„Rijk kan Vlissingen met behouden van Vissershaven 'oorlogsschade' vergoeden" Oude havens voor Vlissingen even belangrijk als St. Jacobstoren AKTIEGROEP: „DOOR MÉÉRKOSTEN OPLOSSING TE DRAGEN" ZATERDAG 17 JANUARI 1976 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT De besluitvorming over de wijze waarop de versterking van de zeewering rond of voor de Koopmanshaven en de Vissershaven in Vlissingen tot stand dient te komen is een stap dichterbij gekomen met de publikatie van het standpunt van burgemeester en wethouders van Vlissingen. Het Vllsslngse college wenst, zoals gemeld, een oplossing waarbij zowel de Koopmanshaven als de Vissershaven behouden zullen blijven. In de loop van deze maand buigen de verschillende raadscommissies, onder meer van openbare werken, ruimtelijke ordening, cultuur-, sport- en jeugd zaken en voor de detailhandel zich over de plannen. Indien niet op een of andere wijze vertraagd komt de problematiek rond de oude havens op 30 januari in de gemeenteraad. De u itspraak van de gemeen teraad zal vervolgens ter kennis worden gebracht van gedeputeerde staten van Zeeland, die daar eerder om hebben gevraagd. Verwacht kan worden dat gedeputeerde staten vervolgens hun standpunt zullen formuleren en mededelen aan de minister van verkeer en waterstaat, die de eindbeslissing moet nemen. Het standpunt van b. en w. van Vlissingen houdt In het behoud van beide havens als belangrijk historisch gegeven ln de oude binnenstad. Volgens het plan van rijkswaterstaat zal de Koopmanshaven behouden blij ven, maar de Vissershaven worden afgesloten en gedempt. Het streven van burgemeester en wethouders krijgt de volle steun van een aktiecomité, dat zich al geruime tijd inspant voor het behoud van beide havens. Op deze pagina een gesprek met vertegenwoordigers van het aktlecomite, terwijl voorts prof. dr. C. A. van Swigchem aan het woord komt. Deze buitengewoon hoogleraar aan de VU in Amsterdam en medewerker van monumentenzorg heeft zich eveneens bij herhaling ondubbelzinnig voor stander getoond van het voortbestaan van Koopmanshaven en Vlssersha- „Nederland heeft in Vlissingen nog iets goed te maken. Onze stad heeft door oorlogsgeweld een zwaretolmoetenbetalen. DeKoopmans-en Vissershaven bieden de rijksoverheidde mogelijkheid om die schuld in te lossen. De gemeente Vlissingen is financieel niet in staat om de miljoenen voor een open Vissershaven op tafel te brengen. Het is daarom voor de hand liggend, dat het rijk de stad in staat stelt om het historisch waardevolle bezit van oude havens voor de huidige en de volgende generaties te bewaren". Met dat standpunt onderschrijft de aktiegroep 'Behoud Vissers- en Koopmanshaven' de eerder door prof. dr. C. A. van Swigchem geponeerde stelling, dat: ...er na de oorlog te weinig ten koste is gelegd aan de monumenten en het historisch stadsbeeld van Vlissingen in verhouding tot wat er in de oorlog in de stad is verwoest en tot datgene wat via rijksbijdragen in andere historische stadskernen in Nederland is geïnvesteerd. Professor Van Swigchem, buitenge woon hoogleraar in Amsterdam en medewerker van monumentenzorg, verwjjst op zijn beurt naar een uit> spraak van de toenmalige Vllsslngse burgemeester C. A. van Woelderen. In zijn voorrede op 'De geschiedenis der oude havens van Vlissingen' - in april 1931 sprak Van Woelderen van een: 'Ereschuld van Nederland aan Vlissingen' op grond van de gebeurte- nisse van 1809 en 1914-1918. In 1809 werd het door Napoleontische troepen bezette Vlissingen zwaar beschadigd door het kanonvuur van aanvallende