Openbaar vervoer moet weg
uit Middelburgse binnenstad
„Officiële opening persleiding door
milieu-inspecteur is een lachertje"
In september begint aanleg
promenade in Lange Delft
GEEN BEHOEFTE AAN TOTAAL
NIEUWE KUSTWEG WALCHEREN
'STEEN' GAAT 750 JAAR
ZELFBESTUUR VIEREN MET
UITGEBREID FEESTPROGRAMMA
4
P R O V I NCIALE ZEEUWSE COURANT
DINSDAG 20 JANUARI 1976
COMITÉ 'LEEFBAARHEID WAARDE'HEEFT KRITIEK
OP DE AANWEZIGHEID VAN DR. ADRIAANSE
GEEN PFRSï FIDÏNG plaats is voor de bouw van een alleen ja of nee mogen zeggen tegen ver
„GEEN PERSLEIDING
ZONDER ZUIVERINGS
INSTALLATIE"
WAARDE Het comité 'Leefbaarheid
Waarde' heeft zich uiterst verbaasd
over het feit dat de inspecteur voor
de milieuhygiëne in Zeeland, dr. A.
Adriaansc, vandaag (dinsdag) de ri
oolpersleiding van Yerseke naar de
Westerschelde bij Waarde officieel in
gel-uilc zal stellen. „Het is gewoon
cc» lachertje", aldus de voorzitter van
liet comité, ds. G. W. van dc Woord
..Het is gewoon het verplaatsen van
rotzooi zonder dat het probleem van
de zuivering van het rioolwater me
teen doeltreffend wordt opgelost.
Neen, gooi het maar in dc Wester-
schelde. Voor dc mensen die zich
inzetten voor net milieubehoud kan
het niets anders zijn dan een niet zo
smaakvolle grap dat de inspecteur
voor de milieuhygiëne de rioolperslei
ding in gebruik stelt".
Voor het, comité 'Leefbaarheid Waar
de' is het onbegrijpelijk dat de riool-
persleiding is aangelegd zonder me
teen een zuiveringsinstallatie te bou
wen, „Reimerswaail heeft destijds bij
Brabant geprotesteerd tegen het feit
dal, er door middel van de smeerpijp
ongezuiverd op de Westerschelde ge
loosd werd", zegt de heer Van de
Woord. ,,1-Iet werd een denkfout ge
noemd dat er niet meteen op
Brabants grondgebied een zuiver
ingsinstallatie werd gebouwd. Maar
nu maakt Reimerswaa] dezelfde fout
door een rioolpersleiding in gebruik
e nemen zonder dat er een rioohva-
erzuiveringsinstallatie is". Overisens
kan men er in Waarde best begrip
voor hebben dat zo spoedig mogelijk
-en eind moest komen aan het lozen
door Yerseke op de Yersekse Moer.
Maar waarom was er dan niet meteen
een zuiveringsinstallatie bij gepland,
•raagt men zich af.
De reactie van het Waardese actieco
mité is verklaarbaar gezien het feit
dat men in het dorp op gezette tijden
stankhinder heeft van het lozingspunt
van de West-Brabantse rioolperslei
ding, beter bekend als de 'smeerpijp
bij Waarde'. Het rioolwater van Yer
seke komt op dezelfde plaats in da
Westerschelde terecht. Daartoe is één
van de drie Brabantse Iozingspunten
gekooht- Het comité acht het nu niei.
uitgesloten dat de stankhinder nog zal
toenemen.
Br wordt overigens wel gewerkt aan
de voorbereiding van de bouw van
zon zuiveringsinstallatie. Momenteel
is men nog bezig met het bepalen van
dc plaats waar deze zou moeten ko
men. En ook daar is al heel wat over
te doen geweest. Een werkgroep, on
der meer bestaande uit vertegenwoor-
"igers van gemeenten en waterschap
(dat zo3ls bekend per 1 januari 1975
met de zuivering van het oppervlakte
water is belast), Is tot de conclusie
gekomen dat de westelijke hoek van
de Westveerpolder de meest geschikte
plaats is voor de bouw van een
zuiveringsinstallatie.
