van voor het raam gedromde
werknemers voteerde de man de
boetevijftien gulden.
Toen hij even later weer binnen
kwam, opperde de vrouw des hui
zes achteloos:
.JDat is neem ik aan voor re
kening van de aannemer?"
„Nou", sprak een nabijstaana
schilder voorzichtig. ,J3aar zou 'k
niet te zeker van weze. mevrouw"
Echt goede lezer de klant lijkt
alleen maar koning meer.
Wat de walradarketen betreft betoog
de ir. Vredeling: „Waar zij werd toe
gepast heeft zij het nut voor de
scheepvaart duidelijk beweztn. De
vaart wordt veiliger en de continuïteit
is heter verzekerd. Hij vond de plan
nen voor een 'totale radarisatie' van
de Westerschelde nu 'voor de hand
liggen': „Het is duidelijk, dat er
straks één geïntegreerde keten zal
moeten zijn", aldus de minister die in
dit opzicht nog wees op de officieuze
mededeling van de Nederlandse rege
ring aan de Belgische, dat er in
principe geen bezwaar is tegen de
oprichting van een uitgebreide walra
darketen". Hij noemde de keten
„waarmee u Rotterdam vooruit bent"
„een van de modernste ter wereld"
en voegde er de wens aan toe, dat
België ten spoedigste de nodige rada-
roperateurs kan inwerken om het vol
le rendement van deze keten voor de
scheepvaart te krijgen.
Philins-directeur ir. P. van Tilburg
Philips heeft de radarketen technisch
Dr. De Cooker
gepromoveerd
SAS VAN GENT Aan de techni
sche hogeschool be Delft promoveerde
ir. M G. R. T. de Cooker uit Sittard,
voorheen te Sas van Gent, tot doctor
in de technische wetenschappen. Het
proefschrift van de heer De Cooker;
draagt de titel "Kinetics and mecha
nism of the direct synthesis of orga-
nochorosilanes'.
en bouwkundig verzorgd liep in
zijn toespraak de gang van zaken
voor en rond de bouw van de beperk
te walradarketen nog eens na. Hij
attendeerde daarbij met name ook op
de wens van het Loodswezen de uit
voering van de werken het liefst in
één hand te leggen, omdat alleen dan
een harmonische samenwerking van
de bij het geheel betrokken subsyste
men verzekerd zou zijn.
Naar de mening van ir- Van Tilburg
is de coördinatie van de uitvoering
een gunstige factor geweest bij het
voorspoedig verloop van de realise
ring van de keten. Ook hij attendeer
de op de plannen voor een uitgebreide
walradarketen en wees op de werk
groep, die in het leven is geroepen
om tot een 'nadere bepaling van de
operationele doelstelling te komen'.
Deze aanpak biedt volgens hem de
beste garanties, dat de opzet van de
terschelde-ra-
momisoh het
van de Westei
KJhnisch en econi
best tegemoet komt aan de wensen
van de gebruiker.
Een groot gezelschap Belgische en
Nederlandse genodigden woonde de
indienststelling van de beperkte walra
darketen bij. Uit Zeeland waren ei
naast functionarissen van rijkswater
staat en het loodswezen onder meer
de commissaris der Koningin dr. C.
Boertien en burgemeester mr. C. Pijl
Hogeweg van Reimerswaal. Zij maak
ten van Kruiningen' uit op een loods-
kotter de. tocht naar Antwerpen en
konden onderwèg het gebruik van de
radarketen volgen-
Minister J. Chabert (België, links) en
minister ir. H. Vredeling (Nederland,
defensie) op het dak van de centrale
walradarpost bij de Zandvlietsluis, tij
dens de bezichtiging van dit complex
bij de indienststelling van de beperk
te Westerschelde-walradarketen Waar
de - Saaftinge - Zandvlietsluis.
„LAAT DE BODE HET
SPUL MAAR WEGHALEN..."
Raad Oostburg
zweert roken in
raadzaal af
OOSTBURG Er komt geen
gemeentelijk rokertje meer op ta
fel tijdens raads- en commissie
vergaderingen in Oost burg. Met
12 tegen 4 stemmen besloot de
gemeenteraad donderdagavond
dat men voortaan zelf sigaren en
sigaretten moet meenemen. Het
voorstel om zo het roken wat
tegen te gaan en en passant de
gemeentekas te ontzien kwam
van de heer A. Verhage (Dorpsbe
langen en Toerisme). Het was
een aanvulling op het plan van b.
en w. om 1.000 gulden uit te trek
ken voor een anti-rook campagne,
waarmee de raad met 9 tegen 7
stemmen akkoord ging.
