DE 'WEDERGEBOORTE' VAN DE SCHOUWSE STOOMTRAM r DE GEREFORMEERDE BOND EEN NIET GEMAKKELIJKE PARTNER Méér hart en minder hard Oud tramwegmaterieel krijgt opknapbeurt in Hellevoetsluis ▼j"T Jfrp -r s jfflDAG 7 JUNI 1975 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 19 Foto: Een stoomlocomotief van de RTM trekt een lange reeks rijtuigen, op weg van het beginpunt aan de Rosestraat in Rotterdam, naar de Zuid-Hollandse eilanden. 2LLEVÓETSLUIS Op het voormalige emplacement van de Rotterdam- it tramweg Maatschappij, even buiten het oude vestingstadje Hellevoet- c,is de stoomtram van de RTM in oude glorie hersteld. De stoomtram, zïentallen jaren de verbindingen op de Zuidhollandse en een deel van Zeeuwse eilanden onderhield, stoomt thans óver een drie kilometer lan- Tacé door het landschap van Voorne en Putten en roept herinneringen lande tijd, dat walmende locomotiefjes en houten wagonnetjes het ge it ran het streekvervoer op de eilanden bepaalden. 'opgebroken. De provincie Zuid-Holland be stemde het tracé van de laatste RTM tramlijn tot toeristisch fietspad, dit on danks pogingen van de Tramweg Stichting, tussen Spijkenisse en Hellevoetsluis naar buitenlands voorbeeld een toeristische tramlijn te mogen exploiteren. Er bleven van de oude baan drie kilometer over: tussen het voormalige eindpunt en de buurtschap Vlotbrug. Dit baanvak wopdt hu wekelijks gebruikt voor het maken van toeristische ritten, onder de naam Rijdend Tram Museum. k MM heeft de tramwegexploitatie af gestaakt, maar een deel van MiiMkI van toen is toch bewaard lAsaM bevindt zich nu, soms in een wwAn staat, op het emplacement fc'4 «4 veerhaven van Hellevoetsluis, poep enthousiaste tramweglief- tatMln oude staat wil terugbren- (Me locomotieven en wagons, die Jw» hebben gesleten op bijvoorbeeld iffliijnen op Schouwen-Duiveland en Wpsland, zijn of worden in oude tofeleld. k ij RTM in 1966 de tramdiensten M dit bedrijf meer dan 60 jaar rcwegbedrijf geëxploiteerd, dat in -■sa van de eeuw grote delen van het osMijk kleigebied he^ft ontsloten, -'riï-trams reden op Vöorne en Putten. «Orerflakkee, in de, Hoekse Waard, iomen-Duiveland en op Sint-Philips- vaar ze aansluiting gaven op Noord- ;*r- Do betekenis van de stoomtram ■am geïsoleerde gebieden is vooral h «ginjaren erg groot geweest. Men •Wteajwat alles per tram: zuivel- en ®s*produkten. vee, goederen, verder sprake van een geleidelijk stijgend ^overvoer, dat zich in de loop van !«aeeds verder ontwikkelde. V'sni de RTM met een grote hoe- overbodig geworden locomotieven '®ns, die maar voor een zeer klein «a de hand konden worden gedaan. 7 modern tramstel kon naar het _i2d worden verkocht, de rest leek •tor de Sloper. olde de Tramweg Stichting, een van de Nederlandsche Vereni-. ^Belangstellenden het Spoor- en _J!P'sen, pogingen in het werk om «mogelijk van het. historische tram- wn de RTM 'te behouden voor j.- zoals de stichting het uit stichting wilde met de aankoop de exploitatie van de trams -Me onze voorouders reisden'. Siife verzameling 'Swingen zijn sinds 1965 met een ~*Wctes bekroond. Op het emplace- o Hellevoetsluis staat nu een bonte ^atflnk locomotieven. goederenwa- (f(^onei'rijtuigen. postrljtuigen, die «a! overzicht geven van wat er °P de eilanden heeft gereden. Het hoogbejaarde trammaterieel - p® der verspreid over het empla- »°nimige wagons zijn hier na lan- kleine pauze: de bemanning van ge omzwervingen elders of bij toeval te rechtgekomen", vertelt de heer Baars. Vrijwilligers van de Tramwegstiohting be steden veel vrije uren aan het opknappen van het materieel. „We hebben de wagons waarmee we nu rijden zelf in vrije tijd gerestaureerd en het