Hoe lang nog rondjes draaien boven 'Schiphol 2'? Behandelde lading N.V. Haven Vlissingen steeg met 17 procent nb Zeeuwse Culturele Raad: geen gezamenlijk orkest- bestel met Zuid-Holland nb o Tentoonstelling over Andersen in Middelburg WATERSCHAP WEST-BRABANT KRIJGT STEUN VAN HET RIJK a VUfJOAG 27 JUNI 1975 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 9 DIRECTEUR C. OREEL TIJDENS AANDEELHOUDERSVERGADERING: „OVER EERSTE VIJF MAANDEN VAN DIT JAAR..." PERSONEELSBESTAND DIT JAAR NAAR 300 VLISSINGEN Het aantal zee schepen dat in de eerste vijf maanden van dit jaar door de NV Haven van Vlissingen werd geladen en of gelost is aanzien lijk groter dan in dezelfde pe riode van het vorige jaar: 407 tegen 338. De totale verwerkte hoeveelheid lading steeg in deze periode van 282.000 ton tot bij na 331.000 ton. Dat betekent een toename van ongeveer 17 pro cent. Deze mededeling deed donderdagmor gen directeur C. Oreel van de NV Haven tijens de besloten algemene vergadering van de vennootschap. De havendirecteur voegde daaraan toe, dat het aandeel van de container- terminal m Vlissingen-Oost in de ver werkte lading in dit tijdsbestek is opgelopen van 43 tot 51 procent. Het aantal verwerkte auto's via de terminal steeg van 1345 stuks in eerste vijf maanden van 1974 tot niet minder dan 12.286 in dezelfde periode van dit jaar. De heer Oreel, die in dit verband het belang van de terminal voor de verdere ontwikkeling van het bedrijf onderstreepte, noemde voorts de gang van zaken met de dienst op Engeland de Olau Line waar voor de NV als stuwadoor optreedt, bevredigend. De in het tweede kwartaal van dit jaar geopende '9hortsea'-container- dienst op Engelse havens betekent een welkome aanvulling van de aot.ivi tei len van de NV Haven op het gebied van de containerbehandeling. De heer Oreel zei voorts nog geen nadere mededelingen te kunnen doen over een verdere uitbreiding van acti viteiten in het Sloeggebied. Een derge lijke eventuele uitbreiding verkeert nog in het stadium van onderhande ling. De stijging van de verwerkte hoeveel heid lading heeft tevens tot gevolg gehad, dat het personeelsbestand van dit havenbedrijf verder moest worden uitgebreid. Het aantal personeelsleden bedraagt nu 240 hetgeen neerkomt op een stijging van 18 procent ten op zichte van eind 1974- Directeur Oreel noemde verwachting gerechtvaardigd dat dit aantal nog voor het einde van dit jaar zal stijgen tot ongeveer 300 man. Gelet op de gunstige resultaten in de eerste vijf maanden van dit jaar waarin het financiële resultaat aan merkelijk beter was dan over de eerste van vijf maanden van "74 zei de heer Oreel tenslotte te verwachten dat ook het resultaat over het gehele jaar "75 alleszins bevredigend zal zijn. ffinsl De algemene vergadering van aandeel houders, die wegens afwezigheid van de Vlissingse burgemeesters drs. T. J. Westerhout, onder voorzitterschap stond van drs. W. R. Boer. keurde de jaarstukken van de vennootschap over 1974 onveranderd goed. Deze goedkeuring hield onder meer in dat over 1974 een dividend wordt uitgekeerd van 14 proeent, bestaande uit 5 procent primair en 9 procent super dividend. Het voordelig exploitatiesaldo van de NV bedroeg over '74 in totaal 291,1553 gulden- Dat resultaat is aanzienlijk lager dan in '73 toen nog een winst werd behaald 865.000 gulden. Zoals eerder gemeld wordt- dit lagere resultaat onder meer veroorzaakt door verwerking van aanloopverliezen op de opgeheven Thanet Line, even eens een dienst op Engeland, extra verwerkingskosten van lading als ge volg van plotseling optredende conges tie en extra kostenstijgingen door vooral de energiecrisis. In het jaarverslag merkt de directie op dat, ondanks dit lagere financiële resultaat. 