ANTWOORD OP DE VRAAG: WAAROM? MOEILIJK TE VINDEN IN DE DUITSLANDEN 'WE HEBBEN ONZE LES GELEERD UIT EEN TOTALITAIR SYSTEEM' DE JEUGD LUKT ZICH NIET ZO ONGELUKKIG TE VOELEN c NA EEN BEZOEK AAN BUCHENWALD ZAT9DAG 3 MEI 1975 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 19 Drie Zeeuwse middelbare scholieren, An ne Marie de Regt uit Wissenkerke, Arendo Joustra uit Vlissingen en Paul Everaert uit Vogelwaarde, maakten op uitnodiging van de PZC, de reis naar Oost- en West-Duits- land mee. Op deze pagina geven zij hun indrukken weer. ARENDO JOUSTRA schrijft over het be am het concentratiekamp Buchen- uxild. Hij komt voor zichzelf tot 'de wat trieste conclusie', dat het bij een vluchtig ek niet gemakkelijk is in de DDR zo wel als in de Westduitse bondsrepubliek een antwoord te krijgen op de vraag naar het 'waarom'. PAUL EVERAERT zocht naar de over- klijlselen van het fascisme en kon daarbij geen voor hem bevredigend antwoord krij gen op de vraag waar die miljoenen Duit sers rijn gebleven, die achter Hitier aan liepen, Hij kreeg in Bonn wel te horen, dat wij ons in Nederland te druk maken over fascistische en neo-fascistische bewegingen in IVest-Duifsland- Temeer zo werd hem toegevoegd: „In Nederland zijn ook nog fascisten" ANNE MARIE DE REGT vertelt van haar ontmoetingen met de Oostduitse jeugd. Zij kreeg niet de indruk dat deze jongeren zich lukkig voelen m hun land. Maar An ne Marie gelooft wel, dat ze er zelf moei- mee zou hebben in de DDR te moeten leven, omdat ze niet in dat systeem is opgevoed. In ieder geval hebben na dit bezoek aan de beide Duitslanden, de 4de en de 5de mei voor haar méér betekenis Toto links boven: De drie representanten van de zeeuwje middelbare schooljeugd in Oost-Berlijn nor ae Brandenburger Tor. Toto rechts boven: Op de plaats waar in het kamp Bvhenwild in 19ii de Duitse communistcn'.eider Emt Thalmann werd neergeschoten, werd in een Stërenae sneeuwstorm een minuut stilte voor de ïlcchtoffers in acht genomen. to rechts midden: Arendo Joustra, 17 jaar, leer- J Havo iv aan de christelijke-scholengemeen- wp Walcheren te Middelburg. „Precies twintig ir vóór mijn geboortedatum, 19 juli, werd het 'sfe 'Appeli' in Buchenwald gehouden" zo stelt mdo nog vast. Toto midden: Paul Everaert, 17 jaar. leerling van de 'W-nnjs-scholengemeenschap te Hulst. Actief lid m de volleybalvereniging Athanatos in Kloosler- zmie. kÜ1° '!n^°nder; Anne Marie De Regt, 18 jaar, leer- 0 o Atheneum-B van het Goese Lyceum te Goes. *laar schoolwerk handwerkt en knutselt zij 1 Zij wil dan ook na de middelbare school een dmg in die richting volgen. De Russische vrouw in Buchenwald huilde. Niet overdreven en uitbundig maar zacht en met snikjes: ze wilde de film niet verstoren. Een film die handel de over de in Buchenwald bedreven gru weldaden. Ik keek opzij, ze zat daar nog met nog vijf andere Russinnen. Behoorde zij tot de vrouwen van de ruim achtduizend Russische Icrijgsge- vangenen. die in de zogenaamde 'Pfer- destall' het nekschot hebben gekregen? Hier gold geen 'Conventie van Genève' waar in Colditz zo snel en beschermend mee werd gezwaaid. Hier golden de beruchte SS-wetten. De film draaide verder. Van de Russische tekst begre pen we niets, maar de bulldozer die lijken het massagraf in duwde zei ons zoveel meer, zei ons genoeg. Weimar is een vriendelijk stadje met ongeveer 46.000 inwoners gelegen in het Oostduitse Thürïngen. Onder groother tog Karei August was Weimar het culturele centrum van Duitsland. Dich ters als Goethe, Schiller, Herder en Wieland woonden hier. Nu is het onder meer de legerplaats van een groot aantal Russische