mSm mlPi ik doe aan de lopende band examen je moet veel meer dingen weglaten dan doen •pzc-oudjaar'75 VERA BETHS ACTEUR LEO BEYERS No, og laaof 29 sr toch al een door de mtirtek bepaald leven van bijna een kwart eeow achter de rug: Vera Beths, topvioliste, opgeleid door va der Güs Beths en Herman Krebbcrs, een eerste prijs op een internationaal muziekfestival in Wales toen ze 14 was, haar orkestdebuut met het Rot- terdanss Philharmonisch vier jaar la ter, in 1969 de eerste prijs van het Os kar Back-concours (waardoor zij in staat was haar studie bij Ivan Gala- mian in New York te voltooien), een jaar later de Prix d'Excellencc (een recensent riep haar uit tot „kroon prinses der Nederlandse violisten"), uitnodigingen van Isaac Stern en Ru- dolf Serkin tot deelname aan bet Marlboro Festival in de Verenigde Staten, concerten met alle vooraan staande Nederlandse orkesten, reci tals met haar vaste begeleider Stan ley Hoogland in onder andere Neder land, Engeland en Rusland, radio-tv en grammofoonplaten. Een (Jong) leven lang in dienst van de muziek. Is dat een slavinnenbestaan. vergelijkbaar met dat van een top sporter? Een leven dat begrensd wordt door studeerkamer, concertzaal en reizen? Vera Beths, aardig-op-afstand, ernstig gezicht dat bleek afsteekt tegen zwart vest en zwarte broek, ver telt er in haar woning boven het Am sterdamse kantoor van het Neder lands Blazers Ensemble - waarvan haar vriend Werner Herbers (35). ho boïst Concertgebouworkest, lid is - dit van. „Voor het grootste deel wordt mijn le ven in beslag genomen door muziek. Maar dat wil niet zeggen dat ik mij verder van alles afsluit. Dan zou ik wel stekeblind en oostindisch doof moeten zijn. Het is waar dat wat ik doe. op een bepaalde manier overeenkomt, met topsport. Als ik 's avonds een concert heb. repeteer ik de hele ochtend, 's middags rust ik wat en repeteer weer en 's avonds treed ik dan op". „Als ik geen concert heb, dan repeteer ik de hele dag door. Ja, je kunt zeggen dat mijn werk uit studeren bestaat, zoals een ander naar kantoor gaat. Na tuurlijk, ik zou ook wel eens liever niet studeren. Dat komt ook wel eens voor. Als ik vroeger wel eens een dag over sloeg, dan voelde ik me slecht en nala tig. Dat gevoel heb ik tegenwoordig niet meer. Soms komt zo'n dag niets of andere dingen doen me zelfs ten goede. Je ontspant en je kunt wat afstand nemen". erg in. Ik kan met niet voorstellen dat je 't dan werkelijk goed doet. Als ik 2 of 3 uur achter elkaar gerepeteerd heb, ben ik doodmoe. Ik heb dan elke mi nuut geconcentreerd denkwerk ver richt. Daarnaast studeer ik dan ook nog droog, zoals dat heet. Met of zon derpartituur. datdoet er niet toe. In de trein bijvoorbeeld. Dan neem ik zo'n concert in gedachten door. Ik laat het dan in m'n hoofd klinken, de fraserin gen. enzo. Dan wil ik nog eens precies weten hoe het moet". „Dat droog studeren is geen kwestie van: ik ga direct boodschappen doen en dan neem ik weer eens een parti tuur door. Het gaat vanzelf. Nee, ik be denk dan geen nieuwe dingen, compo sities die ik bijvoorbeeld zou willen op schrijven. Nee. ik heb die behoefte nooit gehad om iets te noteren van mijzelf'. benijdenswaardig beroep heeft. Ze reist veel, ontmoet „interessante mensen". Maar baar bestaan als solo-violiste is aan de andere kant ook zenuwslopend. „Het komt er eigenlijk op neer dat ik aan de lopende band examen moet doen. En daarmoetje van houden. Het, heeft natuurlijk te