DE BESTE BEENTJES
VAN DE DAMES (I)
K0RTK0RTK0RTK0RTK0RTK0F
I "H.
ZEEUWSE DAMMERS IN DE EREKLASSE
AFGEBROKEN PARTIJ... SLAPELOZE NACHT
fl
DISTRIBUTIESIGNALEN
ZATERDAG 21 FEBRUARI 1976
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
21
De vrouwelijke muzikanten van
enige betekenis voor de eigentijdse
muziek hebben aan 1975 een heel
goed Jaar gehad. Het was een goed
jaar om nieuwe langspeelplaten
voor te bereiden en op te nemen. Na
tuurlijk is het onzin te veronderstel
len dat het jaar-van-de-vrouw
daarop van enige invloed is geweest
En toch is dat de eerste ondeugende
geduchte die je te binnen schiet als
je na een paar weken sparen een
leuk stapeltje bij elkaar hebt met
nieuw werk van Joan Baez, Joni
Mitchell, Carole King, Bonnie Raitt
en Eramylou Harris.
Ooed; Sandy Denny, Linda Ronstadt
en nog een stuk of drie andere ver
dienstelijke dames ontbreken op het
appèl, maar je kan ook wel alles tege
lijk willen. Het jaar is trouwens nog
niet om.
De - voor de consument - duurste
uitgave van de sene platen is de
dubbelelpee "From every stage" van
Joan Baez (A M Records SP 37041.
Schijven die een goede indruk geven
van de twee belangrijkste terreinen
waarop 'Good old Baez' zich tegen
woordig beweegt. Er is zodoende een
akoestische afdeling en een elektri
sche. Volgens de technische bijzon
derheden op de prachtige hoes, moe
ten de platen samen zo getrouw mo
gelijk een optreden van deze zangeres
weergeven. Daarom is er naderhand
niet stiekem gesleuteld aan het vo
cale werk door middel van zoge
naamde 'overdubs' Evenmin is er
iets veranderd aan de begeleiding.
Wel is bij het opnemen meer dan ge
wone aandacht geschonken aan de
opstelling van de instrumentalisten
ten opzichte van de microfoons naar
het opnamecentrum. De luisteraar
thuis kan nu bijvoorbeeld moeiteloos
onderscheiden op welke plaats toet
senman David Briggs en waar bassist
James Jamerson zich op het podium
hadden opgesteld tijdens de sessies.
Als hij dan ook nog zijn ogen sluit en
over een gezonde hoeveelheid roman
tiek beschikt, waant hij zich al gauw
op een stoel in lokaties als het Phila
delphia Spectrum, het Nassau Coli
seum. de Hollywood Bowl. het Sa
cramento Convention Center, 't Ber-
kel'y Greek Theater of het Monterey
Peninsula College. De zaallichten
gaan uit. een spot op het podium
wordt ontstoken en daar komt ze on
der luid applaus Joan Baez Een
akoestische gitaar in de rechterhand
De oplettende concertganger heeft
het uitgebreide instrumentarium op
de achtergrond allang opgemerkt en
bereidt zich tevreden voor op een
veelbelovende avond, die rustig maar
vakbekwaam zal worden opgebouwd.
Knippend
De gitaar wordt nog even terzijde ge
zet Het verwelkomende applaus ver
stornt en Joan barst knippend met
duim en middelvinger los In hel tra
ditionele '(Ain't gonna let nobodyl
turn me around' Geroutineerd stelt
ze de jonge aanwezigen gerust door
meteen al een ruime dosis
maatschappij-kritisch engagement
voorop te stellen In teksten als 'Ain't
gonna let the administration <c.q In
dira Ghandi, that stinking Kissinger,
that killer Kissinger, nobody) turn
me around'. Ik laat me nlPts wijsma
ken door de regering, d'.or Indira
Ghandi, die stinkende Kissinger, die
moordenaar Kissinger, ik laat me
door niemand iets op de mouw spel
den. De boodschap wordt begrepen.
Instemmend applaus weerklinkt.
Publiek en artiest zitten op dezelfde
golflengte Het concert kan beginnen
In vlot tempo volgen de bekende
nummers elkaar op: 'Blessed are'.
