Solution niet
langer 'elitair'
vy
15
"Voltreffers' In
misdaadromans
Jeugddammers in actie
mm
m
n
.ft
M M M
mj.J Jïis,
'Éi J
m
m fe a
i m a s
Nederland-Engeland in Vlissingen
ZATERDAG 3 JANUARI 1976
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
Voordon Bleu, een gerecht waarbij
het water je uit de mond loopt. Zo
ook de vier leden van Solution, die
een paar maanden geleden in de
Rocket-studio's in Wales zaten voor
opnamen voor hun nieuwe grammo
foonplaat. Die elpee zou oorspronke
lijk de titel Cbappaqua krijgen,
maar Rocket had daar zo zijn twij
fels over. Er heeft enkele jaren gele
den een behoorlijk slecbt-gevallen
film met die titel gelopen, en zeker
in Amerika zou onbedoeld een rela
tie kunnen worden gelegd tussen
film en plaat. Dus moest in korte tijd
een nieuwe titel voor de plaat wor
den gevonden, en omdat de jongens
van Solution danig onder de indruk
waren gekomen van de kookkunsten
van een der dames uit het studio
restaurant, die met name uitblonk in
het opdienen van een uitstekende
Cordon Bleu, werd deze naam fluks
voor de elpee gekozen. „Als een soort
van onderscheiding voor de bewuste
dame", vertelt Tom Barlage, die
zoals bekend in Solution de saxen,
fluit en percussie-instrumenten han
teert.
Cordon Bleu is Solution's derde
langspeelplaat, na „Solution" en
„Divergence", respectievelijk in 1970
en 1972 uitgebracht. In vergelijking
met Divergence is de muziek op de
nieuwe plaat wat strakker geworden,
eenvoudiger ook, althans voor de
doorgewinterde Solution-freaks lijkt
het wat minder puur. „We spelen niet
zo elitair meer", zegt Barlage zelf. La
ter vult hij zijn opmerking aan door
te zeggen dat Solution graag meer
werkende jongeren onder zijn publiek
zou willen zien.
Barlage kan „moeilijk met ja of nee
antwoorden" op de vraag of Solution
zijn sound drastisch heeft gewijzigd.
„Vind je dat elgeniyk niet een vraag
voor de mensen die de plaat kopen?",
vraagt hij terug. „Laat ik dit zeggen,
dat de zang een grotere plaats by ons
is gaan innemen. Misschien is dat wel
toeval". Later in het gesprek blijkt
dat het met dat toeval wel meevalt.
Door de komst van Chiel Pos (inmid
dels alweer verdwenen om via de Rob
Hoeke Group terecht, te komen in
The Wank Orchestra) had Solution al
eerder een sterker vocaal accent ge
kregen. „De stem neemt nu eenmaal
een byzondere plaats in de popmu
ziek in. Je merkt by volledig instru
mentale nummers ook een grote ac
centverschuiving, zang trekt relatief
erg veel aandacht", aldus Tom Bar
lage.
Anti-climax
Barlage, Willem Ennes (toetsen
borden). Guus Willemse (basgitaar)
en Hans Waterman (drums) zyn het
er allen over eens dat de echte
Solution-identiteit op de nieuwe
plaat volledig gehandhaafd bleet. „Lr
zitten in onze composities bepaalde
momenten dat het publiek verwacht
dat we er lekker tegenaan gaan. Dan
volgt een wending waar niemand op
rekent. Met andere woorden, we ma
ken een anti-climax als je een climax
verwacht. Daar is vaak kritiek op
geweest, maar het is ook Solution s
charme", aldus Barlage, die samen
met Willemse de meeste nummers
schreef.
In het nederpopwereldje, waarin
jong talent met soms de meest exoti
sche geluiden een nieuwe „sound"
tracht te maken, is de muziek van So
lution na vele jaren (de oprichtings
datum ligt halverwege de tweede
helft van de jaren '60) nog steeds
uniek te noemen. „Je merkt aan deze
plaat", aldus Tom, „dat onze concep
tie nieuw is gebleven, nameUjk door
het niet-gebruiken van een gitaar als
sound-bepalend instrument. De gl-
taat is niet essentieel voor onze mu
ziek, ze wordt hoogstens gebruikt ter
accentuering van een bepaalde me
lodie. Wat we met onze bezetting
doen. is in feite de zeer breed opge
zette uitwerking van een muzikale
lijn die melodieus büjft en composi
torisch toch verrassende wendingen
heeft. Onze muziek appelleert aan
verschillende richtingen, je vindt op
Cordon Bleu zowel invloeden van jazz
als van rock. Overigens vind ik wel
dat onze composities evenwichtiger
en harmonieuzer zyn gaan klin
ken".
