Georganiseerde misdaad rukt op! DE VREEMDELINGEN IN ONZE POORTEN Jezushet verhaal van een levende ROnERDAMSE POLITIE RICHT CONTAINERTEAM OP B met meer Vakwerk Helpers .jTïWi W MS 197J PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 17 ÏTTERDAM Het is niet aeilijkeen verklaring te tia voor de toenemende jjtoriteit die de 'vracht- c met lading' in crimine- i'ciiig als doelwit, geniet. ■x&pecteur H. R. van Saga ran de Rotterdam se ncsie: „Er is niets ge- nsMia en er is niets lat rafer sporen achter af iiet stelen van een reitaito. 3e kunt vaak al ia maar zeggen: ja, daar vanuit een gecentraliseerde te bestrijden is. We merk ten op een gegeven moment na melijk dat vier van onze bureaus in de stad bezig waren met een zelfde soort zaak. Als je dan op die manier doorgaat, is dat ver spilling van tijd en mensen. Het containerteam is daarop een ant woord". ;f, commissaris J. A. Sfflw, beaamt dit. „De wninaliteit heeft gewoon ffidekt", zegt hij, „dat je id met minder risi- s nachts een gestolen Tscüauto door het haven- pïtd kunt rijden dan dat j probeert op je fietsje met ïen sigaretten weg «komen". J» Bruggen (32 jaar, Koraaai. XÊaaatig) leidt het nu een '^-*353 ui Rotterdam opge- -«niamerteam". Een zes man, dat zich lS? Ai-jaddng" (zeg.- want zo wordt het -■aaia via Engeland naar ^waaide verdonkerema- ®!e vrachtwagens met containers, vandaar ^stKrn") genoemd. -As arer de opgang van de- bednjvigheid zijn M te geven. Zeker lande- wordt nergens bij- Uaar de score van ST"1 ®eeft 'och wel r-fi' aangl[ten met een van ongeveer 5.149.000 Van die 22 aangiften is T3® een aantal opgeiost; fen paar knallen uitge- .«s Van Bruggen zegt, even wat stiller, maar er zijn een !^r igtkomen en op ^saris Blaauw (47 jaar, «W Humphrey Bogart): Któainerteam is er geko- dit soort misdrijven Van het begin af aan stond wel vast dat men hier niet te maken had met gelegenheidsdiefstallen, maar van operaties die een goed geoliede organisatie vereisen. Want het mag dan niet zo moei lijk zijn om een vrachtauto open te breken en ermee weg te rij den, het „verwerken" van de om vangrijke buit die wordt binnen gehaald, vergt een aantal facilitei ten; een bergplaats, een afzetge bied. Ook de voorbereiding verdient de nodige aandacht. Welke vrachtwagen wordt waar, wan neer en met welke lading gekid napt? Voordat de keus is ge maakt, wordt uitvoerig spiedwerk verricht. Is de wagen eenmaal buitgemaakt, dan is een escorte nodig om 'm door het verkeer te loodsen. Een wagen ervoor en een erachter, om trammelant met andere weggebruikers te voorkomen, en een verkenner, die de route vooruit rijdt om ver sperringen te signaleren. Gezochte artikelen zijn vooral metalen (zitten in zogenaamde .Jlats" open, platte contai ners). elektronische apparaten, kleding, levensmiddelen, sigaret ten en drank (Blaauw: .Drank is het op het moment in den lande; het lijkt wel een rage".). Door gaans weet men precies waar wat te vinden. Vergissingen zijn niet onoverkomelijk. Van Brug gen: „Er was een geval waarbij, een chauffeur merkte de verkeer de wagen te hebben gepakt en dat er toen tegen *m werd ge zegd: geeft niks hoor, we raken het toch wel kwijt, wat het ook is". Blaauw: „Alles draait om het afzetgebied in zo'n organisatie. Onze indruk is. dat men veel zaken doet met mensen die vroe ger in de smokkelarij met België zaten. Een wonder is dat niet, want het is tenslotte hun stiel, de afzet. Het is ook een handel die de moeite waard kan zijn. Een container met metaal is al gauw iets in de buurt van een half miljoen waard. Als je dat in één keer pakt, is dat niet slecht". Een jaartje „containerteam" heeft een vrij goed beeld opgele verd van de manier waarop een „fü-jack "-organisatie werkt. Tege lijk is het besef gegroeid hoe moeilijk het is om spijkers met koppen te slaan. Allereerst