Teach In, de afgang en de kater na'dingedong' 111 1 LUBOMIR KAVALEK, DE SCHAAKARTIEST 'AVOIDANCE PLAY' br;c)gen i 1 i X i 1 i 1 m a 1 i H j S3 HET NATIONALE DAMFESTIJN -Pi m: 7ATERDAG 11 OKTOBE^1975^ PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 23 ENSCHEDE - John Gaasbeek u«t. terugkijkend op een half jaar schrikt er zelf van als hij in een Teach In na die glorieuze overwin- eerste reactie een onverwacht sober ?'n£ °P dat Eurovisie Songfestival geluid laat horen. „Het is ons eigen- in Stockholm. Getty kan deze con- lijk wat tegengevallen", flapt hij er- statering alleen maar bevestigen, er aan toevoegend: ..We moeten nuch ter en eerlijk blijven. De feiten zijn nou eenmaal niet anders". Sommige feiten liegen er inder daad niet om. Begin april zagen miljoenen tv-kijkers de wervelende en vooral spontane ..act" van die zes mensen uit Twente. Teach In wist waar de klepel hing. publiek en jury hoorden de klok luiden en Dinge- dong won. Halleluja. De weg naar het grote internationale succes hoef de vanaf dat moment niet eens meer met goede voornemens te wor den geplaveid- De loper was al uitge legd. Het zou immers toch een non stop-rit worden? Dat was een half jaar geleden. Afgelopen zondag stonden 61 hoofd zakelijk jonge bezoekers zich te ver gapen aan dat zelfde fenomeen Te ach In. dat met een haast frustre rende spontaniteit maakte wat ervan te maken viel op een leeg voetbal veld in Bathmen, een alleraardigst forensdorpje onder de rook van De venter. Het publiek bleef weg. Oor zaak: onbekend. Reden voor Getty om te zeggen: „In welk straatje we nu zitten, weet ik ook niet meer. Maar het is iri elk geval een straatje met veel hobbels en kuilen". Tegenover de tegenvallers staan de meevallers. „Want", zo memo reert John, „optreden voor 15.000 mensen maak je ook niet elke dag mee. En voor zo'n massaal publiek hebben we toch meerdere keren op getreden in Zweden en Turkije. Ei genlijk hebben we in die korte tijd ontzettend veel meegemaakt. Die er varing kan niemand ons afpakken. Waar andere groepen soms jaren over doen en soms nooit bereiken, hebben wij in pakweg anderhalf jaar gedaan. Zoiets kun je toch maar met achteloos weggooien alsof er niets zou zijn gebeurd?" Eerst even een round-up van al die gebeurtenissen. Want wat lever de het Eurovisie Songfestival Teach In op? Veel. Een tournee van drie weken door Zweden en Noorwegen, een tournee van tien dagen door Turkije, een optreden in de arena van Palma de Majorca (een misser overigens, want er kwam slechts 300 man publiek die je niet terugvond in die arena), tv-optredens in Duitsland (driemaal), Spanje (eenmaal). Enge land (tweemaal). Frankrijk (drie maal), België en Nederland (talloze keren) reeksen van succesvolle op tredens, interviews bij de vleet, de eerste roddels (want uiteraard moe ten John en Getty zo hoog nodig hun verloving verbreken), enkele STER-filmpjes. een niet te verwaar lozen platenomzet. inclusief goud en platina, een onverwacht succes in hel doorgaans moeilijke Frankrijk iDingedong op de eerste plaats, het geen overigens ook gebeurde in De nemarken. Zwitserland. Turkije. Noorwegen en Zweden i en de niet weg te cijferen teleurstelling dat het winnende liedje in eigen, land niet verder kwam dan een derde plaats (net goed voor een gouden har- poentjei