WERELDPRODUCTIE RUWE OLIE N 1975 ZES PROCENT GEDAALD thermooa® 1 JL /financiën en economie 29 HBG verwacht beter resultaat HEINEKEN HANDHAAFT GUNSTIGE PROGNOSE 'AMSTERDAMSE EFFECTENBEURS GOEDERENVERVOER NS KREEG FLINKE KLAP .TERDAG 10 JANUARI 1976 ]OWJET-UNIE HEROVERDE EERSTE PLAATS OP RANGLIJST EIERAANVOER OTTERDAM (ANP) - De wereldproduktie van ruwe olie is vo- g jaar met zes procent gedaald ten opzichte van 1974. In totaal erd er 2700 miljoen ton geproduceerd (54 miljoen vaten per dag) igen 2870 miljoen ton het jaar daarvoor. Dit blijkt uit cijfers van 6 olie-industrie, gepubliceerd in het Engelse vakblad The Petro- um Economist. Rekent men de communistische landen, waar e produktie met zo'n acht procent toenam, niet mee, dan is de aling ruim negen procent. et is voor het eerst in tientallen jaren, jt zoiets zich heeft voorgedaan, porheen was het gebruikelijk dat de «duktie elk jaar met een procent of Jf steeg. Als oorzaken van de daling et men de internationale economi se recessie, het milde weer in de botste consumptiegebieden, de benzin van kopers om excessief hoge lijzen te betalen en het aanspreken |n geaccumuleerde voorraden, e daling van de vraag deed zich uit- Buiten de communistische wereld wa ren er opzienbarende ontwikkelingen in Mexico, waar in de loop van 1975 grote vondsten werden gedaan, en in West-Europa. De Noorse en Britse ge deelten van de Noordzeebodem zorg den er voor dat de Westeuropese pro- iKZO-CHEMIE )PTIMISTISCH JNHEM (DPA) - De omzet van IZO-Cbcmie is vorig jaar 20 a 25 pet htergcbleven bij de planning. Een Btal sectoren, maar niet alle, hebben 1975 met verlies gewerkt, foor 1976 wordt een herstel van het izetvolume verwacht, aldus de direc- ir, de heer A.G. van den Bos, in het ld van de Vereniging van de Neder- u. dse Chemische Industrie, j iKZO-Chemie verwacht verder dat dememing uit de rode cijfers zal i, voor zover ze daar inzat, aldus leer Van den Bos. ADVERTENTIE I eraard sterk voelen in de landen, die vrijwel alleen voor de export produce ren. Zo bedroeg de 'output' van de 'veertien OPEC-landen slechts 1343 miljoen ton, dat is zo'n dertien procent minder dan in 1974 Saoedi-Arabiè, de grootste exporteur ter wereld, zag zijn produktie dalen van 421 naar 337 mil joen ton (-20 procent). Slechts één OPEC-land ging meer pro duceren: Irak, dat dankzij scherpe prij zen 21,5 procent meer verkocht en daarmee het op twee na belangrijkste olieland van het Midden-Oosten werd De produktie in de Verenigde Staten (648,5 miljoen ton) daalde met 4,7 pro cent voornamelijk als gevolg van het feit dat de bewezen reserves niet groot zijn. Ook was het belangrijk dat de oliemaatschappijen door de prijspoli tiek van de regering geen reden zagen om meer te produceren en/of explore ren. Als gevolg hiervan is de Sowjet-Unie nu weer de grootste olieproducent ter wereld, een positie, die het land in het begin van deze eeuw al eerder innam. De Sowjet-Unie bracht het in 1970 tot 4900 miljoen ton, dat is 6,8 procent meer dan in 1974. Het land hoopt een dergelijke stijging nog tenminste de komende vijf jaar te kunnen verwezen lijken, hoofdzakelijk door meer te gaan produceren in WestrSiberië. RIJSWIJK (ANP) - De Hollandsche Be ton Groep (HBG) verwacht dat de re sultaten in zijn geheel over 1975 wat hoger zullen uitvallen dan over 1974, toen de winst f 18,6 min bedroeg. Wan neer zich geen ongunstige ontwikke lingen voordoen, zullen de resultaten over 1976 niet achterblijven die die van 1975. Dit zegt de voorzitter van de raad van bestuur, ir. M. Bijl, in het personeelsblad „Specie" van DE HBG Gezien de huidige tijd van economi sche teruggang vindt mr. Bijl het resul taat over 1975 .heel bevredigend". De omzet van de HBG-groep zal naar verwachting in 1975 ten opzichte van 1974 stijgen van f 1.520 min tot ruim f 1 700 min. Hierover wordt, aldus mr. Bijl, ondanks het aanzienlijke verlies In de betonsector, toch nog