Zij staan invoor Miele® „Recreatieve ontwikkelingen in de hand houden door maken bestemmingsplannen" „Toekomst visserij Waddenzee hangt af van Oosterschelde" Stabilisatie in ongevallencijfers G.P.STURM VEERTIG JAAR BIJ WATERSCHAP WALCHEREN Weinig schade tijdens januari- stormvloedperiode GROTERE TOELOOP LEERLINGEN NAAR ZEEUWSE VISSERIJSCHOOL RADARKETENWESTERSCHELDE BINNENKORT IN GEBRUIK Onvoordelig omdeDAF46 uit te sluiten Dus't is onvoordelig om geen proefrit temaken SCHEEPVAARTBERICHTEN ZATERDAG 7 FEBRUARI 1976 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 9 DRS. G. SPELIER (CRM) TIJDENS HOORZITTING OVER SCHETS GREVELINGENBEKKEN VOOR BEVOLKING BROUWERSHAVEN: AL DAN NIET BEBOUWEN VAN 'DWARS-IN-DE-WEG' DISCUSSIEPUNT NOORDGOTJWE ..Alleen de gemeen te kan een bestemmingsplan opstellen voor Dwars-in-de-weg. maar die moet er rekening mee houden, dat er een creatieve druk aanwezig is. We doen er dan ocfc goed aan de ontwikkelin gen In de hand te houden door het ma ken van plannen",, dit zei drs. G. pelier, vertegenwoordiger van het ministerie van crm, vrijdagavond in Noordgouwe. De bevolking van Brouwershaven kon daar tijdens een hoorzitting haar me ning over de nieuwe inriehtingsschets voor het Grevellngcnbekken geven. Het al of niet bebouwen van de plaat Dwars-in-de-weg bleek de inwoners van Brouwershaven het meest dwars te zit ten. De discussie daarover vormde de hoofdmoot tijdens deze door het ge meentebestuur georganiseerde avond, waaxop de bevolking zich had kunnen voorbereiden door een huis-aan-huis verspreid extra nummer van het ge meenteblad "De Wegwijzer", dat aan de inriehtingsschets was gewijd. Er waren nogal wat argumenten voor en tegen. Allereerst de al eerder ook door burgemeester A. P. Schouwenaar van Brouwershaven, gedane uitspraak, dat bebouwing van de plaat het silhou et van de stad zou schaden. Recreatie kan net zo goed rond Brouwershaven zelf worden geconcentreerd, was ver der één van de meningen en de water sport zal hinder ondervinden van een veerpontje naar de plaat. Voorts pleitte één van de aanwezigen voor het behoud van de plaat als na tuurgebied, omdat er een grotere di versiteit aan vogels werd waargenomen dan op de andere platen, en werd er gewaarschuwd voor ontwikkelingen zo als die nu in Bruinisse te zien zijn. Men vroeg zich voorts af wat het alle maal gaat kosten als niet alleen voor dagrecreatie gekozen kan worden, in plaats van daar verblijfsrecreatie aan vast te koppelen. Ir. H. van Dord van de rijksdienst voor de IJsselmeerpolders die deze avond officieel zijn functie overdroeg aan ir. M. J. H. P. Pinkers, omdat hij zelf is belast met de bouw van de eerste kem van de Almerehaven gang er uitvoe rig op in. Hij vertelde dat in het totale perspec tief de Stampersplaat, de Veermans- plaa en de Hontelvoet niet alleen in oppervlakte groter zijn dan Dwars-in- de-weg, maar ook van grotere natuur-1 wetenschappelijke waarde. Daarenbo-1 ven zijn de recreatiemogelijkheden op Dwars-in-de-weg weer groter da nop de-1 andere platen en dat heeft ertoe geleid.; dat voor Dwars-in-de-weg een recrea tieve bestemming werd gekozen. Technische bezwaren zijn er praktisch' niet en ook het silhouet van Brouwers-1 haven, dat zelf weinig mogelijkheder heeft tot uitbreiding, zal bij een lage bebouwing, zoals de bedoeling van de plannenmakers is, niet worden aange tast. De belangrijkheid van het vogel bosgebied zal in de toekomst minder zijn dan op de andere platen. De grote toeloop op het ogenblik is waarschijn lijk te wijten aan het gebruik van kunstmest, maar dat voordeel zal weg vallen. wanneer in de