Westerterp: beslissing over
vaste oeververbinding valt
vóór zomerreces tweede kamer
Zeer de vraag
of er ooit een
Baalhoekkanaal
zal komen
Scheurtjes in motorblokken
PSD-dubbeldeksveerboten
GEEN NIEUWE ARGUMENTEN GEHOORD DIE
PLEITEN VOOR EEN OPEN OOSTERSCHELDE
SCHLINGEMANN: UITSTEL ONRECHT AAN 100.000 ZEEUWS-VLAMINGEN
VERBURG: BIJ NEGATIEF BESLUIT IS ER GEEN WEG MEER TERUG
Huren van huizen
in Terneuzen toch
met 11 pet omhoog
WESTERSCHELDEWATER WORDT
BINNEN ENKELE JAREN BETER
Minister Westerterp overdetective- toer van Roels:
„Ik betreur dat men geen betere argumenten gebruikt
dan het oproepen van deze sfeer"
Schlingemann: „Een
kleine militante
minderheid begint
zich druk te maken"
renata
-eeuwse
ALMANAK
2
P30VIN€1XII ZIEOWSB COUIANT
jrtrtSJSDAQ 17 MAART 1575
KABINET HEEFT NU
'ENIGE MOEITE'
(Van onze Haagse redacteur)
DEN HAAG De beslissing
over de aanleg van een vaste
oeververbinding over en onder de
Westerschelde valt voor het ko
mende zomerreces van de Twee
de Kamer. Dat deelde minister
Westerterp van verkeer en water
staat dinsdag mee in de Eerste
Kamer, waar zijn begroting werd
behandeld en waar van verschil
lende kanten werd gepleit voor
een positieve beslissing.
De heer Westerterp onder
schreef de belangen van werkge
legenheid en de bereikbaarheid
van Zeeuwsen-Vlaanderen en hij
benadrukte dat de verbinding ook
psychologisch een grote betekenis
heeft. „Aan de andere kant reali
seer ik me dat het om een kost
bare zaak gaat, waar voor meer
dan een miljard gulden een be
roep moet worden gedaan op de
kapitaalmarkt", zei hij.
Hij stelde dat het kabinet daar
in de huidige omstandigheden „e-
nige moeite" mee heeft en hij
citeerde de officiële regeringsbe
slissing, waarin werd bepaald dat
aan de hand van de vaststelling
van de prioriteiten in de beste
dingen een besluit zal vallen. Die
prioriteiten moeten voor het zo
merreces worden vastgesteld.
Exact kon de heer Westerterp
niet aangeven wanneer de beslis
sing over de oeververbinding
valt. Hij maakte in antwoord op
vragen van de heer Van Water
schoot duidelijk, dat de tarieven
voor de verbinding zullen worden
gebaseerd op de veertarieven.
Geen weg terug
De PvdA-senator Verburg waar
schuwde dinsdag nog eens. dat,
wanneer de regeringsbeslissing
negatief uitvalt er een punt is
bereikt waarvan geen terug meer
is. „Immers wanneer de veerdien
sten zullen worden uitgebreid
vervallen belangrijke aftrekpos
ten en is er geen zicht meer op
een rendabele verbinding", voerde
hij aan. Hij bracht ook nog eens
onder de aandacht dat de vaste
Westerscheldeverbinding een zich
zelf financierend object is, name
lijk uit de tolgelden en rilt de
gebruikelijke rijksbijdragen in de
tekorten van de veerdiensten.
De heer Schlingemann van de
WD herinnerde minister Wester
terp aan de uitspraken die de
bewindsman vorig jaar in Hulst
deed. „Tijdens een spreekbeurt in
Oost-Zèeuwsch-Vlaanderen heeft
hij zo'n forse taal gesproken tij
dens een CDA-vergadering, dat al
le aanwezigen ervan overtuigd
waren dat hij een afwijzing van
het project door de hele regering
lees in dit geval de heer
Duisenberg niet zou accepte
ren en dan dus zou aftreden- Het
was mannentaal, die we meer
gewend zijn van de meest pro
gressieve ministers in dit kabinet
dan van de gedogende ministers",
zei hij.
