„Er moet een basis van vrijheid zijn
die iedereen zijn identiteit laat"
ASTERIX EN HET UZEREN SCH
televisie
TENOR-SAXOFONIST HANS DULFER
Sp<
meer Tracy
onwelkome gast
in film'Bad day
at Black Rock
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
WOENSDAG 20 AUGUSTUS 1975
„AL DIE THEORIEËN,
DAAR WORD IK
HARTSTIKKE GEK VAN"
AMSTERDAM Tenorsaxofonist
Hans Duller was twee jaar lang de
organisator van de. beruchte jazz-con-
certen in l'aradlso, die 2000 man per
avond trokken. Tegenwoordig is hij
één van de actiefste mensen in en
achter het Rimhuis, terwij] hij zijn
baan als autoverkoper combineert
met talloze concerten door het hele
land. Hij speelt in groepen van ande
ren of met zijn eigen formatie, die
nogal eens van naam en samenstelling
verandert, maar altijd een vitaal
soort jazz produceert op basis van
overwegend Latijns-Amerikaanse
rhythmes, waar je moeilijk bij leunt
blijven stilzitten.
,Jk vind het belangrijk om le kun
nen spelen en dat organiseer ik dus.
Mensen die minder zelf organiseren,
spelen natuurlijk minder vaak. Dat
wordt me ook wel eens kwalijk geno
men, omdat- ik eigenlijk een amateuT-
muzi'kant ben. hé. ik ben niet finan
cieel af-h.inkcli.ik van hef. feit of ik
speel of niet,'maar ik werk altijd met-
professionele muzikanten (Je kunt be
ter met goeie mensen spelen, daar
trek je jezelf aan op). Dié hebben
daardoor tooh ook meer te
doen!".
Waarom voel je jezelf niet profes
sioneel. door de manier waarop je
speelt?
„Nou, ik heb een slechte muzikale
opleiding gehacl, ik heb noten leren
lezen in een harmonieorkest, dat is
alles.. Ik weet van saxofoon eigenlijk
verschrikkelijk weinig, hoewel ik wel
alles hoor en lees. maar aan studeren
kom ik nauwelijks toe. Het enige is,
dat ik al zo lang amateur ben, dat ik
zo langzamerhand met alle professio
nele muzikanten heb gespeeld, en zo
lang ik daar de kans tos krijg, zal ik
dat wel blijven doen".
Betekent je instrument veel voor je?
„Saxofoon vind ik een ontzettend
goed instrument, om vast te houden
alleen al. Als ik ergens in een club
ben en ik moet naar het- toilet, dan
neem ik hem mee. Ik ben cr bloedzui-
nig op, hoewel liet, ad een hele oude is.
Ik heb verschillende nieuwe gekocht,
maar die verkoop ik soms na drie
dagen al weer, volkomen onzakelijk
soms voor de helft van de prijs,
omdat die oude me t,och beter bevalt.
En mondstukken... er liggen er wel
een stuk of zeven in de kast, er is
maar één. die ik gebruik, daar kan
niemand anders een behoorlijke toon
uithalen, maar voor mij is hij -precies
wat, ik zoek".
Tweeling
Hans Dulfer werd geboren op
mei 1940. Hij noemt- zichzelf een i„
echte Tweeling. Toen hij een keer in
Montreux met üc Amerikaanse saxofo
nist Eddy Harris had gespeeld, lewam
deze na het concert achter hem
en zei alleen maar: „You're geminü".
Hij bracht zijn jeugd door in Amster
dam, waar hij op 15-jarige leeftijd in
het harmonie-orkest zijn eerste saxo
foon kreeg.
„Ze gaven me eerst een trombone,
maar ik deed net. alsof ik daar -pijn in
mijn bek van kreeg, want ik vond
zon- saxofoon wel hip en ik wilde
optreden, weet- je wel. Wat voor mu
ziek ik speelde,, maakte niet zoveel
uit-". Dezelfde avond had hij al een
schnabbel, die hij van tevoren had
geregeld.