B. en w. en een deel van de gemeente
raad lijken voorshands ook positief
tegenover deze plaatsbepaling te
staan. Maar niet het comité 'Leefbaar
heid Waarde'. De bezwaren van het
comité tegen deze plaats zijn drieër
lei: men vreest stank- en geluidsover
last. Omdat de zuiveringsinstallatie
dan op 600 meter van de bebouwing
zou liggen. Verder heeft men erop
gewezen dat de Westerscheldedijk
langs de Westveerpolder een geliefde
wandelplaats voor de inwoners van
Waarde is eci men acht hel. een weinig
verheffend gezicht als men vanaf de
zeedijk op de installatie kan kijken.
Het comité vond de meest, westelijke
punt van de Waardepolder een veel
geschiktere plaats, want dan zou de
zuiveringsinstallatie op ongeveer an
derhalve kilometer van de bebouwing
ran Waarde af liggen. De bezwaren en
argumenten van het comité spraken
de deskundigen van de gemeente en
van het waterschap echter niet te
zeer aan. Men wees er onder meer
tijdens een hoorzitting vorig jaar mei
in Waarde op dat binnen een straal
van vierhonderd meter geen gevaar
bestaat voor stank- of geluidshinder.
En men dacht dat het ook heel goed
mogelijk is om de zuiveringsinstalla
ties door middel van beplantingen aan
het oog te onttrekken. Dat, is een zaak
die de Waardenaars blijven ontken
non, omdat naar hun zeggen wel erg
hoge populieren geplaatst moeten
worden om 'inkijk' vanaf de ter plaat
se hoge Westerscheldedijk te voorko
men. Ook is er nog een financieel
aspect: de dienst gemeentewerken van
Reimerswaal heeft uitgerekend dal. de
bouw van de zuiveringsinstallatie in
de Waardepolder een verhoging van
de kosten (die voorlopig op 6.5 mil-
doen worden geraamd) met niim
acht ton betekent. Het is namelijk
het goedkoopst om de zuiveringsin-
s tal'al ie zo dicht mogelijk bij het
lozingspunt te leggen. Bovendien is de
te bouwen zuiveringsinstallatie be
stemd voor het afvalwater van de
gehele gemeente Reimerswaal. zodat-
men de installatie niet te ver in
westelijke richting van het lozing
spunt wil leggen. Het gezuiverde riool
water zou anders immers weer terug
gepompt moeten worden.
Naar de mening van hot comité heeft
de bevolking van Waarde geen echte
inspraak gehad in de plaatsbepaling
van de zuiveringsinstallatie. „Die hoor
zitting was scbïjninspraak", aldus de
heer Van de Woord, „want er zat
vreemd genoeg geen enkele Waarde
naar in de werkgroep die dc plaatsbe
paling heeft voorbereid. Naar onze
mening dienen alle mogelijke plaatsen
^oed bekeken te worden. Maar dat
heeft de werkgroep niet gedaan. Men
heeft zich op één plaats gericht en die
is door b. en w. en het waterschap
overgenomen. Naar onze mening moet
de gemeenteraad de gelegenheid krij
gen om een keuze te maken tussen
verschillende mogelijkheden en niet
alleen ja of nee mogen zeggen tegen
dc plaats In de Westveerpolder". Hel
merendeel van dc bezoekers van tie
hoorzitting bleek overigens tegen de
plaats In de Westveerpolder te zijn.
Het comité zou best nog eens mei. b.
en w. van Reimerswaal willen praten
over de plaats voor de zuiveringsin
stallatie. „Maar sinds die hoorzitting
hadden wij niets meer van het college
gehoord tot kort voor het bezoek van
de commissaris van de koningin aan!
Reimerswaal. Toen kregen we bet ver
zoek of we hier in Waarde met de
commissaris wilden praten. We heb
ben dat toen niet willen weigeren
zoals het. comité 'Leefbaarheid Hans-
weert heeft gedaan, want we willen
niet onwelwillend zijn. We willen mee
denken en meepraten", aldus ds, Van
de Woord.
