ieder mens kan in beginsel ontsporen 19 j wwiiÉMM 1 KERKEN IN I TSJECHOSLOWAKIJE ,Je mag ambtenaren wel op hun donder geven' I ril f STAATSSECRETARIS HENK ZEEVALKING EER UW VADER EN UW MOEDER ZATERDAG 27 SEPTEMBER 1975 PROVINCIALE ZEEUWSE COURAN E-S W ff'.. M" - sr/ü Van 1538 tot 1541 la Calvljn predikant geweest van de Franse vluchtelingen- gemeente tn Straatsburg Een confllkt In Genève had hem genoodzaakt tijde- UJk uit die stad te verdwijnen In Straatsburg kwam hij In aanraking met een tweetal Boheemse Broeders Ze wilden Martin Bucer, een van de bekende re- formatoren uit die UJd spreken Als weinig anderen heeft Bucer öch bezig gi bh houden met en Ingespannen voor de eenheid van alle reforms to rlache kerken en hij heeft alles gedaan om dat te bereiken Dit trok deze broeders aan. om dat öj In eigen land zaten met een niet geringe verdeeldheid Al mag Bucer dan een man zijn die minder bekend la dan andere reformatoren en dat zeker tn ons land. In zijn tijd Is hij een man van betekenis geweest, vooral ook op organisatorisch gebied In Straatsburg dan hebben die twee Bohemers (B-- hemen ls een deel van het tegenwoordige Tsjechoslowakljei onder andere ook Calvljn ontmoet Hij vond die Bohemers veel te radicaal maar niettemin la ei =J «indsdlen een band gebleven tussen Geneve en de ZwtUerae hervorming er. Bohemen Ook al ls er In dat land geen calvinistische kerk ontstaan er li tort wel een bijzondere Invloed geweest De geschriften van Calvljn zijn hier var betekenis geweest m 0 mt Staatssecretaris mr. Henk Zeevalking, oud-wethouder van Utrecht en Zeevalking: „Je mag ambtenaren wel op hun donder geven, dat moeten ze medp-onrirhtpr van IVfifi. 7.il kmiri hnnriprrf Hnirpn nn iiictitip maar nrnhlp. nnu an Han nnb wol hohhon moor ic. hnof» n..A> I-1 n heeft hij al genoeg. De alternatieve kinderbeschermers willen niet met buiten toe' hem praten, de gevangenissen zitten nog steeds te vol, Surinamers worden straks juridisch vreemdelingen, maar ze zullen waarschijnlijk toch proberen erin te komen en te blijven. Over Van Agt: „We hebben geheel verschillende achtergronden, ja. Maar tot nog toe zijn we het steeds eens kunnen worden. Over abortus hebben we het nog niet gehad, nee, maar toevallig denk ik daar ook niet zo wild Zeevalking is in het sombere gebouw op het Haagse Plein terechtgekomen over. na het stormachtig heengaan van zijn voorganger Glastra van Loon7die niet overweg bleek te kunnen met zijn topambtenaren en met zijn minister, Van Agt. Hij zit er op zijn, inmiddels ook van tv bekende, wat slaperige manier bij. Het hoofd wat hangend, zich concen trerend op het glanzende tafelblad en de grote kristallen asbak. Hij is het hele gesprek door zeer op zijn hoede. Kinderbescherming Over naar de kinderbescherming. Zeevalking: „We proberen nu zo snel mogelijk met wetswijzigingen te ko men, stapje voor stapje. Rijp ls In elk geval de kwestie van de minderjarig heid, die we gefaseerd willen verla gen Andere delen van het kinder recht liggen erg gevoelig, zijn ook niet zo makkelijk haalbaar in de Kamer Ik vind ook. dat we niet moe ten afgaan op Incidenten die zich voordoen. Als je aan het personeels- recht gaat morrelen, moet je goed weten wat je doet Die wijzigingen moeten worden ge voed door de overgrote mening van de bevolking, anders moet je er niet aan beginnen Je grijpt Immers ook in normale gezinnen in als je het kin derrecht gaat veranderen" U bedoelt je kunt de kinderen wel ■neer rechten geven, maar dan neem >e de ouders automatisch rechten af. Of hoeft dat niet per se? „Je neemt ouders bepaalde rechten af Maar bovendien neem je ook an dere kinderen in het gezin misschien rechten en kansen af. Omdat het op een gegeven moment ook allemaal fi nancieel moet worden vertaald. Je aunt nou wel wettelijk vastleggen, lat een kind na een bepaalde leeftijd