NVV schort overleg op met machinefabriek v. d. Linden Middelburgse commissie ro voor kantorenbouw in Zuid Symposium over beveiliging zeescheepvaart in Den Haag Veel klachten over slechte ontvangst kleurentelevisie Personenauto geheel vernield bij aanrijding met vrachtwagen Franse spitsen vast gelopen en weer vlot ALMANAK Sportvissersboot overvaren; opvarenden gered SLACHTOFFERS AUTO-ONGELUK - VIER FAMILIELEDEN - UIT MIDDELBURG GECREMEERD 2 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT VRIJDAG IJ MAAST l»t, DIRECTEUR: JK BEN VOORSTANDER VAN ONDERNEMINGSRAAD* BOND IN EEN BRIEF AAN GOESE BEDRIJF: 'GEDULD IS NU OP' GOES De Industriebond NW heeft het overleg bij de Machinefabriek A. Van der Linden BV te Goes voor onbepaalde tijd opgcschor1. De bond zal ook geen kandidaten stellen voor de verkiezing van de ondernemings raad en beeft zijn vertegenwoordiging uit de o-r. teruggetrokken. In een brief van 8 maart schrijft de bond aan de directie dat "het geduld op is'. Volgens de door districtbe- stuurder H. Bijvank ondertekende brief heeft de directie van het bedrijf al geruime tijd geleden toegezegd dat er op korte termijn overleg zou k men over invoering van een geïnte greerd pakket arbeidsvoorwaarden, fa ciliteiten voor het bondswerk en voor waarden voor een betere verstandhou ding tussen ondernemingsraad en di rectie. Volgens de districtbestuurder heeft men alleen op 15 januari een briefje van de directie ontvangen, waarin werd verzocht "nog even ge duld' te hebben en dat geduld is nu op, laat de bond weten. Er is overleg geweest met de bij de machinefabriek Van der Linden werkzame leden van de Industriebond NVV, en volgens de districtsbestuurder zijn deze unaniem van mening dat 'alle normen van oven leg, in directe en indirecte zin voor onbepaalde tijd' moeten worden opge schort- Dat Is dan ook aan de directie bericht. In dezelfde brief staat ook dat 'de leden van mening zijn dat er met directeur Van der Linden met valt te praten'. Het houdt in - volgens de brief - dat zij het nog aanwezige vertrouwen in hem opzeggen en dat de Industriebond NVV geen kandida ten voor de nieuwe ondernemingsraad zal stellen als de heer Van der Lin den daarvan voorzitter blijft, „te er waterdichte garanties worden ver kregen dat zij het functioneren v3n de o.r. niet onmogelijk maakt zoals in de afgelopen jaren, met name het laatste jaar is gebeurd", aldus de brief. Aan liet slot van de brief eist de bond van de directie "bereidheid om op korte termijn he* overleg over de in de aanvang genoemde punten te ope nen". reorganiseren, alvorens we daar aan konden beginnen. De integratie, inhou dende nieuwe functieomschrijvingen enz. en een nieuwe salarisstruct.uur, ligt nu bij de werkgeversorganisatie FME voor advies. De O.R. De heer Van der Linden vervolgt: „Wat de industriebond bedoelt met 'faciliteiten voor het bondswerk' is mij niet duidelijk. Men heeft daar met ons nog nimmer over gesproken". En wat de ondernemingsraad betreft: „De zittingsperiode was eind novem ber afgelopen. We hebben de bond om nieuwe kandidaten gevraagd, maar niet gekregen, waarschijnlijk omdat die integratie nog niet rond is". De heer Van der Linden zegt een voor stander van ondernemingsraden te rijn: „Die heb ik al bij het bedrijf ingesteld, toen het nog niet verplicht was. Ik zie de o.t. als een hulp bij het bedrijfsbeleid. Nu er geen o-r is. liggen de interne contacten inderdaad wat moeilijker Wat men in de brief overigens over mij persoonlik schrijft, leg ik volledig naast mij neer", aldus de directeur Van der Linden. Bedrijfsleider Le Grand: „Dat die vakbonden erg hechten aan voering van de integratie, daar heb ik begrip voor. Ik vind het wel jam mer, dat men - omdat het hier nog niet is