Spaanse politiek staat op een laag pitje De 'kater' van het afgebroken overleg rond de hinderwetvergunning GSM Sas van Gent EIND GUERRILLA BESTUUR: CUBA HIELD EERSTE PARTIJCONGRES He, college van b en w van sas van Gent koos voor een andere opstelling. Men ging er liever het conflict uit de weg. had op het Top bleef gehandhaafd; Castro-Dor lik o s opinie en achtergrond baanse vrouwen FMC. Ook de groot- ste massa-organisatie van allemaal, die van de 5 000000 leden van dc (wyk)comltés ter verdediging van de revolutie. CDR. boog zich over het vraagstuk van de ..democratise ring" De eensluidende aanbeveling was. dater algemene verkiezingen moesten worden gehouden, waarin alle acht miljoen Cubanen (voor zover ze al thans 16 jaar of ouder zijn) hun afge vaardigden in vertegenwoordigende lichamen kunnen kiezen Al in juni en juli 1974 werd in de doorsnee-provincie Matanzas een proef genomen met dergelijke raden van volksmacht. Poder Popular. Op grond van de ervaringen die hierbij zijn opgedaan, heeft het huidige par tijcongres besloten hiertoe volgend jaar ook over te gaan in de andere pro vincies (waarvan het aantal door de bestuurlijke herindeling zal worden uitgebreid van zes tot, veertien). Zo moet dan eind 1976 een wetgevende Nationale Vergadering zijn ontstaan, die „onder normale omstandigheden" na vijf jaar wordt vernieuwd De leden zijn onbezoldigd, en komen slechts om de zes maanden voltallig bijeen. Uit hun midden kiezen zij een veel kleinere Staatsraad, die in de tussen liggende perioden de ministerraad controleert. De top van de piramide bleef echter ook voor de komende jaren geband- haaJd: Osvaldo Dnrtikos (president, boud! toezicht op de justitie, dc na tionale bank, het planbureau en dc ministeries van arbeid en buiten landse. handel). Fidel Castro (eerste minister en eerste partijsecretaris, verantwoordelijk voor defensie en binnenlandse zaken), en diens jongere broer Raul Castro (eerste vice- premier en tweede partijsecretaris). Een vierde man die dc laatste, jaren sterk op de voorgrond is getreden, is de oude communist Carlos Rafael Rodriguez (minister zonder porte feuille en belast met „speciale, mis sies" in Oost-Europa). Het internationale aspect van cJe Cubaanse revolutie trekt de laatste tijd voornamelijk de aandacht door de steun die Cuba biedt aan de Angolese bevrijdingsbeweging MPLA. in dc strijd die deze beweging voert tegen dc FNLA en Unita, die worden gesteund door o.m. Zuid-Afrika en de VS. Het. partijcongres onderstreepte deze steun - die in het Witte Huis ernstige verontrustig heeft gewekt - in een re solutie die zegt dat de banden in stand worden gehouden met landen die ..Cuba's streven naar vooruitgang en sociale verandering delen" (Van onze medewerker drs Jaap van Ginnekcn) Havana - In de Cubaanse hoofdstad Havana heeft van 17 tot. 22 december het eerste congres van de communistische partij plaatsgevonden. Het werd algemeen gezien als de afsluiting van het tijdperk van het „guerrilla-bestuur", dat in 1959 begon. Opvallend was overigens ook de zelfkritiek, die beurtelings onder doodse stilte en met stormachtig ap plaus werd ontvangen. „Zonder wat dromen cn utopieën zouden er geen revolutionairen kunnen zijn", zo sprak partijsecretaris Castro, „maar deze houding ging soms vergezeld van zelfgenoegzaamheid, met voorbij gaan aan de ervaring van anderen". Verwezen werd naar de problemen van 1970, toen dc pogingen om een suikeroogst van 10 miljoen ton te ba len leidden tot een grootscheepse ont regeling van de. economie. Tot. op dat. moment had men de on derontwikkeling trachten te bestrij den zoals men de vijand bestreed: met mobilisatie van alle krachten voor de ene beslissende