PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
GESPREK TUSSEN
PVDA EN PPR
LOSTE NIETS OP
Kabinet schuift stormstuw terzijde, nu
studie naar pijlers in Oosterschelde
minikrant
Drie omroepen voor
karakter bladen
gewaarschuwd
RECHTS VERZET TEGEN
LIBERALISATIE SPANJE
CONFLICT OVER AMSTERDAM BLIJFT
AUTORIJLES
OPNIEUW
DUURDER
HBB
de fcrant
Van het
Oosterschelde-front
Zwitserse passen
geblokkeerd
VOLGENDE WEEK BESLISSING
HERVORMING ONDERNEMINGS
RAAD IN KABINET
Vaten met gif
overboord in
Waddenzee
gee!
n nieuws
JIcl ntlijn
Montedison-debat
kan beginnen
Algelankt
Pagina 9
219e jaargang no. 20
Zaterdag 24 januari 1976
Elke vrijdag In de PZC de SPECIALE ADVERTENTIE
RUBRIEK voor verenigingen, actiegroepen e.d. voor
advertentie* ZONDER WINSTOOGMERK.
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG Het conflict tussen PvdA en PPR naar aanleiding van de kwestie-Amsterdam, is
vrijdagavond geen stap dichter bij een oplossing gekomen. De PPR handhaaft haar dreigement dat
het gesprek over de progressieve samenwerking wordt opgeschort als de PvdA zich niet openlijk
van het ontslag van wethouder Roel van Duyn distantieert.
Na afloop van een speciale vergade
ring van de partijbesturen van de
twee partijen in Den Haag, verklaarde
PPR-voorzitster Ri?. Beckers dat de
gespannen situatie is gebleven. Het
PPR-bestuur gaat zich nu beraden
welk voorstel het zal doen aan de
PPR-kerngroep (partijraad), die zater
dag in Utrecht bijeen komt. De kern
groep moet dan beslissen over een
motie waarin geëist wordt dat het
overleg over een nieuw progressief
verkiezingsprogramma wordt afgebro
ken.
De PvdA zal de PPR-kerngroep eer
DEN HAAG (ANP) De autorijscho
len hebben van de ministers van eco
nomische zaken en van verkeer en
waterstaat toestemming gekregen om
hnn tarieven met ƒ1.30 per lesuur te
verhogen. De verhoging, mag met in
gang van vandaag worden doorge
voerd, mits daardoor de lesprijs voor
iowel auto's als motoren niet uitstijgt
boven een bedrag van 27,30.
De verhoging, die een gevolg is
da doorberekening van verhoogde
locm- en overige kosten, te vastgelegd
in de prijzenbeschiMcing rij onderricht
motorrijtuig®» 1976.
IR
Groen licht
De Italiaanse chemiegigant Mon
tedison kan komen, maar of het
bedrijf zich ook metterdaad in
het Sloe zal vestigen te nog een
vraag (pagina 2);
In en uit
Het fregat De Ruyter is in Vlis-
singen, 'terug van weggeweest',
de monumentale Engelse tank in
Westkapelle is 'voor revisie' weg
gehaald (pagina 9)
En in de
zaterdagkrant
Watersnood
Zeeland is zaterdagmiddag 3 ja
nuari j.l. niet op het nippertje
ontsnapt aan een nieuwe waters
noodramp, hoewel het water bij
na record hoogte bereikte, aldus
de medewerkers van de Storm
vloedwaarschuwingsdienst in Den
Haag. De SVSD volgt nauwlet
tend alle stormen en hoogwater
standen voor de Nederlandse
kust, waarschuwt de dijkbeheer-
ders als het hoogwater bepaalde
peilen overschrijdt en geeft ach
teraf uitvoerige informatie aan
belanghebbenden. Een onzer re
dacteuren sprak in Den Haag
met de medewerkers van de
SVSD (pag. 21.).
pag. 17: Centraal in de interview
serie 'Inter' SGP-burge-
meester G. van den Berg
van Sint-Philipsland.
pag. 18: Stemmen uit de lcerlcen;
Bewoon-de wereld; Vier
studenten bouwen proto
type van elektrische auto.
pag. 19: Letterkundige kroniek
door Hans Warren; Joost
Baljeu: ..De goede vorm
is de vorm die je niet
ziet".
pag. Zl: De SVSD waakt over de
veiligheid,
pag 23: Poppraet, schaken, dam
men en bridge.
