Westerterp: beslissing over vaste oeververbinding valt vóór zomerreces tweede kamer Zeer de vraag of er ooit een Baalhoekkanaal zal komen Scheurtjes in motorblokken PSD-dubbeldeksveerboten GEEN NIEUWE ARGUMENTEN GEHOORD DIE PLEITEN VOOR EEN OPEN OOSTERSCHELDE SCHLINGEMANN: UITSTEL ONRECHT AAN 100.000 ZEEUWS-VLAMINGEN VERBURG: BIJ NEGATIEF BESLUIT IS ER GEEN WEG MEER TERUG Huren van huizen in Terneuzen toch met 11 pet omhoog WESTERSCHELDEWATER WORDT BINNEN ENKELE JAREN BETER Minister Westerterp overdetective- toer van Roels: „Ik betreur dat men geen betere argumenten gebruikt dan het oproepen van deze sfeer" Schlingemann: „Een kleine militante minderheid begint zich druk te maken" renata -eeuwse ALMANAK 2 P30VIN€1XII ZIEOWSB COUIANT jrtrtSJSDAQ 17 MAART 1575 KABINET HEEFT NU 'ENIGE MOEITE' (Van onze Haagse redacteur) DEN HAAG De beslissing over de aanleg van een vaste oeververbinding over en onder de Westerschelde valt voor het ko mende zomerreces van de Twee de Kamer. Dat deelde minister Westerterp van verkeer en water staat dinsdag mee in de Eerste Kamer, waar zijn begroting werd behandeld en waar van verschil lende kanten werd gepleit voor een positieve beslissing. De heer Westerterp onder schreef de belangen van werkge legenheid en de bereikbaarheid van Zeeuwsen-Vlaanderen en hij benadrukte dat de verbinding ook psychologisch een grote betekenis heeft. „Aan de andere kant reali seer ik me dat het om een kost bare zaak gaat, waar voor meer dan een miljard gulden een be roep moet worden gedaan op de kapitaalmarkt", zei hij. Hij stelde dat het kabinet daar in de huidige omstandigheden „e- nige moeite" mee heeft en hij citeerde de officiële regeringsbe slissing, waarin werd bepaald dat aan de hand van de vaststelling van de prioriteiten in de beste dingen een besluit zal vallen. Die prioriteiten moeten voor het zo merreces worden vastgesteld. Exact kon de heer Westerterp niet aangeven wanneer de beslis sing over de oeververbinding valt. Hij maakte in antwoord op vragen van de heer Van Water schoot duidelijk, dat de tarieven voor de verbinding zullen worden gebaseerd op de veertarieven. Geen weg terug De PvdA-senator Verburg waar schuwde dinsdag nog eens. dat, wanneer de regeringsbeslissing negatief uitvalt er een punt is bereikt waarvan geen terug meer is. „Immers wanneer de veerdien sten zullen worden uitgebreid vervallen belangrijke aftrekpos ten en is er geen zicht meer op een rendabele verbinding", voerde hij aan. Hij bracht ook nog eens onder de aandacht dat de vaste Westerscheldeverbinding een zich zelf financierend object is, name lijk uit de tolgelden en rilt de gebruikelijke rijksbijdragen in de tekorten van de veerdiensten. De heer Schlingemann van de WD herinnerde minister Wester terp aan de uitspraken die de bewindsman vorig jaar in Hulst deed. „Tijdens een spreekbeurt in Oost-Zèeuwsch-Vlaanderen heeft hij zo'n forse taal gesproken tij dens een CDA-vergadering, dat al le aanwezigen ervan overtuigd waren dat hij een afwijzing van het project door de hele regering lees in dit geval de heer Duisenberg niet zou accepte ren en dan dus zou aftreden- Het was mannentaal, die we meer gewend zijn van de meest pro gressieve ministers in dit kabinet dan van de gedogende ministers", zei hij. Onrecht Do WD-scnator vond dat uit stel van het werk onrecht doe aan 100.000 Zeeuws-Vlamingen en da dat het grote en doorslagge vende argument moet zijn. „Rede neringen van nrgentielijsten en kosten-batenanalyses moeten hier op de tweede plaats komen, want bij consequente toepassing kom een gebied