'Schelde' droeg - voorlopig - laatste koopvaardijschip over Mosselvissers voor eerst sinds 1965 weer actief op Grevelingen Nadere studie invloed kanaal Baalhoek op Saeftinge onnodig Schepen Delwaide ontstemd over kritiek op verdragen 2 ALMANAK Structuurschema zeehavens jaar, later m biSt vctv a PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT DINSDAG 9 MAART Kftjj MINISTER ANTWOORDT EERSTE KAMERLEDEN Staten. Volgende bestemming is de Rode Zee en vandaar vaart de Höegh Trigger naar Japan, steeds met een volle lading vierwielers. De heer Mjos rekende voor dat het nieuwe stihip tijdens zijn eerste rondreis zo'n negen tot tienduizend personenauto's en vrachtauto's vervoert. De rederij-direc teur wees er ook op, dat Leif Högh tot de grootste rederijen in de wereld op het gebied van autotransport over zee behoort. De maatschappij telt niet minder dan rond de dertig voor dat doel ingerich te sdhepen. Met deze schepen werden in 1976 rond de 350-000 auto's ver voer. De heer Mjos, die er van overtuigd was dé Högh Trigger aan de verwach tingen zal voldoen, dankte tot slot de werf voor de wijze waarop in het schip een aantal van het oorspronke lijke ontwerp afwijkende voorzienin gen zijn aangebracht. Door deze wijzigingen kunnen auto's van uiteenlopende grootte en ook vracht, zoals containers, worden mee genomen. De Högh Trigger is het vijfde auto- transportsohip, waarvan één alleen als casco, dat door de Vüssingse werf is gebouwd- Ofschoon al deze sdhepen aanvanke lijk voor de Noorse reder Jan Dyvi zouden worden gebouwd, werden in een later stadium de laatste drie een later stadium de laatste drie door Leif Högh en Co. overgenomen. Dit type autotransportschip, met een draagvermogen van 9.500 ton, is ont worpen voor het vervoer van 3.800 auto's. Hiertoe bevinden zidh in het schip 12 dekken, waarvan een aantal verstelbaar. Het vo o r ts tuwings vermogen wordt ge leverd door een Sohelde-Sulzer 8 RND 68 dieselmotor van 13.200 a.p.k. De waterverplaatsmg van de 'Höegh Trig ger', geladen op maximale diepgang, bedraagt 18.858 ton. Foto: De maandagmorgen op de Schel- depoortwerf in Vlissingen-Oost overge dragen "Höegh Trigger", hier nog ge zien aan de afbouwkade van de De Schelde. Zware schade aan twee auto's BRESKENS Bij een verkeersonge luk op de kruising Singel - Langeweg te Breskens zijn maandagmiddag twee personenauto's zwaar beschadigd. Het ongeluk gebeurde omstreeks kwart voor vier maandagmiddag. Over de Singel reed M. van de G. uit Borssele. Op de kruising met de Langeweg ver leende hij geen voorrang aan de auto van A. van N, uit Breskens. Een aan rijding was niet meer te voorkomen. Zeeuwse Voorschriften De Zeeuwsvlaamse man. die voor zichzelf en zijn dierbaren recente lijk een bejaard, doch fraai te ver bouwen pandje had aangeschaft, besloot met de verbetering'swerk- zaamheden niet te treuzelen en de - kosten zo laag mogelijk te hou den. Dus diende hij ter gemeentesecre tarie naarstig een verzoek in drie voud in, teneinde diverse premie- ringen binnen te halen in het lea der van de woningverbetering. Hij kreeg na verloop van tijd een ter zake kundig geachte beambte over de vloer, die de aanvrage moest beoordelen en dan ook. een duim stok met zich 'voerde. De man doorkruiste het hele pand metend en mompelend en inspecteerde ook de bovenverdieping, waar het echt paar sinds kort zeer verkwikkende nachtrusten genoot. De beambte inspecteerde de ruim te nauwgezet, mat links en rechts eens ivat en meldde vervolgens be rispend: .