Solution niet langer 'elitair' vy 15 "Voltreffers' In misdaadromans Jeugddammers in actie mm m n .ft M M M mj.J Jïis, 'Éi J m m fe a i m a s Nederland-Engeland in Vlissingen ZATERDAG 3 JANUARI 1976 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT Voordon Bleu, een gerecht waarbij het water je uit de mond loopt. Zo ook de vier leden van Solution, die een paar maanden geleden in de Rocket-studio's in Wales zaten voor opnamen voor hun nieuwe grammo foonplaat. Die elpee zou oorspronke lijk de titel Cbappaqua krijgen, maar Rocket had daar zo zijn twij fels over. Er heeft enkele jaren gele den een behoorlijk slecbt-gevallen film met die titel gelopen, en zeker in Amerika zou onbedoeld een rela tie kunnen worden gelegd tussen film en plaat. Dus moest in korte tijd een nieuwe titel voor de plaat wor den gevonden, en omdat de jongens van Solution danig onder de indruk waren gekomen van de kookkunsten van een der dames uit het studio restaurant, die met name uitblonk in het opdienen van een uitstekende Cordon Bleu, werd deze naam fluks voor de elpee gekozen. „Als een soort van onderscheiding voor de bewuste dame", vertelt Tom Barlage, die zoals bekend in Solution de saxen, fluit en percussie-instrumenten han teert. Cordon Bleu is Solution's derde langspeelplaat, na „Solution" en „Divergence", respectievelijk in 1970 en 1972 uitgebracht. In vergelijking met Divergence is de muziek op de nieuwe plaat wat strakker geworden, eenvoudiger ook, althans voor de doorgewinterde Solution-freaks lijkt het wat minder puur. „We spelen niet zo elitair meer", zegt Barlage zelf. La ter vult hij zijn opmerking aan door te zeggen dat Solution graag meer werkende jongeren onder zijn publiek zou willen zien. Barlage kan „moeilijk met ja of nee antwoorden" op de vraag of Solution zijn sound drastisch heeft gewijzigd. „Vind je dat elgeniyk niet een vraag voor de mensen die de plaat kopen?", vraagt hij terug. „Laat ik dit zeggen, dat de zang een grotere plaats by ons is gaan innemen. Misschien is dat wel toeval". Later in het gesprek blijkt dat het met dat toeval wel meevalt. Door de komst van Chiel Pos (inmid dels alweer verdwenen om via de Rob Hoeke Group terecht, te komen in The Wank Orchestra) had Solution al eerder een sterker vocaal accent ge kregen. „De stem neemt nu eenmaal een byzondere plaats in de popmu ziek in. Je merkt by volledig instru mentale nummers ook een grote ac centverschuiving, zang trekt relatief erg veel aandacht", aldus Tom Bar lage. Anti-climax Barlage, Willem Ennes (toetsen borden). Guus Willemse (basgitaar) en Hans Waterman (drums) zyn het er allen over eens dat de echte Solution-identiteit op de nieuwe plaat volledig gehandhaafd bleet. „Lr zitten in onze composities bepaalde momenten dat het publiek verwacht dat we er lekker tegenaan gaan. Dan volgt een wending waar niemand op rekent. Met andere woorden, we ma ken een anti-climax als je een climax verwacht. Daar is vaak kritiek op geweest, maar het is ook Solution s charme", aldus Barlage, die samen met Willemse de meeste nummers schreef. In het nederpopwereldje, waarin jong talent met soms de meest exoti sche geluiden een nieuwe „sound" tracht te maken, is de muziek van So lution na vele jaren (de oprichtings datum ligt halverwege de tweede helft van de jaren '60) nog steeds uniek te noemen. „Je merkt aan