een winst ver wacht, die hoger zal zijn over 1974. toen de winst f 18,6 min bedroeg. Gezien de conjunctuur mag HBG hier zeer tevre den mee zijn. Maar toch is deze winst eigenlijk niet voldoende bij de huidige geldontwaarding, zo merkte hij op De orderportefeuille van HBG is in een aantal sectoren bevredigend, in het bijzonder in de baggersector, maar in andere sectoren is dit minder gunstig. Het rijk betaalt éénderde van uw isolatiekosten ilminirisolatie g® is goedgekeurd door het ministerie KOepOn Zend deze koepon v vrijblijvende dokumentatie aan Van ÏJzerloo Schilderwerken Naam Adres Plaats Voor gunstig boekjaar AMSTERDAM (ANP) - Het be stuur van Heineken handhaaft zyn prognose over een gunstig boekjaar 1975-1976. In de jaar vergadering is meegedeeld dat de bierafzet in de eerste drie maanden van het lopende boek jaar (oktober tot en met sep tember) zich gunstig heeft ont wikkeld. De verkoop van fris dranken verliep eveneens bevre digend. De gedistilleerd afzet is in verband met de accijnsverhoging per 1 januari 1976 ver boven de prognoses uitgeko men. Hierop word wel een gedeeltelijke reactie verwacht, aldus de Raad van Bestuur in de jaarvergadering. De gang van zaken tot dusver geeft alle reden om de uitkomsten van het lo pende boekjaar in positieve zin tege moet te zien. De vooratter van de Raad van Bestuur, de heer AH. Heineken. be streed de opvattingen als zou het winst- herstel in de tweede jjelft van. 't afge lopen boekjaar uitsluitend moeten wor den toegeschreven aan de mooie zomer. "Als gevolg van deze warmteperiode hebben de gezamenlijke Nederlandse brouwerijen rond 200.000 hectoliter meer bier in ons land afgezet. Wie echter beseft dat de totale binnenlandse bier afeet ongeveer 10 min hectoliter be droeg zal begrijpen dat de hittegolf in Nederland voor het winstherstel bij ons geen doorslaggevende rol heeft ge speeld", aldus de heer Heineken. duktle 51,7 procent groter was dan in 1974. Noorwegen produceerde 9.35 mil joen ton en Groot-Brittannie 1.13 mil joen ton. Nederland bleef met 1.46 mil joen ton op hetzelfde niveau als in 1974. Meer passagiers bij Noordzee-veerdienst ROTTERDAM (ANP) - De Noordzee Veerdiensten, die dagelijks tussen Rotterdam/Europoort en de Engelse havenplaats Huil op en neer vaart, heeft vorig jaar 260.000 passagiers vervoerd. Dit is 55 procent meer dan het jaar daarvoor. Om de snel groei ende stroom Engelandvaarders op le vangen had de maatschappij haar bei de schepen in 1974 door grotere ver vangen. Dankzij de verruiming van de capaciteit kon de onderneming de toenemende stroom passagiers ge makkelijk opvangen. Steeds meer mensen maken gebruik van de boot om het kanaal over te ste ken. Ook de stoomvaartmaatschappij Zeeland, die vanaf Hoek van Holland naar Harwich vaart, meldt een stijging van het passagiersvervoer, al ls die dan niet zo spectaculair als bij Noordzee Veerdiensten. De rederij zette in 1974 ongeveer 900,000 mensen over het kanaal. In haar honderd jaar bestaan ver voerde de Stoomvaartmaatschappij meer dan 15 miljoen passagiers. Noordzee Veerdiensten, die tien jaar geleden met haar dienst vanaf Rotter dam begon, heeft nu al ruim meer dan 1 miljoen mensen overgezet. De Noordzee Veerdiensten is een com- binatue van Nederlandse, Britse en Duitse rederijen. Tot 1974 opereerde de maatschappij op de Rotterdam-Huil route met de twee schepen 'Norwave' en 'Norwind'. Deze hadden elk een ca paciteit. van 235 passagiers. Door de toenemende belangstelling verving de onderneming beide schepen in de loop van 1974 door de 'Norstar' en de 'Nor- land' Deze veerboten kunnen 1243 mensen vervoeren. De kleinere sche pen werden ingezet op de route Zeebrugge-Hull. Verdere stijging vermogen Algemeen Fondsenbezit AMSTERDAM (ANP) - Het Algemeen Fondsenbezit heeft zich in de periode van 1 juli tot en met 31 december 1975 weer in een toenemende belangstelling mogen verheugen. Het aantal uitstaande