Geen omkoping bij F-16 order Mogelijk ingrijpen overheid in tandheelkundige inrichtingen GENERAL DYNAMICS ZAL ALLE VERPLICHTINGEN NAKOMEN" „Ook kamer moet zich matigen'9 3 President Lewis: tegenorders naar Nederlandse industrie OPROEP AANTJES: KRITIEK OP GERICHTE STEUN AAN ZEESCHEEPVAART NVV-jongeren voorkom ontslag 900 tongeren HAUSER TREKT BEWERING IN: VRAGEN IN KAMERCOMMISSIE ROND MEDISCH TUCHTRECHT WNSDAG 24 FEBRUARI 1970 rtOYINCIAlE ZEEUWS! COURANT Doel van de bijeenkomst was or.der meer het wegnemen van de twijfels die de laatste weken bij industrieën en vakbonden zijn gerezen over het nakomen van de toegezegde compen satieorders. Henk Vos van de Indus triebond NW verklaarde onlangs dat de compensaties wellicht maar de DEN HAAG De tegenorders voor de Nederlandse industrie in ruil voor de aanschaf van de F-16-straaljager van General Dynamics, zullen vooralsnog gewoon worden uitgevoerd. Vol gens de president van General Dynamics, David S. Lewis, is er geen reden tot ongerustheid. „Onze gedachten daarover zijn nog steeds hetzelfde als een jaar geleden", zo zei Lewis maandag op een persconferentie in Den Haag. Lewis gaf toe dat dit kan betekenen dat de fabricage van onderdelen die hier te duur gaat worden, naar Ameri ka kan worden overgebracht. Aan de 40 procent compensatieorders zal ech ter niet worden getornd. Die 40 pro cent zullen hier in elk geval worden omgezet. Lewis rekende voor dat de N'ederlandse industrie aan tegenorders ongeveer 450 miljoen dollar zal om zetten- De betrokken fabrieken zijn Fokker, Hollandse Signaal Apparaten. DAF, Simmonds en de Oude Delft. De mees te onderdelenleveranciers zijn al in een zeer vroeg stadium bij de produk tie van de F-16 betrokken. „Er is nog nooit een vliegtuigprogramma ge weest, waarbij de co-producenten al meewerkten bij bet ontwikkelen van de allereerste toestellen. Neem Lockheed: de Starfighter was in Ame rika allang in produktie vóór de co producenten erbij werden betrokken", zo zei Lewis. Deze industrieën profite ren daardoor ten volle van de techno logische ontwikkelingen in Ameri ka. De president van General Dynamics bestreed de geruchten in de kranten, dat het afsluiten van de contracten met de cxvproducenten met grote moeilijkheden gepaard zou gaan. .Alle co-produoenten zijn onder contract. We hebben vorig jaar gezegd dat alle contracten in het voorjaar van gesloten moesten zijn. Dat gaat ook gebeuren. We liggen niet achter op ons schema. Er zijn geen problemen en niemand verliest zijn plaats". Volgens dat schema zal de eerste F- 16 voor de Amerikaanse luchtmacht worden afgeleverd in augustus 1978. Europa komt in 1979 aan de beurt. De eerste Europese F-16 wordt in januari 1979 afgeleverd in België (door vlieg tuigfabriek Sabca), terwijl bij Fokker op Schiphol de eerste F-16 in juni 1979 van de band zal rollen. Het gaat voor de vier genoei landen momenteel om een order van 384 toestellen. Elke F-16 kost onge veer 15 miljoen gulden per stuk. .Die prijs ligt beneden alle andere toestel len die kandidaat stonden", aldus Le wis. Volgens hem was de F-16 aanvan kelijk zo onbekend dat ze bij de Amerikaanse luchtmacht niet op de prioriteitenlijst voorkwam. „Nu staan we tweede op de lijst van materieel- prioriteiten van de Luchtmacht", zo vertelde Lewis. Eerst op die lijst is de -1 bommenwerper. Inflatie Volgens de top-baas van General Dynamics zijn alle co-producenten „volledig tevreten". Wel waren er wat probleempjes met de leveringstijden en -co.idities. alsmede met de arbelds- prijzen en de inflatie. ..Maar dat Is een zaak voor de regering en niet voor ons". De F-16-contracten zijn zo afgesloten, dat de fabriek nooit kan lijden onder of profiteren van een toe- of afnemende