WERELDPRODUCTIE RUWE OLIE
N 1975 ZES PROCENT GEDAALD
thermooa®
1
JL /financiën en economie 29
HBG verwacht
beter resultaat
HEINEKEN HANDHAAFT
GUNSTIGE PROGNOSE
'AMSTERDAMSE EFFECTENBEURS
GOEDERENVERVOER NS
KREEG FLINKE KLAP
.TERDAG 10 JANUARI 1976
]OWJET-UNIE HEROVERDE EERSTE PLAATS OP RANGLIJST
EIERAANVOER
OTTERDAM (ANP) - De wereldproduktie van ruwe olie is vo-
g jaar met zes procent gedaald ten opzichte van 1974. In totaal
erd er 2700 miljoen ton geproduceerd (54 miljoen vaten per dag)
igen 2870 miljoen ton het jaar daarvoor. Dit blijkt uit cijfers van
6 olie-industrie, gepubliceerd in het Engelse vakblad The Petro-
um Economist. Rekent men de communistische landen, waar
e produktie met zo'n acht procent toenam, niet mee, dan is de
aling ruim negen procent.
et is voor het eerst in tientallen jaren,
jt zoiets zich heeft voorgedaan,
porheen was het gebruikelijk dat de
«duktie elk jaar met een procent of
Jf steeg. Als oorzaken van de daling
et men de internationale economi
se recessie, het milde weer in de
botste consumptiegebieden, de
benzin van kopers om excessief hoge
lijzen te betalen en het aanspreken
|n geaccumuleerde voorraden,
e daling van de vraag deed zich uit-
Buiten de communistische wereld wa
ren er opzienbarende ontwikkelingen
in Mexico, waar in de loop van 1975
grote vondsten werden gedaan, en in
West-Europa. De Noorse en Britse ge
deelten van de Noordzeebodem zorg
den er voor dat de Westeuropese pro-
iKZO-CHEMIE
)PTIMISTISCH
JNHEM (DPA) - De omzet van
IZO-Cbcmie is vorig jaar 20 a 25 pet
htergcbleven bij de planning. Een
Btal sectoren, maar niet alle, hebben
1975 met verlies gewerkt,
foor 1976 wordt een herstel van het
izetvolume verwacht, aldus de direc-
ir, de heer A.G. van den Bos, in het
ld van de Vereniging van de Neder-
u. dse Chemische Industrie,
j iKZO-Chemie verwacht verder dat
dememing uit de rode cijfers zal
i, voor zover ze daar inzat, aldus
leer Van den Bos.
ADVERTENTIE I
eraard sterk voelen in de landen, die
vrijwel alleen voor de export produce
ren. Zo bedroeg de 'output' van de
'veertien OPEC-landen slechts 1343
miljoen ton, dat is zo'n dertien procent
minder dan in 1974 Saoedi-Arabiè, de
grootste exporteur ter wereld, zag zijn
produktie dalen van 421 naar 337 mil
joen ton (-20 procent).
Slechts één OPEC-land ging meer pro
duceren: Irak, dat dankzij scherpe prij
zen 21,5 procent meer verkocht en
daarmee het op twee na belangrijkste
olieland van het Midden-Oosten werd
De produktie in de Verenigde Staten
(648,5 miljoen ton) daalde met 4,7 pro
cent voornamelijk als gevolg van het
feit dat de bewezen reserves niet groot
zijn. Ook was het belangrijk dat de
oliemaatschappijen door de prijspoli
tiek van de regering geen reden zagen
om meer te produceren en/of explore
ren.
Als gevolg hiervan is de Sowjet-Unie
nu weer de grootste olieproducent ter
wereld, een positie, die het land in het
begin van deze eeuw al eerder innam.
De Sowjet-Unie bracht het in 1970 tot
4900 miljoen ton, dat is 6,8 procent
meer dan in 1974. Het land hoopt een
dergelijke stijging nog tenminste de
komende vijf jaar te kunnen verwezen
lijken, hoofdzakelijk door meer te gaan
produceren in WestrSiberië.
RIJSWIJK (ANP) - De Hollandsche Be
ton Groep (HBG) verwacht dat de re
sultaten in zijn geheel over 1975 wat
hoger zullen uitvallen dan over 1974,
toen de winst f 18,6 min bedroeg. Wan
neer zich geen ongunstige ontwikke
lingen voordoen, zullen de resultaten
over 1976 niet achterblijven die die van
1975.
Dit zegt de voorzitter van de raad van
bestuur, ir. M. Bijl, in het personeelsblad
„Specie" van DE HBG
Gezien de huidige tijd van economi
sche teruggang vindt mr. Bijl het resul
taat over 1975 .heel bevredigend".
De omzet van de HBG-groep zal naar
verwachting in 1975 ten opzichte van
1974 stijgen van f 1.520 min tot ruim
f 1 700 min. Hierover wordt, aldus mr.
Bijl, ondanks het aanzienlijke verlies In
de betonsector, toch nog een winst ver
wacht, die hoger zal zijn over 1974. toen
de winst f 18,6 min bedroeg. Gezien de
conjunctuur mag HBG hier zeer tevre
den mee zijn. Maar toch is deze winst
eigenlijk niet voldoende bij de huidige
geldontwaarding, zo merkte hij op
De orderportefeuille van HBG is in
een aantal sectoren bevredigend, in het
bijzonder in de baggersector, maar in
andere sectoren is dit minder gunstig.
