Geen omkoping
bij F-16 order
Mogelijk ingrijpen overheid in
tandheelkundige inrichtingen
GENERAL DYNAMICS ZAL ALLE
VERPLICHTINGEN NAKOMEN"
„Ook kamer moet
zich matigen'9
3
President Lewis: tegenorders naar Nederlandse industrie
OPROEP AANTJES:
KRITIEK OP GERICHTE STEUN
AAN ZEESCHEEPVAART
NVV-jongeren
voorkom ontslag
900 tongeren
HAUSER TREKT BEWERING IN:
VRAGEN IN KAMERCOMMISSIE ROND MEDISCH TUCHTRECHT
WNSDAG 24 FEBRUARI 1970
rtOYINCIAlE ZEEUWS! COURANT
Doel van de bijeenkomst was or.der
meer het wegnemen van de twijfels
die de laatste weken bij industrieën
en vakbonden zijn gerezen over het
nakomen van de toegezegde compen
satieorders. Henk Vos van de Indus
triebond NW verklaarde onlangs dat
de compensaties wellicht maar de
DEN HAAG De tegenorders voor de Nederlandse industrie
in ruil voor de aanschaf van de F-16-straaljager van General
Dynamics, zullen vooralsnog gewoon worden uitgevoerd. Vol
gens de president van General Dynamics, David S. Lewis, is er
geen reden tot ongerustheid. „Onze gedachten daarover zijn nog
steeds hetzelfde als een jaar geleden", zo zei Lewis maandag op
een persconferentie in Den Haag.
Lewis gaf toe dat dit kan betekenen
dat de fabricage van onderdelen die
hier te duur gaat worden, naar Ameri
ka kan worden overgebracht. Aan de
40 procent compensatieorders zal ech
ter niet worden getornd. Die 40 pro
cent zullen hier in elk geval worden
omgezet. Lewis rekende voor dat de
N'ederlandse industrie aan tegenorders
ongeveer 450 miljoen dollar zal om
zetten-
De betrokken fabrieken zijn Fokker,
Hollandse Signaal Apparaten. DAF,
Simmonds en de Oude Delft. De mees
te onderdelenleveranciers zijn al in
een zeer vroeg stadium bij de produk
tie van de F-16 betrokken. „Er is nog
nooit een vliegtuigprogramma ge
weest, waarbij de co-producenten al
meewerkten bij bet ontwikkelen
van de allereerste toestellen. Neem
Lockheed: de Starfighter was in Ame
rika allang in produktie vóór de co
producenten erbij werden betrokken",
zo zei Lewis. Deze industrieën profite
ren daardoor ten volle van de techno
logische ontwikkelingen in Ameri
ka.
De president van General Dynamics
bestreed de geruchten in de kranten,
dat het afsluiten van de contracten
met de cxvproducenten met grote
moeilijkheden gepaard zou gaan. .Alle
co-produoenten zijn onder contract.
We hebben vorig jaar gezegd dat alle
contracten in het voorjaar van
gesloten moesten zijn. Dat gaat ook
gebeuren. We liggen niet achter op
ons schema. Er zijn geen problemen
en niemand verliest zijn plaats".
Volgens dat schema zal de eerste F-
16 voor de Amerikaanse luchtmacht
worden afgeleverd in augustus 1978.
Europa komt in 1979 aan de beurt. De
eerste Europese F-16 wordt in januari
1979 afgeleverd in België (door vlieg
tuigfabriek Sabca), terwijl bij Fokker
op Schiphol de eerste F-16 in juni
1979 van de band zal rollen.
Het gaat voor de vier genoei
landen momenteel om een order van
384 toestellen. Elke F-16 kost onge
veer 15 miljoen gulden per stuk. .Die
prijs ligt beneden alle andere toestel
len die kandidaat stonden", aldus Le
wis. Volgens hem was de F-16 aanvan
kelijk zo onbekend dat ze bij de
Amerikaanse luchtmacht niet op de
prioriteitenlijst voorkwam. „Nu staan
we tweede op de lijst van materieel-
prioriteiten van de Luchtmacht", zo
vertelde Lewis. Eerst op die lijst is de
-1 bommenwerper.