participatie- bewijzen steeg met 14.800 tot 205.100 stuks. Het totale vermogen van het be leggingsfonds nam verder toe met 6.1 pet van f 18,9 min tot f 20,05 min. De ba siswaarde per participatie bedroeg eind december f97,75, wat ten opzichte van eind 1974 een waardestijging met 32.5 pet betekent, aldus mededelingen van beheerders. BARNEVELD GESTEGEN BARNEVELD (ANP) - De aanvoer op de eiermarkt en de twee elerveilingen in Barneveld is het afgelopen Jaar ge stegen van 208 miljoen tot 273 miljoen stuks, dit ondanks hel feit dat allengs meer grote bedrijven met legpluimvec afzet zoeken buiten markt of veiling De grootste aanvoer. 109.4 miljoen stuks, kreeg de markt. Er komen hier overwegend bruinschahge eieren, waarvan veel wordt gekocht voor de binnenlandse voorziening. BIJ de Bar- neveldse elerveillng kwamen 71 mil joen (vorig jaar 59.4 miljoen), bij de Coöperatieve Veluwse Elerenafzetver- enigtng 93 miljoen i vorig jaar 93.8 mil joen). Alles bij elkaar zijn in Barneveld weke lijks gemiddeld ongeveer 5.2 miljoen eieren aangevoerd, waarvan meer dan 2 miljoen op de markt LENING GASUNIE AMSTERDAM (ANP) - Op 20 januari staat de inschrijving open op een 8.5 pel obligatielening 19*6 per 1977-1991. groot f 100 min. ten laste van NV Neder landse Gasunie, tegen een ultglftckoers die uiterlijk 16 januari zal worden be kendgemaakt. aldus cmittenten. De lening zal a pari worden afgelost ln 15 nagenoeg gelijke jaarlijkse termij nen, voor de eerste- maal op 15 februari 1977. Vervroegde gehele of gedeeltelijke aflossing is slechts toegestaan tegen een aflossingsverschijndag en voor het eerst per 15 februari 1986 Vervroegde aflos sing in de jaren 1986 tot en met 1990 zal slechts kunnen geschieden tegen de koers van 101.5 pet. De datum van storting van de lening, die verdeeld is in coupures van f 1.000. is 16 februari „Na de laatste tariefsverhoging (ge middeld 10 procent per september Jl.) zijn we op een niveau verzeild waar onze kilometerprijs voor een niet onbe langrijk deel van onze afeet boven die van de kale benzinekosten per kilome ter ligt", aldus de NS-topraan. De ver- voerskeus wordt natuurlijk niet uit sluitend door de prijs bepaald maar niettemin zal NS nagaan hoe de klant op deze kostenontwikkeling reageert Mr De Bruin zei dat het voorstel van voorzitter J. J. Dassel van de Ver- voersbond CNV alle aandacht ver dient. Dassel wil naar gemeld een kop peling leggen tussen autobezit en openbaar vervoer en elke automobilist viit de (verhoogde) motorrijtuigenbe lasting een bepaald bedrag voor een vastrechtkaart roor het openbaar ver voer laten betaien. De daling van 4.5 miljoen ton in het goederenvervoer per NS zit voor 70 procent in ds conjuctuur (Hoogovens, vervoer chemische produkten, con tainers). De overige 30 procent heeft incidentele of structurele oorzaken (vervoer van granen, aardappelen, ko len, olie en cement). Onbevredigend is ook de rentabiliteit van het internatio nale vrachtstukgoed. Belangrijk noemde mr. De Bruin het verschijnen van de beleidsnota goe- derenvoer waarin zijns inziens staats secretaris Van Huiten eenj beleid uit stippelt dat zich zal richten op meer coördinatie tussen weg, water en rail. UTRECHT (ANP) - Dit jaar heeft NS voor investeringen in het be staande lijnennet 225 miljoen gulden uitgetrokken, 30 miljoen gulden meer dan vorig jaar, maar toch nog minder dan de afschrij vingskosten over '76 (280 miljoen gulden). Naast de 225 miljoen gulden in het bestaande net zal nog 100 miljoen gulden worden gestoken in nieuwe lijnen. Voor 1977 vermeldt het investe ringsplan in totaal 462 miljoen gulden en voor '78 in totaal 460 miljoen gulden, aldus NS iCTIEVE AANDELEN Vorige Laatste koersen koersen XZO(20 44,00 44.80 aas- BN f 100 336.00 337.00a me! mRof20 79.60 80.20 heteIi-MIJ/75 93.40 93.40 onkiche(20 148.50 148.80 ordtsche Pr. 148,50 147,80 etneken f25 190,00 148,00 ètneken H,f 25 182,50 142,00e !A.L.Ho!d (10(72.50 72,00 bogov (20 59.80 59,80 ?.