4
Familie
berichten
Een jubileumviering
met Offenbach
'Groep Papillon:
Goed, maar
fe overdadig
De 'warme' abstractie
van Herman Goetheer
PROPAGANDA-DEMONST RATIE
'BEHAVIOURISME' TROK VEEL
PUBLIEKE BELANGSTELLING
Zeeuwse Komedie
gehuldigd als
winnaar voorronde
Nationaal
Landjuweel
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
MAANDAG 23 FEBRUARI 1976
j Woensdag 25 fobruari i
hoopt de lieer
j C. DEN HOLLANDER j
I Dat hij nog een lieetje
bij ons mag blijven, g
I wenst zijn vrouw, kin- g
I deren en kleinkinderen, 2
Bejaardenhuis 8
j Ter Schelde', K 210, g
Breskens. g
Tot. on* grote droef
heid overleed plotse
ling onze
broer en oom
C. J. Wolfert-
de Visser
J. Wolfert
S. J. de Visser
C. A. de Visser
van Tatenhove
Neven en nichten
Heden nam do Heere tot zich, zacht en kalm,
onverwachts, ons» innig geliefde man, vader
en opa
PIETER ADRIAAN VAN DE KREEKE
echtgenoot van C. van de Kreeke Mieras
in de ouderdom van 66 jaar.
Nieuwdorp: C van de Itreeke - Mieras
Oost-Souburg: J. E. Almekinders-
van de Kreeke
L. P. Almekinders
Breda: E. J. Speylcers - van de Kreeke
H. Speykers
Haarlem: F. van de Kreeke
A, M. van de Kreeke-de Vos
Middelburg: J. M. van de Kreeke
A, van de Kreeke - Pleyte
Serooskerke: J. J. van de Kreeke
A. van de Kreeke - Dammaim
En kleinkinderen
Nieuwdorp, 20 februari 1976
Havenweg 4
De overledene ligt, opgebaard in de rouwka
mer van het ziekenhuis "Bergzicht" te Goes
Bezoekuur dagelijks van 15.00 tot 15.30 uur.
De begrafenis zal plaatshebben D.V. op dins
dag 24 februari as., des namiddags om 13.00
uur. Vooraf wordt een rouwdienst gehouden
in de Ned. Herv. Kerk om 12.15 uur.
Gelegenheid tot condoleren na de begrafenis
in het Jeugdgebouw.
Geen bloemen
Heden nam de Here, geheel onverwachts, van
ons weg, onze broeder in Christus
PIETER ADRIAAN VAN DE KREEKE
Wij gedenken in dankbaarheid de 24 jaren dat
hij onze gemeente als ambtsdrager gediend
heeft. Wij bidden voor zijn vrouw en kinderen
dat zij van de Here de kracht mogen ontvan
gen om dit verlies te dragen.
De kerke raad en kerkvoogdij der
Nederlands hervormde gemeente
te Nieuwdorp.
Nieuwdorp. 20 februari 1976
Heden overleed, zeer onverwacht, in het
streekziekenhuis Bergzicht te Goes, na voor
zien te zijn van de H. Sacramenten der zieken,
onze geliefde en zorgzame man, vader, be
huwd- en grootvader
MARINUS STEENBAKKER
echtgenoot van Margaretha Wilhelmina
Beulens
op de leeftijd van 69 jaar.
Kwadendamme: M- W. Steenbakker - Beulens
Goes: J. Steenbakker
L. Steenbakker-
Chammuleau
Marcel - Etiënne
Kwadendamme; B. Steenbakker
R. Steenbakker -
van Pamelen
Saskia
Ovezande: B. Verbeek - Steenbakker
C. Verbeek
Marco - Andy
Kwadendamme: A. Steenbakker
Kwadendamme, 21 februari 1976
Wittedam 15
De H. Mis van Requiem, waar u beleefd wordt
uitgenodigd, zal worden opgedragen op dins
dag 24 februari a.s.. om 10.00 uur, in de pa
rochiekerk van de H. Bonifacius te Kwaden
damme. waarna de begrafenis zal geschieden
op het r.-k. kerkhof aldaar.
Gelegenheid tot condoleren na de begrafenis
in hotel-café ,'s Lands Welvaren' te Kwaden
damme.
Op 21 februari ging. tot ons groot verdriet,
van ons heen, mijn lieve, onvergetelijke man,
onze lieve broer, zwager en oom
L. E. BICKNESE
op de leeftijd van 79 jaar.