is de politie beperkt in z'n handelen, en de operaties beslaan een gro ter gebied. Maar ook is het moei lijk de top van een organisatie te grijpen, omdat de diverse geledin gen redelijk goed van elkaar zijn Van Bruggen: „Men houdt de verschillende fasen van de uitvoe ring goed gescheiden. Een aantal mensen kent elkaar gewoon niet. De wagen wordt neergezet met de sleutel onder de mat; dat zijn we al tegengekomen. Al is het aan de andere kant zo dat de meeste chauffeurs wel weten voor wie ze rijden. Ja, als je erin duikt, café-geleuter en zo, dan krijg je een enorme stoot infor matie. Vaak weten we achteraf wie wat heeft gedaan, soms ge specificeerd. maar toch blijft het moeilijk bewijsbaar". Vooral de helpers in een opera tie vak vaak moeilijk iets „hards" voor de voeten te wer pen. Van Bruggen: „Ons straf recht is er niet op ingesteld. Wat moet je die man ten laste leggen. Hij heeft voor of achter de ge stolen wagen gereden. Hij heeft misschien parkeerplaatsen afgere den, maar is nergens aan ge weest. Wat zegt-ie dan als hij wordt aangehouden: luister eens, de weg is vrij en mag ik daar soms niet rijden? Hoewel je dan weet dat zo'n man erbij betrok ken is, kun je weinig doen". In ondernemerskring, geholpen door het verzekeringswezen, wordt naarstig gezocht naar mo gelijkheden om de wassende stroom „hi-jacks" het hoofd te bieden. Daarbij wordt het als min of meer gegeven beschouwd dat een vrachtauto niet afdoende te beveiligen is. Dag en nacht bewaken zou het enige zijn. In Rotterdam wordt daarom ge dacht aan een bewaakt parkeer terrein, ommuurd, met tv-came- ra.'s. Maar als men het met suc ces wil doen, moeten alle voor vrachtauto's gereserveerde par keerplaatsen (ongeveer 30) zo'n behandeling krijgen. De vraag is dan onmiddellijk. Commissaris J. A. Blaauw: ,,'s-Nachts kun je inderdaad met minder risico's een gestolen vrachtauto door het havengebied rijden". wat men ermee opschiet. De par keerplaatsen geven op het mo ment de meeste pijn. Omdat ze afgelegen zijn, kan er in alle rust „gewerkt" worden. Van Bruggen: „Er zijn erbij waar we bijna iedere avond naar toe gebeld wor den wegens onraad". Maar als die parkeerplaatsen wegvallen, blijft altijd nog de mogelijkheid om een auto onderweg te kidnap pen. De indruk bestaat dat dit ook al gebeurt, en dat diefstallen, ver buiten de regio Rotterdam gepleegd, best op hier zetelende benden kunnen zijn terug te voe ren. In Engeland, waar het „hi-jacken" grote vormen heeft aange nomen, is geprobeerd er iets aan te doen met een particulier alar meringssysteem. Chauffeurs krij gen signalementen op van gesto len vrachtwagens, en letten dan op. De Road Haulage Association, zo heet de organisatie, betaalt dan tipgeld. Blaauw: „Het schijnt wel te werken, maar het kenmer kende aan de Engelse situatie is ook, dat daar alles verdwijnt: de lading, de vrachtwagen, alles. Containers worden gewoon ver sneden. Hier vinden we ze nog wel meestal leeg langs de weg terug". Met de „hi-jacks" is dus een vorm van misdaad gaan opbloei en die Nederland voorheen nau welijks anders kende dan uit tv series en films. Blaauw: „Zoals het in Amerika is, hebben we het hier nog niet. Maar daar rust het ook op twee pijlers die wij niet kennen: corruptie in alle geledin gen en interne discipline; het koud maken van lui die de orga nisatie verraden. Voor de rest is het eigenlijk ook niet meer dan voldoen aan wat de samenleving vraagt: gokken, prostitutie, verdo vende middelen, goedkope artike- Aan de andere kant doemt het beeld van in groepsverband wer kende misdadigers in Nederland wel op. Blaauw: „Er is een be paalde hiërarchie. Maar moorden uit wraak gebeurt hier toch niet. In Nederland krijgen ze een pak op hun sodemieter, al zal er hier en daar wel eens eentje koud gemaakt worden. De zaak-Vaz Di- as