KSaas laaf de
Zeeuwse molens
weer draaien
De
bus
gaat
voor
Angst voor te sterke groei
recreatie in Westerschouwen
VIER MILJOEN MOET
WORDEN GEHAALD
PUZZELEN
SCHEEPVAARTBERICHTEN
UlERDAG 13 MAART 1976
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
15
Onder redactie
van
Jacques Cats
Jhr. F. den Beer Poortugael heeft het, toen hij destijds
burgemeester van Veere was, dikwijls genoeg uitgeroepen:
die molen die we hier in Veere hebben, heet niet voor
niets 'De Koe'. Die moeten we eens bij de horens vatten.
'De Koe' zag er om in dezelfde termen te blijven de
laatste tijd inderdaad nogal ongezond uit, stond wat wan
kel op de poten. Voor een toeristische trekpleister als Vee
re was dat krakkemikkige bouwwerk, maar een beduimeld
oisitekaartje voor het stadje. Daar komt nu echter veran
dering in. Dank zij molenmaker Klaas-Doornbosch, een 33-
jarige baardige heer, wiens afgeknepen uitspraak van een
woord als 'wiek'n een Groningse herkomst aan het licht
brengt.
Jarenlang is Doornbosch mi benig
geweest om do molens in Zee
land onder handen te nemen,
voor zover er tenminste subsidie
beschikbaar was voor restauratie.
Wemeldingc. Vlissingen, Aagteker-
Heinkenszand. Oud-Vosse-
meer. 's-Gravenpoldcr, Doorn
bosch kwam, zag en maakte er
weer wat moois van. Na het
karwei in Veere komt daar nu
voorlopig een eind aan. Klaas
zegt: „Eigenlijk zouden we nog
naar Westkapelle moeten om de
molen daar te schilderen, maar
ik moet nodig mijn vader (ook
moleraaker) eens gaan helpen.
Jammer eigenlijk, dat het in
Westkapelle niet kan doorgaan.
Want dat schilderwerk is altijd
mooi. Het zit dan goed in de
verf, het ziet er afgewerkt uit.
Nu hebben we dat nieuwe stuk
dat we er in hebben gemaakt
alleen in de grondverf gezet. En
ilat geeft natuurlijk geen voldoe
ning".
Doombosch sjouwt, vrouw en
kmders in zijn kielzog meevoe
rend, stad en land af om weg
kwijnende molens weer grondig
op te lappen. Doombosch ziet dat
verblijf in telkens weer een an
der kosthuis niet zo zitten. Bn
omdat dat regelmatige op en
neer gereis van Groningen naar
het te restaureren object ergens
in den lande ook geen doen is.
neemt de molemaker zijn buis
overal mee naar toe. Dat buis is
dan een riante stacaravan, die als
het even lukt in de onmiddel
lijke nabijheid van het restaura
tiewerk wordt opgesteld, zodat
de molenmaker tussen de middag
gewoon thuis kan eten en de
avond verder in de huiselijke
kring kan doorbrengen. De mo
biele woning van d
Doombosch staat sinds de zomer
van vorig jsar aan het einde van
3e jachthaven van Veere.
Vanaf die stacaravan is het maar
een paar honderd meter wande
len over de wallen en dan zit
Doombosch al op het werk. Dat
zal straks nog wennen zijn ais
zijn vrouw en kinderen achter
blijven in een woning, die naast
de molemakerswerkplaats in het
Groningse Adoip wordt gebouwd.
Dat meereizen van het gezin be
gint nu lelijk op te breken nu er
schoolgaande kinderen zijn die
telkens weer op een andere
school verzeild raken.
Klaas vertelt: „Mijn vrouw zal
net wel rot vinden. Want die is
dat reizen en trekken wel ge
woon. Die vind dat mooi. Het is
trouwens ook wel een beetje
avontuurlijk. Je moet overal
weer wennen. In Raamsdonk zijn
ze weer anders als hier. Daar
roepen ze al gauw van: hé, kom
eens even binnen. Hier op Wal-
Als molenmaker moet -je geen
last van hoogtevrees hebben. Da
gelijks balanceert Klaas Doorn
bosch soms twintig meier hoog
op een laddersport. Zijn broer
heeft het vak de rug toegekeerd.
