Zij staan invoor Miele®
„Recreatieve ontwikkelingen
in de hand houden door
maken bestemmingsplannen"
„Toekomst visserij
Waddenzee hangt af
van Oosterschelde"
Stabilisatie in
ongevallencijfers
G.P.STURM VEERTIG JAAR
BIJ WATERSCHAP WALCHEREN
Weinig schade
tijdens januari-
stormvloedperiode
GROTERE TOELOOP LEERLINGEN
NAAR ZEEUWSE VISSERIJSCHOOL
RADARKETENWESTERSCHELDE
BINNENKORT IN GEBRUIK
Onvoordelig
omdeDAF46
uit te sluiten
Dus't is
onvoordelig om
geen proefrit
temaken
SCHEEPVAARTBERICHTEN
ZATERDAG 7 FEBRUARI 1976
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
9
DRS. G. SPELIER (CRM) TIJDENS HOORZITTING OVER SCHETS
GREVELINGENBEKKEN VOOR BEVOLKING BROUWERSHAVEN:
AL DAN NIET
BEBOUWEN VAN
'DWARS-IN-DE-WEG'
DISCUSSIEPUNT
NOORDGOTJWE ..Alleen de gemeen
te kan een bestemmingsplan opstellen
voor Dwars-in-de-weg. maar die moet
er rekening mee houden, dat er een
creatieve druk aanwezig is. We doen
er dan ocfc goed aan de ontwikkelin
gen In de hand te houden door het ma
ken van plannen",, dit zei drs. G. pelier,
vertegenwoordiger van het ministerie
van crm, vrijdagavond in Noordgouwe.
De bevolking van Brouwershaven kon
daar tijdens een hoorzitting haar me
ning over de nieuwe inriehtingsschets
voor het Grevellngcnbekken geven.
Het al of niet bebouwen van de plaat
Dwars-in-de-weg bleek de inwoners van
Brouwershaven het meest dwars te zit
ten. De discussie daarover vormde de
hoofdmoot tijdens deze door het ge
meentebestuur georganiseerde avond,
waaxop de bevolking zich had kunnen
voorbereiden door een huis-aan-huis
verspreid extra nummer van het ge
meenteblad "De Wegwijzer", dat aan de
inriehtingsschets was gewijd.
Er waren nogal wat argumenten voor
en tegen. Allereerst de al eerder ook
door burgemeester A. P. Schouwenaar
van Brouwershaven, gedane uitspraak,
dat bebouwing van de plaat het silhou
et van de stad zou schaden. Recreatie
kan net zo goed rond Brouwershaven
zelf worden geconcentreerd, was ver
der één van de meningen en de water
sport zal hinder ondervinden van een
veerpontje naar de plaat.
Voorts pleitte één van de aanwezigen
voor het behoud van de plaat als na
tuurgebied, omdat er een grotere di
versiteit aan vogels werd waargenomen
dan op de andere platen, en werd er
gewaarschuwd voor ontwikkelingen zo
als die nu in Bruinisse te zien zijn.
Men vroeg zich voorts af wat het alle
maal gaat kosten als niet alleen voor
dagrecreatie gekozen kan worden, in
plaats van daar verblijfsrecreatie aan
vast te koppelen.
Ir. H. van Dord van de rijksdienst voor
de IJsselmeerpolders die deze avond
officieel zijn functie overdroeg aan ir.
M. J. H. P. Pinkers, omdat hij zelf is
belast met de bouw van de eerste kem
van de Almerehaven gang er uitvoe
rig op in.
Hij vertelde dat in het totale perspec
tief de Stampersplaat, de Veermans-
plaa en de Hontelvoet niet alleen in
oppervlakte groter zijn dan Dwars-in-
de-weg, maar ook van grotere natuur-1
wetenschappelijke waarde. Daarenbo-1
ven zijn de recreatiemogelijkheden op
Dwars-in-de-weg weer groter da nop de-1
andere platen en dat heeft ertoe geleid.;
dat voor Dwars-in-de-weg een recrea
tieve bestemming werd gekozen.
Technische bezwaren zijn er praktisch'
niet en ook het silhouet van Brouwers-1
haven, dat zelf weinig mogelijkheder
heeft tot uitbreiding, zal bij een lage
bebouwing, zoals de bedoeling van de
plannenmakers is, niet worden aange
tast. De belangrijkheid van het vogel
bosgebied zal in de toekomst minder
zijn dan op de andere platen. De grote
toeloop op het ogenblik is waarschijn
lijk te wijten aan het gebruik van
kunstmest, maar dat voordeel zal weg
vallen. wanneer in de toekomst de an
dere platen tot een natuurlijke ontwik
keling zijn gekomen. De pon zal inder
daad een hindernis kunnen vormen
voor de watersport, maar geen onover
komelijke. „Wat is prettiger voor een
gemeente, dan om er een stuk strand
bij te krijgen, zonder daarmee natuur-
belangen te schaden", zo vroeg drs.
