4 Familie berichten Een jubileumviering met Offenbach 'Groep Papillon: Goed, maar fe overdadig De 'warme' abstractie van Herman Goetheer PROPAGANDA-DEMONST RATIE 'BEHAVIOURISME' TROK VEEL PUBLIEKE BELANGSTELLING Zeeuwse Komedie gehuldigd als winnaar voorronde Nationaal Landjuweel PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT MAANDAG 23 FEBRUARI 1976 j Woensdag 25 fobruari i hoopt de lieer j C. DEN HOLLANDER j I Dat hij nog een lieetje bij ons mag blijven, g I wenst zijn vrouw, kin- g I deren en kleinkinderen, 2 Bejaardenhuis 8 j Ter Schelde', K 210, g Breskens. g Tot. on* grote droef heid overleed plotse ling onze broer en oom C. J. Wolfert- de Visser J. Wolfert S. J. de Visser C. A. de Visser van Tatenhove Neven en nichten Heden nam do Heere tot zich, zacht en kalm, onverwachts, ons» innig geliefde man, vader en opa PIETER ADRIAAN VAN DE KREEKE echtgenoot van C. van de Kreeke Mieras in de ouderdom van 66 jaar. Nieuwdorp: C van de Itreeke - Mieras Oost-Souburg: J. E. Almekinders- van de Kreeke L. P. Almekinders Breda: E. J. Speylcers - van de Kreeke H. Speykers Haarlem: F. van de Kreeke A, M. van de Kreeke-de Vos Middelburg: J. M. van de Kreeke A, van de Kreeke - Pleyte Serooskerke: J. J. van de Kreeke A. van de Kreeke - Dammaim En kleinkinderen Nieuwdorp, 20 februari 1976 Havenweg 4 De overledene ligt, opgebaard in de rouwka mer van het ziekenhuis "Bergzicht" te Goes Bezoekuur dagelijks van 15.00 tot 15.30 uur. De begrafenis zal plaatshebben D.V. op dins dag 24 februari as., des namiddags om 13.00 uur. Vooraf wordt een rouwdienst gehouden in de Ned. Herv. Kerk om 12.15 uur. Gelegenheid tot condoleren na de begrafenis in het Jeugdgebouw. Geen bloemen Heden nam de Here, geheel onverwachts, van ons weg, onze broeder in Christus PIETER ADRIAAN VAN DE KREEKE Wij gedenken in dankbaarheid de 24 jaren dat hij onze gemeente als ambtsdrager gediend heeft. Wij bidden voor zijn vrouw en kinderen dat zij van de Here de kracht mogen ontvan gen om dit verlies te dragen. De kerke raad en kerkvoogdij der Nederlands hervormde gemeente te Nieuwdorp. Nieuwdorp. 20 februari 1976 Heden overleed, zeer onverwacht, in het streekziekenhuis Bergzicht te Goes, na voor zien te zijn van de H. Sacramenten der zieken, onze geliefde en zorgzame man, vader, be huwd- en grootvader MARINUS STEENBAKKER echtgenoot van Margaretha Wilhelmina Beulens op de leeftijd van 69 jaar. Kwadendamme: M- W. Steenbakker - Beulens Goes: J. Steenbakker L. Steenbakker- Chammuleau Marcel - Etiënne Kwadendamme; B. Steenbakker R. Steenbakker - van Pamelen Saskia Ovezande: B. Verbeek - Steenbakker C. Verbeek Marco - Andy Kwadendamme: A. Steenbakker Kwadendamme, 21 februari 1976 Wittedam 15 De H. Mis van Requiem, waar u beleefd wordt uitgenodigd, zal worden opgedragen op dins dag 24 februari a.s.. om 10.00 uur, in de pa rochiekerk van de H. Bonifacius te Kwaden damme. waarna de begrafenis zal geschieden op het r.-k. kerkhof aldaar. Gelegenheid tot condoleren na de begrafenis in hotel-café ,'s Lands Welvaren' te Kwaden damme. Op 21 februari ging. tot ons groot verdriet, van ons heen, mijn lieve, onvergetelijke man, onze lieve broer, zwager en oom L. E. BICKNESE op de leeftijd van 79 jaar. Westkapelle: M. C- Bicknese - de Meester Apeldoorn: mevr. A. Bicknese Middelburg: mevr. O. M. de Meester Baarn: Th. H. Oortman Gerlings - de Meester Hattem: J. C. Landberg - de Meester Baarn: W. A. T. van Ginneken - de Meester Neven en nichten Westkapelle. 