Het rijk betaalt
éénderde van uw
isolatiekosten
ilminirisolatie g®
is goedgekeurd door
het ministerie
KOepOn Zend deze koepon v
vrijblijvende dokumentatie aan
Van ÏJzerloo
Schilderwerken
Naam
Adres
Plaats
Voor gunstig boekjaar
AMSTERDAM (ANP) - Het be
stuur van Heineken handhaaft
zyn prognose over een gunstig
boekjaar 1975-1976. In de jaar
vergadering is meegedeeld dat
de bierafzet in de eerste drie
maanden van het lopende boek
jaar (oktober tot en met sep
tember) zich gunstig heeft ont
wikkeld. De verkoop van fris
dranken verliep eveneens bevre
digend.
De gedistilleerd afzet is in verband
met de accijnsverhoging per 1 januari
1976 ver boven de prognoses uitgeko
men. Hierop word wel een gedeeltelijke
reactie verwacht, aldus de Raad van
Bestuur in de jaarvergadering.
De gang van zaken tot dusver geeft
alle reden om de uitkomsten van het lo
pende boekjaar in positieve zin tege
moet te zien. De vooratter van de Raad
van Bestuur, de heer AH. Heineken. be
streed de opvattingen als zou het winst-
herstel in de tweede jjelft van. 't afge
lopen boekjaar uitsluitend moeten wor
den toegeschreven aan de mooie zomer.
"Als gevolg van deze warmteperiode
hebben de gezamenlijke Nederlandse
brouwerijen rond 200.000 hectoliter
meer bier in ons land afgezet. Wie echter
beseft dat de totale binnenlandse bier
afeet ongeveer 10 min hectoliter be
droeg zal begrijpen dat de hittegolf in
Nederland voor het winstherstel bij ons
geen doorslaggevende rol heeft ge
speeld", aldus de heer Heineken.
duktle 51,7 procent groter was dan in
1974. Noorwegen produceerde 9.35 mil
joen ton en Groot-Brittannie 1.13 mil
joen ton. Nederland bleef met 1.46 mil
joen ton op hetzelfde niveau als in
1974.
Meer passagiers bij
Noordzee-veerdienst
ROTTERDAM (ANP) - De Noordzee
Veerdiensten, die dagelijks tussen
Rotterdam/Europoort en de Engelse
havenplaats Huil op en neer vaart,
heeft vorig jaar 260.000 passagiers
vervoerd. Dit is 55 procent meer dan
het jaar daarvoor. Om de snel groei
ende stroom Engelandvaarders op le
vangen had de maatschappij haar bei
de schepen in 1974 door grotere ver
vangen. Dankzij de verruiming van de
capaciteit kon de onderneming de
toenemende stroom passagiers ge
makkelijk opvangen.
Steeds meer mensen maken gebruik
van de boot om het kanaal over te ste
ken. Ook de stoomvaartmaatschappij
Zeeland, die vanaf Hoek van Holland
naar Harwich vaart, meldt een stijging
van het passagiersvervoer, al ls die dan
niet zo spectaculair als bij Noordzee
Veerdiensten. De rederij zette in 1974
ongeveer 900,000 mensen over het
kanaal.
In haar honderd jaar bestaan ver
voerde de Stoomvaartmaatschappij
meer dan 15 miljoen passagiers.
Noordzee Veerdiensten, die tien jaar
geleden met haar dienst vanaf Rotter
dam begon, heeft nu al ruim meer dan
1 miljoen mensen overgezet.
De Noordzee Veerdiensten is een com-
binatue van Nederlandse, Britse en
Duitse rederijen. Tot 1974 opereerde de
maatschappij op de Rotterdam-Huil
route met de twee schepen 'Norwave'
en 'Norwind'. Deze hadden elk een ca
paciteit. van 235 passagiers. Door de
toenemende belangstelling verving de
onderneming beide schepen in de loop
van 1974 door de 'Norstar' en de 'Nor-
land' Deze veerboten kunnen 1243
mensen vervoeren. De kleinere sche
pen werden ingezet op de route
Zeebrugge-Hull.
Verdere stijging
vermogen Algemeen
Fondsenbezit
AMSTERDAM (ANP) - Het Algemeen
Fondsenbezit heeft zich in de periode
van 1 juli tot en met 31 december 1975
weer in een toenemende belangstelling
mogen verheugen.
Het aantal uitstaande participatie-
bewijzen steeg met 14.800 tot 205.100
stuks. Het totale vermogen van het be
leggingsfonds nam verder toe met 6.1
pet van f 18,9 min tot f 20,05 min. De ba
siswaarde per participatie bedroeg eind
december f97,75, wat ten opzichte van
eind 1974 een waardestijging met 32.5
pet betekent, aldus mededelingen van
beheerders.
BARNEVELD
GESTEGEN
BARNEVELD (ANP) - De aanvoer op
de eiermarkt en de twee elerveilingen
in Barneveld is het afgelopen Jaar ge
stegen van 208 miljoen tot 273 miljoen
stuks, dit ondanks hel feit dat allengs
meer grote bedrijven met legpluimvec
afzet zoeken buiten markt of veiling
De grootste aanvoer. 109.4 miljoen
stuks, kreeg de markt. Er komen hier
overwegend bruinschahge eieren,
waarvan veel wordt gekocht voor de
binnenlandse voorziening. BIJ de Bar-
neveldse elerveillng kwamen 71 mil
joen (vorig jaar 59.4 miljoen), bij de
Coöperatieve Veluwse Elerenafzetver-
enigtng 93 miljoen i vorig jaar 93.8 mil
joen).
Alles bij elkaar zijn in Barneveld weke
lijks gemiddeld ongeveer 5.2 miljoen
eieren aangevoerd, waarvan meer dan
2 miljoen op de markt
LENING
GASUNIE
AMSTERDAM (ANP) - Op 20 januari
staat de inschrijving open op een 8.5 pel
obligatielening 19*6 per 1977-1991.
groot f 100 min. ten laste van NV Neder
landse Gasunie, tegen een ultglftckoers
die uiterlijk 16 januari zal worden be
kendgemaakt. aldus cmittenten.