slag. Maar nu bleek dat men er niet aan ontkwam een In gewikkelde organisatie op te zetten, die op lange termijn de problemen zou aanpakken waarvoor men zich gesteld zag. Met name het gebrek aan demo cratische kanalen, waarin de bevol king de besluiten van de overheid kon corrigeren, deed zich voelen. Vandaar dat. eind 1970 het proces in gang werd gezet, dat nu is uitgemond in het ont werp van een nieuwe grondwet, waar over de bevolking zich volgend jaar moet uitspreken. Aanvankelijk werd de discussie in de geijkte kanalen geleid: ih december 1971 vergaderde de nationale associa tie van 250.000 privé-boeren. ANAP. in maart 1972 de unie van 132.000 com munistische jongeren UJC. in novem ber 1973 de centrale van 2.025.000 Cu baanse arbeiders CTC, en in november 1974 de federatie van 1.900.000 Cu- In Catalonlê hebben dc IJ voor naamste partijen oen ..Raad vipi Poli tieke Krachten" gevormd als een soort, coalitie voor een toekomstige scha- duwregering. In historisch opzicht hebben de Catalanen altijd wanneer bet bewind In Madrid een heftige om wenteling doormaakte, him onder linge Ideologische geschillen opzil ge zel. om tijdens de crisisperiode met één EHWE. MOGEN OP DEZE IRRTSTE DflG VIN HET JflfiR TOCH ZEKER WEL WRT VROEGER NRRR HUIG HUIG f^T\ brrg?9 Het. congres begon met een toe spraak door Fidel Castro, die van "s morgens vroeg tot 's avonds laat. duurde, en slechts werd onderbroken door enkele korte pauzes. Hij begon meteen langdurig historisch overzicht van de ontwikkeling van het land van „de laatste Spaanse kolonie in Ameri ka" (en de onafhankelijkheidsstrijd daartegen onder leiding van de vader-des-vaderlands José Marti) tot. „het eerste socialistische land in Ame rika". De zitting vond plaats in het vroe gere Blanquita-theater, destijds (met meer dan 6000 plaatsen) als het groot ste theater ter wereld gebouwd door een typische vertegenwoordiger van het vroegere regime. Alfredo Homado: een snel rijk geworden zakenman met. goede betrekkingen metde maffia, een dandy met een gouden wandelstok en steevast een bloem in het knoopsgat, en ten slotte senator. Het theater is nu echter omgedoopt tot. Karl Marx- theater en geheel verbouwd. Bcbalve over het verleden, sprak Fi del Castro uitvoerig over de toekomst: hetnieuwe vijfjarenplan 1975-1980.dat. opvalt door het realisme van zlin doel stellingen. Men wil de diversificatie van de landbouw verder doorzetten, maar houdt vast aan de modernisering van de belangrijke suikersector. Men wil mijnbouw (onder meer nikkel) en industrie (vooral lichte) verder uit breiden, maar legt. minder nadruk op monsterprojecten. Voor de benodigde energie blijft-men zoeken naar aardo lie, hoewel een eerste kerncentrale van Sowjetmakeüj in bestelling is. Over het. geheel mikt men op een beschei den groei van 6 procent per jaar. (Van onze correspondent) Madrid - BIJ de politieke ontwikkeling in Spanje is het tempo, dat na Franco's dood hoog van start ging, nu vertraagd; en niet alleen ten gevolge van de huidige feestdagen die in Spanje tot Drie Koningen (6 januari) duren. Het lijkt dat zowel de regering als de oppositie bij de herziening van hun plannen in details bleven steken. Het uitblijven van een belangrijke doorbraak, zoals bijvoorbeeld de erkenning van het begane onrecht door middel van een algehele politieke amnestie, maakt de sfeer des te onbehaaglijker omdat een spoedige radicalisering dreigt. De regering laat wel talrijke betogin gen en openbare oproepen ten gunste van een echte amnestie toe. maar beperkte zich tot nu toe tot de mondjesmaat strafverlaging die eind november was afgekondigd. Volgens cijfers van dc minister van voorlichting na dc kabinetszilting van vrijdag, zijn