®re VA-Mijcn eert 55.50e 57,00 eert f.ior 142.50 142.50 ka-LM (100 80.50 81.50 pn. Olie (20 112,80 112.70f «L Ned. (10 92.901 91,40 Dmeren Cert 248,00 249.00 vac iillps f 10 29.50e 30.30f ltecof50 192.00 194.00 S!ncof59 138.00 140.00f 112.00 1X0.00 124.30 124.90 "50 Ned. SldU 0k)75 Kid 75 510-52 lid 73 C12 7.5.-2 lid 69 iTSLENINGEN 109,80 110.00 106,20 106,50 102.40 102.70 101,60 101,00 101.40 101.10 10070 100.50 l°°-30 97.60 97.90 97.50 97,80 100.30 1°°.5° 99.70 90.70 99.40 ".50 101.40 101.40 101,20 101.20 95,30 D5.50 95,00 95.20 101,80 101.80 93,80 94.10 93.40 93.70 92.80 93.20 100.60 100.60 90.80 Old 70-77 51071.90 5 ld 73-98 5id 70 78 ltd esir lid 69-94 ld 631-93 92,20 87,70 37.40 87.40 90,10 86,70 86.00 87.50 87.20 85,80 85.50 81.80 90.50 85.00 89.80 92,50 92,30 90.90 88.40 88,10 87,80 87,70 90,10 87,00 86,30 87.60 87,30 85.90 85.60 82 00 80.50 81,10 79.70 79.30 86.70 79.80 78.40 70.90 99.00 IS- W51-76 W 53-83 90.( Jd 56-86 86.' Jd 48-98 69.4 tó 50-90 77,; d 64-04 14,( d 55-95 73,4 Ut- ld 65-85 86,E ari IdGrb W 37-81 93,7 jjo«, 90.50 87.30 69.70 77,50 74,00 11.00 BNG74-81 11.00 ld 74-84 10.50 ld 1974 9.50 id 74-82 9.50 id 74-99 9.50 id 75-85 9.00 id 75-00 id 70-90 8.75 ld 70-95 .75 id 75-00 8.50 ld 70-85 "1.50 id 70-95 8.50 id 73-98 8 25 id 70-85 8.25 id 70-96 8.00 id 69-76 69-94 8.00 Id 71-96 8.00 id 72-97 8.00 id 73-79 .00 id 75-00 .75 id 70-79 7V 75 id 72-81 ,7.60 id 73-98 .50 id 72-97 7.25 id 71-79 7.25 id 73-98 7.00 id 661-91 7.00 id 6611 ~.00 id 66IV 7.00 id 72-97 .00 id 73-83 6 75 id 67-92 6 75 id 68-93 6.75 id 72-82 6.50 id 67-92 25 id 67-92 6.00 id 57-82 6.00 id 651-90 6 00 id 6511 5 75 id 651-90 5 75 id 6511 107.60 i07.70 113.10 112.90 108.10 108.50 104.90 105,20 106.10 106,40 105.10 105.10 102.80 102,90 101,70 101,80 101,20 101,40 101,10 101,40 100.60 100,80 100.00 100.10 99,90 99,90 99.50 99,60 98,20 98.30 101.30 101.20 96.30 96.40 96.00 96.90 96.40 96.70 100.10 100.20 95.50 95.50 Ï01.30 10J.30 100.30 100,30 92.60 92,70 5.50 id 5-90 91.70 91.40 88.40 98.10 89,60 88.50 97.40 88.00 88.10 87,30 87.05 5.25 id 58-83 5.25 id 64-89 525 id 65-90 5.00 id 58 88 5 00 id 64-89 4.75 id 58-88 4.50 id 58-89 4.50 id 59-84 60-85 4.50 id 62-92 4.50 id 62-93 4.25 id 52-77 85,30 86,00 86.60 85,90 85.20 84.70 89,80 Lease Pi 100.20 100.50 5.75 N.bkMidd 65 94.70 94.70 11 00 Nat-Inv 74 108.30 108,30 9.75 Id 74 100.40 96.10 104.00 104.30 101,30101.30 90.50 90,20 93,50 93,50 91,80 91,80 87,50e 87,60 96,10 96.20 .00 96.50 .50 96.50 7.00 id 66 id 64 8.00 Wat-sch 8.50 RijnlDis 8.00 SlavB 71 Hypotheekbanken PANDBRIEVEN 101.90 101,80 9.00 FrGr HB 7.00 id 72 6 00 id DW 4 75 id X-XA 4.50 id DU 11.00 Raiff 74 8.00 id 71 7.50 id 72 1,25 Tilb.H .75 Tilb H 8 00 Westl DZ ""idX 9.12 id pbr 11 00 W Utr.74 9 50 id 74 8.50 id 70 8.25 id 70 8.00 ld71 7.75 id 72 7.50 id 711 7 50 ld 7111 84.90b 82.20e 86,50b 108.50 108.45 99.00b 99.00b 94,00b 94.00b 107.90el08.00b 101,50f 99.55 99.55 84.40 84,10 102.00 102.00 108.00 108,50 102.10 102.50b 102.00 101.30 97.40 97,25 97.05 97.00 89.00 89.00 93 70 93.70 97.50e 97.50 90.10 90.00a 102,OOf 101.50 102.70 102.70 100.50 100,50 95,00e 9,00 id 1975 8.50 id 1975 8.25 id 70-76 8.00 id 70-76 8.00 id 71-86 8.00 id 73-88 10.75 Amro'74 10 50 id 74 9.75 id 75 8 75 id 73 8.50 id 73 8.00 id 69-76 8 00 id 70-78 7.75 id 71-76 7.75 id 71-86 7.50 id 73-88 7.00 id 73-80 7.50 MeesH72 8.75 BanqueP 75 9.50 CRBoerl.bk 11,00 ExpFin.74 110.30 110.00 108.50 108.40e 102.50 103.30 100.40 100.10 100.20 100,20 100.60 101.00 98.80 99.00 97.20 97.70 107.90 107.60 108.20 108.10 106.10 106.10 100.90 100.80 99.60 99.70 100.80 100.80 101.50 101.80 100,00 100.00 98,00 98,10 94,00 94.00 99,30 99.50 94,50 94.90 i 99,50 99.70 103,20 103.00 110.00e 110.00b Handel en industrie 4.00 Ahold 11.25 Akzo 4.50 Akzo 4.50 Akzo-Ph 8 50 BOZ 8 25 id 8.25 Bred.VG 8.00 id VG 73 8 25 id VB 107 40 92.70 92.60 