Brood op de plank Zijn proefboringen naar olie en gas in Zeeland echt wel zo denkbeeldig als ze lijken? Dood van Abdoel Razak klap voor ontspanning in Zuidoost-Azië Suriname krijgt meer geld voor bauxiet ZATERDAG 17 JANUARI 1976 !De Unie van Socialistische Sowjet Republieken is een merkwaardig conglo meraat van landen en volken; in de wandeling noemen we het geheel meestal Rusland. Dit immense land doet verwoede pogingen om de bovenste sport van de industriële en wetenschappelijke ladder te beklimmen. Dat schijnt aardig te lukken. De Sovjet-marine heeft de Amerikaanse voorbij gestreefd, ze is tech nisch en strategisch tot mëer in staat, aldus een bericht van een goede week geleden onder andere in deze krant. De wetenschappen, vooral de exacte en technisch gerichte wetenschappen bloeien, de Russische ruimtevaart bewijst dat wel. Steden slechts bevolkt door wetenschappers worden uit de grond ge stampt (Novosibirsk), in gebieden van Siberië die tot nu toe onbevolkt waren, 's zomers verzengend heet, 's winters Siberisch koud en onherbergzaam. Knappe prestaties zeg je bij het leven van die informatie, een bewijs dat Rusland tot veel in staat is. In datzelfde Rusland is echter vandaag de dag tekort aan brood. Tekort aan het meest primaire voedsel, zonder hetwelk je niet lang in leven blijft Blijkens een bericht in de PZC van 13 januari is er sprake van een chro nisch tekort aan brood in delen van de Sovjet Unie. De tarwe-oogst in 1975 is weer eens mislukt, er is een kleine 80 miljoen ton tarwe tekort dit jaar. Het woord chronisch is gevallen, chronisch tekort aan brood, maar ook chronisch mislukken van tarwe-oogsten; grote tekorten in de Sovjet-Unie zijn er jaar in jaar uit. Berichten in deze trant zijn schering en inslag. Waarom, vraag je je als lezer af. Is de grond zo slecht, is het klimaat grilliger dan bij ons. is de landbouw daar achterlijk? Geen van drieën is waar. In grote delen van de Sovjet-Unie. vooral in Europees Rusland is de grond extreem vruchtbaar (zwarte aarde). De Ukraine in Zuid-West Rusland geldt vanouds als de tarwe-schuur van Europa. Men teelt daar (hoogwaardige, harde) tarwe sinds mensen-heugenis. Het klimaat is eveneens gunstig. Rusland heeft, evenals de USA en Canada een landklimaat, dat betekent strenge lange winters en stabiele droge zomers met een behoorlijke hitte. Ideaal voor gTaan. Onze tarwe-telers zijn jaloers op die Amerikaanse en Russische zomers, omdat die voor goede vooral harde (dat wil zeggen met een laag vochtigheidsgehaltei tarwe zorgen. Onze tarwe is veel zachter, bevat meer vocht, dankzij onze regenrijke zomers. De Russische landbouw het etiket achterlijk op te plakken is ook bepaald in strijd met de waarheid. Natuurlijk, Rusland is een ijselijk groot land en er zijn vele regionale verschillen, maar in het algemeen gesproken bezit de Russische boer voldoende vakbekwaamheid, zeker in wat vanouds als landbouwgebied gold. Bovendien is de mechanisatie de laatste 50 jaar met sprongen vooruit ge gaan. Momenteel hebben de Russische boeren de beschikking over dezelfde tractoren, ploegen, zaai- en wiedma chines, combines en vervoers- en op slagsystemen als waarover onze Wes terse landbouw kan beschikken. In dat alles is dus de oorzaak van het falen van de Russische landbouw niet gelegen. Waarin dan wel? Mijns inziens is er slechts één hoofdoorzaak - het huidige produktiesysteem in Rusland, het sys teem van centraal geleide kolchozen en sovchozen; het bijeenvoegen en harken van individuele boerderijen tot er mammoetoverkoepelingen van vele duizen den hectaren en honderden werknemers ontstaan, waarin niemand zich meer ergens betrokken bij voelt, zich verantwoordelijk voor weet. Alles gaat uit het centrale nationale plan, de regelaars zitten in Moskou, of een andere Russische stad. Er is sprake van nationale bedrijfsleiding in hoofdlijnen. Via onnoemelijk veel schakels (de ambtenaren) komen de opdrachten bij de sov- en kolchozen; niemand kan daar zelfstandig beslissen, men is bijvoorbeeld voor zijn werktui gen en zijn zaaizaden ook afhankelijk van doorstromingen van