De lening zal a pari worden afgelost ln
15 nagenoeg gelijke jaarlijkse termij
nen, voor de eerste- maal op 15 februari
1977. Vervroegde gehele of gedeeltelijke
aflossing is slechts toegestaan tegen een
aflossingsverschijndag en voor het eerst
per 15 februari 1986 Vervroegde aflos
sing in de jaren 1986 tot en met 1990 zal
slechts kunnen geschieden tegen de
koers van 101.5 pet.
De datum van storting van de lening,
die verdeeld is in coupures van f 1.000. is
16 februari
„Na de laatste tariefsverhoging (ge
middeld 10 procent per september Jl.)
zijn we op een niveau verzeild waar
onze kilometerprijs voor een niet onbe
langrijk deel van onze afeet boven die
van de kale benzinekosten per kilome
ter ligt", aldus de NS-topraan. De ver-
voerskeus wordt natuurlijk niet uit
sluitend door de prijs bepaald maar
niettemin zal NS nagaan hoe de klant
op deze kostenontwikkeling reageert
Mr De Bruin zei dat het voorstel van
voorzitter J. J. Dassel van de Ver-
voersbond CNV alle aandacht ver
dient. Dassel wil naar gemeld een kop
peling leggen tussen autobezit en
openbaar vervoer en elke automobilist
viit de (verhoogde) motorrijtuigenbe
lasting een bepaald bedrag voor een
vastrechtkaart roor het openbaar ver
voer laten betaien.
De daling van 4.5 miljoen ton in het
goederenvervoer per NS zit voor 70
procent in ds conjuctuur (Hoogovens,
vervoer chemische produkten, con
tainers). De overige 30 procent heeft
incidentele of structurele oorzaken
(vervoer van granen, aardappelen, ko
len, olie en cement). Onbevredigend is
ook de rentabiliteit van het internatio
nale vrachtstukgoed.
Belangrijk noemde mr. De Bruin het
verschijnen van de beleidsnota goe-
derenvoer waarin zijns inziens staats
secretaris Van Huiten eenj beleid uit
stippelt dat zich zal richten op meer
coördinatie tussen weg, water en rail.
UTRECHT (ANP) - Dit jaar heeft
NS voor investeringen in het be
staande lijnennet 225 miljoen
gulden uitgetrokken, 30 miljoen
gulden meer dan vorig jaar, maar
toch nog minder dan de afschrij
vingskosten over '76 (280 miljoen
gulden). Naast de 225 miljoen
gulden in het bestaande net zal
nog 100 miljoen gulden worden
gestoken in nieuwe lijnen.
Voor 1977 vermeldt het investe
ringsplan in totaal 462 miljoen
gulden en voor '78 in totaal 460
miljoen gulden, aldus NS
iCTIEVE AANDELEN
Vorige Laatste
koersen koersen
XZO(20 44,00 44.80
aas- BN f 100 336.00 337.00a
me! mRof20 79.60 80.20
heteIi-MIJ/75 93.40 93.40
onkiche(20 148.50 148.80
ordtsche Pr. 148,50 147,80
etneken f25 190,00 148,00
ètneken H,f 25 182,50 142,00e
!A.L.Ho!d (10(72.50 72,00
bogov (20 59.80 59,80
?.®re VA-Mijcn eert 55.50e 57,00
eert f.ior 142.50 142.50
ka-LM (100 80.50 81.50
pn. Olie (20 112,80 112.70f
«L Ned. (10 92.901 91,40
Dmeren Cert 248,00 249.00
vac iillps f 10 29.50e 30.30f
ltecof50 192.00 194.00
S!ncof59 138.00 140.00f
112.00 1X0.00
124.30 124.90
"50 Ned.
SldU
0k)75
Kid 75
510-52
lid 73
C12 7.5.-2
lid 69
iTSLENINGEN
109,80 110.00
106,20 106,50
102.40 102.70
101,60 101,00
101.40
101.10 10070
100.50 l°°-30
97.60 97.90
97.50 97,80
100.30 1°°.5°
99.70 90.70
99.40 ".50
101.40 101.40
101,20 101.20
95,30 D5.50
95,00 95.20
101,80 101.80
93,80 94.10
93.40 93.70
92.80 93.20
100.60 100.60
90.80
Old 70-77
51071.90
5 ld 73-98
5id 70 78
ltd esir
lid 69-94
ld 631-93
92,20
87,70
37.40
87.40
90,10
86,70
86.00
87.50
87.20
85,80
85.50
81.80
90.50
85.00
89.80
92,50
92,30
90.90
88.40
88,10
87,80
87,70
90,10
87,00
86,30
87.60
87,30
85.90
85.60
82 00
80.50
81,10
79.70
79.30
86.70
79.80
78.40
70.90
99.00
IS- W51-76
W 53-83 90.(
Jd 56-86 86.'