- Solution's muziek heeft, altijd filmi
sche aspecten gehad.
Barlage: „Inderdaad. We zouden er
niet vies van zijn om in de toekomst
filmmuziek te maken. We zyn eigen
lijk altyd illustratief bezig. Ik zou het
byzonder leuk vinden om op een vi
sueel gegeven muziek te maken".
- En film als inspiratiebron?
Barlage: „Zeker niet voor de mu
ziek die we tot nog toe hebben ge
maakt". Waterman vult hem aan:
„We worden niet door concrete on
derwerpen geleid. Bij echte tekstmu
sici zal veel meer een bepaald gege
ven de leidraad zijn". Willemse ver
zucht: „Was het maar zo, dan had je
een houvast. Het is misschien niet
zozeer inspiratie die by ons voor
goede nummers zorgt, maar een
goede repeteerruimte zie ik wel als
een voorwaarde voor het welsla
gen".
- Gus Dudgeon heeft jullie plaat ge-
produced. Hoe kwam dat contact tot
stand?
Barlage: „Door middel van een
band die ze van ons toegestuurd kre
gen. hebben we interesse by Rockét
-gekweekt. Dudgeon is toen twee keef
naar Nederland gekomen; hij werd
steeds enthousiaster. Het is een groot
vakman, als persoon heeft hij een po
sitieve invloed op ons. Op het techni
sche vlak werkt hij erg inspirerend,
niets dan lof hoor. waarby je ook zijn
gevoel voor humor niet ook uit het
oog mag verliezen".
- Muzikale invloed?
„Nee. maar dat was ook zijn opzet
niet. Voor Dudgeon klonk ons geluid
af in zijn oren. Vergeet niet dat we
hem confronteerden met nummers
die al veel vroeger tot stand waren
gekomen. Ik weet byvoorbeeld dat
hy met Elton John (de voornaamste
trekker op dit label, waarvan hij zelf
de eigenaar is) heelanders werkt.
Dudgeon gaat met hem vanaf het be
gin uit van een kleine basisgroep, en
maakt er dan zelf de arrangementen
en de verdere afwerking voor. De
taak van Dudgeon was in ons geval
om onze groep zo goed mogelyk op
de plaat te registreren".
- Wordt- de promotie van Cordon
Bleu ondersteund met een toernee
door ons land?
Willem Ennes: „We hopen alleen
dat, nu de plaat in de winkel ligt. er
meer vraag naar optredens komt. Op
het ogenblik spelen we gemiddeld
twee keer in de week, dat is eigenlijk
te weinig". Barlage: „De optredens
zyn momenteel niet dikgezaaid voor
groepen als Solution, Kayak en Al-
quin, de bands dus met een concert-
matige instelling. Wij zitten door
onze omvangrijke apparatuur, tech
nici en transport met veel te hoge
onkosten. Onze honoraria zijn zo
doende voor de ongesubsidieerde
zaaleigenaar nauweüjks op te bren
gen".
Ennes: „We merken nu ook goed
het effect van de disco-shows. Die zyn
waanzinnig populair geworden. De
zaaleigenaar wil een zo groot moge
lijke opbrengst voor zo min mogelyk
onkosten. Bovendien kun je met zo'n
disco-avond voldoen aan de smaak
van het publiek, dat graag een be
paalde deejay van de radio in leven
den lijve wil zien. Het gevolg van dit
alles is waarschynlijk dat er groepen
ontstaan die alleen nog maar platen
voor de disco-shows gaan ma
ken".
„Aan de andere kant verwacht ik
dat het publiek spoedig de maximale
graad van indolentie bereikt, zodat
misschien de behoefte wordt ontwik
keld om de groepen live bezig te
zien".
