MARXISME: DWALEND ZOEKEN VAN DE MENS NAAR GODS BEELD? BEWOON DE WERELD! KAMERMUZIEK VAN BACH TOT BARTOK Protestantse kerken in Angola EPIPHANIENFEEST 18 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT ZATERDAG 10 JANUARI 1976 Vorig jaar is door de academie van wetenschappen te Moskou een boehje uitgegeven, dat gewijd is aan het onderwerp 'Het katholi cisme in een veranderende wereld'. De schrijver van het boekje is een zekere M. M. Sjejnman - een naam die ons in het westen niets zegt. maar die in de Sovjet-Unie een be kende klank heeft. Sjejnmans boekje beziet de modernisering van de katholieke leer in het licht van de hedendaagse geschiedenis, die volgens Sjejnman, In zeer sterke mate beïnvloed is door het marxistisch-leninlstische denken Naar zijn mening is de huidige wereld bijna toe aan de grote krachtmeting tussen de kapitalistische en de communistische krachten en is het katholicisme met name. bezig om in die strijd zijn positie te bepa'en. Op zichzelf is dit allemaal niet zo opwin dend. Wat het boekje speciaal voor ono :-.o interessant maakt is. dat het niet minder dan 23 pagina's besteedt aan een Neder lands boek, dat in 1966 is verschenen. Dit boek is de Nieuwe Katechismus, geschreven in opdracht van de bisschoppen van Neder land. en een proeve van een nieuwe manier van geloofsverkondiging. Sinds zijn verschijning is de Nieuwe Kate chismus bij zeer velen, ook ver buiten de katholieke kring, populair. Dat is voorna melijk te danken aan de ruimheid van visie welke de auteurs hebben gehad en aan de merkwaardige troostende werking welke er van het boek uitgaat. Hel en verdoemenis hebben plaatsgemaakt voor Gods immense mededogen. Het triomfalisme van vroeger is vervangen door ootmoed en nederigheid en in plaats van 't persoonlijk heil - of liever: daarnaast - getuigt het boek op talloze plaatsen van de noodzaak van maatschap pelijke solidariteit. In plaats van 'Katho lieke geloofsverkondiging' zou men dan ook beter kunnen spreken van 'Evangelische verkondiging'. Het is dus dit boek dat in de Sovjet-Unie de aandacht van een verdienstelijk lid van de Sovjelracademie heeft getrokken Dat Sjejnman er 23 pagina's aan heeft gewijd is daarom zo bijzonder, omdat de nieuwe ka techismus zélf slechts enkele onderge schikte passages aan het marxisme be steedt. Flonkering ID e Nieuwe Katechismus schrijft over het marxisme onder andere het volgende „Het is niet aan ons. de elementen van zonde, sa tan. kwaad die het marxisme bevat, precies te beoordelen. Het stellen van een toekomst die niet komen zal bevat ook boosheid, be derf van mensen. Maar laten wij. vertrou wend op Gods geest die aan niemand voor bijgaat, het meest letten op de waarheid en de goedheid die het marxisme ook aan de geeft. Dan kan het ons ook goed doen. Het opflonkererv.van een waarheid in een andere levensbeschouwing kan maken dat een christen Jezus' waarheid dieper of levensnabijer beleeft. Want "(en hier wordt Thomas van Aquino in één adem met Am- brosius geciteerd) "iedere waarheid, door wie ook verkondigd, komt van de Heilige Geest". In een andere passage zegt de katechismus. dat 'het marxisme ondanks zijn pertinente afwijzing van het joods-christelijke denken, toch bepaalde elementen daaruit heeft overgenomen, bijvoorbeeld de verwachting van een lichtende toekomst en de stelling dat ook de kleine man de drager is van het heil. Deze elementen", zo vervolgt de kate chismus, „kunnen voor velen een weg zijn naar een nieuw beleefd christendom. In die zin mogen wij het marxisme niet alleen na- christelijk, maar ook vóór-christelijk noe- Het klinkt ruim en verdraagzaam en de op pervlakkige waarnemer zou kunnen menen dat dit allemaal koren op de molen van een rechtgeaard marxist zou moeten zijn. Toch heeft Sjejnman met de interpretatie die de