elders in het cen trale systeem. Geen medewerker heeft enige baat bij een goede oogst, of met het in record-tijd binnenhalen van die oogst. En als men al van goede wil is, ontbre ken de juiste materialen of komt het sein niet. dat men mag beginnen met het oogsten. Het systeem roept frustraties op en belemmert de werkzaamheden. Stom van verbazing heb ik een paar jaar terug in de Oostbloklanden (Bulga rije. Roemenië, Hongarije) geconstateerd hoe bar slecht en inefficiënt de staat- slandbouw functioneert. De velden meer dan rijp om te oogsten, grote scharen van mannen en vrouwen aan de kant van de weg doeUoos wachtend tot het bevel van hogerhand komt om te beginnen. Of, zo'n schare is bezig met de sik kel, omdat de bestelde combines het zo maar liet afweten. Of, een slagorde van tien maaidorsers, een machtig gezicht, ronkend aan de rand van het veld. gedu rende vele uren, omdat de wagens om de tarwe over te nemen en te vervoeren naar de silo's, de mist in waren. Aan de reacties van de mensen, onverschillig schouderophalend, is te constateren dat dit de normale gang van zaken is. En als je geen oog hebt voor die dingen wordt het je wel meegedeeld. Of merk je liet wel als je boodschappen gaat doen en een stijf half uur in een rij moet staan voor een kilo aardappels of een paar tomaten. Toegegeven, als luxe toerist aan de Balkan-stranden, merk je daar niet veel van. zoveel te meer echter als je je ophoudt in gebieden waar nooit toeristen komen en je leeft onder en als de plaatselijke bevolking. Het falen van de Russische landbouw is te wijten aan het centrale geleide mammoetsysteem én aan de ellendig slecht georganiseerde afeet en contributie. Dat is trouwens zo tussen de regels door wel toegegeven door de opperste Sovjet en hoge landbouwbonzen. Dankzij die permanent- onnodige-Russische tekorten zit de wereld en vooral de derde wereld met een geweldig tekort aan tarwe. Dus: belangrijkste taak van de Westerse landbouw - produceren zoveel als je kunt. En wij kunnen veel produceren als het moet, dank zij een goed, zij het niet volmaakt, systeem van ondernemingsgewijze pro- duktae, dank zij vakbekwame boeren, die ieder moment bereid zijn het uiterste van zichzelf en anderen te vergen, dank zij een goed geregeld afeet- en verwer kingsapparaat (grotendeels in landbouwhandel). Geldt dit alles voor de Ameri kaanse en Europese boeren, het geldt m.i. ook voor de Nederlandse tarwetelers. Ons graan is weliswaar wat zachter, maar niettemin van overwegend goede kwaliteit. We moeten er echter ook op letten dat we marktgericht bezig zijn. Dat betekent minstens twee dingen We moeten een ieder overtuigen van de goede kwaliteit van deze tarwe en tegelijkertijd moeten we rassen telen die molenaars én fabrikanten goed verwerkbaar vinden. MR. GERARD W. SMALLEGANGE ABDOEL RAZAK (Van onze correspondent) XOKIO - Het plotselinge overlijden van de Maleisische premier Toen Abdoel Razak. zo kort na de dood van premier Tsjoe En-lai, is weer een klap voor de ontspanning in Zuidoost-Azië. Zijn heengaan maakt de toestand in dat gebied nog onzekerder dan voorheen. Toen Abdoel Razak heeft veel bijgedragen tot de ontspanning in het Verre-Oosten. Hij was een sterke voorstander van neutraliteit in Zuidoost-Azië, en het eerste staatshoofd in de Asean-landen die de betrekkingen met China normaliseerde. Hij was ook een van de voornaamste voorstanders van het Asean-bondgenootschap. waartoe behalve Maleisië ook Indonesië. Thailand, de Filippijnen en Singapore behoren. De Asean zou in februari een top conferentie op Bali houden, die van het grootste belang werd geacht voor de toekomst van Zuidoost-Aziê. Maar Radio Manilla op de Filippijnen meldde vandaag dat door het plotse linge heengaan van Toen Abdoel Ra zak, alsook de ernstige gezondheids toestand van president Soeharto van Indonesië, die pas een zware operatie heeft doorstaan, deze uiterst belang rijke topconferentie zeer waarschijn lijk zal moeten worden uitge steld. Hoofdpunten op de agenda van de Asean-topconferentie waren: de toe stand in Zuidoost-Azië na de commu nistische overname