„Bejaarden hebben een flinke
achterstand op vele punten"
„VOORZICHTIG OMSPRINGEN
MET HET GOED VAN ONZE
COLLECTIEVE VOORZIENINGEN"
STATENCOMMISSIE EENS MET
JAARLIJKSE SUBSIDIE ZEEUWSE
TELEFONISCHE HULPDIENST
V erkeerscirculatie-
nlan Middelburg
Montedison
Oosterschelde
oven fout
Verkeerscirculatie
plan Middelburg
Planologische beleidsplannen
4
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
DONDERDAG 19 FEBRUARI 1976 I
CRM-FUNCT10NARIS L VAN DER MEER IN INLEIDING VOOR DIVOSA-IEELAND:
rnrn Anrnnnr I Pr hsrrf Vflftr to 1 Ir nr- r»nn Knie- hml.Mt hun nkn
„GOED OPGELEIDE
KRACHTEN VOOR
BEJAARDENZORG STRAKS
MOEILIJK TE VINDEN"
GOES „Als wc het welzijn voor
bejaarden willen verbeteren. <lan m
ten we ervoor zonren dat de achter
stand. die de bejaarden ten opzichte
van andere volwassenen in de samen-
levins hebben, wordt ingehaald. De
bejaarden hebben een achterstand in
consumptie, in relaties, in invloed op
de gebeurtenissen in de samenleving,
In "tennis, informatie en inzicht en in
mobiliteit. Bovendien zijn en blijven
de bejaarden achtergesteld in con
sumptie van de gezondheidszorg".
Dit zed de heer L. van der Meer,
hoofd van de afdeling bejaardenwerk
van het ministerie van orm. woens
dagmiddag tijdens een ledenvergade
ring van de afdeling Zeeland van de
vereniging van directeuren van over
heidsorganen voor sociale arbeid (DI-
VOSA) in Goes.
De heer Van der Meer hield
inleiding over de nota bejaardenbeleid
19T5. Hij stelde voorop dat de nota
een vervolg is op de nota bejaarden
beleid 1970. Toen stonden zaken een
traal zoals de structurele verbetering
va de aow. de bouw van bejaarden-
woningen. de uitbreiding van gezins
hulp voor bejaarden en de uitbreiding
van het aantal verpleegbedden voor
somatische en geestelijk zieke be
jaarden.
De heer Van der Meer constateerde
dat de in die nota geuite verlangens
voor een belangrijk del gerealiseerd
zijn. Nu gaat het in de nota bejaar
denbeleid 1975 erom om informatie te
verstrekken om een geïntegreerd wel
zijnsbeleid voor bejaarden te realise
ren en een discussie daarover. ,.De
nota van 1975 probeert een beleidsfi-
losie aan te dragen", aldus de heer
Van der Meer. „Het. bejaardenbeleid
•- len stuk welzijnsbeleid. Uit de
verschillende gedachten over bejaarde
mensen in de samenleving wordt ge
tracht, een zodanige keuze te maken
dat er voor beleidsvormende instan
ties een referentiekader is om een
beleid uit te stippen. De verschillende
theorieën over de bejaarde in de sa
menleving bevatten delen, die naar de
mening van de samenstellers van de
nota juist zijn. zodat er tussen die
verschillende theorieën een compronis
gevonden moet worden". De heer Van
der Meer bracht verder onder de
aandacht dat het. in de toekomst
moeilijk zal worden goed opgeleide
krachten te vinden voor de verschil
lende sectoren van de bejaardenzorg.
De vraag zal het. aanbod aanzienlijk
overtreffen. Er zal dus een grotere
efficiency nodig zijn"
Verder sprak hij nog over de penione-
ring en de integratie van de bejaarde
In de samenleving. Ook op plaatselijk,
regionaal en provinciaal niveau kun
nen er samenwerkingsverbanden
worden gevormd om te komen tot
een welzijnsbeleid voor de bejaarden,
bijvoorbeeld door een gesloten circuit
of door een project gecoördineerd
bejaardenwerk.