cr tot 21 december 5842 gewone, misdadigers vrijgelaten (waar niemand om had gevraagd) en 528 politieke gevangenen. Volgens dc regering is dat de helft van alle. poli tieke gevangenen, die dus op onge veer 1100 werden geschat, terwijl de oppositie over „bijna 2000 politieke gevangenen" sprak. Het verschil ligt waarschijnlijk in diegenen, die van „terrorisme" beschuldigd zijn en die de regering derhalve als misdadigers beschouwt; in deze categorie bevin den zich ongeveer 500 Basken, leden van de ETA. en ongeveer 300 maoïs ten. leden van de FRAP. Trekt men deze aantallen af van dc cijfers die de oppositie geeft, dan komt men inder daad op de ongeveer 1100 politieke gevangenen waarvan de regering sprak. Een „bhverschijnsel" van de straf- verlaging was dat. op kerstavond één van de negen officieren te Madrid, die 29 juli j.l waren aangehouden onder verdenking van lidmaatschap van de „Militaire Democratische Unie" UMD. in verlopige vrijheid werd gesteld. Tegen kapitein Ruiz Cilleros van de luchtmacht zouden toch slechts drie jaren gevangenstraf geëist worden, en de straJVerlaging voorziet. dan auto matisch zijn vrijlating. Tegen de acht overblijvende leden van de UMD wor den straffen geëist van 12 tot 6 jaren. Veroordeling zou voor hen allen auto matisch het oneervol ontslag uit de strijdkrachten betekenen. Toch weet men dat de topmilitajren de zaak nog altijd hetliefstblnnenshuiszouden op lossen Vertrouwens m annen Dc nieuwe regering is voorlopig druk bezig met het benoemen van eigen vertrouwensmannen in de middelste rangen. Men verwacht dat. een zeer groot aantal provinciegouverneurs vervangen zullen worden Vrijdag werd verder de eerste bekende Cata laan benoemd: Carlos Sentis. voorzit ter van de Barcelonese journalisten vereniging. werd directeur-generaal van informatie. De ciernöcratiSérlngs- beloften blijven nog in toekomstwol ken (donderwolken?) VérliuldV-wanfiër is nog geen datum voorzien voor de rede van premier Arias Navarro in het „parlement". In reactie op de talrijke protesten tegen dc „verkiezingen" van burge meesters en voorzitters van provin ciale staten volgens het, oude systeem, die in januari zullen plaatsvinden, liet het kabinet weten, dat deze niet voor een mandaat van vierjaar zouden zijn, maar lotda ter nieuwe gemeenteraden gekozen zijn, in november 1976- Ook hier blijft de democratisering een be lofte en Is het, tempo van het politieke Initiatief van het kabinet duidelijk vertraagd. Op positie Ook de oppositie houdt, zich bezig met .neuzen tellen" zonder belang wekkende initiatieven le tonen (met, uitzondering, men zou haast, zeggen, zoals gewoonlijk, van de Catalanen) De twee meest interessante oppositie groeperingen van 1974 en 1975. hel centrum-linkse Platform voor Demo cratische Convergentie, en de com munistisch geleide Junto Democrati- ca. hebben de oppositiepartijen niet. werkelijk eensgezind in hun acties kunnen maken en hooguit over mini male eisen tegenover het bewind tot. overeenstemming kunnen brengen Sinds Franco's dood zijn de verschil lende partijen meer bezig met de ver sterking van hun interne organisaties, omdat, zij verkiezingen nabij zien en weten dat,ze daar definitief hun belang moeten bewijzen. Dc vooruitstrevende, christen democraten hebben tenminste een coördinatiecommissie van de vijf be langrijkste groeperingen in het land gevormd, die als zodanig door de Eu ropese Christendemocraten Unie wordt erkend. Maar onder de socialis ten viert de verdeeldheid hoogtij cn blijft dc historische socialistenpartij PSOE weigeren om de „nieuwe" so cialisten of sociaaldemocraten min der hooghartig tc behandelen (vol gens de PSOE kan men in Spanje zijn „socialist-zijn" alleen