inflatie. Is in een Iwpaald land de inflatie hoger dan in de andere vier landen, dan moet de betrokken regering die lasten vooi industrieën opvangen. Lewis zei dat de F-16 goedkoper zou zijn geworden als alle tot dit moment bestelde 1500 toestellen in Amerika gebouwd zouden worden Dat prijsverschil bedraagt ongeveer IC procent. Daar staat echter weer tegen over dat de Amerikaanse regering belangrijk heeft bijgedragen in het ontwikkelingsprogramma van toestel. De bouw is echter uitbesteed aan industrieën in Nederland, België. Denemarken en Noorwegen om ook die te laten profiteren van een miljar denorder van hun regeringen. De al genoemde Henk Vos van de Industriebond NW uitte onlangs als een van zijn grote zorgen dat Fokker een deel van zijn produktie naar de zusterfabriek in Duitsland gaat uitbe steden. omdat de capaciteit van de fabriek op Schiphol te klein zou rijn. Lewls zegt dat General Dynamics zich daar niet mee bemoeit .Hoe Fokker zijn werk uitbesteedt interesseert ons niet. Dat is een zaak voor de regering. Mits die andere fabriek maar gekwali ficeerd genoeg is, want uiteindelijk Meer kandidaten Nederland, België, Denemarken en Noorwegen zijn momenteel de enige1 landen die bij General Dynamics or- ders hebben geplaatst voor de F-16. een toestel waarvoor overigens nog geen naam Is verzonnem. Kandidaten zijn er ook onder andere landen. Spanje heeft in het verdrag dat vori ge maand met de Verenigde Staten ks gesloten, een order opgenomen voor 72 F-lfi-tors tellen. Volgens lewis wordt momenteel ook In Israël. Per- zië. Japan, Korea en Canada ernstig gedacht over een aanschaf van de F- 16. De onderhandelingen daarover worden niet door General Dynamics gevoerd. ,I)aar blijven wij bulten. Dat is een strikte zaak voor «Ie regerin gen". De ongerustheid over het nakomen van alle compensatieverplichtingen zal aanstaande donderdag worden bespro ken in een vergadering van de vaste tweede-kamercommissie voor defen sie en economische zaken Daarbij zullen minister Vredeling (defensie) en vermoedelijk ook minister Lubbers (economische zaken) aanwezig zijn. D= kamerleden willen van ce bewinds lieden weten in hoeverre de Neder landse industrieën de toegezegde or ders ook zulten kunnen en mogen uitvoeren. Er zal voor die tijd overleg plaatsvinden tussen de ni Nederland zijnde directieleden van neral Dynamics en de regering. AMSTERDAM AR-fractielei- der Aantjes heeft maandagavond zijn collega-kamerleden opgeroe pen in deze tijd niet te veel kost bare maatregelen te eisen van het kabinet-Den Uyl. „Van de ge wenste bezuinigingen kan niets terechtkomen als de partijen hun specialisten bij debatten om steeds maar meer geld laten vra gen", aldus Aantjes op een poli tieke bijeenkomst in Amsterdam, ,J)e vakbonden willen e asrrtal manjaren, wij willen de kosten to laag mogelijk trachten te houden", aidus Lewis, die benadrukte dat die lage aanschaffingsprijs van de F-16 juist zo'n groot, pluspunt voor zijn vliegtuig is. „Wij zien daarnaast liever dat iets minder mensen een hele lan ge tijd werk hebben aan de F-16 dan dat veel mensen er kort aan kunnen werken, met als gevolg dat zij daarna weer zonider werk zitten". Ir. de contracten die tussen Ameri ka en de vier landen die de F-16 gaan kopen (Nederland, Noorwegen, Dene marken en België) zijn j opgenomen dat de comper 40 procent van de totale kosten zullen bedragen. Daarvoor moeten tal van onderdelen voor het vliegtuig worden gemaakt. „Als die onderdelen te duur worden, dan betekent dat dat uw fabrieken er maar weinig van kunnen maken. Hoe goedkoper ze ze maken, hoe meer werk er is", aldus Le wis. (ADVERTENTIE) Slot van pagina 1 ven. Minister Lubbers van economi sche zaken, speciaal voor dit