Belangrijk vond de heer Van der
Meer het dat de bejaarden zelf daarin
ook een goede vertegenwoordiging
krijgen. Ook zei hij te hopen dat er
een systeem kan worden vervaardigd
om de bejaardenoorden te subsidië
ren. „Dat zal geen eenvoudige zaak
zijn, maar het is het zeker waard om
hard voor te ijveren als wc cr mee
kunnen bereiken dat. de bejaarden del
mijns inziens onterechte 'scha
de" niet meer hoeven te beleven om
bij de bijstand aan te kloppen".
De discussie spitste zich vooral toe op'
de behoefte aan bedden 10 verzorgings
tehuizen. In de nota wordt geopperd
het aantal verzorgingsbedden terug te
brengen van 9.5 procent van de be
jaarde b voking naar 7 procent in
1985. De kans is dan niet uitgesloten
dat bejaarden in een verzorgingste
huis buiten hun eigen streek moeten
.-ordm ondtrgebracht.
Aan het begin van de vergadering
verleide voorzitter mr. J. L. Osterman
dat er besloten is tot een geregeld
overleg tussen Divosa-Zeeland en het
bureau Zeeland van erm over ver
schillende regelingen. Dit om de toe
passing van die regelingen in de gehe
le provincie zo uniform mogelijk te
laten zijn- Voorzitter Osterman. secre
taris .1 de Reus en bestuurslid O.
Jacobs werden herkozen
AR-lweede-hamcrlid drs. Beumer: „Aanpassing
aan de overheidsuitgaven een goede zaak
„Minderheidsgroepen
moeten onverminderd
aandacht krijgen"
MIDDELBURG „Wij vinden het een
goede zaak dat de overheidsuitgav
worden aangepast. Maar we moeten
wel voorzichtig omspringen met het
goed van de collectieve voorzienin
gen." Tot die conclusie kwam het AR-
tweede kamerlid drs. B- Beumer
woensdagavond voor de AR Staten-
centrale Middelburg, die in de Getui-
geniskerk in die plaats de jaarverga
dering hield. Drs. Beumer hield er een
inleiding over 'Sociaal-economische
vooruitzichten'.
Jeugddienst
WEMELDINGE Zondagmorgen
wordt in de Nederlandse hervormde
kerk te Wemeldinge een jeugddienst
gehouden. Voorganger in deze dienst
is ds- P. Post, plaatselijk hervormde
predikant. Het thema is 'Geen woor
den, maar daden'. Medewerking ver
leent het combo 'Nova Melodica' uit
Kapelle-Biezelinge.
Oud-lid schenkt
w Wolfaartsdijk
trainingsoakken
WOLPHAARTSDIJK De heer W-
Westveer, handelaar in groenten en
fruit te Oud-Sabbinge, heeft de spelers
van het. eerste elftal van de voetbal
vereniging 'Wolphaartsdijk' oranje-
zwarte trainingspakken geschonken.
Waamemendvoorzitter P J. de Wilde
dankte bij de overhandiging de schen
ker en hoopte op sportieve successen.
De heer Westveer is oud-lid van de
Wolphaartsdijkse voetbalclub-
GEVONDEN VOORWERPEN
POLITIE TE GOES
GÓES In januari werden de vol
gende gevonden voorwerpen aangege
ven aan het politiebureau Goes en aan
de postbureaus 's-Heer-Arendskerke en
Wolphaartsdijk..
Aan het politiebureau te Goes: diverse
portemonnees: diverse sleutels; diverse
handschoenen; diverse brillen; diverse
bankbiljetten: Engelse setter; kriel-
haan; zilveren armbandje; kindertas
je; damestrui; paxker pen; zwart-wit
hondje; zilveren kettinkje; regen
broek; kettinkje; horlogebandje; bont
jas: wollen das: kopie deel 3 kente
kenbewijs; autowiel met band: plastic
zak met sportkleding; paspoort; ken
tekenbewijs: zakmes; wollen muts;
groene wol; zonnewijzer: mes; sier-
wieldop; toilettas; paraplu; deel 2
kentekenbewijs; zilveren kettinkje;
gouden ring. Postbureau 's-H-Arends-
kerke: bruine herenshppers; bruine
hoed: bankbiljet; huissleutel; heren
polshorloge: rieten vismand. Aan het.
postbureau Wolphaartsdijk: pony; paar
klompschoenen.