Bezwaren
De heer A. W. Duvekot van de techni
sche dienst van het waterschap 'De
brede watering van Zuid-Beveland'
vertelt het meest voor de Westveer
polder te voelen. „Er kleven techni
sche bezwaren aan dc meer westelijk
gelegen plaats in de Waardepolder".
zegt hij. „Het is het best om de
zuivering zo dicht mogelijk bij het
lozingspunt te. hebben". Volgens dc
heer Duvekot zul een goed functione
rende zuiveringsinstallatie als men er
met zijn neus bovenop staat al prak
tisch geen stank opleveren en zeker
niet op een afstand van zeshonderd
meter. Ook acht hi.i het alleszins mo
gelijk om de installatie door het aan
brengen van groen aan het oog te
onttrekken.
Volders directeur gemeentewerken D.
L. M. Huissoon zijn er echter nog wel
comn-om;ssen denkbaar, zoals bij-
voorbee'd aan de andere kant van de
dijk in de Westveerpolder .Haar zou
ik de mening van het comité wel eens
over willen horen", aldus de heer
Huissoon.
band met de gemeentelijke herin
deling ging het hele plan de Ijskast in.
In 1972 bracht een daarvoor ingestel
de commissie een rapport, uit over
verwerking van rioolafvoerwaler in
Reimerswaal. Toen werd in verband
met de centrale zuivering alsnog gead
viseerd om het lozingspunt bij Waar-
do te leggen.
De aanleg van de rioolpersleiding Yer-
seke-Waarde (tien kilometer lang)
werd november 1974 aanbesteed. De
werkzaamheden begonnen 15 januari.
De kosten bedragen in totaal zo'n vijf
miljoen gulden.
Overigens is het thans nog niet zo dat
al het afvalwater van Yerseke nu via'
de persleiding zal worden geloosd^
Yerseke locsae op de Moer 5.000
inwonerequivalenten (i.e.'s) rioolwater
van de bevolking en 17.000 i.e.'s var
de industrie. Van die hoeveelheid in
dustrieel awalwater zal voorlopig nog
voor 7.000 i.e.'s op de Moer geloosd
worden. De gemeente Reimerswaal
heeft er samen met het. waterschap
tijdig iets aan willen doen, maar be
zwaren tegen de aanleg van een nieu
we afwatering voor de Molenpolder
werden door gs. gegrond verklaard^
zodat, ei- vertraging in de zaak is
gekomen. De bedrijven In de Molen
polder dienen nu zelf van htm afval
water voor te zuiveren. Da.n zal op
nieuw bekeken worden of de nieuwe
afwatering kan worden aangelegd. Tot
dan zal de persleiding Yerseke-Waarde
slechts voor twee-derde van de capaci
teit worden gebruikt.
Al in 1962 overwoog het voormalige
gemeentebestuur van Yerseke iets aan
het rioolwater te doen. Toen werd de;
oouw van een rioolwaterzuiveringsin
stallatie overwogen, maar dat idee
liet men het jaar erop varen, vanwege
de nadelige invloed op het polderwa-
fcer die hef. effluentwater van de in
stallatie zou kunnen hebben. Lozing
op het; kanaal door Zuid-Bevelatid
werd niet toegestaan en men wilde
niet op de Oosterschelde lozen m
verband met de oester- en mosseicul-
tuur. Tegenwoordig mag er al geen
rioolwater meer op de Oosterschelde
worden geloosd. Uiteindelijk werd in'
1964 besloten een persleiding te leg-1
gen, die aan zou sluiten op die van
Kniiningen. Dit om te voorkomen dati
een nieuwe kruising met de zeewering
zou moeten worden gemaakt. Men
wenste toen geen gebruik te maken
van het lozingspunt van de Brabantse
persleiding bij Waarde, omdat er van
zijde sterke bezwaren 'be
tegen de Brabantse lozing. Ini
Kamerleden praten
in Middelburg over
toekomst onderneming
MIDDELBURG „Van wie is de
onderneming in de toekomst: van
kapitaalverschaffer of van de werkne
mer" is het motto van een informatie
ve bijeenkomst, die de afdeling Zee-
lar van het NTVE donderdagmiddag
1!) februari in Middelburg belegt.