punt aanwezig, en staatssecretaris Van Hui ten houden daar echter onverkort aan vast. Commissie De Nota Zeescheepvaart komt voort uit het rapport van «Ie commi Viersen, die de laatste maanden een onderzoek heeft Ingesteld naar de po sitie van de Nederlandse zeescheep vaart- Die positie is niet rooskleurig. Kern van de problematiek is, dat in de afgelopen tien Jaar de Nederlandse handelsvloot nagenoeg stabiel bleef en de werkgelegenheid «iaarbinnen fors daalde, terwijl de wereldhandel en wereldvloot in die jaren verdubbel de. De voortschrijdende technologische ontwikkeling en de steun die andere1 landen al sedert jaren aan hun koop vaardijvloten verlenen, zijn de belang rijkste oorzaken van die achterstand. Van Huiten ziet twee oplossingen: ten eerste dat we de ontwikkelingen woon op zijn beloop laten. De tweede is steun aan de bedrijfstak via over heidsingrijpen. In de scheepvaart vin den nog altijd 38.000 mensen (waar van 28-000 Nederlanders) werk. Van Huiten wil dat de reders nauw betrokken worden bij het mede-ont wikkelen van de voorwaarden voor de steunverlening. Aangezien de onderne mers tot nu toe weinig enthousiasme hebben kunnen opbrengen voor zijn plannen, is dat overleg nog maar nauwelijks op gang gekomen. Van Huiten stelde dat het geld goed steed zal moeten worden en alleen terecht moet komen bij die onderne mers die het echt nodig hebben. De kosten die aan de investerings premieregeling verbonden zijn, bedra gen 300 miljoen gulden. De aftrekrege ling kost de overheid daarentegen bedrag van 170 miljoen gulden. Voor de uit de steunverlening volgende in vesteringen heeft dat verschil geen effect. De 170 miljoen is een belas tingvoordeel voor de investeerder. Bij de premieregeling moet hij natuurlijk weer belasting over de dan ontstane opbrengsten betalen De uiteindelijke kosten voor de schatkist liggen dan toch weer vlak bij elkaar. 'Verdampt' DINSIjm m< '.jSDAG ^ktALtSfcKI HtlJN PvdA-woordvoerder Roels vreest, dat de subsidie aan reders, die bij Nederlandse werven besteed moet worden, vellicht „verdampt" aange zien die verven hun prijzen dan extra Icunnen verhogen- Minister Lubbers zei daareii tegen eerder bang te zijn dat de werven die hulp weer via verlaagde prijzen aan de reders moe ten doorgeven, omdat «le werven fi nancieel zwak staan. Ze kunnen nau welijks eisen aan hun afnemers stel len. Een geheel ander probleem is de concurrentie die de Nederlandse han delsvloot ondervindt van bijvoorbeeld de Oostbloklanden. Van Huiten reken de de commissie voor, dat van al het. goederenvervoer tussen Nederland en de Sowjet-Unie tussen 70 en 80 pro cent voor rekening van de Russen komt, terwijl de Nederlandse vloot nauwelijks enkele procenten mag ver voeren. De heer Van Kuijen (ppr) diende dan ook een motie in waarin hij van de regering vraagt samen met de andere EEG-landeo een conferentie, waarop een stabiele en billijke verdeling in het internatio nale zeetransport bereikt moet wor- Van Huiten wil ten slotte ook pro beren meer arbeidskrachten in de zeescheepvaart te werven. Hij meent dat in deze bedrijfstak waarin veel buitenlanders werken veel prettiger gewerkt wordt dan velen op de wal denken. Enkele sprekers betoogden, dat we er voor moeten zorgen dat genoeg Nederlanders op de vloot wer ken, omdat we in een (dreigende) oorlogssituatie lang niet altijd op bui tenlanders zullen kunnen rekenen. Van Huiten zei het vreemd te vin den dat, terwijl de luchtvaart nog altijd appelleert aan de gevoelens van jonge mensen, de „glamour" van de scheepvaart verdwenen is. Hij kondig de aan samen met de reders wat meer aan public relations te willen gaan dóen- signaleerde in de Kamer een verdeeldheid over de wijze waarop de regering in