gebeurd - nu het overleg op gaat schorten". De heer Van der Lin den hoopt dat een en ander tot aan goed einde komt, „zeker nu het be drijf weer in een goede groeifase is gekomen". INITIATIEFNEMERS TOONDEN MAQUETTE Commentaar Directeur A. van der Linden gaf desge vraagd het volgende commentaar „Ons bedrijf, dat 15 jaar in Goes Is gevestigd, is de laatste twee jaren sterk gegroeid tot wel 180 man. We hadden een goede orderportefeuille, maar de gevolgen van de oliecrisis en na 1974 de overschot in de bouwnij verheid, waaraan wij leveren, hebben rioli doen gevoelen". Met. de vakbonden hebben we een afvloeiingsregeling voor een gedeelte vam bet personeel moeten realiseren. Die regeling is volgens mij goed, zelfs beter dan normaal. Na de af vloeiing van het personeel zijn we in november begonnen aan de opzet van de integratieregeling, waar de vak bond op doelt. Eerder had dit geen zin, want we moeten eerst ons bedrijf VLISSINGEN Rond het middaguur zi.jn donderdag in de Witte Tonnen- vlije in de Oosterschelde bij Staveni s- se bij vallend water drie Franse bin nen vaartsehepen (spitsen) aan de grond gelopen. Donderdagavond slaag den sleepboten er in de drie schepen 'Mercure', "Rendol' en 'Cassarn* vlot te trekken. De drie spitsen, die van Frankrijk naar Rotterdam voeren, hebben hun reis donderdagavond kunnen vervol gen- De schepen meten élk 280 ton en zijn geladen met 250 ton tarwe. Nadat do schepen waren vastgelopen kwamen de sleepboten "Nieuwland' 'Anjo' en 'Jadi3' ven Willem Muller bv uit Temeuzen en de Tijgerhaai' van de firma Polderman uit Hansweert te hulp. De Tijgerhaai' heeft de 'Mercu re" los getrokken. De overige twee spitsen zijn losgetrokken door de sleepboten van Muller. (ADVERTENTIE) blotfflilarkunit «eeuwse Nostalgie Nostalgie, oftewel heimwee ruiar vroeger tijden leidt in deze woe lige wereld tot het inpassen van oude gebruiksvoorwerpen in het interieur. Wat te denken van de combinatie, die de echtgenote van een onzer collega's voor een rustiek hoekje in de woonkamer had samenge steld: een petroleumstel waarop n lampetkan, gecompleteerd door een prachtige begonia. En 't is nog leuk ook BELANGSTELLING VAN OVERHEID EN BEDRIJVEN MIDDELBURG De meerderheid van de gemeenteraadscommissie voor ruimtelijke ordening heeft donderdag avond instemming betuigd met het plan voor de bouw van een kantoren complex In Middelburg-Zuid. Dit com plex met een vloeroppervlakte van 5000 vierkante meter, komt direct naasc het reeds bestaande winkelcen trum Dauwendaele. Het ls de bedoe ling van de initiatiefnemer, het make laarskantoor Rouw, De Bruyn en Tak BV om binnen afzienbare tijd naast het kantorencomplex een motel te bouwen. Het gebouw zal bestaan uit twee verbonden "hoofdblokken' in vier en zes bouwlagen. De strakke architec tuur is afgestemd op de aangrenzende bebouwing, het winkelcentrum en een bejaardencentrum. In de vergadering van donderdaga vond gaven de architect, de heer Th. Gruisen uit Terneuzen, en de adjunct- directeur van het makel aarskantoor, de A. C. Stapper, een toelichting op het complex, waarvoor zo mogelijk al in mei as. de eerste paal zal worden geslagen. De bouwtijd zal één tot anderhalf jaar zijn. Uit deze toelich tingen bleek, dat er voldoende animo bestaaat om deze kantoorgebouwen te gaan bezetten. De van de gemeente- commissie deel uitmakende raadsle den waren vooral geïnteresseerd in de identiteit van de toekomstige gebrui kers, maar vanuit de positie van "huis baas' kon de here Stapper hierover geen mededelingen doen. Voor de be zetting van het hoogste blok lopen besprekingen met de overheid, aldus de heer Stapper, die dit gebouw voor een reeks van jaren ids 'opvangcen trum' wü benutten "voor diverse dien sten'. Voor dit hoogste