Openbaar vervoer moet weg uit Middelburgse binnenstad „Officiële opening persleiding door milieu-inspecteur is een lachertje" In september begint aanleg promenade in Lange Delft GEEN BEHOEFTE AAN TOTAAL NIEUWE KUSTWEG WALCHEREN 'STEEN' GAAT 750 JAAR ZELFBESTUUR VIEREN MET UITGEBREID FEESTPROGRAMMA 4 P R O V I NCIALE ZEEUWSE COURANT DINSDAG 20 JANUARI 1976 COMITÉ 'LEEFBAARHEID WAARDE'HEEFT KRITIEK OP DE AANWEZIGHEID VAN DR. ADRIAANSE GEEN PFRSï FIDÏNG plaats is voor de bouw van een alleen ja of nee mogen zeggen tegen ver „GEEN PERSLEIDING ZONDER ZUIVERINGS INSTALLATIE" WAARDE Het comité 'Leefbaarheid Waarde' heeft zich uiterst verbaasd over het feit dat de inspecteur voor de milieuhygiëne in Zeeland, dr. A. Adriaansc, vandaag (dinsdag) de ri oolpersleiding van Yerseke naar de Westerschelde bij Waarde officieel in gel-uilc zal stellen. „Het is gewoon cc» lachertje", aldus de voorzitter van liet comité, ds. G. W. van dc Woord ..Het is gewoon het verplaatsen van rotzooi zonder dat het probleem van de zuivering van het rioolwater me teen doeltreffend wordt opgelost. Neen, gooi het maar in dc Wester- schelde. Voor dc mensen die zich inzetten voor net milieubehoud kan het niets anders zijn dan een niet zo smaakvolle grap dat de inspecteur voor de milieuhygiëne de rioolperslei ding in gebruik stelt". Voor het, comité 'Leefbaarheid Waar de' is het onbegrijpelijk dat de riool- persleiding is aangelegd zonder me teen een zuiveringsinstallatie te bou wen, „Reimerswaail heeft destijds bij Brabant geprotesteerd tegen het feit dal, er door middel van de smeerpijp ongezuiverd op de Westerschelde ge loosd werd", zegt de heer Van de Woord. ,,1-Iet werd een denkfout ge noemd dat er niet meteen op Brabants grondgebied een zuiver ingsinstallatie werd gebouwd. Maar nu maakt Reimerswaa] dezelfde fout door een rioolpersleiding in gebruik e nemen zonder dat er een rioohva- erzuiveringsinstallatie is". Overisens kan men er in Waarde best begrip voor hebben dat zo spoedig mogelijk -en eind moest komen aan het lozen door Yerseke op de Yersekse Moer. Maar waarom was er dan niet meteen een zuiveringsinstallatie bij gepland, •raagt men zich af. De reactie van het Waardese actieco mité is verklaarbaar gezien het feit dat men in het dorp op gezette tijden stankhinder heeft van het lozingspunt van de West-Brabantse rioolperslei ding, beter bekend als de 'smeerpijp bij Waarde'. Het rioolwater van Yer seke komt op dezelfde plaats in da Westerschelde terecht. Daartoe is één van de drie Brabantse Iozingspunten gekooht- Het comité acht het nu niei. uitgesloten dat de stankhinder nog zal toenemen. Br wordt overigens wel gewerkt aan de voorbereiding van de bouw van zon zuiveringsinstallatie. Momenteel is men nog bezig met het bepalen van dc plaats waar deze zou moeten ko men. En ook daar is al heel wat over te doen geweest. Een werkgroep, on der meer bestaande uit vertegenwoor- "igers van gemeenten en waterschap (dat zo3ls bekend per 1 januari 1975 met de zuivering van het oppervlakte water is belast), Is tot de conclusie gekomen dat de westelijke hoek van de Westveerpolder de meest geschikte plaats is voor de bouw van een zuiveringsinstallatie. B. en w. en een deel van de gemeente raad lijken voorshands ook positief tegenover deze plaatsbepaling te staan. Maar niet het comité 'Leefbaar heid Waarde'. De bezwaren van het comité tegen deze plaats zijn drieër lei: men vreest stank- en geluidsover last. Omdat de zuiveringsinstallatie dan op 600 meter van de bebouwing zou liggen. Verder heeft men erop gewezen dat de Westerscheldedijk langs de Westveerpolder een geliefde wandelplaats voor de inwoners van Waarde is eci men acht hel. een weinig verheffend gezicht als men vanaf de zeedijk op de installatie kan kijken. Het comité vond de meest, westelijke punt van de