Na vier ,ia.ar hbs, monsterde hij
lichtmatroos aan op een coaster. „Dat-
was een ontzettend goeie tijd- We
voeren mei. vijf of zes man, en het
was keihard aanpakken, da.g en nacht,
voor weinig geld, Ik weet, uil. eigen
ervaring dat. golven echt- zo hoog als
een hulskunnen zijn- We zijn zelfs
een keer na een storm a-ls vermist
opgegeven. Je had geen radio aan
boord, er moesten vuurpijlen worden
afgeschoten als er iets mis was. Ik
speelde ook veel op die boot,
kapitein werd er soms helemaal gek
van, maar ze vonden het vaak wel
leuk".
„Maar het was ook een soort
nielingstoer: veel zuipen, je liep met
een mes op zak, ik lokte op. den duur
vaak zélf gevechten uit... Ik zou mis
schien wel met varen zijn doorgegaan,
als ik niet ontdekt had in die tijd, da-t
ik kleurenblind was. Dat betekent dat
je nooit stuurman kunt worden, je
kunt dan 's nachts niet aan de lichten
zien of een schip naar je boe of van
je afvaart". Nadien werkte hij op een
belastingkantoor, ging in dienst en
werd uiteindelijk autoverkoper.
Commerciëler
.Jb speel om op te treden voor een
behoorlijk aantal mensen. Als er nie
mand in de zaal zit hoeft, het voor
mij niet. Da.n kan ik net zo goed thuis
gaan zitten. Daarom ben ik ook com
merciëler gaan spelen. Ik heb in mijn
eigen groep met. die Surinaamse jon
gens de zogenaamde avant garde los
gelaten. Niemand kan mij verwijten,
dat ik geen weet heb van free jazz,
want, da-t. speelde ik al voor iemand
anders het- had uitgevonden- Ik hacl
geen idee van akkoordschema's toen
ik begon. Ik deed wat in me opkwam:
way out freaken -en scheuren op die
saxofoon. Tegen de tijd dat ik dde
schema's een beetje aangeleerd had,
begon iedereen net vrij te spe
len...".
,,Ik heb dat zo'p jaar of tien ge
daan, bovendien vind ik, dat je na 10,
15 jaar nauwelijks meer van avant
garde, van hedendaagse muziek tarnt
spreken, want in 1959 stonden ze al'
op dezelfde manier te piepen als nu
in 1975. Weet je, ik was het op een
gegeven moment, zat dat er geen hond
naar kwam luisteren, behalve een
paar eenlingen met doodernstige ge
zichten en vlasbaardjes, die haar de
grond zit-ten te staren, alsof ze ie
mand aan het begraven zijn".
..Ik kick meer op een beetje leven
in de brouwerij, en ik heb mijn eigen
publiek gekregen, dat een st-uk aardi
ger en vrolijker reageert. Op dat
laatste concert in het Bimhuis waren
er 350 mensen en het swingde de pan
uit... Maar dat wil nog niet. zeggen,
dat. als er morgen een mogelijkheid is
om met. een goeie rhythm-sectie een
beetje free te spelen, ik daar nee
tegen zou zeggen'".
Minder gebonden
Dulfer relativeert vaak in wat hij
zegt, zowel in wat hij goed vindt, als
in wat hem niet bevalt: „Je moet je
niet vastpinnen op formules en toe
standen. Al die theorieën, daar word
ik hardstikke gek van- Ik doe gewoon
wat de dag me ingeeft, soms is voor
mij vandaag zwart wat gisteren wit
was. Daar moet je je vaak voor
verontschuldigen omdat veel mensen
dat moeilijk pikken, maar ik vind dat
je alleen via een bepaalde openheid
en spontaniteit contact hebt met je
eigen werkelijkheid, en r.iet via idee-
en. die je vindt, dat je hoort, te
hebben. Die zou je dan ook eigenlijk
elke dag moeten toetsen, dus kun je
ze beter niet hebben en gewoon aan
het. werk gaan".