deze plaat", aldus Tom, „dat onze concep tie nieuw is gebleven, nameUjk door het niet-gebruiken van een gitaar als sound-bepalend instrument. De gl- taat is niet essentieel voor onze mu ziek, ze wordt hoogstens gebruikt ter accentuering van een bepaalde me lodie. Wat we met onze bezetting doen. is in feite de zeer breed opge zette uitwerking van een muzikale lijn die melodieus büjft en composi torisch toch verrassende wendingen heeft. Onze muziek appelleert aan verschillende richtingen, je vindt op Cordon Bleu zowel invloeden van jazz als van rock. Overigens vind ik wel dat onze composities evenwichtiger en harmonieuzer zyn gaan klin ken". - Solution's muziek heeft, altijd filmi sche aspecten gehad. Barlage: „Inderdaad. We zouden er niet vies van zijn om in de toekomst filmmuziek te maken. We zyn eigen lijk altyd illustratief bezig. Ik zou het byzonder leuk vinden om op een vi sueel gegeven muziek te maken". - En film als inspiratiebron? Barlage: „Zeker niet voor de mu ziek die we tot nog toe hebben ge maakt". Waterman vult hem aan: „We worden niet door concrete on derwerpen geleid. Bij echte tekstmu sici zal veel meer een bepaald gege ven de leidraad zijn". Willemse ver zucht: „Was het maar zo, dan had je een houvast. Het is misschien niet zozeer inspiratie die by ons voor goede nummers zorgt, maar een goede repeteerruimte zie ik wel als een voorwaarde voor het welsla gen". - Gus Dudgeon heeft jullie plaat ge- produced. Hoe kwam dat contact tot stand? Barlage: „Door middel van een band die ze van ons toegestuurd kre gen. hebben we interesse by Rockét -gekweekt. Dudgeon is toen twee keef naar Nederland gekomen; hij werd steeds enthousiaster. Het is een groot vakman, als persoon heeft hij een po sitieve invloed op ons. Op het techni sche vlak werkt hij erg inspirerend, niets dan lof hoor. waarby je ook zijn gevoel voor humor niet ook uit het oog mag verliezen". - Muzikale invloed? „Nee. maar dat was ook zijn opzet niet. Voor Dudgeon klonk ons geluid af in zijn oren. Vergeet niet dat we hem confronteerden met nummers die al veel vroeger tot stand waren gekomen. Ik weet byvoorbeeld dat hy met Elton John (de voornaamste trekker op dit label, waarvan hij zelf de eigenaar is) heelanders werkt. Dudgeon gaat met hem vanaf het be gin uit van een kleine basisgroep, en maakt er dan zelf de arrangementen en de verdere afwerking voor. De taak van Dudgeon was in ons geval om onze groep zo goed mogelyk op de plaat te registreren". - Wordt- de promotie van Cordon Bleu ondersteund met een toernee door ons land? Willem Ennes: „We hopen alleen dat, nu de plaat in de winkel ligt. er meer vraag naar optredens komt. Op het ogenblik spelen we gemiddeld twee keer in de week, dat is eigenlijk te weinig". Barlage: „De optredens zyn momenteel niet dikgezaaid voor groepen als Solution, Kayak en Al- quin, de bands dus met een concert- matige instelling. Wij zitten door onze omvangrijke apparatuur, tech nici en transport met veel te hoge onkosten. Onze honoraria zijn zo doende voor de ongesubsidieerde zaaleigenaar nauweüjks op te bren gen". Ennes: „We merken nu ook goed het effect van de disco-shows. Die zyn waanzinnig populair geworden. De zaaleigenaar wil een zo groot moge lijke opbrengst voor zo min mogelyk onkosten. Bovendien kun je met zo'n disco-avond voldoen aan de smaak van het