soldaten die daar niet veel meer doen dan Amerika nen in Soesterberg. Weimar is niet alleen beroemd door z'n dichters en z'n repu bliek (de Republiek Weimar, die in 1933 overging in het Duizendjarige Rijk van Adolf Hitler). Weimar is helaas ook berucht: „Van Weimar in de gebruike lijke looppas de Ettersberg op, opgesla gen mag men zeggen, acht kilometer. Toen waren ze in Buchenwald". aldus professor dr. J. Presser in 'Onder gang'. Buchenwald was het zoveelste kamp dat in 1937 ingericht werd als "Konzen- trationslager'. Op 27 juli komen de eerste 91 politieke gevangenen (commu nisten en socialisten uit Duitsland) het kamp binnen. Nog geen twee weken later is de eerste dode gevallen. Bu chenwald zou een kamp voor mannen worden. Er hebben gijzelaars gezeten als de Oostenrijkse kanselier Schusch- nigg, de Duitse communistenleider Ernst Thalmann (in 1944 neergeschoten en de Nederlandse staatsman Willem Drees. Van de eerste Nederlandse verzetsgroep die werd opgerold, de Geuzen, werden 157 van de niet ter dood veroordeelden in eerste instantie naar Buchenwald Ook voor de joden was het een "Durch- gangslager'. Willem Drees schrijft in z'n boek 'Van mei tot mei': „Wij zagen er de 400 Amsterdamse joden aankomen, slachtoffers van de razzia van februari 1941. Van de 400 joden zijn reeds in de enkele maanden die zij er waren onge veer 60 omgekomen. De overigen, op één na. daarna naar Mauthausen over gebracht, zijn daar in enkele weken de dood ingejaagd. Van de 400 joden is slechts die ene, die als zieke achterbleef en wiens naam en nummer, met die van een niet-jood, die overleed, verwis seld werden, in leven gebleven." Om precies te zijn, zijn er in Buchen wald zesenvijftigduizendvijfhonderdvijf- enveertig mannen vermoord. Toch was het geen vernietigingskamp zoals Sobibor of Auschwitz... Daar wist een oud gebogen vrouwtje precies te vertellen hoe hier een kleine 60.000 mannen gestorven 'werden': „Alle manieren om iemand te doden zijn hier toegepast, behalve het gas." Hoe gingen de beulen van Buchenwald te werk? Martin Sommer, der Henkei von Bu chenwald, is bekend om het zogenaam de 'Baumhangen', hierbij werd het slachtoffer met de polsen achterop de rug samengebonden, aan de armen op gehangen. SS-artsen als dr. Hoven en dr. Hans Eisele: als slagers gingen ze tekeer en na. hun arbeid lagen de lijkenkratten vol armen en benen. Hier in Buchen wald werden van mensenhuid lampe kapjes gemaakt en werden hoofden, als waren het vogels, opgezet als 'ludiek1 afscheidsgeschenk voor een hoogge plaatste gast. Voor op het bu reau... In de kelder onder het crematorium hing een veertigtal vleeshaken ter af wisseling van de strop. Had je als SS-er een speciale hekel aan iemand, dan stopte je die in het 'Steinbruchkommanöo' of in een van de zogenaamde Aussenkommando'sdie onder meer opereerden in de tunnels bij Dora, waar de V-l en de V-2 gemaald werden. In een van zijn propagandatoespralzen zei de Nederlandse SS-er J. H. Feld- meyer: „Over het communisme valt niet in ernst te praten. Tegenover deze pest. het communisme, is slechts één houding de juiste: het te vuur en te zwaard uitroeien en vernietigen." In Buchenwald had men daar een paarde- stal voor. Deze stal was ingericht om de aangekomen Russische krijgsgevange nen 'medisch te keuren': uitkleden, plas, tegen de meetlat: nekschot'.'