Voor de behandeling van het vraag
stuk zijn de tweede, kamerleden J. C.
Th; van der Doef (pvda) en drs. G. M.
V. van Aardenne wduitgenodigd
De bijeenkomst wordt gehouden in de
kantine van de Vitrite-fabrick en
gint om 16.no uur.
De NIVE fde Nederlandse Vereniging
voor Management) heeft de politici
gevraagd cm bijdragen te leveren aan
een gedachtenwissehng vanuit hun ei-,
gen politieke opvattingen. Men heeft
ze ook gevraagd zoveel mogelijk ande
re politieke kwesties buiten beschou
wing te laten om het leerzame aspect
van de bijeenkomst te garande
ren.
Het busstation op het Plein 1940 in het centrum van Middelburg, dat op de nominatie staat om te verdwijnen (Foto PZCj.
(Slot aan pagina 1
krijgen fiets en bromfiets meer
mogelijkheden dan bet autover
keer Overeenkomstig het uit 173
daterende rapport- "Fietsen in de
binnenstad' wordt onder meer eer
speciale noord-zuid-verbindïng «ooi
(brom)fietsen voorgesteld, via het
tracé Seisstraat. Kromme Weele,
Schuiffelstraat. Pottenmarkt. Plein
'40, Gortstraat, Vhssingsestraat.
- er wordt een duidelijke scheiding
gemaakt tussen verkeersaders
(stroomstraten of tangenten) en
'verblijfsgebieden', waarbij het
straatprofiel een belangrijke rol
speelt.
'WoonTren'
Als 'verblijfsgebieden' worden straten
en pleinen beschouwd die geen functie
- -• - J- ttrt-oorcaf-arilrVeljne.
Daarbij kan onderscheid worden ge-1
maakt tussen winkel- woon- en be-1
drijfs; sn. waar in principe gemoto
riseerd verkeer ontwikkeling van de'
andek-ke mz-c-ten hierover wordt
overwogen om op iangere "ermijn
over te ga— tot d: aanwijzing van
'woorer.en' "aar de voorrang van
voetgangers en spelende kinde-e: bo-1
ven de auto wordt vastgelegd;
- Er moeten par'-ver o ie'i"-- den
geboden worden die direct vanaf
de tangent ontsloten zijn zoals
Vlissings Bolwerk, Hof van Tange
en het terrein Kousteensedijk met
aanvaardbare loopafstanden naar
het centrum;
Belangrijk zijn maatregelen om de
grote parkeerterreinen in hel cen
trum Markt, Damplein, Walplein,
en Zusterplein bereikbaar te
houden. In het circulatieplan kan
rb> Markt vice versa 'oerai kt v
Het Damplein is via de Dam en'
de Rotterdamse Kaai verbonden,
met de 'kaairoute Deze hootdom-
sluitingen van de twee grootste,
parkeerterreinen in de kern van de
binnenstad vormen lus gesloten;
lussen'- Voor de onderlinge verbin-j
ding van de beidt terreinen wordt I
gekozen voor een eenrichtingsrou-j
te vanaf de Markt via Bachtenj
Steene, Korte Burg. Balans, St,.-
Pieterstraat naar hef, Damplein. In
het plan is nog een aantal 'secun
daire' eenrichtingsverbindingen
toegelaten om de 'winkel-, werk
en woonfunctie' van de binnenstad
zo min mogelijk aan te tasten. Dal,
is vooral bedoeld om de Vlas-
markt bereikbaar te houden. Con
sequentie is dan wel een doorkrui
sing van het voetgans
de T-anceviele door 1
seerd verkeer. De Vlasmarkt zal in
de nieuwe opzet niet meer vanaf
de Markt voor het autoverkeer
bereikbaar zijn.
'vertes
Het verkeersplein zal op 23 februari
tloor de gemeenteraad worden behan
deld B en w rfelk-n voor het plan
vas te stellen als uitgangspunt voor
hot verkeersbeleid in de binnenstad.
