„Er moet een basis van vrijheid zijn die iedereen zijn identiteit laat" ASTERIX EN HET UZEREN SCH televisie TENOR-SAXOFONIST HANS DULFER Sp< meer Tracy onwelkome gast in film'Bad day at Black Rock PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT WOENSDAG 20 AUGUSTUS 1975 „AL DIE THEORIEËN, DAAR WORD IK HARTSTIKKE GEK VAN" AMSTERDAM Tenorsaxofonist Hans Duller was twee jaar lang de organisator van de. beruchte jazz-con- certen in l'aradlso, die 2000 man per avond trokken. Tegenwoordig is hij één van de actiefste mensen in en achter het Rimhuis, terwij] hij zijn baan als autoverkoper combineert met talloze concerten door het hele land. Hij speelt in groepen van ande ren of met zijn eigen formatie, die nogal eens van naam en samenstelling verandert, maar altijd een vitaal soort jazz produceert op basis van overwegend Latijns-Amerikaanse rhythmes, waar je moeilijk bij leunt blijven stilzitten. ,Jk vind het belangrijk om le kun nen spelen en dat organiseer ik dus. Mensen die minder zelf organiseren, spelen natuurlijk minder vaak. Dat wordt me ook wel eens kwalijk geno men, omdat- ik eigenlijk een amateuT- muzi'kant ben. hé. ik ben niet finan cieel af-h.inkcli.ik van hef. feit of ik speel of niet,'maar ik werk altijd met- professionele muzikanten (Je kunt be ter met goeie mensen spelen, daar trek je jezelf aan op). Dié hebben daardoor tooh ook meer te doen!". Waarom voel je jezelf niet profes sioneel. door de manier waarop je speelt? „Nou, ik heb een slechte muzikale opleiding gehacl, ik heb noten leren lezen in een harmonieorkest, dat is alles.. Ik weet van saxofoon eigenlijk verschrikkelijk weinig, hoewel ik wel alles hoor en lees. maar aan studeren kom ik nauwelijks toe. Het enige is, dat ik al zo lang amateur ben, dat ik zo langzamerhand met alle professio nele muzikanten heb gespeeld, en zo lang ik daar de kans tos krijg, zal ik dat wel blijven doen". Betekent je instrument veel voor je? „Saxofoon vind ik een ontzettend goed instrument, om vast te houden alleen al. Als ik ergens in een club ben en ik moet naar het- toilet, dan neem ik hem mee. Ik ben cr bloedzui- nig op, hoewel liet, ad een hele oude is. Ik heb verschillende nieuwe gekocht, maar die verkoop ik soms na drie dagen al weer, volkomen onzakelijk soms voor de helft van de prijs, omdat die oude me t,och beter bevalt. En mondstukken... er liggen er wel een stuk of zeven in de kast, er is maar één. die ik gebruik, daar kan niemand anders een behoorlijke toon uithalen, maar voor mij is hij -precies wat, ik zoek". Tweeling Hans Dulfer werd geboren op mei 1940. Hij noemt- zichzelf een i„ echte Tweeling. Toen hij een keer in Montreux met üc Amerikaanse saxofo nist Eddy Harris had gespeeld, lewam deze na het concert achter hem en zei alleen maar: „You're geminü". Hij bracht zijn jeugd door in Amster dam, waar hij op 15-jarige leeftijd in het harmonie-orkest zijn eerste saxo foon kreeg. „Ze gaven me eerst een trombone, maar ik deed net. alsof ik daar -pijn in mijn bek van kreeg, want ik vond zon- saxofoon wel hip en ik wilde optreden, weet- je wel. Wat voor mu ziek ik speelde,, maakte niet zoveel uit-". Dezelfde avond had hij al een schnabbel, die hij van tevoren had geregeld. Na vier ,ia.ar hbs, monsterde hij lichtmatroos aan op een coaster. „Dat- was een ontzettend goeie tijd- We voeren mei. vijf of zes man, en het was keihard aanpakken, da.g en nacht, voor weinig geld, Ik weet, uil. eigen ervaring dat. golven echt- zo hoog als een hulskunnen zijn- We zijn zelfs een keer na een storm a-ls vermist opgegeven. Je had geen radio aan boord, er moesten