21 februari 1976 Jacob Brasserstraat 8 De crematie zal plaatshebben donderdag 26 februari 1976, om 14.30 uur, in het cremato rium 'Ockenburgh' te 's-Gravenhage (Loosdui nen). Geen toespraken. Na «an kortstondige ziekte is nog onverwachts van ons heengegaan, on* lieve vader, behuwd- vader en opa ALFRED NICOLAAS BLOMME weduwnaar van Helena Maria Johanna van t Hof op de leeftijd van 72 jaar. Holwierde (Gr.): H. Jansen - Blomme M- Jansen Zwijndrecht: N. A. Blomme W. Blomme-van Hasseit Vlissmgen: C. P. Blomme A. de Rooy- Blomme W. M. de Rooy P. J M. Labrujère En kleinkinderen Vlissingen, 21 lebruari 1976 Bejaardencentrum Ter Reede' Correspondentie-adres: v. d. Brugghenst raat 30 De overledene is opgebaard in de rouwkamer van hot Bethesda St -Josephziekenhuis. in gang Koudekerkseweg. Bezoekuur dagelijks van 18.30 - 19.30 uur. De teraardebestelling zal plaatshebben woens dag 25 februari 1076. om 13.30 uur. op de al gemene begraafplaats te Vlissingen. Vertrek 'Ter Reede' om 13,15 uur. Tot onze diepe droefheid is, na een langdurige ziekte, van ons heengegaan, mijn geliefde man, onze lieve vader, behuwdvader en opa CORNELIS FREDERIK MOENS op de leeftijd van ruim 78 jaar- Vlissingen: S. A. Moens-de Baare K. F. Moens C. Moens-Boer Erik, Edelgard, RonaJd West-Souburg: H. J. Moens M. Moens-Vader Herman, Wend7 De overledene is opgebaard in de rouwkamer van het Bethesda/Sint-Josephziekenhuis te Vlissingen. ingang Koudekerkseweg. Bezoek uur dagelijks van 18.30-19.30 uur. De teraardebestelling zal plaatshebben dins dag 24 februari 1976. om 13.30 uur. op de alge mene begraafplaats te Vlissingen. Vertrek van huis om 13.15 uur. Geen bloemen Heden overleed, tot onze diepe droefheid, na een langdurig, geduldig gedragen lijden, in het verpleeghuis Ter Valcke', onze lieve, zorg zame moeder, behuwd-, groot- en overgroot moeder JOHANNA VERSCHUURE weduwe van Hubrecht van de Visse op de leeftijd van 79 jaar. Goes. 22 februari 1976 Verpleeghuis Ter Valcke' Correspondentie-adres: Familie Roelands - van de Visse. Bongerd 15, Goes De overledene ligt opgebaard in de rouwka mer van het. verpleeghuis Ter Valcke'. Gele genheid tot bezoek dagelijks van 15.30 tot 16.00 uur en van 18.30 tot 19.00 uur. De begrafenis zal plaatsvinden op woensdag 25 februari 1976. om 14.00 uur, op de algemene begraafplaats t.e Goes, voorafgegaan door een rouwdienst, die gehouden wordt in het ge bouw van het Leger des Heils. Aanvang van de dienst 13,00 uur. Gelegenheid tot eondoleren na afloop van de begrafenis in het Leger des Heilsgebouw. Heden is plotseling van ons heengegaan, mijn lieve, zorgzame man, onze lieve vader, schoon vader en opa FRANCISCUS LEONARDUS VAN BEERS op de leeftijd van 79 jaar. Vlissingen: J. H. van Beers - Meulmeester Vlissingen: J. P. de Muijnck - van Beers P. J. de Muiinck Middelburg: F. W. Gijbeis - van Beers R. A. Gijbeis Re na te Jacqueline Vlissingen, 22 februari 1976 Ruijs de Beerenbrouckstraat 51 Volgens de wens van de overledene is zijn stoffelijk overschot ter beschikking van de wetenschap gesteld. Voor de bewijzen van be langstelling tijdens de ziek te en het medeleven, onder vonden na het overlijden van onze lieve zuster en PIETERNELLA JOHANNA VINKE betuigen wij onze oprecht gemeende dank. Uit aller naam. J. A. Oranje-Vinke Rotterdam, februari 1976, Meidoornsingel 181. "Borgsate'. kamer 206. Voor de blijken van belang stelling tijdens de ziekte en het medeleven, ondervon den na het overlijden van onze geliefde vader en opa PIETER DEKKER Middelburg: J. C. Corbijn-Dekker C. Corbijn Breda: M. Dekker Middelburg, februari 1976. Voor de