'Schelde' droeg - voorlopig -
laatste koopvaardijschip over
Mosselvissers voor eerst sinds
1965 weer actief op Grevelingen
Nadere studie invloed kanaal
Baalhoek op Saeftinge onnodig
Schepen Delwaide
ontstemd over
kritiek op verdragen
2
ALMANAK
Structuurschema
zeehavens
jaar, later
m biSt vctv a
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
DINSDAG 9 MAART Kftjj
MINISTER ANTWOORDT EERSTE KAMERLEDEN
Staten. Volgende bestemming is de
Rode Zee en vandaar vaart de Höegh
Trigger naar Japan, steeds met een
volle lading vierwielers. De heer Mjos
rekende voor dat het nieuwe stihip
tijdens zijn eerste rondreis zo'n negen
tot tienduizend personenauto's en
vrachtauto's vervoert. De rederij-direc
teur wees er ook op, dat Leif Högh
tot de grootste rederijen in de wereld
op het gebied van autotransport over
zee behoort.
De maatschappij telt niet minder dan
rond de dertig voor dat doel ingerich
te sdhepen. Met deze schepen werden
in 1976 rond de 350-000 auto's ver
voer.
De heer Mjos, die er van overtuigd
was dé Högh Trigger aan de verwach
tingen zal voldoen, dankte tot slot de
werf voor de wijze waarop in het
schip een aantal van het oorspronke
lijke ontwerp afwijkende voorzienin
gen zijn aangebracht.
Door deze wijzigingen kunnen auto's
van uiteenlopende grootte en ook
vracht, zoals containers, worden mee
genomen.
De Högh Trigger is het vijfde auto-
transportsohip, waarvan één alleen als
casco, dat door de Vüssingse werf is
gebouwd-
Ofschoon al deze sdhepen aanvanke
lijk voor de Noorse reder Jan Dyvi
zouden worden gebouwd, werden in
een later stadium de laatste drie
een later stadium de laatste drie door
Leif Högh en Co. overgenomen.
Dit type autotransportschip, met een
draagvermogen van 9.500 ton, is ont
worpen voor het vervoer van 3.800
auto's. Hiertoe bevinden zidh in het
schip 12 dekken, waarvan een aantal
verstelbaar.
Het vo o r ts tuwings vermogen wordt ge
leverd door een Sohelde-Sulzer 8 RND
68 dieselmotor van 13.200 a.p.k. De
waterverplaatsmg van de 'Höegh Trig
ger', geladen op maximale diepgang,
bedraagt 18.858 ton.
Foto: De maandagmorgen op de Schel-
depoortwerf in Vlissingen-Oost overge
dragen "Höegh Trigger", hier nog ge
zien aan de afbouwkade van de De
Schelde.
Zware schade
aan twee auto's
BRESKENS Bij een verkeersonge
luk op de kruising Singel - Langeweg
te Breskens zijn maandagmiddag twee
personenauto's zwaar beschadigd.
Het ongeluk gebeurde omstreeks kwart
voor vier maandagmiddag. Over de
Singel reed M. van de G. uit Borssele.
Op de kruising met de Langeweg ver
leende hij geen voorrang aan de auto
van A. van N, uit Breskens. Een aan
rijding was niet meer te voorkomen.
Zeeuwse
Voorschriften
De Zeeuwsvlaamse man. die voor
zichzelf en zijn dierbaren recente
lijk een bejaard, doch fraai te ver
bouwen pandje had aangeschaft,
besloot met de verbetering'swerk-
zaamheden niet te treuzelen en de
- kosten zo laag mogelijk te hou
den.
Dus diende hij ter gemeentesecre
tarie naarstig een verzoek in drie
voud in, teneinde diverse premie-
ringen binnen te halen in het lea
der van de woningverbetering. Hij
kreeg na verloop van tijd een ter
zake kundig geachte beambte over
de vloer, die de aanvrage moest
beoordelen en dan ook. een duim
stok met zich 'voerde. De man
doorkruiste het hele pand metend
en mompelend en inspecteerde ook
de bovenverdieping, waar het echt
paar sinds kort zeer verkwikkende
nachtrusten genoot.