99.00 96.00 94.50 89.00 93,30 97.50 6.00 id 65 8.50 Ceehom 7.25 CMC 72 6.75 id 67 8.00 Elsevier 9.00 Gelder71 7.00 Hein Bier 8.00 Hoogov71 8.00 id 72 6.50 id 66 5.50 Indola 6.00 Kon Zoul 4.75 Koudijs 5.50 KSH65-8U 4.50 KSH63-78 95.00 11.00 Maasv.O.T 110.20 9.50 Maasv-CfT 103.10 9.00 Maasv.O.T 101,70 9.75 Massey-F 75 103.00 6.25 Meneba66 - 94,70 8.75 id 75 8 50 id 7) 8.50 id 15j 8.25 id 70 8.00 id 71 8.00 id 72 7.75 id 72 7.50 Id 69 108.20 103.70 101.20 101,50 107.40 92.50 92.70 99.00 96.00 94.70 97.55 97,10 92,70 95.00 106.60 83.00f 88.00b 95.50 101.00 94.50 97.00 97,00 94,20 95,50 110,20 103.10 101.50a 102 10 108,20 103.70 101,00 101,50 101,30 101,00 97,80 98,00 97,50 93.80 7.25 Id 66 9 7.25 id 73 "9 6 50 id 66 9 6.50 id 68 9 5 75 id 65 9 G50Staatsm 8 7.00 OvingDS 7 8.75 Pakh. 70 1 7.75 id 73 9 .00 id 68 9 '25 id B*lh66 9 6.50 id 67 5.25 Id 64 .75 id 61 7 75 Pechiney Peek CI 9.75 Philips75 8.00 Phllips72 400 id 51 5 75 Pont H 9 6.00 Pegcm57 9 5.50 id 58 8 id 58 9 6.00 PGEM 57 9 6.00 id 64 8 4.50 id 59 8 7.75 RotLAnt 9 6.50 B-R Pijp 9 5.25 Id 58 9 .75 id 62 9 15 id 71 7 75 Id 72 10.70 SHV 72 10 70 SHV 73 8 75 id 70 6.00 Smlt.N65 7 75 THV 72 7.25 Total 72 8 75 Unilev75 Unilev66 VMF69 6,50 id 68 5.00 id 58 5.00 Jd 62 8 75 VNU 75 6.00 Vihamij 6 25 Wijers66 94.70 94.50 92.50 90.00 96.50 88.60 i 72.00b 101.40' 92.50 1 90.50b 89.50 90.40 92.50 88.00 106.20 97.50 93.80 106.00 97.60 97.50a 93.80 86.00e 86.50 92,50 100.00 89.70 98.20 91.10 81.00 83.50 99 50 1 100 10 92.80 101.25 101,35 100.80 86.30 86.50 92.30 93.90 93,00 87.60 Kerkelijke en liefdadige instellingen Dom 67 81.50 81.10 7 00 KLM 68 4.75 id 59 8.50 N S. 70 7.25 ld 72 .75 id 57 1 spoorwegen osat' 89.80 93.80 y3.80 100.00 100.00 89,50 90 00 90.00 89.50 Proraie-obl. 2.50 Alkm. 56 84,40 '2.50 A'damSl 61.10 2.50 id 561 6410 2.50 ld 56TI TJ.60 2.50 id 56III 73.10 2 50 id 59 61.50 5.00 BwfLimb 94.00 2.50 Breda 54 61.80 2.50 Dordr. 56 61.80 2.50 E'hvn 54 63.00 2.50 Enseh 54 61 30 2.50 Haag 521 74.00 2 50 id 5211 72.20 2,50 R.Kruis 75.°° 2.50 Rdam52I 72.20 2.50 id 5211 73.10 .50 id 57 72.°0 2.50 Utr. 52 94.05 2.50 Z.HoU.57 76.40 2.50 id 59 73,10 60.20 61.10 60.60 60.60 74.30 72,20 Internationale 9.00 Eurlnv75 7.75 ld 72 5.75 id 64 5 75 ld 65 8.00 IntAm71 7.00 id 68 8.25 JntBk71 4.50 ld 61 4,50 id 62 3,75 KSG 64 5.75 ld 65 4.75 ld 62 7 50 Petroi57 7 00 AU.Brew 3.50 Eng.W L. 11.25 Reed74 6.25 Rothm 5.00 Co Franc 5.00 Pipe-L. 4.00 Nor Hyd instellingen 101.60 101.60 95.60 96.00 89.50b 89.50e 86 00b 86.10 98.20 98,50 88.80 89.00 97,30 98.20 90,80 90.70 SO lil 90.10 89.55 91 50 155.00b 155.00b 92.00e 92.00 28,20 27,80 103.70 103.50 9 30 98.00 95.00b 95.00e 66.00 Rijtuig Anlcm Nat. Arnh.Schbw Asselberg AUDET Aut-ScrewW Aut.Ind.Rt Ball ast-N* BAM Batenburg Beek.van Becrs Begemann Bergoss Berkel P Blydenst Boer Druk 113.50 113,90 122,00 122,20 99,70 99.90 195.00 195.50 94.90 94.50 108.30 108.40 93.80 94.50 96.10 92 50 96.10 97.00 113.00 14.00b 91.50 91.80 111.50 111.00 116,00 107.50 109.60 Converteerbare obligaties 4.75 Akzo 76.70 7' 8,75 ABN A.BN. 6 75 Am R 073 5.50 AmRo 8.25 Ball .Ned 8.50 BosKalis 625 Buhr.T 7.25 Fum. 73 4.75 Gelder 5 75-Glsl-Br 6.50 Grinten 725 H meijer 7.50 Holec 5.25 Hoogov 7 50IHC Holl 7.25 Kappa73 6.50 Kluwer 8.75 KNSM 8.75 KBB 5.75 KLM 7.75 K.N Pap 7.25 KSH 73 7.00 Lyons N 7.25 MInlost .00 Meneba 7.00NBM-B 7.25 Ncderh. 6 50 NMB .75 Nutricia 8.00 Nijverd. 4.75 Philips 10 00 Pont 7.50 Proosl.B "50 Rollnco 6.50 id 1000 8.00 Sanders 7 00 Skol Br. 7.00 Slav Bk 8.25 Vih-But W'sanen 8.75 W.U. Hyp AANDELEN 107.50 110.20 83,00 124.00 85.60 77.80 84.50 100.50 79.00 14.40 217.75 217.50 83.50 100.50 78.00 96.50 88.00 100.00 108.00 94,00f 78,90 78,00 90.70 92.00e 107.00 88.00 91.60 96.70 78.00 90.60 92,50 107.50 31.40e 123.00 855.00 193.50 174.70 119.50 310.00 240.00 80.00 62.00f 96.20 179.00 119,50 330,00b 127.20 51.00 153.09 AMEV °0.00e Amfas 92.00 AssSt.R'dam 108.00 Ennla 127,00 Ned.Crediet 49 50 NMB i?300 Slavenb Bnk 2605.0(27050.00 io.cert 269,50 270.50 Fr. Gr. Hyp. 1°6.50 I07.50f Tilb Hvp.bk. 166.00f 167 90 Westl.UtrHvp 321.00 322.00 Scheepshvp. 