vuurpijlen worden afgeschoten als er iets mis was. Ik speelde ook veel op die boot, kapitein werd er soms helemaal gek van, maar ze vonden het vaak wel leuk". „Maar het was ook een soort nielingstoer: veel zuipen, je liep met een mes op zak, ik lokte op. den duur vaak zélf gevechten uit... Ik zou mis schien wel met varen zijn doorgegaan, als ik niet ontdekt had in die tijd, da-t ik kleurenblind was. Dat betekent dat je nooit stuurman kunt worden, je kunt dan 's nachts niet aan de lichten zien of een schip naar je boe of van je afvaart". Nadien werkte hij op een belastingkantoor, ging in dienst en werd uiteindelijk autoverkoper. Commerciëler .Jb speel om op te treden voor een behoorlijk aantal mensen. Als er nie mand in de zaal zit hoeft, het voor mij niet. Da.n kan ik net zo goed thuis gaan zitten. Daarom ben ik ook com merciëler gaan spelen. Ik heb in mijn eigen groep met. die Surinaamse jon gens de zogenaamde avant garde los gelaten. Niemand kan mij verwijten, dat ik geen weet heb van free jazz, want, da-t. speelde ik al voor iemand anders het- had uitgevonden- Ik hacl geen idee van akkoordschema's toen ik begon. Ik deed wat in me opkwam: way out freaken -en scheuren op die saxofoon. Tegen de tijd dat ik dde schema's een beetje aangeleerd had, begon iedereen net vrij te spe len...". ,,Ik heb dat zo'p jaar of tien ge daan, bovendien vind ik, dat je na 10, 15 jaar nauwelijks meer van avant garde, van hedendaagse muziek tarnt spreken, want in 1959 stonden ze al' op dezelfde manier te piepen als nu in 1975. Weet je, ik was het op een gegeven moment, zat dat er geen hond naar kwam luisteren, behalve een paar eenlingen met doodernstige ge zichten en vlasbaardjes, die haar de grond zit-ten te staren, alsof ze ie mand aan het begraven zijn". ..Ik kick meer op een beetje leven in de brouwerij, en ik heb mijn eigen publiek gekregen, dat een st-uk aardi ger en vrolijker reageert. Op dat laatste concert in het Bimhuis waren er 350 mensen en het swingde de pan uit... Maar dat wil nog niet. zeggen, dat. als er morgen een mogelijkheid is om met. een goeie rhythm-sectie een beetje free te spelen, ik daar nee tegen zou zeggen'". Minder gebonden Dulfer relativeert vaak in wat hij zegt, zowel in wat hij goed vindt, als in wat hem niet bevalt: „Je moet je niet vastpinnen op formules en toe standen. Al die theorieën, daar word ik hardstikke gek van- Ik doe gewoon wat de dag me ingeeft, soms is voor mij vandaag zwart wat gisteren wit was. Daar moet je je vaak voor verontschuldigen omdat veel mensen dat moeilijk pikken, maar ik vind dat je alleen via een bepaalde openheid en spontaniteit contact hebt met je eigen werkelijkheid, en r.iet via idee- en. die je vindt, dat je hoort, te hebben. Die zou je dan ook eigenlijk elke dag moeten toetsen, dus kun je ze beter niet hebben en gewoon aan het. werk gaan". groepen minder gebonden, dan wan neer ik bijvoorbeeld bij Theo Loeven- Eigenlijk ben ik in mijn eigen die avant-garde speel. Als ik een groep mensen bij elkaar zoek. dan probeer ik daarmee mijn eigen muziek te maken. Maar ik heb nog nooit, tegen iemand gezegd: je moet zus of zo wel doen of niet doen. Als een muzikant dingen speelt die ik niet goed vind, dan vraag ik hem de volgende keer niet meer. je kunt hem niets verbie den of opleggen. Er moet een basis van vrijheid zijn, die iedereen zijn identiteit laat. Ik vind het trouwens doodvermoeiend, om iedere beslissing, over hoe we het nu weer eens muzi-l kaal interessant gaan maken, zelf te moeten nemen. Het beste kun je een; stelletje egotrippers hebben, die e--| kaar op een verschrikkelijke