toekomst de an dere platen tot een natuurlijke ontwik keling zijn gekomen. De pon zal inder daad een hindernis kunnen vormen voor de watersport, maar geen onover komelijke. „Wat is prettiger voor een gemeente, dan om er een stuk strand bij te krijgen, zonder daarmee natuur- belangen te schaden", zo vroeg drs. Spelier zich af. daaraan toevoegend ook aan de ontwikkeling van Den Osse te denken. Verblijfsrecreanten van dit recreatie dorp zouden meer gebaat zijn met mo gelijkheden op de plaat, in plaats van een nog grotere druk op de Westhoek uit te moeten oefenen. Verblijfsrecre atie en dagrecreatie zag hij niet van elkaar los te maken, omdat dan de fi nanciële consequenties voor de dag recreatie te groot zouden worden. Kabbelaarsbank Ook tegen de ontwikkeling van de Kabbelaarsbank als recreatiegebied hadden enkele vragenstellers bezwaren. Zij vergeleken dat met Bruinisse. dat wellicht spijt zou gaan krijgen van de te grootse plannen. De heer Speller wilde dat niet met elkaar vergelijken. De opzet van de Kabbelaarsbar.lt is veel geringer. Hij zei overigens er niet voor te voelen een hetze te ontketenen tegen de plannen van Bruinisse, die via een besemmingsplan op democratische wij ze tot stand zijn gekomen. Ook de fi nanciële consequenties van het Greve-' lingenbekken hielden de aanwezigen bezig. Ze vroegen zich af hoe het met de sub sidieregelingen zit voor binnendijkse en buitendijkse gebieden. „Er is al ruim tien miljoen geïnvesteerd in het pro ject", aldus de heer Spelier. ,.en ik kar me dan ook uitzonderingen voorsteller waarbij tot 100 procent subsidie za.' v.orden overgegaan. Maar in de rege! zullen de onkosten op het oude land laste van de betrokken gemeenter .tomen. Voor de v/egen is het niet de bedoeling, dat er een andere subsidie regeling dan gebruikelijk zal worden gehanteerd." De watersportbelangen kwamen ook aan de orde. Die werden met aandacht gevolgd door de bestuursleden van de verenigingen 'De Kaag' en de Royal Yacht Club de Belgique. De vraag was of er in het Grevelingenbekken een olympische baan kan worden uitgezet dat kan, zij het krap. ..Vergroting zou bijvoorbeeld uitbaggering van de lage gebieden betekenen en die hebben zo'n natuurwetenschappelijke waarde, dat dan zeker de natuurbeschermers op hun achterste benen zouden gaan staan", dacht de heer Spelier. Met vragen over onder meer andere 1 gebieden buiten de gemeentegrenzen van Brouwershaven toonde het grote aantal aanwezigen volop belangstelling voor de nieuwe inriehtingsschets. een belangstelling die burgemeester Schou wenaar in zijn welkomstwoord al had' geprezen. Hij wees ook op het belang, van het goed overwegen van de plan nen, omdat straks de klok niet meer! kan worden teruggedraaid en vertelde in het kort hoe die plannen zijn ont staan. Een groot aantal raadsleden van de gemeente Brouwershaven volgde de discussie na de inleiding van de heer Spelier en de toelichting met dia's daarop door de heer Pinkers. Nog deze maand zal de raad van Brouwershaven zich over de schets moeten uitspreken. IR. J. D. HOLSTEIJN TIJDENS V1SSERIJDAGEN BAKKEVEEN: „BIJ OPENHOUDEN I ST352 10STERSCHELDE VERANDERT ER 'IET VEEL" MIDDELBURG Temidden van fami lie, collega's en bestuursleden vierde de heer ing. G. P. Sturm vrijdagmid dag zijn 40-jarig jubileum als water bouwkundige van het Waterschap Wal cheren. De huldiging was in het pol derhuis te Middelburg. De jubilaris, die vergezeld was echtgenote, zoon. schoondochter en zijn twee kleinkinderen, werd aller eerst toegesproken door jhr. mr. G. C. D. Rutgers van Rozenburg. De dijkgraaf liet de loopbaan van de jubilaris