'Trace' van Rick van der Linden wisselde opnieuw van bezetting Ronnie Lane, nu groot gezicht een 'IK BEN GEEN ECHTE POPMUSICUS' m m um w. m. m m m W/> ZATERDAG 6 MAART 1976 PROVINCIALE ZEEUWSE COUHAN I 21 HILVERSUM - Voor de zoveelste maal is de kogel door de kerk gejaagd. Er is opnieuw een wisseling voorgevallen in de formatie van Rick van der Linden, Trace. Drummer Ian Mosley en bassist Jaap van Eyk besloten dat het drie manschap met Rick uit muzikaal oog punt geen solide basis bad. Ian en Jaap wilden pure popmuziek. Rick voelt toch meer voor melodieuze klanken reeksen. Rick: „We zijn als vrienden uit elkaar gegaan. Ze komen hier nog gewoon op de borrel. Maar op een gegeven moment moet Je de knoop doorhakken als Je voelt datje niet op dezelfde lijn zit. Het Is een tegenslag voor Trace, want het ls tegenwoordig vrijwel onmogelijk om meteen nieuwe groep teheglnnea Twee jaar geleden hebben we dat toch gedaan met Trace. En het ls gelukt. Nu staat de telefoon roodgloeiend We hebben volop werk Een paar tournees achter de rug en veel In het vooruitzicht. Die tournees zjjn allemaal uitgesteld", Rick van der Linden heeft al tientallen wisselingen ln zijn formaties meege maakt. Het begon al toen hij destijds zijn Intrede ln Ekseptlon deed. Sinds dien bleef het een komen en gaan van musici. Rick had zo zijn uitgesproken ldeeén over een muzikale succesformu le. Die heeft hij nog steeds. Rick: „Ik begrijp best dat het voor Ian en Jaap twee moeilijke jaren zijn ge weest. We moesten bouwen aan de naam van de groep en dat kost tijd Om al die tijd op een houtje te bijten valt niet mee. In die periode kwam lk er ook achter dat lk niet achter het doel stond da tik nastreefde Ik bedoel: lk ben klas siek geschoold. Alles wat lk daarnaast doe ls niet mijn muzikale overtuiging Ik deed het voor de anderen Nu wil lk te rug naar de stijl waar lk vandaan kom. In die twee Jaar experimenteren is mij duidelijk geworden dat het tyd is om te doen wat ik zelf wil Mooie melodieuze muziek, daar voel lk me het beste thuis. Ik ben geen echte popmusicus ln de ware zin van het woord" Rick. Ian en Jaap maakten een moeilijke tijd door. Misschien hoopten ze te veel op een en kele reis succes ln de eersteklascoupé. Dat bleef uit. Nu nemen ze met weder zijds respect voor elkanders muzikale kunnen en opvattingen afscheid. Idioot Rick verzekert zich van twee of drie nieuwe musici, die hem steunen in zijn muziek. Pierre van der Linden keert Focus opnieuw de rug toe om bij Rick te gaan drummen. Trace startte ooit met Pierre, maar hi j voelde zich er toch niet thuis. Nu liggen de zaken kennelijk an ders. Een nieuwe bassist is nog niet ge vonden. Wel een nieuwe toetsenist, die Rick in de toekomst gaat assisteren op het podium bij het bespelen van maar liefst 20 klavieren. „Ik wil de eerste idioot zijn die zoiets doet", verklaart hij deze stunt. De nieuwe organist is Hans Jacobs (21), die al anderhalf jaar contact met Van der Linden heeft. Rick „HIJ kwam hier op zekere dag bin nenstappen Ik heb hem toen geadvi seerd om eerst zijn studie af te maken. Nu werkt hij bij ons als roadie Hij zorgt voor het opstellen van de apparatuur bij optredens. HIJ kent het vak nu en wij toch graag mee blijven doen Hans heeft precies dezelfde stijl als lk Hem zie ik met een Jaar of drie als mijn