4 Nieuw 'drieluik' bij het werktheater FRITS LAMBRECHTS ZWAMDE IN VLISS1NGEN WAT TE VEEL De aanhouder wint Sabbat op zondag? De storm van 3 januari Werken op zondag Hoge mrdanpelprijzen Goede raad Opgedrongen isolement?" De exploitatie van de angst Keien, kneuzen en kabouters PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT MAANDAG 19 JANUARI 1976 KUIPERSPOf JRTTH EATER MIDDELBURG 'H.1I Werktheater Middelburg' in 'De Dienstlift' vim Horold Pinter mot J.lcque.i /nenVwwn en Kees Elonbnas; "Karei' 'van Slawoimr Mronjk met Gorard BniJorM, Jun vnn Tillt'Ken on Jncquus Jnoolwon en 'Strip, toivse' vun Mroswk mot Jiicquos Jacobson cn Jan vun TlKgelon. Bogle: Ad van Noort. Het Middelburg» Werktheater roert zich en clat. bepaald niet zonder verdiensten. Al enkele seizoenen nu zorgt het. voor een vrijwel con stante zaterdagbezotting van het Kui- perspoorltheatèr waarhij heel wat ver schillende groepen uit de wat meer progressieve hoek van het. liefhebbers- legioen in staat worden gesteld om te spelen en dat. is op zich en qua or ganisatie al heel wat. Werktheater spee2t ook zelf en tekent per seizoen voor een aantal voorstellingen waar mee duidelijk wordt gemaakt hoe in eigen kringen over modem, althans enigszins modern, theater wordt ge dacht. De seizoenpremière van zaterdagavond1 heelt nog eens onderstreept hoever men met enthousiasme wil. inzicht en de technische en artist ieke steun van 'n beroepstoneelman als Van Noort kan "en zal kunnen) komen, Er zal op de goede kanten van deze première zeker een en ander af te dingen zijn, tenslot te was men er niet. helemaal echt klaar voor, maar dan toch blijft een resultaat, dat overduidelijk maakt, hoe de koers is. Van Noort en zijn ensemble hebben ditmaal gekozen voor wat. ik het semi- actuele moderne theater zou willen noemen: éénmaal Pinter, tweemaal Mrozek, te zamen drie stukken die nog zeer op toneelmatig'spelen'* zijn ge richt. Ze zijn niet heel onbekend en zouden voor wie aan indelingen hecht en er geen probleem van maakt zeer in het algemeen te spreken ie rubrics- ren zijn onder 'het absurdisme in de! eigentijdse theaterkunst'. Ik zeg met nadruk 'zouden', want de uitdrukking vertelt mij te weinig en is met evenveel vlug gemak te ontken nen. Toch houdt men het vrij algemeen op het absurdisme. Waarom? Waar schijnlijk omdat in het werk van Pin ter zowel als in dut van Mrozek de ogenschijnlijke absurditeiten voor het opscheppen liggen- Beide auteurs heb ben gemeen dal ze uitgaan van een 'geslaagdheid' in de werkelijkheid. Ze beschrijven die werkelijkheid op een wisselend plan. Een van die lagen kan men zonder veel kans op tegenspraak 'het absurde' noemen, maar het is geen verschijnsel op zich, het. ligt niet los ten opzichte van de veel grotere rest. waar zowel Pinter als Mrozek overgaan tot een isolering van dat, element ontstaat een beeld dat men niet. als alledaags zal herkennen: het is wat vreemd, mis schien belachelijk, ontloopt, de werke lijkheid, maar tipt er wel degelijk aan. Zo wordt uiteindelijk niet de absurdi teit op zich gepresenteerd, omdat door de directe zeggingskracht van beide schrijvers niet het vreemde maar juist het zo alledaagse plotseling absurd lijkt. In zo'n situatie kan meacvrij vér- en diepgaande dingen over het le ven zeggen en Pinter noch Mrozek schromen dat te doen. Pinters "Dienstlift' is een pure con- frontatieschets tussen twee mensen die op het punt staan een niet al te licht karwei op te knappen. Ze wor den gemanipuleerd, krijgen orders en moeten een draaiboek voor het 'kar wei' afwerken. Pintor drijft in een knappe dialoog de beide mannen naar elkaar toe om duidelijk te maken hoe ver ze in feite van elkaar af staan. Dat ze aan hun eigen werk tenslotte onder zullen gaan is zeker ten opzichte van de meest in her, leven geïnteres seerde man van het begin af duide lijk. De tussenliggende fase is evenwel veel belangrijker dan die van de (rudi mentaire) 'ontknoping'. In die fase maakt Pinter een en ander duidelijk over mens. samenleving, karakters. Hoewel er af en toe al te duidelijk wat bleef hangen', maakten Jacques Jacob- sen en Kees Elenbaas een zeer aan vaardbare "Dienstlift', in de droog- econornische zetting die het stuk moet hebben. Ik geloof dat met name deze nummer één van het drieluik van het Werktheater nog wat aan kracht zal moeten winnen om van een geheel gave creatie te kunnen spreken, ik geloof zelfs dat. het voor het daaraan toe is méér dan zo maar enkele malen heel intensief doorspeeld zal moeten worden. De aanzet is er in elk geval en méér dan dat. Mrozek