Spelier zich af. daaraan toevoegend
ook aan de ontwikkeling van Den Osse
te denken.
Verblijfsrecreanten van dit recreatie
dorp zouden meer gebaat zijn met mo
gelijkheden op de plaat, in plaats van
een nog grotere druk op de Westhoek
uit te moeten oefenen. Verblijfsrecre
atie en dagrecreatie zag hij niet van
elkaar los te maken, omdat dan de fi
nanciële consequenties voor de dag
recreatie te groot zouden worden.
Kabbelaarsbank
Ook tegen de ontwikkeling van de
Kabbelaarsbank als recreatiegebied
hadden enkele vragenstellers bezwaren.
Zij vergeleken dat met Bruinisse. dat
wellicht spijt zou gaan krijgen van de
te grootse plannen. De heer Speller
wilde dat niet met elkaar vergelijken.
De opzet van de Kabbelaarsbar.lt is veel
geringer. Hij zei overigens er niet voor
te voelen een hetze te ontketenen tegen
de plannen van Bruinisse, die via een
besemmingsplan op democratische wij
ze tot stand zijn gekomen. Ook de fi
nanciële consequenties van het Greve-'
lingenbekken hielden de aanwezigen
bezig.
Ze vroegen zich af hoe het met de sub
sidieregelingen zit voor binnendijkse en
buitendijkse gebieden. „Er is al ruim
tien miljoen geïnvesteerd in het pro
ject", aldus de heer Spelier. ,.en ik kar
me dan ook uitzonderingen voorsteller
waarbij tot 100 procent subsidie za.'
v.orden overgegaan. Maar in de rege!
zullen de onkosten op het oude land
laste van de betrokken gemeenter
.tomen. Voor de v/egen is het niet de
bedoeling, dat er een andere subsidie
regeling dan gebruikelijk zal worden
gehanteerd."
De watersportbelangen kwamen ook
aan de orde. Die werden met aandacht
gevolgd door de bestuursleden van de
verenigingen 'De Kaag' en de Royal
Yacht Club de Belgique. De vraag was
of er in het Grevelingenbekken een
olympische baan kan worden uitgezet
dat kan, zij het krap. ..Vergroting zou
bijvoorbeeld uitbaggering van de lage
gebieden betekenen en die hebben zo'n
natuurwetenschappelijke waarde, dat
dan zeker de natuurbeschermers op
hun achterste benen zouden gaan
staan", dacht de heer Spelier.
Met vragen over onder meer andere 1
gebieden buiten de gemeentegrenzen
van Brouwershaven toonde het grote
aantal aanwezigen volop belangstelling
voor de nieuwe inriehtingsschets. een
belangstelling die burgemeester Schou
wenaar in zijn welkomstwoord al had'
geprezen. Hij wees ook op het belang,
van het goed overwegen van de plan
nen, omdat straks de klok niet meer!
kan worden teruggedraaid en vertelde
in het kort hoe die plannen zijn ont
staan. Een groot aantal raadsleden van
de gemeente Brouwershaven volgde de
discussie na de inleiding van de heer
Spelier en de toelichting met dia's
daarop door de heer Pinkers. Nog deze
maand zal de raad van Brouwershaven
zich over de schets moeten uitspreken.
IR. J. D. HOLSTEIJN TIJDENS
V1SSERIJDAGEN BAKKEVEEN:
„BIJ OPENHOUDEN I ST352
10STERSCHELDE
VERANDERT ER
'IET VEEL"
MIDDELBURG Temidden van fami
lie, collega's en bestuursleden vierde
de heer ing. G. P. Sturm vrijdagmid
dag zijn 40-jarig jubileum als water
bouwkundige van het Waterschap Wal
cheren. De huldiging was in het pol
derhuis te Middelburg.
De jubilaris, die vergezeld was
echtgenote, zoon. schoondochter en
zijn twee kleinkinderen, werd aller
eerst toegesproken door jhr. mr. G.
C. D. Rutgers van Rozenburg. De
dijkgraaf liet de loopbaan van de
jubilaris de revue passeren. De heer
Sturm begin in 1936 zijn carrière bij
(Slot van pagina 1
len binnen de bebouwde kommen in
Zeeuwsch-Vlaander en is de omstandig
heid dat wegen voor doorgaand ver
keer in veel gevallen binnen de be
bouwde kommen zijn gelegen, met als
bijkomende factor dat enkele kernen
het verkeersaanbod door gebrek aan
ruimte maar moeilijk kunnen verwer
ken." In dit verband worden genoemd
de kemen Hulst, Sas van Gent, Oost
burg, Sluis en Axel. Adjudant Van de
Velde wijst er overigens op, dat dit
ook geldt voor Zierikzee.