Nu de regering eind februari, begin
maart zal aankondigen waarheen men
mei. de bezuinigingen wil gaan, is het.
volgens de heer Beumer belangrijk
om na te denken hoe de herverdelings
maatregelen moeten worden aange
past. Drs. Beumer bracht als stand
punt van de AR naar voren dat de
minderheidsgroepen de onverminder
de aandacht dienen te krijgen.
Hij was er verder een voorstander
van. dat het bedrijf een samenwer
kingsorgaan moet zijn, „waarin moet
worden samengewerkt op basis van
een zo groot mogelijke waardigheid.
Dat aan de humanisering van de ar
beider aandacht wordt geschonken,
vond drs. Beumer ook een goede
zaak. Daarbij achtte hij twee apsecten
belangrijk: ten eerste het plezier om
bijdragen te leveren aan de maat
schappelijke produktie, ten tweede:
veel mensen ervaren nog onvoldoende
de zin van het werk dat zij doen.
Als uitgangspunt voor zijn inleiding
had drs. Beumer 1973 genomen, waar
in naar zijn mening —nogal wat
merkwaardige dingen naar voren wa
ren gekomen. Hij noemde onder ande
re de geweldige stijging van de olie
prijzen, verzadigingsverschijnselen en
een snellere loonstijging dan stijging
van de produktie. Dat de werkgelegen
heid snel verminderde schreef hij toe
aan de steeds snellere aankoop
arbeidsbeperkende machines.
De heer Beumer stelde aan het slot
van zijn inleiding 'dat. de tijd van
welvaart en welvaartstijging achter de
rug is en niet zal terugkeren.'
„We moeten nu kiezen. Het betekent
dat met name solidariteit in de ge
meenschap belangrijk is- Daarom is
het goed om te blijven kiezen voor de
sfeer van overleg. Ik vind het daarbij-1
een goede zaak. dat onze partij daar
bij niet uitgaat van eigenbelang, maar
opkomt voor algemene belangen op
grond van principiële uitgangspunten".
Tijdens de discussie daarna stelde
drs. Beumer nadrukkelijk, dat de AR-
fractie in principe akkoord gaat met
de voorgestelde vermogensaanwasde-
ling, maar dat de fractie wel vindt
dat die 10 procent van de overwinst
niet ten goede moet komen aan de
werknemers in het bedrijf, maar in
een gemeenschappelijke pot moet
worden gestopt en door de vakbewe
ging moet worden beheerd". Andere
zaken die werden aangestipt waren
onder andere het functioneren van de
ondernemingsraden en de plaats van
de vakbeweging daarin.
De Middelburgse AR Statencentrale
ging tijdens de vergadering akkoord
om een nauwere samenwerking met.
de Statencentrale Vüssingen aan te
gaan. De statuten naar landelijk mo
del werden eveneens aangenomen. In
een bestuurverkiezing werd de heer C.
Joziasse uit Vrouwenpolder als voor
zitter in de plaats van de heer G. M.
Kerkhof te Middelburg gekozen.