Jd 48-98 69.4
tó 50-90 77,;
d 64-04 14,(
d 55-95 73,4
Ut- ld 65-85 86,E
ari IdGrb
W 37-81 93,7
jjo«,
90.50
87.30
69.70
77,50
74,00
11.00 BNG74-81
11.00 ld 74-84
10.50 ld 1974
9.50 id 74-82
9.50 id 74-99
9.50 id 75-85
9.00 id 75-00
id 70-90
8.75 ld 70-95
.75 id 75-00
8.50 ld 70-85
"1.50 id 70-95
8.50 id 73-98
8 25 id 70-85
8.25 id 70-96
8.00 id 69-76
69-94
8.00 Id 71-96
8.00 id 72-97
8.00 id 73-79
.00 id 75-00
.75 id 70-79
7V 75 id 72-81
,7.60 id 73-98
.50 id 72-97
7.25 id 71-79
7.25 id 73-98
7.00 id 661-91
7.00 id 6611
~.00 id 66IV
7.00 id 72-97
.00 id 73-83
6 75 id 67-92
6 75 id 68-93
6.75 id 72-82
6.50 id 67-92
25 id 67-92
6.00 id 57-82
6.00 id 651-90
6 00 id 6511
5 75 id 651-90
5 75 id 6511
107.60 i07.70
113.10 112.90
108.10 108.50
104.90 105,20
106.10 106,40
105.10 105.10
102.80 102,90
101,70 101,80
101,20 101,40
101,10 101,40
100.60 100,80
100.00 100.10
99,90 99,90
99.50 99,60
98,20 98.30
101.30 101.20
96.30 96.40
96.00 96.90
96.40 96.70
100.10 100.20
95.50 95.50
Ï01.30 10J.30
100.30 100,30
92.60 92,70
5.50 id
5-90
91.70
91.40
88.40
98.10
89,60
88.50
97.40
88.00
88.10
87,30
87.05
5.25 id 58-83
5.25 id 64-89
525 id 65-90
5.00 id 58 88
5 00 id 64-89
4.75 id 58-88
4.50 id 58-89
4.50 id 59-84
60-85
4.50 id 62-92
4.50 id 62-93
4.25 id 52-77
85,30
86,00
86.60
85,90
85.20
84.70
89,80
Lease Pi 100.20 100.50
5.75 N.bkMidd 65 94.70 94.70
11 00 Nat-Inv 74 108.30 108,30
9.75 Id 74
100.40
96.10
104.00 104.30
101,30101.30
90.50 90,20
93,50 93,50
91,80 91,80
87,50e 87,60
96,10 96.20
.00 96.50
.50 96.50
7.00 id 66
id 64
8.00 Wat-sch
8.50 RijnlDis
8.00 SlavB 71
Hypotheekbanken
PANDBRIEVEN
101.90 101,80
9.00 FrGr HB
7.00 id 72
6 00 id DW
4 75 id X-XA
4.50 id DU
11.00 Raiff 74
8.00 id 71
7.50 id 72
1,25 Tilb.H
.75 Tilb H
8 00 Westl DZ
""idX
9.12 id pbr
11 00 W Utr.74
9 50 id 74
8.50 id 70
8.25 id 70
8.00 ld71
7.75 id 72
7.50 id 711
7 50 ld 7111
84.90b
82.20e
86,50b
108.50 108.45
99.00b 99.00b
94,00b 94.00b
107.90el08.00b
101,50f
99.55 99.55
84.40 84,10
102.00 102.00
108.00 108,50
102.10 102.50b
102.00 101.30
97.40 97,25
97.05 97.00
89.00 89.00
93 70 93.70
97.50e 97.50
90.10 90.00a
102,OOf 101.50
102.70 102.70
100.50 100,50
95,00e
9,00 id 1975
8.50 id 1975
8.25 id 70-76
8.00 id 70-76
8.00 id 71-86
8.00 id 73-88
10.75 Amro'74
10 50 id 74
9.75 id 75
8 75 id 73
8.50 id 73
8.00 id 69-76
8 00 id 70-78
7.75 id 71-76
7.75 id 71-86
7.50 id 73-88
7.00 id 73-80
7.50 MeesH72
8.75 BanqueP 75
9.50 CRBoerl.bk
11,00 ExpFin.74
110.30 110.00
108.50 108.40e
102.50 103.30
100.40 100.10
100.20 100,20
100.60 101.00
98.80 99.00
97.20 97.70
107.90 107.60
108.20 108.10
106.10 106.10
100.90 100.80
99.60 99.70
100.80 100.80
101.50 101.80
100,00 100.00
98,00 98,10
94,00 94.00
99,30 99.50
94,50 94.90
i 99,50 99.70
103,20 103.00
110.00e 110.00b
Handel en industrie
4.00 Ahold
11.25 Akzo
4.50 Akzo
4.50 Akzo-Ph
8 50 BOZ
8 25 id
8.25 Bred.VG
8.00 id VG 73
8 25 id VB
107 40
92.70
92.60
99.00
96.00
94.50
89.00
93,30
97.50
6.00 id 65
8.50 Ceehom
7.25 CMC 72
6.75 id 67
8.00 Elsevier
9.00 Gelder71
7.00 Hein Bier
8.00 Hoogov71
8.00 id 72
6.50 id 66
5.50 Indola
6.00 Kon Zoul
4.75 Koudijs
5.50 KSH65-8U
4.50 KSH63-78 95.00
11.00 Maasv.O.T 110.20
9.50 Maasv-CfT 103.10
9.00 Maasv.O.T 101,70
9.75 Massey-F 75 103.00
6.25 Meneba66 -
94,70
8.75 id 75
8 50 id 7)
8.50 id 15j
8.25 id 70
8.00 id 71
8.00 id 72
7.75 id 72
7.50 Id 69
108.20
103.70
101.20
101,50
107.40
92.50
92.70
99.00
96.00
94.70
97.55
97,10
92,70
95.00
106.60
83.00f
88.00b
95.50
101.00
94.50
97.00
97,00
94,20
95,50
110,20
103.10
101.50a
102 10
108,20
103.70
101,00
101,50
101,30
101,00
97,80
98,00
97,50
93.80
7.25 Id 66 9
7.25 id 73 "9
6 50 id 66 9
6.50 id 68 9
5 75 id 65 9
G50Staatsm 8
7.00 OvingDS 7
8.75 Pakh. 70 1
7.75 id 73 9
.00 id 68 9
'25 id B*lh66 9
6.50 id 67
5.25 Id 64
.75 id 61
7 75 Pechiney
Peek CI
9.75 Philips75
8.00 Phllips72
400 id 51
5 75 Pont H 9
6.00 Pegcm57 9
5.50 id 58 8
id 58 9
6.00 PGEM 57 9
6.00 id 64 8
4.50 id 59 8
7.75 RotLAnt 9
6.50 B-R Pijp 9
5.25 Id 58 9
.75 id 62 9
15 id 71
7 75 Id 72
10.70 SHV 72
10 70 SHV 73
8 75 id 70
6.00 Smlt.N65
7 75 THV 72
7.25 Total 72
8 75 Unilev75
Unilev66
VMF69
6,50 id 68
5.00 id 58
5.00 Jd 62
8 75 VNU 75
6.00 Vihamij
6 25 Wijers66
94.70
94.50
92.50
90.00
96.50
88.60
i 72.00b
101.40'
92.50
1 90.50b
89.50
90.40
92.50
88.00
106.20
97.50
93.80
106.00
97.60
97.50a
93.80
86.00e
86.50
92,50
100.00
89.70
98.20
91.10
81.00
83.50
99 50
1 100 10
92.80
101.25
101,35
100.80
86.30
86.50
92.30
93.90
93,00
87.60
Kerkelijke en liefdadige
instellingen
Dom 67 81.50 81.10
7 00 KLM 68
4.75 id 59
8.50 N S. 70
7.25 ld 72
.75 id 57
1 spoorwegen
osat' 89.80
93.80 y3.80
100.00 100.00
89,50 90 00
90.00 89.50
Proraie-obl.