in Vietnam. Laos en Cambodja; mogelijke samenwer king en lidmaatschap van deze drie landen alsmede Birma van een uitge breid Zuidoostaziatisch bondge nootschap; een verzoek om erkenning van de grote mogendheden dat Zuidoost-Aziê een geneutraliseerde zone moest blijven Ook willen de Asean-landen bemiddelen in de grensgeschillen tussen Thailand en zijn communistische buurlanden Laos en Cambodja. Vooral premier Toen Abdoel Razak zou bij deze toenaderings- en vredes politiek een leidende rol hebben ge speeld. Indonesië aan de andere kant voelt weinig voor een uitbreiding van de Asean, waar ook de communisti sche van Indo-China deel van uit zou den maken. Indonesië is van alle Zuidoostaziatische landen het meest, beducht voor communistische infil tratie. zowel vanuit de Indochinese landen als uit China, en volgt vooral de laatste maanden een steeds meer uit gesproken anti-communistische en pro-Amerikaanse politiek. Algemeen werd verwacht dat al leen Toen Abdoel Razak de kloof tus sen de pro-en anti-Chinese landen zou kunnen overbruggen. De staatsman die nu waarschijnlijk de leidende rol als bemiddelaar zal overnemen, is president Marcos van de Filippijnen, die goede betrekkingen onderhoudt met zowel China en de Verenigde Sta ten als met Japan. De stemming ten opzichte van Ja pan wordt in de meeste Zuidoost- Aziatische landen steeds kritischer. Japan heeft deze landen in het verle den meedogenloos uitgebuit, en na de oliecrisis heeft Tokio zijn kredieten en ontwikkelingshulp aan de landen van ZuidoostrAzië, die zeer afhankelijk zijn van de Japanse handel en hulp. bijna gehalveerd. Ook de plotseling sterke vermindering van de Japanse olie-importen uit Indonesië heeft de Indonesische staatsoliemaatschappij Pertamina aan de rand van het bank roet gebracht en de Indonesische economie zeer geschaad. Ook al zijn de Asean-landen zeer verdeeld over hun politiek ten op zichte van Indo-China en de grote mo gendheden, wel zijn ze het er alle over eens dat zij op de Asean-conferentie op Bali sterke druk op Japan moeten uit oefenen om zijn zelfzuchtige handels politiek te veranderen. Of en tot wan neer deze topconferentie wordt uitge steld, is nog niet bekend. Maar vele onopgeloste politieke en economische problemen in dit labiele gebied wor den zo acuut, dat de Asean-landen waarschijnlijk zeer snel een nieuwe datum zullen vaststellen. (Van onze correspondent) PARAMARIBO - De besprekin gen tussen vertegenwoordigers van de Surinaamse regering en af gevaardigden van de Ameri kaanse Alcoa over de uitvoerhef- fing op de Surinaamse bauxiet hebben dezer dagen tot gunstige resultaten voor Suriname geleid. Verwacht wordt dat ook de Suri naamse Billiton. een dochter maatschappij van de Koninklijke Shell, zich bij de genomen beslui ten zal neerleggen. Nadat de Surinaamse regering eind 1974 een gunstig akkoord met de twee in dit land opererende baux ietmaatschappijen had be reikt. werd er van overheidswege een fonds gevormd waaruit ont wikkelingsprojecten worden gefi nancierd Dit geld is slechts voor een deel gebruikt, zodat men voor de meeropbrengsten van 1976 naar nieuwe bestemmingen zal moeten uitzien Hoe verheugt men in Suriname ook is over deze meeropbrengsten, er wordt toch van verschillende zij den gewezen op de eenzijdige oriëntatie van de Surinaamse eco nomie. Meer dan 90 procent van de uitvoerheffingen van Suriname hebben betrekking op bauxiet en aanverwante produkten. Deze een zijdige oriëntatie brengt met zich mee dat ook een groot deel van de ontwikkelingsgelden wordt be steed voor infrastructurele werken ten behoeve van de bauxietsec- tor. Dezer dagen werd er in Parama ribo bekendgemaakt dat er een grote spoorlijn in het binnenland van Suriname zal worden aange legd. die de transportmogelijkhe den van de nog uit de Surinaamse bodem te winnen bauxiet zal ver gemakkelijken. Wel wordt er in dit ontwikkelingsproject ook gespro ken over bosbouw en veeteelt, maar het zwaartepunt valt toch weer op de verwerking van aluin aarde tot aluminium. Men kiest in Suriname liever het zekere voor het onzekere, hetgeen ook