Rode-Kruisafdeling
Zuid-Beveland.Oost
bestaat 60 jaar
KRUININGEN De Rode-Kruisafde-
llng Zuid-Beveland-Oost bestond alge
lopen maandag zestig jaar. Het be
stuur heeft besloten dit heuglijke feit
in alle silte te laten passeren, omdat
men van mening is dat de voor een
feest benodigde gelden beter kunnen
en moeten worden besteed De steeds
stijgende kosten, ook voor de activltei
ten ran bet Rode Kruis, maken het;
noodzakelijk dat een zo verantwoord
mogehjk financieel beleid wordt ge
voerd. Het bestuur van de afdeling zal
zich nader beraden hoe de kosten
gedrukt kunnen worden zonder de
huidige werkzaamheden van onder
meer de vier plaatselijke afdelingen
van de colonne te beknotten. Het
bestuur besloot een bedrag van de
slachtoffers van de aardbeving in Gua
temala. De algemene ledenvergade
ring van de afdeling zal worden ge
houden oip 12 april.
VOEDINGSBOND NVV
KAPELLE-BIEZELINGE
BESTAAT 45 JAAR
KAPELLE De afdeling Kapelle-
Biezelinge van de voedingsbond van
het- NVV viert aterdag het 4.-i-.jarig
bestaan. Ter gelegenheid van dit. feit.
wordt er zaterdagmiddag in hotel "De
Zwaan' te Kapelle een receptie gehou
den van 14.30 tot 16.30 uur. Tijdens
deze receptie wordt de heer W. Oele
gehuldigd in verband met zijn 40-jarig
lidmaatschap van de bond.
GOESE WETHOUDER
„Opgraven van
riolering was
geen nutteloze
investering"
GOES „Er is gern sprake van een j
nutteloze investering of Iets dergelij
ke. Er is sprake van een verandering
ten opzichte van de plannen, die we
in 197] ontwikkeld hadden en meer
niet". Dat zegt wethouder L. H- de
Leeuw in een reaclic op puhllkatlcs.
waarin gesproken werd van 'miljoe-
nenverliezen' voor de gemeente Goes.
Het ging daarbij om rioleringswerk
zaamheden in het plan Goese Polder
In 1971 besloot de gemeenteraad van
Goes dat voor hef bouwrijp maken van
het plan Goese Polder 2 niet gekozen
zou worden voor het bouwrijp maken
in fasen, maar dat hei gehele gebied
in één keer bouwrijp gemaakt zou
worden. Er werden wegen fmet riole
ring) aangelegd.
Nu de plannen, bijvoorbeeld ten
gevolge veji de bouw van een multi
functioneel scholencomplex annex
wijkcentrum zijn gewijzigd, betekent
dit dat er ook wijzigingen optreden in
het. rioleringsstelsel. De reeds gelegde
hoofdriolering moet nu weer opgegra
ven worden (kosten; 22.500,-) en el
ders opnieuw gelegd worden (ook dat
kost 22.500,-). Bovendien is door de
gewijzigde plannen nu de aanleg van
een wijder vertakt rioleringsstelsel
noodzakelijk geworden.
Wethouder De Leeuw; ..Het komt er
op neer dat het. opgraven en het
verleggen van de riolering, plus het
verleggen van de weg in het plan
ongeveer 75.000.- gaat kosten". Nu
de plannen gewijzigd zijn. betekent
dit. dat op de plaats waar aanvanke
lijk scholen waren gepland, nu duur
dere koopwoningen kunnen worden
gebouwd
Leden Maljaars en Meijering behielden stemmen
Eveneens akkoord met
startsubsidie van 16J
MIDDELBURG De meerderheid
van de statencommissie voor sociale
zaken, volksgezondheid cn maatschap
pelijk werk heefi zich woensdagmid
dag achter het voorstel van g.s. ge
schaard om aan de stichting telefoni
sche hulpdienst Zeeland een subsidie te
verlenen rot een bedrag dat gelijk is
aan het rijkssubsidie.
De ingang van deze provinciale subsi
die is per 1 september van dit jaar en
duurt tot uiterlijk 1 september 1980.
behoudens tussentijdse opzegging. In
het voorstel is verder verwerkt, dat
over de periode I maart tot 1 septem
ber van dit jaar een subsidie wordt
verleend in de niet door rijkssubsidie
gedekte kosten met een maximum
van 16.000.. Dat bedoeld als een
aanloopsubsidie.