maken met. ambi tie. Je moet naar ieder concert toe werken. Steeds weer studeren, stude ren. En altiid weer die prestatie leve ren, of je hoofd er nu naar staat of niet. Een normaal mens. om het zo even te noemen, moet zo'n prestatie twee of drie maal in zijn leven verrichten. Wij vijftig keer per jaar. Ik schat dat ik enige honderden concerten in binnen- en buitenland heb gedaan. Maar het went nooit". huiselijk applaus droog Dat studeren doet Vera Beths uiterst consciëntieus. „Als ik studeer, doe ik dat 4 5 uur continu. Sommigen bewe ren wel dat ze 6 of zelfs 8 uur achtereen per dag studeren. Daar geloof ik niet zo Buiten vioolspelen heeft Vera Beths geen echte hobby's. Maar dat houdt' geenszins in dat andere dingen, ge beurtenissen in de wereld, actualiteit, haar niet raken. ..Nee, ik leef niet geïso leerd. Absoluut niet. Ik lees de krant, als het kan af en toe eens een boek. Een enkele keer naar een concert. Verder leid ik een heel huiselijk leven Van feestjes houd ik wel. maar dan liefst in huiselijke kring, met mijn vrienden. Je zult mij niet snel een bar zien binnen gaan. of een dancing". Als haar wordt gevraagd of ze zich het leven van een kassajuffrouw van een grootwinkelbedrijf kan voorstellen, antwoordt ze: ..Ik ben bevoorrecht, d at weet ik maar al te goed. Ik geef toe dat ik dolblij ben dat ik niet achter zo'n kassa zit. Ik denk er vaak aan. hoe meisjes van mijn leeftijd hun leven doorbrengen. Ik denk dan soms ook wel: ik altijd met die viool. Maar aan de andere kant heb ik nu eenmaal dft ge luk om mijn werk als 'n hobby te doen Ik ben toch ook niet in staat om die meisjes ander werk te bezorgen. Ik weet alleen wél dat als ik geen violiste was geworden, ik in ieder geval wat anders zou hebben gedaan. Daarom kan ik me ook bijna niet voorstellen dat je niet wilt doorstuderen, doorle ren". „Voor zoveel jongeren - en voor hun ouders trouwens ook - geldt dat het huwelijk het hoogst bereikbare is. Als je eenmaal je vaste partner hebt. ge vonden. dan ben je er. Die mentaliteit, dat gevoel is er nog altijd. Maar ze staan er veel te weinig bij stil hoe hun leven er verder gaat uitzien. En daar gaat het toch in feite om. Datje er iets van probeert, te maken. Wat dat be treft kan ik mij ook nauwelijks in die kassajuffrouw of andere leeftijdgeno ten verplaatsen". Vera Beths geeft toe, dat zij een fijn, Het bekend of beroemd zijn hoort bij het „vak", maar doet Vera Beths be trekkelijk weinig. „Beroemd zijn. dat is iets dat andere mensen voelen of van je vinden. Dat voel je niet zelf. Het zegt me niets Applaus is leuk. Herkend worden op straat - wat mij helemaal niet zo veel overkomt-is aardig. Maar het zijn natuurlijk geen essentiële din gen. Het publiek klapt ook als ik zelf verrekt goed weet dat ik m'n avond helemaal niet had. Maar dat applaus onthoud ik niet, wél dat het. me niet goed afging. Ja, ik ben erg kritisch voor mijzelf. Op anderen alleen als er naar mijn mening wordt gevraagd. En dat. gebeurt niet veel. dus zeg ik 't. niet dikwijls. Gereserveerd ben ik niet, dacht ik. Zeker niet ten opzichte van mijn beperkte aantal werkelijke vrienden. Tegen de anderen ben ik op pervlakkig. maar ze zijn dan ook mijn vrienden niet". DWANG Gedwongen is ze nooit om violiste te worden of - in het algemeen - een leven als musicus op te bouwen. Aan het einde van de middelbare school (mms) vroeg haar vader (Gijs Beths, onder meer concertmeester van de Neder landse opera) haar