duidelijk bleek uit enkele me dedelingen die de Surinaamse mi nister van opbouw, drs. M. Came- bridge, deed over de toekomstige verhouding tussen de Surinaamse regering en de alhier opererende bauxietmaatschappijen. Minister Camebridge deelde mee dat, an ders dan de regering van het buur land Guyana, men er in Suriname niet aan dacht om tot nationalisa tie van deze bedrijven over te gaan. De Surinaamse bewindsman stelde zich op het standpunt dat Suriname niet over genoeg des kundigen beschikt om de buiten landse marktsituatie en de binnen landse exploratiemogelijkheden van de bauxiet te overzien, zodat men deze werkzaamheden liever overlaat aan de experts van de Ko ninklijke Shell en van de Alcoa te Pittsburg in de Verenigde Sta ten. De Surinaamse minister van op bouw was er niet zo zeker van dat Guyana betere zaken deed met de voortbrengselen van zijn bodem dan de Surinaamse regering, die ieder jaar opnieuw rond de onder handelingstafel gaat zitten met de bauxietdeskundigen uitNederland en de Verenigde Staten. Sinds vorige week worden er in Paramaribo ook besprekingen ge voerd tussen de Surinaamse en de Nederlandse regeringsvertegen woordigers die zitting hebben in de gemengde commissie voor ontwik kelingssamenwerking tussen de beide landen. Deze gemengde commissie zal adviezen moeten uitbrengen over de toewijzing van de bedragen die door Nederland ter beschikking van Suriname zijn ge steld voor het op gang brengen van ontwikkelingsprojecten. Anders dan bij de besprekingen over de Surinaamse bauxiet, ging het minder vlot toe bij de besluit vorming over de toewijzing van de ontwikkelingsgelden. Men kvam niet tot besluiten, ofschoon h& in de bedoeling had gelegen om na de beraadslagingen in Paramaribo enkele afgeronde voorstellen aan de beide regeringen te doen Werkloosheid De grote exodus van Surinamers naar Nederland heeft niet kunnen voorkomen dat er nog steeds grote werkloosheid heerst onder de 390.000 inwoners van deze jonge republiek. Men wil nu vooral voor komen dat de ontwikkelingsgelden in de eerste plaats worden besteed voor infrastructurele werken de vooral de aandeelhouders van de grote bedrijven in Suriname ten goede komen. Aan het einde van deze maand zal in Den Haag blijken in hoeverre men op het terrein van de ontwik kelingssamenwerking een nieuwe koers is ingeslagen die de gehele Surinaamse bevolking ten goede zal komen. VULT ONZE RüEN EE.IM STE.RK -FRONT te II WËM J. och wel iets meer dan uitsluitend in theorie zal Zeeland er rekening mee moeten houden dat ooit ook in deze hoek van het land boorinstallaties voor de winning van olie en/of gas zullen (moeten) verrijzen. Te land of te water, - zoiets is altijd erg moei lijk te voorspellen. De belangstelling bij onze vaderlandse speurders naar meer energierijkdommen in de eigen bodem is in principe aanwezig. Dat kwam medio vorig jaar al vast te staan toen in opdracht van de Nederlandse Aardolie Maatschappij in ver schillende Zeeuwse wateren (de Ooster- schelde en vlak voor de Zeeuwse kust bij de Brouwersdam) seismisch onderzoek werd verricht naar de structuur van de onder grond. Het werd deje week nog eens op nieuw bevestigd met berichten dat dezelfde NAM ook Zeeland-binnendijks 'meeneemt' in een seismische studie van heel Nederland naar de gelaagdheid van bodem, - een on derzoek waarbij de medewerking van land bouw vereist is. De toegenomen activiteit bij het binnen landse speurwerk naar olie en gasvoorko- mens past geheel in het 'samenhangende energiebeleid' dat de regering m de nabije toekomst wil gaan voeren en waarover juist deze week binnen het kabinet weer zoveel is te doen geweest. Sinds het verschijnen van de Energienota van ministers Lubbers - in september 1974 - .heeft de publieke discus sie zich vrijwel uitsluitend bewogen rondom de vraag of er in Nederland kerncentrales moeten worden bijgebouwd of niet. En daarbij spitste de zaak zich toe op de vei ligheid van deze centrales bij normaal ge bruik en bij incidenten, op de gevolgen van radio-actieve straling en op het vraagstuk van het transport en de berging van hoog