Onrecht
Do WD-scnator vond dat uit
stel van het werk onrecht doe
aan 100.000 Zeeuws-Vlamingen en
da dat het grote en doorslagge
vende argument moet zijn. „Rede
neringen van nrgentielijsten en
kosten-batenanalyses moeten hier
op de tweede plaats komen, want
bij consequente toepassing kom
een gebied als Zeeuwsch-Vlaande-
ren nooit voor iets belangrijks
aan de beurt. Overigens heb ik
liever deze verbinding dan het
laten springen van dit kabinet,
dat toch wei zal verdwijnen", al
dus de heer Schlingemann.
De heer Van Waterschoot van
de PPR stelde dat zijn fractie de
verbinding als een lokale verbin
ding ziet, waaraan de Zeeuws-
Vlamingen behoefte aan hebben.
Hij stelde echter dat door het
naar het Oosten schuiven van het
tracé die functie ten dele verlo
ren gegaan is en hij meende da
nog andere vragen rijzen, met
name over de tarieven zowel
voor de brug-tunnel als voor het
overblijvende veer Vlissingen-
Breskens. Ook stelde hij dat met
België nooit overleg is gevoerd
over de aanpak van de wegen
structuur in het g
Naar het oordeel van de heer
Van Waterschoot zijn de Zeeuwse
veren niet zo slecht en hij meen
de dat op zijn minst duidelijk
heid moet bestaan over de situa
tie, die de Zeeuws-Vlamingen er
voor in de plaats krijgen en wei
voordat de beslissing valt.
Verburg bepleit een
gezamenlijke aanpak
KOSTEN-BATEN-ANALYSE
GROTE LUCHTHAVEN VOOR
NEDERLAND ÉN BRGIË
Van onze Haagse redacteur)
DEN HAAG De onzekerheid in
de gebieden die eventueel in aan
king komen voor de aanleg van
tweede nationale luchthaven, mag niet
te lang meer duren. Het is daarom de
vraag of lang met Belgie kan worden
overlegd over de gezamenlijke aalnpak
van een grote luchthaven.
Dat stelde minister Westerterp van
verkeer en waterstaat dinsdag tijdens
de behandeling van zijn begroting in
de Eerste Kamer. Hij attendeerde er
ook op ,dat de eerste Belgische lucht
haven op Vlaams gebied ligt -en dat
het daarom niet aannemelijk is
België snel tot een beslissing kan
komen. Overigens sloot'hij overleg in
Benelux-verband daarover niet zonder
meer uit'.
De PvdA-senator Verburg stelde dat
de vraag rijst of de minister niet het
initiatief moet nemen tot opstelling
van een kosten-baten-analyse van een
gezamenlijke luchthaven, nu de Belgi
sche regering een studie naar de lueht-
bavenbehoefte overweegt, en nu
McKinsey heeft gerapporteerd over de
fusie van KLM, Sabena en Luxair. De
kosten-baten-analyse zou dan ook
moeten dienen voor de behoeften van
Antwerpen.
De heer Van Waterschoot var
PPR stelde dat de vooruitzichten over
de mindere groei van het luchtverkeer
welkom zijn, en ook hij vroeg of de
Rijks Planologische Commissie niet
tevens zou kunnen studeren op moge
lijke samenwerking met België. Vol
gens de heer Van Waterschoot wordt
in België bij de bouw van een nieuwe
luchthaven uitgegaan van een lokatie
tussen Sint Niklaas en Antwerpen,
Ophokperiode
voor duiven
GOES - De gewestelijke raad voor
Zeeland van het Landbouwschap wil
dat in Zeeland de ophokperiode van
duiven van 29 maart tot en met 8 me:
wordt vastgesteld. Eerder had het
Landbouwschap abusievelijk bekend
gemaakt dat de ophokperiode op 22
maart zou moeten beginnen.
(ADVERTENTIE)
BOUWVERENIGING
ERKENT FOUT
TERNEUZEN De Woningbouwvere
niging Terneuzen erkent, dat er een
fout is gemaakt bij het vaststellen
van de nonnen voor een huurverho
ging van 11 proeent voor de 312
eengezinswoningen in de Componisten-
wijk. Op zich doet de vergissing ech
ter niets af aan de hoogte van het
percentage, zo vertelde directeur J.
Groenhof dinsdag.
Bij de berekening is de bouwvereni
ging ten onrechte uitgegaan van de
aanwezigheid van zeven vertrekken
met centrale verwarming, terwijl dat
er in werkelijkheid maar vijf of zes
zijn. De vereniging baseerde zich op
bouwtekeningen, waarin er vanuit,
werd gegaan dat er ook in de badcel
cv zou komen. Later ging dat niet
door.
