Teach In,
de afgang en de kater
na'dingedong'
111 1
LUBOMIR KAVALEK, DE SCHAAKARTIEST
'AVOIDANCE PLAY' br;c)gen
i
1
i
X
i 1
i
1
m
a
1
i H
j
S3
HET NATIONALE DAMFESTIJN
-Pi
m:
7ATERDAG 11 OKTOBE^1975^
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
23
ENSCHEDE - John Gaasbeek u«t. terugkijkend op een half jaar
schrikt er zelf van als hij in een Teach In na die glorieuze overwin-
eerste reactie een onverwacht sober ?'n£ °P dat Eurovisie Songfestival
geluid laat horen. „Het is ons eigen- in Stockholm. Getty kan deze con-
lijk wat tegengevallen", flapt hij er- statering alleen maar bevestigen, er
aan toevoegend: ..We moeten nuch
ter en eerlijk blijven. De feiten zijn
nou eenmaal niet anders".
Sommige feiten liegen er inder
daad niet om. Begin april zagen
miljoenen tv-kijkers de wervelende
en vooral spontane ..act" van die zes
mensen uit Twente. Teach In wist
waar de klepel hing. publiek en jury
hoorden de klok luiden en Dinge-
dong won. Halleluja. De weg naar
het grote internationale succes hoef
de vanaf dat moment niet eens
meer met goede voornemens te wor
den geplaveid- De loper was al uitge
legd. Het zou immers toch een non
stop-rit worden?
Dat was een half jaar geleden.
Afgelopen zondag stonden 61 hoofd
zakelijk jonge bezoekers zich te ver
gapen aan dat zelfde fenomeen Te
ach In. dat met een haast frustre
rende spontaniteit maakte wat ervan
te maken viel op een leeg voetbal
veld in Bathmen, een alleraardigst
forensdorpje onder de rook van De
venter. Het publiek bleef weg. Oor
zaak: onbekend. Reden voor Getty
om te zeggen: „In welk straatje we
nu zitten, weet ik ook niet meer.
Maar het is iri elk geval een straatje
met veel hobbels en kuilen".
Tegenover de tegenvallers staan
de meevallers. „Want", zo memo
reert John, „optreden voor 15.000
mensen maak je ook niet elke dag
mee. En voor zo'n massaal publiek
hebben we toch meerdere keren op
getreden in Zweden en Turkije. Ei
genlijk hebben we in die korte tijd
ontzettend veel meegemaakt. Die er
varing kan niemand ons afpakken.
Waar andere groepen soms jaren
over doen en soms nooit bereiken,
hebben wij in pakweg anderhalf
jaar gedaan. Zoiets kun je toch
maar met achteloos weggooien alsof
er niets zou zijn gebeurd?"
Eerst even een round-up van al
die gebeurtenissen. Want wat lever
de het Eurovisie Songfestival Teach
In op? Veel. Een tournee van drie
weken door Zweden en Noorwegen,
een tournee van tien dagen door
Turkije, een optreden in de arena
van Palma de Majorca (een misser
overigens, want er kwam slechts 300
man publiek die je niet terugvond in
die arena), tv-optredens in Duitsland
(driemaal), Spanje (eenmaal). Enge
land (tweemaal). Frankrijk (drie
maal), België en Nederland (talloze
keren) reeksen van succesvolle op
tredens, interviews bij de vleet, de
eerste roddels (want uiteraard moe
ten John en Getty zo hoog nodig
hun verloving verbreken), enkele
STER-filmpjes. een niet te verwaar
lozen platenomzet. inclusief goud en
platina, een onverwacht succes in
hel doorgaans moeilijke Frankrijk
iDingedong op de eerste plaats, het
geen overigens ook gebeurde in De
nemarken. Zwitserland. Turkije.
Noorwegen en Zweden i en de niet
weg te cijferen teleurstelling dat het
winnende liedje in eigen, land niet
verder kwam dan een derde plaats
(net goed voor een gouden har-
poentjei en dat de landen die zo
belangrijk zijn voor een internatio
nale carrière 'Duitsland en Enge
land) Teach In in de steek lie
ten.
