DE BESTE BEENTJES VAN DE DAMES (I) K0RTK0RTK0RTK0RTK0RTK0F I "H. ZEEUWSE DAMMERS IN DE EREKLASSE AFGEBROKEN PARTIJ... SLAPELOZE NACHT fl DISTRIBUTIESIGNALEN ZATERDAG 21 FEBRUARI 1976 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 21 De vrouwelijke muzikanten van enige betekenis voor de eigentijdse muziek hebben aan 1975 een heel goed Jaar gehad. Het was een goed jaar om nieuwe langspeelplaten voor te bereiden en op te nemen. Na tuurlijk is het onzin te veronderstel len dat het jaar-van-de-vrouw daarop van enige invloed is geweest En toch is dat de eerste ondeugende geduchte die je te binnen schiet als je na een paar weken sparen een leuk stapeltje bij elkaar hebt met nieuw werk van Joan Baez, Joni Mitchell, Carole King, Bonnie Raitt en Eramylou Harris. Ooed; Sandy Denny, Linda Ronstadt en nog een stuk of drie andere ver dienstelijke dames ontbreken op het appèl, maar je kan ook wel alles tege lijk willen. Het jaar is trouwens nog niet om. De - voor de consument - duurste uitgave van de sene platen is de dubbelelpee "From every stage" van Joan Baez (A M Records SP 37041. Schijven die een goede indruk geven van de twee belangrijkste terreinen waarop 'Good old Baez' zich tegen woordig beweegt. Er is zodoende een akoestische afdeling en een elektri sche. Volgens de technische bijzon derheden op de prachtige hoes, moe ten de platen samen zo getrouw mo gelijk een optreden van deze zangeres weergeven. Daarom is er naderhand niet stiekem gesleuteld aan het vo cale werk door middel van zoge naamde 'overdubs' Evenmin is er iets veranderd aan de begeleiding. Wel is bij het opnemen meer dan ge wone aandacht geschonken aan de opstelling van de instrumentalisten ten opzichte van de microfoons naar het opnamecentrum. De luisteraar thuis kan nu bijvoorbeeld moeiteloos onderscheiden op welke plaats toet senman David Briggs en waar bassist James Jamerson zich op het podium hadden opgesteld tijdens de sessies. Als hij dan ook nog zijn ogen sluit en over een gezonde hoeveelheid roman tiek beschikt, waant hij zich al gauw op een stoel in lokaties als het Phila delphia Spectrum, het Nassau Coli seum. de Hollywood Bowl. het Sa cramento Convention Center, 't Ber- kel'y Greek Theater of het Monterey Peninsula College. De zaallichten gaan uit. een spot op het podium wordt ontstoken en daar komt ze on der luid applaus Joan Baez Een akoestische gitaar in de rechterhand De oplettende concertganger heeft het uitgebreide instrumentarium op de achtergrond allang opgemerkt en bereidt zich tevreden voor op een veelbelovende avond, die rustig maar vakbekwaam zal worden opgebouwd. Knippend De gitaar wordt nog even terzijde ge zet Het verwelkomende applaus ver stornt en Joan barst knippend met duim en middelvinger los In hel tra ditionele '(Ain't gonna let nobodyl turn me around' Geroutineerd stelt ze de jonge aanwezigen gerust door meteen al een ruime dosis maatschappij-kritisch engagement voorop te stellen In teksten als 'Ain't gonna let the administration <c.q In dira Ghandi, that stinking Kissinger, that killer Kissinger, nobody) turn me around'. Ik laat me nlPts wijsma ken door de regering, d'.or Indira Ghandi, die stinkende Kissinger, die moordenaar Kissinger, ik laat me door niemand iets op de mouw spel den. De boodschap wordt begrepen. Instemmend applaus weerklinkt. Publiek en artiest zitten op dezelfde golflengte Het concert kan beginnen In vlot tempo volgen de bekende nummers elkaar op: 'Blessed are'. 