Barlage: „Als dat gebeurt, krijg je
misschien ook negatieve effecten
Een platenshow heeft een formida-
toptierïfoptientopifentoptientoptientoptientoptiehtöptiento
Achtereenvolgens In de cijferkolommen: stand dl
1(1) Mississppi
2 (14) Bohemian Rhapsody
3 2) Calypso
4 8) When youTc gone
5 (29) Girls girls girls
6 (19) You sexy thing
7 Nostalgia
8 (18) Same ol' story
9 (11) Fly Robin Fly
10 (24) White Christmas
week, stand vorige -
Pussycat
Queen
John Denver
Maggie McNeal
Sailor
Hot Chocolate
Francis Goya
Chip Taylor
Silver Convention
Kama
ptientoptientoptientoptientoptientoptientoptientoptientopi
bele technische perfectie, die live erg
moeilijk haalbaar is".
- Groepen gaan steeds vaker hun
kwaliteiten zoeken in het grootst mo
gelijk aantal Watts.
Barlage: „We proberen echt te kie
zen voor hooggekwalificeerde maar
weinig volumineuze apparatuur. Ik
vind dat de installaties echt wel be
perkt mogen worden. Vaak kun je 90
procent thuislaten. We draaien op het
ogenblik met een P.A.-systeem van
twee keer 300 Watt; Solution heeft
nooit tot de harde groepen behoord.
Het is misdadig, vind ik, om met een
geluid te worden geconfronteerd, zo
danig datje hoofd er bijna afgeblazen
wordt. Dat getuigt van agressie om
de mensen de mond te snoeren".
Ennes. „We kunnen alleen maar
blij zyn dat onze muziek onze gevoe
lens weerspiegelt. Daarom zullen we
nooit keiharde muziek maken"
Amerika
Solution gaat in januari voor een
nieuwe tournee naar Engeland. En
Amerika? Sommige groepsleden blij
ken er toch wel tegen aan te kijken.
Ze verwachten voordeel van het feit
dat ze bij Rocket staan gecontrac
teerd. Elton John's platenlabel is
daar by een onlangs gehouden poll
uitgeroepen tot „de meest populaire
maatschappij van buiten de Ver
enigde Staten". Al zegt dat volgens
Willem Ennes niet zoveel, want „de
beste" maatschappij wordt door het
publiek gekozen omdat ze toevallig
ook hun favoriete groepen op de be
wuste platen hebben".
Barlage: „Gus vertelde ons dat hij
in de Verenigde Staten goede
inside-reacties had gehoord op onze
nieuwe langspeelplaat. Letterlijk zei
hij: „This is your golden moment
boys".
E„
Jen voltreffer in de reeks nieuwe
Nederlandse misdaadromans Is bet
tweede boek van de Hoogeveense
aardrijkskundeleraar Evert Hart
man: „Machinist op dood spoor"
(Gottmer, Haarlem). Hartman debu
teerde met „Signalen in de nacht",
een uiterst boeiende en waarheidsge
trouwe verzetstbriller. Van niet min
der allure is „Machinist op dood
spoor". Wat dit boek boven veel Ne
derlandse thrillers uittilt, is het voor
ons land tot voor kort ongebruike
lijke thema: kidnapping en trelnroof.
Men houdt het niet voor mogeUJk.
maar op de Veluwe wordt een post-
trein beroofd ter waarde van drie mil
joen gulden. Men ziet. ook een klein
land kan groot zyn ln misdaden die
voornamelijk ln het buitenland bedre
ven worden. Hoofdpersoon ls de
Zwolse machinist Frits de Ruyter, die
op een dag een telegram krijgt dat zyn
dienstrooster veranderd ls. Het tele
gram wordt gevolgd door een tele
foontje, waarin hem meegedeeld
wordt dat zyn dochtertje ontvoerd ls.
Dan volgen de dramatische gebeur
tenissen elkaar snel op. want De Ruy
ter laat het onderzoek niet aan de poli
tie over en bindt zelf de strijd aan met
de opererende bende. Uiteraard vindt
de politie dat helemaal niet zo best,
ook al omdat De Ruyter zelf verdacht
wordt. Wat deze thriller extra authen
tiek maakt, ls de harde karakterise
ring van de smerissen, die niet provin
cialistisch geïdealiseerd worden, al
zyn ze dan Integer en moedig.
En zo hoort het ook. Aan padvinders
en Leger des~Heils-soldaten ln de fic
tieve misdaad hebben we geen bood
schap. Waar gaat het heen met de we
reld als. na de afvallige priesters, ook
de smerissen sociale werkers worden?