Inflatie
Volgens de top-baas van General
Dynamics zijn alle co-producenten
„volledig tevreten". Wel waren er wat
probleempjes met de leveringstijden
en -co.idities. alsmede met de arbelds-
prijzen en de inflatie. ..Maar dat Is
een zaak voor de regering en niet
voor ons". De F-16-contracten zijn zo
afgesloten, dat de fabriek nooit kan
lijden onder of profiteren van een
toe- of afnemende inflatie. Is in een
Iwpaald land de inflatie hoger dan in
de andere vier landen, dan moet de
betrokken regering die lasten vooi
industrieën opvangen.
Lewis zei dat de F-16 goedkoper
zou zijn geworden als alle tot dit
moment bestelde 1500 toestellen in
Amerika gebouwd zouden worden Dat
prijsverschil bedraagt ongeveer IC
procent. Daar staat echter weer tegen
over dat de Amerikaanse regering
belangrijk heeft bijgedragen in het
ontwikkelingsprogramma van
toestel. De bouw is echter uitbesteed
aan industrieën in Nederland, België.
Denemarken en Noorwegen om ook
die te laten profiteren van een miljar
denorder van hun regeringen.
De al genoemde Henk Vos van de
Industriebond NW uitte onlangs als
een van zijn grote zorgen dat Fokker
een deel van zijn produktie naar de
zusterfabriek in Duitsland gaat uitbe
steden. omdat de capaciteit van de
fabriek op Schiphol te klein zou rijn.
Lewls zegt dat General Dynamics zich
daar niet mee bemoeit .Hoe Fokker
zijn werk uitbesteedt interesseert ons
niet. Dat is een zaak voor de regering.
Mits die andere fabriek maar gekwali
ficeerd genoeg is, want uiteindelijk
Meer kandidaten
Nederland, België, Denemarken en
Noorwegen zijn momenteel de enige1
landen die bij General Dynamics or-
ders hebben geplaatst voor de F-16.
een toestel waarvoor overigens nog
geen naam Is verzonnem. Kandidaten
zijn er ook onder andere landen.
Spanje heeft in het verdrag dat vori
ge maand met de Verenigde Staten ks
gesloten, een order opgenomen voor
72 F-lfi-tors tellen. Volgens lewis
wordt momenteel ook In Israël. Per-
zië. Japan, Korea en Canada ernstig
gedacht over een aanschaf van de F-
16. De onderhandelingen daarover
worden niet door General Dynamics
gevoerd. ,I)aar blijven wij bulten. Dat
is een strikte zaak voor «Ie regerin
gen".
De ongerustheid over het nakomen
van alle compensatieverplichtingen zal
aanstaande donderdag worden bespro
ken in een vergadering van de vaste
tweede-kamercommissie voor defen
sie en economische zaken Daarbij
zullen minister Vredeling (defensie)
en vermoedelijk ook minister Lubbers
(economische zaken) aanwezig zijn.
D= kamerleden willen van ce bewinds
lieden weten in hoeverre de Neder
landse industrieën de toegezegde or
ders ook zulten kunnen en mogen
uitvoeren. Er zal voor die tijd
overleg plaatsvinden tussen de ni
Nederland zijnde directieleden van
neral Dynamics en de regering.
AMSTERDAM AR-fractielei-
der Aantjes heeft maandagavond
zijn collega-kamerleden opgeroe
pen in deze tijd niet te veel kost
bare maatregelen te eisen van het
kabinet-Den Uyl. „Van de ge
wenste bezuinigingen kan niets
terechtkomen als de partijen hun
specialisten bij debatten om
steeds maar meer geld laten vra
gen", aldus Aantjes op een poli
tieke bijeenkomst in Amsterdam,
,J)e vakbonden willen e
asrrtal manjaren, wij willen de kosten
to laag mogelijk trachten te houden",
aidus Lewis, die benadrukte dat die
lage aanschaffingsprijs van de F-16
juist zo'n groot, pluspunt voor zijn
vliegtuig is. „Wij zien daarnaast liever
dat iets minder mensen een hele lan
ge tijd werk hebben aan de F-16 dan
dat veel mensen er kort aan kunnen
werken, met als gevolg dat zij daarna
weer zonider werk zitten".