'Suzanne', 'Lovesong to a stranger', 'I shall be released' De gitaar Is het enige instrument. Joan Baez oude stijl, zoals ze al jaren te zien en te ho ren is Niets aan de hand Dylan Kant twee opent met de tweede Dylan-song van de uitgave 'Blowin' in the wind' Behalve Bob Dylan is Joan Baez eigenlijk de enige die dit s'; vaak misbruikte stuk gemotiveerd kan zlngea Vervolgens het aloude 'Stewball'. d-! wat langer uitvalt dan eerder uitge brachte versies. Hel engagement ibent u daar nog?) wordt warm ge houden in de aankondiging van het nummer, waaruit een soort vrouwe lijk chauvinisme spreekt. Applaus is een vanzelfsprekend gevolg Voorts 'Natalia' over Natalia Gorba- nevskaya. de vrouw die ten tijde van de concerten in Rusland vast zat ais politiek gevangene Ze had een ge dicht gemaakt over de Russische in vasie in Tsjecho-81owakije en werd op grond daarvan als ongewenst ele ment in een psychiatrische inrichting gestopt Ze is inmiddels vrij. maar voor de zekerheid heeft Baez het Amerikaanse adres van Amnesty In ternational op de hoes laten afdruk ken ten behoeve van persons Interes ted in working for the freedom of pri soners of conscience throughout the world 'The ballad of Sacco Vanzetti' gaat over wal Baez noemt de bekendste Amerikaanse politieke gevangenen en de tekst bevat woorden uit brie ven van Vanzetti. Een mengeling van termen uit een gebed en wijsheden van een menselijk wezen dat wordt geconfronteerd met een bedreiging van hplangrljke verworvenheden. Dit zou een Dylan-nummer geweest kun nen zijn, al zou Dylan veel meer or denend aan het werk zijn gegaan. Op sommige plaatsen Is de tekst zo au thentiek dat er vrijwel geen melodie voor aan te halen Is Baez begint dan ook ergerlijk te jammeren. De woor den zijn de moeite waard en met het elektrische gedeelte in het vooruit- zicht willen we dat gegalm nog wel door de vingers zien. Het overbe kende Joe Hill" besluit de akoesti sche afdeling. <Vvir<b rlxjuM» tU mwj.!- Crrlindw ]c»llrni*bbn ra «D r M) 4« 170 lanr»p>*lpl*lra. n - dl» bij luriljti a ftoptientoptientoptientoptientoptientoptientoptient Hieronder volgt de naUonale hitparade zoal* gen'- i p. door Hilversum IIL rnet tussen haakjes de 5 stand van vorige week q 1 2l Love hurts Nazareth £«- 2 Cl La ballade des gent* Gerard Lenorman co' 3 3i Volare Ai MarUno 4(5) Theme from Mahogany Diana Rom 5 1 «1 Xing Kong Jtmmy Cas'or Bunch 6 H WUlemple Andre van Duin 13* 7 t 7i Spijker in m n kop Destlpfce* 3 -r <111 Ich bin wie du Marianne Rosenberg q 9 11O1 Het leger van werklozen Mieke en Vader Abraham w 10 (I81 Holiday Tony Bravo g- 5 jtoptientoptientoptientoptientoptientoptien toptient Elektrisch SAMENSTELLING: FLIP FEIJ Joan Baez' vorige en nog steeds prachtige elpee, Diamonds and Rust' (A M records 89 049 XOT), luidde JOAN BAEZ een nieuw tijdperk in. Voor het. eerst begon ze overtuigend gebruik te ma ken van een groep goede begeleiders Ze maakte zich daarmee ook meer acceptabel voor muziekliefhebbers die vonden dat