Op vragen antwoordde gedeputeerde
J. Stenvert. dat de subsidie 'gelijk
aan het rijkssubisdie moet worden
verleend ondeT de bijzondere voor
waarde dat het bestuur van de stich
ting pogingen in het werk stelt om
gemeentelijke bijdragen te verkrijgen
'tot een bedrag dat tenminste gelijk is
aan het te ontvangen rijksssubsidie
per Jaar, waardoor dus de gemeenten
in Zeeland hei; provinciaal subsidie
overnemen".
Met name de heer J- D. de Voogd
plaatste bij de behandeling van het
voorstel nogal wat vraagtekens, Uit
drukkelijk stelde hij geen enkele prin
cipiële bezwaren tegen de stichting te
hebben en het ook niet onjuist te
vinden dat de provincie de schouders
onder de start zet, maar financieel
gezien wat de "koppelsubsidie' be
treft had hij wel enige aarzeling.
De heer De Voogd zag wel graag een
bepaalde ruimte geschept, „maar afge
bakend met de vrijheid om reeds na 2
jaar te kunnen beoordelen of we
wel of niet mee moeten doorgaan".
Gedeputeerde Stenvert bracht in zijn
antwoorden naar voren de koppeling
aan de rijkssubisdie 'toch wel een
goede basis te vinden om met, de
stichting in zee t.e gaan".
Nadat, nog in zijn algemeenheid
gesteld- dat de oprichting van de Ter-
lefonische Hulpdienst in Zeeland
(de enige provincie waar er tot nu
toe geen is) gewenst is (start 1
september van dit jaar) gaf de meer
derheid van de commissie een gunstig
advies over het g.s.-voorstel. De heer
R. Meijering vond de oprichting van
de stichting duidelijk noodzakelijk,
maar vond het wel een 'demonstratie
van armoede van onze samnleving".
Hoewel hij de noodzaak onderkende,
wenste hij toch nog zijn stem voor
behouden, omdat, hij zo zei hij
moeite heeft met het kiezen van de
weg die tot verzachting van die nood
leidt. De heer A. Maljaars wenste
eveneens zijn stem voor te behouden
om eerst nog wat punten voorna
melijk van financiële en levensbe
schouwelijke aard in zijn fractie
door te nemen. Hij kon zich overi
gens wel vinden in de opmerking van
de heer De Voogd ten aanzien van de
'koppelsubsidie',
De commissie ging eveneens akkoord
om met ingang van 1 januari van dit
jaar de toekenning van een provinci
aal subsidie aan het niet meer
bestaande Zeeuws Drankweer Comi
té in te trekken.
Aan het begin van de vergadering
werd meegedeeld, dat, per 1 augustus
een dependance van de Dr. Stuys-
okenschool' uit Etten-Leur in Goes van
start gaat met opleidingen voor apo
thekersassistent
De plannen om ook in Middelburg
eindelijk een voetgangersgebied van
enige omvang aan te leggen, worden
nogal heftig aangevallen door een1
groot deel van de Middelburgse mid-|
denstand. Fr wordt zelfs met een
beroep op de kroon gedreigd als de
gemeente haar plannen, zoals ze er nu
daalt als de automobilist niet meer
tot vlak voor de deur kan rijden-
Tegenover deze loutere veronderstel
ling - want tot op heden is dat het eni
ge waarop men zich kan beroepen -
stelt de gemeente tal van praktische
ervaringen en feitelijke gegevens die
juist het tegenovergesteld aantonen.
Vanuit geheel andere overwegingen
komt het. verzet tegen de gemeentelij
ke plannen voort van de bewoners
van de Kaaien Althans van die Kaai
en die opgenomen zijn in de route
noord-zuid Vlissingen-Veere v.v.). De
aanlag van de Gerebrug en de aanleg
van voetgangersgebieden in de binnen
stad hebben als resultaat een veel
grotere verkeersintensiteit over de
bedoelde Kaaien, die reeds nu zo
zwaar met, verkeer zijn belast. Het
verzet heeft hier geleid tot een raam
biljet,ten-aktie met: als leuze; 'Moeten
deze huizen onbewoonbaar worden?