groepen minder gebonden, dan wan
neer ik bijvoorbeeld bij Theo Loeven-
Eigenlijk ben ik in mijn eigen
die avant-garde speel. Als ik een groep
mensen bij elkaar zoek. dan probeer
ik daarmee mijn eigen muziek te
maken. Maar ik heb nog nooit, tegen
iemand gezegd: je moet zus of zo wel
doen of niet doen. Als een muzikant
dingen speelt die ik niet goed vind,
dan vraag ik hem de volgende keer
niet meer. je kunt hem niets verbie
den of opleggen. Er moet een basis
van vrijheid zijn, die iedereen zijn
identiteit laat. Ik vind het trouwens
doodvermoeiend, om iedere beslissing,
over hoe we het nu weer eens muzi-l
kaal interessant gaan maken, zelf te
moeten nemen. Het beste kun je een;
stelletje egotrippers hebben, die e--|
kaar op een verschrikkelijke manier:
de voet dwars proberen te zetten,!
WËÊÈKwm
terwijl je hét; toch in de hand hebt op
de een of andere manier".
Hoe krijg je het. voor elkaar om
alles wat je doet in een dag te
persen?
„Ik heb altijd veel tegelijkertijd
gedaan, daar ben ik zo in opgegroeid
Vroeger deed ik intensief aan sport,
ik zat in het. nationale je.ugdhonkbal-
team en ik heb de Elfstedentocht gere
den. ik hou van dat soort uitdagingen.
Als ik nu thuis zit zet ik de tv aan,
zonder geluid, ik draai een plaat, lees
de Haagse Post en studeer tegelijker
ijd saxofoon".
„Ik heli ook een tijd op mijn mond
stuk geoefend, of vingeroefeningen ge
daan, terwijl ik auto reed. Eigenlijk
voel ik me het beste, als ik 's nachts
om half vier mijn bed in duik en er
om half acht weer naast sta, Als ik
langer slaap krijg ik een barstende
hoofdpijn, clan ben ik mezelf niet. Als
ik alles maar gehaast lean doen, alles
in afspraken kan persen (en ilc kom
graag op tijd, dat vind ik ontzettend
goed), clan heb ik een beste dag. Het
probleem is alleen, dat je dan ook
wel al die verschillende dingen echt
goed moet blijven doen, hè. Daar cloe
ik mijn uiterste best voor, maar toch
is dat op den duur link
NEDERLAND-1
ncrv
15-30 In het bos zijn drie wilde wolven, popperifilm
15.45 Werkwijzer: waterverf.
16.00 Poppenkast
16.25 Radii, jongen van Roemenie, tv-film
16.55 Swiebertje
NOS
18.45 Minimolen
18.55 Journaal
1KOR
19.05 Jouw wereld, mijn wereld
IKOR-KRO-RKK
19-30 Kenmerk
20.00 Journaal
ncrv
20.21 Andersen in Amsterdam, tv-film
21.05 Die mooie tanderjarén...: Enig kind, tv-film
23.00 Als de dagen' van gisteren: dok: over de wereld
geschiedenis sinds 1945.,
32.55 Journaal
20.20. Staatsloterij
20.25 Bad day at Black Rock. speelfilm
21.45 Dokter ja, dokter nee
21,55 Thomas Alva Edison, De tovenaar met de kwi-
speldoor. filmdoc..
22.55 Studio Sport
23.25 Journaal
17.55 Jeugdprogramma.
18.45 Paulus de boskabouter.
18,50 Coronation Street.
19.40 Mededelingen en weerbericht.
19.45 Journaal.
20.15 Chieo and the man, tv-serie.
20.40 Deutschstunde, tv-serie.
22.25 Journaal.
23.35 W.K, Wielrennen.
22.50-23.20 Atletiek.
WOENSDAG
TROS: 12.26 Med. voor land- en tuin
bouw. 12.30 Nws. 12.44 Aktua. 1315
(S) Sporl. na sport. 13.45 (S) Dei
London Symphonic Band. 14.15 (S)
Close up. 1580 Nws. 15.33 (S) After I
sesjun. NCRV: -16.00 Middagdienst-
16.20 (S) Een uur later- OVERHEIDS-
VOORL.: 17.20 Terzake. NCRV: 17.301
Nws. 17.32 (S) Hier en nu. 18.00 (S),
Bandstand. 18.30 Nws. 18.41 Spectrum.