Hij kreeg er schrik van.
cheren zijn de mensen "vat stug
ger. Maar dat zijn ze bij ons in
Groningen ook. Toch houden wij
overal waar we komen goeie ken
nissen over. Aagtekerke, Vlissin
gen, noem maar op, daar hebben
we gezellige contacten aan over
gehouden.
Doombosch heeft eerst nog ge
probeerd ergens in Zeeland een
molenmaiersbeörijf te stichten.
Een andere broer zou dan met
vader het bedrijf in Groningen
verder runnen. Maar die andere
broer heeft het inmiddels af la
ten weten". Hij kreeg last van
hoogtevrees op de molen", vertelt
Klaas. „Die durfde niet meer om
hoog.
Klaas zelf heeft nooit iast gel-id
van hoogtevrees, hoewel hij v.<
voortdurend in hoger sferen ver
toeft.
.Maar je moet er wel in blijver,
in dat vak", zegt Klaas. „War.-,
weet wei, dat er nogal tegenaan
keek loen ik na mijn dienst: d
weer eens een keer die ladder
opging. Op zo n moment mer.-: je
ineens aan wat voor gevaren je
bloot staat. Maar als je er een
tijdje inzit zie je dat niet meer"
Klaas Doombosch stelt het
steeds duidelijker vast: „Men
gaat. steeds meer inzien, dat een
molen waard is om te behouder.
Een landschap zou toch niks we
zen als je er geen kerktorens en
molens in zou zien. Vindt Klaat.
Gelukkig is er nu ook het geld
om de zaken grondig aan te pak
ken. Tien, vijftien jaar geleder,
was dat er niet. Toen kon je niet
alles doen wat je wilde. Omdat
het financieel niet rond te maken
was. Nu zitten we met de gevol
gen- Molens die vijftien jaar gele
den zijn hersteld moeten nu weer
worden gerepareerd. Omdat er
destijds bijvoorbeeld niet vol
doende geld was om een goeie
houtsoort te gebruiken
Doombosch is niet :n het moie-
makersvak opgegroeid. Hij werk
te aanvankelijk bij een loonbe
drijf. Maar toen zijn vader die
samen met een compagnon in het
Groningse Adorp een molenma-
kerswerkplaats had het bedrijf
alleen voortzetten ging Klaas
thuis werken. Doombosch heel t
geen spijt van die stap. Het is
een mooi vak. zegt ie zelf.
Kijk eens. legt Klaas uit, je komt
op een gegeven moment bij zo'n
ouwe rottroep. Want zo'n molen
staat soms al vijfentwintig jaar
stil. Alles is verzakt en verrot. Je
moet dan eerst van alles gaan
slopen. Daarna begint het pas
goed. Dat opbouwen dat is he:.
wel. Maar het grote moment in
een restauratie is voor mij per
soonlijk altijd het tijdstip dat je
de vang kun' lichten. Dat je weer
eens kunt draaien. Dat vind Sk
het mooiste wat er is".
Tot zover Klaas Doombosch. In
het Zeeuwse Molenboek las ik
over de geschiedenis van de mo
len De Koe nog het volgende
pikante detail: vroeger was het
zo, dat wanneer de molenaar we
gens de harde wind zijn zeilen
moest zwichten, de veerman op
de boot Veere-Kamperlana dan
dubbel tarief moest berekenen.
Het schijnt echter ook wel eens
voorgekomen te rijn, dat de mo
lenaar wel eens wat vlug zijn
zeilen ging verminderen, om de
veerman gelegenheid te geven
dubbel tarief te gaan rekenen. Als
tegenprestatie gaf de veerman
dan later de molenaar weer een
hartversterking. -
loden weid aan
ment verkeersre-
tekens de bepa-
(iat binnen de
bestuurders
cgenhetd moeten
ïalte weg te ru
ig. waaraan des
maal aandacht is
uv-.merhand bisfken
gemotoriseerde wegge-
cods meer geneigd te
voon door te r:;den of
cl ra 'gas te geven' om
I maar niet even voor
s te moeien inhouden.
mo-
VoicHM mijn InlirliUnxen wa*
rijn vader Mnn«Jivhipp«, die
Wkl de vaart leutrn M'-che-
h-n aandeed- 'kik op deze dinact
kon geen enkele Hert Vandenberg
worden teruggevonden.