Westkapelle: M. C- Bicknese - de Meester
Apeldoorn: mevr. A. Bicknese
Middelburg: mevr. O. M. de Meester
Baarn: Th. H. Oortman Gerlings -
de Meester
Hattem: J. C. Landberg - de Meester
Baarn: W. A. T. van Ginneken -
de Meester
Neven en nichten
Westkapelle. 21 februari 1976
Jacob Brasserstraat 8
De crematie zal plaatshebben donderdag 26
februari 1976, om 14.30 uur, in het cremato
rium 'Ockenburgh' te 's-Gravenhage (Loosdui
nen).
Geen toespraken.
Na «an kortstondige ziekte is nog onverwachts
van ons heengegaan, on* lieve vader, behuwd-
vader en opa
ALFRED NICOLAAS BLOMME
weduwnaar van Helena Maria Johanna
van t Hof
op de leeftijd van 72 jaar.
Holwierde (Gr.): H. Jansen - Blomme
M- Jansen
Zwijndrecht: N. A. Blomme
W. Blomme-van Hasseit
Vlissmgen: C. P. Blomme
A. de Rooy- Blomme
W. M. de Rooy
P. J M. Labrujère
En kleinkinderen
Vlissingen, 21 lebruari 1976
Bejaardencentrum Ter Reede'
Correspondentie-adres:
v. d. Brugghenst raat 30
De overledene is opgebaard in de rouwkamer
van hot Bethesda St -Josephziekenhuis. in
gang Koudekerkseweg. Bezoekuur dagelijks
van 18.30 - 19.30 uur.
De teraardebestelling zal plaatshebben woens
dag 25 februari 1076. om 13.30 uur. op de al
gemene begraafplaats te Vlissingen. Vertrek
'Ter Reede' om 13,15 uur.
Tot onze diepe droefheid is, na een langdurige
ziekte, van ons heengegaan, mijn geliefde man,
onze lieve vader, behuwdvader en opa
CORNELIS FREDERIK MOENS
op de leeftijd van ruim 78 jaar-
Vlissingen: S. A. Moens-de Baare
K. F. Moens
C. Moens-Boer
Erik, Edelgard, RonaJd
West-Souburg: H. J. Moens
M. Moens-Vader
Herman, Wend7
De overledene is opgebaard in de rouwkamer
van het Bethesda/Sint-Josephziekenhuis te
Vlissingen. ingang Koudekerkseweg. Bezoek
uur dagelijks van 18.30-19.30 uur.
De teraardebestelling zal plaatshebben dins
dag 24 februari 1976. om 13.30 uur. op de alge
mene begraafplaats te Vlissingen. Vertrek van
huis om 13.15 uur.
Geen bloemen
Heden overleed, tot onze diepe droefheid, na
een langdurig, geduldig gedragen lijden, in
het verpleeghuis Ter Valcke', onze lieve, zorg
zame moeder, behuwd-, groot- en overgroot
moeder
JOHANNA VERSCHUURE
weduwe van Hubrecht van de Visse
op de leeftijd van 79 jaar.
Goes. 22 februari 1976
Verpleeghuis Ter Valcke'
Correspondentie-adres:
Familie Roelands - van de Visse.
Bongerd 15, Goes
De overledene ligt opgebaard in de rouwka
mer van het. verpleeghuis Ter Valcke'. Gele
genheid tot bezoek dagelijks van 15.30 tot 16.00
uur en van 18.30 tot 19.00 uur.
De begrafenis zal plaatsvinden op woensdag
25 februari 1976. om 14.00 uur, op de algemene
begraafplaats t.e Goes, voorafgegaan door een
rouwdienst, die gehouden wordt in het ge
bouw van het Leger des Heils. Aanvang van de
dienst 13,00 uur.
Gelegenheid tot eondoleren na afloop van de
begrafenis in het Leger des Heilsgebouw.
Heden is plotseling van ons heengegaan, mijn
lieve, zorgzame man, onze lieve vader, schoon
vader en opa
FRANCISCUS LEONARDUS VAN BEERS
op de leeftijd van 79 jaar.
Vlissingen: J. H. van Beers - Meulmeester
Vlissingen: J. P. de Muijnck - van Beers
P. J. de Muiinck
Middelburg: F. W. Gijbeis - van Beers
R. A. Gijbeis
Re na te
Jacqueline
Vlissingen, 22 februari 1976
Ruijs de Beerenbrouckstraat 51
Volgens de wens van de overledene is zijn
stoffelijk overschot ter beschikking van de
wetenschap gesteld.
