CHAUFFEURS STELLEN
MEER COMFORT-EISEN
Veel nieuws op RAI
Hogere produktiviteit door
hulpmiddelen bij laden en lossen
17
Bedrijfsauto-RAI in 1975:
WOENSDAG 4 FEBRUARI 1976
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
AMSTERDAM - Bedrijfswagens anno 1976 worden gekenmerkt
door méér ruimte en rust. méér comfort en gemak, méér veilig
heid binnen en buiten de wagen, in het belang van allen. Dat te
bereiken is geen eenvoudige opgave; constructeurs en gebruikers
worden dikwijls geplaatst voor tegenstrijdigheden omdat een
verbetering op het ene onderdeel gevolgen kan hebben voor an
dere eigenschappen.
Er moest intensief gerekend, gete
kend en gesleuteld worden voor de fa
brikanten hun klanten ook inderdaad
ruime cabines ter beschikking konden
stellen. Aan de ene kant moest men
rekening houden met de komst van
grotere motoren en alles wat daarbij
hoort, met plaats voor extra kachels,
zekeringkastjes en cassette-recorders
en alles wat de chauffeur om zich heen
nodig heeft of wenst, afhankelijk ook
van het werk dat hij verricht Een
chauffeur op een stadsbestelwagen zal
aan zijn werkplaats" geheel andere
eisen stellen dan de man die elke
maand een trip naar Teheran maakt.
Meer comfort: de superccmtincntal-cabinc van ae DAF 2800
Het ..klimaat" in de cabine heeft na
tuurlijk ook zijn invloed op het zich
AMSTERDAM - Op de komende bedrijfsautotentoonstelling in de Amsterdamse RAI
hebben 65 van de 223 uit 22 landen afkomstige exposanten aangekondigd een primeur te
zullen tonen. De tentoonstelling wordt gehouden van donderdag 5 tot en met zaterdag 14
februari en beslaat alle hallen van het RAI-complex.
Het expositieprogramma om
vat bestel- en vrachtauto's, trek
kers, autobussen en toeringcars,
brandweer-, reinigings- en zieken
auto's microbussen, auto's voor
afwisselend vervoer van goede
ren en personen; aanhangers en
opleggers; onderdelen, toebeho
ren en handgereedschappen.
De tentoonstellingsruimte is
dagelijks geopend van 10 tot 17
uur en van 19 tot 22 uur. Op za
terdagen en zondagen is de RAI 's
avonds echter dicht. De toe
gangsprijs is vijf gulden. De par
keerruimte op en bij het Europa
plein wordt voldoende geacht - er
zijn geen extra bussen naar veraf
gelegen parkeerplaatsen
Wie met de trein komt kan
vanaf het Centraal Station met
tram 4, vanaf het Amstelstation
met bus 8 of 15 Aan veel stations
worden gecombineerde kaartjes
verkocht voor treinreis, onbeperkt
tram- en busgebruik de hele dag
en toegang tot de RAI.
Tijdens de BecLrijfsauto-RAI or
ganiseert de Stichting VAM,
evenals in vorige jaren, een „tech-
nitoer" voor de jeugd, veelal leer
lingen van technische scholen. De
12- tot en met 25-jarigen moeten
17 vragen zien te beantwoorden.
De antwoorden liggen in de di
verse stands
Bedrijfsauto's
Blijkens opgaaf van de exposan
ten worden op de volgende stands
noviteiten getoond. Hierbij mag
worden opgemerkt dat de meeste
nieuwtjes al op de markt zijn. Zij
worden echter voor het eerst in
de RAI getoond.