Ir. de contracten die tussen Ameri
ka en de vier landen die de F-16 gaan
kopen (Nederland, Noorwegen, Dene
marken en België) zijn j
opgenomen dat de comper
40 procent van de totale kosten zullen
bedragen. Daarvoor moeten tal van
onderdelen voor het vliegtuig worden
gemaakt. „Als die onderdelen te duur
worden, dan betekent dat dat uw
fabrieken er maar weinig van kunnen
maken. Hoe goedkoper ze ze maken,
hoe meer werk er is", aldus Le
wis.
(ADVERTENTIE)
Slot van pagina 1
ven. Minister Lubbers van economi
sche zaken, speciaal voor dit punt
aanwezig, en staatssecretaris Van Hui
ten houden daar echter onverkort aan
vast.
Commissie
De Nota Zeescheepvaart komt voort
uit het rapport van «Ie commi
Viersen, die de laatste maanden een
onderzoek heeft Ingesteld naar de po
sitie van de Nederlandse zeescheep
vaart- Die positie is niet rooskleurig.
Kern van de problematiek is, dat in
de afgelopen tien Jaar de Nederlandse
handelsvloot nagenoeg stabiel bleef en
de werkgelegenheid «iaarbinnen fors
daalde, terwijl de wereldhandel en
wereldvloot in die jaren verdubbel
de.
De voortschrijdende technologische
ontwikkeling en de steun die andere1
landen al sedert jaren aan hun koop
vaardijvloten verlenen, zijn de belang
rijkste oorzaken van die achterstand.
Van Huiten ziet twee oplossingen: ten
eerste dat we de ontwikkelingen
woon op zijn beloop laten. De tweede
is steun aan de bedrijfstak via over
heidsingrijpen. In de scheepvaart vin
den nog altijd 38.000 mensen (waar
van 28-000 Nederlanders) werk.
Van Huiten wil dat de reders nauw
betrokken worden bij het mede-ont
wikkelen van de voorwaarden voor de
steunverlening. Aangezien de onderne
mers tot nu toe weinig enthousiasme
hebben kunnen opbrengen voor zijn
plannen, is dat overleg nog maar
nauwelijks op gang gekomen. Van
Huiten stelde dat het geld goed
steed zal moeten worden en alleen
terecht moet komen bij die onderne
mers die het echt nodig hebben.
De kosten die aan de investerings
premieregeling verbonden zijn, bedra
gen 300 miljoen gulden. De aftrekrege
ling kost de overheid daarentegen
bedrag van 170 miljoen gulden. Voor
de uit de steunverlening volgende in
vesteringen heeft dat verschil geen
effect. De 170 miljoen is een belas
tingvoordeel voor de investeerder. Bij
de premieregeling moet hij natuurlijk
weer belasting over de dan ontstane
opbrengsten betalen De uiteindelijke
kosten voor de schatkist liggen dan
toch weer vlak bij elkaar.
'Verdampt'
DINSIjm m< '.jSDAG
^ktALtSfcKI HtlJN
PvdA-woordvoerder Roels vreest,
dat de subsidie aan reders, die bij
Nederlandse werven besteed moet
worden, vellicht „verdampt" aange
zien die verven hun prijzen dan extra
Icunnen verhogen- Minister Lubbers
zei daareii tegen eerder bang te zijn
dat de werven die hulp weer via
verlaagde prijzen aan de reders moe
ten doorgeven, omdat «le werven fi
nancieel zwak staan. Ze kunnen nau
welijks eisen aan hun afnemers stel
len.