als Zeeuwsch-Vlaande- ren nooit voor iets belangrijks aan de beurt. Overigens heb ik liever deze verbinding dan het laten springen van dit kabinet, dat toch wei zal verdwijnen", al dus de heer Schlingemann. De heer Van Waterschoot van de PPR stelde dat zijn fractie de verbinding als een lokale verbin ding ziet, waaraan de Zeeuws- Vlamingen behoefte aan hebben. Hij stelde echter dat door het naar het Oosten schuiven van het tracé die functie ten dele verlo ren gegaan is en hij meende da nog andere vragen rijzen, met name over de tarieven zowel voor de brug-tunnel als voor het overblijvende veer Vlissingen- Breskens. Ook stelde hij dat met België nooit overleg is gevoerd over de aanpak van de wegen structuur in het g Naar het oordeel van de heer Van Waterschoot zijn de Zeeuwse veren niet zo slecht en hij meen de dat op zijn minst duidelijk heid moet bestaan over de situa tie, die de Zeeuws-Vlamingen er voor in de plaats krijgen en wei voordat de beslissing valt. Verburg bepleit een gezamenlijke aanpak KOSTEN-BATEN-ANALYSE GROTE LUCHTHAVEN VOOR NEDERLAND ÉN BRGIË Van onze Haagse redacteur) DEN HAAG De onzekerheid in de gebieden die eventueel in aan king komen voor de aanleg van tweede nationale luchthaven, mag niet te lang meer duren. Het is daarom de vraag of lang met Belgie kan worden overlegd over de gezamenlijke aalnpak van een grote luchthaven. Dat stelde minister Westerterp van verkeer en waterstaat dinsdag tijdens de behandeling van zijn begroting in de Eerste Kamer. Hij attendeerde er ook op ,dat de eerste Belgische lucht haven op Vlaams gebied ligt -en dat het daarom niet aannemelijk is België snel tot een beslissing kan komen. Overigens sloot'hij overleg in Benelux-verband daarover niet zonder meer uit'. De PvdA-senator Verburg stelde dat de vraag rijst of de minister niet het initiatief moet nemen tot opstelling van een kosten-baten-analyse van een gezamenlijke luchthaven, nu de Belgi sche regering een studie naar de lueht- bavenbehoefte overweegt, en nu McKinsey heeft gerapporteerd over de fusie van KLM, Sabena en Luxair. De kosten-baten-analyse zou dan ook moeten dienen voor de behoeften van Antwerpen. De heer Van Waterschoot var PPR stelde dat de vooruitzichten over de mindere groei van het luchtverkeer welkom zijn, en ook hij vroeg of de Rijks Planologische Commissie niet tevens zou kunnen studeren op moge lijke samenwerking met België. Vol gens de heer Van Waterschoot wordt in België bij de bouw van een nieuwe luchthaven uitgegaan van een lokatie tussen Sint Niklaas en Antwerpen, Ophokperiode voor duiven GOES - De gewestelijke raad voor Zeeland van het Landbouwschap wil dat in Zeeland de ophokperiode van duiven van 29 maart tot en met 8 me: wordt vastgesteld. Eerder had het Landbouwschap abusievelijk bekend gemaakt dat de ophokperiode op 22 maart zou moeten beginnen. (ADVERTENTIE) BOUWVERENIGING ERKENT FOUT TERNEUZEN De Woningbouwvere niging Terneuzen erkent, dat er een fout is gemaakt bij het vaststellen van de nonnen voor een huurverho ging van 11 proeent voor de 312 eengezinswoningen in de Componisten- wijk. Op zich doet de vergissing ech ter niets af aan de hoogte van het percentage, zo vertelde directeur J. Groenhof dinsdag. Bij de berekening is de bouwvereni ging ten onrechte uitgegaan van de aanwezigheid van zeven vertrekken met centrale verwarming, terwijl dat er in werkelijkheid maar vijf of zes zijn. De vereniging baseerde zich op bouwtekeningen, waarin er vanuit, werd gegaan dat er ook in de badcel cv zou komen. Later ging dat niet door. „De fout is echter