Investeringen
Er zijn nog meer feiten. Er moest
worden geïnvesteerd: f 110.000 in
een nieuwe installatie (PA-systemi.
plus bus (John: ..Je moet tenslotte
de internationale concurrentie het
hoofd kunnen bieden, ook in tech
nisch opzicht") en f30 000 in nieuwe
kleding (Getty: ..Men denkt aan zul
ke dingen nooit Zoiets gaat altijd
vanzelf, krijg je te horen. Maar je
moet wel telkens wat nieuws aan
trekken en dat kost kapitalen"). Wie
intussen nog mocht denken dat de
leden van Teach In op gelijke finan
ciële voet leven met Johan Cruijff
slaat de plank mooi mis
Er kwamen ook spanningen. Uiter
aard. want zoiets is onvermijdelijk
als je van hot naar her moet ren
nen Zo kreeg Getty kort voor de
tournee naar Zweden een alknapper
tijdens de opnamen voor de nieuwe
elpee. „De druk werd me ineens te
groot", zegt ze. „Voordat we naar
Zweden gingen, moesten die opna
men nog worden ingezongen. En dat
kon ik plotseling niet meer opbren
gen. Och, het was een kleine inzin
king. Iedereen zegt nu dat ik m'n
stem kwijt was. Onzin! Door de
spanning had ik gewoon geen kracht
meer in m'n strot op dat moment.
Tijdens het eerste concert in Zwe
den ging alles weer prima".
Het was evenwel een teken aan de
wand. De concerten, tournees entv-
optredens drukten op de tijd voor
de opnamen voor de nieuwe elpee.
De weinige tijd manifesteerde zich
in een groot ongenoegen. Getty. „We
hebben ons voorgenomen dat zoiets
nooit weer mag gebeuren. We reser-
veren nu al data voor volgend jaar als
we aan de derde elpee beginnen,
nen".
De grote vakantie brak voor Teach
In na de tournee door Scandina
vië aan. John en Getty zochten de
rust op het eiland Corfu. Ard Wee-
ink slofte zich met zijn vrouw het
woestijnzand uit de sloffen om alle
pyramides en tempels in Egypte te
bezichtigen, drummer Ruud Nijhuis
vergezelde zijn vrouw op een avon
tuurlijke reis naar Brazilië, gitarist
Chris de Wolde maakte mc-t z'n
gezin gebruik van een aanbieding
voor een vakantiehuisje in eigen
land en organist Koos Versteeg was
te laat voor de prikken, waardoor
zijn safari-reis naar Kenia niet door
ging. Hij bleef thuis om te compone
ren en te arrangeren.
En nu? De nieuwe single Goodbye
Love (ook een compositie van
Koos) is uit en wordt overal uitste
kend ontvangen. De elpee volgt vol
gende maand. Het is weer tijd voor
radio en tv. maar ook voor repeti
ties thuis. Tenslotte moet het reper
toire hoognodig worden aangepast
en vernieuwd. Er is zelfs voor het
eerst even tijd om 's avonds uit te
nisten. Ook om na te denken. Over
de enorme tegenstellingen, die eigen
lijk niemand had verwacht,
Roes
Getty: ..Zo'n songfestival is na
tuurlijk het absolute hoogtepunt.
Dan volgt de roes en vervolgens
moet er keihard worden gewerkt.
Soms heb je het dan wel eens
moeilijk. Zo gebeurde het ons dat
we in grote limousines door Londen
werden gereden en dat we de vol
gende dag in een dancing een oud
contract moesten afwerken. En dan
niet voor een groot publiek. Die
zaalhouders denken met de win
naars van het songfestival een goud
mijn in huis te hebben. Belachelijk
hoge entreeprijzen vragen ze dan. en
dat terwijl wij nog voor de oude
prijs werkten. Maar dat kan toch
niet? Daarmee schrik je het publiek
toch af. Geen wonder dat je je zo'n
moment afvraagt: wat doe je hier
eigenlijk?".
John: „Bovendien is gebleken dat
het publiek in een dancing niet al
leen uit nieuwsgierigheid komt om
ons te zien en om onze hitsingles te
horen. nee. de mensen willen daar
naast ook nog weer eens bediend
worden met het bekende top-40-
werk. Ook frustrerend voor ons.
Daar sta je weer. Hit na hit. nog
even de Who-medley. en ga maar
door. Het betere elpee-werk is er in
Nederland niet bij. Daarvoor moet
je maar naar het buitenland. Ach.
als je dan in je agenda kijkt, en je
ziet dat er weer een tv-optreden in
Parijs op het programma staat, dan
kun je het nog wel een tijdje vol
houden. Want dat hebben we er toch
ook maar mooi aan overgehou
den".