18.46 (S) Met uw instemming. 18.55'
(S) Populaire soloconcerten- 19.30]
Theologische etherleergang. TROS:
20.00. Eight O'clock special. 21,15 (S)
Specialiteiten a la ca.r-te. 22,30 Nws.i
22.40 Aktua III. 23.00 Rondje van het
huis, hoorspel. 23.45 (S) Lichte gram-
mofoonmuziek, 23.55-24.00 Nws.
DONDERDAG
NCRV: 7.00 Nws. 7.02 Het Levende
Woord. 7.08 (S) Preludium: kl- muz.
7.30 Nws. 7,41 (S) Hier en nu. 7.55
I'S) Aangestipt, programmaoverz- 8.00
(S) Te Deum Laudamus: gewijde
muz. 8.24 Op de man af: een evange
lisch commentaar bij ae tijd. 8.30
Nws. 8.36 Gymnastiek v-d, huisvr, 8.45
(S) Podium: info over gezin en sa
menleving. 9.45 (S) Onder de hoogte-
zon: pastoraal muzikaal ziekenbezoek.
10.30 Nws. 10.33 (S) Het Amsterdams
Kamerorkest: moderne muziek. 11.15
(S) Orkestpalet: kl. muz.
HILVERSUM-2
FRANSTALIGE PROGRAMMA'S
NEDERLAND-2
KANAAL 82
NOS
18.45 Minimolen
18.55 Journaal-
19.05 Van gewest, tot. gewest
19.50 Filmpje van SOCUTERA
20.00 Journaal
BELGIë FRANS
16.45 Gevarieerd jeugdprogramma. 18.25 Magazine voor
de jeugd. 18.55 Kleuterprogramma. 19.00 Cheri-Bibi, tv-
serie. 19.25 Regionaal nieuws. 19.43 Weerbericht. 19.45
Journaal. 20.15 Circusprogramma. 21.05 Grote veldsla
gen uit de geschiedenis. 22.00 W.K. Wielrennen. 22.25
Journaal.
FRANKRIJK-RI.TSSEL
12.30 Le Francophonissime. 12-57 Journaal. 13.35-14.05
Elephant boy, serie. 18.15 Voor de jeugd. 19.20 Reg. act.
19.40 Tekenfilm. 19.47 Arpad de zigeuner. 20.00 Jour
naal. 20.35 Cider with Rosie. spel met Rosemary Leach.
22.05 De geleerden antwoorden, progr. van Dominique
Reznikoff- 23.05-23.25 Nieuws.
Swiebertje
Swiebertje gaat in de herberg
helpen, omdat de waard ziek is.
Maar als hij na een paar dagen
thuiskomt ziet hij tot zijn verba-
zing dat een paar zwervers intrek
in zijn huisje hebben genomen.
De Swiebertje-aflevering "Een
goede oude bekende' komt om
vijf voor vijf op het eerste net.
Jouw wereld,
mijn wereld
Hel; IKOR opent om vijf over
zeven het avondprogramma op
het eerste 'net. met een nieuwe
aflevering uit de serie 'Jouw we
reld. mijn wereld.' In de a.fleve-
ring van vorige week werd ge-
toond hoe moeilijk de verhouding
tussen, katholieke en protestantse
kinderen in Noord-Ierland ligt.
Het. tweede deel over dit pro
bleem. 'Waarom gooien ze stenen
naar elkaar?', 'iaat de pogingen
zien die steeds weer worden ge
daan om hen met. elkaar in con
tact te brengen
Andersen in Amsterdam
In het kader van het Andersen-
jaar zendt, de NCRV na. het jour
naal van acht uur op het eerste
net een programma uit onder de
titel 'Andersen in Amsterdam'.