echt heeft op keuze van de eigen voonplaats, maar wie betaalt dat tan? Als het de ouder ls, en dat ls uch eigenlijk de bedoeling, tan is het de vraag of die gezinnen lat kunnen opbrengen, of -,e het kunnen betalèn dat een of twee Kinderen zeg maar op kamers gaan •vonen, en of dat dan geen terugslag neeft op de overige kinderen. Dat meetje niet. Kunnen ze dat niet beta len. dan moet de overheid weer bij springen. maar dat ls onze bedoeling iou net niet. ..Dat is ons probleem hier op justi- ïe. je kunt wel een hoop rechten voor ie kinderen in de wet gaan vastleg- ;en, maar ln de praktijk zullen dat ioole mussen blijken te zijn. Daar .eb je er weinig aan. Mijn vraag is. .oe denken de mensen daar Hoe wou U dat aan de weet komen? Peilen? „Daar wordt over gedacht ja. Hoe. daar zijn we nog niet uit. Het is nu zo dat je alleen de extremen van beide zijden hoort. De Vereniging van Ver in truste Ouders, die het alleen over h»ori vqn dp ouders hebben Van de andere kant de alternatieve hulpverleners die alleen maar opko men voor de rechten van de minder jarigen, zelfs maar voor een deel van diè minderjarigen. Nou, ik zet er een groot vraagteken bij, of dat nou alle maal gedragen wordt door de meer derheid van de normale gezin nen" Zeevalking voelt zich slechts be grepen door de alternatieve hulpver leners. Zoals bekend wil hij dat deze helpers van weggelopen kinderen onder toezicht komen te staan van de officiële raden voor de kinderbe scherming Die raad immers is de enige instantie die behalve de ouders, het recht heeft zich te ontfermen over minderjarige kinderen. De JAC's zijn formeel volgens artikel 280 Wetboek van Strafrecht, strafbaar als ze een kind van de ouderlijke macht weg houden. Zeevalking: „In veel gemeenten be staan er goede afspraken tussen de helpers en de politie, dat moet je zo laten. Maar ik heb met mijn regeling nou eet bedoeld om de alternatieve hulpverleners in een overloopregeling alvast bulten schot van de justitie te houden. Dat hebben ze niet begrepen Artikel 280 is inder daad niet geschreven voor de goed willende hulpverlener, maar de wet maakt nou eenmaal geen onder scheid. We bekijken of we die regeling met de Kinderbescherming nog wat kunnen bijstellen. Ik hoop dat de al ternatieven ér dan met me over wil len praten". - En als ze dat niet willen? Blokkeren ze dan de weg die de staatssecretaris voor zich ziet? Zeevalking. grommend .Nou. dan blokkeren ze zichzelf nog meer denk Gevangenis - Het gevangeniswezen. Zou het nou maar niet beter zijn gauw alterna tieve straffen ln te voeren? Want het gevangeniswezen lijkt wel voorgoed uit het roer te lopen; er wordt in brede kring getwijfeld aan het nut van gevangenisstraf en dat heeft na tuurlijk zijn gevolgen voor het sys teem zelf Zeevalking „Ja. maar dan moet nnflffctfslf toch eerst goed duidelijk zijn welke uuuuouu alternatieve straffen dan Voor de kortgestraften denk je dan al gauw aan geldboetes. Daar zet Ik veel vraagtekens bij Ik geloof dat van de korte vrijheidsstraf een belangrijke algemene preventie (waarschuwende - red.) werking uitgaat. Die werking zie Ik de mist ingaan als het allemaal geldboetes worden" „We hebben een commissie die al ternatieve straffen uitdenkt. Ik heb daar nog maar kort mee gepraat. Als belangrijkste alternatief voor de vrij heidsstraf wordt inderdaad genoemd, werken. Ik kan daar een heel eind met meegaan, maar wat moeten ze werken? Er wordt, ook voor die kort- gestraften, al gauw bijgezegd dat het zinvolle arbeid moet zijn. Maar wat kun je mensen nou ln twee. drie we ken laten aanpakken? En wat voor u zinvol is. hoeft het voor mjj niet te zijn. En omgekeerd. Je zou dus een heel globaal werkprogram moeten opzetten, het ls niet allemaal uit te splitsen. In Bankenbosch gebeurt dat door dat buitenwerk. In Grave, in de nieuwe noodgevangenis voor kortge