hoort, eerder dan Pinter zelfs. tot. mijn favoriete toneel schrijvers. Hij weet vaak een meeromvattend beeld in alle simpel heid te treffen, maakt, ook veel inten siever gebruik van echte toneelmidde- ien en past die middelen geheel in de sfeer van absurditeit die zijn werk cp weg naar de kern van de werkelijk heid eigen is. Mrozek wordt, nu overal ter wereld, veei gespeeld. Hij is een auteur hier in Nederland eigenlijk al jaren; repertoire maakt en houdt bij ge schappen die het niet raar vinden om ook na de rage van enkele jaren ge leden nog iets aan eenakters te doen. In het. begin van de 'Nederlandse door braak' heeft vooral de toneelwerkgroep Proloog in en buiten de scholen op vaak treffende wijze mede gestalte ge geven aan de vruchten van dit Pools- Italiaanse schrijftalent. Ik geloof dat Van Noort in zijn korte inleiding op het werk van deze schrij ver (programma) een juiste verbin ding legt naar Mrozeks tekenwerk (al klinkt, en staat "karikutarist" wat vles- jes». Mrozek ontleent inderdaad een heleboel kracht aan de evocatie: het in gedachten oproepen van wat In tekst en beeld verzwegen is. Dat levert! soms aanzienlijk meer spanning en mo gelijkheden op dan een al te nadruk kelijke omschrijving der dingen. Ook Mrozek houdt het bij confrontatie.' schetsen: mensen die elkaar niet ken-l nen worden in een niet alledaagse si tuatie tegenover elkaar gezet en ze! moeten vooruit. In 'Karei' is het een oogarts die een' grootvader en een kleinzoon- niet al tc- slim maar wel gewapend, op bezoek krijgt, zijn bril kwijtraakt (zo zoetjes! 3an een historisch gegeven) en in die! hulpeloosheid ook nog moet trachten, het schroeiend lood uil zijn klamme le den te houden. Het. aanvankelijk pro test, van deze geestelijk heel wat beter gesitueerde gaat teniet, zodra het vege, lijf in gevaar komt. en er treedt ten' leste zelfs een collaboratiesituatie op. De arts wordt medeplichtig aan grol geweld. Mrozek ontloopt de creatie van typetjes j geenszins maar het. is zeer de vraag of het. ook zijn bedoeling is dat zijn per sonen men make daar nimmer 'figu ren' van!) ook in de typetjesmakerij moeten blijven hangen. In l'eite ont kwam alleen Jacques Jacobsen (de kleinzoon) aan dat gevaar, Jan vun Tingelen kwam als grootvader helemaal niet over en bleef altijd nog zo'n dertig jaar Jonger dan de oogarts (Gerard Bayens) die dét ook niet helpen kan, maar wél dat er te weinig afgetekende 'ommezwaai' zat in zijn vrij plotselinge I ontwikkeling van superieure intellec tueel naar haasjesbange medeplichtige. I I A feruit de beste uitvoering kreeg - een zeer uiteenlopende handelwijze toch uitkomen bij hetzelfde resultaat: knikken voor de macht met iets van vrijheid alleen maar als ideaal, hoog boven hun zwevend, ongrijpbaar, al is de mond er nog zo van vol. Jacques Jacobsen en Jan van Tiggelen gaven deze duik zonder einde treïfend ge stalte. sterk genoeg om te kunnen overtuigen. Zoals gezegd: een avond die nog niet helemaal af was en die eigenlijk nog teveel elementen van de gene rale repetitie-met-publiek bevatte. Van Noort. had naar alle waarschijnlijkheid gelijk toen hij er aan dacht om van deze première een vóórpremière te ma ken, nl zal men er onmogelijk in kun nen slagen om in de ene week die daar tussen zou zitten, zoveel verder inge speeld l;e raken om er een heel gave avond van te maken. Het was wellicht beter geweest om een klein maandje te wachten, hoewel daar ook bezwaren aan zullen kleven. Ondanks dat: geen avond om spijt van te hebben, verre van dat Alleen werd er te verlokkend met een voorproef van erg goede din gen gezwaaid om alle goeds niet met een te willen hebben, een eigenschap die naar merr zegt mensen ;(en dus ook deze mens) niet geheel vreemd is. Opvallend góede zaken waren nu al een zeer strakke, zuinige regie voortreffelijk debuut van de man van wia in dit programma een duidelijke hattrick wordr verlangd: Jacques Ja cobsen. in alle eenakters op een sleu- telpost. Het Middelburgs Werktheater Iaat het niet bij deze ene uitvoering. Op een aantal volgende, nog nader aan te kondigen, zaterdagen wordt dit pro gramma herhaald. Er was voor hét optreden van de 'thuisploeg' zaterdagavond terecht een grote belangstelling. Het Kuiperspoort- theater dat anders met zestig man best. vol zit. moest nu meer dan honderd be langstellenden herbergen en dat bete kende dat er mensen moesten staan. Ze deden dat kennelijk graag, want. zeer standvastig. Misschien een be wijs temeer dat. bet Werktheater goed m de markt ligt. o. Op 14 februari 1972 begon ik m'n actie ter