Voor de bewijzen van be
langstelling tijdens de ziek
te en het medeleven, onder
vonden na het overlijden
van onze lieve zuster en
PIETERNELLA JOHANNA
VINKE
betuigen wij onze oprecht
gemeende dank.
Uit aller naam.
J. A. Oranje-Vinke
Rotterdam, februari 1976,
Meidoornsingel 181.
"Borgsate'. kamer 206.
Voor de blijken van belang
stelling tijdens de ziekte en
het medeleven, ondervon
den na het overlijden van
onze geliefde vader en opa
PIETER DEKKER
Middelburg:
J. C. Corbijn-Dekker
C. Corbijn
Breda:
M. Dekker
Middelburg, februari 1976.
Voor de vele bewijzen van medeleven, ontvangen na
het plotseling overlijden van onze zorgzame man, vader
en opa
BARTHOLOMËUS LEYNSE
willen wij allen hartelijk danken.
Uit aller naam.
J. W. Leynse-Dijke
Middelburg, februari 1976,
Seissingel 64.
Veel publiek bij
koffieconcert
Terneuzens trio
TERNEUZEN De Terneuzense mu
sici Sylvia van Prooijen (sopraan), Cle
ment van den Bulok (klarinet) en Arie
Karreman (plano) hebben zondag met
hun eerste gezame.nli.jke optreden tij
dens een koffieconcert in liet Zuidland-
theater bijzonder veel succes geoogst.
Als trio waren ze te beluisteren in Der
Hirt aul dem Felsen' van Franz Schu
bert. Daarvoor zong Sylvia van Prooij
en aan de piano begeleid door Arie Kar
reman, drie liederen van Schubert:
Die Forelle', 'An die Musik" en 'Auf
dem Wasser zu singen'. Klarinettist
Clement van den Bulck bracht met de
pianist, vier fantasiestücke van de
Deense componist Niels Gade. varia
ties op een thema uit de opera Silvana
van Carl Maria von Weber en de sona
te voor klarinet en piano van Poulenc
ten gehore-
Een "vrijwel geheel gevuld Zuidland-
theater bedankte de musici met uit
bundig applaus, waarna klarinettist en
pianis een toegift, schonken met de
herhaling" van het laatste, virtuoze,
tiee-i van Poulenc's sonate.
Pijporgel voor
muziekschool
in Goes
GOES De afdeling Goes van de
Zeeuwse Muziekschool beschikt sedert
kort over een nieuw pijporgel. Het in
strument werd vervaardigd door de
gebroeders Van Vulpen te. Utrecht, op
wier naam in Zeeland onder andere de
orgels van de Sint Jacobskerk in Vlis
singen en van de Koorkerk in Middel
burg staan.
Tijdens een uitvoering donderdag
avond jongstleden door leerlingen van
Izaak Ruissen werd het pijporgel dat.
over twee manualen en een vrij pen-
daal beschikt, ingespeeld. De directeur
van de Zeeuwse Muziekschool, de heer
G. W- Bergman, sprak er zijn verheu
ging over uit dat zo'n veertig jaren
na wat hij noemde 'het rampjaar 1933
voor de orgelwereld' 'de presentatie
van het eerste pijploze Hammondor
gel) binnen de muziekscholen bezin
ning gaat komen op de .vooral door de
elektro-akoustische industrie opgeroe-
pen problematiek van het orgel 'en
wat daarvoor doorgaat'.
In Goes krijgen de leerlingen nu de
gelegenheid, aldus de heer Bergman,
om 'aan den lijve' te ervaren wat het
Auto's beschadigd
bip botsing
VLISSINGEN Zondagmiddag om
streeks twaalf uur zijn bij een botsing
kort voor het kruispunt Rooseveltlan-
Irislaan te Vlissingen twee personen
wagens zeer zwaar beschadigd.