materiaal ervoor heb ben we vaak zelf uit eigen zak betaald", zegt de heer A. A. Baars uit Oud-Beijer- land, één van de leden van de Tramweg Stichting, die wekelijks bezig is met £et herstellen van de oude trams. Hij vertelt dat één oude stoomlocomotief van de RTM. de no. 56, weer als vanouds kan dienst doen. Er worden dan ook regelma tig ritjes gemaakt met deze bejaarde stoomlocomotief, die in 1920 als bijzonder degelijk bouwsel door de Berlijnse firma' Orenstein Koppel AG aan de RTM- directie werd afgeleverd. Sinds 1920 deed de '56' trouw dienst op allerlei lijnen van het RTM-net. Nu zeult ze regelmatig met wat houten wagonnetjes over het smal spoortracé. „Het ligt in de bedoeling dat we hier nog meer oude stoomlocs krijgen. Er wordt er op het ogenblik één van de Tramweg Stichting in Hoorn hersteld en in het dorp Zeeland in Noord-Brabant is nog een exemplaar, dat eveneens naar hier zal komen", aldus de heer Baars. Het is op die winderige zaterdagmiddag stil op het oude emplacement. Je zou ook de omgeving historisch kunnen noemen, want hier vlakbij vertrok vroeger de veer pont naar Goeree-Overflakkee en kwamen de trams uit Rotterdam aan, die aanslui ting gaven op deze pont. Het was er vaak enorm druk en de grote parkeerplaats, waar vroeger de auto's wachten op een plekje op de pont, is daaraan een goede herinnering. Hèt voormalige stationsge bouw wacht inmiddels met enig ongeduld op de sloper, op het parkeerterrein groeit gras en onkruid. Precisie Zwaar karwei "O- 33 poseert gewillig voor de Baars vervolgt: „Ook de oude tramlijn zelf was door en door versleten. We hebben het over drie kilometer moeten herleggen, tot aan de Vlotbrug. Dat is een erg zwaar karwei geweest. De RTM-rails waren niet meer te gebruiken, maar gelukkig konden we rails kopen van 'de Hoogovens en konden we dwarsliggers betrekken van de Nederlandse Spoorwegen. Daarmee hebben we toen de hele trambaan herlegd. En reken maar dat die dwarsliggers behoor lijk zwaar waren". Nadat op 14 februari 1966 de laatste tram had gereden op het baanvak Spijkenisse- Zuidland-Hellevoetsluis, werden de rails Het opknappen van het oude materieel vergt, zoals gezegd, veel tijd, geld en precisie. De oude houten personenrijtuigen van de RTM bijvoorbeeld, waarvan de meeste uit het begin van deze eeuw date ren, worden op originele wijze hersteld. De rijtuigen 396 en 397 bijvoorbeeld, in 1906 door Allan Co's Koninklijke Neder landsche Fabrieken van Meubelen en Spoórwegraaterieel XV te Rotterdam ge bouwd voor de Stoomtram Tiel Buren - Culemborg in de Betuwe, werden in 1.918 door de directie van de RTM overgenomen en in dienst gesteld op Schouwen-Duive land. Daar hebben deze rijtuigen jaren gereden. Ze zijn de afgelopen jaren in oude .luister hersteld en maken nu deel uit van de'stoomtram, die iedere eerste zon dag van de maand, van elf uur 's ochtends tot vijf uur 's middags het traject Helle- voetsIuis-Vlotbrug w berijdt. Om de rijtuigen te herstellen, moest teak hout worden gebruikt van dezelfde kwali teit, die de inmiddels reeds lang opgehe ven NV Allan bij het construeren van deze wagens toepaste. Ook het interieur werd "historisch verantwoord' hersteld: de oude banken werden nauwkeurig gerepareerd volgens de vroegere indeling van de wa gons. Het is dit jaar precies 75 jaar geleden dat de Rotterdamse Tramweg Maatschappij haar diensten op Schbuwen-Duiveland opende, met de aansluitende verbinding Anna Jacobapolder - Sint-Piiiiipsland Steenbergen. Een jubileum dat niet wordt gevierd, want de RTM-trams zijn al ruim twintig jaar van Schouwen-Duiveland verdwenen. De tramdienst op Schou wen werd na een officiële openingsrit op 