beveiliging van het kruispunt Rijks/weg - Brieversstraat - Brievers weg. nabij de Oude Barreere, te Eede. Aan verschillende instanties deed ik het verzoek om stoplichten te plaatsen, nabij de Oude Barreere. En dit onder het motto: veel vragen om weinig te krijgen. Veel tijd en geld heeft, mij deze actie gekost. Steeds opnieuw diende ik verzoeken in, en steeds opnieuw kreeg ik nul op het rekest. Totdat enige maanden terug, mij het bericht, ter ore kwam, dat er waarschijnlijk stopborden geplaatst zouden worden, nabij de Oude Bar reere. En inderdaad, op 13 januari zag ik ze staan, de stopborden. Maar nog belangrijker en waar ik steeds om gevraagd had. was, de snelheidsbe perking (70 km) nabij dit kruispunt, op de rijksweg M&ldegem-Aardenburg. En nu maar hopen dat de automobi listen zich hieraan zullen houden. Na de vérharding van de brandgangen en de verbetering van het wegdek van de Brieversstraat, is nu ook deze zaak voor inij afgedaan. Het bewijst dus wel dat. je ook als met-raadslïd wat kunt gedaan krijgen, in een gemeente. Ook al gaat dat niet altijd even gemakkelijk. H. C. A. van Rie, Mgr. De Backerestraat 23, Eede (ADVERTENTIE) een miljoen gulden aan prijzen Te winnen In de Nationale Puzzelaktle t.b.v. Nationaal Fonds Sport Gehandicapten. qua tekst en vooral ook in voordracht zijn erg goed. Eindindruk van het programma 'Van embryo tot politicus', dat de cabaretier zaterdagavond samen met de voortreffelijke pianist Wim van de Meerberg in een bijna overbezet Vlissings Vestzaktheater bracht. 'Van embryo tot politicus', een (hier en daar) geestig en muzikaal program ma, dat weliswaar van zorg en vak manschap getuigt, maar helaas niet zo avontuurlijk beweegt, op al gebaan de wegen als verwacht mocht worden. O jawel, er zaten echt. wel goede en grappige vondsten in. maar meest een te weinige diepgang in de conférences, of harde getuigenisseri als men wil, hielden die spanning maar zelden ste vig in de greep en neigden maar al te vaak naar het zij het iri een andere vorm gegoten al bekende. Bijvoorbeeld die 'act' van vader met feestneus en -hoedje, die zijn pas ge trouwde. maar al zwangere dochter nog net voor het scheiden van de markt goede raad (is duur. dat blijkt) wil meegeven; de kersverse schoonzoon heeft 't gedaan, da's zeker. Ergens toch een (te) bekend gegeven, maar met een goede mimiek kan een hoop- -gedaan 1 worden. Of dat interview met Vondeling, gestoken in een Indonesisch pakkie. net terug van een staatsbezoek aan Soe-har-to. waarbij alleen maar bovén- aan stond: schransen, liefst zoveel mo gelijk. Nog een voorbeeld: die oude Rome-klant over abortus. Flauwe en onbenullige (maar mis schien moet dat Juist) schetsen, door spekt met oeverloos gezwam, tot ver velens toe. Maar ook nu weer: een goede voordracht maakt veel goed. Nee, dan de liedjes. Hoe zijn die? Knal! Lambrechts weet bijzonder goed zijn gevoelens en emoties met zijn volumi neuze. wat rauwe stem, in de muziek te vertolken. De eerste negen maan den', De tragiek van de alimentatie Uit één der ingezonden stukken over dit onderwerp blijkt nog eens dat de; zondagsheiliging vooral voortkomt uit de opstanding van Christus. Er is verbazingwekkende waarheid die zich snel verspreidt en laat zien dat hierin een vergissing schuilt. Onder andere de Oxford University Press publiceert in hun Companion Bijbel een kolom die dit bewijst. Een tekst die hierin centraal staat is Matth 12:38-40. waar in Christus als enig bewijs voor zijn Messiasschap de tijd die hij in het graf zal blijven geeft,. Namelijk 3 dagen en 3 nachten. Verder spreken nog vele teksten over deze periode namelijk Marcus 8:31, 9:31; Matth. 27:63, Joh. 2:19-21. Aan de hand hiervan kunnen we pre cies bepalen wanneer Christus op is gestaan, namelijk drie dagen en 3 nachten nadat hij in het graf is gelegd. Volgens de Bijbel Matth. 27:46-50. Mare. 15:34-37 gaf Christus de Geest omstreeks het 9de uur ofte wel 3 uur 's middags. Verder leest men dat hij voor zonsondergang werd begraven. Volgens de teksten Mare. 16:2, Luc. 24:1. Joh. 20:1; waarin ver teld wordt dat de vrouwen bij het graf kwamen. Er is overigens nog een uiterst belangrijke tekst die bewijst dat er in die week 2 sabatten waren. Deze komt echter is geen enkele Ne derlandse vertaling naar voren. Al leen de Engelse vertaling van Ferrar Fenton is hier correct. Matth. 