de komende vier jaar ongeveer tien miljard gulden moei bezuinigen. Hij achtte het niet uitge sloten dat het kabinet van deze ver deeldheid gebruik wil maken en „van ijsschots tot ijsschots" de eindstreep wil halen. ..Maar het is beter cat e; een redelijk compromis wordt gevon den tussen christen-democraten en so cialisten", zei de AR-fractievoorzit> ter. Het onderwerp van de bezuinigin gen is een van de drie grote .hobbels" waarvoor het kabinet zich de komen de tijd geplaatst ziet. Een ander dis cussiepunt is voor de heer Aantjes hei debat over de nieuwe abortuswetge ving. Hij meende dat het. volgende kabinet voor grote problemen ge plaatst wordt als geen van de drie ingediende wetsontwerpen (een van de socialisten, een van «ie WD en een van de christen-democraten) wordt aangenomen „Het beste zou zijn als het christen-democratische voorstel, al dan niet geamendeerd, door de Ka mer wordt aanvaard", aldus Aan tjes. Het derde probleem voor het kabi net is volgens Aantjes de vermogens- aanwasdeling. Belangrijkste vragen daarbij zijn of het geld aan de onder neming kan worden onttrokken en of de beschikkingsmacht moet liggen bij de werknemers of de vakbonden „Spreiding van bezit is iets anders dan verplaatsing van kapitalisme", vond Aantjes. Overigens merkte hij op, dat het oordeel over het kabinet- Den Uyl tot op heden redelijk gunstig uitvalt. Als voorbeelden voor beleids onderdelen waarvoor hij waardering had, noemde hij de oliecrisis, de eco nomische recessie en het beleid bij de gijzelingen. UTRECHT (AN'Pl Het NW-Jonge-1 rencontact (NW-JC) heeft minister Boersma maandag gevraagd te voor- I k«»men «iat 900 Jongeren, «lie nu wer ken in het kader van de interimrege ling werkloze Jongeren, binnenkort op straat komen te staan. In de eerste plaats zou de regeling met een Jaar verlengd moeten worden. Het NW-JC heeft z"n grote veront rusting over het dreigende ontslag uitgesproken in een open brief, ge richt aan de ministers Boersma. Van Doorn, De Gaay Fortman, Van Keme- nade, V or rink en Duisenberg en aan de vaste kamercommissie van sociale zaken; een delegatie van het NW-JC overhandigde de brief maandag aan minister Boersma. De interimregeling van 1975, die be doeld was om werkloze jongeren aan een baan in het welzijnswerk of bij de overheid te helpen, loopt binnen kort af. Volgens het NW-JC mag de 35 miljoen voor het project met worden gebruikt om de jongeren nog langer in dienst te houden. „Her. Jaar dat ze dan hebben gewerkt heeft hen niet- verder geholpen; immers, de op leiding die hen in het vooruitzicht was gesteld is niet van de grond gekomen", aldus het NW-JC, dat al vaker heeft aangedrongen op een om zetting in vaste arbeidsplaatsen waar dat mogelijk is. Daarbij is het jonge rencontact gesteund door de Federa tie Nederlandse Vakbeweging 'FNV) die de ministers ook al twee keer beeft verzocht om een oplossing. NEDERLANDSE WERVEN WILLEN TANKERS VOOR VLOEIBAAR GAS BOUWEN DEN HAAG (ANP) - General Dyna mics is via haar dochtermaatschappij Quincy scheepswerf nog steeds in ge sprek met Nederlandse werven over het bouwen van schepen voor het vervoer van vloeibaar aardgas. Dit heeft de heer David S- Lewis, voorzit ter van de raad van beheer en diree- teur-generaal van General Dynamics, maandag meegedeeld op een perscon ferentie in het Promenade hotel in Den Haag- Hij herinnerde aan «ie persconferen tie die de heer P. Takis Veliotis, president van Quincy, op 16 april van het vorige ja&r in Den Haag heeft gehouden naar aanleiding van zijn oriënterende besprekingen daarover met o-a. Rijn-Schelde-Verolme. De heer Lewis merkte op dai men in Nederland de voor het vervoer van dat vloeioaare gas nodige schepen wel wil bouwen. De schepen