deel van het complex zijn voorts twee bedrijven definitief geïnteresseerd. In dit gedeel te resteert dan nog 880 vierkante meter, over de verhuur waarvan even eens al serieuze besprekingen worden gevoerd. Voor het lagere blok heeft men een opdrachtgever, die nog onbe kend wenst te blijven, aldus de heer Stapper, „één of twee Instanties die broertje en zusje zijn." Het was vooral gemeenteraadslid de heer D- Boogerd (pvda), die zich geïn teresseerd toonde voor de functie, die bet nieuwe complex in de werkgele genheidssituatie gaat krijgen. „De werkloosheid", aldus de heer Boogerd, „doet zich vooral voor in de admini stratieve sector. Daarom ben ik w> benieuwd of er sprake is van schuiving van kantoorruimte of van geheel nieuwe diensten." De initiatiefnemers toonden donder dagavond in het Middelburgse stadhuis een maquette van het project, dat een grondoppervlakte gaat beslaan van 4400 vierkante meter. Onder één van de blokken is parkeerruimte uitge spaard. Voor het toekomstige motel is 2200 vierkante meter grond beschik baar. De vergadering werd bij ontstente nis van burgemeester drs. P. A. Wol- ters geleid door wethouder W. P. J. Baars, die wees op het onderzoek, dat een Haags bureau heeft ingesteld naar de behoefte aan kantoorruimte in Middelburg. Drs. A. C. de Vletter van de afdeling planning van de geme< verklaarde sterk het gevoel te heb dat het project in de kantorenmarkt van Middelburg zeker niet extn van omvang is. Bedenkingen kwamen van de zijde van de heer A. Kamermans (ppr), die het opmerkelijk vond dit de namen van de kandidaten-huurders niet ge noemd mogen worden. De heer Ka mermans vond het gebouw niet mooi. Hij sprak over een fansatieloze vorm geving, verklaarde 'er niet kapot van te zijn' en zei aantrekkelijker voor beelden van kantoorbouw te hebben gezien. Wethouder Baars antwoordde hierop dat de welstandscommissie in tussen akkoord is gegaan met het. ontwerp, dat men vooral in het totaal van de omgeving moet zien. De heer A. C. Pijnenburg (cda): „Ik zet wel eens vraagtekens bij de beslis singen van de welstandscommissie". Verdeelweg Een ander agendapunt, de verdeel weg Walcheren de provincie heeft de gemeenten gevraagd hierover een oordeel uit te spreken leverde eveneens kritiek op van de heer Ka mermans. „Een verwerpelijke zaak", vond hij, „een circuit voor mensen die rondjes willen rijden." Al eerder had wethouder Baars toegelicht, „niet zo in het belang van deze zaak te gelo ven." Als er echter iets komt heeft Middelburg een voorkeur voor een oplossing, die ontlastend werkt voor het verkeer over de Rouaanse Kaai, waarvoor men dan moet denken aan een kruising van het Kanaal door Walcheren ten noorden van de stad. In dit verband merkte hij nog op, dat men een oplossing wil vandon met een brug zónder aanleg van de verdeel weg. De heer Kamermans wees nog op het belang van de verdeelweg ten zuiden van Koudekerke te laten lo pen. omdat men dan via de te bou wen halfhoge brug bij de PZEM- centrale in Vlissingen een aansluiting op de rijksweg kan krijgen, waardoor de Singels en de Poelendaeleweg in Middelburg minder verkeer te verwer ken zouden krijgen. Bewonmgspatronen Over de nota' Bewoningspatronen', die de commissie zou behandelen, werd op suggestie van de heer Baas beslo ten dat b. en w. zullen verwijzen naar de behandeling van de doelstellingen nota. In een notitie had de directeur van gemeentewerken ir. Van Unen hierover opgemerkt dat de zaak eerst interessant wordt als de patronen met name worden genoemd. De commis sieleden hadden grote moeite gehad met de Inhoud van het stuk, zoals bleek uit enkele opmerkingen van de heer Boogerd. „De verstedelijkingsno- ta moet nog aan de orde komen", zo hoorde men hem opmerken, „daarom heeft