of ze er goed over wilde nadenken wat ze zou gaan doen. „Wil je geloven dat ik er een beetje ge pikeerd over was. Zou 'ie me niet goed genoeg vinden, dacht ik bij mezelf. Maar hij bedoelde natuurlijk dat ik me goed moest realiseren hoe hard het muziekvak is. hoeveel concurrentie er is. Ik ben nooit opgevoed om „won derkind" of genie te zijn. Ik stond er ook nooit bij stal dat ik 1 ater misschien soliste zou worden, helemaal niet. Pas later komt die verbazing: ik bleek toch goed te kunnen spelen, ik had succes Die ontdekking komt niet plotseling: het is een groeiproces. Je studeert heel hard en met andere dingen ben je ei genlijk niet bezig". „Nee, van dwang is er echt nooit sprake geweest- Natuurlijk, ik speelde met mijn vader. En ik voelde me schuldig als ik niet studeerde Maar 't werd toch min of meer aan mijn eigen verantwoordelijkheid overgelaten Ik werd niet, naar mijn studeerkamer ge slagen". freelance Achteraf gelooft Vera Bets dat ze geen ander instrument dan viool had willen spelen ..Ik had misschien wel willen zingen. Of pianospelen, maar m'n handen zijn te klein. Wat het aantrek kelijke van vioolmuziek is? Nou. de toon. de klank, ik heb er een genoegen in om verschillende tonen aan zo'n in strument te ontlokken. Bovendien is er voor viool een ontzettend mooi re pertoire. Ja. inderdaad, ik speel alleen als soliste. Ik ben volkomen free-lance. Ik doe er geen ander werk naast, geen lesgeven, geen orkestbaan. Ik ben waarschijnlijk de enige in Nederland die op deze manier aan de kost komt. Jazeker, ik zou wel eens een Brahms- symfonie willen meespelen, fijn in een grote groep violisten, ergens achter aan. In haar studietijd is Vera Beths beïn vloed geweest door haar vader. Her man Krebbers. Fritz Kreisler. Franco GuUi en Ivan Galamian. Sinds een jaar of tien vormt ze samen met. Krebbers, Theo Olof. Emmy Verhey en Chris- tiaan Bohr de 'crème de la crème' van het vaderlandse violistendom „Ach. de top. Jq kunt in muziek zo moeilijk over „top" spreken Het is maar net van welke muzikaliteit, je houdt, van welke persoonlijkheid. Ik hoop alleen ëen ding: dat ik een vrij groot stijlbewustzijn heb. Het is waar datje tot in een zeker stadium anderen navolgt, door die anderen beïnvloed wordt. Maar dan komt de periode, al thans dat is wél de bedoeling, dat je dat loslaat Dan ga je zelf verder. Ik heb nu wel het gevoel dat ik vertel uit een verre jeugd". energie Het is moeilijk om je energie als veel gevraagd viool-soliste te verdelen. „Ik zou best eens wat werk willen doen voor een organisatie als Amnesty In ternational. Maar ik kan dat niet. om dat het me teveel bezighoudt. Ik ga daarom ook niet naar vergaderingen var. politieke partijen, om maar iets te noemen. Ik onderteken wél eens iets. een manifest of zo. of ik speel op be paalde bijeenkomsten. Dat wel. Maar verder word ik toch te veel in beslag genomen door de muziek" PETER HUYSMAN „ActereD max nooit leiden tot ver dacht veel op iemand lijken. Een to neelstuk moet niet loieer over let» gaan. maar om iets. Ik uil graac dat uit mijn acteren blijkt dat ik lean luisteren naar andere mensen, zodat ik antwoord kan geven in bepaalde situaties. Het Is een kwestie van kle ien. selecteren. Je moet veel meer dingen weglaten, dan doeD. Je moet solidair zijn met je medemens, grote interesse hebben voor gebeurtenis sen om je been. Pas dan kun je wat betekenen voor de anderen, ook op het toneel Populariteit zegt mij niets. Dat