manier: de voet dwars proberen te zetten,! WËÊÈKwm terwijl je hét; toch in de hand hebt op de een of andere manier". Hoe krijg je het. voor elkaar om alles wat je doet in een dag te persen? „Ik heb altijd veel tegelijkertijd gedaan, daar ben ik zo in opgegroeid Vroeger deed ik intensief aan sport, ik zat in het. nationale je.ugdhonkbal- team en ik heb de Elfstedentocht gere den. ik hou van dat soort uitdagingen. Als ik nu thuis zit zet ik de tv aan, zonder geluid, ik draai een plaat, lees de Haagse Post en studeer tegelijker ijd saxofoon". „Ik heli ook een tijd op mijn mond stuk geoefend, of vingeroefeningen ge daan, terwijl ik auto reed. Eigenlijk voel ik me het beste, als ik 's nachts om half vier mijn bed in duik en er om half acht weer naast sta, Als ik langer slaap krijg ik een barstende hoofdpijn, clan ben ik mezelf niet. Als ik alles maar gehaast lean doen, alles in afspraken kan persen (en ilc kom graag op tijd, dat vind ik ontzettend goed), clan heb ik een beste dag. Het probleem is alleen, dat je dan ook wel al die verschillende dingen echt goed moet blijven doen, hè. Daar cloe ik mijn uiterste best voor, maar toch is dat op den duur link NEDERLAND-1 ncrv 15-30 In het bos zijn drie wilde wolven, popperifilm 15.45 Werkwijzer: waterverf. 16.00 Poppenkast 16.25 Radii, jongen van Roemenie, tv-film 16.55 Swiebertje NOS 18.45 Minimolen 18.55 Journaal 1KOR 19.05 Jouw wereld, mijn wereld IKOR-KRO-RKK 19-30 Kenmerk 20.00 Journaal ncrv 20.21 Andersen in Amsterdam, tv-film 21.05 Die mooie tanderjarén...: Enig kind, tv-film 23.00 Als de dagen' van gisteren: dok: over de wereld geschiedenis sinds 1945., 32.55 Journaal 20.20. Staatsloterij 20.25 Bad day at Black Rock. speelfilm 21.45 Dokter ja, dokter nee 21,55 Thomas Alva Edison, De tovenaar met de kwi- speldoor. filmdoc.. 22.55 Studio Sport 23.25 Journaal 17.55 Jeugdprogramma. 18.45 Paulus de boskabouter. 18,50 Coronation Street. 19.40 Mededelingen en weerbericht. 19.45 Journaal. 20.15 Chieo and the man, tv-serie. 20.40 Deutschstunde, tv-serie. 22.25 Journaal. 23.35 W.K, Wielrennen. 22.50-23.20 Atletiek. WOENSDAG TROS: 12.26 Med. voor land- en tuin bouw. 12.30 Nws. 12.44 Aktua. 1315 (S) Sporl. na sport. 13.45 (S) Dei London Symphonic Band. 14.15 (S) Close up. 1580 Nws. 15.33 (S) After I sesjun. NCRV: -16.00 Middagdienst- 16.20 (S) Een uur later- OVERHEIDS- VOORL.: 17.20 Terzake. NCRV: 17.301 Nws. 17.32 (S) Hier en nu. 18.00 (S), Bandstand. 18.30 Nws. 18.41 Spectrum. 18.46 (S) Met uw instemming. 18.55' (S) Populaire soloconcerten- 19.30] Theologische etherleergang. TROS: 20.00. Eight O'clock special. 21,15 (S) Specialiteiten a la ca.r-te. 22,30 Nws.i 22.40 Aktua III. 23.00 Rondje van het huis, hoorspel. 23.45 (S) Lichte gram- mofoonmuziek, 23.55-24.00 Nws. DONDERDAG NCRV: 7.00 Nws. 7.02 Het Levende Woord. 7.08 (S) Preludium: kl- muz. 7.30 Nws. 7,41 (S) Hier en nu. 7.55 I'S) Aangestipt, programmaoverz- 8.00 (S) Te Deum Laudamus: gewijde muz. 8.24 Op de man af: een evange lisch commentaar bij ae tijd. 8.30 Nws. 8.36 Gymnastiek v-d, huisvr, 8.45 (S) Podium: info over gezin en sa menleving. 9.45 (S) Onder de hoogte- zon: pastoraal muzikaal ziekenbezoek. 10.30 Nws. 10.33 (S) Het Amsterdams Kamerorkest: moderne muziek. 11.15 (S) Orkestpalet: kl. muz. HILVERSUM-2 FRANSTALIGE PROGRAMMA'S NEDERLAND-2 KANAAL 82 NOS 18.45 Minimolen 18.55 Journaal- 19.05 Van gewest, tot. gewest 19.50 Filmpje van SOCUTERA 20.00 Journaal BELGIë FRANS 16.45 Gevarieerd jeugdprogramma. 18.25 Magazine voor de jeugd. 18.55 Kleuterprogramma. 19.00 Cheri-Bibi, tv- serie. 19.25 Regionaal nieuws. 