Engelsen. Ofschoon Nederland en de 8cheldestad ln '14-'18 buiten de oor logshandelingen bleven, ondervond stad, industrie en haven toch groot nadeel van het gebeuren. Dat er na de tweede wereldoorlog - er bleef ln Vlissingen bijna geen huis on beschadigd - nog veel meer aanleiding Is om de vraag van de ereschuld op te weipen, ls duidelijk. Zo concludeert de heer Van Swigchem. De wensen van het aktie-comité lopen vrijwel parallel aan die van burge meester en wethouders van Vlissin gen: de Vissershaven moet behouden blijven achter een versterkte zeedijk (Oranjedijk) en een keersluis op de plaats van de huidige schutsluis. De Koopmanshaven moet worden - omgeven dooreen klepconstructiedie in de winter en andere stormperioden kan worden opgezet maar in rustiger tijden ln 'platte' toestand het uitzicht stad-zee vice versa niet wegneemt. Miljoenen Deze Vllsslngse wensen kosten - zo hebben b. en w. uitgerekend -15.5 mil joen gulden méér in vergelijking met de plannen van rijkswaterstaat. Die laatste plannen gaan uit van een ge dempte Vissershaven en een open Koopmanshaven, die wordt omgeven door een muur of dijk tot een hoogte van zeven meter boven NAP De aktiegroep zegt bij monde van de heer M. A. van Es, dat rijkswaterstaat in principe alle méérkosten van de op lossing met een behouden Vissersha ven zou moeten betalen. Van Es: „Rijkswaterstaat heeft de taak de zeeweringen aan te passen aan de eisen van de Deltawet maar tegelij kertijd de morele plicht plicht- om bij de uitvoering van die werken - zoals in Vlissingen - het stadsschoon zo weinig mogelijk schade te berokkenen" Omdat het hier om een bezit van cultuur-historische waarde gaat noemt het comité het overigens wel billijk, dat ook de provincie, de rijks dienst voor de monumentenzorg en rechtstreeks ook het ministerie van cultuur, recreatie en maatschappelijk werk bijspringen. De aktiegroep is balP73 ontstaan na het bekend worden van de plannen van rijkswaterstaat. De heer Van Es spreekt van een 'schrikreactie' van Vlissingers die het voortbestaan van de oude havens in de binnenstad be dreigd zagen. De leden van de aktiegroep hebben in woord en geschrift zich niet alleen tegen de demping gekeerd maar ook met klem gepleit voor een zodanige aanpak, dat de havens kunnen worden behouden. Het comité prijst zich gelukkig dat de ontwikkelde aktiviteiten hebben bij gedragen tot het besluit van gedepu teerde staten om door een technische werkgroep alternatieve oplossingen te laten onderzoeken. Deze tekening toont de oplossing voor versterking van de zeewering rond Koopmans- en Vissershaven waaraan zowel burgemeester en wethouders van Vlissingen als de aktiegroep de voorkeur geven. Bij uitvoering van dit 'alternatief blijft de Koopmanshaven open en behoeft de Vissershaven evenmin te worden gedempt. De Vissersha ven kan worden afgesloten met een keersluis op de plaats van de huidige schutsluis. Het alternatief is er één uit een se rie mogelijke oplossingen, die door de Werkgroep Zeeweringen Walcheren ter tafel zijn gebracht. Volgens de bovenstaande oplos sing, die in het rapport van de werkgroep wordt aangeduid als 'bijlage V zou de Koopmanshaven kunnen worden beschermd met een hydraulische klepconstructie. De technische werkgroep geeft de klepconstructie alleen aan voor het kopeinde, bij het Bellamypark, terwijl b. en w. en aktiegroep de constructie rond de gehele Koop manshaven aangebracht willen zien. Toepassing van de klepcon structie biedt het belangrijke voordeel, dat voor het verkrijgen van de vereiste hoogte van de zeewering niet een