Waardepolder een veel geschiktere plaats, want dan zou de zuiveringsinstallatie op ongeveer an derhalve kilometer van de bebouwing ran Waarde af liggen. De bezwaren en argumenten van het comité spraken de deskundigen van de gemeente en van het waterschap echter niet te zeer aan. Men wees er onder meer tijdens een hoorzitting vorig jaar mei in Waarde op dat binnen een straal van vierhonderd meter geen gevaar bestaat voor stank- of geluidshinder. En men dacht dat het ook heel goed mogelijk is om de zuiveringsinstalla ties door middel van beplantingen aan het oog te onttrekken. Dat, is een zaak die de Waardenaars blijven ontken non, omdat naar hun zeggen wel erg hoge populieren geplaatst moeten worden om 'inkijk' vanaf de ter plaat se hoge Westerscheldedijk te voorko men. Ook is er nog een financieel aspect: de dienst gemeentewerken van Reimerswaal heeft uitgerekend dal. de bouw van de zuiveringsinstallatie in de Waardepolder een verhoging van de kosten (die voorlopig op 6.5 mil- doen worden geraamd) met niim acht ton betekent. Het is namelijk het goedkoopst om de zuiveringsin- s tal'al ie zo dicht mogelijk bij het lozingspunt te leggen. Bovendien is de te bouwen zuiveringsinstallatie be stemd voor het afvalwater van de gehele gemeente Reimerswaal. zodat- men de installatie niet te ver in westelijke richting van het lozing spunt wil leggen. Het gezuiverde riool water zou anders immers weer terug gepompt moeten worden. Naar de mening van hot comité heeft de bevolking van Waarde geen echte inspraak gehad in de plaatsbepaling van de zuiveringsinstallatie. „Die hoor zitting was scbïjninspraak", aldus de heer Van de Woord, „want er zat vreemd genoeg geen enkele Waarde naar in de werkgroep die dc plaatsbe paling heeft voorbereid. Naar onze mening dienen alle mogelijke plaatsen ^oed bekeken te worden. Maar dat heeft de werkgroep niet gedaan. Men heeft zich op één plaats gericht en die is door b. en w. en het waterschap overgenomen. Naar onze mening moet de gemeenteraad de gelegenheid krij gen om een keuze te maken tussen verschillende mogelijkheden en niet alleen ja of nee mogen zeggen tegen dc plaats In de Westveerpolder". Hel merendeel van dc bezoekers van tie hoorzitting bleek overigens tegen de plaats In de Westveerpolder te zijn. Het comité zou best nog eens mei. b. en w. van Reimerswaal willen praten over de plaats voor de zuiveringsin stallatie. „Maar sinds die hoorzitting hadden wij niets meer van het college gehoord tot kort voor het bezoek van de commissaris van de koningin aan! Reimerswaal. Toen kregen we bet ver zoek of we hier in Waarde met de commissaris wilden praten. We heb ben dat toen niet willen weigeren zoals het. comité 'Leefbaarheid Hans- weert heeft gedaan, want we willen niet onwelwillend zijn. We willen mee denken en meepraten", aldus ds, Van de Woord. Bezwaren De heer A. W. Duvekot van de techni sche dienst van het waterschap 'De brede watering van Zuid-Beveland' vertelt het meest voor de Westveer polder te voelen. „Er kleven techni sche bezwaren aan dc meer westelijk gelegen plaats in de Waardepolder". zegt hij. „Het is het best om de zuivering zo dicht mogelijk bij het lozingspunt te. hebben". Volgens dc heer Duvekot zul een goed functione rende zuiveringsinstallatie als men er met zijn neus bovenop staat al prak tisch geen stank opleveren en zeker niet op een afstand van zeshonderd meter. Ook acht hi.i het alleszins mo gelijk om de installatie door het aan brengen van groen aan het oog te onttrekken. Volders directeur gemeentewerken D. L. M. Huissoon zijn er echter nog wel comn-om;ssen denkbaar, zoals bij- voorbee'd aan de andere kant van de dijk in de Westveerpolder .Haar zou ik de mening van het comité wel eens over willen horen", aldus de heer Huissoon. band met de gemeentelijke herin deling ging