De beambte inspecteerde de ruim
te nauwgezet, mat links en rechts
eens ivat en meldde vervolgens be
rispend:
.^deneer, u slaapt niet volgens de
voorschriften".
De man trok zich deze kantteke
ning zeer aan hij doet er tij
dens menige nacht geen oog van
dicht.
Maar waarschijnlijk voldoet-ie
daarmee nu wel aan de voorschrif
ten.
Antwerpen verhoogt
haventarieven
ANTWERPEN De gemeenteraad van
Antwerpen heeft maandagavond goed
keuring gehecht aan de verhoging van
een reeks haventarieven.
Het gebruik van walkranen, dat op 1
januari 1975 met dertig percent in
huurprijs omhoog ging, zal op 1 mei
van dit jaar weer met 15 percent duur
der worden. Voor drietonskranen
blijft de verhoging beperkt tot tien
percent. Hetzelfde geldt voor het ge
bruik van de graanelevatoren (verho
ging met vijftien percent). Ook voor
het gebruik van de drijvende hijstoe-
stellen bedraagt op 1 mei de aanpas
sing vijftien percent.
Raadslid Van Roe achtte de verhoging
niet verantwoord in een tijd van eco
nomische recessie en verzwakt concur
rentievermogen van Antwerpen. Hij
bepleitte een bevriezing van de haven
rechten voor de duur van de mati-
gingsperipde die door de Belgische re
gering is ingesteld.
De privésector van de Antwerpse ha
ven heeft zijn tarieven in de voorbije
periode met 78 percent verhoogd.
GEUIT TIJDENS DE
JAARVERGADERING VAN
SCHEEPVAARTVERENIGING
ANTWERPEN Schepen L. Delwaide
van de Antwerpse haven heeft maan
dagavond in de raadsvergadering van
Antwerpen gemeld dat hij ,,met ver
bijstering en ontstemming" kennis
heeft genomen van de verklaringen die
onlangs op de jaarvergadering van de
Antwerpse Scheepvaartvereniging zijn
geuit over de Belgisch - Nedeerlandse
verdragen van het Baalhoek kanaal en
de bochtafsnijding van Bath. Het jaar
verslag spreekt zijn twijfel uit over de
hele Antwerpse strategie voor het Baal-
hoekkanaal en het rechttrekken van de
bocht bij Bath.
De Scheepvaartvereniging volgt met
dat standpunt de industriële sector die
al eerder reserves heeft, geuit ten aan
zien van de milieuverplichingen die uit
de verdragen zouden voortvloeien.
Schepen Delwaide: ,,De Scheepvaart-
vereniging heeft in elke jaarverslag al
IR. J. H. MULOCK HOUWER: „WERK AAN MARINEFREGATTEN"
TIOËGH TRIGGER'
VIJFDE VAN SERIE
VIJSSINGEN „De 'Höegh
Trigger' is voorlopig het laatste
koopvaardijschip, dat door de
Koninklijke Maatschappij De
Schelde in Vlissingen wordt op
geleverd. Dat betekent niet dat
de werf zonder werk is komen
te zitten. Integendeel, De Schel
de is nu druk bezig met de bouw
van een serie fregatten voor de
Nederlandse marine".
Dat zei maandagmorgen Scheldedirec-
teur ir. J. H. Mulock Houwer, tijdens
de overdracht van werf aan reder van
het autolransportsohip Hoegh Trigger-
De heeir Mulock Houwer zag de over
dracht echter toch als een 'triest
moment' omdat daarmee een einde is
gekomen aan de bouw van een reeks
'car-camers' door de Vlissingse werf.
Deze schepen rijn zonder uitzondering
zeer succesvol in het gebruik geble-
ken.