radio-actief afval. Aan een kritische door lichting van het samenhangende energiebe leid voor de toekomst, zoals de regering dat ziet en in de Energienota heeft uitgestald, zijn nog maar heel weinigen toe gekomen Misschien dat de tweede kamer daar in de loop van het voorjaar iets aan doet, wan neer de Energienota op de agenda komt. Tenslotte gaat het hier om een lange- termijn-visie, die meer vraagt dan beslissin gen op de korte baan. He, Let is intussen volstrekt duidelijk dat de gasvondsten, eind vorig jaar gedaan in het noorden van het land en op het zoge naamde 'continentale plat' van de Noord zee. een duidelijke politieke invloed hebben gehad op de gereserveerde opstelling van het kabinet tegenover de verdere invoering van kernenergie in Nederland. Er is erg ge heimzinnig gedaan met de cijfers over de nieuwe gasvoorkomens. Tweede kamerle den. de NV Nederlandse Gasunie en de Rijks Geologische Dienst, - stuk voor stuk kwamen ze met een afwijkend verhaal en samen hielden ze de zaak heerlijk vaag Maar dat zijn we langzamerhand wel ge wend. Aardgas heeft Nederland in West- Europa tot een van de (energie)rijkste lan den gemaakt. De prijs van het aardgas is gekoppeld aan die van de olie. Ze schieten dus steeds samen omhoog. Iedereen merkt dat van tijd tot tijd aan zijn rekening van het energiebedrijf. En juist doordat de prijs van het aardgas stijgt en er toch altijd een stukje onzekerheid en ondoorzichtigheid blijft over de omvang van de hoeveelheden in onze bodem, stijgt die rijkdom alleen maar in waarde Volgens de omstreden Britse hoogleraar in energiekunde, prof dr Peter Odell, is het hard nodig dat we onze energie duurder betalen dan tot voor enkele Jaren het geval was. Alleen op die manier kunnen we ons volgens hem onafhankelijker maken van het (Arabische) buitenland. Al leen met een hoge prijs van het produkt - olie en aardgas - is het mogelijk de ener- gièwinning op de Noordzee tot een renda bele zaak te maken. In de Energienota komen cijfers voor over de 'draagkracht' van de poten onder onze totale Nederlandse energievoorziening. In 1973 waren we daarin voor 50 procent af hankelijk van het aardgas, maar volgens de berekeningen zal dat in 1985 nog maar voor 28 procent kunnen zijn. We leren snel in op onze huidige aardgasreserves, zo hebben de samenstellers van de Energienota uitgere kend. In 1973 waren we voor 46 procent af hankelijk van olie. Dat zal in 1985 voor niet minder dan 68 procent zijn. Tegenover deze hoge. maar sterk wisselende percentages zijn in onze energiehuishouding het aandeel van de kolen en dat van de kernenergie (ook als er meer zouden staan) maar erg klein On, 'mdat men er voorlopig van moet uit gaan dat het gebruik van nieuwe, alterna tieve vormen van energieopwekking (zon newarmte. windkracht, energie uit afval) nog veie jaren in de sfeer van experimenten zal gaan bezighouden met twee meer be- Nederland zich op eigen bodem vooral ook zal gaan bezig houden met twee meer be kende activiteiten: 1 nagaan of op langere termijn de winning van kolenvoorraden tot de mogelijkheden behoort: 2 onderzoeken waar elders dan in het noorden van het land of onder de Noordzee nog olie- of aardgas voorkomens te vinden zijn. Het eerste verkennende werk van de NAM nu ook in de Zeeuwse wateren en over het gehele land verspreid, duidt er op dat men de zaken in de komende jaren systematisch wil gaan aanpakken. Het zogenaamde 'aftasten van de bodem' zegt op zichzelf nog niets. NAM-deskundigen hebben het deze week tegenover de PZC zo uitgelegd: „Uit de re sultaten van het eerste onderzoek kan niet worden afgeleid of er eventueel olie of gas in de bodem zit, er kan alleen worden bestu deerd of de gelaagdheid van de ondergrond zodanig is dat er wellicht olie of gas in zou kunnen voorkomen. Proefboringen zullen uiteindelijk moeten uitwijzen of er inder daad iets te vinden is" Toch waren mededelingen in ongeveer de zelfde bewoordingen over seismisch onder zoek in de Zeeuwse wateren half vorig jaar voor enkele Zeeuwse statenleden al alarme rend genoeg om vragen te stellen over de procedure bij