muur of een dijk tot zeven meter boven NAP zou moeten worden aangelegd. Een dijk of muur van zeven meter - op zich al weinig fraai in een binnenstad - zou het zicht vanuit de stad naar zee en omgekeerd volledig wegnemen. Een vaste muur van vijf meter waarop de klepconstructie is nauwelijks ho ger dan de bestaande waterkering rond de Koopmanshaven, die - Zonder de schotbalken - al tot 4,75 meter reikt. De klepconstructie bevindt zich bij gunstige weersom standigheden in 'platte' toestand en neemt daardoor geen zicht weg. Bij verwachte hoge water standen en naderend stormweer wordt de klep opgezet. Dat is ook het geval met de korte keersluis voor de Vissershaven, die in geslo ten toestand - vooral in de winter tijd - de nodige beveiliging moet bieden. Zoals op de tekening te zien, wordt de versterkte zeewe ring gecompleteerd met een nieuwe dijk op Deltahoogte tussen ars naai en Muur van Altena (üv de zeezijde). Doordat de Vissershaven volledig achter nieuwe zeewering inclusief keersluis komt te liggen, behoeven de kaden rond deze haven aan de stadszijde niet te worden ver hoogd. Andere oplossingen, die de werk groep heeft aangedragen, betref fen - globaal - een open om muurde Koopmanshaven en een gedempte Vissershaven; beide De heer Van Es over de visie van de aktiegroep: „Demping van de Vis sershaven mag niet plaatsvinden. Die ingreep zou het aanzien van dit stads deel zoveel geweld aandoen, dat het oude Vlissingen er onherkenbaar door zou worden". Storm Ook bij de heer Van Es en zijn mede- comitéleden staan de eisen van veilig heid voorop. De recente storm heeft opnieuw aangetoond, dat met de uit voering van de werken zo weinig moge lijk mag worden getalmd. De storm van begin januari heeft naar de me ning van de heer Van Es ook bewezen, dat een oplossing met een keersluis en een klepconstructie de gewenste vei ligheid kan bieden. Van Es: „Daarom moeten we nu alle energie richten op het er dóórkrijgen van een oplossing zoals die ons voor ogen staat. Eerst daama kunnen we ons nog be zighouden met de vraag wat er alle maal zou kunnen worden gedaan met een fraai gerestaureerde vissershaven. Toch alvast enkele gedachten: in de zomer aanloophaven voor jachten, buiten het seizoen 'winterberging' voor pleziervaart; weer in gebruik stellen van de voormalige Zeehon den werf voor onderhoud aan jachten, terwijl de Vissershaven bijvoorbeeld ook ligplaats zou kunnen bieden aan een drijvend scheepvaartmuseum in de vorm van een 'antiek' schip. REPORTAGE: CHARLES SCHETS FOTO'S: DICK FABER FA. DERT (archiefopname) havens open en ommuurd; beide havens afgesloten of afsluitbaar te maken of een gedempte Koop manshaven en een opengelaten ommuurde Vissershaven of een Vissershaven die op enigerlei wijze met een sluis afsluitbaar wordt gemaakt. De technische werkgroep, met vertegenwoordigers van provin ciale waterstaat, rijkswaterstaat, provinciale planologische dienst, waterschap Walcheren, monu mentenzorg en gemeente Vlissin gen, toog in opdracht van gedepu teerde staten aan het werk nadat onder meer burgemeester en wet houders van Vlissingen weinig gelukkig bleken te zijn met het plan van rijkswaterstaat. Volgens het rijkswaterstaatsplan wordt de Vissershaven gedempt en wordt de nieuwe zware zeedijk doorge trokken rond de open Koopmans haven. mm De vissershoven, die niet meer wordt aangedaan door de viskotters. ligt er vooral bij laag water wat troosteloos bij Een beeld uit vroeger dagen toen de haven haar naam nog alle eer aan deed Tientallen vissersvaartuigen verdrongen zich langs dc kade aan dr Nieuwendijk