Rijkswegen
In het verslag zijn de beide rijkswe
gen in het Zeeuwse aan een nadere
beschouwing onderworpen. Daarbij
wordt gesignaleerd, dat op rijksweg
58 tussen Korteven en de Sloedam in
het rijkspolitiegebied in het enkel-
baansgedeelte Kapelle en Reimerswaal
'een duidelijk gunstiger ongevallen
beeld' te zien is in vergelijking met
voorgaande jaren. Men constateert
DEN HAAG, VLISSINGEN In te
genstelling tot de stormvloed van
terdag 3 januari hebben de stormvloe
den in de periode 20 tot en met 22
januari vrijwel geen schade toege
bracht aan de Zeeuwse kust- Slechts
bij de zeedijk van Westkapelle en
Zoutelande werd enige schade toege
bracht aan de basaltglooiing: respec
tievelijk 75 vierkante meter en 10
vierkante meter.
Dit blijkt uit het pas verschenen
stormvloedoverzicht van de directie
waterhuishouding en waterbeweging
ran rijkswaterstaat. Op 21 januari
werd in Viissingen (èén van de basis
stations van de SVSD, de in Den
Haag gevestigde Stormvloedwaarschu-
wingsdienst van rijkswaterstaat) een
stand van 3,51 meter plus NAP geme
ten. Bij deze waterhoogte wordt al
raai een stormvloed gesproken Een
dergelijke waterstand komt in Viissin
gen voor met een frequentie van 15
maal per honderd jaar- Zaterdag 3
januari reikte het water in Viissingen
tot een hoogte van 3,98 meter plus
NAP. Dertien december 1973 werd
tijdens een stormvloed een peil van
3,55 meter bereikt, precies één meter
lager dan tijdens de ramp van 1953,
toen de peilstok 4,55 meter plus NAP
aangaf.
Blijkens de bijgevoegde grafieken
werd in de periode 20 tot en met 22
januari in Viissingen tijdens drie
hoogwaters het grenspeil (327 cm
plus NAP) bij overschrijding geldt
een vloed als stormvloed over
een vermindering van het aantal onge
lukken met drieënvijftig procent.
Daarbij is duidelijk, dat* na de inge-
bruikneming medio 1975 van het
dubbelbaansstuk weg tussen Kapelle
tot de aansluiting bij Waarde,
ongevals-gevoelise plaatsen in
rijksweg worden de op- en afritten
genoemd van de ongelijkvloerse krui
singen met deze weg.
„Deze wetenschap geeft dan ook gere
de aanleiding om de activiteiten van
de surveillance-afdeling van de ver-
keersgroep ook op deze punten in een
gericht toezicht toe te spitsen," aldus
het overzicht.
Voor de rijksweg 18 tussen de grens
met Zuid-Holland en Zierikzee geldt
een stijging in 1975 van het ongeval
lenen jfer met ongeveer zeventig pro
cent; het bereikte daarmee het peil
van 1972. Ook viel hier een opvallend
groot aantal doden, namelijk zeven.
Het rapport: .Duidelijke oorzaken
van de stijging van het ongevallencij-
fer zijn nog niet met zekerheid aan te
wijzen. De verkeerstellingen over 1975
zijn nog niet bekend. Niet na te
is derhalve of een toenemende ver
keersdrukte in verhouding tot de ca
paciteit van deze weg de ongevalsfac
tor mogelijk heeft beïnvloed. Gezien
evenwel het feit, dat van de drieënze
ventig ongevallen er in zeventig geval
len sprake was van onjuist rijgedrag,
zal van deze kant nog meer prioriteit
worden gegeven aan gerichte ver-
keerssurvcillance (motorsurveillance)
en radarcontrole met betrekking tot
de snelheid van 1
enkelb3nige autoweg."
Ondanks moeilijkheden in visserij
Verloop blijft
echter groot
VLISSINGEN Ondanks de moei
lijkheden in de visserij, die ook vorig
jaar al duidelijk aan de dag treden, is
de toeloop van leerlingen naar de
Zeeuwse school voor de zeevisvaart in
Viissingen niet verminderd.
Bij het begin van het huidige cursus
jaar half augustus '75 bedroeg
liet totale aantal leerlingen zelfs 65.
Dat waren er twaalf meer dan een
jaar daarvoor.
Het verloop van leerlingen vam de
visserij school blijft echter aanzienlijk.
Uit het jaarverslag over "75 blijkt dat
door dit verloop per eind december
het leerlingental weer was gezakt tot
rond de 50. Dit aantal is onge
hetzelfde als per eind 14.