Neen er moet, een beter verkeersplan
komen'. Overduidelijk uit deze tekst,
spreekt de bewustwording dat het
autoverker leidt tot. overlast voor de
bewoners langs de verkeersroutes.
Zowel middenstanders als Kaaibewo-
ners pleiten voor alternatieven. Maar
de één ziet de auto klaarblijkelijk
graag komen, terwijl de ander er
opstandig van wordt. Genoegdoening
voor de ëén leidt tot. ergernis van de
ander. De praktijk is altijd geweest
dat we er alles voor over gehad
hebben om voorbij de gevel van een
ander te razen en er nooit aan hebben
willen denken hoe we dat tot een mini
mum konden beperken. Nu is
voor tal van zaken te laat en iemand
die zegt dat 'de auto nu eenmaal niet
meer is weg te denken' wordt zonder
meer geloofd en als realist geprezen,
terwijl degeen die dat in twijfel trekt
en wijst op de lichtvaardigheid van
dat soort realisme meer moet reke
nen op hoon, en als hij geluk heeft
als idealist, nog slechts wordt, getole
reerd.
Maar inmiddels zit de gemeenschap
wel met de onoplosbare gevolgen van
de 'realistische' aanpak waarmee jaar
in jaar uit de voorzieningen klakke
loos worden aangepast aan de eisen
van het moerne verkeer. Want dat
betreft is Middelburg ook niet krente
rig geweest: een hele gevelwand in
de Segeersstraat. een heel huizen
blok waar nu het. Damplein is. twee
gehele stadswijken voor Gereplan
aanleg tangent. Zelfs als we vermel
den dat een aantal brekerijen net niet
doorgingen op het. laatste moment,
dan nog is deze reeks van indrukwek
kende omvang.
Dat de zegeningen van het moderne
verkeer zich niet alleen in de vorm
ran toom en overlast uitstorten op de
hoofden van de arme bewoners op de
Kaaien, bewijzen de klachten van de
Herengrachtbewoners, de bewoners
van de Seissingel en van straks alle
andere singels als de stad zich
tot buiten de vesten blijft uitbreiden.
In Klein Vlaanderen hoef je ook niet
meer voor je rust te gaan wonen.
Vertrekken is het beste of wachten op
die zalige ogenblikken dat de straat
eens wordt opgebroken en het door
gaand verkeer is gestremd.
De verlichting en zelfs de oplossing
van het probleem is alleen nog te
verwachten van degeen die het pro
bleem ook heeft geschapen nml. dc
automobilist zelf; de door collectieve
voorzieningen zeer verwende onder
daan uit onze welvaartstaat. Als hij
nu weer zijn dankbaarheid zou tonen
uit onze welvaartstaat. Als hij nu eens
weer zijn dankbaarheid zou tonen
voor het, feit dat. hij zijn twee voeten
niet alleen kreeg om uitsluitend gas
pedalen (die vooral) en voet remmen
(die in veel mindere mate) te bedie
nen, maar dat. het. mogelijk is om je er
mee voort te bewegen door
beurtelings voor elkaar te plaatsen en
je er zodoende in korte tijd een flinke
afstand mee kan afleggen, dan waren
de problemen ineens zoveel lichter en
luchtiger. Een autobezitter hoeft zich
echt niet. te schamen een wandelaar
te zijn-
ledereen die in een auto stapt,
zich bewust moeten zijn van het feit
dat hij wel gemakzuchtig zijn eigen
glorie dient, maar dat hij tevens zijn
medemensen overlast, bezorgt. Dat
klinkt allemaa-l erg idealistisch, n
nu het merkwaardige-
In steden waar er voet.gangersge
den kwamen, ging men weer te voet
winkelen en iedereen was zeer tevre
den. De automobilist bleek helemaal
niet de doorduwer waarvoor men
hem versleet. Hij wachtte alleen maar
op de paaltjes en borden die hem
zeiden dat, hij per auto .niet verder
meer kon, Het lijkt me weinig realis
tisch te veronderstellen dat de Middel
burgse automobilist nou juist, anders
reageren,
Naarmate iedereen zich net zo bewust
wordt van de verkeersellende als de
Kaaibewoners zal men 'des te gemak
kelijker accepteren dat de overheid
inderdaad letterlijk paal en perk gaat.