DR. C.A. VAN SWIGCHEM: 'ALS CULTUREEL-HISTORISCH BEZIT...' ;,De Vissers- en Koopmansha ven zijn voor Vlissingen - cul tuur-historisch gezien - even belangrijk als bijvoorbeeld de Sint-Jacobskerk. Er is nie mand die denkt aan afbraak van de kerk. Zo zou het ook moeten zijn met de oude ha vens waaraan Vlissingen in feite zijn ontstaan en groei te danken heeft. Het verdwijnen van de havens zou een breuk met het verleden betekenen". Dat standpunt wordt met klem verdedigd door professor dr. C. A. van Swigchem, bui tengewoon hoogleraar in de geschiedenis van de bouw kunst aan de Vrije Universiteit (VU) in Amsterdam en als kunsthistoricus verbonden aan de rijksdienst voor mo numentenzorg. Professor Van Swigchem heeft in de afgelopen maanden al enkele keren in het openbaar - onder meer op een cda-vergadering en op een bijeen komst van de aktiegroep voor het be houd van de havens onverbloemd zijn standpunt kenbaar gemaakt. Hij sprak daarbij met kennis van za ken. Dr. Van Swigchem had destijds 'n werkzaam aandeel in de samenstel ling van een 'kladlijst' als eerste aan zet voor de nu alweer vele jaren be staande monumentenlijst. Zijn part van het werk bestond vooral in het be kijken en beoordelen van de in Zee land te beschermen monumentale ge bouwen. Toch was hij voldoende be trokken bij het onderzoek in de andere provincies om Vlissingen op het ge bied van monumentenbezitniet alleen met de Zeeuwse maar ook met de ove rige steden in het land te vergelijken. De conclusie is weinig opwekkend: In Vlissingen is niet veel meer overgeble ven. „In de Scheldestad moeten ze daarom op hun tellen passen of anders gezegd met zorg omspringen met wat er nog aanwezig is". Daartoe behoren de oude havens. Totaalbeeld "De oude stad is geleidelijk gegroeid rond deze havens. Aanvankelijk ging het vooral nog om een veer naar Vlaanderen Door toenemende scheepvaart werd de stad echter steeds belangrijker. Vlissingen vormde bovendien een sleutelpositie in de toegang tot Antwerpen. Dat alles deed keizer Karei V besluiten om een fort te stichten ter bewaking van deze toegang en ter beveiliging van de Vlis- singse havens. Die versterking uit 1540 is in de vorm van het Keizersbolwerk - met daarop het standbeeld van Mi- ehiel De Ruyter - nu nog aanwezig. Dat bolwerk met de boulevardmu ren (de zeewai). hetachterliggende his torische stadsdeel en daartussen de oude havens, levert een 'totaalbeeld' op. Uit dat beeld is geen van de genoemde elementen weg te denken. Zon een van de onderdelen worden weggeno men, bijvoorbeeld door demping van de Vissershaven, dan wordt het totale historische aanzien van Vlissin gen - het waterfront - onherstelbare schade berokkend". De hoogleraar voegt daaraan toe, dat een gedempte haven in een binnen stad een 'rot geacht' oplevert. Dat heeft de ervaring met dergelijke ingre pen elders in het land uitgewezen. Ook in Vlissingen kunnen het Bellamypark en de Spuistraat, ontstaan door het volgooien van oude havens, bepaald niet fraai worden genoemd. Toch is het aanzien van deze stadsdelen nog aan vaardbaar doordat de na demping ontstane ruimten bleven omzoomd door huizenrijen. Dat is niet "net geval melde Vissershaven, die overgrote de len alleen door een dijk en kaden wordt begrensd. Het is daarom de 'angst' van de heer Van Swigchem, dat door een verkeerd uitpakkend waterstaatswerk de Vis sershaven van een positief tot een ne gatief gegeven in de binnenstad zal worden. Veiligheid De veiligheid van de stad tegen aan vallen van de zee is ook voor professor Van Swigchem een eis, waaraan moet