straften, willen we dat ook gaan doen. Iets ln het vlak van plantsoe nendienst en dat soort van dingen. We komen, denk Ik, wel tot een ak koord met de gemeente en met het arbeidsbureau in Grave, want dat is natuurlijk belangrijk. Er zijn al zoveel gewone werklozen en nu bieden wij nog eens gevangenen aan. We moeten oppassen dat dat niet wordt opgevat als een vorm van oneerlijke concur rentie tegenover anderen Dat maakt het allemaal arg moeilijk" „Langzaam maar zeker beginnen de deskundigen van mening te gera ken. dat we eigenlijk van vrijheids straffen af zouden moeten. Maar dan moet je wel de nadruk op „deskundi gen" leggen hoor. Want ik krijg hier op het ministerie natuurlijk ook wel brieven van de andere kant Door grote delen van de bevolking wordt het ons niet erg in dank afgenomen als het gevangenisregime al te snel geliberaliseerd zou worden. Ook hier weer. hè. deskundigen komen met rapporten en studies die op mij als bestuurder een sterk eenzijdige In druk maken" „Ik geloof wel. persoonlijk, dat we langzamerhand voor de vrijheids straffen wat anders moeten beden ken. Maar het idee van' geen vrij heidsstraffen meer maar gedwongen tewerkstelling, dat lost niets op. Want dan doemt, zeker voor de ou dere generatie waartoe ik Inmiddels ook behoor, een beetje het schrik beeld op van wordt dat niet één groot concentratiekamp?" Lange be zorgde blik naar mij. persoonlijkheidsstructuur. In ieder mens is in beginsel de mogelijkheid aanwezig om te ontsporen, sommigen doen dat makkelijker dan anderen, dat weet ik wel. maar toch. Verder blijft altijd een rechterlijke dwaling mogelijk. Dat zou ik helemaal af schuwelijk vinden". „Behalve voor degene die de straf moet ondergaan, lijkt het me ook vreselijk voor degene die de dood straf ten uitvoer moet leggen Trou wens, dat geldt ook voor vrijheids straffen. Wat dat betreft, wordt te weinig stilgestaan bij het gevange nispersoneel dat dat allemaal moet doen en opvangen, dat vreet aan me" „Nou ja. de doodstraf, dat vind ik iets, wat iemand ook in zijn leven heeft misdaan, dat mag je je mede mens niet aandoen Er zijn nog vele landen waar het bestaat, het is dan ook tekenend voor die regimes". pen nu. Laten we over een jaar maar eens verder kijken, als we tegen de verkiezingen aanlopen". Zeevalking zegt in elk geval geen zin meer te hebben zelf nog eens een keertje een nieuwe partij op te rich ten. ..Dat heeft me de vorige keer zo veel energie, tijd en geld gekost, dat ik betwijfel of ik er vooral de energie nog eens voor kan opbrengen. Te recht hebben sommigen over mij ge schreven dal ik een betere bestuur der ben dan een politicus. Ik zit hier voor een bepaalde periode en ik zit echt niet te kijken hoe ik het nu poli tiek moet regelen om dit werk te kunnen blijven doen" - Ten slotte: wat is dat toch steeds over politie en drank. Eerst heeft premier Den Uyl drankgebruik in de ministerraad afgeschaft, en nou is er een voorstel van de PvdA om alle drank te weren van regeringsont vangsten. Is het hier echt zo'n Sodom en Gomorra? Zeevalking staart weer brommerig voor zich uit. „Nou, die indruk heb ik niet Ik heb dat tenminste nog niet mogen meemaken. Maar ik vind al dat geroep maar flauwekul. Je vraagt je af. kunnen ze hun tijd niet beter besteden?". JOS GOOS Surinamers - In Engeland schijnen ze goede er varingen op te doen met werken in plaats van gevangenisstraf - Je hoort zo nu en dan mensen plei ten voor wederinvoering van de doodstraf. „Zo nu en dan? Nou. regelmatig. Ik hoor ook van mensen in mijn kennis senkring, waarvan je denkt - hoe is het mogelijk dat iemand dat wegt - dat ik me erg verdienstelijk voor de samènleving zou maken door de doodstraf weer in te voeren. Maar dat ben lk zeker niet van plan. cee". Dat ligt waarschijnlijk aan mijn De komende maanden kon Zeeval king het wel eens druk krijgen