Een geheel ander probleem is de
concurrentie die de Nederlandse han
delsvloot ondervindt van bijvoorbeeld
de Oostbloklanden. Van Huiten reken
de de commissie voor, dat van al het.
goederenvervoer tussen Nederland en
de Sowjet-Unie tussen 70 en 80 pro
cent voor rekening van de Russen
komt, terwijl de Nederlandse vloot
nauwelijks enkele procenten mag ver
voeren. De heer Van Kuijen (ppr)
diende dan ook een motie in waarin
hij van de regering vraagt samen met
de andere EEG-landeo
een conferentie, waarop een stabiele
en billijke verdeling in het internatio
nale zeetransport bereikt moet wor-
Van Huiten wil ten slotte ook pro
beren meer arbeidskrachten in de
zeescheepvaart te werven. Hij meent
dat in deze bedrijfstak waarin veel
buitenlanders werken veel prettiger
gewerkt wordt dan velen op de wal
denken. Enkele sprekers betoogden,
dat we er voor moeten zorgen dat
genoeg Nederlanders op de vloot wer
ken, omdat we in een (dreigende)
oorlogssituatie lang niet altijd op bui
tenlanders zullen kunnen rekenen.
Van Huiten zei het vreemd te vin
den dat, terwijl de luchtvaart nog
altijd appelleert aan de gevoelens van
jonge mensen, de „glamour" van de
scheepvaart verdwenen is. Hij kondig
de aan samen met de reders wat
meer aan public relations te willen
gaan dóen-
signaleerde in de Kamer een
verdeeldheid over de wijze waarop de
regering in de komende vier jaar
ongeveer tien miljard gulden moei
bezuinigen. Hij achtte het niet uitge
sloten dat het kabinet van deze ver
deeldheid gebruik wil maken en „van
ijsschots tot ijsschots" de eindstreep
wil halen. ..Maar het is beter cat e;
een redelijk compromis wordt gevon
den tussen christen-democraten en so
cialisten", zei de AR-fractievoorzit>
ter.
Het onderwerp van de bezuinigin
gen is een van de drie grote .hobbels"
waarvoor het kabinet zich de komen
de tijd geplaatst ziet. Een ander dis
cussiepunt is voor de heer Aantjes hei
debat over de nieuwe abortuswetge
ving. Hij meende dat het. volgende
kabinet voor grote problemen ge
plaatst wordt als geen van de drie
ingediende wetsontwerpen (een van
de socialisten, een van «ie WD en een
van de christen-democraten) wordt
aangenomen „Het beste zou zijn als
het christen-democratische voorstel, al
dan niet geamendeerd, door de Ka
mer wordt aanvaard", aldus Aan
tjes.
Het derde probleem voor het kabi
net is volgens Aantjes de vermogens-
aanwasdeling. Belangrijkste vragen
daarbij zijn of het geld aan de onder
neming kan worden onttrokken en of
de beschikkingsmacht moet liggen bij
de werknemers of de vakbonden
„Spreiding van bezit is iets anders
dan verplaatsing van kapitalisme",
vond Aantjes. Overigens merkte hij
op, dat het oordeel over het kabinet-
Den Uyl tot op heden redelijk gunstig
uitvalt. Als voorbeelden voor beleids
onderdelen waarvoor hij waardering
had, noemde hij de oliecrisis, de eco
nomische recessie en het beleid bij de
gijzelingen.
UTRECHT (AN'Pl Het NW-Jonge-1
rencontact (NW-JC) heeft minister
Boersma maandag gevraagd te voor- I
k«»men «iat 900 Jongeren, «lie nu wer
ken in het kader van de interimrege
ling werkloze Jongeren, binnenkort op
straat komen te staan. In de eerste
plaats zou de regeling met een Jaar
verlengd moeten worden.