nieuwe katechismus geeft, niet zo bar veel op. Eén van de redenen daarvoor is. dat het marxisme met de grootst mogelijke nadruk aanspraak wenst te blijven maken, op de betiteling van 'een wetenschap' té zijn. Het wenst zijn wortels niet te vinden in metafysische oorsprongen en evenmin wil het te kijk worden gezet als een soort ver borgen openbaring. Het spreekt Sjejnman dan ook niet bepaald aan, dat het mar xisme weieens de vertolking zou kunnen vormen van een onbewust, van oorsprong af aanwezig verlangen van de mens naar Gods gerechtigheid. Het marxisme wenst niet be schouwd te worden als een vorm waaronder mensen dwalend zoeken naar het beeld van God dat door het christendom zo vaak wordt verduisterd. Neen. het marxisme wenst heel duidelijk als mensenwerk te worden beschouwd, ontsproten aan de geest van briljante mannen, Maar niet af komstig van goden. Het standaardwerk van Marx. 'Das Kapital'. is de vrucht van intelligente waarneming van de 19e eeuwse werkelijkheid, gepaard aan het menselijk mededogen van 'n idealist Men wil 'Das Kapital' niet als een eigentijds bijbelboek beschouwen. Dc bijbel en 'Das Kapital' moeten tegenover elkaar blijven staan, 't ene boek als 'n Ietwat duister en veel mis bruikt sprookje - het andere als de rauwe realiteit en als bewijs van triomf van hel menselijk inzicht over de 'primitieve' goed gelovigheid. De slechtste vorm Zelfs bij de voorzichtige erkenning door de marxisten, dat hun ideologie weieens het dwalend zoeken van de mens naar het beeld van God zou kunnen zijn. zou dit marxisme op zijn ideologische basis wankelen. Van daar dat ook Sjejnman verbeten vasthoudt aan wat Lenin ooit heeft opgemerkt „Christelijk socialisme is de slechtste vorm van socialisme die er bestaat Het is haar slechtste vervalsing" Dat Lenin op deze wijze over het christen dom dacht en sprak is - gezien de histori sche ontwikkelingen - heel goed te begrij pen. Dat rechtzinnige marxisten dit nu nóg doen, wijst op ofwel een traumatische af schuw van alles wat maar riekt naar het bovennatuurlijke, ofwel op een al even traumatische angst. Wat het laatste betreft, het volgende Het christendom en het marxisme - of liever gezegd .'Das Kapital' en het evangelie hebben een treffende over eenkomst, Zij functioneren namelijk op na genoeg dezelfde wijze, 'Das Kapital' heeft als geen ander geschrift van deze aard, de 19e eeuwse mens bewust gemaakt van de situatie, de maatschappelijke structuur, waarin hij gevangen zat. Bovendien heeft dit boek voedsel gegeven aan de veront waardiging van talloos velen over de on rechtvaardigheid van die structuren, terwijl het bovendien een opwekking tot revolu tionaire actie was. om aangedaan onrecht te herstellen. Met alle reden mag men dan ook zeggen, dat de gedachten van Marx het aanzien van de maatschappij hebben ver anderd, doordat zij de mensen de schellen van de ogen deden vallen. Het evangelie in zijn pure vorm is eveneens een reveil. Het opent de mensen óók de ogen voor de werkelijke situatie waarin zij zich bevinden, nu echter niet omdat er in de mens zelf iets schuilt waardoor hij gedoemd is om laakbare structuren en systemen te scheppen. 'Das Kapital' waagt van zijn vol gelingen om de ogen op de omgeving te nchten en vervolgens een plan van actie te ontwikkelen. Het evangelie verklaart de re volutie aan het zondige in de mens en mobi liseert tegelijkertijd het goede in hem. Het resultaat van beide, marxisme en christen dom. is een vallen en opstaan. Ocdcrt ineer dan tien jaren is er ln het christelijke kamp een duidelijke behoefte om het marxisme op zijn bevrijdende. recht-herstellende betekenis te herwaarde- ren. Zelfs in het anti-communistische bol- werk. het Vaticaan. kan men tekenen be- speuren van een behoefte aan een voorzlch- tige dialoog, door sommige