Directeur C. Rijswijk van de visserij-
school wijt het verloop in hoofdzaak
aan twee factoren, de wens om zelf
geld te verdienen en de voor een
aantal leerlingen toch moeilijke stu
die. Bovendien kan het verloop van
leerlingen van boven de zestien jaar
wettelijk niet worden tegengegaan.
De toeloop van meer leerlingen is
volgens de heer Rdjsdijk in belangrij
ke mate te danken aan de stimulan
sen die van de Zeeuwse Vereniging
Visserij belangen (Zevibel), in samen
werking met de schoolleiding, uit
gaan.
Bovendien zien steeds meer jeugdige
vissers in, dat zij door meer vakken
nis zich een zekerder toekomst in de
visserij kunnen verschaffen.
De vijftig leerlingen per eind 15 wa
ren blijkens het jaarverslag als volgt
verdeeld: brugklas 12, tweede klas 12,
3e klas 14 en de klas voor opleiding
tot motordrijver 12.
Vierjarig
De opleiding voor motordrijver duurt
één jaar, die voor stuurman zeevis
vaart drie jaar. Met ingang van dit
cursusjaar is een begin gemaakt om
deze driejarige opleiding om te bou
wen tot een vierjarige cursus voor
stuurman-werktuigkundige-
Deze opleiding is daardoor op een
vergelijkbaar niveau gekomen met an
dere vormen van voortgezet beroeps
onderwijs zoals lts en leao.
Premier Den Uyl:
DEN HAAG Binnenkort zal de 'beperkte Schelderadarketen' in het
oostelijk gedeelte van de Westerschelde in gebruik worden genomen.
De keten is op voorstel van de Belgische regering gebouwd.
De radarketen zal, blijkens een mededeling van premier Den Uyl tij
dens zijn wekelijkse persconferentie, dienen als hulpmiddel tot een vei
liger navigatie van de scheepvaart op het oostelijk gedeelte van de
Westerschelde, vooral bij mist en ander slecht zicht. Hij is opgebouwd
uit twee onbemande radartorens op Nederlands grondgebied, één bij
Waarde en één op een kunstmatig eiland in het Verdronken Land van
De radarbeelden vam deze stations worden door straalverbindingen
overgebracht naar de radarcentrale, waar de beelden worden gepresen
teerd op een viertal radarbeeldschermen. De centrale is ondergebracht
in een gebouw bij de Zandvlietsluis in België- De sluis is de grootste
van de sluizen die toegang geven tot het Antwerpse havengebied.
De Nederlandse regering ging akkoord met de kostenverdeling, geba
seerd op de verhouding tussen schepen, komende van en gaande naar
een Nederlandse dan wel komende van en gaande naar een Belgische
haven. Aan de hand van deze verhouding werd met de Belgische rege
ring overeengekomen dat van Nederlandse zijde een bijdrage in de
kosten van 10 procent zal worden geleverd. De totale kosten bedragen
circa 80 miljoen. De bouw van de radarketen werd in opdracht
van het Nederalndse directoraat-generaal van het Loodswezen uit
gevoerd door Philips Nederland.
Uit het jaarverslag blijkt ook, dat in
het cursusjaar 74-75 van de driejari
ge opleiding vijf leerlingen het einddi
ploma behaalden, één leerling werd
afgewezen, terwijl er twee niet aan
het examen deelnamen.
Van de motordrijverscursus behaal
den slechts drie leerlingen het eniddi-
ploma. twee werden afgewezen en een
zestal legde geen examen of her
men af.
Door een te geringe opkomst van de
cursisten is de weekendopleiding voor
bevaren vissers aan het eind van de
opleiding, na 'ruggespraak:' met de
Zevibel stopgezet-
In aansluiting op de experimenten
voorgaande jaren zijn de lessen mo
derne wiskunde nu definitief in het
lessenpakket van de visserijschool op
genomen.
Het jaarverslag vermeldt voorts, dat
in twee lokalen de inventaris kon
worden vernieuwd. Dankzij de nieuwe
inventaris en het verrichten van ver
beteringen door eigen krachten, zoals
het aanbrengen van wandversieringen,
kon nu ook een overblijflokaal in de
school aan de Coosje Buskenstraat in
gebruik worden genomen.
De visserijschool telt in totaal zeven
leerkrachten waarvan twee in vaste
dienst.