leidt slechts lot animali- tcit en onherroepelijk verder tot anonimiteit". Leo Beyers <42i vindt dat juist by acteren altijd bet gevaar aanwezig it datje geïsoleerd raakten alleen maar met jezelf (éUtalri bezig bent Daar moet je verschrikkelijk voor oppas sen „Naar Mozart zitten luisteren, in het besef dat de anderen er geen bal van begrijpen, dat is alleen jezelf een plezier doen. Daar heeft niemand iets aan. Het blokkeert alleen maar de mogelijkheid om met die anderen te communiceren. Dat is dus zonde van je tijd" Het gevaar alleen met toneelspelen bezig te zijn, heeft, de in het Belgische Deurne geboren acteur de laatste tien jaar aan den lijve ondervonden. Proloog. Theater, het Amsterdams Toneel, de Nieuwe Komedie waar van hij directeur was), free lance- rollen15 maanden aannemer Kui pers in ..Klaverweide", de recidivist in „Waaldrecht". dc homofiele leraar in ..later zal je me dankbaar zijn" tzelfde serie). Dc Kruik in Merijntje Gijzen. een rol in „Boerin in Frank rijk" en dc dirigent Cuperus in „De koperen tuin". Sinds hij tien jaar ge leden uit het Vlaamse land naar Eindhoven kwam, heeft hij - met on derbreking van enkele jaren ziekte - keihard gewerkt. Zo hard. dal hij die hele periade niet aan vakantie is toe gekomen. Op dJt moment speelt hij In het to neelstuk „Thuis" van Hugo Claus. Een stuk, zegt hij, dat zijn leven blij vend beeft beïnvloed. Voorstellingen waren er al in Kortrijk, Gent. Ant werpen en Utrecht. Het zal verder nog te zien zijn in Den Bosch, Gro ningen, Assen, Slttard, Venlo, Bergen op Zoom en Amsterdam. Omdat hij liever vanuit een centraal punt in het land „opereert", woont hij in plaats van in Den Haag op het ogenblik in een flatje in de hoofdstad. Niet daar, maar in een café op de hoek van de Prinsegracht en de Leidsestraat spreken we met hem. Een wat bleke, soms onzekere man die afwisselend moeilijk en dan weer met Vlaamse radheid zijn gedachten formuleert, af en toe in bulderend ge lach uitbarst, heel zacht praat, alleen maar frisdranken bestelt, enerzijds vreest dat hij door sommigen als „pocher" beoordeeld wordt, ander zijds zeer fel te kennen geeft wat hij van de (toneelwereld vindt. Over de „anderenzijn naasten, geeft, hij geen oordeel. „Als je wat over ze wil weten, moet je ze het zelf maar vra gen". zegt hij zonder enige bitsheid, als een vanzelfsprekendheid- zorgvuldig Maar Uc r.p~! to. natuurlijk niet besefte Het viel me bijvoorbeeld op hoe slecht de mensen - jazeker, ook in België - zirh konden uiten Als E-mid wan' dat ben Ik ook nog even geweest, leerde ik op ijzer te slaan, zoals het. ijzer dat wil Dat heeft mede mijn huidige opvatting over hel toneel bepaald Dat wc moe. ten luisteren naar hei anders-zijn van de ander en hem geen etiket moeten willen opplakken Daarom ben Ik ook by de Nieuwe Komedie weggegaan daar waren andere behoeften dan ik kon Invullen Daar werd naar mijn mening bovendien te veel gepraat daar was te weinig produktlvllelt En daar was het dogmatisme, het etiket- ten opplakken, te groot" Leo Beyer;. Is in die :.lagerspenodc ook niet In zelfmedelijden verzonken ,.Oh nee. dan war, Ik verlamd ge weest. dan had lk die stap naar het toneel nooit kunnen zetten" In 1956 zette hij die stap: hij meldde zich aan by de toneelschool. Hij kreeg een studiebeurs Met, het uitbenen was het definitief gedaan Thuis" >1 In een ïaar het werking verrast Hij zegt.: „Ik ben er eigenlijk nu pas mee bezig om eens een vakantie