28:1 geven de meeste vertalin gen weer als .na de Abaf, Dus enkel voud. maar in het oorspronkelijke Grieks staat het in het meervoud. Fenton verteelde correct als .na de sabatten". Volgens Marcus 16:1 kochten Maria Magdalena en baar gezellinnen hun specerijen pas nadat de Sabbat voor bij was. Zij konden ze pas later bereiden. Maar na het gereedmaken rustten zij op de Sabbat na het gebod. Luc. 23:56. Na bestudering van deze twee teksten is er maar één verklaring mogelijk. Na de grote jaar lijkse Sabbat donderdag; dus, kochten en bereidden deze vrouwen op vrijdag hun specerijen en rustten vervolgens op de wekelijkse Sabbat. Een vergelij king tussen deze twee teksten bewijst dat er in die week twee Sabatten waren met één dag ertussen- Anders spreken de teksten elkaar tegen. Uit dit alles blijkt dus dat de Goede Vrijdag- Paaszondag traditie niet vol gens de Bijbel is, en dat de belang rijkste grondslag vor de zondagshei liging is weggenomen. W. de Voogd. Vlissingen. (Discussie gesloten) blues'. 'In een bronsgroen spijkerbed'. "Er drijft een condoom voorbij' en 'Vrolijk lied in een ziekenhuis': alle maal nunyners, voortreffelijk gezon-, gen. met een poëtische geladenheid en bruisend van ritme. In dat verband was de pianobegeleiding van Wim van' de Meerberg steeds van hoog gehalte. Jammer, dat tot twee keer toe de rollen even werden omgedraaid: Van de Meerberg hoeft wat mij betreft niet van achter de piano te komen om een liedje over een spuitbus te zingen. Ove rigens weet op zijn beurt Lambrechts van wanten aan de toetsen, dat zeker. Het geheel speelde zich zaterdagavond af in een genoeglijk sfeertje, waarbij' bleek dat Lambrechts wil en kan in spelen op opmerkingen uit het publiek. En... de kroepoek was lekker! A.V. De Oosterschelde wordt opnieuw be dreigd. door ae storm van 3 januari 1976. en wel doordat de kansen op een afsluitbaredam veel -kleiner- zijn geworden dóór deze storm. Als men He wbSraëri' Vari Öfe"heer Geluk hoordé op ae radio dan weet men genoeg, want die is nog altijd voor algehele afsluiting geweest? Maar als de dijken op hoogte waren dan was er niets in de weg geweest. Dus waar zijn de schuldigen? Er is rond de Oostersohel- de niets gaande geweest. De wind was gunstig, maar als er wat was gebeurd, dan was de oorzaak dat de dijken niet op hoogte, zijn gebracht. Her, is ook erg dat er na 23 jaar nog bijna niets gedaan is aan de versterking van de zeewering in geheel ons land, er moet volgens mij eerst wat gebeuren, dan kan men weer wat doen. Is het geen schandaal dat er miljarden naar het buitenland worden geschonken en dat men voor de bescherming van het eigen volk op alles moet bezuinigen. Waarom praat' men alleen over de, gevaren bij storm over de Ooster- sehelde, en niet over de Westerschel- de. Of over geheel Zeeland en verder onze gehele kust, want nergens is bet best met de zeeweringen- Erzijn duizenden werklozen in ons land en er komen er nog bij. Aannemers ritten zonder werk, waarom dan niet die miljoenen die aan het buitenland schonken worden, eens in eigen land houden om de zeeweringen langs ge heel de kust in ons land te verster ken? Maar blijkbaar kan dat niet, wel kerncentrales bouwen. Daar heeft men meer aan. Op zulke dingen moet er niet bezuinigd worden, maar als het bouwen van een doorlaatdam in de Oosterschelde een paar miljard meer kost dan zou het niet kunnen. Is de regering van gedachten dat de bevolking in Nederland en daar buiten alles maar neemt? Dan nogmaals de bezuiniging van de regering. Laat zij eens het voorbeeld geven en de helft van him inkomen besteden voor ande re doeleinden. Dan hebben de heren nog genoeg om van te leven, want velen moeten het met minder doen. Men heeft over de slechte dijkbewa king aan de Westerschelde niet veel gelezen. Bijvoorbeeld bij Bath (Ril land-Ba thi waar een gat in de dijk was geslagen en hoe of het met de afsluiting van dat gat is gegaan. Wat zou er gebeurd zijn als in België de dijken niet waren door gebroken aan de Westerschelde, want dan was het water toch wel wat hoger gekomen? Als men de Oostersohelde afsluit, dan zal men zien wat er met de Wester schelde zal gebeuren. Dan komt het water daar een stuk hoger en als men niet uitkijkt dan stroomt geheel België onder water. Het wegspoelen in België van de dijken is ook de schuld van de regering in Beügië, want daar is het nog erger dan in Nederland met de zeeweringen. Ik kan nog niet begrijpen dat men in België de Nederlandse Regering niet aanpakt om reden de Oosterschelde af te sluiten en hun dan te laten verzuipen door het hoge water dat dan in de Westerschelde zal komen tot ver in België. Ook het Nederlandse gedeel te van de Westerschelde zal het zwaar te verduren krijgen als de Ooster schelde geheel zal worden afgesloten. En wat