Ook Zweden werd voor Teach In
een ervaring vol tegenstellingen
John: „We hebben doorgaans voor
uitzinnige menigtes van duizenden
mensen gespeeld Dan weet je niet
wat ie overkomt. Maar het is ons
ook gebeurd, dat we op een regen
achtige dag in een volkspark optra
den voor zo'n 50 man. En allemaal
stomdronken. Leuk hoor, als Je „In
the summemight" speelt, terwijl een
agent meisjes en jongens van het
podium knuppelt".
Getty: „Dat zijn nou dc dingen
waar je niet omheen kunt. Dat is de
realiteit. En dan krijg je zomaar
ineens weer een uitnodiging om Ne
derland volgend jaar tc vertegen
woordigen op het Unicef-gala in
Zwitserland. Dat betekent toch, dat
ze je niet zijn vergeten".
Dan komt het hete hangijzer ter
sprake. Het grootste ongenoegen. De
enige echte teleurstelling die geïn
casseerd moest worden: de teleur
stellende platenverkoop in Neder
land. Duitsland en Engeland, on
danks het feit Dingedong meer dan
100.000 keer over de internationale
toonbank is gegaan. Vee) voor Ne
derlandse maatstaven- Maar te wei
nig voor Duitse en Engelse begrip
pen. John: „Wat me ontzettend
dwars zit. is dat Du-.srdorg .r. Ne
derland niet op de eiste au is
gekomen Uitgm-kenc! ,r. Frankrijk
waar bijna geen enkele art.est een
poot aan de grond krijgt. lukt zoiets
wel. Begrijp dat nou maar eens.
Echt. dat zit ons allemaal erg
hoog. Dat we nog nooit een nummer
eén-hit in ons eigen land hehb'-n
gehad". En juist daarom is voor niij
bewezen, dat je na zo'n songfestival-
zege te veel verwacht. Dat is het
vervelende van de zaak".
TOP TIEN TOP TIEN TOP TIEN
Hier volgt denationalehitparade van deze week met achtereen vol
in de cijferkolommen: stand deze week, stand vorige week.
1(1) Guus
2 41 Tribute to buddy Holly
3 7i Rhinestone cowboy
4 i 21 Kiss me kiss your baby
5 i 81 Stan the gunman
6 i 31 Sailing
7 i 5) Get down tonight
8 '14) Perdoname
9 (21) LTlucy
10 6) Movie Star
Alexander Curly
Mike Berry
Glenn Campbell
Brotherhood of Man
Hank the knife - The je
Rod Stewart
Kc en Sunshine band
Demis Roussos
Mud
Harpo
schaken/corjansen
t. schipperheijn
De Amerikaanse grootmeester
Kavalek is een speler met een
originele stijl. Hij voelt zich het
beste thuis in vlijmscherpe va
rianten. Kavalek houdt van het
avontuur. Schaken zoals hij doet,
kost natuurlijk erg veel energie
en brengt grote risico's met zich
mee. Zelf zegt hij in SCHAAK
BULLETIN: „Soms vraag ik me
af of het verstandig is om interes
sant schaak te spelen, want dat
kan ook het maken van blunders
inhouden. Met een benadering in
de trant van 'jezelf handhaven'
hebben sommige spelers de laat
ste tijd meer succes. Maar is het
resultaat het enige waar het in
het schaak om gaat?
Voor Kavalek is schaken dus dui
delijk een artistieke bezigheid. En
niet alleen liet schaken zelf. Ilij
kan namelijk prachtig over scha
ken schrijven. Zijn partijbespre
kingen; men kan nauwelijks van
analyses spreken, al staan er ook
genoeg varianten in, zijn grandi
oos. Kavalek is een enorm sterk
schaker, maar als schaakschrijver
ls hij de absolute topklasse. Lees
Kavalek en geniet meer van het
schaken!
Deze week nog eens een partij uit
net IBM-toemooi. Het is het grote
spektakelstuk Hübner-Kavalek.
Een partij, die Kavalek onsterfe
lijkheid had kunnen bezorgen. Bij
de analyses heb ik natuurlijk ij
verig gespiekt uit SCHAAKBUL
LETIN, waarin Kavalek de partij
op ongeëvenaarde wijze onder de
loep neemt.
Wit: Robert Hübner Zwart: Lu-
bomir Kavalek.
Koningsindische verdediging.
1.C4 Pf3 2. Pc3 g6 3. e4 d6 4. d4 Lg7
5. f3... De Samisch-variant, nog al
tijd populair.