Het NW-JC heeft z"n grote veront
rusting over het dreigende ontslag
uitgesproken in een open brief, ge
richt aan de ministers Boersma. Van
Doorn, De Gaay Fortman, Van Keme-
nade, V or rink en Duisenberg en aan
de vaste kamercommissie van sociale
zaken; een delegatie van het NW-JC
overhandigde de brief maandag aan
minister Boersma.
De interimregeling van 1975, die be
doeld was om werkloze jongeren aan
een baan in het welzijnswerk of bij
de overheid te helpen, loopt binnen
kort af. Volgens het NW-JC mag de
35 miljoen voor het project met
worden gebruikt om de jongeren nog
langer in dienst te houden. „Her. Jaar
dat ze dan hebben gewerkt heeft hen
niet- verder geholpen; immers, de op
leiding die hen in het vooruitzicht
was gesteld is niet van de grond
gekomen", aldus het NW-JC, dat al
vaker heeft aangedrongen op een om
zetting in vaste arbeidsplaatsen waar
dat mogelijk is. Daarbij is het jonge
rencontact gesteund door de Federa
tie Nederlandse Vakbeweging 'FNV)
die de ministers ook al twee keer
beeft verzocht om een oplossing.
NEDERLANDSE WERVEN
WILLEN TANKERS VOOR
VLOEIBAAR GAS BOUWEN
DEN HAAG (ANP) - General Dyna
mics is via haar dochtermaatschappij
Quincy scheepswerf nog steeds in ge
sprek met Nederlandse werven over
het bouwen van schepen voor het
vervoer van vloeibaar aardgas. Dit
heeft de heer David S- Lewis, voorzit
ter van de raad van beheer en diree-
teur-generaal van General Dynamics,
maandag meegedeeld op een perscon
ferentie in het Promenade hotel in
Den Haag-
Hij herinnerde aan «ie persconferen
tie die de heer P. Takis Veliotis,
president van Quincy, op 16 april van
het vorige ja&r in Den Haag heeft
gehouden naar aanleiding van zijn
oriënterende besprekingen daarover
met o-a. Rijn-Schelde-Verolme. De
heer Lewis merkte op dai men in
Nederland de voor het vervoer van
dat vloeioaare gas nodige schepen wel
wil bouwen. De schepen zijn van
Noors ontwerp. De sferische bollen,
waar in het vloeibare gas bij een
temperatuur van ongeveer 260 f «mder
nul wordt vervoerd, zullen worden
gebouwd door Quincy. Vijf van zulke
bollen zullen, elk met een hoogte van
een gebouw van twaalf verdiepingen,
in de scheepsromp worden opgesteld.
Algerije heeft belangstelling voor zul
ke schepen van ongeveer tweehonderd
duizend ton voor het vervoer van
vloeibaar gas naar onder meer Ja
pan.
Amerikaanse bewindsman maakt rw>
merateel een rondreis «foor Latijov
Amorika. Het Japanse pariemen* heeft
maandag «Ie Amerikaanse regering
verzocht om opening van zaken wat
betreft de Japanse kant van het Lock
heed-schandaal. En de namen van Ja
panse regeringsfunctionarissen die
steekpenningen ontvingen van lock
heed, bekend te maken. In Italië ls
eer. gerechv-ti k - ingesteld
naar «ie handelwijze van «ie ex-dltbc
teur van Tinmeccanican', Camilio Cm-
cianl in verband me', de Lockheedaf-
fatre. "Finmeocanica" :s een samen bun-
o T doling ran grote Italiaanse staatifoe-
S. Lewis, president van General drijven. van Af Romeo tot bet kern-
Dynamics, maandag op een pers- oentraiebedrijf
DEN HAAG - General Dynamics
heeft n«x>it omkooppraktijken ge
bruikt om de F-16-straaljager in
Europa aan de man te kunnen
brengen. „Ik kan categorisch ont
kennen dat wij ooit enige betaling
hebben gedaan aan enige rege
ringsfunctionaris of wie dan ook
in een van de vier landen waar
mee wij zaken doen", aldus David
POMPBEDIENDE KRIJGT
VIJFTIEN MILLE VOOR
ONSCHULDIG 'ZITTEN'
ZWOLLE De 37-jarige pompbedien
de A. Jfiostcn uit Biddinghulzen die
zomer 1975 anderhalve week (onscho)-
dig) in voorarrest zat op verdenking
van deelname aan de Nunspeetse
General Dynamics contact met „sponrwegmoord". zal door de Justitie
conferentie in Den Haag. Zoals
bekend heeft Nederland 82 van
deze 15 miljoen gulden kostende
vliegtuigen besteld.
