PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT MINI KRANT STEEKPENNINGEN WERKSPOOR: MINISTERS VERANTWOORDELIJK Regering vroeg brief over '3 van Breda' 'Open pijlerdam' Oosterschelde wordt honderden miljoenen guldens te duur Bevestiging Den Uyl in antwoord op vragen Topambtenaren gaven fiat „Holtrop wist van steekpenningen en was er tegen" m WINKELS MOETEN OP ZATERDAG ÉÉN UUR EERDER SLUITEN Zie pagina 18 Healy kandidaat opvolging Wilson Eaadsml rookloos m- z 519e jaargang no. 67 Vrijdag 19 maart 1976 LONDEN: Meer dan duizend man politic is door Scotland Yard in geschakeld voor een grootscheep se beveiliging van de Londen se ondergrondse. Na drie bomaan slagen in drie dagen neemt de politie het zekere voor het onze kere. Politiemannen in burger en tn uniform patrouilleren gewa pend op de stations, rijden mee in de treinen en doorzoeken steekproefsgewijs de bagage. Dat leidde donderdag icel tot flinke vertragingen in de ochtendspits. Om deze grootscheepse actie te kunnen uitvoeren zijn veel poli- tieverloven ingetrokken, en ma ken fuel wal agenten overuren. De politie heef! ook de reizigers aangespoord zlf te letten op ver- dn"'ite pakketjes en personen. DEN HAAG In oktober 1949 is na een vergadering van twee topambtenaren van de ministeries van economische zaken en financiën met een directeur van de Nederlandsche Bank toestemming aan Werk spoor verleend voor een deviezentransfer die nodig was om 30 miljoen gulden (in dollars) aan steek penningen te kunnen uitbetalen aan onder meer de Argentijnse president Peron. Dit leverde Werk spoor een order van 258 miljoen op uit Argentinië. Het lijdt ge entwrjfel dat de functionarissen hebben gehandeld "binnen het raam van de hun toever trouwde bevoegdheden en er zeker van zijn geweest te handelen in overeenstemming met hun minis ters. Er is dan ook geen enkele twijfel dat de betrokken ministers (v. d. Brink en Lieftinck) verant woordelijk zijn geweest." Aldus het antwoord dat premier Den Uyl heeft gegeven op vragen die het PvdA-kamerlid Van der Hek heeft gesteld over de Werkspoor-steekpenningen. OUD-DIRECTEUR NEDERLANDSCHE BANK: DDEN HAAG (ANP) Dr. Holtrop, de oud-president-directeur van de Nederlandsche Bank, is van de steekpenningen, die Werk spoor in 1952 aan de Argentijnen betaalde om een order aan spoor- wegmaterieel van 258 miljoen in de wacht te slepen, op de hoogte gesteld, zo heeft een oud-directeur van de Nederlandsche Bank be vestigd. Dr. Holtrop maakt thans deel uit van de commissie-Donner, die onderzoekt in hoeverre prins Bernhard en andere Nederlanders betrokken zijn bij het ont- rangra van steekpenningen van de Amerikaanse vliegtuigfabriek Lockheed. Banier Den üyl heeft donderdag in antwoord op vragen uit de tweede kamer gezegd, dat de directie van de Nederlandsche Bank in 1949 nota heeft genomen ran de belissing van topambtenaren van de ministeries van economische zaken «n financiën en van de Nederlandsche Bank om Werkspoor alsnog toestemming te geven voor het overmaken van de steekpenningen. De voltallige directie heeft daarvan nota genomen, aldus de oud-directeur. Dr. Holtrop maakte deel uit van die voltallige directie. Dat hij slechts nota kon nemen van de beslissing, waarvan het principe in overleg met de ministeries was aanvaard, deed hem pijn. Dr. Holtrop was, aldus de voormalige directeur, tegenstander van de transactie. In juli 1948 heeft hij geprobeerd de transactie tegen te houden, omdat hij vond dat deze met een dergelijk groot bedrag aan steekpenningen niet door de beugel ion. De Nederlandsche Bank heeft de aanvraag van Werkspoor toen afgewezen. Ka het gesprek van de topambtenaren kon Holtrop zich niet meer tegen de transactie verzetten, omdat de ministeries de uiteindelijke verantwoordelijkheid