publiek, dat graag een be paalde deejay van de radio in leven den lijve wil zien. Het gevolg van dit alles is waarschynlijk dat er groepen ontstaan die alleen nog maar platen voor de disco-shows gaan ma ken". „Aan de andere kant verwacht ik dat het publiek spoedig de maximale graad van indolentie bereikt, zodat misschien de behoefte wordt ontwik keld om de groepen live bezig te zien". Barlage: „Als dat gebeurt, krijg je misschien ook negatieve effecten Een platenshow heeft een formida- toptierïfoptientopifentoptientoptientoptientoptiehtöptiento Achtereenvolgens In de cijferkolommen: stand dl 1(1) Mississppi 2 (14) Bohemian Rhapsody 3 2) Calypso 4 8) When youTc gone 5 (29) Girls girls girls 6 (19) You sexy thing 7 Nostalgia 8 (18) Same ol' story 9 (11) Fly Robin Fly 10 (24) White Christmas week, stand vorige - Pussycat Queen John Denver Maggie McNeal Sailor Hot Chocolate Francis Goya Chip Taylor Silver Convention Kama ptientoptientoptientoptientoptientoptientoptientoptientopi bele technische perfectie, die live erg moeilijk haalbaar is". - Groepen gaan steeds vaker hun kwaliteiten zoeken in het grootst mo gelijk aantal Watts. Barlage: „We proberen echt te kie zen voor hooggekwalificeerde maar weinig volumineuze apparatuur. Ik vind dat de installaties echt wel be perkt mogen worden. Vaak kun je 90 procent thuislaten. We draaien op het ogenblik met een P.A.-systeem van twee keer 300 Watt; Solution heeft nooit tot de harde groepen behoord. Het is misdadig, vind ik, om met een geluid te worden geconfronteerd, zo danig datje hoofd er bijna afgeblazen wordt. Dat getuigt van agressie om de mensen de mond te snoeren". Ennes. „We kunnen alleen maar blij zyn dat onze muziek onze gevoe lens weerspiegelt. Daarom zullen we nooit keiharde muziek maken" Amerika Solution gaat in januari voor een nieuwe tournee naar Engeland. En Amerika? Sommige groepsleden blij ken er toch wel tegen aan te kijken. Ze verwachten voordeel van het feit dat ze bij Rocket staan gecontrac teerd. Elton John's platenlabel is daar by een onlangs gehouden poll uitgeroepen tot „de meest populaire maatschappij van buiten de Ver enigde Staten". Al zegt dat volgens Willem Ennes niet zoveel, want „de beste" maatschappij wordt door het publiek gekozen omdat ze toevallig ook hun favoriete groepen op de be wuste platen hebben". Barlage: „Gus vertelde ons dat hij in de Verenigde Staten goede inside-reacties had gehoord op onze nieuwe langspeelplaat. Letterlijk zei hij: „This is your golden moment boys". E„ Jen voltreffer in de reeks nieuwe Nederlandse misdaadromans Is bet tweede boek van de Hoogeveense aardrijkskundeleraar Evert Hart man: „Machinist op dood spoor" (Gottmer, Haarlem). Hartman debu teerde met „Signalen in de nacht", een uiterst boeiende en waarheidsge trouwe verzetstbriller. Van niet min der allure is „Machinist op dood spoor". Wat dit boek boven veel Ne derlandse thrillers uittilt, is het voor ons land tot voor kort ongebruike lijke thema: kidnapping en trelnroof. Men houdt het niet voor mogeUJk. maar op de Veluwe wordt een post- trein beroofd ter waarde van drie mil joen gulden. Men ziet. ook een klein land kan groot zyn ln misdaden die voornamelijk ln het buitenland bedre ven worden. Hoofdpersoon ls de Zwolse machinist Frits de Ruyter, die op een dag een telegram krijgt dat zyn dienstrooster veranderd