5... 0-0 6.Le3 b6 7.Ld3 a6
Meteen 7... c5 is fout wegens 8.e5!
en wit wint de kwaliteit (Le4).
Zwart kiest schijnbaar een erg
passieve verdediging. Spoedig
blijkt het met die passiviteit nogal
mee te vallen. De zwarte stelling is
namelijk erg solide en als wit de
zaak probeert te forceren, wat in
de partij ook gebeurt, komen de
zwarte stukken razendsnel tot
tegenactie.
8.e5
Gebruikelijker is 8.Pge2. Hübner
is echter een speler, die niet bang
is voor experimenten.
8... Pe8 9.Le4 Ta7 10.f4 c5!
Een pionoffer, waar de niet zo
sterke schaker erg tegenaan zit te
kijken, maar wat een grootmees
ter praktisch zonder nadenken
speelt. Zwart moet de stelling
openen voor hij helemaal wordt
ingesnoerd.
Il.dc5:„„
Hübner neemt het pionoüer aan.
Kavalek vertelt, dat hij zelf de
voorkeur aan ll.Pf3 zou hebben
gegeven. Het valt evenwel aan te
nemen, dat Hübner de 14e zet van
zwart heeft overzien en dat is wer
kelijk geen schande.
11... bc5: 12.LC.5' Td7 13. Db3
Hiermee lijkt wit in het voordeel
te komen.
13... dc5: 14.Db8:„.
De zwarte stelling ziet er niet best
uit. Hoewel zwart zijn ontwikke
ling voltooid heeft, is op het eerste
gezicht niet te zien, hoe hij voor
zijn achterstallige pion tegenspel
kan krijgen. Zie diagram.
1
t
k
S-
is er niet van ondersteboven maar
hij is veel gewend! Voor gewone
schakers kwam de zet in elk geval
als een donderslag bij heldere he
mel.
15.Ld5„
Wit weigert het stukoffer. Kavalek
geeft de volgende variant: 15.ed6:
Td6: 16.Pge2 Tb6 17 Da7 Tb2: 18.
Tdl! (de enige zet: 18.0-0? Lc3:
19.Pc3: Dd4^ en 18.Tcl Lc3r ge
volgd door 19... Dd2* verliezen)
18... Da5 19-Tcl Lg4 20.Lf3 Lf3:
21.gf3: Te2r 22.Ke2: Lc3: is de
witte stelling een ruïne 15„.e6
Kavalek zet achter deze zet een
vraagteken. Hij geeft het specta
culaire stukoffer (alweer een) 15...
Pc4: aan als winnend. Het zou te
ver gaan daar diep op in te gaan.
De tekstzet geeft de winst geens
zins uit handen en daarom is Ka-
valeks zelfkritiek niet helemaal
gerechtvaardigd
16.Lc6 Tc7
Nu was 16...PC4: beslist beter.
17.0-0-0!...
Zwart had alleen met 17.Tdl re
kening gehouden.
17...TC6: 18.Td6: Td6: 19.ed6:.„
Het eindspel na 19... Dd6 20.ed6:
Lc3: 21.bc3: Td8 staat duidelijk
beter voor zwart
19„.Lc3.20.bc3: Da5?
Helaas! Met 20... Df6! had zwart de
partij in zijn voordeel kunnen be
slissen. Zie: 20... Df6 21.Kb2
(21.Pe2 e5i Df4: 22. Pf3 Dc4: 23.Tdl
Ld7 24. Db7 Da4 en zwart wint
zonder veel moeite. (Kavalek).
Er ontstaan nu halsbrekende ver
wikkelingen.
21. Kb2 Ld7 22.Db7 Lc6
Over deze zet dacht Kavalek zeer
lang na, terwijl hij eigenlijk al met
een wist dat hij hem 'zou doen.
Hij had nog dertien minuten over
voor de resterende achttien zet
ten.
23,Dc6: Tb8^ 24. Kc2 Da2r 25.Kd3
Tb2 26.d7!.„
Het wordt nu buigen of barsten.
26... Dblv 27.Ke3 Delt 28.Kf3
Td2?
Leidt tot verlies. Met 28... Dc3;:
29.Kg4 h5' 30.Kh4! g5H! was eeu
wig schaak te bereiken. Wit mocht
in deze variant niet 30 Kg5 doen
wegens de verbluffende zet
30„.Dd4ü met de afschuwelijke
dreiging 31.Kg7! 29.Kg4! Kg7 30.