droegen. Premier Den Uyl deelt in zijn schriftelijke antwoord mee dat. Werk spoor al in 1948 de Nederlandsche Bank had gepolst over de mogelijk heid een commissie „steekpennin gen") ter waarde van visr miljoen dollar (toen ongeveer f15 miljoen) over te maken in verband met een grote order uit Argentinië. Onder toen geldende deviezenbepalingen had de directie van de Nederlandsche Bank toen laten weten een erge'.ijke devie zentransactie niet te kunnen toes taan. Toestemming Werkspoor had zich vervolgens ge wend tot de directeur-generaal voor Buitenlandse Economische Betrekkin gen bij het ministerie van economi sche zaken. Na een vergadering waar bij ook 'een directeur van de Neder landsche Bank', (Den Uyl zegt niet wie) en dethesaurier-generaal bij het ministerie van financiën aanwezig wa ren, werd uiteindeljk in oktober 1949 aan Weikspoor meegedeeld dat, ge- zen het belang van de order voor het bedrijf ,de deviezentransfer toch kon worden toegestaan, aldus Den Uyl- Nadat op 10 april 1951 president Peron de bestelling voor Werkspoor had bevestigd en nadat op 2 mei de ministerraad van een en ander op de hoogte was gesteld, werd tussen 29 juni en 9 juli 1951 de betaling van f 30.028.774,50 in dollars met toestemming van de Nederlandsche Bank verricht door de Nederlandsche Handel Maatschappij, in opdracht van Werkspoor. De hele transactie werd door Werk spoor verzekerd bij de Nederlandse Creaietvertekering. Uit de polis, die (Zie slot pagina 3 kolom 3) DR. VAN DEN HEUVEL (HERV. KERK): ZEVENAAR De regering zelf heeft de Raad van Kerken verzocht een brief te schrijven, waarin om vrijlating van de Drie van Breda wordt gevraagd. Dit verzoek kwam nadat ongeveer anderalf jaar eerder vertegenwoordigers van de Raad van Kerken een gesprek over deze kwestie hadden met minister-president Den Uyl en minister Van Agt (justitie). Bij die gelegenheid zou minister Van Agt hebben gezegd dat het vasthouden van de drie oorlogsmisdadigers Aus der Fuenten, Kotaella en Fischer eigenlijk niet meer kan. Maar, aldus de bewinds man toen, er Is geen politiek meerderheid In de tweede kamer voor vrijlating te vinden. Van Agt zou de kerken ook toen al om steun hebben gevraagd. (Van onze correspondent) LONDEN De Britse minister van financiën, Denïs Healy, heeft zich na nlteebroken na de beslissing van pre mier Harold Wilson om af te treden. Healy moet worden beschouwd als een van de grote kanshebbers in de verkiezingen die maandag binnen de parlementaire Labour-fractie zullen beginnen en die vermoedelijk tegen I het einde van de volgende week een nieuwe Britse premier zullen opleve ren. ïïalradarketen De ministers Vredeling en Cha- 'oert openden gisteren broederlijk de walradarketen langs de Wes- terschelde (pagina 2); Vooruitlopend op een anti-rook- campagne laat de raad Oostburg alle rookgerei uit de raadzaal verwijderen. Voor sommige raadsleden een zware pijp (pagina 2); Toernee Het Zeeuws Orkest maakt dit jaar een bijzonder toernee: het gaat op bezoek in Folkestone, waar het 12 juni concerteert (pa gina 7). Nieuws uit Zeeland op de ina's 2, 5, 6, 7 en 9. Nieuws uit binnen- en bui tenland op de pagina's 3 en 13. Opinie en achtergrond op pagina 4. Sport op de pagina's 14 en 15. Radio en televisie op pagi na 17. Financieel nieuws op pagi na 21. (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG De winkelmiddag op zaterdag zal een uur moeten worden bekort. Dat staat in de nieuwe winkelsluitingswet, die de tweede kamer volgende week zal aannemen. In plaat-s van om 18.00 uur moeten de winkels om 17.00 uur dicht; bovendien mo gen de winkels totaal 52 uur open zijn in plaats van 55 uur en worden de gemeenteraden verplicht een koopavond in te stellen, naar keuze op de donderdag- of vrijdagavond. Dat zijn de voor