bijvoorbeeld, waar ik verder niets van weet hoor, maar dat zou er een kunnen zijn. Een tweede aspect dat je hier ziet, is ook dat iedereen een wapen schijnt te moeten hebben en dat daarvan zie het geval-Ede bij het minste geringste gebruik wordt gemaakt". Blaauw ziet dan ook in het verschiet liggen dat. het naar ver houding „vriendelijke" gezicht van de georganiseerde misdaad hier grimmiger zal worden. „Er komt een groep", zegt hij, „en als die hechter wordt, steeds meer een instituut met steeds strakke re lijnen, dan ga je krijgen dat de ene groep de andere gaat bekampen. Nou, dat is iets waar van ik vind dat je er verdomd goed voor moet uitkijken". De oplossing daarvoor ligt zijns inziens in aanpassing van de organisatie van de politie en aan passing van de wetgeving. Blaauw: ,De politieorganisatie was voor de oorlog wel aardig, maar is nu hopeloos out-of-data De Nederlandse politie bestaat uit zo'n 130 korpsen gemeentepo litie en de rijkspolitie. Dat is toch totale versplintering. Een beetje misdrijf vereist dat je re gionaal of nationaal moet kunnen opereren. Maar dat kan niet: bui ten je korpsgebied kun je geen onderzoek voeren, hooguit assis tentie geven". Groepsverband De „regionale bijstandteams" zijn hierbij naar zijn mening een onvoldoende oplossing: ,Daar zit geen continuïteit in, want die worden alleen op de been ge bracht bij ernstige zaken. Kijk, voor mij is het nog wat anders dan voor iemand in een kleine gemeente. Ik kan mij permitte ren om dertig tot vijftig man bij elkaar te brengen voor één zaak. Maar nog niet zo lang geleden heb ik toch wel twee afdelingsbu reaus moeten sluiten omdat er toen ineens twee moorden waren. Nou, dat betekent dat ik alle kleinere diefstallen gestolen auto's, fietsen op de grote hoop moet gooien". Een oplossing op landelijk ni veau moet volgens hem dan ook worden gezocht in de sfeer van wat in Rotterdam is bereikt met de oprichting van het „container team". „Je kunt met de bestaan de organisatie", zegt Van Brug gen, „nooit een overzicht krijgen. Als door een groep daders van hier een vrachtauto in Arnhem wordt gepakt, dan hebben wij daar in principe niks mee te maken. Hoewel we de kennis hebben, kunnen we daar toch niet optreden. Gelukkig is er op politieniveau wel begrip voor de noodzaak van eikaars vorderin gen te profiteren. We worden dan ook zowat dagelijks gebeld". Blaauw: „Het wordt ook hoog tijd dat er aan een internationale organisatie wordt gedacht. Het gaat nu nog veel te langzaam allemaal. Binnen de EEG moeten mogelijkheden bestaan om een apparaat op te bouwen dat slag vaardig kan optreden. Wij zouden daar in zaken als deze veel baat bij kunnen hebben, want veel spullen verdwijnen naar België of Duitsland. De grens overgaan is een koud kunstje, ook bij een bewaakte overgang, al is daar wat meer lef voor nodig". Van Bruggen: „We hebben echt niet gedacht: dat boren we even de grond in, toen we het contai- uerteam oprichtten. De moeilijk heid Is ook altijd, dat het heel moeilijk is om door te dringen tot de topfiguren. Maar op het ogenblik, dat dateert van de laat ste maanden, zijn we toch een doorbraak a3n het krijgen. Er zijn nu drie onderzoeken waar van we kunnen zeggen dat er echt schot in zit. In Schiedam, waar een speciale drankbende zit. in het zuiden, waar een Neder lands-Belgische groep opereert, en dan ook nog in Rotterdam zelf. waar we een belangrijk da- dersgroep op het spoor rijn". Dit opschrift herinnert aan de tien geboden Ook die vwrndri in c-n vallen onder «B wetten van Israël zoals we die vinden in het Oude Testament. Een zelfde wet zal gelden voorde geboren Israëlieten en voor de vreemdelingen die in hun mflMWI «KfeeMB (BKOtt 12:49) Ook zij moeten zich aan de wet houden, maar ook zij staan onder de bev-her- ming van die wet. De vreemdeling