het hele plan de Ijskast in. In 1972 bracht een daarvoor ingestel de commissie een rapport, uit over verwerking van rioolafvoerwaler in Reimerswaal. Toen werd in verband met de centrale zuivering alsnog gead viseerd om het lozingspunt bij Waar- do te leggen. De aanleg van de rioolpersleiding Yer- seke-Waarde (tien kilometer lang) werd november 1974 aanbesteed. De werkzaamheden begonnen 15 januari. De kosten bedragen in totaal zo'n vijf miljoen gulden. Overigens is het thans nog niet zo dat al het afvalwater van Yerseke nu via' de persleiding zal worden geloosd^ Yerseke locsae op de Moer 5.000 inwonerequivalenten (i.e.'s) rioolwater van de bevolking en 17.000 i.e.'s var de industrie. Van die hoeveelheid in dustrieel awalwater zal voorlopig nog voor 7.000 i.e.'s op de Moer geloosd worden. De gemeente Reimerswaal heeft er samen met het. waterschap tijdig iets aan willen doen, maar be zwaren tegen de aanleg van een nieu we afwatering voor de Molenpolder werden door gs. gegrond verklaard^ zodat, ei- vertraging in de zaak is gekomen. De bedrijven In de Molen polder dienen nu zelf van htm afval water voor te zuiveren. Da.n zal op nieuw bekeken worden of de nieuwe afwatering kan worden aangelegd. Tot dan zal de persleiding Yerseke-Waarde slechts voor twee-derde van de capaci teit worden gebruikt. Al in 1962 overwoog het voormalige gemeentebestuur van Yerseke iets aan het rioolwater te doen. Toen werd de; oouw van een rioolwaterzuiveringsin stallatie overwogen, maar dat idee liet men het jaar erop varen, vanwege de nadelige invloed op het polderwa- fcer die hef. effluentwater van de in stallatie zou kunnen hebben. Lozing op het; kanaal door Zuid-Bevelatid werd niet toegestaan en men wilde niet op de Oosterschelde lozen m verband met de oester- en mosseicul- tuur. Tegenwoordig mag er al geen rioolwater meer op de Oosterschelde worden geloosd. Uiteindelijk werd in' 1964 besloten een persleiding te leg-1 gen, die aan zou sluiten op die van Kniiningen. Dit om te voorkomen dati een nieuwe kruising met de zeewering zou moeten worden gemaakt. Men wenste toen geen gebruik te maken van het lozingspunt van de Brabantse persleiding bij Waarde, omdat er van zijde sterke bezwaren 'be tegen de Brabantse lozing. Ini Kamerleden praten in Middelburg over toekomst onderneming MIDDELBURG „Van wie is de onderneming in de toekomst: van kapitaalverschaffer of van de werkne mer" is het motto van een informatie ve bijeenkomst, die de afdeling Zee- lar van het NTVE donderdagmiddag 1!) februari in Middelburg belegt. Voor de behandeling van het vraag stuk zijn de tweede, kamerleden J. C. Th; van der Doef (pvda) en drs. G. M. V. van Aardenne wduitgenodigd De bijeenkomst wordt gehouden in de kantine van de Vitrite-fabrick en gint om 16.no uur. De NIVE fde Nederlandse Vereniging voor Management) heeft de politici gevraagd cm bijdragen te leveren aan een gedachtenwissehng vanuit hun ei-, gen politieke opvattingen. Men heeft ze ook gevraagd zoveel mogelijk ande re politieke kwesties buiten beschou wing te laten om het leerzame aspect van de bijeenkomst te garande ren. Het busstation op het Plein 1940 in het centrum van Middelburg, dat op de nominatie staat om te verdwijnen (Foto PZCj. (Slot aan pagina 1 krijgen fiets en bromfiets meer mogelijkheden dan bet autover keer Overeenkomstig het uit 173 daterende rapport- "Fietsen in de binnenstad' wordt onder meer eer speciale noord-zuid-verbindïng «ooi (brom)fietsen voorgesteld, via het tracé Seisstraat. Kromme Weele, Schuiffelstraat. Pottenmarkt. Plein '40, Gortstraat, Vhssingsestraat. - er wordt een duidelijke scheiding gemaakt tussen verkeersaders (stroomstraten of tangenten) en 'verblijfsgebieden', waarbij het straatprofiel een belangrijke rol speelt. 