Verhage: ..Als u met zo'n voorstel
komt, mogen er hier in ieder
geval geen rookwaren op tafel
staan Ik ga mee met uw voor
stel op voorwaarde dat u onmid
dellijk de bode roept en dat spul
hier laat weghalen". Zover wilde
niemand gaan, maar de meerder
heid was het evenmin eens met
burgemeester A. Schipper, die
vond dat de gemeente als goede
gastheer verplicht is rookgerei op
tafel te zetten. Reactie van me
vrouw C- van de Ree-Slabbekoorn
(prog): „Ik vraag me af: „ben je
wel een goede gastheer als je iets
te roken aanbiedt"- Men besliste
dan ook dat er in de volgende
raadsvergadering geen gemeente
lijk rokertje meer voorhanden
mag zijn. Een totaal rookverbod
vond de raad te ver gaan. .-Daar
in moet je iedereen vrij laten. Ik
weet zelf hoe moeilijk het is
ermee te stoppen", zei burge
meester Schipper.
Confessionelen en WD (met uit
zondering van de wethouders)
stonden weliswaar sympathiek te
genover de anti-rookactie. maaT
wilden daarvoor geen 1-000 gul
den beschikbaar stellen. De heer
A. de Feyter (CHU-AR) kwam
met drie suggesties die geen geld
kosten: het verwijderen van re
clameborden met rookadverten-
ties, een brief aan het onderwij
zend personeel met het verzoek
tijdens de lesuren niet te roken
en (ook) het afschaffen van de
gemeentelijke sigaret in de raad
zaal. Burgemeester Schipper stel
de er tegenover dat het bedrag
van 1-000 gulden in de eerste
plaats nodig is voor een actie
onder de jeugd, die men met een
"pakkende folder" van het roken
wil afhelpen- De meerderheid
vond dat de moeite van het geld
waard.
Slot van pagina 1
risico's op het technische vlak zouden
moeten worden opgenomen", aldus
een expert op het gebied van de
waterbouwkunde.
Volgens ingewijden zullen overigens
niet alleen de kosten te hoog worden,
maar z*A in het eindrapport ook wor
den vastgesteld, dat nog geen eindoor
deel kan worden gegeven over de
technische kant van de pijlerconstruc
tie en over de tijd waarbinnen een
dergelijke dam gebouwd kan wórden-
Deskundigen in Den Haag geven de
verzekering, dat behalve de conclusie
over de te hoge kosten in het eindrap
port zal worden geschreven, dat:
Nog geen afgerond oordeel is te
geven over de standzekerheid van
de dam op pijlers;
Niet exact is aan te geven of de
dam binnen de door de regering
gestelde tijdslimiet dus in 1985
kan zijn uitgevoerd.
Toen in januari het vierde voort
gangsrapport verscheen, verklaarde
minister-president Den Uyl, dat de
pijleroplossing gunstige vooruitzichten
bood en dat. ook als na mei nog moet
worden gestudeerd op details, toch
Waterstand te laag:
veerpont kon fuik
Breskens niet in
VLISSINGEN Dc veerdienst Vlis-
singen-Breskens heeft donderdagmor
gen twee vaarten moeten overslaan:
de waterstand in de Westerschelde
was te laag voor dc pont om de fuik
te Breskens in te kunnen varen.Om
vijf voor half negen en om vijf voor
negen bleef de boot daarom in Vlis
singen liggen. Verder was de veer
dienst normaal.
De situatie van donderdagmorgen
komt overigens wel meer voor, naar
schatting een paar ma-u in het jaar-
De hoofdoorzaak moet gezicht wor
den bij de oosten wind. Is er darb;j
dan ook nog sprake van doodtij dan
ontstaat een situatie als donderdag
morgen. Bij oosten wind en giertlj
blijft er in de veerhaven van Breskens
net voldoende water over om de veer
pont binnen te laten,
pont binnen te laten.