niet van invloed op de hoogte van de huur die er vanaf 1 april betaald moet worden", aldus de heer Groenhof. De bewoners van het betrokken complex krijgen vandaag woensdag een circulaire, waarin de woningbouwvereniging informatie geeft over de zaak. De vergissing werd zoals bekend maandagavond gesignaleerd op een bewonersvergadering voor de wijk Oudelandse Hoeve. (Van onze Haagse redacteur) DEN HAAG De kwaliteit van l»et Wcsterscheldewatcr zal verbeteren al* 4, riool-zuiveringsinstallatie bij Waarde klaar is en door de sanering van de rto. lering op Walcheren. De persleiding van Walcheren wordt in 1978 voltooid a de zuiveringsinstallatie bij Waarde, een zeer omvangrijk project zal niet voor 1981 gereed zijn. Dat deelde minister Westerterp van verkeer en waterstaat dinsdag mee tijden de behandeling van zijn begroting in de eerste kamer. De heer Van Watenschiw eerste-kamerlid voor de PPR. attendeerde de minister erop dat ook via de at- valwaterleiding Zeeuwsch-Vlaanderen grote hoeveelheden worden geloosd. De minister zegde toe dat te o J VLAAMS-WAALSE TEGENSTELLINGEN (Van onze Haagse redacteur) DEN HAAG Naar de mening van minister Westerterp van verkeer en waterstaat is het nog (ADVERTENTIE) GEZONDE WETEN 'n kwestie van "voetje voor voetje" meten en 'n uitgekiend matensysteem jeugdschoenen de grootste stap vooruit sinds de zevenmijls laars y Correspondentie Het klikte zeer goed tussen het Engelse meisje en die Zeeuwse jongeman, die elkaar vorig jaar tijdens een vakantie hadden ont moet. Zó goed. dat ze al snel aan trouwen dachten en aan huisves tiging in Nederland. Een ontwikkeling, die ertoe leid de. dat zij besloot de regelmatige correspondentie met hem vast in het Nederlands te voeren. De eerste brief al riep bij hem ernstige reserves over hun ver houding op. ..God. keep you safe", had ze ge dacht en ze had geschreven: „God behoede je safe." (Van onze Haagse redacteur) DEN HAAG „Ik betreur het kli maat dat gaat ontstaan rond de be sluitvorming over de Oosterschelde". Dat zei minister Westerterp van ver keer en waterstaat dinsdag tijdens het debat dat in de Eerste Kamer ge voerd werd over zijn begroting, nadat de PPR-senator Van Waterschoot had gepleit voor openhouden van de zee arm en verhoging van de dijken. De heer Westerterp stelde met klem dat hij geen nieuwe argumenten heeft ge hoord die pleiten voor een open Oos terschelde, en hij herinnerde er nog. maals aan, dat in november 1974 een tweeledige beslissing is genomen: af sluiting van de Oosterschelde met een doorlatende dam of ,als dat niet mo gelijk zou blijken, afsluiting volgens het oorspronkelijke Deltaplan. De minister wees erop. dat ook de Tweede Kamer in 1974 een open Oos terschelde uitdrukkelijk verwierp, en hij stelde dat daarop niet kan worden teruggekomen. Overigens liet de mi nister weten, dat zijn hoop nog steeds gevestigd is op de mogelijkheid van de bouw van een waterdooriatende dam- Het rapport daarover is over acht weken klaar. De heer Westerterp bestreed de stel ling van de heer Van Waterschoot, dat het rapport van de Commissie Klaasesz in feite één groot pleidooi is voor instandhouding van een open Oosterschelde. De minister voerde aan, dat ook de commissie-Klaasesz die mogelijkheid .nadrukkelijk en uit drukkelijk" verwierp. Hij stelde dak- de commissie-Klaasesz dat standpunt onder meer baseerde op de nota die de provinciale waterstaat van Zeeland in december 1973 maakte- Daaruit werd duidelijk, dat verhoging van de dijken rond de Oosterschelde rond 15 jaar zou vergen, en dat er drie jaar met voorbereidingen