bewijzen door tot de schoot van dc PSOE terug te keren), terwijl dc nieuwelingen zo druk bezig zijn bun eigenwaarde op te schroeven, dat zij niet ernstig met de PSOE onderhandelen- Naar verluidt is dc Socialistische Internationale nogal geschrokken van het feit, dater nu tenminste 18 socialistische groe peringen en groepjes in Spanje operc- stein te kunnen onderhandelen met Madrid, in de bnnp op de fel begeerde autonomie. Tijdens het weekeinde kwam ook het „schaduwparlement." van Catolo- nië. de Assemblea de Catolunya. bij een. Hieraan nemen behalve deze 11 partijen ook tientallen andere poli tieke groepjes, persoonlijkheden, ar tiecomité's enzovoort deel. Wegens de lossere organisatievorm van de As semblea en hun eigen discipline heb ben de communisten hier meer in vloed dan in de nieuwe Raad en men vreesde een zekere wrijving tussen beide organisaties. Deze bleef echter bijna geheel achterwege en de Assem blea keerde zich vooral tegen het uit blijven van tastbare bewijzen voor de democratische beloften van het nieuwe bewind en natuurlijk op de eerste plaats de amnestie. X ussen de (rijks)inapecteur voor de hy giëne van het milieu in Zeeland en het col lege van burgemeester en wethouders van Sas van Gent heeft in deze laatste weken van het jaar een oorlogje gewoed, waar in naar de laatste middelen is gegrepen. Inzet: een complete hinderwetvergunning voor de Sasse vestiging van de Centrale Suiker- maatschappij (CSM). Het, zal in de komende tijd nog heel wat moeite kosten om dc af faire t erug te brengen tot het niveau waarop deze kwestie met het oog op een goede mi- henbescherming van de omgeving van het bedrijf voor alle betrokken partijen behoort.: die van het redelijk overleg. Want, dat heeft er de laatste maanden helemaal aan ont broken. De zaak draaide zichzelf muurvast. Er werd tot twee keer toe beroep aangete kend bij de kroon tegen maatregelen die de gemeente Sas van Gent (niet) heeft geno men. Er werd met deuren gesmeten. En zelfs werden in het openbaar zeer harde verwijten op de persoonlijke toer gemaakt. Van welke kant je de zaak ook benadert, wie er in deze kwestie uiteindelijk het gelijk aan zijn zijde zal krijgen, - één ding staat rechtop: de onderlinge verhoudingen zijn danig verstoord. Of dat laatste nu wel zo verstandig is in een gebied met een reeks oude bedrijven waarin milieutechnisch nog heel wat te saneren valt, laat zich Inch op zijn minst van een vraagteken voorzien, In een sfeer die alleen nog maar ruimte laat voor het wisselen van schriftelijke stukken en waarin iedere opmerking bü dc andere partij geladen overkomt., is het erg moeilijk om weer tot zaken te komen. Daarom wordt het tijd om in ieder geval de vraag op te gooien of het nu allemaal wel zo nodjg is geweest, dat 'gedoe' rondom de hinderwet- vergunning voor de al honderd jaar oude suikerfabriek van CSM in Sas van Gent. V oorop dit: de kwestie maakt duidelijk dat het technisch, bestuurlijk en juridisch in wezen veel ingewikkelder is om al jaren bestaande bedrijven onder de strak gehan teerde regels van de inilieuwetgeving-van- vandaag te brengen dan voorwaarden te stellen en eisen tc ontwerpen aan nieuw te vestigen industrieën. In dc kanaalzone van Zeeuwsch-Vlaanderen is de laatste jaren gebleken dat het hier gaat om een moei zaam proces, waarbij eigenlijk alles tegelijk nodig is: technische en financiële haalbaar heid. onverzettelijkheid, tact. en vooral over en weer begrip. Praten over harmonie- of conflictmodellen is in al die situatie blote theorie en lost. in werkelijkheid niets op. De kwestie CSM-Sas van Gent is een 'ge volg' van een breed opgezet programma om te komen tot een sanering in de toepassing van de oude