Nieuws uit Zeeland op pagi
na 2, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11;
Binnen- en buitenland op pa
gina 3, 13;
Opinie en achtergrond op pa
gina 4;
Sport op Pagina 27
Radio en tv op pagina 28;
Beurs en financiën op pagina
29.
uiteenzetting sturen van de motieven
die in de kwestie-Amsterdam een rol
hebben gespeeld. Ook zal het PvdA-
bestuur benadrukken dat de partij
nog steeds grote waarde hecht aan
een voortgezette progressieve samen
werking. De PvdA ztA op de kern
groep een dringend beroep doen de
tegen de PvdA gerichte motie niet aan
te nemen.
Ook PvdA-voorzitster mevrouw Ien
van den Heuvel liet duidelijk blijken
dat de wrevelige stemming tussen de
beide progressieve partners niet -was
opgeklaard. Dat was naar haar me
ning ook niet te verwachten. .Je kunt
niet in één avond de grieven van
weken, maanden en in het geval Am
sterdam zelfs jaren, wegnemen". Ze
stak de hand in eigen boezem door te
verklaren dat de Amsterdamse crisis
voor een deel te wijten is aan de
onverzoenlijke houding van de PvdA-
raadsfractie.
Wat de PvdA zal doen a-!s de PPR
volgende week zaterdag toch beslist
het progressief overleg af te breken,
kon zij niet zeggen. Dan ontstaat een
nieuwe situatie, zo zei zij, die eerst
met, alle partijgeledingen zal moeten
worden doorgenomen.
Gisteravond is wel besloten dat
mocht zich in de toekomst onver
hoopt nogmaals een dergelijke situa
tie voordoen zoals in Amsterdam nu
heeft plaatsgevonden, er een commis
sie van goede diensten, samengesteld
uit beide partijen, zich met de oplos
sing van de problemen zal
den.
SNEEUWBUIEN
EN LICHTE
VORST
(Van onze weerkundige medewer
ker)
Het wordt een weekeinde in de
winterjas. Daarvoor zorgt een
koude noordelijke stroming waar
in hagel- en sneeuwbuien voorko
men en waarin het kwik in de
komende nachten onder het vries
punt gaat dalen. Deze stroming
komt voor tussen een smal maar
sterk hogedrukgebied, westelijk
van Ierland tot in het Poolgebied,
en een groot lagedrukgebied ge
vuld met koude lucht boven
Scandinavië.
De lucht die ons dit weekeinde
bereikt komt lijnrecht van de
Noordpool via de Noordzee naar
ons land. In Denemarken wordt
's nachts matige vorst verwacht-
De bovenlucht wordt bij ons nog
iets kouder en dat werkt de buien
activiteit boven het relatief war
me Noordzeewater in de hand.
Veel fraais is er daarom niet te
verwachten en de kans op gladde
wegen neemt toe.
Begin volgende week zal het
ook nog koud en winters zijn. al
is het nog onzeker of deze ont
wikkeling uitgroeit naar een peri
ode van langer winterweer.
Van Doorn schrijft AVRO, TROS en EO
DEN HAAG De minister van crm, mr. H. W. van Doorn, heeft
in een brief de AVRO, de TROS en de Evangelische Omroep ge
waarschuwd dat hun programmabladen te veel het karakter van
een familieblad hebben aangenomen en onvoldoende de wettelijke
voorschriften voor een programmablad opvolgen.
Deze schriftelijke „berisping", die
met name voor het omroepblad van
de AVRO, Televlzier, een herhaalde
waarschuwing betekent, is het gevolg
van een onderzoek van hét departe
ment van CRM gedurende de maan
den augustus tot en met oktober van
het vorig jaar. In dè brief wordt het
voornemen geuit om de controle te
herhalen.