Daaraan vastgekoppeld wordt het
voorstel om in september te beginnen
niet de aanleg van een voetgangers-
promenade in de Lange Delft. Het
plan zal overigens op 9 februari In al
zijn mogelijke variaties ter discussie
staan tijdens een in de Schouwburg
te houden openbare informatie- en
overlegbijeenkomst. B. en w zeggen
open te staan voor suggesties die tot
andere oplossingen of aanpassing van,
st.indnunten kunnen leiden.
'Mens in beeld'
stadhuis Hulst
HULST In de burgerzaal van het
stadhuis van Hulst is tot en met 31
januari de tentoonstelling 'Mens in
Beeld' te zien. Er hangen ongeveer 20
schilderijen van Nederlandse schilders
die zi.fn geïnspireerd op de mens in
zijn dagelijkse omgeving.
De collectie 'Mens in Beeld' werd in-
opdracht van het ministerie van erm
samengesteld door een projectgroep
bestaande uit, Rein Dool, Pieter Hoi-
stein, Else Mulder, Ko Sameel, Hans
Schrijen en Hans Sizoo. De presenta
tie werd verzorgd door de Nederland
se Kunststichting, die de collectie ook
in de circulatie brengt.. Er is werk te
zien van onder meer Klaas Gubbels,
Harrie Dister, Fer Hakkaart, Jan Wes-
sendorp, Olaf van der Beek. Herman
Gordijn Een Arie van Gesst. De ten
toonstelling is toegankelijk tijdens de
kantooruren en bovendien op zaterdag
en zondagen van 15-17 uur.
Bijeenkomst NKV
in Sas van Gent
De industriebond NKV afdeling Sas
van Gent en de vrouwenvereniging
van het NKV te Sas van Gent een
bijeenkomst in zaal "Planetarium" te
Sas van Gent. Er is onder meer bingo
gespeeld.
Gewestelijke raad Landbouwschap
Voorkeur verbetering
bestaande wegen
VLISSINGEN In een brief aan de
fractievoorzitter van de provinciale
staten van Zeeland stelt de gewestelij
ke raad voor Zeeland van het Land
bouwschap, dat er geen behoefte be
staat aan een praktisch totaal nieuwe
weg langs dc kust van Walcheren:
..maar dat middels verbetering van
bestaande wegen en rondwegen rond
de dorpen dc knelpunten kunnen wor
den opgelost".
De Gewestelijke Raad geeft in de
brief zijn visie op de conclusies en
aanbevelingen van de nota verdeelweg
Walcheren-
Uit nadere informaties is de raad
gebleken, dat voor het. tracé van de
BIJEENKOMST WERKGROEP
EX-RIJKSGENOTEN
BRESKENS Donderdag komt. de
werkgroep begeleiding ex-rijksgenoten
in Breskens voor de tweede maal
bijeen in de kantine van het woon
oord 'Het Haventje' te Breskens.
Tijdens deze bijeenkomst zal nader
worden bekeken hoe de verschillende
subwerkgroepen met betrekking tot
integratie, werkgelegenheid, vorming
en recreatie het beste kunnen functio
neren.
Feestuieek aan 22 tot en met 29 juni
Ruim 20 organisaties
doen mee aan feest
SINT-.TANSTEEN Omdat het
dit jaar 750 jaar geleden is, dat
„De Heerlijkheid van Sint-Jan ten
Steone en Inghelosenberghe" zelf-
bestuur verkreeg, is maandaga
vond ->p initiatief van wethouder
R. J. Eeman in het verenigingsge
bouw te Sint-,lansteen een eerste
oriënterend gesprek gehouden
met betrekking tot dit historisch
gebeuren.
Op deze bijeenkomst waren een
zestigtal belangstellenden aanwe
zig. Ze spraken in eerste instantie
de wens uit, dat dit unieke feit
feestelijk moet worden her
dacht.