1974 toch reden tot optimis me geeft. Zo steeg de verwerkte hoe veelheid lading met ongeveer 33 pro cent tot ruim 800 000 ton. Door deze toename van het werk en ook door de invoering van een nieuwe arbeids tijdenregeling moest het- personeels bestand fors worden uitgebreid, van 148 werknemers per eind 1973 tot 203 per eind 1974. Investeringen De toename van de hoeveelheid be handelde lading is ook op andere terreinen niet 'geruisloos' voor het bedrijf verlopen. Behalve de genoem de extra-kosten als gevolg van de congestie in het ladingaanbod waren ook verdere investeringen noodzaike- lijk. Gedurende 1974 werd door de NV voor een totaal bedrag van 1.789.932 gulden geïnvesteerd- Van dart. bedrag had ruim 767.000 gulden be trekking op een vergroting van de facihteiten op de oontainer-terminal. nog eens een bedrag van ruim 730.000 gulden in loodsen en materieel terwijl per ultimo 1974 ruim 300.000 gulden was geïnvesteerd in onder handen zijnde werken. Opgemerkt wordt voorts, dat het aan tal verwerkte containers in 1974 een bescheiden stijging vertoonde, van 8790 tot 9715 stuks. Naast dit contai nervervoer ontwikkelden de overige activiteiten op de containerterminal zich bijzonder gunstig. Daardoor werd het noodzakelijk het m erfpacht geno men terrein met rond vier hectare uit te breiden tot een totaal van ongeveer dertien hectare. Voor wat betreft de scheepvaartbewe ging deed de grootste stijging zich voor in de voor het bedrijf belangrijk ste categorie, de ladende en/of lossen de schepenvan 506 in 73 tot 658 in 74. Zoals eerder gemeld nam vorig jaar het totaal van de door de NV behan- delde schepen toe van 1478 'me' 2.655 777 brt) tot 1692 (2.758.127 brt) Het wat geringere aantal bin nenschepen bedroeg 1593 (1.119.510 ton) tegen 1661 (1.051.968 ton laadver mogen Van de Plandriadienst Antwerpen-Vlis singen werd weer meer gebruik ge maakt dan in het voorgaande jaar. In 74 werden met deze dienst 22.f" passagiers vervoerd tegen 22.141 in 73. De gang van zaken in het vervoersbe drijf NV Zito. waarin de NV Haven voor 85 procent deelneemt, heeft zich opnieuw bevredigend ontwikkeld. Arbeidstijd Met betrekking tot de sociale verhou dingen in het bedrijf wordt opge merkt dat de werkzaamheden binnen MIDDELBURG In Middelburg wordt volgende maand een herden kingstentoonstelling rondom de be faamde Deense dichter en schrijver Hans Christian Andersen gehouden. De tentoonstelling wordt vrijdag 11 juli geopend door dc Deense acteur Freddy Al beck. De tentoonstelling wordt gehouden in de Vleeshal van het stadhuis- De ope ningsplechtigheid gebeurt om vijf uur 's middags in de hal van het stadhuis. De tentoonstelling loopt tot en met 31 augustus- Minister Westerlerp: DEN HAAG Minister Westerterp van verkeer en waterstaat is in princi pe bereid aan het waterschap West- Brabant steun te geven om de finan ciële moeilijkheden van het water schap te helpen oplossen. De minister antwoordde dat woensdagmorgen op vragen van de Tweede-Kamerleden Cornelissen en De Bekker van de KVP. r?e minister zal deze week zater dag in Breda met het provinciaal bestuur van Noord-Brabant en met het waterschap een gesprek hebben om na te gaan hoe de moeilijkheden van het waterschap kunnen worden opgelost. De minister zei donderdag in de Tweede Kamer, dat de bereidheid om steun te geyen aan het waterschap West-Brabant geen precedent mag vormen. Hij wees erop, dat het water schap in een bijzondere situatie ver keert, onder meer door de aanleg van de persleiding van Moerdijk naar Waarde. De heer Westerterp stelde dat op korte termijn een oplossing moet worden gevonden en hij ging er daar om van uit dat mét het provinciaal bestuur en het waterschap één ge spreksronde zal worden gehouden. Hij beaamde dat op dit moment bepaalde werken niet ter hand worden geno men omdat het waterschap in finan ciële moeilijkheden verkeert. In uit voering zijnde werken worden nog wel voortgezet, maar dat kan niet lang meer duren. De bewindsman zet te uiteen, dat de heffingen van het waterschap dit jaar 27.