Dat de AVRO. TROS en EO in
onvoldoende mate tegemoet komen
aan genoemde richtlijnen houdt in
feite in dat deze omroeporganisaties
in hun omroepbladen te veel gegevens
publiceren, die niet rechtstreeks ver
band houden met programma's, die
door de desbetreffende omroep zullen
worden uitgezonden.
Bovendien heeft de minister van
CRM in een brief aan alle omroepor
ganisaties te verstaan gegeven dat zij
artikel 14, lid 3 van het Omroepbe-
sluit nauwkeuriger moeten naleven-
Hierin wordt voorgeschreven dat om
roepbladen in beginsel uitsluitend be
stemd zijn voor leden of contribuan
ten van de omroepverenigingen en dat
slechts een in verhouding gering ge
deelte van de oplaag mag worden
bestemd voor de losse verkoop. Dit
gedeelte mag niet groter zijn dan 25
procent van het aantal leden van de
betrokken omroeporganisatie. Gezien
de waarschuwing van de bewindsman
wordt dit percentage blijkbaar over
schreden.
SSCHALKWIJK Op het ogen
blik is men bezig de nieuwe spoor
brug in de spoorlijn Utrecht-Den
Bosch op zijn plaats te brengen
een karwei dat met uiterste preci
sie bij stukjes en beetjes plaats
vindtVrijdag was het zover, dat
de nieuwe brug zijn laatste pijler
bereikte. Het treinverkeer gaat
overigens door via de oude brug.
die verplaatst is en op de pijlers
van de voormalige wegverkeers-
brug rust.
Raad voor het koninkrijk tegen uitstel cortes-verkiezing
MADRID (RTR) De door 'rechts' overheerste 'Consejo del
Reino' ('raad van het koninkrijk') in Spanje heeft vrijdag tegen
de zin van koning Juan Carlos in, gestemd tegen uitstel van de
cortesverkiezïngen van maart, zo is uit welingelichte kringen in
Madrid vernomen.
De koning en zijn minister-president, Carlos Arias Navarro, had
den naar uitstel met een jaar gestreefd om tijd te krijgen voor
het opstellen van liberalere wetten die het cortes representatiever
maken.
Overigens is nog niet alle hoop ver
vlogen, want de zeventien leden
de raad komen maandag weer voor
een stemming bijeen. Als de raad ook
dan tegen stemt ontstaat de kans op
een ernstige politieke crisis.
Volgens de welingelichte kringen spra
ken de meeste leden van de raad zich
uit tegen de invoering van nieuwe
we teen, die de greep van rchis op het
wetgevend lichaam verzwakken. Er is
geen grens gesteld aan het aantal
keren dat de raad kan stemmen, ver
klaarden de kringen, en koning Juan
Carlos poogt achter de schermen de
leden van de raad te overreden voor
uitstel van de verkiezingen te stem
men.
Het Spaanse kabinet heeft zich vrij
dag opnieuw beraden over liberalisa
tie van 's lands parlementaire en
politie stelsel, waarbij het rekening
moet houden met rechtse oppositie
GENEVE (RTR) In Zwitserland
zijn veertien bergpassen over de Al
pen door sneeuw geblokkeerd, zo mel
den de automobielorganisaties in Ge-
nève.
Hei zijn de Albula, Croix, Fluela, de
Furka-Grimsel, de grote St-Bernard, de
Klausen, Lukmanier, Uufenen, Ober-
alp, San Bernardino, St-Gotthard,
Spluegen, Susten en Uztrail.
Ook de Weissensteizpas in de Jura is
geblokkeerd. Over zeven andere pas
sen mogen alleen auto's met sneeuw-
banden of sneeuwkettingen passe
ren.
DEN HAAG Het kabinet zal waarschijnlijk volgende week vrijdag een be
slissing nemen over de hervorming van de onderneminggraad.. Na de eerste
verkennende besprekingen van vorige week, heeft het kabinet gisteren (vrij
dag) een groot deel van de wekelijkse zitting aan deze politiek moeilijke kwes
tie besteed.