denkt men van de kusten van Walcheren en Schouwen enz. Ik weet het dat er veel mensen in angst hebben gezeten met de storm op 3 jan. '76, maar dat was niet alleen rond de Oosterschelde- Ook rond de Wes terschelde waren er die voedsel naar boven hebben gebracht ingeval er eens iets zou mislopen met de dijk want de gevaren waren daar net zo groot,, en de kans dat de dijk het zou begeven, was gelijk als aan de Ooster schelde. J. M. Baas, Rijnstraat 5 Hansweert (O). Er wordt in onze dagen nogal eens gesproken over gezagscrises. Het gaat dan om de spanning welke ontstaat als het gezag niet meer wordt erkend of als maatstaven worden veranderd waardoor bepaalde mensen of groe pen van mensen zich gedupeerd ge voelen. Dit leidt dan tot opstand diet zich uit in ongehoorzaamheid en ge- zagsontkenning. De christen erkent in het algemeen dal God het hoogste gezag heeft. De mening over de ver klaring van de door dat. gezag uitge stippelde regels kan dan wel uiteenlo pen maar het, gezag van God wordt door allen erkend, Dit geeft een zeke re eenheid. Als we nu ook het feit erbij bellekken dat het gezag van God op liefde berust, wordt het duide lijk dat strijd of harde woorden of zelfs broodroof in het geheel niet stroken met. de bedoeling van het gezag van God. Gaan we nu bestuderen hoe in de H Schrift Gods gezag spreekt over de vraag of je op zondag of Sabbat wel of niet werken mag of moet, dan is het antwoord heel duidelijk. Het is vreemd dat sommige christenen me nen dat in het Oude Testament een ander gezag bestond dan in het Nieu we Testament. Het is dezelfde God die :n het oude testament regeerde, die in het Nieuwe Testament zijn beloften uitvoert en die steeds dezelf de is geweest Zie Hebr. 13 9. Opval':nd is dat de God van de bijbel rich steeds aandient met de term: „Ik ben de Here, uw God. Die de hemel en de aarde gemaakt, heeft". Gen 1 1, 2:- Jes. 45 12; Jer. 27 5; Hand. 4 24: Openb. 14 7 etc. Met dat scheppen van de hemel en de aarde begint het, bijbelverhaal. Dat. gebeurde in zes dagen. Zie Gen. 1. Daarna maakte de Here de zevende dag tot rustdag. Hii vertelt, zelf de bedoeling. Ais gedenkdag aan zijn schepping Ps- 111:4. Eex. 20:11. Interressanter wordt het voor christenen als we lezen dat de Schepper van hemel en aarde de Christus is geweest. Zie Joh. 1 3-3: Hebr. 3 1-3: Kol. 1 15-17 etc. Jezus Christus maakte alle dingen en ook de Sabbat. Vandaar rijn woor den in Mark. 2:23: .Alzo is de Zoon des mensen heer ook over de Sab bat". Vanaf de schepping hebben de mensen de week (periode van zeven dagen) gekend. Door ae Sabbat. Want er is geen astronomische aanduiding voor de week. Louter op bevel van het gezag van God werd de weekinde- Iing gehandhaafd door Noaeh, Gen. 8 10 )2 en Jacob. Gen. 29 27. 28. De Israëliëten worden meestal gerien als het volk dat voor het eerst de Sabbat kreeg. Uit Ex. 16 blijkt dat deze opvatting niet juist is. Maar nu over de mening dat Jezus zelf zijn regels wijzigde. Dat klept niet met Hebr 13 8, maar ook niet met de uitspraken van het. Nieuwe Testament. Eerst stelt Jezes Christus: „De Zoon des mensen (dat is Hiizelf) is heer ook van de Sabbat". Mark. 2 23. Dit betekent dat. Hij de eigenaar ervan is. Wil zijn eigenaar nu afstand doen van rijn Sabbat? Laat ons hemzelf laten spre ken. Zie Matth. 24:20. Daar profeteert Jezus over de val van Jeruzalem in 70 na Christus. Daarbij geeft hij de chris tenen een dringend advies: „Bidt dat uw vlucht, niet in de winter valle en niet op een Sabbat". Hieruit blijkt "zonneklaar dat" Jezus geen afstand wilde doen V3n rijn Sabbat. Het- w?s en is én" zal zelfs in alle éeuwighef rijn het tekenen van zijn scheppings macht en daarmede van rijn gezag. Jes. 66 22 23. Het is aan de mens gegeven om te löezen onder wiens gezag hij wil leven. Het gezag van Je- zps Christus of het gezag van de overle vering van mensen. Dat de Sabbat van de bijbel op de zaterdag; behoort gevierd te worden geeft ons onze eigen paasviering duidelijk aan. Het is echter onmogelijk om op bijbelse gronden de zondag als dag des Heren te verddedigen. Het is een lering die een gebod van mensen is. Bij God telt dat niet. Het- rust niet op Zijn gezag. Wil men de liefde van God als Chris ten in deze wereld beleven dan moet men elke mens vrijlaten om God te dienen zoals hij wil en in geen geval iemand willen dwingen te doen naar rijn inzichten. Zelfs God doei dat niet. Ieder mens moet zelf kiezen onder welk gezag hij leven wil. A. E. Dingjan, predikant van het kerkgenootschap der zevende-dags-adventistert, Kruitmolenlaan 128, Middelburg, tel. 