Goed slapen in de tent is de sleutel voor een verkwikkende vakantie Hiswa-tentoonstelling vrijdag open ffETENSW AARDIGHEDEN VOOR VEILIGHEID TE WATER 15 Hiswa kort Rabobank 9 WOENSDAG 10 MAART 1976 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT pi nieuwe Mariholm AK 20, een kajuitzeiljacht met achterkajuit, igjp12.20 x 0.90 m Prijs 31.800 gulden Vrijdag gaan de grote poorten van de Amsterdamse RAI weer openi voor de Hiswa-tentoonstelling van schepen, tenten en alles wat daarmee samen hangt. Ditmaal zijn de motorboten en de zeilsche pen weer op één tentoonstelling te zien, in tegenstelling tot vorig jaar toen er twee tentoonstellingen werden gehouden. Iedere wa tersporter kan op de Hiswa, die tot en met 21 maart wordt gehou den, zijn hart ophalen en voor iederen is er wel iets te vinden wat van zijn of haar gading is. Groot, klein, toer, wedstrtijd, lux, Spar taans, motor en zeilen, alles is te zien en uiteraard te koop. Daarbij komen nog deduizerid-en-cen accesoiresen nuttige hulpmiddelen, reddingsmiddelen, in strumenten voor ver-weg-varen, kle ding en alls wat op en rond het water van nut kan zijn of de zaak kan ver fraaien. Dat alles onder gebracht in honderden stands, waar vele vaklie den klaar staan om hun waren aan te prijzen, toe te lichten en te verkopen. Nu heeft een nieuwe scheepseigenaar kapitein geen enkel papier nodig waar- uitzijn nautische kennis blijkt wanneer hij met een plezierjacht het water op «r AT TT TTFT9 Aanbevelingen VV IA. -1- A JLJL/ A- Op verzoek van de Hiswa heel (Van onze correspondent) AMSTERDAM - Wie zich een boot wil aanschaffen moet eerst een lijst van eigen wensen aanleggen en vervolgens zijn portemonnee inspecteren. Men dient er vooral ook reke ning mee te houden dat men geld heeft voor een losse uit rusting. Onderstaand overzicht toont ten naaste bij waar de prijzen voor verschillende soor ten boten ongeveer beginnen. Kano's f375 a f475; roei-, vis- en op- Maasboten f 375 tot f 1650; jeugdzeilbo- ten f900 tot f1700; open zeilboten (2750 tot f4850; kajuitzellboten met 2 zitplaatsen f7000 tot f 11.500; met vier iüapplaatsen f 10.500 tot f 16.500; idem iet binnenboordmotor f35.000 tot (45000; motorzeilers f35.000 tot (50.000; open motorboten zonder mo tor f1900 tot f4300; kgjuitmotorboten ronder motor, 2 slaapplaatsen f5000 »t f7200; idem met vier slaapplaatsen (7750 tot f 12.000; idem met vier slaap plaatsen met binnenboordmotor f19.000 tott ƒ29.000; idem met zes slaapplaatsen f34.000 tot f39.000. Verder overwege men bij de aanschaf f men wil gaan varen ,op vaarten en tone plassen, rivieren. XJsselmeer of Extra aandacht zal de bezoeker van de Hiswa ongetwijfeld schenken aan het vaartuig dat voor de RAI is opgesteld. Het is een 75-tons zeiljacht, het grootste pleziervaartuig ooit op een wa tersporttentoonstelling getoond. Kunst Tijdens de Hiswa is er een ten toonstelling van werken van Ne derlandse zeeschilders en een fo totentoonstelling die betrekking heeft op de vorig jaar gehouden 8ad-Amsterdam 700. Er worden daarbij (in de Glazen Zaal) ook lo ten verkocht t.b.v. de stichting Het Zeilend Zeeschip. Modellen Een expositie van modellen is ook op de Hiswa te zien. Het zijn de bekroonde produkten van een prijsvraag uitgeschreven door het Amsterdamse blad De Echo, uit de leeftijdsgroepen 6-10, 10-14, 14- 18 en ouder dan 18 jaar. Computer Tijdens de Hiswa zullen de Bo og en IBM de bezoekers per computer adviseren bij de keuze van een motor voor watersport^ doeleinden. Daartoe zijn in de hoofdentreehal van het RAI- gebouw een drietal computerunits opgesteld, die zijn geprogram meerd met de belangrijkste gege- vens van alle in Nederland