hinderwet. Sinds een jaar of acht. wordt met die hinderwet in de hand - ze dateert eigenlijk al uit 1875 en is in 1952 een keer vernieuwd - een veel actiever mi lieubeleid gevoerd dan vroeger het geval was. Maar dat betekende wel dat de eerst verantwoordelijken (gemeentebesturen en toezichthoudende instanties als arbeidsin spectie en inspectie voor de hygiëne van het milieu) steeds meer te maken kregen met nalatigheden uit het verleden. Bedrijven met een vaak lange staat van dienst dienden bij uitbreiding van activiteiten of veranderingen in hel, produklieproces braaf een aanvraag voor een liinderwetvergun- ning in. Wanneer dc bewuste onderdelen voldeden aan de voorwaarden werd die ver gunning doorgaans zonder veel problemen verleend. Maar dan kwam tegelijk nogal eens aan het licht dal de nieuwe, 'onderde- lenvergunning' ais het ware in de lucht hing. Ze kon nergens aan worden vastge hecht: de oorspronkelijke 'oprichtingsver gunning' ontbrak. Om daarin over de hele linie verandering te brengen voeren ver schillende gemeentebesturen - met mede werking en advies van de gebruikelijke toe zicht houdende instanties - de laatste jaren een wat agressieve hinderwel.politiek. Dal. is vooral tegenover kleinere bedrijven - onder meer in de agrarische sector, bio-industrie en dergelijke - het, geval. Met dc regelmaat van de klok wordt daar sluiting aangezegd wanneer een bedrijfje niet voldoet aan de voorwaarden voor een hinderwetvergun ning. De gemeente (bevoegd tot het afgeven van dc hinderwetvergunning) kan die aan zegging tot sluiting afkomstig van de rijks inspectie. overnemen en het betrokken be drijf kan daartegen in beroep gaan De ge meente kan de aanzegging ook naast zich neerleggen cn in dat geval heeft de inspec tie de mogelijkheid om in beroep (c gaan bij de kroon. nader bekeken In de kanaalzone van Zeeuwsch- Vlaanderen zijn verschiLlende ook grotere bedrijven gaandeweg onder liet nieuwe re gime van de Itlnderwet - moderne milieuwet als ze geworden is - gesaneerd. Van ric be trokken bedrijven vergde dat soms grote investeringen in allerlei milieubescher- mende voorzieningen en installaties. Sinds 972 is met CSM-Sas van Gent overleg aan de gang over een 'complete hinderwe(.ver gunning'. Klachten van omwonenden heb ben daarbij een belangrijke rol gespeeld. In het overleg werkten het college van b en w van Sas van Gent cn de (rijks)inspectie voor de hygiëne van het milieu te Middelburg aanvankelijk broederlijk samen. Met het nog op de bestrijding van de watervervui ling heeft de CSM In de voorbije jaren een aantal maatregelen getroffen die een aan zienlijke verbetering betekenden. Dat was ook od enkele andere terreinen hel geval. Waar het nog steeds aan mankeert, is dat de CSM met de pulpdrogcrij en hel, ketelhuis een hoeveelheid luchtverontreiniging ver oorzaakt die aanzienlek moet worden te ruggebracht om tc kunnen voldoen aan de voorwaarden van een complete hinderwet vergunning En juist over de manier waarop en het. tempo waarin die verbeteringen er moeten komen liepen dc opvattingen van hel. Sasse college van b en w en die van de milieu-inspectie steeds verder uiteen. In het Sasse gemeentehuis stelde men zich op het standpunt dat de problemen rondom de CSM-hinderwetvergunning In goed overleg met alle partijen moeten worden opgelost en wilde men afgaan op de verklaring van de CSM-directie dat de voorzieningen tot. verbetering van de luchtkwaliteit rondom liet bedrijf er tegen 1977 zullen zijn De milieu-inspectie was niet. tevreden met, deze 'vage toezeggingen' en eiste achtereenvol gens 1. dat de CSM-suikerfabrlek aan de strenge hinderweteisen zou voldoen alvo rens voor een nieuwe bietencampagne (1975) kon