zult gU geen overlast aandoen noch hem onderdruk ken. (Exod. 22:21) Het recht van de vreemdeling mag niet gebogen worden. Ook de vreemdeling moet op de sabbat rusten, opdat hij adem sclirppe. Voortdurend word» de Israëlieten er aan herinnerd dat zij zelf vreemdelingen geweest zijn in bet land Egypte, waar zij op harde wijze dag in dar uit werden opgejaagd, l-aat de herinnering daaraan een leidraad zijn in uw doen en laten tegenover de vreemdeling. We leven wel in een andere samenleving dan de Israëlieten toen zij door de woes tijn trokken en in het beloofde land zich vestigden, maar we geloven niet dat het geen er in die wetten van Mozes over vreemdelingen geschreven staat, zijn bete kenis voor de kerken verloren heeft. Vroe ger is het eer. -.Taag geweest of die wetten van bet O. Testament hun betekenis voor de kerk verloren hebben dan wel niet. Men drukte het toen uit in deze vraag, of ze ceremonieel waren dan we moreel. Op de synode van Dordrecht 1618/19 is dit een punt van bespreking geweest wat betreft het vierde gebod. Wanneer de gebo den louter ceremonieel zijn, zouden ze alleen voor Israël geinen en heeft de kerk er zich niets van aan te trekken. Indien ze moreel zijn, hebben wij er in de kerk nog wel degelijk mee te maken. Tc Geloof niet dat deze vraag zal opkomen wat betreft de verordeningen die in het O. Testament te vinden zijn over vreemdelingen. Deze hebben een morele betekenis waaraan men rich in de kerk niet kan onttrekken. Ze gelden ook nog voor ons. die meer dan drieduizend jaar later leven dan Mozes. He: is dan ook met alle recht dat de kerken zich bezighouden met de proble men die samenhangen met de gastarbei ders, zoals wij hen met een al te mooie naam noemen. We zien ze echter niet als gasten en doen daarom beier heel nuchter te spreken van buitenlandse trekarbeiders of werkkrachten. Die trekarbeiders zijn de laatste maanden weer in het nieuws geweest. Onze tweede kamer heeft het over hen gehad in ver band met hen die illegaal in ons land zijn. De kerken hebben zich ook wel met hen beziggehouden, maar slechts te hooi en te gras. Er is wel eens een kerk beschikbaar gesteld voor bijzondere islamitische feest dagen en toen in Almelo een moskee werd gebouwd, hebben de kerken in Twente er zich mee bemoeid. Doch telkens weer is gebleken dat men met die vreemdelingen toch eigenlijk verlegen zat. Ze zijn in onze poorten en toch blijkt telkens weer dat ze in feite buiten onze poorten staan. Er behoeft maar een kleinigheid te gebeu ren of er breekt een vijandig racisme los. Men kan dit niet alleen toeschrijven aan onkunde en een verkeerd verstaan, zoals na een uitbarsting nogal eens geschreven is. Zij hebben andere gewoonten dan wij en een andere wijze van leven en dat kan wel eens prikkelen, maar het belangrijkste lijkt mij dat zij van een ander land zijn en van een ander ras. Rassentegenstellin gen zijn nu eenmaal diep ingegoten. Nu is dit allerminst een Nederlands pro bleem. Een groot deel van de landen van West-Europa heeft er mee te maken en het is daarom dat er twee weken geleden in Noord wij kerhout een conferentie is ge houden van kerken in West-Europa om rich gezamenlijk op de trekarbeiders en de houding tegenover hen te bezinnen. De kerken hebben dit gedaan in het besef dat die buitenlandse arbeidskrachten niet een voorbijgaande zaak is. We zullen er reke ning mee moeten houden da*, er in de toekomst in ons land en in West-Europa duizenden trekarbeiders zullen zijn en blij ven, ja zelfs miljoenen. Nu de West- miropese landen zelf zitten met miljoenen werklozen, gaan er wel stemmen op dat we die buitenlanders best kunnen missen, maar dat is een fictie. Zij doen het werk waar eigen landgenoten voor bedanken, het werk van ongeschoolden en zij nemen alle baantjes die onze mensen niet meer lusten. We