„De fout is echter niet van invloed op
de hoogte van de huur die er vanaf 1
april betaald moet worden", aldus de
heer Groenhof. De bewoners van het
betrokken complex krijgen vandaag
woensdag een circulaire, waarin
de woningbouwvereniging informatie
geeft over de zaak.
De vergissing werd zoals bekend
maandagavond gesignaleerd op een
bewonersvergadering voor de wijk
Oudelandse Hoeve.
(Van onze Haagse redacteur)
DEN HAAG De kwaliteit van l»et Wcsterscheldewatcr zal verbeteren al* 4,
riool-zuiveringsinstallatie bij Waarde klaar is en door de sanering van de rto.
lering op Walcheren. De persleiding van Walcheren wordt in 1978 voltooid a
de zuiveringsinstallatie bij Waarde, een zeer omvangrijk project zal niet voor
1981 gereed zijn.
Dat deelde minister Westerterp van verkeer en waterstaat dinsdag mee tijden
de behandeling van zijn begroting in de eerste kamer. De heer Van Watenschiw
eerste-kamerlid voor de PPR. attendeerde de minister erop dat ook via de at-
valwaterleiding Zeeuwsch-Vlaanderen grote hoeveelheden
worden geloosd. De minister zegde toe dat te o J
VLAAMS-WAALSE
TEGENSTELLINGEN
(Van onze Haagse redacteur)
DEN HAAG Naar de mening
van minister Westerterp van
verkeer en waterstaat is het nog
(ADVERTENTIE)
GEZONDE WETEN
'n kwestie van
"voetje voor voetje" meten en 'n
uitgekiend matensysteem
jeugdschoenen
de grootste stap vooruit
sinds de zevenmijls laars y
Correspondentie
Het klikte zeer goed tussen het
Engelse meisje en die Zeeuwse
jongeman, die elkaar vorig jaar
tijdens een vakantie hadden ont
moet. Zó goed. dat ze al snel aan
trouwen dachten en aan huisves
tiging in Nederland.
Een ontwikkeling, die ertoe leid
de. dat zij besloot de regelmatige
correspondentie met hem vast in
het Nederlands te voeren.
De eerste brief al riep bij hem
ernstige reserves over hun ver
houding op.
..God. keep you safe", had ze ge
dacht en ze had geschreven:
„God behoede je safe."
(Van onze Haagse redacteur)
DEN HAAG „Ik betreur het kli
maat dat gaat ontstaan rond de be
sluitvorming over de Oosterschelde".
Dat zei minister Westerterp van ver
keer en waterstaat dinsdag tijdens het
debat dat in de Eerste Kamer ge
voerd werd over zijn begroting, nadat
de PPR-senator Van Waterschoot had
gepleit voor openhouden van de zee
arm en verhoging van de dijken. De
heer Westerterp stelde met klem dat
hij geen nieuwe argumenten heeft ge
hoord die pleiten voor een open Oos
terschelde, en hij herinnerde er nog.
maals aan, dat in november 1974 een
tweeledige beslissing is genomen: af
sluiting van de Oosterschelde met een
doorlatende dam of ,als dat niet mo
gelijk zou blijken, afsluiting volgens
het oorspronkelijke Deltaplan.
De minister wees erop. dat ook de
Tweede Kamer in 1974 een open Oos
terschelde uitdrukkelijk verwierp, en
hij stelde dat daarop niet kan worden
teruggekomen. Overigens liet de mi
nister weten, dat zijn hoop nog steeds
gevestigd is op de mogelijkheid van
de bouw van een waterdooriatende
dam- Het rapport daarover is over
acht weken klaar.