opvolger". Rick wil zijn nieuwe groep opbouwen met nog onbekende amateur-musici, afgezien van drummer Pierre, om daar mee de nieuwe generatie ln de popmu ziek metzijn op de grote meester geénte klanken te verrassen Hij is het constant formeren van groepen beu. ,,'t Remt je. Ik ben al afgestapt van het idee dat le dereen net als lk bijna 24 uur per dag met de muziek bezig is. Nu pik ik liever iemand die vanuit het niets opeens de loptientoptientoptientoptientoptientoptientoptientoptiento De nationale hitparade van deze week met achtereenvolgens ln de cijferkolommen stand deze week en vorige week: 1) Love hurts 2(2) La ballade des gents 3 4) Ich bin wie du 4 3) Georgie 5 7) Rain 6 (13) Why did you do it 7 (20) Forever and ever 8 5) Theme from Mahogany ''I The lies in your eyes i 1 Quiero Nazareth Gerard le Norman Marianne Rosenberg Pussycat Status Quo Stretch Slik Diana Ross The Sweet Julio Iglesias plieoi nioptientoptientoptientoplientoptientoptientop kans krijgt op niveau te werken en zich daar kan ontwikkelen. Ik zou het 't liefst bij vier man houden, maar als een goede zanger-gitarist langskomt, mag hij er ook bij Met de nieuwe Trace-manschappen wordt ln mei de derde elpee opgenomen. Het produkt zal duidelijk afwijken van de eerste twee albums. Trace-nleuwe stijl wil een verademing zijn ln het he dendaagse rockgebeuren. In de tussen tijd gaat Rick een puur klassieke solo elpee opnemen met louter barok- en ro- cocomuzlek Dezer dagen worden de or kestbanden opgenomen De platen- handel ls zo verrukt over dit Initiatief, dat er bij voorbaat al meer dan 25.000 stuks zijn besteld Dat betekent al een gouden plaat, voordat er één noot ls op genomen. Speciaal verzoek „Het enige wal ik ervan kan zeggen is dat het beslist geen „Introspection" wordt. Deze maand sluit ik me een week op in een studio in Geleen om de plaat op te nemen. Ik speel er op een orgel, dat op mijn verzoek speciaal door de Riha-fabriek is ontworpen. Het wordt haardvuur-met-wijn-en-een- hapje-kaas- muziek". Drum en bas worden vervangen door een groot symfonie-orkest. Een project waarmee Rick van der Linden zijn mu zikale voorkeur duidelijk plaatst. Rick en zijn manager René hebben alle ver trouwen ln de toekomst. Ze zijn van plan een Trace-management op te richten, waarin ze nieuwe artiesten onder hun hoede nemen, beginnen straks met een eigen produktiemaatschappij en wel licht met een eigen platenlabel. De za ken gaan weer floreren. Dat alles onder de Trace-vlag. die vooral en veel ln het buitenland zal wapperen. Rick: „René heeft contracten afgesloten voor alle grote festivals ln augustus. In september gaan we naar Engeland, ok tober wordt Duitsland en november 8candlnavlè. Voor januari en februari zijn we de States aan het boeken". En dan zijn we al weer een jaar verder PRIMA ELPEE VAN EX-SMALL FACES EN EX-FACES BASSIST Soms tref je het. Dan merk je ver rassingen op uit een hoek waar van je normaal gesproken niets bijzonders te verwachten hebt Dal bedenk je je als je „One for the road" van Ronnie Lane's Slim Chance al een hele week met ple zier draait Een plaat waarop on gecompliceerde losheid hand in hand gaat met aangenama muzi kale inzichten. Een combinatie die bij de grote namen aan de orde van de dag is, maar waar naar kleinere grootheden ge woonlijk alleen maar een