. „De vol- kwam er een "badinrichtingbij. Kogon. die zelf in Buchenwald gevangen heeft gezeten, schrijft in zijn boek Der SS-Staaf: „Auf diese Weise wurden an manchen Tagen von neun Uhr abends bis filnf ühr morgens 500 Mann 'gebadet'." En zo had elke SS-er in Buchenwald z'n eigen methode van doden, een eigen methode om aan de tien mark en drie dagen verlof te komen: de premie voor moord!!! Een fragment uit het Buchenwaldlied luidt als volgt: „O Buchenwald, wir jammem nicht und klagen und was auch unsere Zukunft sei: denn einmal kommt der Tag. dann sind wir frei." Eindelijk op 11 april 1945 brak dag dan aan. De bevrijding van Bu wald is door geen ander concentratie kamp geëvenaard. De gevangenen van Buchenwald (in totaal op dat ogenblik 21.000 man, waaronder 400 Nederlan ders) hebben zich namelijk zelf be vrijd! Al in juni 1942 hadden dc- gevangenen zich georganiseerd in een 'Internationa les Lagerkomitee'. En dat 'internatio naal' is hier zeker op zijn plaats: elke Europese nationaliteit was vertegen woordigd in de opstand. Buchenwald was het eerste grote con centratiekamp dat door de Amerikanen werd bevrijd. Zo staat het in de wes terse geschiedenisboekjes. In werkelijk heid hadden de gevangenen, met behulp van gestolen en zelfgemaakte wapens, de macht van hun SS-bewakers overge nomen. De volgende dag werden de gevangenen door de Amerikanen weer ontwapend— Terwijl men in het Oostblok de nadruk legt op de internationale 'oewaffnete Selbstbefreiung" wordt in het Westen de eer aan de Amerikanen gelaten en in de Bondsrepubliek? In de Bondsrepu bliek ziet men Buchenwald als een vroegere K.Z.-lager dat na de ooriog vijf jaar lang een interneringskamp is geweer, in handen van de Russen. Dit laatste feit werd ons in Bonn direct onder de neus gewreven door de advi seur van Egon Franke (minister van Oostduitse betrekkingen). Hij vertelde ons dat hij na de oorlog zelf in Bu chenwald had gezeten en hij vond hei een vreselijk kamp. Daar konden wij inkomen, maar wat was de reden van zijn T>eaoek?' Dat hadden we nu niet moeten vragen, het bleek namelijk dat hij verdacht werd lid te zijn van de nazi-partizanen- groep "Werwulf'. welke opereerde in door de geallieerden bezet Duits grond gebied. Nee, medelijden konden we niet met hem hebben. Hij verontschuldigde zich echter door te zeggen dat hij toen pas 15 jaar was. De rondgang door het kamp was beëin digd. Het was al laat. Over het terrein la.g een witte sluier van sneeuw. We hebben gezien hoe de SS-beulen te werk zijn gegaan, maar wat ons de hele verdere tocht vooral hij bleef was de vraag naar het 'waarom?'. .Zorgen jullie thuis dat zoiets niet meer kan gebeuren", zei de gids bij het afscheid, „wij zullen zorgen dat het fascisme hier nooit meer een kans krijgt." Hij was eer. aardige Duitser, maar zijn geloof in de menselijkheid van het communisme was me net lét» te groot. Nog sterker werd ik later getroffen door de methode waarop in de Bonds republiek de vraag naar heft 'waarom' werd gecamoufleerd door een goedkoop anti-communisme. Steeds sterker drong tot me door, dat bij een vluchtig bezoek aan Duitsland, noch in de DDR noch in de Bondsrepu bliek eeen antwoord gemakkelijk ge vonden zal worden. Een wat trieste conclusie na een toch in vele opzichten 'onvergetelijke' reis. Buchenwald lag er witjes en verlaten bij; wij waren de laatste bezoekers tan die dag geweest. Achter elkaar trokken e de poort door. Boven ons hoofd wees de klok nog steeds 15.15 3an: h«*t uur van de 'Selbstbefreiung'. De laatste trok het ijzeren hek achter zich dicht. De verwachte klap bleef uit. Ons oog viel op de letters in het smeedwerk: JEDEM DAS SEINE! ARENDO JOUSTRA Mei 1945, de tweede wereldoorlog is afgelopen na 6 jaar van onderdrukking, strijd, wreedheid en moord. De ver woeste wereld kan de balans opmaken na de grootste strijd op aarde: ca. 55 miljoen doden waarvan alleen al 