De heer Westerterp bestreed de stel
ling van de heer Van Waterschoot,
dat het rapport van de Commissie
Klaasesz in feite één groot pleidooi is
voor instandhouding van een open
Oosterschelde. De minister voerde
aan, dat ook de commissie-Klaasesz
die mogelijkheid .nadrukkelijk en uit
drukkelijk" verwierp. Hij stelde dak-
de commissie-Klaasesz dat standpunt
onder meer baseerde op de nota die
de provinciale waterstaat van Zeeland
in december 1973 maakte- Daaruit
werd duidelijk, dat verhoging van de
dijken rond de Oosterschelde rond 15
jaar zou vergen, en dat er drie jaar
met voorbereidingen zouden heen
gaan. Bovendien zou geen Deltaveilig-
heid ontstaan. De heer Westerterp
stelde, dat het kabinet op basis van
het rapport van de commissie-Klaas
esz de beslissing zeker niet lichtvaar
dig heeft genomen-
Over de vragen die liet PvdA-Tweede-
Kamerlid Roels onlangs stelde over
de nota van de provinciale waterstaat,
zei de minister, dat de sfeer daardoor
vertroebeld wordt. „Ik betreur het dat
men geen hetere argumenten gebruikt
dan het oproepen van deze sfeer",
aldus de bewindsman.
Uitgesloten
Verhoging van de dijken in een
periode van vijf jaar achtte de minis
ter volstrekt uitgesloten. Hij meende
dat men erover kan twisten of dat
werk 15 dan wel 20 jaar zou vergen,
maar er zijn volgens de minister geen
nieuwe technieken bekend waardoor
men zeer veel sneller te werk kan
gaan, en bovendien blijven de proble
men van procedurele en planologische
aard. ,De beslissing mag niet worden
uitgesteld. We moeten in 1985 klaar
kunnen zijn", aldus de minister. „In
ieder geval wenst de minister van
waterstaat de genomen
kabinetsbeslissing te handhaven". La
ter in het debat zei de heer Wester
terp, in antwoord op opmerkingen
van de heer Van Waterschoot, dat het
niet gaat om formele redeneringen,
maar dat er een materiële problema
tiek aan ten grondslag ligt, omdat
mensenlevens in de waagschaal ge
steld wordtn. In antwoord op een
vraag vap de heer Verburg van de
PvdA bevestigde de minister, dat het
ingenieursbureau Dwars, Heederik en
Verhey in Amersfoort een studie naar
de mogelijkheid van dijkverhoging uit
voert. Dat gebeurt in opdracht van de
Stichting Natuur en Milieu, en de
Rijkswaterstaat verleent medewerking
door het verstrekken van gevraagde
gegevens. De heer Van Waterschoot
betoogde dinsdag, dat sinds het rap
port van de commissie-Klaasesz geen
harde argumenten voor afsluiting
naar voren zijn gekomen- „Integen
deel, praktisch alles wijst het tegen
deel uit", stelde hij. Hij voerde aan,
dat de partiële dijkverhogingen met
grote voortvarendheid ter hand zijn
genomen en dat, als deze werken in
hetzelfde tempo worden voortgezet,
met name op Tholen al een aanmer
kelijke vergroting van de beveiliging
tegen overstroming wordt bereikt.
„Het moet mogelijk zijn, met de mo
derne technieken waarover we nu be
schikken, in ongeveer vijf jaar het
gehele gebied met verhoogde dijken
te beschermen, als onverhoopt mocht
blijken dat de nog in onderzoek zijn
de variant-uitvoeringen van de storm-
stuwcaissondam niet haalbaar zijn",
aldus de heer Van Waterschoot-
Weinig Eennis
De heer Schlingemann van de VVD
stelde dat, nu meer en meer blijkt en
uitlekt dat aan één of meer voorwaar
den voor de bouw van een doorlaten
de dam niet kan worden gedaan, een
„kleine militante minderheid" zich be
gint druk te maken over een nadere
studie naar dijkverhoging.
„Zelfs de voorzitter van de Tweede-
Kamerfractie van de PvdA, daarin
gesteund door zijn Zeeuwse fractiege
noot, die nog niet lang geleden in de
Zeeuwse staten stond te roepen voor
de veiligheid van de bewoners rond
deze zee-arm, en die drie keer voor
een motie voor zo spoedig mogelijke
>mde, mengt zich, overi-
met weinig kennis van zaken
wat betreft de dijkverhoging, in de
discussie, bewerende dat de verhoging
van de dijken op Deltahoogte een
eenvoudige operatie is. Welnu, mijn
heer de voorzitter, ik wens hier als
voorzitter van de stuurgroep voor de
tijdelijke dijkverhoging Oosterschelde
te verklaren, dat de praktijk van deze
verhoging van ongeveer 100 kilometer
zeedijk niet op Deltahoogte, maar op
ongeveer een kwart van wat nodig is,
zoveel problemen oproept van tracé-
uitkiezing, van ondergrond, van actie
groepen voor milieu en landschap,
van de Onteigeningswet en van de
beschikbare financiën, dat een dijkver
hoging op Deltahoogte van de gehele
Oosterscheldekust zonder toekomstige
budgettaire moeilijkheden van komen
de regeringen zeker 25, en met deze
moeilijkheden 40 jaar duurt. Uiteinde
lijk is langs de Westerschelde ook nog
maar 50 procent op Deltahoogte ge-'
bracht; nu, bijna 20 jaar na de Delta
wet". De heer Schlingemann toonde
zich er in eerste instantie niet van
overtuigd dat minister Westerterp
niet toch een formule zou weten te
vinden die nadere studie toestaat- Na
het antwoord van dé minister was hij
meer gerustgesteld.