'Suzanne', 'Lovesong to a stranger', 'I
shall be released' De gitaar Is het
enige instrument. Joan Baez oude
stijl, zoals ze al jaren te zien en te ho
ren is Niets aan de hand
Dylan
Kant twee opent met de tweede
Dylan-song van de uitgave 'Blowin'
in the wind' Behalve Bob Dylan is
Joan Baez eigenlijk de enige die dit s';
vaak misbruikte stuk gemotiveerd
kan zlngea
Vervolgens het aloude 'Stewball'. d-!
wat langer uitvalt dan eerder uitge
brachte versies. Hel engagement
ibent u daar nog?) wordt warm ge
houden in de aankondiging van het
nummer, waaruit een soort vrouwe
lijk chauvinisme spreekt. Applaus is
een vanzelfsprekend gevolg
Voorts 'Natalia' over Natalia Gorba-
nevskaya. de vrouw die ten tijde van
de concerten in Rusland vast zat ais
politiek gevangene Ze had een ge
dicht gemaakt over de Russische in
vasie in Tsjecho-81owakije en werd
op grond daarvan als ongewenst ele
ment in een psychiatrische inrichting
gestopt Ze is inmiddels vrij. maar
voor de zekerheid heeft Baez het
Amerikaanse adres van Amnesty In
ternational op de hoes laten afdruk
ken ten behoeve van persons Interes
ted in working for the freedom of pri
soners of conscience throughout the
world
'The ballad of Sacco Vanzetti' gaat
over wal Baez noemt de bekendste
Amerikaanse politieke gevangenen
en de tekst bevat woorden uit brie
ven van Vanzetti. Een mengeling van
termen uit een gebed en wijsheden
van een menselijk wezen dat wordt
geconfronteerd met een bedreiging
van hplangrljke verworvenheden. Dit
zou een Dylan-nummer geweest kun
nen zijn, al zou Dylan veel meer or
denend aan het werk zijn gegaan. Op
sommige plaatsen Is de tekst zo au
thentiek dat er vrijwel geen melodie
voor aan te halen Is Baez begint dan
ook ergerlijk te jammeren. De woor
den zijn de moeite waard en met het
elektrische gedeelte in het vooruit-
zicht willen we dat gegalm nog wel
door de vingers zien. Het overbe
kende Joe Hill" besluit de akoesti
sche afdeling.
<Vvir<b rlxjuM» tU mwj.!-
Crrlindw ]c»llrni*bbn ra «D r
M) 4« 170 lanr»p>*lpl*lra. n -
dl» bij luriljti a
ftoptientoptientoptientoptientoptientoptientoptient
Hieronder volgt de naUonale hitparade zoal* gen'-
i p. door Hilversum IIL rnet tussen haakjes de 5
stand van vorige week q
1 2l Love hurts Nazareth £«-
2 Cl La ballade des gent* Gerard Lenorman co'
3 3i Volare Ai MarUno
4(5) Theme from Mahogany Diana Rom
5 1 «1 Xing Kong Jtmmy Cas'or Bunch
6 H WUlemple Andre van Duin
13* 7 t 7i Spijker in m n kop Destlpfce* 3
-r <111 Ich bin wie du Marianne Rosenberg q
9 11O1 Het leger van werklozen Mieke en Vader Abraham
w 10 (I81 Holiday Tony Bravo
g- 5
jtoptientoptientoptientoptientoptientoptien toptient
Elektrisch
SAMENSTELLING: FLIP FEIJ
Joan Baez' vorige en nog steeds
prachtige elpee, Diamonds and Rust'
(A M records 89 049 XOT), luidde
JOAN BAEZ
een nieuw tijdperk in. Voor het. eerst
begon ze overtuigend gebruik te ma
ken van een groep goede begeleiders
Ze maakte zich daarmee ook meer
acceptabel voor muziekliefhebbers
die vonden dat haar beperkte gitaar
techniek en het veelal daarmee ge
paard gaande vocaie gegalm weinig
goed deden aan haar tóch wel behar-
tenswaardige woorden. Toen ze op
haar eentje bezig was kon ze zich -
weliswaar emotionele - vrijheden
veroorloven die zelden gelukkig kon
den worden genoemd Met een elek
trische groep achter zich werd ze
evenwei verplicht zich te voegen naar
de voorschriften
Afspraken en voorschriften hebben
Joan Baez nooit zoveel kunnen
bommen en het is daarom niet ver
wonderlijk. dat ze juist deze elektri
sche afdeling van 'From every stage'
aangrijpt om er twee stukken zonder
begeleiding in onder te brengen:
'Swing low, sweet chariot' en 'Ama
zing Grace' In haar uitvoering rond
uit walgelijke nummers die we gauw
zullen vergeten.
