CHAUFFEURS STELLEN MEER COMFORT-EISEN Veel nieuws op RAI Hogere produktiviteit door hulpmiddelen bij laden en lossen 17 Bedrijfsauto-RAI in 1975: WOENSDAG 4 FEBRUARI 1976 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT AMSTERDAM - Bedrijfswagens anno 1976 worden gekenmerkt door méér ruimte en rust. méér comfort en gemak, méér veilig heid binnen en buiten de wagen, in het belang van allen. Dat te bereiken is geen eenvoudige opgave; constructeurs en gebruikers worden dikwijls geplaatst voor tegenstrijdigheden omdat een verbetering op het ene onderdeel gevolgen kan hebben voor an dere eigenschappen. Er moest intensief gerekend, gete kend en gesleuteld worden voor de fa brikanten hun klanten ook inderdaad ruime cabines ter beschikking konden stellen. Aan de ene kant moest men rekening houden met de komst van grotere motoren en alles wat daarbij hoort, met plaats voor extra kachels, zekeringkastjes en cassette-recorders en alles wat de chauffeur om zich heen nodig heeft of wenst, afhankelijk ook van het werk dat hij verricht Een chauffeur op een stadsbestelwagen zal aan zijn werkplaats" geheel andere eisen stellen dan de man die elke maand een trip naar Teheran maakt. Meer comfort: de superccmtincntal-cabinc van ae DAF 2800 Het ..klimaat" in de cabine heeft na tuurlijk ook zijn invloed op het zich AMSTERDAM - Op de komende bedrijfsautotentoonstelling in de Amsterdamse RAI hebben 65 van de 223 uit 22 landen afkomstige exposanten aangekondigd een primeur te zullen tonen. De tentoonstelling wordt gehouden van donderdag 5 tot en met zaterdag 14 februari en beslaat alle hallen van het RAI-complex. Het expositieprogramma om vat bestel- en vrachtauto's, trek kers, autobussen en toeringcars, brandweer-, reinigings- en zieken auto's microbussen, auto's voor afwisselend vervoer van goede ren en personen; aanhangers en opleggers; onderdelen, toebeho ren en handgereedschappen. De tentoonstellingsruimte is dagelijks geopend van 10 tot 17 uur en van 19 tot 22 uur. Op za terdagen en zondagen is de RAI 's avonds echter dicht. De toe gangsprijs is vijf gulden. De par keerruimte op en bij het Europa plein wordt voldoende geacht - er zijn geen extra bussen naar veraf gelegen parkeerplaatsen Wie met de trein komt kan vanaf het Centraal Station met tram 4, vanaf het Amstelstation met bus 8 of 15 Aan veel stations worden gecombineerde kaartjes verkocht voor treinreis, onbeperkt tram- en busgebruik de hele dag en toegang tot de RAI. Tijdens de BecLrijfsauto-RAI or ganiseert de Stichting VAM, evenals in vorige jaren, een „tech- nitoer" voor de jeugd, veelal leer lingen van technische scholen. De 12- tot en met 25-jarigen moeten 17 vragen zien te beantwoorden. De antwoorden liggen in de di verse stands Bedrijfsauto's Blijkens opgaaf van de exposan ten worden op de volgende stands noviteiten getoond. Hierbij mag worden opgemerkt dat de meeste nieuwtjes al op de markt zijn. Zij worden echter voor het eerst in de RAI getoond. 105 Volvo middelzware bedrijfs auto's (serie die in de zgn. Club van Vier is ontwikkeld); 106 Pega-so 3088 8x4 chassis voor betonmixer; 117 Mercedes-Benz 1413 tot en met 1619 middelzware be drijfsauto's; 120 Skoda zware trekker; 123 E.R.F. 40 c2 TR 4x2 trekker- chassis met gewapend po lyester cabine; 210 F2800 serie met super conti nental cabine; 211 Fiat PC-serie middelzware 4x4 chassis (voor terreinwerk) 170-serie zware bedrijfsauto's; 212 Transcontinental serie zware bedrijfsauto's; 216 M.A.N. 30.240 VF 8x4 chassis (met twee bestuurde vooras sen, voor terreinwerk); 218 Saviem JK 60 (lichtste type uit de serie die in de zgn. Club van Vier is ontwikkeld); 219 O.M. 65.75.90 serie middel zware 4x4 chassis ivoor ter reinwerk) 70-serie zware be drijfsauto's; 222 Bedford T.M serie zware be drijfsauto's, Bedford T.K. met nieuwe Bedford-dieselmotor. Bedford CF-bestelauto met Opel-dieselmotor; 224 Autocar en White voor Neder land nieuwe Amerikaanse bedrijfsauto's, 229 Scania L8142 (nieuwe uitvoe ring lichtste type van dit merk); 230 E-serie middelzware bedrijf sauto's 232 Terberg 6x6 frontstuur chassis (voor terreinwerk). Bestelauto's Ondergenoemde noviteiten op het gebied van bestelauto's worden op de RAI voor het eerst tentoonge steld. De opgaaf is geleverd doorde exposanten. 