vele bewijzen van medeleven, ontvangen na het plotseling overlijden van onze zorgzame man, vader en opa BARTHOLOMËUS LEYNSE willen wij allen hartelijk danken. Uit aller naam. J. W. Leynse-Dijke Middelburg, februari 1976, Seissingel 64. Veel publiek bij koffieconcert Terneuzens trio TERNEUZEN De Terneuzense mu sici Sylvia van Prooijen (sopraan), Cle ment van den Bulok (klarinet) en Arie Karreman (plano) hebben zondag met hun eerste gezame.nli.jke optreden tij dens een koffieconcert in liet Zuidland- theater bijzonder veel succes geoogst. Als trio waren ze te beluisteren in Der Hirt aul dem Felsen' van Franz Schu bert. Daarvoor zong Sylvia van Prooij en aan de piano begeleid door Arie Kar reman, drie liederen van Schubert: Die Forelle', 'An die Musik" en 'Auf dem Wasser zu singen'. Klarinettist Clement van den Bulck bracht met de pianist, vier fantasiestücke van de Deense componist Niels Gade. varia ties op een thema uit de opera Silvana van Carl Maria von Weber en de sona te voor klarinet en piano van Poulenc ten gehore- Een "vrijwel geheel gevuld Zuidland- theater bedankte de musici met uit bundig applaus, waarna klarinettist en pianis een toegift, schonken met de herhaling" van het laatste, virtuoze, tiee-i van Poulenc's sonate. Pijporgel voor muziekschool in Goes GOES De afdeling Goes van de Zeeuwse Muziekschool beschikt sedert kort over een nieuw pijporgel. Het in strument werd vervaardigd door de gebroeders Van Vulpen te. Utrecht, op wier naam in Zeeland onder andere de orgels van de Sint Jacobskerk in Vlis singen en van de Koorkerk in Middel burg staan. Tijdens een uitvoering donderdag avond jongstleden door leerlingen van Izaak Ruissen werd het pijporgel dat. over twee manualen en een vrij pen- daal beschikt, ingespeeld. De directeur van de Zeeuwse Muziekschool, de heer G. W- Bergman, sprak er zijn verheu ging over uit dat zo'n veertig jaren na wat hij noemde 'het rampjaar 1933 voor de orgelwereld' 'de presentatie van het eerste pijploze Hammondor gel) binnen de muziekscholen bezin ning gaat komen op de .vooral door de elektro-akoustische industrie opgeroe- pen problematiek van het orgel 'en wat daarvoor doorgaat'. In Goes krijgen de leerlingen nu de gelegenheid, aldus de heer Bergman, om 'aan den lijve' te ervaren wat het Auto's beschadigd bip botsing VLISSINGEN Zondagmiddag om streeks twaalf uur zijn bij een botsing kort voor het kruispunt Rooseveltlan- Irislaan te Vlissingen twee personen wagens zeer zwaar beschadigd. Het ongeluk gebeurde toen de bestuur der van en personenauto, R. d. K. uit Bergen op Zoom op dit punt plotse ling moest remmen voor een voor hem rijdende wagen. K. raakte in een slip en belandde op de andere weghelft- Hier reed op hetzelfde moment van uit de andere rijrichting de automobi list P. C. R- uit Souburg. Beide war gens botsten frontal op elikar en lie pen zeer zware schade op. De K. werd licht gewond, maar kon ter plaatse worden behandeld. is op een echt orgel te spelen. De dis positie van het Goese instrument is zo danig dat een groot deel van de orgel literatuur er op ten gehore gebracht kan v/orden. De zeven registers waaronder een fraai tongwerk, werden in allerlei combinaties gebruikt in enkele grote orgelwerken van Bach, in ko-^sn van Reger en Michelsen en de F -e or gelmuziek. l'Ki.-a VAN ORANJE- GOES 'De groothertogin van Géculsiem', fco- miscii emgapvi naar 'L* GrviüeJOucitease <le GerolsUrin' van Jacques Ollenbsch in <1« bewerking van Emsl Poc'.'