Serie boeiende exposities in stadhuis Terneuzen Techniek grommend bezig voor de Braakmanhaven exit* VRIJDAG 9 JANUARI 1976 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT ZEEUWSCH-VLAANDEREN RELIGIE—TEXTIEL-WORLD PRESS PHOTO- KLEURVELDEN-HEYBOER EN BROU WN—MAGIE De werkzaamheden bij het natuurgebiedje De Westgeul laten een forse ingreep in het landschap zien. Op de achtergrond de Wevelswaaldijk die zijn primaire waterkerende functie gaat verliezen. van wat er in religieus Nederland leed moet beslist naar deze tentoonstelling van de Nederlandse Kunststichting gaan kijken. □"Gekleurde Verbeelding', 3 tot 16 maart Surrealisme, magisch realisme, 'fan tastische schilderkunst' verzamelna men voor schilders die een vaak bi zarre verbeeldingswereld op het doek hebben gezet. De interesse van het publiek voor 'grote voorbeelden' als Dall, Willink,' Delvaux en Margritte (om enkelen te noemen; is altijd enorm geweest. 'Gekleurde verbeelding', eveneens een tentoonstelling van de Nederlandse Kunststichting laat werk zien van Ne derlandse kunstenaars die. tfe één wat meer. de ander wat minder, beïnvloed zijn door surrealisme en magisch rea lisme Enkele namen: Age Klink. Hans van der Kroef. Louis Kroot. Leo Stig- ter. Gerrie van de Ven. Kees Gerrltse. Tine Couperus en Joop Plasmeyer. 'Schering cn inslag'. 26 april tot 9 In de gemeenteraad van Terneuzen ontstond er vorig jaar enig ispeels; tu mult rond de stadhuisexpositie "Varia ties in textiel'. Op deze tentoonstelling waren alledaagse gebruiksvoorwerpen als een werkdoekje i schoon en vuili en ander controversieel textiel te zien. Schering en inslag* brengt opnieuw n aantal spectaculaire Inzendingen, textieltechnieken in vaak ais onsym pathiek' beschouwde industriële mate rialen als pvc. Enkele deelnemens(sters>: Madeleine Bosscher. Raymond Both. Mecky van den Brink. Wil Fruytier (een naam die verbonden is aan de weinig vreugde volle 'wandkleedaffaire' rond het Ter- neuzense stadhuis). Betty Hubers en Mac ThiadenS' Een NKS-expositie. 'World Press Photo', 21 mei tot 13 juni Ieder jaar laten de beste of de raakste fotografen ter wereld hun vrolijke, schokkende, onthullende of niet te be noemen prenten zien. Een schokkend, onthullend, vrolijk of niet te benoemen beeld van onze tijd. 'Kleurvelden', 21 juni tot 4 juli Schilderijen die uit niets anderS be staan aan enkele grote rechthoekige kleurvlakken of banen, in een scherpe begrenzing naast elkaar gezet. Voor sommigen misschien een op hel eerste gezicht nogal simpel soort schilderij, waar weinig aan te zien is. De voorstel ling ontbreekt, terwijl we evenmin kunnen spreken van een harmonische compositie of eeen fraai expressief lij nenspel. die in de abstracte kunst ais waardevol worden beschouwd Wét we zien is voornamelijk kleur. De uiterst eenvoudige opzet van een schilderij wil niets zeggen dat het arm Ls aan inhoud De minimale vormge ving werd echter bewust gekozen, 'n beperking van artistieke middelen die een kunstenaar als Mondriaan in staat stelde om zijn ideeën duidelijk te ma ken. Qe schilders die zijn vertegenwoordigd op de tentoonstelling 'Kleurvelden' hebben weinig met Mondriaan ge meen. ovehgens Hun kleurvelden zijn vele malen groter, terwijl er met meer kan worden gesproken van een compo sitie. Er is alléén kleur. 'Kleurvlakken' ls dan ook een tentoonstelling die een andere manier van kijken vraagt dan de meeste. Op deze NKS-exposiUe ts werk te zien van onder meer: Felix van ae Beek. Johan van den Befg. Wil Bink. Sies Bleeker, Bonles. Geert van Fastenhoul. Jaap Hoffmann en Frans Peeters. Heyboer en Brown. 