Kh3!„.
De witte koning heeft nu een vei
lig plekje gevonden. Zwart is ver
loren. 30... Td3t 31.g3 Ddl
Ook 31.Dfl32.Dg2 Df4: 33.De2
Dhö-i" 34.Kg2 Td7: 35.Pf3 helpt
niet meer. 32.Dc5: Dh5" 33.Dh5:
Zwart gaf het op. Een roemloos
einde van een fantastisch ge
vecht.
Oplossing partijstelling vorige
week. Hodgson-Cardon. (Wit: Khl
Dh4 Tdl Tfl Pe4 Pg5 Le3 pionnen
a2 b2 c2 dó f5 h3. Zwart: Kh8 Da7
Td8 Tf8 Lg7 Pe8 Ph6 pionnen a6
b5 c4 e7 e5 f7 h7) l.f6! ef6: 24.Ph7:
Kh7: 25.Lh6: Lh6: 26.Pf6r Pf6:
27.Tf6: opgegeven.
Ditmaal een keuze van twee par
tijen uit de hoogste regionen van
ons nationaal damfestijn - de
ereklasse - en de daarop vol
gende categorie - de Nationale
hoofdklasse. Eerst zien we
Reeuws kampioen Peter Schunse-
iaar, die dit jaar voor het Rotter
damse Constant uitkomt, aan het
c!k fen ^ereldkampioen Ton
Sybrands. Niet de winst van Sv-
brands is opmerkelijk, maar toch
wel de snelle wijze, waarop deze
«kwam-De Part'i duurde
&J28 MUen- «aarvoor Sy-
U2r bedenktijd nodig
uur n„gen unse,aar bijna 2
uur De ontmoeting Van Harten-
?°™,s vo°ral interessant door de
HKT Wijze' waar°P Van
"Se„Ve Partij door een negen
diepe combinatie besliste.
veïiik hpr.Uien' waarin respectie-
I e"3k hel accent ligt op de posi
tionele en combinatieve weg naar
de winst.
Wit: T. Sybrands - RDG - Den
Haag. Zwart: P. Schunselaar -
Constant R'dam. Gespeeld aan
het vierde bord op 20 september
1975 te Rotterdam. 1 32-28 19-23;
28x19 14x23; 3 37-32 10-14; 4 41-37
14-19; 5 46-41 5-10; 6 35-30 20-25; 7
33-29 17-22; 8 40-35 12-17; 9 31-27
22x31; 10 36x27 7-12; 11 45-40 1-7;
12 38-33 15-20; 13 30-24 19x30; 14
35x15 25-30: 15 34x25 23x45; 16
43-38 18-22; 17 27x18 13x22; 18 32-
28 16-21. 19 39-34 i0-14; 20 34-29
21-26; 21 38-32 14-19; 22 29-23 19-
24; 23 41-36 9-14; 24 37-31 26x37; 25
42x31 3-9; 26 44-39 11-16: 27 31-27
22x31; 28 36x27 17-22; 29 27x18
12-17; 30 39-34 8-13; 31 34-29 13x22;
32 29x20.
Een zeer belangrijk moment, want
14-19 heeft nogal wat consequen
ties. Immers: op 29-23 kan 9-14
niet wegens eenvoudig 25-20 enz..
0 s o
a o 9
O-
1.
a
m
m
'j
j
terwijl op 19-24 schijfwinst dreigt
door 25-20 en op 24-30 dan 20-14 en
15x35. Dat zwart nochtans tot 14-
19 besloot moet dan ook een die
pere achtergrond hebben en dat is
wellicht de volgende spelgang:
29-23 19-24; 25-20 11-16; 20x29 26-
31: 37x26 17-21. 28x17 4-10: 15x13
8x46: 26x17 3x21; 33-28 46x34: 44-
39 34x43; 48x39. Er is nog een an
dere variant mogelijk door het
slaan van 26x17 in plaats van
28x17. Maar in elk geval is het zo.
dat dergelijke diepe varianten
veel bedenktijd vereen. Svbrands
nam het zekere voor het onzekere
en liet 25-20 achterwege om met
41-36 een variant in te leiden, die
vrij snel tot schijfwinst voerde.
Wit: P. van Harten - Zwartsluis.