- per inwoner equivalent zouden moeten bedragen, maar dat het waterschap de heffing dit jaar heeft verhoogd van f 16,- tot f20,-. Het waterschap heeft daardoor geen sluitende begroting en het mag van het provinciaal bestuur slechts uitgaven doen in overeenstemming met de inkomsten. Het moment dat men met de uitgaven moet stoppen nadert nu. Intussen heeft een werkgroep de positie van het waterschap bestudeerd en de voorstellen van die commissie zijn op verschillende departementen besproken. De minister maakte duide lijk, dat als rijkssteim aan het water schap wordt gegeven, daar wel voor waarden aan verbonden zullen i den. Heffingen In antwoord op vragen van de heer Cornelissen over de grote verschillen in de hoogte van de heffingen in verschillende waterschappen in het Hulster Ambacht f9,- en in het water schap Noord-Beveland f34,- zei de heer Westerterp dat die vaak worden veroorzaakt doordat het ene water schap al langer zuivert dan het ande re. Naar aanleiding van een opmerking van de heer De Bekker zei de minis ter dat wordt bestudeerd wat de con sequenties zijn als steeds meer indus trieën zelf zuiveringsinstallaties gaan bouwen, waardoor de capaciteit van de installaties van de waterschappen te groot wordt. De heer Cornelissen merkte tijdens het vragenuurtje dor, derdag nog op, dat het ook met her oog op de werkgelegenheid in West-, Brabant van groot belang is, dat dej werkzaamheden van het waterschap kunnen worden voortgezet. het bedrijf bijzonder zwaar werden beïnvloed door factoren, die geheel buiten de Invloedssfeer van de direo tie lagen- Genoemd worden slechte weersom standigheden. schommelingen in de toevoer van schepen en lading door onder meer stakingen in andere havens waardoor de bedrijfsvoe ring steeds grote problemen oplever de. Deze problematiek werd ook veroor zaakt doordat men in Vlissingen, zo als in de meeste havens wél het geval is, niet kan putten uit een bepaald reservebestand aan havenarbeiders. De moeilijkheden in de bedrijfsvoe-1 ring zijn nog vergroot door het groter worden van de schepen en het daar- door stijgen van de hoeveelheid aan gevoerde lading per schip. Het personeel waarop in voorkomen- de gevallen, ook gedurende de week einden een extra beroep moest wor den gedaan, werd daardoor zwaar belast. Inherent aan de onregelmatige werktijden was ook een sterke wisse ling in het inkomen. Door hogere belastingheffing over het inkomen uit I het overwerk werd dit overwerk en de onregelmatige bedrijfstijden meer j en meer als een bezwaar ondervon-1 den. Deze bezwaren leidden in juli van het vorige jaar tot arbeidsonrust, j Na overleg met de vakbonden werd besloten tot invoering van de genoem de aTbeidstijdenTegeling, waardoor de onregelmatigheid en het overwerk met de helft konden worden terugge bracht. v Het jaarverslag vermeldt voorts dat de personeelskosten van de NV in 74 een bedrag 5 300.000 beliepen tegen een bedrag van rond 4 miljoen in '73 Vorig jaar verlieten 47 personeelsle den het bedrijf terwijl er 102 in dienst werden genomen- De aandeelhoudersvergadering ver- lèende donderdag de directie machti ging om verdere slappen te nemen die moeien leiden tot de bouw van een nieuw kantoor voor de NV Het nieuwe kantoor is geprojecteerd op een terrein tegenover het Vlissingse stadhuis. De directie van de NV Haven voert momenteel onderhandelingen met de gemeente Vlissingen over de verwer ving van de benodigde grond. Belang