met kersverse vreemdelingen de Suri namers Vanaf 25 november immers is Suriname onafhankelijk. Surina mers die na die datum ons land bin nenkomen mogen, zoals andere vreemdelingen, niet langer dan drie maanden blijven. Willen ze dat toch, dan moeten ze aantonen dat ze vast werk hebben of een geregelde studie zijn begonnen en dat ze vast onder dak hebben. Als het in Suriname straks tot de gevreesde uitbarsting tussen Creolen en Hindoestanen komt, dan is er op nieuw een run op Nederland te ver wachten. Maar ook zonder dal zullen er Surinamers proberen ons land on gemerkt binnen te komen èn te blij ven. Zeevalking: „Ja, dat beseffen we. Daar is over nagedacht. Ik denk dat het moeilijke tijden zullen worden, voor de grensbewaking vooral. Maar we geloven niet dat er nog erg veel zullen komen en ook niet dat dat lang aanhoudt. Ze krijgen een da tumstempel in hun paspoort Worden ze hier na drie maanden nog aange troffen zonder werk of huisvesting, dan worden ze er uitgezet. Ja. daar is niets aan te doen" Hij wijst overigens ook op de be langrijke uitzondering ln de vreemde lingenwet. een verblijfsvergunning krijgen om humanitaire redenen. Ge zinshereniging is daar de belangrijk ste van. maar Zeevalking laat ln het midden hoe rekkelijk hij dat wil gaan toepassen, of het bijvoorbe eld ook voor hereniging van familie zou gelden. - Hoe moet het nou verder met D'66 doorgaan of stoppen? "Er zijn nog altijd D"66- bewindslieden en een kamerfractie. Ik ben. ook daarom, niet voor stop- S D De bevolking van het tegenwoordige Tsjechoslowaklje ls voor 70 procent rooms-kathollek, voor 16 procent protestant De rest behoort tot an dere kerken, zoals de Orthodoxe enz In de 15e eeuw heeft Johannes Huss hier een grote Invloed gehad, die nog vermeerderde na zijn marteldood De Reformatie van de 16e eeuw heeft hier een gemakkelijk terrein gehad De Invloed van Luther ts hier groot geweest, hetgeen te begrijpen ls. want Wittenberg lag dichtbij Maar toch ls men tn dit land een eigen weg gegaan, die mede bepaald was door de historie die men had meegemaakt In de Dertigjarige Oorlog ls de Tsje chische kerk nagenoeg ten onder ge gaan Haar laatste bisschop. Johan nes Comenlus moest ln 1628 vluch ten. Na enige omzwervingen ls hij in ons land terecht gekomen, waar zijn graf ln Kaarden nog steeds een Tsje chisch monument ls Uit de Bo heemse en Moravische Broeders zijn onder andere de Hernhutters voort, gekomen Maar toen aan het eind van de 18e eeuw het Tolerantie-edict werd afgekondigd, bleken er hier nog 70.000 protestanten te zijn. Ze mochten zich aansluiten of bij de Lu therse of bij de Gereformeerde Kerk Een eigen nationale kerk mocht niet worden gevormd. De regerende vor sten wilden voorkomen aat zulk een kerk een brandhaard van nationa lisme zou worden Na de eerste we reldoorlog ontstond er ln 1918 toch een Tsjechisch Evangelische Broe- derkerk. In 1919 werd de theologische Huss-faculteit te Praag opgericht In Slowakije organiseerde zich een kerk rondom de Lutherse Augsburgse con fessie. Eveneens ln dat zelfde Jaar vormde zich door de Los-van Rome beweging een Tsjechisch Nationale Kerk, die het primaat van de paus niet langer wilde erkennen, het ver plichte celibaat afschafte en de Tsje chische taal in de eredienst Invoerde Vrij spoedig behoorde 7 pet van de bevolking tót haar e geschiedenis van de protes tantse kerken ln Tsjechoslowaklje ls er een geweest van voortdurende on derdrukking en vervolging. Het is ook een geschiedenis van voortdu rende verdeeldheid en splitsing. Toen ln 1948 hun land een volksrepubliek werd. hebben de protestantse kerken zich aaneen gesloten. De Tsjechisch Nationale Kerk hield ach daar bul ten. De leidinggevende figuur in deze jaren ls geweest de Praagse hoogle raar Hromadka, de man ook van de Praagse Vredesconferentie. Het leek dat eindelijk, na 