zullen er ernstig rekening mee moeten houden dat dit alles geen voorbij- Onder de buitenlandse werkkrachten is een betrekkelijk klein gedeelte protestant. Uit de landen van Zuid-Europa zijn nog al wat rooms-katbolieken gekomen. Er is een groep oosters-orthodoxen uit Griekenland en de Balkan. Er is een hele grote groep mohammedanen, uit Turkije en de landen van Noord-Afrika. In de verhouding tussen hen en ons speelt ook de godsdienst een rol, soms een belangrijke rol. Die gods dienst blijkt dikwijls onder de vreemdelin gen een samenbindend element te zijn. sterker dan zij het in eigen land waar- schijnlijk hebben gedacht. Onder de inlei ders te Noo-öwijkerhou* was ook ee Engelse hoogleraar, die als socioloog een inleiding heeft gehouden over de racial dimensies van de trekarbeid. Daarin heet: hij onder meer gezegd: .De godsdienst zou de vijand van het racisme moeten zijn. Niettemin heeft zij de basis gelegd voor de vervolging van hen. die afweken van de heersende godsdienstige groep. Het anti semitisme heeft kunnen ontstaan, dank zij de steun van het christen-dom. Het. is een diepgewortelde ideologie, die Hitiers daden mogelijk beeft gemaakt." Deze «onhaiing moet ons te denken geven wanneer wij ons enigszins willen inleven in het. pro bleem van de vreemdelingen in ons land. Dat de godsdienst een factor is die mee telt, wordt al duidelijk wanneer wij rieo .naar de protestantse vreemde arbeider». Een gedeelte van de Surinamer* die hier gekomen z:jn. is protestant. Ze behoren tot de Hernhutter Broedergemeenten. Ze zuilen nooit enige aansluiting vinden bij een van de protestantse kerken in ons .and. En zo zien we het gebeuren dat zU eigen Hernhutter gemeenten gaan vormen in plaatsen waar nooit zulk een gemeente is geweest. Die eigen kerkdienst is voor hen een ontmoetingspunt geworden waar ze iets beleven van hun land van her komst. Een gedeelte van de trekarbeider» is van huls uit rooms-katholiek. Vroeger, toen de mis nog in het Latijn werd gezongen, zouden zij in one land minder moeite hebben gehad met een kerkdienst. De r-k Nederlanders die vóór de oorlog in Frankrijk belandden, konden daar zonder veel bezwaren naar de mis gaan. dit in •egenstelling tot de proles tanten. Sinds de liturgie veranderd is. zullen de r-k trekar beiders in ieder geval meer moeite beoheo de weg naar de kerk te vinden. We hébben er nog nooit cijfers en percentages van gelezen, maar het lijkt mij. als zij in een r-k kerk komen, zij er rich aiieen maar vreemdelingen zullen gevoelen. Een gedeel te van de trekarbeiders is oostera ortho dox. We hebben kunnen lezen dat er zo nu en dan voor hen speciale kerkdiensten worden georganiseerd- Tenslotte is een hee! groot gedeelte van de buitenlandse werkkrachten islamiet. Ook bij ben blijkt de godsdienst in het vreemde land een samenbindende kracht te hebben en zo kennen we binnen onze grenzen reeds enkele moskeeën en er zullen er nog wel enkele bij komen ook, want een apart agen dapunt te Noordwljkeraout was de vrou wenmigratie. Steeds meerderen laten hun vrouwen en kinderen overkomen. Blijvend zullen we rekening moeten houden met groepen vreemdelingen, die voor ons vreemdelingen blijven, terwijl die groepen nog steeds zullen groeien ook. zoals dat eveneens het geval is met de Zuidmoluk- kers. Wanneer we zo het verslas lezen van de conferentie die te Noordwijkerhout is ge houden. heeft de Commissie voor buiten landse werknemers in West-Europa verle gen gezeten. Men kan wel confereren, oocb er moet ook wat uitkomen. Men heeft behoefte aan bepaalde richtlijnen om con tacten te leggen en te behouden. Men moet verder komen dan de verzuchting dat bet moeilijk is. Maar wat er zal uitkomen, is nog toekomstmuziek. Er rijn taken uitgedeeld. Zo zal de Nederlandse afvaardiging op deze conferentie gaan on derzoeken