de revue passeren. De heer Sturm begin in 1936 zijn carrière bij (Slot van pagina 1 len binnen de bebouwde kommen in Zeeuwsch-Vlaander en is de omstandig heid dat wegen voor doorgaand ver keer in veel gevallen binnen de be bouwde kommen zijn gelegen, met als bijkomende factor dat enkele kernen het verkeersaanbod door gebrek aan ruimte maar moeilijk kunnen verwer ken." In dit verband worden genoemd de kemen Hulst, Sas van Gent, Oost burg, Sluis en Axel. Adjudant Van de Velde wijst er overigens op, dat dit ook geldt voor Zierikzee. Rijkswegen In het verslag zijn de beide rijkswe gen in het Zeeuwse aan een nadere beschouwing onderworpen. Daarbij wordt gesignaleerd, dat op rijksweg 58 tussen Korteven en de Sloedam in het rijkspolitiegebied in het enkel- baansgedeelte Kapelle en Reimerswaal 'een duidelijk gunstiger ongevallen beeld' te zien is in vergelijking met voorgaande jaren. Men constateert DEN HAAG, VLISSINGEN In te genstelling tot de stormvloed van terdag 3 januari hebben de stormvloe den in de periode 20 tot en met 22 januari vrijwel geen schade toege bracht aan de Zeeuwse kust- Slechts bij de zeedijk van Westkapelle en Zoutelande werd enige schade toege bracht aan de basaltglooiing: respec tievelijk 75 vierkante meter en 10 vierkante meter. Dit blijkt uit het pas verschenen stormvloedoverzicht van de directie waterhuishouding en waterbeweging ran rijkswaterstaat. Op 21 januari werd in Viissingen (èén van de basis stations van de SVSD, de in Den Haag gevestigde Stormvloedwaarschu- wingsdienst van rijkswaterstaat) een stand van 3,51 meter plus NAP geme ten. Bij deze waterhoogte wordt al raai een stormvloed gesproken Een dergelijke waterstand komt in Viissin gen voor met een frequentie van 15 maal per honderd jaar- Zaterdag 3 januari reikte het water in Viissingen tot een hoogte van 3,98 meter plus NAP. Dertien december 1973 werd tijdens een stormvloed een peil van 3,55 meter bereikt, precies één meter lager dan tijdens de ramp van 1953, toen de peilstok 4,55 meter plus NAP aangaf. Blijkens de bijgevoegde grafieken werd in de periode 20 tot en met 22 januari in Viissingen tijdens drie hoogwaters het grenspeil (327 cm plus NAP) bij overschrijding geldt een vloed als stormvloed over een vermindering van het aantal onge lukken met drieënvijftig procent. Daarbij is duidelijk, dat* na de inge- bruikneming medio 1975 van het dubbelbaansstuk weg tussen Kapelle tot de aansluiting bij Waarde, ongevals-gevoelise plaatsen in rijksweg worden de op- en afritten genoemd van de ongelijkvloerse krui singen met deze weg. „Deze wetenschap geeft dan ook gere de aanleiding om de activiteiten van de surveillance-afdeling van de ver- keersgroep ook op deze punten in een gericht toezicht toe te spitsen," aldus het overzicht. Voor de rijksweg 18 tussen de grens met Zuid-Holland en Zierikzee geldt een stijging in 1975 van het ongeval lenen jfer met ongeveer zeventig pro cent; het bereikte daarmee het peil van 1972. Ook viel hier een opvallend groot aantal doden, namelijk zeven. Het rapport: .Duidelijke oorzaken van de stijging van het ongevallencij- fer zijn nog niet met zekerheid aan te wijzen. De verkeerstellingen over 1975 zijn nog niet bekend. Niet na te is derhalve of een toenemende ver keersdrukte in verhouding tot de ca paciteit van deze weg de ongevalsfac tor mogelijk heeft beïnvloed. Gezien evenwel het feit, dat van de drieënze ventig ongevallen er in zeventig geval len sprake was van onjuist rijgedrag, zal van deze kant nog meer prioriteit worden gegeven aan gerichte ver- keerssurvcillance (motorsurveillance) en radarcontrole met