en dat de landen die zo belangrijk zijn voor een internatio nale carrière 'Duitsland en Enge land) Teach In in de steek lie ten. Investeringen Er zijn nog meer feiten. Er moest worden geïnvesteerd: f 110.000 in een nieuwe installatie (PA-systemi. plus bus (John: ..Je moet tenslotte de internationale concurrentie het hoofd kunnen bieden, ook in tech nisch opzicht") en f30 000 in nieuwe kleding (Getty: ..Men denkt aan zul ke dingen nooit Zoiets gaat altijd vanzelf, krijg je te horen. Maar je moet wel telkens wat nieuws aan trekken en dat kost kapitalen"). Wie intussen nog mocht denken dat de leden van Teach In op gelijke finan ciële voet leven met Johan Cruijff slaat de plank mooi mis Er kwamen ook spanningen. Uiter aard. want zoiets is onvermijdelijk als je van hot naar her moet ren nen Zo kreeg Getty kort voor de tournee naar Zweden een alknapper tijdens de opnamen voor de nieuwe elpee. „De druk werd me ineens te groot", zegt ze. „Voordat we naar Zweden gingen, moesten die opna men nog worden ingezongen. En dat kon ik plotseling niet meer opbren gen. Och, het was een kleine inzin king. Iedereen zegt nu dat ik m'n stem kwijt was. Onzin! Door de spanning had ik gewoon geen kracht meer in m'n strot op dat moment. Tijdens het eerste concert in Zwe den ging alles weer prima". Het was evenwel een teken aan de wand. De concerten, tournees entv- optredens drukten op de tijd voor de opnamen voor de nieuwe elpee. De weinige tijd manifesteerde zich in een groot ongenoegen. Getty. „We hebben ons voorgenomen dat zoiets nooit weer mag gebeuren. We reser- veren nu al data voor volgend jaar als we aan de derde elpee beginnen, nen". De grote vakantie brak voor Teach In na de tournee door Scandina vië aan. John en Getty zochten de rust op het eiland Corfu. Ard Wee- ink slofte zich met zijn vrouw het woestijnzand uit de sloffen om alle pyramides en tempels in Egypte te bezichtigen, drummer Ruud Nijhuis vergezelde zijn vrouw op een avon tuurlijke reis naar Brazilië, gitarist Chris de Wolde maakte mc-t z'n gezin gebruik van een aanbieding voor een vakantiehuisje in eigen land en organist Koos Versteeg was te laat voor de prikken, waardoor zijn safari-reis naar Kenia niet door ging. Hij bleef thuis om te compone ren en te arrangeren. En nu? De nieuwe single Goodbye Love (ook een compositie van Koos) is uit en wordt overal uitste kend ontvangen. De elpee volgt vol gende maand. Het is weer tijd voor radio en tv. maar ook voor repeti ties thuis. Tenslotte moet het reper toire hoognodig worden aangepast en vernieuwd. Er is zelfs voor het eerst even tijd om 's avonds uit te nisten. Ook om na te denken. Over de enorme tegenstellingen, die eigen lijk niemand had verwacht, Roes Getty: ..Zo'n songfestival is na tuurlijk het absolute hoogtepunt. Dan volgt de roes en vervolgens moet er keihard worden gewerkt. Soms heb je het dan wel eens moeilijk. Zo gebeurde het ons dat we in grote limousines door Londen werden gereden en dat we de vol gende dag in een dancing een oud contract moesten afwerken. En dan niet voor een groot publiek. Die zaalhouders denken met de win naars van het songfestival een goud mijn in huis te hebben. Belachelijk hoge entreeprijzen vragen ze dan. en dat terwijl wij nog voor de oude prijs werkten. Maar dat kan toch niet? Daarmee schrik