ver krijgbare motoren voor de water sport Per uur kunnen de compu ters 400 adviezen verstrekken. De in een motor voor zijn boot geïnteresseerde behoeft slechts korte vragenlijst in te vullen. Dan verstrekt de computer de merken en typen motoren, als mede alle belangrijke gegevens Van deze machines, de naam en het adres van de importeur en het nummer van de stand waarop de genoemde motoren zijn te vinden. Ook vermeldt de computer het standnummer 66 van de Bovag, ffaar lijsten met verkoop- en service-adressen klaar liggen. Bij het type motor beperkt de computer zich niet tot binnen- en buitenboordmotoren, maar is ook het hekaggregaat, de tweetakt en viertakt, de benzine en diesel en oe elektrische aandrijving in het Programma opgenomen. De mo torvermogens zijn in zes catego rieën verdeeld, evenals de te be steden bedragen. Voor Nederland is dit de eerste mul dat op een dergelijke wijze Per computer voorlichting wordt gegeven. op open water. Vele wateren hebben geringe diepgang. Schepen met een diepe kiel hebben (vooral op zee) be tere zeileigenschappen. Verder is uiter aard van belang hoe men de boot wil gebruiken, voor toerzeilen, wedstrijd zeilen, voor dagtochten of voor langer verblijf. In alle gevallen is bij aankoop een proefvaart erg gewenst en verder moet men vooral, als men leek is, bij deskundigen of ervaren amateurs om raad vragen. Comfort Alles wat het gemak dient moet be taald worden. Wat is comfort aan boord? Onder andere zorgen daarvoor de volgende punten; kooilengte. sta- hoogte, zitcomfort binnen en buiten, uitzicht, grootte en indeling van kom buis, wc-ruimte en toiletgelegenheid, verlichting interieur, ventilatie, ver warming. geluids- en warmte-isolatie. bergruimte e.d. Een boot kopen is ten dele een kwes tie van vertrouwen. Maar sommige dingen kan men zelf controleren. De tails zoals het ankergerei, anti-slip op het dek, complete zeerailing, mogelijk heid tot oppikken van 'man- overboord'. brandpreventie (afeuigven- tilator, thermisch beveiligd gas, gas- kist met oritluchting). blusmiddelen, goede afcluilters op buitenboordaan- sluitingen, lensmiddelën Nog een paar raadgevingen: kies goed passende reddingsvesten, vooral ook voor kinderen, leer varen en be studeer het vaarreglement, weet hoe een boot te onderhouden, kies een be schutte ligplaats, dek de boot af als u hem niet gebruikt, en vooral ook: sluit een verzekering voor de boot. Op verzoek van de Hiswa heelt de rijkspolitie te water (district Amster dam) een aantal aanbevelingen opge steld die betrekking hebben op de vei ligheid op het water. Als vuistregel geeft men: 'Beroepsvaart heeft voorrang op recreatievaart'. Deze is ingegeven door de ervaring dat recreatieschippers niet te allen tijde blijk geven de verkeersre gels te kennen die gelden voor het wa tergebied waarin zij zich bevinden. Bij het bevaren van rivieren en kana len moet de recreatieschipper als stelre gel aanhouden: a. houd zoveel mogelijk stuurboordwal, b. vermijd het varen in de as van het vaarwater; c geef de beroepsscheepvaart in ver band met de diepgang van het schip de mogelijkheid om het diepe gedeelte van het vaarwater aan te houden; d. kijk tijdens het varen regelmatig ach terom, zodat u niet overvaren wordt door een ander hooog op het water lig gend schip. Ter voorkoming van brand en explo sie aan boord van een vaartuig voorzien van een benzinemotor of alwaar een gas fles aanwezig, dient bijzondere aan dacht besteed te worden aan de vol gende punten: a. stel de motor pas in werking nadat de motorkamer of de plaats waar de gasfles staat goed geventileerd is; b. ventileer regelmatig de verblijven waar butaan- of