Premier Den Uyl zei te verwachten dat er flinke vorderingen zullen worden
gemaakt, „al zullen we er onze handen aan vol hebben", zoals hij zei. „De her
vorming van de ondernemingsraden is een zeer omvangrijke operatie die veel
tijd vraagt", aldus de premier.
De hervormingen waarover de min
stens het eens zijn geworden, worden
volgende week woensdag door pre
mier Carlos Arias Navarro meege
deeld aan het cortes, de volksverte
genwoordiging.
In Madrid werd vernomen dat koning
Juan Carlos en zijn eerste-minister
vastbesloten zijn hun hervormingen
via de bestaande wettelijke kanalen
uit te Voeren wat verhitte debatten
in het sterk-conservatieve cortes
gevolg zal hebben.
De arbeidsonrust die het nieuwe jaar
in Spanje heeft meegebrachtis vrijdag
verder afgenomen. Het personeel van
ae Madrileense ondergrondse stemde
vrijdag tegen een nieuwe staking, uit
vrees te worden ingelijfd bij het leger
een krachtige maatregel die ae
regering al met het gewenste effect
heeft toegepast op postbeambten en
spoorwegpersoneel
ROTTERDAM (ANP) De centrale
post van het loodswezen te Rotter
dam heeft vrijdagavond via Scheven-
ingen radio een waarschuwing laten
uitgaan voor 121 vaten met een
giftige stof. Deze waren tijdens z
zeegang op de Noordzee boven de
Duitse Oostfriese Waddeneilanden van
het uit Amsterdam afkomstige schip
Eumaeus (5291 brt) geslagen.
Vrijdagavond waren volgens de Duitse
politie te water honderd vaten gebor
gen. De vaten waren leeg en moesten
van IJmuiden naar Bremerhaven wor
den vervoerd. Er had lood-teïra-me-
thyl in gezeten, een zeer giftige stof,
waarvan nog resten in de vaten kun
nen zitten. Vandaar dat het loodswe
zen liet omroepen, dat openen van de
vaten levensgevaarlijk kan zijn.
Volgens het loodswezen bestaat de
mogelijkheid dai de resterende vaten
op Nederlandse Waddeneilanden
spoelen. De kustwacht op de
is ook gewaarschuwd-
NAAR AANLEIDING 'INTERIM-RAPPORT' WATERSTAAT
DEN UYL: KEUZE
VOOR EIND MEI
DEN HAAG De regering wil,
dat de studie over een caisson-
dam met stormstuwen op de
bodem van de Oosterschelde
terzijde wordt gelegd en dat de
komende vier maanden het ac
cent wordt gezet op de studie
van een alternatief, een water
doorlatende oplossing met be
hulp van een pijlerconstructie,
gefundeerd op putten. De aan
leiding daartoe is een interim-
rapport van rijkswaterstaat
over de Oosterscheldeproblema-
tiek, waarin duidelijk wordt, dat
de stormstuw te duur wordt en
er onzekerheden openblijven
over het functioneren. Behalve
de pijler-oplossing wordt nog
een derde alternatief bekeken
caissons, die zijn gefundeerd op
palen.
In het- vierde voortgangsrapport
over de Oosterschelde-afsluiting, die
de interim-nota begeleidt, laat minis
ter Westerterp de vaste kamercom
missie van verkeer en waterstaat we
ten, dat de 'toegemeten studieduur
van anderhalf jaar niet mogelijk zal
zijn de studie van alle aspecten van
de in beschouwing genomen varianten
af te ronden." Er zullen ook na een
keuze voor een van de mogelijkheden
'nog belangrijke onderzoekingen moe
ten plaatsvinden ten aanzien van de
nadere detaillering en de uitvoe
ring'.