De Amerikaan Ernst Ha user. die
ook het Lockheed-schandaal In «ie
openbaarheid bracht, zei eerder ervan
overtuigd te zijn da; General Dyna
mics drie hoge Nederlandse functiona
rissen had betaald teneinde de order
voor de F-16 in de wacht te sle
pen.
Hauser blijkt deze uitlatingen nul
tegenover Lewis te hebben Ingeslikt
Direct na bet bekend worden van de
opmerkingen van Hauser heeft de topj
hem gezocht. „Ik zal niet zeggen dat
we erdoor waren geschokt", zo vertel
de Lewis maandag in Den Haag.,
.sub.ar we hebben hem opgebeld er.
gezegd dat we hem voor de rechter
konden brengen. Hij ontkende echter
tegenover ons «lit gezegd te heb-
ben".
Het dreigement met de rechter was
voldoende om Hauser een telegram te
laten sturen naar «ie advocaten van
General Dynamics. In dat telegram
zegt Hauser ,.n«x)it uit eerste hand
informatie te hebben gehad over om
kopingen of voorgenomen omkoping;
van enige publieke figuur in Neder
land".
Lewis zei maandag „dat Hauser nu
in elk geval wé! de waarheid vertel
de".
Lewis zei «iat General Dynamics
rich, voor zover hij wist. niet voor de
speciale onderzoekcommissie -.-an se
nator Church zal boeven te verant
woorden.
zondag afgetreden als directeur van
Fmmeccanica. nadat zijn naam tn op
spraak was gekomen door zijn vriend
schap met een advocaat die wegen*
corruptie wordt vervolgd.
schadeloos worden gesteld. De hoofd
officier van Justitie te Zwolle, mr.
Van Buuren uit Heino, heeft UJdem
een zitting van d«- Raadkamer beslis!
dat aan de heer Joost en f 15.500 amar-
tegeld zal worden uitbetaald.
Joosten, Amsterdammer van origine
maar sinds enkele Jaren woonachtig
in «ie Plevopolder, werd vorig Jaar
augustus gearresteerd omdat de re
cherche veronderstelde dat hij een
aandeel zou hebben gehad in «ie ge
welddadige dood van twee mede-wer
kers van het wegrestaurant Les Rou
tiers 'de 21-Jarige serveerster Lydia
de Ruyter uit Nunspeet en de 60-
jarigc magarijndhef R. W. Rosheuvel
uit 't Harde), wier stoffelijke over
schotten destijds werden aangetroffen
langs de spoorlijn Zwolle-Am er»-
Kissinsrr
De Verenigde Staten willen komen tot
een internationaal akkoord waarbij
omkooppraktijken van Amerikaanse
multinationale ondernemingen onmo
gelijk worden gemaakt. Een voorste!
hiertoe is zondagavond geformuleerd
door Henry Kissinger tijdens een on
verwachte persconferentie in de Co-
lumbiaanse hoofdstad Bogota. De
DEN HAAG (GPD/ANP) Er
lijkt een kans te bestaan dat de
tandheelkundige inrichtingen die
de laatste jaren in opspraak zijn,
kunnen worden aangepakt.
Staatssecretaris Hendriks (volks
gezondheid) bekijkt nu of deze
instituten onder de werking van
artikel 8 van de wet op de zieken
huisvoorzieningen kan worden
gebracht. Dit artikel houdt in dat
van overheidswege kan worden
bepaald aan welke eisen instel
lingen moeten voldoen om te wor
den erkend.