commentatoren al aangekondigd als een Oost-politiek' Er- kend wordt dal wij aan Marx tal van ver- worvenheden te danken hebben, die er zon- der hem waarschijnlijk niet gekomen zijn. Het marxisme, zo kan men horen beweren. heeft dal. verricht, waarvoor 't christendom is teruggeschrokken. Of dat zo is kan men betwijfelen. Een feit is echter wel, dat het christendom van het marxisme de techniek es en de mentale instelling heeft overgenomen. om de fundamentele ongerechtigheid van maatschappelijke structuren te peilen. Dit zicht op de structuren heeft, mede het ver- se anderend gezicht van het christendom be- paald - lees de katechismus maar. Met enig voorbehoud kan men wel stellen. dat de christelijke kerken bereid zun om ook naar Marx te luisteren. Aan één voor- waarde voor een dialoog tussen christen- dom en marxisme is daarmee - zij het wel- licht schoorvoetend - voldaan. In het andere kamp is de neiging om tot zo n dialoog te komen, praktisch afwezig. s= Afgezien van de diepgewortelde afschuw van alles wat naar godsdienst zweemt, kan de oorzaak weieens gelegen zijn in het in- zicht dat het evangelie een verleidelijk re- veil bevat. Voor mensen, die generaties lang es hebben vernomen dat de klasse de alles en s= allen bepalende factor is, draagster van een bijzonder soort charisma en een uitzonder- se lijk soort heil. bevat 't evangelie een merk- waardig individualistische boodschap. Immers - het evangelie getuigt herhaalde- lijk van de onvervangbare betekenis van ie- dere mens afzonderlijk. Het evangelie be- s= schouwt de individu als degeen voor wie de schaapherder zijn kuilde in de steek laat - s§ als de bekeerde mislukkeling voor wie de vader een feestmaal aanricht. In de marxis- s= tische visie is de enkele mens, om Alexan- der Solsjenitzin te citeren, op de keper be- schouwd het miljoenste deel van een mil- joen. =EE Het evangelie kan op mensen die tot het vernederende besef zijn gekomen dat zij een partje van een massa zijn, een bevrijdende s= werking uitoefenen, die zijn weerga niet s= heeft. Getrainde marxisten kennen de kracht van de idee - welke idee dan ook, zelfs de evangelische en waarschijnlijk ver- klaart dit waarom Sjejnman 23 pagina's nodig had om enkele alinea's in een klein es boek uit een ver en klein land, te weerleg- gen. Het verklaart ook hoe het komt, dat de nieuwe katechismus in de Öovjet-Unie tot de verboden boeken behoort en dat dit boek als ondergrondse lectuur onder de be- volking circuleert. Het wordt, ondanks zijn verzoenlijke toon, ten aanzien van het marxisme, als een werk beschouwd, dat de veiligheid van de staat kan bedreigen.... A. F. M. C. Koopman llll Van en voor de draaitafel Van en voor de draaitafel Van en voor de draaitafel Van en voor de draaitafel Van en voor de draaitafel V Dc 'Mikroskosmos' voor piano van Béla Bartók, de 'sonates' voor viool van J. S. Bach en dc pianowerken van Debussy horen niet tol de muzieken, die men in deze tijd van het jaar vooraan op de 'platenmarkt' of in de oprui ming zal aantreffen. Ze vormen nog altijd muziek voor de kleine zaal en dal heeft veelal zowel te maken met de intimiteit van de composities als met de publieke toeloop. Ze zijn op de plaat ook minder vaak vertegenwoordigd dan veel orkestrale muziek. Van Bartoks 'Mikroskosmos' ver scheen een schijf met de delen II en V op Harmonia Mundi, als on derdeel van een serie van drie pla ten, waarop aiie zes banden mu ziek staan. Zoals men weet, zette Bartok zijn 'Mikroskosmos' op als een verzameling pedagogische pianomuziek, aanvankelijk als stimulans voor zijn zoon Peter, uit zijn tweede huwelijk. Het gaat om vaak zéér korte - een tot drie mi nuten - pianowerkjes, die met al leen technisch maar ook in muzi kaal opzicht een stijgende moei lijkheidsgraad vertonen: voor de betde laatste banden