Een twintigtal Steense verenigin
gen gaf zich op om aan dit feest
mee te werken. Uit iedere vereni
ging zal een afgevaardigde zitting
nemen in een te vormen overkoe
pelend orgaan, waarbij ..het moge
lijk is, dat één persoon verschil
lende verenigingen vertegenwoor
digt. Men wisselde uitvoerig van
gedachten over de periode van
het jaar, waarin het feest zal
worden gehouden. Daarbij werd
het vor en tegen rond de seizoen
werkzaamheden, vacanties van de
leerlingen van de scholen en van
de bouwvakarbeiders, de plaatse
lijke kermis en dergelijke tegen
elkaar afgewogen. Tenslotte werd
overeengekomen, dat het feest
als buitengebeuren zal gevierd
worden van dinsdag 22 tot en
met dinsdag 29 juni.
Het feest zelf zal bestaan uit het
spelen van een voetbalwedstrijd,
toneel- en zanguitvoeringen, een
wielerwedstrijd, het houden van
een historische optocht, schut
ters- en biljartwedstrijden, jeugd-
spelen, een zeskamp, vendelzwaai-
en, evenementen in een feesttent,
het houden van Bruegheliaanse
feesten, muziekuitvoeringen, het
houden van een braderie, uitbeel
den van oude ambachten en der
gelijke.
Ook de financiële zijde van de
feestelijkheden werd aangesne
den. Gedacht werd aan een start-
bijdrage van de deelnemende ver
enigingen her. op touw zetten van
een loterij, bijdragen van bedrij
ven. provinciale en gemeentelijke
subsidie, het uitgeven van herden
kingsboekjes, stickers, tinnen her-
denkingsborden met het wapen
van SintJansteen.
Ook werd de wens uitgesproken
zoveel mogelijk de Vlaamse stre
ken bij dit historisch gebeuren te
betrekken'. De VVV van Hulst zal"
worden aangezocht aan het
Steense feest de nodige aandacht
te schenken. De heer D- M. Hol-
laard uit Hulst zegde de gevraag
de medewerking ogenblikkelijk
toe.
Wethouder Eeman deelde verder
nog mee, dat de heren Blom-
maert van bouw- en woningtoe
zicht, bibliothecaris Gilhuys en de
ambtenaar van sportzaken Seg-
hers het Steense streven om het
feest zo luisterrijk mogelijk te
maken zullen steunen.
verdeelweg slechts voor ongeveer 25
procent gebruik kan worden gemaakt
van bestaande wegen, .-zodat over een
lengte van niet minder dan 75 procent
een voor de landbouw uiterst schade
lijke geheel nieuwe weg moet worden
aangelegd, die in hoofdzaak bestemd
is voor recreatief verkeer gedurende
drie maanden per jaar".
De landbouw pleit aldus de raad voor
enkelbaansuitvoering middels verbete
ring van de bestaande wegen- De raad
stelt dat. tegen uitvoering als autoweg
overwegende bezwaren bestaan, daar
hierdoor de bedrijfsvoering ernstig I
wordt gehinderd, gezien het feit dat
het landbouwverkeer geen gebruik
mag maken van deze weg. hetgeen
voor vele bedrijven belangrijke omrij-
schade tot gevolg heeft.
Verder al uitvoering als autoweg
meer grond opeisen voor het maken
van parallelwegen, hetgeen strijdig is
met. de belangen van de landbouw,
aldus de brief
De gewestelijke raad is tenslotte van
mening dat voor de kuststreek van
Walcheren geen enkele behoefte be
staat aan een autoweg. Voor een
gebeid waar de onderlinge afstanden
tussen de dorpen zodanig zijn dat ze
voor vakantiegangers geen enkele rol
spelen en ook voor het zakelijke ver
keer geen bijzondere problemen ople
veren kan de noodzaak voor een auto
weg naar de mening van de landbouw
niet worden aangetoond
Met het maken van rondwegen rond
de dorpen kan de gewestelijke raad
zich in principe verenigingen met, dien
verstande dat hiervoor tracë's worden
ontworpen die zo weinig mogelijk
landbouwgrond in beslag nemen, het
geen thans niet steeds het geval is, en
over deze tracé's tijdig overleg plaat6
heeft met. de georganiseerde land
bouw. Voor Koudekerke acht de raad
de noodzaak voor een rondweg niet
aanwezig, hetgeen mede inhoudt dat
de aanleg van de secundaire weg S
14. waartegen de landbouw steeds be
zwaren heeft aangevoerd, kan verval
len Een goede verbinding tussen Mid
delburg en Vlissinsen kan worden be
reikt door het volledig vierbaans ma
ken van de Nieuwe Vlissingseweg.