André Kuyten en Peter van Ges-
stel schreven het scenario naar
een idee van Wim Hazeu en ba
seerden zich op de bezoeken die
de Deense schrijver bracht aan
Amsterdam in 1866, op basis van
door de kenner van de Deense
literatuur Jan F. de Zanger verza
melde gegevens. De figuur van
Andersen wordt gespeeld door
Tob de Bordes, die al jarenlang
in Nederland de sprookjes van
Andersen als solotoneel brengt.
Die mooie kinderjaren
Om vijf over negen komt op het
eerste net een nieuwe aflevering
uit, de serie tv-spelen over "Die
mooie kinderjaren..." De titel
luidt: 'Enig kind'. Het zijn jeugd
ervaringen uit het begin van
deze eeuw door de schrijver
Frank O'Connor (pseudoniem van
Michael ODonovan). Het tv-spel
gaat over een Ierse "jongen van
vijf jaar met een avontuurlijke
Engelse vader en een zachtaardi
ge Ierse moeder. Dan is het niet
zo eenvoudig om uit te maken
naar wie je hart uitgaat. Maar
als je. wat ouder geworden, mee
maakt dat Engelse soldaten Ierse
patriotten neerschieten word je
wel tot een keuze gedwongen.
Dokier ja, dokier nee
Hc-t nieuwe seizoen van .Dokter
ja, dokter nee' wordt om 2-1.45
uur via Nederland 2 ingeluid met
een inleidend programma, waarin
de bedoeling voor bet komende
seizoen worden uiteengezet, De
redaktie is afgestapt van de kwis-
fonnule. In plaats daarvan zal de -
kijkers nu steeds worden ge
vraagd om ervaringen en proble
men met een van te voren aange
kondigd onderwerp in te sturen
naar de redaktie van 'Dokter ja,
dokter nee' op Postbus 1010 in
Hilversum. Ongeveer een maand
later 'worden die vragen dan in
een uitzending behandeld.
Dit programma is dan ook alleen
bedoeld om een onderwerp bij de
kop te pakken waarover in de
volgende uitzending kan worden
gepraat. Dat onderwerp is: ziek.
Ten, kwaaltjes en ongelukken tij
dens de vakantie en hoe die te
voorkomen of op te lossen. De
kijkers zullen worden uitgenodigd
om hun ervaringen hiermee op
Als e dag van gisteren
In de serie dokumentaires over
de wereldgeschiedenis sinds 1945
ditmaal deel 8, 'De dooi zet in'
(Ned. 1, 22.00 uur). De tweede
helft van de vijftiger jaren was
een periode die de belofte van
een zekere ontspanning leek in te
houden. De wereldvrede lijkt
dichterbij dan ooit- In het Vafci-
kasn geeft, Paus Johannes XXIII
een slinkende kerk een nieuwe
impuls van menselijkheid en
warmte. En de krachtmeting tus
sen hef, Amerika van Kennedy en
het RuSland van Chroesjtsov gaat
nu om de verovering van de
ruimte. „Als de dag van gisteren'
is e.en co-produk-t.ie van de ORTF
en het Franse filmjournaal Pabhë,
samengesteld cloor Henri de Tu-
renne en Daniel Costelle uit vaak
nog nooit vertoond filmmateriaal
en voor Nederland bewerkt door
Guus van der Steen met mede
werking van Jacques Marcus.
Thomas Alva Edison
In een filmdokumentaire van de
BBC, die de NOS-televisie om
31.55 uur via Nederland 2 uit
zendt wordt het levensverhaal
verteld van de grote uitvinder
Thomas Alva Edison. Dat gebeurt
aan de hand van zeldzaam foto-
en filmmateriaal, een interview
met Edison's dochter en gesprek
ken met vroegere medewerkers.
Behalve de uitvinding van de
gloeilamp, die Edison wereldbe
roemd maakte, bracht hij in 60
jaar ruim 1000 uitvinden op zijn
naam, variërend van hoestsiroop
tot Portland cement en van de
batterij tot de filmkamera. Hij
komt uit de dokumentaire naar
voren als eeri pure individualist,
die zich met opzet gedroeg als
een ouderwetse volksheld.