Minister-president Den Uyl zei vrijda
gavond tijdens zijn wekelijkse pers
conferentie op vragen over een even
tuele overschrijding van de studieter-
mijn: „Dat er ook na die termijn nog
gestudeerd moet worden, hoeft een
keuze niet in de weg te staan. De
studie is in drie maanden zodanig
afgerond, dat dan een keuze kan wor
den gedaan- Uit de rapportage blijkt
ook het tegendeel niet
De vaste kamercommissie van ver
keer en waterstaat zal aanstaande
dinsdag met de minister spreken over
zijn rapportage en de interim-nota
van rijkswaterstaat rond de Ooster
schelde. Zoals bekend zaten aan de
beslissing tot afsluiting met een
stormstuw-caissondam drie 'ontbin
dende voorwaarden': de kosten mogen
niet hoger zijn aan 2,7 miljard; de
oplossing moet technisch uitvoerbaar
zijn en de werken moeten in 1985
gereed zijn. Als aan een of meer ran
de voorwaarden niet kan worden vol
daan, zal de Oosterschelde volgens het
oorspronkelijke Deltaplan met een
'dichte' dam worden afgesloten, zo
was de beslissing van het kabinet.
VOORWAARDEN
De minister-president wees er aan de
hand van de rapportage ran minister
Westerterp op, dat voor de caisson-
dam met stormstuwen op de bodem
van de Oosterschelde (in waterstaat
stermen de caissondam op staal) de
T>asis' onvoldoende zekerheid biedt,
dat deze oplossing te duur zal uitko
men en 'waarschijnlijk niet binnen de
geraamde tijd in werking zal bunnen
zijn." In zijn rapportage over met
name deze caissondam met stormstu
wen meldt de bewindsman van ver-
beer en waterstaat: „Deze studies heb
ben tot het inzicht gevoerd dat en
aanzien van de standzekerheid van de
caisson onder extreme omstandighe
den twijfels blijven bestaan. In dien
deze oplossing zou worden gereali
seerd dan zou, na het plaatsen, een
zeker proefperiode moeten worden
doorlopen, alvorens de caissons volle
dig als stormvloedkering mogen wor
den gebruikt."
Van de drie alternatieven is zo
zegt de bewindsman op dit mo
ment alleen van de stormstuw-caisson
dam eer. kostenraming te gever.: ze
worden geraamd op rond de drie
miljard rolden prijspeil december
1975). Het rapport wijst erop, dat de
oorspronkelijke raming voor de dam
2 miljard was, volgens het prijspeil
van begin 1974- Als men er de prijs-
stijringen van deze twee jaar bij
optelt en ook de kosten van comparti
mentering en gedeeltelijke dijkverbo-
(Zie slot pagina 7 kolom 3\
Heeft minister Westerterp
gisteren iets
IbicJbi meegedeeld over de Ooster-
schelde? Ach welnee. Opper-
vlakkig gezien leek het een
L .'3 opzienbare mededeling: de
fundering op staal van de
stormvloedcaissons wordt te duur, zo
dat op deze oplossing niet langer meer
zal worden gestudeerd. Er blijven nu
nog twee mogelijkheden over en met
de studie daarover gaat men verder
De kamer zat echter al meer dan een
maand op deze mededeling te wach
ten: op dinsdag de zestiende december
1975 verklaarde de bewindsman bij de
behandeling van zijn begroting 'dat
volgens de eerste berekeningen een
fundering van de caissons op staal
meer lijkt te gaan kosten dan volgens
de bekende norm toelaatbaar is. Mede
daarom wordt nu aan andere oplossin
gen gewerkt-. Zijn recente stuk aan
de kamer is niet meer dan een uitwer
king van deze mededeling. Hij gaf op
die zestiende december ook al aan in
welke richting het zou gaan: een fun
dering op palen ('die behoeft niet
duurder te zijn dan on staal') plus nog
een andere methode. Dat wordt nu al-
l-mval gr -'- 'ruj'---rder en precieser in
de nieuwste brief van de minister uit
eengezet.