moet men intussen een gevorderd pianist zijn. Claude Helfier speelt ze op de plaat, die onze draaitafel bereikte, trefzeker en met een accent op het 'onderwijzende' karakter van de werkjes. Dat heeft - zo is onze in druk - tot gevolg, dat de fraaie la tere miniatuurtjes in muzikaal op zicht niet altijd het volle pond lij ken te krijgen. Het plezierige van de goed opgenomen plaat is wel, dat men door de koppeling in ie der geval een groot deel ook mu zikaal substantiële werkjes te ho ren krijgt. (Harmonia Mundi HMU 969. stereo). In de - billijk geprijsde - Heliodor-serie bracht DGG kort geleden een recital-plaat van de vermaarde Russische pianist Svja- toslav Richter uit, die de aandacht meer dan waard is. Op het pro gramma de eerste en de twaalfde etude opus 10. de niet zó vaak ge speelde polonaise nummer 7 opus 61 (de Polonaise-fantasie) en de ballade nummer 3 opus 47 van Chopin. Van Debussy drie 'Es- tampes'. namelijk Pagodes. La Soiree dans Grenade en Jardins sous la pluie plus uit de 'Préludes' Voiles. Le Vent dans la plaine. Les collines d'Anacapri. Zeer de moeite waard door Richters feil loze pianistiek, trefzekere sfeer (Debussy) en zijn sympathieke aanpak van Chopin. Het gaat om de opname van een recital in 1962, de klank wordt alleen in de bassen wat dun. (Heliodor 2548 223, ste reo). Vioolsonates Bij Decca twee van de zes sonates voor vioolsolo van J. S. Bach. Ze horen - met bijvoorbeeld de cello suites - tot de belangrijkste ka mermuziek. die Bach schreef. De term sonates is licht misleidend, omdat de drie even nummers in féïte suites zijn voor viool, ze wor den gevormd door gestyleerde dansen. Op de Decca-schijf staan de derde sonate, in C-groot en de partita nummer twee. d-klein, de partita met de beroemde ciacco- na. Ze worden gespeeld door de Koreaanse violiste Kyung-Wha Chung, die daarmee in platenlana nieuwe paden betreedt, tot nu toe was ze in de studio's uitsluitend als soliste in vioolconcerten, onder meer Bruch, Tsjaikofsky, Sibelius, Walton, Strawinsky. Haar ster is de laatste drie. vier jaar zéér hoog gerezen aan het firmanent. niet. in het minst door de plaat. De vioolsonates van Bacil vormen een toetssteen voor het technisch kunnen van iedere violist,, maar het is tegelijk een toetssteen van een heel andere muzikale orde dan bijvoorbeeld vioolconcerten van Paganini. Te bewonderen zijn in de uitvoeringen een fabuleuze techniek, een warme 'kleine' toon. grote aandacht voor details. At tractieve uitvoeringen, voor wie zich kan vinden in de romantisch getinte aanpak van de violiste Voor een klassieker gerichte Bach-opvatting kan men elders beter terecht. Heldere, gedifferen tieerde registratie. c (Decca SXL 6721 Stereo). Bij dc economische overzichten die aan het eind van het vorige jaar werden gcpubli. ceerd, kwam hier en daar nogal eens de nadruk te liggen op het feit dat de rijke landen steeds meer afhankelijk worden van de landen van de derde wereld. Deze laatste zijn het die een groot deel van de grondstoffen moeten leveren voor de economie van de rijke landen. En sinds de oliecrisis is er een ontwikkeling op gang gekomen (lie de vraag steeds scherper maakt of dc rijke landen, wat hun welvaart betreft, niet enkele stappen terug zullen moeten zetten ten behoeve van de arme landen, althans ten opzichte van die, waaruit de onmisbare grondstoffen moeten komen. Kerkelijk zijn de vragen die hier naar voren komen, reeds lang gesteld: in de zestiger ja ren en daaruit is toen voortgekomen de con ferentie van de Wereldraad van Kerken die te Lausanne is gehouden Daar zijn bijeen ge weest een aantal deskundigen uit de kerken van de ryke landen en een groter aantal des kundigen die waren aangewezen door de kerken uit de derde wereld. Met elkaar heb ben zij gesproken over de problemen die hier