27 april 1900 op 30 april van dat jaar officieel voor het publiek geopend; de goederendienst, volgde enkele maanden la ter. Ook de lijn Anna Jacobapol der-Steen bergen werd in 1900 in'exploitatie geno men. Op Schouwen reden de trams aan vankelijk tussen de veerhaven van Zijpe en Brouwershaven, later, in 1975, werd ook het traject Brouwershaven - Burgh ge- opned. Geen traan De trams verdwenen van het eiland na de ramp van 1953: herstel van de trambaan werd wel mogelijk geacht; maar het is er op praktische gronden eigenlijk nooit meer van gekomen, ook al is nog in 1954 het traject tussen Burgh en Brouwershaven weer hersteld. Op Schouwen heeft overi gens niemand een traan gelaten om het verdwijnen van de tram, die na de oorlog algemeen als een verouderd en bovendien langzaam vervoermiddel werd gezien. Het vervangen van de tram door bussen werd met allerwegen instemming begroet. Toch had de RTM-directie na de oorlog nog veel plannen voor het exploiteren van de tramwegen op de eilanden. Voor zover de financiële middelen het toelieten,, werd het tramwegmaterieel zoveel mogelijk ge moderniseerd en werden in eigen beheer nieuwe rijtuigen en nieuwe diesellocomo tieven vervaardigd. Enkele van die diesel motorrijtuigen 'werden speciaal gebouwd voor de dienst op Schouwen-Duiveland. Ze hebben er nooit een functie van belang kunnen vervullen. Sommige zijn thans nog terug te vinden in de historische collectie van de Tramweg Stichting in Hellevoet sluis. Men heeft ze daar weer rijvaardig gemaakt en ze vervullen regelmatig diensten op het korte traject naar de Vlotbrug. Containervervoer Tot de historische verzameling van het museum behoort ook een origineel contai nerrijtuig. Voordat van déze vorm van transport op grote schaal sprake was, had de RTM die speciale rijtuigen al inge voerd. Zo was er al heel vroeg sprake van containervervoer op de veerdienst tussen Numansdorp en Zijpe: de destijds belang rijke verbinding tussen Schouwen en de Hoekse Waard, die weer aansluiting gaf op de trams naar Rotterdam. Tenslotte beschikt het Rijdènd Tram Mu seum over een melkwagen, waarin vroeger de zuivel van de dorpen naar de melkfa brieken werd vervoerd, een postwagen, waarin de PTT.de post voor de bewoners van de eilanden liet vervoeren werd opge slagen. en over enkele van de personenwa gens die in de laatste jaren van de RTM- tramwegexploitatie hebben dienst gedaan. Het Rijdend Tram Museum in Hellevoets luis heeft sinds de oprichting al heel wat belangstelling getrokken. Het zijn vaak niet alleen de 'gewone' belangstellenden in het spoor- en tramwegwezen, maar ook vaak bewoners uit de streken die de RTM vroeger met stoomloc of dieseltram be diende. Ze komen er om nog iets van de sfeer van vroeger te kunnen proeven, toen er nog geen sprake was van een zeer snelle verbinding tussen Rotterdam en Zïe- rikzee. Hel vervoer op de eilanden is veel efficiënter geworden, maar het heeft ook aan sfeer ingeboet. Iets van die sfeer kan men nog terugvinden op het emplacement in Hellevoetsluis- Daar wordt een stukje 'rijdende streekgeschiedenis' iedere zondag weer éven herbeleefd. TON HÜUSSOON" Foto: Hoewel het streekvervoer op de eilan den zich zelden heeft gekenmerkt door een erg groot aanbod van reizigers, loste men het aanbod van grote aantallen reizigers soms op deze wijze op. Deze wijze van ver voer was overigens een uitzondering. 'mssz ■«sa'. 