rijkste reden voor de plannen voor nieuwbouw vormt het nijpende ruim tegebrek in het huidige kantoor aan de buitenhaven. Herbenoemd tot commissaris der NV werden drs. Boer, namens de staat der Nederlanden en ir. J. Bout, na mens de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Midden- en Noor- Zeeland. Namens de Vlissingse ge meenteraad werd tenslotte benoemd tot commissaris de beer D. J. P- Bruinooge. De heer Bruinooge vervult de vakature, die is ontstaan door het vertrek van de heer S. Joustra. De eezinskaart geeft nogal wat aanloop bij Opa en Oma Spooc Logisch, ccn gezinskaart kost maar f 50,- per jaar. En daarvoor mag hel hele gezin op iwce kaartjes (enkele reis, retour of avondrctour) dc trein in. Mits dc kinderen maar onder de twintig zijn. Bovendien krijgt u ais extraatje ccn gratis reisdag. Wanneer u maar wilt. Voor het hele gezin natuurlijk. Dus die f 50,- heeft u snel terug verdiend. Misschien een reden om ccns'n keertje extra naar Opa en Oma te gaan. Gezinskaart: het hele gezin op twee kaartjes de trein in. 'NADRUK ZAL TEVEEL LIGGEN OP GROTE STEDEN' Nieuwe eigenaar Kapelse garage Hundersmarck KAPELLE Met ingang van 1 juli 1975 is het autobedrijf Hundersmarck te Kapelle-Biezelinge, overgenomen door de heer K. de Vries. De heer K. de Vries, 29 jaar. afkom stig uit Hellendoorn. volgde met suc ces de opleiding aan de autotechnische school te Apeldoorn. Hij werkte aan vankelijk als chef werkplaats bij gara ge Verbrugge te Terneuzen. De laatste twee en een half jaar was hij be drijfsleider bij garage Kerckhaert te Terneuzen Autobedrijf Hunders marck, Audi-dealer en Alfa Romeo dealer voor Noord- en Zuid-Bevei2nd,i wordt verder ongewijzigd voortgezet Het bedrijf werd gedurende de afgelo pen twaalf jaar geleid door N. P. Hundersmarck. WAARDERING VOOR 'EXPERIMENT PROJECT' TE BURGH MIDDELBURG De Zeeuwse Cultu rele Raad voelt weinig voor het in één regio samengaan met Zuid-Hol land inzake het orkestenpestel en het theaterbestel. Dat bleek tijdens de vergadering van de ZCR. donderdag middag in Middelburg- De raad wris liet wel eens me: het commentaar van de sectie muziek op de concep - ontwerpschets orkestenb-leid van de minister van crm. Men vond dat dc symfonieorkesten voor het muziekle ven in Zeeland nauwelijks van belang zijn. Er Is maar weinig accommodatie voor hun oplrcden. Van veel groter belang, zo vindt ook de ZCR. zijn de activiteiten van kleinere ensembles, de muziekscholen en de amateur-muziek- ensembles. De raad vindt wel mét de sec*.:e muziek dat de taken van de grote symfonieorkesten moeten worden ver breed, onder meer in begeleiding van de amateuristische muziekbeoefening Dan kunnen ze ook voor Zeeland van belang zijn. Maar onderbrenging in het orkest van Zeeland in de reg:o| Zuid-Holland werd unaniem afgewe zen: ,De kans is groot dat dan het zwaartepunt bij de grote steen komt te liggen, waar de grote orkesten gevestigd zijn." De Zeeuwse Culturele Raad vindt, dat dit ook voor het toneelbestel geldt. Ook daar verzette men zich tegen koppeling aan Zuid-Holland. Men was het ook met de sectie toneel van de ZCR eens, dat er in de not-a van crm ten. En die tenaenzen van lagere over heden bijvoorbeeld tegenover een toneelgroep als Proloog wordt in de erm-nota over het toneelbestel niet afgekeurd. Ook dat vinden toneelsectie en Zeeuw se Culturele Raad niet juist. Directeur H. W A. Koch tijdens de vergadering: „Ik vrees dat het bij een regionaal toneelcentrum, waarvan sprake is in de nota van crm, gewoon een Zuidhol landse aangelegenheid 'zal worden, waarbij de grote gezelschappen zich op de grote stelen concentreren, waar ze gevestigd zijn-" Ook gedeputeerde A. L. van Geesder- gen stelde dat er op z'n minst eer. 