6 miljoen joden. Europa verwoest en het economische en sociale leven een cha os. En dit, omdat in 1933 het nationaal- socialisme aan de macht gekomen was in Duitsland. Het nationaal-socfalisme was een totalitair systeem dat zich vooral kenmerkte door z'n extreem ra cism e en z'n nationalistische inslag. Het ontstond vlak na de eerste wereld oorlog, maar werd vooral door Adolf Hitler in z'n radicale vorm gegoten. Hij zette z'n ideeën uiteen in "Mein Kampf' dat hij schreef in 1923 in de gevangenis na de mislukte Putsch in Miinchen. Na 1925 begon de nationaal-socialistische Duitse arbeiderspartij haar program te verbreiden door te hameren op het Verdrag van Versailles en later de crisis. Men probeerde het volk te win nen door grote betogingen en massale bijeenkomsten, waarbij Hitier en Goeb- bels het volk toespraken. De NSDAP groeide snel en kwam steeds dichter bij haar doel, het stichten van het Derde Rijk. In 1933 komt de NSDAP aan de macht en binnen de kortste tijd worden alle politieke partijen verboden uitgezon derd de NSDAP. Politieke tegenstanders worden buitenspel gezet door ze op te sluiten in concentratiekampen, zoals Buchenwald en Sachsenhausen. Op onze reis door Oost- en West- Duitsland zijn wij in Buchenwald ge weest en hebben de plaatsen van de af schuwelijke en mensonterende praktij ken gezien. In dit kamp hebben Martin Sommer, Use Koch en andere sadisten zo'n 60.000 mensen op brute wijze om het leven gebracht onder wie Ernst Thalmann, de leider van de Duitse communisten. Na 11 Va jaar gevangen schap werd hij doodgeschoten door de SS, die voor dat soort doeleinden speci aal opgeleid was. Op de plaats van z'n executie bevindt zich ee Het Hitlerregime wekte vrees en ont zag op door de SS, SA en concentra tiekampen. Ook door het feit dat de geallieerden niets deden bij de intocht in het Rijnland en later bij Tsjechoslo- wakije en Oostenrijk en zo dus de weinige oppositie in haar hemd liet staan. September 1939 brak de tweede wereld oorlog uit met de laffe inval in Polen, Binnen enkele jaren heeft nazi-Duits- land bijna heel Europa bezet en het Europese volk zucht onder de terreur, het sadisme en de willekeur van de bezetter. Maar bij Stalingrad en El Alemein keert het tij en in '45 is Duitsland verslagen. Hitier en Goebbels met z'n hele gezin pleegden in de laatste dagen van de oorlog zelfmoord. Heel Duitsland was een grote puinhoop en in wanorde omdat het bestuur ge vlucht was. De geallieerden stonden voor de taak om Duitsland nazi-vrij te maken. Aller eerst stond de berechting van de hoofdfiguren van de nazi-bende, te wachten, voor zover ze geen zelfmoord gepleegd hadden of gevlucht waren naar Zuid-Amerika, waar ze nu de leer meesters van de fascisten zijn. Voordat men hieraan kon beginnen moest men eerst het recht aanpassen, omdat voor zulke beestachtige toestanden nog geen recht bestond. Alle oorlogsmisdadigers berechten was een onmogelijke zaak en velen leefden dan ook verder onder een valse naam. Maar waar is nu toch dat miljoen dat achter Hitier aanliep en waar die dui zenden rechters en aanklagers die mil joenen de dood instuurden en waar zijn de nazi-onderwijzers en leiders van de Hitlerjugend en hun pupillen? Meer dan de helft van de onderwijzers was namelijk lid geweest- van de NSDAP. Zij werden na de oorlog wel zoveel mogelijk geweerd, maar zonder onder wijzers is geen onderwijs mogelijk. Zeer zeker heeft de golf van antisemiti sche uitbarstingen in Duitsland rond de Jaren '60 hiermee te maken. Een van de frappantste feiten is wel, dat Hans Globke, de staatssecretaris van de ter dood veroordeelde Wilhelm