De officiële overdracht van het schip
afgemeerd aan de Scheldepoort-
werf in Vlissingen-Oost bestond uit
het neerhalen van Nederlandse drie
kleur en de Soheldévlag en' het daar
voor in de plaats hijsen van dundoe
ken van Noorwegen en van de rede
rij Leif Hoegh en Co. A/S in Oslo.
De gebeurtenis werd gadegeslagen
door onder meer een aantal vertegen
woordigers 'van De Schelde, de rederij
en de bemanning van het nieuwe
sdhip.
De heer Muloak Houwer, die de
scheepsdocumenten overdroeg aan de
kapitein van het auttransportschip
Tanke Jensen, herinnerde er nog aan,
dat de tewaterlating van de Hoegh
Trigger op 1 oktober van het vorige
jaar een wel bijzonder internationaal
cachet had gekregen. De doopster
Margarethea Zecevic, van Zweedse
origine, is getrouwd1 met een Yoego-
slaaf. Het echtpaar woont in Londen
en kwam naar de Nederlandse werf
om het Noorse schip de naam te
geven.
Met instemming van de aanwezigen
kondigde daarop de heer Mulock Hou
wer aan, dat de doopster per tele
gram op de hoogte zal worden gesteld
van het in bedrijf nemen van haar
'petekind. Kapitein Jensen kreeg
voorts uit handen van de heer Mu
lock Houwer een antieke kaart van
Zeeland.
Namens de rederij wees vervolgens
de heer Torvald Mjos er op, dat de
overname, van een nieuw schip in
normale tijden voor de eigenaars een
gelukkig moment is. Hij was er ech
ter niet zeker van of dat opb in deze
moeilijke tijden in de scheepvaart het
geval is.
Tot tevredenheid stemt in ieder geval
dat de Höegh Trigger op zijn eerste
reizen van lading is voorzien. Zo ver
trok heb schip nog dezelfde maandag
middag van Vlissingen naar Le Havre-
voor het innemen van een lading
auto's, bestemd voor de Verenigde
DEN HAAG De totstandkoming
van het structuurschema voor de zee
havens wordt met ten minste een jaar
vertraagd. De eerste afronding van
het schema zou volgens de memorie
van toelichting hij de begroting van
verkeer en waterstaat voor 1976 in de
loop van dit jaar gereed komen, maar
volgens minister Westerterp lukt dat
niet. De bewindsman schrijft dat in
een verslag, waarin hij antwoord
geeft op een serie vragen die in de
Eerste Kamer rijn gesteld.
De minister maakt duidelijk d'at de
vertraging on'der meer samenhangt
met de complexiteit van de vraagstuk
ken die met de zeehavenontwikkeling
verbonden zijn. „Zo blijkt de regiona
le toedeling van de op bedrijfsecono
mische gronden benaderde nationale'
behoefte aan zeëhaveoterreinen meer
tijd te vorderen dan aanvankelijk
werd gemeend. Daar komt nog bij dat
de prognoses op grond van recente
ontwikkelingen en gewijzigde inzich
ten weer moeten worden bijgesteld.
Ten slotte vraagt de voorbereiding
van de diverse structuurschema's
naarmate de werkzaamheden vorde
ren, steeds meer mankracht, ook bij
de andere betrokken ministeries,
waarbij vaak dezelfde personen bij
meer dan een structuurschema gelijk
tijdig betrokken zijn", aldus de minis
ter.
Rijk draagt niet bij
in voorzieningen
zwembad te
Nieuw.V ossemeer
DEN HAAG Minister Westerterp
van verkeer en waterstaat ziet geen
mogelijkheid om bij te dragen in tie
kosten die de gemeente Nieuw-Vosse-
meer zou móeten maken aan het
zwembad De Eendracht waardoor
overstromingen niet meer voorkomen.