je het publiek toch af. Geen wonder dat je je zo'n moment afvraagt: wat doe je hier eigenlijk?". John: „Bovendien is gebleken dat het publiek in een dancing niet al leen uit nieuwsgierigheid komt om ons te zien en om onze hitsingles te horen. nee. de mensen willen daar naast ook nog weer eens bediend worden met het bekende top-40- werk. Ook frustrerend voor ons. Daar sta je weer. Hit na hit. nog even de Who-medley. en ga maar door. Het betere elpee-werk is er in Nederland niet bij. Daarvoor moet je maar naar het buitenland. Ach. als je dan in je agenda kijkt, en je ziet dat er weer een tv-optreden in Parijs op het programma staat, dan kun je het nog wel een tijdje vol houden. Want dat hebben we er toch ook maar mooi aan overgehou den". Ook Zweden werd voor Teach In een ervaring vol tegenstellingen John: „We hebben doorgaans voor uitzinnige menigtes van duizenden mensen gespeeld Dan weet je niet wat ie overkomt. Maar het is ons ook gebeurd, dat we op een regen achtige dag in een volkspark optra den voor zo'n 50 man. En allemaal stomdronken. Leuk hoor, als Je „In the summemight" speelt, terwijl een agent meisjes en jongens van het podium knuppelt". Getty: „Dat zijn nou dc dingen waar je niet omheen kunt. Dat is de realiteit. En dan krijg je zomaar ineens weer een uitnodiging om Ne derland volgend jaar tc vertegen woordigen op het Unicef-gala in Zwitserland. Dat betekent toch, dat ze je niet zijn vergeten". Dan komt het hete hangijzer ter sprake. Het grootste ongenoegen. De enige echte teleurstelling die geïn casseerd moest worden: de teleur stellende platenverkoop in Neder land. Duitsland en Engeland, on danks het feit Dingedong meer dan 100.000 keer over de internationale toonbank is gegaan. Vee) voor Ne derlandse maatstaven- Maar te wei nig voor Duitse en Engelse begrip pen. John: „Wat me ontzettend dwars zit. is dat Du-.srdorg .r. Ne derland niet op de eiste au is gekomen Uitgm-kenc! ,r. Frankrijk waar bijna geen enkele art.est een poot aan de grond krijgt. lukt zoiets wel. Begrijp dat nou maar eens. Echt. dat zit ons allemaal erg hoog. Dat we nog nooit een nummer eén-hit in ons eigen land hehb'-n gehad". En juist daarom is voor niij bewezen, dat je na zo'n songfestival- zege te veel verwacht. Dat is het vervelende van de zaak". TOP TIEN TOP TIEN TOP TIEN Hier volgt denationalehitparade van deze week met achtereen vol in de cijferkolommen: stand deze week, stand vorige week. 1(1) Guus 2 41 Tribute to buddy Holly 3 7i Rhinestone cowboy 4 i 21 Kiss me kiss your baby 5 i 81 Stan the gunman 6 i 31 Sailing 7 i 5) Get down tonight 8 '14) Perdoname 9 (21) LTlucy 10 6) Movie Star Alexander Curly Mike Berry Glenn Campbell Brotherhood of Man Hank the knife - The je Rod Stewart Kc en Sunshine band Demis Roussos Mud Harpo schaken/corjansen t. schipperheijn De Amerikaanse grootmeester Kavalek is een speler met een originele stijl. Hij voelt zich het beste thuis in vlijmscherpe va rianten. Kavalek houdt van het avontuur. Schaken zoals hij doet, kost natuurlijk erg veel energie en brengt grote risico's met zich mee. Zelf zegt hij in SCHAAK BULLETIN: „Soms vraag ik me af of het verstandig is om interes sant schaak te spelen, want dat kan ook het maken van blunders inhouden. Met een benadering in de trant van 'jezelf handhaven' hebben