'afwachtende houding' moet worden aangenomen tegen samenbundelingen met Zuid-Holland wat het orkestenbe- stel betreft. ZCR-voorzitter mevrouw E. J. van den Broecke-de Man vond dat het Zeeuws documentatiecentrum weieens zou kunnen uitzoeken hoeveel oude Zeeuwse liedjes er nog zijn. die op een grammofoonplaat zouden kunnen worden opgenomen. Tot dusver is d:~ alleen in Zeeuwsen-Vlaanceren op ini tiatief van de juniorkamers overi gens met groot succes ge beurd. De sectie muziek van de ZCR krijgt dezé zaak ter behandeling- Jeugd en Muziek Zeeland mag weer rekenen op subsidie van 7000 voor het even- it 'Muziek op Straat zomer 1975'. waren aaanmerkingen ontvangen over het feit dat ensembles, die wat verder weg kwamen, het vorig jaar I lieten afweten: ..Die zijn dan ook dit jaar niet uitgenodigd." liet ZCR-lid P- van Westen weten Zeeuwse Omroep Het idee van een regionale omroep voor Zeeland heeft In het KOGC. het nationaal overlegorgaan voor geweste lijke cultuur, de nodige bijval gekre gen. ..Hei NOGC ls van mening dat Zeeland zo'n omroep verdient, en dat het ook financieel mogelijk is. Dat hebben ze gezegd In een brief aan de KAMERLEDEN WILLEN EXTRA BIJDRAGE KOSTEN STRANDBAD NIEUW-VOSSEMEER DEN HAAG De Tweede-Kamerle den Kleisterlee. Cornelissen en Van Eisen van de KVP hebben minister Westerterp van verkeer en waterstaat gevraagd een bijdrage te geven in de kosten die de gemeente Nieuw Vosse- meer moet maken om het strandbad aan de Eendracht op te knappen. De kamerleden wijzer erop, dat aan het bad al enkele malen voorzieningen zijn getroffen nadat er overstromin gen waren geweest die het gevolg waren van de hoge waterstanden die optraden toen de aanleg van het. Schelde-Rijnkanaal werd begonnen. Die voorzieningen kostten vele duizen den guldens. Ze vragen of de kosten 1 voor óe definitieve voorzieningen f 113.000 gulden zullen bedragen en zij j wijzen erop dat het bad van regionale betekenis is omdat het jaarlijks 80.000 tot 100.000 bezoekers trekt. In een toelichting stellen de kamerleden dat de Nieuw Vossemeer een artikel 12-- gemeente is en dat de financiën dus CONCERT TRIO HUTYRA IN KAPEL HOOGELANDE MIDDELBURG Zondag zal het trio Hutyra. bestaande uit Ellengard Jense 'clavecimbel). Marinus Hillebranö (cello) en Ferenc Hutyra (traverso) een barokeoncert uitvoeren in de ka pel van Kooge'.ande. Uitgevoerd wor den werken van oa- Couperm, Bach en Vivaldi. Het concert om 15-00 uur- minurter." deelde ZCR-directeur Koch mee. Veel lof uit de Zeeuwse Oulture*» Raad kreeg "Experiment Project 1979" te Burgh, dat evenals vorig jaar we«r een tentoonstelling en eer. errenanerv tenobject wil organiseren. „Goed werk van vrijwilligere.'; oordeelde de raad. Men gin* akkoord met subsidie» van 750 voor de tentoonstelling eo 500 voor het evenementenonder- deel. De theatergroep Papyrus te Middel burg krijgt fis arnaheu .-toneel gezel schap niet rechtstreeks subsidie var. de provincie, zo meent althans de ZCR. „We wat al te ambitieus om meteen in de schouwburg te Middel burg wachten op Godot' te willen - opvoeren." zo luidde de opinie. Het gezelschap is gewezen op de mogelijk- heden om met een gewijzigd project in mini theaters te spelen Nagegaan wordt wel of binnen bet kader van het Zeeuws Centrum voor Amateert» neel een subsidie kan worden gegeven. - Over eventuele steun aan de Zomera- cadenue 1976 wordt nog verder verga- - derd- De heer Maas wees op de mening van een minderheid in de sectie creativitei t&ontwikkel ing van de ZCR. die had aangedrongen de acttvt- teiten van de zomeracaciemie van de stichting Zeeuwse School voor Kunst- onderwijs niet los ze zien van die van de "Kunstzinnige Vorming.' Oren- gens heeft men al wel laten 'weten principe welwillend te staan tegenover