te nemen. Ik kwam er niet aan toe. Nu schijn ik pas op een leeftijd gekomen te zijn. dat ik iets beter voor me zelf kan zorgen, iets zorgvuldiger m'n le ven weet in te richten. Want als je geen ambtenaar bent. geen vaste baan hebt zoals ik. dan moet je die dingen zoals vakantie zelf organise ren. Je springt, op een gegeven mo ment iets sensibeler met je tijd om. Je realiseert je dat het geen zin heeft om alle boeken te willen lezen die uitkomen. Ik heb altijd een soort neurose gehad, waardoor het toneel werk. het op de hoogte blijven van de gebeurtenissen om je heen. als een rode lap op een stier op mij afvloog. Maar ik ben nu eindelijk tot de con clusie gekomen dat ik wat minder wiia te keer hoef te gaan. dat ik toen niet zó dom ben als ik aanvankelijk wel dacht". „Het komt wel eens voor", zegt bij. „dat mensen te dom zijn om te stu deren". Hij glimlacht. ..Ik zat op een kostschool in Aalst. Het gymnasium zat er voor mij niet in. Maar op die school hield ik het niet uit. Ik wilde een vak leren. Ze hadden een slager nodig. Dat heb ik tot mijn 23e ge daan: het was een noodzaak, want ik moest geld verdienen. Ik was 'n beetje vreemde slager, want in m'n vrije tijd ging ik met kunstenaars om en als m'n vrienden in het die renpark dieren gingen tekenen, zat ik ergens op een bank gedichten te lezen". ..Ik had. vond ik. een hele grote achterstand in te halen. Ik had veel dingen niet gelezen, ik moest leren ordenen. Ik heb vrienden gevraagd welke tien boeken ik moest lezen om bepaalde zaken die me dwars zaten, te weten te komen. Het was geen rot- tijd. die slagersperiode. Maar uitbe nen van koeien en varkens is ook niet alles. Ik kan me herinneren dat ik als slagersjongen een bakstenen trap stond te schrobben. En dat ik plotse ling moest janken. Hoe kom ik hier uit, vroeg ik me af Want ik was met Nu, bijna 20 jaar later, in een Am sterdams cafe, met dc grote door braak als „de recidivist" in een van dc Waaldrecht-afleveringen al weer een flinke tijd achter dc rug. barst bij uil in een dreunende lachsalvo. „Ik snap het allemaal niet! Ik moet toch blij zijn met dit leven, ik hen erdoor verrast. Ja, ik heb geluk ge- bad. En je, vraagt je af: waarom heeft een ander dal ook niet?" Gelukkig dat hy geslaagd is als to neelspeler, dat hij het, zoals dat, heet gemaakt heeft, dat hij na jarenlang keihard werken de beroemdheid is waar men op straat naar omkijkt., dat soort „gelukkig" bedoelt Leo Beyers overigens niet. „Ik geloof niet. dat je de waarde van een mens aan zijn prestaties kunt afmeten. Nee. ikzelf probeer er op te letten dat ik de grootst mogelijke solidariteit met dc anderen - noem het de levenden, dc minderen - aan de dag leg Prestatie is niet te meten, vind ik. wél solidari teit. Ik vind dat een zinnige vervan ging van naastenliefde. De hemel, daar ben ik nooit geweest, dat inte resseert me ook geen flikker Je ont worstelen aan je katholieke opvoe ding. dat is niet niks Dat was een soort gehoorzaamheid, die dicht bij doofheid ligt. Wél religie en geen poli tiek bewustzijn, is onzinnig. Dat is öcel-ontwikkebnc. vergelijkbaar met. het denken te vinden van erotiek ln een sexboetiek. ..Die solidariteit, het leggen van goede relaties met. anderen, dat maakt mij gelukkig Maar solidariteit is geen statisch begrip. Integendeel. Het is zo dynamisch dat je je verant- woordelijkheid dagelijks aan de ac tualiteit om je heen moet aanpassen. Het vergt van je dat je je informeert, dat