sommige spelers de laat ste tijd meer succes. Maar is het resultaat het enige waar het in het schaak om gaat? Voor Kavalek is schaken dus dui delijk een artistieke bezigheid. En niet alleen liet schaken zelf. Ilij kan namelijk prachtig over scha ken schrijven. Zijn partijbespre kingen; men kan nauwelijks van analyses spreken, al staan er ook genoeg varianten in, zijn grandi oos. Kavalek is een enorm sterk schaker, maar als schaakschrijver ls hij de absolute topklasse. Lees Kavalek en geniet meer van het schaken! Deze week nog eens een partij uit net IBM-toemooi. Het is het grote spektakelstuk Hübner-Kavalek. Een partij, die Kavalek onsterfe lijkheid had kunnen bezorgen. Bij de analyses heb ik natuurlijk ij verig gespiekt uit SCHAAKBUL LETIN, waarin Kavalek de partij op ongeëvenaarde wijze onder de loep neemt. Wit: Robert Hübner Zwart: Lu- bomir Kavalek. Koningsindische verdediging. 1.C4 Pf3 2. Pc3 g6 3. e4 d6 4. d4 Lg7 5. f3... De Samisch-variant, nog al tijd populair. 5... 0-0 6.Le3 b6 7.Ld3 a6 Meteen 7... c5 is fout wegens 8.e5! en wit wint de kwaliteit (Le4). Zwart kiest schijnbaar een erg passieve verdediging. Spoedig blijkt het met die passiviteit nogal mee te vallen. De zwarte stelling is namelijk erg solide en als wit de zaak probeert te forceren, wat in de partij ook gebeurt, komen de zwarte stukken razendsnel tot tegenactie. 8.e5 Gebruikelijker is 8.Pge2. Hübner is echter een speler, die niet bang is voor experimenten. 8... Pe8 9.Le4 Ta7 10.f4 c5! Een pionoffer, waar de niet zo sterke schaker erg tegenaan zit te kijken, maar wat een grootmees ter praktisch zonder nadenken speelt. Zwart moet de stelling openen voor hij helemaal wordt ingesnoerd. Il.dc5:„„ Hübner neemt het pionoüer aan. Kavalek vertelt, dat hij zelf de voorkeur aan ll.Pf3 zou hebben gegeven. Het valt evenwel aan te nemen, dat Hübner de 14e zet van zwart heeft overzien en dat is wer kelijk geen schande. 11... bc5: 12.LC.5' Td7 13. Db3 Hiermee lijkt wit in het voordeel te komen. 13... dc5: 14.Db8:„. De zwarte stelling ziet er niet best uit. Hoewel zwart zijn ontwikke ling voltooid heeft, is op het eerste gezicht niet te zien, hoe hij voor zijn achterstallige pion tegenspel kan krijgen. Zie diagram. 1 t k S- is er niet van ondersteboven maar hij is veel gewend! Voor gewone schakers kwam de zet in elk geval als een donderslag bij heldere he mel. 15.Ld5„ Wit weigert het stukoffer. Kavalek geeft de volgende variant: 15.ed6: Td6: 16.Pge2 Tb6 17 Da7 Tb2: 18. Tdl! (de enige zet: 18.0-0? Lc3: 19.Pc3: Dd4^ en 18.Tcl Lc3r ge volgd door 19... Dd2* verliezen) 18... Da5 19-Tcl Lg4 20.Lf3 Lf3: 21.gf3: Te2r 22.Ke2: Lc3: is de witte stelling een ruïne 15„.e6 Kavalek zet achter deze zet een vraagteken. Hij geeft het specta culaire stukoffer (alweer een) 15... Pc4: aan als winnend. Het zou te ver gaan daar diep op in te gaan. De tekstzet geeft de winst geens zins uit handen en daarom is Ka- valeks zelfkritiek niet helemaal gerechtvaardigd 16.Lc6 Tc7 Nu was 16...PC4: beslist beter. 17.0-0-0!... Zwart had alleen met 17.Tdl re kening gehouden. 17...TC6: 18.Td6: Td6: 19.ed6:.„ Het eindspel na 19... Dd6 20.ed6: Lc3: 21.bc3: Td8 staat duidelijk beter voor zwart 19„.Lc3.20.bc3: Da5? Helaas! Met 20... Df6! had zwart de partij in zijn voordeel kunnen be slissen. Zie: 20... Df6 21.Kb2 (21.Pe2 e5i Df4: 22. Pf3 Dc4: 23.Tdl Ld7 24. Db7 Da4 en zwart wint zonder veel moeite. (Kavalek). Er ontstaan nu halsbrekende ver wikkelingen. 