dergelijke proefboringen. Ze maakten daarbij opmerkingen over de kwetsbaarheid van een aantal Zeeuwse ge bieden. kennelijk met in het achterhoofd de trammelant die er op Ameland en bij Ber gen (NH) destijds is ontstaan of vergunnin gen voor de bouw van voorinstallaties in duin- en natuurgebieden. H„, .oewel er erg sussend over wordt gedaan is de hele gang van zaken rondom de aan vraag tot en vergunning voor een proef boring naar olie of gas er toch een. die zich voor een belangrijk deel aan de openbaar heid onttrekt. Minister Lubbers (economi sche zaken) heeft de bevoegdheid dergelijke vergunningen af te geven. Hij doet dat op basis van een stokoude wet: de Mijnwet van 1810, oorspronkelijk nog in het Frans op gesteld. Alvorens een dergelijke vergunning af te geven moet de minister te biecht gaan bij een gezelschap met een ingewikkelde naam: de commissie van advies inzake van boorwerken te vrijwaren kwetsbare gebie den. In de wandeling heet deze groep advi seurs 'de commissie-Oele', naar het vroe gere kamerlid voor de PvdA, thans burge meester van Delft. Deze commissie beoor deelt de aanvraag op landschappelijke en cultuurhistorische overwegingen. Vergun ningen kunnen alleen worden afgegeven voor gebieden waarop geen bestemmings plan rust. Uit de jongste berichten over het nieuwe seismisch onderzoek van de NAM blijkt dat in principe de hele provincie Zeeland in aanmerking komt voor proefboringen. Te beginnen op Schouwen-Duiveland wordt namelijk in een periode van vier maanden de hele Zeeuwse bodem - met toestemming van de grondeigenaren - seismisch 'in kaart gebracht'. Het is dan ook geen overbodige voorzorg dat gedeputeerde staten van Zee land half vorig jaar onmiddellijk hebben ge reageerd op deze voor hen tot dan toe vol strekt onbekende aangelegenheden en een ambtelijke werkgroep hebben opgericht die gewoon eens is gaan uitzoeken hoe deze hele vergunningsprocedure in elkaar steekt en hoe de regio zelf daarop nog zou kunnen inspelen. Dal /at blijkt mogelijk, maar op een manier die niet uitnodigt om er opgetogen over naar huis te schrijven. Gedeputeerde staten mogen de aanvragen (en alles wat erbij hoort) van geïnteresseerde oliemaatschap pijen of gasondernemingen bekijken. Ze mogen de commissie-Oele adviseren om in een bepaalde richting aan de minister te adviseren. Maar dat allemaal alleen en op uitdrukkelijke voorwaarde dat de irmouö van die vragen 'vertrouwelijk' blijven. En daar begint de hele zaak natuurlijk wel wat te wringen. In november vorig jaar, bij de behandeling van de Energienota in provin ciale staten van Zeeland, werd nogal begrij pend gedaan over de vertrouwelijkheid In die hele procedure. Beter binnenskamers op de hoogte dan helemaal niet op de hoogte, was zo'n beetje de mening in het college van gedeputeerde staten. Mogelijk was die ge dachte ingegeven door de opvatting dat het voorlopig in en om Zeeland met proefborin gen naar olie- en aardgasvondsten en me-, winning van energievoorraden uit eventuele vondsten wel zo'n vaart niet zal lopen. Het grondig seismisch onderzoek dat de Neder landse Aardolie Maatschappij (NAM) in de komende maanden overal in Zeeland gaat verrichten, compleet met een uitgebreide regeling voor schadevergoeding aan grond eigenaren, is een duidelijke aanwijzing dat het best wel eens om een heel wat minder vrijblijvende zaak zou kunnen gaan dan men zich aanvankelijk had voorgesteld. De min of meer geruisloos bekend geworden programma's voor bodemonderzoekingen in de eerste fase naar de aanwezigheid van gas en/of olie in de bodem tonen aan dat de aandacht voor de wezenlijke betekenis van 'een samenhangend energiebeleid', zoals het kabinet dat voor de toekomst ziet, de laatste paar Jaar veel te veel is afgeleid door dat ene vraagstuk van de verdere invoering van kernenergie in Nederland. Zeeland doet er goed aan grondig in de gaten te houden dat niet door de achterdeur een energiepro bleem binnensluipt, terwijl je bezig bent om een ander door de voordeur naar buiten te werken. KEES VAN DER MAAS.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 4