propaangasflessen aanwezig zijn; c. vergeet niet bij het tanken van be nzine de op butaan- of propaangas wer kende koelkasten uit te schakelen; d. voorkom het gebruik van verkeerde drukregelaars op butaan- en propaan gasflessen; e. controleer of de uitlaat van de moto ren voldoende geïsoleerd is. Uitrusting Zeer belangrijk voor de veiligheid op het water is ook de uitrusting van het vaartuig. In dit verband zijn aanbeve lingen opgesteld door de international Yacht Racing Union, In deze aanbevelingen wordt onder scheid gemaakt tussen: open wateren - de open zee of grotere binnenmeren; half beschutte wateren - delta- of kust wateren en meren waar het vaartuig geacht wordt zich op niet meer dan drie zeemijlen van een veilige haven of ander geod beschut gebied te begeven; beschutte wateren - rivieren, kleine me ren en baaien met een afstand van min der dan drie zeemijlen in lengte of breedte van een veilige haven of ander goed beschut gebied.De leidraad is sa mengesteld in de vorm van een check list in twee delen. Deel A - Pleziervaartuigen van 8 meter L.O.A en meer en van 5.5 meter tot 8 meter L.O.A. Deel B - Pleziervaartuigen van minder dan 5.5 meter L.O.A. Deel A (ADVERTENTIE) "Ik heb al mijn verzeke ringen door de Rabobank laten verzorgen, da's 'n zeker gevoel" Pleziervaartuigen van 8 meter L.O.A. en meer (aangeduid door 'X') Pleziervaartuigen van 5,5 meter tot 8 meter L.O.A. (aangeduid door 'O') Als minium standaard aanbeveiling geeft de IYRU voor de twee typen sche pen op alle drie categorieën water: REDDINGSVEST in overeenstemming met officieel vastgesteld normen; eén voor elk bemanningslid, gedragen of ge- stouv.d op een makkelijk bereikbare plaats REDDINGBOEI in overeenstemming met officieel vastgesteld normen; groot genoeg om makkelijk in te kunnen ko men en voorzien van een joon. Ten minste één binnen bereik van de stuurman. Tweede REDDINGBOEI als boven, voorzien van een zelfontbrandend licht DRIJVENDE WERPLUN. met drij vende ring, niet minder dan 30 meter langen met een breeksterkte van 115kg. Binnen bereik van de stuurman. VOLDOENDE ZEERELING met SCEPTERS en HANDGREPEN of VERSCHANSING voor de bemanning om zich tijdens het werk aan dek te kunnen vasthouden of vastzetten. EERSTE-HULPMIDDELEN met in structies. ZEEKAARTEN en andere zeevaart kundige publikaties betreffende het te bevaren en direct aangrenzende gebied. Waterdichte LANTAARN met reserve batterijen en lampen. NAVIGATIELICHTEN in overeen stemming met nationale of internatio nale vaarreglementen MISTHOORN in overeenstemming met nationale of internationale vaarregle menten Middelen tot het aanbrengen van een NOOD-STUURINRICHTING. ANKER met niet minder dan 15 meter staaldraad, lijn of ketting NOODSIG NALEN 4 Parachute fakkels op open water en voor de goede type schepen in half be schutte wateren 4 Handstakel lichten.- rood 4 Handsta kel lichten - wit RADAR REFLECTOR volgens door IMCO aanbevolen specificatie. LENSPOMPEN uitgezonderd in be schutte wateren, een Tweede lenspomp met de hand bediend. PUTS voorzien van een aangesplitste lijn. ten minste één BRANDBLUSSER van het type 2.5 kg C02 of 1.5 kg droog- poeder. indien het vaartuig is voorzien van een motor, verwarmings- of verlich- tingsapparatuur. Gemakkelijk bereikbare AFSLUITERS aan alle brandstoftanks. GEREEDSCHAP VOOR DE MOTOR en reserve onderdelen. KOMPAS en een reserve kompas op open water. Voor varen op open en half beschutte wateren stelt IYRU als minimumeis een RADIO-ONTVANGER geschikt voor het ontvangen van weerberichten. ECHOLOOD of LOODLIJN. De Apollo 32 TT de Luxe Mk II 9.60 x 3.10 x 0.73 m.i. Dit is een nieuwe versie van een luxueus dieseljacht met