Tenor-saxofonist Hans Dulfer
WOENSDAG
VARA; 12.00 Rood met een goud rand
je. 13-00 Nws. 13.11 Dingen van
dag, 13-25 (S) Een middagje stoomra
dio. 16.0-0 Nws. 16.03 Bloedwijn: hoor
spel, 16-45 Lichte gramm.muz. 17.05
(S) Promenade Orkest. R.V.U.: 17.35
Educatief programma- VARA: 17.55
Med- en politieber. 18.00 Nws, 18.11
Dingen van de dag. 18.20 Tony van
Verre ontmoet Jan Blaaser. 18,45 De
Scala 1925-150 klass- muz. NOS: 19.30
(S) Henry Wood Promenaöecor
ten. (In de pauze 20.50 Nws. 20.55
Praten over muziek.) 21.50 (S) Musi-
ea Nova. 22.10 En toch. EO: 22.40
Woord der waarheid. 22,55 Klankbord.
23.05 fS) Post ludi-um. 23.55-24.00
Nws-
DONDERDAG
7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymnastiek.
7.20 (Si Dag met een plaatje- (8.00
Nws. 8-04 Radiojournaal.) 8.50 Mor
genwijding. NOS: 9.00 Spiegel van
België: muziek en nieuws. 9.35 Water
standen. AVRO: 9.40 De Nederlandse
Schoolradio: wat krijgen we nou?
10.00 (S) Kleutertje luister. 10.10 Ar-'
beidsvitaminen. (11-00 Nws. 11.03-11.05
Radiojournaal.) -11.30 (S) Rondom
twaalf. (11.55 Beursberichten.)
VÜEJNSDAG
KEO: 12.03 Drie tussen de middag:
van 12 tot 2. 14.03 Pop-kontakt I.
16.03 De hitmeesters. NOS: 18.03 De
vacaturebank. 18.10 Joost mag. niet
eten. 19.02 Langs de lijn: sport en
muziek- 23.02 Nordring Radio Prize
1975. 23.02 Concert Ierland. 24.02 Con
cert Nederland. 1.02 (S) Take it easy.
2.02 De Meu-rders Methode. TROS:
6.02-7.00 Drie op je boterham,
DONDERDAG
TROS: 7.02 Drie op je boterham. 9.
Pep-op-drie. 11.03 Drie draait op vér-
zoek.
Joris verliet Hobbeldonk in grote
haast en zijn dravende voetstappen
verstierven in de verte, samen met
het geluid van de achtervolgende poüd-
tieauto.
„Deze artikelen vond ik in onze kas,
meneer Panda"- sprak Jollipop ern
stig. ,Bii het afspelen kan men uw
stem beluisteren, terwijl u het Wa
Wed-gedicht opzegt. Ik vermoed dat
onze eh... tuinman Goedbloed de ge-
luids-opname wilde gebruiken. Door
het bandje bij de Wa Wei af te
draaien, dacht bij natuurlijk edelste
nen voor zichzelf te kunnen krijgen".
„H-bij wilde dus toch oneerlijk zijn..."
zei Panda uit het veld geslagen. ./Wat
jammer. Ik dacht echt even dat hij
op het, goede pad was".
De bediende hdef een belerende vinger
op. „Laten wij hieruit onthouden dat
wdj niet iedereen moeten vertrouwen",
sprak hij. -En laten we hopen dat de
onverlaat spoedig gepakt wordt. Ge
lukkig heeft hij zich niet oneerlijk
kunnen verrijken". Maar Joris had
toch wat overgehouden van het geld
dat hij van de direktie van de Groot-
geld-beleggers Maatschappij had ge
kregen. En dat telde hij nu ai draven
de na.
„Helaas..." prevelde hij. „Het had
meer kunnen zijn als ik mij niet met
die schurken had ingelaten. Dit zal
mij leren om voortaan niet meer
iedereen te vertrouwen. Ik hoop nu
maar dat ik die hinderlijke agenten af
kan schudden, opdat Èk een nieuw
leven kan beginrjen..."