worden voldaan. Daarom is hij blij, dat de technische werkgroep alternatieve oplossingen op tafel heeft gebracht waarbij de havens niet behoeven te worden afgesloten met 'n groot dijk- Ilchaam en toch een beveiliging kan worden verkregen, die aan de normen van de Deltawet lijkt te voldoen. Hij onderschrijft dan ook graag het standpunt van burgemeester en wet houders van Vlissingen en van de ak tiegroep. dat aan de eisen van het be houd van het- historisch stadsbeeld, het best kan worden voldaan door uit voering van 'alternatief 7' Het ls professor Van Swigchem niet onbekend, dat de vele miljoenen meer die de uitvoering van dit alternatiefin vergelijking met het oorspronkelijke waterstaatsplan zullen vergen, niet door de gemeente Vlissingen kunnen worden opgebracht. Maar hij vindt het evenmin billijk, dat het volle bedrag van de meerkosten zou moeten komen uit de toch al beperkte pot van de mi nister van cultuur, recreatie en maat schappelijk werk. Van Swigchem: ..Ook rijkswaterstaat moet er op bedacht zijn dat bij de uit voering van erote waterbouwkundige werken geen cultuurgoederen worden vernietigd. Het streven moet er juist op gericht zijn ze te bewaren en waar nodig bij te dragen tot herstel". In een aantal gevallen moeten door de dijkwerken en bij voorbeeld ook wegen aanleg het landschappelijk of stede lijk aanzien noodgedwongen geweld worden aangedaan. Op plaatsen waar dat mogelijk is. moet rijkswaterstaat echter bereid zijn om iets terug te doen. Het Vlisslngse zeefront ls een van die plaatsen. Met de uitvoering van de Deltawerken zijn vele honderden miljoenen guldens gemoeid. Voor het behoud van cul tuurgoederen zou het reserveren van slechts een deel van dat bedrag al toe reikend zijn. „Dan heb je als cultuur mens ln ieder geval naar eer en gewe ten gedaan, watje moest doen". Aldus de heer Van Swigchem, die nog een andere reden aanvoert waarom naar zijn mening de rijksoverheid in ruime mate zou moeten bijspringen: Uniek De oude Vlisslngse havens vormen niet alleen plaatselijk maar ook lande lijk gezien een belangrijk en vrij uniek historisch gegeven. In Nederland ls geen tweede uit vroeger eeuwen stammende haven te vinden die zo 'pal aan de Noordzee' is gelegen. Weliswaar bezit ook Den Helder een direct aan zee gelegen oudere haven (hét Nieu- wediep), doch dit bekken ls historisch gezien veel minder interessant. Dr. Van Swigchem noemt het een vooi de hand liggende zaak dat de directe relatie tussen de oude stad en de zee wordt behouden. De karakteristiek van het oude stadscentrum mag op grond van de ministeriële aanwijzing tot 'beschermd stadsgezicht' niei meer worden gewijzigd- Onmlsbaa- onderdeel van datzelfde stadsgezicb vormt de maritieme bedrijvigheid onder meer nog aanwezig door h> gaan en komen van de rede afnaaiboten van het loodswezen. Do> het openhouden van beide haven- blijft deze band met de zee bewaard, e: zal bovendien nog aanmerkelijk kun nen worden versterkt. Daardoor nemen ook de ontwikke lingskansen voor dit stadsdeel toe Vooral de Vissershaven ligt er nu nog verwaarloosd bij. Professor Van Swigchem: „De mogelijkheden van de Vissershaven worden bij lange na niet benut. Het is in Vlissingen een nog onderontwikkeld gebied. Door restauratie ontstaan tal van moge lijkheden. op de eerste plaats natuur lijk op het gebied van de restauratie". bestaande hoogte ca +375 geprojecteerde waterkering korte keersluis HYDRAULISCHE KLEP-CONSTRUC standbeeld de Ruyter Keizershoofd \ca 9 00 A Var^Aitêna -5.00 VOOR HA VEN

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 17