subsidiëring van óe Zotneracad» mie Vorm'mgsconsulent Aanstelling van een consulent ww vormingswerk in deze provincie is eea zaak die door het "Overleg Vorming» werk' in Zeeland aan de orde ia gesteld. Men wil de consulenten als tn september aanstellen. De heer J. Weustenek deelde dü mes tijdens de behandeling van de notitie over het vormings- en ontwikkeling» werk in Zeeland. De ZCR was una niem akkoord met het voorstel van de sectie vorming en ontwikkeling dat een onderzoek naar omvang en capa citeiten van de diverse instellingen en organisaties op vormir-gsgebied in de ze provincie nodig is. vooral ook om tot meer samenwerking te komen, en een mzicht te geven in wat er op dH gebied In de provincie beschikbaar is. De oudheidkundige kring "Vier Am bachten' te Hulst kreeg steun voor het verzoek om aan het gemeentebe stuur van Hulst te vragen het restant van het vroegere Mimebroeders klooster aldaar te herstellen- De ZCR wil samen met het gemeentebesoiur van Vlissingen vergaderen over de plannen voor het oude stadhuis al daar. Tijdens de rtndvraag uitte me vrouw Maanense-Giaser krtttek op het peil van óe kunstmarkten m Zeeuwsch-Vlaanderen. met name in Terneuzen. Een mens zou er in gaan dolen, in de adviescommissies die zich nu al jaren achtereen bewegen rondom het vraagstuk van de eventuele aanleg van een tweede nationale luchthaven. Deze week is er opnieuw een uitspraak gekomen. Dit maal afkomstig van de Adviescommissie-Den Toom (genoemd naar haar voorzitter, de oud-minister van defensie), die in 1972 aan het werk is gezet om de regering op de hoogte te houden van alles wat met zo'n tweede Schiphol te maken heeft. En opnieuw is duidelijk geworden dat de hele kwestie eigenlijk nog veel moeilijker ligt dan men zich maar bij benadering had voorgesteld. Van 1971 af nu al weer wordt voortdurend geroe pen. het wordt hoog tijd dat een beslissing geno men wordt. dat. aan de onderzekerheid in een aantal gebieden in Nederland (mogelijke vestigings plaatsen) een eind komt! De reacties van opeenvol gende ministers van verkeer en waterstaat (Bakker. Drees, Westerterp) is jarenlang een geijkte geweest: een verwijzing naar de verschillende,studies die aan de gang waren. En nu komt daar plotseling de mededeling dat al 'deze rapporten niet de uitsluiten de basis kunnen vormen voor de uiteindelijke rege ringsbeslissing'. Met andere woorden: er mankeert nogal wat aan, De plannen voo ren de discussies over een nieuw groot vliegveld leggen al weer veel te lang een hypotheek op enkele regio's in Nederland zonder dat duidelijk is wat de baten en de lasten zijn West-Brabant (de omgeving van Dinteloord) is één van de mogelijke vestigingsplaatsen, Goeree eer andere. Zeeland heeft er dus in beide gevallen op afstand heel nadrukkelijk mee te maken. Of er ookserieus rekening mee moet worden gehouden dat een tweede Schiphol ooit in Zuidwest-Neder land zal komen0 Het ene ogenblik lijkt het erop dat alle deskundigen het er over eens zijn: de Marker waard heeft een duidelijke voorkeur. Een ander moment wordt duidelijk gemaakt dat zon uit spraak op niet veel meer stoelt dan een beperkt aantal gegevens, uitgangspunten en overwegingen. Dat verwarring wekkende spelletje speelde bijvoor beeld vorig jaar zomer toen de Planningroep Twee de Nationale Luchthaven (PTL) onder leiding van ir. Segers met haar rapport naar buiten kwam over de zogenaamde vestigingsplaatsanalyse. Deze studie groep had de vijf overgebleven kandidaat-vestigings plaatsen (Markerwaard, Dinteloord, Goeree. Leer dam en Maasvlakte) met elkaar vergelegen en tegen elkaar afgewogen en kwam met Markerwaard als 'nummer één' voor de dag. Minister Westerterp van verkeer en waterstaat liet vrijwel onmiddellijk na het