^deneer, u slaapt niet volgens de voorschriften". De man trok zich deze kantteke ning zeer aan hij doet er tij dens menige nacht geen oog van dicht. Maar waarschijnlijk voldoet-ie daarmee nu wel aan de voorschrif ten. Antwerpen verhoogt haventarieven ANTWERPEN De gemeenteraad van Antwerpen heeft maandagavond goed keuring gehecht aan de verhoging van een reeks haventarieven. Het gebruik van walkranen, dat op 1 januari 1975 met dertig percent in huurprijs omhoog ging, zal op 1 mei van dit jaar weer met 15 percent duur der worden. Voor drietonskranen blijft de verhoging beperkt tot tien percent. Hetzelfde geldt voor het ge bruik van de graanelevatoren (verho ging met vijftien percent). Ook voor het gebruik van de drijvende hijstoe- stellen bedraagt op 1 mei de aanpas sing vijftien percent. Raadslid Van Roe achtte de verhoging niet verantwoord in een tijd van eco nomische recessie en verzwakt concur rentievermogen van Antwerpen. Hij bepleitte een bevriezing van de haven rechten voor de duur van de mati- gingsperipde die door de Belgische re gering is ingesteld. De privésector van de Antwerpse ha ven heeft zijn tarieven in de voorbije periode met 78 percent verhoogd. GEUIT TIJDENS DE JAARVERGADERING VAN SCHEEPVAARTVERENIGING ANTWERPEN Schepen L. Delwaide van de Antwerpse haven heeft maan dagavond in de raadsvergadering van Antwerpen gemeld dat hij ,,met ver bijstering en ontstemming" kennis heeft genomen van de verklaringen die onlangs op de jaarvergadering van de Antwerpse Scheepvaartvereniging zijn geuit over de Belgisch - Nedeerlandse verdragen van het Baalhoek kanaal en de bochtafsnijding van Bath. Het jaar verslag spreekt zijn twijfel uit over de hele Antwerpse strategie voor het Baal- hoekkanaal en het rechttrekken van de bocht bij Bath. De Scheepvaartvereniging volgt met dat standpunt de industriële sector die al eerder reserves heeft, geuit ten aan zien van de milieuverplichingen die uit de verdragen zouden voortvloeien. Schepen Delwaide: ,,De Scheepvaart- vereniging heeft in elke jaarverslag al IR. J. H. MULOCK HOUWER: „WERK AAN MARINEFREGATTEN" TIOËGH TRIGGER' VIJFDE VAN SERIE VIJSSINGEN „De 'Höegh Trigger' is voorlopig het laatste koopvaardijschip, dat door de Koninklijke Maatschappij De Schelde in Vlissingen wordt op geleverd. Dat betekent niet dat de werf zonder werk is komen te zitten. Integendeel, De Schel de is nu druk bezig met de bouw van een serie fregatten voor de Nederlandse marine". Dat zei maandagmorgen Scheldedirec- teur ir. J. H. Mulock Houwer, tijdens de overdracht van werf aan reder van het autolransportsohip Hoegh Trigger- De heeir Mulock Houwer zag de over dracht echter toch als een 'triest moment' omdat daarmee een einde is gekomen aan de bouw van een reeks 'car-camers' door de Vlissingse werf. Deze schepen rijn zonder uitzondering zeer succesvol in het gebruik geble- ken. De officiële overdracht van het schip afgemeerd aan de Scheldepoort- werf in Vlissingen-Oost bestond uit het neerhalen van Nederlandse drie kleur en de Soheldévlag en' het daar voor in de plaats hijsen van dundoe ken van Noorwegen en van de rede rij Leif Hoegh en Co. A/S in Oslo. De gebeurtenis werd gadegeslagen door onder meer een aantal vertegen woordigers 'van De Schelde, de rederij en de bemanning van het nieuwe sdhip. De heer Muloak Houwer, die de scheepsdocumenten overdroeg aan de kapitein van het auttransportschip Tanke Jensen, herinnerde er nog aan, dat de tewaterlating van de Hoegh Trigger op 1 oktober van het vorige jaar een wel bijzonder internationaal cachet had gekregen. De doopster Margarethea Zecevic, van Zweedse origine, is getrouwd1 met een Yoego- slaaf. Het echtpaar woont in Londen en kwam naar de Nederlandse werf om het Noorse schip de naam te geven. Met instemming van de aanwezigen kondigde daarop de heer Mulock Hou wer aan, dat de doopster per tele gram op de hoogte zal worden gesteld van het in bedrijf nemen van haar 'petekind. Kapitein Jensen kreeg voorts uit handen van de heer Mu lock Houwer een antieke kaart van Zeeland. Namens de rederij wees vervolgens de heer Torvald Mjos er op, dat de overname, van een nieuw schip in normale tijden voor de eigenaars een gelukkig moment is. Hij was er ech ter niet zeker van of dat opb in deze moeilijke tijden in de scheepvaart het geval is. Tot tevredenheid stemt in ieder