„JE VOELT JE ER GAU THUIS" Kloosterzande, met de 'bevrijding' in zicht Verrukt Gedachten Trek Bevrijding 18 RROVINCIAlf ZIEUWS8 COURANT ZATERDAG 7 JUM 1Bj '0> kenman, die van tijd tot tijd aan de stamtafel van t>e Linde' verzeild raakt voor een warme hap. tussen door. Het bedrijf is óp vier Belgische eters en twee lezende ver tegenwoordigers na op dat mo ment leeg. De Kloosterzandse 'café politici' zullen op dit uur van de dag zeker aan de slag zijn. Ieder bij zijn baas of in zijn' eigen bedrijf. De zakenman: „Het is gek hè? In Klcosbërzande leeft tooh wel iets. Het is een küein dorp. maar er i6 duidelijk iets aan de gang. Er heerst sfeer en gezelligheid. Men houdt hier van een goed feest, van het leven. Waarom zou het in de weekeinden zó enorm in trek zijn bij de jeugd? Als je, het góed besohouwt, worden er vrijdags, zaterdags en zondags oafés en bars bezooht die beslist niet veel afwijken von die in Terneuzen, in Hulst of ill Goes. Toch komen ze steeds weer in,groten getale naar Kloosterzande. Moet je zaterdags of zondags eens met de laatste boot naar Kruiningen varen. Stampvol met Bevelanders na een avondje uit in Kloosterzande. Ik ben ervan overtuigd, dat ze hier goed ontvangen worden. Dat ze een grote tolerantie bij de mensen vain Kloosterzande tegenkomen. Bewust of onbewust, ik weet het niet. Het dorp trekt. Je voelt je er gauw thuis." Het is alsof men een wervende func tionaris van de plaatselijke VVV legen het lijf Is gelopen. Het is echter een volslagen buitenstaander, die bekent zich gauw thuis te voelen in Kloosterzande. En bij is niet de enige. De vele Belgen en de enkele Duitsers, die in de omgeving van Kloosterzande htm tweede woning hebben en die af en toe naar het dorp komen, hebben dezelfde erva ring. In het gemeentelijk zwembad kan het gezellig drult zijn- Aan de stamtafel bij Tottoe Ram bijvoorbeeld. KLOOSTERZANDE Dat ze met z'n allen gemiddeld per jaar 330.000 liter bier drinken en daarmee verreweg alles slaan wat er landelijk op dat gebied gepresteerd wordt, is de mensen van Kloosterzande niet aan te*zien. Wie hoopt er van maandag tot vrij dag overal druk bezette tapperijen te vinden, komt bedrogen uit. Het is er behalve in de altijd levendige weekeinden even rustig als in elk ander dorp in het strakke Zeeuws-Vlaamse land. Maar mensen dié Kloosterzande al wat langer kennen dan gisteren, zeggen dat het 'typisch iets voor Klooster' is om uit te rekenen hoeveel van dat nobele vocht jaarlijks in de bijna drieduizend hoofden wordt gegoten. Het eerste dorp dat je tegenkomt als je van de boot bij Perkpolderhaven komt is trots op zul ke staaltjes en haalt er vrolijke kadertjes mee in landelijke kranten. Da laatste keer dat het voor Kloos terzande in alle mogelijke binnen landse en buitenlandse kranten van die kadertjes Tegende was vorig jaar, toen de gezamenlijke caféhou ders- met hun borrelbus op de prop- pen kwamen. Tot in de hoogste top van het Nederlandse ministerie van justitie had men zich er immers voor vrijgemaakt t Ook Van Agt wilde dat weieens van dichtbij zien'. Kort nadat de gele bus van de ZVTM zich echter ten gerieve van late borrelaars aan een speciale dienstregeling ging houden, kwam er al een einde aan de pret. Dat wil zeggen, de bus werd algauw op een wat minder lucratief traject in het Zeeuws-Vlaamse ingezet. Maar de Kloosterzandenaren genoten nog lan ge tijd door van' een soort napret. TJit alle werelddelen stuurden verre kennissen nog nagekomen berichtjes aan het 'deel van de bevolking dat 'zijn dorp door de jaren heen was trouw gebleven. Het verzamelen van uitheemse en vaak opmerkelijke ver vormde berichtgevingen over de Kloosterzandse borrelbus liep uit op een heftige rage. Doorgaans onder een glas bier het flinke verbruik moest tenslotte ergens vandaan ko men