Frick, de man van de beruchte Neurenbergse wet onder Adenauer, aan de kanselarij ver bonden was. Adenauers verweer was, dat hij geen bestuur kon vormen zon der de hulp van ervaren mannen. Waar om hij geen ander kon kiezen om een democratisch bestuur op te bouwen is memand duidelijk. Toen de Westduitse bondsrepubliek in bet kader van de koude oorlog een leger mocht oprich ten en toetrad tot de NATO zijn vele ex- officieren van de SS, de SA en de Webxmacht in het leger gekomen, om dat men anders geen leger in mekaar kon krijgen. We zijn ook in de Bundestag in Bonn geweest en hebben daar gepraat met een aantal parlementariërs onder wie Horst Gerlach. We vroegen daar o.a- over ex-NATO generaal Von Gilmanns- ecke en Kiesinger, die belden "n twijfel achtig verleden gehad hebben Op Von Gilmannsecke kregen we als antwoord dat deze man soldaat geweest was en nog in hst verzet gezeten had ook. Op Kiesinger dat er in de Bondrepubliek vrijheid van geweten bestond. Op de vraag of we ons te druk maak ten in Nederland over de toestand van fascistische en neofascistische bewegin gen in Duitsland, kregen we een heftig ja. „In Nederland" zo zei men. .zijn ook nog fascisten. De pedagogen zouden zich objectiever moeten opstellen in zulke kwesties." Hebben we misschien reden oen ons te wachten voor een nieuw fascisme in Duitsland? Hierop kregen we ais ant woord: „We hebben onze les geleerd uit een totalitair systeem. We zijn vrijwillig in de EEG en de NATO gegaan. We zullen op onze hoede zijn voor het fascisme-" Dat het fascisme in Duitsland door de nederlaag van '45 en de Neurenberger processen niet helemaal verdwenen is. zou kunnen blijken uit het feit dat er zeer veel lectuur over het Derde Rijk en het nationaal-socialisme verkocht wordt en men koopt het niet alleen uit geschiedkundige belangstelling. In bijna alle kiosken en boekwinkels in de Westduitse bondsrepubliek lagen ze. In een gesprek met enkele jonge soci aal- en Christen-democraten bleek, dat vooralde oudere generatie hier be langstelling voor had. Vooral onder de miljoenen vluchtelin gen die West-Duitsland na '45 binnen stroomden, schijnen nogal wat mensen te zijn die sympathiek tegenover neona- zisme en fascisme staan. Er is best kans. dat de oostpoiiËek van Brandt de vluchtelingen verbitterd heeft en hun gevoelens versterkt.. Overal in Duits land zijn nog bijeenkomsten en vereni gingen van oud-strijders en erger. Een grote fascistische of neo-fas cistische partij is er niet, want deze zou wei verboden worden, zoals de Socialistische Rijkspartij in de jaren '50 die toen middelpunt van hec fascisti sche gebeuren was. De leden van de Bundestag bevestigden ook dat een partij, waaneer zij tegen de grondwet botst, verboden kan wor den. In 1959 waren er nog zo'n 500.000 tot 600.000 nazi's. Na 1960 nam hun aantal sterk af. maar in "66 kreeg de NPD, een fascistische partij, een flinke aanhang en kwam bijna aan de kies drempel van 5 procent. Ook nu hangen er weer volop verkiezingspamfletten van deze partij Ln Noordrijnland - Westfalen voor de komende verkiezin gen daar. Op de vraag of het fascisme in Duitsland nog een kans heeft ant woordde de voorzitter van de jong christen-democraten, dat hij dat niet waarschijnlijk achtte. Hij baseerde dit op de grote toeloop van de jeugd naar de politieke partijen. De jeugd kiest dus voor de democratie- Laten we hopen dat dit alle Duitsers, alle mensen doen. PAUL EVERAERT Op uitnodiging van de GPD-bladen waaronder de PZC hebben wij enke le weken geleden een reis gemaakt door de beide Duitslanden, dit naar aanleiding van de 30-jarige herdenking van