betrekking tot de snelheid van 1 enkelb3nige autoweg." Ondanks moeilijkheden in visserij Verloop blijft echter groot VLISSINGEN Ondanks de moei lijkheden in de visserij, die ook vorig jaar al duidelijk aan de dag treden, is de toeloop van leerlingen naar de Zeeuwse school voor de zeevisvaart in Viissingen niet verminderd. Bij het begin van het huidige cursus jaar half augustus '75 bedroeg liet totale aantal leerlingen zelfs 65. Dat waren er twaalf meer dan een jaar daarvoor. Het verloop van leerlingen vam de visserij school blijft echter aanzienlijk. Uit het jaarverslag over "75 blijkt dat door dit verloop per eind december het leerlingental weer was gezakt tot rond de 50. Dit aantal is onge hetzelfde als per eind 14. Directeur C. Rijswijk van de visserij- school wijt het verloop in hoofdzaak aan twee factoren, de wens om zelf geld te verdienen en de voor een aantal leerlingen toch moeilijke stu die. Bovendien kan het verloop van leerlingen van boven de zestien jaar wettelijk niet worden tegengegaan. De toeloop van meer leerlingen is volgens de heer Rdjsdijk in belangrij ke mate te danken aan de stimulan sen die van de Zeeuwse Vereniging Visserij belangen (Zevibel), in samen werking met de schoolleiding, uit gaan. Bovendien zien steeds meer jeugdige vissers in, dat zij door meer vakken nis zich een zekerder toekomst in de visserij kunnen verschaffen. De vijftig leerlingen per eind 15 wa ren blijkens het jaarverslag als volgt verdeeld: brugklas 12, tweede klas 12, 3e klas 14 en de klas voor opleiding tot motordrijver 12. Vierjarig De opleiding voor motordrijver duurt één jaar, die voor stuurman zeevis vaart drie jaar. Met ingang van dit cursusjaar is een begin gemaakt om deze driejarige opleiding om te bou wen tot een vierjarige cursus voor stuurman-werktuigkundige- Deze opleiding is daardoor op een vergelijkbaar niveau gekomen met an dere vormen van voortgezet beroeps onderwijs zoals lts en leao. Premier Den Uyl: DEN HAAG Binnenkort zal de 'beperkte Schelderadarketen' in het oostelijk gedeelte van de Westerschelde in gebruik worden genomen. De keten is op voorstel van de Belgische regering gebouwd. De radarketen zal, blijkens een mededeling van premier Den Uyl tij dens zijn wekelijkse persconferentie, dienen als hulpmiddel tot een vei liger navigatie van de scheepvaart op het oostelijk gedeelte van de Westerschelde, vooral bij mist en ander slecht zicht. Hij is opgebouwd uit twee onbemande radartorens op Nederlands grondgebied, één bij Waarde en één op een kunstmatig eiland in het Verdronken Land van De radarbeelden vam deze stations worden door straalverbindingen overgebracht naar de radarcentrale, waar de beelden worden gepresen teerd op een viertal radarbeeldschermen. De centrale is ondergebracht in een gebouw bij de Zandvlietsluis in België- De sluis is de grootste van de sluizen die toegang geven tot het Antwerpse havengebied. De Nederlandse regering ging akkoord met de kostenverdeling, geba seerd op de verhouding tussen schepen, komende van en gaande naar een Nederlandse dan wel komende van en gaande naar een Belgische haven. Aan de hand van deze verhouding werd met de Belgische rege ring overeengekomen dat van Nederlandse zijde een bijdrage in de kosten van 10 procent zal worden geleverd. De totale kosten bedragen circa 80 miljoen. De bouw van de radarketen werd in opdracht van het Nederalndse directoraat-generaal van het Loodswezen uit gevoerd door Philips Nederland. Uit het jaarverslag blijkt ook, dat in het cursusjaar 74-75 van de driejari ge opleiding vijf leerlingen het einddi ploma behaalden, één leerling