geval dat de Höegh Trigger op zijn eerste reizen van lading is voorzien. Zo ver trok heb schip nog dezelfde maandag middag van Vlissingen naar Le Havre- voor het innemen van een lading auto's, bestemd voor de Verenigde DEN HAAG De totstandkoming van het structuurschema voor de zee havens wordt met ten minste een jaar vertraagd. De eerste afronding van het schema zou volgens de memorie van toelichting hij de begroting van verkeer en waterstaat voor 1976 in de loop van dit jaar gereed komen, maar volgens minister Westerterp lukt dat niet. De bewindsman schrijft dat in een verslag, waarin hij antwoord geeft op een serie vragen die in de Eerste Kamer rijn gesteld. De minister maakt duidelijk d'at de vertraging on'der meer samenhangt met de complexiteit van de vraagstuk ken die met de zeehavenontwikkeling verbonden zijn. „Zo blijkt de regiona le toedeling van de op bedrijfsecono mische gronden benaderde nationale' behoefte aan zeëhaveoterreinen meer tijd te vorderen dan aanvankelijk werd gemeend. Daar komt nog bij dat de prognoses op grond van recente ontwikkelingen en gewijzigde inzich ten weer moeten worden bijgesteld. Ten slotte vraagt de voorbereiding van de diverse structuurschema's naarmate de werkzaamheden vorde ren, steeds meer mankracht, ook bij de andere betrokken ministeries, waarbij vaak dezelfde personen bij meer dan een structuurschema gelijk tijdig betrokken zijn", aldus de minis ter. Rijk draagt niet bij in voorzieningen zwembad te Nieuw.V ossemeer DEN HAAG Minister Westerterp van verkeer en waterstaat ziet geen mogelijkheid om bij te dragen in tie kosten die de gemeente Nieuw-Vosse- meer zou móeten maken aan het zwembad De Eendracht waardoor overstromingen niet meer voorkomen. De bewindsman heeft dat geantwoord op vragen van de Tweede-Kamerleden Kleisierlee, Cornelissen en Van Eisen van de KVP. De minister stelt, dat toen het strandbad ontworpen werd de plannen voor de aanleg van de Schclde-Rijn-verbinding al bekend wa ren. .Ais hoogte van de strekdam die het bad van de Eendracht scheidt, koos de gemeente NAP plus drie me ter. Deze keuze hield in dat het bad enige malen per jaar zou volstromen", aldus de minister. De heer Westerterp meldt, dat de afsluiting van de Krabbenkreek en de doorgraving van de Sïaakd'am tijde lijk enige invloed gehad hebben op de normale waterstanden op' de Een dracht. In de periode van midden 1972 tot november 1974 was er een verhoging van de waterstanden van ongeveer een kwart meter. Na novem ber 1974 bedraagt de verhoging van de hoogwaterstanden minder dan vijf centimeter. De minister: „Er kan niet gesproken worden van het optreden van hogere waterstanden dan bij de aanvang van de kanaalwerken werd vermoed. Dat tijdelijk enigszins hoge re waterstanden zoudien voorkomen, was de gemeente bekend". De minister beaamt, dat het niet treffen van definitieve voorzieningen tegen overstroming 113.000 gulden zou kosten. Hij geeft toe, dat het bad van regionale'betekenis is en hij laat we ten dat het ten gevolge van de Sohel- de-Rijn-werken niet hoeft te verdwij nen, maar hij stelt dat zijn ministerie helaas niet kan bijdragen in de kos ten. PLAATSELIJK EEN SNEEUWBUI Opklaringen- maar plaatselijk ook een sneeuwbui. Zwakke tot matige noorde lijke wind. Maximumtemperaturen rond het vriespunt. Droog en vooral aanvankelijk vrij zon nig. Geleidelijk minder koud. Weersvooruitzichten in cijfers gemid deld' over Nederland. Voor woensdag: aantal uren zoi tot 9; min-tem-p. omstreeks -3 graden: max.temp. omstreeks 4 graden; rear* op een droge periode van minstens U uur: 95 pet; kans op een geheel drco etmaal: 90 pct- V-oor donderdag: aantal uren zon: tot 7; min temp.: omstreeks -2 grade" max.temp.: omstreeks 5 graden; kar op een droge periode van minstens uur: 95 pet; kans op een geheel droo.. etmaal: 90 pet. N.B. Voor de temperaturen geldt vou woensdag een marge van 2 gr envoiu donderdag een marge van 3 gr rond ac opgegeven waarden. 