Maar terug naar het concert. De
pauze is om. Opnieuw gaan de lich
ten in de zaal uit en nu is het hele
podium verlicht. We zien David
Briggs (toetsen), Jim Gordon
(drums), James Jamerson (basgitaar)
en de gitaristen Dan Ferguson en
Larry Carlton. Applaus.
Baez zelf Is weer als eerste te horen.
Ze stemt haar gitaar en zet de derde
Dylan-composiue in 'Love is Just a
four letter word' De begeleiders ha
ken trouw in en moeten duidelijk nog
op dreef komen De complete ritme
sectie geeft dit stuk toch meteen a!
een stevige 'impact' mee Meteen
maar de vierde Dylan-song ingezet.
Forever young' Gordon en Briggs
komen los Dit is de nieuwe Baez en
de climax is al merkbaar De twee
eerste nummers zijn in muzikaal op
zicht al meer waard dan de twee eer
ste kanten bij elkaar Een prima tijd
stip voor 'Diamonds and rust', het
Emmylou Harris-stuk 'Boulder to
Birmingham' iWJj zijn geen rivalen.,
het verwerpelijke 'Swing low sweet
chariot' en 'O. happy dav' van Edwin
Hawkins,
De laatste kant bevat nog 'Please
come to Boston', de vijfde Dylan-
composltle 'Lily, Rosemary and the
jack of hearts'. o<: Robbie
Robertson-composltle The night
they drove old dixie down' en 'Ama
zing Grace' ais uitsmijter Het pu
bliek kent Mieke Telkamp niet en is
meer dan content met het concert.
'From every stage' kent voorname
lijk hoogtepunten. Van Baez akoes
tisch moet je houden. Baez elek
trisch is meer dan aanvaardbaar.
Luister ook naar de elpee 'Diamonds
and Rust'. Aanbevolen.
dammen/I. anderson
Van de Zeeuwse Rotterdammer
Jaap Riescnkamp, uitkomende
voor Constant, ontvingen we
diens partij tegen Jan Blom uit
's-Gravenpolder, spelende voor
Het Oosten, eveneens uit Rotter
dam. „Daar het «iet vaak voor
komt, dat Zeeuwen tegen elkaar
uitkomen in de ereklasse, leek het
mij wei aardig u deze ontmoeting
te doen toekomen", aldus Riesen-
kamp. er eerlijk aan toevoegende,
dat het treffen in een overwin
ning voor hemzelf eindigend,
hieraan niet vreemd zal zijn.
„Overigens, let u eens op Con
stant; gemiddelde leeftijd 25 jaar
en vast van plan volgend jaar nog
hoger te eindigen dan de nu be
haalde derde plaats!"
De aantekeningen bij de partij
zijn van de hand van Riesenkamp
en dus uiteraard voor zijn reke
ning, ai kunnen wij het met de
hoofdlijnen van zijn opmerkingen
wel eens zijn.
Wit: Jan Blom
Zwart; Jaap Riesenkamp
1 34-30 20-25, 2 32-28 25x34, 3.
39x30 16-21; 4 44-39 21-26; 5 37-32
26x37, 6 42x31 15-20; 7 30-25 (be
ter lijkt mij 30-24) 10-15; 8 47-42
17-21; 9 41-37 21-26; 10 31-27 20-
24. 11 40-34 11-16
Op direct 18-23 kan volgen 34-29
enz. Om 28-23 te beletten moet
zwart dan 5-10 spelen, waarop 27-
22 goed speelbaar is ide dam door
27-21, 25-20, 28-22 en 38-33 is te
duur) Door een niet al te sterke
behandeling van de opening heeft
wit enig nadeel gekregen.
12. 50-44 18-23; 13. 34-29 23x34; 14.
39x30 12-18; 15. 44-39 18-23; 16.
