'Trace' van Rick van der Linden
wisselde opnieuw van bezetting
Ronnie Lane, nu
groot gezicht
een
'IK BEN GEEN ECHTE POPMUSICUS'
m
m
um
w.
m.
m
m
m
W/>
ZATERDAG 6 MAART 1976
PROVINCIALE ZEEUWSE COUHAN I
21
HILVERSUM - Voor de zoveelste maal
is de kogel door de kerk gejaagd. Er is
opnieuw een wisseling voorgevallen in
de formatie van Rick van der Linden,
Trace. Drummer Ian Mosley en bassist
Jaap van Eyk besloten dat het drie
manschap met Rick uit muzikaal oog
punt geen solide basis bad. Ian en Jaap
wilden pure popmuziek. Rick voelt
toch meer voor melodieuze klanken
reeksen.
Rick: „We zijn als vrienden uit elkaar
gegaan. Ze komen hier nog gewoon op
de borrel. Maar op een gegeven moment
moet Je de knoop doorhakken als Je
voelt datje niet op dezelfde lijn zit. Het
Is een tegenslag voor Trace, want het ls
tegenwoordig vrijwel onmogelijk om
meteen nieuwe groep teheglnnea Twee
jaar geleden hebben we dat toch gedaan
met Trace. En het ls gelukt. Nu staat de
telefoon roodgloeiend We hebben volop
werk Een paar tournees achter de rug
en veel In het vooruitzicht. Die tournees
zjjn allemaal uitgesteld",
Rick van der Linden heeft al tientallen
wisselingen ln zijn formaties meege
maakt. Het begon al toen hij destijds
zijn Intrede ln Ekseptlon deed. Sinds
dien bleef het een komen en gaan van
musici. Rick had zo zijn uitgesproken
ldeeén over een muzikale succesformu
le. Die heeft hij nog steeds.
Rick: „Ik begrijp best dat het voor Ian
en Jaap twee moeilijke jaren zijn ge
weest. We moesten bouwen aan de
naam van de groep en dat kost tijd Om
al die tijd op een houtje te bijten valt
niet mee. In die periode kwam lk er ook
achter dat lk niet achter het doel stond
da tik nastreefde Ik bedoel: lk ben klas
siek geschoold. Alles wat lk daarnaast
doe ls niet mijn muzikale overtuiging Ik
deed het voor de anderen Nu wil lk te
rug naar de stijl waar lk vandaan kom.
In die twee Jaar experimenteren is mij
duidelijk geworden dat het tyd is om te
doen wat ik zelf wil Mooie melodieuze
muziek, daar voel lk me het beste thuis.
Ik ben geen echte popmusicus ln de
ware zin van het woord" Rick. Ian en
Jaap maakten een moeilijke tijd door.
Misschien hoopten ze te veel op een en
kele reis succes ln de eersteklascoupé.
Dat bleef uit. Nu nemen ze met weder
zijds respect voor elkanders muzikale
kunnen en opvattingen afscheid.
Idioot
Rick verzekert zich van twee of drie
nieuwe musici, die hem steunen in zijn
muziek. Pierre van der Linden keert
Focus opnieuw de rug toe om bij Rick te
gaan drummen. Trace startte ooit met
Pierre, maar hi j voelde zich er toch niet
thuis. Nu liggen de zaken kennelijk an
ders. Een nieuwe bassist is nog niet ge
vonden. Wel een nieuwe toetsenist, die
Rick in de toekomst gaat assisteren op
het podium bij het bespelen van maar
liefst 20 klavieren. „Ik wil de eerste
idioot zijn die zoiets doet", verklaart
hij deze stunt. De nieuwe organist is
Hans Jacobs (21), die al anderhalf jaar
contact met Van der Linden heeft.
Rick „HIJ kwam hier op zekere dag bin
nenstappen Ik heb hem toen geadvi
seerd om eerst zijn studie af te maken.
Nu werkt hij bij ons als roadie Hij zorgt
voor het opstellen van de apparatuur bij
optredens. HIJ kent het vak nu en wij
toch graag mee blijven doen Hans heeft
precies dezelfde stijl als lk Hem zie ik
met een Jaar of drie als mijn opvolger".