'WoonTren' Als 'verblijfsgebieden' worden straten en pleinen beschouwd die geen functie - -• - J- ttrt-oorcaf-arilrVeljne. Daarbij kan onderscheid worden ge-1 maakt tussen winkel- woon- en be-1 drijfs; sn. waar in principe gemoto riseerd verkeer ontwikkeling van de' andek-ke mz-c-ten hierover wordt overwogen om op iangere "ermijn over te ga— tot d: aanwijzing van 'woorer.en' "aar de voorrang van voetgangers en spelende kinde-e: bo-1 ven de auto wordt vastgelegd; - Er moeten par'-ver o ie'i"-- den geboden worden die direct vanaf de tangent ontsloten zijn zoals Vlissings Bolwerk, Hof van Tange en het terrein Kousteensedijk met aanvaardbare loopafstanden naar het centrum; Belangrijk zijn maatregelen om de grote parkeerterreinen in hel cen trum Markt, Damplein, Walplein, en Zusterplein bereikbaar te houden. In het circulatieplan kan rb> Markt vice versa 'oerai kt v Het Damplein is via de Dam en' de Rotterdamse Kaai verbonden, met de 'kaairoute Deze hootdom- sluitingen van de twee grootste, parkeerterreinen in de kern van de binnenstad vormen lus gesloten; lussen'- Voor de onderlinge verbin-j ding van de beidt terreinen wordt I gekozen voor een eenrichtingsrou-j te vanaf de Markt via Bachtenj Steene, Korte Burg. Balans, St,.- Pieterstraat naar hef, Damplein. In het plan is nog een aantal 'secun daire' eenrichtingsverbindingen toegelaten om de 'winkel-, werk en woonfunctie' van de binnenstad zo min mogelijk aan te tasten. Dal, is vooral bedoeld om de Vlas- markt bereikbaar te houden. Con sequentie is dan wel een doorkrui sing van het voetgans de T-anceviele door 1 seerd verkeer. De Vlasmarkt zal in de nieuwe opzet niet meer vanaf de Markt voor het autoverkeer bereikbaar zijn. 'vertes Het verkeersplein zal op 23 februari tloor de gemeenteraad worden behan deld B en w rfelk-n voor het plan vas te stellen als uitgangspunt voor hot verkeersbeleid in de binnenstad. Daaraan vastgekoppeld wordt het voorstel om in september te beginnen niet de aanleg van een voetgangers- promenade in de Lange Delft. Het plan zal overigens op 9 februari In al zijn mogelijke variaties ter discussie staan tijdens een in de Schouwburg te houden openbare informatie- en overlegbijeenkomst. B. en w zeggen open te staan voor suggesties die tot andere oplossingen of aanpassing van, st.indnunten kunnen leiden. 'Mens in beeld' stadhuis Hulst HULST In de burgerzaal van het stadhuis van Hulst is tot en met 31 januari de tentoonstelling 'Mens in Beeld' te zien. Er hangen ongeveer 20 schilderijen van Nederlandse schilders die zi.fn geïnspireerd op de mens in zijn dagelijkse omgeving. De collectie 'Mens in Beeld' werd in- opdracht van het ministerie van erm samengesteld door een projectgroep bestaande uit, Rein Dool, Pieter Hoi- stein, Else Mulder, Ko Sameel, Hans Schrijen en Hans Sizoo. De presenta tie werd verzorgd door de Nederland se Kunststichting, die de collectie ook in de circulatie brengt.. Er is werk te zien van onder meer Klaas Gubbels, Harrie Dister, Fer Hakkaart, Jan Wes- sendorp, Olaf van der Beek. Herman Gordijn Een Arie van Gesst. De ten toonstelling is toegankelijk tijdens de kantooruren en bovendien op zaterdag en zondagen van 15-17 uur. Bijeenkomst NKV in Sas van Gent De industriebond NKV afdeling Sas van Gent en de vrouwenvereniging van het NKV te Sas van Gent een bijeenkomst in zaal "Planetarium" te Sas van Gent. Er is onder meer bingo gespeeld. Gewestelijke raad Landbouwschap Voorkeur verbetering bestaande wegen VLISSINGEN In een brief aan de fractievoorzitter van de provinciale staten van Zeeland stelt de gewestelij ke raad voor Zeeland van het Land bouwschap, dat er geen behoefte be staat aan een praktisch totaal nieuwe weg langs dc kust van Walcheren: ..maar dat middels verbetering van bestaande wegen en rondwegen rond de dorpen dc knelpunten kunnen wor den opgelost". De Gewestelijke Raad geeft in