EINDE VAN DIT VERHAAL
"mimm li
SPENCER TRACY
HILVERSUM Voor lief ecnl
vier jaar stopt een sneltrein in Em-
Rock, een allerellendigst gehucljj.
midden in een uitgestrekte woeste
in het westen van Amerika. De nmi
die uitstapt, een Stijve arm heeft c
zich als Macreetly bekendmaakt, ont
moet in dat dorpje niets dan warir®
wen dat in haa.t omslaat wanner
blijkt dat hij op zoek is naar e
zekere Komoko.
Dit is het begin van Bad day si
Black Rock, de vanavond, woenda*
via het tweede net door de NOS uit te
zenden opmerkelijke, met intelligent;
gemaakte actiefilm uit het midden
der vijftiger jaren waarin Spencer
Tracy een van zijn grote rollen speel
de. Regisseur John Sturges slaagde t:
voortreffelijk in ongeforceerd, Tin
korte kernachtige dialogen prima rol
bezetting en rustige, maar rake beeld
overgangen een onontkoombare
sfeer van dreiging op te roepen en de
spanning logisch naar een climax le
stuwen.
Het gebruik van het cinemascope,
procédé (toen nog een eiieqwtje) 'hielp
mee om de verhouding van de kleine
nederzetting in het wijde, door ern
imposant bergmassief omsloten wok-
tijnlanclschap te tekenen, maar daar
van zal op de beeldbuis wél weer niet
veel overblijven. Spencer Tracy is
onwelkome bezoeker die een nee:
dorp tegen zich weet en Robert Ryan
de jongeman die het plaatsje terrori
seert. Ook in de bijrollen zijn di
typen goed getroffen, zoals de dochter
van Walter Brennan en de brute ge
weldenaar van Ernest Borgnine.
Geen repliek van
Zuidafrikaanse
ambassade op de
Kenmerk- rubriek
HILVERSUM De Zuïdafrita®.
ambassade in Den Haag zal
vertegenwoordiger sturen naar de
Kenmerk-televisieuitzending over Na
mibië vandaag woensdag.
Aanvankelijk had de ambassade ge
vraagd om hot recht van wederwoord
naa,r aanleiding van de uitzending,
afgelopen woensdag, van een massa
moord door militairen op 105 menxn
in de Zuidafrikaanse staat Namibië in
1973. De ambassade heeft ontkend,
dat er ooit een dergelijke massamoord
is geweest,
Geen onderzoek
ontkoppeling
NOS-joürnaal
HILVERSUM De NOS zah hei
bestuursbesluit van 11 april,
ontkoppeling van bet tv-journaal door
bijzonder onderzoek te laten begelei
den, niet louinen uitvoeren.
Reden hiervoor is, dat de begroting
1975 nog niet is goedgekeurd en de
gelden hiervoor dus niet kunnen wor
den opgenomen.
EVEN PUZZELEN
Horizontaal: 1 'afdeling; 5 n<
z-angvogel; 12 de lezer heil; 14- bereide
dierehuid; 15 moeder; 16 onheilsgo
din; 18 rivier in Duitsland; 19/ voer
tuig; 20 telwoord; 22 niemand uitge
zonderd; 23 van het normale afrij-
kend; 24 gemene vrouw; 25 deel rail
een bloem; 37 grondsoort; 28 bevel;
30 rund; 31 met name; 32 spoorsta
ven; 34 in; 35 ordenen; 37 graanpsk-
huis; 38 voedsel.
Verticaal: 2 maanstand; 3 paling; 4
kerf; 5 opening; 6 houding," T raa-
aieknoot; 8 deel van een bloem; 10
bewondering; 11 tijding: 13 glanzen;
15 druk meisje; 17 ooievaar; 19 go-
luid, 21 loot; 2-2 vaartuig; 24 niet
altijd; 26 vrucht; 28 palmmeel; 29
elke; 32 opstootje; 33 termisterm; 3d
het Romeinse Rijk; 36 deel van franse
ontkenning.