zijn van Noors ontwerp. De sferische bollen, waar in het vloeibare gas bij een temperatuur van ongeveer 260 f «mder nul wordt vervoerd, zullen worden gebouwd door Quincy. Vijf van zulke bollen zullen, elk met een hoogte van een gebouw van twaalf verdiepingen, in de scheepsromp worden opgesteld. Algerije heeft belangstelling voor zul ke schepen van ongeveer tweehonderd duizend ton voor het vervoer van vloeibaar gas naar onder meer Ja pan. Amerikaanse bewindsman maakt rw> merateel een rondreis «foor Latijov Amorika. Het Japanse pariemen* heeft maandag «Ie Amerikaanse regering verzocht om opening van zaken wat betreft de Japanse kant van het Lock heed-schandaal. En de namen van Ja panse regeringsfunctionarissen die steekpenningen ontvingen van lock heed, bekend te maken. In Italië ls eer. gerechv-ti k - ingesteld naar «ie handelwijze van «ie ex-dltbc teur van Tinmeccanican', Camilio Cm- cianl in verband me', de Lockheedaf- fatre. "Finmeocanica" :s een samen bun- o T doling ran grote Italiaanse staatifoe- S. Lewis, president van General drijven. van Af Romeo tot bet kern- Dynamics, maandag op een pers- oentraiebedrijf DEN HAAG - General Dynamics heeft n«x>it omkooppraktijken ge bruikt om de F-16-straaljager in Europa aan de man te kunnen brengen. „Ik kan categorisch ont kennen dat wij ooit enige betaling hebben gedaan aan enige rege ringsfunctionaris of wie dan ook in een van de vier landen waar mee wij zaken doen", aldus David POMPBEDIENDE KRIJGT VIJFTIEN MILLE VOOR ONSCHULDIG 'ZITTEN' ZWOLLE De 37-jarige pompbedien de A. Jfiostcn uit Biddinghulzen die zomer 1975 anderhalve week (onscho)- dig) in voorarrest zat op verdenking van deelname aan de Nunspeetse General Dynamics contact met „sponrwegmoord". zal door de Justitie conferentie in Den Haag. Zoals bekend heeft Nederland 82 van deze 15 miljoen gulden kostende vliegtuigen besteld. De Amerikaan Ernst Ha user. die ook het Lockheed-schandaal In «ie openbaarheid bracht, zei eerder ervan overtuigd te zijn da; General Dyna mics drie hoge Nederlandse functiona rissen had betaald teneinde de order voor de F-16 in de wacht te sle pen. Hauser blijkt deze uitlatingen nul tegenover Lewis te hebben Ingeslikt Direct na bet bekend worden van de opmerkingen van Hauser heeft de topj hem gezocht. „Ik zal niet zeggen dat we erdoor waren geschokt", zo vertel de Lewis maandag in Den Haag., .sub.ar we hebben hem opgebeld er. gezegd dat we hem voor de rechter konden brengen. Hij ontkende echter tegenover ons «lit gezegd te heb- ben". Het dreigement met de rechter was voldoende om Hauser een telegram te laten sturen naar «ie advocaten van General Dynamics. In dat telegram zegt Hauser ,.n«x)it uit eerste hand informatie te hebben gehad over om kopingen of voorgenomen omkoping; van enige publieke figuur in Neder land". Lewis zei maandag „dat Hauser nu in elk geval wé! de waarheid vertel de". Lewis zei «iat General Dynamics rich, voor zover hij wist. niet voor de speciale onderzoekcommissie -.-an se nator Church zal boeven te verant woorden. zondag afgetreden als directeur van Fmmeccanica. nadat zijn naam tn op spraak was gekomen door zijn vriend schap met een advocaat die wegen* corruptie wordt vervolgd. schadeloos worden gesteld. De hoofd officier van Justitie te Zwolle, mr. Van Buuren uit Heino, heeft UJdem een zitting van d«- Raadkamer beslis! dat aan de heer Joost en f 15.500 amar- tegeld zal worden uitbetaald. Joosten, Amsterdammer van origine maar sinds enkele Jaren woonachtig in «ie Plevopolder, werd vorig Jaar augustus gearresteerd omdat de re cherche veronderstelde dat hij een aandeel zou hebben gehad in «ie ge welddadige dood van twee mede-wer kers van het wegrestaurant Les Rou tiers 'de 