zouden heen gaan. Bovendien zou geen Deltaveilig- heid ontstaan. De heer Westerterp stelde, dat het kabinet op basis van het rapport van de commissie-Klaas esz de beslissing zeker niet lichtvaar dig heeft genomen- Over de vragen die liet PvdA-Tweede- Kamerlid Roels onlangs stelde over de nota van de provinciale waterstaat, zei de minister, dat de sfeer daardoor vertroebeld wordt. „Ik betreur het dat men geen hetere argumenten gebruikt dan het oproepen van deze sfeer", aldus de bewindsman. Uitgesloten Verhoging van de dijken in een periode van vijf jaar achtte de minis ter volstrekt uitgesloten. Hij meende dat men erover kan twisten of dat werk 15 dan wel 20 jaar zou vergen, maar er zijn volgens de minister geen nieuwe technieken bekend waardoor men zeer veel sneller te werk kan gaan, en bovendien blijven de proble men van procedurele en planologische aard. ,De beslissing mag niet worden uitgesteld. We moeten in 1985 klaar kunnen zijn", aldus de minister. „In ieder geval wenst de minister van waterstaat de genomen kabinetsbeslissing te handhaven". La ter in het debat zei de heer Wester terp, in antwoord op opmerkingen van de heer Van Waterschoot, dat het niet gaat om formele redeneringen, maar dat er een materiële problema tiek aan ten grondslag ligt, omdat mensenlevens in de waagschaal ge steld wordtn. In antwoord op een vraag vap de heer Verburg van de PvdA bevestigde de minister, dat het ingenieursbureau Dwars, Heederik en Verhey in Amersfoort een studie naar de mogelijkheid van dijkverhoging uit voert. Dat gebeurt in opdracht van de Stichting Natuur en Milieu, en de Rijkswaterstaat verleent medewerking door het verstrekken van gevraagde gegevens. De heer Van Waterschoot betoogde dinsdag, dat sinds het rap port van de commissie-Klaasesz geen harde argumenten voor afsluiting naar voren zijn gekomen- „Integen deel, praktisch alles wijst het tegen deel uit", stelde hij. Hij voerde aan, dat de partiële dijkverhogingen met grote voortvarendheid ter hand zijn genomen en dat, als deze werken in hetzelfde tempo worden voortgezet, met name op Tholen al een aanmer kelijke vergroting van de beveiliging tegen overstroming wordt bereikt. „Het moet mogelijk zijn, met de mo derne technieken waarover we nu be schikken, in ongeveer vijf jaar het gehele gebied met verhoogde dijken te beschermen, als onverhoopt mocht blijken dat de nog in onderzoek zijn de variant-uitvoeringen van de storm- stuwcaissondam niet haalbaar zijn", aldus de heer Van Waterschoot- Weinig Eennis De heer Schlingemann van de VVD stelde dat, nu meer en meer blijkt en uitlekt dat aan één of meer voorwaar den voor de bouw van een doorlaten de dam niet kan worden gedaan, een „kleine militante minderheid" zich be gint druk te maken over een nadere studie naar dijkverhoging. „Zelfs de voorzitter van de Tweede- Kamerfractie van de PvdA, daarin gesteund door zijn Zeeuwse fractiege noot, die nog niet lang geleden in de Zeeuwse staten stond te roepen voor de veiligheid van de bewoners rond deze zee-arm, en die drie keer voor een motie voor zo spoedig mogelijke >mde, mengt zich, overi- met weinig kennis van zaken wat betreft de dijkverhoging, in de discussie, bewerende dat de verhoging van de dijken op Deltahoogte een eenvoudige operatie is. Welnu, mijn heer de voorzitter, ik wens hier als voorzitter van de stuurgroep voor de tijdelijke dijkverhoging Oosterschelde te verklaren, dat de praktijk van deze verhoging van ongeveer 100 kilometer zeedijk niet op Deltahoogte, maar op ongeveer een kwart van wat nodig is, zoveel problemen