naamste resultaten van het winkelsluitingsdebat van donderdag. De drie wijzigingen werden bij amendementen aangebracht, niet ge heel met instemming van de verdedi ger van het wetsontwerp, staatssecre taris Hazekamp (economische ken). Het compromis van sluiting om vijf uur op de zaterdag werd duidelijk toen amendementen van de PvdA en de PPR voor sluiting om 16.00 uur respectievelijk om 14.00 uur waren ingetrokken. Daartoe bracht de bewindsman zwaar geschut in stelling. Hij dreigde met intrekking, omdat eerdere slui ting dan 17.00 uur wetstechnisch niet waar te maken is. Daarvoor kan ik de verantwoordelijkheid niet aanvaarden. Ik moet aan het kabinet intrekking vragen. Zou ik geen machtiging krij gen, dan moet ik zelf opstappen, hij. Deze argumentering deed wel de amendementen verdwijnen, maar bracht ook grote verbazing. Slordig PvdA-fractieleider Van Thijn snelde zelfs naar de interruptiemicrofoon om te zeggen, dat het politiek en staats rechtelijk slordig van de 'staatssecre taris was dergelijke mededelingen te doen zonder tevoren in het kabinet te hebben overlegd. Van KVP-zijde werd daar weer tegen ingebracht, als steun! voor de bewindsman, dat men diens eerlijkheid zou moeten waarde ren. Het amendement voor de 17.00-uur- sluiting was van de KVP en D"66: tegen stemden WD, PPR en BP. Be korting van de totale openingsduur tot 52 uur werd aangenomen op voor stel van de PvdA; vóór waren PvdA, CPN, PSP, ARP en KVP, meeste leden (Zie slot pagina 3 kolom 2) vertelde tijdens een eemeenteavond over het „politiek-spreken van de kerk" dat deze kwestie in eerste in stantie aanhangig is gemaakt door de geestelijk verzorgers van de oorlogs misdadigers. .Daarnaast kregen wij te horen dat we weliswaar anderen wij zen op verkrachting van het recht, maar óns daar zelf ook schuldig aa- maken". Volgens Van den Heuvel is over het vrijlat ingsverzoek aan de regering overleg gevoerd met organisaties van het voormalig verzet en de joodse gemeenten in Nederland- De verzetsor ganisaties waren verdeeld; de joodse gemeenten waren van mening da', vrijlating van de Drie alleen mogelijk was wanneer er voldoende opvang zou zijn voor de oorlogsslachtoffers Prof. dr. Bastiaans heeit al verklaard dat er nu weliswaar meer opvangmo gelijkheden zijn voor mensen met een concentratiekampsyndroom. maar dat die nog niet toereikend genoemd kun nen worden. Dat de kerken in 1972. toen de zaak van vrijlating van de Drie ook speel de. hebben gezwegen vindt zijn oor zaak in het feit dat mm toen heeft gekozen voor de grootste groep slach toffers. namelijk zij dielijdenaanhet concentratiekampsyndroom. ..Nadien is de vraag of deze mensen in vrij heid moeten worden gesteld om de drie maanden, steeds dooranderen, op tafel gelegd- Wij menen dat het beter is de wonden bij velen niet iedere keer opnieuw open te halen, maar de Drie in één keer vrij te laten", aldus dr. Van den Heuvel .die eraan toevoegde dat er ook verzets mensen zijn die vragen om er nu een eind aai VERWACHTING WATERSTAAT DESKUNDIGEN EN POLITICI OVER EINDRAPPORT STUDIE RIJKSWATERSTAAT: „AFSLUITING VOLGENS HET DELTAPLAN WORDT STEEDS WAARSCHIJNLIJKER" (Van onze Haagse redacteur) DEN HAAG Ook afsluiting van de Oosterschelde met een waterdoorlatende dam op een pijlerconstructie wordt enkele honderden miljoenen guldens te duur. Dat komt naar de stel lige overtuiging van zowel wa terstaatdeskundigen als politici te staan in het eindrapport, dat| de rijkswaterstaat in mei zal! uitbrengen over de studie naar, de mogelijkheden de Ooster schelde af te sluiten met een wa terdoorlatende dam. Volgens leringen rond minister Wes terterp van verkeer en waterstaat is ae bewindsman er nu al op voorbe reid. dat hij in he tkabinet en in de rweede Kamer het standpunt zal moeten