De bewindsman heeft dat geantwoord
op vragen van de Tweede-Kamerleden
Kleisierlee, Cornelissen en Van Eisen
van de KVP. De minister stelt, dat
toen het strandbad ontworpen werd
de plannen voor de aanleg van de
Schclde-Rijn-verbinding al bekend wa
ren. .Ais hoogte van de strekdam die
het bad van de Eendracht scheidt,
koos de gemeente NAP plus drie me
ter. Deze keuze hield in dat het bad
enige malen per jaar zou volstromen",
aldus de minister.
De heer Westerterp meldt, dat de
afsluiting van de Krabbenkreek en de
doorgraving van de Sïaakd'am tijde
lijk enige invloed gehad hebben op de
normale waterstanden op' de Een
dracht. In de periode van midden
1972 tot november 1974 was er een
verhoging van de waterstanden van
ongeveer een kwart meter. Na novem
ber 1974 bedraagt de verhoging van
de hoogwaterstanden minder dan vijf
centimeter. De minister: „Er kan niet
gesproken worden van het optreden
van hogere waterstanden dan bij de
aanvang van de kanaalwerken werd
vermoed. Dat tijdelijk enigszins hoge
re waterstanden zoudien voorkomen,
was de gemeente bekend".
De minister beaamt, dat het niet
treffen van definitieve voorzieningen
tegen overstroming 113.000 gulden zou
kosten. Hij geeft toe, dat het bad van
regionale'betekenis is en hij laat we
ten dat het ten gevolge van de Sohel-
de-Rijn-werken niet hoeft te verdwij
nen, maar hij stelt dat zijn ministerie
helaas niet kan bijdragen in de kos
ten.
PLAATSELIJK EEN SNEEUWBUI
Opklaringen- maar plaatselijk ook een
sneeuwbui. Zwakke tot matige noorde
lijke wind. Maximumtemperaturen
rond het vriespunt.
Droog en vooral aanvankelijk vrij zon
nig. Geleidelijk minder koud.
Weersvooruitzichten in cijfers gemid
deld' over Nederland.
Voor woensdag: aantal uren zoi
tot 9; min-tem-p. omstreeks -3 graden:
max.temp. omstreeks 4 graden; rear*
op een droge periode van minstens U
uur: 95 pet; kans op een geheel drco
etmaal: 90 pct-
V-oor donderdag: aantal uren zon:
tot 7; min temp.: omstreeks -2 grade"
max.temp.: omstreeks 5 graden; kar
op een droge periode van minstens
uur: 95 pet; kans op een geheel droo..
etmaal: 90 pet.
N.B. Voor de temperaturen geldt vou
woensdag een marge van 2 gr envoiu
donderdag een marge van 3 gr rond ac
opgegeven waarden.
10 maart 1976
ZON EN MAAN
Zon op 07.06 o rider ©36
Maan op 12,01 onder 03 M
MOSSELZAAD NIET 'SLECHT EN DE MOEITE WAARD'
Kritiek Antwerpse
raad opstelling
senator De Bondt
ANTWERPEN De Belgische senator
(eerste-kameriid) F. de Bondt uit Sint
Niklaas is doelwit van scherpe kritiek-
geweest tijdens de gemeenteraad van
Antwerpen- Niet alleen vond zijn bro
chure over de industriële, aanwending
van de gronden op de linkeroever geen
genade in de ogen van het stadsbe
stuur van Antwerpen, ook de wijze
waarop hij ziju standpunt verdedigt,
wordt niet geapprecieerd door de raad.
Schepen Delwaide van de haven:
„Door hem dreigt hetzelfde te gebeu
ren als met de Sohelde-Rijnverbmding
die we zo nodig' hadden. Hij zal de
Nederlanders opzetten tegen de ver
langens van Antwerpen. Ook kweekt
hij anti-gevoelens, want hij zegt dat
Bath en Baalhoek voor de Nederlan
ders de locomotief zijn voor het bin
nenhalen van het Maaswater".