voor- en achterka juit die 110.000 gulden kost. DRINKWATER in geschikte reservoirs (tanks) VEILIGHEIDSGORDEL (harnastype) in overeenstemming met officieel vastr gestelde normen, in zeilvaartuigen één voor elke persoon aan boord en in mo torvaartuigen een voor elke persoon die aan dek moet werken of in de omgeving van de kuip. OPBLAASBAAR REDDINGVLOT, OPBLAASBARE BIJBOOT of VASTE BIJBOOT met riemen of paddels goed gesjord, te slepen of aan te voeren of di- rekt bereikbaar vanaf het dek. in staat de gehele bemanning te dragen en: a. als het een opblaasbaar reddingvlot betreft, dient het opblaasbaar te zijn d.mv. een cylinder samengeperst gast en ten minste iedere twee j aar te worden gecontroleerd op een juiste werking. b. als het een opblaasbare bijboot be treft dient ten minste een der luchtka mers te allen tijde opgeblazen te zijn. c. als het een vaste bijboot betreft, dient deze over voldoende drijfvermogen te beschikken om de hele bemanning in volgelopen toestand drijvende te hou den. TWEEDE ANKER met staaldraad, lijn of ketting van niet minder dan 30 meter lengte op open water en op open en half beschut water voldoende extra touw werk, geschikt voor afmeren of slepen. Deel B Pleziervaartuigen van minder dan 5,5 meter L.O.A. REDDINGVEST in overeenstemming De nieuwe Marak GSAK type 2 met nog meer leefruimte dan zijn voorganger. Lang 10.60, breed 3.40 meter met zes slaapplaatsen. met officieel vastgestelde normen, één voor elk gemanningslid. gedragen of ge stouwd op een gemakkelijk bereikbare plaats. DRIJVENDE LUN van niet minder dan 15 meter lengte. TWEE ROEIRIEMEN EN DOLLEN, twee PEDDELS of een ANKER met niet minder dan 15 meter staaldraad, lijn of ketting. PUTS met aangesplitste lijn. Ten minste één BRANDBLUSSER van het 2.5 kg C02 type of 1,5 kg droogpoeder, indien het vaartuig is voorzien van een motor, verwarming- of verlichtlngepparatuur. AMSTERDAM - Kamperen hoeft geen behelpen te zijn. Men kan het ook zeer comfor tabel doen. Niet zozeer de tent is de hoofdzaak dan wel het slapen erin. Met goed slaapma- teriaal voelt men zich meestal overdag ook gelukkig. Wat is daarbij van belang? Om te beginnen moet men beseffen dat de kou van onderen komt. Schuimplastic matrasjes isoleren goed. Kinderen hebben voldoende aan een plaat van 1 tot 2 centimeter dikte: die kan men zelf overtrekken met dunne katoen. Schuimplasticmatrassen met een nop- penproflel isoleren uitstekend en zijn klein op te vouwen. (Wie rugklachten heeft neemt liever een vlak schuim plastic matras). Luchtmatrassen zijn kouder. De lucht erin wordt opgewarmd door de eigen lichaamswarmte. Even een weet: leg er een heel dun (halve centimeter) plaatje schuimplastic op. Favoriet zijn voor velen de één- en tweepersoons soufflé- luchtbedden, die opgepompt normale tien centimeter dikke matrassen zijn, met of zonder hoofdkussen. Eventueel de bovenkant met stof bekleden voor extra warmte. De beste zijn van rubber op katoenba sis, warm gevulcaniseerd. Er zijn ook nylonbedden, meer bedoeld voor de rugzakkampeerder. Gebruik bij lucht- bedden altijd een hand- of voetpomp (of een elektrische). Water Luchtbedden zijn niet bedoeld als watervlot. zeker niet in zeewater. Wie zo'n luchtbed wil hebben moet er een kiezen waarop een duidelijk etiket zit met de vermelding dat het zeewater- bestendig is. Er bestaan ook opvouw bare strechers, maar die nemen veel plaats in en ze moeten wel van een Iso lerende laag zijn voorzien en meer dan twee steunbeugels hebben. Koop in ie der geval een goede - hier is goedkoop zeker duurkoop. Voor baby's zijn er oppompbare reiswiegjes voor in de auto en in de tent. Voor wat oudere een linnen