2.50 Alkm. 56 84,40
'2.50 A'damSl 61.10
2.50 id 561 6410
2.50 ld 56TI TJ.60
2.50 id 56III 73.10
2 50 id 59 61.50
5.00 BwfLimb 94.00
2.50 Breda 54 61.80
2.50 Dordr. 56 61.80
2.50 E'hvn 54 63.00
2.50 Enseh 54 61 30
2.50 Haag 521 74.00
2 50 id 5211 72.20
2,50 R.Kruis 75.°°
2.50 Rdam52I 72.20
2.50 id 5211 73.10
.50 id 57 72.°0
2.50 Utr. 52 94.05
2.50 Z.HoU.57 76.40
2.50 id 59 73,10
60.20
61.10
60.60
60.60
74.30
72,20
Internationale
9.00 Eurlnv75
7.75 ld 72
5.75 id 64
5 75 ld 65
8.00 IntAm71
7.00 id 68
8.25 JntBk71
4.50 ld 61
4,50 id 62
3,75 KSG 64
5.75 ld 65
4.75 ld 62
7 50 Petroi57
7 00 AU.Brew
3.50 Eng.W L.
11.25 Reed74
6.25 Rothm
5.00 Co Franc
5.00 Pipe-L.
4.00 Nor Hyd
instellingen
101.60 101.60
95.60 96.00
89.50b 89.50e
86 00b 86.10
98.20 98,50
88.80 89.00
97,30 98.20
90,80 90.70
SO lil
90.10
89.55
91 50
155.00b 155.00b
92.00e 92.00
28,20 27,80
103.70 103.50
9 30 98.00
95.00b 95.00e
66.00
Rijtuig
Anlcm Nat.
Arnh.Schbw
Asselberg
AUDET
Aut-ScrewW
Aut.Ind.Rt
Ball ast-N*
BAM
Batenburg
Beek.van
Becrs
Begemann
Bergoss
Berkel P
Blydenst
Boer Druk
113.50 113,90
122,00 122,20
99,70 99.90
195.00 195.50
94.90 94.50
108.30 108.40
93.80 94.50
96.10
92 50
96.10
97.00
113.00 14.00b
91.50 91.80
111.50 111.00
116,00
107.50
109.60
Converteerbare obligaties
4.75 Akzo 76.70 7'
8,75 ABN
A.BN.
6 75 Am R 073
5.50 AmRo
8.25 Ball .Ned
8.50 BosKalis
625 Buhr.T
7.25 Fum. 73
4.75 Gelder
5 75-Glsl-Br
6.50 Grinten
725 H meijer
7.50 Holec
5.25 Hoogov
7 50IHC Holl
7.25 Kappa73
6.50 Kluwer
8.75 KNSM
8.75 KBB
5.75 KLM
7.75 K.N Pap
7.25 KSH 73
7.00 Lyons N
7.25 MInlost
.00 Meneba
7.00NBM-B
7.25 Ncderh.
6 50 NMB
.75 Nutricia
8.00 Nijverd.
4.75 Philips
10 00 Pont
7.50 Proosl.B
"50 Rollnco
6.50 id 1000
8.00 Sanders
7 00 Skol Br.
7.00 Slav Bk
8.25 Vih-But
W'sanen
8.75 W.U. Hyp
AANDELEN
107.50
110.20
83,00
124.00
85.60
77.80
84.50
100.50
79.00
14.40
217.75 217.50
83.50
100.50
78.00
96.50
88.00
100.00
108.00
94,00f
78,90
78,00
90.70
92.00e
107.00
88.00
91.60
96.70
78.00
90.60
92,50
107.50
31.40e
123.00
855.00
193.50
174.70
119.50
310.00
240.00
80.00
62.00f
96.20
179.00
119,50
330,00b
127.20
51.00
153.09
AMEV °0.00e
Amfas 92.00
AssSt.R'dam 108.00
Ennla 127,00
Ned.Crediet 49 50
NMB i?300
Slavenb Bnk 2605.0(27050.00
io.cert 269,50 270.50
Fr. Gr. Hyp. 1°6.50 I07.50f
Tilb Hvp.bk. 166.00f 167 90
Westl.UtrHvp 321.00 322.00
Scheepshvp. 3250.00 3250.00f
INDUSTRIE
ACF
Ahog-BOB
Ahold
AMAS
Asd Droogd
Bos Kail
Braat Bouw
Ereocro VG
Calve-D eert
id 6 pet eert
CenttSuik
Chamotle
Cindu-Key
Crane Ned
Desseaux
Dikkers
Dr.Ov.Houl
Droge
Duiker App
Econosto
Elsevier
id cert
EMBA
Enkes
Fokker
Gamma H
id 5 pet PW
Gel.Delft c
Gerolabr
Giesser.