haar beperkte gitaar techniek en het veelal daarmee ge paard gaande vocaie gegalm weinig goed deden aan haar tóch wel behar- tenswaardige woorden. Toen ze op haar eentje bezig was kon ze zich - weliswaar emotionele - vrijheden veroorloven die zelden gelukkig kon den worden genoemd Met een elek trische groep achter zich werd ze evenwei verplicht zich te voegen naar de voorschriften Afspraken en voorschriften hebben Joan Baez nooit zoveel kunnen bommen en het is daarom niet ver wonderlijk. dat ze juist deze elektri sche afdeling van 'From every stage' aangrijpt om er twee stukken zonder begeleiding in onder te brengen: 'Swing low, sweet chariot' en 'Ama zing Grace' In haar uitvoering rond uit walgelijke nummers die we gauw zullen vergeten. Maar terug naar het concert. De pauze is om. Opnieuw gaan de lich ten in de zaal uit en nu is het hele podium verlicht. We zien David Briggs (toetsen), Jim Gordon (drums), James Jamerson (basgitaar) en de gitaristen Dan Ferguson en Larry Carlton. Applaus. Baez zelf Is weer als eerste te horen. Ze stemt haar gitaar en zet de derde Dylan-composiue in 'Love is Just a four letter word' De begeleiders ha ken trouw in en moeten duidelijk nog op dreef komen De complete ritme sectie geeft dit stuk toch meteen a! een stevige 'impact' mee Meteen maar de vierde Dylan-song ingezet. Forever young' Gordon en Briggs komen los Dit is de nieuwe Baez en de climax is al merkbaar De twee eerste nummers zijn in muzikaal op zicht al meer waard dan de twee eer ste kanten bij elkaar Een prima tijd stip voor 'Diamonds and rust', het Emmylou Harris-stuk 'Boulder to Birmingham' iWJj zijn geen rivalen., het verwerpelijke 'Swing low sweet chariot' en 'O. happy dav' van Edwin Hawkins, De laatste kant bevat nog 'Please come to Boston', de vijfde Dylan- composltle 'Lily, Rosemary and the jack of hearts'. o<: Robbie Robertson-composltle The night they drove old dixie down' en 'Ama zing Grace' ais uitsmijter Het pu bliek kent Mieke Telkamp niet en is meer dan content met het concert. 'From every stage' kent voorname lijk hoogtepunten. Van Baez akoes tisch moet je houden. Baez elek trisch is meer dan aanvaardbaar. Luister ook naar de elpee 'Diamonds and Rust'. Aanbevolen. dammen/I. anderson Van de Zeeuwse Rotterdammer Jaap Riescnkamp, uitkomende voor Constant, ontvingen we diens partij tegen Jan Blom uit 's-Gravenpolder, spelende voor Het Oosten, eveneens uit Rotter dam. „Daar het «iet vaak voor komt, dat Zeeuwen tegen elkaar uitkomen in de ereklasse, leek het mij wei aardig u deze ontmoeting te doen toekomen", aldus Riesen- kamp. er eerlijk aan toevoegende, dat het treffen in een overwin ning voor hemzelf eindigend, hieraan niet vreemd zal zijn. „Overigens, let u eens op Con stant; gemiddelde leeftijd 25 jaar en vast van plan volgend jaar nog hoger te eindigen dan de nu be haalde derde plaats!" De aantekeningen bij de partij zijn van de hand van Riesenkamp en dus uiteraard voor zijn reke ning, ai kunnen wij het met de hoofdlijnen van zijn opmerkingen wel eens zijn. Wit: Jan Blom Zwart; Jaap Riesenkamp 1 34-30 20-25, 2 32-28 25x34, 3. 39x30 16-21; 4 44-39 21-26; 5 37-32 26x37, 6 42x31 15-20; 7 30-25 (be ter lijkt mij 30-24) 10-15; 8 47-42 17-21; 9 41-37 21-26; 10 31-27 20- 24. 