Senator Dè Bondt vindt het onverant
woord dat België de industriële zone
tussen het Kanaaldok en de Schelde
op de linkeroever uitbouwt zolang de
rechteroever niet helemaal is volge
bouwd. Delwaide bestrijdt deze visie:
„De rechteroever is al vol. Verscheide
ne bedrijven zoals Union Carbide en
Petrochim zijn noodgedwongen wegens
plaatsgebrek naar de linkeroever ver
huisd".
40 SCHEPEN
WAREN ACTIEF
BRUINISSE Tweeën
veertig mosselkwekers heb
ben maandag in het Greve-
lingenmeer op mosselzaad
gevist. Het was de eerste
keer na de afsluiting van de
Grevelingen in 1965 dat
hiertoe gelegenheid werd ge
geven, en de Zeeuwse mos-
sélvissers hebben dit ex
traatje gretig benut.
waardering na de eerste visdag,
al kwamen de hoeveelheden niet
helemaal overeen met de ver
wachtingen. Er was geraamd dat
er tijdens de twee visdagen per
schip zo'n laOö ton mosselzaad
binnen gehaald kan worden.
Maar, zoals het er nu naar uit
riet, zal er een maximum van
duizend ton bereikt worden.
De kwekers die op zoek waren
maar het kleine zaad moesten
zich ma een hele dag vissen met
twee- of driehonderd ton tevre
den stellen. Kleine en halfwas
mosselen waren er echter genoeg.
Zij die hiermee genoegen namen
kwamen na enkele Uren vissen
volgeladen ter-ug.„Het Grevelin-
genmeer riet er gezond uit" con
cludeerde de heer W. Okkense,
voorzitter van de Bruse mossel-
vereniging. „Dat zeg ik dan als
vakman-mosselschipper natuur
lijk. Ik ben geen bioloog. Zo te
zien is er weinig verstoring in de
natuurlijke omstandigheden van
het meer opgetreden. Er zijn ook
oesters en zeesterren. En die ei
sen goede leefomstandigheden".
De zaadvisserij was 's morgens
om zeven uur begonnen en de
eerste schepen waren rond het
middaguur volgeladen bij de Gre-
velingensluis. De laatste boten
keerden omstreeks zes uur te
rug.
Twee groepen
De Zeeuiwse mosselkwekers die
voor hett zaadvissen in de Greve
lingen in aanmerking komen, zijn
over twee groepen verdeeld. De
groep die maandag mocht vissen
kan donderdag nog een keer zijn
geluk beproeven. Vandaag, dins
dag, en vrijdag gaat de tweede
groep in de andere helft van het
door de domeinen aangewezen
gebied van 200 hectare de korren
neerlaten. De hele operatie gaat
met veel controle gepaard. Twee
boten van de visserijpolitie, een
-vaartuig van het Rïvo. de 'Zee
burg' van de dienst domeinen en
de RP 57 zien er op toe dat de
regels en bepalingen in acht wor
den genomen.
De mosselschepen zorgden maan
dag voor een flinke drukte op het
Grevelingenmeer.
Visserijpolitie controleert de gang
van zaken aan de hand van de
kaart.
TRACT ATEN GEBASEERD OP
BEHOUD NATUURGEBIED
DEN HAAG Minister Westerterp
van verkeer en waterstaat vindt liet
niet nodig dat een studie wordt ver
richt naar tie invloed van de aanleg
van het BaaUioekkanaal en de afsnij
ding van de bocht bij Batli op het
natuurgebied Het Land van Saeftinge.
De bewindsman antwoordt dat up
vragen, die ter voorbereiding van de
behandeling van zijn begroting door
leden van de Eerste Kamer zijn ge
steld. Volgens de bewindsman heeft
vanaf het begin van de onderhandelin
gen over deze werken het behoud van
het Land van Saeftinge voorop ge
staan en zijn in de tractalten over de
werken dan ook bepalingen opgeno
men om dat uitgangspunt te realise
ren.