1 .y; i. Het la met de Ned- Hervormde Kerk soms een gek geval. Je kunt er de wonderlijkste ervaringen opdoen. Ze kan de Indruk maken van een volkomen verbrokkeld gein-el. dat als los zand aan elkaar hangt Ik gHoof niet dal er In on» land één kerk is waar de le den zoveel kritiek hebben op eigen kerk en tijd dat rij zJeh gekende al» de enige kerk van Christus In ons land. ligt reed» een paar eeuwen achter ons. Maar In de wijze waar op gesproken wordt van 'de grote kerk', l* daarvan misachten toch nog Iets - n han gen. De hervormde kerk heeft een brede rand van mensen van wie je met recht kunt rracca of zij er nog wet bij behoren. We hebben het een* meegemaakt dat een gereformeerde zo het een en ander opmerkte over de hervormde kerk. Nu zat In dat gezelschap ook een zeer randkerkelijke hervormde. Je zag hem praktisch niet in de eredienst, behalve wan neer er Iets gaande was In ons koninklijk huh. waarop hij zeer gesteld bleek te zijn. Toen de gereformeerde zijn minder vlijende opmerking maakte, sprong hij op de bok en gaf er hem op zJJn manier van langs. Men moe*t zijn kerk niet te na komen. We hebben ook eens een verhaal gehoord van een gereformeerde bonder. In zijn kringen leeft men van kritiek op de her vormde kerk. hoewel zij daartoe behoren en willen blijven behoren. Toen een gere formeerde (het was toen nog de gewoonte dat zij niet al te veel goeds van de hervormde kerk wisten te zeggen' z:ch wat al te geestdriftig bij zijn kritiek aansloot en die nog wat verder uitpioo6, begon de gereformeerde bonder er hem duchtig van langs te geven. Hij ging hem vertellen hoe verkeerd het was geweest dat zij indertijd uit de hervormde kerk waren weggelopen. Dit was ook wel zo ongeveer de reactie van de leden van de geref. bond die aanwezig waren op de conferentie van de geref. gezindte in Lun- teren, toen prof. J Douma van de Vrijge maakte Geref. Kerken de houding van de geref. bond aanviel door te zeggen dat zij niet moest proberen ijzer en leem samen te voegen en eindelijk eens tot een besliste keus moest komen. De Afscheiding en Doleantie kwamen weer eens ter sprake en dat is voor de hervormd kerk genoeg afscheiding geweest. Zo tussen Pinksteren en de vakantie is het gewoonlijk een tijd van allerlei kerkelijke conferenties en jaarvergaderingen. Ook dit jaar is men aan die gewoonte getrouw gebleven. En bij die alle was ook de jaarvergadering van de geref. bond. Men heeft zich daar bezig gehouden, hoe kan het ook anders, met zaken die de eigen hervormde kerk aangaan. Maar toch is het gezichtsveld ruimer geweest. Op de jaar vergadering van cfe geref. bond was ook aanwezig dr. SpoeLstra uit Pretoria van de zogenaamde Dopperkerk. Dat is een kerk die in de vorige eeuw is ontstaan, vooral in Transvaal. Afscheiding en Doleantie in ons land hebben ook daar voor een af scheiding gezorgd. De verhoudingen liggen aan de andere kant van de evenaar wel weer wat anders dan hier bij ons, maar de contacten met de Nederlandse geref. kerken heeft men ook bij de Doppers steeds op prijs gesteld, hetgeen uit de historie te begrijpen is. In een korte toespraak, zoals dat gebruike lijk is, heeft dr. Spoelstra gezegd te gelo ven .dat de profetenmantel om leiding te geven aan de geref. gezindte in'Nederland op de gereformeerde bond is overgegaan'.' Hij wilde daarom onderzoeken of de Dop perkerk geen officieel contact kon aan gaan met de geref. bond. Dat zal, lijkt ons. moeilijk gaan. De gpref, bond is tenslotte "geen kerk doch slechts een richting, of wil men liever, een modaliteit in de N. H. KerkHet is bovendien een modaliteit die ook niet onberoerd blijft bij he: geen er kerkelijk en landelijk gaande is. Vroeger kon je misschien zeggen dat de gerefor meerde bonösgemeenten en predikanten zo ongeveer van één snit waren, maar tegen woordig weten we wel dat er onder hen ook nog al wat verschil kan zijn. Er zijn bondsgemeenten die tegen de Geref. Ge meenten