De lage waterstand in de Westerschel
de heeft donderdagmorgen overigens
meer schepen parten gespeeld. Zo liep
de 300 ton metende Engelse coaster
"Fair Law' omstreeks half tien aan de
grond nabij Baalhoek. Het schip, dat
alleen aan de voorzijde vast zat, zag
kans om na enige tijd op eigen kracht
vlot te komen, maar botste bij deze
manoeuvre tegen de ter assistentie
uitgevaren sleepboot 'Schotland' van
de firma Muller uit Terneuzen. De
schade was gering-
een keus zou kunnen worden
maakt. Waterstaatsdeskundigen siëde-
nu. dat één van die ..details" tj.
standzekerheld van de dam op
Men is er in waterstaatskringeo
van overtuigd, dat de dam op piïw
op den duur technisch uitvoerbaar t
blijken, maar men wijst eiop. «j»
kwestie van de standzekerheid a».
niet in mei za! zijn opgelost fc
pijlerconstructie toont overeenkoq»
met de constructie die destijds ror
de Zeelandbrug is gekozen, maar ck
dat het bij het werk in de On»»,
schelde gaat om een vele malen
ter project, kan men de construe,
van de Zeelandbrug niet vergehj»
met die van de pijlerdam.
Omdat in mei over de stancbefce-
heid van de pijlerdam geen afgerot
oordeel kan worden gegeven, valt oo>.
de tijd waarbinnen de dam kan *a-
den uitgevoerd, in het eindrapper
niet precies aan te geven.
Uit het eindrapport zal deriahe
blijken, dat men niet binnen de
tenlimiet kan blijven, waardoor
van de drie ontbindende
voorwaanfe,
die regering en Tweede Kamer r
1974 verbonden aan het besluit eê-
waterdoorlatende dam te bouwen, a
werking treedt. De twee andere af
bindende voorwaarden waren, ce
zo'n dam technisch uitvoerbaar moe:
zijn en dat hij in 1985 klaar roo
kunnen zijn. Over die twee aspects
is in mei. zo stelt men in Den n«,
geen definitieve conclusie te trek
ken-
Granaathulzen
gevonden
bij Groot Abeele
VLISSINGEN Bij de gemeentepo
tie te Vlissingen is donderdagavo
de vondst gemeld van twee gram
hulzen, waarin de ontsteking nog t.
wezig was. De hulzen werd door K. n
Groot Abeele gevonden tussen wat ou
ijzer. In verband met het explosieg-
vaar konden de projectielen niet ver
voerd worden en zijn ze ter plaaue
veilig weggelegd. De mijnoprmminx-
dienst zal zich er vanmorgen (vrij
dag) over ontfermen.
bloemen
plnnbef^
lerun
zelf be
IN AFWACHTING VAN GEREEDKOMEN NIEUWE CENTRUM
'TOESTAND NIET
LANGER HOUDBAAR'
GOES De meerderheid van b. en
w. van Goes is van mening dat de
huidige toestand rond het oude woon
wagencentrum aan de Goese Westha
vendijk 'uit oogpunt van huisvesting
en openbare orde' niet langer Woud-
baar is. Het huidige terrein is 1500
vlerkante meter groot. Volgens het
college moet het centrum zeker uitge
breid worden tot 3.000 vierkante me
ter.
Een voorstel tot uitbreiding van het
huidige woonwagencentrum werd don
derdagavond op het laatste moment
aan de agenda van de raadsvergade
ring toegevoegd. Dat in verband met
de onhoudbare situatie. De raadsleden
konden daarvoor begrip opbrengen.
Zij gingen trouwens akkoord met de
plannen. In een toelichting op de
uitbreiding van het woonwagencen
trum liet burgemeester mr. F. G. A
Huber de raadsleden donderdagavond
weten: „De huidige situatie op het
woonwagenkamp aan de Westhaven
dijk is bijzonder slecht te noemen- De
voorzieningen die tot nu toe zijn ge
troffen waren steeds van provisori
sche aard, omdat de verwachting was
dat er op korte termijn een nieuw
centrum zou verrijzen. Door allerlei
omstandigheden echter is er tot nu
toe geen sprake van een nieuw kamp.
terwijl intussen de huidige woonwa
genbewoners geen genoegen meer wil
len nemen met de te kleine woonwa-
B. EN W. HECHTEN VEEL WAARDE AAN OORDEEL ONDERWIJZERSKORPS
MEDE BEPALEND VOOR
OPSTELLING
T.O.V. CENTRUM
(Van onze onderwijsmedewerkster)
VLISSINGEN Het gemeentebe-
stuur van Vlissingen heeft een opmer
kelijk initiatief genomen, waarbij
meer dan tweehonderd twintig leer
krachten van kleuter- en lagere scho
len in de gemeente nauw worden
betrokken. Het gaat om een stuk
advisering vanuit de basis aan het
gemeentebestuur. Het ligt in de be
doeling van de gemeente Vlissingen
op korte termijn een enquête te hou
den onder het onderwijzend personeel
van de kleuter- en lagere scholen,
teneinde het standpunt van de leer
krachten te vernemen over het school-
begeleidings- en advieswerk vau het
Regionaal Pedagogisch Centrum Zee
land. B. en w. van Vlissingen hechten
veel waarde aan het oordeel van het
onderwijzerskorps over het werk van
het RPCZ.