105 Volvo middelzware bedrijfs
auto's (serie die in de zgn. Club
van Vier is ontwikkeld);
106 Pega-so 3088 8x4 chassis voor
betonmixer;
117 Mercedes-Benz 1413 tot en
met 1619 middelzware be
drijfsauto's;
120 Skoda zware trekker;
123 E.R.F. 40 c2 TR 4x2 trekker-
chassis met gewapend po
lyester cabine;
210 F2800 serie met super conti
nental cabine;
211 Fiat PC-serie middelzware 4x4
chassis (voor terreinwerk)
170-serie zware bedrijfsauto's;
212 Transcontinental serie zware
bedrijfsauto's;
216 M.A.N. 30.240 VF 8x4 chassis
(met twee bestuurde vooras
sen, voor terreinwerk);
218 Saviem JK 60 (lichtste type
uit de serie die in de zgn. Club
van Vier is ontwikkeld);
219 O.M. 65.75.90 serie middel
zware 4x4 chassis ivoor ter
reinwerk) 70-serie zware be
drijfsauto's;
222 Bedford T.M serie zware be
drijfsauto's, Bedford T.K. met
nieuwe Bedford-dieselmotor.
Bedford CF-bestelauto met
Opel-dieselmotor;
224 Autocar en White voor Neder
land nieuwe Amerikaanse
bedrijfsauto's,
229 Scania L8142 (nieuwe uitvoe
ring lichtste type van dit
merk);
230 E-serie middelzware bedrijf
sauto's
232 Terberg 6x6 frontstuur chassis
(voor terreinwerk).
Bestelauto's
Ondergenoemde noviteiten op het
gebied van bestelauto's worden op
de RAI voor het eerst tentoonge
steld. De opgaaf is geleverd doorde
exposanten.
103 Mazda B 1600 pick up. bestel
auto:
104 Leyland Sherpa bestelauto se
rie. Austin Allegro combi.
Morris Marina pick up. Mini
pick up;
108 AMC Jeep (nieuwe serie);
110 Toyota 1000 combi, Corolla 30
bestolauto;
112 Citroen CX Break (benzine en
dieselmotor):
202 Volkswagen LT bestelauto se
rie (chassis, pick up. gesloten,
gecarrosseerd; benzine en
dieselmotor);
206 Simca 1100 pick up bestelau
to;
207 Dodge CB 300 bestolwagen
(met automatische transmis
sie). Dodge Ramcharger vier-
wielaandrijving bestelauto-
pick up;
209 Saab 99 bestelauto;
212 Ford A gesloten bestelauto.
217 Renault 1100 bestelauto
combi. Renault 12 bestelauto.
Getrokken
materieel
Negen exposanten komen op de
RAI met hun nieuwe getrokken
materieel. Onderstaand overzicht
is ontleend aan een opgaaf van de
exposanten.
119 CCE driezijdige kippers
125 Kooi-aap. heftruck die in de
bedrijfsauto meegenomen
kan worden
305 oplegger met polyester ver
sterkte multiplex zijwanden
in zelfdragende constructie
309 zelfdragende enkel-as alumi
nium oplegger met luchtver
ing
310 100-tons aanhangwagen (diep-
lader) met afneembare wiel-
stellen en gestuurde assen
324 groot volume oplegger (80 m3)
met vlakke laadvloer
328 zes-assige, uitschuifbare
semi-dleplader
330 Kippende bulkoplegger, ge
heel uit aluminium
Onderdelen
Onderstaand overzicht omvat
noviteiten op het gebied van on
derdelen, volgens opgaaf van de
exposanten.