Zwart: J. M. Bom - Ons Genoegen,
Utrecht. 1 33-29 17-21; 2 39-33 21-
26: 3 44-39 11-17; 4 50-44 7-11: 5
32-28 20-25: 6 29-24 19x30; 7 35x24
17-22: 8 28x17 11x22; 9 34-29 1-7; 10
38-32 7-11; 11 32-27 12-17; 12 42-38
14-20; 13 47-42 10-14; 14 40-34 2-7:
15 24-19 14x23. 16 27-21 16x27; 17
33-28 22x24; 18 31x22 17x28. 19
34-29 24x33: 20 38x29 23x34. 21
39x30 25x34: 22 37-31 26x37: 23
41x1 11-17; 29 1x40 13-38. 25 40x26
8-12; 26 26x8 3x12.
Stand na 14 2-7
PROBLEEM VAN DE WEEK
Soms kan het belangrijk zijn dat men een slag maal:: ;or
der dal de tegenpartij aan slag komt. In de Eng'.!:- iitt-ra-
tuur heet dat 'avoidance play', een moeilijk te vertalen
kreet, maar de bedoeling kan duidelijk •••.orden aan de
hand van een paar voorbeelden.
In het volgende .spel bijv. stond de leider voor het pro
bleem negen slagen te maken voordat de tegenpartij ei
vijf had vergaard. (Oost gever, allen kwetsbaar
Sch. V B 10 6
Hart. V 8 7
Ruit. 10 8
KL A 10 9 5
Sch. H 7
Hart. B 10 9 2
Ruit. A H 7 5 3 2
Oplossing damprobleem: 31-27
21x32; 39-34 30x37, 24-20 14x25:
35-30 25x34; 44-39 34x43. 49xS
4x13; 41x5 13-19; 5x11 6x17; 36-31
17-22; 31-27 22x31; 46-41.
dammen/1, anderson
sen. A 5
Hart. A 5 4
Ruit 6 4
KI. H V B 6 4
ton op-
Sch. 9 8 4 3 2
Hart. H 6 3
Ruit V B 9
KI. 3 2
Noord startte met Sen V, waarna West de balans -:
maken. Er waren vijf directe winners. Door een ruiten: ;&g al
te geven zou hij drie slagen meer in die kleur kunnen ma
ken. maar ondertussen zou de laatste schoppendekking
worden weggespeeld, waarna er geen tijd meer zou zijn een
klaverenslag te ontwikkelen.
De enige goede speelwijze is eerst eer. kleine klaveren naar
de tafel te spelen. Neemt Noord, dar zijn er v:jf sl3ger ;r c.e
kleur, neemt Noord niet dan wordt na het maken van een
hoge klaveren onmiddellijk overgeschakeld op r..." De
negende slag is verkregen, zonder dat de leider van slag al
is gegaan.
Een ander voorbeeld (West gever, niemand kwetsbaar i
Sch. 8 6 5 4 3
Hart. 9 6
Ruit. B 9 8
KI. V 10 3
5ch. A V
Hart. B 5 2
Ruit. 7 6 3
XI. A H B 9
Hart. H V 4
Ruit. AH 5 4
KI. 8 6 5
Harry de Waard
Oplossing elders op deze pagina
Sch. H B 10 9 2
Hart. A 10 8 7
Ruit. V 10
KL 7 4
Het bieden: West 1 KL. Noord pas. Oost 1 Ka. Zuid 1 Sch.
West 2 SA, Oost 3 SA.
Noord kwam uit met Sch 8 en opnieuw us er he: probleem
hoe tot negen slagen te komen. Er zijn zes directe winners
en de klaverenkleur kan de resterende slagen opleveren,
maar alles draait daarbij om de plaats van K'. V. Het verve
lende evenwel is dat als West snijdt en tot de ontdekking
komt dat KI V mis zit. het te laat is om nog eer. slag in
harten te ontwikkelen.
Na lezing van het vorengaar.de zal de op.cssir.g c „:cek
zijn. Aangezien Zuid in het gegeven b:edverloop waar
schijnlijk in het bezit zal zijn van Ha A. moe: West eer./
met ruiten naar tafel aaan en vervolgens een. k: harter.
spelen. Neemt Zuid Ha. A dan zijn er drie harter. sla gen.
Neemt Zuid niet dan steekt West na het maken var. Ha B
met ruiten over naar tafel en neemt nu de sn:t op K i V. De
extra slag is opnieuw gemaakt zonder dat de leider van slag
is gegaan.
wmfi,
mmmwm