Gist Broc
74.70 75.20
78.10 78.30
115.70 116.00
203.00e 2Oi.00b
1500.00
1400.00 1440.00
335,00 335,00
330.00 330.00
74.50 74.80
170,00b 178.00
1300.00e 1280.00
105.00e
101.00 104.50
181.80 181.00
181.50 180.50
44.00e 46.50
54.00 53.50
412.00
76.00a
36.50
13.90
205,00
75,50
26,00
41.50
523 00
520.00
163.50
9.00
40.90
418.00
72.50
37.00e
14.00
208.00
76.00
26.00
62,20e 62.00
Goudsmu
Grasso
Gr.nten
Grofsmed.
Hagemeijer
94.00
130.00b
174.00
121.00e
ffiSTiKi. «8. «f*
Hero Cons. 12b00 126 00
Heybroek
Hoek's Mac
Holec
Holl.Beton
.Holl Beton
91.00
130.00
172.00
124,50
87,50
71.20
87.70
169.00
74.00
71,20
ICU 100 50 100.90
IHC Holland 27.00e 26,80
Ind.Maatsch 225.00 225 00
IBB Kondor 62.70 62.70
Interlas 155,00 155.50
InternatloM 46.40 46.20
Inventum 570,00e 372,00
Kappa eert. 137.00 137.50
KempehBeg 88.00 95.00
KeyHouth. - 2180.00
Kiene S 205.00 198.00
Kloos 153.00e 153,00
Kluwer 86.00 86.00
id 6
Kon.Ned Pap
Krasnap.sky
KSH
Kwatta
Landre&Gl
Leids.Wol
Macintosh
Meneba
Metaverpa
Moluksche
Naarden
NaefT
Nat.Grondb
NBM-Bouw
Nedap
Nederhorst
Ned Bontw
Ned Dagbl
id cert
Nelle
Netam
Nleaf
Nierstrasz
Norit
Nulricia GB
Nutricia VB
NIJverdal
OGEM Hold
Orenstein
Oving-D-S
Pakhoed H
id eert
Palembang
Palthe
Philips
Pont Hout
Porcel Fles
Proost&Br
Rademakers
Reeslnk
Rceuwijk
Helss en Co
RIVA
id cert
Rohte&Jisk
Rommenholl
Rijn-Schelde
Sanders
Schev.Expl.
Schokbeton
90.00
90.00
13.00
55.70 37.00
163.00a 162.00
5430e 54.30
21.70 21.50
148.00
275.00 295.00
95,50 95.10
14.20
4.50
830.00 830.00
52.00 53.80
95.00 93.10
53.10e 5330
29.50 28.00
290.00 284.00
4.00
3.30
DIVERSEN
Alg.Fondsenb
Amenca Fnd
Asd Belegg D
Convert©
Goldmines
24800 250.00
144.00 144.00
360.00 360.00
345,00 35i.G0
63.00e 63.10
1380.00 1380.00
1270.00 1250.00
120.30 117.70
67.50e 70.00e
67.50e 70,00e
57.50 55.00
24.50 24.00
259.00 262.00
150.00 146.00a
142.00 137.20
134.50 131.20
82 00 82.00
73.50 74.80
216.00 218.00
119,80 119,50
190.00 193.00
407.00 410.00
130.00 131.80
55.00a 53,30
127.00e 125.00e
280.00 278.00
272.00 270.00
40.50 41.00
740.00 739.00
171.20 171.10
141.00 142.00
1630 16.70
950.00 960,00
Mijnbouw er
v. Petr
Moeara En.
'id 1-10
Ir 1-4
Sara kreek
[Geld.Tram
Ant-Brouw.
AnLVerf
ElMIj Aruba
Hunter D
petroleui
132.50
238.00
3050.00
3200.00
25.70e
412.00
153.00
133.00
24.50
130,00
22.40
3100.00b
3150.00
25.70
114.00
Schlumberger 1060.00a 10
Interbonds
Binn.Belf.VG
Breevast
Ned. Vastgoed
Dutch Int
IKA Bclegg
Nelo
Obam
Uni-Invesl
Wereldhaven
106.00
144.00
155.00
535.00
153.60
135.00
502.00
134.00e
124.50
546.00e
109.00
146.00
71.30
76.10
72.50
91.50
106.00
145.00
155.50
525.00
150.00
135.50
502.00
123.00
Rorerrio60
Tokyo PH1S1
Tokyo PH
Concentra
14,50
67.80
117,80
65.00b
90.00
90.00
- 243.00 233.00
Europafonds 342 gon
""if"*"4* 438^00 438.00
1170.00 1165.00
213.00 280.00
Ver. Staten N--
AmStandarc
Am.Tel&Te!
Ampex Corp
Anaconda
Asarco
Belhl.Steel
Boeing Corp
Celanese
Chrysler
Citicorp
Cities Serv
Colgate
Columb.Gas
Cons. Edison
Control D.
Curtlss W
Chem.
m.Kod.
Exxon 101
Ford Motor
Ger,. Cable
Gen Elertr-.c
Gen.Fofd»
.Motors
Gilet/r
Goodrich
Dow.yeaj
IBM
Int-Flavors
Int.Tel&T
Kennecolt
Litton Ind
Lockheed
Unifonds
Eurunion
Floance-U
Schuppen
Schutte rsv.