liggendat de rijke landen al rijker en de arme landen al armer worden. De mensen uit de derde wereld zjjn toen nogal van leer getrok ken. Het begrip 'theologie van de revolutie' is toen gehanteerd. In ieder geval is het gevolg geweest dat de assemblée van de Wereld raad van Kerken het anti-racisme pro gramma heeft aanvaard Toen het anti-racisme programma op de as semblée te Nairobi een goede maand geleden aan de orde kwam, zat men verlegen met An gola. waar steun verleend is aan de elkaar nu bestrijdende bevrijdingsorganisaties. Dat er ook in Angola protestanten woonden en dat ook hier protestantse zendingsorganisaties hebben gewerkt, wisten we. Twee jaar gele den is de Angolese predikant José Chipenda in ons land geweest en onder andere heeft hij gesproken op de synode van de Gerefor meerde Kerken Ook uit een rapport van de Wereldraad van Kerken was ons het een en ander bekend over het bestaan van protes tantse kerken ïn Angola. Daaruit konden we iets lezen van de lijdensgeschiedenis van deze gemeenschappen, die grotendeels de vlucht hadden genomen naar Zaïre. Zambia en Namibië, omdat het leven hen onmogelijk werd gemaakt Wat we wisten was. dat de leiders van de drie elkaar nu bestrijdende be vrijdingsbewegingen uit de protestantse kerken van dit land zijn voortgekomen. Agostinho Neto van de MPLA is een congre- gationalist, Holde Roberto, de leider van de FNLAiseen baptisten Jonas Savimbi van de Unita is een methodist. En dat in een land, waar slechts 17 procent van de zwarte bevol king tot het protestantisme mag worden ge rekend. Op z'n minst zal dit feit onze verwon dering wekken. Angola met ongeveer 5 mil joen inwoners (de 500.000 Portugezen zyn bijna geheel gerepatrieerd) kende een 2 mil joen rooms-katholieken en 750.000 protes tanten. Het resterende deel werd animist ge rekend. Deze cijfers zyn ruwweg, want het getal van de vluchtelingen is bijzonder groot geweest en wie zal bij de verwarde toestan den die er nu heersen ook maar enigszins kunnen nagaan hoe de verhoudingen nu lig gen. Veel van de kennis die we nu hebben over het protestantisme in Angola zijn we verschul digd aan de brochure: 'arena zonder tribune', die is uitgegeven door het Algemeen Diako- naal Bureau van de Geref. Kerken. Ze wordt aangekondigd als 'een voorlopig verhaal over de protestantse zending en de kerk in Ango la. „Wanneer we die titel zien. 'Arena zon der tribune', ligt daarin reeds opgesloten de onbekendheid met hetgeen zich in dit land heeft afgespeeld en hoe juist de protestantse gemeenschappen het slachtoffer zijn gewor den vandePortugesekolonialepolitieken van de oorlog die daarvan het gevolg was. Sinds 1961 heeft deze oorlog in alle hevigheid gewoed. In maart 1974 kon er op de synode van de Gereformeerde Kerken, na de vraag over protestantse kerkelijke organen in An gola met recht worden geantwoord dat die er niet meer waren. Midden 1975 blijkt er weer een Raad van Kerken in Angola te zijn. Het Algemeen Dlakonaal Bureau van de Gere formeerde Kerken heeft er goed aan gedaan deze brochure uit te geven. Nu Angola zozeer in het nieuws is door de politieke situatie, waarbij zoveel mogendheden rijn betrokken vanwege de belangen die zij hier zien, kan het niet ondienstig rijn ook iets te weten van hetr geen zich hier als een stukje protestantse kerkgeschiedenis heeft afgespeeld. Sinds 1879 is de protestantse zending in An gola geweest. Zij werkte „aansluitend aan de Afrikaanse structuur, op de dorpsgemeen schap. de familie, de clan. het stamverband". De dorpshoofden en dorpoudsten, die door het koloniale regime van hun status waren beroofd, traden in dejonge gemeenten op als ouderling. Er werd „sterke nadruk gelegd op de bewustwording van de eigen verantwoor delijkheid van de gemeente voor de verbrei ding van het evangelie". Daardoor nam de betekenis van 'de lokale gemeente toe. De dorpsschool speelde een voorname rol. De zending van baptisten, congregationalisten en methodisten, ieder met een eigen zen- dingsgebied, heeft aan het onderwijs veel aandacht besteed. Dit stond in tegenstelling tot de onderwijspolitiek van het Portugese bestuur, die gericht was op „een exclusieve Angolese elite ten behoeve van her koloniale bewind". De r.