De Stichting Zeeland is opdracht ge
geven deze enquête samen te stellen-
De resultaten en reacties op de enqu
ête moeten vóór het nieuwe school
jaar (1 augustus aanstaande) bekend
zijn. Bij het onderzoek, dat zich uit
strekt over zestig kleuter- en lagere
scholen in Vlissingen, Souburg en Rit-
them zijn rond tweehonderdtwintig,
leerkrachten betrokken.
Het Vlissingse gemeentebestuur houdt
deze enquête om te komen tot een
definitieve standpuntbepaling ten aan
zien van subsidiëring en structurering
van het RPCZ. Zoals hekend moeten
de Zeeuwse gemeenten een uitspraak
doen over een voorstel van de struc
tuurcommissie RPCZ over een ge
meenschappelijke regeling om de fi
nanciering van het RPCZ veilig te
stellen. Het gemeentebestuur van Vlis
singen staat op het standpunt, dat een
beslissing over een gemeenschappelij
ke regeling mede afhankelijk is van
de mare van waardering, die het Vlis
singse onderwijzend personeel als be
langrijkste belanghebbende heeft voor
het begeleidingswerk van het RPCZ.
In de gemeentebegroting voor dit jaar
heeft Vlissingen het (gevraagde) be
drag van 12,70 per leerling van het
kleuter- en lager onderwijs uitgetrok
ken als subsidie voor het RPCZ. Dit
bedrag wordt betaald uit de algemene
middelen, het heeft geen invloed op
de hoogte van het bedrag dat dt
scholen per jaar per leerling mogen
besteden.
Objectiviteit
Omwille van de objectiviteit heeft het
gemeentebestuur besloten de opdracht
voor de samenstelling van de enquête
te geven aan de Stichting Zeeland.
Aanvankelijk lag het in de bedoeling
van het gemeentebestuur zelf een on
derzoek naar de mening bij de leer
krachten in te stellen- Omdat het
evenwel ging om alle Vlissingse kleu
ter- en lagere scholen zowel open
baar als bijzonder kwam het ge
meentebestuur tot de conclusie, dat
zijn tweeledige functie als gemeente
bestuur en schoolbestuur van
openbaar onderwijs aanleiding zou
kunnen geven tot problemen. Door
het inroepen van de hulp van ten
onafhankelijk instituut worden eventu
ele problemen van dien aard onder
vangen.
Het gemeentebestuur staat op het
standpunt, dat de uitvoering en de
verwerking van de enquête op zo kort
mogelijke termijn gereed moet zijn
en wel voor 1 augustus aanstaande.
De gemeente Vlissingen moet name
lijk op korte termijn een definitieve
beslissing nemen over deelneming in
het RPCZ en de scholen moeten de
resultaten van deze beslissing kunnen
verwerker, in hun werkplan voor het
schooljaar 1976-1977,
gens, waarover zij nu beschikken".
Enkele woonwagenbewoners hebben
met financiële steun van erm nieuwe
woonwagens in aanbouw, die dubbel
zo groot zijn als hun huidige wagen.
Een van de nieuwe woonwagens is
gereed en wegens ruimtegebrek is
deze niet op het kamp maar aan de
Westhavendijk geparkeerd.
Mr. Huber: „Van de kant van het
Woonwagenschap was een en ander al
gesignaleerd, zodat men alvast heeft
geïnformeerd welke voorzieningen ge
troffen zouden moeten worden om de
nieuwe wagens toch in het huidige
woonwagencentrum te kunnen plaat
sen. Een en ander komt neer op een
aanzienlijke uitbreiding van het huidi
ge terrein van 1500 vierkante meter
Vrouw gewond
bij aanrijding
VLISSINGEN Bij een verkeerson
geluk op de kruising Vincent van Gogh-
laan-Irislaan te Vlissingen is de brom
fietster T- M. C. uit Vlissingen gewond
geraakt. De vrouw is ter observaMe
opgenomen in het Bethesda-Sint Jo-
sephziekenhuis
Het ongeluk gebeurde omstreeks half
negen donderdagmorgen. Mevrouw C.
reed over de Vincent vui Goghlaan
richting Paul Krugeretraat- Op de
kruising met de Irislaan verteende de
vrouw geen voorrang aan een perso
nenauto, bestuurd door D. M. uit
Vlissingen. De bromfietster kwam ten
val en werd per ambulance over
bracht naar het ziekenhuis.
