Serie boeiende
exposities in
stadhuis Terneuzen
Techniek grommend bezig
voor de Braakmanhaven
exit*
VRIJDAG 9 JANUARI 1976
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
ZEEUWSCH-VLAANDEREN
RELIGIE—TEXTIEL-WORLD PRESS PHOTO-
KLEURVELDEN-HEYBOER EN BROU WN—MAGIE
De werkzaamheden bij het natuurgebiedje De Westgeul laten een forse ingreep in het landschap zien. Op de achtergrond de Wevelswaaldijk die
zijn primaire waterkerende functie gaat verliezen.
van wat er in religieus Nederland leed
moet beslist naar deze tentoonstelling
van de Nederlandse Kunststichting
gaan kijken.
□"Gekleurde Verbeelding', 3 tot 16
maart
Surrealisme, magisch realisme, 'fan
tastische schilderkunst' verzamelna
men voor schilders die een vaak bi
zarre verbeeldingswereld op het doek
hebben gezet.
De interesse van het publiek voor
'grote voorbeelden' als Dall, Willink,'
Delvaux en Margritte (om enkelen te
noemen; is altijd enorm geweest.
'Gekleurde verbeelding', eveneens een
tentoonstelling van de Nederlandse
Kunststichting laat werk zien van Ne
derlandse kunstenaars die. tfe één wat
meer. de ander wat minder, beïnvloed
zijn door surrealisme en magisch rea
lisme Enkele namen: Age Klink. Hans
van der Kroef. Louis Kroot. Leo Stig-
ter. Gerrie van de Ven. Kees Gerrltse.
Tine Couperus en Joop Plasmeyer.
'Schering cn inslag'. 26 april tot 9
In de gemeenteraad van Terneuzen
ontstond er vorig jaar enig ispeels; tu
mult rond de stadhuisexpositie "Varia
ties in textiel'. Op deze tentoonstelling
waren alledaagse gebruiksvoorwerpen
als een werkdoekje i schoon en vuili en
ander controversieel textiel te zien.
Schering en inslag* brengt opnieuw
n aantal spectaculaire Inzendingen,
textieltechnieken in vaak ais onsym
pathiek' beschouwde industriële mate
rialen als pvc.
Enkele deelnemens(sters>: Madeleine
Bosscher. Raymond Both. Mecky van
den Brink. Wil Fruytier (een naam die
verbonden is aan de weinig vreugde
volle 'wandkleedaffaire' rond het Ter-
neuzense stadhuis). Betty Hubers en
Mac ThiadenS' Een NKS-expositie.
'World Press Photo', 21 mei tot 13
juni
Ieder jaar laten de beste of de raakste
fotografen ter wereld hun vrolijke,
schokkende, onthullende of niet te be
noemen prenten zien. Een schokkend,
onthullend, vrolijk of niet te benoemen
beeld van onze tijd.
'Kleurvelden', 21 juni tot 4 juli
Schilderijen die uit niets anderS be
staan aan enkele grote rechthoekige
kleurvlakken of banen, in een scherpe
begrenzing naast elkaar gezet. Voor
sommigen misschien een op hel eerste
gezicht nogal simpel soort schilderij,
waar weinig aan te zien is. De voorstel
ling ontbreekt, terwijl we evenmin
kunnen spreken van een harmonische
compositie of eeen fraai expressief lij
nenspel. die in de abstracte kunst ais
waardevol worden beschouwd
Wét we zien is voornamelijk kleur. De
uiterst eenvoudige opzet van een
schilderij wil niets zeggen dat het arm
Ls aan inhoud De minimale vormge
ving werd echter bewust gekozen, 'n
beperking van artistieke middelen die
een kunstenaar als Mondriaan in staat
stelde om zijn ideeën duidelijk te ma
ken.
Qe schilders die zijn vertegenwoordigd
op de tentoonstelling 'Kleurvelden'
hebben weinig met Mondriaan ge
meen. ovehgens Hun kleurvelden zijn
vele malen groter, terwijl er met meer
kan worden gesproken van een compo
sitie.
Er is alléén kleur. 'Kleurvlakken' ls
dan ook een tentoonstelling die een
andere manier van kijken vraagt dan
de meeste. Op deze NKS-exposiUe ts
werk te zien van onder meer: Felix van
ae Beek. Johan van den Befg. Wil
Bink. Sies Bleeker, Bonles. Geert van
Fastenhoul. Jaap Hoffmann en Frans
Peeters.
Heyboer en Brown. 14 juli tot 3
augustus
Een veelbelovende expositie wordt die
van werk van Anton Heyboer en Stan
ley Brown. Heyboer - om wie. mede
door zijn commune, eeen modieuze
rage aan het ontstaan is - kan moeilijk
bij een bepaalde stroming worden on
dergebracht- Zijn werk kan niet wor
den losgemaakt van zijn manier van
leven. In zijn etsen, collega's en schil
derijen komt een zeer persoonlijke vi
sie op mens en samenleving tot uit
drukking.
Brown is gebiologeerd door begrip
pen als afstand en richting. Hij voert in
volstrekte anomiteit eenmansacties uit
en legt zijn bevinding vast in teke
ningen. teksten, en foto's. Hey
boer en Brown vormen op
deze NKS-ten toons tellingen een bij
zondere eenheid.