aldus de brief, waarin voorts wordt
genoemd:
Met verbetering van de bestaande
wegen kan uiteraard worden inge
stemd;
Tegen een gedeeltelijke vervanging
van de wegvakken Westkapelle
Zoutelande en Zoutelande - Bigge-
kerke bestaan dezerzijds ernstige
bezwaren. Ook hier dient uitslui
tend middels reconstructie te wor
den gewerkt.
In afwachting van- een uitspraak
over de Dammenweg kan dezer
zijds de noodzaak tot verbetering
van het wegvak nabij Serooskerlre
worden onderschreven.
Zoals reeds eerder gezegd bestaan
tegen de aanleg van rondwegen,
mits deze op voor de landbouw
aanvaardbare wijze worden getra
ceerd. geen bezwaren
Zodra de resultaten van een onder
zoek voor een eventuele rondweg
bij Westkapelle bekend zijn, zal de
raad daarover gaarne worden geïn
formeerd teneinde zijn standpunt
te kunnen bepalen.
De voorgestelde verbinding Vrou
wenpolder - Oostkapelle middels j
gebruikmaking van de Kleine Put-
weg heeft devolledige instemming
van de landbouw-
Uiteraard zullen bepaalde voorzie
ningen eerst kunnen worden getrof
fen nadat een beslissing is geno
men over de aanleg van een even
tuele Dammenweg. Daarbij zij aan
getekend, dat de landbouw ziin I
zwaren tegen de voor deze w„g I
geprojecteerde tracé's handhaaft.
Een tracé voor een verbinding
Veersegatdam - VTissingen dient
eerst te worden overwogen nadat
vaststaat dat de Dammenweg niet
zal worden aangelegd. Om thans
voorstellen te doen voor genoemde
verbinding acht. de gewestïjke raad
weinig zinvol.
REEKS INGRIJPENDE WERKEN EN
MAATREGELEN IN MIDDELBURG
HOOFDWINKELSTRAAT
MOGELIJK NOG VOOR
DE 70MF.R AFGESLOTEN
MIDDELBURG Op korte ter
mijn zullen in het kader van het
'verkeerscirculatieplan' voor de
Middelburgse binnenstad een aan
tal omvangrijke werken en maat
regelen worden voltooid of uitge
voerd. die belangrijke veranderin
gen in de binnenstad tot gevolg
hebben. Het door b en w van
Middelburg gelanceerde 'uitvoe
ringsplan' ziet er als volgt uit:
aanleg tweede fase van de
'noord-zuid-tangent':
Dit werk is in uitvoering en za.l
in juli dit jaar in gebruik kunnen
worden genomen;
bouw van Geerebrug en recon
structie Koestraat Hoogstraat:
De Geerebrug (over de binnen
gracht) wordt naar verwachting
in juli dit jaar opgeleverd- Met.
de reconstructie van Koestraat
en Hoogstraat kan naar ver
wachting in september worden
begonnen. Het wachten is onder
meer nog op een sloopvergun
ning. Tegelijk met dit werk
wordt een bushalteplaats in de
Koestraat aangelegd:
Verkeersmaatregelen in ver
band met de afsluiting van dc
Lange Delft:
Het is de bedoeling om uiterlijk
1 sentember. De datum waarop
men met de aanleg van de voet
gangerspromenade in de Korte
Delft wil beginnen) een pakket in
grijpende verkeersmaatregelen in
werking te laten treden. Het is ook
nog mogelijk dat deze maatregelen
en dus ook de afsluiting van de
Lange Delft nog voor het
zomerseizoen, worden uitgevoerd.