-k. missie richtte zich in dezen lllllllll naar het gouvernement Die school heeft b\j de protestantse zending zulk een betekenis gekregen dat het woord 'escola' ook de volksnaam voor 'kerk' is geworden. Behalve voor een school heeft de protestantse zen ding ook gezorgd voor klinieken, voor land bouwvoorlichting enz. „Deze opzet paste wonderwel bij de originele Angolese structuur en leidde tot een eigen authentiek Angolese kerkvorming met grote autochtone inbreng". Deze ontwikkeling was echter niet volgens de koers van het Portu gese koloniale bewind. Daarom werd in 1921 een decreet uitgevaardigd waarbij het gou vernement de 'religieuze propaganda' van wege „de veiligheid en openbare orde" wen ste te reguleren. Steeds meer kreeg de kolo niale regering te maken met zwarte kerklei ders. Zendingsscholen mogen niet meer on der toezicht staan en .godsdienstige propa ganda' mag aan hen niet meer worden toe vertrouwd zonder toestemming van het ko loniale bewind. Het onderricht in de landsta len wordt verboden. Het Portugees moet de verplichte taal worden voor de school en voor alle zendingsactiviteit. Als tegenprestatie wil het gouvernement de zendingsscholen sub sidiëren. wat door de zending wordt afgesla gen. Dit zou een inbreuk zijn op de houding die door de drie zendende kerken altijd en overal was aangenomen. Toen gingen er con flicten uitbreken. Als gevolg van de nadruk die de zending legde op de organisatorische zelfstandigheid van de kerkelijke gemeenschappen (die hiet tevens dorpsgemeenschappen en stamge meenschappen waren) kwam in 1956 tot stand de Raad van Evangelische Kerken van Centraal Angola. Dit hield in een overdracht van bevoegdheden aan de Angolese kerken en daarmee aan voornamelijk zwarte kerk leiders. Dat dit niet in de smaak viel van de Portugese autoriteiten, is te begrijpen, want het 'zelfrespect' groeide daardoor. Maar te vens leidde dit tot verscherping van de situa tie. In 1961 brak de opstand uit, wat weer tot gevolg had het zeer harde optreden van de Portugese troepen. Deze koloniale oorlog zou duren tot 1974. Heel Angola heeft daaronder geleden, vooral de protestantse gemeen schappen hebben het heel erg te verduren gehad. Zij waren verdacht, alleen al om het feit dat de drie leiders van de bevrijdingsbe wegingen uit hun gelederen waren voortge komen. „De protestanten in het algemeen werden - en niet geheel ten onrechte - ver dacht van steun aan de vrijheidsbewegin gen". Van 1961 - 1964 werden in Noord- Angola de meeste zendingsposten gesloten. Het Portugese leger nam de gebouwencom plexen in beslag. Hele dorpen werden van de kaart geveegd. De bevolking werd onderge- bracht in concentratiekampen. Alleen kerke- lijke begrafenissen en huwelijken werden nog toegestaan. Een massale uittocht begon. „Kortom, alle georganiseerde kerkelijke ar beid in heel Noord-Angola was vernietigd". In 1966 - 1967 volgde Oost-Angola. Dit is ook de tijd geweest dat een aantal r.-k. priesters zich stelde achter de bevrijdingsbewegingen, daar zij hun eisen gerechtvaardigd achtten. Van toen af ontstond er ook wantrouwen bij de Portugese autoriteiten tegen de r.