215 Rolstoellier
220 Magirus-Deutz middelzwaar
programma (ontwikkeld in de
zgn Club van Vier)
226 Ridewell veersystemen
242 aluminium chassis profielen
KG ladingspanner
302 Kipper afzetsysteem
304 tautliner carrosserie met zei
len volgens Brits systeem
312 Luchtgeveerde asophanging
323 afeet kipinstallatic
327 Hydraulische laad- en losln-
richting voor hangend vlees-
vervoer
329 pneumatisch hefbare opleg
gerkoppeling
332 Nieuwe tangen en klemmen
ten behoeve van laden en los
sen van bouwmaterialen
335 verwisselbare hijsinstallatie
voor laden en lossen van ta-
pijtrollen
406 olienevel-scheidingslucht-
filter
431 Evans thermostatisch gere
gelde ventilateur jaloezieën
Iruna wervelstroom remmen
443 GKN licht metalen wielen
voor bedrijfsauto's
446 Luehtveringssystemen
451 Neiman diefstalbeveiliging
voor auto's met dieselmoto
ren
479 Nieuwe verwarmingsaggrega
ten
482 Beka elektronische remrege-
ling
505 Omschakelbare voorraadme-
ter voor smeerolie- en brand
stofcontrole
507 Automatische versnellingsbak
voor lijndienstbussen met
geïntegreerde retarder (hulp-
508 Kïenzle elektronische tacho
graaf; Kienzle elektronische
taximeter
515 Pirelli bedrijfsautobanden
525 Nieuwe remonderdelen van
Knorr
wel bevinden van ae bemanning Be
heersing van de temperatuur door een
goed regelbare kachel in combinatie
met ventilatiemogchjkheden wordt in
een aantal gevallen a! niet voldoende
geacht. Meer en meer wordt een beroep
gedaan op apparatuur voor volledige
„air-condltioning". Nog komt het
..kastje" boven op het cabinedak spo
radisch voor maar toepassing ervan zal
ongetwijfeld toenemen naarmate
chauffeurs hogere eisen aan hun om
geving gaan stellen, vooral op die tra
jecten waar de zomers en de winters
nog wel iets anders zijn dan die in Ne
derland.
Luchtvering
De rhauffeur moet zoveel mogelijl-
gevrijwaard worden van schokken, sto
ten en trillingen, maar dat is wel ge
makkelijker gezegd dan gedaan. We
hebben hier te maken met een zeei
complexe materie waarin de veren var
het voertuig net, zo goed meespelen als
de eigenschappen van de banden. d(
ophanging van de cabine en de con
structie van de stoel. Niettemin is hiei
voortdurend vooruitgang geboekt, Dt
moeilijkheden op dit gebied moger
niet worden onderschat: onder meei
het grote verschil tussen de optre
dende asbelastingen by beladen er
onbeladen voertuigen maakt het ei
voor de ontwerpers niet gemakkelijker
op Veel profijt hebben de chauffeurs
inmiddels al gehad van soepeler ban
den. verbeterde veren waaronder
luchtvering, nog meer uitgekiende
schokdempers en de toepassing van
cabines dre op zich ook weer verend
met het chassisraam zijn verbonden
Door stoelen met een eigen veersys-
teem dat kan worden afgesteld op het
lichaamsgewicht van de ..bezitter"
worden ook veel oneffenheden gladge
streken Dat alles leidt ertoe dat de
moderne bedrijfswagen zijn bestuurder
vrywel dezelfde mate van comfort ver
schaft als hij in zijn personenauto aan
treft.
De grote voorruiten van vele moderne
bedrijfsauto-cabines worden door niet
minder dan drie ruitewissers met in
stelbare snelheid geveegd. Het voor
komen van ongevallen wordt bevor
derd door de verbeterde wegligging,
door de toepassing van stabilisatoren
om het overhellen in bochten tegen te
gaan en door het gebruik van remin-
stallaties die sneller en krachtiger rea
geren al zijn ze ook veel gecompliceer-
der.
Ook de passieve veiligheid is in de
cabine verder opgevoerd. Uitstekende
delen zijn zoveel mogelijk vermeden en
cabines bieden meer bescherming om
dat ze bepaalde botsproeven moesten
doorstaan zonder dat grote vervormin
gen mochten optreden. Het gebruik
van autogordels is nog beperkt, maar
kan er eveneens toe bijdragen dat het
beroep van chauffeur een ..beschermd"
beroep wordt.
