Schrikkelzondag dertien maal in vier eeuwen DE BESTE BEENTJES VAN DE DAMES (SLOT) 3 28 FEBRUARI 1976 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 23 *SW&i iVan onze wetenschappelijke medewerker) Allerlei folkloristische toestanden die de vrouw op schrikkel dag bijzondere voorrechten gaven, zijn allang uit onze samen leving gebannen. Daar was het juist voltooide jaar-van-de- vrouw niet voor nodig. Eigenlijk wel jammer voor die vrouwen, dit jaar, want gewoonlijk valt schrikkeldag op een werkdag als manlief en de kinderen toch het huis uit zijn en ze haar voorrechten minder duidelijk kan botvieren. Juist dit jaar zit ten we met een schrikkel-zondagdat wil zeggen dat de kortste maand vijf zondagen telt. Een hoge uitzondering? Nee, dat niet. Ogenschijnlijk gebeurt zoiets eens in de 28 jaar. In onze eeuw deed het verschijnsel zich dan ook driemaal voor: in 1920, in 1948 en nu, in 1976. De volgende schrikkelzondag valt weer over 28 jaar: in 2004. Toch het ingewikkelder als gevolg waarvan een schrikkelzondag slechts dertien maal voorkomt in vier eeuwen, dat wil zeggen gemiddeld met tussenpozen van meer dan 30 jaar. Een en ander is het gevolg van de betrekkelijk ingewikkelde tijdreke ning en kalenderindeling die wij erop na (moeten) houden om de kalender zogoed mogelijk gelijk te laten lopen met de seizoenen. De seizoenen keren in een zeer nauwkeurige regelmaat terug. Ze zijn afhankelijk van de plaats die de aarde inneemt in haar baan om de zon. Deze omlooptijd verandert na genoeg niet Het gaat daarbij hooguit om wijzigingen van een fractie van een seconde over een periode van vele eeuwen. Niettemin is het moeilijk op basis van die omlooptijd een juiste kalen der op te stellen, omdat een volledige omloop om de zon, het „tropische jaar", niet een nauwkeurig veelvoud is van het aantal omwentelingen van de zon om de eigen as. En dat is een ander belangrijk element in onze tijd rekening: een etmaal, dus een dag en een nacht. In het tropische jaar naakt de aarde 365,2422 omwente- 'agen om de eigen as. Dat is het aan tel dagen dat wij een jaar zouden coeten geven om met de kalender .tij te blijven" bij de seizoenen. Zouden wij ieder kalenderjaar 365 digen geven, dan loopt de kalender op den duur aanzienlijk voor op de seizoenen. De jaarwisseling op de ka lender zou dan geleidelijk van hartje winter naar de herfst en later de zo mer verschuiven. Weliswaar zou dat een langzaam proces zijn, maar toch duidelijk voelbaar. Over slechts 300 jaar zou het vuurwerk van oudejaars avond ongeveer samenvallen met wat op het noordelijk halfrond de in trede van de herfst is op 23 septem ber en over zes eeuwen zouden wij die jaarwisseling vieren in hartje zomer, omstreeks de kortste in plaats van dc langste nacht van het jaar. Toegegeven moet worden dat we op die manier iets sneller zouden zijn met periodieke salarisverhogingen, maar maatschappelijk zou dit uiteen lopen van kalender en seizoenen toch uitermate bezwaarlijk zijn. Er moet dus iets gecorrigeerd worden. Correctie Die correctie werd gevonden door het invoeren van een schrikkeldag, de toevoeging van een 29e februari eens in de vier jaar, namelijk in die jaren waarin het jaartal van onze christelijke tijdrekening (waarover straks meer) zonder rest deelbaar is door vier. Zoals dat in 1976 het geval is. Helaas, helaas, daar zijn we er nog niet mee. Met deze betrekkelijk een voudige correctie lopen we de andere kant op de fout in Wel veel langza mer. maar toch iets. Het aantal etma len in een jaar is namelijk niet precies een kwart meer dan een geheel aan tal (365), maar slechts 0.2422. Met de invoering van een schrikkeldag om de vier jaar wordt er dus „over- gecorrigeerd" en er moet iets worden teruggenomen Vandaar dat is bepaald dat „eeuw jaren" niet als schrikkeljaar zullen gelden, ondanks het feit dat zij deel baar zijn door vier. Dat zijn dus de ja ren 1500. 1600. 1700. 