13440. In de courant van 13 januari las Ik over de hoge aardappelprijzen. Geen mens in Nederland heeft die prijzen ooit meegemaakt. Maar nu las ik ook, dat een kamerlid aan de minister van landbouw wil adviseren deze hoge prijzen een halt toe te roepen. Als dat zon gebeuren, wordt er naar mijn gedachte, weer eens aan het inkomen van de boeren geknaagd, wat niét zelden gebeurt. Nu vraag ik me af of dat dan wel rechtvaardig zou zijn tegenover de boeren. Het gaat er wel op lijken, dal de boeren nooit mogen profiteren van een meevallertje wat de prijzen en hun inkomen betreft- Waar nog bij komt, dat de boeren de eerste mi uit de maatschappij rijn, die Gods hulp want Die geef wasdom voor alle mensen voor het voedsel proberen te zorgen. Men moet verder ook niet uit het oog verliezen, dat het onder de moeilijkste weers omstandigheden moet gebeuren. De boeren moeten het doen met de prijs die voor hun produkten gegeven wordt en dat is ieder jaar anders, maar niet altijd bevredigend. Om een paar voorbeelden te noemen, die ik zelf heb meegemaakt. In 1973 heb ik tarwe uiteindelijk voor 37 cent per kilo moeten verkopen, wat te weinig was. Zes a zeven jaar geleden heb ik aardappelen gehad, die ik heb moeten verkopen: het eerste jaar voor 3 cent per kilo en het tweede jaar voor 7 cent per kilo, wat zeker ook veel te weinig was. Maar er is toen nooit een kamerlid geweest, die de minister van landbouw heeft aangespoord om te zorgen dat wij als boeren een hogere prijs voor onze produkten zouden krijgen. Ik hoop dat dit schrijven voor ieder die het leest, duidelijk is. Ik wil verder het bedoelde kamerlid adviseren om voorzichtig te zijn de boeren, wanneer die dan eens bij uitzondering een extra hoge prijs van hun produkten kunnen maken, hun dat weer te ontnemen of onmogelijk te maken. Om dan verder nog eens over hoge prijzen te praten, als ik zo eens door de stad loop en de prijzen van artike len zie, kom ik tot de conclusie dat vele artikelen in elke winkel toch ook schrikbarend hoog zijn. Als ik zater dags in de bakkerswinkel sta en ik zie' wat de mensen betalen voor een ge bakje, dat bovendien als luxe kan worden beschouwd, dan is dat ook! een hoge prijs. Maar niemand hoor je zeggen dat het te veel Ls. Ik hoop dat vele lezers het hierover! met mij eens zijn. Laten we als goede I Nederlanders de boeren voor hun har-| de -.verken onder a'.le weersomstandig heden. toch een goede boterham en een redelijk inkomen gunnen. Ze heb ben er volkomen recht. op. want zij horen bij de mensen die onze maat schappij opbouwen en waarvan de maatschappij in hoofdzaak bestaat. Laat allen hiermee rekening houden en de boer waarderen- P, Polderman, Griffioenstraat 4, Middelburg. Verbijsterd lezen we in de krant van 9 januari jl. dat "net aantal christelijke kerken te Middelburg weer met één is vermeerderd. Bijzonder treft ons dit, omdat enkele predikanten, waaronder ds. Van der Zanden en ikzelf ruim een jaar bezig zijn geweest met de bewoners van Dam 6. bijna elke maandagmiddag om samen te spre ken en samen te bidden, opdat wij l wegen zouden vinden om Gods boodschap van heil en ook van gene-j zing van zieken en van beschadigde; levens samen in woord en daad te brengen in Middelburg. Uitdrukkelijk werd ons steeds verzekerd, dat men niet uit w-as op de vorming van een aparte gemeente, maar wilde staan tussen en ten dienste van de bestaan de kerken. Alleen in de week werden er bijbelbesprekingen en gebedssa menkomsten gehouden met het boven genoemde doel. Toen ds. Van der Zande begin okto ber jl. besloot zich te laten overdo- pen. is er ernstig getracht met hem te praten, om nare kerkelijke gevolgen te voorkomen. Toen zijn zaak voor de' gereformeerde classis kwam. heeft! het ministerie van de hervormde pre-| dikanten een brief aan ae Ger. Kerk! gechreven, om een christelijke en oe-j cumenische oplossing te bepleiten Van die zijde werd door ons een zeer] sympathiek dankschrijven ontvangen.) Wij menen, dat de Ger. classis alles in het werk gesteld heeft om ds. Van der Zanden mogelijkheden te geven binnen eigen kerk Nu lezen wij dat 'Dam 6' toch een gemeente heeft gevormd die 'lang zaam' is gegroeid en levensvatbaar is bevonden' en dat ds. Van der Zanden daar in de zelfde stad waar hij gewerkt heeft als voorganger is gaan optreden. Blijkens zijn vraagge sprek met de pers zegt hij: ..wij zoe ken het isolement met. Wanneer dat toch komt, wordt het ons opgedron gen." Dat is allemaal hoogst merk waardig. Ook merkwaardig is de naam van deze gemeente: 'De Wijn gaard'. In de Bijbel