worden opgestart en 2. dat geen hinderwetvergunning aan het bedrijf zou worden: afgegeven wanneer daarin niet een grotere mate van milieuzekerheid zou zijn gegarandeerd. In beide gevallen voldeed het Sasse college van b cn w niet aan de 'advie zen' van de milieu-inspectie, in beide geval len tekende de milieu-inspecteur dr. A. Adriaanse beroep aan bii de kroon. In die gespannen sfeer tussen 2 overheidsinstan ties was er geen sprake meer van overleg. De zaak-CSM was naar een climax ge- groeid- -t-Jun opvallend verschil in taktlek en be nadering om hetzelfde te bereiken. De milieu-inspectie koos voor boog spel cn nam een vastberaden voorschot op een formeel gelijk in deze kwestie. Het middel van de eis tot sluiting van het bedrijf - zo vaak toegepast bij zo veel kleine onderne mingen - werd doorgetrokken naar de grote suikerfabriek van CSM Een harde onder handelingsmethode, waarbij het vooral ging om een stevige stok achter de deur cn waarbij uiteraard de 'geloofwaardigheid' van de inspectie een rol heeft gespeeld. In Middelburg beseft men uiteraard dat het niet tot een werkelijke sluiting van de sui kerfabriek zou komen. Immers: de hinder wet. kent geen 'opschortende werking'. Dat wil zeggen wanneer het betrokken bedrijf tegen de aanzegging tot sluiting in beroep zou zijn gegaan en wanneer er geen sprake was van levensgevaar en/of onduldbare hinder, zou de fabriek gewoon kunnen blij ven doordraaien tot aan de uitspraak. En tussen die twee momenten ligt doorgaans een stevige periode. Indirect zou er van zo'n aanzegging wel degelijk wat druk uitgaan om sneller tot de vereiste voorzieningen te komen, zo moet men bil de miUeu-inspectie hebben geredeneerd. Bij verschillende sui kerfabrieken in westelijk-Brabant is in het verleden vastgesteld dat men plotseling kans zag om goed functionerende zuive ringsinstallaties voor afvalwater te bouwen, toen bleek dat de overheid deze bedrijven er toe preste om aan te sluiten op de (dure) af valwaterleiding tussen Moerdijk en Waarde. bestuurlijke vlak te maken met de factor werkgelegenheid bij de CSM en stelde zich op het standpunt dat er van een duidelijke vertrouwensbasis met het bedrijf over ge maakte afspraken voor technische voorzie ningen sprake behoorde te zijn. Burgemees ter drs. W. R. V. Dusarduijn heeft in dit ver band nogal eens de term „realistisch mi lieubeleid" laten vallen, waarmee hij zoveel bedoelde als: „alleen-met, geleidelijke verbe teringen valt iets wezenlijks te bereiken, met forceren maak je zaken kapot". Het doet alleen wat vreemd aan wanneer die zelfde burgemeester in de haast om de hin derwetvergunning 'rond' te krijgen 'vergeet' om aan 'n openbare zitting over deze kwes tie ruimere bekendheid te geven dan op het publikatiebord van het gemeentehuis. En het wordt er bepaald niet realistischer op wanneer hij achteraf verklaart „Ik had ook liever mensen gezien op die zitting, maar dat had naar m'n mening toch niets aan de zaak veranderd". Hoe dan ook moet worden vastgesteld dat particuliere belangenorga nisaties voor de milieubescherming, die doorgaans op dit soort zittingen van de par tij zijn, nu verstek hebben laten gaan. Alles bij elkaar blijft er aan het eind van het Jaar na zo'n conflict dat eindigt ln beroeps kwesties tussen twee instanties die uitein delijk op hetzelfde afkoersen, 'n wat kater achtige sfeer hangen. Misschien ls toch maar de beste ontnuchtering dat het. klem gelopen overleg tussen alle partijen weer op gang wordt gebracht. Want, gebrek daaraan zou wel eens even fnuikend 'kunnen zijn als een uitsluitend papieren hinderwet- werkelijkheid. kees van der maas-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1975 | | pagina 4