Rick wil zijn nieuwe groep opbouwen
met nog onbekende amateur-musici,
afgezien van drummer Pierre, om daar
mee de nieuwe generatie ln de popmu
ziek metzijn op de grote meester geénte
klanken te verrassen Hij is het constant
formeren van groepen beu. ,,'t Remt je.
Ik ben al afgestapt van het idee dat le
dereen net als lk bijna 24 uur per dag
met de muziek bezig is. Nu pik ik liever
iemand die vanuit het niets opeens de
loptientoptientoptientoptientoptientoptientoptientoptiento
De nationale hitparade van deze week met achtereenvolgens ln
de cijferkolommen stand deze week en vorige week:
1) Love hurts
2(2) La ballade des gents
3 4) Ich bin wie du
4 3) Georgie
5 7) Rain
6 (13) Why did you do it
7 (20) Forever and ever
8 5) Theme from Mahogany
''I The lies in your eyes
i 1 Quiero
Nazareth
Gerard le Norman
Marianne Rosenberg
Pussycat
Status Quo
Stretch
Slik
Diana Ross
The Sweet
Julio Iglesias
plieoi nioptientoptientoptientoplientoptientoptientop
kans krijgt op niveau te werken en zich
daar kan ontwikkelen. Ik zou het 't liefst
bij vier man houden, maar als een goede
zanger-gitarist langskomt, mag hij er
ook bij
Met de nieuwe Trace-manschappen
wordt ln mei de derde elpee opgenomen.
Het produkt zal duidelijk afwijken van
de eerste twee albums. Trace-nleuwe
stijl wil een verademing zijn ln het he
dendaagse rockgebeuren. In de tussen
tijd gaat Rick een puur klassieke solo
elpee opnemen met louter barok- en ro-
cocomuzlek Dezer dagen worden de or
kestbanden opgenomen De platen-
handel ls zo verrukt over dit Initiatief,
dat er bij voorbaat al meer dan 25.000
stuks zijn besteld Dat betekent al een
gouden plaat, voordat er één noot ls op
genomen.
Speciaal verzoek
„Het enige wal ik ervan kan zeggen is
dat het beslist geen „Introspection"
wordt. Deze maand sluit ik me een
week op in een studio in Geleen om de
plaat op te nemen. Ik speel er op een
orgel, dat op mijn verzoek speciaal
door de Riha-fabriek is ontworpen. Het
wordt haardvuur-met-wijn-en-een-
hapje-kaas- muziek".
Drum en bas worden vervangen door
een groot symfonie-orkest. Een project
waarmee Rick van der Linden zijn mu
zikale voorkeur duidelijk plaatst. Rick
en zijn manager René hebben alle ver
trouwen ln de toekomst. Ze zijn van plan
een Trace-management op te richten,
waarin ze nieuwe artiesten onder hun
hoede nemen, beginnen straks met een
eigen produktiemaatschappij en wel
licht met een eigen platenlabel. De za
ken gaan weer floreren. Dat alles onder
de Trace-vlag. die vooral en veel ln het
buitenland zal wapperen.
Rick: „René heeft contracten afgesloten
voor alle grote festivals ln augustus. In
september gaan we naar Engeland, ok
tober wordt Duitsland en november
8candlnavlè. Voor januari en februari
zijn we de States aan het boeken".
En dan zijn we al weer een jaar verder
PRIMA ELPEE VAN EX-SMALL FACES EN EX-FACES BASSIST
Soms tref je het. Dan merk je ver
rassingen op uit een hoek waar
van je normaal gesproken niets
bijzonders te verwachten hebt
Dal bedenk je je als je „One for
the road" van Ronnie Lane's Slim
Chance al een hele week met ple
zier draait Een plaat waarop on
gecompliceerde losheid hand in
hand gaat met aangenama muzi
kale inzichten. Een combinatie
die bij de grote namen aan de
orde van de dag is, maar waar
naar kleinere grootheden ge
woonlijk alleen maar een slag
kunnen slaan.
Ronnie Lane heeft eerst ln The
Small Faces en later in The Faces
basgitaar gespeeld Met Steve
Marriott had hij de hand in be
kende stukken als „All or no
thing". „Itchycoo Park". „Tin sol
dier" en „Lazy sunday" In The
Faces leverde hij heel wat bijdra
gen aan de elpees „Long Player".