aanliggen en er zijn andere die dicht bij de confessionelen staan. Het uiterlijke onderscheid dat hen -vroeger ken merkte, geen gezangen en alleen de Staten vertaling, is ook niet meer algemeen gel dend. Men heeft ook hier allerlei variëtei ten. En dan de bevindelijke prediking, waarvan je altijd weer hoort en waarvan het moeilijk te zeggen is wat daaronder nu precies wordt verstaan. Voor zover zijn ervaringen reiken, houdt men zich in de prediking bij de tekst van de bijbel en het ïs niet zo. dat je gaat vragen: waarom heeft die prediker die tekst genoemd: je merkt er verdeT niet veel meer van. Schrift en belijdenis is hun leus. De belij denis is dan de bril waardoor de Schrift gelezen wordt. De officiële naam van de bond is: "De Gereformeerde Bond tot verbreiding en verdediging van de Waarheid in de Neder landse Hervormde (Gereformeerde) Kerk'. Tot 1816 heette wat nu de Hervormde Kerk is> Nederduits Gereformeerde Kerk en wanneer dat 'gereformeerd' er tussen haakjes bij wordt gezet, zit daarin he: verlangen naar wat vroeger eenmaal is geweest, toen men. als war gebeurde me", de Remonstranten in 1619. radicaal af sneed wat men zag als niet bij de kerk te behoren. In die officiële naam heeft mij die verbreiding en verdediging van de Waarheid altijd wat kopschuw gemaakt. Zoals het mij altijd heef: afgestoten wan neer een kerk zich de alleenzaligmakende noemde of wanneer er gesproken werd vac de enige kerk van Christus in Neder land. zo heeft het mij ook altijd gehinderd wanneer lk het gevoel kreeg met mensen te maken te hebben die tegenover anderen de gedachte wekten dat zij de Waarheid, de Waarheid Gods dan wel te verslaan, in pacht hadden. Deze negatieve reactie U versterkt vooral ln de tijd toen er voor dr. Woelderink geen plaats meer was in de geref. bond. Sindsdien is er wel wat veran derd. De geref. bond komt niet alleen in aanra king met andere modaliteiten Ln de N. H. Kerk maar ze heeft ook te maken met de verhouding tot andere kerken en daaron- der vooral de Geref. Kerken in ons land. Haar eigen kerk die zij verdedigt, zit ln de Raad van Kerken Ze heeft ook te maken mei het gesprek 'samen op weg' van de hervormde en geref. kerken. Her. vorige jaar Is de tegenstelling tussen de geref. kerken en de geref. bond op een wel wat pijnlijke wijze tot uiting gekomen, toen er op de hervormde synode de geref. hoogle raren H. Ridderbos en G. C. Berkhouwer waren om met de synode te bespreken hun proeve van gemeenschappelijk belij den. Het felst van ai zijn zjJ bestreden door leden var. de geref. bond. zodat prof. Ridderbos nadien schreef dat hij van eer. koude kermis thuis was gekomen. En dit alles, terwijl vanuit de hervormde synode het initiatief tot deze behandeling was genomen. Het punt waarom het altijd weer draait, is de handhaving van de belijdenis der vaderen en die vindt de geref. bond, in tegenstelling tot vroeger, bij de Geref. Kerk niet meer gegaran deerd. Het lastige is dat zij deze nergens gegarandeerd vinden dan alleen bij zich zelf. Een paar jaar geleden, ten tijde van het 'getuigenis', leek er een andere verhouding op komst te zijn tussen de confessionele vereniging en de geref. bond. Toen werd gesignaleerd dat deze twee richtingen r raakpunten hadden op het theologi an kerkrechtelijke vlak dan men wel had gedacht. De bond scheen meer t® krijgen voor Hoedemaker en de confessionelen leken meer voor 'bevinding' te gaan ge-voelen. Dat deze twee verenigingen raakpunten hebben, spreekt vanzelf wanneer we bedenken dat "net ook bij de confessionelen gaat om de confessie, de belijdenis der vaderen. Dit allerlei berichten zo van de laatste tijd hebben we kunnen lezen