ls. Het tele gram wordt gevolgd door een tele foontje, waarin hem meegedeeld wordt dat zyn dochtertje ontvoerd ls. Dan volgen de dramatische gebeur tenissen elkaar snel op. want De Ruy ter laat het onderzoek niet aan de poli tie over en bindt zelf de strijd aan met de opererende bende. Uiteraard vindt de politie dat helemaal niet zo best, ook al omdat De Ruyter zelf verdacht wordt. Wat deze thriller extra authen tiek maakt, ls de harde karakterise ring van de smerissen, die niet provin cialistisch geïdealiseerd worden, al zyn ze dan Integer en moedig. En zo hoort het ook. Aan padvinders en Leger des~Heils-soldaten ln de fic tieve misdaad hebben we geen bood schap. Waar gaat het heen met de we reld als. na de afvallige priesters, ook de smerissen sociale werkers worden? Dm kort te gaan. de roman krijgt een spectaculaire ontknoping, een Hadley Chase waardig. Op een Drentse boer derij komt het tot een finaal treffen tussen de bende. De Ruyter en de poli tie. Hartman ls een thrillerschrijver om rekening mee te houden' J. en slotte: twee nieuw 2 Ivans- bewerkingen van Edith Visser ln Bru- na's Zwarte Beertjes. Geheime Dienst en De Bosgeest, belde voorzien van de heerlijk onbeholpen, romantische il lustraties van Frans van Noorden. „Geheime dienst" speelt zich af in het Dultsland-van-de-Eerste Wereldoor log en maar dan de als steeds wat naïeve intrigue, waarin G. G. geassis teerd door mr. Hendriks, een geheim document ln handen weet te krijgen, dat onder meer de Nederlandse neu traliteit ln gevaar brengt, is de sfeer van de Eerste Wereldoorlog, zo raak door Ivans geschetst tot in kenmer kende details toe. Met vooruitziende blik beschrijft hy ook het nationaal socialisme, dat toen alleen nog maar een sinistere dreiging was. Het opmerkelijke van dit boek. dat voor het eerst ln 1925 verscheen, ls dat de spionagellteratuur toen nog in de kinderschoenen stond met de ro mans van onder meer E. Phillips Op penhelm en William LeQueux. De Bosgeest, daterend uit 1926, en min of meer geïnspireerd op het Kas- par Hauser-motief. speelt zich in de ja ren vóór de Eerste Wereldoorlog af. Hier zijn ook Mariska. de pleegdochter van Hendriks en zijn vrouw Maud van de partij. G.G. losteen serie moorden, gepleegd op boswachters, op. die plaats hebben gevonden in de Elfel en het ls alweer de charmante toeristi sche beschrijving van het vooroor logse Duitsland die het boek zo prettig leesbaar maakt. Eens te meer büjkt dat de verfrissende bewerking ln staat ls het werk van onze enige klassieke detectiveschrijver nieuw leven ln te blazen. AB VISSER dammen/I.anderson Bij de junioren werd de 16-jarige Pieter van Splunter uit Souburg Zeeuws kampioen met de fraaie score van elf punten uit zeven partijen: bij de aspiranten slaagde de 14-jarige Daaf Kasse uit Middelburg erin de titel te veroveren. Ook zijn score mocht er zijn: acht punten uit vijf par tijen. Dat onze provincie een aan tal veelbelovende jonge spelers 11 MR ern s m lS n e 5 si telt bleek ook uit de recente ont moeting tegen de Brabantse spes patriae. De jeugdtraining begint vruchten af te werpen... Hier vol gen enkele fragmenten. Wit: J. de Wild, Zierikzec Zwart: P. van Splunter, Oost- Souburg. I. 33-28 18-22; 2. 38-33 13-18; 3. 43- 38 9-13; 4. 49-43 4-9; 5. 31-26 16-21; 6. 37-31 11-16; 7. 41-37 7-11; 8. 46-41 1-7; 9. 