Het ongeluk gebeurde toen de bestuur
der van en personenauto, R. d. K. uit
Bergen op Zoom op dit punt plotse
ling moest remmen voor een voor hem
rijdende wagen. K. raakte in een slip
en belandde op de andere weghelft-
Hier reed op hetzelfde moment van
uit de andere rijrichting de automobi
list P. C. R- uit Souburg. Beide war
gens botsten frontal op elikar en lie
pen zeer zware schade op. De K. werd
licht gewond, maar kon ter plaatse
worden behandeld.
is op een echt orgel te spelen. De dis
positie van het Goese instrument is zo
danig dat een groot deel van de orgel
literatuur er op ten gehore gebracht kan
v/orden. De zeven registers waaronder
een fraai tongwerk, werden in allerlei
combinaties gebruikt in enkele grote
orgelwerken van Bach, in ko-^sn van
Reger en Michelsen en de F -e or
gelmuziek.
l'Ki.-a VAN ORANJE- GOES
'De groothertogin van Géculsiem', fco-
miscii emgapvi naar 'L* GrviüeJOucitease
<le GerolsUrin' van Jacques Ollenbsch in
<1« bewerking van Emsl Poc'.'.gen. Neder
landse vertaling vun H. van Luenen.
Uitvoerenden: de Goese Operette Vereni
ging, koor en orkest onder leiding van
Jan Kouscmakcr, Soiisten: Angele O terts.
Gltns van Wocrkom, Pierre Geyskene.
Anton Burgs. Leo van Goenliout, Bud:
Kiaaysen. Maatje Nvjswn en Matty Beer-
De Goese Operette Vereniging
haar vaste dirigent .Jan Kouse
maker hebben de viering van hun bei
der dertigjarig Jubileum op een wat
ongewone manier gestalte gegeven.
Menige zustervereniging grijpt, als er
wat te vieren valt, vrijwel onmiddellijk
naar hei. 'gekende' repertoire: de repn
se van een groot succes of een operette
met bijzonder populaire melodieën, De
GOV heeft clie toch wat gemakkelijke
weg niet gekozen en met De groother
togin van Gérolstein' (en dus Offen
bach) een heel wat moeilijker en veel
meer eisende oplossing in huis gehaald.
Ik vind dat, alleen al op het punt van
at.Tipak. een felicitatie waard, het was
tenslotte geen gering avontuur. Die fe
licitatie kan verder gaan. want ook
de uitvoering had veel goede kanten
en dat is plezierig, niet alleen voor de
executanten op het verre hoge podium
maar ook voor het. (talrijke) publiek
dat; er een bepaald harde vier-uurs zit
voor over had.
Nu kan men wel zeggen (en het zal
ook wel waar zijn) dat, amateurs in
het algemeen spelen voor het genoe
gen van het 'samen bezig zijn' en niet
zozeer voor de uitvoering. Het is even
wel best meegenomen als er van zo'n
uitvoering ook nog iets terecht komt,
zeker als de als genoeglijk bestemde
voorbereidingen het karakter van "hard
werken' hebben gekregen. En de GOV
heeft zonder enige twijfel zeer hard
moeten werken voor dit resultaat dat
er uiteindelijk best zijn mag.
Het komisch zangspel (ik heb wat
moeite met de aanduiding 'opera
buffo'. althans in dit geval) .De groot
hertogin van Gérolstein' is misschien
nog het best te omschrijven als een
boeiende compositie van muziekstuk
ken, die in niet geringe mate gehin-
MIDDELBURG.CONCERTZAAL
Groep Papilion (opera, operette en ma-
sical) mei composities van o.a. Stol*.
Rodgers, Lalo. Handel en Zeiler i.
Wanneer je het programma van 'Groep
Papillon'. die zaterdagavond voor een
goed bezette concertzaal in Middel
burg het vijfjarig bestaan vierde, be
kijkt- waarop een kleine 30 nummers
staan vermeld, mag je er echt wel
eens voor gaan zitten, want dat is een
niet mis te verstaan aantal.
Het. koor opende met, een selectie van
Paul Abraham. Diens 'Blume von Ha-
wai' zijn overbekend (trouwens wat
dat betrof kwamen de bezoekers wel
aan hun trekken, want er waren vele
'meezingertjes' bij). Die koorselectie
was meteen al een aantrekkelijke op
maat voor het verdere verloop van
het programma, hoewel men als groep
nogal eens L°. bescheiden optrad. De
toch afwisselende tempi werden (goed
ingestudeerdgenomen, maar de ex
pressie ontbrak nogal eens en juist dit
laatste geeft die spanning en die op
leving die men juist nodig heeft om het
geheel boeiend en levendig te houden.
Joke Steyn (noodgedwongen verblijf in
het ziekenhuis liet zich vervangen door
José Dorleyn-Heydens. Samen met
Wim Verschelling, brachten zij (met
dictie) 'Und als der Herrgott mai ge
macht', één van de geesteskinderen van
Robert Stolz.