de behandeling van dit stuk thans geen nut." Eerder zei hij: „Het is bijna onleesbaar. Als men zegt ik vind die nota vrij vaag, dan vind ik dat het understatement van het jaar." Mr. A. J. Peeok (cda)„Het stuk onleesbaar". De heer Boogerd citeerde tenslotte Vestdijk: „Die nota's worden vlugger geschreven dan God kan lezen". (ADVERTENTIE) RESTO VROUWENPOLDER tel. (01189) 1900. b.g.g. 19G5 Reserveringen, diners - partijen - koffietafels a la carte vlees- en visspecialiteit. GESLOTEN VAN DONDERDAG 11 MAART T/M DONDERDAG 18 MAART. WILLEMSTAD Bij een aanvaring met de vissersboot Od 18 in de Noord zee ten noorden van de Kop van Goeree is het sportvissersvaartuig 'A- driana' uit Stellendam gezonken. De achttien opvarenden van de 'Adriana' zijn gered en aan boord genomen van het visserschip 'Oude Tonge 18'. son ae n,Ksponue re water in Willem stad donderdagavond nog niet. vertel len. Men vermoedt dat er een navigö- tiefout is geweest. Het richt op zee was goed en de zee was niet ruw. Na de aanvaring, die omstreeks 12 uur gebeurde, is de 'Adriana' gezonken. De OD18 is met de opgepikte sportvissers naar de haven van Stellendam geva ren. De rijkspolitie heeft de zaak in onderzoek. VOGELS STIERVEN IN TERNEUZEN DOOR BESTRIJDINGSMIDDEL TERNEUZEN Een met een bestrij dingsmiddel behandelde particuliere moestuin blijkt de oorzaak te zijn van de vogelvergiftïging in de omgeving Van der Waalsstraat - Serlippens- straat in Terneuzen. Begin deze week werden daar tiental len dode vogels aangetroffen. Uit een onderzoek van de maaginhoud van de vogels kwam vast te staan dat ze slakjes en torretjes hadden gegeten die het giftige bestrijdingsmiddel naar binnen hadden gekregen. In verband met eventueel gevaar voor huisdieren en kinderen verzoekt de algemene inspectie dienst gevonden vogelikada- vers te melden bij de Terneuzense politie. INLEIDING VAN DIRECTEUR BOLLEN VAN LOODSWEZEN VLISSINGEN VAN 11 TOT EN MET 14 APRIL IN CONGRESGEBOUW DEN HAAG Het Nederlands Ma ritiem Instituut houdt van 11 tot en met 14 april in het Congresgebouw in Den Haag een symposium over de beveiliging van zeescheepvaart mét behulp van verkeersbegeleidingssyste- men. Tijdens het symposium, waaraan zeventien landen deelnemen, zal ge sproken worden over de noodzaak van verdere harmonisatie van syste men voor de begeleiding van de zee scheepvaart, Een van de onderwerpen, waarover inleidingen gehouden wor den, is de Schelde Informatie Dienst. Daarover zullen spreken de diredteur van het loodswezen in Vlissingen, ka pitein ter zee N. M. Bollen en de Belgische deskundige H. van Loocke van het ministerie van vervoer. Tijdens een persconferentie, die donderdag over het. symposium werd gehouden in Rotterdam, maakte kapi tein A. Wepster, onder-directeur van het Nederlands Maritiem Instituut duidelijk, dat niet zozeer om de toe name van het aantal ongelukken met zeeschepen, maar veel meer om de ernstige aard van dat soort ongeluk ken, het van groot belang is, dat internationaal overleg gevoerd wordt over de begeleiding van die schepen, Het ligt in de bedoeling aan het eind van het symposium tot een aantal conclusies en gezamenlijke voorstellen aan verschillende regeringen te ko men. In een toelichting over de vierdaag se bijeenkomst in Den Haag stelt het Nederlands Maritiem Instituut onder meer: „De ontwikkeling naar grotere, gecompliceerde en kapitaalintensieve schepen met soms zeer gevaarlijke ladingen die in bepaalde omstandighe DIEREN Donderdagmiddag heeft in het Gelderse Dieren de crematie plaats gevonden van de vier familieleden ilocksema uit Middelburg het echt paar Hoeksema (42) en hun twee doch ters van 11 en 13 jaar die vorige week vrijdag door een tragisch auto ongeluk bij Veldhoven in Brabant om het