21. Kb2 Ld7 22.Db7 Lc6 Over deze zet dacht Kavalek zeer lang na, terwijl hij eigenlijk al met een wist dat hij hem 'zou doen. Hij had nog dertien minuten over voor de resterende achttien zet ten. 23,Dc6: Tb8^ 24. Kc2 Da2r 25.Kd3 Tb2 26.d7!.„ Het wordt nu buigen of barsten. 26... Dblv 27.Ke3 Delt 28.Kf3 Td2? Leidt tot verlies. Met 28... Dc3;: 29.Kg4 h5' 30.Kh4! g5H! was eeu wig schaak te bereiken. Wit mocht in deze variant niet 30 Kg5 doen wegens de verbluffende zet 30„.Dd4ü met de afschuwelijke dreiging 31.Kg7! 29.Kg4! Kg7 30. Kh3!„. De witte koning heeft nu een vei lig plekje gevonden. Zwart is ver loren. 30... Td3t 31.g3 Ddl Ook 31.Dfl32.Dg2 Df4: 33.De2 Dhö-i" 34.Kg2 Td7: 35.Pf3 helpt niet meer. 32.Dc5: Dh5" 33.Dh5: Zwart gaf het op. Een roemloos einde van een fantastisch ge vecht. Oplossing partijstelling vorige week. Hodgson-Cardon. (Wit: Khl Dh4 Tdl Tfl Pe4 Pg5 Le3 pionnen a2 b2 c2 dó f5 h3. Zwart: Kh8 Da7 Td8 Tf8 Lg7 Pe8 Ph6 pionnen a6 b5 c4 e7 e5 f7 h7) l.f6! ef6: 24.Ph7: Kh7: 25.Lh6: Lh6: 26.Pf6r Pf6: 27.Tf6: opgegeven. Ditmaal een keuze van twee par tijen uit de hoogste regionen van ons nationaal damfestijn - de ereklasse - en de daarop vol gende categorie - de Nationale hoofdklasse. Eerst zien we Reeuws kampioen Peter Schunse- iaar, die dit jaar voor het Rotter damse Constant uitkomt, aan het c!k fen ^ereldkampioen Ton Sybrands. Niet de winst van Sv- brands is opmerkelijk, maar toch wel de snelle wijze, waarop deze «kwam-De Part'i duurde &J28 MUen- «aarvoor Sy- U2r bedenktijd nodig uur n„gen unse,aar bijna 2 uur De ontmoeting Van Harten- ?°™,s vo°ral interessant door de HKT Wijze' waar°P Van "Se„Ve Partij door een negen diepe combinatie besliste. veïiik hpr.Uien' waarin respectie- I e"3k hel accent ligt op de posi tionele en combinatieve weg naar de winst. Wit: T. Sybrands - RDG - Den Haag. Zwart: P. Schunselaar - Constant R'dam. Gespeeld aan het vierde bord op 20 september 1975 te Rotterdam. 1 32-28 19-23; 28x19 14x23; 3 37-32 10-14; 4 41-37 14-19; 5 46-41 5-10; 6 35-30 20-25; 7 33-29 17-22; 8 40-35 12-17; 9 31-27 22x31; 10 36x27 7-12; 11 45-40 1-7; 12 38-33 15-20; 13 30-24 19x30; 14 35x15 25-30: 15 34x25 23x45; 16 43-38 18-22; 17 27x18 13x22; 18 32- 28 16-21. 19 39-34 i0-14; 20 34-29 21-26; 21 38-32 14-19; 22 29-23 19- 24; 23 41-36 9-14; 24 37-31 26x37; 25 42x31 3-9; 26 44-39 11-16: 27 31-27 22x31; 28 36x27 17-22; 29 27x18 12-17; 30 39-34 8-13; 31 34-29 13x22; 32 29x20. Een zeer belangrijk moment, want 14-19 heeft nogal wat consequen ties. Immers: op 29-23 kan 9-14 niet wegens eenvoudig 25-20 enz.. 0 s o a o 9 O- 1. a m m 'j j terwijl op 19-24 schijfwinst dreigt door 25-20 en op 24-30 dan 20-14 en 15x35. Dat zwart nochtans tot 14- 19 besloot moet dan ook een die pere achtergrond hebben en dat is wellicht de volgende spelgang: 29-23 19-24; 25-20 11-16; 20x29 26- 31: 37x26 17-21. 28x17 4-10: 15x13 8x46: 26x17 3x21; 33-28 46x34: 44- 39 34x43; 48x39. Er is nog een an dere variant mogelijk door het slaan van 26x17 in plaats van 28x17. Maar in elk geval is het zo. dat dergelijke diepe varianten veel bedenktijd vereen. Svbrands nam het zekere voor het onzekere en liet 25-20 achterwege om met 41-36 een variant in te leiden, die vrij snel tot schijfwinst voerde. Wit: P. van Harten - Zwartsluis. Zwart: J. M. Bom - Ons Genoegen, Utrecht. 