„A nod's as good as a wink" en
„Oh la la-
Begin 1973 stapte hij op uit de
vermoeiende sleur van de succes
volle popgroep en begon zich toe
te leggen op kleinschaliger arbeid.
Lane deed muziekkroegen aan en
kwam weer wat op verhaal. HIJ
schreef heel wat nieuw werk voor
de verwezenlijking van zijn ideaal
..The Passing Show", een mobiel
muzikaal spektakel compleet met
traditionele circus-act; Rock en
variété ln een programma Het ge
zelschap trok ln caravans door het
land en bracht zijn eigen circus
tent mee. Lane's groep werd „Slim
Chance" genoemd en twee singles
haalden nagenoeg de felbegeerde
status „kassucces": „How come"
en The poacher".
Aangezien Ronnie - uit wantrou
wen jegens beroepspatsers met
gladde praatjes en lage auto's -
alle organisatorische besognes
van het circus zelf moest regelen
en het gezelschap eerder een artis
tieke vriendenkring was dan een
zakelijke onderneming, moest het
wel mis gaan. Ieder ging zijn eigen
weg weer Alleen „Slim Chance"
bleef bij elkaar. De groep leverde
reeds de nauwelijks opzienbaren
de, zij het verdienstelijke ..Any
more for anymore" (Philips 6370
109» en nu de pnma „One for the
road (Island 89 862) op.
De foto's op de hoes rnaken duide
lijk dat Ronnie en zijn vrienden
het zwerversbestaan nog altijd
een warm hart toedragen. Op de
voorkant poseren de muzikanten
voor een luxe caravan van Lane's
Mobiele Studio (LMS). Op de
keerzijde kijken we op een schil
derachtig dal (mooi voor een pit
tige legpuzzeL want er zit veel
groen in). Een keur van woon- en
andere wagens omsingelt een
riant buiten. De bewoners, niet
meer dan kleine vlekken, zwaaien
naar de fotograaf die zijn werk van
grote hoogte doet
De plaat bevat negen nummers.
Soms wordt er gezongen als Dy
lan. De muziek heeft de spontani
teit van de Tex-Mex muziek.
Don't try to change my mind",
„Snake". One for the road". „Step
ping and Reeling". ..Harvest Ho
me". Nobody's Listening' Ze mo-
gen er allemaal best wezen. Ron
nie Lane hoeft er wel een poosje
over moeten doen. maar het ls al
lemaal niet voor niets geweest. HIJ
heeft nu ook een eigen geacht.
Een groot gezicht
FLIP FEU
PARTIJPROBLEMATIEK
dammen/1, anderson
34-29 27x47, 48-42 47x49. 30-24
23x43, 26-21 28x50. 21x5 49x19
37x17 50x11.5x49 13-19.49-32 19-24,
32-38 24-30. 38-33 en wint.
Als u dit probleem bijzonder kunt
waarderen dan bevindt U zich in
het goede gezelschap van de he
ren Hermelink, Holstvoogd en
Keiler. Als juryleden van het
derde internationale problemis-
tentoernooi - in het kader van het
Suikerdamtoernooi - bekroonden
zij dit meesterwerk van de Rus A.
Golubev (Leningrad) met de eer
ste prijs. Onder de motto 'Het is
niet belangrijk te winnen, het is
belangrijk mee te doen' gaf hij
met dit probleem een voorbeel
dige demonstratie van wat 'Par-
tijproblematiek' nu eigenlijk wel
bedoelt te zijn.
Commentaren van de jury: „Een
fantastische afwikkeling; al het
materiaal is volop in actie. De be-
ginstand is bijzonder goed, uit
gaande van 16-21, 36-31 en 21-27
als voorafgaande zetten. De
waarde zit met name in het meer-
slagwerk." WIJ voegen hieraan toe.
dat het frappant is te zien hoe
schijf 37 vijf zetten lang op (min
der) slag blijft staan om dan ver
volgens nog een verdergaande es
sentiële rol te vervullen.
Zoals uit het voorgaande blijkt
stond de wedstrijd in het teken
van de partijproblematiek, waar
bij het accent zwaar ligt op een
logische (partij) stand en een pro
blematische afwikkeling en - ui
teraard - veel minder op de z.g
scherpe regels. Persoonlijk
spreekt ons deze vorm van pro
blematiek bijzonder aan. omdat
hier de beide belangrijkste vor
men van het damspel - partijspe)
en problematiek - elkaar hebben
gevonden.