leven kwamen. Op wens van de naaste familie vol trok de korte plechtigheid zich min of meer in besloten kring. Men had aan de zeer vele belangstellenden in Zeeland tevoren het verzoek gericht zich in het bijwonen van dit trieste i beuren zoveel mogelijk te beperken. De heer Hoeksema was directeur van de Streekschool Zeeland voor beroeps- hegeleidend onderwijs, van welke school een bescheiden deputatie ad junct-directeur L. P. de Pagter. een be stuurslid en enkele leraren aanwe zig was. evenals van de Streekschool Twente, waaraan de heer Hoeksema lange tijd verbonden is geweest. Ook het vormingsinstituut voor werkende jongeren in Midden- en Noord-Zeeland, waarvan de heer Hoeksema bestuurslid was. werd door een bestuursafgevaar- digde vertegenwoordigd. Namens de stedelijke scholengemeen schap in Middelburg, waar dochter Yt een gymnasiumopleiding volgde, was de conrector aanwezig. Voorts was er onder andere een deputatie van de Mid delburgse zwemvereniging "Luctor et Emergo'. waarvan de heer Hoeksema en de beide dochters Yt en Annerieke actieve leden waren. Yt Hoeksema was een Zeeuwse topzwemster. Door het trieste gebeuren werden vorige week zaterdag de Zeeuwse zwemkampioen- schappen. waaraan Yt en Annerieke zouden deelnemen, afgelast. Na de korte plechtigheid in de aula van het crematorium in Dieren sprak ie moeder van de heer Hoeksema een dankwoord, waarna de ongeveer zes tig aanwezigen als laatste groet bij het verlaten van de aula langs de vier, met veel bloemen overdekte, kisten liepen en vervolgens in de gelegenheid werden gesteld om de familie te condoleren. den moeilijker ma/noeuvreerbaar zijn dan conventionele schepen, hebben bot de vraag geleid na te ga&n of tot een meer actieve beïnvloeding vanuit een walcentrum moet worden overge gaan". Het instituut stelt dat veel vragen op korte termijn moeten wor den beantwoord, zoals: „Welk systeem van begeleiding moet men kiezen als men de kans op calamiteiten van catastrofale omvang verwaarloosbaar klein wil houden, zoals bijvoorbeeld ernstige schade aan het leefmilieu en de infrastructuur". Bij de uitwerking van het thema voor het symposium, kwam het Ne derlands Maritiem Instituut tot de slotsom dat centraal moet staan de noodzaik om tot internationale sa menwerking te k-as&en. Er zal i dacht worden besteed aan de stand van zaken, in een aantal grote havens in West-Europa, aan het management van de begeleidingssystemen, aan juri dische aspecten, die aan de systemen verbonden zijn, aan technologische ontwikkelingen en aan training opleiding van personeel, dat met de systemen moet werken. Het Nederlands Maritiem Instituut, dat zich in Nederland op verzoek van c4?rden of uit eigen beweging bezig-1 houdt met studie naar zeer uiteenlo pende maritieme problemen, organi seert het symposium in samenwerking met enkele buitenlandse instituten, die zich met dezelfde ontwerpen bezighou den. PTT: HET LIGT NIET AAN ZENDER GOES ATMOSFERISCHE OMSTANDIGHEDEN MOGEIJK OORZAAK BOES Bij de PTT komen de laatste dagen vrij veel veel klach ten binnen over een slechte ont vangst van de Nederlandse zen- Jens op de kleurentelevisie. De kleuren zijn vaak flets. Het euvel joet zich soms op Nederland I m soms op Nederland II voor. Hoe de slechte ontvangst wordt veroorzaakt is niet bekend. Aan de zender mankeert niets, zo is na zorgvuldig onderzoek gebleken. Verondersteld wordt nu dat de fletse kleuren te wijten zijn aa<n ifcmosferische omstandigheden, In de avonduren is de Goese televisietoren onbezet. Het sig naal van de oGese toren wordt dan in Lopik opgevangen en daar blijkt er niets te mankeren aan de kleuren. Ook vanuit Lopik uit gevoerde metingen leveren niets op Een woordvoerder van de PTT in Lopiik verklaarde dat het