Tot zover de brief. Al* n wat
weet: graag een berichtje naar
meneer Van Meerbeek. De Bec
ker Kernstraat 6 Jn Herent-WiJg-
ma.il.
rrg Proenza raak-
rrokee Arro r.ng
bromfietsen zijn do
V-.tuurden, te helpen
jregel tng' te herin-
te dezer dagen ruim
sen van het openbar
st reekvervoer voorzien
•pvallend sticker, die de
iboliseert. Denkt u d'r
aan? Bedankt zo vast
buschauffeurs.
Wc' de waarde van een kun?
Ir. geld uitgedrukt 2500 dollar,
oordrrlne ren rechter rn Kew
Y'irHO k-nde dit bedrag toe aan
AndriHor:ere als schadeloosstel-
ling voor het feit dal zijn vrouw
hem <i< re maanden lang niet hart
hunnen kussen. Zif was op haar
mond geslagen door een man die
net daarvoor uit een psychiatri
sche inrichting van de staat New
York was ontslagen.
Ook da' vond de rechter niet in de
haak- De staat moet mevrouw Ho-
mere nu 40.000 dollar smarlegeld
betalen.
Wilt n even meezoeken met
de heer J«s van Moerbeek uit het
Belgische Herent-Wijgmaal.
Hij schrijft: Sedert jaren ben Ik
op zoek naar een zekere heer
Kees Bert Vandenberg. afkomstig
uit Vlissingen, die tijdens de 2e
wereldoorlog deel uitmaakte van
de KAF. Boven Duitsland werd
hij echter door de Duitsers afce-
«choten en overgebracht naar het
krijgsgevangenkamp -Stalag B te
Falingbostel. Vandaamit wist hij
evenwel te ontsnappen, en zo ge
beurde het dat hij via België NJ
mijn moeder belandde te Knrt-
rijk-Dtitsel (Belg.). Mijn moeder
heeft hem verder verzorgd en het
nodige proviand bezorgd en hem
per flets vergezeld tot In de buur
gemeente Einden, waar de ge
naamde Kees Bert Vandenberg
de tram nam om vla Leuven
terug naar Vlissingen te ver
trekken.
Nog ren eigenaardigheid: het
adres* dat deze persoon destijds
opgaf, luidde: Vaartdijk - Vlissin
gen. Opzoekingen hebben echter
uitgemaakt, dat dit adres te Vlis
singen niet bestaat. Heeft Kees
Vandenberg dan een schuilnaam
opgegeven, om niet, opnieuw door
de Duitsers gevat te worden??
grant konijn leek. Tnrr. bij wat
het geen konijn, maar ren knaap
van ren bisamral t< zijn. De heer
Helen niet bepaald bang uitge
vallen zette de jacht achter
het monster in. Zijn eerste po
ging. het dirr te vangen, misluk
te- De tweede poging had meer
succes. Dr rat vluchtte de Vie-
rambachtenstraat tn. de heer Ne-
Ier. er achteraan, daar gaf hij het
monster een goed gemikte trap
en na hel nog een' een trap met
de hak van zifn schoen gegeven
te hebben, was het gebevrd. Hij
nam het beest mee naar huis. en
belde de heer Vlaming te Hulst,
die belast is met het uitroeien
van Bisamratlcn. Deze kwam het
56 centimeter lang* monster op-
halen."
De witte kater Arthur, die de
harten van de Bntse lv-ktfker
veroverde doordat hij met zijn
voorpoten at. is op 16-jarige leef
tijd overleden en heel Engeland
treurt nu.
Bijna elke krant bracht dinsdag
de levensloop van Arthur, onver
mijdelijk vergezeld van foto's met
het vertrouwde beeld van de ko
ter terwijl hij met zifn voorpoot
kattenvoer schraapt uit een blikje
van het merk waarvoor hij tien
jaar tn televisiereclame propagtn*
da maakte.
Gedurende zijn bewogen kattele-
ventje 'maakte' Arthur 35 reclame
filmpjes, werd hij tweemaal ge-
kainapl. ofwel ontvoerd, trad hij
eenmaal voor de rechtbank op als
getuige in een (zijn) hechtenisba-
velzaak. gaf talloze persconferen
ties en 1 nas het onderwierp van een
biografie.
..Hij heeft een goed leren gehad",
zei dierenarts Robin Davis, die
toezicht hield op Arthurs gezond
heid, .hl) leefde in weelde en hij
was dol op de behandeling die hij
als sier kreeg".