34-30 21-27; 10 32x21 16x27; II. 30-25 19-24 zie diagram. Stand na 11.19-24 Hoewel ook 20-24 zeker in aan merking kwam sticht de tekst ook de nodige verwarring in de witte gelederen. Er dreigt 27-32 en 14-19. Gedwongen is dus wel 37-32 11-6; 32x21 16x27 hetgeen dan ook in de partij gebeurde. Maar toen speelde wit foutief 41-37 en kon na 27-32 en 14-19 meteen opgeven. Aangewezen was 39-34. Op 17-21 zou volgen: 28x17 27-32; 38x16 12x21; 26x17 24-30: 35x24 20x49; 17-11 6x17; 31-27 49x21; 16x27 met gelijk spel. Wit: W. Suijkerbuijk, Noord- Brabant. Zwart: J. Moens, Zeeland (Gapin- ge). 1. 33-28 18-22; 2. 38-33 12-18; 3. 42- 38 7-12; 4, 31-26 16-21; 5. .37-31 11- B «Lm.m W? ÉP IP 'B JS 1 0 0 0 SSs a a a i 16; 6. 31-27 22x31; 7. 26x37 19-23; 8. 28x19 14x23; 9. 34-30 21-26; 10. 30- 25 1-7; 11. 25x14 10x19; 12. 47-42 5-10; 13 40-34 10-14; 14. 45-40 7-11; 15. 50-45 17-22; 16. 32-28 19x32; 17 37x17 11x22; 18. 34-30 19-23; 19. 30-25 6-11; 20. 41-37 11-17; 21. 40-34 17-21; 22. 33-29 14-19 23. 38-33 15- 20; 24, 25x14 9x20 zie diagram Stand na 24.9x20 Zwart dreigt met 20-24; 23-29; 13- 19 en 18x47! Wit dichtte het gat met 42-38, maar kreeg na 19-24 nieuwe zorgen van positionele aard. Eigenlijk begon de ellende voor wit al bij zijn 23e zet 38-33. Zwart buitte de situatie bijzonder goed uit en forceerde snel schijf winst: 25. 42-38 19-24; 26. 48-42 (zeer zwak; beter is 38-32) 22-27; 27. 44- 40 3-9; 28. 49-44 2-7 en wit besloot in deze uitzichtloze stand tot het offer 35-30. Na nog 27 zetten won zwart deze door hem sterk ge speelde partij. Om ook de Brabantse spelers recht te doen wedervaren volgt tot besluit één van hun winstpartijen. Wit: P. van Oosterhout, Noord- Brabant. Zwart: P. Lodder, Middelburg. 1. 34-30 20-25; 2. 39-34 15-20; 3. 44- 39 10-15; 4. 50-44 5-10; 5. 31-26 20- 24; 6. 32-28 18-22; 7. 37-32 16-21, 8. 41-37 11-16; 9. 37-31 21-27; 10. 000 000 0 00 0 0 O *0 0 0 s; a 0 0 s 0 as a a 32x21 16x27: 11. 46-41 6-11; 12. 42- 37 1-6; 13. 48-42 13-18: 14. 37-32 11- 16; 15 32-21 16x27; 16. 41-37 7-11; 17. 37-32 11-16; 18. 32x21 16x27; 19 42-37 6-11; 20. 37-32 11-16; 21. 32x21 16x27 zie diagram Stand na 21.16x27 De uitgangsstelling voor een toch wel merkwaardige ontwikkeling. Men kan toch moeilijk stellen, dat zwart in het nadeel zou verkeren: integendeel staat schijf 28 onder druk en heeft wit met tempomoei lijkheden te kampen. Maar het spel is onverwacht sterker dan de speler en het ls zwart, die het loodje moet leggen 22. 47-42 18-23; 23. 33-29 23x32; 24. 29x20 15x24: 25. 38-33 32-37; 26. 42-38 37-41; 27. 36x47 27x36: 28. 38-32 9-13 De fatale foutzet. Zwart staat een schijf voor en had nu rustig met 36-41 moeten offeren. 29. 47-41 36x47; 30. 32-28 47x29; 31. 34x23 22x33; 32. 39x28 25x34; 33. 40x7 2x11; 34. 23x5 Wel afdoende schaken/cor jansen De jongste schaakinterland Ne derland - Engeland was de belang-" rijkste wedstrijd ooit in Zeeland gespeeld. Dank zy de koninklijke maatschappij De Schelde en de Schaakclub Vlissingen, die res- pectievelyk weer financieel en or ganisatorisch voor het Neder landse schaak op de bres stonden, werd het een vlekkeloze manifes tatie. Zeer betreurenswaardig was daarom de minimale publieke be langstelling. De Zeeuwen treft hier geen enkele blaam, maar of de Koninklijke Nederlandse Schaak bond alles heeft gedaan wat moge lyk was met betrekking tot de