Wel wekte gisteren de tv even de
suggestie dat er geschoven zou
worden met de tijdsfactor, maar Sn
dezelfde journaaluitzending wees de
minister er op dat overschrijding van
het 'veiligheidsjaar' 1985 zou beteke
nen. dat een ontbindende voorwaarde
van kracht wordt. Met andere woor
den: de tijdsfactor blijft gelijk. Indien
uit de studies zou blijken dat de del
taveiligheid van het Oosterschelaege-
bied niet in 1985
kan worden gehaald,
dan wordt overge
schakeld op de aan
vankelijke afsluiting-
Ter verduidelijking
van het geheel sommen we hier de
vier 'ontbindende voorwaarden' nog
even op. In de eerste plaats moet de
caissondam technisch uitvoerbaar zijn.
in de tweede plaats moet de deltavei
ligheid in het bewuste gebied in 1985
zijn bereikt, in de derde plaats mogen
de meerdere kosten vergeleken bij
de oorspronkelijke afsluiting de ze
ventienhonderd miljoen niet wezenlijk
te boven gaan, waarbij een marge van
twintig procent is vastgesteld. En ten
slotte moet de compartimentering van
de Oosterschelde zodanig zijn dat de
dam aan zijn doelstellingen beant
woord. Deze ontbindende voorwaarden
zijn nog altijd van kracht: de minister
wees er gisteren in het bijzonder op.
Er viel ook niets anders te verwach
ten. De afgelopen maanden heeft de
bewindsman vrijwel niets anders ge
daan dan met grote stelligheid er op
wijzen, dat de Oosterschelde op de
conventionele wijze zal worden afge
sloten indien één of meer ontbindende
voorwaarden van kracht worden. Hij
was daarover ook op de zestiende de
cember vorig jaar bij de behandeling
van zijn begroting uiterst gedecideerd:
"Laten wij geen nieuwe onzekerheid
doen ontstaan over wat er gebeurt als
de nieuwe vorm van afsluiting niet
kan worden gerealiseerd'. En hij her
innerde er aan dat een kamermeerder
heid ('ik ben mij ervan bewust dat
het een krappe meerderheid was') met
de regeringsplannen instemde op voor
waarde dat de Oosterschelde niet zou
openblijven Indien de nieuwe vorm
van afsluiting niet kan worden gereali
seerd'. Eenzelfde uitlating deed hij
gisteren voor het NOS-joumaaL
Alles bijeengenomen komt het nieu
we stuk van de minister er op
neer dat hij nu formeel toegeeft aai
één van de drie technische mogelijk
heden is afgevallen. Verder is er niets
veranderd: de ontbindende voorwaar
den vormen een essentieel element van
het kabinetsbeleid en daaraan wordt
niet getornd De definitieve beslissing
over de vorm van afsluiting valt
zoals was aangekondigd in mei aan
staande. Derhalve: van het Oosterscael-
defront geen nieuws.
Gisteren was het eindelijk zover: het
Havenschap Vlissingen gaf ope
ning van zaken over Montedison. El
ders in deze krant wordt uitvoerig
verslag gedaan van de persconferentie,
waar over de plannen een uiteenzet
ting werd gegeven. De voorzatter van
het havenschap gedeputeerde A. J.
Kaland wees er tijdens deze confe
rentie op dat er nog geen definitieve
beslissing is gevallen Het bedrijf heef-
met name de onderhandelingen met
het ministerie van economische zaken
nog niet afgesloten. Gelet op de voor
geschiedenis lijkt het ons echter rede
lijk er rekening mee te houden dat de
plannen niet zo-maar meer in de lucht
hangen. De vertrouwelijkheid tot nu
toe werd mede gehandhaafd op ver
zoek van het bedrijf, een verzoek dat
nu kennelijk niec langer meer van
krach: is. Daaruit zou kunnen volgen
dat Montedison met zijn voornemens
in een zodanig stadium is gekomen
dat een beslissing nabij is. Een multi
national van deze omvang geeft geen
groen licht voor een dergelijke publi-
katie als het niet zelf op een gunstige
beslissing rekent. In ieder geval zijn
er nu zoveel gegevens naar buiten ge
komen dat nu ook buiten het haves>
(Voor vervolg zie pagina 3
kolom 1