slag kunnen slaan. Ronnie Lane heeft eerst ln The Small Faces en later in The Faces basgitaar gespeeld Met Steve Marriott had hij de hand in be kende stukken als „All or no thing". „Itchycoo Park". „Tin sol dier" en „Lazy sunday" In The Faces leverde hij heel wat bijdra gen aan de elpees „Long Player". „A nod's as good as a wink" en „Oh la la- Begin 1973 stapte hij op uit de vermoeiende sleur van de succes volle popgroep en begon zich toe te leggen op kleinschaliger arbeid. Lane deed muziekkroegen aan en kwam weer wat op verhaal. HIJ schreef heel wat nieuw werk voor de verwezenlijking van zijn ideaal ..The Passing Show", een mobiel muzikaal spektakel compleet met traditionele circus-act; Rock en variété ln een programma Het ge zelschap trok ln caravans door het land en bracht zijn eigen circus tent mee. Lane's groep werd „Slim Chance" genoemd en twee singles haalden nagenoeg de felbegeerde status „kassucces": „How come" en The poacher". Aangezien Ronnie - uit wantrou wen jegens beroepspatsers met gladde praatjes en lage auto's - alle organisatorische besognes van het circus zelf moest regelen en het gezelschap eerder een artis tieke vriendenkring was dan een zakelijke onderneming, moest het wel mis gaan. Ieder ging zijn eigen weg weer Alleen „Slim Chance" bleef bij elkaar. De groep leverde reeds de nauwelijks opzienbaren de, zij het verdienstelijke ..Any more for anymore" (Philips 6370 109» en nu de pnma „One for the road (Island 89 862) op. De foto's op de hoes rnaken duide lijk dat Ronnie en zijn vrienden het zwerversbestaan nog altijd een warm hart toedragen. Op de voorkant poseren de muzikanten voor een luxe caravan van Lane's Mobiele Studio (LMS). Op de keerzijde kijken we op een schil derachtig dal (mooi voor een pit tige legpuzzeL want er zit veel groen in). Een keur van woon- en andere wagens omsingelt een riant buiten. De bewoners, niet meer dan kleine vlekken, zwaaien naar de fotograaf die zijn werk van grote hoogte doet De plaat bevat negen nummers. Soms wordt er gezongen als Dy lan. De muziek heeft de spontani teit van de Tex-Mex muziek. Don't try to change my mind", „Snake". One for the road". „Step ping and Reeling". ..Harvest Ho me". Nobody's Listening' Ze mo- gen er allemaal best wezen. Ron nie Lane hoeft er wel een poosje over moeten doen. maar het ls al lemaal niet voor niets geweest. HIJ heeft nu ook een eigen geacht. Een groot gezicht FLIP FEU PARTIJPROBLEMATIEK dammen/1, anderson 34-29 27x47, 48-42 47x49. 30-24 23x43, 26-21 28x50. 21x5 49x19 37x17 50x11.5x49 13-19.49-32 19-24, 32-38 24-30. 38-33 en wint. Als u dit probleem bijzonder kunt waarderen dan bevindt U zich in het goede gezelschap van de he ren Hermelink, Holstvoogd en Keiler. Als juryleden van het derde internationale problemis- tentoernooi - in het kader van het Suikerdamtoernooi - bekroonden zij dit meesterwerk van de Rus A. Golubev (Leningrad) met de eer ste prijs. Onder de motto 'Het is niet belangrijk te winnen, het is belangrijk mee te doen' gaf hij met dit probleem een voorbeel dige demonstratie van wat 'Par- tijproblematiek' nu eigenlijk wel bedoelt te zijn. Commentaren van de jury: „Een fantastische afwikkeling; al het materiaal is volop in actie. De be- ginstand is bijzonder goed, uit gaande van 16-21, 36-31 en 21-27 als voorafgaande zetten. De