39-34 7-12; 17 34-29 23x34. 18
30x39 13-18; 19 37-31 26x37; 20
42x31 18-23; 21 46-41 6-11. 22 41-
37 11-17 Beter is misschien 31-26
Met zf)n laatste zet probeert zwart
ook de witte lange vleugel onder
controle te krijgen. Na 31-26 wordt
dit moeilijker (11-7) 36-31
23. 28-22 17x28; 24. 33x22 12-17; 25.
22x11 16x7
Wit heeft nu wat ruimte, maar te
vens nadeel
26. 31-26 9-13. 27. 37-31 4-9. 28. 27-
22 14-20. 29 25x14 9x20; 30 32-27
5-10; 31. 26-21 10-14; 32 21-16 24-
30. 33. 35x24 19x30; 34. 31-26 20-24;
35 45-40 13-19. Wits laatste zet be
rust op een misvatting. Weliswaar
wordt 30-35 belet, maar ontneemt
praktisch het laatste steunpunt
aan de witte korte vleugel (verge
lijk de zwarte met schijven op 1, 2
en 7)
36 40-35 15-20, 37 26-21 20-25; 38.
38-32 8-13
zie diagram
Blom
Met zijn nu volgende zet 32-28
maakt wit de beslissende fout
Maar omdat 36-31 belet wordt we
gens 24-29 en 23-28 lijkt het me.
dat wit z'n toevlucht zal moeten
zoeken in 21-17, hoewel niet goed
Is in te zien hoe het dan op links
verder moet
39 32-28 23x32; 40. 27x38 30-34; 41.
39x30 25x34; 42. 38-33 <38-32 om
43-39 voor te bereiden faalt door
34-39 en 24-29) 24-29; 43. 33x24
19x30; 44. 35x24 34-40; 45. 43-39
3-8; 46 22-7 1-6, 47 36-31 7-11 en na
nog 16 zetten gaf wit op.
Opgemerkt moet worden, dat deze
partij qua speltype een opvallende
gelijkenis vertoont met de party
Blom - Schunselaar uit het kam
pioenschap van Zeeland. Van
laatstgenoemde ontvingen we nog
een partij uit de ontmoeting 'De
Vriendendamkring' - Den Haag
tegen het Zeeuwse tiental, ge
speeld 15 maart 1975
1. 32-28 19-23; 2. 28x19 14x23; 3.
37-32 10-14, 4. 35-30 14-19; 5. 30-25
17-21; 6. 25x14 19x10; 7. 42-37 13-
19; 8. 32-28 23x32; 9. 37x28 9-13; 10.
41-37 21-26; 11. 38-32 11-17; 12. 43-
38 7-11; 13. 47-42 10-14; 14.34-29
5-10: 15. 40-34 1-7; 16. 45-40 17-22:
17. 28x17 11x22: 18. 31-27 22x31 19.
36x27 7-11; 20. 32-28 11-17; 21 29-
23 28x29: 22. 34x23 17-21; 23. 38-32
15-20: 24. 42-38 20-24; 25 50-45 13-
18: 26. 39-34 18x29; 27. 34x23 8-13;
28. 44-39 13-18. 29. 39-34 18x29; 30.
34x23 2-8; 31. 48-43 8-13: 32. 43-39
24-30: 33. 40-35 4-9: 34. 35x24
19x30; 35. 45-40 30-35; 36. 39-34
35x44; 37. 49x40 10-15; 38 33-29
12-17; 39. 38-33 13-18, 40. 23x12
17x8; 41 29-24 6-11. 42. 28-22 9-13;
43. 34-29 8-12; 44. 33-28 14-20; 45
40-34 12-17; 46. 46-41 3-8; 47. 41-36
8-12; 48. 37-31 26x37; 49. 32x41
21x23; 50. 29x7 20x40.
Zwart geeft op.
schaken/c.jansen
Goes 1 doet het in de landelijke
competitie bijzonder slecht. De
degradatie staat voor de deur.
Man kan allerlei redenen verzin
nen voor het falen, maar de be
langrijkste is gewoon, dat men
niet goed genoeg kan schaken. En
dat is toch wel een teken, dat het
met het spelpeil in Zeeland droe
vig gesteld is. Temeer omdat no-
tabene het tweede tiental van
Goes kampioen van de noorde
lijke eerste klas is geworden,
doorniet minder dan Middelburg 1
te verslaan.