werd afgewezen, terwijl er twee niet aan het examen deelnamen. Van de motordrijverscursus behaal den slechts drie leerlingen het eniddi- ploma. twee werden afgewezen en een zestal legde geen examen of her men af. Door een te geringe opkomst van de cursisten is de weekendopleiding voor bevaren vissers aan het eind van de opleiding, na 'ruggespraak:' met de Zevibel stopgezet- In aansluiting op de experimenten voorgaande jaren zijn de lessen mo derne wiskunde nu definitief in het lessenpakket van de visserijschool op genomen. Het jaarverslag vermeldt voorts, dat in twee lokalen de inventaris kon worden vernieuwd. Dankzij de nieuwe inventaris en het verrichten van ver beteringen door eigen krachten, zoals het aanbrengen van wandversieringen, kon nu ook een overblijflokaal in de school aan de Coosje Buskenstraat in gebruik worden genomen. De visserijschool telt in totaal zeven leerkrachten waarvan twee in vaste dienst. Directeur Rijsdijk wijst er tenslotte op, dat wordt gestreefd naar de aan stelling van meer leerkrachten in vas te dienst. Dat komt niet alleen de stabiliteit van het gegeven onderwijs ten goede maar schept ook betere mogelijkheden voor het doorvoeren van onderwijsvernieuwingen. Zo 1 cludeert de heer Rijswijk. de Polder Walcheren als adjunct-op zichter 2e klas te Westkapelle. Later klom hij op tot districtshoofd van de Westwatering en vervolgens werd hij bevorderd tot waterbouwkundige. De heer Sturm had ook een groot aan deel in de ruilverkavelingen op Wal cheren. Nadat in 1944 Walcheren onder water was gezet hield de jubilaris zich ook intensief bezig me: de droog legging van Walcheren, en in 1953, toen er veel schade aan de dijken was aangericht, was de heer Sturm belast met het herstel van de waterkeringen. De heer Rutgers van Rozenburg schet ste de jubilaris als een integer, accu raat en nauwgezet ambtenaar „die! veel plichtsbet ra enting aan de dag legde". Namens het polderbestuur overhan digde de dijkgraaf de gebruikelijke envelop met inhoud. Ir. H. Visser, hoofd van de technische dienst van het waterschap, noemde de heer Sturm een bekwaam technicus die rustig en zakelijk zijn werk ver richtte. De heer Visser, die ruim 30 jaar met de jubilaris samenwerkte, schetste vervolgens enkele fragmenten uit de loopbaan van de heer Sturm. De hoofdingenieur kon met genoegen terugkijken op de goede samenwer king. Namens het personeel overhan digde hij een attentie. In zijn dank woord blikte de heer Sturm ook nog even terug naar het begin van zijn carrière Voor de heer Sturm is dit het laatste jaar bij het Waterschap Walcheren. In augustus wordt er in verband met het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd officieel afscheid genomen van de heer Sturm. BAKKEVEEN „Het ongeveer een jaar geleden in de Tweede Kamer aan de minister gevraagde structuurplan voor de visserij In de Waddenzee, Is in concept gereed, maar heeft de leden van de Kamer nog niet kunnen bereiken. Wel staat vaat dat de toe komst van de visserij op de Wadden zee zeer sterk zal afhangen van de wijze waarop de Oosterschelde zal worden afgesloten". Dit zei vrijdag middag ir. J. D. Hol.stein van de Directie Visserijen in een inleiding over aspecten van een structuur voor de visserij In de kustwateren. Hij hield deze lezing op de vlsserljdagen aan de volkshogeschool te Bakke- „Bij een open Oosterschelde'*. aldus ir. Holstem. ..zal er voorlopig niet vee! veranderen. Ook met een afsluit bare dam zal het mogelijk moeten zijn de mosselproduktie te handhaven! op een niveau van 80 tot 100 miljoen kg per jaar. zonder grote uitbreiding van de