Ook de heer Elfferioh, die namens
de drie confessionele senaatsfracties
sprak, stelde dat de beslissing niet
langer mag worden uitgesteld. „Het is
onverantwoord Zeeland langer in on
zekerheid te laten- De toezegging van
dc bewindsman aan hot Zeeuwse col
lege van gedeputeerde staten is niet
voor tweeërlei uitleg vatbaar, name
lijk dat in elk geval in mei d crappor-
tage voltooid zal zijn en dat liet
kabinet zo snel mogelijk daarna een
beslissing zal nemen", aldus de heer
Elfl'erich. Hij wees aanvullende onder
zoeken met kracht van de hand. Ook
de heer Kremer van de CPN drong
aan op een snelle besluitvorming.
De heer Verburg vroeg de minister
inlichtingen over de tijd die met ver
hoging van de dijken gemoeid zou
zijn, omdat hij 25 tot 40 jaar open
laten van de zee-arm dubieus zou
vinden, en hij wilde weten hoe het op
de economische Deltabalans staat met
de kapitaahvaarde van de visserij en
met de eventuele kosten van behoud
van de visserij. „Voor de eventuele
ontbindende voorwaarde van de kos-
tenlimiet verbonden aan een doorlaat
bare dam is dit wel van grote beteke
nis", aldus de heer Verburg.
VLISSINGEN Het (ontwerp)
bureau Scheepsbouw in Bloexnen-
daal zal in de komende zes we
ken een onderzoek instellen naar
de oorzaak van scheurtjes in de
motorblokken van twee machines
van beide PSD-dubbeldekkers op
liet veer Kruiningen-Perkpolder.
dat onderzoek zal gebeuren tij
dens de vaart. Volgens de heer -
Oostinga, hoofd van de techni
sche dienst van de PSD, ziet het
er niet naar uit, dat de beide
dubbeldekkers uit de vaart geno
men moeten worden.
Vorige week zijn de twee dubbel
dekkers wel om beurtep enkele
dagen uit de vaart geweest om
de scheurtjes te kunnen repare
ren Toen heeft de "Prinses Bea
trix' die in reserve wordt
gehouden in de wintermaanden
'waargenomen' op de lijn
Kruiningen-Perkpolder.
Bij het eerste onderzoek vorige
week werd geconstateerd dat de
motorblokken waarschijnlijk
door de trillingen van de schepen
'enkele tienden van millimeters'
waren verschoven. Daardoor zijn
scheurtjes in de blokken van
twee machines ontstaan. De blok
ken zijn nu weer in lijn gezet,
aldus de heer Oostinga-
Oostinga: „Het ziet er niet naar
uit dat de dienst zal worden
gehinderd. We hebben de indruk,
dat de botenfcrewoon kunnen blij
ven varen ^^dat naar de oor
zaak kan worden gezocht tijdens
de vaarten.
de vraag of er ooit een Baal
hoekkanaal zal komen. De mv
nister zei dinsdag bij de behan-
deling van zijn begroting in de
senaat, toen over de aanleg van
het kanaal werd gesproken: „De
vraag kan gesteld worden of we
met een academische kwestie
bezig zijn".
Hij meende dat de reactie van de
Belgische regering over de tractatai
over het Baalhoekkanaal, de bochtaf.
snijding bij Bath en het Maaswater,
moet afwachten. Overigens benadruk
te hij. dat elk verdrag op zich een
evenwichtig geheel vormt, en d3t h:r-
opening van de onderhandelingen orer
de tractaten niet juist zou zijn. De
minister stelde verder dat de Belgi
sche regering zal begrijpen dat de
periode van onzekerheid over het op
Deltahoogte brengen van de dijk bij
Paal en bij Baalhoek niet te lang kan
duren.