verschijnen van dat rapport weten dat de voorkeur van die studiegroep-Segers met de nodige korrels zout moest worden genomen. Er diende eerst nog lioht te komen in een heel ander en veel belangrijker vraagstuk. De vraag namelijk- heeft Nederland eigenlijk behoefte aan zo'n tweede Schip hol en is zo'n vliegveld rendabel te maken? Het Centraal Planbureau (CPB) heeft daar vervolgens rekensommen over gemaakt. Maar de uitkomsten daarvan blijken vooral na alle klappen die het luchtverkeer en -vervoer de afgelopen anderhalf jaar heeft opgelopen eigenlijk te veel op lucht spiegelingen gebaseerd. De Commissie-Den Toom, van wie wordt verwacht dat zij de minister zal adviseren wat hij na de eerste ronde van dé technische en financieel-economische studies moet gaan doen. is zwaar teleurgesteld. Ze vindt dat er grote gaten in de onderzoeksresultaten zitten. Dat het onverantwoord is om nu beslissingen te nemen. Dat er nog veel teveel zaken zijn die niet zijn bestudeerd En dus is de 'cirkel rond en blijft voor de betrokken regio's de onzekerheid bestaan. Ten minste wanneer de regering er aan zou blijven hechten dat pas een uitspraak kan worden gedaan wanneer alle kaarten op tafel liggen, wanneer alle belangen die het vraagstuk omringen zijn meegewo- Het begint er steeds meer op te lijken dat de werkelijke beslissing over de aanleg van een nieuw vliegveld voor onbepaalde tijd naar de toe- komst zal worden verschoven. Een uitspraak op korte termijn zal waarschijnlijk niet verder gaan dan reserveren van een gebied, op een bepaalde plaats mogelijkheden openhouden. En dat betekent dan weer dat toch een andere volgorde in de besluitvorming zal worden toegepast dan waartoe men een jaar terug meende te moeten overgaan. Vorig jaar nog redeneerde men in Den Haag eerst 'ja of nee' en vervolgens 'waar'. Nu heeft men het volgende besluittechnische pad uitgestippeld: eerst 'waar (niet)' en vervolgens 'ja of nee'. De Commissie-Den Toom heeft in haar advies aan de regering gezegd dat er meer aandacht zal moeten worden geschonken aan een aantal hoofd stukken uit de hele kwestie, die tot nu toe mis- sc'nien wat al te vluchtig zijn gelezen, de capaciteit van Schiphol, de positie van de regionale lucht vaartterreinen en de mogelijkheid van een luchtha ven 'in samenwerking met buurlanden. bekeken 3 SI lbekeken NADER BEKEKEN De trammelant die Nederland heeft gehad met de Verenigde Staten over het verminderen van het aantal vluchten op de transatlantische routes toont zonder omwegen aan dat er stevig de klad zit in het luchtverkeer en -vervoer, ook op trajecten die jarenlang zeer lucratief zijn gèweest Grote lucht vaartmaatschappijen kunnen de moordende concur rentie niet langer volhouden. De groei is er uit. Er. het aantal vliegbewegingen is nu eenmaal bepalend voor de capaciteit waarover een internationaal vliegveld in de toekomst zal moeten kunnen be schikken. Zijn door de rencente ontwikkelingen de toekomstvoorspellingen over het moment waarop Schiphol 'vol' is en om andere redenen de grens van zijn capaciteit heeft bereikt nog wel bruikbaar? Als dat niet het geval zou blijken te zijn komt de vraag naar de noodzaak en de sociaal-economische basis voor een project tweede nationale luchthaven natuurlijk wel in een ander daglicht te staan. Wat kunnen de regionale vliegvelden (Beek in Zuid- Limburg, Eelde, Twente, Eindhoven) in het geheel van het vliegverkeer wel en niet opvangen? De positie van de regionale velden hangt in de lucht. Ze hebben een bepaalde functie ten opzichte van Schiphol. De exploitatie ervan wordt gesubsidieerd voor zover deze velden Schiphol (kunnen) ontlas ten. Een duidelijk beleid wordt er overigens tegen over deze regionale vliegvelden niet gevoerd. De