11 40-34 11-16 Op direct 18-23 kan volgen 34-29 enz. Om 28-23 te beletten moet zwart dan 5-10 spelen, waarop 27- 22 goed speelbaar is ide dam door 27-21, 25-20, 28-22 en 38-33 is te duur) Door een niet al te sterke behandeling van de opening heeft wit enig nadeel gekregen. 12. 50-44 18-23; 13. 34-29 23x34; 14. 39x30 12-18; 15. 44-39 18-23; 16. 39-34 7-12; 17 34-29 23x34. 18 30x39 13-18; 19 37-31 26x37; 20 42x31 18-23; 21 46-41 6-11. 22 41- 37 11-17 Beter is misschien 31-26 Met zf)n laatste zet probeert zwart ook de witte lange vleugel onder controle te krijgen. Na 31-26 wordt dit moeilijker (11-7) 36-31 23. 28-22 17x28; 24. 33x22 12-17; 25. 22x11 16x7 Wit heeft nu wat ruimte, maar te vens nadeel 26. 31-26 9-13. 27. 37-31 4-9. 28. 27- 22 14-20. 29 25x14 9x20; 30 32-27 5-10; 31. 26-21 10-14; 32 21-16 24- 30. 33. 35x24 19x30; 34. 31-26 20-24; 35 45-40 13-19. Wits laatste zet be rust op een misvatting. Weliswaar wordt 30-35 belet, maar ontneemt praktisch het laatste steunpunt aan de witte korte vleugel (verge lijk de zwarte met schijven op 1, 2 en 7) 36 40-35 15-20, 37 26-21 20-25; 38. 38-32 8-13 zie diagram Blom Met zijn nu volgende zet 32-28 maakt wit de beslissende fout Maar omdat 36-31 belet wordt we gens 24-29 en 23-28 lijkt het me. dat wit z'n toevlucht zal moeten zoeken in 21-17, hoewel niet goed Is in te zien hoe het dan op links verder moet 39 32-28 23x32; 40. 27x38 30-34; 41. 39x30 25x34; 42. 38-33 <38-32 om 43-39 voor te bereiden faalt door 34-39 en 24-29) 24-29; 43. 33x24 19x30; 44. 35x24 34-40; 45. 43-39 3-8; 46 22-7 1-6, 47 36-31 7-11 en na nog 16 zetten gaf wit op. Opgemerkt moet worden, dat deze partij qua speltype een opvallende gelijkenis vertoont met de party Blom - Schunselaar uit het kam pioenschap van Zeeland. Van laatstgenoemde ontvingen we nog een partij uit de ontmoeting 'De Vriendendamkring' - Den Haag tegen het Zeeuwse tiental, ge speeld 15 maart 1975 1. 32-28 19-23; 2. 28x19 14x23; 3. 37-32 10-14, 4. 35-30 14-19; 5. 30-25 17-21; 6. 25x14 19x10; 7. 42-37 13- 19; 8. 32-28 23x32; 9. 37x28 9-13; 10. 41-37 21-26; 11. 38-32 11-17; 12. 43- 38 7-11; 13. 47-42 10-14; 14.34-29 5-10: 15. 40-34 1-7; 16. 45-40 17-22: 17. 28x17 11x22: 18. 31-27 22x31 19. 36x27 7-11; 20. 32-28 11-17; 21 29- 23 28x29: 22. 34x23 17-21; 23. 38-32 15-20: 24. 42-38 20-24; 25 50-45 13- 18: 26. 39-34 18x29; 27. 34x23 8-13; 28. 44-39 13-18. 29. 39-34 18x29; 30. 34x23 2-8; 31. 48-43 8-13: 32. 43-39 24-30: 33. 40-35 4-9: 34. 35x24 19x30; 35. 45-40 30-35; 36. 39-34 35x44; 37. 49x40 10-15; 38 33-29 12-17; 39. 38-33 13-18, 40. 23x12 17x8; 41 29-24 6-11. 42. 28-22 9-13; 43. 34-29 8-12; 44. 33-28 14-20; 45 40-34 12-17; 46. 46-41 3-8; 47. 41-36 8-12; 48. 37-31 26x37; 49. 32x41 21x23; 50. 