stellen en het gebruik van de auto
gaat beperken, waartoe ook gerekend
moet worden een veel ruimere moge
lijkheid om de snelheid te bepalen en
het wegdek aan te passen dan tot- nu
toe moge'uk is. Maar het belangrijk
ste b'ujif. nog de moraliteit van de
automobilist Zodra hu deugt, d.wz
zijn auto niet misbruikt voor allerlei
banale ritjes, hoeft niemand tegen het
verkeersplan te zijn en houdt, men de
voetgangersgebieden met. fanfares
binnen en raken velen verlost van de
terreur die het moderne verkeer over
heeft uitgestort. Zoals het nu ligt
heeft de overheid de ondankbare taak
om voortrekker t.e zijn. De snelheid
van de voortgang hangt af ven ons
allemaal. De beloning bestaat, uit de
garantie dal, Uw woning bewoonbaar
blijft,
G. B. Schoenmakers
Middelburg.
Naai' aanleiding van het artikel over
de hoorzitting in Nieuwdorp in de PZC
van 17 februari jl. voel ik mij als
verantwoordelijke voor het destijds
uitgevoerde onderzoek De leefbaar
heid in Borsele' verplicht in het pu
bliek te moeten wijzen op een onjuls
te vermelding van een van de belang
rijkste resultaten ran dit onderzoek.
Het gaat hier om de kwestie dat 8S
procent van de respondenten uit Bor
sele vond. dat als er uitbreiding zou
plaatsvinden van industrie, het in
reen geval petro-chemische industrie-
•en moeen zijn. Op een vraag dien-
iangaande heeft nu blijkens het PZC-
-erslag de burgemeester van Borsele
geantwoord, dat deze uitspraak zich
richtte op uitbreiding van de petro
chemische industrie in een eventuele
Sloe li. Ik neem uiteraard aan dat de
heer Van Waes dit. te goeder trouw
aan de burgers in zijn gemeente heeft
verteld.
Het is echter niet geheel juist, omdat
de vraagstelling zowel Sloe I als Sloe
II betrof. Ik meen dat het publiek
recht heeft op een juiste weergave
van de resultaten van een toegepast
wetenschappelijk onderzoek.
Drs, A. M. v. d. Broecke,
afd. onderzoeik,
Stichting Zeeland.
In een ingezonden schrijven trekt de
heer Baas van leer tegen afsluiten
Oosterschelde en brengt de zaken te
berde die met open of aicht vasi de
Oosterschelde mets van doen hebben
noch te vergelijken zijn.
Wat heeft de Nieuwe Maas of Wester
schelde met de afsluiting van de Oos
terschelde te maken. De eerste zijn
stromen die water afvoeren.
Als kraamkamer voor vis is de pro
duktie, die 2 procent bedraagt., te
verwaarlozen en de Noordzee is toch
-1 haast leeggevist.
De na-tuur herstelt zich als het Ooster-
scheldebekken met Maas-water gevuld
is-
Het Rijnwater gaat nu bij Hoek van
Holland naar zee.
Wat het niet bestaande CDA met de
afsluiting te maken heeft is onduide
lijk. Ook niet confessionelen zijn voor
Oosterschelde dicht en liefst zo vlug
mogelijk. Al veel te lang is met de
uitvoering van de karwei getalmd en
intussen ook met levens gespeeld. Dat
blijkt echler de PPR niet te deren-
Waarom ook, als je zelfs de arme
landen de ontwikkelingshulp niet, geeft
terwijl daar duizenden tenondergaan
ten gevolge van ondervoeding. Laat
dus die mensen rustig een graantje
mee- pikken van onze welvaart-
T. Baak.
Hansween.