Directeur Rijsdijk wijst er tenslotte
op, dat wordt gestreefd naar de aan
stelling van meer leerkrachten in vas
te dienst. Dat komt niet alleen de
stabiliteit van het gegeven onderwijs
ten goede maar schept ook betere
mogelijkheden voor het doorvoeren
van onderwijsvernieuwingen. Zo 1
cludeert de heer Rijswijk.
de Polder Walcheren als adjunct-op
zichter 2e klas te Westkapelle. Later
klom hij op tot districtshoofd van de
Westwatering en vervolgens werd hij
bevorderd tot waterbouwkundige. De
heer Sturm had ook een groot aan
deel in de ruilverkavelingen op Wal
cheren. Nadat in 1944 Walcheren onder
water was gezet hield de jubilaris
zich ook intensief bezig me: de droog
legging van Walcheren, en in 1953, toen
er veel schade aan de dijken was
aangericht, was de heer Sturm belast
met het herstel van de waterkeringen.
De heer Rutgers van Rozenburg schet
ste de jubilaris als een integer, accu
raat en nauwgezet ambtenaar „die!
veel plichtsbet ra enting aan de dag
legde".
Namens het polderbestuur overhan
digde de dijkgraaf de gebruikelijke
envelop met inhoud.
Ir. H. Visser, hoofd van de technische
dienst van het waterschap, noemde de
heer Sturm een bekwaam technicus
die rustig en zakelijk zijn werk ver
richtte. De heer Visser, die ruim 30
jaar met de jubilaris samenwerkte,
schetste vervolgens enkele fragmenten
uit de loopbaan van de heer Sturm.
De hoofdingenieur kon met genoegen
terugkijken op de goede samenwer
king. Namens het personeel overhan
digde hij een attentie. In zijn dank
woord blikte de heer Sturm ook nog
even terug naar het begin van zijn
carrière
Voor de heer Sturm is dit het laatste
jaar bij het Waterschap Walcheren. In
augustus wordt er in verband met het
bereiken van de pensioengerechtigde
leeftijd officieel afscheid genomen
van de heer Sturm.
BAKKEVEEN „Het ongeveer een
jaar geleden in de Tweede Kamer aan
de minister gevraagde structuurplan
voor de visserij In de Waddenzee, Is
in concept gereed, maar heeft de
leden van de Kamer nog niet kunnen
bereiken. Wel staat vaat dat de toe
komst van de visserij op de Wadden
zee zeer sterk zal afhangen van de
wijze waarop de Oosterschelde zal
worden afgesloten". Dit zei vrijdag
middag ir. J. D. Hol.stein van de
Directie Visserijen in een inleiding
over aspecten van een structuur voor
de visserij In de kustwateren. Hij
hield deze lezing op de vlsserljdagen
aan de volkshogeschool te Bakke-
„Bij een open Oosterschelde'*. aldus
ir. Holstem. ..zal er voorlopig niet
vee! veranderen. Ook met een afsluit
bare dam zal het mogelijk moeten
zijn de mosselproduktie te handhaven!
op een niveau van 80 tot 100 miljoen
kg per jaar. zonder grote uitbreiding
van de kweefcpercelen. Afsluiting zal
een herstructurering in de Waddenzee
nodig maken. Indien ook maar een
(ADVERTENTIE)
I Waddenzee een honderdtal percelen
zou kunnen worden aangelegd. een
grote uitbreiding van ae moBsetoil-
tuur in deze zee waarschijnlijk n:«t
mogelijk, zonder dat dit zal gaan tea
koste van de xroei van de mostekn",
aldus lr. Holstcin-
Holstein merkte vervolgen» op:
„Men kan zich afvragen ol er r„c'. nu
al een grens is bereik: aan de omvang
van de mossel cultuur in de westelijke
Waddenzee De sterke ontplooiing van
deze cultuur na 1950 is vermoedelijk
alleen mogelijk geweest doordat de
gemiddelde concentratie van voedings
stoffen ln het water sterk is gtstcKW.
wat een positieve invloed heeft gehad
op de vruchtbaarheid van he'. Wad
dengebied. Uitbreiding van de moR.se!-
cultuur in oostelijke richting op de
Waddenzee ls aileen mogelijk als daar
andere viseenj wordt geweerd"
Investeringen
U wilt zuinigheid Ezonotrasth tn
energieverbruik en onderhoud.
U wilt veiligheid ln deze li)d
hoort een auto allereerst veilig te zijn
U wilt comfort Makkeli|k te
besturen en aangenaam om m te
njden Behoorlijk wat ruimte Terecht
verwacht u heel wat van uw auto
Smds I >anuan is de garantie verlengd
tot 12 maanden ongeacht het aantal
kilometers dat u nfdt
Er is een DAF dealer bt)u inde buurt
PftF-VOLVO Peisonenauio Hapert» rc B1BttaO i
Ir. HoLstfin waarschuwde u«- mos
sel vissers voor te grote investeringen,
zoals die nu geschieden. Voor een
verantwoorde investering van meer
dan een miljoen gulden in een nieuw
vaartuig bij de gemiddelde prijs van
de mossels in de afgelopen vijf seizoe
nen. Ls ten minste een gemiddelde
produktiecapaciteit van 25.000 mossel
ton nodig.