waarde zit met name in het meer- slagwerk." WIJ voegen hieraan toe. dat het frappant is te zien hoe schijf 37 vijf zetten lang op (min der) slag blijft staan om dan ver volgens nog een verdergaande es sentiële rol te vervullen. Zoals uit het voorgaande blijkt stond de wedstrijd in het teken van de partijproblematiek, waar bij het accent zwaar ligt op een logische (partij) stand en een pro blematische afwikkeling en - ui teraard - veel minder op de z.g scherpe regels. Persoonlijk spreekt ons deze vorm van pro blematiek bijzonder aan. omdat hier de beide belangrijkste vor men van het damspel - partijspe) en problematiek - elkaar hebben gevonden. Nog een paar voorbeelden uit deze wedstrijd. 'ÜF-St> 8T-CI 1X92 if-xgg i*-g* 08X61 F2-08 0£X8h t-8-68 81'XLS 5I-H 08-98 81X2 8X08 2,8X83 38*88 HX§ Oixi 63X^ 08-f>8 98*2,3 t-8-0f- tuaajqojdinep SuissofdQ Met het tweede probleem verwien de Fransman M. Sabater een ge deelde vijfde en zesde plaats. De Jury- „Elegant door stand, dwang- zet, aardig temponood en scherp slot. Een merkwaardig geval, ei genlijk een kwestie van techniek, dat niettemin bekoort" Maar oordeelt U zelf aan de hand van de oplossing; 38-33 21-26 gedw.. 28-22 26x17,34-30 35x24 gedw.. 44-40 19x28, 33x2 24x35, 2x4 14-19. 4x24 35-40, 24-33 40-50. 33-50. Probleem van de week Zie diagram Het commentaar van de jury bij dit vraagstuk van de Fransman A Melinon luidt: „Een ideale stand, een originele bewerking van de slag 25x1 en het bljtrekkertje aan j» H "if 11 jH üi sf <3 £3 IP het eind maken het geheel punt gaaf. Een fijnzinnig en gaaf pro bleem. dat echter door gebrek aan oorspronkelijkheid niet het volle pond krijgt." (gedeelde vijfde en zesde plaats). De oplossing treft U elders op deze pagina aan. FRAAIE PARTIJ VAN PIETDUVEKOT schaken/c.jansen Piet Duvekot uit Borssele, ex- kampioen van Zeeland, is een speler, die een extra stimulans nodig heeft, om tol topprestaties le kunnen komen. Een sterke tegenstander vormt voor hem een uitdaging. Hij is een voorbeeld van een schaker, die zich aan het niveau van een tegenstander kan optrekken. Bovendien heeft hij een groot uithoudingsvermogen. Als hij verliest, verliest hij vaak vlug. Als een partij lang gaat du ren; pas dan op zijn listen en val strikken! Duvekot heeft ook nog een bij schakers zeldzaam voor komende eigenschap namelijk bescheidenheid. Daarom heeft men misschien in deze rubriek al leen nog maar verllespartijen van hem kunnen aantreffen. Daar komt nu verandering in. In de competitiewedstrijd Vllssin- gen I - Goes II won Duvekot een fraaie partij van Michael Wise. Deze partij bevat een combinatie waarop zelfs een schaakmeester trots zou kunnen zijn. Wit: M. Wise. Zwart: P. Duvekot. Konlngslndische verdediging. 1-C4 Pf6 2.Pc3 g6 3.e4 Op deze wijze vermijdt wit het Gruenfeld-Indlsch, welke na 3.d4 d5 zou kunnen ontstaan. Niet dat deze verdediging nu zo sterk is. maar wit heeft blijkbaar liever een konlngslndische dan een Gruen- feldindische partij. Duvekot trou wens ook, want Gruenfeld komt in zijn repertoire niet voor, maar dat wist de witspeler blikbaar niet. 3.... d6 4.d4 Lg7 5.Le2 0-0 6.Lg5 Dit systeem, de lopers naar e2 en g5 is ontwikkeld door Averbach. thans voorzitter van de Sovjetrus- sische schaakbond en auteur van enkele magistrale elndspelboeken. 