.gen. Neder landse vertaling vun H. van Luenen. Uitvoerenden: de Goese Operette Vereni ging, koor en orkest onder leiding van Jan Kouscmakcr, Soiisten: Angele O terts. Gltns van Wocrkom, Pierre Geyskene. Anton Burgs. Leo van Goenliout, Bud: Kiaaysen. Maatje Nvjswn en Matty Beer- De Goese Operette Vereniging haar vaste dirigent .Jan Kouse maker hebben de viering van hun bei der dertigjarig Jubileum op een wat ongewone manier gestalte gegeven. Menige zustervereniging grijpt, als er wat te vieren valt, vrijwel onmiddellijk naar hei. 'gekende' repertoire: de repn se van een groot succes of een operette met bijzonder populaire melodieën, De GOV heeft clie toch wat gemakkelijke weg niet gekozen en met De groother togin van Gérolstein' (en dus Offen bach) een heel wat moeilijker en veel meer eisende oplossing in huis gehaald. Ik vind dat, alleen al op het punt van at.Tipak. een felicitatie waard, het was tenslotte geen gering avontuur. Die fe licitatie kan verder gaan. want ook de uitvoering had veel goede kanten en dat is plezierig, niet alleen voor de executanten op het verre hoge podium maar ook voor het. (talrijke) publiek dat; er een bepaald harde vier-uurs zit voor over had. Nu kan men wel zeggen (en het zal ook wel waar zijn) dat, amateurs in het algemeen spelen voor het genoe gen van het 'samen bezig zijn' en niet zozeer voor de uitvoering. Het is even wel best meegenomen als er van zo'n uitvoering ook nog iets terecht komt, zeker als de als genoeglijk bestemde voorbereidingen het karakter van "hard werken' hebben gekregen. En de GOV heeft zonder enige twijfel zeer hard moeten werken voor dit resultaat dat er uiteindelijk best zijn mag. Het komisch zangspel (ik heb wat moeite met de aanduiding 'opera buffo'. althans in dit geval) .De groot hertogin van Gérolstein' is misschien nog het best te omschrijven als een boeiende compositie van muziekstuk ken, die in niet geringe mate gehin- MIDDELBURG.CONCERTZAAL Groep Papilion (opera, operette en ma- sical) mei composities van o.a. Stol*. Rodgers, Lalo. Handel en Zeiler i. Wanneer je het programma van 'Groep Papillon'. die zaterdagavond voor een goed bezette concertzaal in Middel burg het vijfjarig bestaan vierde, be kijkt- waarop een kleine 30 nummers staan vermeld, mag je er echt wel eens voor gaan zitten, want dat is een niet mis te verstaan aantal. Het. koor opende met, een selectie van Paul Abraham. Diens 'Blume von Ha- wai' zijn overbekend (trouwens wat dat betrof kwamen de bezoekers wel aan hun trekken, want er waren vele 'meezingertjes' bij). Die koorselectie was meteen al een aantrekkelijke op maat voor het verdere verloop van het programma, hoewel men als groep nogal eens L°. bescheiden optrad. De toch afwisselende tempi werden (goed ingestudeerdgenomen, maar de ex pressie ontbrak nogal eens en juist dit laatste geeft die spanning en die op leving die men juist nodig heeft om het geheel boeiend en levendig te houden. Joke Steyn (noodgedwongen verblijf in het ziekenhuis liet zich vervangen door José Dorleyn-Heydens. Samen met Wim Verschelling, brachten zij (met dictie) 'Und als der Herrgott mai ge macht', één van de geesteskinderen van Robert Stolz. Er waren trouwens vele soli en duet ten te beluisteren. Paulien Eversen en Cor Dekker deden dat voortreffelijk in Ich had' einen Mann' van Oscar Strauss. Eerstgenoemde, een uitsteken de kracht voor dit koor, schitterde la ter nog met het geestige en lang niet gemakkelijke zingbare 'Ich bin die Christel von der Post' van Carl Zeiler Wim Otterdijk en Teuny Begtiiel-Fle- man waren de gasten op deze avond. Otterdijk