De fabrikant van hei kat'evoer.
wiens omzet mede door Arthur is
gestegen tot meer dan dertig mil
joen gulden per jaar. maakte be
kend dat de kater zondag m zifn
slaap aan ouderdom is overleden.
Hij is maandag m alle stilte be
graven.
Nog Iets te
melden?
Bel 01184-15144
toestel 19
HAAMSTEDE Voorzitter F. Jansen
de natuur- en vogelwacht Scliou-
«n-Duiveland meent, dat de groei
de recreatie, zoals die door b.
ran eWsterschouwen is voorziei
de voor deze gemeente gemaakte
stnictunrschets, te hoog is- De heer
hnsen merkte tijdens een vrijdaga
vond In Haamstede gehouden hoorrit-
op, dat de schets uitgaat van een
poet van het aantal recreanten met
procent, terwijl h. en w. er aan de
»ndcre kant naar streven de kampeer-
Sfneinen uit te dunnen." Volgens een
tag van de heer Jansen hou-
fa) belde beleidsvoornemens in. dat
voor de recreatie bestemde npper-
kte in Westerschouwen met 10 tot
procent zou toenemen. Tijdens de
nooïTitting zei de heer Jansen be
te zijn, dat het gemeentebe-
te hoge groeinormen voor dc
^creatie stelt, waardoor de natuurge
bieden In het gedrang kunnen komen.
Burgemeester TT. P. Everwijn zei, dal
menen, dat de in de schets
«noemde groei wel kan worden opge-
'sngen op een verantwoorde ma
il».
ifen moet nooit planologie bedrijven
economische redenen, maar men
moet weieens rekening houden met
«onomische achtergronden," aldus
burgemeester Everwijn. Vertegen-
voordagers van de bevolking, recrean-
"7 en exploitanten van recreatieter
reinen hadden veel waardering, maar
Mï kritiek op en vragen over het
Pisa. Met name vroeg men zich af
de geplande groenstrokken in
Wnmige gebieden voor consequenties
isbben voor grondeigenaren, wanneer
a-»re eigenaren in dezelfde gebieden
•el mogen bouwen. De burgemeester
rei, dat in dergelijke gevallen het plan
Èjn geheel moet worden bekeken.
zodat alle eigenaren asm hun trékken
kunnen komen.
De heer Everwijn wees erop, dat de
structuurschets een richtlijn is voor
later te ontwikkelen bestemmingsplan
nen, waartegen de bevolking altijd
nog beswaren kan indienen. Een van
de aanwezigen had zich afgervrsagd of
het niet beter was om met 'betrekking
tot, de structuurschets werkgroepen
uit, de bevolking in te stellen, alvorens
tot vaststelling over te gaan. Horeca-
vestiging langs de Kraaijensteinseweg
is uit de boze, bevolking en vooral
ook winkeliers moeten in verband
met het. verkeersarm maken van de
kernen, meer bij de plannen worden
betrokken en de bebouwing moert
worden geconcentreerd rond de
dorpskernen, vond de heer Woltere,
die zelfs met een alternatieve kaart
kwam, waarop hij rijn ideeën had
uitgewerkt- Die horecavesti gingen
moeten echter komen in Haamstede
omdat Renesse voor die sector 'be
vroren' is. De heer Everwijn pleitte
daarbij voor rustige winkelmogelijk
heden in de kernen van Burgh en
Haamstede met bredere trottoirs en
terrasjes, die de dorpskernen een aan
trekkelijker aanricht zouden kunnen
geven. Ook nu weer toonden de aan
wezigen angst voor de aanleg van een
weg en een parkeerterrein in de Do-
maniale bossen en voor de aanleg van
een parkeerterrein bij de Strandweg-
in een gebied waaruit, in het verleden
caravans moesten verdwijnen, omdat
het. een natuurgebied is.