Bfj de allerlaatste besluitvorming ten
aanzien van het bovengenoemde plan
die tot een goed einde gebracht
moet worden in deraadsvergadering
van 23 februari a-s„ is de gemeente
raad in de fout gegaan. Ze is in de
fout gegaan omdat volgens de geëi
gende democratische procedure de
tijd te kort was voor de meeste
politieke partijen in de stad, om via
ledenvergaderingen indien nodig
hun politieke vertegenwoordigers bi
de raad dc allerlaatste boodschappen
mee te geven, die dan nog in debat
gebracht hadden kunnen wor
den-
Dit is helaas, na alle inspraakmoge
lijkheden die er zeker geweest zijn
vlak voor de eindstreep jammerlijk
de mist in gegaan omdat er zo nodig
voor het toeristenseizoen bepaalds
voorzieningen getroffen moeten wor
den. Hierdoor is het. onmogelijk
geworden om op de plaats waar het
hoort, in de ledenvergaderingen van
politieke partijen, een allerlaatste dis
cussie aan het plan te wijden. Een
plaats waar het. hoort., daar de discus
sie in de schouwburg gevoerd een
vrijblijvend iets was. een schijndiscus
sie. een toespraak-van-beide-zijden
zoals opbouwwerker John Frank stel
de.
De PvdA tracht deze tekortkoming te
ondervangen door een openbaar frao
tieberaad aan dat plan to besteden.
Goed bedoeld, maar de ledenvergade
ring is de plaats waar de boodschap
pen meegegegeven kunnen worden. Op
de valreep rest ons als burgers nog
één mogelijkheid van inspraak en dat
is door aan de raad onze wensen
schriftelijk te doen toekomen en dan
wel voor de raadsvergadering van 33
februari
Over het algemeen zullen we niet al
te veel bezwaren tegen het plan kun-
nen inbrengen, alleen willen wij allen
en daaraan is tot nu toe mei
tegemoet gekomen gebruik kunnen
blijven maken van onze fiets wanneer
we winkelen. Het college wil echter
geen fietsroutes door de voetganger»
gebieden, wij, als Middelburgers, in
grote meerderheid wel. Welnu, later
we dit dan laten merken, en iaten wï
allen een kaartje of een briefje stv
ren. bijvoorbeeld op de volgende wil
geadresseerd aan: de Raad van d>
Gemeente Middelburg- Stadhuis,
Middelburg.
en met de volgende tekst
„Ondergetekende. (naam. adresl,
wenst dat er in de voetgangersgebie
den fietspaden komen, die het gene'»
etma3l gebruikt kunnen wor
den."
U kunt zo'n kaartje ook al winkelend
bij het stadhuis m de bus gooien, en
zo laten merken dat alles wat in de
stad gebeurt een afspiegeling van on
ze wil moet zijn. Onze wil. en niet die
van onwillige bestuurders die stellen
dat er nog geen fietspaden kunnen
komen, omdat de juiste wetsartikelen
en dus de juiste verkeersbordjes er
nog niet, zijn om fietsroutes (geen
bromfietsroutes) in de voetgangersge
bieden aan te leggen.
J. W. Minderhout,
Haymanstraat 7.
Middelburg,
In aansluiting op het verslag van
mijn lezing in Koudekerke in de PZC
van donderdag 5 februari j.l. zou ik
gaarne het volgende willen opmerken:
De tijdens de lezing geuite zakelijke
kritiek op de planologische beleids
plannen van de gemeente Middelburg
handhaven wij ten volle. We hopen
van harte dat het overleg tussen
Landbouwschap en de gemeente Mid
delburg inzake de intensieve veehou
derij nu snel op gang komt. De per
soonlijke opmerkingen gericht aan B.
en w. van Middelburg nemen wij
gaame terug, daai ze noch relevant
noch elegant waren