je de gebeurtenissen interpre teert Dit tijdsbewustzijn, dat Is mijn kompas". Dat solidair zijn mei de minderen, met diegenen die minder geluk heb ben gehad, kan hij beter „kwijt" in een tv-serie als „Klaverweide" dan in Vestdijks „De koperen tuin", waarin Cupcrus Carmen staat te di rigeren. „Ik ben er heilig van over tuigd dat de betrokkenheid van het publiek met aannemer Kuipers veel leven van Kuipersi t. de buiten we- reld 'het leven van Kuipers als wet- houder en loco-burgemeester! is S'<ed uit de verf gekomen Het kan misschien nog beter Dat gaan we preiberen met de volgende afleverin gen Er is sprake van een enorm hechte samenwerking tussen Herman Fortuin. Kees Hollierhoek. F-lmert Kruidhof en Niek v d Boezem Vooral voor Fortuin heb ik grote bewonder ing Hij heeft toch maar Nederland» drama uit de grond gestampt'' Leo Beyers' overgang naar Neder land Is geleidelijk gegaan ,,Ik heb een bijzondere waardering voor dit volk Ja. ze zijn wel anders dan Vla mingen Nederlanders, een a-cultureel volk"» Dat zou ik niet zeg gen Alleen, het cultureel gevoel is niet, ontwikkeld Nederlanders heb ben altijd gevochten tegen de zee. ze zijn er aan gewend om allee heel orde lijk te organiseren Kijk naar Mond riaan En kijk naar het feit. dat. zo n klein land 5 multi nationals binnen zijn grenzen beeft. Dat betekent toch dat Hollander: geen zaagsel in het hoofd hebben Maar lk geef toe waar zijn die vijf dramaturgen"' De consumptie-neiging is hier beter ontwikkeld dan de creativiteit De verhouding zou iets moeten worden verlegd Maar ik voel me hier wel heel erg thuis en op mijn gemak" luxe Veel te klagen heeft. Beyers niet. „Het werk dat lk doe - lk ga volgend Jaar ook enkele stukken regisseren - Is voor mij een luxe. Of Ik aow krijg als lk 65 ben, weet Ik niet, Ik ben nog altijd Belg Maar daar sta ik niet btj stil. Populariteit Is verdacht, heb ik gezegd. Maar. vraag je je misschien af. waarom wel een Interview tn de krant? Dat zal 'le dan toch wel prach tig vinden. Maar dat is niet waar. dat interesseert me niet zo veel. Dat pra ten met jou en je collega's daarente gen. dat Interesseert me weL Dat be schouw ik óók als een luxe Het is voor mij een soort van therapie om aJJes voor mezelf nog eens op een rijtje te zetten Om uiteen te zetten hoe Ik erover denk. jezelf terug te vinden" „Ik mis dat wel in perskrlMeken Goed of slecht, daar Ug ik niet, wak ker van Of Uc op de kJokkeluider van de Notre Dame lijk. dat vind lk ook niet belangrijk Maar wat ik wél be treur. is dat zoveel recensenten ervan uitgaan dat wy acteurs niet naden ken Kijk. dat falen of lukken van een toneelstuk, dat is het niet. men moet proberen naar de oorzaak terug te gaan Dan wil Ik best bij m'n lurven worden gepakt Als ik er maar wat aan heb Er moet met een mes door heen gesneden worden. Niet om te pijnigen, om te hélen Waarom lukt het ene stuk wel, en het andere niet. Dat heeft niets te makfcn met de ui terlijke verschijningsvorm van een of andere acteur Dat heeft volgens mij met veel belangrijker dingen als het niet kunnen doorbreken van mid- delmatlgheldsgrenzen van doem Schaamte, gêne. IJdelheid Door die grenzen moeten we heen Onder die grenzen worden wij mensen klein. Het leven begint pas daar waar die grenzen van beperktheid en kleinheid wegvallen Daar zal lk altijd naar streven Om die vrijheid gaat het tenslotte" PETER HUYSMAN

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1975 | | pagina 25