Nog meer kampeerterreinen in het
gebied Lage en Hoge Zoom bleek ook
een discussiepunt. Men vroeg zich af
of die terreinen niet- beter in een uit
landschappelijk oogpunt minder aan
trekkelijk gebied zouden kunnen wor
den aangelegd. Voor het gebied van
de Lage en Hoge Zoom zijn inmiddels
een bestemmingsplan nogal verwach-
uzzel gehandicapten
Het is bekend, de laatste stand, na puzzel 22, is: ,f 3.300.421,02. Met de op
brengsten van de puzzels 23. 21 (vandaag in ons blad), 25 en de laatste,
Puzzel 26. moet ten minste dc 4-miljoen-guldengrens worden gepasseerd
toor het Nationaal Fonds Sport Gehandicapten. Wij zijn ervan overtuigd
kt bet lukt.
de extra-prijzenpot zit.: 18 918.81. Met nog maar een paar puzzels voor
03 boeg kan het nu echt niet lang meer duren of notaris J. H. Birkhoff
saat achttien deelnemers/sters gelukkig maken met een briefje van 1000
tin gen gewekt en afspraken gemaakt,
aldus burgemeester Everwijn. Het is
wel de bedoeling de eerder genoemde
groenstroken in dit gebied in te pas-
Examens
Aan de technische hogeschool te Delft
slaagde voor het doctoraal examen
weg- en waterbouwkundig ingenieur
de heer H. Crucq te Delft, voorheen
wonende te Nieuw- en Sint Joosland.
Aan de rijksuniversiteit te Utrecht
slaagde voor het kandidaatsexamen
sociologie de heer H. A. Braamse te
's-Heer Arendskerke. Voor het docto
raal examen sociale geografie slaag
de de heer J. A. Verspoor uit Bruinis-
HORIZONTAAL:
2 kippenloop: 4 schel; 7 knaagdier 10
molenaarshamer: 12 tot een keten ver
enigen: 17 vervoermiddel in mijn
schacht: 18 vettige vloeistof; 20 op
staande voet (Lat.); 21 slagader; 23 wa
tering; 24 geldbergplaats; 26 soort pa
pegaai; 27 Turkse brandewijn; 29 aan
zienlijke hoeveelheid; 30 symbool voor
osmium; 31 verlaagde toon; 32 ooster
lengte (afk.); 33 persoonlijk voornaam
woord: 35 legeiplaats; 38 Europese
hoofdstad; 41 Turkse titel; 42 niet ge
bonden; 44 tijdstip: 45 Indo-Europees
meisje in Indonesië: 47 kaardgaren
weefsel; 49 gedorste halemn; 50 over
schot; 52 bergingsmiddel; 56 tweehoe
vig dier; 57 scheepsvloer; 58 priem; 59
loofboom.
VERTIKAAL:
1 financiële Instelling: 3 lidwoord; 5
Edelgrootachtbaar (afk 6 beheerster
van bijkantoor; 7 ondersoort; 8 metalen
wasbak; 9 symbool voor actinium; 10
asvaalt 11 watering; 13 leer van het hel
dendicht: 14steunmiddel: 15knaagdlen
16 schrobnet; 19 wien 22 amfibie; 25 a
prion (afk.); 28 loofboom; 29 insekt; 34
zangstem; 36 zoon van Zeus; 37 muziek
noot: 39 Franse inhoudsmaat; 40 een
heid van energie: 42 uiting van vrolijk
heid; 43 schrede; 46 regelmaat; 48
zwemvogel; 49 kledingstuk; 51 deel van
een boom; 53 deel van een '-teraat;
54 reeds; 55 bergengte
Oplossing vorige puzzel
Gerechtshof Deo Haag
HOGERE STRAF GEËIST
TEGEN DUITSER DIE IN
ZEELAND WERD GEPAKT
MET NEGEN KILO HASJ
DEN HAAG De procureur-generaal
bij het gerechtshof te Den Haag zag
in de 24-.iarice student V. S. een;
schakel ln de internationale handel in'
verdovende middelen. De in Trier j
(Duitsland) wonende student, werd in(
de omgeving van Middelburg aange
houden met in rijn auto tassen metl
bijna 9 kilo hasj. Volgens de verdach
te, die van Vlissingen onderweg was
naar Duitsland, waren de tassen van
een lifter. Er zou hem een beloning
van 200,- In het vooruitzicht rijn
gesteld wanneer hij lifter en tassen
naar Breda zou brengen- S. zei niet te
weten wat er in de tassen zat.