Er waren trouwens vele soli en duet
ten te beluisteren. Paulien Eversen en
Cor Dekker deden dat voortreffelijk in
Ich had' einen Mann' van Oscar
Strauss. Eerstgenoemde, een uitsteken
de kracht voor dit koor, schitterde la
ter nog met het geestige en lang niet
gemakkelijke zingbare 'Ich bin die
Christel von der Post' van Carl Zeiler
Wim Otterdijk en Teuny Begtiiel-Fle-
man waren de gasten op deze avond.
Otterdijk opende met "Le credo du
Paysan' van Goublier. goed uitgebalan
ceerd gezongen, waarbij op dezelfde
wijze het geestige Tm tiefen Keiler'
uitstekend aansloot.
Bij Mozart ('O Isis und Osiris') was
dit in mindere mate,- de zuiverheid
(vooral in de lagere regionen liet wat
te wensen over) en het op het oog (en
oor) zo schijnbaar gemakkelijke werk
bood toch meer moeilijkheden dan
verwacht.
Na de pauze kwam Otterdijk nog één
maal terug met het bekende Ideale'
van Tosti, waarmee hij (verdiend) veel
succes oogstte.
Teuny Begtel-Fieman maakte er een
soort pendeldienst van. want zij trad
zowel te Goes als in Middelburg op.
Geroutineerd (met welluidende, vaste
en warme stem) bracht zij de bezoe
kers in vervoering met in eerste in
stantie 'As long as he needs me' van
Bart en daarna met Oh, what a beau
tiful morning', om te besluiten "Where
'er you walk' van Handel.
Het is niet mogelijk om alle nummers
onder de loupe te nemen. Marijke
Zoun deed leuke dingen met "Feed the
birds' en Wim Verschelling idem met
het Rondo uit "Le Postillon de Lonju-
meau'. Bij beiden kwamen zang en
voordracht goed tot hun recht.
Eén persoon werd tot nu toe nog niet
genoemd, maar het was wel één van
de belangrijkste n.l. de pianiste Leni
Beukert-de Graaf. Zij was het die on
vermoeid leidde en begeleidde en zij
deed dat op een uitstekende wijze,
want het oog moge dan vaak op koor
en solisten gericht zijn. dit zingen valt
en staat met de begeleiding.
Tot besluit nog een paar opmerkingen:
a) het programma was te overdadig:
de koorleden raakten duidelijk ver
moeid en daarom ging o.a. het
'Schenkt man sich Rosen' wat de zui
verheid betrof de mist in. Dito bij
"Wie mein Ahnl zwanzig Jahr', De
bandopname zal het uitwijzen. Daar
om past de vraag: "Waar is de grens?'
b) De pianiste mag gerust wat 'scher
per' begeleiden bij kleine ontsporingen,
om die door kleine accentueringen
weer in rechte (lees zuivere) banen te
brengen.
c) Interviews a la Marco Bakker waren
hier helemaal niet terzake. Bloemen-
huldes aan het slot van deze avond
mochten zeker niet, ontbreken en wa
ren met het langdurige applcus een
verdiende hulde voor deze zeker hard
werkende en enthousiaste groep. De
'vlinders' doken er met graagte in.
A.L,
derd wordt door weer zo'n afgrijselijk
bruidsuikertjesverhaal waarvan er in
zoet operetteland dertien in een do
zijn gaan.
Men moet zijn aandacht bij dat zang
spel dan ook richten op Offenbach en
het verhaal zo gauw mogelijk verge
ten. De muziek is tintelend met verras
send veel wendingen die de kansen van
het 'theater' geheel uitbuiten. Jan Kou
semaker zou voor deze muziek best een
wat breder samengesteld orkest én een
betere akoestiek kunnen gebruiken,
want bij de beperkte mogelijkheden
waarin zaterdagavond gewerkt moest
worden, waren de subtiele rtekken die
het schrift van Offenbach óók eigen
zijn nauwelijks manifest te maken. Dat
is de inzet medegerekend jam
mer, maar reet iets om geen begrip
voor te hebben. De beroepssolisten An-
gèle Geerts, Chris van Woerkom en
Pierre Geyskens gaven krachtdadig
voor- en achtergrond aan het. optreden
der iren, de andere solisten,
ten het meer van acteren dan a
schone zangstem hebben. In die laatste
categorie vielen vooral Anton Burgs.