29x7 20x40. Zwart geeft op. schaken/c.jansen Goes 1 doet het in de landelijke competitie bijzonder slecht. De degradatie staat voor de deur. Man kan allerlei redenen verzin nen voor het falen, maar de be langrijkste is gewoon, dat men niet goed genoeg kan schaken. En dat is toch wel een teken, dat het met het spelpeil in Zeeland droe vig gesteld is. Temeer omdat no- tabene het tweede tiental van Goes kampioen van de noorde lijke eerste klas is geworden, doorniet minder dan Middelburg 1 te verslaan. Het Witte Paard uil Sas van Gent wil dolgraag de plaats van Goes I overnemen, maar met louter Zeeuwse spelers speelt men dat niet klaar. Hoe sterk bijvoorbeeld de tweede klasse is waarin Goes uitkomt, wordt geïllustreerd door het feit, dat een team als Voor schoten niet minder dan vier spe lers telt. die een Elo van boven de 2100 punten hebben, terwijl de rest daar vlakby zit Gelukkig kan Zeeland zich wat het jeugdschaken betreft, wèl met de rest van Nederland meten. Voor de toekomst is er dus wel perspectief, ais de jongelui ten minste niet allemaal t.z.t. naar de randstad trekken. De laatste wedstrijd van Goes was tegen Voorschoten Over de neder lagen zullen we het maar niet hebben (te pijnlijk) Er werden twee partijen afgebroken Zowel Joop van Ruler als Jan de Lange claimden winst Hetzelfde deden trouwens hun tegenstanders. Van Ruler gaat zeker winnen, maar daar kan men by De Lange aller minst zeker van zyn. Het is op deze plaats al eens eerder gezegd De Lange speelt interessant schaak Het is daarom niet te Dit was de stelling: Houweiing a j! 1 H 3 m s a I 'SI m I 1 a V i i jj 1 1 s I verwonderen, dat zyn party afge broken werd in een stelling, waar men nachtmerries van zou krij gen De meester, die voor de KNSB deze party moet arbitreren wacht geen gemakkelijke taak en dat is zeer voorzichtig uitgedrukt. De Voorschoters waren direct na de wedstrijd druk in de weer om ons ervan te overtuigen, dat arbi trage geen zin had en weggegooid geld zou zyn. Zwart (aan zet) zou gewonnen staan. Hy loopt met zijn koning via b4 en d3 de witte stelling binnen, waarna de zwarte vrijpionnen gemakkeUJk winnen. De Lange echter rekende ook op winst: „Ik sta toch een pion voor?" Toch vertrokken wy uit Voorschoten met de sombere ge voelens, dat De Langes visie te op timistisch zou zyn, omdat de eer ste analyses Voorschoten in het ge lijk leken te stellen De Lange thuisgekomen, kon on mogelijk van de partij afscheid nemen en bracht verder druk ana lyserend zyn zaterdagavond door. Serieus schaken ts inderdaad vaak meer een soort levenswijze, dan een hobby. Uiteindeiyk had hy het gevonden. Eureka, hy stond gewonnen. Van die büjde mare werd mij ,s avonds laat tele fonisch kond gedaan. Waarschijn- hjk heeft de stelling de nachtrust van De Lange geen goed ge- daan.De maandag daarop, werden de analyses voortgezet Noodzake- UJk, want het het team, dat de ar bitrage verliest, moet de kosten betalen en er was nog tyd om de claim te herzien. We zyn er slechts gedeelteiyk uit gekomen, maar besloten toch maar de claim te handhaven In de diagramstelling heeft zwart twee belangrijke mogelykheden De eerste is 1 Td2 en de tweede (reeds genoemd) 1 Kb4. Het is onmogeUjk om in deze rubriek alle varianten en sub-varianten aan te geven, daarom slechts een samen vatting, die bovendien geenszins pretendeert foutloos te zyn. Variant A 1 ...Td2 De bedoeling van deze zet is niet om op a2 een pion te slaan, maar om het paard op f3 te verdryven om zodoende de zwarte pionnen te kunnen opspelen. 2 g4 Te2 Dit Ujkt de voor wit gevaariykste zet. De zwarte d-pion is nu mars- bereid. Minder goed zou het voor de hand liggende 2... Tf2 zyn. Na 3 Pel! Is wit er sterk op vooruit 3 g5 d3 4 g6 d2 5 g7 Tg2 6 Pg5! dlD 7 g8D en wit heeft grote winstkan sen (7 e2? 