Nog een paar voorbeelden uit deze
wedstrijd.
'ÜF-St> 8T-CI 1X92 if-xgg i*-g* 08X61
F2-08 0£X8h t-8-68 81'XLS
5I-H 08-98 81X2 8X08 2,8X83 38*88
HX§ Oixi 63X^ 08-f>8 98*2,3 t-8-0f-
tuaajqojdinep SuissofdQ
Met het tweede probleem verwien
de Fransman M. Sabater een ge
deelde vijfde en zesde plaats. De
Jury- „Elegant door stand, dwang-
zet, aardig temponood en scherp
slot. Een merkwaardig geval, ei
genlijk een kwestie van techniek,
dat niettemin bekoort" Maar
oordeelt U zelf aan de hand van de
oplossing;
38-33 21-26 gedw.. 28-22 26x17,34-30
35x24 gedw.. 44-40 19x28, 33x2
24x35, 2x4 14-19. 4x24 35-40, 24-33
40-50. 33-50.
Probleem van de week
Zie diagram
Het commentaar van de jury bij
dit vraagstuk van de Fransman A
Melinon luidt: „Een ideale stand,
een originele bewerking van de
slag 25x1 en het bljtrekkertje aan
j»
H
"if
11
jH
üi
sf
<3
£3
IP
het eind maken het geheel punt
gaaf. Een fijnzinnig en gaaf pro
bleem. dat echter door gebrek aan
oorspronkelijkheid niet het volle
pond krijgt." (gedeelde vijfde en
zesde plaats). De oplossing treft U
elders op deze pagina aan.
FRAAIE PARTIJ VAN PIETDUVEKOT
schaken/c.jansen
Piet Duvekot uit Borssele, ex-
kampioen van Zeeland, is een
speler, die een extra stimulans
nodig heeft, om tol topprestaties
le kunnen komen. Een sterke
tegenstander vormt voor hem een
uitdaging. Hij is een voorbeeld
van een schaker, die zich aan het
niveau van een tegenstander kan
optrekken. Bovendien heeft hij
een groot uithoudingsvermogen.
Als hij verliest, verliest hij vaak
vlug. Als een partij lang gaat du
ren; pas dan op zijn listen en val
strikken! Duvekot heeft ook nog
een bij schakers zeldzaam voor
komende eigenschap namelijk
bescheidenheid. Daarom heeft
men misschien in deze rubriek al
leen nog maar verllespartijen van
hem kunnen aantreffen. Daar
komt nu verandering in.
In de competitiewedstrijd Vllssin-
gen I - Goes II won Duvekot een
fraaie partij van Michael Wise.
Deze partij bevat een combinatie
waarop zelfs een schaakmeester
trots zou kunnen zijn.
Wit: M. Wise. Zwart: P. Duvekot.
Konlngslndische verdediging.
1-C4 Pf6 2.Pc3 g6 3.e4
Op deze wijze vermijdt wit het
Gruenfeld-Indlsch, welke na 3.d4
d5 zou kunnen ontstaan. Niet dat
deze verdediging nu zo sterk is.
maar wit heeft blijkbaar liever een
konlngslndische dan een Gruen-
feldindische partij. Duvekot trou
wens ook, want Gruenfeld komt in
zijn repertoire niet voor, maar dat
wist de witspeler blikbaar niet.
3.... d6 4.d4 Lg7 5.Le2 0-0 6.Lg5
Dit systeem, de lopers naar e2 en
g5 is ontwikkeld door Averbach.
thans voorzitter van de Sovjetrus-
sische schaakbond en auteur van
enkele magistrale elndspelboeken.
6h6
De belangrijkste variant ontstaat
na 6 c5, maar de tekstzet is ook
zeer goed speelbaar.
7.Lh4
Theoretisch minder juist, tenmin
ste dat vindt Boleslavsky. Sterker
zou volgens hem 7.Le3 zijn. Wit
kan dan later e.v. een tempo win
nen door Dd2 met aanval op pion
h6.
7Pbd7 8.f4
Na 8.Pf3 e5 9.d5 ontstaat de z.g.