3250.00 3250.00f INDUSTRIE ACF Ahog-BOB Ahold AMAS Asd Droogd Bos Kail Braat Bouw Ereocro VG Calve-D eert id 6 pet eert CenttSuik Chamotle Cindu-Key Crane Ned Desseaux Dikkers Dr.Ov.Houl Droge Duiker App Econosto Elsevier id cert EMBA Enkes Fokker Gamma H id 5 pet PW Gel.Delft c Gerolabr Giesser. Gist Broc 74.70 75.20 78.10 78.30 115.70 116.00 203.00e 2Oi.00b 1500.00 1400.00 1440.00 335,00 335,00 330.00 330.00 74.50 74.80 170,00b 178.00 1300.00e 1280.00 105.00e 101.00 104.50 181.80 181.00 181.50 180.50 44.00e 46.50 54.00 53.50 412.00 76.00a 36.50 13.90 205,00 75,50 26,00 41.50 523 00 520.00 163.50 9.00 40.90 418.00 72.50 37.00e 14.00 208.00 76.00 26.00 62,20e 62.00 Goudsmu Grasso Gr.nten Grofsmed. Hagemeijer 94.00 130.00b 174.00 121.00e ffiSTiKi. «8. «f* Hero Cons. 12b00 126 00 Heybroek Hoek's Mac Holec Holl.Beton .Holl Beton 91.00 130.00 172.00 124,50 87,50 71.20 87.70 169.00 74.00 71,20 ICU 100 50 100.90 IHC Holland 27.00e 26,80 Ind.Maatsch 225.00 225 00 IBB Kondor 62.70 62.70 Interlas 155,00 155.50 InternatloM 46.40 46.20 Inventum 570,00e 372,00 Kappa eert. 137.00 137.50 KempehBeg 88.00 95.00 KeyHouth. - 2180.00 Kiene S 205.00 198.00 Kloos 153.00e 153,00 Kluwer 86.00 86.00 id 6 Kon.Ned Pap Krasnap.sky KSH Kwatta Landre&Gl Leids.Wol Macintosh Meneba Metaverpa Moluksche Naarden NaefT Nat.Grondb NBM-Bouw Nedap Nederhorst Ned Bontw Ned Dagbl id cert Nelle Netam Nleaf Nierstrasz Norit Nulricia GB Nutricia VB NIJverdal OGEM Hold Orenstein Oving-D-S Pakhoed H id eert Palembang Palthe Philips Pont Hout Porcel Fles Proost&Br Rademakers Reeslnk Rceuwijk Helss en Co RIVA id cert Rohte&Jisk Rommenholl Rijn-Schelde Sanders Schev.Expl. Schokbeton 90.00 90.00 13.00 55.70 37.00 163.00a 162.00 5430e 54.30 21.70 21.50 148.00 275.00 295.00 95,50 95.10 14.20 4.50 830.00 830.00 52.00 53.80 95.00 93.10 53.10e 5330 29.50 28.00 290.00 284.00 4.00 3.30 DIVERSEN Alg.Fondsenb Amenca Fnd Asd Belegg D Convert© Goldmines 24800 250.00 144.00 144.00 360.00 360.00 345,00 35i.G0 63.00e 63.10 1380.00 1380.00 1270.00 1250.00 120.30 117.70 67.50e 70.00e 67.50e 70,00e 57.50 55.00 24.50 24.00 259.00 262.00 150.00 146.00a 142.00 137.20 134.50 131.20 82 00 82.00 73.50 74.80 216.00 218.00 119,80 119,50 190.00 193.00 407.00 410.00 130.00 131.80 55.00a 53,30 127.00e 125.00e 280.00 278.00 272.00 270.00 40.50 41.00 740.00 739.00 171.20 171.10 141.00 142.00 1630 16.70 950.00 960,00 Mijnbouw er v. Petr Moeara En. 'id 1-10 Ir 1-4 Sara kreek [Geld.Tram Ant-Brouw. AnLVerf ElMIj Aruba Hunter D petroleui 132.50 238.00 3050.00 3200.00 25.70e 412.00 153.00 133.00 24.50 130,00 22.40 3100.00b 3150.00 25.70 114.00 Schlumberger 1060.00a 10 Interbonds Binn.Belf.VG Breevast Ned. Vastgoed Dutch Int IKA Bclegg Nelo Obam Uni-Invesl Wereldhaven 106.00 144.00 155.00 535.00 153.60 135.00 502.00 134.00e 124.50 546.00e 109.00 146.00 71.30 76.10 72.50 91.50 106.00 145.00 155.50 525.00 150.00 135.50 502.00 123.00 Rorerrio60 Tokyo PH1S1 Tokyo PH Concentra 14,50 67.80 117,80 65.00b 90.00 90.00 - 243.00 233.00 Europafonds 342 gon ""if"*"4* 438^00 438.00 1170.00 1165.00 213.00 280.00 Ver. Staten N-- AmStandarc Am.Tel&Te! Ampex Corp Anaconda Asarco Belhl.Steel Boeing Corp Celanese Chrysler Citicorp Cities Serv Colgate Columb.Gas Cons. Edison Control D. Curtlss W Chem. m.Kod. Exxon 101 Ford Motor Ger,. Cable Gen Elertr-.c Gen.Fofd» .Motors Gilet/r Goodrich Dow.yeaj IBM Int-Flavors Int.Tel&T Kennecolt Litton Ind Lockheed Unifonds Eurunion Floance-U Schuppen Schutte rsv. Stevin Gr Stoomsp Tv TabInd.Ph.il Telegraaf THV Intern Tilb.Waterl. Tw.KabelI. Ubbmk Unikap Unll eert id 7 pet ld 6 pet V d. Vliet-W Veneta Ver.Glasf Ver Hand.S. VMF Ver.Uitgnuj Ver. Touw Vezelverw VihamijButt VRG Papier Vulc.oord