In he: vervolg van zijn Inleiding
ging hij in op de mogelijkheden van
de overheid om de visserij te regule
ren door middel van licentie*. Er zijn
voor de garanalenvlssen) thans 211
vergunningen uitgegeven en dat aantal
zal vrijwel niet verminderen daar er
nog geen sprake is van overberis-
sing.
Drs. W. Smit behandelde hierna de
algemeen-economische, organisatori
sche en commerciële aspecten van de
reeds vaker in visserij kringen bespro
ken garnalenpelmachinc. Hij betoogde
dat er nog wel enig onderzoek nodig
is voordat deze nieuwe machine ge
heel zal zijn ingeburgerd. Het :.s niet
waarschijnlijk dat op korte termijn
op grow schaal machinaal gepeld zal
worden. Aan de andere kan: is het
wenselijk zich van de problemen <-n
mogelijkheden bewust te worden om
de ingebruikstelling zo goed mogelijk
te begeleiden en van meet af aan de
voordelen eruit te kunnen halen.
Kaartwedstrijd
PHILIPPINE De trimc'.ub "Mar>
net' houdt zondagmiddag een kaar:-
wedstrijd tegen trimcluh Neutras,".'
uit Terneuzen. De aanvang is 6»j
uur.
GROTE VAART
AMELAND 8 te Santo Tomas de
Castüla verw, CERES 8 te Cristobal
verw, CINULIA 6 te Hamburg, DAL
LIA 7 te Tranmere verw. DOCKLIFT-I
6 160 w Sabang nr Ras Tanura, ESSO
BONAIRE 6 vn Fawley, HERCULES 7|
te Maracaibo verw, ILIAS 7 te Cadiz
verw, KELLETLA 9 te Balik Papan
verwn MERCURIUS 7 te Paramaribo
verw, NEDER LEK 6 te Auckland,
NEDLLOYD KIMBERLEY 6 510 zw
Midway nr San Francisco, NIJKERK
6 90 w Gibraltar nr Hamburg, PALA
MEDES 5 vn Baltimore nr Philadelp
hia, PRINSES MARGRIET 6 te Cher-
bourg,STRAAT FRAZER 6 vn Singa
pore nr Fiji, THUREDRECHT p 6
Wight nr Noord-Amerika, RIDENT
ROTTERDAM 6 vn La Guaira nr Ma-
LOYD KINGSTON 5 410 nno Belem
nr Kaapstad. NEPTUNUS 5 1650 no
Sombrero nr Willemstad, OBELIX 6
te Karachi, PATRO 5 vn Lourenco
Marques nr Mena, RUDOLPH PETER
SON 5 225 zzw Comoren nr Ras
Tanura. SAFOCEAN ALBANY
Spezia. JOSEPHINE 5 75 zw Gibral
tar nr Marseille, LADY SOPHIE 5 *e
Rotterdam. LIBRA 6 vn Dordrecht nr
LJmuiden, MAJORCA 5 vn Amsterdam
nr Le Havre. NAVTGARE 5 te Rotter-
dam, NERLANDLA 6 vn Rotterdam nr
Ashdod. NIEÜWLAND 6 te Rotter-
SGP Zeeland
vraagt stopzetten
subsidiëring VMZ
MIDDELBURG De SGP-statenfrac-
tie van Zeeland vraagt in een serie
schriftelijke vragen aan het college
van gs of ze naar aanleiding van de
publicatie van het artikel 'Oudejaars-
sprook.je' in het tweemaandelijks blad Cristobal v
De Gouden Delta' van de Vereniging -
Milieugygiëne Zeeland voldoende aan
leiding zien om de subsidiëring van
deze vereniging stop te zetten.
De SGP'ers zijn van mening dat in
dat artikel Gods Woord wordt mis
bruikt en 'des naasten eer en goed
gerucht' aangetast. Ze informeren ver
der of het college van oordeel is dat
in dat artikel 'op een onbetamelijke,
weinig verheffende en door de
naam te verzwijgen laffe wijze, een
lid van het college wordt ingevoerd,
waardoor een vals getuigenis wordt
gegeven en waardoor wordt gehan
deld in strijd met de op op de bijbel
gefundeerde belijdenisgeschriftn.' Tot
slot- willen de vragenstellers van het
college vernemen of het meent dat de
wijze waarop daarin gedeelten uit de
bijbel worden geciteerd een schrome
lijk misbruik is van de Heilige
Schrift, waardoor een groot deel van
de Zeeuwse bevolking in zijn gevoe
lens wordt aangetast-
Filmavond NCRV
De afdeling Zeeland van de Nederland
se Christelijke Rels-Vereniging houdt
op vrijdag 13 februari in samenwer
king met het National Zwitsers Ver
keersbureau een filmavond in De
Schakel' te Middelburg.