kweefcpercelen. Afsluiting zal een herstructurering in de Waddenzee nodig maken. Indien ook maar een (ADVERTENTIE) I Waddenzee een honderdtal percelen zou kunnen worden aangelegd. een grote uitbreiding van ae moBsetoil- tuur in deze zee waarschijnlijk n:«t mogelijk, zonder dat dit zal gaan tea koste van de xroei van de mostekn", aldus lr. Holstcin- Holstein merkte vervolgen» op: „Men kan zich afvragen ol er r„c'. nu al een grens is bereik: aan de omvang van de mossel cultuur in de westelijke Waddenzee De sterke ontplooiing van deze cultuur na 1950 is vermoedelijk alleen mogelijk geweest doordat de gemiddelde concentratie van voedings stoffen ln het water sterk is gtstcKW. wat een positieve invloed heeft gehad op de vruchtbaarheid van he'. Wad dengebied. Uitbreiding van de moR.se!- cultuur in oostelijke richting op de Waddenzee ls aileen mogelijk als daar andere viseenj wordt geweerd" Investeringen U wilt zuinigheid Ezonotrasth tn energieverbruik en onderhoud. U wilt veiligheid ln deze li)d hoort een auto allereerst veilig te zijn U wilt comfort Makkeli|k te besturen en aangenaam om m te njden Behoorlijk wat ruimte Terecht verwacht u heel wat van uw auto Smds I >anuan is de garantie verlengd tot 12 maanden ongeacht het aantal kilometers dat u nfdt Er is een DAF dealer bt)u inde buurt PftF-VOLVO Peisonenauio Hapert» rc B1BttaO i Ir. HoLstfin waarschuwde u«- mos sel vissers voor te grote investeringen, zoals die nu geschieden. Voor een verantwoorde investering van meer dan een miljoen gulden in een nieuw vaartuig bij de gemiddelde prijs van de mossels in de afgelopen vijf seizoe nen. Ls ten minste een gemiddelde produktiecapaciteit van 25.000 mossel ton nodig. In he: vervolg van zijn Inleiding ging hij in op de mogelijkheden van de overheid om de visserij te regule ren door middel van licentie*. Er zijn voor de garanalenvlssen) thans 211 vergunningen uitgegeven en dat aantal zal vrijwel niet verminderen daar er nog geen sprake is van overberis- sing. Drs. W. Smit behandelde hierna de algemeen-economische, organisatori sche en commerciële aspecten van de reeds vaker in visserij kringen bespro ken garnalenpelmachinc. Hij betoogde dat er nog wel enig onderzoek nodig is voordat deze nieuwe machine ge heel zal zijn ingeburgerd. Het :.s niet waarschijnlijk dat op korte termijn op grow schaal machinaal gepeld zal worden. Aan de andere kan: is het wenselijk zich van de problemen <-n mogelijkheden bewust te worden om de ingebruikstelling zo goed mogelijk te begeleiden en van meet af aan de voordelen eruit te kunnen halen. Kaartwedstrijd PHILIPPINE De trimc'.ub "Mar> net' houdt zondagmiddag een kaar:- wedstrijd tegen trimcluh Neutras,".' uit Terneuzen. De aanvang is 6»j uur. GROTE VAART AMELAND 8 te Santo Tomas de Castüla verw, CERES 8 te Cristobal verw, CINULIA 6 te Hamburg, DAL LIA 7 te Tranmere verw. DOCKLIFT-I 6 160 w Sabang nr Ras Tanura, ESSO BONAIRE 6 vn Fawley, HERCULES 7| te Maracaibo verw, ILIAS 7 te Cadiz verw, KELLETLA 9 te Balik Papan verwn MERCURIUS 7 te Paramaribo verw, NEDER LEK 6 te Auckland, NEDLLOYD KIMBERLEY 6 510 zw Midway nr San Francisco, NIJKERK 6 90 w Gibraltar nr Hamburg, PALA MEDES 5 vn Baltimore nr Philadelp hia, PRINSES MARGRIET 6 te Cher- bourg,STRAAT FRAZER 6 vn Singa pore nr Fiji, THUREDRECHT p 6 Wight nr Noord-Amerika, RIDENT ROTTERDAM 6 vn La Guaira nr Ma- LOYD KINGSTON 5 410 nno Belem nr Kaapstad. NEPTUNUS 5 1650 no Sombrero nr Willemstad, OBELIX 6 te Karachi, PATRO 5 vn Lourenco Marques nr Mena, RUDOLPH PETER SON 5 225 zzw Comoren nr Ras Tanura. SAFOCEAN ALBANY Spezia. JOSEPHINE 5 75 zw Gibral tar nr