opende met "Le credo du Paysan' van Goublier. goed uitgebalan ceerd gezongen, waarbij op dezelfde wijze het geestige Tm tiefen Keiler' uitstekend aansloot. Bij Mozart ('O Isis und Osiris') was dit in mindere mate,- de zuiverheid (vooral in de lagere regionen liet wat te wensen over) en het op het oog (en oor) zo schijnbaar gemakkelijke werk bood toch meer moeilijkheden dan verwacht. Na de pauze kwam Otterdijk nog één maal terug met het bekende Ideale' van Tosti, waarmee hij (verdiend) veel succes oogstte. Teuny Begtel-Fieman maakte er een soort pendeldienst van. want zij trad zowel te Goes als in Middelburg op. Geroutineerd (met welluidende, vaste en warme stem) bracht zij de bezoe kers in vervoering met in eerste in stantie 'As long as he needs me' van Bart en daarna met Oh, what a beau tiful morning', om te besluiten "Where 'er you walk' van Handel. Het is niet mogelijk om alle nummers onder de loupe te nemen. Marijke Zoun deed leuke dingen met "Feed the birds' en Wim Verschelling idem met het Rondo uit "Le Postillon de Lonju- meau'. Bij beiden kwamen zang en voordracht goed tot hun recht. Eén persoon werd tot nu toe nog niet genoemd, maar het was wel één van de belangrijkste n.l. de pianiste Leni Beukert-de Graaf. Zij was het die on vermoeid leidde en begeleidde en zij deed dat op een uitstekende wijze, want het oog moge dan vaak op koor en solisten gericht zijn. dit zingen valt en staat met de begeleiding. Tot besluit nog een paar opmerkingen: a) het programma was te overdadig: de koorleden raakten duidelijk ver moeid en daarom ging o.a. het 'Schenkt man sich Rosen' wat de zui verheid betrof de mist in. Dito bij "Wie mein Ahnl zwanzig Jahr', De bandopname zal het uitwijzen. Daar om past de vraag: "Waar is de grens?' b) De pianiste mag gerust wat 'scher per' begeleiden bij kleine ontsporingen, om die door kleine accentueringen weer in rechte (lees zuivere) banen te brengen. c) Interviews a la Marco Bakker waren hier helemaal niet terzake. Bloemen- huldes aan het slot van deze avond mochten zeker niet, ontbreken en wa ren met het langdurige applcus een verdiende hulde voor deze zeker hard werkende en enthousiaste groep. De 'vlinders' doken er met graagte in. A.L, derd wordt door weer zo'n afgrijselijk bruidsuikertjesverhaal waarvan er in zoet operetteland dertien in een do zijn gaan. Men moet zijn aandacht bij dat zang spel dan ook richten op Offenbach en het verhaal zo gauw mogelijk verge ten. De muziek is tintelend met verras send veel wendingen die de kansen van het 'theater' geheel uitbuiten. Jan Kou semaker zou voor deze muziek best een wat breder samengesteld orkest én een betere akoestiek kunnen gebruiken, want bij de beperkte mogelijkheden waarin zaterdagavond gewerkt moest worden, waren de subtiele rtekken die het schrift van Offenbach óók eigen zijn nauwelijks manifest te maken. Dat is de inzet medegerekend jam mer, maar reet iets om geen begrip voor te hebben. De beroepssolisten An- gèle Geerts, Chris van Woerkom en Pierre Geyskens gaven krachtdadig voor- en achtergrond aan het. optreden der iren, de andere solisten, ten het meer van acteren dan a schone zangstem hebben. In die laatste categorie vielen vooral Anton Burgs. R.udi Klaaysen en Leo van Loenhout op die de 'profs' eigenlijk zonder moei te aanvulden en terzijde stonden. Maat je Nijssen komt in haar sopraansrol nog wat volume tekort, maar dat lijkt me meer een kwestie van stude ren dan van onvermogen. En voorts is het me in alle oprecht heid een raadsel waarom de adjudan- tenrol