19.43 Weerbericht. 19.45 Journaal. 20.15 Circusprogramma. 21.05 Grote veldsla gen uit de geschiedenis. 22.00 W.K. Wielrennen. 22.25 Journaal. FRANKRIJK-RI.TSSEL 12.30 Le Francophonissime. 12-57 Journaal. 13.35-14.05 Elephant boy, serie. 18.15 Voor de jeugd. 19.20 Reg. act. 19.40 Tekenfilm. 19.47 Arpad de zigeuner. 20.00 Jour naal. 20.35 Cider with Rosie. spel met Rosemary Leach. 22.05 De geleerden antwoorden, progr. van Dominique Reznikoff- 23.05-23.25 Nieuws. Swiebertje Swiebertje gaat in de herberg helpen, omdat de waard ziek is. Maar als hij na een paar dagen thuiskomt ziet hij tot zijn verba- zing dat een paar zwervers intrek in zijn huisje hebben genomen. De Swiebertje-aflevering "Een goede oude bekende' komt om vijf voor vijf op het eerste net. Jouw wereld, mijn wereld Hel; IKOR opent om vijf over zeven het avondprogramma op het eerste 'net. met een nieuwe aflevering uit de serie 'Jouw we reld. mijn wereld.' In de a.fleve- ring van vorige week werd ge- toond hoe moeilijk de verhouding tussen, katholieke en protestantse kinderen in Noord-Ierland ligt. Het. tweede deel over dit pro bleem. 'Waarom gooien ze stenen naar elkaar?', 'iaat de pogingen zien die steeds weer worden ge daan om hen met. elkaar in con tact te brengen Andersen in Amsterdam In het kader van het Andersen- jaar zendt, de NCRV na. het jour naal van acht uur op het eerste net een programma uit onder de titel 'Andersen in Amsterdam'. André Kuyten en Peter van Ges- stel schreven het scenario naar een idee van Wim Hazeu en ba seerden zich op de bezoeken die de Deense schrijver bracht aan Amsterdam in 1866, op basis van door de kenner van de Deense literatuur Jan F. de Zanger verza melde gegevens. De figuur van Andersen wordt gespeeld door Tob de Bordes, die al jarenlang in Nederland de sprookjes van Andersen als solotoneel brengt. Die mooie kinderjaren Om vijf over negen komt op het eerste net een nieuwe aflevering uit, de serie tv-spelen over "Die mooie kinderjaren..." De titel luidt: 'Enig kind'. Het zijn jeugd ervaringen uit het begin van deze eeuw door de schrijver Frank O'Connor (pseudoniem van Michael ODonovan). Het tv-spel gaat over een Ierse "jongen van vijf jaar met een avontuurlijke Engelse vader en een zachtaardi ge Ierse moeder. Dan is het niet zo eenvoudig om uit te maken naar wie je hart uitgaat. Maar als je. wat ouder geworden, mee maakt dat Engelse soldaten Ierse patriotten neerschieten word je wel tot een keuze gedwongen. Dokier ja, dokier nee Hc-t nieuwe seizoen van .Dokter ja, dokter nee' wordt om 2-1.45 uur via Nederland 2 ingeluid met een inleidend programma, waarin de bedoeling voor bet komende seizoen worden uiteengezet, De redaktie is afgestapt van de kwis- fonnule. In plaats daarvan zal de - kijkers nu steeds worden ge vraagd om ervaringen en proble men met een van te voren aange kondigd onderwerp in te sturen naar de redaktie van 'Dokter ja, dokter nee' op Postbus 1010 in Hilversum. Ongeveer een maand later 'worden die vragen dan in een uitzending behandeld. Dit programma is dan ook alleen bedoeld om een onderwerp bij de kop te pakken waarover in de volgende uitzending kan worden gepraat. Dat onderwerp is: ziek. Ten, kwaaltjes en ongelukken tij dens de vakantie en hoe die te voorkomen of op te lossen. De kijkers zullen worden uitgenodigd om hun ervaringen hiermee op Als e dag van gisteren In de serie dokumentaires over de wereldgeschiedenis sinds 1945 ditmaal deel 8, 'De dooi zet in' (Ned. 1, 22.00 uur). De tweede helft van de vijftiger jaren was een periode die de belofte van een zekere ontspanning leek in te