8 Pe6+) Variant B 1 Kb4 2 h4! Ook 2 g4 is allerminst een duide lijke zaak. B v2 g4 Kc3 iop 2 Tfl is 3 Pd4 Pd4; 4 Te3. mogeüjk, met drie pionnen voor het stuk en winstkansen voor wit.i 3 g5 Tfl 4 Pd4: Kd3! en zwart trekt aan het langste eind. Wit moet in deze va riant 3 Pd4. doen l.p.v. 3 g5. even eens met drie pionnen voor het stuk. 2 Kc3 3 h5 Kd3 4 Te8! In de analyses, die meteen na de partij werden gepleegd, werd de toren iedere keer zywaarts ge speeld, maar dat was natuurlijk niet goed, omdat zwart dan later met Pe7 de opkomende witte g-pion kon tegenhouden. 4 Ke2 De d-pion kan nu doormarcheren. Het lijkt erop alsof zwart wint 5 Kg7 d3 6 h6 d2 7 h7 Thl 8 Pd2:! Kd2: 9 h8D Th8: e2 11 Kg7ü e 1D 12 Tel: Kei: 13 Kf6ü De dertiende zèt in de analyse, gevonden op vrijdag de dertiende. Wit wint. Het optimisme van De Lange Ujkt niet zonder grond. Oplossing einspel L J. de Bert. w: Ke7 Dh2 Pg2 pion g6. Z: Kb2 Dal Ph3 pionnen f3 en g7 ai 1 Pe3t f2 2 De5 Ka2 3 Dd5t Kb2 4 Dd4t Kbl 5 Ddl Ka2 6 Da4t Kb2 7 Pc4t Kbl 8 Ddl Ka2 9 Dc2 10 Db2X bl 1 Kb3 2 Dc2t Kb4 3 Dc4' Ka5 4 Dd5 Kb6 5 Pc4- Kc7 6 Dd7* Kb8 7 Dd8r Kb7 8 Pd6r Kc6 9 Dd7* Kc5 10 Dfö Kb4 11 Db5- Ka3 12 Pc4- Ka2 13 Da4- Kbl 14 Zie ai. Een ingenieus werkstuk. Ter oplossing: J. Leun ('64-19751 s s m 1 1 •y' r t t i gjsg W S' ia I Mat in twee zetten. bridgen /t. scbipperllei|n Signaleren in het bridgespel Is al *0 oud als bet spel iel! Er bestaan ontstellend veel varianten die veelal gemeen hebben dat op de een of andere wijze Imnrieurkracht dan we! distributie wordt aangegeven. In Nederland zijn er op het ogenblik nog al wal lopspelers die uitsluitend distri butie signaleren. Zij gaan er daarbij van uit dat het be langrijker is de distributie van partner te kennen dan zijn honneurkraebt. Het laatste is door goede spelers, uit bie den of spelen, dikwijls wel te lokaliseren; het eerste is, vooral in het begin van het spel. veel moeilijker. De distributie kan bijv worden aangegeven door laag-hoog te spelen - het kan ook andersom - bij een oneven aantal kaarten en hoog-laag by een everi aantal kaarten. Indien dat consequent wordt gedaan, zal de geroutineerde speler al vrij in het begin van het spel de distributie van zijn part ner - en daarmee ook van de tegenpartij - kunnen ultteUen. hetgeen niet aiieen een machtig wapen betekent, maar bo vendien reuze ontspannend speelt, aangezien veel gemak kelijker is vast te stellen welke kaarten kunnen worden af gegooid. Tijdens een Internationaal toernooi kwam onlangs een spel voor waarby dlstrlbutlesignalen Oost-West heel v/at ellende zouden hebben bespaard (Noord. Allen 1: Sch. 8 7 5 2 Ha. 9 7 5 4 Ril H B 10 6 KL A H V 9 2 Sch. B 9 3 Ha. H B 8 Ra 8 7 3 2 Sch. A V 6 Ha. A V 10 6 2 Ru. A 5 4 KL 10 .