Stevin Gr
Stoomsp Tv
TabInd.Ph.il
Telegraaf
THV Intern
Tilb.Waterl.
Tw.KabelI.
Ubbmk
Unikap
Unll eert
id 7 pet
ld 6 pet
V d. Vliet-W
Veneta
Ver.Glasf
Ver Hand.S.
VMF
Ver.Uitgnuj
Ver. Touw
Vezelverw
VihamijButt
VRG Papier
Vulc.oord
Wegener C
id cert
Wessanen c
Wyers
Wijk en Her
Zaalberg
135,00 144.00
346.00 350.00e
75.00e 76.00b
82.00
72.50
82.00b
83.00
160.00
82.00
73.20
84.50
81.50
157.00
395.00 395.00
325.00e 335.00e
153.00 155.20
155.00 153.50
77,00 75.00
41.50 43.00e
102.00 104.50
805.00 806.00
191,00 194.50
88.00e 88.70
62.50 62.30
260.00a 262.00
67.50 68.50
Chemical F
Col.Growth.
Dreyfus F.
Fidelity r
Investor M
Japan Funf.
Lehman Corp
Madison F
Manhattan
Massachus
Oppenheimer
Technology F
Value line
Vance.Sand.
Gcvaert Ph.
Petrofina
Un.Mimere
Hoecnsts
All.Breweries
Petrol
Imp Chem.
Pey Hold
Dai-chik K.
Nippon Elec.
Pioneer E.L.
Sanoyo Elec
Sony Corp.
51,00e
94.00
91.50
20.30
10.70
27.50
37,00
24.50
25.70
24.80 24.80
15.00 15.00
15.10 15.20
7.50 7,50
13.60 13.50
74.00 74.20
340.00 350.00
172.00 172.00
860D0 860.00
155.00 157.00
65.00 63.00
777.50e 372.00
315.00 315.00
178.00 18!.00e
14.50 146,00
260.00 260.00
350,00e 350.00
197,00 194 50
85.00 86.00
444,00 445.00
Certificaten Canada
Aican 61.50
Bell Teleph 114.50
Bovis Corp 2,90
'Can Pacifice 36,50
Carl. O'Keefe 6.10
Gulf Ol 75.70
Husky Oil 48.50a
Imperial Oil 66.00a
Inland Nat.G 22.30
IntNIckel 68.90
Shell Can. 42,00
AMAXTne °4'20 54 00
AMAXJnc. 1315Q j30 00
Am.Cyanam. 6850 6900
Am Motors 16.30 15.90
.-Amerika
46,50b 48.00e
140.10 143,50
14E0 1520
45.50e 46.60e
39.00e 40,50
96.00 100.00
70.00b 72.00
117.00 121 60
31.70 32.00
85.20 85.00
103.50 108,50
82.00 83.90
64.90a 62.10
43.00 42.50
56.50 58.00
31.50 33.00
260.00 264.00
300.00 300.50
243,50 245,00
123.00 126,50
27.60 27.90
136,00 137.50f
75.60 76.40
160.40 162.50b
93.00 92.90
55.50e 56.90
62.90 62.90
625.00 630.OOf
71 40 71.40
65.00 66.00
84.00 85.00
19.90 19 30
National Can
Nat.DIst&C.
NCR Corp
N.A.PhiUps
Occidental
Penn Centr
Pepsi Co
Philips P
Polaroid
Procter&C
RCA Corp
Rep.Siec!
Reynolds I.
Sears
Shell Oil
South Pac.
31.40
47.50
69,30
59.80
42.90
5.00
200.00
147.00
94.501
250.00
56.50
82.50a
168.50
191,60
139.50
87.00
32.00e
48.50
71.50
00,30
43.001
4.90
197.00
148.40
98.00
252.50
55.80
85.30
168.30
192.80
138.50
88.10
204.50
55.80
110.00
Sperrv Rand 110.70
Standard Br 202.50
Sterling Dr 55.50
Studebaker 107.00b
Sur. Ol! C 80.00
Tandy Corp 165.50
Texaco 69.50
Texas Instr 268.00
Transam.C. 25.80
Un.Carbide 170.50b
aclOc 206.50
U.S. Steel 188.50
Warner Lamfc 9820
Wesungh 41.G0e
Wool worth 60.70
Sur.Brouw
Voorlopig genoteerde fondsec
8.75 Ned.Ontwikk bk 76
101.30
(claims, scrips, stockdiv. ed.)
Esmark 22-00 23,50
Pioneer El Corp19'00 19.00
Rio Tinto 63-00 65.00
Sonv Corp Ul.OO lil 00
Marktaandeel fors gedaald
UTRECHT (ANP) - De uitgesproken slechte conjuctuur heeft vo
rig jaar geleid tot een verwoestende prijsconcurrentie in het goe
derenvervoer. De Nederlandse Spoorwegen hebben zich in die
prijzenslag terughoudend opgesteld en als gevolg daarvan is het
marktaandeel van NS in het totale goederenvervoer in 1975 fors
gedaald. In '75 vervoerde NS slechts 18 miljoen ton goederen
tegen 22,5 miljoen ton het jaar daarvoor en 23.5 miljoen ton in
1973. aldus NS-president-directeur mr. M. G. de Bruin in zijn
nieuwjaarstoespraak voor het personeel.
Amsterdamse
wisselmarkt
UroOm
5.42S5 5.430J
2.07I&-2J7375
2.61715 2.63525
Bruaw-1
6 AD654 Al 15.
a£2£l.-..