10 maart 1976 ZON EN MAAN Zon op 07.06 o rider ©36 Maan op 12,01 onder 03 M MOSSELZAAD NIET 'SLECHT EN DE MOEITE WAARD' Kritiek Antwerpse raad opstelling senator De Bondt ANTWERPEN De Belgische senator (eerste-kameriid) F. de Bondt uit Sint Niklaas is doelwit van scherpe kritiek- geweest tijdens de gemeenteraad van Antwerpen- Niet alleen vond zijn bro chure over de industriële, aanwending van de gronden op de linkeroever geen genade in de ogen van het stadsbe stuur van Antwerpen, ook de wijze waarop hij ziju standpunt verdedigt, wordt niet geapprecieerd door de raad. Schepen Delwaide van de haven: „Door hem dreigt hetzelfde te gebeu ren als met de Sohelde-Rijnverbmding die we zo nodig' hadden. Hij zal de Nederlanders opzetten tegen de ver langens van Antwerpen. Ook kweekt hij anti-gevoelens, want hij zegt dat Bath en Baalhoek voor de Nederlan ders de locomotief zijn voor het bin nenhalen van het Maaswater". Senator Dè Bondt vindt het onverant woord dat België de industriële zone tussen het Kanaaldok en de Schelde op de linkeroever uitbouwt zolang de rechteroever niet helemaal is volge bouwd. Delwaide bestrijdt deze visie: „De rechteroever is al vol. Verscheide ne bedrijven zoals Union Carbide en Petrochim zijn noodgedwongen wegens plaatsgebrek naar de linkeroever ver huisd". 40 SCHEPEN WAREN ACTIEF BRUINISSE Tweeën veertig mosselkwekers heb ben maandag in het Greve- lingenmeer op mosselzaad gevist. Het was de eerste keer na de afsluiting van de Grevelingen in 1965 dat hiertoe gelegenheid werd ge geven, en de Zeeuwse mos- sélvissers hebben dit ex traatje gretig benut. waardering na de eerste visdag, al kwamen de hoeveelheden niet helemaal overeen met de ver wachtingen. Er was geraamd dat er tijdens de twee visdagen per schip zo'n laOö ton mosselzaad binnen gehaald kan worden. Maar, zoals het er nu naar uit riet, zal er een maximum van duizend ton bereikt worden. De kwekers die op zoek waren maar het kleine zaad moesten zich ma een hele dag vissen met twee- of driehonderd ton tevre den stellen. Kleine en halfwas mosselen waren er echter genoeg. Zij die hiermee genoegen namen kwamen na enkele Uren vissen volgeladen ter-ug.„Het Grevelin- genmeer riet er gezond uit" con cludeerde de heer W. Okkense, voorzitter van de Bruse mossel- vereniging. „Dat zeg ik dan als vakman-mosselschipper natuur lijk. Ik ben geen bioloog. Zo te zien is er weinig verstoring in de natuurlijke omstandigheden van het meer opgetreden. Er zijn ook oesters en zeesterren. En die ei sen goede leefomstandigheden". De zaadvisserij was 's morgens om zeven uur begonnen en de eerste schepen waren rond het middaguur volgeladen bij de Gre- velingensluis. De laatste boten keerden omstreeks zes uur te rug. Twee groepen De Zeeuiwse mosselkwekers die voor hett zaadvissen in de Greve lingen in aanmerking komen, zijn over twee groepen verdeeld. De groep die maandag mocht vissen kan donderdag nog een keer zijn geluk beproeven. Vandaag, dins dag, en vrijdag gaat de tweede groep in de andere helft van het door de domeinen aangewezen gebied van 200 hectare de korren neerlaten. De hele operatie gaat met veel controle gepaard. Twee boten van de visserijpolitie, een -vaartuig van het Rïvo. de 'Zee burg' van de dienst domeinen en de RP 57 zien er op toe dat de regels en bepalingen in acht wor den genomen. De mosselschepen zorgden maan dag voor een flinke drukte op het Grevelingenmeer. Visserijpolitie controleert de gang van zaken aan de hand van de kaart. TRACT ATEN GEBASEERD OP BEHOUD NATUURGEBIED DEN HAAG Minister Westerterp van verkeer en waterstaat vindt liet niet nodig dat een studie wordt ver richt naar tie invloed van de aanleg van het BaaUioekkanaal en de afsnij ding van de bocht bij Batli op het natuurgebied Het Land van Saeftinge. De bewindsman antwoordt dat up vragen, die ter voorbereiding van de behandeling van zijn begroting door