Marseille, LADY SOPHIE 5 *e Rotterdam. LIBRA 6 vn Dordrecht nr LJmuiden, MAJORCA 5 vn Amsterdam nr Le Havre. NAVTGARE 5 te Rotter- dam, NERLANDLA 6 vn Rotterdam nr Ashdod. NIEÜWLAND 6 te Rotter- SGP Zeeland vraagt stopzetten subsidiëring VMZ MIDDELBURG De SGP-statenfrac- tie van Zeeland vraagt in een serie schriftelijke vragen aan het college van gs of ze naar aanleiding van de publicatie van het artikel 'Oudejaars- sprook.je' in het tweemaandelijks blad Cristobal v De Gouden Delta' van de Vereniging - Milieugygiëne Zeeland voldoende aan leiding zien om de subsidiëring van deze vereniging stop te zetten. De SGP'ers zijn van mening dat in dat artikel Gods Woord wordt mis bruikt en 'des naasten eer en goed gerucht' aangetast. Ze informeren ver der of het college van oordeel is dat in dat artikel 'op een onbetamelijke, weinig verheffende en door de naam te verzwijgen laffe wijze, een lid van het college wordt ingevoerd, waardoor een vals getuigenis wordt gegeven en waardoor wordt gehan deld in strijd met de op op de bijbel gefundeerde belijdenisgeschriftn.' Tot slot- willen de vragenstellers van het college vernemen of het meent dat de wijze waarop daarin gedeelten uit de bijbel worden geciteerd een schrome lijk misbruik is van de Heilige Schrift, waardoor een groot deel van de Zeeuwse bevolking in zijn gevoe lens wordt aangetast- Filmavond NCRV De afdeling Zeeland van de Nederland se Christelijke Rels-Vereniging houdt op vrijdag 13 februari in samenwer king met het National Zwitsers Ver keersbureau een filmavond in De Schakel' te Middelburg. Het motto van deze avond is: 'Zwitser land bij u op bezoek. Er worden een vijftal kleurenfilms vertoond, met na tuuropnamen van verschillende gebie den van Zwitserland. De avond begint: om 19.45 uur- ABIDA 6 te Lourenco Marques, ACHILLES5 vn Amsterdam nr Rot terdam. ACTEON 5 26 zo Littlequoin nr Bandar Mahshahr, ALKES 5 te Santos. AMELAND 5 vn Freeport nr San Thomas, AMSTELHOF 5 240 ozo Massawa nr Australië, AMSTELLAAN 5 80 wnw Malta nr Damman. AM- STELSTAD 5 420 no St. Helena nr Kaapstad, ARES 5 1000 noParaman- bo nr Rotterdam, ABISTOTELES 6 te Rotterdam, ATLANTIC CROWN 5 420 zo Halifax nr Le Havre, BEGONIA 5 Miami nr Kingston, BUSSUM 6 te - CAPILUNA 6 te Mom basa verwn CAPISTERÏA 5 vn Brisba ne nr Seria, CARTAGO 5 vn Turbo nr Charleston, CHEVRON FREEPORT 6 te Sao Sebasiao verw, CHEVRON KENTUCKY 5 140 ozo Lourenco Mar ques nr Europoort, CHEVRON MA DRID 6 vn Freeport nr Pascagoula. CHEVRON ROME 5 60 no Londen nr Perzische Golf. CHIRIQUI 5 200 o Kp Canaveral nr Cristobal, CINULIA 5 vn Pernis nr zee. CORAL MAEANDRA 6 vn Donges nr Perrus, DALLIA 5 120 n Kp Finisterre nr Tranmere, DELTA- DRECHT 5 p Casquets nr Rotterdam, DOCLIFT-2 5 440 ozo Colombo nr Niggbay, DORDRECHT 5 100 z Soco- tra nr Australië, DUIVENDRECHT 5 30 o Almeria nr USA, EEMHAVEN 5 loods te Buenos Aires, ESSO SABA 5 130 wzw Brest nr Lyme bay, GARDE- NLA 5 vn Miami nr St. Thomas GOOILAND 6 te Porto Ai eg re, GRO- TEDIJK 6 te Bermuda verw, HEEL SUM 5 500 o St. Helena nr Lanósend, HERMES 6 50 o Cuba nr Nassau, ILIAS 6 dw Kp Finisterre nr Cadiz, ITTERSUM 6 te Rotterdam, KENNE-j MERLAND 5 390 zw Tenerife nr Tene-I rife, LAARDERKERK 5 vn Genua nr! Leixoes, LEERSUM 5 te Antwerpen,1 LOIRE LLOYD 5 560 zw Azoren nr; Cristobal, MAASBRACHT 5 420 zzw Socotra nr Knoralamaya, MAAS LLOYD 5 te Port Said, MACHAON 5! vn Djakarta nr Tjilatjap. MERCURI-. US 6 vn Port of Spain nr Paramari-I bo, META 5 180 zzw Kp Blanc nrl Rotterdam, MITRA 6 vn Jebel Dhanna! nr Mina al Fahal, MYTILUS 5 1000 n Recife nr Bonny, NEDER EBRO 5 200! w Azoren nr Port