werden Zuidamerikaanse, Mexicaanse, Australische, Spaanse, Zuidafrikaanse, Duitse en Belgische knipsels uitgewisseld. De mensen die Kloosterzande al wat langer kennen, 'en dat zijn er nogal wat, noemen dat 'typisch iets voor Klooster'- Ze doen dat dan met de niet te peilen glinsterende ogen, die horen bij een melange van opge wektheid en geheimzinnigheid. Ze spreken er hoogstens nog htm ver wondering over uit, dat niet de één of de ander ijlings met een prognos- tiekwedstrijd met fikse inleggelden voor de draad is gekomen. Een competitie met een ouderwetse vet pot voor de inbrenger van het be richt uit het verst gelegen land; „Dat zou helemaal typisch iets voor Klooster zijn." Om achter diepzinnige gedachten te komen over wat nou eigenlijk pre cies als kenmerkend voor het dorp mag gelden, is het beproefde instru ment van' het cafébezoek hanteer baar. Aan de stamtafel bij Toine Raes bijvoorbeeld in zijn wijds be kende 'De Linde' wordt wat afge praat over het dorp. Maar niet- alléén over het dorp. Hontenissenaren wagen zich aan die tafel gewoonlijk met een angstaanja gende vlotheid aan beschouwingen van nationaal- en wereldpolitieke en •economische aard. Algemene onder werpen als leren, werken, leven, wo nen en recreëren en deel-onderwer- pen als de minister-president, het handel drijven, de vermogensaan- wasdeling, de rijksgroepsregeling, de vaste oeververbinding, het nieuive sportveld van Terhole; president Ford, Vietnam en Cambodja staan hoog cp de lijst van 'favourite items.' „Kent, u Kloosterzande een beetje?" Een vraag aan een Bevelandse za De zuidelijke toegang tot het dorp. Ze zijn ronduit verrukt over de gemoedelijkheid en het gevoel voor gezelligheid, die ze er volop aantref fen. Die eigenschappen zullen Klooster zande goed van pas komen als de oeververbinding -er komt en als Kloosterzande wellicht nog meer dan nu de rol van gastheer gaat verrollen. Over het algemeen wordt in Klooster veel verwacht van die vaste verbinding met Zuid-Beveland en verder, met de rest van het land. Als functionarissen van rijkswater staat bezig zijn met het uitzetten van oranje- palen om het geplande wegtracé even aan te geven voor landmeetkundige (of welke andere dan ook) 'doeleinden, dan gaat het als een lopend vuurtje door de klei ne gemeenschap. „Ik heb gezien waar de nieuwe weg komt", gaat het •dan op een toon waarmee in de oorlog de komst van de bevrijders moet zijn aangekondigd. Kloosterzande ziet die oeververbin ding dan ook als een soort bevrij ding. Dikwijls wordt aan stamtafels en in ander verband gemijmerd over een toekomst.met een oeververbin ding, waarvan men desnoods om kwart over drie 's nachts gebruik kan maken. Zoals in elk Zeeuws-Vlaams huis speelt ook in "Klooster' de laatste boot nog een voorname rol bij avondlijke bezoeken aan de rest van Zeeland. En óp de bijeenkomsten van de vakbonden of van de belan genorganisaties van de boeren hoor je het ook nog altijd: „Na de pauze kan men met de geachte inleider in- disciissie gaan. We mogen het echter niet te laat'maken, want hij móet nog met de laatste boot mee." En dan wordt er gedagdroomu: yHet zal misschien zelfs nog een beetje moeten wennen als men in Klooster eventueel tot diep in de nacht met een randstedelijke vak bondsbestuurder of een Hollandse boerenleider in discussie kan zijn. In ieder geval zal dan in de kring van Inleiders als ze het over de laatste boot hébben het gezegde 'typisch iets vóór Kloosterzande' niet meer opgaan...."- Naast het gemeentehuis staat het oude huis van mevrouw Cpllot met rechts het koetshuis. Het gemeentehuis van Hontenisse aan het Hof te Zandeplein in Kloosterzande. Het Nederlands hervormde kerkje van Kloosterzande temidden van de bossen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1975 | | pagina 18