1800, 1900, etc. Maar dan gaan we eigenlijk weer iets te ver terug-corrigeren. Er is derhalve nog een derde correctie ingevoerd op gecorrigeerde correctie. Eeuwjaren die zonder rest deelbaar zijn door 400, gelden weer wel als een schrikkeljaar, dus 1900 niet. maar het komende magische jaar 2000 wel. Met al deze ingewikkelde regelin gen klopt het nog niet helemaal, möar op deze manier loopt het pas over duizenden jaren iets uit de hand, en daar moeten ze dan maar weer wat op vinden. Deze „gregoriaanse kalender" die wij thans kennen, telt per jaar over lange tijd genomen gemiddeld 365.2425 dagen en dat ligt zeer dicht bij het aantal etmalen van het tropi sche jaar, dat wil zeggen 365,2422. Het gaat om een verschil van 25,92 seconde per jaar. Over ruim 3000 jaar zou eigenlijk nog eens een dag moe ten worden gesjoemeld om kalender en seizoenen in de pas te brengen. Een schrikkeldag, de 29e februari die eens in de vier jaar op onze ka lender prijkt, kan natuurlijk op elke willekeurige weekdag vallen. Dat hangt af van de weekdag waarop nieuwjaar valt. Op het eerste gezicht zou men dus zeggen dat een op de ze ven schrikkeldagen een zondag is en dat februari dus eens in de 28 jaar vijf zondagen telt, zoals wij deze maand beleven. Toch blijkt dat niet het ge val te zijn en dat komt door de „uitr zonderingsregellngen" m de eeuwja ren en de correctie op die correctie. Schrikkeljaren In onze eeuw waren er drie schrik keljaren met vijf zondagen, namelijk 1920. 1948 en 1976. Door onregelma tigheden bij de eeuwwisseling (en in het eeuwjaar 2000 in het bijzonder, omdat dit weer wél een schrikkeljaar zal zijn. in tegenstelling tot drie van de vier eeuwjaren), komen diezelfde jaartallen van de 20e eeuw. waarin vijf zondagen in februari vallen, weer terug in de 24e eeuw. dus in de eeuw die met 2300 begint. Iedere vier eeu wen begint zo n nieuwe cyclus En die vier eeuwen blijken niet lang genoeg te zijn om iedere weekdag dezelfde kans te geven om vijfmaal in februari voor te komen In de vier eeuwen van 1 januari 1900 tot en met 31 december 2299 komen in totaal 97 schrikkeljaren voor In deze vier eeuwen valt schrik keldag vijftien maal op een maandag, ook vijftien maal op een woensdag, verder veertien maal op een vrijdag en ook veertien maal op een zater dag, maar slechts dertien maal op een dinsdag, eveneens dertien maal op een donderdag en bovendien der tien maal op een zondag. zoaLs wij dit jaar meemaken. Wie het allemaal nauwkeurig wil napluizen en bijvoorbeeld ook wil nagaan hoevee) vrijdagen de der tiende wij minimaal en maximaal per jaar moeten zien 1e overleven, raden wij aan een groot vel ruitjespapier ter hand te nemen en weloverwogen de zaak op papier te zetten. De zondagse schrikkeldagen in de vier genoemde eeuwen vielen en vallen in 1920. 1948, 1976, 2004. 2032, 2060. 2088. 2128. 2156. 2184. 2224. 2252 en 2280 Uit deze getallenreeks blijkt al dat over het algemeen, zoals te verwach ten was. de schrikkeldag eens in de 28 jaar op een zondag valt Maar door de onregelmatigheden bij eeuwwisse lingen verloopt er ook wel eens een periode van 40 jaar tussen twee schrikkelzondagen. bijvoorbeeld tus sen 2088 en 2128, maar ook tussen 2184 en 2224 Veertig jaren verlopen er ook tussen de schrikkelzondagen in 2280 en 2320. waarmee weer een vier-eeuwencyclus is begonnen, die gelijk loopt met de cyclus die in 1900 begon. Ook tussen 1880 en 1920 verliepen er veertig jaar tussen twee schrikkel zondagen. Het lijkt allemaal nogal ingewik keld. maar daar kunnen de knutse laars. die deze kalender-regelingen hebben opgesteld, echt niets aan doen Het ging er om zeer nauwkeu rige natuurlijke verschijnselen op een of andere manier harmonieus te pas sen in de menselijke behoefte aan re gelmaat. Min of meer verwonderlijk is wel. dat eigenlijk over de gehele wereld deze christelijke kalender-regeling is aanvaard, terwijl zovele problemen die de hele mensheid aangaan ook in de huidige tijd nog zo moeizaam of niet internationaal geregeld blijken te kunnen worden. In de loop van de tientallen e