R.udi Klaaysen en Leo van Loenhout
op die de 'profs' eigenlijk zonder moei
te aanvulden en terzijde stonden. Maat
je Nijssen komt in haar sopraansrol
nog wat volume tekort, maar dat
lijkt me meer een kwestie van stude
ren dan van onvermogen.
En voorts is het me in alle oprecht
heid een raadsel waarom de adjudan-
tenrol in travestie moest worden uit
gevoerd. zeker bij de aanwezigheid
van enkele blakende jongelién in het
koor. Die travestie heeft in de intrige
geen enkele, maar San ook geen enke
le functie, is ook niet komisch, dus
behoort geschrapt worden. In dit
geval leidde een dergelijke figuratie
alleen maar tot verwarring en onver
staanbaarheid.
Chris van Woerkom voerde ditmaal
ook de regie en dat was te merken, in
het spel zowel als in de goede orde
ning van de tableaus die voor dit
podium wel erg veel mensen op de
been brachten.
Jan Kousemaker leidde zeer direct en
orkest en koor gehandicapt door het
ontbreken van echte tenoren volg
den gretig en attent.
Een jubileumvoorstelling waarmee de
GOV zichzelf heeft gefeliciteerd.
Ik maak nog enkele notities bij deze
voorstelling. Alter eerst deze: de
GOV heeft in de loop der Jaren een
wel heel talrijk publiek aan zich we
ten te binden. Zaterdagavond was de
"Prins van Oranje' een uitverkocht huls
en ook de tweede uitvoering, zaterdag-
avond aanstaande, was binnen een en
dezelfde week volgeboekt.
Er is ook een heel speciale sfeer rond
de jaarlijkse uitvoeringen, een sfeer
die gedurig de lof van het amateuris
me zingt en lat mag- Ook zaterdag
avond stond ter verloting de fiets
daar weer. fonkelend symbool van fi
nanciële kommer.
Incidenten waren er weinig. De slag
werker zakte al tijdens de ouverture
door zijn stoel, hetgeen een dame in
mijn buurt de opmerking -.Ei, daer
soenkelt- den tamboer van z'n verzed"
ontlokte en verder was er die signaal-
blazer op de wachttoren die de orkest
bak als echoput scheen te beschouwen
en daarom het instrument naar de lip
pen bracht als de man in de bak al
'verzamelen' had geblazen. Het hoort
er allemaal bij, zo goed als de veel t.e
korte mouwen en het, blote halsje van
baron Puck's groot gala.
Waar ik me wel aan stoor is dat bij
de hoofdscènes iedereen weet. ik hoe-
veel maal Daar is de sabel' st.aat te
zingen, terwijl er in feite helemaal
geen sabel maar een kort zijdzwaard-
je wordt, aangedragen. Op dat soort
zaken zou men moeten letten.
Tenslotte nog dit: voorzitter Van Eer
ten hield in zijn welkomstavoord een
pleidooi voor uitbreiding en verjon
ging. Hij doelde daarmee vooral op het
orkest en zei te betreuren dat
feite geen enkele vorm a
king is met de Zeeuwse Muziekschool,
die echt wel voor wat jong bloed zou
kunnen zorgen. Het is hier graag ge
memoreerd al zal het, met het bijna
voltallige college van b. en w. alleen
'cultuur' was verhinderd in de zaal,
tóch wel verder komen.
O.
ALBERT MASTENBROEK IN
KUNSTENAARCENTRUM
MIDDELBURG Van 28 februari tot
en met 25 maart zal in het Zeeuws
Kunstenaarscentrum aan -de Lange
Noordstraat een expositie te zien zijn
van kleuretsen van Albert Masten
broek. De tentoonstelling wordt zater
dagmiddag 28 februari om vier uur ge
opend. De openingstijden van het kun
stenaarscentrum zijn dinsdag tot en
met zaterdag 's middags van twee tot
vijf uur. woensdagavond van half acht
tot half tien en zaterdagmorgen van
half elf tot twaalf uur.
Herman Goetheer exposeert in
het Zeeuws Kunstenaarscen
trum te ."Middelburg, in meer
dan één opzicht een opmerkelijk
gebeuren. Goetheer hoort niet tot
de mensen die om het even welke
gelegenheid aangrijpen om hun
werk tentoon te stellen. Hij werkt,
voor het overgrote deel der mens
heid in volkomen stilte, gestaag
door en treedt slechts zelden naar
buiten. Dat zal, naar ik aanneem,
te maken hebben met een vorm
van eigenzinnigheid die mij wel
aanspreekt: Herman Goetheer gaat
rijn eigen weg, volgens eigen prin
cipes, zonder zich te storen aan
wat mode en modisch is.