in principe mogelijk is dat het anten nesignaal onder invloed van be paalde weersomstandigheden zo danig verzwakt wordt, dat do kleuren flets worden of zelfs hele maal verdwijnen, zodat er slechts een zwart-wit beeld overblijft. Men zal de situatie nog even blijven binnenkomen, dan zal er weer duidelijk is omgeslagen. Mochten er dan nog klachten blijven ibinnenkomendan zal er geen nader onderzoek worden in- Een PTT-woorddvoerder van de televisietoren in Goes vertelde dat het fletser worden van de kleuren zich overdag niet op de testbeelden voordoet. „Daarom is het wel duidelijk dat het niet aan de toestellen of aan de antennes ligt. Het is ook altijd mogelijk dat er in de studio iets niet goed zit." Maa rdie laatste veronder stelling wordt door de functiona ris in .Lopik tegengesproken, om dat men dan ook elders in het land dezelfde klachten zou moe ten zijn. Ook bezitters van zwart-wdt-toes- tellen uitten de laatste tijd klach ten over de ontvangst van de Nederlandse zenders. Men heeft met name last van een 'visgraat motief' en balken in het beeld. Deze onvolkomenheden zijn ech ter te wijten aan ofwel een ver keerde afstelling van het toestel ofwel een fout in het centraal an- tennesysteem. AUTO SLOEG DRIEMAAL OVER DE KOP BESTUURDER LOOPT KNEUZINGEN OP KORTGENE Bij een verkeersonge luk op de provinciale weg van Golijns- plaat naar Kamperland is een perso nenauto donderdagmorgen geheel ver nield. Een vrachtwagen werd licht beschadigd. Het ongeval gebeurde omstreeks uur donderdagmorgen. Over de weg van Colijnsplaat naar Kamperland reed de personenauto. Op de kruising met de provincialeweg Wissenkerke- Geersdijk kreeg deze auto geen voor rang van een vrachtwagen. De bestuur der van de personenauto probeerde door krachtig te remmen 'n aanrijding nog te voorkomen, maar dat lukte niet. Als gevolg van de botsing sloeg de auto driemaal over de kop en kwam tot stilstand tegen een lichtmast. Bij de rijkspolitie kon gisteravond niet wor den meegedeeld wie de bestuurders van de beide auto's waren. De be stuurder van de personenauto liep als gevolg van de aanrijding enkele kneuzingen op. De vrachtwagenbe stuurder kwam met de schrik vrij. De vernielde personenauto. De witte vrachtwagen op de achtergrond was de tweede bij het ongeval betrokken auto. (Foto PZCJ. WINTERPEIL OP HET VEERSE MEER TOT I MEI GEHANDHAAFD VEERE In verband met de uitvoe ring van werkzaamheden aan het Vetr- se Meer zal het winterpen van NAP 0.70 meter worden gehandhaafd tot 1 mei. Rijkswaterstaat heeft dot in de periode van 1 tot en met 9 ire: de waterstand in het Veerse Meer vet NAP 0,70 meter met 0,70 meter rz. worden opgevoerd tot bet NAP-zomei pelL (ADVERTENTIE) ,'TV. tó-vi .u, ...4 VEEL BEWOLKING Over het algemeen veel bewolking nel plaatselijk wat regen. Matige tot Trij krachtige wind tussen zuidoos en ïuid- wes. Maxima van 4 graden in het oos ten tot 7 graden in het westen van het land. Vooruitzichten voor zaterdag en »n- dag, opgesteld door het KNMI op don derdag om 18.00 uur. Eerst plaatselijk wat neerslag, later zonnige perioden. In het algemeen wei nig verandering in temperatuur. Weersvooruitzichten in cijfers gemid deld over Nederland. Voor zaterdag: aantal uren zon: 0 tot 5: min.temp.: omstreeks 1 grsad: max. temp.: omstreeks 6 graden: kans op een droge periode van minstens 12 uur: 80 procent; kans op een geheel droog etmaal: 50 procent. Voor zondag: aantal uren zon: 1 tot 6: min.temp.: omstreeks 1 graad: maxi mumtemperatuur: omstreeks 6 graden; kans op een droge periode van min stens 12 uur: 90 procent; kans op geheel droog etmaal: 60 procent 13 maart. 1976 ZON EN MAAN Zon op 06.58 onder 28.41 Maan op 15 Jt? onder 05 A»

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 2