Dm kort te gaan. de roman krijgt een
spectaculaire ontknoping, een Hadley
Chase waardig. Op een Drentse boer
derij komt het tot een finaal treffen
tussen de bende. De Ruyter en de poli
tie. Hartman ls een thrillerschrijver
om rekening mee te houden'
J. en slotte: twee nieuw 2 Ivans-
bewerkingen van Edith Visser ln Bru-
na's Zwarte Beertjes. Geheime Dienst
en De Bosgeest, belde voorzien van de
heerlijk onbeholpen, romantische il
lustraties van Frans van Noorden.
„Geheime dienst" speelt zich af in het
Dultsland-van-de-Eerste Wereldoor
log en maar dan de als steeds wat
naïeve intrigue, waarin G. G. geassis
teerd door mr. Hendriks, een geheim
document ln handen weet te krijgen,
dat onder meer de Nederlandse neu
traliteit ln gevaar brengt, is de sfeer
van de Eerste Wereldoorlog, zo raak
door Ivans geschetst tot in kenmer
kende details toe.
Met vooruitziende blik beschrijft hy
ook het nationaal socialisme, dat toen
alleen nog maar een sinistere dreiging
was. Het opmerkelijke van dit boek.
dat voor het eerst ln 1925 verscheen, ls
dat de spionagellteratuur toen nog in
de kinderschoenen stond met de ro
mans van onder meer E. Phillips Op
penhelm en William LeQueux.
De Bosgeest, daterend uit 1926, en
min of meer geïnspireerd op het Kas-
par Hauser-motief. speelt zich in de ja
ren vóór de Eerste Wereldoorlog af.
Hier zijn ook Mariska. de pleegdochter
van Hendriks en zijn vrouw Maud van
de partij. G.G. losteen serie moorden,
gepleegd op boswachters, op. die
plaats hebben gevonden in de Elfel en
het ls alweer de charmante toeristi
sche beschrijving van het vooroor
logse Duitsland die het boek zo prettig
leesbaar maakt. Eens te meer büjkt
dat de verfrissende bewerking ln staat
ls het werk van onze enige klassieke
detectiveschrijver nieuw leven ln te
blazen. AB VISSER
dammen/I.anderson
Bij de junioren werd de 16-jarige
Pieter van Splunter uit Souburg
Zeeuws kampioen met de fraaie
score van elf punten uit zeven
partijen: bij de aspiranten
slaagde de 14-jarige Daaf Kasse
uit Middelburg erin de titel te
veroveren. Ook zijn score mocht
er zijn: acht punten uit vijf par
tijen. Dat onze provincie een aan
tal veelbelovende jonge spelers
11
MR
ern
s m
lS
n
e
5 si
telt bleek ook uit de recente ont
moeting tegen de Brabantse spes
patriae. De jeugdtraining begint
vruchten af te werpen... Hier vol
gen enkele fragmenten.
Wit: J. de Wild, Zierikzec
Zwart: P. van Splunter, Oost-
Souburg.
I. 33-28 18-22; 2. 38-33 13-18; 3. 43-
38 9-13; 4. 49-43 4-9; 5. 31-26 16-21;
6. 37-31 11-16; 7. 41-37 7-11; 8. 46-41
1-7; 9. 34-30 21-27; 10 32x21 16x27;
II. 30-25 19-24 zie diagram.
Stand na 11.19-24
Hoewel ook 20-24 zeker in aan
merking kwam sticht de tekst ook
de nodige verwarring in de witte
gelederen. Er dreigt 27-32 en 14-19.
Gedwongen is dus wel 37-32 11-6;
32x21 16x27 hetgeen dan ook in de
partij gebeurde. Maar toen
speelde wit foutief 41-37 en kon na
27-32 en 14-19 meteen opgeven.
Aangewezen was 39-34. Op 17-21
zou volgen: 28x17 27-32; 38x16
12x21; 26x17 24-30: 35x24 20x49;
17-11 6x17; 31-27 49x21; 16x27 met
gelijk spel.
Wit: W. Suijkerbuijk, Noord-
Brabant.
Zwart: J. Moens, Zeeland (Gapin-
ge).
1. 33-28 18-22; 2. 38-33 12-18; 3. 42-
38 7-12; 4, 31-26 16-21; 5. .37-31 11-
B «Lm.m
W? ÉP IP
'B JS 1
0 0 0
SSs
a a a
i
16; 6. 31-27 22x31; 7. 26x37 19-23; 8.