in travestie moest worden uit gevoerd. zeker bij de aanwezigheid van enkele blakende jongelién in het koor. Die travestie heeft in de intrige geen enkele, maar San ook geen enke le functie, is ook niet komisch, dus behoort geschrapt worden. In dit geval leidde een dergelijke figuratie alleen maar tot verwarring en onver staanbaarheid. Chris van Woerkom voerde ditmaal ook de regie en dat was te merken, in het spel zowel als in de goede orde ning van de tableaus die voor dit podium wel erg veel mensen op de been brachten. Jan Kousemaker leidde zeer direct en orkest en koor gehandicapt door het ontbreken van echte tenoren volg den gretig en attent. Een jubileumvoorstelling waarmee de GOV zichzelf heeft gefeliciteerd. Ik maak nog enkele notities bij deze voorstelling. Alter eerst deze: de GOV heeft in de loop der Jaren een wel heel talrijk publiek aan zich we ten te binden. Zaterdagavond was de "Prins van Oranje' een uitverkocht huls en ook de tweede uitvoering, zaterdag- avond aanstaande, was binnen een en dezelfde week volgeboekt. Er is ook een heel speciale sfeer rond de jaarlijkse uitvoeringen, een sfeer die gedurig de lof van het amateuris me zingt en lat mag- Ook zaterdag avond stond ter verloting de fiets daar weer. fonkelend symbool van fi nanciële kommer. Incidenten waren er weinig. De slag werker zakte al tijdens de ouverture door zijn stoel, hetgeen een dame in mijn buurt de opmerking -.Ei, daer soenkelt- den tamboer van z'n verzed" ontlokte en verder was er die signaal- blazer op de wachttoren die de orkest bak als echoput scheen te beschouwen en daarom het instrument naar de lip pen bracht als de man in de bak al 'verzamelen' had geblazen. Het hoort er allemaal bij, zo goed als de veel t.e korte mouwen en het, blote halsje van baron Puck's groot gala. Waar ik me wel aan stoor is dat bij de hoofdscènes iedereen weet. ik hoe- veel maal Daar is de sabel' st.aat te zingen, terwijl er in feite helemaal geen sabel maar een kort zijdzwaard- je wordt, aangedragen. Op dat soort zaken zou men moeten letten. Tenslotte nog dit: voorzitter Van Eer ten hield in zijn welkomstavoord een pleidooi voor uitbreiding en verjon ging. Hij doelde daarmee vooral op het orkest en zei te betreuren dat feite geen enkele vorm a king is met de Zeeuwse Muziekschool, die echt wel voor wat jong bloed zou kunnen zorgen. Het is hier graag ge memoreerd al zal het, met het bijna voltallige college van b. en w. alleen 'cultuur' was verhinderd in de zaal, tóch wel verder komen. O. ALBERT MASTENBROEK IN KUNSTENAARCENTRUM MIDDELBURG Van 28 februari tot en met 25 maart zal in het Zeeuws Kunstenaarscentrum aan -de Lange Noordstraat een expositie te zien zijn van kleuretsen van Albert Masten broek. De tentoonstelling wordt zater dagmiddag 28 februari om vier uur ge opend. De openingstijden van het kun stenaarscentrum zijn dinsdag tot en met zaterdag 's middags van twee tot vijf uur. woensdagavond van half acht tot half tien en zaterdagmorgen van half elf tot twaalf uur. Herman Goetheer exposeert in het Zeeuws Kunstenaarscen trum te ."Middelburg, in meer dan één opzicht een opmerkelijk gebeuren. Goetheer hoort niet tot de mensen die om het even welke gelegenheid aangrijpen om hun werk tentoon te stellen. Hij werkt, voor het overgrote deel der mens heid in volkomen stilte, gestaag door en treedt slechts zelden naar buiten. Dat zal, naar ik aanneem, te maken hebben met een vorm van eigenzinnigheid die mij wel aanspreekt: Herman Goetheer gaat rijn eigen weg, volgens eigen prin