-13 tweemaal ;<as r.pende Zuid met een sterke SA. gedou bleerd door West. Ncora en Oost pasten, waarop Zuid de bledLng besloot met 2 Ha. Zuid was Michael Wolach. be roemd oorlogsveteraan uit de tweede wereldoorlog en één van sterkste Londerise robberspelers Het populaire 2 Ka-contract ging aan de meeste tafels down De meeste Zuldsprlers troefden oe derde klaveren en speelden Ha A en harten na. Zoais de kaart lag kwam Oost aan slag en upeeide ruiten na. waarna Zuid onverandertyk twee down ging. v.'oiach deed het beter veel beter zelfs H:j troefde de derde klaveren niet. maar gooide Sch. 6 af. een vaste verliezer. West was nu 'endpiaj.cc, zoals de Engelsen zo kernachtig zeggen; iedere kaart die hy speelt is gunstig voor Zuid. West koos uiteindelijk Ha 3. verreweg de beste voortzetting. Zuid nam de heer met het aas en moest raden of West was gestart met Ka B 3 of Oost met H B 8. Ook dit probleem loste Wolach werkelijk briljant op. HU vervolgde rnet een kleine ruiten naar de vrouw, door West genomen, die ralten terugspeelde. Wolach nam Ru V over met het aast!) en troefde zyn laatste ruiten. Nu volgde troef van tafel en Wolach legde de üen, op dit moment een snit met 1007/ winstkans. Zou West ni. aan slag komen met Ha B dan is hij opnieuw geplaatst en moet ln de schoppenvork spelen of in de dubbele renonce. In het actuele geval hield Ha 10 en gaf Wolach tenslotte nog slechts een schoppenslag af voor een voüe top Zouden Oost-West tenslotte distrtbutlesignaJen hebben ge speeld dan zou West na de tweede slag met zekerheid heb ben geweten dat zijn partner was gestart met een oneven aantal klaveren. Dat moet dan, gezien de dummy, een drie- kaart zijn. waaruit volgt dat de leider een doubleton bezit West weet derhalve met zekerheid dat zijn partner nog KI. B heeft en kan veilig een kleine klaveren speien. Sch. A 8 7 2 Ha. 7 5 3 Ra A 3 KL H B 10 5 Sch. V B 10 Ra H 10 8 Ra 5 4 2 KL A V 6 Een spel ontleend aan een Amerikaans boek en een specta culalr voorbeeld van misleidend spel door de leider. Zuid moest 4 Sch spelen, waartegen West de dodelijke start vond van Ha V. Zuid nam de tweede hartenronde ei; speelde vervolgens schoppen aas en heer. zodat Sch V bij Oost bleef zitten. Zuid heeft vier verliesslagen: twee ln har ten, éen in ruiten en één in schoppen, maar hij wist het dreigende noodlot op geniale wijze te ontgaan. Hy speeitie eerst KI A, vervolgens een kleine klaveren r.aar de heer en daama Ki B. Door deze manipulatie werd Oost grondle misleid. Hij was ervan overtuigd dat Zuid renonce klaveren had en probeerde KI 10 vtij te troeven teneinde hierop eer. verliezende harten te parkeren. Oost troefde dan ook niet, tn de stellige overtuiging dat zyn partner KL V had, waardoor Zuid's speelwijze gedoemd was te mislukken. Groot was Oost's verbazing toen Zuid ln plaats van te troeven KL V produceerde, een verbazing die overging m ergernis toen Zuid alsnog een harten afgooide op K1. 10. waarmee definitief vast stond dat Oost erin was gelopen. Zouden Oost-West dlstnbuüesignalen hebben gespeeld dar zou er geen probleem zijn geweest Oost weet tn dat geva. dat West gestart is met een even aantal harten, schoppe; en klaveren en dat laatste is belangrijk. Oost kan met ze kerheid concluderen dat Zuid nog klaveren heeft en bezig 1- met één of andere vreemde manipulatie De rest Ls dan eer. voudig. Oost troeft en incasseert een derde harten, waarna hy rustig kan wachten op de rultenslag die Oost-West van zelf toekomt De oplossing van het probleemspel in de rubriek van 14 fe- bruari volgt in de rubriek van 28 februari.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 21