Sinds de vrachtauto's op het
Midden-Oosten rijden, blijkt een aan
tal „extra's" onontbeerlijk. Een vast
vermaak van Turkse dorpsbewoners
langs de aanvoerroutes is het bekoge
len van de vrachtwagens met stenen,
een aardige folklore, die echter gaas-
ramen voor de ruiten wel noodzake
lijk maakt. Tijdens de lange rit moet
de bemanning van de truck zelf zijn
maaltijd kunnen bereiden op een elek
trisch of propaan fornuis; elektrische
koffiezetmachines vormen een onmiv
baar huishoudelijk attribuut op
trucks, die zijn ingericht voor lange-
afstandsritten. Ook voor gelegenheid
voor de chauffeur om zich te wassen f
gezorgd.
onder meer deze PC-serie 4x4 voor terreinwerk te laten zien
Het grotere werk wordt ondermeer getoond door Bedford. Hier de TM trekker (4x2) met O cabtni
Een klein bedrijfswagentje: de Mini pick up. nieuw voor Nederland.
Hydraulische laad- en losinrichting voor hangend vleesvervoer.
AMSTERDAM - Met, de
voortdurende stijgende kosten,
waarin de loonpost een belang
rijke plaats inneemt, is het
voor het goederenvervoer over
de weg een belangrijke zaak de
wielen draaiende te houden.
De moeilijkheid is echter dat
de kosten blijven stijgen, maar
dat het goederenvervoer in een
..keurslijf' is gegoten qua af
metingen en gewichten van het
te gebruiken materieel en het
tempo waarin de goederen
kunnen worden vervoerd. In
deze richting is het niet moge
lijk om tot produkt-iviteitsver-
hoging te komen.
Het transport is onder te verdelen in:
laden, transporteren en lossen. Het
verplaatsen en de hoeveelheid valt
binnen het „keurslijf', namelijk gelimi
teerde maximumsnelheid en de afme
tingen en gewichten van het materieel.
Blijft over het laden en lossen om
enigszins tot produktiviteitsverhoging
te kunnen komen. Om dit te realiseren,
zal gebruik moeten worden gemaakt
van hulpmiddelen om dat laden en los
sen te versnellen en te vereenvoudigen.
Hierbij kan onderscheid worden ge
maakt in buiktransport; dit zijn on
verpakte grote hoeveelheden en stuk
goederen Het buiktransport, neemt
een steeds grotere plaats in. zoals
blijkt uit het grote aanbod van tank
wagens en grote kippers op de Be
drijfsauto RAI 76. Wat vroeger in zak
ken werd vervoerd, bijvoorbeeld meel
en cement, wordt nu in tank-
silowagens vervoerd, die al dan niet
met een kipperinstallatie of compres
sor zijn uitgerust voor het lossen van
het produkt. Aardappelen werden
vroeger in kisten vervoerd, nu losgc-
stort in grote kippers met ingebouw
de transportband in de laadbak voor
sneller laden en lossen.
Ook de industrie is steeds in de weer
om speciale apparatuur te ontwikke
len om het laden en lossen te kunnen
versnellen. De zgn. autolaadkraan
voor stukgoederen wordt veel toege
past- Ook zijn er vele soorten hulp
stukken voor dit soort kranen lever
baar. waardoor ze ook voor andere
doeleinden geschikt zijn. bijvoorbeeld
grijpers voor het laden van losse pro-
dukten.
Hijskranen
De kraan wordt in tal van uitvoerin
gen aangeboden, als manusje-van-alles
in mechanische uitvoering of als hand-
bediend hydraulisch kraantje, maar
ook wel vol-hydraulisch werkend, zo
nodig met. uitschuifarmen. Dit type
kraan wordt, in het algemeen aange
dreven via de power take off; dit is een
aftakking aan de versnellingsbak; met
andere woorden de motor drijft indi
rect de kraan aan via versnellingsbak
en hydraulische pomp. Nadeel is. dat
de kraan ruimte inneemt en het nuttig
laadvermogen van het voertuig ver
mindert. De montage van de kraan
kan op verschillende manieren plaats
vinden. achter de cabine tussen de
laadbak; achter op de laadbak met de
mogelijkheid hem op eenvoudige ma
nier over te zetten op een ander voer
tuig; uitgevoerd als rijdende kraan
over de laadvloer. Dit laatste type
kraan vindt veel toepassing in het ste
nen vervoer, waarbij hij is geplaatst op
de oplegger.