6h6 De belangrijkste variant ontstaat na 6 c5, maar de tekstzet is ook zeer goed speelbaar. 7.Lh4 Theoretisch minder juist, tenmin ste dat vindt Boleslavsky. Sterker zou volgens hem 7.Le3 zijn. Wit kan dan later e.v. een tempo win nen door Dd2 met aanval op pion h6. 7Pbd7 8.f4 Na 8.Pf3 e5 9.d5 ontstaat de z.g. Petrosjan-variant In dergelijke openingen spelen zetverwlsselin- gen een grote roL Tegen sterke spelers kan je zo ongemerkt van een variant, die je wel kent tn een variant, die je niet kent terecht komen. De tekstzet is eeen beetje riskant, maar wordt door Wise, ook in iets andersoortige stellin gen graag gespeeld. 8e5! Een uitroepteken Niet omdat de zet nu zo bijzonder goed zou zijn. maar wel omdat hij origineel is. Hij komt namelijk in de theorie- boeken niet voor. Piet kijkt niet zoveel ln openingsboekjes! In plaats van de tekstzet is het pio noffer 7c5 8.d5 b5! 9. cb5: Da5 ll.Dd2 a6 wel bekend Dergelijke Wolgagambietachtlge pionoffers beleven op het ogenblik een haus se. 9.fe5: de5: 10.de5:„. Daarmee geeft wit elke kans op openingsvoordeel op. Hij had on getwijfeld 10.d5 moeten spelen. Zwart kan dan met 10.c6 ant woorden. 10.... Pe5: II. Dd8: Td8: 12.Pd5 Het lijkt nu toch wat te worden voor wit. maar ais zo vaak schijn bedriegt Duvekot vindt de enige verdediging. 12.g5! 13.Pf6:t Kiest eieren voor zijn geld. Zeer riskant was 13.Pc7: Tb8! 14.LE b6 en zwart staat prachtig. Deze va riant is eigenlijk karakteristiek voor het koningslndisch: onge merkt heeft wit een ontwikke lingsachterstand opgelopen. 13.Lf6: 14.Lg3 Kost een tempo. Beter was 14.Lf2, hoewel zwart dan ook. gezien zijn machtig paard op e5 ook beter had gestaan. 14.Le6 15.Tcl c6 16.Lf2 Pd3* Men zou er over kunnen discussië ren of het nu wel zo verstandig was dit sterke paard af te ruilen om het ioperpaar te verkrijgen, ware het niet, dat de tekstzet bijna geforceerd tot winst leidt. Maar men moet Tal, Fischer of Duvekot heten, omdat zo fraai aan te kunnen tonen. I7.Ld3: Td3: Wit staat nu verloren. Zwart heeft de sterke lopers, een voorsprong ln ontwikkeling en een machtige aanval op de dame vleugel en in het midden. Hoe komt het nu, dat wit zo in de penarie ls geraakt? Louter en alleen zijn misrekening op de tiende zet. welke zwart meesterlijk heeft uitgebuit 18.Ke2 Tad8 19.Tc2 Probeert have en goed te be schermen. 19.... b6 20.Pf3 Zie diagram. m i -■Vf 1 W I 1 l m V jj i s i 11 Ma E 't m J p m i Jj 20.... Lb2:ü! Er zjjn natuurlijk altijd mensen, die een combinatie, die een ander heeft uitgevoerd weten te kleine ren met: ach dit lag toch wel erg voor de hand. Zulke egoïsten zullen het met Du- vekot's combinatie erg moeilijk hebben. Hij Ugt namelijk helemaal niet voor de hand, en is buitenge woon origineel. Wij nebben in ai onze schaakboeken geen combi natie kunnen aantreffen, die zo verbluffend de kracht van het af trekschaak demonstreert als deze. Toevalligerwijze heeft Duvekot enkele jaren geleden op eveneens zeer fraaie wijze de zwakte van veld b2 weten aan te tonen door in een totaal andere stelling met Tb2ü te winnen. Deze stelling be waren we tot de volgende keer. 21.Tb2: Andere zetten baten ook niet. Op 21.Pel is zowel Tc3 als Ta3 moge lijk. 21.Lc4: Wit heeft geen verdediging. Het aftrekschaak ls dodelijk. Dit ge zien te hebben ls een prestatie van formaat. 