Wordt; in het verkeersplan de in
gangsdatum van 1 september ge
noemd, in hun begeleidend raads
voorstel laten b en w blijken de
afsluiting en bijbehorende ver
keersmaatregelen, overeenkom
stig de wens van de meerderheid
in de gemeenteraad, al voor het
zomerzeizoen tot stand te bren
gen.
De nodige verkeersmaatregelen
zijn:
dubbel verkeer (nu eenrich
tingsverkeer) in de Lange Noord-
straat- tussen Stadhuisstraat en
de Markt (als hoofdontsluiting
van de Mark); afsluiting voor
gemotoriseerd verkeer van de
noordzijde van de Markt (om
doorgaand verkeer te weren):
omdraaien van het eenrichtings
verkeer in de Bach ten Steene;
invoeren van eenrichtingsverkeer
in de Korte Burg; omdraaien van
het eenrichtingsverkeer in de St-
Fieterstraat, de Bleek en St-Joris-
straat; invoeren va.n dubbel ver
keer in de Groenmarkt, en Onder
de Toren (om het Walplein
parkeerplaats te bereiken); af
sluiting een deel van de
Koorkerkstraat; invoeren van
eenrichtingsverkeer in de St-B
baragang en de
straat-
Fietsterkeer
.Met deze wijziging hangt, samen
dat ook voor het fietsverkeer
maatregelen moeten worden ge
troffen omdat, als uitgangspunt,
ook in eenrichtingsstraten dubbel
fietsverkeer is toegestaan. De be
doeling is om in de tegenrichting
een aanliggend fietspad te vor
men". aldus b en w.
aanleg promenade Lange
Delft:
Zoals gezegd is het de bedoeling
hiermee in september, dus na het
toeristenseizoen te beginnen. Het
werk moet voor de sinterklaaspe
riode (ongeveer 15 november) ge
reed zijn B. en w: „Een bijzon
der krappe periode, doch de aard
van de Lange Delft laat weinig
ruimte meer"-
verplaatsing van het busstati-
on Plein '40:
Voorafgaande aan het. instellen
van een noord-zuid-fietsroute is
het aan te bevelen aldus b en
w het Plein '40 als busstation
te ontruimen. De vervangende
halteplaats Koestraat is dan
reeds beschikbaar;
verkeersmaatregelen voor af
sluiting Langeviele.
Het pakket maatregelen om de
Langeviele ais promenade in te
richten, is minder ingrijpend. Het
omvat onder meer: omdraaien
eenrichtingsverkeer in de Zuster
straat. invoeren eenrichtingsver
keer in de Gortstraat en ver
keersmaatregelen op Plein
'40:
aanleg promenade Langevie
le:
Dit werk zou in 1977 moeten
worden uitgevoerd;
inrichten van de noord-zuid-
fietsroute:
Dit werk is thans in onderzoek
genomen om de kredietaanvraag
voor te bereiden;
Langere termijn
Het 'uitvoeringsplan' omvat
voorts een aantal maatregelen en
voorzieningen op langere termijn.
Dat zijn ondermeer: Vervanging
van de Noordbrug, vervanging
van de Beatrixbrug (een belang
rijke schakel in de nieuwe 'kaaien-
route' naar het. Klein Industrie
terrein en naar de richting Veere.
die echter ongeschikt en gevaar
lijk is voor zwaar vracht- en
toekomstig busverkeer). recon
structie van het busstation Los-
kade (in verband met de ophef
fing van het busstation P'ein '-mi.
de reconstructie vanaf het Plein
'40 (als het busstation is opgehe
ven moet dit olein een nieuwe
ftincfie in het tv'nnenstadssebeu-
ren' kriisen). uitbreiding van het
promenadeeebied. waarbij ge
dacht. wordt, aan de Gravenstraat.
Sint-Janstraat. Seveerss traaf, en
Koorkerkstraat. Segeersstraat en
Markt (ook al blijft de Markt
parkeerterrein, dan is het toch
aantrekkelijk om de "randen' op
nieuw in te richten, zodat, een
aansluiting op het promenadege-
bied ontstaat. Daarbij moeten
ook de mogelijkheden voor fiet
senstalling. terrasjes etc- worden
bezien, aldus b en w)