28x19 14x23; 9. 34-30 21-26; 10. 30-
25 1-7; 11. 25x14 10x19; 12. 47-42
5-10; 13 40-34 10-14; 14. 45-40 7-11;
15. 50-45 17-22; 16. 32-28 19x32; 17
37x17 11x22; 18. 34-30 19-23; 19.
30-25 6-11; 20. 41-37 11-17; 21. 40-34
17-21; 22. 33-29 14-19 23. 38-33 15-
20; 24, 25x14 9x20 zie diagram
Stand na 24.9x20
Zwart dreigt met 20-24; 23-29; 13-
19 en 18x47! Wit dichtte het gat
met 42-38, maar kreeg na 19-24
nieuwe zorgen van positionele
aard. Eigenlijk begon de ellende
voor wit al bij zijn 23e zet 38-33.
Zwart buitte de situatie bijzonder
goed uit en forceerde snel schijf
winst:
25. 42-38 19-24; 26. 48-42 (zeer
zwak; beter is 38-32) 22-27; 27. 44-
40 3-9; 28. 49-44 2-7 en wit besloot
in deze uitzichtloze stand tot het
offer 35-30. Na nog 27 zetten won
zwart deze door hem sterk ge
speelde partij.
Om ook de Brabantse spelers
recht te doen wedervaren volgt tot
besluit één van hun winstpartijen.
Wit: P. van Oosterhout, Noord-
Brabant.
Zwart: P. Lodder, Middelburg.
1. 34-30 20-25; 2. 39-34 15-20; 3. 44-
39 10-15; 4. 50-44 5-10; 5. 31-26 20-
24; 6. 32-28 18-22; 7. 37-32 16-21, 8.
41-37 11-16; 9. 37-31 21-27; 10.
000
000
0 00
0
0
O *0
0 0
s;
a
0 0
s
0
as a
a
32x21 16x27: 11. 46-41 6-11; 12. 42-
37 1-6; 13. 48-42 13-18: 14. 37-32 11-
16; 15 32-21 16x27; 16. 41-37 7-11;
17. 37-32 11-16; 18. 32x21 16x27; 19
42-37 6-11; 20. 37-32 11-16; 21.
32x21 16x27 zie diagram
Stand na 21.16x27
De uitgangsstelling voor een toch
wel merkwaardige ontwikkeling.
Men kan toch moeilijk stellen, dat
zwart in het nadeel zou verkeren:
integendeel staat schijf 28 onder
druk en heeft wit met tempomoei
lijkheden te kampen. Maar het
spel is onverwacht sterker dan de
speler en het ls zwart, die het
loodje moet leggen
22. 47-42 18-23; 23. 33-29 23x32; 24.
29x20 15x24: 25. 38-33 32-37; 26.
42-38 37-41; 27. 36x47 27x36: 28.
38-32 9-13 De fatale foutzet.
Zwart staat een schijf voor en
had nu rustig met 36-41 moeten
offeren. 29. 47-41 36x47; 30. 32-28
47x29; 31. 34x23 22x33; 32. 39x28
25x34; 33. 40x7 2x11; 34. 23x5
Wel afdoende
schaken/cor jansen
De jongste schaakinterland Ne
derland - Engeland was de belang-"
rijkste wedstrijd ooit in Zeeland
gespeeld. Dank zy de koninklijke
maatschappij De Schelde en de
Schaakclub Vlissingen, die res-
pectievelyk weer financieel en or
ganisatorisch voor het Neder
landse schaak op de bres stonden,
werd het een vlekkeloze manifes
tatie.
Zeer betreurenswaardig was
daarom de minimale publieke be
langstelling. De Zeeuwen treft hier
geen enkele blaam, maar of de
Koninklijke Nederlandse Schaak
bond alles heeft gedaan wat moge
lyk was met betrekking tot de
landeUjke voorpubllciteit, moet
ernstig in twyfel worden getrok
ken. De enkele niet-Zeeuwen, die
de wedstrijd bywoonden, waren of
KNSB-offlcikls of mensen, die
toevalligerwys aan de weet waren
gekomen, wanneer de wedstrijd
zou worden gehouden.
Schaaktechnisch moet de wed
strijd de Nederlandse spelers een
ernstige kater hebben bezorgd.