Petrosjan-variant In dergelijke
openingen spelen zetverwlsselin-
gen een grote roL Tegen sterke
spelers kan je zo ongemerkt van
een variant, die je wel kent tn een
variant, die je niet kent terecht
komen. De tekstzet is eeen beetje
riskant, maar wordt door Wise,
ook in iets andersoortige stellin
gen graag gespeeld.
8e5!
Een uitroepteken Niet omdat de
zet nu zo bijzonder goed zou zijn.
maar wel omdat hij origineel is.
Hij komt namelijk in de theorie-
boeken niet voor. Piet kijkt niet
zoveel ln openingsboekjes! In
plaats van de tekstzet is het pio
noffer 7c5 8.d5 b5! 9. cb5: Da5
ll.Dd2 a6 wel bekend Dergelijke
Wolgagambietachtlge pionoffers
beleven op het ogenblik een haus
se.
9.fe5: de5: 10.de5:„.
Daarmee geeft wit elke kans op
openingsvoordeel op. Hij had on
getwijfeld 10.d5 moeten spelen.
Zwart kan dan met 10.c6 ant
woorden.
10.... Pe5: II. Dd8: Td8: 12.Pd5
Het lijkt nu toch wat te worden
voor wit. maar ais zo vaak schijn
bedriegt Duvekot vindt de enige
verdediging.
12.g5! 13.Pf6:t
Kiest eieren voor zijn geld. Zeer
riskant was 13.Pc7: Tb8! 14.LE b6
en zwart staat prachtig. Deze va
riant is eigenlijk karakteristiek
voor het koningslndisch: onge
merkt heeft wit een ontwikke
lingsachterstand opgelopen.
13.Lf6: 14.Lg3
Kost een tempo. Beter was 14.Lf2,
hoewel zwart dan ook. gezien zijn
machtig paard op e5 ook beter
had gestaan.
14.Le6 15.Tcl c6 16.Lf2 Pd3*
Men zou er over kunnen discussië
ren of het nu wel zo verstandig
was dit sterke paard af te ruilen
om het ioperpaar te verkrijgen,
ware het niet, dat de tekstzet
bijna geforceerd tot winst leidt.
Maar men moet Tal, Fischer of
Duvekot heten, omdat zo fraai
aan te kunnen tonen.
I7.Ld3: Td3:
Wit staat nu verloren. Zwart heeft
de sterke lopers, een voorsprong
ln ontwikkeling en een machtige
aanval op de dame vleugel en in
het midden. Hoe komt het nu, dat
wit zo in de penarie ls geraakt?
Louter en alleen zijn misrekening
op de tiende zet. welke zwart
meesterlijk heeft uitgebuit
18.Ke2 Tad8 19.Tc2
Probeert have en goed te be
schermen.
19.... b6 20.Pf3
Zie diagram.
m
i
-■Vf
1
W
I
1
l
m
V
jj
i
s
i
11
Ma
E
't
m
J
p
m
i
Jj
20.... Lb2:ü!
Er zjjn natuurlijk altijd mensen,
die een combinatie, die een ander
heeft uitgevoerd weten te kleine
ren met: ach dit lag toch wel erg voor
de hand.
Zulke egoïsten zullen het met Du-
vekot's combinatie erg moeilijk
hebben. Hij Ugt namelijk helemaal
niet voor de hand, en is buitenge
woon origineel. Wij nebben in ai
onze schaakboeken geen combi
natie kunnen aantreffen, die zo
verbluffend de kracht van het af
trekschaak demonstreert als deze.
Toevalligerwijze heeft Duvekot
enkele jaren geleden op eveneens
zeer fraaie wijze de zwakte van
veld b2 weten aan te tonen door
in een totaal andere stelling met
Tb2ü te winnen. Deze stelling be
waren we tot de volgende keer.
21.Tb2:
Andere zetten baten ook niet. Op
21.Pel is zowel Tc3 als Ta3 moge
lijk.
21.Lc4:
Wit heeft geen verdediging. Het
aftrekschaak ls dodelijk. Dit ge
zien te hebben ls een prestatie van
formaat.
22J»e5
Behalve mat dreigde er ook nog
torenwinst.
22.... Td2tf 23. Kf3?