Said. NEDER RHO-j NE 6 vn Tripoli nr Livorno, NEDL-' frct Lorns^ nr^Port Elizabeth, dam. NOMADISCH* 5 vn Rottendam nr zee. POOLSTER pass 5 Tanger r„- Palermo. PRINSSNBORG 5 vn Am sterdam nr Delfzijl. RIEN" TEEKMAN 5 vn Rotterdam nr Hariingen, P.ISA PAULA 5 230 z Teneriffe nr Tema. ROCHAB 5 180 z Kp. Lopez nr Kaap stad, ROENDIEP 5 80 nw Bayonne nr Bayoime, ROERDOMP 5 vn Rotter dam nr Thames. SANTA LUCLA 5 900 zw Azoren nr Havanna. SCHOONE- BEEK 5 vn Rotterdam nr Wisman, SHIFMAIR-5 5 te Rotterdam. TARAS 5 vn Rotterdam nr Ventspüs, VAL KENBURG 5 100 nno Kp. Viliano r.r Rotterdam, VIKING 5 te Rotterdam. VINCENT 5 vn Rotterdam nr Ips wich, WATUM 6 200 o Kp. Passero nr Boston, WENDY" pass 6 Gibra.ta- r.r Savona, WEST-VLIELAND 5 rede Tar- tous, WILHELMINA-V 5 vn Rotter dam nr Londen. SCHELPWIJK 5 360 zw Karachi nr Saigon, SCHERPENDRECHT 5 85 wnw Oran nr Taranto. SLTEDBECHT 5 100 imw Bermuda nr Norfolk. STEENKERK 6 vn Abu Dhabi nr Koeweit, STRAAT CLEMENT Lyttleton verw, STRAAT FLJï zzo Addu Atol nr Singapore, STRAAT FUSlilMI 5 75 o Kp Agulhas Durban, STRAAT SOBART 5 vn San tos. TRIDENT AMSTERDAM 5 485 zw F:ores nr Rotterdam, ULYSSES 5 te Baltimore, WAALEKERK 4 vn Kobe nr Hong Kong, ZONNEKERK 5 195 nnw Perim nr Doha, ZWLJNDRECHT 6 vn Newcastle nr Fukuyama. KLEINE VAART ALBERT-V 5 vn Amsterdam nr Lon den, ANTARES pass 6 Brindisi nr Warri. B.ASTLAAN BROERE pas» Bur lings nr Genua, BERNISSE 6 Rotterdam nr Londen, BREEZAND pass 6 Ouessant nr Bayonne, CANADA 5 vn Rotterdam nr Londen, C.ARA- VELLE 6 te Maassluis, CELTIC PRINCE pass 6 Bari nr Haifa, DIAN- NEL 6 vn Rotterdam nr Malmoe, DOMINENTIA 5 50 w Algiers nr Tu nis. DUTCH ENGINEER 6 te Rotter dam. DUTCH GLORY 5 te Rotterdam. DUTCH SPIRIT 6 te Rotterdam, EF- FICACLA 5 vn Rotterdam nr Bilbao, FARMSUM 5 vn Rotterdam nr Bayon ne, HAICO HOLWERDA 5 te Amster dam. JACO 6 vn Rotterdam nr Teign- mouth, JACOBUS BROERE 5 te Rot terdam, JAN 5 120 w Sardinië nr La AIGION 6 te Rotterdam, ANA ISA BEL pass 6 Casquets nr Shoreharn. AUDACLA pass 6 Xoordhinder nr Lon donderry, B REEVOORT pass 6 Ores sant nr Rotterdam, DANLA 6 te Li massol, DANIEL 6 80 no Kp. Viliano nr Hamburg, E XP ANSA pass 6 Otiev sant nr La Spezia, JOHX-V 6 te Rotterdam verw., JOSEPHINE pass 8 Gibraltar nr Marseille. NOORBEEK pass 6 Dover nr Bordeaux, STROM BEEK pass 6 Barfleur nr Gdynia. SWALLOW pass 6 Tuskarroeks. r.r Belfast, THEANO pass 6 Wight nr Rotterdam, TWEBRO pass 6 Wadden nr Rotterdam, TYCHA pass 6 C-.-o.-;,— nr Kingslynn. WILLEM KOERTS pa-s 6 Ouessant nr Rochester HOOG EN LAAG WATER Zondag 8 februari EK. Viissingen Terneuzen Zierikzee Hansweeri Wemeldinge Maandag 9 februari Viissingen Terneuzen Zierikzee Hans weert Wemeldinge Dinsdag 10 februari Viissingen Terneuzen Zierikzee Hansweert Wemeldinge uur cm 6.49 164 7.16 182 7.51 121 7.50 195 8 17 144 uur cm 0.52 151 1.20 166 1.34 126 1.49 173 1.52 141 uur cm 13.26 172 13.53 185 13-59 154 14.21 199 14.17 170 - NAP uur cm 20.27 128 r 20.53 143 21.22 116 21.25 161 I 21.48 139 uur cm 1.46 139 2.12 154 2.30 120 - NAP 14.25 157 14.50 170 14.58 144 15.18 385 15.17 161 uur "tn 8.56 132 9.24 151 9.55 106 9.59 165 10.17 130 NAP :m uur cm 30 15.38 146 45 16.02 159 19 16.15 139 58 16.32 174 33 16.31 155 Een Miele is tot en met gekeurd. Streng gekeurd Door neutrale instanties Op doelmatigheid, betrouwbaarheid en veiligheid. Neem bijvoorbeeld de Miele wasautomaat en trommeldroqer De enige die in Nederiano onderscheiden zijn met de keurmerken van er is geen betere èn Kema en Wolmerk ên de Neder'andse Vereniging van Huisvrouwen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 9