1963. toen de desta linisatie ach in het land doorzette, de kerk meer vrijheid zou krijgen. Er kwam een ruimere gelegenheid tot contacten met andere kerken in Eu ropa. De Wereldraad van Kerken, waarbij verschillende kerken die ach hadden gevoegd bij de Evangelische Broederkerk, heeft deze contacten op alle mogelijke manieren bevorderd en de Praagse Vredesconferentie, die het gesprek tussen kerk en Marxisme op gang wilde brengen, heeft het hare bijgedragen dat het gevoel van afge slotenheid. verdween. ajn ln de kerken van dat land veel mensen ln nood Voorts lezen we ln deze berichten veel over buitenlandse oecumenische contacten die er ln de afgelopen periode ajn geweest en hoezeer men deze waardeert. M, Uien we weten wat er ln Tsjechoslowaklje kerkelijk omgaat dan zullen we dat u»rh niet kunnen halen uit deze off.' Me berichten Zoals de zuiveringen ln de commu nistische partij van dit land nog steeds doorgaan, zo gaan de zuiver ingen ook door onder de rest van de bevolking De kerken hebben daar door menige klap moeten Incasseren. Dit zullen we nooit lezen In enig offi cieel bericht, maar doordat ar nog al tijd goede contacten zijn. weten we toch wel zo ongeveer wat er daar om gaat en wanneer er ln onze kerken gebeden wordt voor broeders en zus ters die In verdrukking moeten leven, dan mogen we wel ln het bijzonder denken aan die ln Tsjecholslowaklje. waar men moet leven ln een voortdu rende spanning tussen kerk en over heid Officieel ls er ook hier een schelding tussen kerk en staat, maar zoals dat ln alle communistisch gere geerde landen het geval ls. houdt dit in een voortdurende Inmenging van de overheid in kerkelijke aangele genheden. Op alle belangrijke kerke lijke vergaderingen is de overheid vertegenwoordigd door partij secretarissen en de overheid zorgt er wel voor dat op belangrijke kerke lijke posten diegenen komen die door de overheid gewenst worden. Wan neer men andere zou kiezen, worden ze niet. acceptabel verklaard. In de laatste paar Jaren hebben we voortdurend kunnen horen (met lo zen* van predikanten die afgezet rijn Ze zijn niet kerkelijk afgezet en hun gemeente bleef ze als haar herder bo schouwen. maar de partij had beslist dat zij ln dat dorp of die stad niet meer gewenst waren. Ze moesten verhuizen en in hun nieuwe woon plaats kregen ze een baantje, zoals stoker bij de centrale verwarming ln een fabriek of iets dergelijks. Ze wor den ook uitgesloten van kerkelijke en pastorale conferenties. Ze worden steeds meer van de bevolking geïso leerd Deze maatregelen richten zich vooral tegen hen van wie bekend was dat zij warme voorstanders waren ven de Praagse Lente en tegen hen die zich hadden Ingezet voor een nieuwe oriëntatie van de kerk. De voorzitter van de predik an tenbond werd tot drie maanden veroordeeld wegens het verzenden van een kerke lijke brief, die de partij niet welgeval lig bleek te rfjn. En behalve dat. werd hij ook nog afgezet. Toen deze bond weigerde andere leden te ontslaan. Is zij door Je staat in haar geheel opge heven. Dal Het schijnt echter wel zó te zijn, dat de ene kerk een vrije ontplooing mag hebben, terwijl de andere kerk moet leven onder voortdurende druk De tijd dat de Evangelische Broederkerk kon herademen, heeft maar kort ge duurd Met haar ondervinden de an dere kerken in dat land eveneens al lerlei moeilijkheden. Al enige jaren krijgen we onder ogen de berichten die worden rondgezonden door de Oecumenische Raad van Kerken die haar zetel heeft in Praag. Sinds Alexander Dubcek is afgezet en de zuiveringen in de communistische partij al daar altijd nog maar door gaan, hebben we die berichten met meerdere interesse gelezen. Niet dat we daarvan zoveel wijzer geworden zijn, maar men kan ook moeilijk he lemaal verbergen wat er werkelijk omgaat. Tussen de regels door is soms zo het een en ander