geboekstaafde geschiedenis van de mensheid hebben er minstens even- vele tientallen tijdrekeningen, kalen ders of chronologieën bestaan. Zij probeerden alle om de tijdrekening min of meer te harmoniseren met de seizoenen Sommige regelingen gin gen uit van de zonnestand, andere van schijngestaltes van de maan of zeer plaatselijk zelfs van periodieke overstromingen of het rijpen van de maisoogst. overigens beide verschijn selen die nauw met de seizoenen ver band hielden Hel startpunt van jaar tellingen hield meestal verband met godsdienstige gebeurtenissen en my then en in nauw verband met reli gieuze hoogtijdagen. Vandaar ook. dat kalenderindeling en chronologie veelal een specifieke taak van pries ters was. In enkele gevallen baseerde men de jaartelling op heersehappij- penoden van de hoogste machtheb bers. Uiteraard moest een dergelijke di versiteit van kalenderindeling en jaartelling met het toenemen van de onderlinge menselijke contacten over steeds grotere gebieden op den duur volkomen scheef lopen. 'Ster van Bethlehem' De thans universeel erkende (hoe wel nog niet overal gangbare) jaartel ling gaat uit van de geboorte van Christus. Dat is een uitermate twijfel achtig uitgangspunt We weten niet exact het jaar en de dag van die ge boorte. dat wil zeggen het moment waarop wij onze jaren zijn gaan tel len. Er is nog nimmer een nauwkeu rige datering gevonden die aansloot of paste in toen bestaande chronolo gieën waarvan wij de positie ten op zichte van onze huidige jaartelling wel nauwkeurig weten Het fenomeen van de „Ster van Bethlehem" geeft bij terugrekening aan de hand van onze huidige betrekkelijk nauwkeu rige astronomische kennis ook geen duidelijk houvast Men heeft wel eens gedacht, dat het toen een zeer heldere komeet geweest is. of een ster-explosie zoals een super-nova Ook heeft men terugge rekend. of het hemelverschijnsel mis schien de conjunctie van een aantal planeten was Voor geen van deze verklaringen bleken evenwel sterke gronden te bestaan. Niettemin baseert de christelijke jaartelling zich op deze nauwelijks te dateren geboorte De telling en de ka lenderindeling bestaan uit een men gelmoes van oude Egypüsche joodse en Arabische en ook Romeinse ka lenders en jaarrekeningen Maar aan vankelijk liep de kalender volledig uit de hand doordat hij ach niets scheen aan te trekken van de seizoe nen. We zeiden het al eerder priesters en hogepriesters waren In de meeste gevallen de ..regisseurs' van de tijd rekening. Het was daarom in het ge heel niet verwonderlijk, dat het paus Gregorius XIII was die in 1582 een beter kloppende regeling liet ontwer pen Hij voerde het kalendersysteem ln. dat thans over de gehele wereld wordt aanvaard en vrijwel overal ook gehanteerd Zonder moeilijkheden ging de in voering van deze kalenderindeling echter niet In vele landen wilde men er niet zo meteen aan. merkwaardig genoeg ook in vele Landen waar toen al de „christelijke" voorganger, de Juliaanse kalender, wel in zwang was. Gregorius bepaalde dat - om het verband tussen kalender en seizoe nen en vooral ook de paasdatum te herstellen, zijn tijdrekening op 15 ok tober 1582 zou ingaan Maar voor ve len was het volgens de Juliaanse ka lender op die dag dertien dagen vroe ger. Men voelde zich veelal genomen en beroofd van bijna twee weken le ven Er waren ook maatschappe lijke bezwaren van allerlei aard en een en ander had op vele plaatsen rel len en zelfs reguliere opstanden tot gevolg. Niettemin won Gregorius op den duur het pleit. In Holland en Zee land werd de nieuwe regeling in 1583 officieel in gebruik genomen, in Groningen en Friesland duurde dit echter tot 1701. Enkele voorbeelden buiten onze grenzen: Engeland en koloniën wachtten tot 1752 met er kenning, Duitsland volgde in 1776, Zweden pas in 1824 en Rusland ging pas in 1918, na de Oktober-revolutie (die nu in november wordt gevierd) van 1918 tot erkenning over. Joni Mitchell is haar poppe bijnaam 'de groupie van dc sien' nagenoeg kwijt. En dat zou