oproept van tracé- uitkiezing, van ondergrond, van actie groepen voor milieu en landschap, van de Onteigeningswet en van de beschikbare financiën, dat een dijkver hoging op Deltahoogte van de gehele Oosterscheldekust zonder toekomstige budgettaire moeilijkheden van komen de regeringen zeker 25, en met deze moeilijkheden 40 jaar duurt. Uiteinde lijk is langs de Westerschelde ook nog maar 50 procent op Deltahoogte ge-' bracht; nu, bijna 20 jaar na de Delta wet". De heer Schlingemann toonde zich er in eerste instantie niet van overtuigd dat minister Westerterp niet toch een formule zou weten te vinden die nadere studie toestaat- Na het antwoord van dé minister was hij meer gerustgesteld. Ook de heer Elfferioh, die namens de drie confessionele senaatsfracties sprak, stelde dat de beslissing niet langer mag worden uitgesteld. „Het is onverantwoord Zeeland langer in on zekerheid te laten- De toezegging van dc bewindsman aan hot Zeeuwse col lege van gedeputeerde staten is niet voor tweeërlei uitleg vatbaar, name lijk dat in elk geval in mei d crappor- tage voltooid zal zijn en dat liet kabinet zo snel mogelijk daarna een beslissing zal nemen", aldus de heer Elfl'erich. Hij wees aanvullende onder zoeken met kracht van de hand. Ook de heer Kremer van de CPN drong aan op een snelle besluitvorming. De heer Verburg vroeg de minister inlichtingen over de tijd die met ver hoging van de dijken gemoeid zou zijn, omdat hij 25 tot 40 jaar open laten van de zee-arm dubieus zou vinden, en hij wilde weten hoe het op de economische Deltabalans staat met de kapitaahvaarde van de visserij en met de eventuele kosten van behoud van de visserij. „Voor de eventuele ontbindende voorwaarde van de kos- tenlimiet verbonden aan een doorlaat bare dam is dit wel van grote beteke nis", aldus de heer Verburg. VLISSINGEN Het (ontwerp) bureau Scheepsbouw in Bloexnen- daal zal in de komende zes we ken een onderzoek instellen naar de oorzaak van scheurtjes in de motorblokken van twee machines van beide PSD-dubbeldekkers op liet veer Kruiningen-Perkpolder. dat onderzoek zal gebeuren tij dens de vaart. Volgens de heer - Oostinga, hoofd van de techni sche dienst van de PSD, ziet het er niet naar uit, dat de beide dubbeldekkers uit de vaart geno men moeten worden. Vorige week zijn de twee dubbel dekkers wel om beurtep enkele dagen uit de vaart geweest om de scheurtjes te kunnen repare ren Toen heeft de "Prinses Bea trix' die in reserve wordt gehouden in de wintermaanden 'waargenomen' op de lijn Kruiningen-Perkpolder. Bij het eerste onderzoek vorige week werd geconstateerd dat de motorblokken waarschijnlijk door de trillingen van de schepen 'enkele tienden van millimeters' waren verschoven. Daardoor zijn scheurtjes in de blokken van twee machines ontstaan. De blok ken zijn nu weer in lijn gezet, aldus de heer Oostinga- Oostinga: „Het ziet er niet naar uit dat de dienst zal worden gehinderd. We hebben de indruk, dat de botenfcrewoon kunnen blij ven varen ^^dat naar de oor zaak kan worden gezocht tijdens de vaarten. de vraag of er ooit een Baal hoekkanaal zal komen. De mv nister zei dinsdag bij de behan- deling van zijn begroting in de senaat, toen over de aanleg van het kanaal werd gesproken: „De vraag kan gesteld worden of we met een academische kwestie bezig zijn". Hij meende dat de reactie van de Belgische regering over de tractatai over het Baalhoekkanaal, de bochtaf. snijding bij Bath en het Maaswater, moet afwachten. Overigens benadruk te hij. dat elk verdrag op zich een evenwichtig geheel vormt, en d3t h:r- opening van de