Een andere ontwikkeling is het op
en afeetten van „verzamellasten". Bij
dit systeem wordt de lading op een
platform verzameld en dit platform
wordt in zijn geheel opgenomen en af
gezet door middel van twee kranen die
aan de voor- en achterzijde van de
laadvloer zijn gemonteerd
Veel toepassing vindt nok de laad
klep of laadlift. De laadklep, hydrau
lisch werkend, beschrijft een baan
vanaf de grond, waarbij het platform
horizontaal blijft en aansluit aan de
laadvloer. Na gebruik kan de klep
omhoog worden gezet en doet dan te
vens dienst als afsluiting van de laad
ruimte. In het stukgoedvervoer,
waarbij nog al eens geladen wordt via
perrons, kan de laadklep hinderlijk in
de weg zitten. Dat heeft geleid tot de
ontwikkeling van de opvouwbare
laadklep, die onder de laadvloer
wordt opgeborgen.
De laadlift - de naam zegt het al -
beweegt zich verticaal op en neer. Een
voordeel van de laadlift is onder an
dere dat hij gebruikt kan worden om
een tweede laadvloerhoogte in het
voertuig te bedienen. Bij de ontwikke
ling van de laadlift is ook nog een so
ciaal aspect naar voren gekomen, na
melijk dat met deze laadlift gemakke
lijk invalidewagens in een voertuig
kunnen worden gezet, waardoor deze
mensen gemakkelijker zijn te verplaatr
sen en een groter gezichtsveld hebben
gekregen.
In opmars is nog steeds de wissel
laadbak en de afeetcontainer. Ze zullen
op de Bedrijfsauto RAI 76 in vele uit
voeringen zijn te zien. Verschillende
systemen: mechanisch afeetten - hier
komt geen hulp aan te pas - of door
middel van lucht of hydraulische
kracht. Het voordeel is. dat van ver
schillende typen laadbak gebruik ge
maakt kan worden: open, gesloten, ge
sloten geïsoleerd, tank, enz. Het voer
tuig kan voor verschillende doeleinden
worden ingezet.
De wissellaadbak wordt horizontaal
afgezet en staat op vier poten. Naast
de wissellaadbak zijn de afzetbakken
sterk in opkomst. Hierbij zijn veel sys
temen voor het op- en afeetten en in
het algemeen kunnen de bakken ook
als kipper dienst doen. Hierin zijn twee
hoofdgroepen, namelijk de bak die ho
rizontaal blijft en op de grond wordt
gezet of vanaf de grond wordt opge
nomen en het systeem waarbij de bak
onder een schuine hoek opgenomen of
afgezet wordt op de grond De lading
zal hierbij vaak bepalend zijn voor
welk systeem kan worden gebruikt.
Verder mag nog gesignaleerd wor
den het gebruik van pallets en con
tainers. met name rolcontainers. Dit
hangt ook sterk af van de verladende
industrie, waar rationalisatie één van
de punten is, die de volle aandacht
hebben. Wel moet erbij worden stil
gestaan. dat de ontwikkelde appara
tuur voor sneller laden en lossen geen
massa-produkt is en dat maakt het
bijzonder kostbaar. Niet in alle geval
len zal het economisch verantwoord
blijken o dergelijke apparatuur aan te
schaffen. Het is een kwestie van reke
nen ten opzichte van de investering,
tijdwinst, en ten aanzien van het ver
lies aan laadruimte en nuttig laad
vermogen.