Het motto van deze avond is: 'Zwitser
land bij u op bezoek. Er worden een
vijftal kleurenfilms vertoond, met na
tuuropnamen van verschillende gebie
den van Zwitserland. De avond begint:
om 19.45 uur-
ABIDA 6 te Lourenco Marques,
ACHILLES5 vn Amsterdam nr Rot
terdam. ACTEON 5 26 zo Littlequoin
nr Bandar Mahshahr, ALKES 5 te
Santos. AMELAND 5 vn Freeport nr
San Thomas, AMSTELHOF 5 240 ozo
Massawa nr Australië, AMSTELLAAN
5 80 wnw Malta nr Damman. AM-
STELSTAD 5 420 no St. Helena nr
Kaapstad, ARES 5 1000 noParaman-
bo nr Rotterdam, ABISTOTELES 6 te
Rotterdam, ATLANTIC CROWN 5 420
zo Halifax nr Le Havre, BEGONIA 5
Miami nr Kingston, BUSSUM 6 te
- CAPILUNA 6 te Mom
basa verwn CAPISTERÏA 5 vn Brisba
ne nr Seria, CARTAGO 5 vn Turbo nr
Charleston, CHEVRON FREEPORT 6
te Sao Sebasiao verw, CHEVRON
KENTUCKY 5 140 ozo Lourenco Mar
ques nr Europoort, CHEVRON MA
DRID 6 vn Freeport nr Pascagoula.
CHEVRON ROME 5 60 no Londen nr
Perzische Golf. CHIRIQUI 5 200 o Kp
Canaveral nr Cristobal, CINULIA 5 vn
Pernis nr zee. CORAL MAEANDRA 6
vn Donges nr Perrus, DALLIA 5 120 n
Kp Finisterre nr Tranmere, DELTA-
DRECHT 5 p Casquets nr Rotterdam,
DOCLIFT-2 5 440 ozo Colombo nr
Niggbay, DORDRECHT 5 100 z Soco-
tra nr Australië, DUIVENDRECHT 5
30 o Almeria nr USA, EEMHAVEN 5
loods te Buenos Aires, ESSO SABA 5
130 wzw Brest nr Lyme bay, GARDE-
NLA 5 vn Miami nr St. Thomas
GOOILAND 6 te Porto Ai eg re, GRO-
TEDIJK 6 te Bermuda verw, HEEL
SUM 5 500 o St. Helena nr Lanósend,
HERMES 6 50 o Cuba nr Nassau,
ILIAS 6 dw Kp Finisterre nr Cadiz,
ITTERSUM 6 te Rotterdam, KENNE-j
MERLAND 5 390 zw Tenerife nr Tene-I
rife, LAARDERKERK 5 vn Genua nr!
Leixoes, LEERSUM 5 te Antwerpen,1
LOIRE LLOYD 5 560 zw Azoren nr;
Cristobal, MAASBRACHT 5 420 zzw
Socotra nr Knoralamaya, MAAS
LLOYD 5 te Port Said, MACHAON 5!
vn Djakarta nr Tjilatjap. MERCURI-.
US 6 vn Port of Spain nr Paramari-I
bo, META 5 180 zzw Kp Blanc nrl
Rotterdam, MITRA 6 vn Jebel Dhanna!
nr Mina al Fahal, MYTILUS 5 1000 n
Recife nr Bonny, NEDER EBRO 5 200!
w Azoren nr Port Said. NEDER RHO-j
NE 6 vn Tripoli nr Livorno, NEDL-'
frct Lorns^ nr^Port Elizabeth, dam. NOMADISCH* 5 vn Rottendam
nr zee. POOLSTER pass 5 Tanger r„-
Palermo. PRINSSNBORG 5 vn Am
sterdam nr Delfzijl. RIEN" TEEKMAN
5 vn Rotterdam nr Hariingen, P.ISA
PAULA 5 230 z Teneriffe nr Tema.
ROCHAB 5 180 z Kp. Lopez nr Kaap
stad, ROENDIEP 5 80 nw Bayonne nr
Bayoime, ROERDOMP 5 vn Rotter
dam nr Thames. SANTA LUCLA 5 900
zw Azoren nr Havanna. SCHOONE-
BEEK 5 vn Rotterdam nr Wisman,
SHIFMAIR-5 5 te Rotterdam. TARAS
5 vn Rotterdam nr Ventspüs, VAL
KENBURG 5 100 nno Kp. Viliano r.r
Rotterdam, VIKING 5 te Rotterdam.