103 Mazda B 1600 pick up. bestel auto: 104 Leyland Sherpa bestelauto se rie. Austin Allegro combi. Morris Marina pick up. Mini pick up; 108 AMC Jeep (nieuwe serie); 110 Toyota 1000 combi, Corolla 30 bestolauto; 112 Citroen CX Break (benzine en dieselmotor): 202 Volkswagen LT bestelauto se rie (chassis, pick up. gesloten, gecarrosseerd; benzine en dieselmotor); 206 Simca 1100 pick up bestelau to; 207 Dodge CB 300 bestolwagen (met automatische transmis sie). Dodge Ramcharger vier- wielaandrijving bestelauto- pick up; 209 Saab 99 bestelauto; 212 Ford A gesloten bestelauto. 217 Renault 1100 bestelauto combi. Renault 12 bestelauto. Getrokken materieel Negen exposanten komen op de RAI met hun nieuwe getrokken materieel. Onderstaand overzicht is ontleend aan een opgaaf van de exposanten. 119 CCE driezijdige kippers 125 Kooi-aap. heftruck die in de bedrijfsauto meegenomen kan worden 305 oplegger met polyester ver sterkte multiplex zijwanden in zelfdragende constructie 309 zelfdragende enkel-as alumi nium oplegger met luchtver ing 310 100-tons aanhangwagen (diep- lader) met afneembare wiel- stellen en gestuurde assen 324 groot volume oplegger (80 m3) met vlakke laadvloer 328 zes-assige, uitschuifbare semi-dleplader 330 Kippende bulkoplegger, ge heel uit aluminium Onderdelen Onderstaand overzicht omvat noviteiten op het gebied van on derdelen, volgens opgaaf van de exposanten. 215 Rolstoellier 220 Magirus-Deutz middelzwaar programma (ontwikkeld in de zgn Club van Vier) 226 Ridewell veersystemen 242 aluminium chassis profielen KG ladingspanner 302 Kipper afzetsysteem 304 tautliner carrosserie met zei len volgens Brits systeem 312 Luchtgeveerde asophanging 323 afeet kipinstallatic 327 Hydraulische laad- en losln- richting voor hangend vlees- vervoer 329 pneumatisch hefbare opleg gerkoppeling 332 Nieuwe tangen en klemmen ten behoeve van laden en los sen van bouwmaterialen 335 verwisselbare hijsinstallatie voor laden en lossen van ta- pijtrollen 406 olienevel-scheidingslucht- filter 431 Evans thermostatisch gere gelde ventilateur jaloezieën Iruna wervelstroom remmen 443 GKN licht metalen wielen voor bedrijfsauto's 446 Luehtveringssystemen 451 Neiman diefstalbeveiliging voor auto's met dieselmoto ren 479 Nieuwe verwarmingsaggrega ten 482 Beka elektronische remrege- ling 505 Omschakelbare voorraadme- ter voor smeerolie- en brand stofcontrole 507 Automatische versnellingsbak voor lijndienstbussen met geïntegreerde retarder (hulp- 508 Kïenzle elektronische tacho graaf; Kienzle elektronische taximeter 515 Pirelli bedrijfsautobanden 525 Nieuwe remonderdelen van Knorr wel bevinden van ae bemanning Be heersing van de temperatuur door een goed regelbare kachel in combinatie met ventilatiemogchjkheden wordt in een aantal gevallen a! niet voldoende geacht. Meer en meer wordt een beroep gedaan op apparatuur voor volledige „air-condltioning". Nog komt het ..kastje" boven op het cabinedak spo radisch voor maar toepassing ervan zal ongetwijfeld toenemen naarmate chauffeurs hogere eisen aan hun om geving gaan stellen, vooral op die tra jecten waar de zomers en de winters nog wel iets anders zijn dan die in Ne derland. Luchtvering De rhauffeur moet zoveel mogelijl- gevrijwaard worden van schokken, sto ten en trillingen, maar dat is wel ge makkelijker gezegd dan gedaan. We hebben hier te maken met een zeei complexe materie waarin de veren var het voertuig net, zo goed meespelen als de eigenschappen van de banden. d( ophanging van de cabine en de con structie van de stoel. Niettemin is hiei voortdurend vooruitgang geboekt, Dt moeilijkheden op dit gebied moger niet worden onderschat: onder meei het grote verschil tussen de optre dende asbelastingen by beladen er onbeladen voertuigen maakt het ei voor de ontwerpers niet gemakkelijker op Veel profijt hebben de chauffeurs inmiddels