tijd worden ook. Aanvankelijk lag het blijkbaar voor de hand har te bestempelen als ccn merkwaardig soort muzikale para siet. Eentje die weliswaar haar eigen nummers maakte, maar die trachtte le slijten aan de lieden die eertijds de trend bepaalden. Bovendien papte ze om die reden met deze mu zikanten aan, althans: dat beweer den de alom tegenwoordige boze tongen. Ze trok op met Stills, werd gesignaleerd met Young, raakte be vriend met Nash en verwierf par does die weinig verheffende bij- Ondertussen vervaardigde ze de mooiste composities en bracht de geweldigste elpees uit. die er ook best waren gekomen zonder de steun van genoemde heren. Joni is een waan zinnig muzikale vrouw, die het zich zelf en haar luisteraar niet gemakke lijk maakt met een volkomen, ken merkend eigen geluid. Daarin is een zodanige afwisseling aangebracht, dat dc spanning van begin tot eind is gewaarborgd. Boeiende muziek met daarop een elastische stem en duide lijke - meestal verhalende - teksten en ziedaar: Joni in een notedop. Haar nieuwste elpee heet The his sing of summer lawns' (Asylum AS 53 018), de subtiele titel die het te bele ven sfeertje goeddeels omvat. Aan de instrumenten staan: Robben Ford. Jeff Baxter, Joni Mitchell, Larry Carl ton en James Taylor (gitaren) Victor Feldman, Joni Mitchell en Joe Sam ple (toetsen). Max Bennett en Wilton Felder (basgitaren) John Guenn (drums) en nog een handvol blazers. Vanzelfsprekend is ook het typische hoesontwerp weer van de zangeres. Ten voeten uit ligt ze in een zwembad te luisteren naar het bijna onhoor- loptientoptientoptientoptientoptientoptientoptientoptiento Titel 1 1) Love Hurts 2 2) La Ballade des Gents 3 (11) Georgie 4 8) Ich bin wie Du 5 4) Theme from Mahogany 6 3) Volare 7 (17) Rain 8 5) King Kong 9 (14) J'attendrai 10 (15) The lies in your eyes Artiest Nazareth Gerard Lenorman Pussycat Marianne Rosenberg Al MarUno Status Quo Jimmy Castor Bunch Dallda The Sweet ptientoptientoptientoptientoptientoptientoptientoptientop bare gehis. Wie een ogenblikje tijd heeft, zou maar eens mee moeten luisteren. Emmylou Harris Er valt deze week trouwens nog meer fraais te beluisteren. 'Elite hotel' van Emmylou Harris bijvoorbeeld (Re prise 54 060). De tweede langspeel plaat van de als metgezellin van wij len Gram Parsons bekend geworden zangeres met de bijzonder aange name stembanden. Emmylou is de vertolkster van het levenslied in de country-rock. het muziek-genre dat haar gewezen com pagnon nota bene heeft uitgevonden, zeg maar. Van de achtergrond is ze na het verscheiden van Gram op de voorgrond getreden. Ze heeft zich verzekerd van een groep op zorgzame vaders lijkende muzikanten en wordt allerwegen verwelkomd als 'the sweetheart of the rodeo in eigen per soon. Aangezien ze zelf vrij weinig accepta bels schnjft is ze aangewezen op wat anderen voor haar hebben gemaakt. In de gevallen 'Feelin' single - Seeing doublé'. 'One of these days', 'Till I gain control again'. 'Sweet dreams' en 'Satan's jewel crown' is dat geen ramp. Het zijn - zeker voor de lief hebbers van country-rock en dat is tegenwoordig L.^na iedereen - voor het merendeel onbekende titels. In de andere gevallen van 'Elite hotel' is het echter wel een ramp. tenminste iets dat er veel op lijkt. Wie trapt er nou nog onbekommerd in tamelijk overbodige uitvoeringen van het oude Burrito-meesterwerk 'Sin City', de Buck Owens-klassieker 'Together again', het Lennon-McCartney stuk 'Here, there and everywhere'. 'Jamba- laya' van Hank Williams en 'Wheels' weer van de Flying Burrito Brothers. Emmylou mag dan beeldig zingen, de repertoire-keus van haar 'Elite hotel' valt bitter tegen en is misschien het best te vergelijken met die van het orkest dat dagelijks van acht tot vijf in de studio zit te werken aan flauwe achtergrondmuziek voor supermark ten en winkelstraten. Als ik Emmylou een voorstel mag doen; verstevig de banden met Rod ney Crowell en leg je samen toe op nieuwe country-rock van de 'Boulder to Birmingham-allure'. Daaraan be staat volgens mij behoefte Trou wens, als ik nog even mag: Voorkom dat iemand anders dan Herb Peder- son zich met de achtergrond-vocalen bemoeit. 