Het Witte Paard uil Sas van Gent
wil dolgraag de plaats van Goes I
overnemen, maar met louter
Zeeuwse spelers speelt men dat
niet klaar. Hoe sterk bijvoorbeeld
de tweede klasse is waarin Goes
uitkomt, wordt geïllustreerd door
het feit, dat een team als Voor
schoten niet minder dan vier spe
lers telt. die een Elo van boven de
2100 punten hebben, terwijl de
rest daar vlakby zit
Gelukkig kan Zeeland zich wat
het jeugdschaken betreft, wèl met
de rest van Nederland meten.
Voor de toekomst is er dus wel
perspectief, ais de jongelui ten
minste niet allemaal t.z.t. naar de
randstad trekken.
De laatste wedstrijd van Goes was
tegen Voorschoten Over de neder
lagen zullen we het maar niet
hebben (te pijnlijk) Er werden
twee partijen afgebroken Zowel
Joop van Ruler als Jan de Lange
claimden winst Hetzelfde deden
trouwens hun tegenstanders. Van
Ruler gaat zeker winnen, maar
daar kan men by De Lange aller
minst zeker van zyn. Het is op
deze plaats al eens eerder gezegd
De Lange speelt interessant
schaak Het is daarom niet te
Dit was de stelling:
Houweiing
a
j!
1
H
3
m
s
a
I
'SI
m
I
1
a
V
i
i
jj
1
1 s
I
verwonderen, dat zyn party afge
broken werd in een stelling, waar
men nachtmerries van zou krij
gen De meester, die voor de
KNSB deze party moet arbitreren
wacht geen gemakkelijke taak en
dat is zeer voorzichtig uitgedrukt.
De Voorschoters waren direct na
de wedstrijd druk in de weer om
ons ervan te overtuigen, dat arbi
trage geen zin had en weggegooid
geld zou zyn. Zwart (aan zet) zou
gewonnen staan. Hy loopt met
zijn koning via b4 en d3 de witte
stelling binnen, waarna de zwarte
vrijpionnen gemakkeUJk winnen.
De Lange echter rekende ook op
winst: „Ik sta toch een pion
voor?" Toch vertrokken wy uit
Voorschoten met de sombere ge
voelens, dat De Langes visie te op
timistisch zou zyn, omdat de eer
ste analyses Voorschoten in het ge
lijk leken te stellen
De Lange thuisgekomen, kon on
mogelijk van de partij afscheid
nemen en bracht verder druk ana
lyserend zyn zaterdagavond door.
Serieus schaken ts inderdaad
vaak meer een soort levenswijze,
dan een hobby. Uiteindeiyk had
hy het gevonden. Eureka, hy
stond gewonnen. Van die büjde
mare werd mij ,s avonds laat tele
fonisch kond gedaan. Waarschijn-
hjk heeft de stelling de nachtrust
van De Lange geen goed ge-
daan.De maandag daarop, werden
de analyses voortgezet Noodzake-
UJk, want het het team, dat de ar
bitrage verliest, moet de kosten
betalen en er was nog tyd om de
claim te herzien.
We zyn er slechts gedeelteiyk uit
gekomen, maar besloten toch
maar de claim te handhaven
In de diagramstelling heeft zwart
twee belangrijke mogelykheden
De eerste is 1 Td2 en de tweede
(reeds genoemd) 1 Kb4. Het is
onmogeUjk om in deze rubriek alle
varianten en sub-varianten aan te
geven, daarom slechts een samen
vatting, die bovendien geenszins
pretendeert foutloos te zyn.
Variant A
1 ...Td2
De bedoeling van deze zet is niet
om op a2 een pion te slaan, maar
om het paard op f3 te verdryven
om zodoende de zwarte pionnen te
kunnen opspelen.
2 g4 Te2
Dit Ujkt de voor wit gevaariykste
zet. De zwarte d-pion is nu mars-
bereid. Minder goed zou het voor
de hand liggende 2... Tf2 zyn.