De procureur-generaal zei van mening
te zijn, dat de door de polierechter te
Middelburg opgelegde straf van zes
weken gevangenisstraf te laag is. Het
verhaal van de verdachte vond hijj
oncontroleerbaar - Naar rijn mening
maakte S. het daar alleen maar erger
mee. De officier van Justitie in Mie-,
delburg had vier maanden gevangenis
straf geëist., maar gezien de jeugd van
de verdachte wilde de procureur-gene
raai volstaan met een eis van drie
maanden. De verdediger, mr. W. K. H
Dieleman uit Middelburg, stelde, dat
S. enkele dagen in Middelburg hadl
gelogeerd en daar kennis had ge-;
maakt met, een meisje, Dat was de
reden dat hij later weer naar Middel
burg terug kwam. Bij het naar huis
rijden trof hij de lifter aan, met alle
bekende gevolgen.. Mr. Dieleman vond
de verdachte wel geloofwaardig en
meende dat S- erin was gelopen. Hi:
weigeröe te geloven da*, de verdachte
koeriersdiensten met verdovende mid
delen onderhield. Hij concludeerde
daarom tot vrijspraak danwei clemen
tie. Het hof wijst op 25 maart arrest.
GROTE VAART
ACHILLES 12 vn Aruba nr Pto
Cortes, ALKMAAR 12 vn Barranquilla
nr Cartagena. AMERSFOORT 12 te
Lissabon, AMSTELMOLEN 11 650 z!
Durban nr Australië, ATLANTIC
CROWN 11 te Norfolk. ATLANTIC
STAR 11 vr. Gothenburg nr Liverpool.
baar:; li te Port au Prince. BATJAN"
12 vr. Rotterdam nr Antwerpen. BE-
ACHWAY 12 115 r. Tenerife nr Rotter-:
dam. BREDA 12 te Belize. CAPILÜN'A
11 100 w Singapore nr Mena al Ahma-
di, CHEVRON ARNHEM 11 vn Point
a Pierre nr Port. Neches, CHEVRON
MADRID 11 vn Freeport nr Pascagou-
CHEVRON NEDERLAND 1-2 te
Freepo-ri. CI NULLA li 125 zw Cork nr
Stan low. CORAL MAEANDRA li vn
S:anlow nr Rotterdam, DOCKLTFT-2,
11 41 nnw Corona nr Niggbay. ESSO
saba. 11 190 o Beira nr Bahrein,
FULGUR 11 330 n Cayenne nr Coto-j
nou. HEELSUM 12 te Hamburg. HER
CULES 13 te Guaata. HERMES 13 te
Guanta, KALYDON 11 vn Staniow nr
Shellhaven. KELLETIA LI 300 nw
Dampier nr Geelong, KENNEMER-
LAND 11 vn Santos nr Pro Allegre,
KOSIOIA 11 120 zo Taiwan nr Singa
pore. LEUVELLOY1D 11 vn Barbaod
ns Hamburg. MEERDRECHT 12 190
wnw Finisterre nr Cienfuegos, NEDL-
LOYD DELFT 13 te Tokio, NEDL-
IOYD KATWUK 11 500 no Mauritius
nr Kaapstad, NEDLLOYD NIGER 11
te Duinkerken. ONDINA li vn Kiku-
ma nr Singapore. PERICLES 14 te
Antigua, SALLAND 11 vn IJmuiaen nr
Bilbao, SINOUTSKERK 11 27 zo A2-
meria nr Antwerpen. STATENDAM 11
te Curacao STEENKERK 12 rede
Bahrein. STRAAT CHATHAM li 360
nw N-.ve Cape nr Melbourne, STRAAT
clarence 12 250 w Exmouth nr
S.ngapore. STRAAT FORCADOS 11
335 or,o Aden nr Dubai. STRAAT LE-
mairrl ii te Monrovia. STRAAT MO-
zambique 11 vn Pointe Noire nr
Kaapv.ad. STRAAT TALBOT 12 m'
Moss r.r Lagos, STREEFKERK 11 60
zw Y{-M;-.h nr Suez. TRIDENT AM
sterdam 11 vn Maracaibo nr Bar-
ranguDla, TRIDENT ROTTERDAM II
270 w Cape Finisterre nr Guanta.
WILLEMSTAD II 150 w Algiers nr
Messina, WISSEKERK 12 te Singapo
re.
ACMAEA 14 te Staniow reu w..
BRITSUM 12 vn Malta nr Smaika:-
den. BUSSUM 11 vn China nr Los
Angeles. CINULIA 12 te Staniow, ES
SO BONAIRE 12 te Kharg fci.
LOIRELLOYD 12 te Hbbart, MAIN-
LIOYD 12 e Lytrelton. NEDER WF,
SER 12 240 o Saigon rrr Singapore,
NISO 12 vn Leverdon nr Lyroebay.