betekent dat: het héle volk Israël, het hele taakgebied van de Messias. Zou men daaraan niet eens een Bijbelstudie kunnen wij den? En ook aan de droeve gebeurte nissen, die zich rondom andere, door mensen geplante wijngaarden in de bijbelse geschiedenis afspelen? Merk waardig is ook die term "het volle evangelie' die tegenwoordig zo i door dergelijke groepen wordt bruikt. Dat slaat dan meestal op dom peldood, tongentaai en gebedsgene zing. Mijn vraag is: staat er in dat volle evangelie ook "Vader, Ik, U, dat zij allen één zijn, gelijk Gij en Ik, opdat de wereld gelove dat u mij gezonden hebt?' (Johannes 17). Staat daar ook in: I Corinthiërs 3. woord van Paulus tot de verscheurde gemeente van Corinthe? Staat daar ook in zijn woord tot de Galatiëers, om zich geen nieuw juk van wetten en geboden en vormen te laten op leggen, dat het zo en zo alleeen er nietanders kan (Galaten 3 en 5-1- 14) Of Efeze 4-1-6,13,16? Na wat wij de laatste jaren hier al eerder beleefd hebben aan 'kerkstich ting' rondom één persoon of gedachte, en gedachtig aan de 'charismatische lente', die op komst scheen, doch waarvan de droom thans weer gron dig verstoord en door velen op sterk water gezet is, zeggen wij: 'Jam mer. ja. zonde, had dat niet anders gekund???' te, J, E. L. Brummelkamp Middelburg. O, wat griezelig, vertel het nog eens een keer. Is er anders niets om er wat aan te verdienen? Daat heb je de gijzeling van Beilen en de februari- ramp van 1953, de grote watersnood. Moeten die in hoor- en kijkspelen uitgezonden worden over radio en tv. Zijn de mensen gek geworden? Er bestond een oud Grieks spreek woord dat vertaald luidde: "Die de goden willen verderven ontnemen ee eerst het verstand'. Ze hadden in de gaten, dat onverstandigen rare dingen doen. Wie is er nu zot, dat hij meent, dat hij enigszins de angst voor de gegijzelden en de verschrikkelijke vrees van de watersnoodmensen kan mee laten voelen of in beeld brengen? Kom nou! Ieder zal bij het luisteren en kijken moeten begrijpen en zeggen: de helft is mij niet aangezegd en getoond. Wat zeg ik? Nog niet het duizendste deel. De getroffenen onder vonden duizend angsten en stierven duizend doden. Moeten we dit spelen in een hoor- of kijkspel? Onze maatschappij rit vol van zulke zotte dingen! Wat te zeggen van de sluiting van de Oosterschelde met een dijk vol gaten om hier en daar die machtige en soms verwoede, angstaan- gende zee toe te laten? Net of het gekkenspel is. Nee mensen, het is geen spelletje, maar bittere ernst. Wees niet zo krankjorem, dat je in hachelijke stormperioden de dijkbe- wakers verhindert de noodzakelijkste werkzaamheden te verrichten door all te grote nieuwsgierigheid. En dat al leen om de woedende zee te zien en als het kon een' dijkdoorbraak mee te maken. En dan zeker hollen en ang stig gillen in de hoop toch nog te ontkomen. En later op te scheppen, dit en dat heb ik meegemaakt. Wat een kraan ben ik toch! Maar mij niet gezien. Ik maak liever niets mee, En zeker geen watersnoodramp. Het le ven is voor veel mensen al benauwd genoeg. Speel alstublieft geen angsten er bij. K. Booiij, Wat boeten kaers en bril. als den Uyl niet sien en wil Dit schreef lang geleden een onzer bekéndste dichters ral. Jacob C3ts en is bijzonder toepasselijk op deze tijd waarin wij nu leven. Wanneer wij noc eens even teruggaan naar de tijd van direct n3 de oorlog 1940-1945. zijn er in ons land Staats lieden. inderdaad met een hoofdletter, n3ar voren gekomen. Om er enige te noemen: minister Lieftink. wat is er niet met hem gespot toen hij de moeilijke procedure van de geldsane- ring in gang zette. Een kei. Minister Drees Sr., terecht Vader Drees genoemd. Geëerd en geliefd bij velen. Uiteindelijk hébben nog zeer Velen nu hieraan hun AOW te danken. Op de juiste manier sociaal bewogen, maar niettemin alle belangen die voor zijn volk nodig waren, dienend. Die nu laatst neg in een interview zei: Het gaal. mij aan het hart dat het woord arbeiders vervangen werd door werknemers, nat of het een schande is om arbeid te verrichten. Een Kei. Minister Zijlstra. Weet u het nog: Waar wij heen gaan, Jelle zal we! zien? Jelle zag het en bracht mede daardoor welvaart, ook weer door een verstandig beleid, zijn land en volk dienend. Een Kei- In het huidige kabinet zitten bij eik- sar zo'n 5 economen. Verwacht zou toch mogen worden dat die er wel iets meer van maakten, dan datgene v/at we vrijwel elke dag aan negatiefs te slikken krijgen. De hamvraag in deze ls: wat bezielt deze mensen? Zijn zij capabel? Wen sen zij him land en volk te dienen? De