Na 3 Pel! Is wit er sterk op vooruit
3 g5 d3 4 g6 d2 5 g7 Tg2 6 Pg5! dlD
7 g8D en wit heeft grote winstkan
sen (7 e2? 8 Pe6+)
Variant B
1 Kb4 2 h4!
Ook 2 g4 is allerminst een duide
lijke zaak. B v2 g4 Kc3 iop 2
Tfl is 3 Pd4 Pd4; 4 Te3. mogeüjk,
met drie pionnen voor het stuk en
winstkansen voor wit.i 3 g5 Tfl 4
Pd4: Kd3! en zwart trekt aan het
langste eind. Wit moet in deze va
riant 3 Pd4. doen l.p.v. 3 g5. even
eens met drie pionnen voor het
stuk.
2 Kc3 3 h5 Kd3 4 Te8!
In de analyses, die meteen na de
partij werden gepleegd, werd de
toren iedere keer zywaarts ge
speeld, maar dat was natuurlijk
niet goed, omdat zwart dan later
met Pe7 de opkomende witte
g-pion kon tegenhouden.
4 Ke2
De d-pion kan nu doormarcheren.
Het lijkt erop alsof zwart wint
5 Kg7 d3 6 h6 d2 7 h7 Thl 8 Pd2:!
Kd2: 9 h8D Th8: e2 11 Kg7ü e 1D 12
Tel: Kei: 13 Kf6ü
De dertiende zèt in de analyse,
gevonden op vrijdag de dertiende.
Wit wint. Het optimisme van De
Lange Ujkt niet zonder grond.
Oplossing einspel L J. de Bert. w:
Ke7 Dh2 Pg2 pion g6. Z: Kb2 Dal
Ph3 pionnen f3 en g7 ai 1 Pe3t f2 2
De5 Ka2 3 Dd5t Kb2 4 Dd4t Kbl 5
Ddl Ka2 6 Da4t Kb2 7 Pc4t Kbl 8
Ddl Ka2 9 Dc2 10 Db2X bl 1
Kb3 2 Dc2t Kb4 3 Dc4' Ka5 4 Dd5
Kb6 5 Pc4- Kc7 6 Dd7* Kb8 7
Dd8r Kb7 8 Pd6r Kc6 9 Dd7* Kc5
10 Dfö Kb4 11 Db5- Ka3 12 Pc4-
Ka2 13 Da4- Kbl 14 Zie ai. Een
ingenieus werkstuk.
Ter oplossing:
J. Leun ('64-19751
s
s
m
1
1
•y'
r
t
t
i
gjsg
W
S'
ia
I
Mat in twee zetten.
bridgen /t. scbipperllei|n
Signaleren in het bridgespel Is al *0 oud als bet spel iel!
Er bestaan ontstellend veel varianten die veelal gemeen
hebben dat op de een of andere wijze Imnrieurkracht dan
we! distributie wordt aangegeven. In Nederland zijn er op
het ogenblik nog al wal lopspelers die uitsluitend distri
butie signaleren. Zij gaan er daarbij van uit dat het be
langrijker is de distributie van partner te kennen dan zijn
honneurkraebt. Het laatste is door goede spelers, uit bie
den of spelen, dikwijls wel te lokaliseren; het eerste is,
vooral in het begin van het spel. veel moeilijker.
De distributie kan bijv worden aangegeven door laag-hoog
te spelen - het kan ook andersom - bij een oneven aantal
kaarten en hoog-laag by een everi aantal kaarten. Indien
dat consequent wordt gedaan, zal de geroutineerde speler
al vrij in het begin van het spel de distributie van zijn part
ner - en daarmee ook van de tegenpartij - kunnen ultteUen.
hetgeen niet aiieen een machtig wapen betekent, maar bo
vendien reuze ontspannend speelt, aangezien veel gemak
kelijker is vast te stellen welke kaarten kunnen worden af
gegooid. Tijdens een Internationaal toernooi kwam onlangs
een spel voor waarby dlstrlbutlesignalen Oost-West heel
v/at ellende zouden hebben bespaard (Noord. Allen 1:
Sch. 8 7 5 2
Ha. 9 7 5 4
Ril H B 10 6
KL A H V 9 2
Sch. B 9 3
Ha. H B 8
Ra 8 7 3 2
Sch. A V 6
Ha. A V 10 6 2
Ru.