Wegener C id cert Wessanen c Wyers Wijk en Her Zaalberg 135,00 144.00 346.00 350.00e 75.00e 76.00b 82.00 72.50 82.00b 83.00 160.00 82.00 73.20 84.50 81.50 157.00 395.00 395.00 325.00e 335.00e 153.00 155.20 155.00 153.50 77,00 75.00 41.50 43.00e 102.00 104.50 805.00 806.00 191,00 194.50 88.00e 88.70 62.50 62.30 260.00a 262.00 67.50 68.50 Chemical F Col.Growth. Dreyfus F. Fidelity r Investor M Japan Funf. Lehman Corp Madison F Manhattan Massachus Oppenheimer Technology F Value line Vance.Sand. Gcvaert Ph. Petrofina Un.Mimere Hoecnsts All.Breweries Petrol Imp Chem. Pey Hold Dai-chik K. Nippon Elec. Pioneer E.L. Sanoyo Elec Sony Corp. 51,00e 94.00 91.50 20.30 10.70 27.50 37,00 24.50 25.70 24.80 24.80 15.00 15.00 15.10 15.20 7.50 7,50 13.60 13.50 74.00 74.20 340.00 350.00 172.00 172.00 860D0 860.00 155.00 157.00 65.00 63.00 777.50e 372.00 315.00 315.00 178.00 18!.00e 14.50 146,00 260.00 260.00 350,00e 350.00 197,00 194 50 85.00 86.00 444,00 445.00 Certificaten Canada Aican 61.50 Bell Teleph 114.50 Bovis Corp 2,90 'Can Pacifice 36,50 Carl. O'Keefe 6.10 Gulf Ol 75.70 Husky Oil 48.50a Imperial Oil 66.00a Inland Nat.G 22.30 IntNIckel 68.90 Shell Can. 42,00 AMAXTne °4'20 54 00 AMAXJnc. 1315Q j30 00 Am.Cyanam. 6850 6900 Am Motors 16.30 15.90 .-Amerika 46,50b 48.00e 140.10 143,50 14E0 1520 45.50e 46.60e 39.00e 40,50 96.00 100.00 70.00b 72.00 117.00 121 60 31.70 32.00 85.20 85.00 103.50 108,50 82.00 83.90 64.90a 62.10 43.00 42.50 56.50 58.00 31.50 33.00 260.00 264.00 300.00 300.50 243,50 245,00 123.00 126,50 27.60 27.90 136,00 137.50f 75.60 76.40 160.40 162.50b 93.00 92.90 55.50e 56.90 62.90 62.90 625.00 630.OOf 71 40 71.40 65.00 66.00 84.00 85.00 19.90 19 30 National Can Nat.DIst&C. NCR Corp N.A.PhiUps Occidental Penn Centr Pepsi Co Philips P Polaroid Procter&C RCA Corp Rep.Siec! Reynolds I. Sears Shell Oil South Pac. 31.40 47.50 69,30 59.80 42.90 5.00 200.00 147.00 94.501 250.00 56.50 82.50a 168.50 191,60 139.50 87.00 32.00e 48.50 71.50 00,30 43.001 4.90 197.00 148.40 98.00 252.50 55.80 85.30 168.30 192.80 138.50 88.10 204.50 55.80 110.00 Sperrv Rand 110.70 Standard Br 202.50 Sterling Dr 55.50 Studebaker 107.00b Sur. Ol! C 80.00 Tandy Corp 165.50 Texaco 69.50 Texas Instr 268.00 Transam.C. 25.80 Un.Carbide 170.50b aclOc 206.50 U.S. Steel 188.50 Warner Lamfc 9820 Wesungh 41.G0e Wool worth 60.70 Sur.Brouw Voorlopig genoteerde fondsec 8.75 Ned.Ontwikk bk 76 101.30 (claims, scrips, stockdiv. ed.) Esmark 22-00 23,50 Pioneer El Corp19'00 19.00 Rio Tinto 63-00 65.00 Sonv Corp Ul.OO lil 00 Marktaandeel fors gedaald UTRECHT (ANP) - De uitgesproken slechte conjuctuur heeft vo rig jaar geleid tot een verwoestende prijsconcurrentie in het goe derenvervoer. De Nederlandse Spoorwegen hebben zich in die prijzenslag terughoudend opgesteld en als gevolg daarvan is het marktaandeel van NS in het totale goederenvervoer in 1975 fors gedaald. In '75 vervoerde NS slechts 18 miljoen ton goederen tegen 22,5 miljoen ton het jaar daarvoor en 23.5 miljoen ton in 1973. aldus NS-president-directeur mr. M. G. de Bruin in zijn nieuwjaarstoespraak voor het personeel. Amsterdamse wisselmarkt UroOm 5.42S5 5.430J 2.07I&-2J7375 2.61715 2.63525 Bruaw-1 6 AD654 Al 15. a£2£l.-.. «6.056-0». 105 MUJun IS» oïto"1"** Mad/M «JMM BUITCNLANI S BANKPAPIER AMSTERDAM iA5 lÏ!dmti2e5n OI> poe ÏÏSS" ÊESir 46.50-4» M ïïH." sdis Voorts wil Van Hulten dat de concur rentievoorwaarden gelijk worden ge trokken, harmonisatie van arbeids voorwaarden en mder aandacht voor de milieuaspecten. „Maar met alle waardering voor zo'n beleid, de weg tussen voornemens en verwekelijking is zo lang. dat van de nieuwe politiek in 1976 nog geen resultaat mag worden verwacht", zo voorzag mr. De Bruin. Al met al zal het voor NS een hele toer worden het goederenvervoer voor 1980 kostendekkend te maken. Net als bij het reizigersvervoer is daarvoor onder meer marktbewerking, produktiever- betering en nauwgezette