ONDINA 18 te Singapore verw., RU
DOLPH PETERSON 11 870 w Waivis-
baai nr Freeport. SAFOCEAN ADE
LAIDE 12 vn Lagos nr Houtson,
SCHIETUOYD 12 60 ono Oporto nr
Hamburg. STRAAT CUMBERLAND
12 150 n Guadalcanal nr Pijl is;.,
STRAAT HOB ART 13 te Fortaleza.
STRAAT KOBE 12 215 zzo Djeddah nr
Rotterdam. STRAAT TOWA 12 te Co-
ton ou. VIANA 11 te Durban, WQNO-
RATO II 250 w Marques ei! ar Man:!-
KLEINE VAART
HOOG EN LAAG WATER
Zaterdag 13 maart
4
NAP
NAP
uur
cm
uur cm
uur
cm
uur
cm
Vlissingen
12.02
169
6.02
174
1854
168
Temeuzen
12.32
287
-.
6.32
183
1851
177
Zierikzee
0.45
113
1354 138
6.47
151
19.16
140
Hanswee rt
0.26
171
13.09 201
7.01
201
19.23
196
Wemeldinge
1.11
140
13.43 166
6.54
175
1955
162
Zondag 14 maart
4-
NAP
NAP
uur
cm
uur cm
uur
cm
uur
cm
Vlissingen
0.25
170
6.59
197
19.13
2S6:
Terneuzen
032
188
1355 215
7.33
206
19.43
195
Zierikzee
1.46
127
14.21 154
738
165
1957
146
Hacsweert
1.28
200
14.06 223
8.01
224
20.15
213
169'
WemeldtniTP
2.10
156
7.32
191
20.15
ANNE CHRISTINA 11 300 zzw Las
Paimas nr Las Païtnas. ARC AS 10 vn
Piraeus nr Rhodes, ASK 11 vn Rotter
dam nr Lissabon, 30NNY 11 te Rot
terdam. BOTHNI A 10 te Wmuiden.
BRESZAND 12 10 w Landsend nr
Tenerife. GALANDPLEIN 12 100 aw
Ouessen*. nr Brugge. CAPRICORN 17
vn Dordrecht nr Umuiöen, CARAVEL-
LE 12 te Rotterdam. CARMEN 10 vn
Rotterdam, CELTIC PRENCE 12 80 w
Kp Matapan nr Haifa, CUMULUS M
vn Rotterdam nr zee, DANTELLA 12
140 w Kreta nr Palembang, DEPEN
DENT 10 te Varberg. DUTCH ENGI
NEER pass 22 Goeroe nr Rotterdam.
ELIZABETH BROERE 12 te Rotter
dam. FAREL II 'e Rotterdam. GE-
ZIENA 11 30 z Monrovia nr Apapa,
GRETINA HOLWERDA 12 30 w Hans-
tholm nr Oslo, HAICO HOLWERDA
II vn Amsterdam nr Graoeemouth,
HOLSTEIN EXPRESS II 20 no Kp
Rosa nr Tripoli. INGER 10 te Karl
stad. IONIAN 12 ten anker Lattakia,
ISABEL 10 te Helsinki. JODINE 12
125 n Villano nr Shoreham. JUNO 10
te Montrose. KETELMEER 12 90 n
Algiers nr Engeland, LOUISE 12 te
Rotterdam. MAAS PLEIN li 95 z Sar
dinië nr Benghazi, MARANATHA 22.
vn Rotterdam r.r Antwerpen. MARIE
CHRISTINE 10 te Karishamn. NAS-
SAUHAVEN 11 :e Rotterdam. NAVI-
GARE 11 vn Rotterdam nr Par,
NIEUWLAND 11 te Rotterdam. NO
MADISCH 11 vn Amsterdam nr Boe-
ton, NORSTAR 11 vn Rotterdam nr
Hull, APRMA 12 dw Texel nr Ham
burg. PRIMAS 11 te Rotterdam,
REEJN TEEKMAN 1 vn Rotterdam nr
Harilngen. ROERDOMP II vr. Rotter
dam nr Rouaan, SCHIEHAVEN ll vn
Rotterdam r.r Antwerpen. VEDETTE
11 20 nw Texel nr Kings! ynn, VIN
CENT li vn Amsterdam nr Grimes,
YISSERS3ANK ii wi Viaardingea nr
MUfordhaven.