A 5 4
KL 10
.-13 tweemaal ;<as r.pende Zuid met een sterke SA. gedou
bleerd door West. Ncora en Oost pasten, waarop Zuid de
bledLng besloot met 2 Ha. Zuid was Michael Wolach. be
roemd oorlogsveteraan uit de tweede wereldoorlog en één
van sterkste Londerise robberspelers Het populaire 2
Ka-contract ging aan de meeste tafels down De meeste
Zuldsprlers troefden oe derde klaveren en speelden Ha A
en harten na. Zoais de kaart lag kwam Oost aan slag en
upeeide ruiten na. waarna Zuid onverandertyk twee down
ging.
v.'oiach deed het beter veel beter zelfs H:j troefde de derde
klaveren niet. maar gooide Sch. 6 af. een vaste verliezer.
West was nu 'endpiaj.cc, zoals de Engelsen zo kernachtig
zeggen; iedere kaart die hy speelt is gunstig voor Zuid.
West koos uiteindelijk Ha 3. verreweg de beste voortzetting.
Zuid nam de heer met het aas en moest raden of West was
gestart met Ka B 3 of Oost met H B 8.
Ook dit probleem loste Wolach werkelijk briljant op. HU
vervolgde rnet een kleine ruiten naar de vrouw, door West
genomen, die ralten terugspeelde. Wolach nam Ru V over
met het aast!) en troefde zyn laatste ruiten. Nu volgde troef
van tafel en Wolach legde de üen, op dit moment een snit
met 1007/ winstkans. Zou West ni. aan slag komen met Ha
B dan is hij opnieuw geplaatst en moet ln de schoppenvork
spelen of in de dubbele renonce. In het actuele geval hield
Ha 10 en gaf Wolach tenslotte nog slechts een schoppenslag
af voor een voüe top
Zouden Oost-West tenslotte distrtbutlesignaJen hebben ge
speeld dan zou West na de tweede slag met zekerheid heb
ben geweten dat zijn partner was gestart met een oneven
aantal klaveren. Dat moet dan, gezien de dummy, een drie-
kaart zijn. waaruit volgt dat de leider een doubleton bezit
West weet derhalve met zekerheid dat zijn partner nog KI.
B heeft en kan veilig een kleine klaveren speien.
Sch. A 8 7 2
Ha. 7 5 3
Ra A 3
KL H B 10 5
Sch. V B 10
Ra H 10 8
Ra 5 4 2
KL A V 6
Een spel ontleend aan een Amerikaans boek en een specta
culalr voorbeeld van misleidend spel door de leider.
Zuid moest 4 Sch spelen, waartegen West de dodelijke start
vond van Ha V. Zuid nam de tweede hartenronde ei;
speelde vervolgens schoppen aas en heer. zodat Sch V bij
Oost bleef zitten. Zuid heeft vier verliesslagen: twee ln har
ten, éen in ruiten en één in schoppen, maar hij wist het
dreigende noodlot op geniale wijze te ontgaan. Hy speeitie
eerst KI A, vervolgens een kleine klaveren r.aar de heer en
daama Ki B. Door deze manipulatie werd Oost grondle
misleid. Hij was ervan overtuigd dat Zuid renonce klaveren
had en probeerde KI 10 vtij te troeven teneinde hierop eer.
verliezende harten te parkeren.
Oost troefde dan ook niet, tn de stellige overtuiging dat zyn
partner KL V had, waardoor Zuid's speelwijze gedoemd was
te mislukken. Groot was Oost's verbazing toen Zuid ln
plaats van te troeven KL V produceerde, een verbazing die
overging m ergernis toen Zuid alsnog een harten afgooide
op K1. 10. waarmee definitief vast stond dat Oost erin was
gelopen.
Zouden Oost-West dlstnbuüesignalen hebben gespeeld dar
zou er geen probleem zijn geweest Oost weet tn dat geva.
dat West gestart is met een even aantal harten, schoppe;
en klaveren en dat laatste is belangrijk. Oost kan met ze
kerheid concluderen dat Zuid nog klaveren heeft en bezig 1-
met één of andere vreemde manipulatie De rest Ls dan eer.
voudig. Oost troeft en incasseert een derde harten, waarna
hy rustig kan wachten op de rultenslag die Oost-West van
zelf toekomt
De oplossing van het probleemspel in de rubriek van 14 fe-
bruari volgt in de rubriek van 28 februari.