Nu ls het meteen uit. maar ook
23.Ke3 T 8d3t 24, Pd3: Td3:
25.Ke2 Tb3t is gemakkelijk ge-
wonnea
23.Le2*
Wit geeft het op. De Zeeuwse par
ty van het jaar?
DISTRIBUTIESIGNALEN
bridgen 1. schipperneijn
De Nederlandse kampioenschappen paren hebben eea
prote boeveelheid interessant spelmateriaal opgeleverd.
Wat dacht n van het volgende tegenspelprobleem waar
mee Kreyns op de Zuidplaats werd geconfronteerd (Noord,
niemand):
Oost Zuid
Sch
Ha 7 6
Ha 10 3
Ru B
KI A 10 87 K1H43
Het bieden tegen mevr Hoogenkamp (West» - Kornalijn-
slijper verliep als volgt: Noord ivan Besouw» 1 Ha, Oost
pas, Zuid 1 Sch. West pas, Noord 2 Ha. Oost - in de agressie
ve biedstljl die tegenwoordig in parenwedstrijden gebruike
lijk en dikwijls ook noodzakelijk is - doublet, vragend
om de lage kleuren. Zuid pas, West 3 KL en Zuid tenslotte
na 2x pas doublet, de enige remedie natuurlijk tegen der
gelijke biedmethoden.
Noord begon met ruiten aas en heer. gevolgd door 8ch 9
voor het aas. KI A en klaver na bracht Zuid aan slag met de
heer (Noord bekende, een oneven aantal signalerend) en
hoe nu verder?'Zie slot van dit artikel.
Voor spelers die ervan griezelen in een 4-3 troefflt te belan
den kan het volgende spelletje aardig zijn dat Feiten, die
met van Heusden opereerde, tegen Kaïser-Kokkes op tafel
legde (Zuid, niemand:»
Sch H 9 2
Ha H
Ru
10 9 6 3
K1 A H 5
Sch A 4 3
Ha A 9 4 2
Ru 2
KI B 9 7 6 4 2
Zuid en West pasten, waarop Noord de vijandelijkheden
opende met 1 Ru. Oost pas. Zuid 1 Sch, West pas. Noord 1
SA, Oost pas. Zuid 2 KL West 2 Ha - een leerzaam bod voor
minder gevorderden; uit het bieden van N-Z valt af te lel
den dat ze niet al te sterk zijn en West weet dus dat Oost
'iets' moet hebben; 2 Ha ln de eerste bledronde zou een veel
sterker spel hebben aangegeven - Noord 3 KL Oost 3 Ha.
Zuid en West pas, waarop Noord het agressieve (zie eerste
speli. maar goed uitpakkende bod deed van 3 Sch, teven;
aangevend dat hij 4 KI nog wel zag zitten.
Zuid besloot de gok te wagen en koos voor het beter beta
lende 3 Sch-contract; pas. West startte met een kleine har
ten voor de boer. waarna het Zuid dankzij het gunstige
schoppenzitsel uiteraard niet moeilijk viel de benodigde
slagen bij elkaar te rapen.
Terug naar het eerste spel. Winnend ls Ru V te incasseren
en dan Sch H en schoppen te spelen. Zuid weet dat Noord
begon met waarschijnlijk een doubleton schoppen (Noord
speelde Sch 9) en een driekaart troef. Hoe groot ls nu de
kans dat Noord bijv. Ha A H of A V heeft, zodat Zuid nog
een hartenaftroever krijgt? Zuid moet er maar van uitgaan
dat die kans niet zo groot is. Gewoon omdat Noord na Ru A
niet direct overschakelde op schoppen, maar eerst nog Ru
H incasseerde, wetende dat daarvan een vijfkaart op tafel
ligt. In de praktijk koos Zuid na KI H voor 8ch V en Ha 10
(West kan tenslotte ook, zelfs ais Noord iets minder in har
ten heeft, troefkaart worden en de controle over het spel
verliezen), maar hij toonde zich daarmee toch te hebberig.
West bleek te besemxken over Ha A H en KI V. naast een
driekaart ruiten. Ze nam Ha A, trok de laatste troeven en
gaf allen nog Ru V af. waardoor ze ontsnapte met slechts
één down en een goede score.
De overige handen:
6 4 3
9 7