cipes, zonder zich te storen aan wat mode en modisch is. Er is bij de opening van deze ten toonstelling gevraagd of de ab stractie bij Goetheer nog verder doorgevoerd zou kunnen worden, gekoppeld aan de vraag waar dit allemaal uiteindelijk toe leiden zal. Op de eerste vraag is een antwoord zeer wel mogelijk, beantwoording van de tweede hgt binnen nie- mands bereik. Voor die eerste vraag is het nut tig terug te kijken naar het vroe- ge(re) werk van Goetheer: eerst naturalistisch bepaald, vervolgens groeiend naar een zuivere abstrac tie, gevangen in de ritmiek van voor het merendeel kleine vlakje Het waren vrij drukke composities met een sterk gedeelde en verdeel de spanning. In het werk dat Goetheer nu ten- boons telt is die spanning compac ter, geconcentreerd op een punt: bet, gehele schilderij. Dat. is een rechtstreeks gevolg van het feit dat hij het aantal vlakken (span ningsvelden binnen het samenstel) danig heeft teruggebracht, zodat, bet geheel in soberheid aan zienlijk aan kracht wint. Die weg lijkt mij nog niet helemaal ten einde. De vraag of het allemaal nog so berder kan, dient mijns inziens dan ook met 'ja' te worden be antwoord. Er zijn overigens, van een dergelijke ontwikkeling, voor beelden genoeg in de (vrij) recente kunsthistorie. Er zijn in het werk van Herman Goetheer voldoende punten die daarop aansluiten om nu al van een voortzetting van de lijn' te kunnen gewagen. Men spreekt in het verband van de naar geometrie neigende ab stractie graag in termen van 'Kat te Kunst', kouwe cleane kunst. Ik geloof stellig dat men dergelijke duidingen bij Goetheer achterwege zal moeten laten, omdat er sprake is van een naar mijn gevoelen (zeer) emotionele achtergrond. Er zit in deze abstracten op die manier nogal wat 'warms'. Het komt mede tot uiting in het kleur en materiaalgebruik: de kleuren, sober maar warm, het materiaal rijk. Een tentoonstelling als boeiende momentopname van zaken-in-ont- wikkeling, waar 'spanning in ruim te' de sfeer bepaalt. Volgende expositie in het ZKC: vanaf 28 februari: kleurets-u van Albert Mastenbroek. KUNSTENAARCENTRUM ROUDT SCHRIJVERSAVOND MIDDELBURG Het Zeeuws Kunste naarscentrum houdt 9 maart de derde sohrijversavond. Dat gebeurt ln het ge bouw aan de Lange Noordstraat 59 te Middelburg. Tijdens deze avond zal een aantal schrijvers voorlezen uit eigen werk. De avond staat open voor alle belangstellenden. De aanvang is acht uur. Volle zaal voor Privé voor twee' HULST De opvoering van het to neelstuk "Privé voor twee' heeft zon dagavond een volle zaal van het Hul ster gemeenschapscentrum Den Dul- laert' getrokken. "Privé voor twee', geschreven door Noel Coward, wordt in ons land uit gebracht als vrije produktie onder re gie van Adrian Brine. Pleunie Touw en Jeroen Krabbé spelen de hoofdrollen. Voor stadhuis in Middelburg MIDDELBURG De Engelsman Mott Yeckup heeft zaterdagmid dag voor het bordes van het Mid delburgse stadhuis op de zoge naamde "kleine steentjes' de be langstelling van een niet onaan zienlijk publiek getrokken toen hij daar een propaganda-demonstratfe gaf voor het "behavlourisme'. Deze nieuwe, althans in Middel burg nog niet eerder gepresenteer de uitingsvorm bestond er in hoofdzaak uit. dat de heer Yeckup zo nu en dan het hoofd stak in een door hem meegevoerde kartonnen met tuinaarde gevulde doos, om kort daarop een Engelse meisjes naam uit te roepen. Zijn aangezicht droeg daarbij dui delijk de sporen van de aanraking met de zwarte aarde. Yeckup lar deerde dit met enkele onverwach te variant-n. Zo haalde