Hoe is het toch mogelyk, dat dit
.'droomteam' de Engelsen niet on
der de voet heeft gelopen Op de
Eloranglijst fungeert het Neder
landse team ver boven het Engel
se. En terecht. Deze lyst is echt
•niet zomaar een wiskundig knut
selwerkje voor de liefhebbers! De
Nederlandse schakers zijn beter
dan de Engelse. Vooral de eerste
speeldag bestond bij velen de in
druk. dat de Engelsen geweldig op
hun tenen moesten lopen en een
instorting niet kon uitblijven.
Waarom dat niet gebeurd ls?
De Engelse voetballers blinken uit
door een tomeloze inzet, van de
eerste tot de laatste minuut. Kei
hard werken, hard lopen, hoge en
lage ballen voor de goal en dan
maar doordrukken. Matige tech
niek en taktiek. Zo is het, welis
waar ln mindere mate, ook met
het Engelse schaak. Opportunis
tisch en blakend van strijdlust en
optimisme. Bovendien als team
zeer gedisciplineerd. Zo werd by
voorbeeld bij ieder remiseaanbod
overleg gepleegd met de captain.
De Nederlandse topspelers zijn
blykbaar te grote individualisten
voor zo'n eenvoudige procedure!
Niettemin hebben de Nederlandse
spelers zich volledig ingezet. Men
behoeft byvoorbeeld slechts te
denken aan de dramatische wyze
waarop Frans Kuypers de laatste
dag slag leverde. Het heeft ge
woon erg tegen gezeten.. Vrouwe
Fort-una stond aan Engelse zijde!
De enige plausibele reden voor de
nederlaag (gelykspel was neder
laag). En.„de druiven zyn natuur-
lyk ook wel een beetje zuur voor
de Nederlanders.
Op de eerste dag miste o.a. Hans
Ree een goede kans op de over
winning. Ree
ill
..1
2
i
i 1
Mestel
Er volgde 32....Kd6 33.Kd3 a4?
34.cb5: ab 3: 35.b6! remise. De
zwarte koning moet op d6 en d7
heen en weer blyven spelen.
In de diagramstelling had zwart
moeten voortzetten met:
32....a4!
Deze opmars moet geschieden
met de koning op c5. Wit kan dan
niet zoals in de party remise force
ren.
33.b4-K...
Wit krijgt aldus een gedekte vrij
pion, die remise lijkt te verzeke
ren.
33Kd6 34,c5+
Gedwongen, anders slaat zwart op
c4.
34„..Kd5:
Deze stelling moet zwart verkeerd
getaxeerd hebben. Het dame
eindspel, dat hy kan forceren
staat gewonnen voor hem. Enkele
uren na dc partij kwam Ree ook
tot deze conclusie.
35.Kd3....
Een tussenzet met de h-pion of
een andere koningszet maakt
niets uit.
35„..e4+ 36.Ke3 Ke5 37.Ke2 f4 38.
Kd2 e3+ 39,Ke2 Ke4'! 40.c6 f3+
41.Kei....
Meteen verliezend is 41.Kdl Kd3
42,c7 e2+ 43Kel Ke3 44.c8D f2
mat!
41Kd3 42.C7 f24 43-Kfl Kd2!
44.C8D e24 45.KI2: elÜ4
Dit dame-eindspel is voor zwart
gewonnen. Hij wint beide pionnen
op de damevleugel. Er moet na
tuurlijk nog wel enig technisch
werk voor worden verzet.
Het thema wat hier aan de orde
kwam; de koning laat een vyande-
lijke vrijpion doormarcheren om
zyn eigen vrijpionnen te onder
steunen, is in de theorie natuurlijk
bekend. In de praktijk is het ech
ter nog zelden voorgekomen, maar
toch.... In het toernooi te Hastings
1945-'46 ontstond tussen Euwe en
Prins de volgende stelling:
1
1
i
-s
1
1
4 ii
1
i
PU y?\
Zwart (Prins) speelde 42....h6,
waama remise onvermydelijk
was: 43.h5! a4 (na 43hg5:-??
44 Kg5 wint uit) 44.g6 remise Net
als Ree dertig jaar later overzag
zwart de winst
Aan het toemooiboekje. voor
woord J. M den Uyl (Joop!) ana
lyse van Kmoch en Prins is de
volgende winstvariant ontleend
42....h5! 43.Kc3 (43.gh6: e.p. Kf6
44.h7 e5-*- en wint) Ke5 44.Kf3 e6.'