de brief zijn visie op de conclusies en aanbevelingen van de nota verdeelweg Walcheren- Uit nadere informaties is de raad gebleken, dat voor het. tracé van de BIJEENKOMST WERKGROEP EX-RIJKSGENOTEN BRESKENS Donderdag komt. de werkgroep begeleiding ex-rijksgenoten in Breskens voor de tweede maal bijeen in de kantine van het woon oord 'Het Haventje' te Breskens. Tijdens deze bijeenkomst zal nader worden bekeken hoe de verschillende subwerkgroepen met betrekking tot integratie, werkgelegenheid, vorming en recreatie het beste kunnen functio neren. Feestuieek aan 22 tot en met 29 juni Ruim 20 organisaties doen mee aan feest SINT-.TANSTEEN Omdat het dit jaar 750 jaar geleden is, dat „De Heerlijkheid van Sint-Jan ten Steone en Inghelosenberghe" zelf- bestuur verkreeg, is maandaga vond ->p initiatief van wethouder R. J. Eeman in het verenigingsge bouw te Sint-,lansteen een eerste oriënterend gesprek gehouden met betrekking tot dit historisch gebeuren. Op deze bijeenkomst waren een zestigtal belangstellenden aanwe zig. Ze spraken in eerste instantie de wens uit, dat dit unieke feit feestelijk moet worden her dacht. Een twintigtal Steense verenigin gen gaf zich op om aan dit feest mee te werken. Uit iedere vereni ging zal een afgevaardigde zitting nemen in een te vormen overkoe pelend orgaan, waarbij ..het moge lijk is, dat één persoon verschil lende verenigingen vertegenwoor digt. Men wisselde uitvoerig van gedachten over de periode van het jaar, waarin het feest zal worden gehouden. Daarbij werd het vor en tegen rond de seizoen werkzaamheden, vacanties van de leerlingen van de scholen en van de bouwvakarbeiders, de plaatse lijke kermis en dergelijke tegen elkaar afgewogen. Tenslotte werd overeengekomen, dat het feest als buitengebeuren zal gevierd worden van dinsdag 22 tot en met dinsdag 29 juni. Het feest zelf zal bestaan uit het spelen van een voetbalwedstrijd, toneel- en zanguitvoeringen, een wielerwedstrijd, het houden van een historische optocht, schut ters- en biljartwedstrijden, jeugd- spelen, een zeskamp, vendelzwaai- en, evenementen in een feesttent, het houden van Bruegheliaanse feesten, muziekuitvoeringen, het houden van een braderie, uitbeel den van oude ambachten en der gelijke. Ook de financiële zijde van de feestelijkheden werd aangesne den. Gedacht werd aan een start- bijdrage van de deelnemende ver enigingen her. op touw zetten van een loterij, bijdragen van bedrij ven. provinciale en gemeentelijke subsidie, het uitgeven van herden kingsboekjes, stickers, tinnen her- denkingsborden met het wapen van SintJansteen. Ook werd de wens uitgesproken zoveel mogelijk de Vlaamse stre ken bij dit historisch gebeuren te betrekken'. De VVV van Hulst zal" worden aangezocht aan het Steense feest de nodige aandacht te schenken. De heer D- M. Hol- laard uit Hulst zegde de gevraag de medewerking ogenblikkelijk toe. Wethouder Eeman deelde verder nog mee, dat de heren Blom- maert van bouw- en woningtoe zicht, bibliothecaris Gilhuys en de ambtenaar van sportzaken Seg- hers het Steense streven om het feest zo luisterrijk mogelijk te maken zullen steunen. verdeelweg slechts voor ongeveer 25 procent gebruik kan worden gemaakt van bestaande wegen, .-zodat over een lengte van niet minder dan 75 procent een voor de landbouw uiterst schade lijke geheel nieuwe weg moet worden aangelegd, die in hoofdzaak bestemd is voor recreatief verkeer gedurende drie maanden per jaar". De landbouw pleit aldus de raad voor enkelbaansuitvoering middels verbete ring van de bestaande wegen- De raad stelt dat. tegen uitvoering als autoweg overwegende bezwaren bestaan, daar hierdoor de bedrijfsvoering ernstig I wordt gehinderd, gezien het feit dat het landbouwverkeer geen gebruik mag maken van deze weg. hetgeen voor vele bedrijven belangrijke omrij- schade tot