hij, uit een eveneens meegevoerde kartonnen doos. door metjes samengebonden vellen pa pier van het formaat, A4, die hij her en der op de kleine steentjes voor het stadhuis uitspreidde om ze daarna met een klein laagje tuinaarde te bedekken. Behalve met deze kartonnen dozen had de heer Yeckup zich voor dit, optre den namelijk ook toegerust met een schop met een steel van ge bruikelijke lengte. De jonge Engelsman ontzag zich daarbij niet zich ook kruipend over de kleine steentjes voor het stadhuis voort te bewegen. Lig gend zorgde hij zo voor de nodige afwisseling in zijn optreden, dat veel hilariteit verwekte. Uit de re acties van het publiek bleek voor al, dat men er in het geheel niets van begreep. Veel omstanders von den het 'de zotheid gekroond', maar een enkeling hield het erop, dat men voorzichtig moet zijn met deze dingen. Bij alle hilariteit en ook wel vernietigende kritiek („welke inrichting is hier nog op berekend") hoorde men ook prij zende opmerkingen over de kwali teit van de gebruikte bloemaarde. Tijdens het optreden, een initiatief van Peter van Bevere s "Museum for Memory' in Middelburg, deelde de heer Yeckup eigenhandig een vierbladige fotocopie uit op A-4- formaat, dat alleen op het eerste blad vermeldde "Reindeer werk. Middelburg, zaterdag 21 februari 1976, plein voor het sta<Biuis. Mu seum for Memory'. De drie andere bladen waren ge luld met krabbels, waaruit geheel niets was af te leiden. VLISSINGEN Vllssingse amateur toneelgroep 'de Zeeuwse Komedie' i' zaterdagmiddag gehuldigd als winnaa- ran de Zeeuwse voorronden ran "he' Nationaal Landjuweel'. De toneelgroei zal met Tine' nu verder meedingen i- de tnssenronden. waarbij men is ine' deeld met de winnende groepen ui Noord-Brabant en Limburg. Zonda werden de leden van 'de Zeeuwse K' medie* gehuldigd in het Vestzaktheat» te Vlissingen. Ongeveer honderd gen digden waren hierbij aanwezig en kr gen door de winnende toneelgroep er koud buffet aangeboden. Gerard Bayens van het Z.C.A. zei b' te zijn dat alle vijf amateurtoneelgro pen uit Zeeland zich ten volle hadd; ingezet. Tevens werd volgens hem hie" bij een hoog peil bereikt. Toch was zij- mening dat dit Dandjuweel' niet te ver wedstrijdelement mag krijgen. H' noemde het voor hst culturele leven ir Zeeland beter, wanneer de groepen te namen ideeën zouden uitwisselen er met elkaar zouden proberen goede re sultaten te behalen. Jurylid Nelleke van Houts (toneelad viseuze in Zeeland) gaf een korte toe- Mchting waarom 'Line' van 'de Zeeuwse Komedie' had gewonnen, Tevens vond zij het speelpeil van alle vereniginger 'ontzettend meevallen'. Nelleke var Houts was samen met Mieke Theuni' en Bob Lag&aij jurylid bij de Zeeuws voorronden op 21 november. 12, 20 e' 21 december en 10 januari. Reina Sr derse (lid van het Comité Natlonr Landjuweel) verrichjte tenslotte r' prijsuitreiking. Deze was: Aanmoedigingsprijs: Tonp vereniging 'Gro°4P' met 'Zachtjes ir de deuren' van Miohél Fernaud. Be' decor: De Scheldega.llm' uit. Kloos1' zande. Beate snik: H.MD.T. uit Midd' burg met 'Liefde half om half' v Alain Ayckbourn. Publieksprijs: 'O'" uit Vogelwaarde. Alle prijzen beste den uit enveloppe met inhoud. Na het koud buffet zou een optrede volgen van het winnende stuk Une maar omdat een speler van 'de Zeeuw sa Komedie' na een bedrijfsongeval me kon optreden moest een andere ui voering worden gegeven. Dit werf 'Striptease', een eenacter van Slawomir Mrozek, uitgevoerd door het Werkthea ter Middelburg.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 4