Er is bij de opening van deze ten
toonstelling gevraagd of de ab
stractie bij Goetheer nog verder
doorgevoerd zou kunnen worden,
gekoppeld aan de vraag waar dit
allemaal uiteindelijk toe leiden zal.
Op de eerste vraag is een antwoord
zeer wel mogelijk, beantwoording
van de tweede hgt binnen nie-
mands bereik.
Voor die eerste vraag is het nut
tig terug te kijken naar het vroe-
ge(re) werk van Goetheer: eerst
naturalistisch bepaald, vervolgens
groeiend naar een zuivere abstrac
tie, gevangen in de ritmiek van
voor het merendeel kleine vlakje
Het waren vrij drukke composities
met een sterk gedeelde en verdeel
de spanning.
In het werk dat Goetheer nu ten-
boons telt is die spanning compac
ter, geconcentreerd op een punt:
bet, gehele schilderij. Dat. is een
rechtstreeks gevolg van het feit
dat hij het aantal vlakken (span
ningsvelden binnen het samenstel)
danig heeft teruggebracht, zodat,
bet geheel in soberheid aan
zienlijk aan kracht wint. Die weg
lijkt mij nog niet helemaal ten
einde.
De vraag of het allemaal nog so
berder kan, dient mijns inziens
dan ook met 'ja' te worden be
antwoord. Er zijn overigens, van
een dergelijke ontwikkeling, voor
beelden genoeg in de (vrij) recente
kunsthistorie. Er zijn in het werk
van Herman Goetheer voldoende
punten die daarop aansluiten om
nu al van een voortzetting van de
lijn' te kunnen gewagen.
Men spreekt in het verband van
de naar geometrie neigende ab
stractie graag in termen van 'Kat
te Kunst', kouwe cleane kunst. Ik
geloof stellig dat men dergelijke
duidingen bij Goetheer achterwege
zal moeten laten, omdat er sprake
is van een naar mijn gevoelen
(zeer) emotionele achtergrond.
Er zit in deze abstracten op die
manier nogal wat 'warms'. Het
komt mede tot uiting in het kleur
en materiaalgebruik: de kleuren,
sober maar warm, het materiaal
rijk.
Een tentoonstelling als boeiende
momentopname van zaken-in-ont-
wikkeling, waar 'spanning in ruim
te' de sfeer bepaalt.
Volgende expositie in het ZKC:
vanaf 28 februari: kleurets-u van
Albert Mastenbroek.
KUNSTENAARCENTRUM
ROUDT SCHRIJVERSAVOND
MIDDELBURG Het Zeeuws Kunste
naarscentrum houdt 9 maart de derde
sohrijversavond. Dat gebeurt ln het ge
bouw aan de Lange Noordstraat 59 te
Middelburg. Tijdens deze avond zal
een aantal schrijvers voorlezen uit
eigen werk. De avond staat open voor
alle belangstellenden. De aanvang is
acht uur.
Volle zaal voor
Privé voor twee'
HULST De opvoering van het to
neelstuk "Privé voor twee' heeft zon
dagavond een volle zaal van het Hul
ster gemeenschapscentrum Den Dul-
laert' getrokken.
"Privé voor twee', geschreven door
Noel Coward, wordt in ons land uit
gebracht als vrije produktie onder re
gie van Adrian Brine. Pleunie Touw en
Jeroen Krabbé spelen de hoofdrollen.
Voor stadhuis in Middelburg
MIDDELBURG De Engelsman
Mott Yeckup heeft zaterdagmid
dag voor het bordes van het Mid
delburgse stadhuis op de zoge
naamde "kleine steentjes' de be
langstelling van een niet onaan
zienlijk publiek getrokken toen hij
daar een propaganda-demonstratfe
gaf voor het "behavlourisme'.
Deze nieuwe, althans in Middel
burg nog niet eerder gepresenteer
de uitingsvorm bestond er in
hoofdzaak uit. dat de heer Yeckup
zo nu en dan het hoofd stak in een
door hem meegevoerde kartonnen
met tuinaarde gevulde doos, om
kort daarop een Engelse meisjes
naam uit te roepen.
Zijn aangezicht droeg daarbij dui
delijk de sporen van de aanraking
met de zwarte aarde. Yeckup lar
deerde dit met enkele onverwach
te variant-n.