beheersing van de kosten noodzakelijk, aldus de presidentrdirecteur van NS. ANr-CB8 BEL'RSlNUIC k'S tnl Conc. InluatiU .yy Bcbccp»- en luehtv j 2 Buiken Belangstelling voor Heineken op kalme beurs AMSTERDAM De Amsterdamse ef fectenbeurs is vrijdag meteen verdeelde stemming geopend. De handel was over de gehele linie kalm als gevolg van ge brek aan affaire, met hier en daar een uitschieter. Over het algemeen, aldus de beurs, ging er van de vaste stemming in Wali Street geen stimulans uit De meeste aandacht richtte zich bij aanvang van de handel op Heineken Het aandeel werd ex dividend, bonus en herkapitallsatle verhandeld. Na aftrek van dit alles, zo had de beurs berekend, moest de koers uitkomen op f 143.50. De uitspraken op de jaarvergadering, zoals handhaving van de gunstige prognose voor dit jaar. trok kopers aan. Bij een levendige handel kwam er ten slotte f 148 als openingskoers uit de bus. Bij de internationale aandelen was de stemming verdeeld. Akzo trok 90 cent aan tot f 44.90 door het gunstige bericht van haar dochteronderneming Akzo- Chemie. Philips steeg 50 cent tot f 30 op wat lokale vraag, terwijl Kon. Olie on veranderd ƒ112.80 noteerde. Unilever steeg 50 cent op f 124.80, Hoogovens daarentegen verloor 30 cent op f 59.50. De bankaandelen waren goed prijshou dend. De Amro-spaarbrieven 1975-1981 die voor het eerst werden verhandeld werden vooralsnog geadviseerd op De scheepvaartsector lag er kalm en verdeeld bij, met NSU als grootste ver liezer, min f 1,80 op f 110.20. Van Om meren steeg f 2 tot f 250, terwijl HAL twee kwartjes verloor op f 72. KNSM noteerde onveranderd f 142.50. Nat Nederlanden was 90 cent in reactie op f 92. terwijl KLM de opmars rustig voortzette, nu met f 1.30 op f 81.80. Op de staatsfondsenmarkt trokken de meeste koersen bij een redelijke handel en omzet aan. De lokale sector bood bij een rustige handel een verdeeld beeld. Opmerkelijk was dat diverse fondsen, die donderdag een fors verlies Incasseerden, nu zoda nig herstelden. dat dit koersverlies in e e n klap werd weggewerkt Er zit duidelijk nog geen lijn in deze markt, aldus de beurs. Een dergelijke ontwikkeling was bij Giessen-De Noord het geval. Donder dag zakte de koers fors in en nu werd tevergeefs f 8 meer geboden op f 370. De opmars van Vmf blijkt niet te stui ten. nu werd f 2.50 toegevoegd op f 193.50. In de voedingssector lagen Van Nelle en Schuitema gevraagd in de markt Zij stegen ieder met f 5 tot resp. f 350 en f 140. Een opmerkelijke koerswinst was weg gelegd voor Leldsche Wol (f 15opf 290). Volgens de beurs draait dit bedrijf bij zonder goed en is de koers van Leidsche Wol ten opzichte van Van Schuppen te laag. „Een dergelijk koersopwaarde- ring is terecht", zoe werd vernomen. In aandelen ASW mocht nog steeds niet gehandeld worden. Volgens de beurs zal het bedrijf vrijdagnamiddag een bericht doen uitgaan. Vast waren verder onder meer Amsterdam Rubber, KNP, Oce- v.d. Grinten, Veneta, Naarden-Chemie, Duiker en Desseaux. Het aandeel Fumess is blijkbaar uit de gratie bij de belegger. Nadat de afgelo pen twee dagen de aandelen op een la ger peil onverkoopbaar waren, werd nu f 72.50 voorde stukken betaald. Ten op zichte van de laatstgedane notering be tekent dit een koersverlies van f 7.30. Mr. Ph.A.J. Mees is per 31 december 1975 afgetreden als commissaris van de NV Nederlandsche Scheepvaart Unie. In verband met zijn leeftijd wil hij zijn functies geleidelijk terugbrengen. VFW-Fokker in Bremen zal in fe bruari de eerste twee van in totaal acht vliegtuigen van het óme VFW 614 afle veren die de Franse regionale lucht vaartmaatschappij Tourralne Air Transport (TAT) in december heeft ge kocht. Het vliegtuig is geschikt voor korte afstanden, terwijl het 49 passa giers kan vervoeren. Voor de zes andere Westduits-Nederlandse toestellen geldt een levertijd tot aan 1979.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 29