op welke wijze aan de basis van de samenleving kan worden gewerkt aan het wegnemen van vreemdelingen angst, die leidt tot discriminatie van buitenlandse werknemers. Men denkt voor al zo werd er aan toegevoegd aan het verstrekken van verhelderende infor matie. Het lijkt mij nogal zacht uitge drukt, deze opdracht. De basis van de samenleving is meer dan het gebied van de kerken, maar voor een kerkelijke oom- missie zal bet daar toch moeten beginnen. Na de oorlog kregen we te maken met Indische Nederlanders. Ook voor hen rijn kerkelijke instanties in het leven geroepen om hen in ons land te begeleiden. Wie er mee te maken heeft gehad kan zich mis schien indenken welke moeilijkheden er zullen zijn met Marokkanen en Turken die komen uit een leefklimaat dat nog vee! verder van ons af staat. Voorts is besloten een permanente interna tionale werkgroep in te stellen die in de komende jaren moet bestuderen 'welke modellen geschikt zijn voor de begeleiding van buitenlandse werkneemsters en vrou wen van buitenlandse werknemers op pun ten van onder andere spanningen die ont staan ran gevolge van de culturele achter grond'van de vrouwen, de rol van de sek sualiteit. haar rechtspositie en baar soci ale rechten en plichten'. Een gemakkelijke zaak zal dit niet zijn. En zo zijn er nog meer taken uitgedeeld. Een goede zaak lijkt het ons dat men contacten tot stand wil brengen tussen buitenlandse werkne mers en de bestaande vakbonden. Maar hoofdzaak lijkt ons dat begrip aan de basis van onze samenleving, opdat men daar wete dat de vreemdelingen in onze poorten hun plichten hebben, maar ook hun rechten. IllllllÜll De verhalen zijn weer ver teld. De verhalen van Jezus' geboorte van Zijn lijden en sterven Zijn Opstan ding en glorievolle Hemel vaart en vorige zondag nog. op de 50e dag ran de paasviering: op Pinksteren: Jezus de Verrezene is door Zijn Geest temidden van ons en in ons. Voor gelovige christenen moeten deze verhalen méér zijn. dan gewone vertellingen. Het zouden vieringen moe ten zijn.' Wij vierzn Jezus' mysteries'! en dat is heel wat meer! Het woord vie ren is verwant aan het woord vuur. Ze moeten iets ontsteken in ons~. ons warm maken voorons 'in vuur en vlam' zetten! zoals de apostelen begees terd overal rondtrokken en niet konden zwijgen over de blijde boodschap: de Heer leeft' 'Handelingen. 4:20 en 33J. Of: zoals de leerlingen van Emmaiis: 'brandde ons hart niet in ons. toen Hij tot ons sprak en ons de Schriften ver klaarde"? Brandde ons hart ook in ons. toen we op Goede Vrijdag de dood rat Jezus herdachten'' Brandde ons hart in ons. toen we op paasmorgen het blijde nieuws vernamen: 'de Heer is waarlijk verrezen' Halle- Ivhjalü? .Vu de verhalen weer ver teld zijn en de feestdagen 'achter de rug' zijn. gaan we weer over tot de orde van de dag... Maar toch zouden deze verhalen 'iets' in Otis achter moeten laten: nee! niet iets. maar ie mand: de Heer zelf. want het zijn verhalen var. de levende Heer. die met ons blijft alle dagen tot de voleinding der eeuwen Matth28:20). Het is Zijn Geest, de Heilige Geest, die ons tot de volle waarheid zal brengen Joh. 16:13) en ons alles in herinnering zal brengen. Hij zal ons. alt ook ons lijden treft. Jezus" lijden in herinnering bren gen. Voor Jezus was de kruisweg dé weg naar de verrijzenis en eeuwig le ven: 'moest de Messias dit alles niet lijden, en zó Zijn glorie binnen gaan'? 'Luc. 24:26). Uit het verhaal van Jezus Opstanding, mogen ook wij de kracht putten, dat al zitten we nog zo diep in de put het nooit zó diep is, dat we er niet meer uit kunnen: want: sinas paasmorgen is er ver rijzenis mogelijk: ook van daag, ook voor jou. ook morgenDe verhalen zijn weer verteldik wens u toe. dat u ze hebt meege vierd.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1975 | | pagina 17