Zo haalde hij, uit een eveneens
meegevoerde kartonnen doos. door
metjes samengebonden vellen pa
pier van het formaat, A4, die hij
her en der op de kleine steentjes
voor het stadhuis uitspreidde om
ze daarna met een klein laagje
tuinaarde te bedekken. Behalve
met deze kartonnen dozen had de
heer Yeckup zich voor dit, optre
den namelijk ook toegerust met
een schop met een steel van ge
bruikelijke lengte.
De jonge Engelsman ontzag zich
daarbij niet zich ook kruipend
over de kleine steentjes voor het
stadhuis voort te bewegen. Lig
gend zorgde hij zo voor de nodige
afwisseling in zijn optreden, dat
veel hilariteit verwekte. Uit de re
acties van het publiek bleek voor
al, dat men er in het geheel niets
van begreep. Veel omstanders von
den het 'de zotheid gekroond',
maar een enkeling hield het erop,
dat men voorzichtig moet zijn met
deze dingen. Bij alle hilariteit en
ook wel vernietigende kritiek
(„welke inrichting is hier nog op
berekend") hoorde men ook prij
zende opmerkingen over de kwali
teit van de gebruikte bloemaarde.
Tijdens het optreden, een initiatief
van Peter van Bevere s "Museum
for Memory' in Middelburg, deelde
de heer Yeckup eigenhandig een
vierbladige fotocopie uit op A-4-
formaat, dat alleen op het eerste
blad vermeldde "Reindeer werk.
Middelburg, zaterdag 21 februari
1976, plein voor het sta<Biuis. Mu
seum for Memory'.
De drie andere bladen waren ge
luld met krabbels, waaruit geheel
niets was af te leiden.
VLISSINGEN Vllssingse amateur
toneelgroep 'de Zeeuwse Komedie' i'
zaterdagmiddag gehuldigd als winnaa-
ran de Zeeuwse voorronden ran "he'
Nationaal Landjuweel'. De toneelgroei
zal met Tine' nu verder meedingen i-
de tnssenronden. waarbij men is ine'
deeld met de winnende groepen ui
Noord-Brabant en Limburg. Zonda
werden de leden van 'de Zeeuwse K'
medie* gehuldigd in het Vestzaktheat»
te Vlissingen. Ongeveer honderd gen
digden waren hierbij aanwezig en kr
gen door de winnende toneelgroep er
koud buffet aangeboden.
Gerard Bayens van het Z.C.A. zei b'
te zijn dat alle vijf amateurtoneelgro
pen uit Zeeland zich ten volle hadd;
ingezet. Tevens werd volgens hem hie"
bij een hoog peil bereikt. Toch was zij-
mening dat dit Dandjuweel' niet te ver
wedstrijdelement mag krijgen. H'
noemde het voor hst culturele leven ir
Zeeland beter, wanneer de groepen te
namen ideeën zouden uitwisselen er
met elkaar zouden proberen goede re
sultaten te behalen.
Jurylid Nelleke van Houts (toneelad
viseuze in Zeeland) gaf een korte toe-
Mchting waarom 'Line' van 'de Zeeuwse
Komedie' had gewonnen, Tevens vond
zij het speelpeil van alle vereniginger
'ontzettend meevallen'. Nelleke var
Houts was samen met Mieke Theuni'
en Bob Lag&aij jurylid bij de Zeeuws
voorronden op 21 november. 12, 20 e'
21 december en 10 januari. Reina Sr
derse (lid van het Comité Natlonr
Landjuweel) verrichjte tenslotte r'
prijsuitreiking.
Deze was: Aanmoedigingsprijs: Tonp
vereniging 'Gro°4P' met 'Zachtjes ir
de deuren' van Miohél Fernaud. Be'
decor: De Scheldega.llm' uit. Kloos1'
zande. Beate snik: H.MD.T. uit Midd'
burg met 'Liefde half om half' v
Alain Ayckbourn. Publieksprijs: 'O'"
uit Vogelwaarde. Alle prijzen beste
den uit enveloppe met inhoud.
Na het koud buffet zou een optrede
volgen van het winnende stuk Une
maar omdat een speler van 'de Zeeuw
sa Komedie' na een bedrijfsongeval me
kon optreden moest een andere ui
voering worden gegeven. Dit werf
'Striptease', een eenacter van Slawomir
Mrozek, uitgevoerd door het Werkthea
ter Middelburg.