houden. De wereldvrede lijkt dichterbij dan ooit- In het Vafci- kasn geeft, Paus Johannes XXIII een slinkende kerk een nieuwe impuls van menselijkheid en warmte. En de krachtmeting tus sen hef, Amerika van Kennedy en het RuSland van Chroesjtsov gaat nu om de verovering van de ruimte. „Als de dag van gisteren' is e.en co-produk-t.ie van de ORTF en het Franse filmjournaal Pabhë, samengesteld cloor Henri de Tu- renne en Daniel Costelle uit vaak nog nooit vertoond filmmateriaal en voor Nederland bewerkt door Guus van der Steen met mede werking van Jacques Marcus. Thomas Alva Edison In een filmdokumentaire van de BBC, die de NOS-televisie om 31.55 uur via Nederland 2 uit zendt wordt het levensverhaal verteld van de grote uitvinder Thomas Alva Edison. Dat gebeurt aan de hand van zeldzaam foto- en filmmateriaal, een interview met Edison's dochter en gesprek ken met vroegere medewerkers. Behalve de uitvinding van de gloeilamp, die Edison wereldbe roemd maakte, bracht hij in 60 jaar ruim 1000 uitvinden op zijn naam, variërend van hoestsiroop tot Portland cement en van de batterij tot de filmkamera. Hij komt uit de dokumentaire naar voren als eeri pure individualist, die zich met opzet gedroeg als een ouderwetse volksheld. Tenor-saxofonist Hans Dulfer WOENSDAG VARA; 12.00 Rood met een goud rand je. 13-00 Nws. 13.11 Dingen van dag, 13-25 (S) Een middagje stoomra dio. 16.0-0 Nws. 16.03 Bloedwijn: hoor spel, 16-45 Lichte gramm.muz. 17.05 (S) Promenade Orkest. R.V.U.: 17.35 Educatief programma- VARA: 17.55 Med- en politieber. 18.00 Nws, 18.11 Dingen van de dag. 18.20 Tony van Verre ontmoet Jan Blaaser. 18,45 De Scala 1925-150 klass- muz. NOS: 19.30 (S) Henry Wood Promenaöecor ten. (In de pauze 20.50 Nws. 20.55 Praten over muziek.) 21.50 (S) Musi- ea Nova. 22.10 En toch. EO: 22.40 Woord der waarheid. 22,55 Klankbord. 23.05 fS) Post ludi-um. 23.55-24.00 Nws- DONDERDAG 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymnastiek. 7.20 (Si Dag met een plaatje- (8.00 Nws. 8-04 Radiojournaal.) 8.50 Mor genwijding. NOS: 9.00 Spiegel van België: muziek en nieuws. 9.35 Water standen. AVRO: 9.40 De Nederlandse Schoolradio: wat krijgen we nou? 10.00 (S) Kleutertje luister. 10.10 Ar-' beidsvitaminen. (11-00 Nws. 11.03-11.05 Radiojournaal.) -11.30 (S) Rondom twaalf. (11.55 Beursberichten.) VÜEJNSDAG KEO: 12.03 Drie tussen de middag: van 12 tot 2. 14.03 Pop-kontakt I. 16.03 De hitmeesters. NOS: 18.03 De vacaturebank. 18.10 Joost mag. niet eten. 19.02 Langs de lijn: sport en muziek- 23.02 Nordring Radio Prize 1975. 23.02 Concert Ierland. 24.02 Con cert Nederland. 1.02 (S) Take it easy. 2.02 De Meu-rders Methode. TROS: 6.02-7.00 Drie op je boterham, DONDERDAG TROS: 7.02 Drie op je boterham. 9. Pep-op-drie. 11.03 Drie draait op vér- zoek. Joris verliet Hobbeldonk in grote haast en zijn dravende voetstappen verstierven in de verte, samen met het geluid van de achtervolgende poüd- tieauto. „Deze artikelen vond ik in onze kas, meneer Panda"- sprak Jollipop ern stig. ,Bii het afspelen kan men uw stem beluisteren, terwijl u het Wa Wed-gedicht opzegt. Ik vermoed dat onze eh... tuinman Goedbloed de ge- luids-opname wilde gebruiken. Door het bandje bij de Wa Wei af te draaien, dacht bij natuurlijk edelste nen voor zichzelf te kunnen krijgen". „H-bij wilde dus toch oneerlijk zijn..." zei Panda uit het veld geslagen. ./Wat jammer. Ik dacht echt even dat hij op het, goede pad was". De bediende hdef een belerende vinger op. „Laten wij hieruit onthouden dat wdj niet iedereen moeten vertrouwen", sprak hij. -En laten we hopen dat de onverlaat spoedig gepakt