Hendriks zei dit tijdens de maandag
gehouden openbare vergadering van
de vaste Tweede-Kamercommissie
volksgezondheid. Hij vermeldde dat
hel toepassen van deze wet een van
de mogelijkheden is. die zijn geopperd
om een einde te maken aan de onge
wenste situatie van de tandheelkundi
ge instituten. Over deze kwestie wordt
overleg gevoerd met «ie Maatschappij
Tandheelkunde
De georganiseerde tandartsen heb
ben grote bezwaren tegen het bestaan
van allerlei instituten, waaraan in the
orie tandartsen zijn verbonden, maar
waar in werkelijkheid meestal tand-
techniekers de klanten van kunstgebit
ten voorzien. Trekken e-d. gebeurt
vaak (onder narcose) op ondeskundi
ge wijze, soms met zeer onaangename
gevolgen. Veel opschudding ontstond
toen vorig jaar in zo'n inrichting te
Rotterdam een vrouw overleed, waar
na bleek dat zij een kwaal had, zodat
rij niet had mogen worden ver
doofd.
Tuchtrecht
De. heer Lamberts (pvda) pleitte voor
afschaffing van het medisch tucht
recht. De heer Lamberts, zelf ai 23
jaar Md van een medisch tuchtcollege,
vindt het beter dat er recht wordt
gesproken door de gewone rechter
omdat de tuchtcolleges hoewel ze
altijd zeer gewetensvol werken
door het publiek niet worden gewaar
deerd en vertrouwd. Binnen de gewo
ne rechtsspraak zou volgens de heer
Lamberts een bijzondere kamer moe
ten komen voor alles wat zich in de
gezondheidszorg afspeelt. Daar zouden
dan alle beroepsbeoefenaren met een
beschermde titel (ook de verpleegkun
digen) onder moeten vallen. De heer
Tilanus (ch) uitte zich minder stellig
over het al dan niet handhaven van
het bestaande systeem. Hij drong in
een ook door ARP en KVP gesteunde
motie aan op nadere bestudering van
de voorstellen inzake het tuchtrecht
door een brede commissie van verte
genwoordigers van de beroepsorgani
saties. de rechtelijke macht, de patiën
ten en juristen. Staatssecretaris Hen-
driks voelt meer voor een wijziging
van de procedure die de bezwaren
tegen het huidige systeem zoveel mo
gelijk wegneemt, dan voor een grondi
ge struktuurwijriging. De tijd tussen
het indienen van een klacht en de
uitspraak zal in ieder geval moeten
worden bekort, omdat lange procedu
res vervaging of vervorming van
klachten tot gevolg kunnen hebben.
Er zou bijvoorbeeld één rechter kun
nen worden aangewezen die zich
hoofdzakelijk 'en voor het hele land)
belast met de leiding van de tieh-
Secretariaat
Ook kan worden gedacht aan een
landelijk secretariaat dat de activitei
ten van de tuchtcolleges voorbereid.
Het voorstel van de staatscommissie
klachten alleen te laten imienen door
de inspecteurs voor cie volksgezond
heid, kan de gang van zaken volgens
de staatssecretaris ook bespoedigen.
De inspecties fungeren dan als een
soort brievenbus en "zij kunnen de
klachten zo 'vertalen' dat de rechter
er mee aan de slag kan zonder dat
tijdrovend vooronderzoek nodig
is.
KVP en WD drongen in moties aan
op een zeer spoedige invoering van
het tuchtrecht voor verpleegkundigen
en fysiotherapeuten. De staatssecreta
ris wilde zich daarover en over de
motie-Til anus niet uitspreken voor
dat hij overleg heeft gepleegd met de
minister van justitie. Hij stelde ooi:,
dat discussies over een eventuele af
schaffing van het tuchtrecht niet kun-!
nen worden beperkt tot de gezond
heidszorg omdat meer groepen (advo
caten. notarissen) tuchtrechtspraak
kennen.
de de socialist
overheid een vestigingsbeleid voor
apotheken moet voeren en dus moet
bepalen hoeveel en waar apotheken
komen. De staatssecretaris wimpelde
de vraag af, omdat dit onderwerp nu
volgens hem niet. ter sprake kon ko
men. De commissie behandelde detai's
van de wetgeving op de beroepsuitoe
fening in de individuele gezondheids
zorg. Overigens vreest Hendriks eer.
teveel aan apothekers in de toe
komst.