landeUjke voorpubllciteit, moet ernstig in twyfel worden getrok ken. De enkele niet-Zeeuwen, die de wedstrijd bywoonden, waren of KNSB-offlcikls of mensen, die toevalligerwys aan de weet waren gekomen, wanneer de wedstrijd zou worden gehouden. Schaaktechnisch moet de wed strijd de Nederlandse spelers een ernstige kater hebben bezorgd. Hoe is het toch mogelyk, dat dit .'droomteam' de Engelsen niet on der de voet heeft gelopen Op de Eloranglijst fungeert het Neder landse team ver boven het Engel se. En terecht. Deze lyst is echt •niet zomaar een wiskundig knut selwerkje voor de liefhebbers! De Nederlandse schakers zijn beter dan de Engelse. Vooral de eerste speeldag bestond bij velen de in druk. dat de Engelsen geweldig op hun tenen moesten lopen en een instorting niet kon uitblijven. Waarom dat niet gebeurd ls? De Engelse voetballers blinken uit door een tomeloze inzet, van de eerste tot de laatste minuut. Kei hard werken, hard lopen, hoge en lage ballen voor de goal en dan maar doordrukken. Matige tech niek en taktiek. Zo is het, welis waar ln mindere mate, ook met het Engelse schaak. Opportunis tisch en blakend van strijdlust en optimisme. Bovendien als team zeer gedisciplineerd. Zo werd by voorbeeld bij ieder remiseaanbod overleg gepleegd met de captain. De Nederlandse topspelers zijn blykbaar te grote individualisten voor zo'n eenvoudige procedure! Niettemin hebben de Nederlandse spelers zich volledig ingezet. Men behoeft byvoorbeeld slechts te denken aan de dramatische wyze waarop Frans Kuypers de laatste dag slag leverde. Het heeft ge woon erg tegen gezeten.. Vrouwe Fort-una stond aan Engelse zijde! De enige plausibele reden voor de nederlaag (gelykspel was neder laag). En.„de druiven zyn natuur- lyk ook wel een beetje zuur voor de Nederlanders. Op de eerste dag miste o.a. Hans Ree een goede kans op de over winning. Ree ill ..1 2 i i 1 Mestel Er volgde 32....Kd6 33.Kd3 a4? 34.cb5: ab 3: 35.b6! remise. De zwarte koning moet op d6 en d7 heen en weer blyven spelen. In de diagramstelling had zwart moeten voortzetten met: 32....a4! Deze opmars moet geschieden met de koning op c5. Wit kan dan niet zoals in de party remise force ren. 33.b4-K... Wit krijgt aldus een gedekte vrij pion, die remise lijkt te verzeke ren. 33Kd6 34,c5+ Gedwongen, anders slaat zwart op c4. 34„..Kd5: Deze stelling moet zwart verkeerd getaxeerd hebben. Het dame eindspel, dat hy kan forceren staat gewonnen voor hem. Enkele uren na dc partij kwam Ree ook tot deze conclusie. 35.Kd3.... Een tussenzet met de h-pion of een andere koningszet maakt niets uit. 35„..e4+ 36.Ke3 Ke5 37.Ke2 f4 38. Kd2 e3+ 39,Ke2 Ke4'! 40.c6 f3+ 41.Kei.... Meteen verliezend is 41.Kdl Kd3 42,c7 e2+ 43Kel Ke3 44.c8D f2 mat! 41Kd3 42.C7 f24 43-Kfl Kd2! 44.C8D e24 45.KI2: elÜ4 Dit dame-eindspel is voor zwart gewonnen. Hij wint beide pionnen op de damevleugel. Er moet na tuurlijk nog wel enig technisch werk voor worden verzet. Het thema wat hier aan de orde kwam; de koning laat een vyande- lijke vrijpion doormarcheren om zyn eigen vrijpionnen te onder steunen, is in de theorie natuurlijk bekend. In de praktijk is het ech ter nog zelden voorgekomen, maar toch.... In het toernooi te Hastings 1945-'46 ontstond tussen Euwe en Prins de volgende stelling: 1 1 i -s 1 1 4 ii 1 i PU y?\ Zwart (Prins) speelde 42....h6, waama remise onvermydelijk was: 43.h5! a4 (na 43hg5:-?? 