bedje, hangend in een buisframe waarin dan een schuimplastic matrasje wordt ge legd. Slaapzakken Slaapzakken zijn er in soorten. De duurste zijn meestal de beste want dan zit er dons in. Nadeel van dons is dat de isolerende werking verdwijnt als men erop ligt, dus er moet een schuim rubber plaatje overheen. Er is zuiver dons (erg duur), maar ook half dons (goedkoper en ook goed). Ander onder scheid dat soms gemaakt wordt is wit. half wit- en grijs dons waarvan het grijze het minst isoleert. Géén nylon overtrekken voor dons (dan kan condens ontstaan). Voor hoogzomer kan men volstaan met een vulling van 700 tot 800 gram. in voor- en najaar moet het meer zijn. De beste uitvoering is een 'schotjes-gestikte' slaapzak waarin het dons zich goed spreidt. Voor gezinskamperen is het dekenmodel met ritssluiting het pret- tigst; dan is de deken ook thuis te ge bruiken (wat men rustig kan doen'). Niet alleen duur dons wordt voor slaapzakken gebruikt, ook synthetisch spul. Voordeel: goed isolerende onder kant. Nadeel: grotere omvang. Voor deel: goedkoper. Nadeel (soms): niet altijd goed wasbaar (let op het was voorschrift!). In de slaapzak altijd een lakenzak gebruiken met overslag over de bovenkant en het kussen - dat voorkomt veelvuldig wassen. Kouwe lijke mensen kunnen een flanellen slaapzak nemen. De maat is belangrijker dan u denkt Te klein, en u hebt het koud. De opge geven maten door fabrikanten zijn vaak de snijmaten daarvan moet u de stiknaden dan nog aftrekken. Een goede maat is 1.60 bij 2 meter; voor lange mensen 1.80 bij 2.10 meter. Let erop dat de rits overdekt is en zowel aan de binnenkant als buiten openge trokken kan worden. Een katoenen overtrek is beter dan gecoated nylon. Er zijn nog andere vullingen, super- licht zoals aluminiumfolie of neo-veen. Meer geschikt voor rugzakkampeer- ders. Ongeschikt zijn vullingen van wolvezels, wattine en kapok. Was don zen slaapzakken nooit in de wasma chine! Koken Even belangrijk als slapen is eten. Kookgemak telt erg bij kamperen. Butaan- en propaangas is te krijgen in wegwerp- cartouches en in gasflessen. Op de meeste gasflessen kan men ver- deelstukken aansluiten zodat koken en (bijvoorbeeld) verlichten mogelijk is. Camping-Gaz is bijna overal verkrijg baar evenals Jet-Gaz; Benegas vooral in noordelijke landen. Popgaz ts een nieuw merk dat goed ingevoerd gaat raken. Voor seizoenkamperen zijn er grote gasflessen van Esso en Shell. Men kan het beste één merk kiezen omdat aansluitingen niet genormali seerd zijn. Kampeercomforen zijn er in koffer model, meestal tweepits maar ook (voor seizoenkampeerders) met drie of vier pitten. Er zijn ook gasflessen waarop men een of twee branders monteert. Wegwerpcartouches zijn re latief duurder maar gemakkelijk om snel iets onderweg te brouwen. Wij kampeerder, vroeger met pri mussen die op petroleum branden. Ze bestaan nog altijd en voldoen uitste kend. Men heeft er wel twee nodig om gemakkelijk een maal te bereiden. Op- timus heeft nu een kooktoestel voor petroleum of benzine in een trommel waarvan het deksel windscherm is. In houd van de tank is een halve liter, voldoende om twee uren achtereen te branden. De befaamde koperen primus (primus is eigenlijk een merknaam) is ook in trommel verkrijgbaar. Pannen horen erbij. Zo licht moge lijk, aluminium dus. In elkaar pas send. Deksel geschikt als koekepan, maar een 'echte' erbij is wel erg han dig. Een aluminium kookring maakt dat er twee pannen op elkaar gezet kunnen worden bij bet koken (niet op een primus, dat valt eerder om dan a denkt). Bij gezinskamperen kan een snelkookpan handig zijn.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 15