bevrijdingsdag, om te zien hoe deze staten zich in die 30 jaar ontwik keld hebben. Ik moet eerlijk zeggen, dat ik tot voor kort erg weinig van de D.D.R. afwist, behalve dan natuurlijk de dingen die iedereen weet, zoals de muur. dat het in de Russische in vloedssfcer ligt en dat het communis- 'isch is, zoals wij zeggen, terwijl ze zelf '.eggen, dat ze socialistisch zijn. Daar is Jan de kous wel mee af. Nadat Duitsland in tweeën verdeeld •vas. hebben de beide landen zich afzon derlijk ontwikkeld. Ik denk dat de meesten van u wel eens in de Westduit se Bondsrepubliek geweest zijn en op die manier hebben kunnen vaststellen doe het daar nu is. Voor de D.D.R. zal dat in veel mindere mate opgaan en daarom wil ik nu proberen mijn in drukken hiervan weer te geven en dan oog voornamelijk van de jeugd, om dat die uiteindelijk de generatie is waarmee we straks te maken zullen krijgen. Die indrukken heb ik opgedaan tijdens een rondrit door Oost-Berlijn. een inleiding van een leraar over het onderwijssysteem in de DDJJ., uit het gesprek wat we daarna hadden met middelbare scholieren van onze leeftijd en uit een heel toevallig gesprek met enkele jongens toen we op een avond met de groep in een Bierstube zaten. Er is de mogelijkheid je kinderen van jongsaf aan naar de crèche te brengen, opdat de vrouwen makkelijk aan het werk kunnen blijven (78 pet. van de vrouwen werkt buitenshuis). Tot 3 jaar kunnen ze daar terecht, daarna gaan ze naar de kleuterschool. Voor mijn gevoel waren die er erg veel. Bij elk schooltje was een speelplein met klimrekken e.d. Ook gaan ze vaak met die klasjes wandelingen maken naar allerlei gebouwen en monumenten. Zo kwam het dan ook, dat wij tijdens een bezoek aan een monument voor de Russische doden uit de wereldoorlog ook kleuterklasjes tegenkwamen. Van jongsaf aan wordt ze verteld hoe slecht het Hitler-fascisme was. Op zich is het niet zo erg erg dat je verteld wordt wat dat allemaal met zich meegebracht heeft, maar ik zelf vind het niet juist dat een kleuterschool daar al voor gebruikt wordt. Van af 6 tot 16 jaar is er ook een leerplicht. Daarna kun je óf verder leren óf gaan werken. Tijdens de schooljaren wordt men vertrouwd gemaakt met allerlei arbeidsprocessen. In de hoogste klassen is het zo dat je één dag per week werkt, bijvoorbeeld in een fabriek of zoals een van die jongens deed in een apotheek, ter wijl je de andere vier dagen gewoon les hebt. Vanaf de derde klas is het verplicht Russisch te leren, in de zeven de klas kan daar Engels bij komen. Eén van de taken van het onderwijs is het vormen van socialistische persoon lijkheden. Ik geloof dat ze daar wel aardig in slagen: ze denken allemaal (de jeugd) vanuit, de socialistische grondgedachte zoals ze dat geleerd zijn en noemen zich dus ook socia listen. Dit gaf op een gegeven moment wel moeilijkheden. Ook in de DD.R willen ze dat iedereen het steeds beter krijgt. Wij zeiden dat wij dat toch eigenlijk ook wilden, dus vonden wij, dat we ondanks de verschillende systemen toch hetzelfde doel had den. Dit werd ontkend, omdat we dat doel op verschillende manieren probe ren te realiseren, dus was het niet hetzelfde. En dan kun je van allebei ae kanten praten wat je wilt. maar je gaat langs elkaar heen praten, omdat je van uit verschillende systemen praat en denkt. Dit was een beetje gekke gewaar wording voor me. Het feit dat ze socialist zijn, houdt trouwens niet in dat ze het zonder meer eens zijn met wat de staat doet of beslist. Op een gegeven moment kregen we het over dienstplicht enz, We vroegen, ik noem hem maar even Jan. of hij voor een leger was. Hij zei