gevolg heeft. Verder al uitvoering als autoweg meer grond opeisen voor het maken van parallelwegen, hetgeen strijdig is met. de belangen van de landbouw, aldus de brief De gewestelijke raad is tenslotte van mening dat voor de kuststreek van Walcheren geen enkele behoefte be staat aan een autoweg. Voor een gebeid waar de onderlinge afstanden tussen de dorpen zodanig zijn dat ze voor vakantiegangers geen enkele rol spelen en ook voor het zakelijke ver keer geen bijzondere problemen ople veren kan de noodzaak voor een auto weg naar de mening van de landbouw niet worden aangetoond Met het maken van rondwegen rond de dorpen kan de gewestelijke raad zich in principe verenigingen met, dien verstande dat hiervoor tracë's worden ontworpen die zo weinig mogelijk landbouwgrond in beslag nemen, het geen thans niet steeds het geval is, en over deze tracé's tijdig overleg plaat6 heeft met. de georganiseerde land bouw. Voor Koudekerke acht de raad de noodzaak voor een rondweg niet aanwezig, hetgeen mede inhoudt dat de aanleg van de secundaire weg S 14. waartegen de landbouw steeds be zwaren heeft aangevoerd, kan verval len Een goede verbinding tussen Mid delburg en Vlissinsen kan worden be reikt door het volledig vierbaans ma ken van de Nieuwe Vlissingseweg. aldus de brief, waarin voorts wordt genoemd: Met verbetering van de bestaande wegen kan uiteraard worden inge stemd; Tegen een gedeeltelijke vervanging van de wegvakken Westkapelle Zoutelande en Zoutelande - Bigge- kerke bestaan dezerzijds ernstige bezwaren. Ook hier dient uitslui tend middels reconstructie te wor den gewerkt. In afwachting van- een uitspraak over de Dammenweg kan dezer zijds de noodzaak tot verbetering van het wegvak nabij Serooskerlre worden onderschreven. Zoals reeds eerder gezegd bestaan tegen de aanleg van rondwegen, mits deze op voor de landbouw aanvaardbare wijze worden getra ceerd. geen bezwaren Zodra de resultaten van een onder zoek voor een eventuele rondweg bij Westkapelle bekend zijn, zal de raad daarover gaarne worden geïn formeerd teneinde zijn standpunt te kunnen bepalen. De voorgestelde verbinding Vrou wenpolder - Oostkapelle middels j gebruikmaking van de Kleine Put- weg heeft devolledige instemming van de landbouw- Uiteraard zullen bepaalde voorzie ningen eerst kunnen worden getrof fen nadat een beslissing is geno men over de aanleg van een even tuele Dammenweg. Daarbij zij aan getekend, dat de landbouw ziin I zwaren tegen de voor deze w„g I geprojecteerde tracé's handhaaft. Een tracé voor een verbinding Veersegatdam - VTissingen dient eerst te worden overwogen nadat vaststaat dat de Dammenweg niet zal worden aangelegd. Om thans voorstellen te doen voor genoemde verbinding acht. de gewestïjke raad weinig zinvol. REEKS INGRIJPENDE WERKEN EN MAATREGELEN IN MIDDELBURG HOOFDWINKELSTRAAT MOGELIJK NOG VOOR DE 70MF.R AFGESLOTEN MIDDELBURG Op korte ter mijn zullen in het kader van het 'verkeerscirculatieplan' voor de Middelburgse binnenstad een aan tal omvangrijke werken en maat regelen worden voltooid of uitge voerd. die belangrijke veranderin gen in de binnenstad tot gevolg hebben. Het door b en w van Middelburg gelanceerde 'uitvoe ringsplan' ziet er als volgt uit: aanleg tweede fase van de 'noord-zuid-tangent': Dit werk is in uitvoering en za.l in juli dit jaar in gebruik kunnen worden genomen; bouw van Geerebrug en recon structie Koestraat Hoogstraat: De Geerebrug (over de binnen gracht) wordt naar verwachting in juli dit jaar opgeleverd- Met. de reconstructie van Koestraat en Hoogstraat kan naar ver wachting in september worden begonnen. Het wachten is onder meer nog op een sloopvergun ning. Tegelijk met dit werk wordt een bushalteplaats in de Koestraat aangelegd: Verkeersmaatregelen in ver band met de afsluiting van dc Lange Delft: Het is de