verdedigen, dat de Ooster- tehelde moet worden afgesloten vol- rens de oorspronkelijke plannen- In het eindrapport zal, zo meent men in Den Haag. de conclusie wor den getrokken, dat de pijlerconstruc tie zeker niet goedkoper zal worden dan de bouw van een stormstuwcais- sondam. Al eerder is gebleken, dat die stormstuwcaissondam meer dan drie miljard gulden zou kosten. In novem ber 1974 stelden regering en Tweede Kamer vast. dat de kosten voor af sluiting van de Oosterschelde de twee miljard met een marge van 20 procent naar boven niet te boven mogen gaan. In het interimrapport, dat in janua ri van dit jaar verscheen, werden de kosten aan de hand van prijsstijgin gen en rekening houdend met de com partimentering van de zeearm gesteld op 2,6 tot 2,7 miljard. De stormstuw- caissondam zou echter nog enkele honderden miljoenen guldens meer kosten en daarmee op rond de drie miljard gulden komen. De studie naar de pijlerdam heeft volgens deskundigen Inmiddels uitge wezen, dat deze oplossing niet goedko per zal zijn dan de stormstuwcaisson dam- „Er is door de rijkswaterstaat wel gezocht naar mogelijkheden om de kosten terug te schroeven, maar dat zou ertoe leiden, dat bepaalde (Zie slot pagina 2 kolom 6) Gruijters dreigt met aftreden (Van onze Haagse redacteur) DEN HAAG Volgens de sa menstellers van de parlementaire rubriek .Den Haag Vandaag" ran de NOS dreigt minister Gruijters van volkshuisvesting en ruimtelij ke ordening met aftreden als de regering zou willen besluiten de Oosterschelde alsnog volgens de oorspronkelijke plannen af te sluiten. Den Haag Vandaag stelde donderdagavond dat men het dreigement tot aftreden „uit de best denkbare bron" had verkre gen. In een vraaggesprek dat NOS- medewerker Henk van Hoorn had met de heer Terlouw. fractie leider van D'66 in de Tweede Kamer en partijgenoot van mi nister Gruijters. gaf de heer Ter louw geen bevestiging van her. bericht over het dreigement var, de bewindsman- Hij stelde dat „op termijn dreigen" niet zo veel zin heeft, maar hij voegde daar aan toe dat hij zich niet kon voorstellen dat het kabinet zou besluiten tot totale afsluiting van de Oosterschelde. Hij zei verder, dat minister Gruijters en hij wat hun gedachten over de Ooster schelde betreft, op één lijn zit- ten. Minister Gruyters was don.de; da gavond niet bereid commentaar te geven- Het dwangbuis van de vakbeweging D', Jjmrffjm vakbeweging voelt niet ■eel voor hot plan van do drie PvdA-economen om terug te keren tot de p;^gelelde loonpolitiek van na de tweede wereldoorlog. Trouwens, de ondernemer» evenmin, maar dat is minder opval lend: ln die kringen heeft rnen altijd gereserveerd gestaan tegenover een loon beleid dat door regering en parle ment werd opgelegd. De vakbonden echter waren er destijds wel vóór: aan vankelijk beschouwde men daar de invoering van een vrij loonbeleid als een liberaal stokpaard, dat alleen al daarom als brandhout moest worden beschouwd. De ontwikkelingen van de vrije loonpolitiek begon namelijk op de „grens van twee werelden", de schei ding tussen het laatste kabinet-Drees en het kabinet De Quay. De ploeg var. De Quay kwam in 1959 aan het bewind onder het motto liberaliseren': de b» lastingdruk moest omlaag, de woning markt zou geleidelijk aan worden ge liberaliseerd, een aantal subsidies werd afgeschaft of verminderd en er zou worden overgegaan tot wat toen heet te 'een gedifferentieerde loonvorming'. He', duurde echter een hele tijd voor dat de vakbeweging haar mogelijkhe den in het spel van de vrije loonvor ming volledig besefte; ze was dat spel verleerd- Karakteristiek voor de jaren van de geleide loonpolitiek waren wat men zou kunnen noemen de topconferenties". Regering, onderne mers. vakbondsleiders, met elkaar hiel den ze de zaak in evenwicht