gemiddelde mens zet hierbij grote vraagtekens. Velen denken, en terecht, dat dit kabinet meer gestuurd wordt door bijv. de vakbeweging, door Arie en consorten. Hoe vaak komen we ver der in berichtgeving niet tegen, dat zij die onze wetten maken, deze zelf overtreden? De ene minister is zoek wanneer er een belangrijke defensieorder, zoals laatst voor de aanschaf van de Star- figter, getekend moest worden. D zslfde minister werd verleden jaar geïntervieWd door Bibeb. De termino logie die de man er uitgooide, zou meer passen in een kroeg. En dan voorts de belachelijke bemoei zucht van dit kabinet met de zaken in het buitenland. U moet de wereldglo be eens goed bekijken. Er is een loupe voor nodig om ons Nederland te zien liggen. Een normaal mens zou toch denken dat er in ons land ge- noes te doen valt. Wat denkt u van Ien en haar muur? Waarom trekt ze zich hier niet achter terug? Wat denkt u van Arie Fijn Is anders? Waarvan een onzer ministers zegt, dat hij goed is voor 100.000 werklo zen. Wat denkt u van de burgerlijke onge hoorzaamheid op vele punten? Wat denkt u van de loslippigheid van onze premier over een zaak als af schaffing van de kinderbijslag en rijn uitspraak over genadeloos nivelleren? Zou het kunnen zijn dat hij geschrok ken is van de consequenties van bet eigen vroegere beleid? Niet voor bet een of ander, maar dit soort zaken komt er kneuzerig voor. Moet, om nog even verder te gaan. de ondernemingsraad, die beslist in vele bedrijven op een laag pitje staat, zonodig omgevormd worden naar het idee van Arie Fijn is anders, naar een personeelsraad? Wél medezeggen en beslissen, maar totaal geen versn:- wóoiriello kheid? Waarom de directeur er uit? Leest u Aries plannen eens in "Fijn is an- ders'. Wanneer wij niet willen luisteren, gaan vlij met zijn allen "Het schip in' en wel om de volgende rede- Door de zgn- progressieven vindt er een grote uittocht plaats in Neder land. Reden de zich progressief noe mende gemeentebesturen kunnen geen enkel begrip opbrengen voor de bete kenis van het bedrijfsleven voor hun stad en hun land. Buitenlandse bedrij ven worden door dezelfde besturen buiten de deur gehouden. Een onbe grijpelijke situatie, wanneer we elke dag lezen en horen van bedrijfssluitin gen of arbeidstijdverkorting. Door wie moet e** nu eigenlijk Boord op de olank* worden gebracht? Door wie en hoe moeten de enorm gestegen uitke ringen voor onze zwaarbelaste sociale voorzieningen opgebracht wor den? Vanaf 1945 is door goede samenwer king tussen regering, bedrijfsleven en vakbeweging, via de zgn. Marshallhulp onze welvaart bereikt. Mede door op timale inzet, ijver en plichtsbetrach ting van de werknemers in de bedrij ven die nu in de leeftijd tussen de 50 en 60 jaar zullen zitten. Wanneer de zaak doorgaat zoals nu, kan gerust de- vraag gesteld worden of tegen de tijd dat déze werknemers met pensioen gaan, er nog wel geld voor de uitbeta ling van hun pensioen zal zijn. Dit zou het resultaat kunnen zijn van een foutief beleid. Tenslotte: in de PZC van 13 Jan. 11. staat letterlijk: negen topfunctionaris sen uit het bedrijfsleven waarschuwen de regering dat het fout gaat. Zi] vrezen dat veel verworvenheden oa. on het punt van de sociale voorzienin gen, zullen worden aangetast, indien wij er niet in slagen de economische fundamenten waarop de sociale bo venbouw rust, snel en aanzienlijk te versterken. In dezelfde PZC Graanoogst mislukt en tekort aan brood in bepaalde delen van de Sowjet-Unie. Het zal kiezen of delen worden; Ol een goed belegde boterham op de plank of tekort, aan brood en dan zuUen we het over het 'broodbeleg' maar niet hebben- Nogmaals in dezelfde PZC: Kabouter, letterlijk en figuurlijk, heeft zijn ont slag als wethouder van Amsterdam ingediend. Schone opruiming, zeker voor de stad Amsterdam. Er rijn grote groepen mensen die rich grote zorgen maken over deze gang van zaken. J. C. van Splunder. Goeman Borgesiusstraat 22, Vlissingen. De twee jongens die zaterdag 10 janu ari 's middags om ongeveer 2 uur v2naf het viaduct bij 's Gravenpolder de voorruit van mijn auto stuk gooi den, terwijl ik er met een snelheid van 100 kilometer onderdoor reed. Raad ik aan voortaan hun vrije tijd nuttiger te besteden dan een ander in levensgevaar te brengen en hem bo vendien ook nog met de schade ach ter te laten. Vragen jullie thuis maar eens je ouders wat het gezegde bete kent; Wal. gij niet wilt dat u ge schiedt, doe dat ook aan een ander niet. L. Jobse, OosterscheldestT. 13 Ktabbendiike.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 4