onderhandelingen orer de tractaten niet juist zou zijn. De minister stelde verder dat de Belgi sche regering zal begrijpen dat de periode van onzekerheid over het op Deltahoogte brengen van de dijk bij Paal en bij Baalhoek niet te lang kan duren. De PvdA-senator Verburg, dia Ia zijn algemeenheid sprak over de noodzaak van het maken van kosten- batenanalyses voor een aantal grote projecten, wees erop dat het Baal hoekkanaal nog zwaar betwist wordt, zowel in bestuurskringen in Zeelacd als bij actiegroepen, omdat aanleg van het kanaal landschappelijke en milieueffecten heeft op het toch al kwetsbare Oost-Zeeuws-Vlaamse land schap. De heer Verburg stelde dat zijn fractie om redenen van Benelus- partnerschap, neigt naar aanvaarding van het werk. Hij vroeg zich echte af of geen nader beraad nodig b, ca België zelf om financiële redenen ea vanwege het Waalse verzet aaizeü met goedkeuring van het Baalhoeaver- drag. Hij wees er daarbij op, dat zeü de Antwerpse sóheepvaartverenigig de strenge milieu-eisen in het verdra; te zwaar vindt, en dat de suggestie is gedaan de Zandvlietsluis te verdubbe len, Ook de heer Schlingemann van de WD wees erop, dat de Vlaams-Waal se tegenstellingen aanleg van bet Baalhoekkanaal niet eenvoudig rallen maken. De heer. Van Waterschoot van de PPR herinnerde eraan', dat wel over het tracé, maar over de noodzaak van het kanaal zelf nooit discussie is gevoerd. Hij stelde vast dat de zaak buiten de streek om is afgehandeld. Een geluk kige omstandigheid vond hij, dat de Belgische regering geen haast maakt, en dat het tijd wordt te beseffen dat het om een achterhaald werk gaat, onder meer omdat de prognoses over de economische ontwikkelingen veel lager zijn dan tien jaar geleden, de gevolgen voor de streek voor he: leefmilieu anders worden bezien, er. omdat duidelijke alternatieven aanwe zig zijn. Ook vestigde hij er de aan dacht op dat aanleg van grote indus trieterreinen langs het kanaal tot de mogelijkheden zou behoren; een zijns inziens ongewenste ontwikkeling. Jaarvergadering AR in Zeeland KAPELLE De provinciale organi satie van de AR-kiesverenigingen ia Zeeland houdt zaterdag 27 maart de jaarvergadering in De Caisson' te Ka- peüe. De bijeenkomst begint om 10 uur. Aan de orde komt onder meer bet vaststellen van de statuten voor het CDA in Zeeland. Tevens houdt de heer J. van Houwelingen een inleiding over het onderwerp 'Gerede twijfel'. In de middaguren staat nog een plenaire discussie op het programma. VRIJ KOUD Op de meeste plaatsen droog, maar veel bewolking. Voor het noorden «a het land: maximumtemperaturen om streeks 4 graden en een matige tot krachtige wind uit oost tot noordoost. Voor het zuiden van het land: mariaia omstreeks 8 graden en een zwakke tot matige wind uit oostelijke richtingen- Rustig weer en minder lage tempe raturen. Weersvooruitzichten in cijfers gemid deld over Nederland. Voor donderdag: aantal uren zorr. 0 tot 6; min. temp-: omstreeks 1 graad; max. temp.: omstreeks 7 graden; kaas op een droge periode van minstens l< uur: 90 procent: kans op een gebee1 droog etmaal: 60 procent. Voor vrijdag: aantal uren zon: 0 tot 6; min. temp.: omstreeks 2 graiat max- temp.: omstreeks 8 graden: ks» op een droge periode van minstens** uur: 90 procent; kans op een gehea droog etmaal: 70 procent. N.B- Voor de temperaturen geldt voor donderdag en marge van 2 gradCT ra voor vrijdag een marge van 3 graden rond de opgegeven waarden. 18 maart 1978 ZON EN MAAN Zcm op 06.47 onder 18 so Maan op 22.33 onder 0.-36

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 2