al gehad van soepeler ban den. verbeterde veren waaronder luchtvering, nog meer uitgekiende schokdempers en de toepassing van cabines dre op zich ook weer verend met het chassisraam zijn verbonden Door stoelen met een eigen veersys- teem dat kan worden afgesteld op het lichaamsgewicht van de ..bezitter" worden ook veel oneffenheden gladge streken Dat alles leidt ertoe dat de moderne bedrijfswagen zijn bestuurder vrywel dezelfde mate van comfort ver schaft als hij in zijn personenauto aan treft. De grote voorruiten van vele moderne bedrijfsauto-cabines worden door niet minder dan drie ruitewissers met in stelbare snelheid geveegd. Het voor komen van ongevallen wordt bevor derd door de verbeterde wegligging, door de toepassing van stabilisatoren om het overhellen in bochten tegen te gaan en door het gebruik van remin- stallaties die sneller en krachtiger rea geren al zijn ze ook veel gecompliceer- der. Ook de passieve veiligheid is in de cabine verder opgevoerd. Uitstekende delen zijn zoveel mogelijk vermeden en cabines bieden meer bescherming om dat ze bepaalde botsproeven moesten doorstaan zonder dat grote vervormin gen mochten optreden. Het gebruik van autogordels is nog beperkt, maar kan er eveneens toe bijdragen dat het beroep van chauffeur een ..beschermd" beroep wordt. Sinds de vrachtauto's op het Midden-Oosten rijden, blijkt een aan tal „extra's" onontbeerlijk. Een vast vermaak van Turkse dorpsbewoners langs de aanvoerroutes is het bekoge len van de vrachtwagens met stenen, een aardige folklore, die echter gaas- ramen voor de ruiten wel noodzake lijk maakt. Tijdens de lange rit moet de bemanning van de truck zelf zijn maaltijd kunnen bereiden op een elek trisch of propaan fornuis; elektrische koffiezetmachines vormen een onmiv baar huishoudelijk attribuut op trucks, die zijn ingericht voor lange- afstandsritten. Ook voor gelegenheid voor de chauffeur om zich te wassen f gezorgd. onder meer deze PC-serie 4x4 voor terreinwerk te laten zien Het grotere werk wordt ondermeer getoond door Bedford. Hier de TM trekker (4x2) met O cabtni Een klein bedrijfswagentje: de Mini pick up. nieuw voor Nederland. Hydraulische laad- en losinrichting voor hangend vleesvervoer. AMSTERDAM - Met, de voortdurende stijgende kosten, waarin de loonpost een belang rijke plaats inneemt, is het voor het goederenvervoer over de weg een belangrijke zaak de wielen draaiende te houden. De moeilijkheid is echter dat de kosten blijven stijgen, maar dat het goederenvervoer in een ..keurslijf' is gegoten qua af metingen en gewichten van het te gebruiken materieel en het tempo waarin de goederen kunnen worden vervoerd. In deze richting is het niet moge lijk om tot produkt-iviteitsver- hoging te komen. Het transport is onder te verdelen in: laden, transporteren en lossen. Het verplaatsen en de hoeveelheid valt binnen het „keurslijf', namelijk gelimi teerde maximumsnelheid en de afme tingen en gewichten van het materieel. Blijft over het laden en lossen om enigszins tot produktiviteitsverhoging te kunnen komen. Om dit te realiseren, zal gebruik moeten worden gemaakt van hulpmiddelen om dat laden en los sen te versnellen en te vereenvoudigen. Hierbij kan onderscheid worden ge maakt in buiktransport; dit zijn on verpakte grote hoeveelheden en stuk goederen Het buiktransport, neemt een steeds grotere plaats in. zoals blijkt uit het grote aanbod van tank wagens en grote kippers op de Be drijfsauto RAI 76. Wat vroeger in zak ken werd vervoerd, bijvoorbeeld meel en cement, wordt nu in tank- silowagens vervoerd, die al dan niet met een kipperinstallatie of compres sor zijn uitgerust voor het lossen van het produkt. Aardappelen werden vroeger in kisten vervoerd, nu losgc- stort in grote kippers met ingebouw de transportband in de laadbak voor sneller laden en lossen. Ook de industrie is steeds in de weer om speciale apparatuur te ontwikke len om het laden en lossen te kunnen versnellen. De zgn. autolaadkraan voor stukgoederen wordt veel toege past- Ook zijn er vele soorten hulp stukken voor dit