21-Jarige serveerster Lydia de Ruyter uit Nunspeet en de 60- jarigc magarijndhef R. W. Rosheuvel uit 't Harde), wier stoffelijke over schotten destijds werden aangetroffen langs de spoorlijn Zwolle-Am er»- Kissinsrr De Verenigde Staten willen komen tot een internationaal akkoord waarbij omkooppraktijken van Amerikaanse multinationale ondernemingen onmo gelijk worden gemaakt. Een voorste! hiertoe is zondagavond geformuleerd door Henry Kissinger tijdens een on verwachte persconferentie in de Co- lumbiaanse hoofdstad Bogota. De DEN HAAG (GPD/ANP) Er lijkt een kans te bestaan dat de tandheelkundige inrichtingen die de laatste jaren in opspraak zijn, kunnen worden aangepakt. Staatssecretaris Hendriks (volks gezondheid) bekijkt nu of deze instituten onder de werking van artikel 8 van de wet op de zieken huisvoorzieningen kan worden gebracht. Dit artikel houdt in dat van overheidswege kan worden bepaald aan welke eisen instel lingen moeten voldoen om te wor den erkend. Hendriks zei dit tijdens de maandag gehouden openbare vergadering van de vaste Tweede-Kamercommissie volksgezondheid. Hij vermeldde dat hel toepassen van deze wet een van de mogelijkheden is. die zijn geopperd om een einde te maken aan de onge wenste situatie van de tandheelkundi ge instituten. Over deze kwestie wordt overleg gevoerd met «ie Maatschappij Tandheelkunde De georganiseerde tandartsen heb ben grote bezwaren tegen het bestaan van allerlei instituten, waaraan in the orie tandartsen zijn verbonden, maar waar in werkelijkheid meestal tand- techniekers de klanten van kunstgebit ten voorzien. Trekken e-d. gebeurt vaak (onder narcose) op ondeskundi ge wijze, soms met zeer onaangename gevolgen. Veel opschudding ontstond toen vorig jaar in zo'n inrichting te Rotterdam een vrouw overleed, waar na bleek dat zij een kwaal had, zodat rij niet had mogen worden ver doofd. Tuchtrecht De. heer Lamberts (pvda) pleitte voor afschaffing van het medisch tucht recht. De heer Lamberts, zelf ai 23 jaar Md van een medisch tuchtcollege, vindt het beter dat er recht wordt gesproken door de gewone rechter omdat de tuchtcolleges hoewel ze altijd zeer gewetensvol werken door het publiek niet worden gewaar deerd en vertrouwd. Binnen de gewo ne rechtsspraak zou volgens de heer Lamberts een bijzondere kamer moe ten komen voor alles wat zich in de gezondheidszorg afspeelt. Daar zouden dan alle beroepsbeoefenaren met een beschermde titel (ook de verpleegkun digen) onder moeten vallen. De heer Tilanus (ch) uitte zich minder stellig over het al dan niet handhaven van het bestaande systeem. Hij drong in een ook door ARP en KVP gesteunde motie aan op nadere bestudering van de voorstellen inzake het tuchtrecht door een brede commissie van verte genwoordigers van de beroepsorgani saties. de rechtelijke macht, de patiën ten en juristen. Staatssecretaris Hen- driks voelt meer voor een wijziging van de procedure die de bezwaren tegen het huidige systeem zoveel mo gelijk wegneemt, dan voor een grondi ge struktuurwijriging. De tijd tussen het indienen van een klacht en de uitspraak zal in ieder geval moeten worden bekort, omdat lange procedu res vervaging of vervorming van klachten tot gevolg kunnen hebben. Er zou bijvoorbeeld één rechter kun nen worden aangewezen die zich hoofdzakelijk 'en voor het hele land) belast met de leiding van de tieh- Secretariaat Ook kan worden gedacht aan een landelijk secretariaat dat de activitei ten van de tuchtcolleges voorbereid. Het voorstel van de staatscommissie klachten alleen te laten imienen door de inspecteurs voor cie volksgezond heid, kan de gang van zaken volgens de staatssecretaris ook bespoedigen. De inspecties fungeren dan als een soort brievenbus en "zij kunnen de klachten zo 'vertalen' dat de rechter er mee aan de slag kan zonder dat tijdrovend vooronderzoek nodig is. KVP en WD drongen in moties aan op een zeer spoedige invoering van het tuchtrecht voor verpleegkundigen en fysiotherapeuten. De staatssecreta ris wilde zich daarover en over de motie-Til anus niet uitspreken voor dat hij overleg heeft gepleegd met de minister van justitie. Hij stelde ooi:, dat discussies over een eventuele af schaffing van het tuchtrecht niet kun-! nen worden beperkt tot de gezond heidszorg omdat meer groepen (advo caten. notarissen) tuchtrechtspraak kennen. de de socialist overheid een vestigingsbeleid voor apotheken moet voeren en dus moet bepalen hoeveel en waar apotheken komen. De staatssecretaris wimpelde de vraag af, omdat dit onderwerp nu volgens hem niet. ter sprake kon ko men. De commissie behandelde detai's van de wetgeving op de beroepsuitoe fening in de individuele gezondheids zorg. Overigens vreest Hendriks eer. teveel aan apothekers in de toe komst. Apotheken bleek, met een j groot deel van de kamercommissie I wel genegen de zogenaamde alterna-1 tieve geneeskunst acupunctuur e.d. ruimte te geven. Maar hij zag nog met gebeuren dat dergelijke voorzie-, mngen worden opgenomen in het zie kenfondspakket. Hoge kwaliteitseisen moeten aan «ie beroepsbeoefenaars worden gesteld, zo was de algemene mening. Staatssecretaris Hendriks noemde dne mogelijkheden om de kwaliteit van de medische zorg te bevorderen: een verplichte nascholing, een wette lijke maximum leeftijd en een ver plichte medische keuring voor artsen De heer Lamberts (pvda) sprak zich i uit voor een maximum leeftijd van 65: jaar. Oudere artsen zouden alleen on der toezicht van collega's mogen er ken. De heer Tilanus(chu) voelde! daarentegen niets voor een leeftijds grens Het lijkt hem beter de kwali teit van het werk van de dokter te beoordelen d2n diens leeftijd volgens de kalender. Over de kwaliteit van de specialisten opleiding zei de staatssecretaris, dat die opleiding niet met een examen wordt afgesloten, maar dat het be staande systeem wel enige waarbor gen biedt voor de kwaliteit. Toch neigt hij er toe, een stelsel van voor waarden en eisen op te zetten op basis waarvan de specialisten een proeve van bekwaamheid moeten af leggen. Hij vreest wel, dat het bijzon der moeilijk zal zijn om deze gedach te in de praktijk te "vertalen. Directie: F. van de Velde, K. Scherphuis en W F. de Pagter Hoofcfredacteur: G. A de Kok Adjunct-hoofdredacteuren M. P Dielemon en C van der Maas. BUREAUS: Vlissmgen: Wolsfroat 56-60, tel (01184) 15144. Middelburg: Markt 51, tel (01180)27651. Goes: Grote Markl 2, tel (01100) 16140 Terneuzen: Nieuwstroo! 22, tel (01150) 4457 Hulst: Steensfraot 6, tel. (01140) 4058. in de avonduren is de centrale •edaciis bezel van zondag t.'m /rijdog vonaf 20-00 uur: (01184) 15144. Telefoonnummers buiten kon tooruren: Advertentie-afdeling: (01186) 1584 's Zaterdogs (01184) 15144 van 9.00-1130 uur Redactie: (01184) 14799. Voor klachten bezorging op zo- 'erdag: de plactselijke kantoren van 9.00-11.30 uur Expeditie: (01183) 63533. Overl. adv maandag- I'm vrij dagavond van 20-30 fet 22.00 uur (01184) 15144 Zondagavond van 20.00 tot 22-00 uur. Abonnementsprijzen oer kwortaol f 37.75; franco per post f 42,— per maand I 12,75 osse nummers f 50 finclusiet 4°/e btw) Advertentietarieven: 77 cent pe« mm; minimumprijs per advertentie f 11,55; ingezon den medede'ingen 2Vj x to riet Brieven oureau van dit btad 2,50 meer Volledige tarieven met contract- orijzen op aanvroeg Alle advertentieprijzen exclusief 4°/e btw. Giro: 35 9? 00. Provinciale Zeeuwse Couront, Middelburg.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 3