dat de raakpun ten wrijfpunten zijn geworden en telkens weer blijkt hert dat de geref. bond de rechte prediking alleen bij zichzelf veilig ac'nt. De geref. bond richt zich op oe kerk waartoe zij behoor.. Deze moet uit haar val worden opgeheven en zij moet weer de plaats krijgen in het midden van ons volk. zoals zij deze in vroegere eeuwen heef: gehad. Daarmee is dan bedoeld, zoals reeds gezegd, de kerk van vóór 1816. De strenge binding aan de drie formulie ren van enigheid is het ideaal en omdat dit in de kerkorde van de hervormde kerk niet nadrukkelijk vermeld is (wel staat er: in gemeenschap 'met de belijdenis der vaderen) hebben de synodeleden die tot de bond behoorden in 1951 niet voor de nieuwe kerkorde willen stemmen. Men zag in de woorden die er staan alleen maar een uitholling. Omdat de bond zoreer op eigen kerk zich richt is er eigenlijk geen plaats voor contacten met andere kerken, iaat staan oecumenische contacten. Alles houdt de bond ook zoveel mogelijk apart, tot zelfs de zending toe. Daarom lijkt ons het geloof van dr. Spoelstra wat betref: die profetenmantel, alleen maar een irreëel geloof, wan: dan krijgt men te maken met andere kerken. Op de jaarvergadering van de geref. bona is ook een inleiding gehouden door prof. C. Graafland over gezag en Daar bleek da; de bond niet alleen i het verleden kijk:, maar zich ook b houdt me; de wereld waarin wij nu le Hij zag het gevaar dat men tegen het socialisme, vervalt in een libe raal conservatisme'. ..Tussen de klippen van een steriel negatief element en een compromis houding, hebben we de weg te gaan van een radicaal christendom". Maar kerkelijk zal de geref. bond een lastige gesprekspartner blijven. Zei de Rabbi van Uedziboz eens: „Zoals iemand in zijn hart over God' denkt, zo denkt God - over hem Blijkbaar zegt de mond niet alles over God .ai kan vloeken (niet één vloek'/ wel teken zijn van een hard hart. Kern van de zaak is echter: hoe denkt een mens in zijn hart over God? Be nauwd. beangst óf in ver trouwen en liefde. Kan God wonen in een eng. kramp achtia hart óf in een hart dat ruimte schept, ruimte laat voor de werking van Gods Geest. In het eerste gevpl bltjft de mens op zich zelf staan, hij bewaart, hij behoedt zijn hart en heeft zijn God gevangen. Er. het is nog bijbels ook: ..Be hoed uw hart boven al wat te bewaren is". Alleen er staat nóg een zinnetje ach ter".... want daaruit zijn de oorsprongen des -lei-ens". Spr4 23) Je hart bewa ren en afsluiten voor deze wereld is één. je hart zó voelen bonzen dat je er wat aan hebt in en voer deze wereld, dat is twéé' Hei gaat toch om die 'oorspron gen des levens'.' Het hart is het uitgangspunt voor deze wereld. Het is ook de mo tor: denkt u maar aan uw eigen hart Het pompt bloed dóór het lichaam. Op die manier teil de Hete-Lucht motor van God, Zijn Heili ge Geest door ons stromen, ons be-zielen. Voor die uit gangen des levens. Het bloed heeft het hart nodig. het hart heelt bloed nodig. Gods Geest heeft hartelijke- mensen nodig, het mense- lijk-hart heeft Zijn icarmte nodig. Je kunt je hart pas bewaren, als het zich laat voeder., laat doorstromen met Zijn Geest Dan blijft het hart soepel, dan ver wacht het hart Zijn Geest En cis een mens het ver wacht van zijn God. zó over zijn God denkt 'ere begin) dan ziet God dat de mens het ven Hem temvacht, en kan Hij zó op die manier aan de mens denken En als de mens het van God verwacht, kan God tets van de mens vemzarhten. Maar daarvoor moet ;e wel: méér hart en minder hard zijn. In de vakantie is het toch te proberen? R. J. BlaautB Krabbendijke

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1975 | | pagina 19