VINCENT 5 vn Rotterdam nr Ips
wich, WATUM 6 200 o Kp. Passero nr
Boston, WENDY" pass 6 Gibra.ta- r.r
Savona, WEST-VLIELAND 5 rede Tar-
tous, WILHELMINA-V 5 vn Rotter
dam nr Londen.
SCHELPWIJK 5 360 zw Karachi nr
Saigon, SCHERPENDRECHT 5 85
wnw Oran nr Taranto. SLTEDBECHT
5 100 imw Bermuda nr Norfolk.
STEENKERK 6 vn Abu Dhabi nr
Koeweit, STRAAT CLEMENT
Lyttleton verw, STRAAT FLJï
zzo Addu Atol nr Singapore, STRAAT
FUSlilMI 5 75 o Kp Agulhas
Durban, STRAAT SOBART 5 vn San
tos. TRIDENT AMSTERDAM 5 485 zw
F:ores nr Rotterdam, ULYSSES 5 te
Baltimore, WAALEKERK 4 vn Kobe
nr Hong Kong, ZONNEKERK 5 195
nnw Perim nr Doha, ZWLJNDRECHT
6 vn Newcastle nr Fukuyama.
KLEINE VAART
ALBERT-V 5 vn Amsterdam nr Lon
den, ANTARES pass 6 Brindisi nr
Warri. B.ASTLAAN BROERE pas»
Bur lings nr Genua, BERNISSE 6
Rotterdam nr Londen, BREEZAND
pass 6 Ouessant nr Bayonne, CANADA
5 vn Rotterdam nr Londen, C.ARA-
VELLE 6 te Maassluis, CELTIC
PRINCE pass 6 Bari nr Haifa, DIAN-
NEL 6 vn Rotterdam nr Malmoe,
DOMINENTIA 5 50 w Algiers nr Tu
nis. DUTCH ENGINEER 6 te Rotter
dam. DUTCH GLORY 5 te Rotterdam.
DUTCH SPIRIT 6 te Rotterdam, EF-
FICACLA 5 vn Rotterdam nr Bilbao,
FARMSUM 5 vn Rotterdam nr Bayon
ne, HAICO HOLWERDA 5 te Amster
dam. JACO 6 vn Rotterdam nr Teign-
mouth, JACOBUS BROERE 5 te Rot
terdam, JAN 5 120 w Sardinië nr La
AIGION 6 te Rotterdam, ANA ISA
BEL pass 6 Casquets nr Shoreharn.
AUDACLA pass 6 Xoordhinder nr Lon
donderry, B REEVOORT pass 6 Ores
sant nr Rotterdam, DANLA 6 te Li
massol, DANIEL 6 80 no Kp. Viliano
nr Hamburg, E XP ANSA pass 6 Otiev
sant nr La Spezia, JOHX-V 6 te
Rotterdam verw., JOSEPHINE pass 8
Gibraltar nr Marseille. NOORBEEK
pass 6 Dover nr Bordeaux, STROM
BEEK pass 6 Barfleur nr Gdynia.
SWALLOW pass 6 Tuskarroeks. r.r
Belfast, THEANO pass 6 Wight nr
Rotterdam, TWEBRO pass 6 Wadden
nr Rotterdam, TYCHA pass 6 C-.-o.-;,—
nr Kingslynn. WILLEM KOERTS pa-s
6 Ouessant nr Rochester
HOOG EN LAAG WATER
Zondag 8 februari EK.
Viissingen
Terneuzen
Zierikzee
Hansweeri
Wemeldinge
Maandag 9 februari
Viissingen
Terneuzen
Zierikzee
Hans weert
Wemeldinge
Dinsdag 10 februari
Viissingen
Terneuzen
Zierikzee
Hansweert
Wemeldinge
uur cm
6.49 164
7.16 182
7.51 121
7.50 195
8 17 144
uur cm
0.52 151
1.20 166
1.34 126
1.49 173
1.52 141
uur cm
13.26 172
13.53 185
13-59 154
14.21 199
14.17 170
- NAP
uur cm
20.27 128
r 20.53 143
21.22 116
21.25 161
I 21.48 139
uur cm
1.46 139
2.12 154
2.30 120
- NAP
14.25 157
14.50 170
14.58 144
15.18 385
15.17 161
uur "tn
8.56 132
9.24 151
9.55 106
9.59 165
10.17 130
NAP
:m uur cm
30 15.38 146
45 16.02 159
19 16.15 139
58 16.32 174
33 16.31 155
Een Miele is tot en met gekeurd. Streng gekeurd Door neutrale instanties Op doelmatigheid,
betrouwbaarheid en veiligheid. Neem bijvoorbeeld de Miele wasautomaat en trommeldroqer
De enige die in Nederiano onderscheiden zijn met de keurmerken van
er is geen betere
èn Kema en Wolmerk ên de Neder'andse Vereniging van Huisvrouwen.