14 juli tot 3 augustus Een veelbelovende expositie wordt die van werk van Anton Heyboer en Stan ley Brown. Heyboer - om wie. mede door zijn commune, eeen modieuze rage aan het ontstaan is - kan moeilijk bij een bepaalde stroming worden on dergebracht- Zijn werk kan niet wor den losgemaakt van zijn manier van leven. In zijn etsen, collega's en schil derijen komt een zeer persoonlijke vi sie op mens en samenleving tot uit drukking. Brown is gebiologeerd door begrip pen als afstand en richting. Hij voert in volstrekte anomiteit eenmansacties uit en legt zijn bevinding vast in teke ningen. teksten, en foto's. Hey boer en Brown vormen op deze NKS-ten toons tellingen een bij zondere eenheid. Persleidingen beheersen het beeld dat het werk aan Braakmanhaven en Mosselbanken opleveren. TERNEUZEN - Nu de werkzaam heden aan het Mosselbankenpro- ject een maand aan de gang zijn, wordt duidelijk zichtbaar op welke schaal het karwei ingrijpt in de tot dusver bestaande situa tie. Zowel aan de land- en zeekant van de Wevelswaaldijk, die zeil ook al danig is verminkt, is de techniek grommend bezig. De cutterzuiger Gouderak van aan nemingsmaatschappij Bos en Ka lis uit Papendrecht haalt buiten dijks baggerspecie omhoog, met persleidingen op de schorren (de Mosselbanken) wordt gespo ten. Binnendijks vallen de bulldo zers op die het 'in den natte' ge wonnen en daarna ontzilte zand in de Braakmankreek schuiven. De kreek wordt aan de noordkant immers met ca. 3 hectare ver kleind. Bos en Kalis meldt dat het werk naar volle tevredenheid verloopt. Totnutoe hebben zich nauwelijks problemen voorgedaan. Er zijn op het ogenblik in totaal 70 mensen ingeschakeld, waarvan tweederde in dienst van Bos en Kalis. De helft hiervan heeft men in Zeeuwsch-Vlaanderen kunnen aanwerven Eenderde van het to taal is in dienst van onderaanne mers In de derde week van ja nuari zal Bos en Kalis naast de Gouderak ook de cutterzuiger Jo- kra inzetten De Jokra is pas en kele maanden geleden van de weri gekomen en heeft voor het eerst gedraaid bij het maken van de sleuven voor de tunnel onder de Oude Maas bij Dordrecht. De cut terzuiger heeft een productieca paciteit die anderhalf keer zo groot is dan die van de Gouderak. De Jokra blijft maar drie maan den in de Braakmanhaven: de zuiger is alleen nodig voor het zui gen tot grote diepten, De Gou derak blijft constant ingescha keld. In april komt de dijkbouw aan de orde. d w z. het begin van de nieuwe zeewering rond de Mos selbanken. Bos en Kalis denkt in april '77 de Braakmanhaven en de opspui- tingswerkzaamheden afgerond te hebben. Tot eind '77 zal men dan nog bezig zijn met het afwerken van de glooingswerken van de nieuwe haven. „Deze planning wordt op het ogenblik met de dag reëler." aldus Bos en Kalis. Werk dat te zien is op de expositie 'Gekleurde Verbeelding', die van 3 tot 16 maart wordt gehouden in de hal van het Terneuzense stadhuis. 'Brug met pad' van Enno Brokke. en Dorpshaltevan Hans van de Kroef. TERNEUZEN - De ruime en lichte hal van het Terneuzense stadhuis heeft zich de afgelo pen jaren min of meer in stilte ontwikkeld tot een gemeente lijke galerie met een uiterst ge varieerde en soms controversi eel aanbod. Ambtenaar culturele zaken van Ter neuzen Chris Maas - verantwoordelijk voor wat nog steeds een 'eenmansbe drijfje' schijnt te moeten zijn - haalt er op gezette tijden opvallende ten toonstellingen binnen, daarbij o.m. puttend uil materiaal van de Neder landse Kunststichting in Amsterdam. Als er zich één plaats leent voor het in praktijk brengen van het credo 'kunst aan het volk' dan is het zo'n stadhuis. Wie er voor totaal andere doeleinden binnenkomt neemt onwil lekeurig kennis van wat er hangt of ligt. een vorm van vrijblijvendheid die weldadig aandoet. Ook dit jaar is er in de entreeruimte van Bakema's bouwwerk - dat geluk kig steeds minder bolwerk is - weer heel wat te zien. Maas heeft daarbij niet alleen op 'kunst' in de beperkte zin van het woord gemikt, maar ook op 'cultuur', gezien als de manier waarop we leven. Hieronder een overzicht van de ko mende tentoonstellingen: C'Iu Gods naam', 19 januari tot 1 fe bruari Terwijl veel 'officiële kerken leeglopen, bloeien in ons land de religieuze sektes en bewegingen. De Krishnabewegmg. groepen rond guru's als Ram Das en Maharaj Ji. volgelingen van Maharishi Mahesh Yogi ze laten regelmatig van zich horen of zijn - zeer contemplatief - juist in stilte bezig. Daarnaast zien we de opkomst van Youth for Christ, de Pinksterbeweging, de Children of God en Youth for mission, groepen met een zeer directe opvatting van geloven en getuigen. Fotograaf Koen Wessing ving deze re ligieuze activiteit (waarbij ook de Boeddhisten en de Soefi-beweging ho ren) in een fotoproject met als titel 'In Gods naam'. Wie een beeld wil hebben Ëi_

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 31