Persleidingen beheersen het beeld dat het werk aan Braakmanhaven en Mosselbanken opleveren.
TERNEUZEN - Nu de werkzaam
heden aan het Mosselbankenpro-
ject een maand aan de gang zijn,
wordt duidelijk zichtbaar op
welke schaal het karwei ingrijpt
in de tot dusver bestaande situa
tie. Zowel aan de land- en zeekant
van de Wevelswaaldijk, die zeil
ook al danig is verminkt, is de
techniek grommend bezig. De
cutterzuiger Gouderak van aan
nemingsmaatschappij Bos en Ka
lis uit Papendrecht haalt buiten
dijks baggerspecie omhoog,
met persleidingen op de schorren
(de Mosselbanken) wordt gespo
ten.
Binnendijks vallen de bulldo
zers op die het 'in den natte' ge
wonnen en daarna ontzilte zand
in de Braakmankreek schuiven.
De kreek wordt aan de noordkant
immers met ca. 3 hectare ver
kleind.
Bos en Kalis meldt dat het werk
naar volle tevredenheid verloopt.
Totnutoe hebben zich nauwelijks
problemen voorgedaan. Er zijn op
het ogenblik in totaal 70 mensen
ingeschakeld, waarvan tweederde
in dienst van Bos en Kalis. De
helft hiervan heeft men in
Zeeuwsch-Vlaanderen kunnen
aanwerven Eenderde van het to
taal is in dienst van onderaanne
mers In de derde week van ja
nuari zal Bos en Kalis naast de
Gouderak ook de cutterzuiger Jo-
kra inzetten De Jokra is pas en
kele maanden geleden van de weri
gekomen en heeft voor het eerst
gedraaid bij het maken van de
sleuven voor de tunnel onder de
Oude Maas bij Dordrecht. De cut
terzuiger heeft een productieca
paciteit die anderhalf keer zo
groot is dan die van de Gouderak.
De Jokra blijft maar drie maan
den in de Braakmanhaven: de
zuiger is alleen nodig voor het zui
gen tot grote diepten, De Gou
derak blijft constant ingescha
keld. In april komt de dijkbouw
aan de orde. d w z. het begin van
de nieuwe zeewering rond de Mos
selbanken.
Bos en Kalis denkt in april '77 de
Braakmanhaven en de opspui-
tingswerkzaamheden afgerond te
hebben. Tot eind '77 zal men dan
nog bezig zijn met het afwerken
van de glooingswerken van de
nieuwe haven. „Deze planning
wordt op het ogenblik met de dag
reëler." aldus Bos en Kalis.
Werk dat te zien is op de expositie 'Gekleurde Verbeelding', die van 3 tot 16 maart wordt gehouden in de hal van
het Terneuzense stadhuis. 'Brug met pad' van Enno Brokke. en Dorpshaltevan Hans van de Kroef.
TERNEUZEN - De ruime en
lichte hal van het Terneuzense
stadhuis heeft zich de afgelo
pen jaren min of meer in stilte
ontwikkeld tot een gemeente
lijke galerie met een uiterst ge
varieerde en soms controversi
eel aanbod.
Ambtenaar culturele zaken van Ter
neuzen Chris Maas - verantwoordelijk
voor wat nog steeds een 'eenmansbe
drijfje' schijnt te moeten zijn - haalt
er op gezette tijden opvallende ten
toonstellingen binnen, daarbij o.m.
puttend uil materiaal van de Neder
landse Kunststichting in Amsterdam.
Als er zich één plaats leent voor het
in praktijk brengen van het credo
'kunst aan het volk' dan is het zo'n
stadhuis. Wie er voor totaal andere
doeleinden binnenkomt neemt onwil
lekeurig kennis van wat er hangt of
ligt. een vorm van vrijblijvendheid die
weldadig aandoet.
Ook dit jaar is er in de entreeruimte
van Bakema's bouwwerk - dat geluk
kig steeds minder bolwerk is - weer
heel wat te zien.
Maas heeft daarbij niet alleen op
'kunst' in de beperkte zin van het
woord gemikt, maar ook op 'cultuur',
gezien als de manier waarop we leven.
Hieronder een overzicht van de ko
mende tentoonstellingen:
C'Iu Gods naam', 19 januari tot 1 fe
bruari
Terwijl veel 'officiële kerken leeglopen,
bloeien in ons land de religieuze sektes
en bewegingen. De Krishnabewegmg.
groepen rond guru's als Ram Das en
Maharaj Ji. volgelingen van Maharishi
Mahesh Yogi ze laten regelmatig van
zich horen of zijn - zeer contemplatief -
juist in stilte bezig. Daarnaast zien we
de opkomst van Youth for Christ, de
Pinksterbeweging, de Children of God
en Youth for mission, groepen met een
zeer directe opvatting van geloven en
getuigen.
Fotograaf Koen Wessing ving deze re
ligieuze activiteit (waarbij ook de
Boeddhisten en de Soefi-beweging ho
ren) in een fotoproject met als titel 'In
Gods naam'. Wie een beeld wil hebben
Ëi_