'Elite hotel' is fraai. De vorige. Pieces of the skv', is veel fraaier en de derde moet straks fraaist worden met in achtneming van deze als heilzaam bedoelde - in alle vriendelijkheid ge sproken - woorden. De vaderlijke muzikanten mogen gerust blijven, maar dat wisten Glen D. Hardin. Hank diVito, James Burton, Herb Pederson. Emory Gordy. John Ware. Ron Tutt en Brian Ahem al lang. Carole King Het stapeltje dames wordt al wat kleiner. Bovenop ligt nu Thorough bred' van Carole King (Ode Records SP 77 034) Aan deze plaat is hier ei genlijk weinig toe te voegen. Alles is even gaaf. Een nadeel is de eentonig heid Steeds hoor je hetzelfde ritme of een ritme dat de King-minnaars sinds Tapestry' erg vertrouwd in de oren zal klinken Zet een nummer op en geniet er van. Draai er straks nog een en beleef er evenveel plezier aan. Speel de plaat echter liever niet ach ter elkaar af. Dan is het gevaar name lijk niet denkbeeldig datje een hekel aan 'carole krijgt en dat is nou ook weer niet nodig.Elk nummer is een hoogte punt. Mede dankzij Robert 'Waddv' Wachtel, Danny 'Kootch' Kortchmar, Russell Kunkel. Leiand Sklar. Tom Scott, Ralph McDonald, JamesTaylor. David Crosby en Graham Nash Als de huishoudbeurs het toelaat is de gang naar de platenhandelaar voor deze 'Thoroughbred' een mooi tijdverdrijf. JONI MITCHELL Bonnie Raitt tenslotte zou best wat meer aandacht kunnen krijgen dan nu. Ze zingt pittig. Geeft aan Emmy lou een mooi voorbeeld van een prima repertoire-keus. Op haar trou wens al geruime tijd verkrijgbare 'Home Plate' (Warner Brothers WB 56 160i staan tien mooie dingen die uit eenlopen van 'What do you want the boy to do' van Allen Toussaint, via 'Run like a thief van J D. Souther'en 'Sugar Mama' van Delbert McClinton Tot zover de dames, die eens wat meer ruimte kregen dan gewoonlijk. In de loop der maanden is een aantal platen blijven liggen. Sommige te recht andere zeer ten onrechte. In deze rubriek is nog niets gezegd over de zeer waardevolle 'Clang of the Yankee Reaper (Warner Bros WB 56 1611 van Van Dyke Parks. Liefhebbers van 'Carribean music' kunnen hun hart weer ophalen, ook al blijft 'Discover America' iets aan trekkelijker. Op "Clang of the Yankee Reaper' staat daarentegen het onna volgbare nummer "Cannon in D' van Pachelbel. waarin we het oude ver trouwde "Een vaste burchther kennen. Maarten Luther's lied ver taald in een heel aanvaardbare Dyke Parks-toonzetting. Dne elpees in acht jaar is een zowel haast unieke als vrij povere produkue Van David Allen Coe verscheen op CBS '80 9081 de weinig opzienbarende elpee 'Once upon a rhyme' met als fraaie uit schieter 'You never even called me by my name' van Steve Goodman. Kevin Coyne nodigt zijn fans uit een feestje te bouwen met 'Let's have a party' (Virgin 89 8001. Een (bekendei studiokant en een 'live-kant. Een aardige plaat en Kevin Coyne zingt rauw. John McLaughlin is present met 'In ner worlds' (CBS 69 216). Ray Wylle Hubbard met 'Ray Wylie Hubbard and the Cowboy Twinkies 'Reprise MS 2231). de groep 'Ace met Time for another' (Anchor ANCL 2013), de groep 'Boxer' met "Below the belt' 1 Virgin 27 030 XOTi en Spooky Tooth' met "The best of Spooky Tooth' (Island 89 483/. Van Tom Jans tenslotte The eyes of an only child' (CBS PC 33 699). Van deze laatste platen hoeft niemand wakker te lig gen. en Glen Clark naar Tm blowin' away' van Eric Kaz. Ook dc begeleidings groep ziet er weer naar wens uit: Bonnie Raitt 'let op. slide-guitari. Feebo. Gary Mallaber. Wil! McFarla- ne. John Hall, Fred Tackett. Bill Payne. Jai Winding. Dennis Whitted en nog vele anderen. J. D. Souther, Jackson Browne. Emmylou Hams en Tom Waits vullen de achtergrond met zang. Zoals men weet. kan het dan niet meer mis gaan. F* SAMENSTELLING: FLIP FEIJ

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 23