1 33-29 17-21; 2 39-33 21- 26: 3 44-39 11-17; 4 50-44 7-11: 5 32-28 20-25: 6 29-24 19x30; 7 35x24 17-22: 8 28x17 11x22; 9 34-29 1-7; 10 38-32 7-11; 11 32-27 12-17; 12 42-38 14-20; 13 47-42 10-14; 14 40-34 2-7: 15 24-19 14x23. 16 27-21 16x27; 17 33-28 22x24; 18 31x22 17x28. 19 34-29 24x33: 20 38x29 23x34. 21 39x30 25x34: 22 37-31 26x37: 23 41x1 11-17; 29 1x40 13-38. 25 40x26 8-12; 26 26x8 3x12. Stand na 14 2-7 PROBLEEM VAN DE WEEK Soms kan het belangrijk zijn dat men een slag maal:: ;or der dal de tegenpartij aan slag komt. In de Eng'.!:- iitt-ra- tuur heet dat 'avoidance play', een moeilijk te vertalen kreet, maar de bedoeling kan duidelijk •••.orden aan de hand van een paar voorbeelden. In het volgende .spel bijv. stond de leider voor het pro bleem negen slagen te maken voordat de tegenpartij ei vijf had vergaard. (Oost gever, allen kwetsbaar Sch. V B 10 6 Hart. V 8 7 Ruit. 10 8 KL A 10 9 5 Sch. H 7 Hart. B 10 9 2 Ruit. A H 7 5 3 2 Oplossing damprobleem: 31-27 21x32; 39-34 30x37, 24-20 14x25: 35-30 25x34; 44-39 34x43. 49xS 4x13; 41x5 13-19; 5x11 6x17; 36-31 17-22; 31-27 22x31; 46-41. dammen/1, anderson sen. A 5 Hart. A 5 4 Ruit 6 4 KI. H V B 6 4 ton op- Sch. 9 8 4 3 2 Hart. H 6 3 Ruit V B 9 KI. 3 2 Noord startte met Sen V, waarna West de balans -: maken. Er waren vijf directe winners. Door een ruiten: ;&g al te geven zou hij drie slagen meer in die kleur kunnen ma ken. maar ondertussen zou de laatste schoppendekking worden weggespeeld, waarna er geen tijd meer zou zijn een klaverenslag te ontwikkelen. De enige goede speelwijze is eerst eer. kleine klaveren naar de tafel te spelen. Neemt Noord, dar zijn er v:jf sl3ger ;r c.e kleur, neemt Noord niet dan wordt na het maken van een hoge klaveren onmiddellijk overgeschakeld op r..." De negende slag is verkregen, zonder dat de leider van slag al is gegaan. Een ander voorbeeld (West gever, niemand kwetsbaar i Sch. 8 6 5 4 3 Hart. 9 6 Ruit. B 9 8 KI. V 10 3 5ch. A V Hart. B 5 2 Ruit. 7 6 3 XI. A H B 9 Hart. H V 4 Ruit. AH 5 4 KI. 8 6 5 Harry de Waard Oplossing elders op deze pagina Sch. H B 10 9 2 Hart. A 10 8 7 Ruit. V 10 KL 7 4 Het bieden: West 1 KL. Noord pas. Oost 1 Ka. Zuid 1 Sch. West 2 SA, Oost 3 SA. Noord kwam uit met Sch 8 en opnieuw us er he: probleem hoe tot negen slagen te komen. Er zijn zes directe winners en de klaverenkleur kan de resterende slagen opleveren, maar alles draait daarbij om de plaats van K'. V. Het verve lende evenwel is dat als West snijdt en tot de ontdekking komt dat KI V mis zit. het te laat is om nog eer. slag in harten te ontwikkelen. Na lezing van het vorengaar.de zal de op.cssir.g c „:cek zijn. Aangezien Zuid in het gegeven b:edverloop waar schijnlijk in het bezit zal zijn van Ha A. moe: West eer./ met ruiten naar tafel aaan en vervolgens een. k: harter. spelen. Neemt Zuid Ha. A dan zijn er drie harter. sla gen. Neemt Zuid niet dan steekt West na het maken var. Ha B met ruiten over naar tafel en neemt nu de sn:t op K i V. De extra slag is opnieuw gemaakt zonder dat de leider van slag is gegaan. wmfi, mmmwm

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1975 | | pagina 41