22J»e5 Behalve mat dreigde er ook nog torenwinst. 22.... Td2tf 23. Kf3? Nu ls het meteen uit. maar ook 23.Ke3 T 8d3t 24, Pd3: Td3: 25.Ke2 Tb3t is gemakkelijk ge- wonnea 23.Le2* Wit geeft het op. De Zeeuwse par ty van het jaar? DISTRIBUTIESIGNALEN bridgen 1. schipperneijn De Nederlandse kampioenschappen paren hebben eea prote boeveelheid interessant spelmateriaal opgeleverd. Wat dacht n van het volgende tegenspelprobleem waar mee Kreyns op de Zuidplaats werd geconfronteerd (Noord, niemand): Oost Zuid Sch Ha 7 6 Ha 10 3 Ru B KI A 10 87 K1H43 Het bieden tegen mevr Hoogenkamp (West» - Kornalijn- slijper verliep als volgt: Noord ivan Besouw» 1 Ha, Oost pas, Zuid 1 Sch. West pas, Noord 2 Ha. Oost - in de agressie ve biedstljl die tegenwoordig in parenwedstrijden gebruike lijk en dikwijls ook noodzakelijk is - doublet, vragend om de lage kleuren. Zuid pas, West 3 KL en Zuid tenslotte na 2x pas doublet, de enige remedie natuurlijk tegen der gelijke biedmethoden. Noord begon met ruiten aas en heer. gevolgd door 8ch 9 voor het aas. KI A en klaver na bracht Zuid aan slag met de heer (Noord bekende, een oneven aantal signalerend) en hoe nu verder?'Zie slot van dit artikel. Voor spelers die ervan griezelen in een 4-3 troefflt te belan den kan het volgende spelletje aardig zijn dat Feiten, die met van Heusden opereerde, tegen Kaïser-Kokkes op tafel legde (Zuid, niemand:» Sch H 9 2 Ha H Ru 10 9 6 3 K1 A H 5 Sch A 4 3 Ha A 9 4 2 Ru 2 KI B 9 7 6 4 2 Zuid en West pasten, waarop Noord de vijandelijkheden opende met 1 Ru. Oost pas. Zuid 1 Sch, West pas. Noord 1 SA, Oost pas. Zuid 2 KL West 2 Ha - een leerzaam bod voor minder gevorderden; uit het bieden van N-Z valt af te lel den dat ze niet al te sterk zijn en West weet dus dat Oost 'iets' moet hebben; 2 Ha ln de eerste bledronde zou een veel sterker spel hebben aangegeven - Noord 3 KL Oost 3 Ha. Zuid en West pas, waarop Noord het agressieve (zie eerste speli. maar goed uitpakkende bod deed van 3 Sch, teven; aangevend dat hij 4 KI nog wel zag zitten. Zuid besloot de gok te wagen en koos voor het beter beta lende 3 Sch-contract; pas. West startte met een kleine har ten voor de boer. waarna het Zuid dankzij het gunstige schoppenzitsel uiteraard niet moeilijk viel de benodigde slagen bij elkaar te rapen. Terug naar het eerste spel. Winnend ls Ru V te incasseren en dan Sch H en schoppen te spelen. Zuid weet dat Noord begon met waarschijnlijk een doubleton schoppen (Noord speelde Sch 9) en een driekaart troef. Hoe groot ls nu de kans dat Noord bijv. Ha A H of A V heeft, zodat Zuid nog een hartenaftroever krijgt? Zuid moet er maar van uitgaan dat die kans niet zo groot is. Gewoon omdat Noord na Ru A niet direct overschakelde op schoppen, maar eerst nog Ru H incasseerde, wetende dat daarvan een vijfkaart op tafel ligt. In de praktijk koos Zuid na KI H voor 8ch V en Ha 10 (West kan tenslotte ook, zelfs ais Noord iets minder in har ten heeft, troefkaart worden en de controle over het spel verliezen), maar hij toonde zich daarmee toch te hebberig. West bleek te besemxken over Ha A H en KI V. naast een driekaart ruiten. Ze nam Ha A, trok de laatste troeven en gaf allen nog Ru V af. waardoor ze ontsnapte met slechts één down en een goede score. De overige handen: 6 4 3 9 7

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 21