soort kranen lever baar. waardoor ze ook voor andere doeleinden geschikt zijn. bijvoorbeeld grijpers voor het laden van losse pro- dukten. Hijskranen De kraan wordt in tal van uitvoerin gen aangeboden, als manusje-van-alles in mechanische uitvoering of als hand- bediend hydraulisch kraantje, maar ook wel vol-hydraulisch werkend, zo nodig met. uitschuifarmen. Dit type kraan wordt, in het algemeen aange dreven via de power take off; dit is een aftakking aan de versnellingsbak; met andere woorden de motor drijft indi rect de kraan aan via versnellingsbak en hydraulische pomp. Nadeel is. dat de kraan ruimte inneemt en het nuttig laadvermogen van het voertuig ver mindert. De montage van de kraan kan op verschillende manieren plaats vinden. achter de cabine tussen de laadbak; achter op de laadbak met de mogelijkheid hem op eenvoudige ma nier over te zetten op een ander voer tuig; uitgevoerd als rijdende kraan over de laadvloer. Dit laatste type kraan vindt veel toepassing in het ste nen vervoer, waarbij hij is geplaatst op de oplegger. Een andere ontwikkeling is het op en afeetten van „verzamellasten". Bij dit systeem wordt de lading op een platform verzameld en dit platform wordt in zijn geheel opgenomen en af gezet door middel van twee kranen die aan de voor- en achterzijde van de laadvloer zijn gemonteerd Veel toepassing vindt nok de laad klep of laadlift. De laadklep, hydrau lisch werkend, beschrijft een baan vanaf de grond, waarbij het platform horizontaal blijft en aansluit aan de laadvloer. Na gebruik kan de klep omhoog worden gezet en doet dan te vens dienst als afsluiting van de laad ruimte. In het stukgoedvervoer, waarbij nog al eens geladen wordt via perrons, kan de laadklep hinderlijk in de weg zitten. Dat heeft geleid tot de ontwikkeling van de opvouwbare laadklep, die onder de laadvloer wordt opgeborgen. De laadlift - de naam zegt het al - beweegt zich verticaal op en neer. Een voordeel van de laadlift is onder an dere dat hij gebruikt kan worden om een tweede laadvloerhoogte in het voertuig te bedienen. Bij de ontwikke ling van de laadlift is ook nog een so ciaal aspect naar voren gekomen, na melijk dat met deze laadlift gemakke lijk invalidewagens in een voertuig kunnen worden gezet, waardoor deze mensen gemakkelijker zijn te verplaatr sen en een groter gezichtsveld hebben gekregen. In opmars is nog steeds de wissel laadbak en de afeetcontainer. Ze zullen op de Bedrijfsauto RAI 76 in vele uit voeringen zijn te zien. Verschillende systemen: mechanisch afeetten - hier komt geen hulp aan te pas - of door middel van lucht of hydraulische kracht. Het voordeel is. dat van ver schillende typen laadbak gebruik ge maakt kan worden: open, gesloten, ge sloten geïsoleerd, tank, enz. Het voer tuig kan voor verschillende doeleinden worden ingezet. De wissellaadbak wordt horizontaal afgezet en staat op vier poten. Naast de wissellaadbak zijn de afzetbakken sterk in opkomst. Hierbij zijn veel sys temen voor het op- en afeetten en in het algemeen kunnen de bakken ook als kipper dienst doen. Hierin zijn twee hoofdgroepen, namelijk de bak die ho rizontaal blijft en op de grond wordt gezet of vanaf de grond wordt opge nomen en het systeem waarbij de bak onder een schuine hoek opgenomen of afgezet wordt op de grond De lading zal hierbij vaak bepalend zijn voor welk systeem kan worden gebruikt. Verder mag nog gesignaleerd wor den het gebruik van pallets en con tainers. met name rolcontainers. Dit hangt ook sterk af van de verladende industrie, waar rationalisatie één van de punten is, die de volle aandacht hebben. Wel moet erbij worden stil gestaan. dat de ontwikkelde appara tuur voor sneller laden en lossen geen massa-produkt is en dat maakt het bijzonder kostbaar. Niet in alle geval len zal het economisch verantwoord blijken o dergelijke apparatuur aan te schaffen. Het is een kwestie van reke nen ten opzichte van de investering, tijdwinst, en ten aanzien van het ver lies aan laadruimte en nuttig laad vermogen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 17