leden van de Eerste Kamer zijn ge steld. Volgens de bewindsman heeft vanaf het begin van de onderhandelin gen over deze werken het behoud van het Land van Saeftinge voorop ge staan en zijn in de tractalten over de werken dan ook bepalingen opgeno men om dat uitgangspunt te realise ren. Voor de bochtafsnijding bij Bath is om die reden het noordelijk tracé gekozen en wordt de zuidelijke oever van de bochtafsnijding, die aan het natuurgebied grenst, vastgelegd, zodat, het krekensfcelsel ter plaatse in stand blijft. Ook zijn normen gesteld aan de kwaliteit van het Scheldawater nabij de grens, zelfs al voordat met de uitvoering van de werken wordt be gonnen. Wat de aanleg van het Baalhoekka- naai betreft heeft de Nederlandse re gering om het behoud van het Land van Saeftinge voor een binnendijks tracé gekozen, In het Baalhoek-trac- taat zijn bepalingen opgenomen over de uitvoering van de werken, de aan leg van groenzones, mogelijke aanleg van overgangszones, aanpassing van de waterstaatkundige toestand en over water- en luchtverontreini ging. De minister wijst erop, dat al enke le jaren geleden werkgroepen zijn in gesteld, waarin onder meer werden vertegenwoordigd de njkswaterau,- de provinciale waterstaat van zt'i land, de Provinciale Planolotj^ Dienst, van Zeeland, het StaauSX heer en de Cultuurtechnische Dia» Die werkgroepen hebben zich houden met onder meer het tovL van het natuurgebied. In afwacht? van een beslissing over de uitvoer»? van de werken zijn de activiteS getemporiseerd, maar die zullen den hervat als een positieve beslist wordt genomen. De minister wijst overigens op, dat het Land van Sm tinge als beschermd natuunnoni^ zal worden aangewezen. Een procu re daartoe is in werking gesteld, speldeprikjes tegen de stedelijke k venpolitiek geleverd. In het opentsa- hebben we daar nooit op gereageetf maar deze kee ris de vereniging mr haar kritiek de perken te buiten re' gaan, Zonder enige voorkennis heef' ze stelling contra gekozen, en de tes® standers gesterkt in hun strijd t»a de haven van Antwerpen." In het verleden heeft de Scheepvaar vereniging het Baalhoekprojekt p- steund. Delwaide: ,.Deze verenigd; heeft uit het oog verloren dat het- Bas- hoekplan een dubbel doel nastreeft- d» bevordering van de industrialisatie ra de Linkeroever, en de ontsluiting va: een nieuw havengebied voor schen?' van honderdduizend tot 125.000 to: door een grote zeesluis zo ver mogek stroomafwaarts." Delwaide vond de houding van d- Scheepvaartvereniging over de boch afsnijding van Bath 'dubbelzinnige: Hij merkte op: ..De vereniging is voó het rechttrekken van de bocht va Bat.h, op voorwaarde dat de technici het eens worden. Maar in de twist tus sen technici schaart ze zich aan de zijde van de tegenstanders van de ai- snijding." Een compensatie voor zoveel afvallig heid vond de schepen in de houding van de Redersvereniging die zich voor de afsnijding heeft uitgesproken. Del- waide achtte een spoedig herstel var, de eenheid van het Antwerpse front noodzakelijk om beide projecten te realise reh. Interpellatie Eerder in een interpellatie had raads lid en volksvertegenwoordiger H. Schiltz zijn bezorgdheid uitgesproken over de scheuring in het vroegere een heidsfront. Hij vreesde dat de commer ciële positie van de Antwerpse teven blijvende schade wordt toegebracht en dat men door die onenigheid 'de lange arm van Brussel' in het havenbeheer zal binnenhalen. Zowel interpellanien als de schepen oordeelden .dat het be ter is de geschillen binnenskamers uit te vechten in de Raad van Overleg van de haven, waarin alle belanghebbende groeperingen zetelen, dan deze me ningsverschillen te etaleren. Zo stelde raadsüd Dervrüe dat de haven, gebruikers die zo graag een beroep doen op de stedelijke diensten, beter uit falrplay eerder methet stadsbe stuur zouden praten dan de. havenpoli- tiek aa nte vallen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 2