Apotheken
bleek, met een j
groot deel van de kamercommissie I
wel genegen de zogenaamde alterna-1
tieve geneeskunst acupunctuur e.d.
ruimte te geven. Maar hij zag nog
met gebeuren dat dergelijke voorzie-,
mngen worden opgenomen in het zie
kenfondspakket. Hoge kwaliteitseisen
moeten aan «ie beroepsbeoefenaars
worden gesteld, zo was de algemene
mening.
Staatssecretaris Hendriks noemde
dne mogelijkheden om de kwaliteit
van de medische zorg te bevorderen:
een verplichte nascholing, een wette
lijke maximum leeftijd en een ver
plichte medische keuring voor artsen
De heer Lamberts (pvda) sprak zich i
uit voor een maximum leeftijd van 65:
jaar. Oudere artsen zouden alleen on
der toezicht van collega's mogen er
ken. De heer Tilanus(chu) voelde!
daarentegen niets voor een leeftijds
grens Het lijkt hem beter de kwali
teit van het werk van de dokter te
beoordelen d2n diens leeftijd volgens
de kalender.
Over de kwaliteit van de specialisten
opleiding zei de staatssecretaris, dat
die opleiding niet met een examen
wordt afgesloten, maar dat het be
staande systeem wel enige waarbor
gen biedt voor de kwaliteit. Toch
neigt hij er toe, een stelsel van voor
waarden en eisen op te zetten op
basis waarvan de specialisten een
proeve van bekwaamheid moeten af
leggen. Hij vreest wel, dat het bijzon
der moeilijk zal zijn om deze gedach
te in de praktijk te "vertalen.
Directie: F. van de Velde, K.
Scherphuis en W F. de Pagter
Hoofcfredacteur: G. A de Kok
Adjunct-hoofdredacteuren
M. P Dielemon en C van der
Maas.
BUREAUS:
Vlissmgen:
Wolsfroat 56-60, tel (01184)
15144.
Middelburg:
Markt 51, tel (01180)27651.
Goes:
Grote Markl 2, tel (01100) 16140
Terneuzen:
Nieuwstroo! 22, tel (01150) 4457
Hulst:
Steensfraot 6, tel. (01140) 4058.
in de avonduren is de centrale
•edaciis bezel van zondag t.'m
/rijdog vonaf 20-00 uur: (01184)
15144.
Telefoonnummers buiten kon
tooruren:
Advertentie-afdeling: (01186)
1584 's Zaterdogs (01184) 15144
van 9.00-1130 uur
Redactie: (01184) 14799.
Voor klachten bezorging op zo-
'erdag: de plactselijke kantoren
van 9.00-11.30 uur
Expeditie: (01183) 63533.
Overl. adv maandag- I'm vrij
dagavond van 20-30 fet 22.00
uur (01184) 15144 Zondagavond
van 20.00 tot 22-00 uur.
Abonnementsprijzen
oer kwortaol f 37.75; franco per
post f 42,— per maand I 12,75
osse nummers f 50 finclusiet
4°/e btw)
Advertentietarieven:
77 cent pe« mm; minimumprijs
per advertentie f 11,55; ingezon
den medede'ingen 2Vj x to
riet
Brieven oureau van dit btad
2,50 meer
Volledige tarieven met contract-
orijzen op aanvroeg
Alle advertentieprijzen exclusief
4°/e btw.
Giro: 35 9? 00. Provinciale
Zeeuwse Couront, Middelburg.