44 Kg5 wint uit) 44.g6 remise Net als Ree dertig jaar later overzag zwart de winst Aan het toemooiboekje. voor woord J. M den Uyl (Joop!) ana lyse van Kmoch en Prins is de volgende winstvariant ontleend 42....h5! 43.Kc3 (43.gh6: e.p. Kf6 44.h7 e5-*- en wint) Ke5 44.Kf3 e6.' 45.Ke3 f4- 46.Kf3 Kfö 47.Kf2 e5 48.Kf3 e4+ 49.Ke 2 e3 50.KI3 a4! 51.Ke2 Ke4! 52.g6 f34 53.Kel Kd3 54.g7 f2- 55.Kfl Kd2 56.g8D e2- 57,Kf2: elD 58.Kg2 De2- 59.Kg3 Kcl! met winst voor zwart. Pion a2 sneuvelt Voorwaar een verbluffende geiy- kenis met Mestel - Ree. OPLOSSINGEN: ii:s2o-T (IV 93 u 9P CO 9b 9B naouojd j,qi Wd 83i S3(3 8SH :UB.*2 Z3 S3 ZS i-o gq *b uauuotd c3q tqq £E£ £3a 1331 :ïIM) SI6T aosspiH - 3fTBA '7 BUI £JT£ 2yn33j -am* 9PT9 *Pd "9 Z3d :tqT* aiq *3T8 sq (IBd 707 7pjai a8B) i!8E"S «38B 23d) Sq LBT C gq gq vi 81 *q uauuotd iqjj :ve»z '9B uotd gjjt :iiav) 9f6l Jouxuioi Het aannemen van een afwachtende houding is bij het schaakspel een gebruikelijke strategie. Eén speler be waart de controle over een stelling, waarbij de acties van de tegenstander bepalend zijn voor de te volgen tactiek. Hetzelfde principe wordt door bridgers bogal eens ver geten. Het volgende spel is een mooi voorbeeld van een klassieke situatie: Sch. V 10 9 2 Ha. V 8 7 4 Ru. B 7 KI. A64 Sch. B 7 5 Ha. 5 2 Ru. H 9 5 4 KL 9752 Sch. A 8 4 3 Ha. geen Ru. V 10 8 KI. H VB 108 3 Sch. H6 Ha.AHB 10 963 Ru. A 6 3 2 KI. geen Zuid is leider in een 6 Ha contract, nadat West sterk kla veren heeft geboden. West start met KL H. Zuid moet niet nemen, maar een afwachtende houding aannemen en troe ven in de hand! Het principe is dat Zuid in dit stadium van het spel geen duidelijke verliezer heeft om af te gooien. Zuid troeft dus, haalt de troeven eruit en speelt Sch 6! De situatie is nu duidelyk anders. Neemt West dan verdwij nen op Sch. V 10, alsmede op Kl. A drie verliezende ruiten. Neemt West niet, dan verdwijnt Sch. H op Kl A en verliest Zuid nog slechts één ruitenslag. Het contract kan niet wor den gemaakt, indien Zuid de eerste slag neemt met Kl. A. Het is duidelyk dat het ongunstig is, indien de keus over een af te gooien verliezer in een vroeg stadium moet worden gemaakt. De tegenpartij moet de kleur, waarin de leider beschikt over een controle tegenover een renonce, dan ook zo snel mogeüjk aanspelen. In het volgende spel speelt Zuid 6 Ru, waartegen West start met Sch 9. Sch. H V 3 Ha. V B 5 3 Ru. H 10 8 Kl. H63 Sch. 9 8 6 5 Ha. 7 62 Sch. A B 10 7 4 2 Ha. A 10 9 8 Ru. 7 Kl. 10 4 Sch. geen Ha. H4 Ru. A V B 9 5 3 KL A9852 Het spelverloop zou als volgt kunnen zijn: ln Noord word£ de heer gelegd, genomen met het aas en getroefd door Zuid. Zuid speelt troef en vervolgt met een kleine harten van de tafel. Oost zit in een vergelykbaar dilemma als de Westspe ler in het vorige spel. Het is dus duidelijk dat Oost Sch. A in de eerste slag niet moet leggen. Zuid is dan verplicht in een vroeg stadium een verliezer af te gooien, hetgeen in dit ge- val betekent dat Zuid zyn contract niet maakt. Ëen goedê'Zuidspeler zal in de eerste slag dan ook met sen H spelen, maar Sch. 3! De schoppenslag wordt getroefd ln de hand. gevolgd door een kleine troef naar tafel. Nu volgt eerst Ha. 3, Het doet er niet toe wat Oost speelt. Zuid maakt zyn contract.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 15