Commissie-Den Toom vindt dat ook daarover wat meer boven tafel meet komen. Zo zijn tot nu toe in de opeenvolgende studies wat buiten schot geb'.e En dan een eventuele samenwerking met buurlan den bij de planning en aanleg van een luchtha ven. Daarvoor is tot op heden altijd wat afhouden g gedaan. In 1972 verklaarde de toenmalige ministei van verkeer en waterstaat Drees nog dat hi; helemaal niets voelde voor een "Benelux-vliegveld'. ergens in het grensgebied van Nederland en België. Het was een opmerking, ingegeven door de overwe ging dat Nederland alle capaciteit van een tweede- luchthaven voor zichzelf nodig zou hebben In hetzelfde jaar belegde het Belgisch-Nederlandse be drijfsleven overigens een studiedag over een Bene- lux-luchthaven. Van Belgische kant bleek men nogal geporteerd voor het denkbeeld. Ambitieuze planner, voor een eigen tweede internationale luchthaven naast Zaventem bij Brussel had men daar nie- direct, maar dat er op de langere termijn ook in België 'iets' zou moeter. worden gedaar. om de groei van het 'luchtverkeer op te vangen zag men wel aankomen. Er zijn studies over gemaakt en lanbevelingen gedaan. Van het bedrijfsleven uit >het was een initiatief van de Nederlandse Maat schappij voor Nijverheid en Handel en het Vlaams Economisch Verbond) werd er bij de Nederlandse en Belgische regering op aangedrongen in ieder •geval overleg te voeren over de vestigingsplaats van een tweede internationale luchthaven, zowel aan de ene als aan de andere kant van de grens. Of het er ooit van ls gekomen? De mogelijkheid van samenwerking wordt nu tenminste als punt van onderzoek naar voren geschoven. En waarom ook niet praten over een gezamenlijke oplossing voor de luchthavenproblemat'.ek wanneer er we! overleg wordt geopend over de bundeling- van de Neder landse, Belgische en Luxemburgse nationale lucht vaartmaatschappijen KLM. Sabena en Luxair? Sinds 1968 zeven jaar dus al weer wordt er gestudeerd op het vraagstuk van de tweede nationale luchthaven. De Commissie-Den Toom is destijds in het leven geroepen om vooral de procedure te begeleiden die bij de besluitvorming over deze beslist niet geringe zaak moet worden gevolgd. Het is een niet-ambtelijke groep deskundi gen van wie de regering dan ook verwacht dat zij ed adviezen en rapporten van de verschillende kanten weeg en waardeert. Er moet overigens nog een ;ange weg worden gevolgd voordat het kabinet toe is aa neen definitieve beslissing over de vestigings plaats die voor een groot vliegveld in reserve moet worden gehouden. Minister Westenerp heeft deze officieel aangekondigd dat hij voor september 1977 (de afloop van de huidige kabinetsperiode) die knoop wil doorhakken. Ondanks de alleszins nuttige suggesties van de Commissie-Den Toom aan het kabinet om via nog dieper gravende studies tot een meer verantwoorde beslissing te komen kan het kabinet zich niet permitteren deze zaak nog lang te laten liggen. Daarvoor worden al te lang in teveel gebieden in Nederland verwachtingen gewekt en terp heeft tot twee keer toe in de memorie van 'oelichting op zijn begroting vastzesteld dat het dringend ge-wenst is de onzekerheid omtrent een beslissing, die van diepgravende betekenis kan rijn voo rhet betrokken gebied, zo kort mogelijk 'te 'aten vc-riduren'. De regiones die het betreft zijn benieuwd welke formulering de bewindsman in zijn begroting voor 1976 zal bezigen om hetzelfde nog maals te zeggen, maar ze rekenen er wel op da: het Ie laatste keer is. Erg vee! rondjes draaier, voordat het tot een bestuurlijke landing komt wekt irrita ties bij alle medepassagiers en gemor onder de wachtenden in de aankomsthal KEES VAN DER MAAS.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1975 | | pagina 9