toen, dat hij helemaal niet zo pro was en bovendien vond hij het een vervelende onderbreking van zijn studie (V/i jaar dienstplicht). Je kan inderdaad dienst- weigeren, zei hij, toen we dat vroegen, maar dan ga je wel zonder meer ae gevangenis in en dat had hij er niet voor over, dus ging hij toch maar... Een andere jongen vond het jammer dat ze niet eens naar het Westen mochten om een kijkje te nemen. Het was echt niet zo. dat hij daar zou willen blijven. Op de vraag waarom dat niet mocht, kreeg ik jammer genoeg geen antwoord. Overigens kunnen ze goed discussiëren, zijn ze vrij politiek bewust en voelen ze zich o.a. solidair met de arbeidersklas se uit het Westen. Jan geloofde dat het kapitalisme zichzelf wel kapot zou ma ken. je hoefde alleen maar naar de werkloosheid en de inflatie te kijken, twee dingen die zij niet hebben. Verder geloofde hij ook niet in een parlemen taire democratie, om. omdat beslissin gen nemen te lang duurt. De meeste informatie die hij over het Westen had was afkomstig van de Westduitse t.v., waar hij vaak naar keek. Eén jongen droeg een blouse met het embleem FD.J. Dit. bleek later van de Freie Deutsche Jagend te zijn, de socialisti sche jeugdorganisatie waarvan onge veer 60 pet. van de jeugd lid is. Deze organisatie heeft zich in de loop der jaren ontwikkeld tot een politiek cen trum van en voor de jeugd. Zij organi seert vele aktiviteiten op o.a. cultureel (muziek, literatuur, theater)., sport-, en politiek gebied. Zodoende heeft ook de FDJ, een grote invloed bij de opvoe ding. Je moet trouwens niet denken, dat er geen westerse invloed terug te vinden is naast de zeer zeker aanwezige Russi sche invloed. Erg bekend zijn The Beat- les en The Rolling Stones, daarnaast kennen zij ook nog andere popgroepen, dus onze muziek is hun beslist niet onbekend. Evenmin als Jane Fonda, die momenteel dé filmster in de DDF. schijnt te zijn. Iets wat ik niet ver wacht had. was dat ze ook gewoon in spijkerbroeken en met lange "narer. rondliepen. Vriendelijk en gastvrij rijn ze zonder meer, sommigen van onze groep zijn zelfs met een jongen mee naar huis geweest. Wij zijn met Jan nog koffie gaan drinken en door blijven praten. Achteraf bleek dat na afloop van het officiële gedeelte geen enkele Oostduitse scholier (e) ineens naar huis je nog een zekere trots constateren op alles wat de DD R. In aie 30 jaar bereikt heeft, na eerst ieeg geplunderd te zijn door de USSR en toen met weinig hulp van buitenaf aan de opbouw begonnen te zijn. Ik geloof niet, dat die trots ten onrechte is, als je zo eens om je heen keek. Het ziet er namelijk allemaal vrij welvarend uit. Gek, maar wel begrijpelijk is, dat !e praktisch nergens re-dame ziet! Ai met al, had ik niet de indruk dat de Oost duitse jeugd zich ongelukkig voelt in hun land. Wel geloof ik. da: ik er moeite mee zou hebben in de DDR. te moeten leven, maar dat is omdat je niet in dat systeem bent opgevoed. Straks op 5 mei vieren wij de 30-jarige herdenking van bevrijdingsdag. Maar nez als wij, viert men dit ook in de DD.R. Ik stond eerlijk gezegd wel gek te kijken, want je verwacht niet, dat een Duitsland ook over een bevrijding praat. Toch is net voor hen een gewone zaak want voor hen betekent het einde -.-an de ooriog de bevrijding van het Hitler-fascisme door de Russen. Ne: alsof ze zelf nooit aan een ooriog hebben deel genomen. Het bezoek aan de beide Duitslanden heeft er bij mij in ieder geval aan bij gedragen, dat 4 en 5 mei voor mij voortaan meer betekenis hebben dan voorheen. ANNE MARIE DE REGT

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1975 | | pagina 19