en dat leidde in het naoorlogse Nederland tot een redelijk-snel economisch her stel. De verdwijning van het laatste kabinet-Drees in december 1958 en het optreden van het politiek anders ge kleurde kabinet De Quay markeerde in dit opzicht een breuk in de tijd en leidde al spoedig tot spanningen. Dat had onder meer te maken met de om standigheid dat bijvoorbeeld het NW niet. langer meer een reden had om lief- te-zijn voor de rege ring: de met haar verwante PvdA maakte er immers geen deel meer van uit. De belangrijk ste oorzaak van de spanningen echter was dat de vakbeweging zelf een pe riode van moeilijkheden doormaakte: de ledenwinst was tot stilstand geko men. terwijl allerwege het besef groei de dat de afstand tussen leiding de mannen die aan de 'topconferenties' hadden deelgenomen en de achter ban te groot was geworden. De cate gorale organisaties bijvoorbeeld groei den wel. Er waren nog meer tekens aan de wand: wilde acties, bijvoorbeeld een staking in 1960 door buschauffeurs, waar de bonden niet achter stonden, maar die wel succes had. Zo ontstond langzamerhand een heroriëntatie bin nen de vakbeweging, waarbij in me nig opzicht sprake was van een ver scherping: het begin van wat later als 'polarisatie' werd zich af te tekenen. De vrije loonpolitiek gaf de vakbon den meer mogelijkheden dan in de dagen van het geleide loonbe leid. Het besef daarvan was in het be gin van de jaren zestig in de vakbewe ging stop gemeengoed geworden. Zo hield Kloos in 1963 een rede, waarin hij zich openlijk uitsprak voor een ge heel vrije politiek. Dat was in de da gen van krapte op de arbeidsmarkt: „er zit een mogelijkheid voor forse loonsverhogingen in" aldus Kloos in juli 1963. Hij vond dat er een vrije loonpolitiek per bedrijfstak moest ko men de beide andere vakcentrales hadden daar al eerder voor gepleit want „dan komt er stroming in de ar beidsmarkt en de mensen gaan wer ken waar ze het hardste nodig zijn." In die dagen van overvloed wilde ce vakbeweging er uit halen wat er uit te halen was. En dat hikte tamelijk goed, mede dank zij de gunstige con junctuur. De druk op de lonen werd zo hoog dat zelfs sprake was van een loonexplosie'. Het ging allemaal zo snel in die dagen dat de rakbonden toch nog vrij lang achter de feiten aanholden: de periode van de zwarte lonen en de wilde acties. Het duurde jaren voordat de vakbeweging weer een stevige greep op de arbeidsver houdingen had gekregen. Op dat mo ment ook had. zij haar interne crists overwonnen- rPegen deze achtergrond is het begrij- I pelijk dat de vakbeweging er op dit ogenblik weinig voor voelt te rug te keren naar het 'dwangbuis' van de geleide loonpolitiek: het zou haar optreden aan banden leggen en d.e po larisatie doen verminderen. Toch is de uiterste consequentie van de doel stellingen, die de vakbonden thans zo nadrukkelijk nastreven, dat er uitein delijk een volledig geleide, strengge- reglementeerde loonpolitiek komt. Men wenst immers een vérgaande inko mensnivellering wat is vaststelling van een maximum-inkomen voor ieder anders dan geleide loonpolitiek? afroming van winsten via de vermo- gensaanwasdeling en een zo koog mo gelijk minimumloon. Als dat allemaal is gerealiseerd, is tegelijkertijd een streng geordend loonsysteem ontstaan, dat niets meer heeft te maken met vrije loonpolitiek. Een soortgelijke ont wikkeling kan zich voordoen rond het stakingsrecht, het koninklijke strijd middel' van de vakbeweging. Een over wegende mate van medezeggenschap in de ondernemingen zal in de praktijk leiden tot een afzwakking van het sta kingsrecht. Vakbondsleiders aan wie als regel een dialectische levensbe schouwing niet vait te ontzeggen (Voor vervolg zie pagina 3 kolom 1

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 1