De PvdA-senator Verburg, dia Ia
zijn algemeenheid sprak over de
noodzaak van het maken van kosten-
batenanalyses voor een aantal grote
projecten, wees erop dat het Baal
hoekkanaal nog zwaar betwist wordt,
zowel in bestuurskringen in Zeelacd
als bij actiegroepen, omdat aanleg
van het kanaal landschappelijke en
milieueffecten heeft op het toch al
kwetsbare Oost-Zeeuws-Vlaamse land
schap. De heer Verburg stelde dat
zijn fractie om redenen van Benelus-
partnerschap, neigt naar aanvaarding
van het werk. Hij vroeg zich echte
af of geen nader beraad nodig b, ca
België zelf om financiële redenen ea
vanwege het Waalse verzet aaizeü
met goedkeuring van het Baalhoeaver-
drag. Hij wees er daarbij op, dat zeü
de Antwerpse sóheepvaartverenigig
de strenge milieu-eisen in het verdra;
te zwaar vindt, en dat de suggestie is
gedaan de Zandvlietsluis te verdubbe
len,
Ook de heer Schlingemann van de
WD wees erop, dat de Vlaams-Waal
se tegenstellingen aanleg van bet
Baalhoekkanaal niet eenvoudig rallen
maken.
De heer. Van Waterschoot van de PPR
herinnerde eraan', dat wel over het
tracé, maar over de noodzaak van het
kanaal zelf nooit discussie is gevoerd.
Hij stelde vast dat de zaak buiten de
streek om is afgehandeld. Een geluk
kige omstandigheid vond hij, dat de
Belgische regering geen haast maakt,
en dat het tijd wordt te beseffen dat
het om een achterhaald werk gaat,
onder meer omdat de prognoses over
de economische ontwikkelingen veel
lager zijn dan tien jaar geleden, de
gevolgen voor de streek voor he:
leefmilieu anders worden bezien, er.
omdat duidelijke alternatieven aanwe
zig zijn. Ook vestigde hij er de aan
dacht op dat aanleg van grote indus
trieterreinen langs het kanaal tot de
mogelijkheden zou behoren; een zijns
inziens ongewenste ontwikkeling.
Jaarvergadering
AR in Zeeland
KAPELLE De provinciale organi
satie van de AR-kiesverenigingen ia
Zeeland houdt zaterdag 27 maart de
jaarvergadering in De Caisson' te Ka-
peüe.
De bijeenkomst begint om 10 uur.
Aan de orde komt onder meer bet
vaststellen van de statuten voor het
CDA in Zeeland. Tevens houdt de heer
J. van Houwelingen een inleiding over
het onderwerp 'Gerede twijfel'. In de
middaguren staat nog een plenaire
discussie op het programma.
VRIJ KOUD
Op de meeste plaatsen droog, maar
veel bewolking. Voor het noorden «a
het land: maximumtemperaturen om
streeks 4 graden en een matige tot
krachtige wind uit oost tot noordoost.
Voor het zuiden van het land: mariaia
omstreeks 8 graden en een zwakke tot
matige wind uit oostelijke richtingen-
Rustig weer en minder lage tempe
raturen.
Weersvooruitzichten in cijfers gemid
deld over Nederland.
Voor donderdag: aantal uren zorr. 0
tot 6; min. temp-: omstreeks 1 graad;
max. temp.: omstreeks 7 graden; kaas
op een droge periode van minstens l<
uur: 90 procent: kans op een gebee1
droog etmaal: 60 procent.
Voor vrijdag: aantal uren zon:
0 tot
6; min. temp.: omstreeks 2 graiat
max- temp.: omstreeks 8 graden: ks»
op een droge periode van minstens**
uur: 90 procent; kans op een gehea
droog etmaal: 70 procent.
N.B- Voor de temperaturen geldt voor
donderdag en marge van 2 gradCT ra
voor vrijdag een marge van 3 graden
rond de opgegeven waarden.
18 maart 1978
ZON EN MAAN
Zcm op 06.47 onder 18 so
Maan op 22.33 onder 0.-36