Voor de bochtafsnijding bij Bath is
om die reden het noordelijk tracé
gekozen en wordt de zuidelijke oever
van de bochtafsnijding, die aan het
natuurgebied grenst, vastgelegd, zodat,
het krekensfcelsel ter plaatse in stand
blijft. Ook zijn normen gesteld aan de
kwaliteit van het Scheldawater nabij
de grens, zelfs al voordat met de
uitvoering van de werken wordt be
gonnen.
Wat de aanleg van het Baalhoekka-
naai betreft heeft de Nederlandse re
gering om het behoud van het Land
van Saeftinge voor een binnendijks
tracé gekozen, In het Baalhoek-trac-
taat zijn bepalingen opgenomen over
de uitvoering van de werken, de aan
leg van groenzones, mogelijke aanleg
van overgangszones, aanpassing van
de waterstaatkundige toestand en
over water- en luchtverontreini
ging.
De minister wijst erop, dat al enke
le jaren geleden werkgroepen zijn in
gesteld, waarin onder meer werden
vertegenwoordigd de njkswaterau,-
de provinciale waterstaat van zt'i
land, de Provinciale Planolotj^
Dienst, van Zeeland, het StaauSX
heer en de Cultuurtechnische Dia»
Die werkgroepen hebben zich
houden met onder meer het tovL
van het natuurgebied. In afwacht?
van een beslissing over de uitvoer»?
van de werken zijn de activiteS
getemporiseerd, maar die zullen
den hervat als een positieve beslist
wordt genomen. De minister wijst
overigens op, dat het Land van Sm
tinge als beschermd natuunnoni^
zal worden aangewezen. Een procu
re daartoe is in werking gesteld,
speldeprikjes tegen de stedelijke k
venpolitiek geleverd. In het opentsa-
hebben we daar nooit op gereageetf
maar deze kee ris de vereniging mr
haar kritiek de perken te buiten re'
gaan, Zonder enige voorkennis heef'
ze stelling contra gekozen, en de tes®
standers gesterkt in hun strijd t»a
de haven van Antwerpen."
In het verleden heeft de Scheepvaar
vereniging het Baalhoekprojekt p-
steund. Delwaide: ,.Deze verenigd;
heeft uit het oog verloren dat het- Bas-
hoekplan een dubbel doel nastreeft- d»
bevordering van de industrialisatie ra
de Linkeroever, en de ontsluiting va:
een nieuw havengebied voor schen?'
van honderdduizend tot 125.000 to:
door een grote zeesluis zo ver mogek
stroomafwaarts."
Delwaide vond de houding van d-
Scheepvaartvereniging over de boch
afsnijding van Bath 'dubbelzinnige:
Hij merkte op: ..De vereniging is voó
het rechttrekken van de bocht va
Bat.h, op voorwaarde dat de technici
het eens worden. Maar in de twist tus
sen technici schaart ze zich aan de
zijde van de tegenstanders van de ai-
snijding."
Een compensatie voor zoveel afvallig
heid vond de schepen in de houding
van de Redersvereniging die zich voor
de afsnijding heeft uitgesproken. Del-
waide achtte een spoedig herstel var,
de eenheid van het Antwerpse front
noodzakelijk om beide projecten te
realise reh.
Interpellatie
Eerder in een interpellatie had raads
lid en volksvertegenwoordiger H.
Schiltz zijn bezorgdheid uitgesproken
over de scheuring in het vroegere een
heidsfront. Hij vreesde dat de commer
ciële positie van de Antwerpse teven
blijvende schade wordt toegebracht en
dat men door die onenigheid 'de lange
arm van Brussel' in het havenbeheer
zal binnenhalen. Zowel interpellanien
als de schepen oordeelden .dat het be
ter is de geschillen binnenskamers uit
te vechten in de Raad van Overleg van
de haven, waarin alle belanghebbende
groeperingen zetelen, dan deze me
ningsverschillen te etaleren.
Zo stelde raadsüd Dervrüe dat de haven,
gebruikers die zo graag een beroep
doen op de stedelijke diensten, beter
uit falrplay eerder methet stadsbe
stuur zouden praten dan de. havenpoli-
tiek aa nte vallen.