THOLEN Tijdens dichte mist zijn
donderdagmorgen kort na elkaar twee
schepen vastgelopen op een zandplaat
bij de splitsing Bergse Diep-Schelde
Rijnverbinding op de Oosterschelde.
Om zeven uur raakte de Duitse duw-
combinatie 'Lehnkering' aan de grond
en enkele uren later, om ongeveer
kwart voor negen liep een paar hon
derd meter verderop de Belgische oin-
nenvaarttanker 'Emea 31' op de zand
plaat.
De duwboot Lehnkering 12 kwam met
de duwbak Lehnkering 264 (2100 ion)
geladen met 1200 ton loog,, uit Ant
werpen. Kort nadat de combinatie
was vastgelopen arriveerden de sleep-
boen Nieuwland en Lodijke 3 van
sleepdienst Willem MuMer uit Terneu
zen om assistentie te verlenen.
Men moest echter tot de middag
wachten voordat met het vlottrekken
kon worden begonnen.
Nadat de sleepboten de duwcombina-
tie van de plaat hadden afgesleept en
deze onbeschadigd haar reis kon ver
volgen maakte de Nieuwland vast aan
de Emca 31. De tanker, geloden met
3000 ton gasolie kwam eveneens zon
der noemenswaardige schade VlcA.
tot ongeveer 3000 vierkante meter. De
kosten worden geschat op ongeveer
17.000,Burgemeester Huber sig
naleerde overigens tegelijkertijd een
meningsverschil tussen b. en w. van
Goes en het bestuur van het woonwa-
genschap over de vraag, wie de kos
ten van de uitbreiding moeten dragen.
De meerderheid van b. en w. vindt
dat het woonwagenschap moet beta
len, terwijl het woonwagenschap het
tegendeel verkondigt. Lr afwachting
van een beslissing over die zaak vroe
gen b. en w. de gemeenteraad donder
dagavond een voorschot van
ƒ17.000,op tafel te leggen, zodat
het terrein nu al kan worden uitge
breid.
Daarmee konden de raadsleden wel
instemmen. Het WD-raadslid me
vrouw L. J. Mol-de Jager merkte bij
voorbeeld op: „Een noodsituatie ver
eist een noodoplossing. Overigens
vonden de verschillende fracties we!
dat het woonwagenschap de kosten
zal moeten dragen.
Wethouder J. P. Lindenbergh tenslotte
vertelde over de ontwikkelingen icm
het nieuwe woonwagencentrum (ge
pland ten zuiden van 's-Heer-Hendriis-
kinderen en ten westen van de Delta
weg) dat er enige problemen £jn
gerezen over de grootte van het ter
rein. „De zaak wordt nu opnieuw
bekeken", aldus de wethouder.
WAT MEER ZON
In het algemeen droog weer met
bewolking maar ook zonnige per10-
den. Zwakke tot matige wind tussen
noord en oost. In de ochteDd plaat»
lijk mist. Maximumtemperaturen vsn
4 graden in het noorden 9 graden w
het zniden van het land.
Vooruitzichten voor zaterdag en zon
dag. opgesteld door het- KNMI 0?
donderdag om 18.00 uur:
Droog met zonnige perioden. JEdasr-
tempe ra turen omstreeks 7 grader-
Weersvooruitzichten in cijfers gemid
deld over Nederland.
Voor zaterdag: Aantal urcr. zon- •-
tot 11; Min. temp.: omstreeks -
graad; Max. temp: omstreeks 6 gm
den. Kans op een droge periode v£"
minstens 12 uur: 95 procent. Kans op
een geheel droog etmaal: 80 prc-
cebt.
Voor zondag: Aantal uren zon: 4 to.
12; Min. temp.: omstreeks 1 graad
Max. temp.: omstreeks 7 graaen
Kans op een droge periode van mri.
stens 12 uur: 95 procent; Kans OP e63
geheel droog etmaal: 80 procent.
NB Voor de temperaturen geldt voor
zaterdag een marge van 2 graden en
voor zondag een marge van 3 graaen
rond de opgegeven w
20 maart 1976
ZON EN MAAN'
Zon op 06.43 onder 18-53
Maan oponder 08-5-