wordt. Ge lukkig heeft hij zich niet oneerlijk kunnen verrijken". Maar Joris had toch wat overgehouden van het geld dat hij van de direktie van de Groot- geld-beleggers Maatschappij had ge kregen. En dat telde hij nu ai draven de na. „Helaas..." prevelde hij. „Het had meer kunnen zijn als ik mij niet met die schurken had ingelaten. Dit zal mij leren om voortaan niet meer iedereen te vertrouwen. Ik hoop nu maar dat ik die hinderlijke agenten af kan schudden, opdat Èk een nieuw leven kan beginrjen..." EINDE VAN DIT VERHAAL "mimm li SPENCER TRACY HILVERSUM Voor lief ecnl vier jaar stopt een sneltrein in Em- Rock, een allerellendigst gehucljj. midden in een uitgestrekte woeste in het westen van Amerika. De nmi die uitstapt, een Stijve arm heeft c zich als Macreetly bekendmaakt, ont moet in dat dorpje niets dan warir® wen dat in haa.t omslaat wanner blijkt dat hij op zoek is naar e zekere Komoko. Dit is het begin van Bad day si Black Rock, de vanavond, woenda* via het tweede net door de NOS uit te zenden opmerkelijke, met intelligent; gemaakte actiefilm uit het midden der vijftiger jaren waarin Spencer Tracy een van zijn grote rollen speel de. Regisseur John Sturges slaagde t: voortreffelijk in ongeforceerd, Tin korte kernachtige dialogen prima rol bezetting en rustige, maar rake beeld overgangen een onontkoombare sfeer van dreiging op te roepen en de spanning logisch naar een climax le stuwen. Het gebruik van het cinemascope, procédé (toen nog een eiieqwtje) 'hielp mee om de verhouding van de kleine nederzetting in het wijde, door ern imposant bergmassief omsloten wok- tijnlanclschap te tekenen, maar daar van zal op de beeldbuis wél weer niet veel overblijven. Spencer Tracy is onwelkome bezoeker die een nee: dorp tegen zich weet en Robert Ryan de jongeman die het plaatsje terrori seert. Ook in de bijrollen zijn di typen goed getroffen, zoals de dochter van Walter Brennan en de brute ge weldenaar van Ernest Borgnine. Geen repliek van Zuidafrikaanse ambassade op de Kenmerk- rubriek HILVERSUM De Zuïdafrita®. ambassade in Den Haag zal vertegenwoordiger sturen naar de Kenmerk-televisieuitzending over Na mibië vandaag woensdag. Aanvankelijk had de ambassade ge vraagd om hot recht van wederwoord naa,r aanleiding van de uitzending, afgelopen woensdag, van een massa moord door militairen op 105 menxn in de Zuidafrikaanse staat Namibië in 1973. De ambassade heeft ontkend, dat er ooit een dergelijke massamoord is geweest, Geen onderzoek ontkoppeling NOS-joürnaal HILVERSUM De NOS zah hei bestuursbesluit van 11 april, ontkoppeling van bet tv-journaal door bijzonder onderzoek te laten begelei den, niet louinen uitvoeren. Reden hiervoor is, dat de begroting 1975 nog niet is goedgekeurd en de gelden hiervoor dus niet kunnen wor den opgenomen. EVEN PUZZELEN Horizontaal: 1 'afdeling; 5 n< z-angvogel; 12 de lezer heil; 14- bereide dierehuid; 15 moeder; 16 onheilsgo din; 18 rivier in Duitsland; 19/ voer tuig; 20 telwoord; 22 niemand uitge zonderd; 23 van het normale afrij- kend; 24 gemene vrouw; 25 deel rail een bloem; 37 grondsoort; 28 bevel; 30 rund; 31 met name; 32 spoorsta ven; 34 in; 35 ordenen; 37 graanpsk- huis; 38 voedsel. Verticaal: 2 maanstand; 3 paling; 4 kerf; 5 opening; 6 houding," T raa- aieknoot; 8 deel van een bloem; 10 bewondering; 11 tijding: 13 glanzen; 15 druk meisje; 17 ooievaar; 19 go- luid, 21 loot; 2-2 vaartuig; 24 niet altijd; 26 vrucht; 28 palmmeel; 29 elke; 32 opstootje; 33 termisterm; 3d het Romeinse Rijk; 36 deel van franse ontkenning.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1975 | | pagina 12