te lezen. Zo. wanneer men het heeft over de week van gebed voor je eenheid der chris tenheld. die men ook ln Tsjechoslo waklje heeft willen handhaven, maar dan 'aangepast aan de binnenlandse situatie Op een conferentie heeft men zich bezig gehouden met het on derwerp: gebed en diaconie. Men kan dat bericht lezende er zelf wel bij denken dat er problemen zijn op dia conaal gebied. De diaconie houdt zich bezig met mensen in nood en er 'at door dit alles spanningen bin nen de kerk ontstaan, is te begrijpen De een tracht naar een compromis met de overheid: de ander ls van oor deel dat er van een compromis geen sprake meer kan zijn. Het gaat hier trouwens niet alleen tegen predikan ten. Het feit dat er nog een kerk ls, moet voor een bewind als er op het ogenblik ln Tsjechoslowaklje regeert een doom ln het vlees zijn. Dat deel van de kerken waarover wij het van daag hebben gehad, heeft nu reeds meer dan vijf eeuwen lang onder druk moeten leven en wanneer, zoals ook nu weer het geval ls, het kerkelijk le ven steeds meer wordt bemoeilijkt zoekt men zelf wel een weg om vertier te kunnen gaan. Tekenend ls dan voor een situatie als deze, dat hei gewone kerklid overneemt, voor zo ver dat mogelijk is. wat door predi kanten niet meer kan worden ge daan. En niettegenstaande alles wat zij ondervinden en niettegenstaande een Inwendige strijd die er ls. gaan deze kerken toch voort Er valler martelaren, zij het dan niet op brand stapel of schavot, maar daarmee be reikt een overheid juist nooit wat v wil bereiken. In het dagblad Trouw vonden we enige weken geleden eei uitspraak van een Tsjechisch predi kant: We hebben het moeilijk in ee: kerk die in de verdrukking leef maar die kerk wordt niet klein*, zoals vele in het Westen. Daar heef men kerken die alle vrijheden genu ten en die toch leeglopen. Zulk e- ultspraak geeft ons te denken. h "Als ze dat nog maar eens deden, vader en moeder eren. Maar kom er maar er eens om. Ze trekken zich van ons helemaal niets meer aan En gezag, mijnheer? Vroeger was er ge zag! Maar nu? Ze doen immers alleen maar waar ze zelf zin in hebben?" "Onze jeugd is gron dig bedorven, ze is slecht, kwaadaardig, goddeloos en lm.Een heel verschil met de jeugd van vroeger!" De eerste zinnen tus sen aanhalingstekens zijn gesproken in 1975. de laatste zin nen zijn drieduizend jaar geleden geschre ven, ontcijferd van een potscherf, gevon den in het Midden- Oosten. Nu moet Je niet generaliseren. Er zijn genoeg jongeren van wie zulke dingen gezegd noch geschre ven mogen worden Toch maken de cita ten en ook geregelde ervaringen het duide lijk dat altijd weer moet worden nage dacht over de eis van hel vijfde gebod. Wat is dat dan pre cies: je vader en moeder eren? Wal is eren? Het is méér dan liefhebben, méér ook dan gehoorzamen, méér dar. vereren. Eren" in het gebod is: je vader en moeder zien staan op de plaats waar God ze heeft neergezet en ze op die plaats in hun waarde laten. God heeft de ouders in het leven tan de kinde ren gesteld op Zijn eigen plaats. Anders gezegd- Ouders zijn representanten van God in het land der jongeren. delijkheid voor e ouders gegeven. Z hebben zich ernaar t> gedragen. Ze hebbe als vertegenwoora gers van God Zi woorden door te g- ven. zij kunnen allee op juiste wjjze gezc uitoefenen, wanne zi) zichzelf door Goc laten gezeggen. Vaa' zullen zij tekort schi ten. maar altijd wee mogen zij bedenke door mij wil de He- zorgen en leiden. Kinderen hebben z hun ouders te eren l één van de beltja nisgeschriften staa dal het God belieft c kinderen door de ov ders te regeren. Dol je ouders is God ze met je bezig. Waa i ouders en kinder er. c dit nog belezen, zul len de klachten waarmee ik deze overdenking begon niet gehoord worden H. Van Bentham Middelhurn

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1975 | | pagina 19