-k. mis- sie. Na 1963 kreeg de Raad van Evangelische Kerken geen mogelijkheid meer bijeen te komen. Steeds meer werden ook protes tantse kerkelijke leidinggevende figuren ge vangen genomen. En ondanks alles vermeer derde het getal van de kerkleden, hoewel de invloed van de zendende kerken steeds te rugliep. Eind 1973 was er in het door Portuge zen gecontroleerde deel van Angola geen sprake meer van georganiseerd kerkelijk le ven. Men kon alleen nog ondergronds wer ken. Na april 1974 hebben de zwaar gehavende protestantse kerken zich weer opgericht. Vluchtelingen keerden terug. In januari 1975 vergadert de Raad van Evangelische Kerken in Centraal Angola weer en rij staat voor de vraag: „welke rol de kerken kunnen vervul len in het ontredderde Angola van vandaag". De raad heeft haar dankbaarheid uitgespro ken voor hetgeen de Wereldraad van Kerken via het anti-racismefonds voor Angola heeft gedaan. Angola is een land rijk aan grondstoffen. Zo i lezen we telkens weer, alsof dat het allerbe langrijkste is. Even belangrijk, zo niet be langrijker is dat er ook kerken zijn, die mis schien een rol kunnen spelen in een vrijwel hopeloos lijkende situatie H Epiphanienfeest. (van een Grieks woord „het verschijnen, openbaar wordenfeest der oude Christenen: doop en ivonder te Kana herdacht). Men kan die 'verschijning' zien in de lijn van God die aan Abraham en Mozes verscheen. Je deed daar 'wijsheid' bij op. Een schaars artikel, heus ook in onze veelszins bewonderenswaardige kuituur, maar die wordt overstemd door research, ratiolen berekeningen die zelfs begonnen zijn in het heelal de eerste kleine verken ningen te wagen. De excessen evenwel die zich daarbij voor doen, bijvoorbeeld op economies en militair gebied, herinneren ons wel aan het tekort aan die 'wijsheid' waar we het zojuist overhadden! De huma niteit komt er bij in het gedrang. Die 'verschijningen' kan men verschillend localiseren en dateren, bijvoorbeeld in de geboorte van Jezus, 25 december Kerst feest; maar ook in zijn doop door Johannes. Dan daalt namelijk de Heilige Geest op hem neer. Dat vierde de Oosterse oud christelijke kerk op 6 januari. Dat is een heel strijdpunt geiveest was Christus al van zijn geboorte of pas vanaf zijn Doop: de Heilsgestalte waarvan de Evangelieverha len ons verslag uitbrengen? Goddelijke be schikkingen. menselijke beschikbaarheid, horen ze met bij elkaar? Jezus wordt door Johannes gedoopt. Eén doorlopende, bijbel se gedachtenwereld. Zoals Mozes; Israël, Gods eerstgeboren Zoon uit het machtsge- bruik door de doop in de zee uitleidt om af stand te nemen van een grootse kuituur, zo leidt Jezus Israël uit de Romeinse over heersing door de doop in de Jordaan om af stand te nemen van de Romeinse cultuur. En zoals er sprake was van de Zoon, geroe pen om God te dienen éérst in het zoge naamde oude, dan in het zogenaamde I nieuwe testament, zo ook is er sprake van I een hemel die zich opent, dan daalt de Hei lige Geest neer en spreekt een stem uit de hemel die al oudtijdse profeten dreef en nu zich tot Jezus richt. Hij komt immers om het menselijk falen van Israël, dat men later evenzo bij alle Christenvolken aantreft, te In een gehoorzaamheid die de dood. niel j vreest bewijst Hij zich 'de geliefde Zoon'. En die afdalende Geest die Jezus gaat vervul len is 'in lichamelijke gedaante' als de duif die tot Noach, op de vloed tot twee maal toe terugkeert; tot Noach samen met dc duif weer op de aarde kan wonen. Die duif zo anders dan de raaf die zich niets laat gele gen liggen aan de arkbewoners! Zo daalt een mens-getrouwe Geest op Jezus neer en zal Hij mensen zoeken. Humaniteit niet als sluit-, maar als voorpost. Niel als gemeen schap tot profijt, maar als avontuur van onderlinge aanvulling: niet als overmoedig te hoop lopen, maar in bescheiden verwon- i dering over ons aller bestaansgeheim. En daarom voorlopig afstand nemen van onze cultuur, kritische afstand van onszelf, ter- j wille van de Heilige Geest. P. J. PENNINGS. 1 AXEL

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 18