bedoeling om uiterlijk 1 sentember. De datum waarop men met de aanleg van de voet gangerspromenade in de Korte Delft wil beginnen) een pakket in grijpende verkeersmaatregelen in werking te laten treden. Het is ook nog mogelijk dat deze maatregelen en dus ook de afsluiting van de Lange Delft nog voor het zomerseizoen, worden uitgevoerd. Wordt; in het verkeersplan de in gangsdatum van 1 september ge noemd, in hun begeleidend raads voorstel laten b en w blijken de afsluiting en bijbehorende ver keersmaatregelen, overeenkom stig de wens van de meerderheid in de gemeenteraad, al voor het zomerzeizoen tot stand te bren gen. De nodige verkeersmaatregelen zijn: dubbel verkeer (nu eenrich tingsverkeer) in de Lange Noord- straat- tussen Stadhuisstraat en de Markt (als hoofdontsluiting van de Mark); afsluiting voor gemotoriseerd verkeer van de noordzijde van de Markt (om doorgaand verkeer te weren): omdraaien van het eenrichtings verkeer in de Bach ten Steene; invoeren van eenrichtingsverkeer in de Korte Burg; omdraaien van het eenrichtingsverkeer in de St- Fieterstraat, de Bleek en St-Joris- straat; invoeren va.n dubbel ver keer in de Groenmarkt, en Onder de Toren (om het Walplein parkeerplaats te bereiken); af sluiting een deel van de Koorkerkstraat; invoeren van eenrichtingsverkeer in de St-B baragang en de straat- Fietsterkeer .Met deze wijziging hangt, samen dat ook voor het fietsverkeer maatregelen moeten worden ge troffen omdat, als uitgangspunt, ook in eenrichtingsstraten dubbel fietsverkeer is toegestaan. De be doeling is om in de tegenrichting een aanliggend fietspad te vor men". aldus b en w. aanleg promenade Lange Delft: Zoals gezegd is het de bedoeling hiermee in september, dus na het toeristenseizoen te beginnen. Het werk moet voor de sinterklaaspe riode (ongeveer 15 november) ge reed zijn B. en w: „Een bijzon der krappe periode, doch de aard van de Lange Delft laat weinig ruimte meer"- verplaatsing van het busstati- on Plein '40: Voorafgaande aan het. instellen van een noord-zuid-fietsroute is het aan te bevelen aldus b en w het Plein '40 als busstation te ontruimen. De vervangende halteplaats Koestraat is dan reeds beschikbaar; verkeersmaatregelen voor af sluiting Langeviele. Het pakket maatregelen om de Langeviele ais promenade in te richten, is minder ingrijpend. Het omvat onder meer: omdraaien eenrichtingsverkeer in de Zuster straat. invoeren eenrichtingsver keer in de Gortstraat en ver keersmaatregelen op Plein '40: aanleg promenade Langevie le: Dit werk zou in 1977 moeten worden uitgevoerd; inrichten van de noord-zuid- fietsroute: Dit werk is thans in onderzoek genomen om de kredietaanvraag voor te bereiden; Langere termijn Het 'uitvoeringsplan' omvat voorts een aantal maatregelen en voorzieningen op langere termijn. Dat zijn ondermeer: Vervanging van de Noordbrug, vervanging van de Beatrixbrug (een belang rijke schakel in de nieuwe 'kaaien- route' naar het. Klein Industrie terrein en naar de richting Veere. die echter ongeschikt en gevaar lijk is voor zwaar vracht- en toekomstig busverkeer). recon structie van het busstation Los- kade (in verband met de ophef fing van het busstation P'ein '-mi. de reconstructie vanaf het Plein '40 (als het busstation is opgehe ven moet dit olein een nieuwe ftincfie in het tv'nnenstadssebeu- ren' kriisen). uitbreiding van het promenadeeebied. waarbij ge dacht. wordt, aan de Gravenstraat. Sint-Janstraat. Seveerss traaf, en Koorkerkstraat. Segeersstraat en Markt (ook al blijft de Markt parkeerterrein, dan is het toch aantrekkelijk om de "randen' op nieuw in te richten, zodat, een aansluiting op het promenadege- bied ontstaat. Daarbij moeten ook de mogelijkheden voor fiet senstalling. terrasjes etc- worden bezien, aldus b en w)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 4