45.Ke3 f4- 46.Kf3 Kfö 47.Kf2 e5
48.Kf3 e4+ 49.Ke 2 e3 50.KI3 a4!
51.Ke2 Ke4! 52.g6 f34 53.Kel Kd3
54.g7 f2- 55.Kfl Kd2 56.g8D e2-
57,Kf2: elD 58.Kg2 De2- 59.Kg3
Kcl! met winst voor zwart. Pion
a2 sneuvelt
Voorwaar een verbluffende geiy-
kenis met Mestel - Ree.
OPLOSSINGEN:
ii:s2o-T
(IV 93 u 9P CO 9b 9B naouojd j,qi
Wd 83i S3(3 8SH :UB.*2 Z3 S3
ZS i-o gq *b uauuotd c3q tqq £E£
£3a 1331 :ïIM) SI6T aosspiH - 3fTBA
'7 BUI £JT£ 2yn33j
-am* 9PT9 *Pd "9 Z3d :tqT*
aiq *3T8 sq (IBd 707 7pjai a8B)
i!8E"S «38B 23d) Sq LBT C gq gq
vi 81 *q uauuotd iqjj :ve»z
'9B uotd gjjt :iiav) 9f6l Jouxuioi
Het aannemen van een afwachtende houding is bij het
schaakspel een gebruikelijke strategie. Eén speler be
waart de controle over een stelling, waarbij de acties van
de tegenstander bepalend zijn voor de te volgen tactiek.
Hetzelfde principe wordt door bridgers bogal eens ver
geten. Het volgende spel is een mooi voorbeeld van een
klassieke situatie:
Sch. V 10 9 2
Ha. V 8 7 4
Ru. B 7
KI. A64
Sch. B 7 5
Ha. 5 2
Ru. H 9 5 4
KL 9752
Sch. A 8 4 3
Ha. geen
Ru. V 10 8
KI. H VB 108 3
Sch. H6
Ha.AHB 10 963
Ru. A 6 3 2
KI. geen
Zuid is leider in een 6 Ha contract, nadat West sterk kla
veren heeft geboden. West start met KL H. Zuid moet niet
nemen, maar een afwachtende houding aannemen en troe
ven in de hand! Het principe is dat Zuid in dit stadium van
het spel geen duidelijke verliezer heeft om af te gooien. Zuid
troeft dus, haalt de troeven eruit en speelt Sch 6!
De situatie is nu duidelyk anders. Neemt West dan verdwij
nen op Sch. V 10, alsmede op Kl. A drie verliezende ruiten.
Neemt West niet, dan verdwijnt Sch. H op Kl A en verliest
Zuid nog slechts één ruitenslag. Het contract kan niet wor
den gemaakt, indien Zuid de eerste slag neemt met Kl.
A.
Het is duidelyk dat het ongunstig is, indien de keus over
een af te gooien verliezer in een vroeg stadium moet worden
gemaakt. De tegenpartij moet de kleur, waarin de leider
beschikt over een controle tegenover een renonce, dan ook
zo snel mogeüjk aanspelen.
In het volgende spel speelt Zuid 6 Ru, waartegen West
start met Sch 9.
Sch. H V 3
Ha. V B 5 3
Ru. H 10 8
Kl. H63
Sch. 9 8 6 5
Ha. 7 62
Sch. A B 10 7 4 2
Ha. A 10 9 8
Ru. 7
Kl. 10 4
Sch. geen
Ha. H4
Ru. A V B 9 5 3
KL A9852
Het spelverloop zou als volgt kunnen zijn: ln Noord word£
de heer gelegd, genomen met het aas en getroefd door Zuid.
Zuid speelt troef en vervolgt met een kleine harten van de
tafel. Oost zit in een vergelykbaar dilemma als de Westspe
ler in het vorige spel. Het is dus duidelijk dat Oost Sch. A in
de eerste slag niet moet leggen. Zuid is dan verplicht in een
vroeg stadium een verliezer af te gooien, hetgeen in dit ge-
val betekent dat Zuid zyn contract niet maakt.
Ëen goedê'Zuidspeler zal in de eerste slag dan ook met sen
H spelen, maar Sch. 3! De schoppenslag wordt getroefd ln
de hand. gevolgd door een kleine troef naar tafel. Nu volgt
eerst Ha. 3, Het doet er niet toe wat Oost speelt. Zuid
maakt zyn contract.