«6.056-0». 105
MUJun
IS»
oïto"1"**
Mad/M
«JMM
BUITCNLANI
S BANKPAPIER
AMSTERDAM iA5
lÏ!dmti2e5n OI>
poe
ÏÏSS"
ÊESir
46.50-4» M
ïïH."
sdis
Voorts wil Van Hulten dat de concur
rentievoorwaarden gelijk worden ge
trokken, harmonisatie van arbeids
voorwaarden en mder aandacht voor
de milieuaspecten. „Maar met alle
waardering voor zo'n beleid, de weg
tussen voornemens en verwekelijking
is zo lang. dat van de nieuwe politiek
in 1976 nog geen resultaat mag worden
verwacht", zo voorzag mr. De Bruin.
Al met al zal het voor NS een hele toer
worden het goederenvervoer voor 1980
kostendekkend te maken. Net als bij
het reizigersvervoer is daarvoor onder
meer marktbewerking, produktiever-
betering en nauwgezette beheersing
van de kosten noodzakelijk, aldus de
presidentrdirecteur van NS.
ANr-CB8 BEL'RSlNUIC k'S
tnl Conc.
InluatiU .yy
Bcbccp»- en luehtv j 2
Buiken
Belangstelling
voor Heineken
op kalme beurs
AMSTERDAM De Amsterdamse ef
fectenbeurs is vrijdag meteen verdeelde
stemming geopend. De handel was over
de gehele linie kalm als gevolg van ge
brek aan affaire, met hier en daar een
uitschieter. Over het algemeen, aldus de
beurs, ging er van de vaste stemming in
Wali Street geen stimulans uit
De meeste aandacht richtte zich bij
aanvang van de handel op Heineken
Het aandeel werd ex dividend, bonus en
herkapitallsatle verhandeld. Na aftrek
van dit alles, zo had de beurs berekend,
moest de koers uitkomen op f 143.50. De
uitspraken op de jaarvergadering, zoals
handhaving van de gunstige prognose
voor dit jaar. trok kopers aan. Bij een
levendige handel kwam er ten slotte
f 148 als openingskoers uit de bus.
Bij de internationale aandelen was de
stemming verdeeld. Akzo trok 90 cent
aan tot f 44.90 door het gunstige bericht
van haar dochteronderneming Akzo-
Chemie. Philips steeg 50 cent tot f 30 op
wat lokale vraag, terwijl Kon. Olie on
veranderd ƒ112.80 noteerde. Unilever
steeg 50 cent op f 124.80, Hoogovens
daarentegen verloor 30 cent op f 59.50.
De bankaandelen waren goed prijshou
dend. De Amro-spaarbrieven 1975-1981
die voor het eerst werden verhandeld
werden vooralsnog geadviseerd op
De scheepvaartsector lag er kalm en
verdeeld bij, met NSU als grootste ver
liezer, min f 1,80 op f 110.20. Van Om
meren steeg f 2 tot f 250, terwijl HAL
twee kwartjes verloor op f 72. KNSM
noteerde onveranderd f 142.50.
Nat Nederlanden was 90 cent in reactie
op f 92. terwijl KLM de opmars rustig
voortzette, nu met f 1.30 op f 81.80.
Op de staatsfondsenmarkt trokken de
meeste koersen bij een redelijke handel
en omzet aan.
De lokale sector bood bij een rustige
handel een verdeeld beeld. Opmerkelijk
was dat diverse fondsen, die donderdag
een fors verlies Incasseerden, nu zoda
nig herstelden. dat dit koersverlies in e e
n klap werd weggewerkt Er zit duidelijk
nog geen lijn in deze markt, aldus de
beurs.
Een dergelijke ontwikkeling was bij
Giessen-De Noord het geval. Donder
dag zakte de koers fors in en nu werd
tevergeefs f 8 meer geboden op f 370.
De opmars van Vmf blijkt niet te stui
ten. nu werd f 2.50 toegevoegd op
f 193.50. In de voedingssector lagen Van
Nelle en Schuitema gevraagd in de
markt Zij stegen ieder met f 5 tot resp.
f 350 en f 140.
Een opmerkelijke koerswinst was weg
gelegd voor Leldsche Wol (f 15opf 290).
Volgens de beurs draait dit bedrijf bij
zonder goed en is de koers van Leidsche
Wol ten opzichte van Van Schuppen te
laag. „Een dergelijk koersopwaarde-
ring is terecht", zoe werd vernomen.
In aandelen ASW mocht nog steeds niet
gehandeld worden. Volgens de beurs zal
het bedrijf vrijdagnamiddag een bericht
doen uitgaan. Vast waren verder onder
meer Amsterdam Rubber, KNP, Oce-
v.d. Grinten, Veneta, Naarden-Chemie,
Duiker en Desseaux.
Het aandeel Fumess is blijkbaar uit de
gratie bij de belegger. Nadat de afgelo
pen twee dagen de aandelen op een la
ger peil onverkoopbaar waren, werd nu
f 72.50 voorde stukken betaald. Ten op
zichte van de laatstgedane notering be
tekent dit een koersverlies van f 7.30.
Mr. Ph.A.J. Mees is per 31 december
1975 afgetreden als commissaris van de
NV Nederlandsche Scheepvaart Unie.
In verband met zijn leeftijd wil hij zijn
functies geleidelijk terugbrengen.
VFW-Fokker in Bremen zal in fe
bruari de eerste twee van in totaal acht
vliegtuigen van het óme VFW 614 afle
veren die de Franse regionale lucht
vaartmaatschappij Tourralne Air
Transport (TAT) in december heeft ge
kocht. Het vliegtuig is geschikt voor
korte afstanden, terwijl het 49 passa
giers kan vervoeren. Voor de zes andere
Westduits-Nederlandse toestellen geldt
een levertijd tot aan 1979.